Een op de tien werklozen liegt over zijn gezinssituatie om een
hogere uitkering op te strijken. Dat zegt Kamerlid Sabien
Lahaye-Battheu (Open VLD) in Het Belang van Limburg.
Uit cijfers van de RVA blijkt dat elk jaar zo'n 40.000 werklozen een te hoge uitkering ontvangen. "De bijstandsgerechtigden geven vaak onjuiste of onvolledige informatie
om hiermee onrechtmatig een te hoge uitkering te ontvangen", aldus
Lahaye-Battheu
Volgens het Open VLD-Kamerlid wordt er te weinig gedaan tegen dergelijke uitkeringsfraude.
"Het aantal controles daalt systematisch. Ik vind dat onbegrijpelijk, want de controles blijken te werken."
Persoonlijke noot :
Blijkbaar is men bij open-VLD weeral vergeten hoeveel bedrijven geen belastingsformulier hebben ingevuld in 2006 en hoeveel daar nog mee wegkwamen ook. Daarom is het volgende schrijven ook vertrokken naar mevrouw Lahaye-Battheu :
"Mevrouw Lahaye-Battheu,
Ik begrijp volkomen dat U niet kan begrijpen dat het aantal controles op uitkeringen systematisch daalt terwijl het systeem bewijst dat het werkt.
Mag ik U er dan ook op wijzen dat in 2006 maar liefst 33.710 bedrijven geen belastingsformulier heeft ingevuld en dat 28344 daar nog mee wegkwamen ook !
De vraag is dan ook heel simpel. Wie pleegt hier de gootste fraude en welke fraude gaan we eerst aanpakken !?
Beveren gaat de schuilhokjes aan de bushaltes uitrusten met
zonnepanelen. Dat is goedkoper en milieuvriendelijker dan verlichting
met elektriciteit.
In eerste instantie worden de panelen geïnstalleerd aan 43 bushokjes die de gemeente zelf beheert.
Aan de Grote Baan in Melsele staat nu al een proefopstelling, met een
bewegingsdetector en ledverlichting die aangaat wanneer iemand aan het
bushokje aankomt.
Een Gentse firma heeft samen met de firma Janssens uit Lokeren het prototype gemaakt, want de techniek is volledig nieuw.
"We hebben dit twee jaar geleden al laten onderzoeken, maar toen bleek
het technisch niet mogelijk", zegt schepen van Openbare Werken Luc Maes
(Open VLD).
"Want vooral in de donkere wintermaanden moet een lange nacht worden
overbrugd en dan was er te weinig zonne-energie om het bushokje ook 's
morgens nog te kunnen verlichten. Maar intussen zijn de technieken
geëvolueerd."
Het plaatsen van een zonnepaneel kost 1.250 euro, maar de gemeente
maakt zich sterk dat die kostprijs na 1 jaar zal terugverdiend zijn.
Door voorrang te geven aan bepaalde belastingaangiftes verdiende de
fiscus de jongste vier maanden 842miljoen euro voor de schatkist.
Sinds september viel het aanslagformulier bij bijna 2,2miljoen Belgen
in de bus. Iets meer dan de helft daarvan -1,2miljoen formulieren-
eindigt op een bedrag dat door de fiscus moet worden terugbetaald. Dat
is gemiddeld net geen 631 euro per aangifte, in het totaal 760 miljoen
euro.
Daartegenover staan 985.000 afrekeningen van
landgenoten die belastingen moeten bijbetalen. Daarbij gaat het
duidelijk om veel grotere bedragen -gemiddeld 1.102 euro per aangifte-,
die de fiscus samen 1,086 miljard euro extra inkomsten opleveren. Per
saldo kon de administratie tijdens de jongste vier maanden dus 326
miljoen euro extra inkomsten boeken.
Maar dat kon
enkel, zegt Carl Devlies, door de aangifteformulieren te selecteren
waarbij slechts relatief kleine bedragen moeten worden terugbetaald.
Het CD&V-kamerlid is al jaren gespecialiseerd in fiscaliteit en
houdt de cijfers systematisch bij.
Vorig jaar,
legt hij uit, moesten in het totaal ruim 6,6miljoen aangiftes behandeld
worden. Bij 3,15 miljoen daarvan had de fiscus te veel
bedrijfsvoorheffing ingehouden en kreeg de belastingplichtige dus geld
terug. Gemiddeld ging het om 1.175 euro per aanslag, goed voor een
totaalbedrag van 3,7miljard euro.
Daartegenover
stonden 1,94 miljoen aangiftes van belastingplichtigen die gemiddeld
1.378 euro moesten bijbetalen -in het totaal 2,68 miljard euro extra
inkomsten voor de fiscus. De resterende 1,53 miljoen aangiftes werden
ingeschreven met een nulsaldo, wat betekent dat de al afgehouden
bedrijfsvoorheffing -het deel van het loon dat de werkgever maandelijks
als voorschot rechtstreeks doorstort aan de fiscus- precies voldoende
was om de verschuldigde belastingen te dekken.
De
jongste jaren, zegt Devlies, moet de fiscus steeds meer terugbetalen
dan hij extra ontvangt. 'Dat heeft alles te maken met de renteloze
lening die we de staat sinds 2004 jaarlijks toestaan doordat de fiscale
hervorming niet volledig wordt doorgerekend in de bedrijfsvoorheffing (DS 24december).
Maar,
voegt hij eraan toe, de verhouding tussen het aantal
aangifteformulieren en de sommen die respectievelijk moet worden terug-
of bijbetaald, is al die tijd behoorlijk stabiel.
En
diezelfde extrapolaties leren nu dat bij 2,2miljoen reeds behandelde
aangiftes de fiscus normaal al 1,87 miljard euro had moeten
terugbetalen en 1,36 miljard extra had moeten ontvangen. Per saldo
diende de fiscus dus 516miljoen euro terug te betalen. Dat hij
integendeel 326 miljoen euro extra kon innen, besluit Devlies, kan dus
enkel te maken hebben met een 'sturing' in de richting van
belastingplichtigen die weinig moeten terugkrijgen.
INTERIMREGERING MOET KOOPKRACHT EN SOLIDARITEIT VRIJWAREN
Krijtlijnen van ACV en ABVV
Geconfronteerd met
sterke prijsstijgingen en verlies van koopkracht, met op de achtergrond een
slepende politieke crisis, trokken ACV en ABVV aan de alarmbel. Wij eisen
dringende maatregelen om de koopkracht te vrijwaren en te versterken,
ondersteund door de gemeenschappelijke vakbondsbetoging van 15 december.
ABVV en ACV stellen
vast dat dit politiek tot een déclic heeft geleid. En dat vandaag een
interimregering aantreedt om, met een beperkt programma, op korte termijn te
doen wat moet worden gedaan.
Deze regering moet
voor ACV en ABVV drie duidelijke prioriteiten hebben:
-de
koopkracht ondersteunen (in het bijzonder door welvaartsaanpassingen bovenop de
reeds beschikbare enveloppes en een nettoverhoging van de lagere lonen, met
absolute vrijwaring van de index);
-dringende
uitvoering van sociale dossiers die al een tijd liggen te wachten;
-een
volwaardige dialoog opbouwen tussen gemeenschappen, op basis van wederzijdse
solidariteit.
ABVV en ACV trekken
daarvoor duidelijke krijtlijnen.
1°Het is vrij duidelijk wat de intenties
zijn inzake lastenverlaging (lagere werkgeverslasten op ploegenarbeid,
onderzoekers en lage lonen enerzijds en lagere personenbelasting anderzijds).
Er is daarentegen veel onduidelijkheid over de welvaartsvastheid. Voor ons moet
het structurele mechanisme inzake welvaartsvastheid niet alleen intact blijven.
Maar in uitvoering hiervan vragen wevoor de pensioenen ook een onmiddellijke omzetting van de welvaartsbonus
in hogere maandbedragen. Tevens moet er een dringende bijkomende inhaalbeweging
komen voor alle vervangingsinkomens en voor de kinderbijslag. Dit vereist een
bijkomend budget (bovenop het al toegezegde budget) dat minstens in evenwicht
is met de lastenverlaging voor werkgevers.
2°We herhalen dat een grondige evaluatie
van het activeringsbeleid naar werklozen, in de komende maanden, nodig is op
basis van de aangekondigde rapporten.
3°De regering moet absoluut maatregelen
nemen om de stijging van energieprijzen af te remmen (o.a. uitbreiding van
stookoliefonds, automatische toekenning sociaal tarief, ) en energiebesparing
toegankelijk maken voor ieder.
Onder meer te
financieren door afroming van superwinsten, gemaakt met afgeschreven kern- en
steenkoolcentrales, op een onvoldoende concurrentiële markt.
4°De lasten op de lonen moeten verminderd.
Die op vermogens verhoogd. We verzetten ons daarom tegen verdere verlaging van
de vennootschapsbelasting en vragen een dringende evaluatie van de notionele
investeringsaftrek. En zeker ook tegen diegenen die de interimregering willen
misbruiken voor de intrekking van de nieuwe meerwaardebelasting op
obligatiefondsen (die gaat naar de sociale zekerheid).
5°We herhalen dat werknemers in flexibele
contracten meer zekerheid moeten krijgen. Wat haaks staat op een beleid om
grendels op interimarbeid weg te schuiven.
6°We vragen de onmiddellijke intrekking
van de regeling voor de verhaalbaarheid van advocaatkosten. Gezien die zware
schade toebrengt aan de toegankelijkheid van arbeidsrechtbanken.
7°We nemen er akte van dat de premier het
belang van sociale dialoog onderstreept en aankondigt dat de sociale partners
zullen betrokken worden bij de uitwerking van het beleid.
ACV en ABVV volgen
zeer kritisch de voorbereiding van een nieuwe regering na 23 maart.
Het debat over de
staatshervorming moet zich voor ons afspelen binnen de volgende krijtlijnen:
-vrijwaring
van essentiële, federale solidariteitsmechanismen (sociale zekerheid,
arbeidsrecht en centrale caos);
-vooruitgang
voor werknemers in Vlaanderen, Brussel en Wallonië;
-herverdeling
van middelen (naar het federale, dat 93 % van de vergrijzingskosten torst);
-dialoog
met sociale partners.
We rekenen er op dat
de volledige ploeg tot een evenwicht kan komen tussen de sociale, ecologische
en economische doelstellingen.
ABVV en ACV zullen er, in alle onafhankelijkheid, op
toezien dat dit debat zo vorm krijgt.
Vier West-Vlaamse organisaties voor mensen met een handicap hebben de website vrijetijdsweb.be gelanceerd.
De site is bedoeld voor mensen met een handicap, hun begeleiders en
familie. Op de site staan welke verenigingen er zijn voor mensen met
een handicap en welke activiteiten ze organiseren.
Gemeentebesturen en jeugdverenigingen kunnen op de site ook terecht met vragen voor de organisaties.
De uitkeringen gaan in januari met een procent
omhoog. In februari krijgen ambtenaren twee procent opslag. En ook voor
werknemers uit de particuliere sector hangt een loonsverhoging in de
lucht.
Oorzaak van die meevaller is de hoge inflatie vooral te wijten aan de
hoge brandstof- en voedselprijzen waardoor de zogenaamde spilindex is
overschreden
Daardoor zullen in januari de sociale uitkeringen met 2
procent omhoog gaan. In februari gebeurt hetzelfde met de lonen van
ambtenaren.
Ook de werknemers in de particuliere sector mogen een loonindexering
verwachten, maar het juiste moment daarvan hangt af van de exacte
cao-afspraken in hun bedrijfssector.
Het Federaal Planbureau verwacht trouwens dat de spilindex in oktober
volgend jaar opnieuw zal worden overschreden, als gevolg van de sterke
prijsstijgingen
Maar dat betekent niet noodzakelijk dat u nog eens opslag krijgt. De
meeste looncao's laten die tweede indexaanpassing tijdens het jaar
2008 niet toe. Het is van september 2006 geleden dat de spilindex nog
eens werd overschreden.
"Mensen die werken in sectoren met all-in akkoorden krijgen deze opslag niet vermits de index in het loon zit. Met andere woorden terwijl alles duurder wordt zal hun koopkracht niet mee stijgen. Anders gezegd zij zullen op het einde van de maand minder over houden. Maar ook de mensen die onder cao's vallen waarbij een tweede index aanpassing niet van toepassing is leveren op deze manier koopkracht in.
Dit is dan ook één van de gevaren die bij de staatshervormong op het vlak van arbeidsrecht op de tafel legt, namenlijk het wettelijk verplichtend kader van de all-in akkoorden. Als de all-in akkoorden voor elke werknemer in België tellen zal dus iedereen van ons aan koopkracht verliezen bij elke prijsstijging !"
Stroomfactuur gezinnen enkele euro's duurder in 2008
De stroomfactuur voor de gezinnen wordt volgend jaar
'enkele euro's' duurder. Dit komt door de nieuwe tarieven van Elia, de
beheerder van het hoogspanningsnet, waarin nu ook de inflatie is
inbegrepen.
In vergelijking met 2007 liggen de tarieven, die Elia aanrekent voor
het transport van stroom over het hoogspanningsnet, voor 2008-2011
hoger, aldus een woordvoerder van Elia. Toch is het volgens hem
'appelen met peren vergelijken.'
'De tarieven liggen immers vast voor vier jaar en ook de inflatie is nu
ingecalculeerd'. Volgens de zegsman kan je de tarieven van de voorbije
vier jaar wel vergelijken met die van de volgende vier jaar. 'En dan
liggen de tarieven in lijn', stelt hij.
De Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas (CREG)
keurde het voorstel van Elia over de elektriciteitstransmissietarieven
goed voor de periode 2008-2011. Het is voor het eerst dat de tarieven
voor een periode van vier jaar worden goedgekeurd.
Daklozen leggen met Kerst eisen aan Antwerps stadsbestuur voor
Voor de vijfde keer organiseren enkele Antwerpse bewegingen die werken
met mensen die sociaal uitgesloten zijn Het meisje met de
zwavelstokjes, een alternatief Kerstfeest in open lucht. Dit feest
kende twee succesvolle afleveringen op de Groenplaats, zeer tegen de
zin van de plaatselijke middenstand en het Schepencollege. Het was de
VLD die, geïnspireerd door de middenstand, vijf jaar geleden het eerste
Meisje met de zwavelstokjes geen toelating wou geven. Burgemeester
Janssens (SP.a) is slechts na mondelinge bedreigingen met rellen van
onze kant, door de knieën gegaan - enkele dagen voor de geplande datum.
Het was zeker dat de doelgroep waarmee het Daklozen Aktie Komitee
(DAK) werkt niet zou deelnemen aan een paternalistische en door de Stad
gesubsidieerde buurtmaaltijd frieten met couscous, maar op de
Groenplaats tot directe actie zou overgaan. We hadden het
realistische plan om het kruispunt met de Nationalestraat létterlijk in
brand te zetten. De nodige paletten waren al verzameld. Onze vrienden
van de Arabisch Europese Liga (AEL) waren bereid steun te geven
Daniel Schoeters (52) leefde ongeveer de helft van
zijn leven in gevangenissen en instellingen. In november keerde hij
niet terug naar de strafinrichting van Merksplas. Hij leeft nu al twee
maanden op straat. 'Ik word vaak wakker van de kou', vertelt hij. 'Ik
slaap in metrostations en in leegstaande gebouwen. Soms wacht ik aan
een appartementsgebouw tot er iemand buiten of binnen gaat. Dan glip ik
de traphal binnen en slaap ik in de kelder, de zolder of de
liftruimte.'
Als psychiatrisch patiënt doorzwom Daniel al heel wat watertjes. Zo
verbleef hij een tijdje in de beruchte Brasschaatse instelling Vrij en
Vrolijk. 'Ik kreeg er slaag. Maar het was er niet zo erg als ze
zeggen.'
Hij
woonde ook een tijdje zelfstandig en kreeg een invaliditeitsuitkering.
Maar hij kon zijn geld niet goed beheren en belandde twee jaar geleden
in de strafinrichting van Merksplas voor winkeldiefstal. Hij leefde er
in een gemeenschappelijke kamer en had problemen met zijn kamergenoten.
'Ik werd gepest en er werd over mij geroddeld. Een aparte kamer kreeg
ik niet.'
Zelfverminking leek toen de enige
oplossing voor hem. 'Ik was ongelukkig en sneed met een scheermesje in
mijn polsen. Ik slikte ook delen van vorken en lepels in.' Maar dat
ligt nu achter hem. Het personeel van de instelling was ervan overtuigd
dat hij stilaan klaar was om zelfstandig te gaan wonen. Daarom mocht
hij een dag per week naar buiten om een appartement te zoeken. Maar op
12 november keerde hij niet meer terug.
Daniel wil
nu alleen gaan wonen. Hij komt in aanmerking voor een sociale woning,
maar moet nog enkele maanden wachten op antwoord.
Ondertussen
moet hij zien te overleven. Dus bezoekt hij buurthuizen en doet hij
vrijwilligerswerk in ruil voor eten. Hij struint ook elke maand de
Antwerpse voedselbanken af. Een keer per week gaat hij naar het
daklozenrestaurant Kamiano voor een warme maaltijd. 'Bedelen kan ik
niet. Ik steel nog wel af en toe ook, maar daar moet ik dringend mee
stoppen.'
Het ergste aan op straat leven vindt hij
de verveling en de eenzaamheid. 'Overdag kan ik terecht in de
buurthuizen, maar 'savonds zit ik alleen. Dan verveel ik mij dood.'
Het
is nu erg koud 's nachts. Maar in 'zijn' metrostation ligt hij
tenminste uit de wind. 'We liggen daar altijd met dezelfde mensen, ook
een paar drugsverslaafden. Ook als de politie ons niet wegjaagt, slaap
ik maar een paar uur per nacht. De metro's beginnen al vroeg te rijden
en ik word elke nacht een paar keer wakker van de kou.'
'Ik heb al wel eens in de gevangenis en de instelling Kerstmis gevierd.
Het eten is dan wat beter en ze geven wat minder straffen. Maar ik ben
blij dat ik op kerstavond bij Kamiano terecht kan. We krijgen er lekker
en warm eten. Kerst onder de blote hemel zou maar droevig zijn. Mijn
droom voor 2007? Ontslagen worden uit de internering. Ik heb nu 25 jaar
binnen gezeten. Ik moet dringend iets van mijn leven maken. Buitenkomen
zou een mooi kerstcadeautje zijn.'
Een modaal gezin zou in dit land maandelijks 82 euro meer op zijn
bankrekening krijgen, als de regering de nu al vijf jaar oude fiscale
hervorming eindelijk zou toepassen. Een
gezin met twee kinderen zal volgend jaar 980 euro meer aan de fiscus
betalen dan nodig is. Pas anderhalf jaar later krijgt het dat bedrag
teruggestort, zonder rente. Dat blijkt uit de "sleutelformule" waarmee
de belastingadministratie jaarlijks bepaalt hoe de bedrijfsvoorheffing
moet berekend worden. Ook volgend jaar zal geen rekening worden
gehouden met de volledige fiscale hervorming die begin van dit
decennium werd doorgevoerd.
Laatste fase De
laatste fase van de belastinghervorming schakelde gehuwden en
alleenstaanden begin 2004 fiscaal gelijk. De eerste schijf van het
inkomen, waarop geen belastingen verschuldigd is, is voor gehuwden toen
fors opgetrokken. Volgend jaar gaat het om 6.150 euro per
belastingplichtige.
Maar bij het berekenen van de
bedrijfsvoorheffing moet de werkgever dat beperken tot 5.220 euro.
Verder heeft de regering de belastingschijven van 55 en 52,5 pct
afgeschaft en de inkomensschijven verruimd waarop 30 en 40 pct
belasting verschuldigd is. Daardoor duurt het langer voor je meer
belastingen betaalt. Maar ook hier moet de werkgever van de fiscus
werken met een veel lager bedrag.
Per saldo mondt een en ander
voor een modaal gezin met twee kinderen, dat in een gemeente woont waar
7 pct gemeentebelasting verschuldigd is, uit in een bedrijfsvoorheffing
die 981,54 euro hoger ligt dan nodig. Kinderloze paren betalen 935,2
euro te veel. Enkel alleenstaanden zijn beter af.