Balenais eenEverson 33, een 10 m lange zeilboot, met vaste
zomerligplaats in Wolphaartsdijk (NL). In voor- en najaar beleven we vooral
leuke zeiltochten op het Veerse Meer en de Oosterschelde. DeBelgische en Nederlandse Kust
en de Westerscheldestaan
eveneens regelmatig op het programma.
In de vakanties gaan we verder : Denemarken (in 2009 en
2010), tot Edinburgh (Schotland in 2011), naar Jersey en Guersney, tot St Malo
en St. Cast (in 2012), de Engelse Oostkust, Londen, Chatham en dan zuidelijk
tot Weymouth (in 2013), Bornholm en zuid-Zweden (2014) en de Duitse Hansesteden en Rügen in 2015. Vakantie 2016 was 2,5 week Veerse Meer wegens motorproblemen, en nadien nog tot de Engelse Oostkust en Wells-next-the Sea ! 2017 werd het Kopenhagen, met heenreis via de Eider en het Kielerkanal.
2018 staat onze neus opnieuw richting de Oostzee... om samen met vrienden retour te komen naar Zeeland.
Zoeken in blog
Zeiljacht Balena
Zeilavonturen dichtbij en verder weg met onze Everson 33
17-07-2013
Lazy Sunday
Zondag 14 juli : Poole
Staalblauwe hemel en warm ! Het wordt een gewoonte. Na het
ontbijt wandelen we via een mooi aangelegd pad tot het centrum van de stad
Poole. Een klein halfuurtje later zijn we blij dat we hier niet in deze Quays
haven aangemeerd liggen. De kade is wel leuk, maar de pontons en de ligplaatsen
zijn niet zo proper, lijkt het, en het is er zeer woelig, doordat er vele
kleine visserbootjes maneuvreren en ook de ferries komen hier aanmeren. Ook de
geur met deze hitte is niet uitnodigend.
We kuieren wat in de straatjes rond, bij de Chandlery kopen
we een lijn die we nodig hebben om de spiboom te bedienen, en natuurlijk laten
we ons weer verleiden tot een Sunday Carvery
in een leuke pub. Dan moeten we vanavond zelf niet meer koken We worden
opgebeld door de havenmeester met de vraag of we blijven liggen of nog gaan
vertrekken vandaag. Stress ! We wandelen terug in de brandende hitte, en rond
16 u. vertrekken we, op zoek naar een mooringboei in het Which Channel voor
Browsea Island, op aanraden van de Maybreeze.
Een halfuur later en 2 mijl verder trekt Kurt een hulpboeike omhoog om aan
te meren. Direct badpakken aan voor een verfrissende duik ! zalig vertoeven in
het water dus, en een rustige avond aan boord.
Gisteren dus wel ons huiswerk gemaakt, we vertrekken om
9u30, spijtig eigenlijk want vandaag begint hier het Dorseat Food Festival, de
opbouw van de verschillende food- en drankenstandjes is al volop bezig, en vlakbij
staat een mooie stand van Champagne Pommery. Maar dat laten we dus aan ons
voorbij gaan.
We varen de haven van Weymouth uit, we zien een grote
driemaster bij de geul, en vele andere zeil- en motorbootjes, het is dan ook
prachtig weer en weekend !
We hijsen grootzeil, en Kurt begint meteen aan de
installatie van de halfwinder, de eerste keer deze vakantie. De baai van
Weymouth ligt er prachtig bij, geen golven, blauw-diepgroen van kleur, net
zoals we ons Kroatië voorstellen (?). De
wind draait en we komen voor de wind, we proberen de halfwinder als spinaker te
voeren, en dat lukt wel. Misschien toch eens tijd om onze echte spi op te
rakelen. Als we dichter bij de kaap van St. Alban komen, is er niets meer van
wind, dus motor op. En hier weer de rafelingen en waterkolken we varen nu
zeer dicht bij de kaap (zon 300 m), dat raadt men hier aan, of wel zeer dicht
ofwel een mijl of vier ervandaan. Met dit rustige weer is dichtbij veel leuker.
Je ziet de wandelaars op de kliffen. Na St Albans Head, nog Anvil Point en dan
koers verleggen noordelijker voor de aanloop van Poole. Hier passeer je ook nog
een mooie rotsformatie die Old Harry genoemd wordt. Kurt maakt er een hele
fotosessie van, beter te veel dan mislukt
Bij Poole zien we de ferry buitenkomen voor Guersney, hier
ook vele watersporters, jetskiërs die in het zog van de ferry toeren uithalen
(gevaarlijke lui !), kleine dinghys, dure motorboten, alles op het water. We
laveren hiertussen, en begeven ons naar één van de vele marinas, Parkstone
Haven Club. We hebben een tip gekregen van 2 boten onderweg om deze marina te
bezoeken. We roepen de havenmeester op, en hij geeft ons box F24, even zoeken,
en we meren aan. Blijkt dat we naast de Camira liggen, één van die boten die we
in Weymouth ontmoet hadden.
Het is nog steeds heel warm ! we gaan betalen in de club, en
gaan er aan de bar een frisse cider drinken en dan wat rusten onder de
zonnetent : die heeft tijdens onze vakantie al veel verkoeling gebracht. We
maken er een luie zaterdagavond van. We zullen Poole morgen wel bezoeken.
Doel vandaag is Poole we ontbijten op het gemakje, en nemen
dan even de Reeds in handen. We dachten rond een uur of 11 te moeten vertrekken
maar we hebben gisteren ons huiswerk niet gemaakt, en we blijken er helemaal
naast te zijn.
We zouden al rond 9 uur weg moeten zijn, en dus zijn we voor
het juiste tij al te laat ! Niet getreurd, het is zonnig, en we moeten ons niet vervelen Een ideale
gelegenheid om enkele wasjes te draaien in de laundry van de jachthaven, alles
is er voorhanden.
Verder nog wat inkopen en door het stadje slenteren, fotos uploaden en
bekijken en een bezoekje aan de Dorset Yacht Club, gesitueerd in een mooi oud
gebouw, dichtbij het bureau van de havenmeester. Voor we het weten, zitten we
weer in de kuip met verse lamskoteletjes en pasta/ratatouille.
Verrassing als we opstaan : waar is de zon ? Het is ferm
fris deze morgen, dat zijn we niet meer gewoon J.
Trui aan om brood te gaan halen, maar we ontbijten toch buiten natuurlijk.
Stilaan begint het op te warmen en op te klaren. Als iedereen die wil
vertrekken, vertrokken is, zijn ook onze fietskes klaar : we zullen dan dit
jaar niet verder westelijk varen, we willen toch even al een kijkje gaan nemen
tot Portland Bill.
Met de toeristische plannekes van Weymouth en Portland in de
hand, vertrekken we rond 11 u. zuidelijk, via de Rodwell Trail, een toeristisch pad op het traject van een oude
treinroute, weg van het drukke autoverkeer dus, hier zijn enkel fietsers en
wandelaars. Zeer mooi, onder of over autowegen, in diepe treinbeddingen
verscholen soms. Eerste stop op het traject : Sandsfoot Castle, eigenlijk een
ruïne van een kasteel daterend uit de 16de eeuw, met een fantastic view op Weymouth, de baai van
Portland, en Portland Castle, aan de andere kant van de baai. (Later zou
blijken dat dit maar het eerste van vele
fantastic views zou zijn vandaag !)
Verder via de landengte die het vasteland met schiereiland
Portland verbindt. Door het prachtige zonnige weer wanen we ons meer en meer
aan een Spaanse Costa. Aan de linkerzijde van de engte, de azuurblauw-groene
baai van Portland, aan de rechterzijde op het eerste gezicht een prachtig lang
geel-beige-achtig zandstrand. We stoppen aan het bezoekerscentrum van Chesil
Beach : daar kan je het strand en de duinen op het is dus GEEN zandstrand,
maar een 28-km lang keienstrand, en niet zoals we aanvankelijk denken een door
de mens aangelegde dijk, maar een natuurlijk strand. We wandelen het strand op,
je moet even omhoog klimmen (het ziet er wel degelijk uit als een dijk), en dan
: een oogverblindend zicht op de baai voorbij Portland, dus eigenlijk de baai
die zich uitstrekt tot Dartmouth maar zo ver kan je niet zien. Het strand gaat
terug naar beneden, is tamelijk steil, en daar staan enkele hengelaars te
vissen. Ook her en der wat zonnebaders, maar geen zwemmers hier (teveel stroom,
te koud water, ?). In ieder geval, te mooi hier om niet even te genieten en te
rusten.
Dan verder : we rijden nu Portland binnen, aan de
linkerzijde zien we de vernieuwde marina en het Olympisch dorp dat ter
gelegenheid van Londen 2012 voor de watersporten werd aangelegd. Dat is
misschien voor straks, eerst verder zuid. Maar dat wordt een tijdje klimmen
: tot voorbij het centrum van
Fortuneswell is het serieus op de pedalen staan, enkele haarspeldbochten en
serieus steile hellingen. Maar met een beetje (veel) moeite, lukt het om niet
af te stappen, en nadien komt de beloning natuurlijk : naar beneden het
landschap is eigenlijk zeer vreemd : witte stenen overal. Portland is inderdaad
bekend voor de harde stenen ondergrond, en die wordt hier nog steeds ontgonnen.
Op het hoogste punt staat een nieuw herdenkingsteken : de vijf ringen van de Olympische
Spelen, en daar nemen we ook deel aan de verplichte fotosessie.
Nog verder zuidelijk dan, het wordt wat rustiger, nog op en
neer, met fantastische klifkusten waar we af en toe stoppen. En dan een lange
weg afdalend naar de nieuwe vuurtoren (2005) van Portland Bill voor alle
zeilers : wie niet weet wat eddies
of overfalls zijn, kom hier meer
eens kijken ! Bruisend en kolkend, en dan is het vandaag nog mooi en rustig
weer !
Een plaats ook om vele mooie fotos te nemen tussen de
rotsen en de kliffen, en de brekende zee.
En dan vatten we de retour aan, het is ondertussen rond 18
u. en de zon is nog volop van de partij. Een alternatieve route op Portland
zelf, met een rustigere klim dan tijdens de heen, maar de lange afdaling moeten
we met toegeknepen remmen doen, het is hier rijden op de smalle weg, en met de
vele bochten is het niet overzichtelijk.
De verdere weg is dezelfde als deze middag. Rond 19u15 zijn we terug op
de Balena, nog niemand naast ons. Nadien komen er nog 2 zeilboten afmeren.
We eten vanavond aan boord, maar het wordt wel wat frisser
na 22 u., dus binnen voor blog en fotos te bekijken
Zomer !! Warm en de
plannen voor vandaag zijn : toch even op het strand vertoeven. Dat mag wel na
bijna 4 weken weg. Maar eerst nog even wachten, onze buurman aan de wal
vertrekt rond 11 uur, en wij gaan dan aan de steiger aanmeren. Rond de middag
zijn alle activiteiten rond, en wandelen we door de stad tot de
strandboulevard.
Vele kleine winkelstraatjes, vol prullaria weliswaar, maar
het heeft echt wat van een badstad. Het doet me wat denken aan Blankenberge. De
boulevard getuigt van een Victoriaans (of is het Georgiaans) verleden, mooie
oude witte gebouwen, nu vaak tot hotels en pensions omgebouwd. Ten einde van
het strand, waar het zandstrand een keienstrand wordt (dat is ons meer genegen J) worden de handdoeken
uitgestreken. BLOEDHEET. Kurt wandelt maar wat verder want kan hier niet
blijven liggen
Dinsdag 9 juli : Lymington Quay Weymouth Quay/The
Cove : 42 M
We willen nog een beetje meer westelijk opschieten. Omdat we
met een hele resem boten naast ons liggen, begint het al vroeg met nerveuze
afspraken We hebben laten weten dat wij rond 10u30 willen vertrekken, maar
onze buurman aan de wal begint iedereen al om 9 uur af te jagen. De
havenmeester hebben we niet gezien.
Als de activiteiten van losgooien beginnen, vroeger dan
verwacht, gooien we ook los, en aan het eerste vrije volgende ponton meren we
even opnieuw aan om o.a. de bijboot op het dek te hijsen en ons verder klaar te
maken om te vertrekken. We hebben gelezen in de Reeds dat er niet te spotten
valt met dit stukje Noordzee (St. Alban en Alvin stroming, firing ranges en
submarine area). Aan de steiger ligt een jacht dat zich eveneens aan het
klaarmaken is, en de man van de Mrs. Robinson, gaat ook meteen vertrekken tot
Weymouth volg me maar, zegt hij. Dat hebben we nu nog nooit gedaan, maar soit,
we zullen wel zien. We vertrekken rond 11 u. en hebben nog even tij tegen, en
dan vanaf de Needles mooi stroom mee. Hoewel het deze voormiddag lekker aan het
waaien was, valt de wind totaal weg als we de Solent uit zijn. Het grootzeil
ligt nerveus te slagen, dus alles maar naar beneden. Na Alvin Bay en St Albans
spotten we de rode vlaggen van de Firing excercises van de Marine, en kort
nadien horen we ook de schoten maar we blijven op afstand, we zien regelmatig
de smoke boven de kliffen. Het is erg warm, we tuffen maar verder op motor,
om 18 u. varen we de haven van Weymouth binnen, erg leuk zo te zien, doet ons
een beetje denken aan Whitby, veel kleine vissersbootjes, een speciale sfeer.
We volgen nog steeds de Mrs. Robinson, en meren aan bij de Engelse vloot, ttz.
in de Cove, aan bakboordzijde, naast zeiljacht Mustang Sally.
Even alles op zijn plaats zetten, en we gaan het stadje
verkennen. Langs de kade is het vollebak, vele Engelse toeristen en wij
daartussen. We gaan een hapje eten op een pleintje bij de lokale brouwerij, en
raken aan de praat met een jong koppeltje. Erg grappig, die gast komt regelmatig
naar Oostende en is zo in zn nopjes dat hij iemand ontmoet die met een
zeilboot reist. J
Als we terug aan boord stappen, vragen we onze buren of ze graag
een Belgisch bier lusten daar gaan ze gretig op in, we nemen een grote fles La
Chouffe uit onze kelder (lees bilge) en daar zijn ze erg van onder de
indruk want hij noemt zelf Chauffé of zoiets en is al lang op zoek naar het
bier (waarover hij al gelezen had) we laten ons leeggoed achter (allebei
content !) We blijven plakken tot na middernacht, het is nog altijd lekker
warm.
Een korte trip vandaag :
na ontbijt, douche, cappuccino in de Brasserie en wifi-hotspot, verkassen we
naar de stadshaven van Lymington die
zou een stuk goedkoper zijn, en zo liggen we in het centrum van het stadje. We
arriveren rond 11 u, en meren aan naar de Maybreeze. Deze mensen zullen rond 13
u vertrekken, maar dat is nog voldoende tijd om naar de supermarkt te wandelen
en inkopen te doen.
Als we terugkomen, hebben we alweer een nieuwe, dus een
derde, buurman. We laten de Maybreeze vrij, nadat de vriendelijke eigenaar nog
enkele tips gegeven heeft voor Weymouth en Poole, en zo belanden we als tweede
boot naast de Por Fin, waarvan de schipper en zijn vriendin al even aan de
Mojito of de Gin-Tonic zitten Het is nog altijd bloedheet ca. 30°C.
Na de middag gaan we een wandeling maken, we steken de
rivier over, en hopen zo naar de marsches te kunnen wandelen, maar tevergeefs We
wandelen wel langs velden en mooie huizen, en we hebben vergezichten op de
rivier maar dichter bij kunnen we niet geraken. Bovendien is het zo warm dat
we moeten terug keren, even stoppen in de mooie pub Horses and Waggon, en dan
terug naar de boot. Ondertussen liggen we 5 dik, precies zoals in Zierikzee.
Even op ons plooi komen en wat rusten in de kuip. Een babbel hier en daar met
de buren, ze hebben allemaal hun verhaal en tips voor havens en moorings :
alles wordt genoteerd in de grijze cellen.
Dan nog even douchen en diner in rest. Bluebird : eindelijk
een restaurant zoals we dat gewoon zijn : met bediening (in de pubs moet je
zelf aan de toog gaan bestellen) en linnen tafelkleed en servetten, en een
fantastische keuken. We kiezen voor vis hier, gemarineerde zeevruchten en
ceviche van zeeduivel, en als hoofdgerecht : gegrilde tarbot en gegrilde heilbot,
alles zeer lekker en fijn klaargemaakt. Nog een dessertje met rabarbercrumble,
dan terug naar de boot. Hier is het nog
een gezellige drukte, er komt nog een visser binnengevaren met opstappers, er
varen in het donker (22.30 u) nog roeiers binnen en we drinken nog een espresso
onder de olielamp een gezellig sfeertje dat hier hangt !
We blijven een dag hier de zon is al om 7 u van de partij.
Na ontbijt, gaat Kurt te voet naar het benzinestation, blijkbaar toch verder
dan verwacht, en ik ben even zoet met de boot wat op te ruimen en poetsen het
is broeiend heet tot 30 ° C. Rond de middag
maken we de bijboot nog eens gereed, en varen we via de verschillende
jachthavens tot het centrum van Lymington, spannend, langs de grote ferry !
Het stadje heeft een leuk centrum, met winkeltjes die alle dagen geopend zijn,
leuke pubs, restaurantjes, boetiekjes enz. We maken een stop in de Kings Arms,
zo dorstig weer !
en wandelen dan terug naar de dinghy. De batterij van ons klein elektrisch
motorke is bijna plat maar we geraken toch terug thuis.
Diner in de Brasserie The Haven van de jachthaven.
Enkele boten aan onze steiger vertrekken al om 6 u. We staan
rond 7 uur op, ontbijten en vertrekken iets voor 8 uur. Zonnig !! we vertrekken
voor het eerst dit jaar in korte broek en T-shirt !! Eindelijk ziet dit er uit
als echte zomer.
Eén min-punt : de
wind, ttz de niet-wind op motor starten we, met de bedoeling om de Solent in
te varen, tot Lymington. Omdat het zon
mooi weer is, geen zee-ziektepil en dat had ik dus niet moeten doen na een
uur of drie, zo mottig als een prei ! wat cola drinken, geen honger en zin om
wat te eten en als we dan in de Solent zijn, waar het een drukte van jewelste
is, ben ik totaal van de kaart. Kurt zegt dat ik moet genieten van de mooie
gezichten maar mijn gedachten staan er niet erg naar als we Cowes voorbij
varen, vraag ik om hier maar binnen te lopen. We varen de rivier op, daar is het pokkedruk !!! Vele jachten, dinghys, motorboten, de ferry en WIJ. Hier
willen we niet aanmeren, ik voel me even
wat beter, en wil ook verder. Dus hop terug de Solent op, het wat
rustiger dan op het eerste stuk. Nog een tweetal uren tot Lymington. Ook hier
is een drukke ferryroute tussen het Island of Wight (Yarmouth) en Lymington, en
als we de geul invaren, komt er een ferry buiten en de andere vaart vlak voor
ons binnen. Ze passeren elkaar in de geul, het is er niet breed, we blijven er
mooi achter.
We kiezen om in de eerste haven te gaan liggen, de Lymington Yacht
Haven. De havenmeester geeft ons box G5
we leggen alles dus klaar voor een vingersteiger aan bakboord, maar als we ten
einde die steiger zijn, zien we dat G5 bezet is. Wel G 4 is vrij, dus een hele
ommezwaai, fenders-meertouwen-spring, keren in het nauwe vaarwater en rekening
houden met de stroom die toch aanwezig is hier. Alles OK, en dus is de G4. De
hulp-havenmeester komt erbij, en gaat navragen of we hier mogen blijven liggen,
NIET DUS. We moeten verkassen, alles los, en naar de steiger voor het
havenkantoor. Als we bijna vastliggen, komt de hoofd-havenmeester nog even, we
liggen toch nog niet juist, naar de overkant : en dat is beter want hier liggen
we nog in de zon ! Eindelijk juist.
We gaan betalen, en krijgen een plan van het stadje en gaan
nog even op zoek naar een pub of restaurant. Langs het wandelpad belanden we in
The Mayflower, waar in de mooie tuin vele banken en tafel staan. Het is overal
wel druk, maar ja, het is hier ook de eerste mooie zomer-zaterdag.
Eigenlijk wilden we gisteren naar Dover, maar we zijn dus
afgedraaid naar Ramsgate. Voor vandaag geven ze mooi weer, maar weinig wind :
dat betekent ofwel niet zeilen en in Ramsgate blijven ofwel een stuk op motor
gaan en toch wat afstand afleggen; we kiezen voor dit laatste.
Wekker vroeg gezet zodat we het tij nog mee zouden hebben
tot aan Dover en de kaap van South Foreland. Ik ben al vroeger wakker, en
volgens mijn e-reader is het 5u22 dus binnen een halfuur staan we op Ik lees nog
wat, en om 6 u stap ik eruit. Ik zeg aan Kurt dat de wekker zo meteen zal
aflopen, dus hij ook op Blijkt dat het nog maar 5 uur is ! De klok van de E-reader
is niet verzet! Maar zo zijn we dus wakker, en het is toch al licht en zonnig
weer, klein ontbijt, koffie, en om 5u45 zijn we al de haven uit. Het weerbericht
bevestigt rustig weer, met hier en daarfog
patches
We vertrekken dus op motor zoals we dachten, automatische
piloot doet goed werk, tot Dover alles clear
! Maar aan Dover zien we de mistflarden al hangen. We roepen voor de veiligheid
maar even Dover Port Control op, alles OK aan de East Entrance, daar vertrekken
en komen de ferrys aan. Net voor onze passage is de Pride of Canterbury
vertrokken. Vanaf Dover is het zoals gekend, een zeer mooi stukje Engelse
Zuidkust met kliffen en groene weiden : awel, we hebben nu eens echt NIKS
gezien vandaag : van 8 uur tot 18 uur was het EEN GROTE FOG PATCH ! Op de AIS
kunnen we wel grotere schepen volgen, en soms een plezierjacht, maar zelfs op
een afstand van 0,3 mijl konden we dat ene bepaalde jacht niet zien. Vanaf
Newhaven komt de zon toch piepen, en vanaf dan hebben we een zichtbaarheid van
1,5 mijl en komt stilaan de kust en Brighton in zicht.
Rond 18u30 meren we af in Brighton, onder een stralende zon
! Aperitiefje in de kuip, en dan komt er opnieuw mist tot in de haven. Avondeten
in de kajuit, alles is op slag nat buiten.
Donderdag 4 juli :
Queenborough Ramsgate : 40,5 M
Zalig geslapen aan de boei wanneer we nog aan het ontbijten
zijn, vertrekken er al verschillende boten, die ook aan een mooringboei lagen
nu weten we waarom die zo vlug weg waren : de gemeente-ambtenaar komt rond 8u30
en wij lagen er nog, dus moesten wel betalen. Bovendien moesten we niet te vroeg vertrekken, want we hadden
gisteren beslist om via de Swale te varen. Dat wordt eigenlijk niet als een
rivier aanzien, omdat het geen bron of monding heeft, maar het is een water-arm
die een verbinding geeft tussen de rivier de Medway en de Thames-delta
(eigenlijk daar al de Noordzee) en dit water heeft een wantij, ttz de vloed
komt langs twee kanten op en dat water heb je nodig om over dat wantij (het
ondiepste stuk ongeveer in het midden van de 14 mijl) te geraken. We gooien los
om 9 uur, en op een rustig drafje varen we tot aan Kingsferry Bridge, samen met
een ander jacht, een solozeiler die ons aanmeldde als een Duits jacht aan de
brugmeester vlug even rechtzetten dat het een Belg is J.
