Zoeken in blog

Categorieën
  • Actueel (2)
  • Beaufort 2015 (3)
  • Domein Raversyde (0)
  • Genua (7)
  • Indonesië (10)
  • Kunst (4)
  • ManMade - Raversyde (19)
  • Mu.ZEE Oostende (3)
  • Oostende - Architectuur (1)
  • Oostende - Kunst (1)
  • Private Tag - Raversyde & Vrijstaat O (13)
  • Inhoud blog
  • Genua: referentiepunten
  • Genua: Wachten op de trein
  • Genua: van Enoteca's en Elevatories
  • Genua: Futuristen en een Duce
  • Genua: Museum Talk
  • Genua: een stad voor doden.
  • Genua: om de winter aan te kunnen
  • Private Tag: Shane Waltener
  • Private Tag: Heidi Voet
  • Perivate Tag: Sarah Vanagt & Katrien Vermeire
  • Private Tag: Patrick Van Caeckenbergh
  • Private Tag: Performing Objects
  • Private Tag: Bart Lodewijks
  • Private Tag: Fransje Killaars
  • Private Tag: Gorod Ustinov
  • Private Tag: Nicolas Floc'h
  • Private Tag: Maria Degrève
  • Private Tag: Dolores Bouckaert
  • Private Tag: Mira Albrecht
  • Private Tag: inleiding
  • ManMade: Mark Dion
  • ManMade: Frans Gentils
  • ManMade: Brandon Ballengée
  • ManMade: Van Balen & Cohen
  • ManMade: Leo Copers
  • ManMade: HéHé
  • ManMade: Ant Farm
  • ManMade: Ackroyd & Harvey
  • ManMade: Wim Delvoy
  • ManMade: Rune Peitersen
  • ManMzde
  • ManMade: Nicolas Floc'h
  • ManMade: Maarten Vanden Eynde
  • ManMade: Allan Sekula & Noël Burch
  • ManMade: Simon Faithfull
  • ManMade: Luc Deleu
  • ManMade: Louis de Codier
  • Kan esthetiek ook ManMade zijn?
  • MANMADE RAVERSYDE: bij wijze van intro
  • "In Iedereen zit er Goud"
  • World Press Photo in Knokke
  • S.E.A.S. = Scharpoord[i] Experimental Art Space:
  • Zwembad Felix & Tanghe: Stand van Zaken
  • HISK - Open Studios 2016
  • Then Day After BEAUFORT 2015
  • VLUCHTEN (kan niet meer?)
  • Yogyakarta, 11 juli 2015
  • Jakarta - Yogyakarta, 10 juli 2015
  • Beaufort 2015: fragmenten
  • Europese Spoken in Mu.ZEE
  • Lili Dujourie in Mu.ZEE en S.M.A.K.
  • Jakarta, 9 juli 2015
  • Jakarta, 8 juli 2015 deel 3
  • Beaufort 2015: De Grens?
  • Oostende Toerisme: Ensor-aan-Zee (1)
  • Beaufort 2015: Films in Raversyde
  • Jakarta, 8 juli 2015 deel 2
  • Jakarta, 8 juli 2015 deel 1
  • Jakarta, 7 juli 2015
  • Op weg naar Java 2 (6 juli 2015)
  • Op weg naar Java 1 (5 juli 2015)
  • In Vraag Gesteld
    Categorieën
  • Actueel (2)
  • Beaufort 2015 (3)
  • Domein Raversyde (0)
  • Genua (7)
  • Indonesië (10)
  • Kunst (4)
  • ManMade - Raversyde (19)
  • Mu.ZEE Oostende (3)
  • Oostende - Architectuur (1)
  • Oostende - Kunst (1)
  • Private Tag - Raversyde & Vrijstaat O (13)
  • CultuurContaCt in Dialoog
    Op reis in alle Kunsten
    22-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Then Day After BEAUFORT 2015

    In de bijdrage ‘Dialoog: vluchten (kan niet meer)’ van 16 september 2015[1] waren we op zoek naar hoe we nu precies moeten omgaan met het begrip ‘vluchten’, zeker in het licht van de honderdduizenden vluchtelingen die aan en net over de grens van de Europese Gemeenschap staan. We hebben daarbij verwezen naar het kort maar krachtig artistiek moment van Vrijstaat O & Beaufort 2015: Troost en Verzet, met link naar de film The March (https://www.youtube.com/watch?v=3BW83sHDCpc = volledige versie met Duitstalige onderschrift)

     

    Het gaat altijd over wie en wat ze zijn. Over begrijpen of schrik. Over wat bij het gastcollege faculteit politiek U.G. door de rector werd genoemd: politieke berekening. Dat is de andere meetbaarheid. We nemen een aantal uitspraken van Martha C. Nussbaum mee als suikertje bij bittere koffie.

     

    Het is heel belangrijk te weten dat een duidelijke woordkeuze de basis is van de goede argumenten in een opbouwend gesprek. Filosoferen of proberen te begrijpen gaat over woorden en waarden: “Het is de meest verheven plicht van ons onderwijs en van journalisten om deze waarden te koesteren: intelligent omgaan met informatie, principieel consistent zijn, verbeelding cultiveren, samenwerken (met respect en wederkerigheid zegt ze verder in het artikel) en hoop koesteren” (Nussbaum, 2015) Ze verwijst daarbij naar Kant: zelfs wanneer we geen reden tot hoop zien, hebben we de morele plicht hoop te koesteren... terwijl we de hindernissen op ons pad proberen te overwinnen.

     

    Hoe overwinnen? “De verbeelding cultiveren is één van de belangrijkste taken van het onderwijssysteem. Daarom moeten wij niet bezuinigen op programma’s op het gebied van de geschiedenis, de literatuur en de filosofie.” (Nussbaum, 2015)

    Dit zijn drie vakken die in het middelbaar onderwijs onder vuur liggen, De meetbaarheid haalt het in de leraarskamer te vaak van het inhoudelijk onderbouwd gesprek. Ik herinner me een methodeschool die aan de wiskundelesgevers (en te snel benoemde jonge lesgevers) ten onder is gegaan.


    Geschiedenis

     

    Van het standbeeld herinnert men zich een koning op een paard. Geschiedenis dus. Waarom staat dat beeld op die plaats? Waarom is er een grote waardering geweest door de optrekkers van dat beeld? Wat met de lokale bevolking die slechts een illustratieve rol speelt? Heeft de ruimte waar het stuk staat een invloed op de appreciatie van het verhaal? Komt de waardering er door de plaats in de nabijheid van een gerelateerd paleis, kazerne, slagveld? Wat met het ruim (literair en historisch, zelfs reflectief dus filosofisch getint) verhaal? En hoe zit met de dialoog tussen beeld en kijker, tussen kijker en doorgegeven informatie, tussen informatie en duidelijke inschatting in tijd en ruimte?

     

    Alles is informatie en daaruit groeit een dialoog. Johan Idema heeft dat in “How to visit an Art Museum” (Idema, 2014) voor de kunst(en) aangetoond: neem méér tijd dan die 9 seconden. Doe een praatje met de museumspeaker, de geïnformeerde suppoost, de (permanente) gidsen uiteraard. Ik zet daar graag iets bij: maak voor jezelf een soort fotografisch essay i.p.v. losse snapshots. Een kleine powerpoint waarin je toegelaten fotografische opnames in een museum koppelt aan beelden uit de straat, jouw eigen omgeving. Vastleggen van de contextualisering zodat je niet verstrikt in nostalgie. Context is een omgeving waarin iets betekenis heeft of krijgt. Dat lijkt me zeer veilig. Door die context te vatten krijgt de betekenis een soort driedimensionale zichtbaarheid, een sculpturale vorm waaraan en waarin we andere betekenissen kunnen vasthechten tot een, tot ons gefundeerd verhaal, een uitleg, een standpunt. Is dat veilig. Ik dacht van wel, maar Rik Pinxten toonde aan dat bijvoorbeeld personenbelasting betalen – dus ik die me veilig voel betaal - een controle-voorgeschiedenis heeft. “Stel even dat men alleen een belasting op goederen zou heffen en niet op arbeid, dan zou het zelfs niet meer relevant zijn waar of bij wie je woont.” (Teuwen, 2014) Toen begreep ik dat contextualiteit zowel een eigen creatie als een inkapseling door een ander kon zijn. Ben je dan nooit veilig?

    En dan stuiten we op een woord dat nu zò véél gebruikt wordt: veiligheid. Ik heb die veiligheid gevoeld in de Javaanse en Balinese dorpen. Een familiale veiligheid.

     

    Hong Kong

     

    En wat komt er dan in de postbus? Een kunstproject over “A Living Space: The Homes of Pak Sha O” of: “What is essential for a place to be considered “Home”? How can we create a living space of our own?” Plots valt alles samen: de veiligheid die je zelf aanmaakt en die je om veilig te zijn en te blijven, op een democratische manier bespreekbaar maakt. “Through this book all these can be delivered to current and former residents, the migrated descendants, the village head, politicians, environmental carers, educators and the mass media. What makes a village a wonderful living space, is how people manage to live here as a whole. What makes an old Hakka house precious is the committing spirits to rehabilitate it over and over again. We treat this Book Launch and Guided Tours an opportunity to gather and to share, in this particular time and space, let us all redefine the intimate relationship between ourselves and the surrounding environment. http://alivingspace.hk/en/

     

     

     

    Geciteerde werken

    Idema, J. (2014). How to Visit an Art Museum. Amsterdam: Bis Publishers.

    Nussbaum, M. C. (2015, september 12). Waarden voor de toekomst: 5 opdrachten in tijden van angst. De Standaard Op Scherp .

    Teuwen, L. (2014). "Het gezin als samenlevingsvorm is een zeer recente ontwikkeling.". De Mens Nu .

     


     



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Archief per week
  • 31/10-06/11 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 27/07-02/08 2015

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs