 |
|
 |
Fietsreizen van Gert Vergauwen |
Dit is mijn blog met mijn fietsreizen met bagage. Bedoeling is om fietsers wat extra info te geven bij hun reizen en om te gebruiken als leidraad op de fietsbeurs. |
 |
14-09-2023 |
2023 Balkan kustroute - Cetinje - Virpazar |
44 km - 420 HM - 15,4 km/h gem - 27 gr Bewolkt
De dag start met lekker verder afdalen! We starten vandaag nog een op een 650 HM en moeten naar een zeeniveau, dus..
Maar toch maar gestart met een stevig ontbijt van de volle 4 euro met 3 eitjes en 5 plakken ham..
Iets te veel ham, maar het ging er wel in!
Nadeel van een hotel te hebben, dat wel nog de naam heeft van een hotel, maar eigenlijk (fancy) appartementen verhuurd voor geen geld (40 euro) 
De Lipa Cave moet je gezien hebben!
Bovendien was het maar een kleine km rond (en een 80-tal HM), dus allen erheen.
Maar dan blijkt dat je nog meer dan een uur moet wachten voor de eerste rondleiding.. dan maar niet.. 
Volgens het boekje kan je een weggetje nemen dat in niet zo goede staat is, maar perfect fietsbaar.
En overschot van gelijk heeft hij: het weggetje voert je een 5-tal km over kleinere wegen zonder verkeer door een prachtig dal.
Zeker doen! Asfalt is er lang niet overal te bekennen, soms (lees: toch wel regelmatig) is het enkel steentjes, maar dikwijls is er toch nog een smal spoor asfalt waar je perfect tegen 15 km/h kan afdalen. Maar zo mooi! 
Als je heel goed kijkt, zie je onderaan wat water glinsteren. Dat is Rijeka Crnojevića, waar de rivier eindigt van het meer waar het vandaag om te doen is 
Deze ham/kaas sandwich ziet er wel wat anders uit dan op het bordje, maar smaakt wel 
Het dorpje met 20 huizen en een grote parkeerplaats wat je daaronder ziet, is Virpazar. Het dorpje dat groot geworden is met het organiseren van boottochtjes op het meer (waar ik er vandaag ook eentje van 2 uur van ga doen) 
Uitzicht van op het bootje op het meer. In de bergen helemaal links heb ik vanmorgen gefietst. In de verte ligt Cetinje 
De bootjes van de collega's parkeren hier allemaal even om een foto te nemen. De waterplanten (waterlelies en nog iets anders..) groeien hier dicht tegen elkaar.
Op plaatsen waar de boten frequent voorbij varen, zijn er duidelijke vaarwegen, maar verder groeien ze dicht op elkaar
14-09-2023, 18:40 geschreven door Gert 
|
|
Categorie:Belgie
|
 |
13-09-2023 |
2023 Balkan kustroute - Kotor - Cetinje |
52 km - 1430 HM - 11,8 km/h gem - 29 gr Zon
Klimmen! Veel meer staat er vandaag niet op het programma.
Er moet een stevige berg overgeklommen worden om tot in Cetinje te geraken.
Bij het openen van mijn venster vanmorgen zag dat er nog een tweede cruise schip kwam aangevaren.
Dat betekent nog eens busladingen toeristen die gedropt worden op een klein dorpje en plots was ik blij dat ik gisteren al Kotor bezocht had 
Het was een uitgebreid en heel verzorgd buffet vanmorgen en ik was er als een van de eerste bij want ik wou vroeg op pad.
Groot was dan ook mijn verbazing toen ik merkte dat mijn spiegeleitje lauw was en al niet echt warm meer.
En inderdaad, de au bain marie voelde koud aan. Toen ik de garçon er op aansprak, haalde hij direct de chefs er bij en volgde er een discussie in het Engels.
Blijkbaar hebben ze hier ook problemen om lokaal personeel te vinden. En deze chef wist niet dat er water hoor te staan in een au bain marie... 
Al na een 100-tal HM fiets je een beetje weg van de baai en blijkt er ook een andere, minder vermoeiende, manier te zijn om boven te geraken.. 
En langzaam aan wordt de baai kleiner en kleiner 
En wordt de contour van de baai heel duidelijk  
Op een 950 HM kan je kiezen of je rechtdoor gaat of via het NP. Ik heb voor het laatste gekozen, wat een extra 300-tal HM betekent maar wel dit mooie plaatje oplevert van op een 1250 HM. Het mausoleum bovenaan zegt me dan weer minder.
Het heeft wel wat extra zweet gevraagd om boven te geraken, want het tweede deel in het NP heeft duidelijk hogere stijgingspercentages dan het eerste deel.
Waar het gemiddelde tijdens de eerste 950 HM op een 5 a 6 % lag, ligt het bij het tweede deel tussen de 8 en 12%..
13-09-2023, 18:41 geschreven door Gert 
|
|
Categorie:Belgie
|
 |
12-09-2023 |
2023 Balkan kustroute - Herceg Novi - Kotor |
36 km - 270 HM - 16,3 km/h gem - 29 gr Zon
Vandaag gaat het verder richting Kotor, maar deze keer echt vlak langs de kust.
Enkel occasioneel moet er nog even geklommen worden, maar veel is het niet.
Toch is de gemiddelde snelheid nog vrij laag, maar dat komt door het rustig rijden langs de vele bars en terrasjes.
Daarnaast staat er nog een korte ferry op het menu die voor fiets en voetganger zelfs gratis is.
Maar eerst nog even gisterenavond: toen ik op het terras nog iets wou lezen, hielden deze kwetterende kleine zwaluwen me gezelschap 
Ook al zijn we nu in Montenegro, ook hier zijn er hier en daar nog sporen van de Ciro.
Het staat wel aangegeven dat het een onderdeel van de Ciro is met een bordje, maar is hier verder niet echt toeristisch uitgebaat 
Verder langs de glasheldere Adriatische kust die hier een soort binnenwater vormt richting Kotor 
En dan komen we aan de stadsmuren van Kotor. In tegenstelling tot Dubrovnik, kan je ze hier gratis bewandelen.
Ook hier zijn ze indrukwekkend lang (4 km), maar ze lopen hier ook echt de heuvel op. 
In het gezellige binnenstadje is het goed vertoeven zoals hier, maar soms ook veel te druk op de grotere plaatsen  Op de terugweg, herken ik nu duidelijk de contouren van de stadsmuren die me bij het ernaar toe rijden helemaal niet opgevallen waren.
Maar ik moet toegeven: je moet toch wel wat zoeken tussen de rotsen.
Misschien helpt het als ze verlicht zijn 's avonds vanop mijn hotelletje
Het volledige plaatje overdag met de voetjes heerlijk aan het water, zalig toch
De foto 's avonds is een close-up van het rechter, groenere deel van de berg.
Rechts hiervan (niet op de foto) gaat het morgen de berg over richting Albanië.
12-09-2023, 18:18 geschreven door Gert 
|
|
Categorie:Belgie
|
 |
11-09-2023 |
2023 Balkan kustroute - Dubrovnik - Herceg Novi |
63 km - 870 HM - 16,0 km/h gem - 29 gr Zon
De tocht gaat vandaag van start langs de kust, maar gaandeweg gaan we toch weer dieper de bergen moeten induiken om het verkeer te ontwijken.
En dat is hem toch weer goed gelukt moet ik zeggen. Er is een stukje van een km of 5 waar er (te) veel verkeer is, maar verder is het zo goed als verkeersvrij fietsen. Het eerste deel naar Dubrovnik toe is een mooie rustig stukje (enkel bewoners), maar dan gaat de route dwars door het centrum en dat is echt niet te doen met de fiets. Geen idee waarom hij dat doet, maar er is uiteraard een weg langs (met de fiets aan de hand).
Het tweede deel van de tocht is echter duidelijk pittiger met een 9-tal stevigere klimmen waarbij de helft toch tussen 9% en 12% zit. En dat voel je dus..
Nog een laatste blik op Dubrovnik als we via de fancy buitenwijken van Dubrovnik de kust volgen.
Hierbij volgen de borden elkaar snel op: enkel bewoners, verboden doorgang.. maar we blijven doorgaan. 
Hier heb ik toch even getwijfeld, maar ben er dan toch maar door gereden.. 
En dan kom je op deze prachtige weg en dan denk je: waarom sluiten ze dit nu af.. Maar het is zalig rustig, dus we fietsen door.. 
En kom je aan het einde van de weg (paar honderd meter terug) en dan sta je aan de vangrail en zie je een smal weggetje waar je met je fiets langs moet.
En dan denk je: aha, daarom dus  . Maar goed, dapper doorwandelen ( en zien dat je niet in de diepte duikt..) en dan kom je dus hier uit waar je op de weg verder kan.
Die is hier gedurende een paar km echt irritant druk, maar er is geen alternatief 
Tot hij even verder terug de bergen in duikt en in een prachtige vallei terecht komt, waar de druiven hangen te wachten om geplukt te worden.
Volop wijnboeren hier in de buurt, die duidelijk niet slecht boeren. 
Even een korte stop in een dorpje in de bergen voor een sla met tonijn en jawel: het was heerlijke vers gebakken tonijn! 
Bijna aan het einde van de vallei kom je op een grote baan uit, maar daar heeft hij een stukje onverhard (1 km of zo) gevonden om er toch te kunnen van weg blijven 
En dan kom je aan de grens met Montenegro. De grenspost van Kroatië zie je helemaal onderaan de steile helling liggen.
Dus moet je volop in de remmen (en dat was duidelijk te ruiken) om erna terug te moeten klimmen aan 10%. Kan tellen qua locatie..
De grenspost met Montenegro ligt een beetje verder bovenaan de helling, heel wat logischer 
En dan is het hoog tijd voor een welverdiende stop. 2 km na de grensovergang was dit het zicht uit mijn hotel.
Niet slecht he  Dat dacht ik ook, dus tijd voor een douche om het zweet af te spoelen. Ah, probleem.. geen water.
Bij navraag, blijkt er enkel water te zijn tussen 19 en 21 en 's morgens tussen 7 en 9. Reden: lage stand van het waterreservoir.. Welkom in Montenegro ;-)
11-09-2023, 17:30 geschreven door Gert 
|
|
Categorie:Belgie
|
 |
10-09-2023 |
2023 Balkan kustroute - Ravno - Dubrovnik |
60 km - 270 HM - 18,4 km/h gem - 30 gr Zon
Het grootste deel van de route tot terug aan de grens met Kroatië voert terug over de Ciro.
Die voert door een regio waar amper iemand woont en typisch in dergelijke gebieden wordt er gewaarschuwd voor loslopende honden.
Zeker in een kudde kunnen ze gevaarlijk zijn en daarom heb ik ook een Dazer mee die via geluid de honden afschrikt.
Ik ben op deze rit inderdaad een uitgemergelde hond tegengekomen, maar hij ging lopen zodra hij me zag, dus ik heb de Dazer niet hoeven te testen.
Dit merk je meteen aan het aantal hoogtemeters wat vandaag heel wat minder is dan de andere dagen. Ook het gemiddelde ligt dan direct een pak hoger, dus kwam ik rond de middag aan in Dubrovnik zodat er nog voldoende tijd was om de prachtige stad te bezoeken.
Het vertrek op de CIro ging over een stukje asfalt wat betere tijden gekend had, maar no problem 
Tot mijn verbazing kwam ik op een nieuw infopoint ook deze bank tegen met Wifi ingebouwd. Jawel, je kon hier draadloos op het internet en tegelijkertijd waren er 3 USB aansluitingen om nog wat bij te laden. In de Ciro werd de voorbije 2 jaar geld gepompt om het toerisme te bevorderen. Het steekt allemaal een beetje schril af tegen de arme omgeving, maar het werkt wel 
Een beetje verder kwam ik een volledig kapot geschoten dorp tegen waar bijna alle huizen onherstelbaar waren. Het dorp was dan ook verlaten op 2 huizen na die terug opgebouwd waren. Moet toch ook wel een beetje vreemd wonen zijn zo 
En dan verder op onze Ciro die hier een stukje onverhard verder ging met wisselende kwaliteit. Het was fietsbaar, maar ze hadden hier ook beter wat meer geïnvesteerd in kleinere steentjes.. Het is dan wel vlak, maar sneller dan 15 km/h zat er hier toch ook niet in 
Soms werd het nog wat erger en was het wat zoeken naar de Ciro, maar het werd snel beter 
Al snel ging het weer over op asfalt en deze keer zelfs een heel lang recht stuk, beetje bizar zo in de bergen, maar was wel super om op te schieten  Dankzij de Ciro was ik al rond de middag op mijn hotel en stond er uitstap met de bus naar Dubrovnik op het programma.
Het is een enorm toeristisch stadje, maar het is dan ook buitengewoon mooi en mooi bewaard/gerestaureerd. De wandeling rond de stad op de muren is wel behoorlijk duur (35 euro), maar toch wel een aanrader. Echt knap stadje. Ik had jammer genoeg geen tijd voor een tochtje met de kayak want dat was er heel populair en moet de moeite zijn om de stad vanuit de zee te zien 
Best wel druk, maar dat moet je er maar bij nemen 
En er was zelfs nog wat tijd over om even te relaxen bij een cocktail
10-09-2023, 00:00 geschreven door Gert 
|
|
Categorie:Belgie
|
 |
09-09-2023 |
2023 Balkan kustroute - Ploce - Ravno |
82 km - 1010 HM - 16,1 km/h gem - 28 gr Zon
Terug op het vasteland gaat de tocht naar Dubrovnik via de Ciro. Dit zijn oude spoorwegen die omgevormd zijn tot fietspaden.
Let op: ze zijn lang niet overal met een mooi laagje asfalt bedekt. Een vrij lang stuk van het traject is nog onverhard en Moni, die ik vandaag ben tegen gekomen, wou dit proberen. Ze is er echter van terug gekomen en heeft ook het asfalt alternatief genomen
De start bij Ploce voert door een gebied met heel veel waterloopjes en deze man was 's morgens vroeg aan het vissen in dit smalle riviertje 
Even verderop klim je uit het dal en kom je in een prachtig stukje natuurgebied terecht. 
Na een 30-tal km kom je aan de grens met Bosnië-Hercegovina. Ze nemen hun taak hier serieus en controleren iedereen nauwgezet.
Dat vertaalde zich in een file van 3 auto's in mijn richting, maar in een file van meer dan een halve km in de andere richting.. 
En plots geeft de GPS aan dat het via dit onooglijke weggetje verder gaat. Dit is de befaamde Ciro die hier behoorlijk smal is, maar Moni gaat er als een hazewind vandoor, dus erachteraan 
Moni op een brug van bedenkelijke kwaliteit, maar ze is niet ingevallen, dus ok toch.. 
Afscheid nemen voor mijn hotel. Zij ging nog een beetje verder fietsen zei ze. Paar uurtjes nog, voor mij was het genoeg geweest met 82 km en flink klimmen.. 
Onderweg nog een mooi meer 
En hier klommen we weg van het meer naar de weg een 400 meter hoger gelegen. Klimmen maar.. 
Eens boven gekomen, kwam de Ciro terug in het vizier. De laatste 20 km was het zo goed als vlak fietsen over deze weg terwijl het landschap rondom u serieus golft. Zalig toch
09-09-2023, 18:57 geschreven door Gert 
|
|
Categorie:Belgie
|
 |
08-09-2023 |
2023 Balkan kustroute - Korcula - Ploce |
23 km - 510 HM - 13,8 km/h gem - 28 gr Zon
Peljesac is een groot eiland en eigenlijk zelfs een schiereiland en dat heb ik geweten.
Hier heb ik duidelijk de drukte overschat. Er stonden vandaag 2 ferry's op het programma.
De eerste vaart elke uur en brengt een hoop toeristen naar Peljesac die via dit eiland doorrijden naar Dubrovnik en dat had ik niet verwacht. Ik had dezelfde drukte verwacht als op Korcula, maar het verschil was groot.
De tweede ferry naar Ploce is ofwel om 12u ofwel om 17:30. Daarom had ik me tot doel gesteld om een kort, maar pittig tochtje te doen via de hoofdweg. Het alternatief van het boekje ging langs een lange onverharde weg en dat zag ik niet zitten.
De eerste ferry was stip op tijd 
Maar zat overvol en kreeg zelfs niet alle wachtende auto's mee.. 
Eens aangekomen op het eiland, heb ik even gewacht tot de auto's gelost waren en ben erna vertrokken voor een mooie klim.
Het plan was vrij goed gelukt, het eerste half uur weinig of geen auto's, maar dan begonnen de auto's van de volgende ferry me al in te halen en was het gedaan met de rust.. 
Niettemin toch een mooie tocht en tot mijn opluchting kon ik de afdaling richting Ploce in alle rust doen. Iedereen (of toch bijna) reed immers door richting Dubrovnik en nam een andere weg. Zalig terug! 
Bij aankomst aan de ferry, was ik nog 45 min te vroeg, dus tijd voor een klein hapje. Amai, dat was veel en lekker! 
En net op tijd het bordje op als de boot aankwam
08-09-2023, 00:00 geschreven door Gert 
|
|
Categorie:Belgie
|
 |
07-09-2023 |
2023 Balkan kustroute - Vela-Luka - Korcula |
50 km - 900 HM - 13,6 km/h gem - 30 gr Zon
Prachtige dag op het eiland Korcula.
Het is een eiland wat heel stevig begroeid is en waar intensief aan wijnteelt en olijventeelt wordt gedaan,
De voorziene rondrit volgens het routeboekje ging niet naar het hoogste punt en omdat het niet echt druk was, leek me een tochtje op de hoofdbaan goed te doen.
En het viel inderdaad van verkeer nog heel goed mee, hoewel er maar enkele wegen zijn op het eiland, was de drukte nooit echt storend. Mogelijk is dit in juli/augustus een ander verhaal.
De trip start vanuit Vela Luka en toont een binnenland met behoorlijk wat wijnteelt.
Borden van herten heb ik hier in Kroatië nog geen enkel gezien, maar de zwijntjes schijnen hier wel populair te zijn (maar ik heb er geen gezien) 
Aan de top gekomen, kruist de weg eerst langs de Oostkant van het eiland met een paar mooie plaatjes als gevolg. Hier is het vooral de zee die te zien is, met in de verte nog een paar andere eilanden 
Maar dan komt de Westkant van het eiland aan bod. Via een onooglijk weggetje daal ik af naar de kust 20 km voor het stadje Korcula 
En dat levert echt prachtige plaatsjes op! Een van de mooiste afdalingen ooit. De imposante bergrug is van het eiland Peljesac wat morgen op het programma staat. 
Na een aantal uren klimmen, moest de innerlijke mens versterkt worden en ik heb bij een Beach bar een risotto besteld met zeevruchten.
Ik had echter niet begrepen dat het zwart gekleurd zou zijn. Hoewel het heel lekker was, vond ik de kleur toch niet echt smakelijk er uit zien 
Het stadje Korcula is heel mooi bewaard gebleven met een heus kasteel en een mooie binnenstad met smalle straatjes binnen een ommuurde wal. 
En dan natuurlijk net buiten de wal, de nodige terrasjes voor een aperitiefje 
Om dan uiteindelijk de prachtige dag af te sluiten aan de Infinity Pool van het resort. Zalig toch!
07-09-2023, 00:00 geschreven door Gert 
|
|
Categorie:Belgie
|
 |
06-09-2023 |
2023 Balkan kustroute - Split - Vela-Luka |
3 km - 20 HM - 20 km/h gem - 30 gr Zon
Rustdag.
Volgens het routeboekje is er vanuit Split geen rustige fietsweg mogelijk richting Ploce en daarom wordt er aangeraden om over te steken naar de eilanden en op die manier Ploce te bereiken.
Vermits de boot pas om 10u vertrekt richting Vela Luka en daar pas rond 13:30 aankomt, heb ik besloten om een rustdag in te lassen.
Deze Car Ferry verzorgt de verbinding.
Er zijn enorm veel verbindingen mogelijk vanuit Split of een aantal andere havens in de buurt, maar ze nemen niet allemaal fietsen mee.
De Car Ferry's die ik genomen wel, nemen uiteraard wel fietsen mee en rekenen hiervoor hetzelfde tarief aan als een passagier. Hier betekende dit voor een rit van een 3-tal uur een ticket van net geen 20 euro voor mezelf en mijn fiets.
Er zijn nog heel wat andere maatschappijen die ook boten inleggen, dus keuze te over.
Let er wel op dat de meeste snelle verbindingen catamarans zijn en dat die meestal geen fietsen meenemen. Check om zeker te zijn.
De heerlijke baai van Vela-Luka 
En uiteraard ook een zwembadje voor een rustdag
06-09-2023, 00:00 geschreven door Gert 
|
|
Categorie:Belgie
|
 |
05-09-2023 |
2023 Balkan kustroute - Sibenik - Split |
92 km - 1400 HM - 15,3 km/h gem - 28 gr Zon/wind
Noem dit gerust heel pittig..
Omdat de kustweg veel te druk is, gaat het richting bergen en volgt er een heel pittig tochtje door de bergen naar Split.
Mijn GPS geeft klimmetjes aan als er langere tijd (vanaf ongeveer 1 km) dient geklommen te worden zonder dat er afdalingen in zitten.
Voor vandaag gaf hij 8 klimmen waarvan de langste 4 km was met 250 HM voor de klim uit het dal terug naar de kust.
De tegenwind van een kleine 30 km/h die bijna overal aanwezig was en een brandend zonnetje, zorgden er voor dat het tochtje was van stevig trappen en puffen..
Het binnenland.. Zoals je kan zien, zijn er niet echt veel restaurantjes onderweg.. 
En dan terug uit het dal klimmen naar de zee. Links in de inham van de zee, ligt Split.
Vanaf hier is het een heerlijke 10 km en 470 HM afdalen naar de kust via haarspeldbochten waar jer er links een aantal van ziet.
Door de windvlagen, was het met momenten uitkijken geblazen om niet omnvergeblazen te worden. 
En dan, na 5 uur fietsen, was het rond 14u tijd voor pasta!
05-09-2023, 00:00 geschreven door Gert 
|
|
Categorie:Belgie
|
 |
04-09-2023 |
2023 Balkan kustroute - Skradin - Sibenik |
50 km - 790 HM - 17,2 km/h gem - 30 gr Bewolkt/zon
Vandaag staat er slechts een 20-tal km op het programma om van Skradin naar Sibenik te geraken.
Deze voormiddag staat echter eerst nog NP Krka op het programma: het is een zeer uitgestrekt NP (78 km lang) met een 3-tal grote watervallen, waarvan de Skradinski Buk (foto's hieronder) de meest bekende en spectaculairste is.
Voor de toegang tot het NP betaal je 40 euro en daarmee heb je toegang tot alle ingangen van het park en een boottocht van Skradin naar het NP. Dit is een tochtje van een 5-tal km, maar je kan dit ook al fietsend afleggen. Voordeel hiervan is dat je niet hoeft te wacht op de boot. Het ticket blijft echter even duur.. Er zijn nog 2 andere boottochten die je naar de andere 2 watervallen brengen, maar zijn nog eens extra te betalen. Reken hier op nog eens een 20-tal euro als je dat wenst te doen. Ik heb er voor gepast en heb zelf het hoger liggende meer opgezocht met de fiets (fietstochtje van een 20-tal km met een 500-tal HM).
Hier is het hem om te doen: de Skradinski Buk. Ze is een 300-tal m breed met een verval van een 45-tal m in verschillende stappen.
Reken op een 2-tal uren om er naar toe te rijden vanuit Skradin en rond de waterval te wandelen en ze langs alle kanten te bekijken.
Als je de boot wil nemen naar de andere watervallen moet je snel rekenen op een have dag.

Zicht langs de zijkant van de waterval 
Wandelpad rond de waterval (2-tal km) 
Ander zichtpunt op kleinere watervalletjes langs het wandelpad  Panoramafoto van het hoger gelegen meer met een klein eiland met een oud klooster uit de 11e eeuw. Ook te bezoeken, uiteraard met een betalend boottochtje.
Ik ben tot deze locatie gefietst via een rustig weggetje, maar wel pittig klimmend 
Op naar Sibenik 
Kathedraal van Sibenik uit de 15e eeuw en Unesco erfgoed.
De mooie oude straatjes waar je kan in ronddwalen worden bewaakt door deze beschermheer.. Het is echt gezellig ronddwalen hier en niet zo toeristisch als Split
Gezellig tafelen met Belgen die het route boekje niet volgden, maar zelf hun weg uitstippelden. Sibenik en Split stonden ook bij hen als overnachtingsplekje op het lijstje met een paar gezellige avonden als gevolg  .
04-09-2023, 00:00 geschreven door Gert 
|
|
Categorie:Belgie
|
 |
03-09-2023 |
2023 Balkan kustroute - Zadar - Skradin |
81 km - 690 HM - 19,0 km/h gem - 30 gr Zon/bewolkt in NM
De eerste fietsdag van Zadar naar het nationaal park Krka in Skradin.
Opgestaan met een stralend zonnetje en een heerlijke 20 gr C en het gaandeweg zien warmer worden totdat het tegen de middag een gezellige 30 gr C was.
De trip van vandaag voert langs een heuvelend landschap met behoorlijk wat hoogtemeters (er is hier echt geen enkele vlakke weg..), maar met hellingspercentages die het heel goed te doen maken. Ik heb slechts 1 keer een helling van 9% gehad gedurende een kleine halve kilometer. En daarnaast nog een paar maal een 7% gedurende een kilometer of zo. Al de rest is 5% of minder, dus heel goed fietsbaar.
Hieronder enkele sfeerbeelden:
Langs het grootste deel van de weg staan bordjes met de fietsroute 1. En dit is ook te merken aan de talrijke fietsers die ik tegen gekomen ben. Geen enkele met bagage, maar toch zeker een 20-tal wielrenners solo of in kleine groepjes, 
Deze brave jongen en zijn familie bepalen 98% van het geluid... Hij kan flink springen en zelfs een stukje vliegen met zijn verborgen vleugeltjes.
Ze zijn met heel veel en niet bijster slim. Als je ze laat schrikken springen/vliegen ze steevast in de richting dat ze zitten. Daardoor zijn er toch wel een aantal broertjes en zusjes in mijn wielen terecht gekomen. Eens ik dit wist, ben ik ze meestal langs de juiste richting gepasseerd zodat ze wegsprongen in plaats van zelfmoord te plegen... 
Het lijkt niet veel soeps, maar dit heerlijke weggetje heeft me de laatste 15 km bergaf naar Skradin gevoerd.
Heerlijk vals plat bergaf vanop een plateau van 200 m naar Skradin op een 30-tal m hoogte. Zalig gewoon.
03-09-2023, 19:33 geschreven door Gert 
|
|
Categorie:Belgie
|
 |
02-09-2023 |
2023 Balkan kustroute - Rondrit Zadar |
38 km - 220 HM - 19,8 km/h gem - 27 gr Zon
Na een moeilijke periode thuis, heb ik uiteindelijk toch besloten om mijn geplande vakantietrip niet uit te stellen en gewoon te laten doorgaan.
Ik heb echter meer behoefte aan wat vakantie en hoofd leeg maken, dan aan een uitdagende fietstocht, maar de eerste korte rondrit hier in Zadar heeft me al overtuigd dat ik beide wel kan combineren hier.
Uitdagend zal het hier sowieso zijn, want de hoogtemeters worden hier vanaf morgen heel gul uitgedeeld..
Zon, 28 graden, kristalheldere zee, wat wil een mens nog meer
De Land Gate in Zadar ofte de poort naar de oude binnenstad van Zadar sinds 1543. Vanaf hier wijzigen de standaard straten in schattige autovrije eeuwenoude straatjes met dito huizen 
Het Roman Forum moet je gewoon gezien hebben. Oudheid prachtig bewaard 
En de "Greetings to the Sun" die je eigenlijk 's avonds moet zien. Maar met een schattig mannetje is het overdag ook leuk..
02-09-2023, 19:40 geschreven door Gert 
|
|
Categorie:Belgie
|
 |
06-07-2023 |
2023 Nederland Dag 21 Bergen Op Zoom - Vlissingen |
94 km - 220 HM - 17,8 km/h gem - 21 gr Zon/lichte tegenwind
Vandaag gaat het overgrote deel van de dag over Zeeland.
Het eerste deel zoekt de Westerschelde op om vervolgens dwars door Zeeland richting Vlissingen te krossen.
De Westerschelde 
Hoewel de Westerschelde hier heel breed is, is het bevaarbaar gedeelte maar heel smal. De rest zijn schorren met volop vogels 
Het uitgestrekte binnenland van Zeeland met zijn velden en windmolens  
En dan alweer de laatste maaltijd - een echt heerlijke paella
06-07-2023, 18:34 geschreven door Gert 
|
|
Categorie:Belgie
|
 |
05-07-2023 |
2023 Nederland Dag 20 Eindhoven - Bergen Op Zoom |
112 km - 300 HM - 18,1 km/h gem - 21 gr Regen/bewolkt/sterke tegenwind
Windsnelheden van 45 km/h met pieken tot 80 km/h en dat gecombineerd met een tocht van meer dan 100 km, maakten er een heel zware dag van.
Een heel leuk fietspad, maar wel volop in de wind.. 
Dit fietspad zou ik normaal niet echt leuk vinden, maar vandaag is het mijn favoriet want hier is amper wind te bespeuren 
De weg ligt vol met takjes en bladeren, maar geen echt grote takken met deze als de uitzodering die de regel bevestigt 
Ondanks de wind, toch niet vergeten te genieten van de mooie plaatsen onderweg
05-07-2023, 20:03 geschreven door Gert 
|
|
Categorie:Belgie
|
 |
04-07-2023 |
2023 Nederland Dag 19 Thorn - Eindhoven |
83 km - 230 HM - 18,3 km/h gem - 21 gr Zon/bewolkt/(tegen)wind
De wind had vandaag op de meeste plaatsen vrij spel en deed hard zijn best. Jammer genoeg was het meestal een vrij harde zijwind of af en toe zelfs vol tegenwind.
De dag startte met velden en nog eens velden 
Gevolgd door een stuk rasechte heidegrond. 
Waar er naast de wind dan nog een super zanderige ondergrond bij kwam.. 
Maar de dag werd mooi afgesloten met een jaagpad dat recht Eindhoven in reed.
Morgen staat er een lange rit op het programma van een 110 km. Jammer genoeg gaat het nog regenen en wakkert de wind nog wat harder aan tot 40 km/h met windstoten van 75 km/h. Maar eerst nog eens goed slapen
04-07-2023, 17:26 geschreven door Gert 
|
|
Categorie:Belgie
|
 |
03-07-2023 |
2023 Nederland Dag 18 Valkenburg - Thorn |
50 km - 230 HM - 20,2 km/h gem - 21 gr Zon/bewolkt
Vandaag nog kunnen genieten van Thermae 2000 tot een uur of 15. Daarna was het een 50 km naar Thorn, maar het ging snel want er was weer veel wind. Dit keer had ik echter eens meewind, heerlijk!
Het zicht van uit het hotel 
En natuurlijk, zelfs op deze niet echt toeristische route, kom je prachtige windmolens tegen 
De machtige kerk van het gezellige Thorn
03-07-2023, 17:54 geschreven door Gert 
|
|
Categorie:Belgie
|
 |
02-07-2023 |
2023 Nederland Dag 17 Venlo - Valkenburg |
89 km - 470 HM - 18,2 km/h gem - 21 gr Bewolkt
Vandaag staat er een bezoek aan Thermae 2000 op het programma. Dit is een 40-tal km buiten de route gelegen in het Zuiderse Limburg en daar is het duidelijk wat meer heuvelend met de klim van de Cauberg op het einde als climax. Met zijn 12% is dit duidelijk iets wat je niet verwacht in Nederland.
En jawel, ook vandaag staan er weer een aantal veren op het programma. Ze zijn hier heerlijk snel, nooit langer wachten dan een paar minuten. Maar wel betalend en dat is natuurlijk het grote verschil met Vlaanderen. Al valt ook dat betalen wel mee met een kost van 1,2 tot 2,5 euro per ritje 
Het kasteel van Kessel is een prachtig exemplaar van een kasteel uit de 13e eeuw wat prachtig gerenoveerd is tot een hedendaags juweeltje 
Voorbereiding voor het klimwerk in de namiddag: een stevige hap.. 
The Earth Goddess - een beeld in een tuin van dezelfde kunstenaar dan het beeld in Venlo. 
Mijn GPC heeft de kortste weg uitgestippeld vanaf de route naar Valkenburg. Goed gedaan, alleen was de kwaliteit niet altijd ideaal
02-07-2023, 00:00 geschreven door Gert 
|
|
Categorie:Belgie
|
 |
01-07-2023 |
2023 Nederland Dag 16 Nijmegen - Venlo |
89 km - 350 HM - 18,6 km/h gem - 21 gr Bewolkt/miezerige regen
Vandaag een echt miezerige dag. De hele dag regenvestje aan gehad omdat er regelmatig toch wat gedruppel was. Niet genoeg om echte regenkledij aan te doen, maar wel beetje sfeer bederver
Vandaag was een ritje door de Maasvlakte met de kenmerkende meidoorn struiken dwars op de stroom in de overstromingsgebieden. Hiermee zorgden ze er vroeger voor dat het vruchtbare slib niet allemaal werd weggespoeld.
Deze middag had ik veel tijd want het regende op het middaguur toch iets te veel om aangenaam te zijn. Een heerlijk visbordje met garnaalkroketjes, een broodje tonijnsla, een tomatensoepje en een slaatje, heerlijk toch! 
Venlo haven met de Peaceful Warior. Tot hier en niet verder, tijd voor verandering (hoewel hij niet echt weet hoe het dan wel verder moet..). Een tweede beeld in dezelfde stijl volgt nog 
En dan net op tijd aangekomen. Na het lossen van de bagage barstte er een hevige bui uit. Ben ik blij dat ik daar niet meer in zat.
Het weerbericht zat er volledig op vandaag. Ganse dag miezer en om 16u een ferme bui. Et voila..
01-07-2023, 00:00 geschreven door Gert 
|
|
Categorie:Belgie
|
 |
30-06-2023 |
2023 Nederland Dag 15 Veluwe - Nijmegen |
71 km (+ 17 km sauna) - 450 HM - 18,2 km/h gem - 23 gr zon/bewolkt
De dag start met een ritje in de Veluwezoom: het oudste Nationale Park van Nederland en bekend om zijn heuvels, heide en everzwijnen.
Everzwijnen heb ik niet gezien, maar het is wel een mooi en vooral heel uitgestrekt park.
Een groot deel van het park is heuvelend bos. Jawel, het hoogte punt is een 100 HM en er tussenin gaat het regelmatig op en neer. Dat zorgt voor de nodige hoogtemeters en dat merk je toch wel. Hoewel er uiteraard geen hoge klimpercentages bij zijn, maar het allemaal heel geleidelijk aan gaat
Maar daarnaast zijn er ook grote open plekken met heide waar ze hooglandrunderen laten grazen om te vermijden dat het gras de heide overwoekert. 
En jawel, ik heb ook diertjes gezien, geen spectaculaire runderen, maar wel paardjes die het erg naar hun zin leken te hebben. 
Onderweg nog een park meegepikt 
En 's middags iets nieuw geprobeerd: broodje warm vlees. Dit was niet echt mijn ding, geen idee wat voor vlees het was, maar de warme pindasaus was me iets teveel van het goede.. Volgende keer terug op zeker spelen 
Er kwamen 2 veertjes aan te pas om de route te volgen. Dit veer was er eentje wat vroeger door middel van 3 bootjes aan een kabel er in slaagde om over te zetten door de stroming te gebruiken. De bootjes zijn er nog en ze helpen nog wat mee, maar de overzet zelf is gemotoriseerd om in alle omstandigheden te kunnen overzetten. Vooral de stroming is tegenwoordig vaak onvoldoende om dit principe nog te kunnen gebruiken. 
De tocht was wat korter vandaag om er nog een prachtige sauna te kunnen tussen lassen. Niks dan lof over Sauna Berendonck. Als je in de buurt bent, zeker bezoeken! Met zijn 14 sauna's, enorme zwembad en grenzend aan een vijver, een van de grootste en mooiste sauna's die ik al bezocht heb. Aanrader!
Het wat mislukte maal van vanmiddag is voor 100% goed gemaakt door een Funky schnitzel bij de buren net over het hotel. Super lekker!!
30-06-2023, 00:00 geschreven door Gert 
|
|
Categorie:Belgie
|
 |
|
 |
Vakantiefietsen |
Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.
|
|
|
 |