Vakantiefietsen
Inhoud blog
  • 2025 Barcelona Macon - Lyon
  • 2025 Barcelona Chagny - Macon
  • 2025 Barcelona Lamarche sur Soane - Chagny
  • 2025 Barcelona Langres - Lamarche sur Soane
  • 2025 Barcelona Andelot - Langres
  • 2025 Barcelona Verdun - Andelot
  • 2025 Barcelona Verdun-Foug
  • 2025 Barcelona Marville - Verdun
  • 2025 Barcelona Florenville-Marville
  • 2025 Barcelona Lavaux-Florenville
  • 2025 Barcelona Namen - Lavaux
  • 2025 Barcelona Branst-Namen
  • Vakantiefietsen
  • 2024 Zwarte Wouden route - SAMENVATTING
  • 2024 Zwarte Wouden route - Freudenstadt - Pforzheim
  • 2024 Zwarte Wouden route - Uberlingen - Freudenstadt
  • 2024 Zwarte Wouden route - Lindau - Uberlingen
  • 2024 Zwarte Wouden route - Konstanz - Lindau
  • 2024 Zwarte Wouden route - Radolfzell - Konstanz
  • 2024 Zwarte Wouden route - Donaueschingen - Radolfzell
  • 2024 Zwarte Wouden route - Wolfach - Donaueschingen
  • 2024 Zwarte Wouden route - Strasbourg - Wolfach
  • 2024 Zwarte Wouden route - Diemeringen - Strasbourg
  • 2024 Zwarte Wouden route - Saarlouis - Diemeringen
  • 2024 Zwarte Wouden route - Trier - Saarlouis
  • 2024 Zwarte Wouden route - Hillesheim - Trier
  • 2024 Zwarte Wouden route - Eynatten - Hillesheim
  • 2024 Zwarte Wouden route - St-Truiden - Eynatten
  • 2024 Zwarte Wouden route - Branst-St-Truiden
  • 2023 Balkan kustroute - SAMENVATTING
  • 2023 Balkan kustroute - Lezhe - Tirana
  • 2023 Balkan kustroute - Shkoder - Lezhe
  • 2023 Balkan kustroute - Virpazar - Shkoder
  • 2023 Balkan kustroute - Cetinje - Virpazar
  • 2023 Balkan kustroute - Kotor - Cetinje
  • 2023 Balkan kustroute - Herceg Novi - Kotor
  • 2023 Balkan kustroute - Dubrovnik - Herceg Novi
  • 2023 Balkan kustroute - Ravno - Dubrovnik
  • 2023 Balkan kustroute - Ploce - Ravno
  • 2023 Balkan kustroute - Korcula - Ploce
  • 2023 Balkan kustroute - Vela-Luka - Korcula
  • 2023 Balkan kustroute - Split - Vela-Luka
  • 2023 Balkan kustroute - Sibenik - Split
  • 2023 Balkan kustroute - Skradin - Sibenik
  • 2023 Balkan kustroute - Zadar - Skradin
  • 2023 Balkan kustroute - Rondrit Zadar
  • 2023 Nederland Dag 21 Bergen Op Zoom - Vlissingen
  • 2023 Nederland Dag 20 Eindhoven - Bergen Op Zoom
  • 2023 Nederland Dag 19 Thorn - Eindhoven
  • 2023 Nederland Dag 18 Valkenburg - Thorn
  • 2023 Nederland Dag 17 Venlo - Valkenburg
  • 2023 Nederland Dag 16 Nijmegen - Venlo
  • 2023 Nederland Dag 15 Veluwe - Nijmegen
  • 2023 Nederland Dag 14 Enschede - Veluwe
  • 2023 Nederland Dag 13 Branst - Enschede
  • Rondje Zwitserland - samenvatting
  • 2022 Zwitserland Dag 15 St-Ursanne - Grenzach-Wyhlen
  • 2022 Zwitserland Dag 14 La Chaux-De_Fonds - St-Ursanne
  • 2022 Zwitserland Dag 13 Motiers - La Chaux-De-Fonds
  • 2022 Zwitserland Dag 12 Vallorbe - Motiers
  • 2022 Zwitserland Dag 11 Nyon - Vallorbe
  • 2022 Zwitserland Dag 10 Lausanne - Nyon
  • 2022 Zwitserland Dag 09 Saxon-Martigny - Lausanne
  • 2022 Zwitserland Dag 08 Brigerbad - Saxon-Martigny
  • 2022 Zwitserland Dag 07 Oberwald - Brigerbad
  • 2022 Zwitserland Dag 06 Sedrun - Oberwald
  • 2022 Zwitserland Dag 05 Chur - Sedrun
  • 2022 Zwitserland Dag 04 Altstatten - Chur
  • 2022 Zwitserland Dag 03 Konstanz - Altstatten
  • 2022 Zwitserland Dag 02 Eglisau - Konstanz
  • 2022 Zwitserland Dag 01 Grenzach Wyhlen - Eglisau
  • 2022 Nederland Dag 11+12 Enschede - Bornem + overzicht
  • 2022 Nederland Dag 10 Ommen - Enschede
  • 2022 Nederland Dag 09 Emmen - Ommen
  • 2022 Nederland Dag 08 Groningen - Emmen
  • 2022 Nederland Dag 07 Dokkum - Groningen
  • 2022 Nederland Dag 06 Harlingen - Dokkum
  • 2022 Nederland Dag 05 Den Helder - Harlingen
  • 2022 Nederland Dag 04 Noordwijkerhout - Den Helder
  • 2022 Nederland Dag 03 Ouddorp - Noordwijkerhout
  • 2022 Nederland Dag 02 Vlissingen - Ouddorp
  • 2022 Nederland Dag 01 Branst (BE) - Vlissingen (NL)
  • 2021 Oostenrijk Dag 13 Zell am See (Frohwies) - Salzburg
  • 2021 Oostenrijk Dag 12 Bad Gastein - Zell am See (Frohwies)
  • 2021 Oostenrijk Dag 11 Bad Gastein (RUSTDAG)
  • 2021 Oostenrijk Dag 10 Seeboden - Bad Gastein
  • 2021 Oostenrijk Dag 09 Velden am Worther See - Seeboden
  • 2021 Oostenrijk Dag 08 Volkermarkt - Velden am Worther See
  • 2021 Oostenrijk Dag 07 Dravograd - Volkermarkt
  • 2021 Oostenrijk Dag 06 Oberhaag - Dravograd
  • 2021 Oostenrijk Dag 05 Graz - Oberhaag
  • 2021 Oostenrijk Dag 04 Leoben - Graz
  • 2021 Oostenrijk Dag 03 Liezen - Leoben
  • 2021 Oostenrijk Dag 02 Bad Ischgl - Liezen
  • 2021 Oostenrijk Dag 01 Salzburg - Bad Ischl
  • 2021 Dag 10 Couvin - Ronquieres
  • 2021 Dag 9 Rochehaut - Couvin
  • 2021 Dag 8 Izel - Rochehaut
  • 2021 Dag 7 Izel
  • 2021 Dag 6 Libranont - Izel
  • 2021 Dag 5 Burg Reuland - Libranont
  • 2021 Dag 4 Eynatten - Burg Reuland
  • 2021 Dag 3 Huy - Eynatten
  • 2021 Dag 2 Hoeilaart Huy
  • 2021 Dag 1 Branst Hoeilaart
  • 2020 Vlaanderen samenvatting
  • 2020 Dag 16VL Brasschaat - Branst
  • 2020 Dag 15VL Mol - Brasschaat
  • 2020 Dag 14VL Mol rondrit
  • 2020 Dag 13VL Mol rondrit
  • 2020 Dag 12VL Maasmechelen - Mol
  • 2020 Dag 11VL Maasmechelen rondrit
  • 2020 Dag 10VL Kelmis - Maasmechelen
  • 2020 Dag 09VL Tongeren - Kelmis
  • 2020 Dag 08VL Hoegaarden - Tongeren
  • 2020 Dag 07VL Enghien - Hoegaarden
  • 2020 Dag 06VL Rollegem - Enghien
  • 2020 Dag 05VL Ieper - Rollegem
  • 2020 Dag 04VL Diksmuide - Roeselare - Ieper
  • 2020 Dag 03VL Damme - Diksmuide
  • 2020 Dag 02VL Stekene - Damme
  • 2020 Dag 01VL Branst - Stekene
  • 2020 - Ardennen samenvatting
  • 2020 Dag 09 - Dinant - Tienen
  • 2020 Dag 08 - Givet - Dinant
  • 2020 Dag 07 - Sedan - Givet
  • 2020 Dag 06 - Libramont - Sedan
  • 2020 Dag 05 - Durbuy - Libramont
  • 2020 Dag 04 - Rondrit Durbuy
  • 2020 Dag 03 - Luik - Durbuy
  • 2020 Dag 02 - Waver - Luik
  • 2020 Dag 01 - Bornem - Waver
  • Overzicht Westkust USA
  • 2019 Dag 15-20 Terug naar LAX
  • 2019 Dag 14: San Diego - grens Mexico
  • 2019 Dag 13: Oceanside - San Diego South
  • 2019 Dag 12: Newport - Oceanside
  • 2019 Dag 11: Venice Beach - Newport
  • 2019 Dag 10: Ventura - Venice Beach
  • 2019 Dag 9 Santa-Barbara - Ventura
  • 2019 Dag 8 Lompoc - Santa Barbara
  • 2019 Dag 7: Pismo Beach - Lompoc
  • 2019 Dag 6: Morro Bay - Pismo Beach
  • 2019 Dag 5: Ragged Point - Morro Bay
  • 2019 Dag 4: Big Sur - Ragged Point
  • 2019 Dag 3: Marina - Big Sur
  • 2019 Dag 2: Pescadero - Marina (Monterey)
  • 2019 Dag 1: San Fransisco - Pescadero
  • 2018 - Dag 18: Olema - San Fransisco
  • 2018 - Dag 17: Bodega Bay - Olema
  • 2018 - Dag 16: Guatala - Bodega Bay
  • 2018 - Dag 15: Little River - Guatala
  • 2018 - Dag 14: Westport - Little River
  • 2018 - Dag 13: Redway - Westport
  • 2018 - Dag 12: RUSTDAG
  • 2018 - Dag 11: Ferndale - Redway
  • 2018 - Dag 10: Arcata - Ferndale
  • 2018 - Dag 9: Klamath - Arcata
  • 2018 - Dag 8: Brookings - Klamath
  • 2018 - Dag 7: Gold Beach - Brookings
  • 2018 - Dag 6: Bandon - Gold Beach
  • 2018 - Dag 5: Reedsport - Bandon
  • 2018 - Dag 4: Waldorf - Reedsport
  • 2018 - Dag 3: Lincoln City - Waldorf
  • 2018 - Dag 2: McMinville - Lincoln City
  • 2018 - Dag 1: Portland - McMinville
  • 2017 - Seattle
  • Rondrit Andalusië – Spanje 2015
  • 2014 Fietsen naar Praag + Midden-Europaroute: Praag- Porec
  • 2013 De groene weg naar de Middellandse Zee + Fietsen in de Provence
  • 2012 Fietsverslag Engeland
  • 2011 Via de la Platta - Santiago de Compostella
  • 2010 SCHOTLAND
  • 2009 België - Rome
  • 2008 Ierland met de GPS
  • 2007 Portugal
  • 2006 Peloponesos - Griekenland
  • 2004 Noorwegen (Zuid)
  • 2003 Ionische eilanden - Griekenland
  • 2023 Nederland Dag 14 Enschede - Veluwe
  • 2022 Nederland Dag 06 Dokkum - Groningen
  • 2022 Nederland Dag 01 Branst (BE) - Vlissingen (NL)

    Zoeken in blog



    Fietsreizen van Gert Vergauwen
    Dit is mijn blog met mijn fietsreizen met bagage. Bedoeling is om fietsers wat extra info te geven bij hun reizen en om te gebruiken als leidraad op de fietsbeurs.
    20-06-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2021 Dag 8 Izel - Rochehaut
    52 km - 870 HM - Gem 30 km/h  Zon/wolken 22 ºC

    Met pijn in het hart moet ik afscheid van de fietsvrienden die nog een bezoekje gaan brengen aan de abdij van Orval. Bedankt gasten voor jullie bezoek, het was echt een zalig weekendje.

    Tijd dan om verder te trekken want mijn neef en nichtje komen op bezoek deze namiddag, druk, druk.. Het is echt fijn om zoveel bezoek te hebben.  

    Het wordt een kort tochtje vandaag en de batterij is vol geladen, dus kan het vandaag lekker snel gaan. Op een paar uurtjes tijd zoef ik via Bouillon naar het super toeristische Rochehaut. Hoog gelegen in de bossen met prachtige uitzichten rondom.

    20-06-2021, 19:24 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    19-06-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2021 Dag 7 Izel
    60 km - 666 HM - Gem 15 km/h  Zon/wolken 27 ºC

    Verblijf ook vandaag in ons huis in Izel met zijn prachtige tuin.

    Het schitterende weer vroeg om een tochtje door de bossen van Izel en ongeving met de MTB. Doel: abdij van Orval
    In de bossen was het niet het moment om foto's te trekken, beetje te ruig, maar op de rustige wegen natuurlijk..  



    En een glaasje kan smaken. Bedankt voor jullie bezoek vrienden!


    19-06-2021, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    18-06-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2021 Dag 6 Libranont - Izel
    71 km - 860 HM - Gem 23 km/h  Zon/wolken 27 ºC

    Vandaag een korter dagje omdat ik om 15u een afspraak heb in Izel. De Wielerunie Oppuus komt op bezoek en ze hebben een huisje gehuurd waar ook voor mij een plaatsje is.

    De dag begint met Ravel 7 zoals we ondertussen al gewoon zijn.
    Halfweg kom ik op een wegversperring uit die niet aangegeven was en waar de omleiding via de autostrade loopt. Probleem: na de mannen aangesproken te hebben, gaven ze aan dat ik er wel door kon. Gelukkig!




    Tijd voor een Panini en een drankje in Bouillon

    En dan op weg naar Izel. Die weg was niet echt schitterend en geen aanrader. Het begin liep eerst een paar kilometer via een zandweg van bedenkelijke kwaliteit gevolgd door een drukke baan.. Geen van beide ideaal, maar enfin, we zijn er geraakt enne het pintje stond klaar

     

    18-06-2021, 14:31 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    17-06-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2021 Dag 5 Burg Reuland - Libranont
    99 km - 1030 HM - Gem 22 km/h  Zon 30 ºC

    Vandaag is de zon weer volop van de partij en is het warmste dag tot nu toe. 
    Ik volg deze voormiddag het laatste stukje van de VENNBAHN gevolgd door een andere Ravel die me tot in Bastogne brengt




    Daarna gaan we over op autoluwe wegen die voor wat meer afwisseling zorgen.

    Prachtige dag weeral die nog maar eens bewijst dat het weer toch heel bepalend is. Afsluiten met een lekkere cocktail in een lounge bar in Libramont centrum en daarna nog wat zonnen in een ligzeteltje in de tuin van het hotel. Wat wil een mens nog meer, oh ja en de Belgen winnen de EK match ook nog vandaag! 

    17-06-2021, 20:27 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    16-06-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2021 Dag 4 Eynatten - Burg Reuland
    103 km - 759 HM - Gem 23 km/h  Zon 27 ºC

    Het blijft lekker weer en je fietst hier contiunue op een hoogte van 300 - 550 HM. Hierdoor is het toch wel een paar graden frisser dan elders, dus super!
    Vandaag is ene dag dat ik voor 90% een bekende RAVEL volg: de VENNBAHN. Dit is een Ravel die vertrekt in Aachen (maar die ik over de grens aanpik) en die helemaal tot in Luxemburg loopt.
    Het eerst deel volgt volledig het oude spoor traject waardoor het zicht op de omgeving niet altijd ideaal is. Je fietst vaak op een pad waar je hier en daar een glimp van de omgeving opvangt, maar verder relatief beperkt zicht hebt. Niettemin is het heel aangenaam fietsen omdat de omgeving sterk heuvelt met hoogtes tot 550 HM terwijl je zelf amper voelt dat het pad stijgt of daalt (dank u treintje). 

    Maar als het open zicht op de omgeving is, is het dan ook vaak super mooi

    Na Sankt Vith wijzigt de RAVEL, het typische trein spoor wordt vervangen door mooie wegen die echter meer kronkelen, heel wat meer dan een trein aan zou kunnen.
    Maar het blijft autovrij en wordt er enkel mooier op.

    En dan nadert de eind bestemming: Burg Reuland:

    16-06-2021, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    15-06-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2021 Dag 3 Huy - Eynatten
    98 km - 860 HM - Gem 21 km/h  Zon 27 ºC

    Weer een super heerlijk weertje vandaag. Als ik vertrek is het al aangenaam warm en al snel zweten geblazen.
    De tocht voert in het eerste deel langs heel wat industrie aan de waterkant. Doordat een GPS maximum 500 punten kan loggen op een rit (voor mij eentje per dag, dat is het handigste),  zijn de lijntjes niet altijd duidelijk terug te voeren naar de weg of het weggetje, zeker als je kleine paadjes moet nemen. 
    Langs hier was het dus niet..

    Dat, samen met een hoop werken die de baan versperren en onduidelijke omleidingen zorgen voor wat extra kilometers vandaag.
    Omleiding niet aangegeven, iemand moeten aanspreken en bleek aan de overkant verder te gaan..
     
    Dit hieronder was beetje bizar: je moet het fietspad nemen aan de linkerkant van een afrit van een autostrade, heel bizar met snel op u toerijdende auto's..

    Na het lelijke stuk van Huy tot Luik, komt er een heel mooi stukje van het Ourthe kanaal, een nooit afgewerkt kanaal dat zorgt voor mooie beelden.

    Erna volgt een heel mooie RAVEL die er heel nieuw uit ziet met prima markeringen en bewegwijzering. 

    15-06-2021, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    14-06-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2021 Dag 2 Hoeilaart Huy
    110 km - 800 HM - Gem 23,6 km/h  Zon 27 ºC

    Dag 2 begint al super met een heerlijk ontbijt dat mijn nichtje nog verzorgd heeft. Eitjes, gerookte zalm, verse cake, koffiekoekjes, het hoort er allemaal bij. Super! Bedankt nichtje.

    De tocht via de ER5 gaat verder door Hoeilaart (en niet Overijse zoals ik eerst foutief had gepost, "big mistake to make"..) en passeert uiteraard het enige echte Nero cafe

    Vervolgens een stuk door de mooie bossen en dwars door het prachtige domein van het kasteel van La Hulpe, je voelt je een beetje indringer hier, maar zo prachtig.

    Daarna gaat het heuvelend en klimmend verder langs massa's velden en ander natuurschoon. 

    Wanneer Namen er aan komt, volgt er een prachtig stukje Ravel langs een oude spoorbaan en zakt het langzaam aan af naar de Maas.

    Die Maas blijven we dan verder volgen tot in Huy. De route zelf over 100% auto vrije wegen langs de oevers van de Maas waar het opvalt dat er toch wal vrij veel industrie gevestigd is. Het is een super relaxt tochtje en de batterij had nog heel wat reserve, dus de snelheid kon wat omhoog.

    Wat de batterij betreft: Het is me heel duidelijk opgevallen dat de batterij eigenlijk vrij lang mee gaat. Zolang je op eco rijdt (met bij bergop een tandje meer), is de batterij lang niet leeg na een dagtocht van een 100-tal km en toch 800 HM. Leuk!!

    Huy zelf is best een leuk stadje en ik het er heerlijke balletjes in provencaalse saus gegeten. 

    14-06-2021, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    13-06-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2021 Dag 1 Branst Hoeilaart
    98 km - 400 HM - Gem 21 km/h  Zon 25 ºC

    Vermits Corona nog niet voorbij is en de Europese vakantiepas nog (net) geen feit is, plan ik nog maar eens een tripje in Wallonie.
    Omdat het nog eens een tochtje in eigen land wordt, heb ik besloten om terug met de elektrische fiets te gaan, kwestie van wat meer afstand te kunnen afleggen. 
    En dus zijn we weer weg..
    Ik heb mijn nichtje beloofd om bij haar te blijven slapen in Overijse nadat ik er vorige keer gewoon gepasseerd was, dus de eerste overnachting ligt vast . En eigenlijk is het wat kort om er rechtstreeks heen te rijden, dus rijden we wat rond naar de West kant van Brussel om daar aan te pikken op de EuroRoute 5. 

    Een mooie lange afstand fietsroute doorheen verschillende landen en dus ook een groot deel door ons landje, ik pik aan in Lennik

    Daarna Sint-Pieters-Leeuw en vervolgens Halle. Het stukje door Brussel is mooi gekozen en uiteraard door langs de Grote Markt, de Beurs en de Europese wijken. Overal opvallend veel politie. Achteraf gezien heeft dit uiteraard te maken met president Biden die op bezoek komt.

    Rond een uur of 18 bij mijn nichtje aangekomen en al direct een aperitiefje genuttigd op het terras, zelfs voor den douche .
    Daarna een heerlijke BBQ met lekkere gevulde champignons, kruidenboter, groentjes en vele heerlijke vleesjes. Super bedankt voor de gezellige avond en het lekkere eten Sigrid en Marc.










    13-06-2021, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    13-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2020 Vlaanderen samenvatting
    1566 km - 7900 HM 


    Mijn rondje Vlaanderen is een beetje langer geworden dan eerst gepland, maar was uiteindelijk heel mooi.

    Ik heb twee routeboekjes gecombineerd met een stukje Vlaanderen Fietsroute en nog wat eigen aftakkingen en extra lussen:
    - Grensroute - van het drielandenpunten naar de Noordzee 540 km: mooie route gedeeltelijk in Nederland en gedeeltelijk in Vlaanderen. Grotendeels vlakke route met heel wat kilometers langs water en door bossen.
    - Taalgrensroute - Van Komen tot Voeren 430 km: een route die heel mooie stukken kent, maar aan de andere kant toch wat te veel moeite doet om echt de grens te volgen en daardoor niet altijd even fraaie stukjes neemt (bvb ten Zuiden van Brussel heeft me niet kunnen bekoren, daar zijn mooiere stukken mogelijk), verder wel heel mooi maar toch ook heel wat bosweggetjes en uiteraard de nodige hoogtemeters.


    - Vlaanderen fietsroute voor het gedeelte van waar de Grensroute stopt aan de Zee naar de start van de taalgrensroute. Op zich ook mooie route die hier ook voorbij Branst komt. Dat deel heb ik uiteraard niet gedaan, is misschien een idee als Corona nog wat langer duurt.. 
    - En dan nog een aantal lussen in Limburg en in de buurt van Mol 

    Wat wegkwaliteit betreft: Wisselend met heel rustige asfaltstukken op de baan, mooie fietspaden van goede kwaliteit, uiteraard de nodige betonplaten, maar daarnaast toch ook heel wat onverharde (wel heel goed berijdbare) paden. Ik schat dit laatste toch zeker op een 10% of meer.   

    Wat overnachtingen betreft: Overwegend B&B's met heel goede kwaliteit (maar ook niet goedkoop) waar er toch wel een ruime keuze van is. Enkel in Limburg heb ik wat moeten zoeken, daar was alles zo goed als volboekt.

    Wat eten betreft: Keuze te over in Vlaanderen en meestal heel lekker. Ook Nederland niet vergeten. De lekkerste tas koffie met gebak voor geen geld!

    Wat de Speedpedelec betreft: Awel, het was leuk. Het is in het begin een beetje zoeken hoeveel km je kan rijden met de hoogste ondersteuning. Doel is uiteraard om tegen het einde van de dag de batterij leeg te hebben, maar de batterij wel zo te doseren dat je niet zonder ondersteuning moet trappen (wat de eerste dag voor 3 km het geval was..). 
    Het principe is simpel: hoe sneller je wil rijden en hoe hoger de ondersteuning, hoe sneller de batterij leeg getrokken wordt. De Supercharger beschikt over 4 standen (ECO (55% ondersteuning, 170 tot 200 km rijbereik (afh van de snelheid en omstandigheden zoals wind) - TOUR (120%, 110 km) - SPORT (190%, 90 km) - TURBO (275%, 75km). 
    Bij langere afstanden of veel hoogtemeters vertrok ik meestal in ECO tot het duidelijk werd dat ik de resterende afstand in een hogere ondersteuning kon uit fietsen. Af en toe zorgden wisselende omstandigheden (plots veel tegenwind of hellingen) er voor dat wat extra ECO nodig was, maar that's the game .

    Awel, en in de toekomst? Ik kan niet ontkennen dat het leuk is en de dagafstanden zijn duidelijk langer met een gemiddelde wat minstens 5 km/h hoger ligt dan zonder ondersteuning en je bent heel wat minder moe.
    Maar.. er komt ook weer wat extra geregel bij kijken met opladen en dergelijke. Daarnaast heb ik toch wel een paar technisch spannende momentjes gehad: 
    De eerste keer zag ik 's avonds dat er slechts 1 batterij was opgeladen. Gelukkig nog gezien en na een reset van de computer, toch nog de tweede batterij kunnen opladen. 
    De tweede keer viel na een klim plots de ondersteuning weg hoewel ik alles kon bedienen en selecteren op de display. Maar van ondersteuning geen sprake. Ook hier een bang momentje en weer bleek een reset de oplossing. 
    En tenslotte een derde panne met een spaak die afgebroken is en heel wat moeilijker te herstellen is dan bij een gewone fiets.

    Alles bij elkaar, doet het mij toch overwegen om dit avontuur enkel aan te gaan in Belgie  waar ik pechverhelping heb. Voor het buitenland, wordt het waarschijnlijk toch weer trappen zoals vanouds.. 







    13-09-2020, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    12-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2020 Dag 16VL Brasschaat - Branst
    104 km - 160 HM - Gem 23,2 km/h  Bewolkt en zon 20 ºC

    En dan naar huis
    And then heading home
    Met nog een laatste Dodendraad aandenken
    With a final reconstruction of the WWI deadly wire

    En dan dichter bij huis
    And then closer to home (Antwerp)

    En nog dichter (Weert)
    And even closer (Weert - 5 km)

    12-09-2020, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    11-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2020 Dag 15VL Mol - Brasschaat
    117 km - 210 HM - Gem 22,6 km/h  Fris, maar best zonnig 20 ºC

    Een dagje met heel wat bos
    A day with a lot of woods

    Een mooi lang (30km) fietspad over een oud treinspoor
    A nice long (30 km) cycling path over an old rail way

    En natuurlijk het nodige water met originele oversteek
    And of course some water with an original crossing

    En wat cultuur
    And some culture

    11-09-2020, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    10-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2020 Dag 14VL Mol rondrit
    74 km - 180 HM - Gem 27,2 km/h  Bewolkt en zon 20 ºC

    Rondrit "Door de boomtoppen van Bosland" in de buurt van de Kempense Meren, gevolgd door een heel tof bezoekje van mijn neefje.
    Round trip "through the tree tops of Woodland" in the area where I stayed, followed by a very nice visit from my nephew.

    Weer langs het kanaal

    Door de boomtoppen, wel tof eigenlijk
    Through the tree tops, actually pretty cool

    Bezoekje van mijn neefje met heel lekkere Caipirinha's en een leuk zwembadbezoekje
    Visit from my nephew with very nice caipirinha's and a nice visit to the pool 

    10-09-2020, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    09-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2020 Dag 13VL Mol rondrit
    95 km - 220 HM - Gem 25,8 km/h  Bewolkt 20 ºC

    Rondrit "van mijnschacht tot natuurpracht" in de buurt van de Kempense Meren waar ik een paar dagen overnacht. 
    Round trip "from mine shaft to nature beauty" in the neighbourhood of my hotel.

    Een heel stuk van de tocht speelt zich af in de bossen..
    A large part of the trip runs through the woods.. 


    Tegen het einde komt de oude mijn van Beringen in zicht
    Near the end, the old Beringen mine comes into sight

    Op het einde passeer ik door Leopoldsburg, het dorp waar ik bijna dertig jaar geleden, een jaar of twee gewoond heb boven een slager die in 1994 een upgrade gekregen heeft zo te zien. Mijn studio was via de linker deur helemaal naar boven tot het linker dakvenster..
    Finally, I pass through Leopoldsburg, the town where I, almost thirty years ago, lived for a year or two above a butcher. He clearly got an upgrade in 1994. My studio was located on the top floor behind the left top window. 

    09-09-2020, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    08-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2020 Dag 12VL Maasmechelen - Mol
    130 km - 320 HM - Gem 22,8 km/h  Zon 20 ºC

    De langste dagtocht maar met mooi weer, dat maakt het genieten.
    The longest trip of the vacation but with lovely weather, so it was a joy. 

    Een groot gedeelte van de tocht gaat nog langs de Maas, een echte mooie rivier
    A large part goes along the "Maas", a really beautiful river

    Het is een beetje raar als je plots een boot ziet voorbijkomen die een meter of 10 hoger vaart..
    It's a bit strange if you see a boat passing by 10m higher..

    Thema van dit gedeelte langs de BE/NL grens: de dodendraad van WO1
    Theme of this part along the BE/DU border: the death wire from WWI

    Het laatste deel gaat door het bos
    The last part passes through the woods

    08-09-2020, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    07-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2020 Dag 11VL Maasmechelen rondrit
    50 km - 120 HM - Gem 24,6 km/h  Zon 20 ºC

    Rondrit in Maasmechelen met een bezoek aan de prachtige sauna Elaisa met 10 sauna's in het grootste sauna complex wat ik al bezocht heb gelegen aan een prachtig meer.
    Roundtrip in Maasmechelen with a visit to a large sauna complex







    Sauna - zicht vanuit de Sunset sauna op het meer

    Het sauna complex - prachtig gelegen

    07-09-2020, 09:09 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2020 Dag 10VL Kelmis - Maasmechelen
    93 km - 480 HM - Gem 23,3 km/h  Uurtje regen en bewolkt 18 ºC

    Terug naar Limburg door hetzelfde mooie landschap maar met toch al iets beter weer ook al is het 's morgens nog een paar keer goed prijs met een ferme regenbui.
    Back to Limburg through the same, lovely country but with slightly better weather although also now, the morning had a few showers.

    Relatief korte trip van een 70-tal km, maar met nog een uitbreiding bij om mijn oud collega en duik buddy Gerard & family nog eens terug te zien na heel wat jaren.
    Rather short trip of 70 km, but with some extra miles to see my old colleague and diving buddy Gerard&family back after may years.  



    Pontje in Lanaye

    Terras onder de brug - met uitzicht 
    Terrace under the bridge with a view

    Beter weer wat later op de dag, ideaal voor de kano
    Better weather a bit later that day, ideal for the canoe

    07-09-2020, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    06-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2020 Dag 09VL Tongeren - Kelmis
    94 km - 870 HM - Gem 22,3 km/h  Regen en bewolkt 18 ºC

    Vandaag eindigt de taalgrensroute en start de grensroute met Nederland. Dit speelt zich af in de buurt van Voeren en het Drielandenpunt, het meest uitdagende deel van de route met toch heel wat hoogtemeters in vergelijking met de rest van de trip. De dag start regenachtig en regelmatig krijg ik een bui op mijn dak hoewel er eigenlijk weinig of geen neerslag was aangekondigd, behalve een "lokale bui"..
    Today ends the taalgrensroute (route between the French and the Flemisch speaking part). This is loacted in the neighbourhood of Voeren (known town because of struggles between FR and FL speaking people) and the Drielandenpunt (Point between Belgium/Holland and Germany), the most challenging part of the route due to the high amount of elevation meters. The ady started rainy and I regurarly get rain however it was not predicited.. 

     
    Fort Eben-Emael. Ik had er nog nooit van gehoord, maar best indrukwekkend fort (ook al heeft het de Duitsers maar 1 dag vertraagd)
    Foretress Eben-Email. Unknown to me, but impressive nevertheless. Although it only delayed the invasion with a day

    Indrukwekkende sluis en waterkrachtcentrale bij Lixhe 
    Impressive Lock and hydrocentral near Lixhe

    Brouwerij van Val Dieu
    Brewery of Val Dieu

    Val Dieu brouwerij

    Op weg naar het drielandenpunt
    On my way to the point where BE-NE-GE meet

    06-09-2020, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    03-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2020 Dag 08VL Hoegaarden - Tongeren
    87 km - 700 HM - Gem 24,1 km/h  Bewolkt 20 ºC

    Zo druk als het gisteren was, zo rustig was het vandaag. Weidse landschappen met geen verkeer. Ik heb zeker een 30-tal km gereden op de bekende betonnen paadjes zonder 1 rijdende auto te zien (wel stilstaande van seizoensarbeiders in de fruitteelt).
    As busy as it was yesterday, as calm it was today. Open fields with no traifc. I drive for at least 30 km without one car driving. I did see a few stopped cars from people working in the fruit gardens.



    Een bezoekje aan een werkende watermolen, kmap!
    A visit to aworking water mill

    Slapen in zijn stadje..
    Sleeping in this fellows town..

    03-09-2020, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    02-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2020 Dag 07VL Enghien - Hoegaarden
    100 km - 970 HM - Gem 22,1 km/h  Zon met af en toe een wolkje 21ºC

    Wat fris in de morgen, maar uiteindelijk is het een mooie dag geworden met heel wat uurtjes zon.
    Het gedeelte onder Brussel was niet echt fantastisch mooi met uitzondering van het Hallerbos en het Zonienwoud, maar daarna werd het heel wat mooier.
    A bit chilly in the morning, but it became a very nice day with a lot of sunshine.
    The part below Brussels was not really fantastic with the exception of the Hallerbos and the Zonienwoud, but after that it became nice.  

    Meer van Genval
    Genval Lake



    Pop-up cafe in de tuin van de brouwerij van Hoegaarden, heerlijk bij dit weertje.
    Ppo-up bar in the Hoegaarden brewery garden, lovely with this weather. 

    02-09-2020, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    01-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2020 Dag 06VL Rollegem - Enghien
    99 km - 780 HM - Gem 23,4 km/h  Bewolkt met af en toe zon 17ºC

    Vandaag een heel mooie tocht met heel wat te zien hier op de grens tussen Vlaanderen en Wallonie.
    Na een rustige start volgt al snel de Kluisterberg met een stevige klim (141 m) en de nodige obstakels in de afdaling.
    Today a very nice tour with a lot to see on the border between Flanders and Wallonie.
    After a relaxed start, a quick change to a steep climb to the Kluisterberg (141 m) and some obstacles in the decent.

    Afdaling onderbroken op de Kluisterberg


    Heel mooie fietspad van een 30 km lang waar vroeger een trein reed om de mijnwerkers op te halen uit regio Oost Vlaanderen. 
    A very nice bike trail of 30 km where used to be a train to collect miners fron East Flanders.

    Heel mooi tot op dit punt, hier moet je je fiets naar boven mee zeulen, niet echt makkelijk en zwaar. Maar goed, eens boven fiets je 100 m verder en dan kom je aan het volgende probleem, je moet terug naar beneden en dit is zelfs nog moeilijker.. Waarom??
    Very nice until this point. Here you have to drag your bike to the top. But ok, I suppose. Once on top, you cycle for 100m and then you have to go down again which is even less convenient.. Why??

    Eens beneden kom je terug op het mooie pad.
    Ones down, you are back on the nice trail.

    Wat is het verhaal hier achter? Toen de trein nog reed, reed hij op dit pad onder een weg. Toen de trein ophield te bestaan, werd het gat onder de weg opgevuld. 
    Toen ze, jaren later, het oude pad van de trein wilden omvormen tot fietspad moest de opgevulde weg dus terug uitgegraven worden, maar dit was niet zo eenvoudig. Vermits het treinspoor op de grens met Vlaanderen/Wallonie rijdt, wilden geen van beide de kosten dragen. Resultaat: geen oplossing, dus wordt het mooie fietspad nog steeds bruusk onderbroken met een steile klim naar de weg en een even steile afdaling aan de andere kant van de weg. En dit alles omdat Vlaanderen en Wallonie geen oplossing vonden..
    What is the story behind this? When the train was operational, he passed under a road. When the train stopped existing, the gap under the road was filled to avoid damage to the road, When, many years later, the plan existed to convert the train road to a cycling path, the passage had to be digged again. Since the train path forms the border between Flanders and Wallonie, neither of them wanted to pay for the costs. Result: nosolution, so the nice trail is still interrupted by a steep climb to the road and an even deeper decent to the track again on the other side of the road, just because they did not find a solution..     

    (Almost) Corona safe statues in Wallonie!

    Een fascinerend bezoek aan een van de oudste hospitalen ter wereld: Hopital Notre Dame a la rose. Naast een boeiende rondleiding met de geschiedenis zijn me 2 anekdotes bijgebleven:
    De zusters hadden een medicijn uitgevonden eind 1800 wat echt werkte en tot 1940 gebruikt werd. Toen bleek dat het werkend element een ferme hoeveelheid kwik bevatte dat wel de bacterien doodde maar ook een paar nevenwerkingen had
    A fascinating visit to one of the oldest hospitals in the world: Hopital Notre Dame a la rose. After a fascinating tour with the history, 2 special facts remained playing in my mind:
    The sisters found at the end of 1800 a cure that really worked and remained used until 1940. At that moment, the actvie element was found tp be mercury which also had a few not so good side effects..

    Dit was de ziekenzaal uit de 17e en 18e eeuw met gezellige houten bedden waar 2 a 3 patienten in hetzelfde bed verbleven. Pas in de volgende eeuw kwamen ze tot het besef dat dit misschien niet zo een goed idee is voor besmettelijke ziektes..
    This was the sick bay from the 17th and 18th century where up to 3 patients staid in the same bed. Only a century later they realized that this might not have been the best idea with contagious deseases..

    01-09-2020, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    Categorieën
  • Belgie (132)
  • Griekenland (3)
  • Lange afstandsroute (3)
  • Noorwegen (1)
  • Portugal (1)
  • Spanje (2)
  • United Kingdom (3)
  • USA (31)

  • Archief per jaar
  • 2025
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
  • 2006
  • 2004
  • 2003
  • -0001

    Vakantiefietsen

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs