|
Veel mensen maken binnen een bepaald rivierengebied gebruik om met een pontje over te varen om op die manier snel en op tijd op hun werk te zijn. In de spitsuren is het meestal enorm druk en overal staan files. Ben je op vakantie b.v. op Ameland, dan moet je sowieso al overvaren met een grote pont om er te komen. Vandaaruit kun je ook weer van allerlei toertjes maken bvb naar Vlieland of naar een of andere zeeplaat om te kijken naar robben en aparte vogelsoorten. Zit je aardig in de slappe was, dan boek je een wereldreis of je vaart met een cruiseschip de wereld rond en af en toe stap je aan wal van een uitgaansstad om daar voor de variatie de bloemetjes buiten te zetten. In de regel worden al die schepen goed onderhouden en van rijkswegen worden, hier in Nederland door de Inspectie Leefomgeving & Transport, scherpe controles gehouden of dit of dat schip aan alle veiligheidseisen voldoet. In de nacht van 13 op 14 december 2011 kapseisde de schelpenzuiger Frisia van rederij De Rousant in Zoutkamp. Hierbij vonden de drie bemanningsleden op de ontstuimige Noordzee een zeemansgraf. Die bewuste avond en d.o.v. nacht stond er een behoorlijke wind en de schipper had aan de Brandaris melding gemaakt van water in de ruimen met het verzoek om een pomp aan boord te brengen om het water te lozen. 10 Minuten later meldde de schipper dat de boot zinkende was. Uit alles blijkt dat hier de schipper gefaald heeft door niet tijdig de ruimen af te sluiten. De rederij heeft van de Inspectie v/h Vaarwezen geen boete gekregen voor deze nalatigheid, maar er worden wel maatregelen tegen de directeur van rederij Rousant genomen, omdat gebleken is dat de oude schipper niet gediplomeerd was. We kennen allemaal het drama van het op 14 januari gekapseisde cruiseschip de Costa Concordia. Ook hier was de kapitein schuld van het ongeluk dat inmiddels aan 25 opvarenden het leven gekost heeft en nog altijd zijn er een zevental vermisten. Op 26 februari j.l. kwam van rederij Costa de Costa Allegria in de problemen. Aan boord van dit schip bevonden zich 636 passagiers en 413 bemanningsleden. Door brand in de machinekamer viel het licht aan boord uit en een vijftal dagen heeft het schip stuurloos rondgedobberd, omdat door uitval van de stroom het schip stuurloos was geworden. Iedereen aan boord heeft met stressvolle dagen te maken gehad door 5 nachten in het pikkedonker te dolen, door uitval van de frisse luchttoevoer in de hutten en ook was er voedselschaarste ontstaan. Gisterenmorgen is het schip op sleeptouw in de haven van Victoria aangekomen en om van de schrik bij te komen kregen de passagiers van de rederij de mogelijkheid aangeboden om enkele weken op dit zoneiland Gozo van de Seychellen toch hun vakantie gratis te vervolgen. Persoonlijk zou ik onmiddellijk teruggekeerd zijn naar mijn flatje in Angeren, maar die avontuurlijke reislustigen maakten het niets uit en een groot aantal ging dan ook in op het aanbod van de rederij. Toch vind ik het vreemd dat bij uitval van de stroom op zo'n 'varend dorp' er geen aggregaten aan boord zijn en ook zou ik het niet overbodig vinden dat er per dek minstens een of meer veiligheidsofficieren aanwezig zijn die constant letten op bepaalde euvels en of de vaarregels wel goed nageleefd worden.
|