Zoeken in blog

Inhoud blog
  • Pieter timmermans :
  • notionele intrestaftrek
  • De dienstencheque, duurder maken of niet ?
  • Vandenbroucke hekelt federale aanpak in dossier grensarbeid
  • 50.000 Belgen extra op zwarte lijst verzekeraars
    Syndicale links
  • Syndicale vrijheden
  • Vragen aan andere militanten over OR, CPB of syndicaal ?
  • Foto

    20-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oranje-blauw stemt maximumprijs energie weg
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    di 20/11/07 - In de Kamercommissie Bedrijfsleven hebben christendemocraten en liberalen een SP.A-voorstel weggestemd dat maximumprijzen voor gas en elektriciteit mogelijk zou maken.





    De SP.A vindt de huidige prijzen te hoog omdat Electrabel een feitelijk monopolie heeft. Alleen opgelegde maximumprijzen kunnen de stijging inperken, meent de SP.A.

    De maximumprijzen zouden gelden zolang Electrabel een feitelijke monopoliepositie bekleedt.

    Maar de oranje-blauwe partijen vrezen dat zulke maximumprijzen geen goedkope energie opleveren. Integendeel, klinkt het.

    "Wij zijn voor zo laag mogelijke prijzen en die kun je alleen krijgen door concurrentie", zegt Open VLD-Kamerlid Bart Tommelein. "Als je een maximumprijs invoert, kunnen er minder spelers op de markt komen."

    bron : vrt nieuws

    20-11-2007 om 18:08 geschreven door sven naessens  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een stukje media

    Gisteren het laatavondnieuws. VTM begint met beelden van het post gebouw in Gent. Lekker spectaculair, alsof er niets belangrijker te melden is. Op de VRT een korte mededeling over de manifestatie van mevr. Marie Claire Houard vandaag in Brussel. Snel meegeven dat er in Wallonië veel rond te doen is in de media. Vervolgens nog even de nadruk leggen op het feit dat het over het algemeen enkel Franstalige zullen zijn die de massa kleuren. En snel over naar het volgende item.

    Dan komt het, de rusthuizen. In Antwerpen betaald men bijna €45 per dag terwijl men in West-Vlaanderen “slechts” €38 hoeft te betalen. Men vergelijkt snel de provincies en de instellingen en laat vervolgens twee “opponenten” aan het woord. De conclusie is snel gemaakt. De één krijgt teveel subsidies, de andere te weinig.

    Is er dan niemand die zich afvraagt hoe dit in Wallonië is ? Dit stond te lezen in de krant “De Morgen”

    Antwerpse rusthuizen het duurst: 45 euro per dag

     
    De gemiddelde prijs die een bejaarde in een Antwerps rusthuis betaalt, bedraagt 44,97 euro per dag of ongeveer 1.350 euro per maand. Daarmee moeten Antwerpse senioren van alle Belgen het meest betalen. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van de FOD Economie.

    In een Vlaams-Brabants rusthuis betaalt een gast gemiddeld 39,48 euro per dag. In West-Vlaanderen ligt de gemiddelde dagprijs het laagst in Vlaanderen: 38,13 euro.

    Wallonië scoort het laagst met 33,16 euro, tegen 40,28 euro voor Vlaanderen. Het Belgisch gemiddelde bedraagt 36,17 euro. Bij die prijzen zijn de dokters- en medicijnkosten niet meegerekend. Op dit moment telt ons land 1.680 rusthuizen en ongeveer 124.000 bedden.

    bron : de morgen

    En daarom de titel, een stukje media. Hoe kunnen mensen een juist beeld vormen van een maatschappij als de problemen steeds eenzijdig worden afgeschilderd ?

    18-11-2007 om 11:49 geschreven door sven naessens  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De moeder van alle transfers

    2,5 euro per dag betaalt elke Vlaming aan de waal zo blokletterden de Vlaamse media onlangs.

    2,5 euro per dag dat is 912.5 euro per jaar, toegegeven daar koop je al wat moois mee voor jezelf. Maar die 2,5 euro die worden natuurlijk niet zomaar in baar geld afgegeven aan die verderfelijke walen. De in totaal 5,6 miljard euro transfers van Vlaanderen naar Wallonië gaan allemaal via de sociale zekerheid, die worden dus gebruikt om de buitengewone bijkomende kosten te dekken van zieke mensen, oude mensen, kinderen, werklozensteun, pensioenen  etc….

    Wie dus voorstelt om die 2,5 euro niet langer beschikbaar te stellen zou dus best eens nadenken over wat de gevolgen daarvan zouden zijn voor zijn landgenoten in het zuiden van het land en op termijn voor zichzelf.

    Maar het blijft natuurlijk ieders recht om dit feit abnormaal te vinden alhoewel het solidariteitsprincipe het fundament is van de onze welvaart en het de cement vertegenwoordigd van het Europese  beschavingsniveau.

    Maar wat dan te denken van een rapport van de Europese centrale bank dat stelt dat de Belgische overheden dezelfde output zouden kunnen leveren met 66% van de middelen die ze nu gebruiken (recentste studie met volledige cijfers over 2004).

    De besparingswinst die we aldus zouden kunnen realiseren bedraagt volgens dit rapport niet minder dan 50 (vijftig) miljard euro !

    50 miljard euro, dat is wat we afdragen voor een bestuur dat er steeds minder één is maar ons door zijn expansie bij iedere staatshervorming wel telkens opnieuw duurder kost.

    50 miljard euro, dat is een transfer van de burger naar de politiek die bijna tien maal zo veel kost als de transfer van de Vlaming naar de Waal.

    Hou er dan ook rekening mee dat vele bekleders van politieke mandaten eigenlijk meerdere politieke mandaten bekleden en dus almaar met een groter deel van de koek weglopen.

    Het geld van deze transfers dient in tegenstelling tot de 2,5 euro van daarstraks niet voor allerhande uitkeringen van hulpbehoevenden maar voor de instandhouding van een politiek profitariaat dat zijn gelijke niet kent.

    Al wie bijgevolg een transfer van 5,6 miljard teveel vindt voor een gerechtvaardigd doel moet wel helemaal sprakeloos worden van een totaal overbodige en nutteloze transfer van 50 miljard euro (2017 miljard oude Belgische franken) die enkel gebruikt wordt voor de handhaving en zelfs uitbreiding van een almaar groter wordend korps van sluwe zelfbedieners die gedurig meer maar allerminst beter bestuur voorstaan.

    Als de loonlasten in België zo hoog zijn dan ligt dit zeker niet aan (normale) transfers in de sociale zekerheid maar des te meer aan de (abnormale) en afschuwelijk hoge transfer van de burger naar de politiek.

    Gemiddeld heeft België een werklozenpercentage dat min of meer vergelijkbaar is met de buurlanden/regio’s, dus moet de reden voor de hoge loonlast ergens elders liggen.

    De Europese centrale bank heeft met zijn rapport de vinger op de (open) wonde gelegd.

    Een open wonde waar voortdurend nieuwe roofdieren op af komen om hun deel van de prooi op te eisen.


    bron : Filip Oosterlynck

    18-11-2007 om 09:13 geschreven door sven naessens  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    10-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bekijk volgend filmpje eens : Arm en Rijk
    bron : http://www.vpro.nl/programma/detoekomst/afleveringen/26024976/

    Terwijl de één in de rij staat voor de voedselbank, dineert de ander voor het goede doel. Is de Nederlandse verzorgingsstaat iets van vroeger en wordt de kloof tussen rijk en arm steeds groter? In de derde aflevering van De Toekomst een portret van de nieuwe armen en hun weldoeners.
    Heeft Nederland in 2020 inderdaad een 'leger' van twee miljoen kanslozen, zoals minister De Geus in 2004 voorspelde? Hoe moeten de laaggeschoolde werknemers, de werklozen en de mensen die nauwelijks Nederlands spreken gaan rondkomen in de toekomst, wanneer de verzorgingsstaat tot een minimum teruggebracht is en het eenvoudige werk naar het buitenland is verdwenen?
     
    De libertariërs van de stichting Meer Vrijheid zijn in ieder geval duidelijk: de verzorgingsstaat kweekt hulpelozen, maar straks moeten burgers weer leren zelfredzaam te zijn. En mocht het met de zelfredzaamheid niet helemaal lukken, dan kunnen de rijken van straks een handje helpen. Want de bedragen die er nu aan premies worden betaald, kunnen dan aan liefdadigheid besteed worden. Voor de echte pechvogels.
     
    Regisseur Sunny Bergman bezocht de voedselbank in Helmond, waar de armen van nu al afhankelijk zijn van particulier initiatief. De oprichters vertellen dat de klantenkring binnen een half jaar verdubbeld is, omdat de armsten nu al niet meer kunnen rondkomen. En dus schiet de Koninklijke Nederlandse Jaagvereniging 1200 fazanten voor de Helmondse minima.
     
    Maar is filantropie wel een uitkomst? Hoe structureel kan liefdadigheid zijn? Worden straks alleen gelovige armen geholpen omdat de weldoeners eisen gaan stellen aan de hulp? Op een liefdadigheidsgala ten bate van de Cliniclowns wordt duidelijk dat de gulle gevers er ook vooral voor hun netwerk zitten.
     
    De Toekomst schetst een beeld van de armen van straks. Zijn ze hulpeloos gemaakt, zijn ze verwend of kunnen ze werkelijk geen kant op?
     
    Camera: Sunny Bergman
    Camera fictiescene: Rob Hodselmans
    Acteur fictiescene: Rene Krijger
    Geluid: Joris van Ballegooien, Milika de Jonge, Benny Jansen en Bram Meindersma
    Research: Tjitske Holtrop, Hellen van Schelven, Frank Theunissen
    Productie: Mariska Schneider
    Montage: Milika de Jonge
    Regie: Sunny Bergman


    10-11-2007 om 14:45 geschreven door sven naessens  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    05-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oostende, Herentals eb Menen pleiten afschaffen van de onderhoudsplicht te behouden

     DE WET

    De onderhoudsplicht voor kinderen om hun ouders bij te staan die het verblijf in het rusthuis niet meer kunnen betalen is voorzien in art. 98 van de OCMW-wet.

    De wet werd gewijzigd in 2004  en voorziet de keuze tussen 2 formules :

    1. Ofwel de onderhoudsplicht toepassen mits uniforme terugvorderingtarieven voor alle steden en gemeenten.

    2. Ofwel afzien van de terugvordering waarvoor de goedkeuring vereist is van én OCMW-Raad én Gemeenteraad.

    DE ONDERHOUDSPLICHT IS AFGESCHAFT IN OOSTENDE, HERENTALS en MENEN

    Solidariteit is belangrijk in een sociale maatschappij.  Maar solidariteit is ook – per definitie – een collectief gegeven.

    De zorg voor de oudere generatie vereist solidariteit van de jongere generatie, maar niet op individuele basis.

    Zoals wij hieronder zullen uitleggen, is solidariteit op individuele basis voor de onderhoudsplicht een onrechtvaardig systeem.  Daarom werd de onderhoudsplicht afgeschaft in Oostende, Herentals en Menen.  Dit wordt erg gewaardeerd door de bevolking.  Wij willen niet dat de federale overheid dit systeem terugschroeft.

    WAAROM DE ONDERHOUDSPLICHT AFSCHAFFEN ?

     1. De onderhoudsplicht veroorzaakt veel menselijk leed

    Sommige rusthuisbewoners schamen zich omdat hun kinderen moeten bijbetalen in de rusthuisfactuur. Zij willen hun kinderen niet opzadelen met extra kosten.

    Het is niet goed voor de relatie tussen ouders en kinderen. En leidt tot conflicten.

    Ook broers en zussen krijgen soms onderling ruzie. Zij vinden het niet eerlijk dat de ene veel meer moet betalen dan de andere afhankelijk van het officiële inkomen. Of dat de ene niet en de andere wel moet betalen op basis van dit officiële inkomen.

    Het kan leiden tot het verbrokkelen van familiebanden:

    -          broer A wil niet meer op bezoek indien zus B er is

    -          moeder durft de kinderen niet uitnodigen uit schaamte omdat zij op hun kosten leeft.

    -          …

     De onderhoudsplicht tast de welstand aan:

    -          sommige onderhoudsplichtigen hebben zelf nog studerende kinderen. De onderhoudsplicht vermindert hun draagkracht t.a.v. hun eigen kinderen

    -          anderen zijn pas gepensioneerd en hadden heel wat plannen die zij nu niet kunnen uitvoeren

    -          …

     2. Ook andere vormen van bejaardenzorg worden gedragen door de lokale solidariteit

    Bejaarden die thuis wonen, worden door het OCMW op allerlei manieren ondersteund. Zij krijgen goedkope poetshulp, gezinshulp, hulp bij klusjes in huis, goedkope maaltijden aan huis bezorgd, …

    De financiële tekorten van die diensten worden gedragen door het OCMW. Deze diensten behoren terecht tot de essentiële taken van een modern OCMW. Het verschil tussen de aangerekende prijs en de effectieve kostprijs wordt niet verhaald op de kinderen van de genieters.

    Eens zij echt niet meer alleen kunnen wonen en in een rusthuis binnenstappen stopt dit. Dit is niet logisch.

