Vakantiefietsen
Inhoud blog
  • 2025 Barcelona Macon - Lyon
  • 2025 Barcelona Chagny - Macon
  • 2025 Barcelona Lamarche sur Soane - Chagny
  • 2025 Barcelona Langres - Lamarche sur Soane
  • 2025 Barcelona Andelot - Langres
  • 2025 Barcelona Verdun - Andelot
  • 2025 Barcelona Verdun-Foug
  • 2025 Barcelona Marville - Verdun
  • 2025 Barcelona Florenville-Marville
  • 2025 Barcelona Lavaux-Florenville
  • 2025 Barcelona Namen - Lavaux
  • 2025 Barcelona Branst-Namen
  • Vakantiefietsen
  • 2024 Zwarte Wouden route - SAMENVATTING
  • 2024 Zwarte Wouden route - Freudenstadt - Pforzheim
  • 2024 Zwarte Wouden route - Uberlingen - Freudenstadt
  • 2024 Zwarte Wouden route - Lindau - Uberlingen
  • 2024 Zwarte Wouden route - Konstanz - Lindau
  • 2024 Zwarte Wouden route - Radolfzell - Konstanz
  • 2024 Zwarte Wouden route - Donaueschingen - Radolfzell
  • 2024 Zwarte Wouden route - Wolfach - Donaueschingen
  • 2024 Zwarte Wouden route - Strasbourg - Wolfach
  • 2024 Zwarte Wouden route - Diemeringen - Strasbourg
  • 2024 Zwarte Wouden route - Saarlouis - Diemeringen
  • 2024 Zwarte Wouden route - Trier - Saarlouis
  • 2024 Zwarte Wouden route - Hillesheim - Trier
  • 2024 Zwarte Wouden route - Eynatten - Hillesheim
  • 2024 Zwarte Wouden route - St-Truiden - Eynatten
  • 2024 Zwarte Wouden route - Branst-St-Truiden
  • 2023 Balkan kustroute - SAMENVATTING
  • 2023 Balkan kustroute - Lezhe - Tirana
  • 2023 Balkan kustroute - Shkoder - Lezhe
  • 2023 Balkan kustroute - Virpazar - Shkoder
  • 2023 Balkan kustroute - Cetinje - Virpazar
  • 2023 Balkan kustroute - Kotor - Cetinje
  • 2023 Balkan kustroute - Herceg Novi - Kotor
  • 2023 Balkan kustroute - Dubrovnik - Herceg Novi
  • 2023 Balkan kustroute - Ravno - Dubrovnik
  • 2023 Balkan kustroute - Ploce - Ravno
  • 2023 Balkan kustroute - Korcula - Ploce
  • 2023 Balkan kustroute - Vela-Luka - Korcula
  • 2023 Balkan kustroute - Split - Vela-Luka
  • 2023 Balkan kustroute - Sibenik - Split
  • 2023 Balkan kustroute - Skradin - Sibenik
  • 2023 Balkan kustroute - Zadar - Skradin
  • 2023 Balkan kustroute - Rondrit Zadar
  • 2023 Nederland Dag 21 Bergen Op Zoom - Vlissingen
  • 2023 Nederland Dag 20 Eindhoven - Bergen Op Zoom
  • 2023 Nederland Dag 19 Thorn - Eindhoven
  • 2023 Nederland Dag 18 Valkenburg - Thorn
  • 2023 Nederland Dag 17 Venlo - Valkenburg
  • 2023 Nederland Dag 16 Nijmegen - Venlo
  • 2023 Nederland Dag 15 Veluwe - Nijmegen
  • 2023 Nederland Dag 14 Enschede - Veluwe
  • 2023 Nederland Dag 13 Branst - Enschede
  • Rondje Zwitserland - samenvatting
  • 2022 Zwitserland Dag 15 St-Ursanne - Grenzach-Wyhlen
  • 2022 Zwitserland Dag 14 La Chaux-De_Fonds - St-Ursanne
  • 2022 Zwitserland Dag 13 Motiers - La Chaux-De-Fonds
  • 2022 Zwitserland Dag 12 Vallorbe - Motiers
  • 2022 Zwitserland Dag 11 Nyon - Vallorbe
  • 2022 Zwitserland Dag 10 Lausanne - Nyon
  • 2022 Zwitserland Dag 09 Saxon-Martigny - Lausanne
  • 2022 Zwitserland Dag 08 Brigerbad - Saxon-Martigny
  • 2022 Zwitserland Dag 07 Oberwald - Brigerbad
  • 2022 Zwitserland Dag 06 Sedrun - Oberwald
  • 2022 Zwitserland Dag 05 Chur - Sedrun
  • 2022 Zwitserland Dag 04 Altstatten - Chur
  • 2022 Zwitserland Dag 03 Konstanz - Altstatten
  • 2022 Zwitserland Dag 02 Eglisau - Konstanz
  • 2022 Zwitserland Dag 01 Grenzach Wyhlen - Eglisau
  • 2022 Nederland Dag 11+12 Enschede - Bornem + overzicht
  • 2022 Nederland Dag 10 Ommen - Enschede
  • 2022 Nederland Dag 09 Emmen - Ommen
  • 2022 Nederland Dag 08 Groningen - Emmen
  • 2022 Nederland Dag 07 Dokkum - Groningen
  • 2022 Nederland Dag 06 Harlingen - Dokkum
  • 2022 Nederland Dag 05 Den Helder - Harlingen
  • 2022 Nederland Dag 04 Noordwijkerhout - Den Helder
  • 2022 Nederland Dag 03 Ouddorp - Noordwijkerhout
  • 2022 Nederland Dag 02 Vlissingen - Ouddorp
  • 2022 Nederland Dag 01 Branst (BE) - Vlissingen (NL)
  • 2021 Oostenrijk Dag 13 Zell am See (Frohwies) - Salzburg
  • 2021 Oostenrijk Dag 12 Bad Gastein - Zell am See (Frohwies)
  • 2021 Oostenrijk Dag 11 Bad Gastein (RUSTDAG)
  • 2021 Oostenrijk Dag 10 Seeboden - Bad Gastein
  • 2021 Oostenrijk Dag 09 Velden am Worther See - Seeboden
  • 2021 Oostenrijk Dag 08 Volkermarkt - Velden am Worther See
  • 2021 Oostenrijk Dag 07 Dravograd - Volkermarkt
  • 2021 Oostenrijk Dag 06 Oberhaag - Dravograd
  • 2021 Oostenrijk Dag 05 Graz - Oberhaag
  • 2021 Oostenrijk Dag 04 Leoben - Graz
  • 2021 Oostenrijk Dag 03 Liezen - Leoben
  • 2021 Oostenrijk Dag 02 Bad Ischgl - Liezen
  • 2021 Oostenrijk Dag 01 Salzburg - Bad Ischl
  • 2021 Dag 10 Couvin - Ronquieres
  • 2021 Dag 9 Rochehaut - Couvin
  • 2021 Dag 8 Izel - Rochehaut
  • 2021 Dag 7 Izel
  • 2021 Dag 6 Libranont - Izel
  • 2021 Dag 5 Burg Reuland - Libranont
  • 2021 Dag 4 Eynatten - Burg Reuland
  • 2021 Dag 3 Huy - Eynatten
  • 2021 Dag 2 Hoeilaart Huy
  • 2021 Dag 1 Branst Hoeilaart
  • 2020 Vlaanderen samenvatting
  • 2020 Dag 16VL Brasschaat - Branst
  • 2020 Dag 15VL Mol - Brasschaat
  • 2020 Dag 14VL Mol rondrit
  • 2020 Dag 13VL Mol rondrit
  • 2020 Dag 12VL Maasmechelen - Mol
  • 2020 Dag 11VL Maasmechelen rondrit
  • 2020 Dag 10VL Kelmis - Maasmechelen
  • 2020 Dag 09VL Tongeren - Kelmis
  • 2020 Dag 08VL Hoegaarden - Tongeren
  • 2020 Dag 07VL Enghien - Hoegaarden
  • 2020 Dag 06VL Rollegem - Enghien
  • 2020 Dag 05VL Ieper - Rollegem
  • 2020 Dag 04VL Diksmuide - Roeselare - Ieper
  • 2020 Dag 03VL Damme - Diksmuide
  • 2020 Dag 02VL Stekene - Damme
  • 2020 Dag 01VL Branst - Stekene
  • 2020 - Ardennen samenvatting
  • 2020 Dag 09 - Dinant - Tienen
  • 2020 Dag 08 - Givet - Dinant
  • 2020 Dag 07 - Sedan - Givet
  • 2020 Dag 06 - Libramont - Sedan
  • 2020 Dag 05 - Durbuy - Libramont
  • 2020 Dag 04 - Rondrit Durbuy
  • 2020 Dag 03 - Luik - Durbuy
  • 2020 Dag 02 - Waver - Luik
  • 2020 Dag 01 - Bornem - Waver
  • Overzicht Westkust USA
  • 2019 Dag 15-20 Terug naar LAX
  • 2019 Dag 14: San Diego - grens Mexico
  • 2019 Dag 13: Oceanside - San Diego South
  • 2019 Dag 12: Newport - Oceanside
  • 2019 Dag 11: Venice Beach - Newport
  • 2019 Dag 10: Ventura - Venice Beach
  • 2019 Dag 9 Santa-Barbara - Ventura
  • 2019 Dag 8 Lompoc - Santa Barbara
  • 2019 Dag 7: Pismo Beach - Lompoc
  • 2019 Dag 6: Morro Bay - Pismo Beach
  • 2019 Dag 5: Ragged Point - Morro Bay
  • 2019 Dag 4: Big Sur - Ragged Point
  • 2019 Dag 3: Marina - Big Sur
  • 2019 Dag 2: Pescadero - Marina (Monterey)
  • 2019 Dag 1: San Fransisco - Pescadero
  • 2018 - Dag 18: Olema - San Fransisco
  • 2018 - Dag 17: Bodega Bay - Olema
  • 2018 - Dag 16: Guatala - Bodega Bay
  • 2018 - Dag 15: Little River - Guatala
  • 2018 - Dag 14: Westport - Little River
  • 2018 - Dag 13: Redway - Westport
  • 2018 - Dag 12: RUSTDAG
  • 2018 - Dag 11: Ferndale - Redway
  • 2018 - Dag 10: Arcata - Ferndale
  • 2018 - Dag 9: Klamath - Arcata
  • 2018 - Dag 8: Brookings - Klamath
  • 2018 - Dag 7: Gold Beach - Brookings
  • 2018 - Dag 6: Bandon - Gold Beach
  • 2018 - Dag 5: Reedsport - Bandon
  • 2018 - Dag 4: Waldorf - Reedsport
  • 2018 - Dag 3: Lincoln City - Waldorf
  • 2018 - Dag 2: McMinville - Lincoln City
  • 2018 - Dag 1: Portland - McMinville
  • 2017 - Seattle
  • Rondrit Andalusië – Spanje 2015
  • 2014 Fietsen naar Praag + Midden-Europaroute: Praag- Porec
  • 2013 De groene weg naar de Middellandse Zee + Fietsen in de Provence
  • 2012 Fietsverslag Engeland
  • 2011 Via de la Platta - Santiago de Compostella
  • 2010 SCHOTLAND
  • 2009 België - Rome
  • 2008 Ierland met de GPS
  • 2007 Portugal
  • 2006 Peloponesos - Griekenland
  • 2004 Noorwegen (Zuid)
  • 2003 Ionische eilanden - Griekenland
  • 2023 Nederland Dag 14 Enschede - Veluwe
  • 2022 Nederland Dag 06 Dokkum - Groningen
  • 2022 Nederland Dag 01 Branst (BE) - Vlissingen (NL)

    Zoeken in blog



    Fietsreizen van Gert Vergauwen
    Dit is mijn blog met mijn fietsreizen met bagage. Bedoeling is om fietsers wat extra info te geven bij hun reizen en om te gebruiken als leidraad op de fietsbeurs.
    15-06-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2025 Barcelona Namen - Lavaux

    71+4 km - 703 HM  - 17,4 km/h gem - 22 gr Bewolkt

    Heel afwisselende dag vandaag met droog weer, maar toch weer overwegend bewolking.

    De eerste helft van de tocht volgt braaf de oever van de Maas en is volledig vlak. Het is duidelijk dat het zondag is, er zijn heel wat fietsers (zonder bagage) en wandelaars die voorbij slenteren.

    Dit gaat door tot in Dinant. Kort na Dinant, in Anseremme, mondt de Lesse uit in de Maas en volg ik niet langer de Maas maar de Lesse. Er is ook een alternatief van de route mogelijk via de Maas maar dat is saaier. De route die ik volg biedt heel wat meer mooie plaatjes, maar heeft ook heel wat meer hoogtemeters.

    En die hoogtemeters komen snel tot uiting, want er is geen fietspad wat braaf de Lesse volgt. De route klieft hier door de heuvels.

    Maar dan is er gelukkig toch ook weer een 10-tal km een Ravel die uiteraard zo goed als vlak is.

    Met zelfs een vrij lange tunnel dwars door een heuvel. Op de foto lijkt de tunnel sterk verlicht te zijn, in de praktijk is er net voldoende licht om het pad goed te kunnen zien. Maar er is wél verlichting.

    Het einde van de tocht is in Lavaux St Anne met zijn eeuwenoud kasteel. Het kasteel is echt wel de moeite van het bezoeken waard en dat heb ik dan ook gedaan. De kelders tonen duidelijk hoe het personeel er woonde met nadruk op de 17e en 18e eeuw. De zalen van het kasteel zelf zijn mooi origineel ingericht, maar er is ook ruime aandacht voor de jacht en alles errond. Enfin, een aanrader.

    Qua overnachtingen zijn hier in de buurt niet veel mogelijkheden. Als je op tijd bent, kan je boeken in de enige B&B annex restaurant. Als je te laat bent, zoals ik, dan is er nog een appartement dat eigenlijk ook best ok was (al is het vrij prijzig - zeker als je alleen bent).

    15-06-2025, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    14-06-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2025 Barcelona Branst-Namen

    115 km - 560 HM  - 19,1 km/h gem - 27 gr Bewolkt (lichte neerslag af en toe)

    Vandaag was de start voor een fietstocht naar Barcelona volgens het boekje van Benjaminse.

    Omdat ik maximum 3 weken verlof aaneensluitend kan nemen en het toch snel rond 1800 km zal zijn, heb ik de reis opgedeeld in 2 delen zoals ook de 2 routeboekjes aangeven. Deel 1 gaat tot aan Cluny, ik ga iets verder tot aan Lyon en neem daar de trein terug.

    Zoals gewoonlijk start de trip aan mijn vijver  

    Vermits ze vrij goed weer voorspellen, ben ik dit keer heel licht gepakt, met zo rond de 15 kg aan bagage.

    De tocht brengt me via Willebroek, Mechelen en Leuven. Op het jaagpad naar Leuven zat een zwaan volgens de muurschildering, maar ik heb enkel eenden gezien

    Voorbij Leuven volgen een paar korte klimmetjes van 5%, jammer genoeg op kasseien. Er liggen er hier best nog wel wat, maar gelukkig valt het comfort wel mee met mijn dikke bandjes.

    En dan.. de laatste 35 km pikken we de Ravel 2 van Hoegaarden naar Namen op en wordt het wel heel aangenaam fietsen. De hellingen zijn altijd zachtjes (niet meer dan 2%), alleen regende het hier heel lichtjes maar toch wat te veel om het zonder regenvest te doen. Dus regenvest aan en dat bij 27 gr, dan weet je dat het zweten geblazen is!

    De gemiddelde snelheid lag hoog vandaag met 19,1 km/h. Daar zijn natuurlijk het eerste vlakke deel en het laatste deel op de Ravel hoofdzakelijk voor verantwoordelijk. Maar dan betekent het toch nog altijd dat je een dikke 6 uur op je fiets zit, stops niet meegerekend.

    Voor de eerste dag stond 's middags een slaatje op het menu. Kwestie van goed te starten

    De uitbater van het hotel in Namen (Grand Hotel de Flandre) was super vriendelijk en sprak me zelfs aan in het Nederlands. Ik had op voorhand verwittigd dat ik met de fiets was en hij had een passende plaats voorzien: een ingemaakte kast die op slot kon. Perfect toch!

    14-06-2025, 20:10 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vakantiefietsen
    ACTUEEL!! 
    Het eerste deel van de Barcelona route van Benjaminse is momenteel achter de rug. Na 951 km en 5600 HM ben ik in Lyon aangekomen.
    Nu blijft enkel nog het spannende deel van de terugreis per trein. Ik zit momenteel te wachten in Lyon Part Dieu op het vertrek van mijn Inoui trein waar een plaatsje voor mijn fiets gereserveerd is. Het tweede deel vanaf Parijs is zonder reservatie voor de fiets. 
    Ik ben benieuwd hoe dit gaat verlopen..
     
    Veel leesplezier

    14-06-2025, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    17-09-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2024 Zwarte Wouden route - SAMENVATTING

    15 fietsdagen voor een totaal van 1180 km en 8400 HM

    Deel 1: Branst - Bodensee 
    10 fietsdagen voor 840 km en 5500 HM

    Voor de tocht naar de Bodensee heb ik me laten inspireren door het vrij nieuwe (2023) boekje van Benjaminse "Door de Zwarte Wouden naar de Bodensee":
    Fietsgids: Mooiste fietsroutes door de Zwarte Wouden naar de Bodensee (cyclingeurope.nl)

    Ik heb dit helemaal in het oosten van het land opgepikt en verder volledig gevolgd. Een heel mooie route die door de Eifel, de Vogesen en uiteraard het Zwarte Woud naar de Bodensee voert.
    Hoewel er natuurlijk wat moet geklommen worden, valt dit al bij al nog heel goed mee en zijn de klimmen heel goed te fietsen (op een paar kleine uitzonderingen na).  

    Deel 2: Rondje Bodensee en stukje van de Schwarzwald Panorama Radweg
    5 fietsdagen voor 340 km en 2900 HM

    Voor het rondje rond de Bodensee volg ik nog grotendeels de route van Benjaminse tot in Uberlingen. Vanaf daar volg ik de Radweg naar Radolfzell.

    Omwille van gebrek aan tijd neem ik de trein van Radolfzell naar Villingen. Dit gaat prima met de DB.
    Je kan makkelijk je fiets meenemen en elk uur is een trein.

    Vanaf Villingen wou ik nog wat fietsen door het Zwarte Woud en is mijn oog gevallen op de Schwarzwald Panorama Radweg. Ik volg hier de etappe 2 en 1 in omgekeerde richting:
    Schwarzwald-Panorama-Radweg | Schwarzwald Tourismus GmbH (schwarzwald-tourismus.info)

    Deze route geeft me toch wat een mixed feeling. Enerzijds is etappe 2 echt mooi met goede wegen en mooie uitzichten. De route is best pittig omdat ze geen waterloop of spoor volgt, maar dat weet je op voorhand. Er komt een stukje onverhard aan te pas, maar dat stoort helemaal niet.

    De eerste etappe vond ik persoonlijk minder leuk: overwegend onverhard en voor de helft van de route middenin het woud fietsen vond ik wat tegenvallen.






    17-09-2024, 09:15 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    16-09-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2024 Zwarte Wouden route - Freudenstadt - Pforzheim

    78 km - 650 HM  - 16,5 km/h gem - 7 tot 14 gr Bewolkt

    Gisteren was het best een zonnige dag, ook al bleef het koud.

    Vandaag was het evenees koud, maar bleef het continue bewolkt. Geen zon te zien.
    De regen is gelukkig weg gebleven, ook al heeft het even gedruppeld. Zodra de regenkledij aan was, stopte het al terug. Ideaal toch..


    Na de stad verlaten te hebben, duiken we al na een paar kilometer het bos in.
     De weg is in het begin nog even asfalt om dan na een paar honderd meter over te gaan in grind. 



    De eerste 20 km is het Off Road klimmen geblazen terwijl we stijgen naar het hoogste punt van de route.


    Tussendoor ontsnappen we een kilometer uit het bos om over te gaan naar een volgend bos even later.

    Het uitzicht in het bos beperkt zich zo goed als altijd tot de weg met bossen links en rechts. Behoorlijk saai dus eigenlijk. Als er plots dan toch even een vergezicht opduikt is het fors remmen en even genieten alvorens verder te fietsen.


    Het zegt niet veel, maar dit was het hoogste punt.. Van hieruit was het duidelijk bergaf. Op de volgende 50 km zakken we een 600 hoogtemeters en dit is toch wel goed te voelen.

    Niettemin is de gemiddelde snelheid met 16,5 km/h vrij laag. Dit is grotendeels te wijten aan het overwegend Off Road aspect van de trip.   



    Ik weet het: tijdens de Benjaminse route heb ik gezegd dat er van het Zwarte Woud weinig te bekennen viel, het was meestal fietsen in de valleien die door het Zwarte Woud liepen.
    Wel.. vandaag was een overdosis Zwarte Woud.. Vooral het tweede woud waar het nogmaal 17 km verder ging op onverhard (in totaal dus meer dan 37 km) was het bij momenten een beetje griezelig. 
    De voorbije 3 uur ben ik welgeteld 2 keer mensen tegen gekomen (hout kappers), voor de rest NIEMAND.
    Er waren ontelbare zijwegjes, alles lijkt op elkaar. Ik mag er niet aan denken dat je hier pech hebt met je fiets of je navigatie uitvalt (je hebt nog wel wegwijzers, maar toch..).
    Kortom: het was een avontuur om gedurende 2 dagen een route te volgen die je totaal niet hebt voorbereid en geen info over hebt. Conclusie: dag 1 heel mooi, maar behoorlijk zwaar. Dag 2 te veel onverhard om aangenaam te zijn.


    Eindelijk uit het bos en terug naar ons traditionele "beekje volgen". Automatisch kom je ook weer wat mensen tegen. Veel aangenamer fietsen, ook al blijft het heel regelmatig Off Road.


    Yes.. Terug huizen.. En eindelijk terug wat asfalt. De laatste 30 km gaat het overwegend verder over asfalt en schiet het best goed op.


    16-09-2024, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    15-09-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2024 Zwarte Wouden route - Uberlingen - Freudenstadt

    92 km - 1110 HM  - 16,5 km/h gem - 8 tot 14 gr Zon/bewolkt

    Wat een prachtige dag vandaag: behoorlijk zwaar met heel wat hoogtemeters maar wel een heerlijk zonnetje in plaats van de regen van de laatste dagen. Niettemin bleef het heel fris en heb ik de ganse ochtend met handschoenen aan gereden en mijn dikke fietsvest én regenjas tegen de wind.
     
    Bovendien is vandaag een beetje speciaal: ik vang de terugreis aan. Dat betekent dat ik het rondje Bodensee volledig maak tot in Radolfzell en daar de trein neem naar Villingen. Dit betekent een klein uurtje relaxen in de trein en genieten van het landschap. Ik had geluk: er was een jonge wielrenner uit Donaueschingen die op 2 dagen met zijn koersfiets rond het meer had gefietst en me wegwijs heeft gemaakt om de fiets mee te nemen op de trein.
    Van in Villingen tot Pforzheim volg ik dan de Panoramaroute door het Zwarte Woud. Dit is een heel mooie route, heb ik vandaag vastgesteld, maar wel behoorlijk zwaar. Ze gaat dwars door het landschap zonder een rivier of spoor te volgen met heel wat hoogtemeters als gevolg.  
     


    8:30 Bodensee - het zonnetje is zelfs nog niet op, maar wat een plaatje al..


    Laatste blik op de Bodensee, vanaf hier gaat het landinwaarts


    Eens we de Bodensee verlaten hebben, gaat het via een zelf uitgestippelde route naar Radolfzell. Ik kwam echter al snel bordjes tegen richting Konstanz en even later Radolfzell en heb hier de voorkeur aan gegeven. Best mooi stukje maar meestal parallel aan de weg met een 15 km en een 150 HM tot aan het station van Radolfzell.



    Uitgestapt in Villingen, kan ik eigenlijk onmiddellijk aanpikken aan de Panoramaroute. Het is heel snel duidelijk dat dit een best pittige route is, maar het levert ook wel een aantal mooie plaatjes op.




    Groene energie: dat was zeker.. Maar moest het nu een windmolen of zonnepanelen zijn, tja..
    We zetten gewoon beide: zonnepanelen ter waarde van 416 kWp en de windmolen zal ook wel een 500 kWp zijn



    In het vorige deel heb ik aangegeven dat ik niet echt het gevoel had om in het Zwarte Woud te fietsen maar eerder in de vallei. Dit is vandaag wel even anders: het laatste deel van de route gaat volledig dwars door het woud. Enige nadeel: gravel..


    Effe uitblazen op een bankje op het hoogte punt (820m). Mijn aluminium ros staat al klaar om aan de afdaling te beginnen (beetje klein, rechts naast de weg)

    15-09-2024, 19:11 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    14-09-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2024 Zwarte Wouden route - Lindau - Uberlingen

    64 km - 250 HM  - 16,1 km/h gem - 8 tot 12 gr Bewolkt/miezer

    Vandaag een korte rit op het programma om het rondje Bodensee af te ronden.
    Na 4 dagen rust aan de Bodensee, rij ik morgen terug richting België. Ik maak hiervoor het rondje af tot in Radolfzell om daar een stukje de trein te nemen hoger het Zwarte Woud in. Daar volg ik nog een paar dagen de Panaramaweg richting Pforzheim. Ik ben benieuwd..
    In elk geval heb ik de voorbije dagen ook wat tijd gehad om te relaxen en heb ik hier de 4 sauna's aan de Bodensee uitgetest:
    - Bora sauna in Radlofzell: een iets oudere, maar mooie sauna met een heel aangename ligweide aan de Bodensee en een aantal sauna's in de tuin van een ideale grootte. Dik in orde, kom ik zeker nog eens.
    - Bodensee therme in Konstanz: dit is een combinatie van sauna en therme in een nieuw gebouw, maar de sauna's zelf komen vrij klein over en het complex is ook heel compact. Helemaal niet druk, maar toch niet echt wauw. Niet echt voor herhaling vatbaar.
    - Theme Lindau: dit is een splinternieuwe sauna in een heel modern complex (combi met therme). De sauna's zijn groot tot mega groot (de opgietsessie in de theater sauna was met een 150 personen en 2 sauna meesters omdat de ruimte zo groot is; de groostste sauna die ik ooit gezien heb). Het gebouw zelf is toch ook wel vrij compact en (iest te) modern naar mijn zin. Maar niettemin toch wel een heel mooie sauna. Nadeel: het was er heel druk op een vrijdagnamiddag in het sauna gedeelte.
    - Bodensee therme Überlingen: weer een combi tussen therme en sauna. Beide zijn heel groot en uitegstrekt. Het was er best druk op een zaterdag, maar het stoorde helemaal niet. De sauna's zijn groot en de meeste hebben uitzicht op de Bodensee (ze lijken op de foto's in oude huisjes te zitten, maar zijn zeer modern).  Deze heeft toch, naast de Bora, de meeste punten zou ik zeggen. Al is het natuurlijk heel subjectief.


    De Noordelijke route loopt iets meer door dorpen/steden dan de Zuidelijke, maar is toch ook wel heel mooi. Je passeert hier een oude hangbrug ook de 19e eeuw. 


    Het Zeppelin museum moest ik toch echt wel bezoeken. Er staan de nodige computer simulaties, maar ik bleef een beetje op mijn honger zitten naar de huidige modellen, ook al zweven ze constant boven je hoofd. Het enige wat ik er van vond, was dat de structuur van nieuwe modellen nu gemaakt is van carbon in plaats van aluminium. Wel heel wat info over de geschiedenis. Best knap.


    Indrukwekkend is ook het replica gedeelte van de Hindenburg. Je loopt rond in het passagier gedeelte van de zeppelin, maar krijgt ook een heel goed idee van hoe de zeppelin was opgebouwd.


    Heel wat wijnbouw aan deze zijde


    De lunch viel een beetje tegen. Het brood met kaas en druiven had ik me toch net iets anders voorgesteld..


    Meersburg is op en top toeristisch. Heel wat dagjesmensen waaronder een pak via de dagelijkse boottochten. 


    Ook al was het weer een regenachtige dag. De late namiddag en avond is het droog gebeven en kwam er zelfs heel even een zonnetje piepen.

    14-09-2024, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    12-09-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2024 Zwarte Wouden route - Konstanz - Lindau

    84 km - 180 HM  - 17,6 km/h gem - 8 tot 11 gr Zon/bewolkt

    Prachtige dag vandaag, ook al was het ijzig koud deze morgen: slechts 8°C maar helder weer. T-shirt, dikkere fietsvest en regenjas aan gedaan en klaar is kees. Handschoenen zorgden nog voor het heerlijke warme gevoel. Kortom: No problem.  



    Het hotel (Bilger Eck) heeft geen plaats voor fietsen beneden, maar heeft wel op de eerste verdieping een terras waar fietsen kunnen staan. Dus hebben ze aan de zijkant platen gemonteerd die kunnen neergelaten worden om je fiets naar boven te brengen. Knap gevonden! Werkt prima en je fiets staat veilig (niet onbelangrijk in een stad als Konstanz)!



    Helder weer, eindelijk!

    Terwijl ik aan het fietsen ben, vallen me een paar zaken op die me een deja vu effect bezorgen.
    Ik heb hier al eens gefietst.. En jawel, tijdens mijn rondje Zwitserland in 2022 was een groot deel van de route identiek. Alleen was het toen 23°C en nu nog geen 10°C.. Het was en blijft een heel mooie fietsroute in elk geval.



    Onderweg langs de Zuidelijke kant van de Bodensee zag ik plots iets glinsteren. Bij nader inzien bleek het een zepellin te zijn die boven Friedrichshafen aan de overzijde vloog.


    Op verschillende plaatsen zag ik de zepellin opduiken. Dus was ik direct benieuwd of ik ook een vlucht zou kunnen maken. Het goede nieuws: er zijn al vluchten mogelijk vanaf 330€. Alleen was de eerst beschikbare vlucht binnen 4 weken..
    Als je dus deze fietstocht overweegt: tijdig boeken!




    Knappe fontein in Romanshorn



    Zicht vanuit de uithoek aan de oostkant van de Bodensee: Bregenz.
    Ondertussen zijn we de grens overgegaan van Zwitserland naar Oostenrijk. Ik heb geen grenspost gezien, dus ergens stiekem de grens vergestoken op een klein weggetje.


    De leeuw en de vuurtoren bewaken de haven van het schiereiland Lindau. 
    Een best indrukwekkende leeuw van 6m hoog en een oude vuurtoren uit 1855 van 33m hoog slagen er wonderwel in om de juiste sfeer te scheppen in het Duits Lindau, want jawel: ergens zijn we nog eens de grens overgestoken.

    12-09-2024, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    11-09-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2024 Zwarte Wouden route - Radolfzell - Konstanz

    35 km - 150 HM  - 18,0 km/h gem - 18 gr Bewolkt, Miezer regen

    Dagje verlof vandaag. Kort tochtje nog naar Konstanz voor een bezoek aan de Altstadt en de haven met het draaiende Imperia standbeeld. In de namiddag staat een welverdiende sauna op het programma (vergelijkende studie met de Bora sauna van gisteren )

    Toegang tot de Alstadt


    Onze rond draaiende Imperia

    Impressie van het meer

    11-09-2024, 19:17 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    10-09-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2024 Zwarte Wouden route - Donaueschingen - Radolfzell

    71 km - 550 HM  - 17,5 km/h gem - 18 gr Miezer regen, bewolkt

    Vandaag nog een laatste trip tot aan de Bodensee. Volgens het weerbericht zou het na een uurtje goed weer moeten worden. Dat heeft er in de praktijk toch iets anders uit gezien..

    Hier ontspringt de Donau. Rocht vooruit start de Donau als samenloop van de rivieren van links en rechts.


    Het eerste uur volgt de route de vallei van de Donau, maar het pad loopt eigenlijk amper in de buurt van de Donau zelf, maar eerder verspreid over de (brede) vallei.
    Als her er toch langs loopt, levert het best mooie beelden op zoals hierboven.



    Nog een laatste blik achterom naar het Zwarte Woud. De route loopt hier terug omhoog van 640m naar 840m hoogte (foto). Ze start in de verte in het woud om dan verder omhoog te lopen door de velden tot op dit punt.

    Aan de andere kant van de weg zie je in de verte al de Bodensee liggen, ook al het van hieruit nog een rit van een kleine 30km. Je ziet het op de foto hierboven slecht, daarom hetzelfde beeld ingezoomd op de volgende foto:


    Ingezoomd zie je in de verte wel de Bodensee liggen.


    De  voorspelde zon heb ik pas tegen een uur of 15u gezien. Een ferme regenbui was niet voorspeld maar is er jammer genoeg wel uitgevallen..

    Aangekomen aan de Bodensee is het zonnetje er toch doorgekomen

    10-09-2024, 20:25 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    09-09-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2024 Zwarte Wouden route - Wolfach - Donaueschingen

    71 km - 820 HM  - 15,4 km/h gem - 16 gr Regen, miezer regen

    Tot nu toe heb ik elke dag met mijn sandalen aan gefietst, tot vandaag dus. Fietsen in sandalen geeft me een extra zomers- en vakantiegevoel. Dus als het effe kan, dan zijn het sandalen! Vanmorgen was het 13°C en was het al aan het miezeren. Bovendien was ik op dat moment op 250 m hoogte en moest ik klimmen naar 895 m. Warmer zou het dus zeker al niet worden..  
    Bovendien regen.. Vertrokken in regenkledij voor de eerste 20 km. 



    Ik wou vandaag een museum bezoeken over de Flösser. Mannen die 20 à 30 achter elkaar gebonden boomstammen over de rivier naar beneden stuurden in de 14e en 15e eeuw. Het ging echter pas om 11u open, dus no go..Daarom moest ik het doen met een bordje onderweg op de route. 


    Schiltach heeft wel heel veel huizen met vakwerken en prachtig geschilderd bovendien. Tijd voor een paar foto's in de regen


    Schramberg: in de 19e eeuw  is hier de uurwerkindustrie tot leven gebracht.  


    De weg naar de top voert de laatste 10 km over een steeds smaller wordend dal, maar heel af en toe is er toch een beetje groen. Waarom zou je als ree in het bos wat groen bij elkaar scharrelen als er hier een overdaad lekker sappig gras staat.. Ze gingen helemaal niet lopen als ik er aan kwam, maar gingen wel wat verder naar achteren grazen.


    Hoogste punt bereikt op 895m hoogte. De laatste 10km gaat het stevig omhoog tussen de 3% en 10%. Bij de start van deze klim, heb ik mijn regenkledij uit gedaan en heb die geruild voor een iets dikker jasje met lange mouwen en korte broek. Bij de start: prima want het was droog, na een 10-tal minuten begon het echter te miezeren en zelfs licht regen. Ik had echter geen zin om terug een regenjas aan te doen als je zoveel inspanning doet en dat bleek toch de goeie beslissing. 


    Tijdens de afdaling gaat de weg/fietspad op een bepaald moment over op gravel en loopt die dwars over een boer zijn erf.. Er staat enkel een bordje dat je moet afstappen en hij zei een vriendelijke goeiedag


    Aangekomen aan het doel voor vandaag: Donaueschingen. 
    In dit dorp ontspringt de Donau door de samenvloeing van de rivier de Brigach en de Breg. Maar volgens de legende is deze bron de "echte" bron. Er zijn er trouwens in het dorp een 10-tal van dergelijke bronnen te vinden al zijn de andere niet zo beroemd geworden. 

    09-09-2024, 19:19 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    08-09-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2024 Zwarte Wouden route - Strasbourg - Wolfach

    70 km - 350 HM  - 18,0 km/h gem - 21 gr Regen/bewolkt


    Vanmorgen zag ik nog een "fiets" hangen en ik moest denken aan check-in in het hotel van gisteren. De man van de check-in balie was een sigaret aan het roken toen ik mijn fiets voor het hotel wou parkeren en binnen gaan. Hij zei: niet doen, direct in de parking zetten. Ik ben hier al 2 fietsen kwijt gespeeld.. Dus, ik heb zijn raad gevolgd en mijn fiets direct in de garage veilig weg gezet.
    Deze eigenaar zal ook gezegd hebben: "ik had hem nochtans vastgelegd"



    Fietsburg bij het verlaten van Strasbourg. Een stad die toch wel heel goeie punten scoort op het gebied van fietsvriendelijk. En niet alleen dat trouwens: het is toch wel een van mijn favoriete "vakantie steden".


    En een paar km verder zijn we terug in Duitsland zoals zich direct laat raden met zijn wegwijzers.


    Een kleine 20 km verder, rijden we dan officieel het Zwarte Woud binnen. Een toch wel heel uitgestrekt gebied hier in deze hoek van Duitsland en gekend om zijn authentieke dorpjes, wouden en heuvels natuurlijk. 


    Tot mijn verbazing heb ik tot nu toe nog niet in het "Wald" gefietst. De route volgt de vallei van de Kinzig die tot hiertoe eigenlijk behoorlijk breed is.


    Een kasteel op een helling met wijnranken mag natuurlijk niet ontbreken in de vallei.


    Reigers vinden in de natte graslanden blijkbaar de nodige kikkers en dergelijke, want ik heb er verschillende gezien.


    Typisch dorpszicht hier in het Zwarte Woud met zijn typische vakwerkhuizen en gezellige pleintjes. 

    08-09-2024, 18:19 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    07-09-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2024 Zwarte Wouden route - Diemeringen - Strasbourg

    83 km - 350 HM  - 17,8 km/h gem - 26 gr Eerst bewolkt, dan zon


    Het weer zit mee vandaag, ze voorspellen een zonnige dag met temperaturen tot 27 °C en de start is alvast heel hoopvol.

    Tijdens de klim naar La Petite Pierre in de Vogezen zit je middenin de bossen voor een vrij stevige maar wel heel mooie klim. 
    Ik bedank me wel dat ik eerst hier dacht te overnachten voor de overnachting van gisteren. Dat had wel nog een ferme klim betekent op het einde van de dag, dus goeie keuze gemaakt.. 's Morgens wordt zo een klim makkelijker verteerd  



    Boven gekomen, blijken we in de nevel te zitten ook al is het ondertussen 22°C


    Dus maar teug afdalen uit de Vogezen, maar beneden aangekomen blijkt het weer niet veel verbeterd te zijn.. We zien wel, het is in elk geval aangenaam warm fietsweer.


    Een paar km verder komen we weer aan een water met sluizen net zoals gisteren. Het is dan wel niet de Saar maar het principe is wel hetzelfde: heerlijk zo goed als vlak fietsen voor volgende 35 km


    En dan doemt plots het Europees Parlement op als we er langs het water voorbij fietsen. We zijn in Strasbourg

    De stad zelf is enorm druk op een zaterdagnamiddag, maar wel heel mooi om te bezoeken. Echt prachtig!

    07-09-2024, 17:10 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    06-09-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. 2024 Zwarte Wouden route - Saarlouis - Diemeringen

    77 km - 370 HM  - 18,2 km/h gem - 19 gr Bewolkt

    Het thema van vandaag was wegenwerken.. Niet minder dan 3 omleidingen op de Saarroute voor een totaal van meer dan 22 km. Alle omleidingen waren goed aangegeven, dat wel, maar liepen regelmatig door drukke stedelijke gebieden. Enfin, het eerste deel van de route was duidelijk wat minder mooi vandaag.  





    De omleiding bracht me langs de IJzersmelterij van Völklingen (Völklinger Hütte), wat een UNESCO industrieel erfgoed is. Zeker de moeite van een bezoekje waar.


    Als er geen omleidingen waren, dan bleef de Saar de rode draad voor het eerste (en Duitse) deel van de route.


    Eens de Franse grens over wordt de rivier "La Sarre" en is ze niet langer volledig met sluizen afgesloten. De Fransen laten een deel van de rivier de vrije loop en hebben een kanaal met sluizen gegraven waar een deel van het water door stroomt.
    Je krijgt hierdoor een heel speciaal effect zoals te zien op de foto hierboven: links loopt het natuurlijke deel van de Saar en wordt het verloop opgevangen door natuurlijke dammetjes die vroeger ook watermolens aandreven. Rechts loopt een aantal meters (van 3 tot meer dan 8 m) hoger dan het kanaal met zijn sluizen. Heel speciaal en veel gebruikt voor plezierboten.



    Voor het laatste deel van de route wordt de Saar verlaten en komen er weer wat meer hoogtemeters aan te pas door het heuvelende landschap. Wel een heerlijk rustige afwisseling na het drukkere eerste deel.

    06-09-2024, 18:59 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    05-09-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2024 Zwarte Wouden route - Trier - Saarlouis

    83 km - 350 HM  - 18,3 km/h gem - 27 gr Zon/bewolkt

    Zalig dagje vandaag met een heerlijk weertje en een heel mooie route langs de Saar en een klein stukje langs de Moesel om te starten.
    Hier komt van rechts de Saar mee uit in de Moesel. De Saar is op zich ook al een best brede rivier met op de meeste paden een fietspad aan beide kanten.

    Qua tocht kon het verschil niet groter zijn dan gisteren. Ook hier ging het pad soms weg van het water, maar het liep altijd heel geleidelijk bergop en -af. De enige uitzonderingen was aan de sluizen waar het waterniveau ineens een sprong maakt die je uiteraard moet volgen. Bijgevolg heel wat makkelijkere hoogtemeters dan gisteren.

    Bij de keuze tussen welke kant van de rivier je volgt, gaat het natuurlijk om wat je belangrijk vindt. 
    Ofwel een mooi asfaltje maar dan wel naast een drukke weg, ofwel gravel maar temidden van de natuur. Ik ben blij dat de route voor het tweede gekozen heeft. 


    Een eindje verder: én asfalt én heerlijk rustig fietsen
     
    Hoewel het nieveau van de Saar geregeld wordt door sluizen, zijn er toch regelmatig grotere toeristenboten die voorbij komen.
     
    De laatste 20 km van de tocht tot Saarlouis is heel wat minder mooi: de rechteroever is volledig afgesloten voor grote wegenwerken (nieuw wegdek zo te zien). Het betonnen fietspad op de andere oever is wat minder comfortabel en voert bovendien regelmatig door wat drukkere bebouwing of kleine industrie. 

    Terwijl ik aan het typen ben, wordt de zonnige dag afgesloten met een ferm onweer..   
     

    05-09-2024, 18:51 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    04-09-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2024 Zwarte Wouden route - Hillesheim - Trier

    98 km - 760 HM  - 18,4 km/h gem - 20 gr Regen

    Deze morgen gaf het weerbericht aan dat er heel wat kans op regen was, maar meestal valt het toch nog wel mee. Vandaag was het echt een regendag.. Bij het verlaten van het hotel was het aan het regenen, dus ben ik regenkledij vertrokken en ik heb het pas tegen uur of 14 kunnen uittrekken.
    Maar het stoorde niet echt, het was aangenaam warm (rond 18-19°C) en ook al werd de jas toch wat nat van het zweet, kou had ik niet. Dus het nieuwe regenjasje bleek een goeie koop te zijn .

    's Morgens vroeg lichte regen en heel wat nevel. Het eerste deel van de route was aangenaam fietsen door de velden. Het feit dat de route een paar honderd hoogtemeter afdaalde was hier goed te voelen

    In dit deel was het echter een ander verhaal. Hoewel de route meestal een riviertje of een spoorweg volgde was er nagenoeg nooit genoeg plaats voor de weg ernaast. Waardoor de weg via de flanken continue op en neer liep en voor heel wat extra hoogtemeters zorgde. 

    Niettemin een heel mooie en afwisselende route. Gewoon iets meer tijd voor nemen.
     
     
    Tegen de middag zag ik mensen op een terras zitten bij een restaurant en wou ik ook iets eten. Bij nader inzien bleken het Belgische vakantiefietsers te zijn op een 5-daagse tocht die hun boterhammen aan het opeten waren op een gesloten terras.
    Na een leuke babbel dus maar verder doorgereden.

    Pas tegen 14:30 ben ik aan eten toegekomen. En smaken dat het deed!

    Afsluiter van de dag: hotelletje in Trier

    04-09-2024, 19:57 geschreven door Gert  

    Reageer (1)

    Categorie:Belgie
    03-09-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2024 Zwarte Wouden route - Eynatten - Hillesheim

    92 km - 750 HM  - 18,0 km/h gem - 23 gr Bewolkt/zon

    Het wordt een mooie dag vandaag met wat bewolking en af en toe wat zon er erbij. En vooral geen te hoge temperaturen door de wat hogere ligging. Ideaal!



    We starten vandaag in het natuurpark van de Hoge Venen. 


    De route volgt een aantal rustige, al dan niet geasfalteerde wegen, door de bossen. Je komt er amper andere mensen tegen. Echt een prachtig stukje natuur. 


    En ja hoor, na een uurtje is het zover. Er steek een groot hert de baan over op een hondertal meter van mij. Ik neem mijn gsm en ben nog niet klaar voor een foto wanneer een jong een paar seconden later over steekt. Maar van het derde heb ik wel een foto kunnen nemen! Ze verdwijnen in no time in de bossen alsof ze er nooit geweest zijn.


    Niet alle paden lagen er even goed bij. Dit grindpad was een beetje verwoest doordat er bomen gerooid waren. Het grind pad op zich was behoorlijk ruw, maar te doen met mijn dikke bandjes.


    Na de stevige klim van een 600 HM was het tijd om de batterijtjes op te laden. Dankzij deze lekkere tagliatelli met zalm (voor 16 euro..) kon ik er weer even tegen.



    Een 10-tal km na het verlaten van het natuurpark van de Hoge Venen komt er een lang stuk (> 30 km) Vennbahn aan.
    Deze hele lange oude spoorbaan is over het algemeen van heel goeie kwaliteit. De eerste 10 km is het nog klimmen geblazen maar tegen een zalig continue percentage van 1 à 2 %. Daarna start de "lange afdaling" waarbij je meer dan 20 km lang omlaag zoeft tegen een snelheid van rond de 26 km/h zonder veel moeite te doen. Dit heeft de gemiddelde snelheid gelukkig wat opgekrikt. 

    Maar qua hotel, heb ik me toch nog laten vangen. Op de route kom je niet veel tegen, dus kijk je in de dorpen in de buurt. Vandaag was dit Hillesheim, en stadje dat blijkbaar bekend staat als de "Krimihauptstadt". Dat was natuurlijk niet de bedoeling, maar het Augustiner hotel met zijn Wellness, die in een Oostenrijks hotel niet had misstaan, des te meer. Jammer genoeg bleek het vanaf de route nog een 2-tal kilometer (wat ik wist) omhoog met 5% (wat ik niet wist)..  

    03-09-2024, 17:52 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    02-09-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2024 Zwarte Wouden route - St-Truiden - Eynatten

    96 km - 820 HM  - 16,4 km/h gem - 25 gr Bewolkt/zon/regen

    Volgens het weerbericht wordt het vandaag zonnig met kans op een bui..
    In elk geval is het droog bij de start en al best warm met een 19 °C. Tot een uur of 16 ziet de kans op neerslag er best klein uit, dus gewoon kwestie van door te rijden!


    De wolken zien er dan wel best dreigend uit, ik heb helemaal niet het gevoel dat het spoedig gaat regenen, dus genieten we van het best pittige landschap met volop fruitbomen in de aanbieding.

    Wat een verschil ook met gisteren: gisteren was het een drukte van jewelste, vanmorgen heb ik amper fietsers gezien (< 5).

    µ
    De typische weggetjes door de velden gaan continue op en neer. Mooi maar wel iets pittiger dan ik verwacht had. 
    Ik zie de tijd vlotjes wegtikken, maar maak me nog geen zorgen.


    De Maas: komende uit de heuvels aan de rand betekent dit uiteraard een ferme afdaling. Zalig!
    In Eysden brengt het pontje ons dan voor 1,5 euro naar de overkant van de Maas. Tot mijn verrassing zit het (vrij grote) terras om 12:15 al helamaal vol op een maandagmiddag op de eerste schooldag😁. Gelukkig zijn er meerder terrasjes en is plaats vinden geen probleem.


    Na een paar kilometer volgt de route een oude spoorbaan die zacht golvend met een heerlijk maximum percentage van 2% op en naar gaat. Tussendoor wel even genieten van de golvende landschappen is een must uiteraard.

    En dan slaat het noodlot toe: om stipt 16 begint het te regenen en te donderen. Gelukkig is er aan deze vijver een overdekte loods waar ik kan schuilen. De bliksem slaat heel vaak toe en af en toe behoorlijk dicht..
    In het begin staat er op mijn app dat dit een klein half uurtje duurt: ideaal om wat te stretchen dus. Na twintig minuten is het onweer weggetrokken, maar het blijft regenen. Een blik op mijn app geeft aan dat de bui gewijzigd is naar een bui van een uur of 3..
    Dus regenkledij aan en erdoor dan maar.. De eerste 8 kilometer in de regen zijn een feit.

    02-09-2024, 19:09 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    01-09-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2024 Zwarte Wouden route - Branst-St-Truiden

    98 km (+4 km)  - 340 HM  - 19,4 km/h gem - 30 gr Zon

    DIt jaar lag er op de FIets-en Wandelbeurs in Gent een splinternieuw boekje uit de reeks van Benjaminse: De Zwarte Wouden route. Geen extreem lange route (ongeveer 750 km + 150 km om op de route aan te sluiten), maar ideaal voor dit jaar.
    De voorbereidingstijd is beperkt doordat mijn nichtje ons ouderlijk huis heeft gekocht en ik mag helpen om het in orde te brengen . Als je weet dat het doel is om de woning te verbouwen van energielabel F naar A, dan weet je dat er werk aan de winkel is.
     
    Enfin, het doel is om de route te volgen, rondje Bodensee toe te voegen en dan deels met de trein en deels met de fiets terug te geraken. Omdat ik zo veel mogelijk van de route wil meemaken, besluit ik om eerst helemaal naar het Oosten te fietsen en daar in Eijsden (NL) op de route aan te pikken. Enfin, we zien wel..
     
    De eerste dag is een feit: vertrokken in Branst om 9:15 met een heerlijke 18 gr C en een startend zonnetje. Gedurende de dag is het kwik alsmaar hoger geklommen tot een uiteindelijke 31 gr C. Pfff, maar uiteraard beter als regen!

    Startpunt: vijver in Branst -  de vissen zijn alvast enthousiast 🤣


    De weg naar de start van de route gaat via Leuven. En een ferm stuk loopt dan over de F8.
    Op een zonnige zondagmorgen fiets je hier zeker niet alleen. Wielrenners bij de vleet, maar fietsers met bepakking ben ik er maar eentje tegen gekomen..

    De F8 gaat in Leuven over op de F24. Je fietst hierbij door Leuven zonder in het centrum te komen. Heel rustige wegen en knap gedaan, maar heel "droog". Je komt namelijk geen restaurantjes tegen.

    Zo komt het dat ik pas in Tienen aan eten geraak rond 13:40.

    Voordeel is wel dat ik op de Grote Markt van Tienen weer iets nieuws heb leren kennen: Croque Bouché (met vol-au-vent er bovenop). Lekker!!

    En dan komen we in de fuitstreek op de "bloesemroute" (in het voorjaar dan toch)

    Na een kleine 100 km gezweet te hebben, zag ik dat er een Lago openlucht zwembad op een paar km afstand was. Die paar kilometer kon er dan nog wel bij voor een heerlijke frisse duik!

    01-09-2024, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    18-09-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2023 Balkan kustroute - SAMENVATTING
    15 fietsdagen - 892 km  - 10730 HM  - 27 tot 30 gr Zon en soms bewolkt
    Korte reflectie van de Balkan fietsroute en de ervaring in de verschillende landen:
    Kroatië
    - Vlucht naar Zadar: goede verbinding en ideaal om van op de kleine luchthaven te vertrekken
    - Telefoontarief: zelfde als in BE
    - Munt: Euro
    - Prijs niveau: vergelijkbaar met BE, zelfs aan de dure kant op sommige plaatsen

    Bosnië-Herzegovina:
    - Ik heb er maar 2 dagen doorgebracht en een heel onherbergzaam stukje van het land doorkruist. 
    - Telefoontarief: World - let op: heel duur tarief, maar het is perfect mogelijk om enkel via Wifi contact te houden. Wifi is zo goed als overal beschikbaar
    - Munt: BAM - het was niet de moeite om lokale munten aan te schaffen - ik heb op de paar plaatsen waar ik wou betalen altijd met de kaart kunnen betalen
    - Prijs niveau: goedkoop 
    - Ciro: de Ciro is zeker de moeite van het verkennen waard, maar wel van wisselende kwaliteit. Indien slechte kwaliteit is er echter altijd een alternatief mogelijk
    - Loslopende honden: verschillende tegen gekomen, maar zijn allemaal gaan lopen

    Montenegro:
    - Ik was aangenaam verrast van Montenegro - paar leuke hotels gehad en mogelijkheid zat qua eten en drinken en duidelijk goedkoper
    - Telefoontarief: World - let op: heel duur tarief, maar het is perfect mogelijk om enkel via Wifi contact te houden. Wifi is zo goed als overal beschikbaar
    - Munt: Euro
    - Prijs niveau: goedkoop 
    - Loslopende honden: zijn hier echt wel heel duidelijk aanwezig, maar geen echte last van gehad. 

    Albanië:
    - De mensen zijn hier duidelijk armer, alhoewel er heel duidelijk ook genoeg rijken aanwezig zijn. Ik ben dagelijks meerdere malen vriendelijk aangesproken geweest, ze komen echt wel super vriendelijk over. 
    - Telefoontarief: World - let op: heel duur tarief, maar het is perfect mogelijk om enkel via Wifi contact te houden. Wifi is zo goed als overal beschikbaar
    - Munt: LEK - doe echter geen moeite om LEK aan te kopen. Ze zijn letterlijk OVERAL bereid om EURO te aanvaarden en betalen zelfs dikwijls in euro terug. De koers is uiteraard iets minder voordelig, maar geld omwisselen kost ook geld
    - Prijs niveau: goedkoop 
    - Loslopende honden: Ook heel duidelijk aanwezig. 1 keer een duidelijk agressieve hond gehad die ik op de vlucht gejaagd heb dankzij mijn Taser 


    18-09-2023, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    Categorieën
  • Belgie (132)
  • Griekenland (3)
  • Lange afstandsroute (3)
  • Noorwegen (1)
  • Portugal (1)
  • Spanje (2)
  • United Kingdom (3)
  • USA (31)

  • Archief per jaar
  • 2025
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
  • 2006
  • 2004
  • 2003
  • -0001

    Vakantiefietsen

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs