Vandaag is het zover ons laatste dagje in de peuterklas. Wat hebben we een leuk schooljaar achter de rug!! Zoveel dingen die we geleerd hebben en vele vriendjes die we hebben gemaakt. Vandaag deden we samen nog eens de dagelijkse rituelen bv. onthaal en speelden we in de klas met speelgoed naar keuze. Het eerste uur gingen we reeds kijken in de klas van juf Lien waar we volgend schooljaar naartoe gaan. Om het jaar feestelijk af te sluiten trakteerde juf Romy ons op een lekker chocoladebroodje met een sapje. Vooraleer we naar huis gingen kregen we een mooie rugzak die we volgend schooljaar kunnen gebruiken bv. op schoolreis. Afscheid nemen is niet leuk maar volgend schooljaar zijn we er weer! Alvast heel erg bedankt voor een supertof schooljaar met een hele leuke, leergierige klas! Voor iedereen een goede vakantie gewenst!
Vandaag was het zover: ons schoolfeest! Heel het feest was in teken van het thema kermis. Er stonden verschillende kraampjes waarbij we echte kermisspelletjes speelden: doolhof, draaimolen met fietsjes, springkasteel, ballonnengooispel, sponzenspel, ... Wanneer de speelkaart vol was mochten we een prijs kiezen net als op de kermis. Op het schoolfeest was er ook lekker kermiseten: frietjes en popcorn! Natuurlijk waren er optredens van alle klassen. Ons klasje deed de zevensprong. We waren verkleed in kleine kikkertjes om het liedje nog wat extra in de verf te zetten. We sprongen en dansten ons figuurlijk naar de grote vakantie toe. Alle kindjes hebben dat supergoed gedaan!! Als juf ben ik supertrots!!! Alle mama's en papa's die geholpen hebben bij het omkleden alvast heel erg bedankt!
Deze ochtend ontdekten we wat sommige kinderen op de kermis hebben gewonnen of welk spelletje hen aan de kermis doet denken. Natuurlijk demonstreerden de kinderen hoe hun spelletje gespeeld wordt.
We knutselden verder aan onze draaimolen en kleurden de figuren/voorwerpen waarin de kinderen zitten op de draaimolen. Na de speeltijd hielpen we Jules met zijn probleem in verband met de kaartjes voor de kermis.
Op de tafel lagen vormenpuzzels van verschillende attracties. In de kring speelden we zelf als doel en gooiden we velcroballetjes naar het doel.
Tijdens de middag hebben we lekkere frietjes gegeten. Onze frietremork is goedgekeurd door ons! In de namiddag hebben nog een keer geoefend voor het schoolfeest.
Tijdens onze turnles oefenden we ons dansje op het podium. Zo hoog dat we opeens stonden, dit was even wennen. Het was wel leuk om in de belangstelling te staan.
Na de speeltijd bekeken we een grote praat - en zoekplaat rond de kermis. Het was een prent waarop een aantal gekke dingen stonden: een schoen ipv een botsauto, een vis in de waterglijbaan, een hond in een attractie,...
In de kring speelden we met het bekerspel waarbij we de toren van bekers probeerden om te gooien. Aan de tafel knutselden we verder aan onze eigen draaimolen. We scheurden en beplakten ons steunvlak.
In de namiddag was het de generale repetitie. Alle klassen deden hun dansje voor elkaar.
Wat leuk!! Vandaag hadden we terug een jarige in de klas: Stephen! Hij wordt ook 3 jaar. Eerst en vooral las de juf het verhaal van "Anna op de kermis" voor. Daarna maakten we een mooie tekening voor Stephen.
We knutselden verder aan onze draaimolen door het steunvlak te beplakken met gescheurd, felgekleurd papier. Onze winkel was omgetoverd tot een snoepkraam vanop de kermis vol met ijsjes, hamburgers, frietjes,.. In onze poppenhoek stond een zelfgemaakte draaimolen waaronder we met fietsjes kunnen rijden. Zelfs de flosj van de kermis was er en we probeerden natuurlijk deze te vangen.
Na de speeltijd zongen en dansten we voor Stephen. Hij blies alle kaarsjes meteen uit. Zo snel dat hij was! Daarna aten we een stukje cake en dronken we een sapje.
Uitzonderlijk begon de ochtend sportief met een leuke turnles van juf Petra. Na de speeltijd hielden we een kort gesprek over de kermis en leerden we dingen over de kermis bij door verschillende filmpjes te bekijken. We ontdekten enkele attracties en merkten op wat ze zoal eten op de kermis.
Vervolgens begonnen we met het knutselen van onze eigen draaimolen. We schilderen reeds onze steunpilaar. Op de tafel stond er allerlei playmobil rond het thema kermis. Naast playmobil stond er ook een grote waterbak waarin we naar hartelust eendjes kunnen vissen. Op het einde van de dag oefenden we onze dansjes.
Vandaag gingen we op schoolreis naar het familiepark "Harry Malter" in Destelbergen. Ondanks het slechte weer werd het toch nog een leuke dag dankzij de verschillende attracties, de speeltuin, de circusshow, de dierentuin,... We keerden op het einde van de dag , moe maar blij terug naar school. Enkel de mama's of de papa's zullen onze kleertjes eens goed moeten wassen want die dragen nog sporen van de dag :) Veel kijkplezier met de foto's van deze fijne dag!
Vandaag waren we zelf even Regenboog en losten het probleem van de schubben op. We deelden zelf onze "schubben" uit zodat we vele vrienden in de klas hebben. Natuurlijk was het belangrijk om allereerst een vraag te leren stellen nl. "Regenboog mag ik aub een schub van jou"? Net hetzelfde als in het verhaal.
Daarna speelden we in de hoekjes. Op de tafel lag het hengelspel waarbij we allerlei zeedieren en andere dingen uit de zee visten. We kregen ook de kans om te boetseren. We maakten zelf de golven van de zee of we de schubben van een vis. We leerden verschillende zeedieren kennen tijdens het spelen met het kinetisch zand. Dit stelde onze zee voor. Na de ochtendspeeltijd oefenden we onze groepsdans met de hele school van het schoolfeest in. De dag sloten we af met een filmpje van het zandkasteel en we raapten ook schelpen in de klas.
De ochtend begon sportief met de turnles van juf Petra. We oefenden ook nog enkele keren ons dansje voor het schoolfeest. Na de speeltijd las de juf het verhaal van de mooiste vis van de zee voor. In de zee zwemmen natuurlijk mooie vissen en dit was de mooiste door zijn blinkende schubben. Alleen was hij eenzaam omdat hij niet wou delen. Dankzij goede raad deelde hij toch en kreeg hij vele vrienden.
Na het verhaal speelden we in de hoekjes. Onze winkel was omgetoverd tot een ijskraam, want rond het strand kan je tijdens het goede weer altijd lekkere ijsjes verkrijgen. We stelden zelf ons ijsje samen door te scheppen. We speelden ook met het sorteerspel. Dit als een variatie op het bijhorende telspel. We sorteerden volgens kleur de schepjes, schelpen,.. bij de juiste emmer. Kinderen wiens vis nog niet klaar was, werkten deze af met zeewier (crepepapier).
In de namiddag speelden we in de zandbak met schatten (bv. edelstenen), want soms vind je in de zee echte schatten van bijvoorbeeld gezonken boten. We oefenden nog enkele keren ons liedje van de 4 visjes en op het einde van de dag keken we naar enkele filmpjes rond de zee of het strand.
De ochtend werd gestart met het verhaal van Jules en zijn zandkasteel. Daarna werden er enkele opdrachten uitgevoerd. Bijvoorbeeld de juf vroeg om een bepaalde prent te zoeken die weergaf wat de juf vroeg.
Vandaag was er ook een jarige: Youness! We zongen en we dansten want het was feest! Natuurlijk maakten we een mooie tekening voor Youness. Voor de speeltijd blies hij zijn 3 kaarsjes uit en aten we een heel lekker stukje cake.
Na de speeltijd oefenden we ook reeds met de kinderen van het 5de en 6de leerjaar een dansje voor het schoolfeest. Sommige kinderen werkten reeds verder aan hun visje in de zee. Op het einde van de dag kwamen ook kinderen van het 3de leerjaar een klein toneel opvoeren.
Jules had deze ochtend 3 verschillende emmers gehaald en vroeg zich nu af welke de grootste/kleinste is en hoeveel keer we bv. een bepaalde emmer zouden moeten vullen. We ontdekten bijvoorbeeld dat we voor de grootste emmer heel veel kleine emmertjes nodig hadden. En we merkten ook op dat in de grote emmer het zand van het kleine emmertje minder leek tegenover de anderen.
Daarna speelden we in de hoekjes. Op de tafel kwam een waterbak waarin we met bootjes, spuiten,.. mochten experimenteren. De andere kinderen begonnen aan hun knutselwerkje van een visje in de zee. We verfden ons hand en maakten een handafdruk. Na de speeltijd kwamen er 2 nieuwe spelletjes op de tafel; logische volgorde van een zandkasteel bouwen en 4 verschillende zoekplaten van kinderen aan zee. Dankzij de familie van Remco hadden we vandaag ook een echte boot op onze zee in de klas. Wat was het leuk!
Op het einde van de dag leerden we ook het liedje van de 4 visjes.
"4 kleine visjes die zwommen naar de zee. "Het is goed." zei de moeder, "maar ik ga niet mee"
Ik blijf liever in de goede oude sloot, want in de zee daar zitten haaien en die bijten je ...
Vandaag vertelde Jules ons dat hij samen met juf Romy op vakantie gaat. Hij had zijn zak reeds gemaakt met de juf en wij mochten raden waar Jules op vakantie gaat. Heel nieuwsgierig namen we steeds een voorwerp uit de zak. Uiteindelijk vonden we de bestemming: de zee!
Vervolgens hielpen we de juf om onze klas om te toveren naar de zee met een mooi strand en terras. Met allerlei spullen waanden we onszelf precies aan zee. We speelden ook het telspel met de schelpen. We legden in de emmer het juiste aantal schelpen.
Jules houdt ervan om zandkastelen te maken daarom maakten we zelf een 2D- zandkasteel door het kasteel te verven met zand gemengd met gele verf. Natuurlijk probeerden we vandaag ook in echt zand reeds taartjes, zandkastelen,.. te maken.
Op het einde van de dag werd het verhaal van "Jules maakt een zandkasteel" verteld.
Onze ochtend werd rustig gestart met een verhaal over de allerbeste papa! Het verhaal ging over een grote papadino en een kleine dino. De babydino vertelde ons waarom zijn papa de beste is.
Vervolgens speelden we in de hoekjes. Onze winkel werd omgetoverd tot een verwenwinkel voor mama en papa. De winkel werd gevuld met allerlei staaltjes van verzorgingsproducten, parfumflesjes, haaraccessoires,... Op de tafel lag er een telspel rond gezinnen. We mochten per gezin het aantal kinderen leggen volgens het aantal opgestoken vingers.
Na de speeltijd deden we een wiskundige activiteit waarbij we sorteerden en werkten rond het begrip groot - klein. We legden de familieleden van Jules bij de juiste papa: kleine papa of grote papa. Daarna speelden we nog in de hoekjes en sommigen maakten met stift een mooie tekening voor hun papa. In de namiddag speelden we met het mooie weer buiten. We probeerden met stoepkrijt onze papa of een hartje of.. te tekenen.
De ochtend begon sportief met de turnles van juf Petra. In de les oefenden we reeds al ons dansje voor het schoolfeest. De titel blijft nog een verrassing. Na de turnles was er het dagelijkse onthaal en aten we een stuk fruit of boterham.
Wanneer de bel van de speeltijd ging waren we heel nieuwsgierig wie we op bezoek gingen krijgen want de juf had dit reeds 's morgens gezegd. Wie bracht er ons bezoek? Eerst en vooral kregen we juf Bianca nog eens op bezoek EN ook de papa van Willeke kwam ons gedag zeggen. Tijdens ons thema "Feest voor papa" willen we natuurlijk graag papa's in de klas die iets tonen dat ze graag doen. De papa van Willeke had zijn gitaar meegenomen naar de klas om samen met ons enkele kinderliedjes te zingen. Naast het zingen bewogen we natuurlijk ook op de liedjes. Het was heel erg leuk!! We waren meteen opgewarmd. Alvast heel erg bedankt papa van Willeke! Tot een volgende keer!
Op het einde van de dag keken we nog naar de foto's van de gezinnen. Enkele kleuters hadden een foto mee. We besloten dat niet elk gezin hetzelfde is en dat alle papa's er niet hetzelfde uitzien en ook niet dezelfde dingen doen.
Vandaag is een hele leuke dag want er is eentje jarig: ons Beren!!! We hebben samen voor haar gezongen en we hebben gedanst op enkele bekende liedjes. Voor Beren hebben we met onze vingers en handen een klein vuurwerk gemaakt. Daarna kleurden we voor haar een mooie tekening in.
Na de speeltijd zongen we nog een keer voor Beren en mocht ze haar 3 kaarsjes uitblazen. Iedereen kreeg ook een leuke toeter om er extra groot feest van te maken. We aten natuurlijk een lekker stukje taart voor Beren haar verjaardag. Na al dat eten kregen we dorst en dronken we een sapje op.
Vervolgens speelden we in de hoekjes. Op de tafel lag nu allerlei materiaal om mee te timmeren. We timmerden wel op/in isimo. De dag sloten we af met het verhaal van Jules "Jules houdt van mama en papa". We ontdekten en onthouden ook dat we ons cadeau voor papa goed moeten verstoppen zodat het een verrassing blijft. In het verhaal kwam vooral naar voren dat we mama's en papa's altijd mogen verrassen met een leuk cadeau of een knuffel of een kus. Ze verdienen het elke dag omdat ze goed voor ons zorgen.
Deze ochtend mocht Jules op juf Romy haar schoot zitten. Jules verschoot zich een hoedje! Hij hoorde bij juf Romy iets dat boem boem doet.. Jules hoefde niet bang te zijn want dit was juf Romy haar hart. Iedereen heeft een hart. Samen stonden we met Jules stil wat een hart wil zeggen nl. elkaar graag zien. Zelf gaven we een hartje aan een kindje van de klas die we graag zien.
Daarna begonnen we met het knutselen van ons cadeautje voor papa. Natuurlijk mogen we nog niet verklappen wat het is. We kunnen wel al zeggen dat we het geverfd hebben. Vandaag hebben we ook reeds ons versje voor de papa's geleerd. Op het einde van de dag ging het al vrij goed.
We kregen ook de kans om ons als mama of papa te verkleden met behulp van de kledij en de accessoires. Om de dag af te sluiten luisterden en keken we naar het digitaal verhaal "Waar is papa?"
Deze ochtend had Jules een probleempje voor ons.. Hij vroeg zich af welke kriebeldiertjes nu kunnen vliegen, springen of kruipen? Wij probeerden Jules hierbij te helpen. Als het diertje kan kruipen dan kropen wij op de grond, als het diertje kan springen dan sprongen we en als het diertje kan vliegen dan vlogen we door de klas. Meteen waren we opgewarmd voor de dag.
We speelden een lottospel rond kriebeldieren en we probeerden het juiste dier bij het juiste huis te leggen. Eerst oefenden we elk spel met de juf in de kring. In de zandbak gingen we op zoek naar miertjes en probeerden we mierenhopen te maken met nat zand.
Samen met de juf maakten we een bijtje voor ons bijenhuisje. De kinderen kleurden de juiste kleuren en de juf plakte alles vast. Op het einde van de dag speelden we een gehoorspelletje. 1 iemand was de bijenkoningin die gaf het ritme aan. Als ze traag trommelde dan gingen de andere bijen weg van het nest. Als ze snel trommelde dan kwamen ze terug naar het nest.
Voor iedereen alvast een prettig verlengd weekend en tot dinsdag!
De dag begon sportief met de turnles van juf Petra. De turnles was ook ingekleed in het thema van de kriebeldieren. De meeste spelletjes waren rond de bijtjes.
We knutselden ook zelf een bijenhuisje door eerst een bloempot geel te schilderen. De juf gaf het huisje dan ook een deur. Naast het knutselen speelden we met de nieuwe spelletjes: een associatiespel rond bijtjes bij de bloem en een matrix rond lieveheersbeestjes. Om in de sfeer van de bijtjes te blijven, luisterden en dansten we op de Maya dans.
In de late namiddag hadden we een leuk bezoek: juf Bianca! Ze kwam ons trakteren op een stukje cake en een sapje om ons te bedanken voor de leuke en boeiende stage. Op het einde van de dag vertelde ze nog een keer het verhaal "Het drukke lieveheersbeestje". Het verhaaltje van de vorige dag.
Jules had vandaag een paar lieveheersbeestjes meegebracht.. maar zonder stippen op 1 vleugel. Hij vroeg onze hulp om evenveel stippen te leggen. Wij deden ons uiterste best!
Op de tafel lagen nieuwe plasticinekaarten waarop we allerlei kriebeldieren zagen: bijen, wormen, vlinders,.. We rolden strepen voor de bij, we maakten stippen voor de lieveheersbeestjes,.. Er was ook een nieuw spel waarbij we vlinders weer heel wilden maken door de vleugels juist bij elkaar te plaatsen.
We kleurden een lieveheersbeestje en maakten propjes voor de stippen. De dag sloten we af met het verhaal van "Het drukke lieveheersbeestje". We herhaalden in de loop van de dag ook ons versje.