    Waarom maakt de gemeenschap thuishulp wel betaalbaar en een noodzakelijk rusthuisverblijf niet?

    3. Het is een zeer onrechtvaardig systeem

    a) Grote verschillen ingevolge het ‘kindsdeelprincipe’

    Het oplegbedrag wordt verdeeld over het aantal kinderen. Elk kind betaalt nooit meer dan het procentueel aandeel op basis van het aantal kinderen.

    Zo betaalt een enig kind bijvoorbeeld een onderhoudsplicht van 200 euro. per maand.

    Met een identiek inkomen en eveneens een opleg (verschil rusthuisfactuur en pensioen) van 200 euro. moet een kind maar 50 euro. (een kindsdeel van ¼) betalen indien die 3 broers en/of zussen heeft.

    b) Grote interpretatieverschillen van de kwijtschelding ingevolge de ‘billijkheidsregel’

    De wet laat toe dat het OCMW individueel mag beslissen om geen bijdrage te eisen op basis van billijkheidsredenen.

    Zo een beslissing is het gevolg van een aantal argumenten door de onderhoudsplichtige aangebracht. Dit is vaak terug te brengen op een moreel onrecht of een fysische verwaarlozing die de onderhoudsplichtige vanwege de onderhoudsgerechtigde heeft moeten ondergaan.

    We ervaren dat sommige situaties zeer overtuigend overkomen, maar dat het andere keren uiterst moeilijk is om uit te maken of de onderhoudsplichtige echt zo te kort gedaan is. Dan wel of het alleen maar om een ordinaire werkwijze gaat om van een bijdrage af te komen. Het systeem van billijkheidsredenen is in elk geval onbedoeld een bijkomende factor van rechtsonzekerheid. Er mag aangenomen worden dat het ene OCMW hier veel bereidwilliger is dan het andere OCMW.

    4. De hoge kostprijs van het innen van onderhoudsbijdragen

    De netto opbrengst van de onderhoudsplicht is voor het OCMW zeer beperkt.

    De administratieve verwerking is zeer arbeidsintensief:

    -          sociaal en financieel onderzoek naar de kinderen

    -          facturatie

    -          opvolging van de betalingen

     Een deel hiervan wordt niet geïnd wegens betwistingen, weigeringen, … en leiden tot rechtsprocedures die ook geld kosten.

    De budgettaire netto-opbrengst voor de overheid wordt bovendien nog eens verminderd door het belastingseffect. Het onderhoudsplichtige kind mag 80% van de betaalde bijdragen aftrekken van het belastbaar inkomen. Dit brengt voor de federale overheid minder inkomsten mee.

    De terugvordering voor onderhoudsplicht kost dus grosso modo evenveel dan hij opbrengt.

    5. Bejaarden hebben recht op solidariteit van de gemeenschap

    De bejaarden hebben hun ganse actieve loopbaan bijgedragen om onze welvaart op te bouwen.

    Het is verantwoord dat zij nu solidariteit terug krijgen in hun laatste levensfase.

    BEHOUD VAN DE AFSCHAF IS VERANTWOORD

    De regeringsonderhandelaars willen de wet opnieuw aanpassen waardoor de terugvordering weer overal verplicht wordt.

    Bovenstaande argumentatie toont aan dat het recupereren van rusthuiskosten bij onderhouds-plichtige familieleden een absurd systeem is.

    De kost voor lokale en federale overheid is hoog. De netto opbrengst is te gering om de sociale kosten te verantwoorden

    Claude Vancoillie

    Voorzitter OCMW

    Menen

    05-11-2007 om 15:26 geschreven door sven naessens  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    01-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Greenpeace projecteert filmpje 'Electrabel plukt u kaal' op publieke gebouwen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Brussel, België — Greenpeace heeft een filmpje klaar over de onverhoopte winsten die Electrabel boekt op de rug van de consument. Het 2-minutendurende filmpje vertelt op een bevattelijke manier hoe de vervroegde afschrijvingen van de kern- en steenkoolcentrales uitzonderlijke winsten opleveren voor Electrabel. Het filmpje wordt vandaag op verschillende publieke gebouwen  geprojecteerd en verspreid via het internet.                                                            

    Met de publieke actie wil Greenpeace de zogenaamde ‘windfall profits’ aan de kaak stellen. Maar ook de verouderde manier waarop Electrabel elektriciteit opwekt, wordt aangeklaagd. Die elektriciteitsproductie hoort niet langer thuis in een tijdperk waarin grote klimaatuitdagingen om duurzame oplossingen vragen. Het is aan de toekomstige minister bevoegd voor duurzame ontwikkeling om de onverhoopte winsten van Electrabel te herinvesteren in hernieuwbare energie en energie-efficiëntie. De Commissie voor de Regulering voor de Elektriciteit en het Gas (CREG) schat dat die winsten 11 miljard euro bedragen.

    bron : www.greenpeace.be



    01-11-2007 om 00:36 geschreven door sven naessens  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De transfers waar niemand het ooit over heeft
    Submitted by christophe on 30 oktober, 2007 - 13:56.

    Oranje-blauw waagt zich de komende dagen aan de zware brokken: B-H-V, de staatshervorming en de begroting. De Standaard weet de toekomstige begroting bijéén te puzzelen. Voor de verhoging van de sociale uitkeringen zou er een extra inspanning komen van 1,4 miljard euro verspreid over vier jaar. De VLD krijgt een lastenverlaging van 1,8 miljard euro. Een agentschap voor fiscale fraudebestrijding moet zo'n 1,1 miljard euro genereren. De bestrijding van sociale fraude moet 400 miljoen euro opbrengen. Kerncentrales die langer openblijven worden extra belast. Dat zou 400 miljoen euro moeten opleveren, al verwacht CD&V dat het minder wordt.

    Hieronder enkele cijfers die in elk artikel over de begroting, strijd tegen fiscale fraude en belastingen niet zouden mogen ontbreken.

    - Het belastingsverlies door fiscale fraude bedraagt 14,5 à 17,6 miljard euro per jaar.

    - De aftrekbare notionele interest (de door de paarse regering ingevoerde truuk die bedrijven naar België moet lokken) slaat dit jaar alleen al een gat van 1 miljard euro in de begroting.

    - De vervroegde afschrijving van haar kerncentrales (dankzij hoge energieprijzen voor de consumenten) levert Electrabel volgens de Commissie voor de Regulering voor de Elektriciteit en het Gas (CREG) een extra winst op van 11 miljard euro.

    - Volgens de berekeningen van VLD-begrotingsspecialist Dirk Van Mechelen betalen de werkgevers jaarlijks 5,5 miljard euro minder sociale bijdragen.

    bron : www.indymedia.be

    01-11-2007 om 00:27 geschreven door sven naessens  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dossier sociale zekerheid

    Hieronder vinden jullie alle info terug die we over de maanden heen hebben gedeeld met jullie. Van de pamfletten tot wat leesmateriaal dat we van bij het begin hebben verzameld. Het is niet alles want dan zou het allemaal teveel worden. Als jullie nog met vragen zitten, eventuele voorstellen of jullie willen ons eens uitnodigen voor een presentatie dan kunnen jullie ons altijd mailen.

    De pamfletten nog eens op een rij :

    Alle pamfletten in één keer !

    arbeidsongevallen

    arbeidsvoorziening

    beroepsziekten

    brugpensioenen

    gehandicapten

    gezondheidszorg

    invaliditeit

    kinderbijslag

    pensioenen

    werkloosheid

    Extra's :

    info brochure sociale zekerheid

    Argumenten, van flitspalen tot congresteksten

    Splitsen ?

    Onze sociale zekerheid nu (levensloop)

    Wat schiet er nog over in de toekomst ? (levensloop)


    Power point presentaties :

    de sociale zekerheid, het onstaan, betaalbaar, de gevaren en enkele cijfers die voor zoch spreken

    de sociale zekerheid, ontstaan door strijd

    enkele mythes, makkelijk te doorbreken


    Naslagwerken :

    CBS : een vergelijking van België binnen de Europese kopgroep

    Het sociaal-economisch overlegemodel van Pieter Timmermans (VBO)

    Jaarverslag 2006 van de RVA

    Het kiwi model

    TV-reportages :  (NIEUW !!!)

    Arm en rijk in het jaar 2020

    Ter zake : de gezondheidszorg anno 2007, SICKO in Vlaanderen !

    Extreem rechts










    23-10-2007 om 00:00 geschreven door sven naessens  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Lees de nota van Verhofstadt hier
  • Hier gaan we verder

  • Info op het net
  • blogspot met alle pamfletten
  • forum sociale zekerheid
  • Wie steunt er ?
  • en francais

  • Stuur ons een mailtje

    Druk op onderstaande knop om ons een mailtje te sturen


    Foto

    Archief per week
  • 11/02-17/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007

    Blog als favoriet !


    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    deorleanstorenaar
    www.bloggen.be/deorlea

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs