Vakantiefietsen
Inhoud blog
  • 2025 Barcelona Macon - Lyon
  • 2025 Barcelona Chagny - Macon
  • 2025 Barcelona Lamarche sur Soane - Chagny
  • 2025 Barcelona Langres - Lamarche sur Soane
  • 2025 Barcelona Andelot - Langres
  • 2025 Barcelona Verdun - Andelot
  • 2025 Barcelona Verdun-Foug
  • 2025 Barcelona Marville - Verdun
  • 2025 Barcelona Florenville-Marville
  • 2025 Barcelona Lavaux-Florenville
  • 2025 Barcelona Namen - Lavaux
  • 2025 Barcelona Branst-Namen
  • Vakantiefietsen
  • 2024 Zwarte Wouden route - SAMENVATTING
  • 2024 Zwarte Wouden route - Freudenstadt - Pforzheim
  • 2024 Zwarte Wouden route - Uberlingen - Freudenstadt
  • 2024 Zwarte Wouden route - Lindau - Uberlingen
  • 2024 Zwarte Wouden route - Konstanz - Lindau
  • 2024 Zwarte Wouden route - Radolfzell - Konstanz
  • 2024 Zwarte Wouden route - Donaueschingen - Radolfzell
  • 2024 Zwarte Wouden route - Wolfach - Donaueschingen
  • 2024 Zwarte Wouden route - Strasbourg - Wolfach
  • 2024 Zwarte Wouden route - Diemeringen - Strasbourg
  • 2024 Zwarte Wouden route - Saarlouis - Diemeringen
  • 2024 Zwarte Wouden route - Trier - Saarlouis
  • 2024 Zwarte Wouden route - Hillesheim - Trier
  • 2024 Zwarte Wouden route - Eynatten - Hillesheim
  • 2024 Zwarte Wouden route - St-Truiden - Eynatten
  • 2024 Zwarte Wouden route - Branst-St-Truiden
  • 2023 Balkan kustroute - SAMENVATTING
  • 2023 Balkan kustroute - Lezhe - Tirana
  • 2023 Balkan kustroute - Shkoder - Lezhe
  • 2023 Balkan kustroute - Virpazar - Shkoder
  • 2023 Balkan kustroute - Cetinje - Virpazar
  • 2023 Balkan kustroute - Kotor - Cetinje
  • 2023 Balkan kustroute - Herceg Novi - Kotor
  • 2023 Balkan kustroute - Dubrovnik - Herceg Novi
  • 2023 Balkan kustroute - Ravno - Dubrovnik
  • 2023 Balkan kustroute - Ploce - Ravno
  • 2023 Balkan kustroute - Korcula - Ploce
  • 2023 Balkan kustroute - Vela-Luka - Korcula
  • 2023 Balkan kustroute - Split - Vela-Luka
  • 2023 Balkan kustroute - Sibenik - Split
  • 2023 Balkan kustroute - Skradin - Sibenik
  • 2023 Balkan kustroute - Zadar - Skradin
  • 2023 Balkan kustroute - Rondrit Zadar
  • 2023 Nederland Dag 21 Bergen Op Zoom - Vlissingen
  • 2023 Nederland Dag 20 Eindhoven - Bergen Op Zoom
  • 2023 Nederland Dag 19 Thorn - Eindhoven
  • 2023 Nederland Dag 18 Valkenburg - Thorn
  • 2023 Nederland Dag 17 Venlo - Valkenburg
  • 2023 Nederland Dag 16 Nijmegen - Venlo
  • 2023 Nederland Dag 15 Veluwe - Nijmegen
  • 2023 Nederland Dag 14 Enschede - Veluwe
  • 2023 Nederland Dag 13 Branst - Enschede
  • Rondje Zwitserland - samenvatting
  • 2022 Zwitserland Dag 15 St-Ursanne - Grenzach-Wyhlen
  • 2022 Zwitserland Dag 14 La Chaux-De_Fonds - St-Ursanne
  • 2022 Zwitserland Dag 13 Motiers - La Chaux-De-Fonds
  • 2022 Zwitserland Dag 12 Vallorbe - Motiers
  • 2022 Zwitserland Dag 11 Nyon - Vallorbe
  • 2022 Zwitserland Dag 10 Lausanne - Nyon
  • 2022 Zwitserland Dag 09 Saxon-Martigny - Lausanne
  • 2022 Zwitserland Dag 08 Brigerbad - Saxon-Martigny
  • 2022 Zwitserland Dag 07 Oberwald - Brigerbad
  • 2022 Zwitserland Dag 06 Sedrun - Oberwald
  • 2022 Zwitserland Dag 05 Chur - Sedrun
  • 2022 Zwitserland Dag 04 Altstatten - Chur
  • 2022 Zwitserland Dag 03 Konstanz - Altstatten
  • 2022 Zwitserland Dag 02 Eglisau - Konstanz
  • 2022 Zwitserland Dag 01 Grenzach Wyhlen - Eglisau
  • 2022 Nederland Dag 11+12 Enschede - Bornem + overzicht
  • 2022 Nederland Dag 10 Ommen - Enschede
  • 2022 Nederland Dag 09 Emmen - Ommen
  • 2022 Nederland Dag 08 Groningen - Emmen
  • 2022 Nederland Dag 07 Dokkum - Groningen
  • 2022 Nederland Dag 06 Harlingen - Dokkum
  • 2022 Nederland Dag 05 Den Helder - Harlingen
  • 2022 Nederland Dag 04 Noordwijkerhout - Den Helder
  • 2022 Nederland Dag 03 Ouddorp - Noordwijkerhout
  • 2022 Nederland Dag 02 Vlissingen - Ouddorp
  • 2022 Nederland Dag 01 Branst (BE) - Vlissingen (NL)
  • 2021 Oostenrijk Dag 13 Zell am See (Frohwies) - Salzburg
  • 2021 Oostenrijk Dag 12 Bad Gastein - Zell am See (Frohwies)
  • 2021 Oostenrijk Dag 11 Bad Gastein (RUSTDAG)
  • 2021 Oostenrijk Dag 10 Seeboden - Bad Gastein
  • 2021 Oostenrijk Dag 09 Velden am Worther See - Seeboden
  • 2021 Oostenrijk Dag 08 Volkermarkt - Velden am Worther See
  • 2021 Oostenrijk Dag 07 Dravograd - Volkermarkt
  • 2021 Oostenrijk Dag 06 Oberhaag - Dravograd
  • 2021 Oostenrijk Dag 05 Graz - Oberhaag
  • 2021 Oostenrijk Dag 04 Leoben - Graz
  • 2021 Oostenrijk Dag 03 Liezen - Leoben
  • 2021 Oostenrijk Dag 02 Bad Ischgl - Liezen
  • 2021 Oostenrijk Dag 01 Salzburg - Bad Ischl
  • 2021 Dag 10 Couvin - Ronquieres
  • 2021 Dag 9 Rochehaut - Couvin
  • 2021 Dag 8 Izel - Rochehaut
  • 2021 Dag 7 Izel
  • 2021 Dag 6 Libranont - Izel
  • 2021 Dag 5 Burg Reuland - Libranont
  • 2021 Dag 4 Eynatten - Burg Reuland
  • 2021 Dag 3 Huy - Eynatten
  • 2021 Dag 2 Hoeilaart Huy
  • 2021 Dag 1 Branst Hoeilaart
  • 2020 Vlaanderen samenvatting
  • 2020 Dag 16VL Brasschaat - Branst
  • 2020 Dag 15VL Mol - Brasschaat
  • 2020 Dag 14VL Mol rondrit
  • 2020 Dag 13VL Mol rondrit
  • 2020 Dag 12VL Maasmechelen - Mol
  • 2020 Dag 11VL Maasmechelen rondrit
  • 2020 Dag 10VL Kelmis - Maasmechelen
  • 2020 Dag 09VL Tongeren - Kelmis
  • 2020 Dag 08VL Hoegaarden - Tongeren
  • 2020 Dag 07VL Enghien - Hoegaarden
  • 2020 Dag 06VL Rollegem - Enghien
  • 2020 Dag 05VL Ieper - Rollegem
  • 2020 Dag 04VL Diksmuide - Roeselare - Ieper
  • 2020 Dag 03VL Damme - Diksmuide
  • 2020 Dag 02VL Stekene - Damme
  • 2020 Dag 01VL Branst - Stekene
  • 2020 - Ardennen samenvatting
  • 2020 Dag 09 - Dinant - Tienen
  • 2020 Dag 08 - Givet - Dinant
  • 2020 Dag 07 - Sedan - Givet
  • 2020 Dag 06 - Libramont - Sedan
  • 2020 Dag 05 - Durbuy - Libramont
  • 2020 Dag 04 - Rondrit Durbuy
  • 2020 Dag 03 - Luik - Durbuy
  • 2020 Dag 02 - Waver - Luik
  • 2020 Dag 01 - Bornem - Waver
  • Overzicht Westkust USA
  • 2019 Dag 15-20 Terug naar LAX
  • 2019 Dag 14: San Diego - grens Mexico
  • 2019 Dag 13: Oceanside - San Diego South
  • 2019 Dag 12: Newport - Oceanside
  • 2019 Dag 11: Venice Beach - Newport
  • 2019 Dag 10: Ventura - Venice Beach
  • 2019 Dag 9 Santa-Barbara - Ventura
  • 2019 Dag 8 Lompoc - Santa Barbara
  • 2019 Dag 7: Pismo Beach - Lompoc
  • 2019 Dag 6: Morro Bay - Pismo Beach
  • 2019 Dag 5: Ragged Point - Morro Bay
  • 2019 Dag 4: Big Sur - Ragged Point
  • 2019 Dag 3: Marina - Big Sur
  • 2019 Dag 2: Pescadero - Marina (Monterey)
  • 2019 Dag 1: San Fransisco - Pescadero
  • 2018 - Dag 18: Olema - San Fransisco
  • 2018 - Dag 17: Bodega Bay - Olema
  • 2018 - Dag 16: Guatala - Bodega Bay
  • 2018 - Dag 15: Little River - Guatala
  • 2018 - Dag 14: Westport - Little River
  • 2018 - Dag 13: Redway - Westport
  • 2018 - Dag 12: RUSTDAG
  • 2018 - Dag 11: Ferndale - Redway
  • 2018 - Dag 10: Arcata - Ferndale
  • 2018 - Dag 9: Klamath - Arcata
  • 2018 - Dag 8: Brookings - Klamath
  • 2018 - Dag 7: Gold Beach - Brookings
  • 2018 - Dag 6: Bandon - Gold Beach
  • 2018 - Dag 5: Reedsport - Bandon
  • 2018 - Dag 4: Waldorf - Reedsport
  • 2018 - Dag 3: Lincoln City - Waldorf
  • 2018 - Dag 2: McMinville - Lincoln City
  • 2018 - Dag 1: Portland - McMinville
  • 2017 - Seattle
  • Rondrit Andalusië – Spanje 2015
  • 2014 Fietsen naar Praag + Midden-Europaroute: Praag- Porec
  • 2013 De groene weg naar de Middellandse Zee + Fietsen in de Provence
  • 2012 Fietsverslag Engeland
  • 2011 Via de la Platta - Santiago de Compostella
  • 2010 SCHOTLAND
  • 2009 België - Rome
  • 2008 Ierland met de GPS
  • 2007 Portugal
  • 2006 Peloponesos - Griekenland
  • 2004 Noorwegen (Zuid)
  • 2003 Ionische eilanden - Griekenland
  • 2023 Nederland Dag 14 Enschede - Veluwe
  • 2022 Nederland Dag 06 Dokkum - Groningen
  • 2022 Nederland Dag 01 Branst (BE) - Vlissingen (NL)

    Zoeken in blog



    Fietsreizen van Gert Vergauwen
    Dit is mijn blog met mijn fietsreizen met bagage. Bedoeling is om fietsers wat extra info te geven bij hun reizen en om te gebruiken als leidraad op de fietsbeurs.
    16-09-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rondje Zwitserland - samenvatting
    Rondje Zwitserland met een totaal van 1027 km en 11945 HM op 15 dagen
    Dit rondje is gebaseerd op het boekje "Fietsen door Zwitserland" van Luc Oteman en is een knappe samenvatting van de highlights van Zwitserland.
    Het combineert een 3-tal nationale fietsroutes (van een 10-tal) die volledig bewegwijzerd zijn.


    De route is een zeer mooie route waar de hoogtepunten zich aan elkaar rijgen en eigenlijk had ik hier heel wat meer tijd voor willen uittrekken om elk stadje of elke streek wat uitgebreider te bezoeken. 

    GPS heb je eigenlijk niet echt nodig want de routes zijn echt wel goed bewegwijzerd al zou ik hem niet kunnen missen..

    Wat opvalt hier zijn de zeer vele overnachtingsmogelijkheden, ook in september. De enige uitzondering hierop is tijdens de langere beklimmingen waar vaak geen accommodatie is.

    Waarom 15 dagen voor maar 1000 km? Bij het overzicht van elke dag staat ook de gemiddelde snelheid. Hoewel dit uiteraard voor iedereen verschillend is, geeft dit toch een goed idee van de zwaarte van de rit. De vele hoogtemeters halen het gemiddelde naar beneden en maken dat ik elke dag toch heel wat uurtjes op mijn fiets heb gezeten. Bij percentages rond de 8 a 10% die hier toch wel frequent voorkomen, valt mijn snelheid immers terug tot een 6 km/h. 

    Hoe zwaar is het? Als ik dit vergelijk met een rondje dat ik in Oostenrijk vorig jaar gedaan heb, dan is dit mooier qua landschappen maar wel een stuk zwaarder.
    Ik heb mijn dagtochten proberen te beperken tot 1000 Hm per dag, maar dat lukt eigenlijk niet op deze route. De meeste klimmen zijn goed te doen, al zijn er een paar zeer pittige bij. Er zijn echter altijd alternatieven mogelijk met bus of trein om een stuk over te slaan en dat maakt het voor iedereen doenbaar denk ik.

    Is het niet te slecht weer in Zwitserland? Wel, ik kan alleen maar zeggen dat ik 13 van de 15 dagen heel mooi weer heb gehad waar mijn zwembroek heel dikwijls van pas is gekomen. Bovendien is het de enige vakantie tot nu toe waar ik altijd mijn sandalen heb kunnen dragen

    Is het duur? Zwitserland is niet goedkoop, dat is zeker. Vooral qua eten en drinken moet je goed uitkijken en mag je rekenen op een duurdere rekening.
    Qua overnachtingen hangt het sterk van de locatie af. Ik heb meestal wel een kamer kunnen vinden onder de 100 euro. Slechts 4 maal heb ik tot 150 euro betaald in de toeristische gebieden. Basel is zeer duur, daarom heb ik overnacht in Grenzach-Wahlen (D) waar je een derde van de prijs betaalt.    

    Kortom: een aanrader, maar er komt wel heel wat klimmen bij kijken. Als je het klimwerk niet ziet zitten, probeer dan eens een van de andere nationale fietsroutes.

    16-09-2022, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    15-09-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2022 Zwitserland Dag 15 St-Ursanne - Grenzach-Wyhlen
    67 km  - 650 HM  - 18,5 km/h gem - 20 gr regen

    De weersvoorspelling zag er voor vandaag (en de komende dagen) helemaal niet goed uit.
    Bij het opstaan bleek ze ook te kloppen: regen tot 9u en dan "maar" 50% kans gedurende een uur of twee, daarna terug 90% en veel regen. 
    Daarom heb ik vandaag gekozen om de voorgestelde route NIET te volgen. De route verliep verder langs het Jura gebergte en had er nog een 3-tal zware klimmen op staan met een totaal van een dikke 1100 HM. Bij regen ben ik eigenlijk liever niet in de bergen en bovendien is klimmen in de regen tegen 5 km/h helemaal niet leuk. Daarom heb ik een alternatieve route gezocht die weliswaar nog altijd start met een stevige klim van een 450 HM om uit het dal te geraken, maar die erna vrij vlak verloopt.   

    Dus, lekker ontbeten en gewacht tot 9u en inderdaad: het stopte met regenen. Een laatste blik op de vallei en dan kon aan de klim uit de vallei begonnen worden.

    Een terugblik na een kilometer of 3 met een mooi uitzicht op het klimwerk. Goed te doen trouwens met percentages tussen 7 en 10%

    Eens bovengekomen wachten ons nog een laatste keer de weidse hoogvlakte om dan aan de afdaling te starten

    De weg was uiteraard iets minder aangenaam. Er was zo goed als altijd wel een fietspad, maar dat hield heel dikwijls niet meer in dan een lijntje op het wegdek.
    Maar gezien de omstandigheden, toch een goede keuze

    Om 12u30 had ik nog een 20-tal km op de teller staan en heb ik toch besloten om te pauzeren.
    Dat was een hele goed beslissing want een kwartier later is het gestopt met stilletjes te regenen en viel het er met bakken uit. Er naar kijken vanop een terras is altijd leuk dan

    En dan zijn we terug waar we vertrokken zijn: aan de oevers van de Rijn die hier net voor Basel een meer vormt omwille van de waterkrachtcentrale 

    15-09-2022, 15:41 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    14-09-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2022 Zwitserland Dag 14 La Chaux-De_Fonds - St-Ursanne
    67 km  - 920 HM  - 16,8 km/h gem - 22 gr bewolkt/regenbuien

    Vandaag werd in de late namiddag regen voorspeld, dus was het een race against time om aan te komen voor de regen.
    Dit is dus niet gelukt.. Al om 10u30 had ik een half uurtje (vrij lichte) regen aan mijn broek, maar erna is het wel droog gebleven tot ik er net was. 
    Qua hoogteprofiel leek het niet echt uitdagend, maar ik voelde in mijn beentjes dat die 920 HM wel kom kloppen.. Veel kortere klimmetjes, afgewisseld met in het totaal wat meer dalende hoogtemeters. Zeker op het einde bij het afdalen naar de vallei ging het behoorlijk stevig en lang naar beneden (kleine 500 HM)

    Net het stadje uit en deze cutie stond me aan te kijken. Schattig toch, was echt nog een heel jong beestje maar had wel zijn winterjas al aan 

    De dag van de wegenwerken.. 3 keer wegenwerken en 2 keer ben er toch kunnen passeren (ook hier deden ze teken dat ik er langs kon in het gras). De derde keer was ook het aanleggen van een nieuwe asfalt laag, maar op een weg waar je er niet langs kon, dus rond rijden.. Een dikke 5 km omweg met de nodige HM uiteraard

    In1992 was dit het grootste park met zonnepanelen van Europa met zijn 555 kW aan panelen. Het was toen een testinstallatie voor nieuwe technologie..  
    Ondertussen is het nog steeds in werking en is het nog de grootste van Zwitserland

    In het mistige weer was er echter niet veel energie te halen uit de panelen, amper 2% opbrengst..

    Dit kiezelweggetje heb ik een heel eind gevolgd. Mooi, maar niet goed voor de gemiddelde snelheid

    Zo goed als de ganse trip speelt zich nog op de hoogvlakte boven of net onder de 1000m af. Enkel de laatste 8 km wordt de afdaling ingezet naar de vallei

    Aankomst aan St-Ursanne. Een klein stadje van een 700-tal inwoners naast de rivier Doubs. De huizen van het stadje dateren allemaal uit de 14e tot 16e eeuw. 
    Mooi om rond te wandelen waar de tijd bleef stille staan.

    De brug uit de 18e eeuw als toegang tot het stadje met mijn hotelletje aan de rechterkant. Knap gerestaureerde huize allemaal.

    14-09-2022, 16:21 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    13-09-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2022 Zwitserland Dag 13 Motiers - La Chaux-De-Fonds
    41 km  - 740 HM  - 14,4 km/h gem - 22 gr zon

    Deze rit was vrij kort, maar toch nog vrij pittig met 2 stevige klimmen er in. De tweede was weliswaar maar een kleine 2 km lang, maar de eerste was toch weer 4 km continue klimmen tussen de 8 en 11%. Goed te doen als je benen niet te moe zijn, maar als ik dit er gisteren nog bij moeten nemen, dan was de fun er echt wel af geweest.

    Keuze genoeg aan routes in de mooie regio

    De route koos er deze pittige klim uit. Het gemiddelde was inderdaad 9%. De eerst 400m was het echter maar een 7% en de laatste 400m ook. Wat uiteraard ook betekent dat het middenstuk behoorlijk pittig was met percentages tussen 9 en 12%. 

    Een eerste stop was al na een kleine kilometer aan de orde: stretchen was echt een must

    De volgende stop was voor een foto na een 3-tal km. De huisjes zijn al heel wat kleiner geworden.


    Bovengekomen wacht een hoogvlakte van rond de 1000 m met overwegend weiden en gehuchten. De boeren zijn hier overduidelijk in de meerderheid en er worden nog heel wat stallen bijgebouwd. De volgende 2 dagen blijven we grotendeels op deze hoogvlakte 

    En dat het hier aangenaam vertoeven is bewijst ook deze boerderij waar een 30-tal soorten ijsjes en sorbets worden gemaakt.
    Het was er zelfbediening: ga binnen, neem wat je wil en stop de centjes in een gleufje. Klaar is kees. De keuze van ijs was enorm en ik heb het me dan ook laten smaken! 

    13-09-2022, 18:43 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    12-09-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2022 Zwitserland Dag 12 Vallorbe - Motiers
    55 km  - 1090 HM  - 12,5 km/h gem - 22 gr zon

    Het was een verstandige beslissing om vandaag een tussenstop te plannen in Môtiers en niet ineens te willen doorrijden tot in Chaux-De-Fonds.
    Nu was het een super leuke dag met een wel zeer pittige klim er in van een 600-tal HM en verder een mooie trip met gezelschap van een local. 
    In totaal had ik nu al een kleine 1100 HM en anders waren er nog een 700-tal bijgekomen en was het puur afzien geweest.

    Tijdens het warmlopen de eerste 20 km, kwam ik op een hoogvlakte met in de verte mooi de Alpen op de achtergrond. Een passerende wielrenner wist me te vertellen dat de witte kop de Mont Blanc is

    Hier begint het echte werk: een klim van een 600-tal HM die voor het grootste deel percentages heeft tussen de 10 en de 12%. Stevig, maar het ging eigenlijk nog vrij goed met verse benen deze morgen

    bijn
    Hier zijn we al goed over de helft, dat zie je duidelijk aan de typische rotsformatie die hier al heel wat dichter bij is gekomen.
    Even ervoor kwam me een wielrenner voorbij die me vroeg hoe het ging. Toen ik zei dat het zwaar was, maar wel ging, sprak hij me moed in met de woorden: "Ca devient plus dur après, c'est du quatorze la". En voila, ik wist het weer se...  En moedig trapte hij verder ( en die 14% die heb ik nooit gezien zenne)

    Een kilometer verder had ik een heel wat betere ervaring met mijn copain hierachter. Hij had even voor deze foto een rustpauze genomen en was gepassioneerd aan het vertellen over de bergen die we zagen. Toen ik verder reed, bleef hij nog even zitten en net voor de top zat hij net achter mij zoals je op deze foto kan zien

    Boven gekomen hebben we nog een fotoke genomen en zijn we nog een half uurtje samen verder gereden tot hij de afslag naar huis moest nemen. Bedankt voor de morele steun op deze pittige rit!

    Aan de andere kant van de berg weer een totaal ander landschap

    Uiteindelijk was het niet zo een lange rit vandaag en was ik al om een uur of 14 aan het hotel waar ik eigenlijk maar om 17u op de kamer mocht. De dame was tijdens een telefoontje echter super vriendelijk en heeft me binnen gelaten. Meer nog, ze heeft me een pasje gegeven met gratis tickets voor een hoop musea en gratis treinritten. In dit bundeltje zat ook een gratis rondvaart in Neuchâtel. De rondvaart heb ik niet gemaakt, maar wel heerlijk in de zon gelegen aan dit prachtig meer van 32 km lang met de Alpen weer op de achtergrond    

    Nog een tip van mijn hotel: alle 15 fonteinen van het dorp zijn versierd door de kinderen vandaag (met de nodige hulp). Vanavond groot feest met een rondgang en muziek van de lokale fanfare.. 

    12-09-2022, 19:44 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    11-09-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2022 Zwitserland Dag 11 Nyon - Vallorbe
    61 km  - 1340 HM  - 13,5 km/h gem - 22 gr zon

    Vandaag een stevige klim van een 1000-tal HM op het programma voor de middag. 
    Al bijna onmiddellijk na het verlaten van het dorp begint de klim, maar met percentages tussen 5 en 7%, dus goed te doen. Het zonnetje is ook volop van de partij vandaag en hoewel het niet warm (15 gr C) is 's morgens, kan ik me goed verwarmen

    Het tweede deel van het traject verloopt in het bos en hier zijn de percentages wat steviger, zo tussen de 7 en 10%. Maar het blijft goed te doen, vergelijkbaar met de klim van de Oberalppass. Lang niet zo zwaar als de Furka pass.
    De foto hier is genomen toen ik ergens rond de 700 HM in de benen had en een foto pauze altijd een goed idee is.. 
    Tijdens de klim had ik ook voortdurend gezelschap van vriendelijke wielrenners (het was nu eenmaal zondagmorgen), maar met bagage heb ik niemand gezien. 

    Eens boven gekomen, kom je op een soort hoogvlakte terecht. 
    Hier volop kampeerders. Er staan hier immers regelmatig plaatsen aangegeven waar je mag kamperen en daar werd gretig gebruik van gemaakt.

    De hoogvlakte zou bekend zijn om zijn vele roofvogels, maar daar heb ik er maar eentje van gezien.
    De andere bewoners waren wel talrijk aanwezig en waren er niet echt mee opgezet dat ik er langs kwam. Ze bleven gewoon op de weg staan en keken vrij boos.. Duidelijk niet gewoon dat ze veel gestoord worden..

    Tegen de middag was ik over de kam heen en kwam het volgende meer in het zicht. Heel wat kleiner deze keer.
    Het verdere verloop ging eerst bergaf, maar al snel ging het over in (stevig) heuvelend met de nodige extra hoogtemeters er bij.

    Een panorama foto van het meer, geeft een goed overzicht van het uitzicht, alleen jammer van de vervorming die toch duidelijk zichtbaar is

    Tegen een uur of 14 had ik de keuze: ofwel doorfietsen (nog een half uurtje tot Vallorbe) ofwel even relaxen aan het meer. 
    Optie 2 heeft het gehaald en het heeft deugd gedaan. Beetje zonnen en boekje lezen, zalig toch!

    Hotel de la Concorde was het enige vrije hotel in Vallorbe en is niet goedkoop, maar wel dik in orde. De fietsenstalling is tip-top en duidelijk voorzien op elektrische fietsen  

    11-09-2022, 18:04 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    10-09-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2022 Zwitserland Dag 10 Lausanne - Nyon
    46 km  - 340 HM  - 16,8 km/h gem - 20 gr zon/wolken

    Kort tripje vandaag omdat er morgen een stevige klim op het programma staat. Dus nog even genieten van het meer voor we terug de bergen in trekken.
    Morgenstond aan het meer

    Château de Morges

    Vandaag zijn alle oorlog gerelateerde musea gratis omdat het de een of andere herdenkingsdag was. In elk geval is dit kasteel een bezoekje meer dan waard, ook al is het betalend. De moeite!

    Een onvervalste Flight Similator van 150 jaar geleden. De vingers jeukten om er eens mee te spelen, maar het mocht niet

    Thomas uit Basel leren kennen. Hij is ook bezig aan een korte fietsvakantie van een week vanuit zijn geboortestad. 
    Heel vergelijkbare afstanden en hoogtemeters. Alleen was hij jaloers op het feit dat ik 2 weken kon fietsen, hij kon niet meer dan 1 week weg. Ik heb maar niet gezegd dat ik eigenlijk 3 weken verlof had... 

    Middagpause: dit hotel/restaurant lag wat hoger geleden en bood een prachtig zicht op het meer. Dus, ideaal om een klein middagmaal te nuttigen
     
    Wel, klein.. onder deze berg gerookte zalm zat effectief ook wat sla verstopt om zijn naam als "slaatje" waar te maken. Lekker!

    En nog een afsluiter, morgen gaat het verder richting Vallorbe


    10-09-2022, 19:07 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    09-09-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2022 Zwitserland Dag 09 Saxon-Martigny - Lausanne
    88 km  - 530 HM  - 17,6 km/h gem - 22 gr zon/wind

    Vandaag weer heerlijk geslapen in een hotelletje, maar zonder ontbijt.
    Tja, het alternatief was "slapen in 't stro" waar je 's morgens wel een heerlijk ontbijt wacht, maar waar je matras van stro is.
    Hoewel het populair is, heb ik er toch voor gepast, maar feel free om het te ontdekken, info genoeg op het internet


    De vallei van de Rhône is een zeer brede vallei, maar net voor ze afbuigt naar het meer van Genève versmalt ze aanzienlijk

    Om dan erna terug zeer breed te worden met, zoals steeds, imposante bergen aan de kanten

    Heerlijk! Een baguette van de chef

    Het kasteel van Chillon is een van de eerste bezienswaardigheden aan het meer

    Panorama foto van het meer (en dus beetje vervormd), maar het geeft de schoonheid van het meer wel mooi weer.
    De bergketen in het midden en rechts zijn de beide bergketens van de Rhône vallei

    De wind was zeer krachtig van de partij vandaag en dat zorgde voor natte voetjes aan de dijk

    09-09-2022, 20:36 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    08-09-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2022 Zwitserland Dag 08 Brigerbad - Saxon-Martigny
    83 km  - 520 HM  - 17,8 km/h gem - 24 gr zon

    Zalig dagje vandaag met schitterend weer en 1 beperking: ik kon pas om 17u binnen in mijn hotel/restaurant.
    Omdat een 80-tal, niet al te zware km's lang geen 8 uur duurt, had ik vandaag heel veel tijd en heb ik genoten van een paar terrasjes in Sierre en Sion. En had daarnaast nog tijd om even te zonnebaden aan een prachtig meer. Ideaal!

    De start van een nieuwe dag. Weer mooi weer en super mooi hoe de nevel langzaam optrekt in de vallei

    En dan gaat het verder de heuvels in via het stadje Leuk. En zeg je heuvels in de Rhone vallei, dan zeg je wijngaarden!!



    Voila, de eerste lading is binnen. Het was een drukte van jewelste in de wijngaarden en deze keer niet van de toeristen

    Er wordt vandaag hard gewerkt in de vallei. Als het niet in de wijngaarden is, dan is het wel aan de fruitbomen die ook volop geoogst worden

    Het kenmerk van Sion: zijn twee kastelen die de stad bewaken

    Geef toe: wegdromen bij dit meer is toch zalig!

    08-09-2022, 18:18 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    07-09-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2022 Zwitserland Dag 07 Oberwald - Brigerbad
    54 km  - 360 HM (1200 HM daling) - 20,5 km/h gem - 22 gr zon/bewolkt

    Een rustdag vandaag, of althans dat was het plan..
    Meer dan 1000 HM afdalen op een 50-tal km, hoe vermoeiend kan dat zijn..

    Na de eerste afdaling van een paar km uit de bergen, kom je in de vallei terecht en was een terugblik uiteraard noodzakelijk.
    Yep, vanuit die bergen kom ik en het riviertje dat je hier ziet stromen is de prille Rhone met als bron de gletcher van gisteren

    Maar, niet getalmd. Omdraaien en nieuwe horizonten tegemoet. Het begint met een vlakke, zacht afhellende grintweg van zeer goede kwaliteit. 

    Maar al snel wordt de kwaliteit van de weggetjes heel wat minder waardoor het voorzichtig klimmen en dalen is, in plaats van vlotjes fietsen


    Want ja, klimmen en dalen is erbij. De rivier is hier onstuimig en snel stomend zodat je er vaak niet vlak naast kan fietsen en je de heuvels er naast in moet. 
    Afstappen is dan de enige mogelijkheid bij hellingen tot 14% en zelfs eentje van 20%. Ook ik ben hier te voet naar boven gelopen net als deze jongedame (die niet zo blij was bleek achteraf, want haar hotel had het haar anders verkocht .   

    Maar geef toe, mooi blijft het!
    Uiteindelijk haal ik toch nog een gemiddelde van een 20 km/h. Origineel lag dit een stuk hoger (ergens een 35 km/h) na de afdaling uit de bergen, maar na het klimwerk op de weggetjes zoals je hierboven ziet, was het gezakt tot een 15 km/h, De laatste 15 km loopt via een iets drukkere baan met glad asfalt en nog een paar honderd hoogtemeters afdaling. Et voila, zo kom je aan 20 km/h gemiddeld  

    Het doel was Briggerbad. Met zijn prachtige combinatie van een 50m bad, wildwaterbaan en de langste glijbaan in de Alpen is het pret verzekerd voor kinderen en tieners (die dan ook overvloedig aanwezig waren). Maar er is ook aan ouderen gedacht met een groot sauna en wellness complex er bij. Zalig!!

    Dit rond bad wordt elk uur gedurende een kwartier omgetoverd in een wildwater baan. De pompen die deze serieuze fontein voeden, worden even later ingezet om jets in de zijkant van het bad aan te sturen die zorgen voor een coole wildwater baan

    En natuurlijk, de langste glijbaan van de Alpen. Het is zo hoog klimmen (en dus zo vermoeiend) dat er eigenlijk weinig volk was en aanschuiven amper nodig was. Genoeg andere zaken te doen voor tieners die minder vermoeiend zijn  

    07-09-2022, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    06-09-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2022 Zwitserland Dag 06 Sedrun - Oberwald
    53 km  - 1640 HM - 11,4 km/h gem - 22 gr zon

    Vandaag stond het oversteken van de Alpen op het programma. Dat gebeurt in 2 stappen: in een eerste stap komt de Oberalppass aan de beurt, een klim van mijn hotel op 1500 m naar 2044 m. Na het bereiken van de top, knallen we terug naar beneden, naar Andermatt, een dorpje op 1437 m hoogte. Van daaruit vertrekken we richting de Furkapass op 2430 m hoogte die heel wat pittiger is.   

    De klim naar de Oberalppass 

    En gehaald! Ik had tijdens de rit een foto getrokken van een vriendelijke fietser en zag hem op de top. Na een babbeltje wat startte in het Duits, bleek het een Belg te zijn die Bornem goed kende (studiegenoot van Karel Van Eetveld)

    De klim richting de Furkapass is behoorlijk pittig en spectaculair. Ook James Bond heeft dit gemerkt in Goldfinger.

    Geef toe: spectaculair is het toch wel. Hier zit er ongeveer een derde van de klim op (ongeveer op 1800 m hoogte) met percentages die continue flirten rond en net boven de 9%. Maar hier ging het nog heel goed

    Dit In het tweede deel van deze klim, blijft er een kaal landschap over. Hier zit je ongeveer op 2200 m hoogte en vanaf hier kreeg ik het behoorlijk zwaar.. Maar met de nodige stops en energiebars ben ik toch boven geraakt..

    Op de Furkapass zelf is weinig te zien, behalve een cafe en wat parking, maar als je aan de andere kant van de berg start met de afdaling, kom je al heel snel dit iconische beeld tegen: Hotel Belvedere. Dit hotel was in de vorige eeuw super bekend als gletcher hotel, Van hieruit was er een tunnel gegraven in de Gletcher van 100 m lang naar een knappe ijsgrot. Het hotel is al een jaar of 7 dicht omdat de gletcher al een heel stuk naar achter geschoven is. Waar je links van het hotel een meer ziet, was vroeger de gletcher (soms tot beneden zelfs). Duidelijk herkenbaar aan de stenen die uitgesleten zijn door het opschuiven van de gletcher

    De gletcher is er nog (de zwart achtige vlek bovenaan de foto) en is nog best indrukwekkend (je ziet een paar (kleine) mensen lopen op de foto richting de gletcher ingang). Het onderste deel van de gletcher is bedekt met witte isolerende doeken in een poging het afsmelten te vertragen. Met beperkt succes, want in de gang in de gletcher naar de ijsgrot was het flink aan het regenen (smeltwater)

    Hier is het om te doen: de ijsgrot anno 2022, een mini kamertje

    Dit staat me morgen te wachten. Geef toe: de andere kant van de Alpen mag er ook zijn..

    06-09-2022, 18:52 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    05-09-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2022 Zwitserland Dag 05 Chur - Sedrun
    80 km  - 1550 HM - 14,1 km/h gem - 24 gr zon

    Stevige dag vandaag zoals je aan het gemiddelde kan zien.
    Normaal probeer ik een dagrit te beperken tot ong 100 km of een 1200 HM (wat eerst bereikt wordt). Dat is vandaag (en morgen) niet gelukt omdat het aantal overnachtingsmogelijkheden beperkt is.
    Dus.. een pittige dag die ik me echter absoluut niet beklaagd heb, want hij was heel afwisselend in een prachtige omgeving met een heerlijk zonnetje erbij. 

    Het begin was vlak, maar het zonnetje was al direct van de partij

    Na een eerste stevige klim, zag het landschap er al direct gans anders uit!

    Deze regio wordt de rheinschlucht of ook wel de Grand Canyon van Zwitserland genoemd en werd gevormd door een volledige bergrug die 10000 jaar geleden ingestort is en waar de Rein een nieuwe weg door gezocht heeft. 

    Prachtige beelden genoeg onderweg..

    Zoals het gemiddelde aangeeft, is de weg echter pittig en dit is enerzijds door de vele pittige hellingen, maar ook door het feit dat een groot deel van de route onverhard verloopt. Hier gaat dit nog prima..


    Op de karrensporen met grote keien is het heel wat minder comfortabel

    En soms is het zelfs een beetje zoeken naar een pad..
    Enfin, ik ben superblij dat mijn fietsje nu dikke bandjes heeft, want dat maakt het hier heel wat comfortabeler! Geen pijnlijke polsen gehad, zelfs niet in deze condities 

    Normaal ben ik behoorlijk pissig als er omleidingen zijn, maar bij deze had ik geen probleem.. Hiermee heb ik een een (alweer) zeer pittig bergpadje vermeden en vervangen door een weg met een gezapig 4% stijgingspercentage (en een paar kilometer extra)  

    Voor de start van de laatste klim (12 km met 450 HM) nog even vlug wat energie opslaan

    05-09-2022, 18:29 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    04-09-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2022 Zwitserland Dag 04 Altstatten - Chur
    77 km  - 580 HM - 17,8 km/h gem - 25 gr zon

    Volop zon vandaag met een rit die vrij vlak start. 
    'S morgens vroeg komt een luchtballon al direct een plekje opeisen.


    Het kleinste stadje van Zwitserland Werdenberg met 42 houten huizen wordt bewaakt door een kasteel uit de dertiende eeuw

    En daar is de Rijn terug, die we volgen door het dwergstaatje Lichtenstein (met Europese 4G)

    Daarna is het terug klimmen naar Jenins, een dorpje midden in de wijnvelden met een pak toeristen die hier wijn komen halen/proeven

    'S avonds overnacht ik in Chur waar een heerlijk maal wacht

    04-09-2022, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    03-09-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2022 Zwitserland Dag 03 Konstanz - Altstatten
    81 km  - 370 HM - 18,9 km/h gem - 23 gr zon/15 gr regen

    Vanmorgen zijn de straten nat en voorspellen ze een flinke regenbui rond 9u, dus zijn we de dag gestart in regenkledij
    Na een half uurtje zweten kon die uit want de zon verdreef de wolken. Het waren niet meer dan een paar druppels geweest, oef!

    En dan zorgt de zon voor heerlijke foto's van het kristalheldere meer



    Inderdaad, ook hier zandsculpturen. Ik weet niet wie eerst was, Middelkerke of de Bodenzee.. De sculpturen zijn in elk geval even mooi

    Rond een uur of 14, kwamen er donkere wolken opzetten met het nodige gedonder erbij. Ik heb getracht om het voor te blijven, maar het heeft me uiteindelijk een uur later toch ingehaald en het laatste uurtje was het fietsen in een fikse regenbui..

    Eens de Bodenzee achtergelaten, wijzigt het landschap grondig en verlaten we eindelijk de Rijn. Nog effe en dan staat er een heerlijk groot bad te wachten in mijn pension in Altstatten 


    Toevallig is er het jaarlijkse feest die avond. Eens het opgehouden heeft met regenen, is het er een gezellige drukte. Op verschillende plaatsen zijn optredens en de sfeer is heel gemoedelijk. Ik voel me net in Oppuurs waar iedereen elkaar kent

    De lokale chiro (of zijn het scouts) zorgen voor een gezellig kampvuurtje en drankjes/hapjes aan spotgoedkope (lees: Belgische) prijzen

    Aan keuze geen gebrek. Het tweede varkentje van de dag is bijna klaar..

    03-09-2022, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    02-09-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2022 Zwitserland Dag 02 Eglisau - Konstanz
    80 km (+7 km zwembad) - 670 HM - 17,9 km/h gem - 23 gr zon

    Wat een zalige dag vandaag: heerlijk zonnetje de ganse dag en een prachtige route!

    Na vertrek uit Eglisau stond er al na een paar km een pittige klim met een 100-tal HM op het programma.
    Het uitzicht was de beloning:

    Mooi uitzicht na een pittige klim

    Tijdens de klim schakelde mijn GPS automatisch over naar klimmodus: een snufje dat ik tot nu toe nog niet kende, maar eigenlijk best leuk.
    Kleurtjes geven de zwaarte aan en je kan netjes zien hoe ver het nog is tot de top. Leuk

    Boven aangekomen hoorde ik een gekrijs van jewelste. Er bleken een paar roofvogels (met veel kabaal) op jacht te zijn. Een paar minuten later lieten ze zich netjes fotograferen..

    Het volgende op het menu: Rheinfall
    Een ronduit spectaculaire waterval van 150 m breed en 23 m hoog. Qua watervolume is ze de grootste van Europa, het lawaai is indrukwekkend. 
    Bovendien is er in het midden een rotsformatie bestand gebleven tegen het water geweld wat het geheel des te spectaculairder maakt. Via een extra betalend boottochtje kan je de rots zelfs beklimmen.

    Rheinfall: bulderend geweld

    Stein am Rhein: zeer mooi stadje waar de beschilderingen van de huizen prachtig bewaard zijn gebleven. Enige nadeel: heel veel toeristen..

    En dan, na nog enkele klimmetjes komt de Untersee van de Bodensee in beeld.
    Je fietst hier op heerlijk rustige, vlakke fietspaden langs het meer, heerlijk!

    Bootjes op de Untersee

    02-09-2022, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    01-09-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2022 Zwitserland Dag 01 Grenzach Wyhlen - Eglisau
    94 km - 645 HM - 17,6 km/h gem - 24 gr bewolkt/zon

    Klaar voor een nieuwe uitdaging: een rondje Zwitserland

    Een nieuwe start is altijd een beetje spannend, maar vandaag is toch wel extra spannend omdat ik na een twintig tal jaren mijn Koga geruild heb voor een Santos. Doel is hier ook nog twintig jaar mee te fietsen als de gezondheid het toelaat .

    Deze fiets komt met een Rohloff naaf en ik was bang dat de kleinste versnelling niet zou volstaan. Na een 640 HM en een mooie trip van 94 km, heeft ze in elk geval de verwachtingen ingelost. Zalig om, al stilstaand, naar eender welke versnelling te kunnen schakelen en ik merk dat ik ook meer schakel omdat het echt wel vlotjes gaat. De allerkleinste versnellingen heb ik nog niet veel nodig gehad, die gaan vooral van pas komen op de langere klimmen binnen een dag of 3.    


    De eerste wegwijzer met de Santos gepakt

    Frequent werd het asfalt vervangen door een fijne grind ondergrond. Bolde op zich ook wel goed. Het zicht op de Rijn is vaak niet mogelijk door bomen, maar af en toe komt ze er toch doorpiepen

    De prachtige houten brug uit de 17e eeuw van Bad Sackingen en met 204 m, de langste houten brug van Europa. Hier ben ik een paar km voor omgereden, echt wel de moeite: ook binnenin prachtig

    Hoogspanningslijnen zijn alom vertegenwoordigd hier aan de Rijn. Er wordt immers op verschillende plaatsen energie gewonnen door dammen te plaatsen. Maar dit punt spande toch wel de kroon: het is het verdeelcentrum voor Zwitserland voor de hele hoge spanning (220kV)

    Gewoonweg prachtig toch..

    Blik op de Rijn met de ondergaande zon op mijn overnachtingsadres Eglisau

    01-09-2022, 20:07 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    02-07-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2022 Nederland Dag 11+12 Enschede - Bornem + overzicht
    Jammer, maar hier moet ik het rondje Nederland afbreken om terug te keren naar huis en begin volgende week terug aan het werk te gaan. Aangekomen in Bornem heb ik een 910 km op de teller staan en heb ik een 2/3 van het rondje kunnen afleggen. Ideaal om op een later moment af te werken dus.

    Van Enschede naar Bergen Op Zoom heb ik overbrugd met de trein. Dit ging eigenlijk heel vlot. Fiets in het juiste compartiment zetten, plaats nemen (er was nog veel plaats hier, verderop was het een ander paar mouwen en zat de trein goed vol) en sporen maar. 1 overstap later ben ik vlotjes aangekomen in Bergen Op Zoom. Reken toch wel op een dikke halve dag reizen.
    De dag daarna blijft er dan een korte rit van een 60-tal km over om terug thuis te geraken. Hier heb ik de kortste route gekozen en die blinkt niet uit van schoonheid. Buiten een ritje met de watertaxi en wat groen in het begin, is het een vrij "industriele" rit met heel wat bedrijfsterreinen. 

    Hieronder nog even een overzicht en volgend jaar hoop ik dit rond te maken.  





    02-07-2022, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    01-07-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2022 Nederland Dag 10 Ommen - Enschede
    85 km - 170 HM - 17,5 km/h gem - 22 gr bewolkt/zon

    Een heel stuk frisser vandaag. Het is de eerste dag dat ik 's morgens een vestje moet aantrekken omdat het nog maar 14 gr C is. Tot nu toe was het meestal al rond 18 gr C als ik vertrok en dan was een T-shirt perfect.
    Het heeft vannacht goed geregend, dus dat zal er wel wat mee te maken hebben, maar niet getreurd: starten maar. Al na enkele km, kom je langs een fenomeen met losse zandgrond wat toepasselijk "Sahara" heet..



    Maar het duurt maar even, vlak erna ziet het er weer heel Hollandser uit



    En met een (redelijk) gezonde hap, staan we weer sterk om de bergen te beklimmen in de NM. 
    Jawel, er komen enkele heuveltjes aan. Mij hotel ligt wel op 72m boven zeeniveau en het klimmetje er naar toe, was merkelijk voelbaar (5% voor halve km of zo)

    In de latere NM is het dan helemaal opgeklaard en was het zalig vertoeven op de "berg"top 

    01-07-2022, 16:10 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    30-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2022 Nederland Dag 09 Emmen - Ommen
    77 km - 105 HM - 18,3 km/h gem - 26 gr zon

    De route loopt vandaag langs wat minder toeristische plaatsen heb ik de indruk. In elk geval zijn er de eerste 50 km heel wat minder andere fietsers op pad dan op de andere dagen. Maar het weertje, dat is weer top vandaag, zeker als ik dan hoor dat het bij ons een druilerige dag was..
    Het rondje Nederland is toch wel een heel andere ervaring dan eender welke andere fietstocht. Op de meeste fietstochten kom ik amper andere fietsers met bepakking tegen en als je elkaar dan tegen komt, dan stop je en maak je een praatje, soms trek je dan samen verder of drink je samen iets. 
    Hier is het duidelijk anders, je komt om de haverklap andere fietsers met bepakking tegen en het blijft hier dan bij een vriendelijk knikje of een "hoi". Jammer eigenlijk, veel meer lotgenoten, maar toch veel meer afstand..



    Een typische foto van de dag (of zeg maar de laatste dagen). Enerzijds de velden: het Nederlandse landschap tijdens de route tot nu toe, bestaat voor een groot stuk uit akkers met overwegend mais, aardappelen en granen. Maar anderzijds.. die verrekte steentjes.. Ik denk dat ik tot nu toe toch makkelijk 20% van de tijd op dergelijke steentjes gereden heb, daar moeten ze er een massa van gekocht hebben.. 

    Maar verder ook zalig rustige wegen met goeie asfalt hoor



    's middags eindelijk eens gestopt langs een van de talrijke pannenkoeken huisjes. Best lekker, zo een hartige pannenkoek

    30-06-2022, 17:24 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    29-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2022 Nederland Dag 08 Groningen - Emmen
    93 km - 220 HM - 17,9 km/h gem - 27 gr zon en bewolkt

    De route loopt vandaag door de provincie Drenthe en heeft me toch wel een beetje verrast, maar dan in de positieve zin

    Eerst en vooral zijn alle Hollandse klassiekers zeker wel van de partij  


    Maar daarnaast zijn er ook heel wat ooievaarsnesten, hier zelfs 3 op 1 foto (waarvan de derde heel moeilijk te zien is in de bomenrij 

    En uiteraard zoeken ze kikkers en dergelijke, hier in het gezelschap van reigers

    Maar ook 5000 jaar oude Hunebedden zijn er zat te zien op de route, hier eentje die toch wel heel mooi bewaard gebleven is

    En op de middag stond er een "12 uurtje" op het menu met een heerlijk soepje, broodje ei en uiteraard broodje kroket. Heerlijk toch

    29-06-2022, 18:56 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    28-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2022 Nederland Dag 07 Dokkum - Groningen
    71 km - 81 HM - 18,8 km/h gem - 23 gr overwegend bewolkt

    Een rust(iger) dagje vandaag met wat minder kilometers op de teller zodat er nog wat tijd blijft om Groningen te verkennen.

    Omdat Dokkum niet op de route gelegen is, ga ik via een gewone weg terug richting route. En jawel, ook hier een volledig gescheiden fietspad. Zalig toch.
     


    Zicht op Schiernonikoog, het vijfde Waddeneiland, vanop de afsluitdijk van het Lauwersmeer.

    Nog een laatste blik op de Ferry richting de eilanden en dan gaat het vanaf nu verder landinwaarts

    Langs mooie, rustige fietspaden.. 

    Maar ook in het binnenland moet je niet lang zoeken achter water

    28-06-2022, 14:11 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    27-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2022 Nederland Dag 06 Harlingen - Dokkum
    81 km - 45 HM - 19,1 km/h gem - 21 gr bewolkt

    De tweede dag op rij fiets ik nu langs de Waddenzee. Terwijl gisteren de eilanden Texel en Vlieland amper te zien waren door de grote afstand, zijn vandaag Terschelling en Ameland wel goed te zien. 
    Het was vandaag overigens geen goede dag voor de groene stroomfabrikanten: er was geen wind (heel veel windmolens, maar ze stonden zo goed als allemaal stil) en geen zon. Wel ideaal fietsweer, niet te warm, niet te koud en vooral: geen regen.

    Massa's vogels op de grote zandbanken bij laag water en in de verte is het Waddeneiland Terschelling te zien



    De veerboot richting Ameland

    In tegenstelling tot wat je zou denken, zie je tijdens het fietsen de zee NIET (tenzij je de dijk oploopt). Aan schapen daarentegen is er geen gebrek
    Het verschil met de duinen van dag 2 tot 4 is groot. Geen natuurreservaten hier, maar volop landbouwgebied en weiden. 

    Ofwel fiets je langs de dijken

    Ofwel langs vruchtbare velden met windmolens tussendoor wat windmolens. En hier, grappig genoeg, stond ze netjes naast elkaar: een oud en een nieuw modelletje. 




    27-06-2022, 17:36 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    26-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2022 Nederland Dag 05 Den Helder - Harlingen
    85 km (-30 km met bus) - 145 HM - 18,6 km/h gem - 21 gr bewolkt/zon

    Na een goede nachtrust (in mijn caravan uiteraard) en een stevig ontbijt kon de dag starten.
     

    Het weer was in elk geval beter dan gisteren

    Hier aan de Noordkant van NL, zijn er (zo goed als) geen duinen meer. De route loopt hier slechts af en toe op de dijk zelf, voor een groot deel verkent ze het binnenland. Maar ook hier, water genoeg..
    En de wind? Die blies wat harder vandaag (19 km/h) en nog steeds uit dezelfde richting, maar vermits is nu richting het Oosten fiets is het meer een zijwind dan een duwtje in de rug. Zolang het maar geen tegenwind is!

    De afsluitdijk is gedurende langere tijd (2019-2025) afgesloten voor fietsers, het fietspad wordt gebruikt voor de verstevigingswerken. Er rijdt een gratis fietsbus die je elk uur naar de overkant brengt

    Er kunnen (theoretisch) 15 fietsen mee

    Aankomst in Harlingen

    26-06-2022, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    25-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2022 Nederland Dag 04 Noordwijkerhout - Den Helder
    108 (+12) km - 415 HM - 18,9 km/h gem - 20 gr bewolkt met paar druppels erna zon


    Wolken met heel wat dreiging, zo begon de morgen. 
    Vermits het een lange dag beloofde te worden, was ik al om 8:30 op pad en begon de morgen met een paar druppels, echter niet genoeg om een regenjas aan te trekken. Kort daarna, op een paar uur tijd, heb ik 3 maal de regenjas aan en uitgetrokken voor telkens een korte, heel beperkte regenbui. In de namiddag is de zon er door gekomen en was het direct terug T-shirt fietsweer. Dus al bij al, een vierde mooie dag. De wind, die was ook terug van de partij en bleef waaien uit een gunstige richting.

    De teneur van de dag was duinen, duinen en nog eens duinen. Alle soorten van duinen bedekt met bossen tot heel hoge duinen met amper grassen er op. 


    Volop dreigende wolken 's morgens vroeg, maar gelukkig weinig regen

    De regio boven Ijmuiden kent weinig bevolking en als er al bebouwing is, dan is het er nog heel rustig. En dus kom je er hertjes op wandel op straat.

    Beetje verder in de duinen worden runderen en schapen ingezet om het gras onder controle te houden en zo de eigenheid te bewaren.
    Ze lopen vrij rond in de grote duingebieden binnen de Cattle Grids. 

    En ja, waarom niet, ook paarden horen er bij

    Ook vandaag staat er een kort, gratis veerpontje op het programma in Ijmuiden met aan de overkant onder andere de fabrieken van Tata Steel, de vroegere
     eigenaar van Aluminium Duffel. Daar stonden bij een bezoek steevast broodjes kroket en een karton melk op het menu, lekker!

    In de namiddag kwam de zon er terug door piepen 

    Bij aankomst op mijn overnachtingsadres bleek mijn geboekte "pipowagen" toch wel veel kenmerken te vertonen van een caravan. 
    Mits een extra dikke matras om het slechte bed (lees: omgebouwde tafel) te verhelpen, heb ik er toch lekker in geslapen

    25-06-2022, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    24-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2022 Nederland Dag 03 Ouddorp - Noordwijkerhout
    85 km - 305 HM - 18,8 km/h gem - 22 gr overwegend bewolkt

    Vandaag was het een beetje spannend met het weer, maar het is goed uitgedraaid. 
    Geen spatje regen en een WZW windje (10 km/h), wat net de juiste windrichting was om me overwegend een duwtje in de rug te geven, gewoonweg zalig en inderdaad direct 1 km/h meer gemiddeld. 


    Bij het vertrek lag het wegdek er nat bij want het heeft vannacht goed geregend (heb mijn raam moeten sluiten om 5:00 )

    Rond de middag stond er een boottochtje van 50 min op het programma, de enige manier om van de Maasvlakte naar Hoek Van Holland te geraken.
    Ik had me het bootje wel wat groter voorgesteld, deze was nog een pak kleiner dan de overzetten bij ons..

    En weer volop duinen en natuurreservaten 

    Om 15u was het tijd voor poffertjes! Heerlijk met bloemsuiker, maar die boter, dat snap ik echt niet zenne..

    Den Haag: beetje mengeling van Belgie en Amerika..

    24-06-2022, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    23-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2022 Nederland Dag 02 Vlissingen - Ouddorp
    87 (+6) km - 290 HM - 17,85 km/h gem - 27 gr zon

    Tweede prachtige dag op een rij met een heerlijk zonnetje de ganse dag en een mooie trip langs de Oosterscheldekering.
    Ook qua wind valt het al twee dagen reuze mee, er is amper wind en als je hem dan toch voelt, is het een heerlijk duwtje in de rug of een goed te verdragen zijwind. 

    En dan de fietspaden: zo goed als de volledige route loopt via autovrije fietspaden, zalig dus. 
    Alleen zijn niet alle fietspaden van dezelfde kwaliteit..


    FIetspad op de dijk of er net langs met een heerlijk asfalt laagje. Mooi, maar gevoelig voor wind en volle zon


    De fietspaden in de duinen zijn een ander paar mouwen: heel wisselend, gaande van mooie asfalt tot gravel of zelfs gewoonweg zand.
    Bovendien gaan ze behoorlijk op en neer mee met de duinen, wat toch wel wat hoogtemeters oplevert, maar ze gaan wel vaak door bosrijke omgeving met heerlijke schaduw vandaag

    Westkapelle: officieel de hoek waar de Westerschelde eindigt en de zee begint. Je ziet het fietspad op het einde duidelijk naar rechts afbuigen. Vanaf daar volgen we de kust.



    De 9 km lange Oosterscheldekering met zijn 65 sluizen van 42m lang en 12m hoog die er voor zorgen dat er nooit geen ramp meer kan plaats vinden.

    De dijk was volledig afgesloten voor de voorbereiding van "Concert at Sea" volgende week. Spectaculair om door de werf te rijden (onder begeleiding uiteraard)

    En een laatste blik op "mijn" strand van vandaag: Ouddorp 

    23-06-2022, 19:34 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    22-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2022 Nederland Dag 01 Branst (BE) - Vlissingen (NL)
    80 km - 160 HM - 17,8 km/h gem - 27 gr zon

    Nu ik sinds Corona de smaak te pakken heb om 2 fietsvakanties per jaar in te plannen, leek het logisch om dit ook dit jaar verder te zetten.
    Eerste vakantie is nu dus van 22 juni tot 2 juli. Er blijft dus maar een 11-tal dagen over, dus ver weg gaan heeft geen zin. Daarom heb ik beslist om dit jaar eens Nederland te verkennen!
    En hoe kan je dat beter doen dan met een Ronde van Nederland, een boekje dat een rondje beschrijft van een 1300-tal km via bestaande LF routes.

    Vandaag stond de rit naar de start in Vlissingen op het programma. Het schitterende weer zorgde voor een prachtige start van de vakantie:
    Deze keer heb ik de Koga nog eens uit zijn welverdiend pensioen gehaald voor nog een laatste ritje als vakantiefiets

    En voila: daar is de grens al met NL

    In de buurt van Terneuzen fietsen we de dijk op en botsen we op de Westerschelde die hier behoorlijk breed spoort



    Via een formaatje groter dan de overzetboot die Branst vaart, gaat het verder naar Vlissingen voor een eerste overnachting

    Aan de kaai van Vlissingen zie je continue imposante zeeschepen voorbij varen, chique!

    22-06-2022, 19:12 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    Categorieën
  • Belgie (132)
  • Griekenland (3)
  • Lange afstandsroute (3)
  • Noorwegen (1)
  • Portugal (1)
  • Spanje (2)
  • United Kingdom (3)
  • USA (31)

  • Archief per jaar
  • 2025
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
  • 2006
  • 2004
  • 2003
  • -0001

    Vakantiefietsen

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs