De dag begon met de turnles van juf Petra. Na deze sportieve les gingen we verder met het onthaal. Vandaag waren we de groene dag. Jules had nu een groen hoedje op en had allerlei groene spullen verzameld.
Na de speeltijd speelden we in de hoekjes en op de tafel lagen er heel speciale brillen klaar. Met deze brillen zagen we alles in het groen of oranje. We mengden zelf eens de kleuren voor de bril met behulp van de glazen. We namen de prenten van het verhaal erbij ter ondersteuning. Jules had ook een rare doos gevonden vol met gaten..en elk gat had een bepaalde kleur. Uit de doos kwamen allerlei gekleurde wormpjes gekropen. In de namiddag mengden we de kleuren blauw en geel op een speciale manier ... namelijk met scheerschuim erbij. Dat voelde raar maar leuk aan! Andere kinderen speelden met de gekleurde kralen aan de tafel. Op het einde van de dag keken we naar een filmpje van zandkasteel over kleuren.
Vandaag is het de rode dag en daarom had Jules een rood hoedje op. Het was leuk dat sommige kindjes weer gekleed waren in de centrale kleur. Jules had ook een rood hartje mee omdat hij alle kindjes van de klas graag ziet. Dit was ook een toffe inleiding op zijn liedje: rood, geel, blauw ,.. ik hou van jou. We zongen het liedje enkele keren met Jules.
Daarna kleurden we Jules in ons kleurenboekje. Jules heeft bijna alle kleuren gekregen. Nog 2 te gaan. Op de tafel bouwden we torens na op basis van prenten. We gebruikten hiervoor Lego - blokken. Na de speeltijd speelden we met 2 dozen waarbij het de bedoeling was om gekleurde vormen in het juiste gat van de doos te steken. Hier keken we goed naar de vorm en de kleur. Op het einde van de dag oefenden we nog een keer ons liedje en speelden we het spel"Ik zie wat jij niet ziet..."
Op maandag 21 september hadden we voor een dag een nieuwe juf namelijk juf Kirsten, juf Romy moest helaas naar de dokter. Maar wat een leuke dag hadden we. In een koffer ontdekten we verschillende spullen en ze hadden 1 ding zeker gemeen en dat was de kleur nl. blauw! In de hoekjes kwam er een groot ballenbad en een sorteerspel op basis van kleur. In de tafel van de poppenhoek kregen we kans om de tafel heel mooi te dekken door middel van gekleurde placemats. Op het einde van de dag masseerden we elkaar met een gekleurde bal.
Dinsdag was het niet de blauwe dag maar de gele dag! Sommige kinderen en zelfs de juf waren in het geel. De ochtend werd gestart met het verhaal van Jules kiest blauw en geel. We ontdekten dat als we geel en blauw mengen we een groene kleur geven. We hebben het zelfs getest met verf. Na de speeltijd sorteerden we via het buizenspel pompons in allerlei kleuren. Onze winkel werd ook een kleurenwinkel. D e dag sloten we af met een bewegingsspel.
Deze ochtend gingen we samen op pad met juf Hilde en juf Romy. Net buiten de school leerden we oversteken op het zebrapad. We keken naar de ene kant (links) en dan naar de andere kant (rechts) vervolgens staken we over. Wanneer het reeds goed lukte werkten we ook met kleuren: rood en groen. Groen betekent oversteken en rood je moet wachten.
In de klas speelden we met alle spelletjes rond het thema en in de gewone hoekjes Aan de tafel bekeken we enkele situaties waarin kinderen speelden.We gaven het een groene bol als het niet gevaarlijk was en een rode bol als het gevaarlijk was.
Na de speeltijd beleefden we plezier door met een auto in verf te rijden. Wat een mooie sporen op ons blad! Al onze andere beeldwerkjes werden ook afgemaakt.
Op het einde van de dag waren we heel moe en bekeken we een filmpje. We luisteren ook naar geluiden uit het verkeer en oefenden ons liedje over de bus.
De ochtend begon sportief samen met juf Petra. We speelden met verschillende materiaal (bv. hoepels). Daarna begonnen we met het onthaal.
Na de speeltijd stonden we stil bij het verkeerslicht en zijn kleuren. Rood betekent stoppen en groen natuurlijk rijden/stappen. In de autohoek kwam er ook een werkend verkeerslicht om mee te spelen. Aan de tafel maakten we een heel lekker verkeerslicht dat we ook kunnen opeten. We begonnen met het snijden van onze groenten; tomaat, wortel en komkommer. Vervolgens smeerden we de toastjes en maakten we het verkeerslicht door de stukjes in de juiste volgorde te leggen. Natuurlijk hebben we het ook opgegeten. Het was superlekker!
In de bewegingshoek legden we verkeerslicht en probeerden we met een pittenzak op de juiste kleur te gooien. Het was niet altijd even simpel maar zo leerden we de kleuren kennen. We bewogen ook op K3 (bv. bij de politie, meiden van de brandweer,..). Op het einde van de dag speelden we een spel; we deden alsof we in een auto aan het rijden waren en wanneer we rood zagen stopten we met bewegen.
Deze ochtend stonden we eerst en vooral stil bij de SAM -dag. Op de SAM-dag proberen zoveel mogelijk kinderen en juffen met de fiets of te voet naar school te komen. In de klas maakten we visueel hoeveel kinderen er met welk vervoersmiddel naar school zijn gekomen. Alle kindjes die te voet of met de fiets kwamen kregen een SAM - sticker op hun paspoort.
Daarna vertelde juf Romy het verhaal van "Jules op zijn fiets". Jules had een nieuwe fiets gekregen waarmee hij meteen ging rijden. Hij moest heel goed opletten voor de auto's, de voetgangers,.. Mama was bezorgd maar uiteindelijk was het mama die tegen de boom liep. Jules en alle kindjes lachten luid.
Na het verhaal speelden we in de hoekjes. Aan de tafel kregen de kinderen de kans om puzzels te maken van fietsen en allerlei andere voertuigen. Juf Romy hielp natuurlijk een beetje mee. Voor de middag ontdekten we tijdens de gezamenlijke activiteit dat ronde dingen kunnen rollen net zoals Jules zijn wielen. Niet alle voorwerpen zijn rond en kunnen dus niet rollen. In de hoekjes speelden we ook met de carwash waarbij we onze auto's zelf in carwash rolden/reden.
Op het einde van de dag oefenden we nog een keer ons liedje van "De wielen van de bus".
Deze morgen kwamen we in de klas en onze Jules was al wakker! Hij had ook een raar vestje aan; een fluovestje. En achter de bank stond zijn loopfiets. Jules wou gaan fietsen. We bekeken even zijn fiets en somden op wat we zoal zagen. We stonden ook even stil bij de betekenis van een fluovestje.
Daarna speelden we in de hoekjes. Met de plasticine gaven we fietsen, auto's,.. hun wielen terug. We rolden hiervoor balletjes en maakten die dan plat met onze hand. Sommige kinderen werkten hun Jules met fluovestje verder af. Na de speeltijd speelden we met juf Romy een schaduwmemory van voertuigen.
Vandaag was het ook turnen met juf Petra. We hadden de hele speelplaats voor ons alleen. Juf Stephanie kwam vandaag met ons een leuk ruimtelijk spel spelen met betrekking tot een konijn. Op het einde van de dag leerden we het liedje "De wielen van de bus". Een filmpje van Maya de Bij zorgde voor een rustig einde van de dag.
Een nieuwe week en meteen al een jarige in onze klas: Mohamed!!!! Vandaag vierden we zijn verjaardag. Na het onthaal zongen we reeds voor Mohamed. Daarna maakten we een mooie tekening voor hem.
Tijdens het spelen in de hoekjes maakte juf Romy een mooie verjaardagskroon voor Mohamed die hij de hele dag mocht dragen. In de hoekjes speelden we met de colorino, de blokken, de grote kijk - en voelauto, Smartwax,...
We begonnen reeds met het maken van onze Jules met zijn fluohesje aan door een gele kleur aan te brengen. Op het einde van de dag mocht Mohamed een filmpje kiezen en deden we een korte massage -activiteit.
Vandaag was het de STRAP-dag, dat staat voor stappen en trappen. Zoveel mogelijk kinderen en juffen kwamen vandaag te voet of met de fiets naar school. We zongen en dansten op het STRAP- lied. Daarna stapten we met z'n allen rond de school.
Vervolgens gingen we naar de klas en begonnen we aan het onthaal. Na het onthaal speelden we in de verschillende hoekjes. Sommige kinderen maakten nog hun zakdoek voor hun jules- werkje. Dit door te stempelen met wc-rollen.
Na de speeltijd kregen we bezoek van juf Stephanie. Samen met haar en juf Romy speelden we in de hoekjes. Op de tafel lag er een nieuw kleurenspel:zoek de juiste zakdoek.
In de namiddag waren de kinderen een beetje moe en hielden we het rustig in de hoekjes. Sommige kinderen maakten nog samen met juf Romy een puzzel. Op het einde van de dag bekeken we een filmpje van wat bepaalde kinderen allemaal alleen kunnen en eentje van Kabouter Plop.
Zoals elke donderdag begonnen we de dag met turnen. Samen met juf Petra speelden we met een grote bal, oefenden we de dans voor strapdag, kwamen we tot rust,.. Daarna deden we het onthaal. We stonden ook stil bij de verschillende stappen van het snuiten van onze neus.
Na de speeltijd speelden we in de hoekjes en werkten we aan ons knutselwerkje: Jules en zijn zakdoek. We kleurden Jules reeds in en sommige kinderen begonnen al met het bestempelen van hun zakdoek. Het stempelen gebeurde door middel van een wc-rol.
Op het einde van de dag bekeken we een filmpje en bewogen we met een zakdoek op muziek.
De dag begonnen we met het leuke flapjesboek "Mag ik eens in je luier kijken?". In het boek is muisje heel nieuwsgierig en kijkt ze in elk gaatje binnen en buiten huis. Op haar weg komt ze haar vriendjes tegen en vroeg ze om telkens in hun pamper te kijken om te zien of ze flink zijn en al naar toilet gaan. Maar al haar vriendjes hadden een boodschap in hun pamper. Op het einde ontdekten ze dat muisje reeds op haar potje ging en een lege pamper heeft.
Sommige kindjes werkten verder aan hun vogelhuisje. Terwijl werkte de juf met de andere kindjes aan de tafel. Samen boetseerden we de boodschap van de vriendjes van Muis. Ondertussen maakten we er ook een telactiviteit van.
Aangezien we graag knippen, gaf de juf ons vandaag een experimenteerbak vol papier, lijm, potloden, plakband,.. Op het einde van de dag bootsten we de dieren na uit het boek: varken, paard, hond, geit, muis,.. Dit natuurlijk met de bijpassende geluiden.
Onze ochtend begonnen we met taal en beweging. Ter ondersteuning van een versje probeerden we een jas aan te trekken. Het aantrekken van de jas lukte ons vrij goed zelfs zonder het versje.
Vandaag begonnen we met het maken van ons 2D - vogelhuisje. Dit omwille van een schoolactie, wat er gaat gebeuren met de vogelhuisjes is nog een verrassing. We scheurden het glanspapier en bekleefden het huisje. Daarna kleurden we de vogel in met mooie herfstkleuren.
In de bouwhoek kregen we de kans om te bouwen met wc -rollen. We maakten een hoge toren. Tijdens het toiletmoment stonden we eens extra stil bij de stappen van het toilet gaan (toilet, spoelen, handen wassen,..). Natuurlijk hebben we ook geturnd met juf Petra.
In de namiddag speelden we buiten in de zon met water. We maakten ons nat in de zwembaden, gingen van de glijbaan, we spoten met waterpistolen, we speelden in de zandbak,..enz.
Op het einde van de dag waren we heel moe en bekeken we een rustig filmpje en luisterden we naar een slaapliedje.
Een nieuwe schoolweek is weer gestart. De ochtend begonnen we met een waarneming van Jules zijn jas. We ontdekten de rits, de zakken, de kap, de stof,.. Daarna probeerden we reeds de begrippen voor en achter te begrijpen door middel van prenten. De juf toonde een prent en wij probeerden Jules op zijn juiste plaats te zetten.
Daarna speelden we in de hoekjes en experimenteerden we met verf en een verfborstel. Sommige kindjes maakten sprongen met hun borstel, anderen verfden hun handjes en maakten een afdruk,..
Dankzij het goede weer speelden we in de namiddag buiten met water. We gingen van de glijbaan in de kleine zwembaden. Kinderen die niet graag met water omgingen fietsten of speelden in de zandbak.
Op het einde van de dag las de juf het verhaal "Jules op het toilet" voor.
Onze vrijdag werd gestart met een kort poppenspel rond Jules en Marie die naar school moeten. Ze waren bijna te laat op school. Daarna speelden we in de hoekjes en werkten we onze beeldwerkjes af. We bevestigden onze handjes op de kiekeboe - Jules met behulp van een kleine splitpen.
We ontdekten ook samen het krijtbord in de klas. Daarna probeerden we samen een leuke boekentassenlotto. Voor sommigen was het nog een beetje te moeilijk maar dat is niet erg. We zijn er om te ontdekken en te proberen.
In de namiddag kregen we de kleur- en knipkriebel. We kleurden nog een naamkaartje voor ons liedjesmap en we kleurden een mooie Jules - tekening met wasco. Een versje en een filmpje waren ideaal om de dag af te sluiten.
Deze ochtend maakten we onszelf wakker door te zingen, te dansen en te bewegen met allerlei materiaal tijdens onze 2de turnles met juf Petra. Na de turnles was het zoals altijd ons onthaal. Nu deden we het al helemaal met alle liedjes en kalenders.
Na de speeltijd werkten we terug rond de begrippen groot en klein. We maakten zelf ons eerste werkje door de kleine dingen bij de kleine boekentas te kleven en de grote dingen bij de grote boekentas. Daarna legden we trots ons werkje in ons eigen bakje. Vervolgens speelden we in alle hoekjes van de klas.
De dag sloten we af met een filmpje van het zandkasteel: "Sassa is juf van de klas".
Deze ochtend leerden we de laatste kalender kennen nl. de weerkalender. Ook bij deze kalender komt er een liedje aan bod. We oefenden dit en alle liedjes van Jules enkele keren. Daarna werkten we verder aan onze kiekeboe - Jules. We maakten met behulp van verf afdrukken met onze handen. Het verven zorgde voor kriebels. Vandaag kregen we reeds stukjes fruit om te proeven, want dinsdag is Tutti Frutti dag.
Na de speeltijd was het onze eerste turnles met juf Petra! We speelden samen met de kindjes van juf Lien in de grote zaal met ballen, we dansten op muziek,... In de namiddag kwam juf Stephanie op bezoek en speelden we een spelletjes met haar. Terwijl speelden andere kinderen met juf Romy in de verschillende hoekjes. We ontdekten nu samen de poppenhoek.
Op het einde van de dag las de juf het verhaal van "Jules gaat naar school" voor. Wanneer we nog enkele minuten vrij hadden keken we naar de avonturen van kabouter Plop.
De eerste volle schoolweek gaat vandaag van start. Vandaag hebben we ook een nieuw kindje welkom geheten in onze klas nl. Wendy. 's Morgens kwam er tijdens het ochtendmoment een kalender bij nl de weekkalender. We hoorden ook voor de eerste keer het bijpassende lied. We oefenden het enkele keren. Jules had deze ochtend zijn boekentas genomen en liet alle kindjes kijken wat hij meeneemt naar school. We ontdekten dat vele dingen overeenkomen met wat we zelf meenemen; brooddoos, drankje, koek, stuk fruit, zakdoekjes,...
In de beeldhoek gaven we Jules kleur door te verven. Na het verven speelden we samen met de juf in de hoekjes. We ontdekten samen de winkelhoek: de mandjes, de kassa met geld, de verschillende producten,... Daarna speelden we vrij in de andere hoekjes.
Op het einde van de dag speelden we een kimspel waarbij we voorwerpen rond school verstopten onder een wit doek en probeerden we te raden wat weg was.
Onze woensdag startte wat vroeger dan alle andere dagen. Jules en bijna alle kindjes waren op tijd wakker. Deze ochtend vertelde Jules en juf Romy over het schoolthema van dit schooljaar: "Helden van een veilige weg". We bekeken de verschillende foto's op het blad van Jules. We zagen verschillende dingen: fluohesje, fiets, auto, stoplicht, helm, zebrapad,..
Vervolgens merkten we op dat niet alle boekentassen dezelfde grootte hebben. Sommige zijn groot en andere boekentassen zijn klein. Vandaag werkten we ook verder aan ons Juleske. Nu was zijn hoedje aan de beurt. We bestempelden het met kurken. Wendy moest ook nog haar Jules kleuren.
De hoek die vandaag centraal stond was de bouwhoek. We bouwden samen bv een kasteel. Ondertussen keken er kindjes naar Bumba om te ontspannen.Op het einde van de dag speelden we een muzikaal en bewegingspel: de boekentassen werden in het midden van de kring gezet als de muziek stopte liepen we zo snel mogelijk naar onze boekentas.
Vandaag was het onze 2de dag op school in ons nieuwe klasje. Jules stond ons zoals de eerste dag al op te wachten. Hij was ook nog een beetje moe net zoals enkele andere kinderen. Om wakker te worden zongen en bewogen we op onze ochtendliedjes. Daarna bekeken we onze foto's met Jules en legde de juf uit dat we aan de hand van deze mooie foto's kunnen zien we er is. Trots hingen we onze foto op het aanwezigheidsbord omhoog.
Terwijl enkele kindjes de hoeken nog verkenden, mochten enkele kinderen hun verjaardagskroon bestempelen. Deze kroon komt later op het prikbord zodat de juf weet wanneer alle kindjes jarig zijn. Alle kronen werden heel mooi versierd. In de namiddag speelden we samen ook een gezelschapsspelletje met de juf zo leren we samen te spelen.
Eindelijk daar was de dag waarop vele kinderen hebben gewacht: de 1ste schooldag! Sommigen kwamen zelfzeker op de speelplaats met mama en papa, andere kinderen verstopten zich een beetje. Na het welkomstwoord gingen we samen naar de klas. We verwelkomden vandaag de volgende kinderen: Ayat, Ella, Sverre, Malakke en Mohammed.
We kozen zelf een kapstok uit en hingen onze boekentas eraan. Daarna stapten we nieuwsgierig de klas binnen. We begonnen dozen of kasten open te maken, keken door het raam, toonden een stuk speelgoed aan de juf,... Om te starten kwamen we samen in ons kringetje en wie leerden we daar kennen? Onze Jules! Jules is ook een jongetje die bij ons klasje hoort. Samen met de juf luisterden we reeds naar Jules zijn liedjes en daarna ontdekten we op ons eigen tempo de hoekjes, de tafels met plasticine of puzzels, ...
In de loop van de dag leerden we het dagverloop een beetje kennen door het zelf te ervaren: naar toilet, iets eten en drinken, buiten spelen enz... Sommige kindjes hadden het even moeilijk. Ze misten hun mama of papa. Met behulp van Jules zijn dagprenten werden ze een beetje gerustgesteld. Alle nieuwe kindjes mochten ook met Jules op de foto en kleurden hun naamkaartje voor hun mapje. In de namiddag werden we allemaal een beetje moe en waren we blij (maar ook een beetje verdrietig) dat ons 1ste dagje erop zat.