Na passage van 2 treinen wordt de brug omhoog gedraaid, en
kunnen we verder. Het vaarwater wordt smaller en ondieper, goed uitkijken naar
de boeien, en als er geen boeien meer liggen, goed het midden van het vaarwater
inschatten (ik zeg inschatten, want we zien dan wel een breder vaarwater,
maar met momenten varen we over groen gebied, dus eigenlijk de marsches die onderwater staan nu met
bijna hoogwater, maar dus ook droogvallen). En heel tricky en al goed dat we dat gelezen hadden : op een bepaald moment
(bij het wantij dus) wordt de betonning omgedraaid, dus wordt de groene kant
ineens de rode kant !! Alles gaat goed, minste diepte was hier 3,5 m. Dan
zijn we dus terug op zee, we hebben al even de zeilen gehesen, en het loopt
vlot, we kunnen het ondiepe water nemen omdat er geen golfslag is. Dus ook hier
weer moeten we goed de ondieptes volgen op de plotter : wel even paniek als
blijkt dat er enkele cruciale tonnen verlegd zijn, we gingen goed door op zeil,
even de fok ingerold om te vertragen, maar alles OK. Het was deze ochtend
droog, maar wel grijs. Nu echter is het lekker zonnig, en zalig zeilen. Zeilpakken
uit en korte broeken en T-shirt aan, de eerste keer dit jaar ! Bij momenten
valt de wind wat weg, maar die wakkert dan toch telkens weer aan. Zon 3 à 4 bft,
uit ZW-richting, dus ruim en som voordewinds, want erg standvastig is die niet.
Dan moeten we de kaap van North Foreland rond, en dus richting zuid varen om
Dover aan te lopen De wind valt
helemaal weg, geen vooruitgang meer, de zee onnoemelijk flat En dan ineens, plotsklaps, uit het niets : 28 knopen wind,
pal in de neus, krijgen we daar natuurlijk enkele bakken buiswater over de
boot, en wij rillen in ons t-shirt ! We zetten meteen 2 reven in het grootzeil,
en beslissen om toch maar weer Ramsgate aan te lopen (hoewel we in mei ook al
daar enkele dagen waren J)
we stuiven er met 7,5 knopen naartoe, wel met een kruisrak om in de
toegangsgeul te komen, en dan aan de wind binnen. Wat een rare toestand was
dat.
Eens we binnen de haven zijn, is het veel rustiger, nog wel
steeds heel zonnig, en we mogen een box kiezen op de F steiger. Hier nog niet
zo veel volk, wel enkele NL en B jachten, en o.a. de Tequilla van BB die we
vorig jaar ontmoet hebben tijdens onze vakantie. Ze zijn op weg naar Londen.
Het is nog geen 5 uur, dus mooi op tijd binnen. Als we de
boot wat opgeruimd hebben, gaan we brood zoeken in Ramsgate : de bakker is al
gesloten, maar in de nieuwe Waitrose hebben ze toch nog een behoorlijk gamma
brood, en we kopen wat kazen voor een Engelse kaasschotel vanavond in de kuip.
Nadien nog een verfrissende douche na die zoute douche op het dek deze
namiddag.
Woensdag 3 juli :
Londen/St. Katrins Kock Queenborough : 42,5 M
Op tijd eruit, ontbijt, douche, alles oprommelen en
vastzetten, Kurt gaat nog brood halen, en om 9u50 naar de sluis. Samen met 2
motorboten en een Zwitserse zeiler, worden we versast. Kurt gaat nog naar de
havenmeester om te betalen, deze morgen was de computer stuk, en blijkbaar zijn
er nu nog problemen : no panic, zegt de sluiswachter hem, rustig even chillen
meneer! Ja, die heeft gemakkelijk praten, die moet geen tij hebben, en
bovendien kijken alle andere jachten naar mij alsof ze willen zeggen : waar
blijft die man nu toch ? Soit, wij liggen vooraan, en niemand kan eruit
vooraleer wij vertrokken zijn, om 10u10 varen we de Thames op. Het is droog,
het neigt naar zonnig en het is helemaal niet koud maar zeilen zit er nog niet
in.
De stuurboordwal houdend, tsjokken we dus op motor de rivier
af, opnieuw aanmelden bij de London Barrier, en zo rustig verder weer niet
veel verkeer, enkele snelle bootverbindingen dat is alles
Rond 15 u. zijn we bij Garrison Point, het monding van de
Medway, en die rivier varen we nu opnieuw even pp, maar slechts tot Queenborough
dat is een klein dorpje waar vele meerboeien liggen waar je als bezoeker kan
aanmeren voor de nacht. Het is een ideale vertrekplaats voor de tocht naar
Londen, maar wij komen hier nu voor het eerst, en dus op de retour vanaf
Londen. Er zijn nog vele kleine gele boeikes vrij, en we kiezen er eentje dicht
bij het dorp. We spoelen de boot af, die ligt vol zand en vuil van de laatste
dagen en dan is zalig rustig liggen op een platte rivier, en tijd voor een
versnapering. We eten buiten en kunnen nog tot na 22 u. buiten in de kuip lezen
!! Lovely !
Een grijze ochtend vandaag geen zon gezien deze voormiddag
een en ander op orde gebracht, o.a. witte diesel gaan bunkeren met ons karreke
en 4 bidonnen, in totaal 35 l De fietsen worden opgeplooid en op hun plaatse
gebonden. Rond de middag vertrekken we, te voet vandaag, via de noordelijke
oever en het Thames Path tot aan Embankement. Daar willen we aan een begeleide
wandeling deelnemen : Londen somewhere else Afspraak aan het metrostation..
met een kleine groep, 7 personen in totaal, en onder begeleiding van gidse
Stéphanie, wandelen we de Thames over, zuidoever dus, en ze toont ons een
aantal rustige plekken en bezienswaardigheden, enkele tips voor volgende
bezoeken, enz. Aansluitende stappen we verder richting Soho, via Trocadero waar
het een drukte van jewelste is. Ook in Soho kijk je je ogen uit. We gaan vroeg
wat eten, bij de Japanner Trado, lekker en puur, en waar ook echte Japanners
zitten, en dat is altijd een goed teken. Nog snel een espresso bij één van de
vele Italiaanse bars, en om 19.29 u zijn we net op tijd voor de show/musical
van The Jersey Boys, het verhaal van Franki Valli en the Four Seasons, met vele
bekende hits. Een leuke vertoning, mooie muziek en performance.
Na onze wandelingen van deze middag, hebben we nu wat kunnen
uitrusten, en uiteindelijk wandelen we het hele stuk terug naar de haven, dus
een avondwandelingske van ca. 6 km retour Rond middernacht moe bed in !
Mooi weer in Londen, iets frisser dan gisteren, maar daar
doen we niet moeilijk over Ontbijt in de kuip, bezoek aan de havenmeester na
de douche, en we maken een afspraak voor de sluis voor vertrek op woensdag voormiddag.
Terug met de fiets op avontuur. Nu westelijke richting, de
Tower Bridge over, en op de zuidoever richting London Eye. Vandaag is het een
stuk drukker op de baan dan gisteren, maar het is dan ook een werkdag !
Onderweg even een koffiestop op een leuk pleintje, en hop verder. Aan het
reuzenrad van de London Eye staat een superlange rij mensen aan te schuiven :
ongeveer 1,5 uur wachten daar passen we voor ! We steken de Thames opnieuw
over naar de noordoever, passeren Big Ben en de Houses of Parliament, en rijden via St James Park naar Buckingham Palace, en
dan retour via de uitgaans- en winkelcentra : stop bij Leicester Square, en
daar kopen we tickets voor de musical/show van de Jersey Boys voor morgenavond
en lopen we nog even de straatjes en de markt van Convent Garden door.
Hop
fiets terug op, ondertussen in de avondspits begonnen, weer spannend bij
momenten, maar al bij al, is de fiets toch een mooi alternatief voor de metro
bij droog weer : je ziet zoveel meer, en je hebt nu wel een idee van afstanden,
hetgeen veel moeilijker inschatten is als je de tube neemt. Nog even stoppen
bij St. Pauls Cathedral.
Rond 18 u terug aan de boot, en aansluitend zoeken we
de supermarkt, die moet vlak bij de haven zijn. Diner aan boord, en dan,
beentjes naar boven !
Goed geslapen in hartje Londen ! De zon staat al stralend
aan de hemel als we opstaan, dus ontbijt in de kuip. De restaurantjes rondom de
havenkom serveren ook hun ontbijt. Na de douche, halen we de fietsen en ons
fietsplannekes boven, en vertrekken we rond 10 u ! Het is een 15-tal jaar
geleden dat we nog in Londen waren, en toen was er van fietstoerisme nog niet
echt sprake: nu echter : via internet had ik al 4 fietsplannen toegestuurd
gekregen, en die gaan goed van pas komen. Er zijn enkele Super
Cycle Highways die de stad doorkruisen, goed gesignaleerde fietspaden, en ook
vele voorgestelde rustige fietsroutes naar toeristische centra.
We rijden via de noordoever door nieuwe wijken van oude dockwharfs
naar de marina van Limehouse, daar is de Joy gisteren binnengevaren en we gaan
er even langs. Het is ook een mooie jachthaven, rustiger dan St. Kats, en zeker zo charmant. Dan verder
via Canary Wharfs, tot de voetgangerstunnel die tot Greenwich gaat. Als we daar
bovenkomen, is het een drukte van jewelste, ttz door het prachtige weer
(misschien hier ook de eerste echte zomerdag) veel volk dat hier aan het
ontspannen is op zondag. We rijden tot het Greenwich Park, hier ook mensen die
aan het picknicken, het zonnen, het spelen zijn We gaan naar het Royal Observatory
en het Planetarium : hier leer je alles over de 0-meridiaan, de chronometer
en het begrip tijd, een mooie collectie van klokken en telescopen, en een
hoop chinezen en japanners die allemaal een foto willen met één been op het
oostelijk en het andere been op het westelijk halfrond daarvoor hebben we
gepast.
Vanop deze heuvel heb je ook een prachtig zicht op de stad.
We vangen de retour aan via de zuidelijke Thamesoever. Even een stop in een leuke pub voor een frisse
cider, en dan terug verder. Het is ondertussen al na 18 u maar nog snikheet.
Verder via de Londen Bridge, tot de Tower Bridge, en omdat we er nog niet
genoeg van hebben, nog maar wat verder. Daar hadden we gisteren vanop de Thames,
een leuke pub/restaurant gezien, The Prospect of Whitby. Net nog een plaatske op
het terras met zicht op de Thames, en een sirloin steak op het menu En dan
naar de boot terug, Kurt gaat nog even naar de Tower Bridge om fotos te nemen
Een overwegend grijze maar warme dag na ontbijt en douche,
halen we de fietsen boven en leggen de bijboot op het voordek om vanavond vast
te binden.
Eerst betalen bij de havenmeester voor 3 nachtjes Chatham Marina, morgen gaan we dus naar Londen We hebben al een plaats geboekt in St.
Katrins Dock voor zaterdag.
Maar vandaag dus nog eerst met de fiets naar Rochester,
bekend als stad waar Charles Dickens lang woonde. Even zoeken voor de
fietsroute N°1 en gewoon worden aan het links rijden, hoewel dat altijd
moeilijk blijft. Via de Dockyards en Chatham Bus Station, zijn we snel in het
stadje Rochester. Eerst naar de toeristische dienst voor een kaartje en de
vraag : wat moeten we hier bezoeken ? We maken een toer in de Guide Hall, het
oude Gildenhuis dat soms nog dienst
doet als gemeentehuis en waar nog gehuwd kan worden. De uitleg staat zelfs in
het Nederlands.
Verder bezoeken we de tweede oudste kathedraal van de UK,
Romaanse periode, met eigenlijk 2 kerken, en een klooster met een mooie
rozentuin. Vlak daarbij het Rochester Castle, met omwallingen, en een mooi
zicht op de rivier de Medway Het motregent zo wat een hele dag, maar eigenlijk
is het niet zo erg, het is zacht wat temperatuur betreft.
Rond 16 u rijden we nog even het stadje Chatham binnen :
hier is het echt tamelijk pover in de autovrije winkelstraat High Street, vele
kleine winkeltjes met veel prullaria, het grootwarenhuis Debenham publiceert
de slogan : we will style the nation: als ik dat zo zie, zullen ze hier nog
HEEL veel werk hebben, iedereen loopt er tamelijk marginaal bij We fietsen
verder, en rijden via het Historic Dockyards Museum terug naar de supermarkt
bij de haven, kopen vers avondeten, en zijn tegen 18 u op de boot terug
Fietsen demonteren, de bijboot is ondertussen wat platter
geworden en we binden hem vast op het voordek, zodat we die niet moeten slepen
morgen op de Thames. Mediterraans diner aan boord, en nog wat voorbereidingen
treffen voor onze tocht morgen tot Londen.
Na douche en ontbijt : op het programma een bezoek aan het
Historic Dockyard van Chatham, een museumsite op de plaats van de oude
scheepswerven van Chatham : hier werden vele zeilschepen en later stoomschepen
en submarines gebouwd, ondermeer de HMS Victory, het zeilschip waarmee Lord
Nelson zegevierde. Een klein model van de Victory bevindt zich hier, maar een
replica op maat hebben we 8 jaar geleden bezocht op die andere grote museumsite
in Portsmouth.
Als eerste bezoeken we de, sinds dit jaar, nieuwe experience Hearts of Oak, een
belevings-tentoonstelling over het belang van het hout (vnl. eik) dat nodig
was voor de bouw van de honderden zeilschepen in de 17de en 18de
eeuw. In dit digitaal theater worden we meegenomen in de tijd, in het verhaal
van een grootvader en kleinzoon, op bezoek in de scheepswerf in de 18de
eeuw. Hoe de meeste matrozen, later mariniers, vaak eerst als hulpjes in de
scheepswerf een job hadden als houtbewerker. Een zeer mooie voorstelling.
Op de site kan je 3 schepen bezoeken, het Victoriaans
zeilschip Gannet, het oorlogsschip Cavalier en de onderzeeër Ocelot. Alle drie
schepen die op deze werf ooit gebouwd zijn geweest.
Een andere verzameling, die zeker de moeite is, was de RNLI
Historic Lifeboat Collection, in één van de vele oude loodsen van de werf. Eén
van de grootste collecties reddingsboten van de Britse RNLI met een 20-tal
schepen, zowel oude zeilreddingsboten als roeisloepen en modernere versies.
The Victorian Ropery is de touwslagerij die nog steeds
actief is. Hier reserveer je voor de rondleiding, en word je geïnformeerd over
het materiaal en de techniek van het touwslagen. Op de traditionele manier
maakt de gids met de oude houten materialen een touw van zon 30 m. Het gebouw
van de Ropery is zon 400 m lang, de lengte die nodig was om de lange
ankertouwen te maken.
De hele site is heel mooi gerenoveerd en opgebouwd, veel
ruimte, er is ook een tuin die je kan bezoeken, en er zijn nog enkele andere
tijdelijke of permanente expositieruimtes eigenlijk te veel om in één dag te
doen. Maar je inkomticket blijft een heel jaar geldig, dus je zou eigenlijk ook
2 of 3 halve dagen kunnen spenderen op deze site.
Wij sluiten mee rond 18 u, en wandelen via de supermarkt
naar de haven het was een zonnige dag, maar als we bijna thuis komen, begint
het te druppelen, net op tijd binnen En nu, rond 22 u begint het goed te
regenen
Vannacht zijn we enkele keren wakker geworden, van de
gierende stroom die langs de bootromp scheerde, Kurt hoorde ook zeewier
langsschuiven. Het was verder superrustig, niemand gezien of gehoord. We staan
vroeg op, en vertrekken meteen om 06u45. Bijna geen wind, toch even op zeil bij
vertrek om mogelijk wier van de schroef te spoelen.
We hebben uitgerekend dat we bij dit vroege vertrek, een
volledige tij mee zuidelijk hebben, ttz, de eb nog vanuit de Roarch en de
Crouch tot aan de Whitacker Boei en Spit, daar is het dan laagwater, even
opletten aan de ondieptes, maar er zijn geen golven, dus dat moet lukken.
In het eerste deel van de rivier zien we opnieuw vele
zeehonden, ze kunnen zich veel beter bewegen op de modderige oevers dan wij
gisteren. Dan ziet Kurt voor de boot iets zwemmend de rivier oversteken : het
is zeker geen zeehond, wat het heeft lange oortjes we denken allebei aan een
konijn (??) maar kan dat zwemmen, bovendien te klein voor wat we zien. Als het
beestje aan de andere oever is, zien we een bamby-tje wegrennen, zo lief, en we
hebben er een unieke foto van !
Vanaf de Whitacker-boei verleggen we koers naar het
zuidwesten. We kunnen nu even zeilen, er staat wat meer wind, en aandewinds
gaat het lekker. Het is niet koud, af en toe wat zon, wel bewolkt soms, maar
een droge dag. Na een uur, toch terug de motor op want er is te weinig
vooruitgang op zeil.
Als we dichter bij de aanloop van de rivieren Thames en
Medway komen, moeten we enkele coasters in het oog houden. Moeilijker dan
Vlissingen is het zeker niet, integendeel, 2 boten lopen de Thames aan, en dat
kunnen we gemakkelijk volgen. Nu varen wij de Medway op, een brede toegang, een
heel ander type van rivier dan de Orwell, enkele containerterminals aan de
ingang bij Sheerness. Maar verder ook mooie oevers, en na enkele bochten
krijgen we de havens van Chatham en Hoo in het vizier. We roepen de Chatham
Marina op, en vragen om te versassen. Samen met een motorjacht mogen we meteen
de sluis is, waar we ook een box toegewezen krijgen. Om 14.15 u liggen we vast:
we zijn dus ruim voor hoogwater binnen, een snelle tocht.
We ruimen op, en gaan een verfrissende douche nemen. En dan
ontspannen in de kuip met wat lezen en een dutje. Nog een kleine wandeling na
ons avondeten aan boord, morgen meer actie.
Dinsdag 25 juni :
Burnham-on-Crouch Paglesham : 6 M
Mooi en zonnig weer, en het zou de volgende dagen alleen
maar warmer worden : de barometer is akkoord, die gaat in stijgende lijn.
In de voormiddag gaan we betalen bij de havenmeester, die in
een piepklein kotje aan de steiger van de jachthaven zit. En Kurt blaast de
bijboot op, een hele klus want de hele achterkajuit moet daarvoor leeggehaald
worden.
We wandelen via de River Walk tot het stadje, een mooi
aangelegd pad. Aan de oever vele woonboten, waarvan er velen niet uit zien, je
vraagt je af of het schroot is maar sommigen zijn wel degelijk bewoond. Burnham-on-Crouch
wordt het Cowes van de Oostkust genoemd, maar daar is op een dinsdag in juni
niet veel van te merken: het is zeer rustig. Bij de lokale chandler vinden we eindelijk een nieuwe katoenen wiek voor onze
olielamp, het is een nogal ouderwets winkeltje vandaar dat ze zon ouderwets
kleinood nog in voorraad hebben. In de andere winkels zegden ze allemaal: oh, dat
verkopen wij nu niet meer hoor, alles in LED vandaag de dag
Lunchstop bij de Star Inn, lekker op het terras.
Terug op de boot, spoelen we even al het oude zout weg, en
rond 16u30 vertrekken we, stroom mee en op de fok Er is bijna geen wind, maar
de stroom alleen trekt ons met 3 kn stroomafwaarts. Het is vandaag dan ook
springtij. Na 2 mijl, gaan we de rivierarm in, die de rivier de Roarch is een
klein stroompje, waarover Kurt gelezen heeft in De Magie van de Kreken (Maurice
Griffith) een oud boek maar nog steeds erg geapprecieerd hier aan de Oostkust.
We willen dus 4 mijl verder tot Paglesham, waarvan beweerd wordt dat het zeer
authentiek is, en veel rustiger dan de Orwell. Hier moeten we motoren want het
tij zit volop tegen. Binnen een 4-tal uren is het pas laagwater. Op de modderige
oevers zien we vele zeehonden, dikke en grote, en ook moeders met jongskes,
heel grappig om te zien is een moeder die haar jong aan het leren glijden is
op de modder, hopelijk zijn onze fotos met de telelens gelukt !
Bij Paglesham gearriveerd zoeken we een mooring (een
meerboei, om te nacht te kunnen doorbrengen) na een beetje gefrutsel, het lukt
nooit direct bij de eerste keer natuurlijk, liggen we aan de overkant van de
landingsplaats (de hard zoals de
Engelsen zeggen). Kurt monteert het kleine elektrische motortje en de batterij
op de bijboot, en we kunnen naar het dorp, waar een beroemde en oude Inn
gelegen is, The Plough and Sail (weer volgens Griffith). In en uitstappen in
de rubberboot is weer een kunst, alles OK, en we varen naar de wal. We stappen
de werf af en na een kwartiertje zijn we bij de pub we hoopten dat die nog
bestond, maar blijkt dat ze meer dan levend is, meer nog, er zit veel volk, en
we hebben nog net een tafeltje voor twee. We hebben hier lekker gegeten ! Nu
alleen nog terug op de boot geraken.
Ondertussen zijn enkele uren gepasseerd,
en het is laagwater : onze bijboot ligt droog in de modder, en we moeten hem
dus verslepen naar enkele meters lager. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan,
ik stroop mijn jeanspijpen naar boven, en we doen allebei onze waterschoentjes
aan. Als ik in de modder stap, zak ik 40 cm diep, dus tot aan mn knieën weg eens
ik mn ene been naar boven heb
getrokken, ben ik mn rechterschoen al kwijt, en zeggen dat ik die schoentjes
droog bijna niet kan aantrekken. We proberen verder te stappen, maar er liggen
natuurlijk in de modder schelpjes en zo, en we moeten dus wat voorzichtig doen.
Soit, traag en vuil gaat het dus tot de waterlijn we proberen daar onze benen
wat te spoelen maar die modder is zo vuil en plakkerig, dat gaat nog niet zo
snel. Dan terug met het bootje, dat ondertussen natuurlijk ook onder de modder
zit, een behoorlijk vuile boel dus. Als we aan boord zijn, eerst enkele emmers
water aan dek trekken om schoenen, broek, motorke te spoelen dan binnen met
zoetwater nog eens wassen en de schelpwondjes wat ontsmetten. Maar het was de
moeite. Ook is de boot ondertussen gedraaid aan de mooring, we liggen nu zalig
stil op de Roarch Een rood gloeiende maan op de achtergrond.
Maandag 24 juni : Tollesbury Burnham-on-Crouch : 28 M
Grijs, droog, nog voldoende wind wekker om 7 u om de
weerberichten te horen op de VHF, we hebben geen internet in Tollesbury.
Wat hier wel is in de haven : een overdekt zwembad, en daar
ga ik van profiteren terwijl Kurt brood gaat halen in het dorp. Lekker verwarmd
zwembad, en ik ben hier helemaal alleen. Nadien via de club meteen de douche
in. We maken nog een klein wandelingske samen, en rond de middag maken we alles
klaar voor vertrek.
We kunnen nu (bijna springperiode) een uurtje voor hoogwater
vertrekken, om 12u45 gooien we inderdaad los, en nu staat er voldoende water om
buiten te kunnen. Wind is noordwest, dat is goed, het eerste stuk, ca. 10 mijl,
is wel ruim en voordewinds (de gekende kwakkelkoers) maar Kurt boomt de fok uit
zodat het wat stabieler zeilen is. Dit stuk hebben we nog tij mee; aan de
Wallet Spit en de Swin Spit zitten we op een zeer ondiep deel dat we moeten
oversteken, slechts 1,5 mijl, maar ja, je moet er wel over, ofwel een stuk van
ca. 7 mijl rondvaren. We zijn hier echter op tijd, ca. 2 uur na hoogwater, en
dat is OK. Dan zuidelijker koers, en nadien zuidwestelijk, de rivier Crouch
tegemoet, dus halve en aan de windse koersen Het is grijs, soms donkergrijze
wolken, maar het blijft droog, en het is niet koud. Wel hebben we vanaf de
Spitway de stroom tegen, en dat is hier bij momenten wel 3 knopen ! dus hoewel
we mooi 6,5 tot 7 kn zeilen, hebben we soms maar een vooruitgang van 3,5 kn
maar het is rustig hier, we zien op het traject vandaag enkele zeilboten, en 2
motorboten. Het zeilseizoen is ook nog niet echt begonnen dus.
Rond 19 u is de wind op, en bovendien moeten we het laatste
stukje pal in de wind varen, dus nog een halfuurtje de motor op. We varen de
Burnham Marina Harbour binnen en leggen ons vast op E28 De zon komt even
piepen, en we kunnen nog buiten een apertiefje nemen en aansluiten eten !