Bij het samenstellen van mijn cursus wil ik liever geen geknip en geplak met bijbelverhalen aan het eind van elk hoofdstuk. Mag het iets meer zijn? Zelf heb ik het hermeneutisch-communicatief model ook nooit geïnterpreteerd als: 'laten we van alles wat van invalshoeken bekijken en daar dan een bijbelverhaal bij zoeken'. Voor christenen is de bijbel in de eerste plaats een boek van waaruit we trachten te leven, dus is je woord en daad ervan doordrongen. En toch merk ik dat het maar al te vaak is dat cursussen Godsdienst eerst 5 impulsen behandelen om een bepaald levensbeschouwelijk onderwerp aan te kaarten en er dan een passend verhaal bij gaan zoeken. Ik hoor ook van leerlingen (en van mijn eigen kinderen) dat ze zelden (of nooit?-maar dat weiger ik te geloven) over God, Jezus of bijbel spreken in de godsdienstles. Laatst vertelde een godsdienstleerkracht me dat haar vakcollega's vrijwel alle bijbelverhalen uit de gezamenlijk opgestelde cursus hadden laten vallen en wat overbleef een goede cursus was die in het vak niet-confessionele zedenleer niet zou misstaan; opgesmukt met enkele bijbelverhalen, maar evengoed met verhalen vanuit andere godsdiensten. Onder één zo'n tekst stond zelfs te lezen 'van de profeet Kahlil Gibran'. Daarbij vraag ik me af hoe leerlingen dit ervaren. Is het niet zo dat jonge mensen vooral hunkeren naar authenticiteit en hopen dat we als godsdienstleerkrachten vooral niet onszelf en ons geloof gaan verloochenen? Dat is alvast mijn bescheiden mening. Respecteer jezelf en je geloof zowel als de levensbeschouwelijke visie van je leerlingen, de vele facetten van een waarheid en de multiculturele samenleving. Maar vergeet toch niet waar je zelf voor staat en hoe je daar gekomen bent. Laat je gelovige ik spreken, zonder voortdurend het gevoel te hebben dat je onder vuur zal komen te liggen. We mogen trots zijn op de blijde boodschap van Jezus en die mag ons leven leiden. Je bént weliswaar geen christen vanaf je Doopsel, maar je wordt christen, door dag na dag te gaan leven zoals Jezus en zoals het evangelie het ons leert.