Vrijdag 15 juni
Met de auto tot in Hoek
van Holland gereden en daar de auto laten staan in en P+R.
De boot was maar 2 jaar
oud en de kajuiten zijn dik in orde. Kostprijs valt nog mee, het eten in de zelfbediening
is zeer mager..
Zaterdag 16 juni
Harwich - Maldon
85 km / 500 hm / 16.8
km/h en 46 km max
De dag begint erg
vroeg: wekdienst om 5u30, ontschepen om 6u30... Er bleken een 10-tal fietsers
op de boot te zitten, de meeste met pensioen.. Tijdens het aanschuiven aan de
douane heb ik een Engelsman aangesproken die net terug kwam van een fietreis in
NL. Hij ging nu met de auto terug naar huis en nodigde me na een babbel
spontaan bij hem thuis uit! Ik passeer er binnen een week denk ik.
Het traject gaat door
landbouwgebieden met licht glooiend landschap. In de voormiddag was het frisjes
met vrij veel wolken, veeeel wind, maar droog.
Zondag 17 juni
Maldon - Londen
Logies bij de vleet...
90 Km 600 hm 16.4 km/h
46 km max
De eerste 50 km zijn
nog vrij heuvelend en zorgen voor de hoogtemeters, daarna begint langzaamaan
Londen en schiet het erg moeizaam op. Londen heeft zijn best gedaan om het hier
en daar wat fietsvriendelijker te maken, maar het is het nog lang niet! Mooi
bewijs ervan is een barriere voor een brug op een fietspad,
waar je gewoon met de fiets niet langs komt. Gelukkig ook hier een vriendelijke
man die zelf aanbood om mijn fiets er over te heffen.
Het weer was hetzelfde
als gisteren: dreigend met regen en veel wind, maar uiteindelijk droog en nog
vrij mooi.
Maandag 18 juni
Londen - Windsor
- eerder mager...
79 km 240 hm 15.6 km/h
41 km max
Zeer mooie route door
Londen, maar het schiet maar moeizaam op. 2 prachtige parken: Richmond Park en
Windsor grand park. In het eerste lopen 650 herten vrij rond wat een heel
speciaal gevoel geeft. Ook in het tweede park heb ik een hertje gezien alhoewel
er hier niet zo veel rondlopen.
De route loopt voor een
groot stuk langs de Thames over een matig gravel pad wat traag fietst, maar
wondermooi is.
Het weer was zeer
dreigend, maar ben toch volledig droog gebleven alhoewel het een paar maal niet
schol...
Dinsdag 19 juni
Windsor - Marborough
Inn with a well - 45£
- heel gezellig!
114 km 700 hm 16.6 km/h
54 km max
Het grootste gedeelte
van de route speelt zich af langs de waterkant.. De Avon en Kennet kanaal route
is heel mooi, maar het gaat heel langzaam. Er kruipt heel veel tijd in het
openen en sluiten van hekjes en het fietsen op niet al te best bodem gaat ook
niet echt snel. Het feit dat de gemiddelde snelheid de laatste 35 km met een
kleine kilometer per uur gestegen is van zodra de hellingen begonnen zegt op
zich genoeg..
Het hotel was een
beetje afgelegen van de route en langs een zeer drukke weg, maar dankzij de
super vriendelijke gastvrouw heb ik een route langs een oude spoorweg terug
gekregen. Morgen direct testen!
Het weer was het
mooiste tot nu toe: na een aarzelende start is heteen schiterende dag geworden,
de zonnecreme is er zelfs aan te pas gekomen!
Woensdag 19 juni
Marborough - Bath
Hotel the old
mill 65£
76 km 500 hm 16.4 km/h
48 km max
De route binnendoor was
super en zacht glooiend. Erna kwamen er wat meer klimmetjes aan te pas met niet
altijd een schitterende kwaliteit van een pad. De laatste 40 km gaat de route
terug over in een kanaalpad.
De stenen van Avebury
waren minder indrukwekkend dan de sluizen van ? Dat is zeker.
De scheppers van het
kanaal hebben als oplossing voor het zeer golvende kanaal 2 aquaducten
aangelegd waar het kanaal de vallei gewoonweg oversteekt. Een heel speciaal
gevoel als je boven op de aquaduct staat en naast je een schip ziet varen en
tegelijkertijd 40 m dieper nog een rivier ziet lopen!
Donderdag 20 juni
Bath - Clevedon
The Highcliffe
hotel 65£
60 km 280 hm 16.7 km/h
39 km max
Eerder korte rit vandaag
met de bedoeling om wat aan het water te kunnen zitten. Dubbele teleurstelling:
geen strand en sinds de middag is het niet gestopt met regenen... Laatste
uurtje in de regen gereden, maar niettemin veel beter dan het weerbericht!
Vrijdag 21 juni
Clevedon - Taunton
Brookfield house
50£
97 km 650 hm 16.0
km/h 48 km max
Enorm veel wind vandaag
die het vooral aan het kanaal op het einde zeer zwaar maakte. Net als gisteren
werd er veel regen voorspeld, maar heb pas het laatste fietsuurtje effectief in
de regen gefietst. Voor de rest bleef het bij dreiging...
Cheddar is mooi, maar
iets te toeristisch. Voor de rest de nodige heuveltjes en toch een best lange
rit.
Zaterdag 22 juni
Taunton - Dulverton
B and B Winsbere
house 35£
51 km 750 hm 15,5 km/h
48 km max
Volgens de gids begint
het vanaf Taunton pas echt stevig te worden en hij heeft gelijk. Het gaat
constant op en neer maar is nog wel fietsbaar. Eigenlijk blijft het landschap
voor een groot gedeelte verborgen achter hoge hagen, wat heel jammer is want
het is hier prachtig.
Weinig wind vandaag en
op een paar druppels na: geen regen. De ganse avond en nacht heeft het echter
goed geregend.
Vandaag bericht
gekregen dat ik paar dagen vroeger naar huis terug moet, ga het dus zeker niet
halen...
Zondag 23 juni
Dulverton - Barnstaple
Hotel yeo dale 55£ -
ok, heerlijk ontbijt
61 km 960 hm 12,6 km/h
50 km max - heel zwaar, regelmatig afstappen
Zeer zwaar traject door
het Exmoor natuurreservaat. Het gemiddelde zegt genoeg... Nog nooit zoveel te
voet moeten gaan owv hellingen die gewoon niet te fietsen zijn. Het is best
mooi, maar of het dit waard is... Bovendien is het boven op het plateau op 450
m een open vlakte en speelde hier de sterke wind nog eens spelbreker. Wel weer
droog gebleven vandaag!
Dit stuk combineren met
de dag ervoor zoals aangeraden op de site zie ik echt niet gebeuren!
Maandag 24 juni
Barnstaple -
Marhamchurch (Bude)
Butler arms hotel 55£ -
ziet er van buiten wat vervallen uit, maar ok
86 km 760 hm 16.4 km/h
54 km max - stuk zwaar met regelmatig lopen
Het eerste gedeelte van
de route via de Tarka Trail is uiteraard goed te fietsen, het stuk erna is
andere koek. Vlak na de Trail komt er een stuk van een dikke 10 km waar ik meer
gelopen dan gefietst heb.. Low fun! Er na vlakt het af, maar blijft het toch
best zwaar. Een overstekend hertje komt effe hallo zeggen!
Dinsdag 25 juni
Bude - Wadebridge
Sint Giles Cottage 40£
- ok, vriendelijk
62 km 640 hm 16.0 km/h 48 km max
Vandaag niet via
Tintagel gereden zoals volgens het boekje beschreven was. Ik fiets liever dan
te lopen... In plaats route 3 gevolgd vanaf Wadbridge richting Bodmin Moor.
Hier kan je effectief fietsen! Het begin is stevig, maar eens op de Moor blijft
het min of meer vlak. Door de mist niet echt veel van de Moor gezien: het is
een verlaten hoogvlakte, maar toch met een zekere charme. De Camel Trail gaat
het eerste stuk lichtjes bergaf: zalig. Al bij al een mooie route, maar een
beetje verpest dor een dik uur regen...
Woensdag 26 juni
Wadebridge - Newquay
Fairways guest
house 28£ - ok
48 km 640 hm 14,8 km/h
47 km max
Het eerste gedeelte
gaat nog over de camel trail, maar erna begint het terug stevig te heuvelen.
Het blijft fietsbaar, maar toch af en toe stevig klimwerk.
Het traject is zo kort
omdat ik morgen in Truro stop om er de trein terug te nemen. Het dagtraject kan
gerust 20 of 25 km langer zijn, maar geen 50, het blijft behoorlijk zwaar!
Uitendelijk zijn het 640 hm op ongveer 35 km, dit is veel.
Vandaag een tas koffie
gedronken met Nederlanders die dezelfde tocht deden, maar op een gezapiger
tempo.
Het weer was weer
hetzelfde: een uurtje regen, voor de rest droog.
Donderdag 27 juni
Newquay - Truro
The Bay Tree
guest house 40£
25 km 450 hm 14.4 km/h
44 km max
Korte eindetappe
vandaag, het zit er op. Dit had er gisteren nog wel bij gekunnen, maar
niettemin 450 hm, die allemaal min of meer te fietsen zijn. Er blijven
uiteraard verschillende stukken van 10-12% tussen zitten zoals de voorbije
dagen, dus vanzelf gaat het niet... Terug plat gereden, nu de voorband (klein
nageltje is er door geraakt). Droog en zelfs af en toe wat zon!
Vrijdag 28 juni
Truro - London -
London Liverpool - Harwich
Trein is vrij duur
(ongeveer 100£) - vroeg boeken is aanzienlijk goedkoper. Ik kon nog een
reservatie voor mijn fiets versieren voor het eerste deel, maar niet meer voor
mezelf. Nog een plaatsje gevonden, maar de plaatsen zijn voor 80% gereserveerd.
12-06-2012, 00:00 geschreven door Gert 
|