Rudy Aernoudt: Brussel grootste betaler financiële transfers
Het Brussels gewest levert de grootste bijdrage aan de financiële
transfers tussen de gewesten. Dat stelt de gewezen Vlaamse topambtenaar
Rudy Aernoudt morgen in het weekblad Trends-Tendances. De transfers
naar Wallonië vanuit Vlaanderen zouden slechts 1,6 miljard euro
bedragen en die vanuit Brussel 3 miljard euro.
Verfijnde methode
Aernoudt berekent de transfers op basis van aanbevelingen van een
commissie van Nederlandstalige en Franstalige specialisten, die door de
regering Verhofstadt werd gevraagd de berekeningsmethode te verfijnen.
Aernoudt zette zich aan het rekenen en besluit dat Brussel de grootste
bijdrage levert aan de transfers.
1,4 miljard euro Hij baseert zich daarvoor op de cijfers van de administratie van de
Vlaamse gemeenschap, die de bedragen die vanuit Vlaanderen naar
Wallonië en Brussel vloeien op respectievelijk 4 miljard euro en 1,4
miljard euro schatten.
Winkelkar bijna 2 procent duurder in een maand tijd
Naar aanleiding van de zogenaamde stijgende
voedselprijzen tastte de krant De Morgen diep in de portemonnee en ging zelf op
onderzoek. Begin november trok een redacteur naar de supermarkt en kwam met een
karretje merkproducten en een rekening van 99,09 euro buiten. Een maand later
kostten exact dezelfde producten 100,89 euro: 1,80 euro meer dan in november.
Dat is geen peanuts: 1,80 euro op 99,09 euro is nog altijd een stijging van
1,81 procent, en dat in slechts een maand tijd. Als we die stijgende lijn voor
een heel jaar zouden doortrekken, zouden de voedselprijzen over twaalf maanden
met bijna een kwart gestegen zijn.
Voor liefst 10 van de 25 artikelen betaalden we meer. De prijs van dezelfde
fles olijfolie steeg zelfs met 67 cent. Amper vier producten daalden in prijs,
waaronder een pak pennepasta, dat 15 cent minder duur bleek dan vorige keer. De
hogere graanprijzen kondigden nochtans een prijsstijging van 30 procent voor
pasta aan.
Top tien duurste geneesmiddelen toont invloed marketing in gezondheidszorg
De
tien duurste terugbetaalde geneesmiddelen nemen een grotere hap uit de
ziekteverzekering dan vorig jaar, aldus de Christelijke Mutualiteiten.
De uitgaven voor die tien in het eerste semester van 2007 ligt 6
procent hoger dan voor dezelfde periode in 2006, tegen 4 procent voor
de hele groep.
Vooral de
marktverschuiving van Fosamax, het oude product tegen osteoporose, naar
het 'nieuwe' middel Fosavance van dezelfde firma in een jaar tijd
krijgt kritiek. 'Dit is helemaal onterecht', reageert de CM, 'want
Fosavance is een pseudo-innovatie.'
De Christelijke
Mutualiteiten stelden een rangschikking op van de geneesmiddelen die de
ziekte- en invaliditeitsverzekering het meest kosten op basis van de
terugbetaling aan CM-leden tijdens het eerste semester van dit jaar. De
top tien van duurste geneesmiddelen is goed voor iets meer dan een
vijfde van de totale uitgaven van de ziekteverzekering voor
terugbetaalbare geneesmiddelen in de apotheek en voor 16 procent van
hun totale volume.
Eén spectaculaire verschuiving in de lijst
duurste geneesmiddelen doet bij de CM de wenkbrauwen fronsen: de
evolutie van twee middelen tegen osteoporose, beide van MSD. Het 'oude'
product Fosamax zakte van de achtste plaats in begin 2006 naar de
zesentwintigste plaats begin dit jaar. Omdat het patent op Fosamax in
2008 verstrijkt, lanceerde de producent MSD in 2006 een 'nieuw'
geneesmiddel: Fosavance. Dat product komt in het eerste semester van
2007 vanuit het niets meteen terecht op de vijfendertigste plaats.
Daarmee
blijkt de vrees die de wetenschappelijke adviescommissie voor de
terugbetaling van geneesmiddelen CTG in 2006 al uitte over de strategie
van MSD met Fosavance waarheid te worden. "Fosavance is een nieuw
geneesmiddel dat in feite helemaal geen nieuw geneesmiddel is en enkel
bedoeld is om de generische concurrentie te ontlopen", luidde de visie
van het CTG daarover toen in deze krant.
Hoewel MSD Fosavance
voorstelde als 'innovatief' omdat er een (heel) klein beetje vitamine D
aan is toegevoegd, beoordeelde het gros van de CTG het als een
'pseudo-innovatie'. De hoeveelheid vitamine is immers te weinig om ook
echt te werken, oordeelden wetenschappers. Anders gezegd: Fosavance is
een typisch voorbeeld van een 'me too' geneesmiddel.
Van
terugbetaling wilde het CTG dan ook niet weten destijds. Maar minister
van Sociale Zaken Rudy Demotte legde het negatief advies van het CTG
naast zich neer en besliste eigenhandig om het middel toch terug te
betalen. Gevreesd werd sindsdien dat door voldoende lobbywerk artsen op
korte termijn Fosavance zouden voorschrijven in plaats van Fosamax en
er van generische concurrentie tegen het 'oud en versleten'
geneesmiddel niets meer in huis zou komen.
"De vrees van toen
blijkt nu te kloppen", aldus Luc Hutsebaut van de CM. "De macht van de
lobbymachine blijkt duidelijk, dit is een geslaagde marketingtruc. MSD
heeft dit vooral heel handig gespeeld. Niet alleen is hun nieuw product
op de markt gezet, het is ook in de pen van de artsen gekropen."
"En
voor de generische producenten is het niet meer relevant om een
generiek voor Fosamax op de markt te lanceren. De markt voor Fosamax is
in elkaar gezakt en wordt stilaan overgenomen door Fosavance, dat
bovendien dezelfde hoge prijs als Fosamax heeft gekregen. De
budgetbesparing die het patentverval had kunnen opleveren, is
tenietgedaan door een opvolger te lanceren op basis van valse
therapeutische argumenten."
Pharma.be, de koepelorganisatie van de
farmaceutische bedrijven, reageert dat de prijszetting van
geneesmiddelen onafhankelijk van de geneesmiddelenindustrie gebeurt.'Innovatief' Fosavance verschilt nauwelijks van het oude Fosamax. 'Een geslaagde marketingtruc'
wo 05/12/07 - Mensen met een handicap komen moeilijk aan zet op de
arbeidsmarkt. Nu maken ze 15 procent uit van alle werklozen terwijl dat
in 2000 nog 10 procent was.
"Er zijn inspanningen gebeurd om meer mensen met een handicap aan het
werk te stellen, maar er verandert niets", zegt Brecht Provoost van het
Gebruikersoverleg Handicap & Arbeid.
"1 op de 2 mensen met een handicap werkt niet en is ook niet op zoek naar werk. Dat moet veranderen."
Sinds 2003 worden er verschillende initiatieven genomen om mensen met
een handicap aan een job te helpen. Maar veel privébedrijven zouden nog
te weinig moeite doen om gehandicapten in dienst te nemen.
De Vlaamse overheid heeft zichzelf streefcijfers opgelegd, maar blijft daar voorlopig ver onder.
Scholen vragen meer geld voor verwarming wegens te dure stookoliefactuur
Schooldirectrice Ann Van Damme: 'De stijgende
brandstofprijzen betekenen dat je uitstapjes moet schrappen. Maar de
verwarming wordt niet lager gezet.'
(van een doorsneebasisschool met iets meer dan 200 kinderen, berekend op een tank van 25.000 liter stookolie)
2007 16.750 euro 72,8 euro per kind
2005 13.500 euro 58,6 euro per kind
2004 9.250 euro 40,2 euro per kind
Scholen
krijgen het almaar moeilijker om hun stookoliefactuur te betalen.
Daarom vragen de verschillende onderwijsnetten aan de minister om 10
euro extra per leerling. 'Op verwarming kun je niet beknibbelen', aldus
Ann Van Damme, directrice van een basisschool in Brussel-Centrum. 'Maar
dat betekent andere uitgaven schrappen. Een school is als een gezin:
als de centen op zijn, kun je niets meer kopen.'
We
krijgen vanuit alle scholen signalen dat ze ongerust zijn over de
stookoliefactuur", zegt woordvoerder Willy Bombeek van de katholieke
onderwijskoepel VSKO, beter bekend als de Guimardstraat. "De meesten
hebben hun ketels gevuld, maar met de winter in aantocht zijn die zo
ook weer leeg."
Dat bevestigt Ann Van Damme, directrice van een
vrije basis- en kleuterschool met zo'n 230 kinderen. "Concreet moeten
we een tiental klaslokalen verwarmen van 3,5 meter hoog en 6 meter
breed op 7 meter diep, met enkele beglazing. Daar moet je nog de
zorgklassen, de turn- en de eetzaal bijtellen. Wij hebben twee
verwarmingsketels op gewone huisbrandolie van meer dan dertig jaar oud.
De twee tanks van 7.000 liter moeten toch zo'n drie à vier keer gevuld
worden. Laten we zeggen dat we zo'n 25.000 liter per jaar verbruiken."
"Scholen
zullen nooit of te nooit kinderen in de kou laten staan", zegt Bombeek.
Van Damme beaamt: "Ten opzichte van een aantal jaren geleden zetten we
de thermostaat misschien één of twee graden lager, maar dat kun je niet
blijven doen. Een kind zit toch een groot stuk van de dag stil, dan
moet je zorgen dat het warm genoeg is. Twintig à 21 graden, dat is echt
het minimum. Waar we nu vooral op letten, is dat de verwarming heel
goed geprogrammeerd is, met juist afgestelde dag- en nachttemperaturen."
Van
Damme moet volgende week haar stookolietank vullen. "Tegen 63 eurocent
per liter, geloof ik, gewone huisbrandolie." Wij belden even met haar
leverancier, Esso. Inclusief btw is de prijs vanaf 2.000 liter 0,67
cent per liter. Een jaar en twee jaar geleden schommelde dat rond 54
eurocent. Dat is een prijsstijging van 24 procent. Concreet: 25.000
liter kost de school op dit moment 16.750 euro, twee jaar geleden was
dat nog 13.500 euro. Dat is 14 euro verwarmingskosten per kind erbij.
De 10 euro die de schoolnetten vragen is dus zeker niet overdreven. In
vergelijking met 2004 is de stijging nog frappanter. In december van
dat jaar rekende Esso 37 eurocent per liter, goed voor een jaarfactuur
van 9.250 euro. Dat betekent dat ten opzichte van drie jaar geleden de
stookoliefactuur van dit Brusselse schooltje met 7.500 euro gestegen
is. In drie jaar tijd is het dus 32 euro per scholiertje duurder
geworden.
Luc Van Gasse van de scholengroep Rivierenland uit het
gemeenschapsonderwijs kent een voorbeeld waar de verwarming maar liefst
40 procent van het budget opslorpt. "Basisschool Hoeksteen uit Boom
telt 135 leerlingen en had vorig jaar een stookoliefactuur van 24.285
euro, bijna 180 euro per leerling", zegt de algemeen directeur. "Op
twee na zijn onze scholen gelukkig al overgeschakeld op aardgas, en
Hoeksteen is voor alle duidelijkheid een extreem voorbeeld. Maar als
wij door die hoge energiefactuur de werkingsmiddelen niet zouden
herverdelen, zou er in Boom nauwelijks nog budget voor onderwijs zijn."
Vlaams
onderwijsminister Frank Vandenbroucke (sp.a) reageert met een
"eenmalige tussenstap" in de richting van het nieuwe financieringsmodel
voor de werkingsmiddelen van scholen, dat in 2009 van kracht gaat. In
de zomer van 2008 krijgen de basisscholen 21,3 miljoen extra, wat
neerkomt op zo'n 30 euro per kind. Al moet daarover nog overlegd worden
met de onderwijskoepels. Voor het secundair is een tussenstap van 10
miljoen euro mogelijk, maar met de bemerking dat die selectief kan
dienen "in het kader van specifieke beleidsprioriteiten". De VSKO toont
zich alvast tevreden met de snelle politieke reactie en overlegt
vandaag met de overige onderwijsnetten over een gezamenlijk standpunt.
Maar
's ochtends al benadrukte de minister in een eerste reactie het belang
van energiebesparing. Nieuwbouwscholen moeten daartoe voldoen aan heel
strenge normen. Voor de verbetering van bestaande gebouwen is dit jaar
27 miljoen euro beschikbaar, volgend jaar is dat nog eens 25 miljoen.
De scholengroep Rivierenland uit het gemeenschapsonderwijs maakt
gebruik van die energietoelage. Van Gasse tracht met die middelen ook
zijn rekening structureel omlaag te krijgen. Niet alleen door oude
ketels te vervangen en te verwarmen op aardgas, maar ook door dubbele
beglazing of thermostatische kranen te installeren. "Vorig jaar hebben
we uit die energiepot zo'n 300.000 euro ontvangen. Ik zou overigens
graag zien dat de huidige heffing van 21 procent btw voor die
investeringen omlaag gaat. Dan zouden we nog meer kunnen investeren in
goed energiebeheer", aldus de directeur van Rivierenland.
De vinger
blijft in tijden van dure energie sowieso op de knip. "Wat echt nodig
is, kopen we aan, maar de extra's die in het verleden konden, moeten er
vaak aan geloven", zegt Ann Van Damme. "Computers zullen we nu
bijvoorbeeld tweedehands kopen, al betekent dat ook weer dat je ze
sneller moet vervangen, dus zoveel win je daar niet op."
Van Damme
maakt jaarlijks voor haar school een begroting op. Door de stijgende
brandstofprijzen verkleint haar marge voor de extra's. "Dat betekent
dan dat je uitstapjes moet schrappen. Bussen huren is immers een heel
prijzige aangelegenheid. Indien mogelijk doe je dat met het openbaar
vervoer, maar dat kan niet altijd. Maar de verwarming gaat niet lager.
Besparen, dat kan niet anders, maar altijd op zaken die de kinderen
niet voelen." De energiefactuur
De Belgische bediende presteert jaarlijks gemiddeld 70,5 overuren,
waarvan 45 onbetaald. Die onbetaalde overuren leveren de bedrijven
jaarlijks 1,5 miljard euro op. Dat blijkt uit een berekening van de
krant De Tijd op basis van recente gegevens over overwerk in België.
De
fiscus ziet iets meer dan een half miljard euro belastingen door de
vingers glippen en de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ) derft
200 miljoen euro aan bijdragen.
Uit de laatste
arbeidskrachtentelling van Eurostat blijkt dat Belgische bedienden per
week gemiddeld 1,5 uur extra werken. In dat rapport staat dat 64
procent van de overuren in België niet wordt betaald. Gesteld dat
bedienden volgens hun contract recht hebben op een vergoeding voor die
extra uren, betekent dat dat de Belgische werkgevers 1,5 miljard euro
sparen aan bijkomend loon. De grote verliezers zijn de sociale
zekerheid en de fiscus.
Professor Jozef Pacolet, de
zwartwerkspecialist van het Hoger Instituut voor Arbeid (HIVA) van de
KULeuven, wil de onbetaalde uren niet als sociale fraude catalogeren,
maar raadt de vakbonden aan waakzaam te blijven. (belga/dm)
We
staan voor twee belangrijke weken. Red de solidariteit zit volop in zijn
actieweek en afgelopen zaterdag hebben wij een dikke duizend handtekeningen
verzameld te Antwerpen. We vragen nogmaals aan iedereen die kan om nu woensdag,
donderdag of vrijdagavond een uurtje mee te komen actie voeren. Verzamelen
tegen 19:00u aan de wapper. Er is ook nog een actie in Ekeren op 5 december en
dit aan de markt van Ekeren. Zij die willen meehelpen : de afspraak is om 10u00
aan de oude Aldi oftewel aan begin van de markt aan de dorpstraat.
We
sluiten de actieweek af op zaterdag 8 December en dan verzamelen we om 10:00u
aan de wapper en gaat de actie verder tot een uur of 18:00u. Een warme oproep
aan iedereen om mee te komen helpen en als dusdanig de actie in schoonheid te
kunnen afsluiten !
Ook
op de bedrijven wordt meer en meer met de petitie gewerkt.
Hier (http://users.pandora.be/sven.naessens/blogspot/regionalisering%20is.pdf) vinden jullie een pdf
bestand dat is gemaakt op vraag van enkele delegees. Enkele rake
punten op één
duidelijk pamflet, genoeg om alvast de discussie te kunnen voeren en duidelijk
te maken waarover het gaat.
Deze tekst (http://users.pandora.be/sven.naessens/blogspot/sociale%20zekerheid.doc) kunnen jullie misschien
uitdelen als pamflet of elektronisch verzenden. Maak echt gebruik van de tekst.
Elke persoon die we kunnen bewust maken van de situatie, of er toch al eens
over laten nadenken is een persoon bereikt !
Als
derde willen ook wij alvast mee oproepen voor de actie op 15 December. Dat ze
wordt gehouden in gezamenlijk vakbondsfront is een troef, laten we die dan ook
zelf uitspelen vrienden ! Roep mee op tot zelfs aan vrienden en familie toe.
Tenslotte
zouden wij nog eens aan iedereen willen vragen om steun toe te zeggen. Als
vakcentrale, syndicale afvaardiging, secretaris of eender welke andere
hoedanigheid, het is iets dat ons allen raakt ! Stuur gewoon een mailtje naar :
sociale.zekerheid@gmail.com
Een dikke 170 dagen zijn inmiddels gepasseerd en in
al het negatieve rond de formatiegesprekken is er toch iets positiefs naar voor
gekomen ! Maar hoe kan het anders, eerst een kleine terugblik op de
regeringsformatie.
Eigenlijk zijn er twee standpunten waarbij men wel
steeds hetzelfde zegt, namelijk dat er een staatshervorming moet komen. Het
slecht bestuur heeft dit wel duidelijk gemaakt. De vraagstelling is dus wat
gaan we federaliseren en wat gaan we regionaliseren. Mevrouw Milquet krijgt in
Vlaanderen veelal de zwarte piet toegeschoven maar zij heeft wel water bij de
wijn gedaan. Net zoals alle andere partijen is zij in de strijd gestapt met
haar programmapunten. Al die punten werden dus in de pot gesmeten en men ging
op zoek naar het compromis. En dat compromis werd ook gevonden, voor alle
Waalse partijen en alle Vlaamse partijen, of toch bijna alle Vlaamse partijen.
Nva is de enige partij die zich 's maandags niet akkoord verklaarde. De aanhang van dhr. De
Wever wil maar één ding en dat is regionaliseren ook al is in sommige gevallen
herfederaliseren een stap naar beter bestuur. Een simpele vraagstelling
hierbij zou kunnen zijn of wij wel nood hebben aan een Vlaams, Frans, Waals, Brussels, Duitstalig en federaal parlement of hebben we genoeg aan één Belgisch parlement ? Zes parlementen of één, meer
of minder postjes dus, is dat misschien de vraag ?! Jullie weten wel, de vraag
van 50 miljard van vorige week..
En het positieve dan ? Wel, het wordt stilaan voor
meer en meer mensen duidelijk dat de verdeelsleutel in ons land niet meer werkt.
Geld is er nog genoeg en winsten groeien met de dag. Spijtig genoeg vloeien die winsten naar de topmanagers en hun aandeelhouders en dus niet naar de
werkende klasse. Jan met de pet voelt dat er op het einde van elke maand minder
en minder overschiet. Zelfs de middenklasse begint het al te voelen. Niet dat
dit allemaal zo positief is maar wel het besef dat er eindelijk komt. Hopelijk
brengt dat besef ook meer dan 20.000 mensen op de been. Dat is namelijk het
aantal mensen dat wordt verwacht op 15December in Brussel als de vakbonden op
straat komen, oa tegen de splitsing van de sociale zekerheid.
Ondertussen werd de afgelopen week nog maar eens duidelijk wat een hemel op
aarde België wel is voor de bedrijven. Meer dan 28.000 bedrijven vullen hun
belastingsformulier niet in en slechts een heel klein deel krijgt daar controle
op. Benieuwd wie van ons, als gewone werkende mens, zijn belastingen kan
ontlopen ? Neem nu simpelweg dat een bedrijf gemiddeld 10.000 euro aan
belastingen zou moeten betalen dan komt dit neer op 280 miljoen euro ! Is
10.000 euro veel of weinig ? Waarschijnlijk zal het gemiddelde wel een pak
hoger liggen dan dat ! Sociale inspectie uitbreiden en daar meer jobs creëren
lijkt dus de logische stap. Met 280 miljoen euro, of meer, kun je wel een paar
mensen aan het werk zetten lijkt me zo. Ineens een deel van de werkloosheid
opgelost, dus iedereen wint. Alé ja, iedereen buiten diegene die nu hun
belastingen ontlopen natuurlijk.
En er was nog meer goed nieuws. De spilindex werd
deze maand net niet gehaald maar niet getreurd, volgende maand zal het prijs
zijn. Joepie, eindelijk gaat de koopkracht mee omhoog. Ondertussen vlogen er
wel een paar zaken uit de index zoals de filmrolletjes en herschrijfbare cds,
maar geen nood die werden vervangen. De praline deed zijn intrede ! Met
de wetenschap dat verwacht wordt dat de prijs van een liter benzine binnen een maand of twee
rond de 1.6 euro à 1.7 euro zal schommelen was de invoer van de praline wel echt een absolute noodzaak. Misschien hebben we een Belgische alternatieve vorm van energie gevonden en zit die in de chocolat !?
Verder was er ook nog de Vlaamse zorgkas, U weet wel voor
de ouderen onder ons. De meeste onder ons betalen momenteel 25 euro. De vraag
is nu gaan we dit zo blijven doen of zoeken we naar een systeem waarbij
iedereen procentueel gezien evenveel afdraagt ? Blijkbaar kiest CD&V voor
het tweede. Het geweldige aan het systeem van de Vlaamse zorgkas is ook dat
Vlamingen in de Brusselse rand mee dienen te betalen als Vlaming maar geen
recht hebben om van die zorgkas te genieten als Brusselaar ! De logica ontgaat
mij volledig hopelijk snapt U er meer van.
En vanuit Antwerpen kwam vervolgens het armoederapport. Liefst
60% van de armeren in Vlaanderen kan de gezondheidszorg niet in zijn budget
inpassen. Nog straffer dat zelfs 17% gezondheidszorg uitstelt omwille van die
reden. Dag na dag verslechtert de situatie voor deze mensen. Maar ja wie ligt
daar nu wakker van ?
Onze pensioenen lopen dankzij de formatiegesprekken
al 4 miljard euro aan inkomsten mis. Tja zo wordt het allemaal niet moeilijk om
gelijk te halen over de betaalbaarheid van de sociale zekerheid. Maak de kloof
tussen arm en rijk zo breed mogelijk, ze zijn in elk geval goed bezig.
Het lijkt de onderhandelaars niet gegeven om iets
op poten te zetten dat lijkt op een regering, laat staan dat men kijkt naar de
problemen van de gewone werkende mensen onder ons die het al zo moeilijk
hebben. Men onderhandelt met de verkiezingen van volgend jaar in het achterhoofd en dus gaat de partij voor op de noden van de bevolking. Laat de werkende massa maar in de koude staan, lieg nog maar wat in het rond en lul maar verder. Dat verdient een applaus heeft men bij CD&V gedacht en zo
geschiedde. Tof, tof , tof...
En nu ? Hop naar een nieuwe week waarin hopelijk
zowel GROEN! als Spa resoluut voor de oppositie blijven kiezen en dat het
oranje-blauwe spelletje van vooraf aan begint, zodat het echt voor iedereen
duidelijk wordt dat men daar niet bezig is met de bevolking maar enkel met
zichzelf en zijn partij. Als negatieve "positieve" noot kan dat tellen. Moet ik daar al blij mee zijn ?
Steeds meer bedrijven dienen ongestraft geen belastingaangifte in
BRUSSEL -- Steeds meer bedrijven nemen niet eens meer de moeite om
een belastingaangifte in te dienen. Voor het aanslagjaar 2006 ging het
om 33.710 bedrijven.
Voor het aanslagjaar 2006
dienden 33.710 bedrijven geen belastingaangifte in. Dat zijn er 2300
meer dan in 2005. In sommige steden heerst straffeloosheid. Bedrijven
worden er nog slechts om de tien jaar gecontroleerd.
Sinds 2005 kunnen niet-indieners verplicht worden om een belasting
te betalen op de forfaitaire minimumwinst. Voor het aanslagjaar 2006
werden 5366 bedrijven die geen aangifte indienden, zo toch nog
verplicht om belastingen te betalen. Dat is meer dan de 3098 bedrijven
van het jaar daarvoor.
Dat betekent wel dat liefst 28344 ondernemingen in 2006 helemaal geen belasting betaalden en daar ook niet voor gestraft worden.
do 29/11/07 - In november is de inflatie op jaarbasis met 0,7
procentpunt gestegen tot 2,94 procent. De spilindex werd net niet
overschreden, maar dat zou in december wel het geval zijn.
Voor de tweede opeenvolgende maand is de inflatie op jaarbasis met 0,7 procentpunt omhoog gegaan.
De spilindex van het openbaar ambt en de sociale uitkeringen, die
106,22 punten bedraagt, werd evenwel net niet overschreden.
De indicator bleef steken op 106,13 punten maar zal naar alle
verwachting wel overschreden worden in december, zodat de uitkeringen
en lonen mee kunnen stijgen. De uitkeringen zouden in dat geval stijgen vanaf januari met 2 procent, en de lonen zouden volgen in februari.
Pralines in vernieuwde indexkorf
Overigens zijn vakbonden en werkgevers overeengekomen dat de indexkorf vanaf januari anders wordt samengesteld. In die indexkorf zitten de producten die representatief zijn voor de levensduurte. Nieuw zijn onder meer pralines, koffiepads en de machines die ermee werken, mp3-spelers, printers en de gps. Ook het afdrukken van digitale foto's telt nu mee voor de berekening.
Herschrijfbare cd's en kleurenfilmpjes vallen vanaf volgend jaar uit de
korf.
Steeds meer armen in Vlaanderen stellen een
doktersbezoek uit, omdat ze het niet kunnen betalen. Dat blijkt uit het
jaarlijkse armoederapport van de Universiteit Antwerpen. Twintig procent leeft onder het Europees minimum, zestig procent kan zijn ziektekosten niet betalen en zelfs zeventien procent stelt daarom gezondheidszorg uit.
De zestiende editie van het Jaarboek Armoede en Sociale Uitsluiting van
de Universiteit Antwerpen heeft bijzondere aandacht voor het thema
"armoede en gezondheid".
Onze gezondheidszorg mag dan wel een uitstekende reputatie hebben, veel
mensen slagen er steeds minder in om gezondheid in te passen in hun
budget. De titel waarmee de universiteit haar rapport voorstelde, luidt dan ook heel toepasselijk: "Armoede schaadt de gezondheid".
"Gezondheidszorg kost geld, het leven is duur en het budget is beperkt", zegt Danielle Dierckx van de Universiteit Antwerpen.
Zestig procent van de mensen kan de ziektekosten niet in het huishoudbudget inpassen, staat in het rapport te lezen.
"Uit schrik voor de hoge dokters- of ziekenhuisrekening stelt zeventien
procent van de mensen gezondheidszorg uit", zegt Dierckx.
Het leefloon volstaat ook hoe langer hoe minder om alles te kunnen
betalen. In ons land ligt het leefloon twintig procent onder het
Europese minimum.
Kloof tussen arm en rijk neemt toe
Uit het armoederapport blijkt ook dat preventiecampagnes armen slecht bereiken.
Het aantal armen in Vlaanderen blijft al een aantal jaren op hetzelfde
niveau. Maar de kloof tussen arm en rijk neemt wel toe, want de rijken
worden steeds rijker.
Arme mensen zouden ook gemiddeld vijf jaar sneller sterven.
Ondertussen is het weeral eventjes geleden dat wij nog eens een vraag hebben gelanceerd naar jullie steun. Hieronder nog eens de lijst met iedereen die reeds zijn steun heeft toegezegd. Die steun is belangrijk vrienden en iedereen die zijn steun wil toezeggen, en op de hoogte wil blijven van verdere acties en informatie, kan dit doen via het gekende e-mail adres : Sociale.zekerheid@gmail.com Door op de foto te klikken kan U een uitnodiging tot meer steun downloaden om zelf te versturen naar vrienden en kenissen. Alvast bedankt !
De steunende delegaties !
syndicale delegatie Degussa Antwerpen syndicale delegatie Total Raffinaderij Antwerpen syndicale delegatie ABVV BEKAERT Zwevegem syndicale delegatie Oiltanking Stolthaven Antwerp NV syndicale delegatie Deutsche Bank NV / SA syndicale delegatie continental mechelen syndicale delegatie ABVV-Metaal Caterpillar Grimbergen syndicale delegatie ABVV-Metaal van Bekaert Aalter syndicale delegatie RVT Zonnewende Aartselaar syndicale delegatie RVT Zonnetij Aartselaar syndicale delegatie AC op MONSANTO Antwerpen syndicale delegatie INEOS NV Antwerpen LO syndicale delegatie Carglass (BBTK) syndicale delegatie BBTK LVD COMPANY GULLEGEM syndicale delegatie Valeron strength films syndicale delegatie F.A.O syndicale delegatie ABVV Bayer/Lanxess Antwerpen syndicale delegatie AC ABVV Agfa Gevaert syndicale delegatie Warehousing Gullegem Plant G BBTK syndicale delegatie ABVV bouwfirma vuylsteke syndicale delegatie ABVV Vrije Universiteit Brussel syndicale delegatie BASF Antwerpen syndicale delegatie BBTK van Philips Innovative Applications te Turnhout syndicale delegatie Groep Goosens syndicale delegatie Praxair Schoten syndicale delegatie Hertel syndicale delegatie ABVV Solvic syndicale delegatie Thuiszorg Antwerpen syndicale delegatie Vopak/Eurotank Hemiksem syndicale delegatie DOW/Halterman
Steun uit de
vakbewegingen
Voltallige bureau van : ABVV WAALS BRABANT/FGTB BRABANT
WALLON
Secretarissen ea
J. Cl. van Rode - Provinciaal Voorzitter
ABVV-Limburg - Bruno Verlaeckt - Voorzitter AC Antwerpen Waasland - Kristien
Merckx - ABVV-BBTK secretaris Antwerpen - Manuel Morais - Le Président de la
FGTB du Centre - Marc Goblet - Présuident de la FGTB Liège-Huy-Waremme - Dany
Van Cauwenbergh - Secretaris voeding-horeca-tuinbouw - Stephan Galon -
Secretaris AC - Rik Vermeersch - Secretaris BBTK - Roger Colson - Pierre
Leveque - Secrétaire régional FGTB BRABANT WALLON - Geoffrey Goblet - Secrétaire
adjoint Centrale Générale FGTB - Rudy Delaere - Gewestelijk secretaris
ACOD-Overheidsdiensten - Gert Wenselaers - Secretaris BBTK Antwerpen - Ronny Le
Blon- Secretaris AC - Bouw - Yvan De Jonge - ABVV Voeding,Horeca,tuinbouw
Antwerpen - Patricia Van Goel - Secretaris BBTK Antwerpen - Patrick Lodewijckx
- Secretaris AC-ABVV Antwerpen/Waasland - Bert Verhoogen - Voeding - Horeca -
Diensten Leuven - WILLEMS Benny - O.a. (delen van) Handel - Petroleum -
Luchtvaart - Wim Leyzen - Secretaris, ABVV Metaal Antwerpen - Daniel Piron -
Secrétaire Régional FGTB CHARLEROI BRAGLIA Bernard - secrétaire général FGTB
Centre - Urbain Tempelaere - Ex secretaris AC Antwerpen Waasland -
Politiek
Spa - Yves Miroir - opvolger senaat 8 st
plaats -, Carlos Bonamie gemeenteraadslid voor SPA in St-Laureins ,
Christiaan De Wulf, sp.a secretaris van Eeklo - De Ridder Lydia,
provincieraadslid voor Spa - Christel Geerts, Senaat - Mues Yvette -
Ludwig Vandenhove, burgemeester Sint-Truiden
Groen! - Dirk Geldof, 2de plaats Kamer Antwerpen -
Ludo Dierickx, Eresenator kandidaat opvolger voor Senaat, PHILIPPE AVIJN,
Voorzitter GROEN ! Kortrijk, Vera Dua, partijvoorzitster
MR - Olivier Chastel - Hervé JAMAR, Marc Cools, 9de
kandidaat voor de kamer Brussel-Halle-Vilvoorde
Animo - Voltallig Animo Beveren, Wanne Verstraeten,
secretaris van Animo Beveren en bestuurslid van SP.a Beveren
Pvda - Jef Bruynseels, Peeters johan, Dr. Dirk Van
Duppen - Geneeskunde voor het Volk, PVDA- districtsraadslid Deurne
-
KP - Jaak Perquy, filosoof en politiek secretaris KP
- Dirk Van Vliet , Werkleider Voertuigencentrum Stad Antwerpen -
LOUIS VAN GEYT - gewezen voorzitter KP(B)/ Ancien
président PC(B)
Attac Vlaanderen - Eric Goeman,
LSP/MAS - Eric Byl, lid uitvoerend comité LSP/MAS
CDF/FCD - de Maere d'Aertrycke Pierre-Alexandre Président du
CDF (Chrétiens Démocrates Fédéraux) Voorzitter van FCD (Federale Christen
Democraten)
CAP - Geert Cool, Luc Schevernels -
Hoofdafgevaardigde ACOD-Financiën Limburg, Kamerlijst Limburg 4de
opvolger-, Raf Verbeke, lijstrekker senaat - Jan Buelinckx,
18e plaats senaat CAP, Griet Van Meulder - ACOD-militante
14de plaats opvolgers senaatslijst -
Spa Rood - Eric De Bruyn - Antoon Stessels - Karen Milants -
Issam Benali -
15DeBe - Bart Meuleman
Andere
Bplus - Groepspraktijk Geneeskunde voor het Volk
Zelzate, Dr. Frans Van Acoleyen - federatie van werklozen/federation des
chomeurs - Verhelle Mario, Ex- fractieleider ACLVB - Bekaert Aalter - ,
Bruno Yammine - historicus - Yves Eeckman, Coördinateur van
het Eenheidscomité, Prof. Dr. Koen Raes - hoogleraar in de rechtsfilosofie - De
Ketelpatrouille vzw - het
Daklozen Aktiekomitee vzw - BastA!
Sinds deze week is het
voor iedereen duidelijk geworden dat de splitsing van de sociale zekerheid, of
op zijn minst enkele onderdelen ervan, op de politieke agenda staat. N-VA-kamerlid
Jan Jambon sprak klare taal :
"'Wij willen op zijn minst
dat er een aanzet is tot splitsing van de sociale zekerheid. Wij willen
bevoegdheden overgedragen zien op het vlak van arbeid en tewerkstelling,
kinderbijslag, gezondheidszorg en fiscaliteit. Als daarvan niets in het
regeerakkoord staat, keurt N-VA het niet goed.
In N-VA-kringen werd de
boodschap zelfs niet ontkracht. Er moet een vette vis in de pan liggen !; zo
klonk het daar.
Wie nu nog durft zeggen
dat de splitsing van de sociale zekerheid niet op tafel ligt is dus een
leugenaar. Benieuwd of het VB een nieuw Pietje klaar heeft liggen voor de
collegas van Nv-a.
Ook oranje-blauw liet deze
week haar asociale kant zien. Nadat Electrabrol een rechtszaak had aangespannen
tegen greenpeace koos ook oranje-blauw volop de kaart van de leverancier en
niet van de consument. De maximumprijzen werden van tafel geveegd en open VLD
lid Bart Tommelein zei : Wij zijn voor zo laag mogelijke prijzen en die
kun je alleen krijgen door concurrentie. Waarschijnlijk bedoelde hij
lonen in plaats van prijzen! Mensen, wij lopen met zijn allen 11 miljard euro mis ! Er zijn duizenden
mensen rond ons die hun energiefactuur niet meer kunnen betalen. Luistert er
dan niemand naar hen ?
Ook de media liet zich
weer van haar beste kant zien. De prijzen van rusthuizen in Vlaanderen swingen
de pan uit en dertig rusthuizen kregen de stempel niet goed. In Antwerpen bleek
een rusthuis 45 euro per dag te kosten. Deze keer echter geen vergelijk naar
onze zuiderburen toe. Waarom ? Misschien omdat een rusthuis daar ongeveer 33
euro per dag kost. Respect voor ouderen noemt men zoiets. Het probleem in
Vlaanderen is echterdat het ene
rusthuis meer of minder subsidies krijgt dan het andere, en het ging ocharme om
twee verschillende instanties.
En dan was er nog de moeder van alle transfers ! In een rapport stelt de Europese centrale bank dat de Belgische overheden hetzelfde resultaat zounden kunnen leveren met 66% van de middelen die ze nu gebruiken. De besparingswinst die we aldus zouden kunnen realiseren bedraagt volgens dat rapport niet minder dan 50 miljard euro !
En dan krijgen we deze week te horen dat zowat iedereen begint te geloven dat onze gezondheidszorg niet langer betaalbaar zal blijven. Als we natuurlijk gaan blijven toelaten dat al het geld naar bedrijven als electrabel stroomt of dat politiekers 50 miljard euro op hun eigen bil kletsen, dan gaan we er niet ver naast zitten.
Een slechte week dus
voor ons en onze sociale zekerheid. Maar laat ons verder regionaliseren en van
die 50 miljard euro misschien 60 miljard maken, laat meer concurrenten toe
onder de rusthuizen zodat er nog minder te verdelen valt. De prijzen gaan dan
automatisch naar omlaag, concurrentie noemt zoiets. Smijt lekker veel vette
vissen in de pan maar van de vis van 11 miljard euro maken we een beschermde
diersoort en greenpeace zal dit geweten hebben
Ik vraag mij af waar
wij, de doorsnee werkende mens in de straat, er deze week op zijn vooruit
gegaan ? In België is één op zeven mensen arm, heeft 25 procent moeite om zijn medische kosten te dragen en zijn er duizenden die problemen hebben om hun energiefactuur te betalen. Vijftig milard, elf miljard, geen geld ?! Wat denken jullie ervan
Iedereen kent ondertussen de petitie van red de solidariteit en de doelstelling om 100.000 handetekeningen te verzamelen. In de week van zaterdag 1 December tot zaterdag 8 December zullen er over gans België acties worden gehouden om de doelstelling te halen. Wij willen hier natuurlijk actief aan meewerken maar kunnen dit natuurlijk niet alleen en dus vragen wij aan iedereen die wil en kan om deze dagen een handje te komen helpen. De info kan U downloaden door op de flyer te klikken !
Wij zullen onze acties houden in Antwerpen en op de volgende tijdstippen en locaties :
Op de zaterdagen, 1 en 8 December, verzamelen wij om 10u aan de Wapper in Antwerpen. Er zal met de petitie gewerkt worden op de vreemdelingenmarkt, 's zondags beter bekend als de vogeltjesmarkt. Indien de opkomst groot genoeg is kunnen we ons verder onderverdelen over de Groenplaats, Meir, Keyserlei... We zoeken met de petitie te werken tot 18:00u 's avonds. U hoeft er natuurlijk niet de ganse dag bij te zijn zelfs als U een uurtje kan komen helpen dan is dat meer dan welkom !
Woensdag 5 December, donderdag 6 December en vrijdag 7 December verzamelen wij om 19:00u aan de Wapper om handtekeningen te verzamelen aan de Arenbergschouwburg waar Geert Hoste zijn nieuwjaarsconferentie zal geven, "Geert Hoste houdt woord". De voorstellingen beginnen om 20:15 dus loopt de actie dan ook af.
Om mee actie te voeren in Antwerpen verwachten wij U dus op één, of meerdere, van deze actiedagen. Voor commentaren, suggesties etc het gekende e-mail adres.
Zoals eerder aangehaald lopen er echter acties over gans België. Dit is de lijst en overal is men nog op zoek naar mensen die zich mee willen inzetten. Als U op één van de volgende dagen actief wil meehelpen kan U dit laten weten via :
Belg maakt zich zorgen over toekomst gezondheidszorg
De meeste Belgen vinden dat zij een goede gezondheid hebben en gezond leven.
Drie
Belgen op vier zijn er van overtuigd dat de financiering van de
gezondheidszorg in gevaar is en in de toekomst voor problemen zal
zorgen. Dat blijkt uit de resultaten van een internetenquête van
ziekteverzekeraar DKV Belgium. Het probleem van de vergrijzing, die
trouwens nog maar net begonnen is, wordt als belangrijkste
kostenverhogende factor gezien. Positief is dat de meeste Belgen vinden
dat zij een goede gezondheid hebben en gezond leven. Dat belet echter
niet dat de meeste respondenten geconfronteerd worden met kosten door
ziekte of hulpbehoevendheid, zo blijkt.
Moeite met kosten De
belangrijkste uitgavenposten zijn geneesmiddelen, tandzorgen,
huisartsen en specialisten. Wel is de Belg tevreden over de kwaliteit
van de gezondheidszorg. Dat geldt ook voor de algemene en medische
informatie die hij krijgt van de zorgverstrekkers, maar niet voor de
informatie over de kosten van de medische behandelingen. Meer dan de
helft van de ondervraagde Belgen had geen idee over de kostprijs van
hun behandelingen. Opvallend is ook dat 25 procent van de Belgen moeite
blijkt te hebben om die kosten te dragen. Voor 4,6 procent is dat zelfs
onmogelijk. Bijna 10 procent van de respondenten moest dit jaar een
medisch noodzakelijke behandeling uitstellen omdat zij die niet konden
betalen.
Middel om te besparen De 6,5
miljard euro (of een gemiddelde van 650 euro per inwoner per jaar) die
de Belgen jaarlijks bovenop de tussenkomsten van de mutualiteit en
verzekeraars zelf moeten ophoesten wegen zwaar op hun budget. De meeste
Belgen (89 procent) hebben een aanvullende hospitalisatieverzekering en
een meerderheid vindt dat die verzekering verplicht zou moeten zijn.
Velen zouden volgens DKV de verzekering zien als het beste middel om te
besparen in de gezondheidszorg. De verzekeraar benadrukt dat de
overheid overigens nog een bijkomende, informatieve taak wacht, omdat
75 procent van de bevolking niet weet wat de huidige verplichte Vlaamse
zorgverzekering inhoudt en meer dan 50 procent geen idee heeft in welke
tegemoetkomingen de verzekering voorziet. Vlamingen scoren daarbij even
slecht als Walen.
Splitsen? Op de vraag of
de gezondheidszorg gesplitst moet worden tussen Vlaanderen en Wallonië,
gaat van de Franstalige respondenten 16 procent akkoord en 76 procent
niet akkoord, en van de Nederlandstalige respondenten 42 procent
akkoord en 40 procent niet akkoord. Ruim 8.200 mensen namen deel aan de
internetenquête van DKV Belgium, die georganiseerd werd in samenwerking
met de redacties van de bladen van de Roularta-groep. (belga/odbs)
di 20/11/07 - In de Kamercommissie Bedrijfsleven hebben
christendemocraten en liberalen een SP.A-voorstel weggestemd dat
maximumprijzen voor gas en elektriciteit mogelijk zou maken.
De SP.A vindt de huidige prijzen te hoog omdat Electrabel een feitelijk
monopolie heeft. Alleen opgelegde maximumprijzen kunnen de stijging
inperken, meent de SP.A.
De maximumprijzen zouden gelden zolang Electrabel een feitelijke monopoliepositie bekleedt.
Maar de oranje-blauwe partijen vrezen dat zulke maximumprijzen geen goedkope energie opleveren. Integendeel, klinkt het.
"Wij zijn voor zo laag mogelijke prijzen en die kun je alleen krijgen
door concurrentie", zegt Open VLD-Kamerlid Bart Tommelein. "Als je een
maximumprijs invoert, kunnen er minder spelers op de markt komen."
Gisteren het laatavondnieuws. VTM begint met beelden van het
post gebouw in Gent. Lekker spectaculair, alsof er niets belangrijker te melden
is. Op de VRT een korte mededeling over de manifestatie van mevr. Marie Claire
Houard vandaag in Brussel. Snel meegeven dat er in Wallonië veel rond te doen
is in de media. Vervolgens nog even de nadruk leggen op het feit dat het over het
algemeen enkel Franstalige zullen zijn die de massa kleuren. En snel over naar het volgende item.
Dan komt het, de rusthuizen. In Antwerpen betaald men bijna
45 per dag terwijl men in West-Vlaanderen slechts 38 hoeft te betalen. Men
vergelijkt snel de provincies en de instellingen en laat vervolgens twee opponenten
aan het woord. De conclusie is snel gemaakt. De één krijgt teveel subsidies, de
andere te weinig.
Is er dan niemand die zich afvraagt hoe dit in Wallonië is ?
Dit stond te lezen in de krant De Morgen
Antwerpse
rusthuizen het duurst: 45 euro per dag
De
gemiddelde prijs die een bejaarde in een Antwerps rusthuis betaalt, bedraagt
44,97 euro per dag of ongeveer 1.350 euro per maand. Daarmee moeten Antwerpse
senioren van alle Belgen het meest betalen. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van
de FOD Economie.
In een Vlaams-Brabants rusthuis betaalt een gast gemiddeld 39,48 euro per dag.
In West-Vlaanderen ligt de gemiddelde dagprijs het laagst in Vlaanderen: 38,13
euro.
Wallonië scoort het laagst met 33,16
euro, tegen 40,28 euro voor Vlaanderen. Het Belgisch gemiddelde
bedraagt 36,17 euro. Bij die prijzen zijn de dokters- en medicijnkosten niet
meegerekend. Op dit moment telt ons land 1.680 rusthuizen en ongeveer 124.000
bedden.
En daarom de titel, een stukje media. Hoe kunnen mensen een
juist beeld vormen van een maatschappij als de problemen steeds eenzijdig
worden afgeschilderd ?
2,5 euro per dag betaalt elke Vlaming aan de
waal zo blokletterden de Vlaamse media onlangs.
2,5 euro per dag dat is 912.5 euro per jaar,
toegegeven daar koop je al wat moois mee voor jezelf. Maar die 2,5 euro die
worden natuurlijk niet zomaar in baar geld afgegeven aan die verderfelijke
walen. De in totaal 5,6 miljard euro transfers van Vlaanderen naar Wallonië gaan
allemaal via de sociale zekerheid, die worden dus gebruikt om de buitengewone
bijkomende kosten te dekken van zieke mensen, oude mensen, kinderen,
werklozensteun, pensioenen etc .
Wie dus voorstelt om die 2,5 euro niet langer
beschikbaar te stellen zou dus best eens nadenken over wat de gevolgen daarvan
zouden zijn voor zijn landgenoten in het zuiden van het land en op termijn voor
zichzelf.
Maar het blijft natuurlijk ieders recht om dit feit
abnormaal te vinden alhoewel het solidariteitsprincipe het fundament is van de
onze welvaart en het de cement vertegenwoordigd van het Europesebeschavingsniveau.
Maar wat dan te denken van een rapport van de
Europese centrale bank dat stelt dat de Belgische overheden dezelfde output
zouden kunnen leveren met 66% van de middelen die ze nu gebruiken (recentste
studie met volledige cijfers over 2004).
De besparingswinst die we aldus zouden kunnen
realiseren bedraagt volgens dit rapport niet minder dan 50 (vijftig) miljard
euro !
50 miljard euro, dat is wat we afdragen voor een
bestuur dat er steeds minder één is maar ons door zijn expansie bij iedere
staatshervorming wel telkens opnieuw duurder kost.
50 miljard euro, dat is een transfer van de burger
naar de politiek die bijna tien maal zo veel kost als de transfer van de Vlaming
naar de Waal.
Hou er dan ook rekening mee dat vele bekleders van
politieke mandaten eigenlijk meerdere politieke mandaten bekleden en dus almaar
met een groter deel van de koek weglopen.
Het geld van deze transfers dient in tegenstelling
tot de 2,5 euro van daarstraks niet voor allerhande uitkeringen van
hulpbehoevenden maar voor de instandhouding van een politiek profitariaat dat
zijn gelijke niet kent.
Al wie bijgevolg een transfer van 5,6 miljard teveel
vindt voor een gerechtvaardigd doel moet wel helemaal sprakeloos worden van een
totaal overbodige en nutteloze transfer van 50 miljard euro (2017 miljard
oude Belgische franken) die enkel gebruikt wordt voor de handhaving en zelfs
uitbreiding van een almaar groter wordend korps van sluwe zelfbedieners die
gedurig meer maar allerminst beter bestuur voorstaan.
Als de loonlasten in België zo hoog zijn dan ligt dit
zeker niet aan (normale) transfers in de sociale zekerheid maar des te meer aan
de (abnormale) en afschuwelijk hoge transfer van de burger naar de
politiek.
Gemiddeld heeft België een werklozenpercentage dat
min of meer vergelijkbaar is met de buurlanden/regios, dus moet de reden voor
de hoge loonlast ergens elders liggen.
De Europese centrale bank heeft met zijn rapport de
vinger op de (open) wonde gelegd.
Een open wonde waar voortdurend nieuwe roofdieren op
af komen om hun deel van de prooi op te eisen.
Terwijl de één in de rij staat voor de voedselbank,
dineert de ander voor het goede doel. Is de Nederlandse
verzorgingsstaat iets van vroeger en wordt de kloof tussen rijk en arm
steeds groter? In de derde aflevering van De Toekomst een portret van
de nieuwe armen en hun weldoeners.
Heeft
Nederland in 2020 inderdaad een 'leger' van twee miljoen kanslozen,
zoals minister De Geus in 2004 voorspelde? Hoe moeten de laaggeschoolde
werknemers, de werklozen en de mensen die nauwelijks Nederlands spreken
gaan rondkomen in de toekomst, wanneer de verzorgingsstaat tot een
minimum teruggebracht is en het eenvoudige werk naar het buitenland is
verdwenen?
De libertariërs van de stichting Meer Vrijheid
zijn in ieder geval duidelijk: de verzorgingsstaat kweekt hulpelozen,
maar straks moeten burgers weer leren zelfredzaam te zijn. En mocht het
met de zelfredzaamheid niet helemaal lukken, dan kunnen de rijken van
straks een handje helpen. Want de bedragen die er nu aan premies worden
betaald, kunnen dan aan liefdadigheid besteed worden. Voor de echte
pechvogels.
Regisseur Sunny Bergman bezocht de voedselbank in
Helmond, waar de armen van nu al afhankelijk zijn van particulier
initiatief. De oprichters vertellen dat de klantenkring binnen een half
jaar verdubbeld is, omdat de armsten nu al niet meer kunnen rondkomen.
En dus schiet de Koninklijke Nederlandse Jaagvereniging 1200 fazanten
voor de Helmondse minima.
Maar is filantropie wel een uitkomst?
Hoe structureel kan liefdadigheid zijn? Worden straks alleen gelovige
armen geholpen omdat de weldoeners eisen gaan stellen aan de hulp? Op
een liefdadigheidsgala ten bate van de Cliniclowns wordt duidelijk dat
de gulle gevers er ook vooral voor hun netwerk zitten.
De
Toekomst schetst een beeld van de armen van straks. Zijn ze hulpeloos
gemaakt, zijn ze verwend of kunnen ze werkelijk geen kant op?
Camera: Sunny Bergman Camera fictiescene: Rob Hodselmans Acteur fictiescene: Rene Krijger Geluid: Joris van Ballegooien, Milika de Jonge, Benny Jansen en Bram Meindersma Research: Tjitske Holtrop, Hellen van Schelven, Frank Theunissen Productie: Mariska Schneider Montage: Milika de Jonge Regie: Sunny Bergman
Oostende, Herentals eb Menen pleiten afschaffen van de onderhoudsplicht te behouden
DE WET
De onderhoudsplicht voor kinderen om hun ouders bij te
staan die het verblijf in het rusthuis niet meer kunnen betalen is voorzien in
art. 98 van de OCMW-wet.
De wet werd gewijzigd in 2004en
voorziet de keuze tussen 2 formules :
1. Ofwel de onderhoudsplicht toepassen mits uniforme
terugvorderingtarieven voor alle steden en gemeenten.
2. Ofwel afzien van de terugvordering waarvoor de
goedkeuring vereist is van én OCMW-Raad én Gemeenteraad. DE
ONDERHOUDSPLICHT IS AFGESCHAFT IN OOSTENDE, HERENTALS en MENEN
Solidariteit is belangrijk in een sociale maatschappij.Maar solidariteit is ook per definitie een
collectief gegeven.
De zorg voor de oudere generatie vereist solidariteit van de jongere
generatie, maar niet op individuele basis.
Zoals wij hieronder zullen uitleggen, is solidariteit op individuele
basis voor de onderhoudsplicht een onrechtvaardig systeem.Daarom werd de onderhoudsplicht afgeschaft in
Oostende, Herentals en Menen.Dit wordt
erg gewaardeerd door de bevolking.Wij
willen niet dat de federale overheid dit systeem terugschroeft.
WAAROM DE
ONDERHOUDSPLICHT AFSCHAFFEN ?
1.
De onderhoudsplicht veroorzaakt veel menselijk leed
Sommige
rusthuisbewoners schamen zich omdat hun kinderen moeten bijbetalen in de
rusthuisfactuur. Zij willen hun kinderen niet opzadelen met extra kosten.
Het
is niet goed voor de relatie tussen ouders en kinderen. En leidt tot
conflicten.
Ook
broers en zussen krijgen soms onderling ruzie. Zij vinden het niet eerlijk dat
de ene veel meer moet betalen dan de andere afhankelijk van het officiële
inkomen. Of dat de ene niet en de andere wel moet betalen op basis van dit
officiële inkomen.
Het
kan leiden tot het verbrokkelen van familiebanden:
-broer A wil
niet meer op bezoek indien zus B er is
-moeder durft
de kinderen niet uitnodigen uit schaamte omdat zij op hun kosten leeft.
-
De
onderhoudsplicht tast de welstand aan:
-sommige
onderhoudsplichtigen hebben zelf nog studerende kinderen. De onderhoudsplicht
vermindert hun draagkracht t.a.v. hun eigen kinderen
-anderen zijn
pas gepensioneerd en hadden heel wat plannen die zij nu niet kunnen uitvoeren
-
2.
Ook andere vormen van bejaardenzorg worden gedragen door de lokale solidariteit
Bejaarden
die thuis wonen, worden door het OCMW op allerlei manieren ondersteund. Zij
krijgen goedkope poetshulp, gezinshulp, hulp bij klusjes in huis, goedkope
maaltijden aan huis bezorgd,
De
financiële tekorten van die diensten worden gedragen door het OCMW. Deze
diensten behoren terecht tot de essentiële taken van een modern OCMW. Het
verschil tussen de aangerekende prijs en de effectieve kostprijs wordt niet
verhaald op de kinderen van de genieters.
Eens
zij echt niet meer alleen kunnen wonen en in een rusthuis binnenstappen stopt
dit. Dit is niet logisch.
Waarom
maakt de gemeenschap thuishulp wel betaalbaar en een noodzakelijk
rusthuisverblijf niet?
3. Het is een zeer
onrechtvaardig systeem
a)
Grote verschillen ingevolge het kindsdeelprincipe
Het
oplegbedrag wordt verdeeld over het aantal kinderen. Elk kind betaalt nooit
meer dan het procentueel aandeel op basis van het aantal kinderen.
Zo
betaalt een enig kind bijvoorbeeld een onderhoudsplicht van 200 euro. per
maand.
Met
een identiek inkomen en eveneens een opleg (verschil rusthuisfactuur en
pensioen) van 200 euro. moet een kind maar 50 euro. (een kindsdeel van ¼)
betalen indien die 3 broers en/of zussen heeft.
b)
Grote interpretatieverschillen van de kwijtschelding ingevolge de
billijkheidsregel
De
wet laat toe dat het OCMW individueel mag beslissen om geen bijdrage te eisen
op basis van billijkheidsredenen.
Zo
een beslissing is het gevolg van een aantal argumenten door de onderhoudsplichtige
aangebracht. Dit is vaak terug te brengen op een moreel onrecht of een fysische
verwaarlozing die de onderhoudsplichtige vanwege de onderhoudsgerechtigde heeft
moeten ondergaan.
We
ervaren dat sommige situaties zeer overtuigend overkomen, maar dat het andere
keren uiterst moeilijk is om uit te maken of de onderhoudsplichtige echt zo te
kort gedaan is. Dan wel of het alleen maar om een ordinaire werkwijze gaat om
van een bijdrage af te komen. Het systeem van billijkheidsredenen is in elk geval
onbedoeld een bijkomende factor van rechtsonzekerheid. Er mag aangenomen worden
dat het ene OCMW hier veel bereidwilliger is dan het andere OCMW.
4.
De hoge kostprijs van het innen van onderhoudsbijdragen
De
netto opbrengst van de onderhoudsplicht is voor het OCMW zeer beperkt.
De
administratieve verwerking is zeer arbeidsintensief:
-sociaal en
financieel onderzoek naar de kinderen
-facturatie
-opvolging
van de betalingen
Een
deel hiervan wordt niet geïnd wegens betwistingen, weigeringen, en leiden tot
rechtsprocedures die ook geld kosten.
De
budgettaire netto-opbrengst voor de overheid wordt bovendien nog eens
verminderd door het belastingseffect. Het onderhoudsplichtige kind mag 80% van
de betaalde bijdragen aftrekken van het belastbaar inkomen. Dit brengt voor de
federale overheid minder inkomsten mee.
De
terugvordering voor onderhoudsplicht kost dus grosso modo evenveel dan hij
opbrengt.
5.
Bejaarden hebben recht op solidariteit van de gemeenschap
De
bejaarden hebben hun ganse actieve loopbaan bijgedragen om onze welvaart op te
bouwen.
Het
is verantwoord dat zij nu solidariteit terug krijgen in hun laatste levensfase.
BEHOUD VAN DE AFSCHAF IS VERANTWOORD
De regeringsonderhandelaars willen de wet opnieuw aanpassen waardoor de
terugvordering weer overal verplicht wordt.
Bovenstaande argumentatie toont aan dat het recupereren van
rusthuiskosten bij onderhouds-plichtige familieleden een absurd systeem is.
De kost voor lokale en federale overheid is hoog. De netto opbrengst is
te gering om de sociale kosten te verantwoorden