Vakantiefietsen
Inhoud blog
  • 2025 Barcelona Macon - Lyon
  • 2025 Barcelona Chagny - Macon
  • 2025 Barcelona Lamarche sur Soane - Chagny
  • 2025 Barcelona Langres - Lamarche sur Soane
  • 2025 Barcelona Andelot - Langres
  • 2025 Barcelona Verdun - Andelot
  • 2025 Barcelona Verdun-Foug
  • 2025 Barcelona Marville - Verdun
  • 2025 Barcelona Florenville-Marville
  • 2025 Barcelona Lavaux-Florenville
  • 2025 Barcelona Namen - Lavaux
  • 2025 Barcelona Branst-Namen
  • Vakantiefietsen
  • 2024 Zwarte Wouden route - SAMENVATTING
  • 2024 Zwarte Wouden route - Freudenstadt - Pforzheim
  • 2024 Zwarte Wouden route - Uberlingen - Freudenstadt
  • 2024 Zwarte Wouden route - Lindau - Uberlingen
  • 2024 Zwarte Wouden route - Konstanz - Lindau
  • 2024 Zwarte Wouden route - Radolfzell - Konstanz
  • 2024 Zwarte Wouden route - Donaueschingen - Radolfzell
  • 2024 Zwarte Wouden route - Wolfach - Donaueschingen
  • 2024 Zwarte Wouden route - Strasbourg - Wolfach
  • 2024 Zwarte Wouden route - Diemeringen - Strasbourg
  • 2024 Zwarte Wouden route - Saarlouis - Diemeringen
  • 2024 Zwarte Wouden route - Trier - Saarlouis
  • 2024 Zwarte Wouden route - Hillesheim - Trier
  • 2024 Zwarte Wouden route - Eynatten - Hillesheim
  • 2024 Zwarte Wouden route - St-Truiden - Eynatten
  • 2024 Zwarte Wouden route - Branst-St-Truiden
  • 2023 Balkan kustroute - SAMENVATTING
  • 2023 Balkan kustroute - Lezhe - Tirana
  • 2023 Balkan kustroute - Shkoder - Lezhe
  • 2023 Balkan kustroute - Virpazar - Shkoder
  • 2023 Balkan kustroute - Cetinje - Virpazar
  • 2023 Balkan kustroute - Kotor - Cetinje
  • 2023 Balkan kustroute - Herceg Novi - Kotor
  • 2023 Balkan kustroute - Dubrovnik - Herceg Novi
  • 2023 Balkan kustroute - Ravno - Dubrovnik
  • 2023 Balkan kustroute - Ploce - Ravno
  • 2023 Balkan kustroute - Korcula - Ploce
  • 2023 Balkan kustroute - Vela-Luka - Korcula
  • 2023 Balkan kustroute - Split - Vela-Luka
  • 2023 Balkan kustroute - Sibenik - Split
  • 2023 Balkan kustroute - Skradin - Sibenik
  • 2023 Balkan kustroute - Zadar - Skradin
  • 2023 Balkan kustroute - Rondrit Zadar
  • 2023 Nederland Dag 21 Bergen Op Zoom - Vlissingen
  • 2023 Nederland Dag 20 Eindhoven - Bergen Op Zoom
  • 2023 Nederland Dag 19 Thorn - Eindhoven
  • 2023 Nederland Dag 18 Valkenburg - Thorn
  • 2023 Nederland Dag 17 Venlo - Valkenburg
  • 2023 Nederland Dag 16 Nijmegen - Venlo
  • 2023 Nederland Dag 15 Veluwe - Nijmegen
  • 2023 Nederland Dag 14 Enschede - Veluwe
  • 2023 Nederland Dag 13 Branst - Enschede
  • Rondje Zwitserland - samenvatting
  • 2022 Zwitserland Dag 15 St-Ursanne - Grenzach-Wyhlen
  • 2022 Zwitserland Dag 14 La Chaux-De_Fonds - St-Ursanne
  • 2022 Zwitserland Dag 13 Motiers - La Chaux-De-Fonds
  • 2022 Zwitserland Dag 12 Vallorbe - Motiers
  • 2022 Zwitserland Dag 11 Nyon - Vallorbe
  • 2022 Zwitserland Dag 10 Lausanne - Nyon
  • 2022 Zwitserland Dag 09 Saxon-Martigny - Lausanne
  • 2022 Zwitserland Dag 08 Brigerbad - Saxon-Martigny
  • 2022 Zwitserland Dag 07 Oberwald - Brigerbad
  • 2022 Zwitserland Dag 06 Sedrun - Oberwald
  • 2022 Zwitserland Dag 05 Chur - Sedrun
  • 2022 Zwitserland Dag 04 Altstatten - Chur
  • 2022 Zwitserland Dag 03 Konstanz - Altstatten
  • 2022 Zwitserland Dag 02 Eglisau - Konstanz
  • 2022 Zwitserland Dag 01 Grenzach Wyhlen - Eglisau
  • 2022 Nederland Dag 11+12 Enschede - Bornem + overzicht
  • 2022 Nederland Dag 10 Ommen - Enschede
  • 2022 Nederland Dag 09 Emmen - Ommen
  • 2022 Nederland Dag 08 Groningen - Emmen
  • 2022 Nederland Dag 07 Dokkum - Groningen
  • 2022 Nederland Dag 06 Harlingen - Dokkum
  • 2022 Nederland Dag 05 Den Helder - Harlingen
  • 2022 Nederland Dag 04 Noordwijkerhout - Den Helder
  • 2022 Nederland Dag 03 Ouddorp - Noordwijkerhout
  • 2022 Nederland Dag 02 Vlissingen - Ouddorp
  • 2022 Nederland Dag 01 Branst (BE) - Vlissingen (NL)
  • 2021 Oostenrijk Dag 13 Zell am See (Frohwies) - Salzburg
  • 2021 Oostenrijk Dag 12 Bad Gastein - Zell am See (Frohwies)
  • 2021 Oostenrijk Dag 11 Bad Gastein (RUSTDAG)
  • 2021 Oostenrijk Dag 10 Seeboden - Bad Gastein
  • 2021 Oostenrijk Dag 09 Velden am Worther See - Seeboden
  • 2021 Oostenrijk Dag 08 Volkermarkt - Velden am Worther See
  • 2021 Oostenrijk Dag 07 Dravograd - Volkermarkt
  • 2021 Oostenrijk Dag 06 Oberhaag - Dravograd
  • 2021 Oostenrijk Dag 05 Graz - Oberhaag
  • 2021 Oostenrijk Dag 04 Leoben - Graz
  • 2021 Oostenrijk Dag 03 Liezen - Leoben
  • 2021 Oostenrijk Dag 02 Bad Ischgl - Liezen
  • 2021 Oostenrijk Dag 01 Salzburg - Bad Ischl
  • 2021 Dag 10 Couvin - Ronquieres
  • 2021 Dag 9 Rochehaut - Couvin
  • 2021 Dag 8 Izel - Rochehaut
  • 2021 Dag 7 Izel
  • 2021 Dag 6 Libranont - Izel
  • 2021 Dag 5 Burg Reuland - Libranont
  • 2021 Dag 4 Eynatten - Burg Reuland
  • 2021 Dag 3 Huy - Eynatten
  • 2021 Dag 2 Hoeilaart Huy
  • 2021 Dag 1 Branst Hoeilaart
  • 2020 Vlaanderen samenvatting
  • 2020 Dag 16VL Brasschaat - Branst
  • 2020 Dag 15VL Mol - Brasschaat
  • 2020 Dag 14VL Mol rondrit
  • 2020 Dag 13VL Mol rondrit
  • 2020 Dag 12VL Maasmechelen - Mol
  • 2020 Dag 11VL Maasmechelen rondrit
  • 2020 Dag 10VL Kelmis - Maasmechelen
  • 2020 Dag 09VL Tongeren - Kelmis
  • 2020 Dag 08VL Hoegaarden - Tongeren
  • 2020 Dag 07VL Enghien - Hoegaarden
  • 2020 Dag 06VL Rollegem - Enghien
  • 2020 Dag 05VL Ieper - Rollegem
  • 2020 Dag 04VL Diksmuide - Roeselare - Ieper
  • 2020 Dag 03VL Damme - Diksmuide
  • 2020 Dag 02VL Stekene - Damme
  • 2020 Dag 01VL Branst - Stekene
  • 2020 - Ardennen samenvatting
  • 2020 Dag 09 - Dinant - Tienen
  • 2020 Dag 08 - Givet - Dinant
  • 2020 Dag 07 - Sedan - Givet
  • 2020 Dag 06 - Libramont - Sedan
  • 2020 Dag 05 - Durbuy - Libramont
  • 2020 Dag 04 - Rondrit Durbuy
  • 2020 Dag 03 - Luik - Durbuy
  • 2020 Dag 02 - Waver - Luik
  • 2020 Dag 01 - Bornem - Waver
  • Overzicht Westkust USA
  • 2019 Dag 15-20 Terug naar LAX
  • 2019 Dag 14: San Diego - grens Mexico
  • 2019 Dag 13: Oceanside - San Diego South
  • 2019 Dag 12: Newport - Oceanside
  • 2019 Dag 11: Venice Beach - Newport
  • 2019 Dag 10: Ventura - Venice Beach
  • 2019 Dag 9 Santa-Barbara - Ventura
  • 2019 Dag 8 Lompoc - Santa Barbara
  • 2019 Dag 7: Pismo Beach - Lompoc
  • 2019 Dag 6: Morro Bay - Pismo Beach
  • 2019 Dag 5: Ragged Point - Morro Bay
  • 2019 Dag 4: Big Sur - Ragged Point
  • 2019 Dag 3: Marina - Big Sur
  • 2019 Dag 2: Pescadero - Marina (Monterey)
  • 2019 Dag 1: San Fransisco - Pescadero
  • 2018 - Dag 18: Olema - San Fransisco
  • 2018 - Dag 17: Bodega Bay - Olema
  • 2018 - Dag 16: Guatala - Bodega Bay
  • 2018 - Dag 15: Little River - Guatala
  • 2018 - Dag 14: Westport - Little River
  • 2018 - Dag 13: Redway - Westport
  • 2018 - Dag 12: RUSTDAG
  • 2018 - Dag 11: Ferndale - Redway
  • 2018 - Dag 10: Arcata - Ferndale
  • 2018 - Dag 9: Klamath - Arcata
  • 2018 - Dag 8: Brookings - Klamath
  • 2018 - Dag 7: Gold Beach - Brookings
  • 2018 - Dag 6: Bandon - Gold Beach
  • 2018 - Dag 5: Reedsport - Bandon
  • 2018 - Dag 4: Waldorf - Reedsport
  • 2018 - Dag 3: Lincoln City - Waldorf
  • 2018 - Dag 2: McMinville - Lincoln City
  • 2018 - Dag 1: Portland - McMinville
  • 2017 - Seattle
  • Rondrit Andalusië – Spanje 2015
  • 2014 Fietsen naar Praag + Midden-Europaroute: Praag- Porec
  • 2013 De groene weg naar de Middellandse Zee + Fietsen in de Provence
  • 2012 Fietsverslag Engeland
  • 2011 Via de la Platta - Santiago de Compostella
  • 2010 SCHOTLAND
  • 2009 België - Rome
  • 2008 Ierland met de GPS
  • 2007 Portugal
  • 2006 Peloponesos - Griekenland
  • 2004 Noorwegen (Zuid)
  • 2003 Ionische eilanden - Griekenland
  • 2023 Nederland Dag 14 Enschede - Veluwe
  • 2022 Nederland Dag 06 Dokkum - Groningen
  • 2022 Nederland Dag 01 Branst (BE) - Vlissingen (NL)

    Zoeken in blog



    Fietsreizen van Gert Vergauwen
    Dit is mijn blog met mijn fietsreizen met bagage. Bedoeling is om fietsers wat extra info te geven bij hun reizen en om te gebruiken als leidraad op de fietsbeurs.
    12-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2012 Fietsverslag Engeland

    Vrijdag 15 juni

    Met de auto tot in Hoek van Holland gereden en daar de auto laten staan in en P+R.

    De boot was maar 2 jaar oud en de kajuiten zijn dik in orde. Kostprijs valt nog mee, het eten in de zelfbediening is zeer mager..

     

    Zaterdag 16 juni

    Harwich - Maldon

    85 km / 500 hm / 16.8 km/h en 46 km max

    De dag begint erg vroeg: wekdienst om 5u30, ontschepen om 6u30... Er bleken een 10-tal fietsers op de boot te zitten, de meeste met pensioen.. Tijdens het aanschuiven aan de douane heb ik een Engelsman aangesproken die net terug kwam van een fietreis in NL. Hij ging nu met de auto terug naar huis en nodigde me na een babbel spontaan bij hem thuis uit! Ik passeer er binnen een week denk ik.

    Het traject gaat door landbouwgebieden met licht glooiend landschap. In de voormiddag was het frisjes met vrij veel wolken, veeeel wind, maar droog.

     

    Zondag 17 juni

    Maldon - Londen

    Logies bij de vleet...

    90 Km 600 hm 16.4 km/h 46 km max

    De eerste 50 km zijn nog vrij heuvelend en zorgen voor de hoogtemeters, daarna begint langzaamaan Londen en schiet het erg moeizaam op. Londen heeft zijn best gedaan om het hier en daar wat fietsvriendelijker te maken, maar het is het nog lang niet! Mooi bewijs ervan is een barriere voor een brug op een fietspad, waar je gewoon met de fiets niet langs komt. Gelukkig ook hier een vriendelijke man die zelf aanbood om mijn fiets er over te heffen.

    Het weer was hetzelfde als gisteren: dreigend met regen en veel wind, maar uiteindelijk droog en nog vrij mooi.

     

    Maandag 18 juni

    Londen - Windsor

    - eerder mager...

    79 km 240 hm 15.6 km/h 41 km max

    Zeer mooie route door Londen, maar het schiet maar moeizaam op. 2 prachtige parken: Richmond Park en Windsor grand park. In het eerste lopen 650 herten vrij rond wat een heel speciaal gevoel geeft. Ook in het tweede park heb ik een hertje gezien alhoewel er hier niet zo veel rondlopen.

    De route loopt voor een groot stuk langs de Thames over een matig gravel pad wat traag fietst, maar wondermooi is.

    Het weer was zeer dreigend, maar ben toch volledig droog gebleven alhoewel het een paar maal niet schol...

     

    Dinsdag 19 juni

    Windsor - Marborough

    Inn with a well - 45£ -  heel gezellig!

    114 km 700 hm 16.6 km/h 54 km max

    Het grootste gedeelte van de route speelt zich af langs de waterkant.. De Avon en Kennet kanaal route is heel mooi, maar het gaat heel langzaam. Er kruipt heel veel tijd in het openen en sluiten van hekjes en het fietsen op niet al te best bodem gaat ook niet echt snel. Het feit dat de gemiddelde snelheid de laatste 35 km met een kleine kilometer per uur gestegen is van zodra de hellingen begonnen zegt op zich genoeg..

    Het hotel was een beetje afgelegen van de route en langs een zeer drukke weg, maar dankzij de super vriendelijke gastvrouw heb ik een route langs een oude spoorweg terug gekregen. Morgen direct testen!

    Het weer was het mooiste tot nu toe: na een aarzelende start is heteen schiterende dag geworden, de zonnecreme is er zelfs aan te pas gekomen!

     

    Woensdag 19 juni

    Marborough - Bath

    Hotel the old mill 65£

    76 km 500 hm 16.4 km/h 48 km max

    De route binnendoor was super en zacht glooiend. Erna kwamen er wat meer klimmetjes aan te pas met niet altijd een schitterende kwaliteit van een pad. De laatste 40 km gaat de route terug over in een kanaalpad.

    De stenen van Avebury waren minder indrukwekkend dan de sluizen van ? Dat is zeker.

    De scheppers van het kanaal hebben als oplossing voor het zeer golvende kanaal 2 aquaducten aangelegd waar het kanaal de vallei gewoonweg oversteekt. Een heel speciaal gevoel als je boven op de aquaduct staat en naast je een schip ziet varen en tegelijkertijd 40 m dieper nog een rivier ziet lopen!

     

    Donderdag 20 juni

    Bath - Clevedon

    The Highcliffe hotel 65£

    60 km 280 hm 16.7 km/h 39 km max

    Eerder korte rit vandaag met de bedoeling om wat aan het water te kunnen zitten. Dubbele teleurstelling: geen strand en sinds de middag is het niet gestopt met regenen... Laatste uurtje in de regen gereden, maar niettemin veel beter dan het weerbericht!

     

    Vrijdag 21 juni

    Clevedon - Taunton

    Brookfield house 50£

    97 km 650 hm 16.0 km/h 48 km max

    Enorm veel wind vandaag die het vooral aan het kanaal op het einde zeer zwaar maakte. Net als gisteren werd er veel regen voorspeld, maar heb pas het laatste fietsuurtje effectief in de regen gefietst. Voor de rest bleef het bij dreiging...

    Cheddar is mooi, maar iets te toeristisch. Voor de rest de nodige heuveltjes en toch een best lange rit.

     

    Zaterdag 22 juni

    Taunton - Dulverton

    B and B Winsbere house 35£

    51 km 750 hm 15,5 km/h 48 km max

    Volgens de gids begint het vanaf Taunton pas echt stevig te worden en hij heeft gelijk. Het gaat constant op en neer maar is nog wel fietsbaar. Eigenlijk blijft het landschap voor een groot gedeelte verborgen achter hoge hagen, wat heel jammer is want het is hier prachtig.

    Weinig wind vandaag en op een paar druppels na: geen regen. De ganse avond en nacht heeft het echter goed geregend.

    Vandaag bericht gekregen dat ik paar dagen vroeger naar huis terug moet, ga het dus zeker niet halen...

     

    Zondag 23 juni

    Dulverton - Barnstaple

    Hotel yeo dale 55£ - ok, heerlijk ontbijt

    61 km 960 hm 12,6 km/h 50 km max - heel zwaar, regelmatig afstappen

    Zeer zwaar traject door het Exmoor natuurreservaat. Het gemiddelde zegt genoeg... Nog nooit zoveel te voet moeten gaan owv hellingen die gewoon niet te fietsen zijn. Het is best mooi, maar of het dit waard is... Bovendien is het boven op het plateau op 450 m een open vlakte en speelde hier de sterke wind nog eens spelbreker. Wel weer droog gebleven vandaag!

    Dit stuk combineren met de dag ervoor zoals aangeraden op de site zie ik echt niet gebeuren!

     

    Maandag 24 juni

    Barnstaple - Marhamchurch (Bude)

    Butler arms hotel 55£ - ziet er van buiten wat vervallen uit, maar ok

    86 km 760 hm 16.4 km/h 54 km max - stuk zwaar met regelmatig lopen

    Het eerste gedeelte van de route via de Tarka Trail is uiteraard goed te fietsen, het stuk erna is andere koek. Vlak na de Trail komt er een stuk van een dikke 10 km waar ik meer gelopen dan gefietst heb.. Low fun! Er na vlakt het af, maar blijft het toch best zwaar. Een overstekend hertje komt effe hallo zeggen!

     

    Dinsdag 25 juni

    Bude - Wadebridge

    Sint Giles Cottage 40£ - ok, vriendelijk

    62 km 640  hm 16.0 km/h 48 km max

    Vandaag niet via Tintagel gereden zoals volgens het boekje beschreven was. Ik fiets liever dan te lopen... In plaats route 3 gevolgd vanaf Wadbridge richting Bodmin Moor. Hier kan je effectief fietsen! Het begin is stevig, maar eens op de Moor blijft het min of meer vlak. Door de mist niet echt veel van de Moor gezien: het is een verlaten hoogvlakte, maar toch met een zekere charme. De Camel Trail gaat het eerste stuk lichtjes bergaf: zalig. Al bij al een mooie route, maar een beetje verpest dor een dik uur regen...

     

    Woensdag 26 juni

    Wadebridge - Newquay

    Fairways guest house 28£ - ok

    48 km 640 hm 14,8 km/h 47 km max

    Het eerste gedeelte gaat nog over de camel trail, maar erna begint het terug stevig te heuvelen. Het blijft fietsbaar, maar toch af en toe stevig klimwerk.

    Het traject is zo kort omdat ik morgen in Truro stop om er de trein terug te nemen. Het dagtraject kan gerust 20 of 25 km langer zijn, maar geen 50, het blijft behoorlijk zwaar! Uitendelijk zijn het 640 hm op ongveer 35 km, dit is veel.

    Vandaag een tas koffie gedronken met Nederlanders die dezelfde tocht deden, maar op een gezapiger tempo.

    Het weer was weer hetzelfde: een uurtje regen, voor de rest droog.

     

    Donderdag 27 juni

    Newquay - Truro

    The Bay Tree guest house 40£

    25 km 450 hm 14.4 km/h 44 km max

    Korte eindetappe vandaag, het zit er op. Dit had er gisteren nog wel bij gekunnen, maar niettemin 450 hm, die allemaal min of meer te fietsen zijn. Er blijven uiteraard verschillende stukken van 10-12% tussen zitten zoals de voorbije dagen, dus vanzelf gaat het niet... Terug plat gereden, nu de voorband (klein nageltje is er door geraakt). Droog en zelfs af en toe wat zon!

     

    Vrijdag 28 juni

    Truro - London - London Liverpool - Harwich

    Trein is vrij duur (ongeveer 100£) - vroeg boeken is aanzienlijk goedkoper. Ik kon nog een reservatie voor mijn fiets versieren voor het eerste deel, maar niet meer voor mezelf. Nog een plaatsje gevonden, maar de plaatsen zijn voor 80% gereserveerd.


    12-06-2012, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:United Kingdom
    10-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2010 SCHOTLAND

    Edinburgh-Balloch (Loch Lomond)

    Vrij drukke wegen voor de eerste 50 km. Erna een stuk iets rustiger. Supervriendelijke eigenaar die dol is op auto’s.

    Weer: bewolkt, koud (max 5°), weinig wind

    B&B 35£ Sunnyside

    Wifi+TV+D

    108 km/19km/h gem
    700HM

    Balloch-Glencoe

    Eerste 25km is er een echt fietspad langs het meer. Erna gaat het over de hoofdweg, die hier echter duidelijk minder druk is. Hierna is het nog een stuk vlak waarna het begint te klimmen (maar geen hellingen met meer dan 5%). Dit is in zijn geheel een prachtig traject. Hele mooie dag en ook af en toe fietsers gezien, zelfs met bagagae! Maar de wandelaars zijn overduidelijk in de meerderheid.

    Geen B&B te vinden voor Skye vanaf vrijdag, route aangepast

    Weer: VM zon, NM bewolkt met af en toe hagel (2 keer 15min), koud, felle tegenwind

    B&B 35£

    Wifi+TV+D

    117 km/18.8km/h gem

    850 HM

    Glencoe-Fort William

    Mooie route, grotendeels vlak maar met een prachtig landschap.Vooral de buurt van Glencoe is prachtig. Mooi gelegen B&B met zicht op het meer. Hellingen zijn allen goed te doen (<5%)

    Weer: zonnig/bewolkt, maar koud (-2 tot 8°), matige wind

    B&B 40£

    Wifi+TV+D

    93 km/18,2 km/h

    540 HM

    Fort William – Inverness

    Hoewel de route langs de lochs loopt, gaat ze toch heel sterk op en neer. De Zuidelijke weg van Loch Ness gaat gedurende 3 km met 10% of meer naar boven, de noordelijke weg eigenlijk niet drukker en geleiderlijker.

    Weer: bewolkt met enkele verdwaalde regendruppels, koud (-2 tot 11°), sterke rugwind

    B&B 40£

    Wifi-TV-D

    118 km, 20 km/h

    990 HM (incl. 200 HM zuidelijke weg)

    Rondrit Inverness

    Bezoek aan Fort George en het Battlefield. Indrukwekkend.

    Weer: vooral zonnig/bewolkt, iets warmer (5 tot 9°), matige wind

     

    54km, 19,8 km/h

    340HM

    Rondrit Inverness

    Bezoek aan toerist info en Castle Cawdor. ‘Morgens een hert tegengekomen op de baan.

    Weer: zonnig/bewolkt, iets warmer (7 tot 14°), sterke wind

     

    54 km, 19,5 km/h

    375HM

    Inverness – Kincraig (Loch Inch)

    Pittige rit via sustrans rout 7 (Lochs and Glens North). Vooral de eerste 20 km toch wel ferm pittig. Paar keer hellingen met 10-15% gedurende 500 m. Wel heel mooi.

    B&B ligt aan een Loch waar volop aan watersport wordt gedaan door de jeugd.

    Weer:  zonnig afgewisseld met bewolkt, maar droog. Fris (6-12°C) en matige wind

    B&B LochInch: 30£

    Wifi-TV-D-watersportactiviteiten

    83 km, 18,5km/h, 50km/h max

    750 HM (max hoogte: 401 m)

    Loch Insh – Pitlochry

    Vervolg van de rit via sustrans rout 7 (Lochs and Glens North) Het eerste stuk is heel mooi, het stuk erna (20km of zo) is een fietspad in vrij slechte staat langs kale heuvels, er zijn mooiere stukken.De moeite waard was een bezoek aan de hoogste distillery van Schotland (Dalwhinnie – gem. jaartemp 6°C!! Min dit jaar –22°C en 3 m sneeuw).
    Bijna op het hoogste punt (460m) een kudde schapen tegengekomen tussen de A9 en de afrastering die hen had moeten insluiten. Op die paar meter konden ze niet weg en voor ik iets kon doen, schrokken ze en spurten ze de weg op. Resultaat: 1 schaap dood en een tweede aangereden. De jeep die de schapen aanreed heeft niet eens geremd en is doorgereden!!

    Eens terug op lagere hoogte, wordt het terug mooier.

    Weer:  zonnig afgewisseld met bewolkt, maar droog. Fris, zeker op de hogere regio’s (6-15°C) en matige wind

    B&B op een heuvel: 27£

    Wifi-TV-D

    99km, 18,9km/h

    690 HM

    Rondrit Pilichry

    Bezoek aan Blair Castle, Queens View en de zalmtrap/dam.

    Weer:  zon (af en toe een wolk). Vrij warm, eerste dag zonder jas (enkel fietsvest) (10-16°C), weinig wind

    66km, 19,2 km/h

    690 HM

    Pitlochry – Perth

    Kort rustig tochtje via sustrans route 77 (salmon run) maar best mooi.

    In de namiddag een bezoek gebracht aan het Leisure Pool Centre met 5 zwembaden, sauna… Wel rare manier van sauna: zwembroek (ok, snap ik nog), met flesje drank IN de sauna en veel te lang (1/2 uur en tussendoor verfrsiisen met water)

    Weer:  Bewolkt. Vrij warm (8-17°C), weinig wind

    B&B 35£

    Wifi, TV, D

    58km

    400 HM

    Perth – Edinburgh

    Heel mooie rit via sustrans route 1. Er zitten een paar stevige klimmen tussen, maar de uitzicthen zijn er dan ook naar: heel mooi. De laatste 30 km gaat door vrij drukke woongebieden, door echter de route 1 te blijven volgen, kom je eigenlijk nergens op drukke wegen, zelfs vaak op vrijliggende fietspaden.

    Weer: VM: bewolkt, in de NM volop zon die er zelfs voor gezorgd heeft dat ik goed verbrand ben.. (10-20), soms sterke wind

    B&B 40£

    Wifi, TV, D

    87km, 18km/h

    870 HM


    10-06-2010, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:United Kingdom
    06-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2008 Ierland met de GPS

    Ierland, het eiland met zijn prachtige woeste kusten, zijn vriendelijke mensen, zijn Guiness, maar ook zijn legendarische slechte weer, stond al lang op mijn verlanglijstje. Dan toch maar dit jaar het mindere weer trotseren?

     

    Bij het voorbereiden bleek echter al snel dat ik niet de enige was met dit idee. Iets wat ik niet verwacht had en wat me wat afschrikte, waren de terugekerende berichten dat het er op de hoofdwegen zeer druk kon zijn. Aan de andere kant heeft Ierland een zeer grote dichtheid van (onbewegwijzerde) kleinere wegen. Waarom hier geen gebruik van maken met behulp van een GPS?

    Hoewel ze tegenwoordig een standaard auto GPS bijna weggeven, bleek de prijs van een handig fietsmodel nog ferm tegen te vallen. Toen er echter een nieuw toestel op de markt kwam, zakte de prijs van de “oudere” generatie plots met de helft. Tijd voor de aanschaf van een Garmin Vista GPS.

      

     

    Noord-Ierland

    Al bij de aankomst in de luchthaven van Belfast, komt de eerste verrassing boven. In plaats van de geplande vlakke 8.4 km naar de Hostel, blijkt de GPS er 30 km over te doen met direct een eerste heuvel van 315 m er gratis bij. En nochtans leek de koers logisch... Na controle bij aankomst in de Hostel bleek Belfast de gelukkige bezitter van 2 luchthavens en had ik de verkeerde gekozen bij de voorbereiding...  Het ding werkte dan toch.

     

    Via kleinere wegen gaat het richting Slemish Mountains met zijn groene weiden. Aan een brugje over een riviertje dwingt een “Eddy Merckx” van een jaar of 70 me tot stoppen. Binnen de kortste keren haalt hij zijn detailkaart boven om me te tonen dat de tweede hoogste befietsbare heuvel van Noord-Ierland wacht (370 m). Na nog een aantal verhalen over de “trout” uit de rivier, kan ik hem dan toch overtuigen dat ik echt verder moet.

     

    Al bij al blijken de talrijke klimmetjes best mee te vallen en zijn ze al snel vergeten bij het bereiken van de prachtige Antrim kust. Als de GPS dan nog een wegje wil volgen waar “Scenic Route” richting “Tor Head” aangegeven staat, kan de pret niet op. Even later blijkt deze prachtige route echter vol te zitten met hellingen tot meer dan 20% en is het drie keer afstappen geblazen... 

     

    Op de weg naar de attracties “Carrick-a-rede” touwenbrug en de “Giant’s Causeway” blijkt dat het inderdaad best druk kan zijn op de hoofdwegen. De kleinere wegen lopen echter veel meer over de toppen van de heuvels wat dan weer een ferm aantal hoogtemeters oplevert. De gulden middenweg vinden is dus de leuze.

     

      

    Republiek Ierland

    Via Derry naar Dungloe wordt Noord Ierland ingeruild voor de Republiek. De mensen zijn hier even vriendelijk en nieuwsgierig als in N-Ierland, maar het goede weer moet langzaamaan wijken voor wolken. Spectaculaire wolkenformaties trekken voorbij, maar de regen blijft uit tot bij de aankomst aan mijn B&B: na de welkomstthee plenst de regen neer en is het eerste natte pak een feit tijdens het binnen halen van de bagage.. Na het eten in het dorp op de terugweg net voor de B&B is het een tweede keer prijs.

     

    De komende dagen blijft het steeds bewolkt met af en toe een korte bui, maar slechts 1 enkele regendag. Het heuvelende rotslandschap maakt via de prachtige Don Lough Pass plaats voor de Twelve Pins (> 700 m) van Connemara. Het is zijn bijnaam “Klein Zwitserland” meer dan waard.

     

    Thomas in de mist

    Na een rustdag op de Aran Islands is het vechten tegen de wind door het bijzondere maanlandschap van de “Burren”. De hoofdprijs op het einde van de rit zijn de “Cliffs of Moher” die zich loodrecht in zee storten vanop een hoogte van 216m.

    Bij het verlaten van de parking sla ik nog een gezellige babbel met Thomas Hegner, een Zwitser en een van de eerste fietsers die ik tegenkom.

     

    Toevallig komen we elkaar ’s anderdaag terug tegen. Samen zakken we in twee dagen tijd af naar het Zuiden. Het prachtige weer wordt vervangen door mist als we het schiereiland Dingle oversteken via de Connor Pass om aan de andere kant van het eiland weer in het zonnetje te voorschijn te komen. Om het thema van zijn vakantie “The Hegner Pub Tour” kracht bij te zetten, spreken we af in een lokale pub waar enkele lokale muzikanten er al snel de sfeer inbrengen. Vermits hij enkele dagen op Dingle wil uitrusten, gaat het terug alleen verder.

     

    Bussen op de “Ring of Kerry”

    Via het prachtige natuurreservaat van Killarney gaat het verder langs de Ring of Kerry. Deze lus van 140 km rond het schiereiland is een van de bekendste stukjes van Ierland en hele zwermen bussen zouden er ronddwalen. Traditioneel vetrekken de meeste bussen in Killarney in de morgen om ’s avonds in Kenmare aan te komen.

    Ik heb de eerste dag een binnenweg genomen via Lough Caragh waardoor ik pas in de namiddag op de drukkere weg uitkwam en slechts 2 bussen gezien heb. De tweede dag ben ik vroeg vertrokken waardoor ik rond de middag in Kenmare aankwam en waarschijnlijk de bussen voor was. Geluk gehad of goede timing, wie zal het zeggen?

     

     

    Terug naar huis

    Kerry mag dan inderdaad best mooi zijn, maar het veel minder bekende Beara is voor de fietser nog veel mooier en bijna volledig verkeersvrij.

     

     Na nog een bezoek aan de eenzame vuurtoren van het uiterste ZW puntje “Mizen Head” is het afzakken richting Cork geblazen. De laatste dag in Ierland is de tweede echte regendag met veel wind en ferme buien.

     

    1760 km en 15300 HM na Belfast, loopt de traditionele zoektocht naar karton om de fiets in te pakken, heel gunstig af: de luchthaven van Cork kreeg nieuwe imposante vuilbakken die verpakt zaten in stevige kartonnen dozen bijna op maat van mijn fiets...

     

    Praktische info:

    Vlucht:            Heen: Amsterdam – Belfast                Terug: Cork – Amsterdam

    Periode:          30/05/08 – 19/06/08

    Type overnachtingen:  B&B, Hostels en af en toe een Hotel

    Traject per dag: 

    Belfast – Antrim Coast (Ballycastle) – Londonderry – Dungloe – Donegal – Sligo – Newport – Clifden – Galway – Aran Islands – Lisdoonvarna – Carrig Island – Dingle – Killarney – Waterview – Kenmare – Bantry – Mizen Head - Cork


    06-06-2008, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:United Kingdom
    Categorieën
  • Belgie (132)
  • Griekenland (3)
  • Lange afstandsroute (3)
  • Noorwegen (1)
  • Portugal (1)
  • Spanje (2)
  • United Kingdom (3)
  • USA (31)

  • Archief per jaar
  • 2025
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
  • 2006
  • 2004
  • 2003
  • -0001

    Vakantiefietsen

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs