Vandenbroucke hekelt federale aanpak in dossier grensarbeid
Vlaams minister van Werk Frank
Vandenbroucke (sp.a) betreurt de onduidelijke communicatie vanuit de
federale regering over het akkoord met Frankrijk rond grensarbeid. Hij
waarschuwt de federale regering ook om zich niet met gewestbevoegdheden
in te laten. Dagelijks gaan duizenden Fransen in West-Vlaanderen aan de
slag en die genieten van een fiscaal gunstig statuut. Minister van
Financiën Didier Reynders (MR) sloot met Frankrijk een akkoord om aan
dit gunstige statuut een eind te maken, wat niet in goede aarde viel
bij de bedrijven in Zuid-West-Vlaanderen, die vreesden onvoldoende
werknemers te zullen vinden.
Dinsdag raakte bekend dat de beslissing zou worden uitgesteld. "Ik weet
op dit ogenblik niet goed wat er is beslist", zei Vandenbroucke. "Ik
betreur het gebrek aan goede communicatie". Vandenbroucke had nog
andere kritiek op de federale regering. Die zou beslist hebben dat de
gewesten een nieuw samenwerkingsakkoord over arbeidsmobiliteit zouden
afsluiten. "Ik hoop dat premier Verhofstadt, vicepremier Leterme en
minister Piette begrijpen dat die bevoegheid bij de gewesten zelf
ligt", zei hij.
Vicepremier Leterme zou aan een soort mobiliteitspremie denken die de
federale overheid zou geven om Waalse arbeiders te overtuigen naar
Vlaanderen te gaan werken. "Het is geweten dat de federale overheid
geld teveel heeft", merkte Vandenbroucke schamper op. "Ik zou willen
weten wat er van aan is. We houden ook niet zo van
aankondigingspolitiek".
Het aantal Belgen dat vorig jaar zijn auto- of brandverzekering
weigerde te betalen, is opnieuw gestegen. Dat meldt Datassur, de
centrale databank voor speciale risico's. Met behulp van die databank
kunnen verzekeraars in een oogopslag zien of ze te maken hebben met een
betrouwbare klant, zo staat dinsdag in Gazet van Antwerpen en Het
Belang van Limburg.
In een jaar tijd hebben verzekeraars het contract van 49.325 Belgen
opgezegd om dringende redenen. Die mensen belanden vervolgens op een
zwarte lijst. Vooral het aantal wanbetalers op de lijst is drastisch
gestegen, tot 92 procent. "Vijf jaar geleden was hun aandeel nog maar
75 procent", legt Daniel Frala, directeur van Datassur, uit. "Veel
Belgen zitten duidelijk op hun tandvlees als de facturen binnenkomen."
Zestig procent van die wanbetalingen betreffen de autoverzekeringen,
een record. Minister van Consumentenzaken Paul Magnette (PS) laat weten
de komende weken de wetgeving in verband met zwarte lijsten verder uit
te werken.
In De Morgen reageert dhr. Peter Wiels, van Assuralia, verbaasd. "Een bizar fenomeen, aangezien verzekeringspremies de afgelopen jaren gedaald zijn."
Hoe rap vergeten die mensen toch ? Nog niet zo lang geleden werd er een gelijktrekking opgelegd voor verzekeringen voor mannen en vrouwen. Wat deden de verzekeringsmaatschappijen ? Juist, ze verhoogden de premies voor de vrouwen. Men had zo bvb. de premies voor de mannen kunnen verlagen of gewoon op zoek gaan naar de gulden middenweg. Neen, verhogen dat was de oplossing !
Bovendien is het nogal een sterke uitdrukking dat met het heeft over wanbetalers. Iedereen is blijkbaar al vergeten dat het aantal armen steeds maar toeneemt in België. Dat meer en meer mensen moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen. De oplossing natuurlijk is de zwarte lijst zodat al deze mensen elke kans op verzekering wordt geweigerd met alle mogelijke gevolgen. Dhr. Peter Wiels geeft dan ook onomwonden toe dat 8% van die mensen fraudeert of chronische brokkenmakers zijn.
Vooral dat laatste is erg interessant. Chronische brokkenmakers... Gaat er een belletje rinkelen ?
Het aantal werkzoekende werklozen, vergoed door de RVA, in ons land
lag in december 2007 zeven procent lager dan in december 2006. In
absolute aantallen gaat het om een daling van 31.464.
In
Vlaanderen daalde het aantal werklozen op een jaar tijd met 19.427 tot
een totaal van 140.832. In het Waals gewest daalde het cijfer met
10.016 tot 198.231 en in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest met 2.021
tot 68.411.
Het aantal langdurig werklozen - die 2 jaar of
langer vergoed worden door de RVA - ging omlaag met 19.100 tot 217.353.
In Vlaanderen zijn er 65.860 langdurig werklozen en in Wallonië
112.027. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest telt er 39.466.
Het aantal werklozen jonger dan 25 jaar daalde met 6.083 tot 57.348
Het ABVV heeft maandag in Brussel actie gevoerd voor de zetel van energiebedrijf Electrabel. De vakbond eist lagere gas- en elektriciteitstarieven.
"Gespannen"
De top van het ABVV -voorzitter Rudy De Leeuw en algemeen secretaris Anne Demelenne- werd ontvangen door Jean-Pierre Hansen, gedelegeerd bestuurder van Electrabel. Volgens Demelenne verliep de ontmoeting "bijzonder gespannen".
Inspanningen
Volgens Demelenne was de boodschap aan Hansen dat de bond wil dat de gezinnen kunnen profiteren van de afschrijvingen van de kerncentrales, dankzij een vermindering van de energiefactuur met gemiddeld 350 euro. "Het ABVV wil dat de bedrijven en bijgevolg Electrabel deze vermindering betalen. Maar Hansen is niet van die mening. Zijn bedrijf heeft volgens hem al veel inspanningen gedaan", aldus nog de algemeen secretaris van de socialistische vakbond.
Energiecheque
Het ABVV pleit ook voor de invoering van een energiecheque voor de economisch zwakkeren. De bond riep op de druk op de overheid en de bedrijven te behouden. Bij de bespreking van de begroting dient de overheid koopkrachtmaatregelen te nemen, luidt het. Het ABVV bepleit voorts een verschuiving van CO2-quota van de energieproducenten naar bedrijven die er meer nood aan hebben, zoals ArcelorMittal. En de vakbond wil dat de opbrengsten van de afschrijvingen van kerncentrales gaan naar duurzame energie.
Inflatie
Bij Electrabel omschreef men de ontmoeting als goed. "Ze verliep zoals elke ontmoeting tussen een vakbond en een groot bedrijf", aldus een woordvoerster. Volgens haar waren beide partijen het er over eens dat de koopkracht wordt aangetast door de stijgende energieprijzen en door de stijgende prijzen in het algemeen. Het bedrijf gaf toelichting over hoe de prijzen ontstaan en wees erop dat de laatste jaren de prijzen gelijke tred hielden met de inflatie. "Er is duidelijk een misverstand over de prijzen. Er is duidelijk nood aan om te kijken naar die cijfers", aldus de woordvoerster, verwijzend naar de prijsstudie die door de regering is besteld bij de Nationale Bank.
Index
Hansen herhaalde tegen de vakbondstop dat hij bereid is te kijken hoe de energiefactuur beheersbaar kan worden gemaakt en dat hij bereid is de raad van bestuur voor te stellen dit jaar enkel de index te laten spelen.
Koopkrachtproblematiek
Het ABVV kreeg maandag steun van metaalarbeiders uit Luik en vakbondsafgevaardigden van Delhaize. Volgens Myriam Delmée van het BBTK zijn kassiersters en magazijnbedienden in het bijzonder getroffen door de koopkrachtproblematiek. Ze voelen het immers niet alleen in hun portemonnee en hun job, maar ze zien het ook: de klanten kopen meer en meer witte merken en betalen steeds meer met kredietkaarten.
Ondanks de zachte winter weten talrijke scholen, zowel in het vrij
onderwijs als in het officieel net, niet hoe ze hun flink gestegen
stookoliefactuur moeten betalen. De organiserende instanties hebben
daarom beslist een alarmkreet te slaken door brieven te schrijven naar
premier Guy Verhofstadt en de ministers van Financiën en Energie om hen
om financiële hulp te vragen.
Geste van 2005 herhalen
Concreet
vragen de instanties de federale regering haar geste van 2005 te
herhalen. Toen maakte de paarse coalitie zowat 10 miljoen euro vrij
voor de gemeenschappen en de gewesten om de verwarmingsfactuur wat te
verlichten voor collectieve plaatsen, zoals scholen, crèches en
internaten.
De minister-president van de Franse gemeenschap,
Marie Arena, schreef al twee brieven aan Verhofstadt om hem dezelfde
vraag als de organiserende instanties te stellen, aldus Le Soir.
In de bedrijven in de havenregio van Gent zijn er dit jaar 600
vacatures. De bedrijven zijn op zoek naar zowel arbeiders als bedienden.
Op 1 maart organiseert de Gentse havengemeenschap voor de tweede keer
op rij een jobbeurs, waar bedrijven werknemers proberen te vinden.
Dit jaar biedt de beurs 600 banen aan. "De jobbeurs richt zich naar
arbeiders en bedienden, naar laatstejaars, pas afgestudeerden, mensen
met ervaring of iedereen die op zoek is naar een uitdaging in de Gentse
haven", vertelde Roger De Croock, de voorzitter van het Gentse
havenbedrijf, gisteravond op het jaarlijkse nieuwjaarssymposium van de
Gentse haven.
Vorig jaar zochten de havenbedrijven via de beurs nog 900 nieuwe werknemers.
Twee mannen van 47 en 53 die illegaal Oost-Europese vrouwen
tewerkstelden in hun bar in Hasselt, hebben van de sociale
strafrechtbank in Hasselt een boete gekregen van 435.000 euro, waarvan
de helft effectief. Aan de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid moeten ze
121.462 euro.
De illegale tewerkstelling gebeurde tussen maart 2004 en juli 2006.
In de bar in Hasselt werkten 12 Oost-Europese vrouwen, voor wie de sociale zekerheidsbijdragen onbetaald bleven.
Volgens de 53-jarige Hasselaar, de zaakvoerder van de vennootschap
achter de bar, werkten de vrouwen als zelfstandige in de bar.
De sociale inspectie zag het als een relatie werkgever-werknemer. Hij
beheerde immers de inkomsten en betaalde op het einde van de week de
lonen uit.
"Sociale zekerheid ondermijnd"
De
47-jarige Hasselaar had een tijdje een vennootschap opgericht waar de
vrouwen voor 10 procent aandelen konden kopen, maar dat vormde louter
een dekmantel.
Met de feiten hebben de mannen het systeem van de sociale zekerheid
ondermijnd, de normale concurrentieverhoudingen scheef getrokken en
misbruik gemaakt van de kwetsbare verblijfssituatie van de vrouwen,
luidde het verdict.
In 2007 zijn in Brussel voor het eerst meer dan 10.000 ondernemingen opgericht.
Brussels minister van Economie en Tewerkstelling Benoît Cerexhe (CDH)
en Bruno Wattenberg, directeur van het Brussels Agentschap voor de
Onderneming (BAO) maakten het nieuws vandaag bekend.
In het Brussels Gewest werden vorig jaar 10.471 bedrijven opgericht.
Dat zijn er beduidend meer dan in 2006 (9.590) en in 2005 (8.358).
Deze toename gaat volgens Cerexhe ook gepaard met een aanzienlijke
daling van het aantal faillissementen te Brussel. In 2007 gingen er in
Brussel 1.480 bedrijven failliet. In 2006 waren dat er nog 1.631.
Volgens Cerexhe heeft Brussel daarmee de beste verhouding tussen het aantal nieuwe ondernemingen en het aantal faillissementen.
Actievoerders van de Brusselse Bond voor het Recht op Wonen hebben
vanmorgen honderden rode ballonnen opgelaten voor het Brussels
parlement. Ze protesteren tegen de nieuwe huurtoelage van het Brussels
Gewest
Volgens
de organisatie is de subsidie alleen bestemd voor huurders van
gemeentelijke woningen, en niet voor mensen die op de privémarkt huren.
Om hun ongenoegen te uiten over het systeem van de huurchequetoelage
deelden ze aan de Brusselse ministers en parlementairen fictieve
huurcheques uit. Een aantal huurcheques, bevestigd aan ballonnen,
lieten ze de lucht in.
"Het systeem van de huurchequetoelage is door ons te licht bevonden.
Daarom laten we ze symbolisch opstijgen", zegt Werner Van Mieghem,
coördinator bij BBRoW.
"Slechts 8 procent van huurders bevoordeeld"
Wie in de toekomst via de gemeente een woning wil huren in Brussel kan beroep doen op een zogeheten huurchequetoelage.
"De bedoeling is dat mensen met een vervangingsinkomen, voor wie huren
in Brussel vaak heel duur is, bij de gemeente een huurcheque van
ongeveer 200 euro kunnen aanvragen. Maar jammer genoeg geldt dit alleen
voor woningen van het gemeentelijk patrimonium", aldus Van Mieghem.
De BBRoW wil dat ook mensen die op de privémarkt huren, een huurchequetoelage kunnen krijgen.
"Slechts 8 pct van de woningen op de Brusselse huurmarkt is publiek.
Enkel voor deze woningen een huurchequetoelage voorzien is een druppel
op een hete plaat. De meeste mensen hebben geen andere keuze dan te
huren op de privémarkt", klinkt het.
Het BBRoW wil dus dat het gewest het systeem uitbreidt. "Want zoals het
nu op tafel ligt zal het een negatieve impact hebben op de
huurprijzen", aldus nog Van Mieghem.
Aantal ondernemingen in Brussel stijgt "spectaculair"
In 2007 werd in Brussel voor de eerste keer de kaap overschreden van
10.000 opgerichte ondernemingen. Dat hebben Brussels minister van
Economie en Tewerkstelling Benoît Cerexhe (CDH) en Bruno Wattenberg,
directeur van het Brussels Agentschap voor de Onderneming (BAO),
vandaag bekendgemaakt op een persconferentie.
In
het Brussels gewest werden in 2007 in totaal 10.471 ondernemingen
opgericht. In 2006 waren dat er 9.590, in 2005 8.358. De volgens
volgens Wattenberg "spectaculaire toename" van het aantal ondernemingen
gaat volgens Cerexhe ook gepaard met een aanzienlijke daling van het
aantal faillissementen te Brussel. In 2007 gingen er in Brussel 1.480
bedrijven failliet. In 2006 waren dat er nog 1.631.
Volgens
Cerexhe is Brussel met deze cijfers het gewest met de beste verhouding
tussen het aantal nieuwe ondernemingen en het aantal faillissementen.
Cerexhe
stelde vandaag ook een aantal nieuwe initiatieven voor die in 2008
worden gelanceerd om het initiatief en de zin tot ondernemen in Brussel
verder te bevorderen, onder meer met een beurs in Tour & Taxis in
oktober en een beter georganiseerde coördinatie tussen de reeds
bestaande initiatieven om de bedrijfsgeest in Brussel aan te wakkeren.
Binnenkort minder franse arbeiders in West-Vlaanderen ?
Het afschaffen van het gunsttarief voor Franse grensarbeiders kan
ernstige gevolgen hebben voor de bedrijven in West-Vlaanderen. Dat zegt
de Unie van Zelfstandige Ondernemers.
Fransen die in ons land komen werken, betalen nu minder belastingen en verdienen zo een paar duizend euro extra per jaar.
Door een nieuwe overeenkomst tussen België en Frankrijk die vanaf 2009 ingaat, dreigt dat voordeel weg te vallen.
Volgens Unizo zullen daardoor veel Fransen wegblijven uit België. Dat
is slecht nieuws voor veel bedrijven die afhankelijk zijn van de
Fransen omdat ze in eigen streek onvoldoende personeel vinden.
"Op dit ogenblik zijn 9.000 Fransen - goed voor bijna 5 procent van de
totale tewerkstelling - aan de slag in West-Vlaamse bedrijven maar nog
is de capaciteit niet volledig ingevuld", zegt Karel Van Eetvelt van
Unizo.
Unizo vreest zelfs voor delokalisatie van vele bedrijven. "Uit een
enquête op een jobbeurs in Kortrijk van december 2007 blijkt dat bijna
drie kwart van de ondervraagde ondernemers eraan denkt om de productie
gedeeltelijk te verhuizen als de instroom van Franse arbeiders stilvalt
of ernstig vermindert", weet Van Eetvelt.
De nieuwe overeenkomst moet wel nog door het parlement goedgekeurd
worden. Als de overeenkomst wordt goedgekeurd en de voordelen
wegvallen, moet de overheid zich onder meer inspannen om Waalse
arbeiders naar Vlaanderen te lokken, vindt Unizo.
Vlaanderen kan een extra inspanning doen om de vergrijzing te helpen
betalen, maar het kan niet de volledige pensioenlast overnemen van zijn
ambtenaren. Dat zegt de SERV, de Sociaal-Economische Raad van
Vlaanderen.
De boodschap van de SERV is van belang omdat er in het kader van de
staatshervorming heel wat te doen zal zijn over de financiering van de
federale overheid en van de deelgebieden.
Door de toenemende kosten van de vergrijzing - voor pensioenen en
gezondheidszorg - komt de federale regering in problemen en kijkt die
naar de deelstaten om hulp, zeker naar Vlaanderen dat het economisch
goed doet.
De SERV zegt nu dat Vlaanderen een extra inspanning kan doen voor
bijvoorbeeld de zorgverzekering, thuiszorg en gehandicaptenzorg. Maar
het kan onmogelijk de volledige last van de pensioenen dragen van het
onderwijzend personeel of de ambtenaren, als het zijn eigen begroting
in evenwicht wil houden en goed wil besturen.
Het federale niveau zal dus moeten blijven tussenkomen. Over een
precieze verdeling van de lasten spreekt de SERV zich voorlopig niet
uit.
De Vlaamse economie kan maar de motor van België blijven, als
de jobs in Vlaanderen kunnen worden ingevuld. 'We hebben nood aan zo'n
50.000 Waalse en Brusselse werknemers', zegt de Vlaamse
minister-president, Kris Peeters (CD&V), in een reactie op de
regionale groeiprognoses van het Planbureau.
De economische groei ligt volgens prognoses van het Planbureau
de komende jaren weer hoger in Vlaanderen dan in Wallonië. 'Volgens die
prognoses zullen er in Vlaanderen jaarlijks 27.800 jobs bijkomen. Tegen
2020 worden zowat 278.000 jobs gecreëerd in Vlaanderen', merkt Vlaams
minister-president Peeters op. 'Daarmee zit Vlaanderen op schema om de
vergrijzing op te vangen'.
En toch zal het niet vanzelf gaan, voegt Peeters eraan toe. 'Voor
Vlaanderen wordt de arbeidsmarkt de komende jaren de achilleshiel om de
groei van de economie en de werkgelegenheid te kunnen blijven
handhaven', merkt Peeters op. 'Er zullen tussen 2006 en 2012 zowat
194.600 jobs gecreëerd worden, maar de beroepsbevolking neemt maar met
76.600 toe. Dat is dus minder dan de helft', geeft hij mee.
Er moeten dus inspanningen worden gedaan om alle jobs in te kunnen
vullen. Volgens Peeters moet in Vlaanderen vooral werk worden gemaakt
van het optrekken van de werkzaamheidsgraad bij 55-plussers. Slechts
31,4 procent van de Vlaamse 55-plussers is aan het werk, terwijl het
Europese gemiddelde 43,6 procent is. 'Als tegen 2020 de helft van de
55-plussers aan het werk is, zijn er meteen 170.000 personen meer
beschikbaar op de arbeidsmarkt', rekent Kris Peeters voor.
Daarom kent Vlaanderen nu al loonkostensubsidies toe aan werkgevers die
55-plussers aanwerven. 'Eind december hadden we al meer dan 2.000
premies toegekend', zegt Peeters. De minister-president merkt nog op
dat er bij de VDAB 'ervaringsclubs' zijn opgericht om 55-plussers aan
de slag te krijgen. Maar er zal dus nog een tandje moeten worden
bijgestoken. Peeters roept de bedrijven op in te zetten op de ervaring
en competenties van oudere werknemers. Met de sociale partners moet in
de loop van dit jaar ook nog worden gezocht naar een 'aangepaste
aanpak' op maat voor de 55-plussers, geeft de minister-president mee.
Volgens Peeters moeten ook mensen aan het werk worden gezet die nu
systematisch langer werkloos zijn, zoals kortgeschoolden, mensen met
een handicap en allochtonen. 'Maar zelfs als we de werkzaamheidsgraad
kunnen optrekken tot 70 procent, dan komen we er nog niet', zegt
Peeters.
'We zullen ook Waalse en Brusselse werklozen bij ons tewerk moeten
stellen om al de openstaande vacatures ingevuld te krijgen. Nu al
werken 36.000 Walen in Vlaanderen. We moeten streven naar de
tewerkstelling van 50.000 Waalse en Brusselse werknemers in
Vlaanderen', stelt Peeters. En zelfs dat zal niet volstaan. 'Het staat
vast dat we ook buitenlandse werkkrachten zullen moeten aantrekken om
onze economische groei te kunnen verzekeren'.
Sinds een paar maanden worden cursussen Nederlands overspoeld door
Franstaligen die dringend de andere landstaal willen leren. Vooral de
communautaire hoogspanning van de voorbije maanden zou de Franstalige
interesse gestimuleerd hebben.
De Morgen hield een rondvraag
in de sector. Zo zag het Huis van het Nederlands in Brussel het aantal
Franstaligen dat Nederlands willen leren gevoelig stijgen: in 2005
waren er 8.582 aanvragen, in 2007 11.272. Bij Lerian Nti, op de
privémarkt, steeg het aantal lesuren Nederlands van 26.000 in 2006 naar
33.000 in 2007. "De Franstaligen zijn 'néerlandofous' geworden. We
vinden absoluut niet voldoende lesgevers", zegt Corine Alleman van
Berlitz, dat ook een enorme stijging zag.
De verklaring moet
vooral gezocht worden in de politieke en economische stand van België.
"Walen kunnen niet anders. De politieke situatie heeft hen getoond dat
het menens is", zegt privélesgever Richard van Egdom. "Het algemeen
gevoel is dat wie vooruit wil zijn blik op Vlaanderen moet richten."
De cijfers staan in schril contrast met het secundaire onderwijs, waar de interesse voor de tweede landstaal daalt.
Geneesheren van de RVA weigeren in een geval op de vier het medisch
attest dat door werklozen voorgelegd wordt omdat ze op eigen initiatief
ontslag nemen uit een job of een werkaanbieding weigeren. Dat blijkt
uit het pas gepubliceerde antwoord dat Maggie De Block (Open VLD)
ontving op een schriftelijke vraag van de vorige federale minister van
werk Peter Vanvelthoven.
In
de periode van 2003 tot en met het eerste semester van 2007 weigerden
de RVA-geneesheren 2.859 van de 10.444 voorgelegde medische attesten
(27,3 procent).
Wat de werkverlating betreft werden in
Vlaanderen 1.341 op 6.388 attesten (20,9 procent) geweigerd, in
Wallonië 790 op 2.520 (31,3 procent) en in Brussel 340 op 634 (53,5
procent).
Met betrekking tot werkweigering was dit in
Vlaanderen 251 keer op 577 het geval (43,5 procent), in Wallonië 136 op
368 (36,9 procent) en in Brussel 1 op 7.
Het aantal verkeersongevallen blijft stijgen. Ook de nieuwe
verkeersveiligheidsbarometer toont opnieuw een toename. Het
barometerverslag spreekt van ronduit "alarmerende cijfers", die
aantonen dat er dringend nieuwe maatregelen genomen moeten worden.
Uit
de cijfers van de nieuwe verkeersveiligheidsbarometer (september 2007)
blijkt dat het aantal letselongevallen met 4,2 pct toegenomen is. Het
aantal ongevallen op jaarbasis ligt daarmee opnieuw boven de 50.000.
Het aantal verkeersdoden (doden ter plaatse) op jaarbasis kende een
minieme toename, van 961 tot 962 (+0,1 pct).
De toename van
het aantal verkeersongevallen en verkeersdoden lijkt zich door te
zetten. "Jammer genoeg zijn de pessimistische vooruitzichten van de
voorbije maanden nu werkelijkheid geworden", zo bevestigt het rapport
van de barometer. Voor de vierde maand op rij toont de barometer
namelijk een toename.
Voorts blijkt uit de vrachtwagenbarometer
dat het aantal ongevallen met vrachtwagens wel gedaald is, van 2.740
tot 2.675 (-2,4 pct), maar dat er bij die ongevallen meer doden vielen.
Zo nam het aantal doden ter plaatse toe van 127 naar 147, een toename
van liefst 15,7 pct. Het rapport spreekt van globaal "alarmerende
cijfers die aantonen dat er dringend nieuwe maatregelen nodig zijn".
Het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid waarschuwde er al
meermaals voor dat de huidige maatregelen onvoldoende zullen zijn om
het aantal verkeersdoden tegen 2010 te halveren. Het BIVV drong er al
verschillende keren op aan om een tandje bij te steken.
De Belgische gezinnen mogen zich schrap zetten voor de grootste
algemene prijsstijging in zeventien jaar. De inflatie, de stijging van
de consumptieprijzen, zal in maart pieken tot 3,48 procent, voorspelt
het Planbureau. Dat is het hoogste inflatiecijfer sinds augustus 1991.
De
versnelling in de prijsstijgingen komt er omdat almaar meer producenten
de recentelijk gestegen olieprijzen doorrekenen in hun eindprijs. Pas
na de zomer zullen de prijsstijgingen enigszins bedaren, maar op
jaarbasis zal de inflatie toch nog altijd uitkomen op 3 procent. Ter
vergelijking: de voorbije twee jaar bedroeg de inflatie slechts 1,8
procent.
De gezondheidsindex, die gebruikt wordt bij
indexering van lonen, sociale uitkeringen en huren, zal in 2008
gemiddeld 2,8 procent bedragen. Een gevolg van de opspelende inflatie
is dat de loonnorm, vastgelegd op 5 procent voor de periode 2007-2008,
met bijna 1 procent overschreden zal worden. De loonnorm is het
richtcijfer voor loonsverhogingen in de privésector. De sociale
partners leggen die tweejaarlijks vast. De huidige loonnorm van 5
procent hield geen rekening met een inflatie van meer dan 3 procent en
de daaraan verbonden loonindexeringen.
Ook de spilindex,
richtinggevend voor de ambtenarenlonen, zal al in mei overschreden
worden, met een nieuwe loonindexering tot gevolg. De prijsstijgingen
maken de werkgevers zenuwachtig. Ondernemersorganisatie Unizo gaat de
ontsporing van de loonnorm volgende week op tafel leggen tijdens een
bijeenkomst van sociale partners en het kernkabinet.
Unizo-baas
Karel Van Eetvelt maakt zich weinig illusies over de beschikbare
manoeuvreerruimte. Niemand is bereid om aan de index komen, zegt Van
Eetvelt. "Misschien zelfs terecht. De reële koopkracht van de mensen
mag niet achteruit." De beste oplossing is voor Unizo een lineaire
lastenverlaging, maar daarover maakt Unizo zich wegens de beperkte
budgettaire ruimte geen illusies. Van Eetvelt schuift daarom een
lastenverlaging voor de laagste lonen naar voren. "Zo kan aan de
koopkrachtproblemen van de laagste lonen iets worden gedaan, en het is
goed voor de bedrijven."
Volgens het Verbond van Belgische
Ondernemingen (VBO) bewijst de overschrijding van de loonnorm dat een
veralgemening van all-inloonakkoorden noodzakelijk is. Bij zulke
formules wordt een hoger dan verwachte inflatie gecompenseerd door een
lagere reële loonsverhoging. Directeur Pieter Timmermans verzekerde dat
het in het loonoverleg van dit najaar over dit soort formules zal gaan.
Minister van Economie Sabine Laruelle (MR) wil, zonder het
principe van loonindexering in vraag te stellen, een debat over de
samenstelling en het functioneren van de index. Volgens een
woordvoerder van de minister wil ze nadenken over nieuwe producten in
de indexkorf, zoals zonnepanelen. Ook over een hoger gewicht voor
voeding in de index kan worden nagedacht, luidt het. Het Federaal
Planbureau maakte zijn prognoses op vraag van premier Verhofstadt vlak
voor Kerstmis.
De denktank verwacht niet alleen hogere
inflatie, maar ook een lagere economische groei, die op jaarbasis zou
uitkomen onder de psychologische kaap van 2 procent. Daar zwakt de
banengroei af van 68.100 bijkomende banen vorig jaar naar 46.600.
Volgens het Planbureau is dat al bij al behoorlijk, gezien de moeilijke
internationale conjunctuur. Omdat er almaar meer Belgen werk hebben,
blijven de beschikbare inkomens en de bestedingen van de Belgische
gezinnen in de lift zitten, maar minder dan vorig jaar.
Dit is een artikel om uit te printen. Separatisten moeten dit doen omdat ze
deze tekst verguizen en verwijzen naar de brandstapel. Middeleeuwse
boekverbrandingen zijn in strijd met de vrije meningsuiting, maar een artikel
gebruiken om de haard aan te steken in koude winterdagen, dat moet wel kunnen.
Voor antiseparatisten beschouw ik de tekst als een soort nieuwjaarsgeschenk dat
ze altijd op zak zouden moeten hebben tijdens de komende feesten om, zodra het
communautaire aan bod komt, de discussie aan te gaan op basis van argumenten.
En voor de kritische lezer die separatist noch antiseparatist is, hoop ik dat
deze tekst hem of haar toelaat een eigen standpunt te bepalen; daarbij echter
niet vergetende dat ik niet vrij ben van enige vooringenomenheid, precies op
basis van mijn eigen argumenten. Tezelfdertijd weet ik dat door het
vooruitschuiven van argumenten in telexstijl, ik mij bijzonder blootstel aan
kritiek, en verwijs dan ook graag, voor diegene die deze argumenten willen
afbreken, naar mijn boek voor meer tekst en uitleg. (Vlaanderen - Wallonië, je
t'aime mois non plus)
1. Het imago van België, met als hoofdstad Brussel, tevens hoofdstad van
Europa, kan nooit worden geëvenaard door de regio's. Regio's hangen dus beter
hun karretje aan Belgie/Brussel, dan te splitsen en belastinggelden te
investeren in image-building die nooit de Internationale allures van Brussel
zal overschrijden.
2. De impact van België in de Europese Unie is veel groter dan de som van de
impact van de regio's. België is een van de stichtende leden van de Europese
Unie en kan meer wegen in het Europese proces dan Vlaanderen of Wallonie dat
zouden kunnen als een van de bijna driehonderd regio's die de Unie telt, zelfs
als het een onafhankelijk land zou worden.
3. Intraregionale verschillen zijn groter dan interregionale verschillen. Zo
zijn de verschillen inzake gebruik van de sociale zekerheid groter tussen
Oostende en Antwerpen dan tussen Vlaanderen en Wallonie. Zo is ook
Waals-Brabant de rijkste provincie en krijgen zes van de acht West-Vlaamse
arrondissementen transfers. De interregionale verschillen zijn dan ook geen afdoende
basis voor splitsing.
4. De taal als scheidingscriterium is een archaïsche maatschappijopvatting die
uitgaat van de gedachte één volk, één natie, één taal. We hebben al diverse
malen in de, ook recente, geschiedenis gezien tot welke inhumane toestanden dat
kan leiden.
5. Economisch komen alle regio's, Wallonie, Brussel en Vlaanderen, verarmd uit
de splitsing. Dit geldt zeker voor Vlaanderen indien het bij de splitsing ook,
noodzakelijkerwijze, zou opteren afstand te doen van Brussel. De 250.000 Vlamingen
die er werken zouden daar dan hun belastingen betalen wat de "winst uit
transfers" al bijna volledig zou neutraliseren.
6. Cultureel zou een splitsing een verarming betekenen. We mogen niet langer de
taal beschouwen als een splijtzwam, maar eerder als een verrijking. Breng
Franstalige leerkrachten naar Vlaanderen en vice versa; organiseer taalbaden en
we worden er allen taalkundiger van. Meertaligheid is in deze geglobaliseerde
wereld geen overbodige luxe. Subsidieer cultuuractiviteiten die verschillende
culturen samenbrengen, eerder dan activiteiten gebaseerd op een
gettobenadering.
7. Intense samenwerking organiseren tussen de regio's, is veel gemakkelijker
dan splitsen. Denken we maar aan het "probleem" Brussel of aan onze
overheidsschuld. Overigens, na zeven jaar Lambermontakkoorden zijn we er nog
steeds niet in geslaagd de splitsing van de plantentuin van Meise uit te
voeren. Als we nog geen plantentuin kunnen splitsen, laat ons dan stoppen met
te stellen dat een land splitsen gemakkelijk is.
8. Als regio's moeten we onze complementariteit meer gebruiken. De werkloosheid
in Brussel en in gedeelten van Wallonië moet de naar schatting 150.000 vacante
betrekkingen in Vlaanderen kunnen opvullen. Meteen verwateren de transfers als
sneeuw voor de zon en kunnen Vlaamse ondernemingen hun groeiplannen realiseren.
Dit veronderstelt wel een aanpassing van de arbeidsreglementering waar werken
meer moet lonen dan niet werken.
9. Splitsen is demagogisch. Samenblijven is democratisch gezien in enquêtes
negen op tien inwoners pleiten voor het behoud van België.
10. Om solidariteit te institutionaliseren, bijvoorbeeld in de sociale
zekerheid, is het belangrijk om een voldoende draagvlak te hebben. Solidariteit
moet wel gekoppeld worden aan verantwoordelijkheid. Wallonië heeft als grootste
uitdaging: de aanpak van de jongerenwerkloosheid, Vlaanderen zijn demografische
evolutie en Brussel veiligheid en intern goed bestuur.
11. België vertegenwoordigt ongeveer twee procent van het bruto binnenlands
product van de Europese Unie. Deze twee procent in drie delen hakken (1,1 voor
Vlaanderen; 0,4 voor Brussel en 0,5 voor Wallonië) leidt tot economische
versnippering.
12. België mag, als stichtend lid van de Europese Unie, geen precedent scheppen
voor politieke versnippering van Europa, die de Europese constructie nog meer
onbestuurbaar zou maken en de positie van Europa in de wereld zou verzwakken.
13. Bepaalde beleidsdomeinen kunnen efficiënter worden uitgevoerd op federaal
niveau dan op regionaal niveau. Denken we maar aan de geluidsnormen van
vliegtuigen. Anderzijds moet de opvolging van de werklozen bijvoorbeeld, zo
lokaal mogelijk geschieden.
14. De tendens is naar verdere europeanisering en intensere samenwerking tussen
landen en dat terwijl wij precies de andere richting zouden uitgaan. Zullen we
eerst onze reglementeringen regionaliseren om nadien te harmoniseren op
Europees niveau?
15. Noch Vlaanderen, noch Wallonië, noch Brussel zal de levenskwaliteit van
zijn inwoners zien stijgen door een splitsing.
(Oorspronkelijk gepubliceerd als Column in Trends, 20
december 2007)
Niet alleen België kampt met een hoge inflatie. De
consumptieprijzen in de 30 OESO-landen samen waren in november vorig
jaar gemiddeld 3,3% gestegen tegenover november 2006.
De OESO, de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling,
telt veel Europese leden maar ook Australië, Canada, Japan en de VS
zijn er lid van.
In oktober bedroeg de inflatie binnen de OESO nog 2,8%. België had in november een inflatie van 2,9%.
De inflatie in de eurozone lag in november met 3,1% net onder het gemiddelde van de OESO-landen.
In de Verenigde Staten bedroeg ze 4,3%, in Japan 0,6%. In de drie regio's steeg de inflatie ten opzichte van oktober.
Ook op maandbasis nam de inflatie toe: tussen oktober en november
stegen de prijzen in de OESO met 0,5 procent, tussen september en
oktober was dat 0,3 procent.