89 nieuwe sociale woningen is ook hier een mooie start maar de waarheid is dat er maar liefst 93.000 personen in Vlaanderen op de wachtlijst staan voor een sociale woning. De waarheid is ook dat men aan de overkant van de taalgrens op dit vlak meer vooruitziend is geweest dan wij. Men bouwt daar op voorhand, heeft geen tekort en is momenteel bezig om elke gemeente te "verplichten" van 10% sociale woningen te hebben.
Patiënte Lieve Paesschezoone (50) lijdt meer onder financiële gevolgen dan onder ziekte zelf
Kanker
maakt arm, klaagt de Vlaamse Liga tegen Kanker, en armoede leert een
mens rekenen. De cijfers doen duizelen als kankerpatiënte Lieve
Paesschezoone (50) ze opsomt. Uiteindelijk is de conclusie altijd
dezelfde: er zijn vele euro's tekort om rond te komen.
Lieve
Paesschezoone werd tweemaal getroffen door kanker en haar relaas kan je vandaag lezen in De Morgen. Een eerste maal werd zij getroffen door borstkanker. Bij de tweede vaststelling werden uitzaaiingen in haar hersenen, lever en longen vastgesteld.
Enkele citaten uit het artikel :
"Niet de kanker maar wel de financiële gevolgen zorgen ervoor dat ik langzaam maar zeker in een sociaal isolement geraak."
"Ze hoopt ooit weer aan de slag te kunnen. "Hopen doe ik wel, maar mijn
kortetermijngeheugen is definitief aangetast. Welke bedrijfsarts zal
mij nog goedkeuren? Kijk, misschien leef ik nog een jaar of tien. Ik
hoop dat zo comfortabel mogelijk te kunnen doen."
"Mijn
hospitalisatieverzekering, die ik na mijn borstkanker afsloot, komt
niet tussen omdat deze problemen het gevolg zijn van mijn eerdere
kanker. Mocht dat alleen al opgelost raken, het zou mij veel vooruit
helpen."
Minister van Klimaat Paul Magnette (PS) wil de inkomensdrempel voor wie
subsidies kan krijgen van het stookoliefonds, optrekken tot 22.800
euro. Hij 'vraagt' ook de energiedistributeurs hun prijzen te temperen,
melden de Coreliokranten woensdag.
De
nieuwe minister van Klimaat wil het sociaal stookoliefonds uitbreiden
naar middenverdieners. Als de minister zijn slag thuishaalt, zullen
gezinnen met een jaarlijks belastbaar netto-inkomen van minder dan
22.800 euro (in plaats van 13.500 euro vandaag) een tegemoetkoming voor
hun hoge stookoliefactuur kunnen genieten.
Eerder weggestemd
Begin
december stemden christendemocraten en liberalen in de Kamer dat
socialistische wetsvoorstel nog weg, maar Magnette wil het er, nu de PS
in de regering zit, toch doordrukken.
Magnette heeft deze week
ook een gesprek met de energiedistributeurs waar hij hen "vriendelijk
zal vragen" om hun prijzen te temperen. "En als ze niet willen, heb ik
nog altijd wettelijke middelen om dat te doen. We kunnen overgaan tot
een blokkering van de prijzen, zoals Willy Claes gedaan heeft in de
jaren zeventig, of fiscale drempels invoeren, of kijken naar de
winsten. Privé-bedrijven beslissen niet alles over onze energiemarkt",
stelt de minister.
Het stadsbestuur van Sint-Truiden geeft een premie van 75 euro aan inwoners die het moeilijk hebben om rond te komen.
Burgemeester Ludwig Vandenhove (SP.A, foto) kondigde het nieuws aan tijdens zijn nieuwjaarstoespraak.
"Meer en meer mensen komen in de problemen door de hoge
brandstofprijzen en de prijzen van andere goederen en met de cheque
kunnen we daar niet veel, maar toch iets aan doen," aldus de
burgemeester.
"Het voordeel is dubbel: het geld komt terecht bij die mensen die het
nodig hebben en tegelijk vloeit het snel terug naar de plaatselijke
handelaars, waardoor ook de lokale middenstand er beter van wordt."
Het stadsbestuur stuurt de cheque naar de mensen die er recht op hebben. Vandenhove schat dat het om 3.500 inwoners gaat.
Twee jaar geleden was er in Sint-Truiden een gelijkaardig initatief.
Vlaanderen telde eind december 2007 171.297 niet-werkende
werkzoekenden. Dat zijn er 12 procent minder dan eind 2006, zo blijkt
uit cijfers van Vlaams minister van Werk Frank Vandenbroucke (SP.A). De
werkloosheidsgraad stond eind december op 6,05 procent.
Op jaarbasis daalde het aantal niet-werkende werkzoekenden met bijna
23.300 of met 12 procent. Dat is de kleinste procentuele daling op
jaarbasis in bijna een jaar. Toppers waren mei, juni en september met
dalingen op jaarbasis van meer dan 20 procent.
De werkloosheid blijft dalen in Wallonië. Volgens de
Waalse minister van Economie, Jean-Claude Marcourt, vonden in 2007
bijna 25.000 Waalse werkzoekenden een job.
Op het einde van
december 2007 waren er in totaal 221.537 werkzoekenden die een
uitkeringsaanvraag hebben ingediend (WZUA) en jongeren in wachttijd in
het Waals gewest, tegenover 244.853 eind 2006. Het aantal niet-werkende
werkzoekenden (NWWZ) daalde van 269.022 eind 2006 tot 245.929 eind
2007. Volgens Marcourt houdt "die verbetering, die nog duidelijk
onvoldoende is, verband met een gunstige conjunctuur, maar ook met alle
genomen maatregelen in het kader van het Marshall-plan, waarvan de
resultaten zichtbaar worden". Voor de minister zijn die resultaten
bemoedigend voor de politiek die gevoerd wordt in Wallonië wat werk
betreft.
De spaarboekjes bij challengers als Rabobank.be, Keytrade en Deutsche
Bank winnen fors aan populariteit. De vier grootbanken ING, KBC, Fortis
en Dexia daarentegen zien miljarden euro's aan spaarcenten vertrekken.
Wie
van de grote vier de zwaarste klap heeft gekregen, is onduidelijk, want
elk van hen weigert nog cijfers vrij te geven. Internetbank Rabobank.be
wijst dan weer graag op een toeloop van maar liefst 500 nieuwe klanten
per dag, sinds een tiental dagen.
De prijsstijging voor een vat olie lijkt niet te stoppen. Gisteren
overschreed de olieprijs voor het eerst de symbolische grens van 100
dollar per vat. Volgens een expert bij het Duitse instituut DIW
(Deutsche Institut für Wirtschaftsforschung) kan die tijdens de
volgende tien jaar zelfs nog verdubbelen.
"De petroleumvoorraden
verminderen steeds meer en dat doet de prijs stijgen", zegt Claudia
Kemfert in een interview met de Berliner Zeitung. "Binnen vijf jaar is
een prijs van 150 dollar voor een vat waarschijnlijk en binnen tien
jaar een prijs van 200 dollar", aldus de vrouw.
Wil jij stemmen over de nieuwe Europese grondwet ?
De nieuwe Europese grondwet komt eraan en blijkbaar is het niet belangrijk omdat wij burgers geen inspraak krijgen. Is het normaal dat een interim regering zomaar even tussen de soep en de petatten deze nieuwe grondwet gaat stemmen zonder haar burgers hiervan op de hoogte te hebben gebracht en zonder hen te hebben gehoord ? Het volgende staat op de site te lezen :
Het hele proces over de Europese grondwet beoogt nu een volgend Verdrag goed te keuren voor de Europese verkiezingen van 2009.
Maar dit proces kan niet doorgaan zonder de directe medewerking en goedkeuring van de Europese volkeren. Het volgende EU verdrag kan er niet komen zonder een beslissing van het volk!
X09.eu is opgezet om over heel de EU handtekeningen te verzamelen om voor het komende verdrag een referendum te eisen.
X09.eu kwam er na de Open brief aan de Regeringsleiders na de Top
van Berlijn van 25 maart( 2007, en werd getekend door de volgende
De luchthaven Brussels South in Charleroi (BSCA) heeft vorig jaar
bijna 2,5 miljoen passagiers vervoerd, een record. In vergelijking met
2006 bedraagt de stijging 13 procent. Voor dit jaar hoopt Charleroi op
3 miljoen. De luchthaven wil ook afrekenen met de mist.
Belangrijke factoren in het succes zijn de nieuwe bestemmingen van
Ryanair, dat in 2007 zijn tienjarige aanwezigheid in Charleroi vierde,
de komst van Jet4You en de groei van WizzAir.
Charleroi is de op één na grootste luchthaven van het land.
In 2007 werden exact 2.458.255 passagiers geregistreerd, tegenover
2.166.360 in 2006. Een succes, al had BSCA gemikt op 2,5 miljoen.
In eerste instantie had BSCA zelfs 2,7 miljoen reizigers in gedachten,
maar dat cijfer werd naar beneden bijgesteld in de loop van het jaar
als gevolg van mist en stakingen. Dit jaar mikt Charleroi resoluut op 3
miljoen.
Het aantal vliegbewegingen op de luchthaven is gestegen tot 70.724, een groei met 6,5 procent.
Op 29 januari 2008 opent Charleroi een nieuwe passagiersterminal en er
moet ook een systeem komen waarmee vliegtuigen ook bij mist kunnen
landen en opstijgen.
In 2007 zijn in België 524.795 nieuwe personenwagens ingeschreven.
Dat is 0,26 procent minder dan in het recordjaar 2006. Bij de lichte
bedrijfsvoertuigen waren er 12,9 meer inschrijvingen, bij de zware
bedrijfsvoertuigen bijna 20 procent meer.
De cijfers zijn bekendgemaakt door de automobielfederatie Febiac en de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer.
De lichte daling is niet echt een trendbreuk, want in 2006 piekte de autoverkoop.
Bij de lichte bedrijfswagens waren er 65.392 inschrijvingen, een stijging van 12,9 procent in vergelijking met 2006. Bij de zware bedrijfsvoertuigen was er zelfs en toename van zo'n 20
procent. Bij het deelsegment van de trekkers werd zelfs 31,7 procent
meer inschrijvingen genoteerd.
2007 telde meer faillissementen dan het jaar voordien. Alles
samen gingen 7.721 bedrijven over de kop, of één op 108 ondernemingen
in ons land. Het faillissementscijfer ligt iets hoger (0,38 pct) dan in
2006 en is het op twee na hoogste ooit. Dat blijkt uit de statistieken
van onderzoeksbureau Graydon, die maandag werden gepubliceerd.
De stijging van het aantal faillissementen schrijft Graydon toe aan de
stagnatie van de economische groei, meer acties door de verschillende
rechtbanken en de gestage groei van het aantal van snel falende jonge
bedrijfjes. Ruim een derde van alle faillissementen in 2007 was een
bedrijf jonger dan vijf jaar. De politieke crisis heeft volgens het
studiebureau de cijfers niet of nauwelijks beïnvloed. De
prijsstijgingen zouden pas in 2008 een impact hebben op het aantal
faillissementen.
Er zijn wel sterke regionale verschillen. Zo spant Brussel de kroon met
één faillissement per 55 bedrijven. Daarna komen Wallonië (1 per 103)
en Vlaanderen (1 per 135). Die laatste gewesten (Vlaanderen +2,44 pct
en Wallonië + 1 pct) tekenden wel een stijging op in 2007, tegenover
een daling in Brussel (-4,31 pct). Gekeken per provincie, daalde het
aantal faillissementen in Limburg, Vlaams-Brabant, Namen, Luxemburg en
Luik.
Sectoraal blijft vooral de horeca slecht scoren. Naast de traditionele
fastfoodzaken, slaan nu ook de traditionele restaurants alle records,
aldus Graydon. Bijna een vijfde (18,25 procent) van de failliete
ondernemingen waren horecazaken.
Van de vaak gebruikte rechtsvormen profileerde de bvba, die
traditioneel door de meeste Belgische kmo's aangenomen wordt, zich als
de gevaarlijkste. Van de 257.116 actieve bvba's legden er in 2007 maar
liefst 4.572 de boeken neer. Omgerekend ging één bvba per 56 failliet,
terwijl dat voor de nv's een per 110 was. Opvallend is ook dat de
eenmanszaken duidelijk minder risicovol waren, met slechts één
faillissement per 277.
Positief nieuws is wel dat er minder jobs verloren gingen als gevolg
van een faillissement: 15.220 tegen 15.445 in 2006. Ook werden nooit
eerder zoveel nieuwe ondernemingen opgericht als in 2007: +8,18 pct tot
73.126 nieuwe bedrijven en vzw's. Maar omdat jonge bedrijven
kwetsbaarder zijn, wordt verwacht dat het aantal faillissementen in
2008 voort zal stijgen. Nu reeds zijn er van de in 2007 opgerichte
bedrijven 32 failliet, 2 ontbonden, 3 stopgezet en 21 vereffend.
Netto zijn er eind december 2007 942.691 economisch actieve entiteiten
in België (3,95 pct meer dan op hetzelfde moment een jaar eerder),
waarvan 110.852 vzw's (tegenover 108.809 vzw's op hetzelfde moment
vorig jaar). De vzw's buiten beschouwing gelaten kent het aantal
ondernemingen met handelsactiviteit dus een netto-groei met 4,26 pct.
Wel zijn er op dit moment 808 nv's minder dan vorig jaar, of een daling
met 0,76 pct.
De prijs van een vat ruwe olie heeft woensdag voor het
eerst in de geschiedenis de kaap van de 100 dollar bereikt. Op de New
York Mercantile Exchange (Nymex) kostte een vat van 157 liter 'light
sweet crude', voor levering in februari, om 18.10 uur Belgische tijd
exact 100,00 dollar.
Om 18.20 uur was de prijs gezakt tot 99,46
dollar, nog steeds een stijging van bijna 3,5 dollar. In Londen werd
ook een record bereikt. Daar kostte een vat Brent-olie van de Noordzee,
ook voor levering in februari, voor het eerst meer dan 97 dollar (97,71
dollar).
De vergroening in Vlaanderen zet zich door. Voor het
vijfde jaar op rij werden in Vlaanderen meer babys geboren. Dat zegt
het Studiecentrum voor Perinatale Epidemiologie (SPE). In de
Vlaamse ziekenhuizen werden het voorbije jaar zon 65.274 geboortes
geregistreerd. In vergelijking met 2006 nam het aantal geboortes in
2007 toe met 1.210 bevallingen of 1,9 procent. Ten opzichte van 2003 is
dat een stijging met 11,8 procent.
Limburg kende met een stijging van 4,2 procent de grootste toename van
het aantal geboortes. Opvallend detail: Oost-Vlaanderen toonde als
enige Vlaamse provincie een lichte terugval met 0,4 procent.
Alle Vlaamse provincies kenden een toename boven de 10 procent van het aantal geboortes, ten opzichte van vijf jaar geleden.
Een op de tien werklozen liegt over zijn gezinssituatie om een
hogere uitkering op te strijken. Dat zegt Kamerlid Sabien
Lahaye-Battheu (Open VLD) in Het Belang van Limburg.
Uit cijfers van de RVA blijkt dat elk jaar zo'n 40.000 werklozen een te hoge uitkering ontvangen. "De bijstandsgerechtigden geven vaak onjuiste of onvolledige informatie
om hiermee onrechtmatig een te hoge uitkering te ontvangen", aldus
Lahaye-Battheu
Volgens het Open VLD-Kamerlid wordt er te weinig gedaan tegen dergelijke uitkeringsfraude.
"Het aantal controles daalt systematisch. Ik vind dat onbegrijpelijk, want de controles blijken te werken."
Persoonlijke noot :
Blijkbaar is men bij open-VLD weeral vergeten hoeveel bedrijven geen belastingsformulier hebben ingevuld in 2006 en hoeveel daar nog mee wegkwamen ook. Daarom is het volgende schrijven ook vertrokken naar mevrouw Lahaye-Battheu :
"Mevrouw Lahaye-Battheu,
Ik begrijp volkomen dat U niet kan begrijpen dat het aantal controles op uitkeringen systematisch daalt terwijl het systeem bewijst dat het werkt.
Mag ik U er dan ook op wijzen dat in 2006 maar liefst 33.710 bedrijven geen belastingsformulier heeft ingevuld en dat 28344 daar nog mee wegkwamen ook !
De vraag is dan ook heel simpel. Wie pleegt hier de gootste fraude en welke fraude gaan we eerst aanpakken !?
Beveren gaat de schuilhokjes aan de bushaltes uitrusten met
zonnepanelen. Dat is goedkoper en milieuvriendelijker dan verlichting
met elektriciteit.
In eerste instantie worden de panelen geïnstalleerd aan 43 bushokjes die de gemeente zelf beheert.
Aan de Grote Baan in Melsele staat nu al een proefopstelling, met een
bewegingsdetector en ledverlichting die aangaat wanneer iemand aan het
bushokje aankomt.
Een Gentse firma heeft samen met de firma Janssens uit Lokeren het prototype gemaakt, want de techniek is volledig nieuw.
"We hebben dit twee jaar geleden al laten onderzoeken, maar toen bleek
het technisch niet mogelijk", zegt schepen van Openbare Werken Luc Maes
(Open VLD).
"Want vooral in de donkere wintermaanden moet een lange nacht worden
overbrugd en dan was er te weinig zonne-energie om het bushokje ook 's
morgens nog te kunnen verlichten. Maar intussen zijn de technieken
geëvolueerd."
Het plaatsen van een zonnepaneel kost 1.250 euro, maar de gemeente
maakt zich sterk dat die kostprijs na 1 jaar zal terugverdiend zijn.
Door voorrang te geven aan bepaalde belastingaangiftes verdiende de
fiscus de jongste vier maanden 842miljoen euro voor de schatkist.
Sinds september viel het aanslagformulier bij bijna 2,2miljoen Belgen
in de bus. Iets meer dan de helft daarvan -1,2miljoen formulieren-
eindigt op een bedrag dat door de fiscus moet worden terugbetaald. Dat
is gemiddeld net geen 631 euro per aangifte, in het totaal 760 miljoen
euro.
Daartegenover staan 985.000 afrekeningen van
landgenoten die belastingen moeten bijbetalen. Daarbij gaat het
duidelijk om veel grotere bedragen -gemiddeld 1.102 euro per aangifte-,
die de fiscus samen 1,086 miljard euro extra inkomsten opleveren. Per
saldo kon de administratie tijdens de jongste vier maanden dus 326
miljoen euro extra inkomsten boeken.
Maar dat kon
enkel, zegt Carl Devlies, door de aangifteformulieren te selecteren
waarbij slechts relatief kleine bedragen moeten worden terugbetaald.
Het CD&V-kamerlid is al jaren gespecialiseerd in fiscaliteit en
houdt de cijfers systematisch bij.
Vorig jaar,
legt hij uit, moesten in het totaal ruim 6,6miljoen aangiftes behandeld
worden. Bij 3,15 miljoen daarvan had de fiscus te veel
bedrijfsvoorheffing ingehouden en kreeg de belastingplichtige dus geld
terug. Gemiddeld ging het om 1.175 euro per aanslag, goed voor een
totaalbedrag van 3,7miljard euro.
Daartegenover
stonden 1,94 miljoen aangiftes van belastingplichtigen die gemiddeld
1.378 euro moesten bijbetalen -in het totaal 2,68 miljard euro extra
inkomsten voor de fiscus. De resterende 1,53 miljoen aangiftes werden
ingeschreven met een nulsaldo, wat betekent dat de al afgehouden
bedrijfsvoorheffing -het deel van het loon dat de werkgever maandelijks
als voorschot rechtstreeks doorstort aan de fiscus- precies voldoende
was om de verschuldigde belastingen te dekken.
De
jongste jaren, zegt Devlies, moet de fiscus steeds meer terugbetalen
dan hij extra ontvangt. 'Dat heeft alles te maken met de renteloze
lening die we de staat sinds 2004 jaarlijks toestaan doordat de fiscale
hervorming niet volledig wordt doorgerekend in de bedrijfsvoorheffing (DS 24december).
Maar,
voegt hij eraan toe, de verhouding tussen het aantal
aangifteformulieren en de sommen die respectievelijk moet worden terug-
of bijbetaald, is al die tijd behoorlijk stabiel.
En
diezelfde extrapolaties leren nu dat bij 2,2miljoen reeds behandelde
aangiftes de fiscus normaal al 1,87 miljard euro had moeten
terugbetalen en 1,36 miljard extra had moeten ontvangen. Per saldo
diende de fiscus dus 516miljoen euro terug te betalen. Dat hij
integendeel 326 miljoen euro extra kon innen, besluit Devlies, kan dus
enkel te maken hebben met een 'sturing' in de richting van
belastingplichtigen die weinig moeten terugkrijgen.
INTERIMREGERING MOET KOOPKRACHT EN SOLIDARITEIT VRIJWAREN
Krijtlijnen van ACV en ABVV
Geconfronteerd met
sterke prijsstijgingen en verlies van koopkracht, met op de achtergrond een
slepende politieke crisis, trokken ACV en ABVV aan de alarmbel. Wij eisen
dringende maatregelen om de koopkracht te vrijwaren en te versterken,
ondersteund door de gemeenschappelijke vakbondsbetoging van 15 december.
ABVV en ACV stellen
vast dat dit politiek tot een déclic heeft geleid. En dat vandaag een
interimregering aantreedt om, met een beperkt programma, op korte termijn te
doen wat moet worden gedaan.
Deze regering moet
voor ACV en ABVV drie duidelijke prioriteiten hebben:
-de
koopkracht ondersteunen (in het bijzonder door welvaartsaanpassingen bovenop de
reeds beschikbare enveloppes en een nettoverhoging van de lagere lonen, met
absolute vrijwaring van de index);
-dringende
uitvoering van sociale dossiers die al een tijd liggen te wachten;
-een
volwaardige dialoog opbouwen tussen gemeenschappen, op basis van wederzijdse
solidariteit.
ABVV en ACV trekken
daarvoor duidelijke krijtlijnen.
1°Het is vrij duidelijk wat de intenties
zijn inzake lastenverlaging (lagere werkgeverslasten op ploegenarbeid,
onderzoekers en lage lonen enerzijds en lagere personenbelasting anderzijds).
Er is daarentegen veel onduidelijkheid over de welvaartsvastheid. Voor ons moet
het structurele mechanisme inzake welvaartsvastheid niet alleen intact blijven.
Maar in uitvoering hiervan vragen wevoor de pensioenen ook een onmiddellijke omzetting van de welvaartsbonus
in hogere maandbedragen. Tevens moet er een dringende bijkomende inhaalbeweging
komen voor alle vervangingsinkomens en voor de kinderbijslag. Dit vereist een
bijkomend budget (bovenop het al toegezegde budget) dat minstens in evenwicht
is met de lastenverlaging voor werkgevers.
2°We herhalen dat een grondige evaluatie
van het activeringsbeleid naar werklozen, in de komende maanden, nodig is op
basis van de aangekondigde rapporten.
3°De regering moet absoluut maatregelen
nemen om de stijging van energieprijzen af te remmen (o.a. uitbreiding van
stookoliefonds, automatische toekenning sociaal tarief, ) en energiebesparing
toegankelijk maken voor ieder.
Onder meer te
financieren door afroming van superwinsten, gemaakt met afgeschreven kern- en
steenkoolcentrales, op een onvoldoende concurrentiële markt.
4°De lasten op de lonen moeten verminderd.
Die op vermogens verhoogd. We verzetten ons daarom tegen verdere verlaging van
de vennootschapsbelasting en vragen een dringende evaluatie van de notionele
investeringsaftrek. En zeker ook tegen diegenen die de interimregering willen
misbruiken voor de intrekking van de nieuwe meerwaardebelasting op
obligatiefondsen (die gaat naar de sociale zekerheid).
5°We herhalen dat werknemers in flexibele
contracten meer zekerheid moeten krijgen. Wat haaks staat op een beleid om
grendels op interimarbeid weg te schuiven.
6°We vragen de onmiddellijke intrekking
van de regeling voor de verhaalbaarheid van advocaatkosten. Gezien die zware
schade toebrengt aan de toegankelijkheid van arbeidsrechtbanken.
7°We nemen er akte van dat de premier het
belang van sociale dialoog onderstreept en aankondigt dat de sociale partners
zullen betrokken worden bij de uitwerking van het beleid.
ACV en ABVV volgen
zeer kritisch de voorbereiding van een nieuwe regering na 23 maart.
Het debat over de
staatshervorming moet zich voor ons afspelen binnen de volgende krijtlijnen:
-vrijwaring
van essentiële, federale solidariteitsmechanismen (sociale zekerheid,
arbeidsrecht en centrale caos);
-vooruitgang
voor werknemers in Vlaanderen, Brussel en Wallonië;
-herverdeling
van middelen (naar het federale, dat 93 % van de vergrijzingskosten torst);
-dialoog
met sociale partners.
We rekenen er op dat
de volledige ploeg tot een evenwicht kan komen tussen de sociale, ecologische
en economische doelstellingen.
ABVV en ACV zullen er, in alle onafhankelijkheid, op
toezien dat dit debat zo vorm krijgt.
Vier West-Vlaamse organisaties voor mensen met een handicap hebben de website vrijetijdsweb.be gelanceerd.
De site is bedoeld voor mensen met een handicap, hun begeleiders en
familie. Op de site staan welke verenigingen er zijn voor mensen met
een handicap en welke activiteiten ze organiseren.
Gemeentebesturen en jeugdverenigingen kunnen op de site ook terecht met vragen voor de organisaties.
De uitkeringen gaan in januari met een procent
omhoog. In februari krijgen ambtenaren twee procent opslag. En ook voor
werknemers uit de particuliere sector hangt een loonsverhoging in de
lucht.
Oorzaak van die meevaller is de hoge inflatie vooral te wijten aan de
hoge brandstof- en voedselprijzen waardoor de zogenaamde spilindex is
overschreden
Daardoor zullen in januari de sociale uitkeringen met 2
procent omhoog gaan. In februari gebeurt hetzelfde met de lonen van
ambtenaren.
Ook de werknemers in de particuliere sector mogen een loonindexering
verwachten, maar het juiste moment daarvan hangt af van de exacte
cao-afspraken in hun bedrijfssector.
Het Federaal Planbureau verwacht trouwens dat de spilindex in oktober
volgend jaar opnieuw zal worden overschreden, als gevolg van de sterke
prijsstijgingen
Maar dat betekent niet noodzakelijk dat u nog eens opslag krijgt. De
meeste looncao's laten die tweede indexaanpassing tijdens het jaar
2008 niet toe. Het is van september 2006 geleden dat de spilindex nog
eens werd overschreden.
"Mensen die werken in sectoren met all-in akkoorden krijgen deze opslag niet vermits de index in het loon zit. Met andere woorden terwijl alles duurder wordt zal hun koopkracht niet mee stijgen. Anders gezegd zij zullen op het einde van de maand minder over houden. Maar ook de mensen die onder cao's vallen waarbij een tweede index aanpassing niet van toepassing is leveren op deze manier koopkracht in.
Dit is dan ook één van de gevaren die bij de staatshervormong op het vlak van arbeidsrecht op de tafel legt, namenlijk het wettelijk verplichtend kader van de all-in akkoorden. Als de all-in akkoorden voor elke werknemer in België tellen zal dus iedereen van ons aan koopkracht verliezen bij elke prijsstijging !"
Stroomfactuur gezinnen enkele euro's duurder in 2008
De stroomfactuur voor de gezinnen wordt volgend jaar
'enkele euro's' duurder. Dit komt door de nieuwe tarieven van Elia, de
beheerder van het hoogspanningsnet, waarin nu ook de inflatie is
inbegrepen.
In vergelijking met 2007 liggen de tarieven, die Elia aanrekent voor
het transport van stroom over het hoogspanningsnet, voor 2008-2011
hoger, aldus een woordvoerder van Elia. Toch is het volgens hem
'appelen met peren vergelijken.'
'De tarieven liggen immers vast voor vier jaar en ook de inflatie is nu
ingecalculeerd'. Volgens de zegsman kan je de tarieven van de voorbije
vier jaar wel vergelijken met die van de volgende vier jaar. 'En dan
liggen de tarieven in lijn', stelt hij.
De Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas (CREG)
keurde het voorstel van Elia over de elektriciteitstransmissietarieven
goed voor de periode 2008-2011. Het is voor het eerst dat de tarieven
voor een periode van vier jaar worden goedgekeurd.