Dag beste lezer,
Zot hé, we zitten alweer op een
ander kanaal, Canal du Loing.
En we gaan vanaf nu wat langere
afstanden moeten varen per dag, want het Canal du Nord sluit ergens half september
tot half oktober. Er is nog een alternatief langs de champagnestreek, maar voor
deze reis hebben we voldoende kleine sluizen uitgetest, we gaan voor het
grotere werk!
Vrijdagavond laat zijn Seppe en
Flore gearriveerd, ze blijven een paar nachtjes logeren, ze zijn op doorreis
naar Italië. We ontvangen hen in een plaatsje van niets, La Gazonne. Klinkt een
beetje zoals ze bij ons zeggen Geskan (graskant) of Nieverance (nergens). En het
is niet veel meer dan dat, een graskant, een waterrijk gebied, heel rustig,
heel donker, heel veel niets!
Ideaal toch om de werkende
medemens te ontvangen, hier kunnen ze 100% onthaasten.
Zaterdag is het een echte back
to basic- dag: wandelen, vlees bakken op open vuur (bbq dus, maar dat klinkt
al te geciviliseerd), brood bakken, vogels spotten, vissen, gerstenat en
druivensap drinken. Vader en zoon zijn in hun nopjes 😊.
Zondag vertrekken onze gasten
naar het zonnige Italië en wij tuffen verder richting La Belgique.
Ook zonnig hier, in Rogny les 7
Ecluses, slepen we ons naar het monument, zeven opeenvolgende, in onbruik
geraakte, sluizen. Het blijft toch impressionant hoe ze vroeger zulke huzarenstukjes
konden realiseren (en wij maar puffen omdat we het te warm vinden om zelfs maar
onze voeten te verzetten 😊).
Maandag heeft Montbouy de eer om
de Mira-Ceti te ontvangen. En schaamrood op onze wangen, verder dan de
plaatselijke bakker zijn we niet geraakt, veuls en veuls te warm. We hebben de
namiddag doorgebracht in de schaduw van een boom, meer zit er niet in.
We kunnen vroeg vertrekken want
de eerste sluis is pas na een kilometer of vijf. Aan die sluis is er een filmploeg,
zeer professioneel, aan het filmen. Ze vragen ons om vijf minuten te wachten om
te schutten, geen probleem voor ons. Vijf minuten later vragen ze ons om toch
nog een half uurtje langer te wachten (in Franse normen kan dat rap een uur
zijn). We zien dat niet zitten, we maken
nu al een paar keer mee dat de Franse jachten voorrang krijgen op ons, deze
vertraging betekent dat we ook weer op het heetste van de dag in onze bakoven ofte
stuurhut door moeten brengen. Ik vertel (naar waarheid) dat we op afgesproken
uren aan de sluis moeten zijn en dat dit ook geldt voor de volgende jachten. Hij
begrijpt het volkomen en wacht wel tot we geschut zijn. Die dag is er welgeteld
nog 1 jacht achter ons gekomen, dus de planning van de sluismeester zou niet al
te erg in de war geweest zijn, moesten we gewacht hebben 😊.
Het blijft snikheet, maar onze
drinkwater (flessenwater) tank is leeg. In Montargis gaan we drie keer over en
weer naar de plaatselijke supermarkt om o.a. 100 L water te kopen. We zijn nu toch al drijfnat
van het zweet, dus besluiten we ook een fietstochtje door de stad te doen.
Slecht idee om dit met onze tweewielertjes te doen, het lijkt hier Gent wel met
al zijn sens uniques!
Maar een (kleine) vergelijking
met Brugge is beter op zijn plaats! We hebben weer maar eens een Venetië
ontdekt! Deze keer is het La Venise du Gâtinais.
Inderdaad hier hebben ze ook
enkele kanaaltjes door de stad lopen, de bruggen zijn allemaal versierd met
bloemen, maar ze zijn onbevaarbaar, geen toeristenbootjes hier. De sloepjes
hier hebben geen Japanse toeristen met hun fototoestel in de aanslag, maar bloemen,
bloemen en nog eens bloemen. Montargis heeft ook verschillende kastelen, eentje
ervan zijn we van dichtbij gaan bekijken. Van beneden zag het er een mooi kasteel
uit, eenmaal boven lokt het de volgende reactie uit van Peter. Ik citeer: dit
is geen kasteel, dit is gewoon een verzameling koterijen. Vraagt een Fransman
in onberispelijk Nederlands of we het kasteel willen bezoeken? Weeral
schaamrood, we zeggen dat we tijdsgebrek hebben en hopen stiekem dat deze gids zijn
Nederlands niet zo goed is dat hij koterijen verstaat 😊. Maar helemaal ongelijk heeft Peter
niet, na de Franse revolutie hebben ze het kasteel gedeeltelijk afgebroken en
de stenen verkocht.
Montargis heeft ook veel mooi
beschilderde gevels, maar helaas, de meeste gevels die onze aandacht trekken
zijn de beschadigde exemplaren. We zien een winkel van ramen en
deuren met kapot geslagen ramen, mijn sarcastisch trekje komt boven en zegt dat
dit ook wel serieuze antireclame is voor zijn zaak. Tot we later in de winkelstraat
terechtkomen. Even vergeten dat Montargis
slechts een goede 120 kilometer van Parijs verwijderd is. Hier hebben ze de
impact van de rellen van eind juni zeer goed gevoeld! Ruim 2 maanden na datum
zijn er nog oneindig veel winkels met gebarsten ramen, andere winkels hebben
geen vitrine meer omdat ze zijn afgezet met vezelplaten. Een apotheek is zelfs ingestort.
Eerlijk, voor ons als toerist voelt het niet fijn om door die straten te wandelen,
ik vraag me af hoe het moet zijn voor het winkelpersoneel. Ze krijgen nu
waarschijnlijk klanten over de vloer die enkele maanden voordien hun zaak
hebben vernield en geplunderd.
Maar we zien ook dat de mens
best flexibel is, in de quartier des pêcheurs is het gezellig toeven, hier geen
sporen van geweld. Vroeger werd van hieruit
de vis naar Parijs getransporteerd. Nu zijn er alleen nog veel terrasjes, en voor
ieders budget een eetgelegenheid, wij hebben pizza gegeten 😊.
Hoog tijd om het volgend kanaal
te bevaren: canal du Loing. Tot nu toe konden we pas om 9 uur (of daar toch
omtrent) in de sluizen varen, vanaf hier kan dat al van 7 uur, dat betekent dat
we in iets frissere temperaturen kunnen varen.
Na onze stopplaats gisteren in 2
Les Vallées zijn we vandaag klaar om eindelijk eens vroeg te vertrekken. En als
jullie al denken dat er na de Maas toch niet veel avontuur meer te beleven valt,
vandaag is inhaaldag! Onze eerste sluis
is dubbelrood, écluse en panne. Heel rap verholpen door VNF, zelfs geen tijd
verloren want de sluiswachter zorgt ervoor dat de volgende sluis ook al klaar
staat.
In de afvaart gebruiken we geen
touwen in de sluizen, Peter blijft in de stuurhut en ik sta buiten om Peter
aanwijzingen te geven om te vermijden dat we de kant raken want we kunnen geen
wrijfhouten of fenders gebruiken. Ook bij het binnen-en buitenvaren geef ik de
nodige instructies. Vandaag besluiten
we om de rollen om te keren, niet het binnenvaren in de sluis (dat kan mijn
stressgehalte niet aan), maar het schutten zelf en het buitenvaren neem ik een
paar keer voor mijn rekening terwijl Peter zegt wat ik moet doen. Dit werkt
perfect tot ik overmoedig word. We moeten door een smalle brugopening, dat varkentje
zal ik ook wel eens wassen. Ik zo fier als een gieter dat ik erdoor vaar zonder
de brugpijlers te raken. Maar er is altijd een maar, ik kan een grote
overhangende boomtak niet vermijden. In mijn voordeel spreekt dat die niet te
vermijden is, in mijn nadeel, Peter zegt dat ik trager moet varen, kattenkopje
vind 3 km/u traag genoeg. Gevolg, tak blijft haperen aan onze camera. Stand boomtak
camera: 1 -0. Geen portrettentrekker meer aan stuurboord, afgebroken, maar
gelukkig wel te herstellen!
En een ongeluk komt nooit
alleen. Op een bepaald moment doet onze boegschroef het niet meer. Peter probeert
ze een paar keer over en weer, er komen altijd stukjes witte plastiek uit. We
gaan dit niet forceren, na de sluis (zonder boegschroef gaat ook, maar nog
trager dan we anders al uitvaren) gaan we op onze palen liggen en springen we
in het water om de plastiek te verwijderen. Dat goedje is best glibberig en zit
stevig rond onze boegschroef. We kunnen er wel vrij gemakkelijk aan want we
constateren dat er al een paar stukken van het beschermingsrooster ontbreken
(kan bijna niet anders met al die takken en groen in het water). Na een half
uurtje hebben we de boosdoener in handen, ik wil er nog een foto van nemen om
de mensheid te tonen dat ze moeten opletten met wat ze over boord gooien. Maar,
er is echt altijd een maar, het is helemaal geen stuk plastiek, maar een stinkend
beestenvel met nog wat plukjes bruin haar aan, mijn behoefte voor een fotootje
is rap over. En dan is het nog even comedy capers, onze zwemtrap is ideaal om
in en uit ons bijbootje te stappen, maar om vanuit het water aan boord te komen
is hij eigenlijk te kort. We hebben de prijs voor de meest elegante problem
solver zeker niet gewonnen 😊.
Maar we geraken aan boord, nemen
een uitgebreide douche en we zijn weer content dat dit goed is afgelopen.
Op het moment dat we op onze
palen liggen om dat stuk dood beest te verwijderen, passeert er een hotelboot, hij
heeft dezelfde stad genoteerd op zijn kont. Het is de Cest la Vie, net als wij geregistreerd
in Gent. Misschien komen we die volgend jaar weer tegen, hij in het droogdok,
wij op het ponton bij de firma Ketels?
Ik weet het beste lezer, een
lang verhaal, maar ook zoveel te vertellen deze week 😊.
Alvast een fijn weekend gewenst!
Groetjes,
Peter en Conny
Datum |
Vertrek |
Aankomst |
KM |
HR |
Sluis |
Vaarwegen |
Overnachting |
18/8 |
Ouzouer-sur-Trézée |
La Gazonne |
4,9 |
3 |
6 |
Canal de Briare |
Halte Fluviale, geen voorzieningen |
20/8 |
La Gazonne |
Rogny les 7 écluses |
6,4 |
2u45 |
6 |
Canal de Briare |
Jachthaven, alle voorzieningen |
21/8 |
Rogny les 7 écluses |
Montbouy |
15,6 |
4u30 |
8 |
Canal de Briare |
Halte Fluvial, gratis water en elektra |
22/8 |
Montbouy |
Montargis |
17,9 |
4u40 |
6 |
Canal de Briare |
Jachthaven, water en elektra, sanitair in aanbouw |
23/8 |
Montargis |
2 les Vallées |
9,1 |
2u50 |
5 |
Canal de Briare, Canal du Loing |
Halte Fluvial, geen voorzieningen |
24/8 |
2 les Vallées |
Souppes sur Loing |
14,3 |
4u30 |
7 |
Canal du Loing |
Halte Fluvial, water en elektra (betaalautomaat) |







|