De prijsstijging voor een vat olie lijkt niet te stoppen. Gisteren
overschreed de olieprijs voor het eerst de symbolische grens van 100
dollar per vat. Volgens een expert bij het Duitse instituut DIW
(Deutsche Institut für Wirtschaftsforschung) kan die tijdens de
volgende tien jaar zelfs nog verdubbelen.
"De petroleumvoorraden
verminderen steeds meer en dat doet de prijs stijgen", zegt Claudia
Kemfert in een interview met de Berliner Zeitung. "Binnen vijf jaar is
een prijs van 150 dollar voor een vat waarschijnlijk en binnen tien
jaar een prijs van 200 dollar", aldus de vrouw.
Wil jij stemmen over de nieuwe Europese grondwet ?
De nieuwe Europese grondwet komt eraan en blijkbaar is het niet belangrijk omdat wij burgers geen inspraak krijgen. Is het normaal dat een interim regering zomaar even tussen de soep en de petatten deze nieuwe grondwet gaat stemmen zonder haar burgers hiervan op de hoogte te hebben gebracht en zonder hen te hebben gehoord ? Het volgende staat op de site te lezen :
Het hele proces over de Europese grondwet beoogt nu een volgend Verdrag goed te keuren voor de Europese verkiezingen van 2009.
Maar dit proces kan niet doorgaan zonder de directe medewerking en goedkeuring van de Europese volkeren. Het volgende EU verdrag kan er niet komen zonder een beslissing van het volk!
X09.eu is opgezet om over heel de EU handtekeningen te verzamelen om voor het komende verdrag een referendum te eisen.
X09.eu kwam er na de Open brief aan de Regeringsleiders na de Top
van Berlijn van 25 maart( 2007, en werd getekend door de volgende
De luchthaven Brussels South in Charleroi (BSCA) heeft vorig jaar
bijna 2,5 miljoen passagiers vervoerd, een record. In vergelijking met
2006 bedraagt de stijging 13 procent. Voor dit jaar hoopt Charleroi op
3 miljoen. De luchthaven wil ook afrekenen met de mist.
Belangrijke factoren in het succes zijn de nieuwe bestemmingen van
Ryanair, dat in 2007 zijn tienjarige aanwezigheid in Charleroi vierde,
de komst van Jet4You en de groei van WizzAir.
Charleroi is de op één na grootste luchthaven van het land.
In 2007 werden exact 2.458.255 passagiers geregistreerd, tegenover
2.166.360 in 2006. Een succes, al had BSCA gemikt op 2,5 miljoen.
In eerste instantie had BSCA zelfs 2,7 miljoen reizigers in gedachten,
maar dat cijfer werd naar beneden bijgesteld in de loop van het jaar
als gevolg van mist en stakingen. Dit jaar mikt Charleroi resoluut op 3
miljoen.
Het aantal vliegbewegingen op de luchthaven is gestegen tot 70.724, een groei met 6,5 procent.
Op 29 januari 2008 opent Charleroi een nieuwe passagiersterminal en er
moet ook een systeem komen waarmee vliegtuigen ook bij mist kunnen
landen en opstijgen.
In 2007 zijn in België 524.795 nieuwe personenwagens ingeschreven.
Dat is 0,26 procent minder dan in het recordjaar 2006. Bij de lichte
bedrijfsvoertuigen waren er 12,9 meer inschrijvingen, bij de zware
bedrijfsvoertuigen bijna 20 procent meer.
De cijfers zijn bekendgemaakt door de automobielfederatie Febiac en de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer.
De lichte daling is niet echt een trendbreuk, want in 2006 piekte de autoverkoop.
Bij de lichte bedrijfswagens waren er 65.392 inschrijvingen, een stijging van 12,9 procent in vergelijking met 2006. Bij de zware bedrijfsvoertuigen was er zelfs en toename van zo'n 20
procent. Bij het deelsegment van de trekkers werd zelfs 31,7 procent
meer inschrijvingen genoteerd.
2007 telde meer faillissementen dan het jaar voordien. Alles
samen gingen 7.721 bedrijven over de kop, of één op 108 ondernemingen
in ons land. Het faillissementscijfer ligt iets hoger (0,38 pct) dan in
2006 en is het op twee na hoogste ooit. Dat blijkt uit de statistieken
van onderzoeksbureau Graydon, die maandag werden gepubliceerd.
De stijging van het aantal faillissementen schrijft Graydon toe aan de
stagnatie van de economische groei, meer acties door de verschillende
rechtbanken en de gestage groei van het aantal van snel falende jonge
bedrijfjes. Ruim een derde van alle faillissementen in 2007 was een
bedrijf jonger dan vijf jaar. De politieke crisis heeft volgens het
studiebureau de cijfers niet of nauwelijks beïnvloed. De
prijsstijgingen zouden pas in 2008 een impact hebben op het aantal
faillissementen.
Er zijn wel sterke regionale verschillen. Zo spant Brussel de kroon met
één faillissement per 55 bedrijven. Daarna komen Wallonië (1 per 103)
en Vlaanderen (1 per 135). Die laatste gewesten (Vlaanderen +2,44 pct
en Wallonië + 1 pct) tekenden wel een stijging op in 2007, tegenover
een daling in Brussel (-4,31 pct). Gekeken per provincie, daalde het
aantal faillissementen in Limburg, Vlaams-Brabant, Namen, Luxemburg en
Luik.
Sectoraal blijft vooral de horeca slecht scoren. Naast de traditionele
fastfoodzaken, slaan nu ook de traditionele restaurants alle records,
aldus Graydon. Bijna een vijfde (18,25 procent) van de failliete
ondernemingen waren horecazaken.
Van de vaak gebruikte rechtsvormen profileerde de bvba, die
traditioneel door de meeste Belgische kmo's aangenomen wordt, zich als
de gevaarlijkste. Van de 257.116 actieve bvba's legden er in 2007 maar
liefst 4.572 de boeken neer. Omgerekend ging één bvba per 56 failliet,
terwijl dat voor de nv's een per 110 was. Opvallend is ook dat de
eenmanszaken duidelijk minder risicovol waren, met slechts één
faillissement per 277.
Positief nieuws is wel dat er minder jobs verloren gingen als gevolg
van een faillissement: 15.220 tegen 15.445 in 2006. Ook werden nooit
eerder zoveel nieuwe ondernemingen opgericht als in 2007: +8,18 pct tot
73.126 nieuwe bedrijven en vzw's. Maar omdat jonge bedrijven
kwetsbaarder zijn, wordt verwacht dat het aantal faillissementen in
2008 voort zal stijgen. Nu reeds zijn er van de in 2007 opgerichte
bedrijven 32 failliet, 2 ontbonden, 3 stopgezet en 21 vereffend.
Netto zijn er eind december 2007 942.691 economisch actieve entiteiten
in België (3,95 pct meer dan op hetzelfde moment een jaar eerder),
waarvan 110.852 vzw's (tegenover 108.809 vzw's op hetzelfde moment
vorig jaar). De vzw's buiten beschouwing gelaten kent het aantal
ondernemingen met handelsactiviteit dus een netto-groei met 4,26 pct.
Wel zijn er op dit moment 808 nv's minder dan vorig jaar, of een daling
met 0,76 pct.
De prijs van een vat ruwe olie heeft woensdag voor het
eerst in de geschiedenis de kaap van de 100 dollar bereikt. Op de New
York Mercantile Exchange (Nymex) kostte een vat van 157 liter 'light
sweet crude', voor levering in februari, om 18.10 uur Belgische tijd
exact 100,00 dollar.
Om 18.20 uur was de prijs gezakt tot 99,46
dollar, nog steeds een stijging van bijna 3,5 dollar. In Londen werd
ook een record bereikt. Daar kostte een vat Brent-olie van de Noordzee,
ook voor levering in februari, voor het eerst meer dan 97 dollar (97,71
dollar).
De vergroening in Vlaanderen zet zich door. Voor het
vijfde jaar op rij werden in Vlaanderen meer babys geboren. Dat zegt
het Studiecentrum voor Perinatale Epidemiologie (SPE). In de
Vlaamse ziekenhuizen werden het voorbije jaar zon 65.274 geboortes
geregistreerd. In vergelijking met 2006 nam het aantal geboortes in
2007 toe met 1.210 bevallingen of 1,9 procent. Ten opzichte van 2003 is
dat een stijging met 11,8 procent.
Limburg kende met een stijging van 4,2 procent de grootste toename van
het aantal geboortes. Opvallend detail: Oost-Vlaanderen toonde als
enige Vlaamse provincie een lichte terugval met 0,4 procent.
Alle Vlaamse provincies kenden een toename boven de 10 procent van het aantal geboortes, ten opzichte van vijf jaar geleden.
Een op de tien werklozen liegt over zijn gezinssituatie om een
hogere uitkering op te strijken. Dat zegt Kamerlid Sabien
Lahaye-Battheu (Open VLD) in Het Belang van Limburg.
Uit cijfers van de RVA blijkt dat elk jaar zo'n 40.000 werklozen een te hoge uitkering ontvangen. "De bijstandsgerechtigden geven vaak onjuiste of onvolledige informatie
om hiermee onrechtmatig een te hoge uitkering te ontvangen", aldus
Lahaye-Battheu
Volgens het Open VLD-Kamerlid wordt er te weinig gedaan tegen dergelijke uitkeringsfraude.
"Het aantal controles daalt systematisch. Ik vind dat onbegrijpelijk, want de controles blijken te werken."
Persoonlijke noot :
Blijkbaar is men bij open-VLD weeral vergeten hoeveel bedrijven geen belastingsformulier hebben ingevuld in 2006 en hoeveel daar nog mee wegkwamen ook. Daarom is het volgende schrijven ook vertrokken naar mevrouw Lahaye-Battheu :
"Mevrouw Lahaye-Battheu,
Ik begrijp volkomen dat U niet kan begrijpen dat het aantal controles op uitkeringen systematisch daalt terwijl het systeem bewijst dat het werkt.
Mag ik U er dan ook op wijzen dat in 2006 maar liefst 33.710 bedrijven geen belastingsformulier heeft ingevuld en dat 28344 daar nog mee wegkwamen ook !
De vraag is dan ook heel simpel. Wie pleegt hier de gootste fraude en welke fraude gaan we eerst aanpakken !?
Beveren gaat de schuilhokjes aan de bushaltes uitrusten met
zonnepanelen. Dat is goedkoper en milieuvriendelijker dan verlichting
met elektriciteit.
In eerste instantie worden de panelen geïnstalleerd aan 43 bushokjes die de gemeente zelf beheert.
Aan de Grote Baan in Melsele staat nu al een proefopstelling, met een
bewegingsdetector en ledverlichting die aangaat wanneer iemand aan het
bushokje aankomt.
Een Gentse firma heeft samen met de firma Janssens uit Lokeren het prototype gemaakt, want de techniek is volledig nieuw.
"We hebben dit twee jaar geleden al laten onderzoeken, maar toen bleek
het technisch niet mogelijk", zegt schepen van Openbare Werken Luc Maes
(Open VLD).
"Want vooral in de donkere wintermaanden moet een lange nacht worden
overbrugd en dan was er te weinig zonne-energie om het bushokje ook 's
morgens nog te kunnen verlichten. Maar intussen zijn de technieken
geëvolueerd."
Het plaatsen van een zonnepaneel kost 1.250 euro, maar de gemeente
maakt zich sterk dat die kostprijs na 1 jaar zal terugverdiend zijn.
Door voorrang te geven aan bepaalde belastingaangiftes verdiende de
fiscus de jongste vier maanden 842miljoen euro voor de schatkist.
Sinds september viel het aanslagformulier bij bijna 2,2miljoen Belgen
in de bus. Iets meer dan de helft daarvan -1,2miljoen formulieren-
eindigt op een bedrag dat door de fiscus moet worden terugbetaald. Dat
is gemiddeld net geen 631 euro per aangifte, in het totaal 760 miljoen
euro.
Daartegenover staan 985.000 afrekeningen van
landgenoten die belastingen moeten bijbetalen. Daarbij gaat het
duidelijk om veel grotere bedragen -gemiddeld 1.102 euro per aangifte-,
die de fiscus samen 1,086 miljard euro extra inkomsten opleveren. Per
saldo kon de administratie tijdens de jongste vier maanden dus 326
miljoen euro extra inkomsten boeken.
Maar dat kon
enkel, zegt Carl Devlies, door de aangifteformulieren te selecteren
waarbij slechts relatief kleine bedragen moeten worden terugbetaald.
Het CD&V-kamerlid is al jaren gespecialiseerd in fiscaliteit en
houdt de cijfers systematisch bij.
Vorig jaar,
legt hij uit, moesten in het totaal ruim 6,6miljoen aangiftes behandeld
worden. Bij 3,15 miljoen daarvan had de fiscus te veel
bedrijfsvoorheffing ingehouden en kreeg de belastingplichtige dus geld
terug. Gemiddeld ging het om 1.175 euro per aanslag, goed voor een
totaalbedrag van 3,7miljard euro.
Daartegenover
stonden 1,94 miljoen aangiftes van belastingplichtigen die gemiddeld
1.378 euro moesten bijbetalen -in het totaal 2,68 miljard euro extra
inkomsten voor de fiscus. De resterende 1,53 miljoen aangiftes werden
ingeschreven met een nulsaldo, wat betekent dat de al afgehouden
bedrijfsvoorheffing -het deel van het loon dat de werkgever maandelijks
als voorschot rechtstreeks doorstort aan de fiscus- precies voldoende
was om de verschuldigde belastingen te dekken.
De
jongste jaren, zegt Devlies, moet de fiscus steeds meer terugbetalen
dan hij extra ontvangt. 'Dat heeft alles te maken met de renteloze
lening die we de staat sinds 2004 jaarlijks toestaan doordat de fiscale
hervorming niet volledig wordt doorgerekend in de bedrijfsvoorheffing (DS 24december).
Maar,
voegt hij eraan toe, de verhouding tussen het aantal
aangifteformulieren en de sommen die respectievelijk moet worden terug-
of bijbetaald, is al die tijd behoorlijk stabiel.
En
diezelfde extrapolaties leren nu dat bij 2,2miljoen reeds behandelde
aangiftes de fiscus normaal al 1,87 miljard euro had moeten
terugbetalen en 1,36 miljard extra had moeten ontvangen. Per saldo
diende de fiscus dus 516miljoen euro terug te betalen. Dat hij
integendeel 326 miljoen euro extra kon innen, besluit Devlies, kan dus
enkel te maken hebben met een 'sturing' in de richting van
belastingplichtigen die weinig moeten terugkrijgen.
INTERIMREGERING MOET KOOPKRACHT EN SOLIDARITEIT VRIJWAREN
Krijtlijnen van ACV en ABVV
Geconfronteerd met
sterke prijsstijgingen en verlies van koopkracht, met op de achtergrond een
slepende politieke crisis, trokken ACV en ABVV aan de alarmbel. Wij eisen
dringende maatregelen om de koopkracht te vrijwaren en te versterken,
ondersteund door de gemeenschappelijke vakbondsbetoging van 15 december.
ABVV en ACV stellen
vast dat dit politiek tot een déclic heeft geleid. En dat vandaag een
interimregering aantreedt om, met een beperkt programma, op korte termijn te
doen wat moet worden gedaan.
Deze regering moet
voor ACV en ABVV drie duidelijke prioriteiten hebben:
-de
koopkracht ondersteunen (in het bijzonder door welvaartsaanpassingen bovenop de
reeds beschikbare enveloppes en een nettoverhoging van de lagere lonen, met
absolute vrijwaring van de index);
-dringende
uitvoering van sociale dossiers die al een tijd liggen te wachten;
-een
volwaardige dialoog opbouwen tussen gemeenschappen, op basis van wederzijdse
solidariteit.
ABVV en ACV trekken
daarvoor duidelijke krijtlijnen.
1°Het is vrij duidelijk wat de intenties
zijn inzake lastenverlaging (lagere werkgeverslasten op ploegenarbeid,
onderzoekers en lage lonen enerzijds en lagere personenbelasting anderzijds).
Er is daarentegen veel onduidelijkheid over de welvaartsvastheid. Voor ons moet
het structurele mechanisme inzake welvaartsvastheid niet alleen intact blijven.
Maar in uitvoering hiervan vragen wevoor de pensioenen ook een onmiddellijke omzetting van de welvaartsbonus
in hogere maandbedragen. Tevens moet er een dringende bijkomende inhaalbeweging
komen voor alle vervangingsinkomens en voor de kinderbijslag. Dit vereist een
bijkomend budget (bovenop het al toegezegde budget) dat minstens in evenwicht
is met de lastenverlaging voor werkgevers.
2°We herhalen dat een grondige evaluatie
van het activeringsbeleid naar werklozen, in de komende maanden, nodig is op
basis van de aangekondigde rapporten.
3°De regering moet absoluut maatregelen
nemen om de stijging van energieprijzen af te remmen (o.a. uitbreiding van
stookoliefonds, automatische toekenning sociaal tarief, ) en energiebesparing
toegankelijk maken voor ieder.
Onder meer te
financieren door afroming van superwinsten, gemaakt met afgeschreven kern- en
steenkoolcentrales, op een onvoldoende concurrentiële markt.
4°De lasten op de lonen moeten verminderd.
Die op vermogens verhoogd. We verzetten ons daarom tegen verdere verlaging van
de vennootschapsbelasting en vragen een dringende evaluatie van de notionele
investeringsaftrek. En zeker ook tegen diegenen die de interimregering willen
misbruiken voor de intrekking van de nieuwe meerwaardebelasting op
obligatiefondsen (die gaat naar de sociale zekerheid).
5°We herhalen dat werknemers in flexibele
contracten meer zekerheid moeten krijgen. Wat haaks staat op een beleid om
grendels op interimarbeid weg te schuiven.
6°We vragen de onmiddellijke intrekking
van de regeling voor de verhaalbaarheid van advocaatkosten. Gezien die zware
schade toebrengt aan de toegankelijkheid van arbeidsrechtbanken.
7°We nemen er akte van dat de premier het
belang van sociale dialoog onderstreept en aankondigt dat de sociale partners
zullen betrokken worden bij de uitwerking van het beleid.
ACV en ABVV volgen
zeer kritisch de voorbereiding van een nieuwe regering na 23 maart.
Het debat over de
staatshervorming moet zich voor ons afspelen binnen de volgende krijtlijnen:
-vrijwaring
van essentiële, federale solidariteitsmechanismen (sociale zekerheid,
arbeidsrecht en centrale caos);
-vooruitgang
voor werknemers in Vlaanderen, Brussel en Wallonië;
-herverdeling
van middelen (naar het federale, dat 93 % van de vergrijzingskosten torst);
-dialoog
met sociale partners.
We rekenen er op dat
de volledige ploeg tot een evenwicht kan komen tussen de sociale, ecologische
en economische doelstellingen.
ABVV en ACV zullen er, in alle onafhankelijkheid, op
toezien dat dit debat zo vorm krijgt.
Vier West-Vlaamse organisaties voor mensen met een handicap hebben de website vrijetijdsweb.be gelanceerd.
De site is bedoeld voor mensen met een handicap, hun begeleiders en
familie. Op de site staan welke verenigingen er zijn voor mensen met
een handicap en welke activiteiten ze organiseren.
Gemeentebesturen en jeugdverenigingen kunnen op de site ook terecht met vragen voor de organisaties.
De uitkeringen gaan in januari met een procent
omhoog. In februari krijgen ambtenaren twee procent opslag. En ook voor
werknemers uit de particuliere sector hangt een loonsverhoging in de
lucht.
Oorzaak van die meevaller is de hoge inflatie vooral te wijten aan de
hoge brandstof- en voedselprijzen waardoor de zogenaamde spilindex is
overschreden
Daardoor zullen in januari de sociale uitkeringen met 2
procent omhoog gaan. In februari gebeurt hetzelfde met de lonen van
ambtenaren.
Ook de werknemers in de particuliere sector mogen een loonindexering
verwachten, maar het juiste moment daarvan hangt af van de exacte
cao-afspraken in hun bedrijfssector.
Het Federaal Planbureau verwacht trouwens dat de spilindex in oktober
volgend jaar opnieuw zal worden overschreden, als gevolg van de sterke
prijsstijgingen
Maar dat betekent niet noodzakelijk dat u nog eens opslag krijgt. De
meeste looncao's laten die tweede indexaanpassing tijdens het jaar
2008 niet toe. Het is van september 2006 geleden dat de spilindex nog
eens werd overschreden.
"Mensen die werken in sectoren met all-in akkoorden krijgen deze opslag niet vermits de index in het loon zit. Met andere woorden terwijl alles duurder wordt zal hun koopkracht niet mee stijgen. Anders gezegd zij zullen op het einde van de maand minder over houden. Maar ook de mensen die onder cao's vallen waarbij een tweede index aanpassing niet van toepassing is leveren op deze manier koopkracht in.
Dit is dan ook één van de gevaren die bij de staatshervormong op het vlak van arbeidsrecht op de tafel legt, namenlijk het wettelijk verplichtend kader van de all-in akkoorden. Als de all-in akkoorden voor elke werknemer in België tellen zal dus iedereen van ons aan koopkracht verliezen bij elke prijsstijging !"
Stroomfactuur gezinnen enkele euro's duurder in 2008
De stroomfactuur voor de gezinnen wordt volgend jaar
'enkele euro's' duurder. Dit komt door de nieuwe tarieven van Elia, de
beheerder van het hoogspanningsnet, waarin nu ook de inflatie is
inbegrepen.
In vergelijking met 2007 liggen de tarieven, die Elia aanrekent voor
het transport van stroom over het hoogspanningsnet, voor 2008-2011
hoger, aldus een woordvoerder van Elia. Toch is het volgens hem
'appelen met peren vergelijken.'
'De tarieven liggen immers vast voor vier jaar en ook de inflatie is nu
ingecalculeerd'. Volgens de zegsman kan je de tarieven van de voorbije
vier jaar wel vergelijken met die van de volgende vier jaar. 'En dan
liggen de tarieven in lijn', stelt hij.
De Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas (CREG)
keurde het voorstel van Elia over de elektriciteitstransmissietarieven
goed voor de periode 2008-2011. Het is voor het eerst dat de tarieven
voor een periode van vier jaar worden goedgekeurd.
Daklozen leggen met Kerst eisen aan Antwerps stadsbestuur voor
Voor de vijfde keer organiseren enkele Antwerpse bewegingen die werken
met mensen die sociaal uitgesloten zijn Het meisje met de
zwavelstokjes, een alternatief Kerstfeest in open lucht. Dit feest
kende twee succesvolle afleveringen op de Groenplaats, zeer tegen de
zin van de plaatselijke middenstand en het Schepencollege. Het was de
VLD die, geïnspireerd door de middenstand, vijf jaar geleden het eerste
Meisje met de zwavelstokjes geen toelating wou geven. Burgemeester
Janssens (SP.a) is slechts na mondelinge bedreigingen met rellen van
onze kant, door de knieën gegaan - enkele dagen voor de geplande datum.
Het was zeker dat de doelgroep waarmee het Daklozen Aktie Komitee
(DAK) werkt niet zou deelnemen aan een paternalistische en door de Stad
gesubsidieerde buurtmaaltijd frieten met couscous, maar op de
Groenplaats tot directe actie zou overgaan. We hadden het
realistische plan om het kruispunt met de Nationalestraat létterlijk in
brand te zetten. De nodige paletten waren al verzameld. Onze vrienden
van de Arabisch Europese Liga (AEL) waren bereid steun te geven
Daniel Schoeters (52) leefde ongeveer de helft van
zijn leven in gevangenissen en instellingen. In november keerde hij
niet terug naar de strafinrichting van Merksplas. Hij leeft nu al twee
maanden op straat. 'Ik word vaak wakker van de kou', vertelt hij. 'Ik
slaap in metrostations en in leegstaande gebouwen. Soms wacht ik aan
een appartementsgebouw tot er iemand buiten of binnen gaat. Dan glip ik
de traphal binnen en slaap ik in de kelder, de zolder of de
liftruimte.'
Als psychiatrisch patiënt doorzwom Daniel al heel wat watertjes. Zo
verbleef hij een tijdje in de beruchte Brasschaatse instelling Vrij en
Vrolijk. 'Ik kreeg er slaag. Maar het was er niet zo erg als ze
zeggen.'
Hij
woonde ook een tijdje zelfstandig en kreeg een invaliditeitsuitkering.
Maar hij kon zijn geld niet goed beheren en belandde twee jaar geleden
in de strafinrichting van Merksplas voor winkeldiefstal. Hij leefde er
in een gemeenschappelijke kamer en had problemen met zijn kamergenoten.
'Ik werd gepest en er werd over mij geroddeld. Een aparte kamer kreeg
ik niet.'
Zelfverminking leek toen de enige
oplossing voor hem. 'Ik was ongelukkig en sneed met een scheermesje in
mijn polsen. Ik slikte ook delen van vorken en lepels in.' Maar dat
ligt nu achter hem. Het personeel van de instelling was ervan overtuigd
dat hij stilaan klaar was om zelfstandig te gaan wonen. Daarom mocht
hij een dag per week naar buiten om een appartement te zoeken. Maar op
12 november keerde hij niet meer terug.
Daniel wil
nu alleen gaan wonen. Hij komt in aanmerking voor een sociale woning,
maar moet nog enkele maanden wachten op antwoord.
Ondertussen
moet hij zien te overleven. Dus bezoekt hij buurthuizen en doet hij
vrijwilligerswerk in ruil voor eten. Hij struint ook elke maand de
Antwerpse voedselbanken af. Een keer per week gaat hij naar het
daklozenrestaurant Kamiano voor een warme maaltijd. 'Bedelen kan ik
niet. Ik steel nog wel af en toe ook, maar daar moet ik dringend mee
stoppen.'
Het ergste aan op straat leven vindt hij
de verveling en de eenzaamheid. 'Overdag kan ik terecht in de
buurthuizen, maar 'savonds zit ik alleen. Dan verveel ik mij dood.'
Het
is nu erg koud 's nachts. Maar in 'zijn' metrostation ligt hij
tenminste uit de wind. 'We liggen daar altijd met dezelfde mensen, ook
een paar drugsverslaafden. Ook als de politie ons niet wegjaagt, slaap
ik maar een paar uur per nacht. De metro's beginnen al vroeg te rijden
en ik word elke nacht een paar keer wakker van de kou.'
'Ik heb al wel eens in de gevangenis en de instelling Kerstmis gevierd.
Het eten is dan wat beter en ze geven wat minder straffen. Maar ik ben
blij dat ik op kerstavond bij Kamiano terecht kan. We krijgen er lekker
en warm eten. Kerst onder de blote hemel zou maar droevig zijn. Mijn
droom voor 2007? Ontslagen worden uit de internering. Ik heb nu 25 jaar
binnen gezeten. Ik moet dringend iets van mijn leven maken. Buitenkomen
zou een mooi kerstcadeautje zijn.'
Een modaal gezin zou in dit land maandelijks 82 euro meer op zijn
bankrekening krijgen, als de regering de nu al vijf jaar oude fiscale
hervorming eindelijk zou toepassen. Een
gezin met twee kinderen zal volgend jaar 980 euro meer aan de fiscus
betalen dan nodig is. Pas anderhalf jaar later krijgt het dat bedrag
teruggestort, zonder rente. Dat blijkt uit de "sleutelformule" waarmee
de belastingadministratie jaarlijks bepaalt hoe de bedrijfsvoorheffing
moet berekend worden. Ook volgend jaar zal geen rekening worden
gehouden met de volledige fiscale hervorming die begin van dit
decennium werd doorgevoerd.
Laatste fase De
laatste fase van de belastinghervorming schakelde gehuwden en
alleenstaanden begin 2004 fiscaal gelijk. De eerste schijf van het
inkomen, waarop geen belastingen verschuldigd is, is voor gehuwden toen
fors opgetrokken. Volgend jaar gaat het om 6.150 euro per
belastingplichtige.
Maar bij het berekenen van de
bedrijfsvoorheffing moet de werkgever dat beperken tot 5.220 euro.
Verder heeft de regering de belastingschijven van 55 en 52,5 pct
afgeschaft en de inkomensschijven verruimd waarop 30 en 40 pct
belasting verschuldigd is. Daardoor duurt het langer voor je meer
belastingen betaalt. Maar ook hier moet de werkgever van de fiscus
werken met een veel lager bedrag.
Per saldo mondt een en ander
voor een modaal gezin met twee kinderen, dat in een gemeente woont waar
7 pct gemeentebelasting verschuldigd is, uit in een bedrijfsvoorheffing
die 981,54 euro hoger ligt dan nodig. Kinderloze paren betalen 935,2
euro te veel. Enkel alleenstaanden zijn beter af.
Het is wellicht wat vroeg voor een overzicht van de week
maar met de stemming, en de goedkeuring, van Verhofstadt III komt eigenlijk
niets te vroeg. Met de lastenverlaging op ploegenarbeid komt het politieke
landschap nog maar eens tegemoet aan de eisen van het patronaat. Momenteel
moeten werkgevers 10.7% minder bijdragen op het loon voor ploegenarbeid en men
wil dit optrekken tot iets dat rond de 16% zal schommelen. Deze lastenverlaging had moeten dienen
voor de volgende drie zaken :
1.Verbeteren van de concurrentiepositie
2.Verbeteren kwaliteit van ploegenarbeid
3.Humanisering van ploegenarbeid
Spijtig genoeg staat daar het woordje had. In gans
België hebben de patroons er immers voor gekozen om enkel aan het eerste punt
te voldoen waardoor het geld, dat normaal bestemd is voor onze sociale
zekerheid, rechtstreeks door wordt gestort aan de aandeelhouders ! En ook deze
keer zitten er blijkbaar geen garanties in dat de lastenverlaging gepaard zou
moeten gaan met bijvoorbeeld extra tewerkstelling of het creëren van nieuwe
jobs. Met andere woorden geeft men de patroons nog maar eens een extra vette
kluif onder het mom van de concurrentiepositie.
Het optrekken van de uitkeringen staats in schril contrast
met de activering van de werklozen. Men kan een uitkering optrekken maar beperken in tijd
en dan slaagt men twee vliegen in één klap. De activering van bedrijven naar
goede jobs met goede arbeids en loonsvoorwaarden zal dus nog niet voor morgen
zijn, in tegendeel. Het optrekken van bijvoorbeeld de pensioenen is bovendien een must en hopelijk komt men daar wel aan tegemoet.
Vervolgens staat de gezondheidszorg op het programma. Men
wil de kwaliteit hiervan verbeteren. Ik betwijfel sterk dat men het gaat hebben
over belangrijke zaken zoals het kiwi-model. Op een moment dat de huisartsen
veel en veel te weinig verdienen en dus een opslag vragen van één euro per
patiënt en dat de pharma industrie honderden mensen op straat zet op zoek naar
nog meer winsten gaat de noodregering dus even snel de kwaliteit van de
gezondheidszorg verbeteren. Gaat men op zoek naar oplossingen voor die 8000
gehandicapten die al jaren wachten op opvang ? Of gaat men ervoor zorgen dat
verpleging terug een job wordt in plaats van een roeping ? Misschien wordt de
witte woede eindelijk volmondig aanhoort en krijgen zij waar ze al zolang recht
op hebben ? De waarheid, vrees ik, zal echter de andere kant op gaan.
Regionaliseren en een gezondheidszorg op maat van de core business, eigen
ziekteverzekering eerst, om geld te slaan uit de gezondheidszorg en zijn
patiënten. In die gedachtegang zullen politiekers en patronaat elkaar weer
vinden.
Dat men inzake milieu nog maar eens benadrukt dat dit enkel
kan geholpen worden door het aanwakkeren van de concurrentie is nog maar eens
een schoon voorbeeld van dit alles. Zelf geen verantwoordelijkheid nemen maar ondernemers
de kans bieden om geld te slagen uit het milieu. en als het niet lukt dan
kunnen we nog altijd schone lucht gaan kopen op een ander. Lang leve
Electrabrol en fuck alternatieve energie !
In dit rijtje kan natuurlijk het nieuwe Lissabon akkoord
niet ontbreken. We moeten meer produceren, langer werken en zo flexibel
mogelijk ! Maar boven alles MOET er zo weinig mogelijk sociale zekerheid zijn.
Zoeken naar concurrentie op de kap van zieken, werklozen, ouderen, invaliden,
Ik vraag mij af wie van jullie heeft mogen stemmen over een al dan niet
goedkeuring van het Lissabon akkoord ? Blijkbaar hebben jullie hierover wel je
mening kunnen geven want Verhofstadt III zal proberen om deze grondwet goed te
keuren tijdens zijn drie maanden.
Deze cadeau heeft men onder mijn kerstboom gelegd. En niet
enkel onder die van mij maar onder die van ieder van ons !
Lange tijd heb ik gewenst dat2007 rap voorbij zou zijn maar nu hoop ik dat
2008 nog lang wegblijft. Mijn goede
voornemens moeten nu al plaats maken voor een jaar gevuld met de honger van een
rechts klimaat gestoeld op sociale afbouw. De portefeuille van de rijkeren in
ons land zal blijven groeien als een zweer op onze sociale zekerheid en wij
zullen daar nog maar eens de dupe van zijn. 2008, ik krijg al kriebels als ik
het hoor. En toch, toch hoop ik. Hoop ik op ons. Misschien wordt 2008 wel een
warm jaar waarin mensen elkaar terug ontdekken ? Ik wissel dat pakje met
datgene van Verhofstadt III en leg zijn pakje ergens ver weg, apart en alléén rechts
in een hoekje. Nu ja, dat pakje is dat gewoon.
Het regeerakkoord waarover de vijf formaties van Verhofstadt
III (CD&V, Open VlLD, MR, PS en CDH) het eens geraakte, bestaat uit
tien punten. Zo werd donderdag in de rand van de toetredingscongressen
vernomen.
De interim-regering zal in de eerste plaats de begroting 2008
moeten uitwerken. Daarnaast dient ze de koopkracht van de burgers te
beschermen door enerzijds de uitkeringen op te trekken en anderzijds de
lasten te verlagen. Een derde aandachtspunt zijn de ondernemingen, die
meer zuurstof moeten krijgen, onder meer door de lasten op
ploegenarbeid verder te verlagen. Daarnaast moet ook de arbeidsmarkt
verbeterd worden met maatregelen zoals de activering van de
werkzoekenden.
Voorts wil de regering de kwaliteit van de gezondheidszorg
waarborgen. In het hoofdstuk klimaat en energie wordt gepleit voor meer
concurrentie op de energiemarkt en het naleven van het Kyoto-akkoord.
Inzake mobiliteit wil de interim-regering onder meer een nieuwe beheersovereenkomst met de NMBS opstellen.
Het regeerakkoord voorziet ook in een verdere modernisering
van de overheidsdiensten met daarin bijzondere aandacht voor een
permanente dienstverlening.
Het veiligheidsbeleid spitst zich toe op de problematiek van de
gevangenissen en het uitwerken van een nationaal veiligheidsplan.
Tenslotte is er nog een internationaal hoofdstuk waarin een snelle ratificatie van het Verdrag van Lissabon voorzien is.
Duizenden vrouwen betalen straks 20 procent meer voor hun hospitalisatiepolis bij Ethias.
Ethias is een van de eerste verzekeraars in België die (ongewild)
inspeelt op de nieuwe Europese anti-discriminatierichtlijn. Die bepaalt
dat de verzekeraars in België vanaf 2008 geen onderscheid meer mogen
maken tussen mannen en vrouwen voor de berekening van hun premies.
In een brief aan duizenden oudere vrouwen die ingeschreven hebben op
MediComfort, de duurste polis uit het gamma
hospitalisatieverzekeringen, laat Ethias alvast weten dat de tarieven
volgend jaar met liefst 20 procent stijgen.
"Zij zijn de laatste groep bij wie we de tarieven tussen mannen en
vrouwen gelijkschakelen. Het gaat slechts om 3 procent van de totale
portefeuille, wat wellicht goed is voor enkele duizenden klanten. Voor
de overige 97 procent van de hospitalisatiepolissen hadden wij de
tarieven al veel eerder gelijkgeschakeld", luidt het bij Ethias.
Niettemin geeft deze opmerkelijke tariefaanpassing al een voorsmaakje
van wat een aantal vrouwelijke verzekeringsklanten straks te wachten
staat. Als de Belgische overheid voor donderdag geen uitzondering
aanvraagt op de anti-discriminatierichtlijn dreigen voor een aantal
vrouwelijke leeftijdsgroepen de premies voor auto- en
hospitalisatieverzekeringen fors duurder te worden.