Vakantiefietsen
Inhoud blog
  • 2025 Barcelona Macon - Lyon
  • 2025 Barcelona Chagny - Macon
  • 2025 Barcelona Lamarche sur Soane - Chagny
  • 2025 Barcelona Langres - Lamarche sur Soane
  • 2025 Barcelona Andelot - Langres
  • 2025 Barcelona Verdun - Andelot
  • 2025 Barcelona Verdun-Foug
  • 2025 Barcelona Marville - Verdun
  • 2025 Barcelona Florenville-Marville
  • 2025 Barcelona Lavaux-Florenville
  • 2025 Barcelona Namen - Lavaux
  • 2025 Barcelona Branst-Namen
  • Vakantiefietsen
  • 2024 Zwarte Wouden route - SAMENVATTING
  • 2024 Zwarte Wouden route - Freudenstadt - Pforzheim
  • 2024 Zwarte Wouden route - Uberlingen - Freudenstadt
  • 2024 Zwarte Wouden route - Lindau - Uberlingen
  • 2024 Zwarte Wouden route - Konstanz - Lindau
  • 2024 Zwarte Wouden route - Radolfzell - Konstanz
  • 2024 Zwarte Wouden route - Donaueschingen - Radolfzell
  • 2024 Zwarte Wouden route - Wolfach - Donaueschingen
  • 2024 Zwarte Wouden route - Strasbourg - Wolfach
  • 2024 Zwarte Wouden route - Diemeringen - Strasbourg
  • 2024 Zwarte Wouden route - Saarlouis - Diemeringen
  • 2024 Zwarte Wouden route - Trier - Saarlouis
  • 2024 Zwarte Wouden route - Hillesheim - Trier
  • 2024 Zwarte Wouden route - Eynatten - Hillesheim
  • 2024 Zwarte Wouden route - St-Truiden - Eynatten
  • 2024 Zwarte Wouden route - Branst-St-Truiden
  • 2023 Balkan kustroute - SAMENVATTING
  • 2023 Balkan kustroute - Lezhe - Tirana
  • 2023 Balkan kustroute - Shkoder - Lezhe
  • 2023 Balkan kustroute - Virpazar - Shkoder
  • 2023 Balkan kustroute - Cetinje - Virpazar
  • 2023 Balkan kustroute - Kotor - Cetinje
  • 2023 Balkan kustroute - Herceg Novi - Kotor
  • 2023 Balkan kustroute - Dubrovnik - Herceg Novi
  • 2023 Balkan kustroute - Ravno - Dubrovnik
  • 2023 Balkan kustroute - Ploce - Ravno
  • 2023 Balkan kustroute - Korcula - Ploce
  • 2023 Balkan kustroute - Vela-Luka - Korcula
  • 2023 Balkan kustroute - Split - Vela-Luka
  • 2023 Balkan kustroute - Sibenik - Split
  • 2023 Balkan kustroute - Skradin - Sibenik
  • 2023 Balkan kustroute - Zadar - Skradin
  • 2023 Balkan kustroute - Rondrit Zadar
  • 2023 Nederland Dag 21 Bergen Op Zoom - Vlissingen
  • 2023 Nederland Dag 20 Eindhoven - Bergen Op Zoom
  • 2023 Nederland Dag 19 Thorn - Eindhoven
  • 2023 Nederland Dag 18 Valkenburg - Thorn
  • 2023 Nederland Dag 17 Venlo - Valkenburg
  • 2023 Nederland Dag 16 Nijmegen - Venlo
  • 2023 Nederland Dag 15 Veluwe - Nijmegen
  • 2023 Nederland Dag 14 Enschede - Veluwe
  • 2023 Nederland Dag 13 Branst - Enschede
  • Rondje Zwitserland - samenvatting
  • 2022 Zwitserland Dag 15 St-Ursanne - Grenzach-Wyhlen
  • 2022 Zwitserland Dag 14 La Chaux-De_Fonds - St-Ursanne
  • 2022 Zwitserland Dag 13 Motiers - La Chaux-De-Fonds
  • 2022 Zwitserland Dag 12 Vallorbe - Motiers
  • 2022 Zwitserland Dag 11 Nyon - Vallorbe
  • 2022 Zwitserland Dag 10 Lausanne - Nyon
  • 2022 Zwitserland Dag 09 Saxon-Martigny - Lausanne
  • 2022 Zwitserland Dag 08 Brigerbad - Saxon-Martigny
  • 2022 Zwitserland Dag 07 Oberwald - Brigerbad
  • 2022 Zwitserland Dag 06 Sedrun - Oberwald
  • 2022 Zwitserland Dag 05 Chur - Sedrun
  • 2022 Zwitserland Dag 04 Altstatten - Chur
  • 2022 Zwitserland Dag 03 Konstanz - Altstatten
  • 2022 Zwitserland Dag 02 Eglisau - Konstanz
  • 2022 Zwitserland Dag 01 Grenzach Wyhlen - Eglisau
  • 2022 Nederland Dag 11+12 Enschede - Bornem + overzicht
  • 2022 Nederland Dag 10 Ommen - Enschede
  • 2022 Nederland Dag 09 Emmen - Ommen
  • 2022 Nederland Dag 08 Groningen - Emmen
  • 2022 Nederland Dag 07 Dokkum - Groningen
  • 2022 Nederland Dag 06 Harlingen - Dokkum
  • 2022 Nederland Dag 05 Den Helder - Harlingen
  • 2022 Nederland Dag 04 Noordwijkerhout - Den Helder
  • 2022 Nederland Dag 03 Ouddorp - Noordwijkerhout
  • 2022 Nederland Dag 02 Vlissingen - Ouddorp
  • 2022 Nederland Dag 01 Branst (BE) - Vlissingen (NL)
  • 2021 Oostenrijk Dag 13 Zell am See (Frohwies) - Salzburg
  • 2021 Oostenrijk Dag 12 Bad Gastein - Zell am See (Frohwies)
  • 2021 Oostenrijk Dag 11 Bad Gastein (RUSTDAG)
  • 2021 Oostenrijk Dag 10 Seeboden - Bad Gastein
  • 2021 Oostenrijk Dag 09 Velden am Worther See - Seeboden
  • 2021 Oostenrijk Dag 08 Volkermarkt - Velden am Worther See
  • 2021 Oostenrijk Dag 07 Dravograd - Volkermarkt
  • 2021 Oostenrijk Dag 06 Oberhaag - Dravograd
  • 2021 Oostenrijk Dag 05 Graz - Oberhaag
  • 2021 Oostenrijk Dag 04 Leoben - Graz
  • 2021 Oostenrijk Dag 03 Liezen - Leoben
  • 2021 Oostenrijk Dag 02 Bad Ischgl - Liezen
  • 2021 Oostenrijk Dag 01 Salzburg - Bad Ischl
  • 2021 Dag 10 Couvin - Ronquieres
  • 2021 Dag 9 Rochehaut - Couvin
  • 2021 Dag 8 Izel - Rochehaut
  • 2021 Dag 7 Izel
  • 2021 Dag 6 Libranont - Izel
  • 2021 Dag 5 Burg Reuland - Libranont
  • 2021 Dag 4 Eynatten - Burg Reuland
  • 2021 Dag 3 Huy - Eynatten
  • 2021 Dag 2 Hoeilaart Huy
  • 2021 Dag 1 Branst Hoeilaart
  • 2020 Vlaanderen samenvatting
  • 2020 Dag 16VL Brasschaat - Branst
  • 2020 Dag 15VL Mol - Brasschaat
  • 2020 Dag 14VL Mol rondrit
  • 2020 Dag 13VL Mol rondrit
  • 2020 Dag 12VL Maasmechelen - Mol
  • 2020 Dag 11VL Maasmechelen rondrit
  • 2020 Dag 10VL Kelmis - Maasmechelen
  • 2020 Dag 09VL Tongeren - Kelmis
  • 2020 Dag 08VL Hoegaarden - Tongeren
  • 2020 Dag 07VL Enghien - Hoegaarden
  • 2020 Dag 06VL Rollegem - Enghien
  • 2020 Dag 05VL Ieper - Rollegem
  • 2020 Dag 04VL Diksmuide - Roeselare - Ieper
  • 2020 Dag 03VL Damme - Diksmuide
  • 2020 Dag 02VL Stekene - Damme
  • 2020 Dag 01VL Branst - Stekene
  • 2020 - Ardennen samenvatting
  • 2020 Dag 09 - Dinant - Tienen
  • 2020 Dag 08 - Givet - Dinant
  • 2020 Dag 07 - Sedan - Givet
  • 2020 Dag 06 - Libramont - Sedan
  • 2020 Dag 05 - Durbuy - Libramont
  • 2020 Dag 04 - Rondrit Durbuy
  • 2020 Dag 03 - Luik - Durbuy
  • 2020 Dag 02 - Waver - Luik
  • 2020 Dag 01 - Bornem - Waver
  • Overzicht Westkust USA
  • 2019 Dag 15-20 Terug naar LAX
  • 2019 Dag 14: San Diego - grens Mexico
  • 2019 Dag 13: Oceanside - San Diego South
  • 2019 Dag 12: Newport - Oceanside
  • 2019 Dag 11: Venice Beach - Newport
  • 2019 Dag 10: Ventura - Venice Beach
  • 2019 Dag 9 Santa-Barbara - Ventura
  • 2019 Dag 8 Lompoc - Santa Barbara
  • 2019 Dag 7: Pismo Beach - Lompoc
  • 2019 Dag 6: Morro Bay - Pismo Beach
  • 2019 Dag 5: Ragged Point - Morro Bay
  • 2019 Dag 4: Big Sur - Ragged Point
  • 2019 Dag 3: Marina - Big Sur
  • 2019 Dag 2: Pescadero - Marina (Monterey)
  • 2019 Dag 1: San Fransisco - Pescadero
  • 2018 - Dag 18: Olema - San Fransisco
  • 2018 - Dag 17: Bodega Bay - Olema
  • 2018 - Dag 16: Guatala - Bodega Bay
  • 2018 - Dag 15: Little River - Guatala
  • 2018 - Dag 14: Westport - Little River
  • 2018 - Dag 13: Redway - Westport
  • 2018 - Dag 12: RUSTDAG
  • 2018 - Dag 11: Ferndale - Redway
  • 2018 - Dag 10: Arcata - Ferndale
  • 2018 - Dag 9: Klamath - Arcata
  • 2018 - Dag 8: Brookings - Klamath
  • 2018 - Dag 7: Gold Beach - Brookings
  • 2018 - Dag 6: Bandon - Gold Beach
  • 2018 - Dag 5: Reedsport - Bandon
  • 2018 - Dag 4: Waldorf - Reedsport
  • 2018 - Dag 3: Lincoln City - Waldorf
  • 2018 - Dag 2: McMinville - Lincoln City
  • 2018 - Dag 1: Portland - McMinville
  • 2017 - Seattle
  • Rondrit Andalusië – Spanje 2015
  • 2014 Fietsen naar Praag + Midden-Europaroute: Praag- Porec
  • 2013 De groene weg naar de Middellandse Zee + Fietsen in de Provence
  • 2012 Fietsverslag Engeland
  • 2011 Via de la Platta - Santiago de Compostella
  • 2010 SCHOTLAND
  • 2009 België - Rome
  • 2008 Ierland met de GPS
  • 2007 Portugal
  • 2006 Peloponesos - Griekenland
  • 2004 Noorwegen (Zuid)
  • 2003 Ionische eilanden - Griekenland
  • 2023 Nederland Dag 14 Enschede - Veluwe
  • 2022 Nederland Dag 06 Dokkum - Groningen
  • 2022 Nederland Dag 01 Branst (BE) - Vlissingen (NL)

    Zoeken in blog



    Fietsreizen van Gert Vergauwen
    Dit is mijn blog met mijn fietsreizen met bagage. Bedoeling is om fietsers wat extra info te geven bij hun reizen en om te gebruiken als leidraad op de fietsbeurs.
    10-09-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2023 Balkan kustroute - Ravno - Dubrovnik
    60 km  - 270 HM  - 18,4 km/h gem - 30 gr Zon

    Het grootste deel van de route tot terug aan de grens met Kroatië voert terug over de Ciro. 
    Die voert door een regio waar amper iemand woont en typisch in dergelijke gebieden wordt er gewaarschuwd voor loslopende honden. 
    Zeker in een kudde kunnen ze gevaarlijk zijn en daarom heb ik ook een Dazer mee die via geluid de honden afschrikt. 
    Ik ben op deze rit inderdaad een uitgemergelde hond tegengekomen, maar hij ging lopen zodra hij me zag, dus ik heb de Dazer niet hoeven te testen. 
    Dit merk je meteen aan het aantal hoogtemeters wat vandaag heel wat minder is dan de andere dagen. Ook het gemiddelde ligt dan direct een pak hoger, dus kwam ik rond de middag aan in Dubrovnik zodat er nog voldoende tijd was om de prachtige stad te bezoeken.

    Het vertrek op de CIro ging over een stukje asfalt wat betere tijden gekend had, maar no problem

    Tot mijn verbazing kwam ik op een nieuw infopoint ook deze bank tegen met Wifi ingebouwd. Jawel, je kon hier draadloos op het internet en tegelijkertijd waren er 3 USB aansluitingen om nog wat bij te laden. In de Ciro werd de voorbije 2 jaar geld gepompt om het toerisme te bevorderen. Het steekt allemaal een beetje schril af tegen de arme omgeving, maar het werkt wel

    Een beetje verder kwam ik een volledig kapot geschoten dorp tegen waar bijna alle huizen onherstelbaar waren. Het dorp was dan ook verlaten op 2 huizen na die terug opgebouwd waren. Moet toch ook wel een beetje vreemd wonen zijn zo

    En dan verder op onze Ciro die hier een stukje onverhard verder ging met wisselende kwaliteit. Het was fietsbaar, maar ze hadden hier ook beter wat meer geïnvesteerd in kleinere steentjes.. Het is dan wel vlak, maar sneller dan 15 km/h zat er hier toch ook niet in

    Soms werd het nog wat erger en was het wat zoeken naar de Ciro, maar het werd snel beter

    Al snel ging het weer over op asfalt en deze keer zelfs een heel lang recht stuk, beetje bizar zo in de bergen, maar was wel super om op te schieten


    Dankzij de Ciro was ik al rond de middag op mijn hotel en stond er uitstap met de bus naar Dubrovnik op het programma.
    Het is een enorm toeristisch stadje, maar het is dan ook buitengewoon mooi en mooi bewaard/gerestaureerd. De wandeling rond de stad op de muren is wel behoorlijk duur (35 euro), maar toch wel een aanrader. Echt knap stadje. Ik had jammer genoeg geen tijd voor een tochtje met de kayak want dat was er heel populair en moet de moeite zijn om de stad vanuit de zee te zien

    Best wel druk, maar dat moet je er maar bij nemen

    En er was zelfs nog wat tijd over om even te relaxen bij een cocktail

    10-09-2023, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    09-09-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2023 Balkan kustroute - Ploce - Ravno
    82 km  - 1010 HM  - 16,1 km/h gem - 28 gr Zon

    Terug op het vasteland gaat de tocht naar Dubrovnik via de Ciro. Dit zijn oude spoorwegen die omgevormd zijn tot fietspaden.
    Let op: ze zijn lang niet overal met een mooi laagje asfalt bedekt. Een vrij lang stuk van het traject is nog onverhard en Moni, die ik vandaag ben tegen gekomen, wou dit proberen. Ze is er echter van terug gekomen en heeft ook het asfalt alternatief genomen     


    De start bij Ploce voert door een gebied met heel veel waterloopjes en deze man was 's morgens vroeg aan het vissen in dit smalle riviertje

    Even verderop klim je uit het dal en kom je in een prachtig stukje natuurgebied terecht.

    Na een 30-tal km kom je aan de grens met Bosnië-Hercegovina. Ze nemen hun taak hier serieus en controleren iedereen nauwgezet.
    Dat vertaalde zich in een file van 3 auto's in mijn richting, maar in een file van meer dan een halve km in de andere richting..

    En plots geeft de GPS aan dat het via dit onooglijke weggetje verder gaat. Dit is de befaamde Ciro die hier behoorlijk smal is, maar Moni gaat er als een hazewind vandoor, dus erachteraan

    Moni op een brug van bedenkelijke kwaliteit, maar ze is niet ingevallen, dus ok toch..

    Afscheid nemen voor mijn hotel. Zij ging nog een beetje verder fietsen zei ze. Paar uurtjes nog, voor mij was het genoeg geweest met 82 km en flink klimmen..

    Onderweg nog een mooi meer

    En hier klommen we weg van het meer naar de weg een 400 meter hoger gelegen. Klimmen maar..

    Eens boven gekomen, kwam de Ciro terug in het vizier. De laatste 20 km was het zo goed als vlak fietsen over deze weg terwijl het landschap rondom u serieus  golft. Zalig toch

    09-09-2023, 18:57 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    08-09-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2023 Balkan kustroute - Korcula - Ploce
    23 km  - 510 HM  - 13,8 km/h gem - 28 gr Zon

    Peljesac is een groot eiland en eigenlijk zelfs een schiereiland en dat heb ik geweten. 
    Hier heb ik duidelijk de drukte overschat. Er stonden vandaag 2 ferry's op het programma. 
    De eerste vaart elke uur en brengt een hoop toeristen naar Peljesac die via dit eiland doorrijden naar Dubrovnik en dat had ik niet verwacht. Ik had dezelfde drukte verwacht als op Korcula, maar het verschil was groot. 
    De tweede ferry naar Ploce is ofwel om 12u ofwel om 17:30. Daarom had ik me tot doel gesteld om een kort, maar pittig tochtje te doen via de hoofdweg. Het alternatief van het boekje ging langs een lange onverharde weg en dat zag ik niet zitten. 


    De eerste ferry was stip op tijd

    Maar zat overvol en kreeg zelfs niet alle wachtende auto's mee..

    Eens aangekomen op het eiland, heb ik even gewacht tot de auto's gelost waren en ben erna vertrokken voor een mooie klim.
    Het plan was vrij goed gelukt, het eerste half uur weinig of geen auto's, maar dan begonnen de auto's van de volgende ferry me al in te halen en was het gedaan met de rust..

    Niettemin toch een mooie tocht en tot mijn opluchting kon ik de afdaling richting Ploce in alle rust doen. Iedereen (of toch bijna) reed immers door richting Dubrovnik en nam een andere weg. Zalig terug!

    Bij aankomst aan de ferry, was ik nog 45 min te vroeg, dus tijd voor een klein hapje. Amai, dat was veel en lekker!

    En net op tijd het bordje op als de boot aankwam

    08-09-2023, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    07-09-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2023 Balkan kustroute - Vela-Luka - Korcula
    50 km  - 900 HM  - 13,6 km/h gem - 30 gr Zon

    Prachtige dag op het eiland Korcula. 
    Het is een eiland wat heel stevig begroeid is en waar intensief aan wijnteelt en olijventeelt wordt gedaan,
    De voorziene rondrit volgens het routeboekje ging niet naar het hoogste punt en omdat het niet echt druk was, leek me een tochtje op de hoofdbaan goed te doen.
    En het viel inderdaad van verkeer nog heel goed mee, hoewel er maar enkele wegen zijn op het eiland, was de drukte nooit echt storend. Mogelijk is dit in juli/augustus een ander verhaal.    


    De trip start vanuit Vela Luka en toont een binnenland met behoorlijk wat wijnteelt.

    Borden van herten heb ik hier in Kroatië nog geen enkel gezien, maar de zwijntjes schijnen hier wel populair te zijn (maar ik heb er geen gezien)

    Aan de top gekomen, kruist de weg eerst langs de Oostkant van het eiland met een paar mooie plaatjes als gevolg. Hier is het vooral de zee die te zien is, met in de verte nog een paar andere eilanden

    Maar dan komt de Westkant van het eiland aan bod. Via een onooglijk weggetje daal ik af naar de kust 20 km voor het stadje Korcula

    En dat levert echt prachtige plaatsjes op! Een van de mooiste afdalingen ooit. De imposante bergrug is van het eiland Peljesac wat morgen op het programma staat. 

    Na een aantal uren klimmen, moest de innerlijke mens versterkt worden en ik heb bij een Beach bar een risotto besteld met zeevruchten.
    Ik had echter niet begrepen dat het zwart gekleurd zou zijn. Hoewel het heel lekker was, vond ik de kleur toch niet echt smakelijk er uit zien

    Het stadje Korcula is heel mooi bewaard gebleven met een heus kasteel en een mooie binnenstad met smalle straatjes binnen een ommuurde wal.

    En dan natuurlijk net buiten de wal, de nodige terrasjes voor een aperitiefje

    Om dan uiteindelijk de prachtige dag af te sluiten aan de Infinity Pool van het resort. Zalig toch!


    07-09-2023, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    06-09-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2023 Balkan kustroute - Split - Vela-Luka
    3 km  - 20 HM  - 20 km/h gem - 30 gr Zon

    Rustdag.
    Volgens het routeboekje is er vanuit Split geen rustige fietsweg mogelijk richting Ploce en daarom wordt er aangeraden om over te steken naar de eilanden en op die manier Ploce te bereiken.

    Vermits de boot pas om 10u vertrekt richting Vela Luka en daar pas rond 13:30 aankomt, heb ik besloten om een rustdag in te lassen.
     
    Deze Car Ferry verzorgt de verbinding.
    Er zijn enorm veel verbindingen mogelijk vanuit Split of een aantal andere havens in de buurt, maar ze nemen niet allemaal fietsen mee.
    De Car Ferry's die ik genomen wel, nemen uiteraard wel fietsen mee en rekenen hiervoor hetzelfde tarief aan als een passagier. Hier betekende dit voor een rit van een 3-tal uur een ticket van net geen 20 euro voor mezelf en mijn fiets.
    Allemaal heel mooi te boeken op de site van Jadrolinija: International lines 2023 (jadrolinija.hr)
    Er zijn nog heel wat andere maatschappijen die ook boten inleggen, dus keuze te over.
    Let er wel op dat de meeste snelle verbindingen catamarans zijn en dat die meestal geen fietsen meenemen. Check om zeker te zijn.


    De heerlijke baai van Vela-Luka

    En uiteraard ook een zwembadje voor een rustdag

    06-09-2023, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    05-09-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2023 Balkan kustroute - Sibenik - Split
    92 km  - 1400 HM  - 15,3 km/h gem - 28 gr Zon/wind

    Noem dit gerust heel pittig..
    Omdat de kustweg veel te druk is, gaat het richting bergen en volgt er een heel pittig tochtje door de bergen naar Split.
    Mijn GPS geeft klimmetjes aan als er langere tijd (vanaf ongeveer 1 km) dient geklommen te worden zonder dat er afdalingen in zitten.
    Voor vandaag gaf hij 8 klimmen waarvan de langste 4 km was met 250 HM voor de klim uit het dal terug naar de kust.
    De tegenwind van een kleine 30 km/h die bijna overal aanwezig was en een brandend zonnetje, zorgden er voor dat het tochtje was van stevig trappen en puffen..  


    Het binnenland.. Zoals je kan zien, zijn er niet echt veel restaurantjes onderweg..

    Een van de 8 langere klimmetjes. Maar vergis je niet: ook tussendoor gaat het continue op een neer



    En dan terug uit het dal klimmen naar de zee. Links in de inham van de zee, ligt Split.
    Vanaf hier is het een heerlijke 10 km en 470 HM afdalen naar de kust via haarspeldbochten waar jer er links een aantal van ziet. 
    Door de windvlagen, was het met momenten uitkijken geblazen om niet omnvergeblazen te worden.

    En dan, na 5 uur fietsen, was het rond 14u tijd voor pasta!

    05-09-2023, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    04-09-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2023 Balkan kustroute - Skradin - Sibenik
    50 km  - 790 HM  - 17,2 km/h gem - 30 gr Bewolkt/zon

    Vandaag staat er slechts een 20-tal km op het programma om van Skradin naar Sibenik te geraken.
    Deze voormiddag staat echter eerst nog NP Krka op het programma: het is een zeer uitgestrekt NP (78 km lang) met een 3-tal grote watervallen, waarvan de Skradinski Buk (foto's hieronder) de meest bekende en spectaculairste is.
    Voor de toegang tot het NP betaal je 40 euro en daarmee heb je toegang tot alle ingangen van het park en een boottocht van Skradin naar het NP. Dit is een tochtje van een 5-tal km, maar je kan dit ook al fietsend afleggen. Voordeel hiervan is dat je niet hoeft te wacht op de boot. Het ticket blijft echter even duur.. Er zijn nog 2 andere boottochten die je naar de andere 2 watervallen brengen, maar zijn nog eens extra te betalen. Reken hier op nog eens een 20-tal euro als je dat wenst te doen. Ik heb er voor gepast en heb zelf het hoger liggende meer opgezocht met de fiets (fietstochtje van een 20-tal km met een 500-tal HM).
    Hier is het hem om te doen: de Skradinski Buk. Ze is een 300-tal m breed met een verval van een 45-tal m in verschillende stappen.
    Reken op een 2-tal uren om er naar toe te rijden vanuit Skradin en rond de waterval te wandelen en ze langs alle kanten te bekijken.
    Als je de boot wil nemen naar de andere watervallen moet je snel rekenen op een have dag.

    Zicht langs de zijkant van de waterval

    Wandelpad rond de waterval (2-tal km)

    Ander zichtpunt op kleinere watervalletjes langs het wandelpad


    Panoramafoto van het hoger gelegen meer met een klein eiland met een oud klooster uit de 11e eeuw. Ook te bezoeken, uiteraard met een betalend boottochtje.
    Ik ben tot deze locatie gefietst via een rustig weggetje, maar wel pittig klimmend

    Op naar Sibenik

    Kathedraal van Sibenik uit de 15e eeuw en Unesco erfgoed.


    De mooie oude straatjes waar je kan in ronddwalen worden bewaakt door deze beschermheer..  Het is echt gezellig ronddwalen hier en niet zo toeristisch als Split


    Gezellig tafelen met Belgen die het route boekje niet volgden, maar zelf hun weg uitstippelden. Sibenik en Split stonden ook bij hen als overnachtingsplekje op het lijstje met een paar gezellige avonden als gevolg .  

    04-09-2023, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    03-09-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2023 Balkan kustroute - Zadar - Skradin
    81 km  - 690 HM  - 19,0 km/h gem - 30 gr Zon/bewolkt in NM

    De eerste fietsdag van Zadar naar het nationaal park Krka in Skradin.
    Opgestaan met een stralend zonnetje en een heerlijke 20 gr C en het gaandeweg zien warmer worden totdat het tegen de middag een gezellige 30 gr C was.
    De trip van vandaag voert langs een heuvelend landschap met behoorlijk wat hoogtemeters (er is hier echt geen enkele vlakke weg..), maar met hellingspercentages die het heel goed te doen maken. Ik heb slechts 1 keer een helling van 9% gehad gedurende een kleine halve kilometer. En daarnaast nog een paar maal een 7% gedurende een kilometer of zo. Al de rest is 5% of minder, dus heel goed fietsbaar.
    Hieronder enkele sfeerbeelden:  


    Wijnranken, fruit, olijven en onkruid bepalen het landschap





    Langs het grootste deel van de weg staan bordjes met de fietsroute 1. En dit is ook te merken aan de talrijke fietsers die ik tegen gekomen ben. Geen enkele met bagage, maar toch zeker een 20-tal wielrenners solo of in kleine groepjes, 

    Deze brave jongen en zijn familie bepalen 98% van het geluid... Hij kan flink springen en zelfs een stukje vliegen met zijn verborgen vleugeltjes.
    Ze zijn met heel veel en niet bijster slim. Als je ze laat schrikken springen/vliegen ze steevast in de richting dat ze zitten. Daardoor zijn er toch wel een aantal broertjes en zusjes in mijn wielen terecht gekomen. Eens ik dit wist, ben ik ze meestal langs de juiste richting gepasseerd zodat ze wegsprongen in plaats van zelfmoord te plegen...

    Het lijkt niet veel soeps, maar dit heerlijke weggetje heeft me de laatste 15 km bergaf naar Skradin gevoerd. 
    Heerlijk vals plat bergaf vanop een plateau van 200 m naar Skradin op een 30-tal m hoogte. Zalig gewoon. 

    03-09-2023, 19:33 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    02-09-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2023 Balkan kustroute - Rondrit Zadar
    38 km  - 220 HM  - 19,8 km/h gem - 27 gr Zon

    Na een moeilijke periode thuis, heb ik uiteindelijk toch besloten om mijn geplande vakantietrip niet uit te stellen en gewoon te laten doorgaan.
    Ik heb echter meer behoefte aan wat vakantie en hoofd leeg maken, dan aan een uitdagende fietstocht, maar de eerste korte rondrit hier in Zadar heeft me al overtuigd dat ik beide wel kan combineren hier.
    Uitdagend zal het hier sowieso zijn, want de hoogtemeters worden hier vanaf morgen heel gul uitgedeeld..  


    Zon, 28 graden, kristalheldere zee, wat wil een mens nog meerSmile


    De Land Gate in Zadar ofte de poort naar de oude binnenstad van Zadar sinds 1543. Vanaf hier wijzigen de standaard straten in schattige autovrije eeuwenoude straatjes met dito huizen

    Het Roman Forum moet je gewoon gezien hebben. Oudheid prachtig bewaard

    En de "Greetings to the Sun" die je eigenlijk 's avonds moet zien. Maar met een schattig mannetje is het overdag ook leuk.. 

    02-09-2023, 19:40 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    06-07-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2023 Nederland Dag 21 Bergen Op Zoom - Vlissingen
    94 km  - 220 HM  - 17,8 km/h gem - 21 gr Zon/lichte tegenwind

    Vandaag gaat het overgrote deel van de dag over Zeeland. 
    Het eerste deel zoekt de Westerschelde op om vervolgens dwars door Zeeland richting Vlissingen te krossen. 


    De Westerschelde 

    Hoewel de Westerschelde hier heel breed is, is het bevaarbaar gedeelte maar heel smal. De rest zijn schorren met volop vogels

    Het uitgestrekte binnenland van Zeeland met zijn velden en windmolens 



    En dan alweer de laatste maaltijd - een echt heerlijke paella

    06-07-2023, 18:34 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    05-07-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2023 Nederland Dag 20 Eindhoven - Bergen Op Zoom
    112 km  - 300 HM  - 18,1 km/h gem - 21 gr Regen/bewolkt/sterke tegenwind

    Windsnelheden van 45 km/h met pieken tot 80 km/h en dat gecombineerd met een tocht van meer dan 100 km, maakten er een heel zware dag van. 

    Een heel leuk fietspad, maar wel volop in de wind..

    Dit fietspad zou ik normaal niet echt leuk vinden, maar vandaag is het mijn favoriet want hier is amper wind te bespeuren

    De weg ligt vol met takjes en bladeren, maar geen echt grote takken met deze als de uitzodering die de regel bevestigt 

    Ondanks de wind, toch niet vergeten te genieten van de mooie plaatsen onderweg

    05-07-2023, 20:03 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    04-07-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2023 Nederland Dag 19 Thorn - Eindhoven
    83 km  - 230 HM  - 18,3 km/h gem - 21 gr Zon/bewolkt/(tegen)wind

    De wind had vandaag op de meeste plaatsen vrij spel en deed hard zijn best. Jammer genoeg was het meestal een vrij harde zijwind of af en toe zelfs vol tegenwind. 

    De dag startte met velden en nog eens velden

    Gevolgd door een stuk rasechte heidegrond. 

    Waar er naast de wind dan nog een super zanderige ondergrond bij kwam..

    Maar de dag werd mooi afgesloten met een jaagpad dat recht Eindhoven in reed.
    Morgen staat er een lange rit op het programma van een 110 km. Jammer genoeg gaat het nog regenen en wakkert de wind nog wat harder aan tot 40 km/h met windstoten van 75 km/h. Maar eerst nog eens goed slapen

    04-07-2023, 17:26 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    03-07-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2023 Nederland Dag 18 Valkenburg - Thorn
    50 km  - 230 HM  - 20,2 km/h gem - 21 gr Zon/bewolkt

    Vandaag nog kunnen genieten van Thermae 2000 tot een uur of 15. Daarna was het een 50 km naar Thorn, maar het ging snel want er was weer veel wind. Dit keer had ik echter eens meewind, heerlijk!


    Het zicht van uit het hotel 

    En natuurlijk, zelfs op deze niet echt toeristische route, kom je prachtige windmolens tegen

    De machtige kerk van het gezellige Thorn

    03-07-2023, 17:54 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    02-07-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2023 Nederland Dag 17 Venlo - Valkenburg
    89 km  - 470 HM  - 18,2 km/h gem - 21 gr Bewolkt

    Vandaag staat er een bezoek aan Thermae 2000 op het programma. Dit is een 40-tal km buiten de route gelegen in het Zuiderse Limburg en daar is het duidelijk wat meer heuvelend met de klim van de Cauberg op het einde als climax. Met zijn 12% is dit duidelijk iets wat je niet verwacht in Nederland.


    En jawel, ook vandaag staan er weer een aantal veren op het programma. Ze zijn hier heerlijk snel, nooit langer wachten dan een paar minuten. Maar wel betalend en dat is natuurlijk het grote verschil met Vlaanderen. Al valt ook dat betalen wel mee met een kost van 1,2 tot 2,5 euro per ritje

    Het kasteel van Kessel is een prachtig exemplaar van een kasteel uit de 13e eeuw wat prachtig gerenoveerd is tot een hedendaags juweeltje

    Voorbereiding voor het klimwerk in de namiddag: een stevige hap..

    The Earth Goddess - een beeld in een tuin van dezelfde kunstenaar dan het beeld in Venlo.  

    Mijn GPC heeft de kortste weg uitgestippeld vanaf de route naar Valkenburg. Goed gedaan, alleen was de kwaliteit niet altijd ideaal

    02-07-2023, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    01-07-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2023 Nederland Dag 16 Nijmegen - Venlo
    89 km  - 350 HM  - 18,6 km/h gem - 21 gr Bewolkt/miezerige regen

    Vandaag een echt miezerige dag. De hele dag regenvestje aan gehad omdat er regelmatig toch wat gedruppel was. Niet genoeg om echte regenkledij aan te doen, maar wel beetje sfeer bederver   


    Vandaag was een ritje door de Maasvlakte met de kenmerkende meidoorn struiken dwars op de stroom in de overstromingsgebieden. Hiermee zorgden ze er vroeger voor dat het vruchtbare slib niet allemaal werd weggespoeld.   


    Deze middag had ik veel tijd want het regende op het middaguur toch iets te veel om aangenaam te zijn. Een heerlijk visbordje met garnaalkroketjes, een broodje tonijnsla, een tomatensoepje en een slaatje, heerlijk toch! 

    Venlo haven met de Peaceful Warior. Tot hier en niet verder, tijd voor verandering (hoewel hij niet echt weet hoe het dan wel verder moet..). Een tweede beeld in dezelfde stijl volgt nog

    En dan net op tijd aangekomen. Na het lossen van de bagage barstte er een hevige bui uit. Ben ik blij dat ik daar niet meer in zat.
    Het weerbericht zat er volledig op vandaag. Ganse dag miezer en om 16u een ferme bui. Et voila..  

    01-07-2023, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    30-06-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2023 Nederland Dag 15 Veluwe - Nijmegen
    71 km (+ 17 km sauna) - 450 HM  - 18,2 km/h gem - 23 gr zon/bewolkt

    De dag start met een ritje in de Veluwezoom: het oudste Nationale Park van Nederland en bekend om zijn heuvels, heide en everzwijnen.
    Everzwijnen heb ik niet gezien, maar het is wel een mooi en vooral heel uitgestrekt park.
    Een groot deel van het park is heuvelend bos. Jawel, het hoogte punt is een 100 HM en er tussenin gaat het regelmatig op en neer. Dat zorgt voor de nodige hoogtemeters en dat merk je toch wel. Hoewel er uiteraard geen hoge klimpercentages bij zijn, maar het allemaal heel geleidelijk aan gaat 

    Maar daarnaast zijn er ook grote open plekken met heide waar ze hooglandrunderen laten grazen om te vermijden dat het gras de heide overwoekert. 

    En jawel, ik heb ook diertjes gezien, geen spectaculaire runderen, maar wel paardjes die het erg naar hun zin leken te hebben.

    Onderweg nog een park meegepikt

    En 's middags iets nieuw geprobeerd: broodje warm vlees. Dit was niet echt mijn ding, geen idee wat voor vlees het was, maar de warme pindasaus was me iets teveel van het goede.. Volgende keer terug op zeker spelen

    Er kwamen 2 veertjes aan te pas om de route te volgen. Dit veer was er eentje wat vroeger door middel van 3 bootjes aan een kabel er in slaagde om over te zetten door de stroming te gebruiken. De bootjes zijn er nog en ze helpen nog wat mee, maar de overzet zelf is gemotoriseerd om in alle omstandigheden te kunnen overzetten. Vooral de stroming is tegenwoordig vaak onvoldoende om dit principe nog te kunnen gebruiken. 

    De tocht was wat korter vandaag om er nog een prachtige sauna te kunnen tussen lassen. Niks dan lof over Sauna Berendonck. Als je in de buurt bent, zeker bezoeken! Met zijn 14 sauna's, enorme zwembad en grenzend aan een vijver, een van de grootste en mooiste sauna's die ik al bezocht heb. Aanrader!
     
    Het wat mislukte maal van vanmiddag is voor 100% goed gemaakt door een Funky schnitzel bij de buren net over het hotel. Super lekker!! 

    30-06-2023, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    29-06-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2023 Nederland Dag 14 Enschede - Veluwe
    100 km  - 240 HM  - 19,5 km/h gem - 23 gr zon/bewolkt

    De eerste echte fietsdag is meteen een mooie. Hoewel het wat bewolkt is, blijft het droog en zijn de klassieke Nederlandse elementen volop aanwezig: Uitgestrekte velden en water in alle mogelijke vormen:





    Rond de middag geraakte ik licht in paniek: nergens een restaurantje te bekennen en ik had reuze honger.
    Toen viel het me op dat het bordje "Rust" toch wel regelmatig voorkwam en dat het blijkbaar geen vastgoedmakelaar was
    Op het platteland zijn er een 500-tal boerderijen die mee ingestapt zijn en die op het platteland zorgen voor dat je iets kan eten/drinken voor een paar euro.
    Ideaal: de appeltaart en de kaastaart hebben me nog nooit zo lekker gesmaakt  


    En dit mysterie is ook opgelost geraakt: hier in de streek werd er vroeger intensief aan zoutwinning gedaan door het zout in de diepte te mengen met water, op te pompen en dan te laten drogen in houten torens.
    De moderne variant zijn de honderden houten huisje zoals dit die je echt overal tegen komt hier.
    Net voor het Veluwezoom heb ik een slaapplaatsje gevonden, alleen is het een camping geworden. En heb ik een bedje gevonden in deze POD zoals ze dit hier noemen.
    Lekker geslapen, maar voor 93 euro heb ik toch ook wel een goed hotel, dus volgende keer... Het lijkt goedkoop (60 euro, maar dan komen er nog kosten bij voor lakens, handdoeken, reinigingskosten...) 

    29-06-2023, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    28-06-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2023 Nederland Dag 13 Branst - Enschede
    36 km  - 70 HM  - 19,5 km/h gem - 20 gr bewolkt

    Vorig jaar eind juni stond er een rondje Nederland op het programma. In Enschede heb ik dit rondje onderbroken en de trein terug naar huis genomen.
    Nu is het tijd om het rondje af te maken.
    Ik heb vandaag de trein genomen in Antwerpen Centraal en van daar via Breda en Den Haag Centraal naar Enschede gespoord. Er zijn heel wat mogelijkheden met de trein, het komt er op aan te zien welke verbinding de beste is op dat moment. Ik ben omgeschakeld naar Den Haag omwille van werken via Zutphen en dit was geen slechte beslissing. goede verbinding.
    Je moet er wel mee rekening houden dat de IC in België in principe slechts 4 plaatsen voor een fiets heeft. Ik had echter geluk, de conducteur was heel flexibel en liet 6 fietsen toe op de trein waardoor ik nog net mee kon.
    Ook op de Nederlandse IC treinen is het aantal plaatsen voor de fiets niet echt groot, maar ook hier heb ik elke keer geluk gehad.

    En dan, nog het belangrijkste: het boeken van een internationale reis mét een fiets is niet zo simpel. Via de normale website ben ik er niet uitgeraakt. Ik kon geen fiets mee reserveren en dat is toch een must. Met een berichtje in de chat, kreeg ik een link toegestuurd waar dit wel probleemloos mee lukte: NS International 
    Als de link niet meer werkt, gewoon even in de chat gooien dat je je fiets wil meenemen, dan sturen ze wel een nieuwe link. Succes!

    De B&B Op 't Oorbeck is een aanrader met een grote, luxe kamer en heel vriendelijke mensen. Koffie zo veel je wil en drankjes kan je nemen en betalen via een spaarpotje. Super!    

    28-06-2023, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    16-09-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rondje Zwitserland - samenvatting
    Rondje Zwitserland met een totaal van 1027 km en 11945 HM op 15 dagen
    Dit rondje is gebaseerd op het boekje "Fietsen door Zwitserland" van Luc Oteman en is een knappe samenvatting van de highlights van Zwitserland.
    Het combineert een 3-tal nationale fietsroutes (van een 10-tal) die volledig bewegwijzerd zijn.


    De route is een zeer mooie route waar de hoogtepunten zich aan elkaar rijgen en eigenlijk had ik hier heel wat meer tijd voor willen uittrekken om elk stadje of elke streek wat uitgebreider te bezoeken. 

    GPS heb je eigenlijk niet echt nodig want de routes zijn echt wel goed bewegwijzerd al zou ik hem niet kunnen missen..

    Wat opvalt hier zijn de zeer vele overnachtingsmogelijkheden, ook in september. De enige uitzondering hierop is tijdens de langere beklimmingen waar vaak geen accommodatie is.

    Waarom 15 dagen voor maar 1000 km? Bij het overzicht van elke dag staat ook de gemiddelde snelheid. Hoewel dit uiteraard voor iedereen verschillend is, geeft dit toch een goed idee van de zwaarte van de rit. De vele hoogtemeters halen het gemiddelde naar beneden en maken dat ik elke dag toch heel wat uurtjes op mijn fiets heb gezeten. Bij percentages rond de 8 a 10% die hier toch wel frequent voorkomen, valt mijn snelheid immers terug tot een 6 km/h. 

    Hoe zwaar is het? Als ik dit vergelijk met een rondje dat ik in Oostenrijk vorig jaar gedaan heb, dan is dit mooier qua landschappen maar wel een stuk zwaarder.
    Ik heb mijn dagtochten proberen te beperken tot 1000 Hm per dag, maar dat lukt eigenlijk niet op deze route. De meeste klimmen zijn goed te doen, al zijn er een paar zeer pittige bij. Er zijn echter altijd alternatieven mogelijk met bus of trein om een stuk over te slaan en dat maakt het voor iedereen doenbaar denk ik.

    Is het niet te slecht weer in Zwitserland? Wel, ik kan alleen maar zeggen dat ik 13 van de 15 dagen heel mooi weer heb gehad waar mijn zwembroek heel dikwijls van pas is gekomen. Bovendien is het de enige vakantie tot nu toe waar ik altijd mijn sandalen heb kunnen dragen

    Is het duur? Zwitserland is niet goedkoop, dat is zeker. Vooral qua eten en drinken moet je goed uitkijken en mag je rekenen op een duurdere rekening.
    Qua overnachtingen hangt het sterk van de locatie af. Ik heb meestal wel een kamer kunnen vinden onder de 100 euro. Slechts 4 maal heb ik tot 150 euro betaald in de toeristische gebieden. Basel is zeer duur, daarom heb ik overnacht in Grenzach-Wahlen (D) waar je een derde van de prijs betaalt.    

    Kortom: een aanrader, maar er komt wel heel wat klimmen bij kijken. Als je het klimwerk niet ziet zitten, probeer dan eens een van de andere nationale fietsroutes.

    16-09-2022, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    15-09-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2022 Zwitserland Dag 15 St-Ursanne - Grenzach-Wyhlen
    67 km  - 650 HM  - 18,5 km/h gem - 20 gr regen

    De weersvoorspelling zag er voor vandaag (en de komende dagen) helemaal niet goed uit.
    Bij het opstaan bleek ze ook te kloppen: regen tot 9u en dan "maar" 50% kans gedurende een uur of twee, daarna terug 90% en veel regen. 
    Daarom heb ik vandaag gekozen om de voorgestelde route NIET te volgen. De route verliep verder langs het Jura gebergte en had er nog een 3-tal zware klimmen op staan met een totaal van een dikke 1100 HM. Bij regen ben ik eigenlijk liever niet in de bergen en bovendien is klimmen in de regen tegen 5 km/h helemaal niet leuk. Daarom heb ik een alternatieve route gezocht die weliswaar nog altijd start met een stevige klim van een 450 HM om uit het dal te geraken, maar die erna vrij vlak verloopt.   

    Dus, lekker ontbeten en gewacht tot 9u en inderdaad: het stopte met regenen. Een laatste blik op de vallei en dan kon aan de klim uit de vallei begonnen worden.

    Een terugblik na een kilometer of 3 met een mooi uitzicht op het klimwerk. Goed te doen trouwens met percentages tussen 7 en 10%

    Eens bovengekomen wachten ons nog een laatste keer de weidse hoogvlakte om dan aan de afdaling te starten

    De weg was uiteraard iets minder aangenaam. Er was zo goed als altijd wel een fietspad, maar dat hield heel dikwijls niet meer in dan een lijntje op het wegdek.
    Maar gezien de omstandigheden, toch een goede keuze

    Om 12u30 had ik nog een 20-tal km op de teller staan en heb ik toch besloten om te pauzeren.
    Dat was een hele goed beslissing want een kwartier later is het gestopt met stilletjes te regenen en viel het er met bakken uit. Er naar kijken vanop een terras is altijd leuk dan

    En dan zijn we terug waar we vertrokken zijn: aan de oevers van de Rijn die hier net voor Basel een meer vormt omwille van de waterkrachtcentrale 

    15-09-2022, 15:41 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    Categorieën
  • Belgie (132)
  • Griekenland (3)
  • Lange afstandsroute (3)
  • Noorwegen (1)
  • Portugal (1)
  • Spanje (2)
  • United Kingdom (3)
  • USA (31)

  • Archief per jaar
  • 2025
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
  • 2006
  • 2004
  • 2003
  • -0001

    Vakantiefietsen

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs