Balenais eenEverson 33, een 10 m lange zeilboot, met vaste
zomerligplaats in Wolphaartsdijk (NL). In voor- en najaar beleven we vooral
leuke zeiltochten op het Veerse Meer en de Oosterschelde. DeBelgische en Nederlandse Kust
en de Westerscheldestaan
eveneens regelmatig op het programma.
In de vakanties gaan we verder : Denemarken (in 2009 en
2010), tot Edinburgh (Schotland in 2011), naar Jersey en Guersney, tot St Malo
en St. Cast (in 2012), de Engelse Oostkust, Londen, Chatham en dan zuidelijk
tot Weymouth (in 2013), Bornholm en zuid-Zweden (2014) en de Duitse Hansesteden en Rügen in 2015. Vakantie 2016 was 2,5 week Veerse Meer wegens motorproblemen, en nadien nog tot de Engelse Oostkust en Wells-next-the Sea ! 2017 werd het Kopenhagen, met heenreis via de Eider en het Kielerkanal.
2018 staat onze neus opnieuw richting de Oostzee... om samen met vrienden retour te komen naar Zeeland.
Zoeken in blog
Zeiljacht Balena
Zeilavonturen dichtbij en verder weg met onze Everson 33
06-08-2017
The end
Zondag 6 augustus: Goese Sas - Wolphaartsdijk : 6 M
Stralende zon voor onze laatste vakantiedag We vertrekken rond de middag samen met Saltwater, en moeten al een tijdje wachten aan het kleine sluisje. Ook bij de zandkreeksluis veel volk natuurlijk. We zijn meer dan 2 uur onderweg voor dit korte stukje. Onderweg kan ik al een en ander samen zoeken, en als we in Wolphaartsdijk aankomen, zijn we snel ingeladen. Jammer maar helaas, zoals altijd in vakanties vliegt de tijd voorbij.
Zes weken vakantie staat ook gelijk aan: niks meer terug vinden in je eigen keuken thuis 😀 !!!
Zaterdag 5 augustus: Colijnsplaat - Goese Sas: 11 M
Nog één stop voor we naar de heimathaven keren: bezoekje aan Kapp Linné in het Goese Sas. We zeilen op het fokje, via de opening van de zeelandbrug, maar het begint toch nog te regenen. Voor een keer mag ik de honeurs buiten waarnemen zodat Kurt droog binnen blijft. Maar het is niet ver, en als we aanmeren in de sluis, is de boot al opgedroogd.
Saltwater komt ook nog binnenvaren, en komen de vakantieverhalen boven natuurlijk
Donderdag en vrijdag 3 en 4 augustus: Colijnsplaat
2 dagen met heel veel wind, maar we zijn op ons gemak: een goede box, een mooie haven en prachtig zicht op de Oosterschelde en de Zeelandbrug.
En tijd om even op te laden 😃. Beetje poetsen, verse vis kiezen bij de viskraam, die op donderdag en vrijdag bij de visveiling staat: voor de eerste keer maak ik zelf paling klaar, en die is zeer geslaagd.
Dinsdag 1 augustus : Durgerdam - Scheveningen : 47 M
Een mooie zonnige ochtend, en een treffelijk uur om te vertrekken. We verlaten Durgerdam om 9u10, en op minder dan 2 mijl zijn we bij de Schellingwoudebrug en de Oranjesluizen, de toegang tot het IJ-kanaal. Aan deze gekanaliseerde rivier ligt hoofdstad Amsterdam. Ons idee was om hier zeker een dag halt te houden, doch de weergoden doen ons anders beslissen. We varen verder, want het einde van week zal veel wind meebrengen. Dus tussen de vele pontjes en rivierboten, lage vrachtschepen en andere pleziervaart, motoren we verder tot zeehaven ijmuiden. Hier moeten we opnieuw versluizen naar zee. 18 mijl staat op de teller als we het havenhoofd van Ijmuiden buitenvaren.
Het is zonnig weer, iets frisser op zee natuurlijk en met een fris zuidwesten windje gaat het rustig in enkele rakken tot Scheveningen waar we tegen 19u arriveren. Hier liggen vele passantenboten in dikke pakketjes naast elkaar, we zien de havenmeester niet en parkeren ons op een mooi plaatsje voor de restaurants aan de kade. Nog lekker en lang in de zon. Ik ga snel naar de grote Jumbo vlakbij de haven, maar eigenlijk moet je niet snel zijn want die is open tot 22 u! Gemakkelijk voor de jachtmensen.
We eten aan boord en gaan op tijd slapen, morgen willen we vroeg vertrekken, een laatste effort 😊
Woensdag 2 augustus: Scheveningen - Colijnsplaat : 66 M
Wekker op 4u30, kattewasje en om 5 u varen we weg. In de haven geen wind, Kurt zegt nog bezorgd, t zal misschien een hele dag op motor zijn jawadde !
In de voorhaven merken we al dat er een flinke golfslag staat en dat het behoorlijk waait, zuidwest, sowieso in de neus. Dat wisten we wel, maar de meteo voorspelde 3 en 4 bft, dus het is even wennen aan de zeegang. In het donker hijsen we het grootzeil en eens op zee, na een 20 minuten stampend op motor, zetten we reef 1 om comfortabeler te kunnen opkruisen. Ik neem toch maar een zeeziektepilleke, het waait minstens 5 bft...
Na 15 mijl zijn we bijna bij de oversteek van de Maasmond/ Rotterdam, daar melden we ons aan, zoals gebruikelijk, ik zit een tijdje binnen om marifoon uit te luisteren en AIS te volgen. De ferry vanuit Newcastle komt snel aanvaren, en passeert op 200 m voor ons. Eens dit punt voorbij, verlaagt het stress-gehalte en verhoogt de misselijkheid. Tja, dat overvalt je, zelfs na zoveel dagen op zee.
We blijven opkruisen, het gaat traag vooruit, temeer omdat we lang tij tegen hebben in theorie hadden we stroom mee bij Rotterdam, maar daar hebben we niet veel van gemerkt. Soit we blijven zeilen onder het motto, al genoeg gemotord de laatste dagen. Ons gemoed wordt opgekrikt wanneer een Bavaria 44 inhalen. Die houdt het dan maar voor bekeken en rolt zijn zeilen in, gaat verder op motor. Ondertussen wakkert de wind nog aan, 6 bft, bij de geul van de Banjaard, kunnen we eindelijk afvallen en sjezen we met pieken tot 8,2 kn door het water (over de grond minder, want het was nog stroom tegen). Samen met 2 andere zeiljachten en een sportvisser varen we de sluis van de Roompot binnen. We liggen naast de vissers, en ze zijn verbaasd dat we met dat yachie van Kopenhagen komen.
Op de Oosterschelde is het meteen een rustiger gevoel op de fok zeilen we nog iets meer dan een uurtje tot we de haven van Colijnsplaat binnenvaren, hier nog amper 3 bft. We kregen een box met de neus in de wind, dat is maar beter zo voor de volgende winderige dagen. Het is 18u30, we zijn meer dan 13 uur onderweg geweest. Normaal een tochtje van ca. 46 mijl We deden er 66 over op gps (of eigenlijk 74 mijl volgens het log)... Het was meteen ook de zwaarste trip van deze vakantie.
Na een weldadige douche trakteren we ons op een verdiende schotel in de yachtclub van Colijn, altijd lekker bij Kees Saaman.
Maandag 31 juli: Koudum (5 mijl voor Stavoren) - Ijsselmeer - Markermeer-Durgerdam: 55 M
We vertrekken vroeg, en ontbijten onderweg. De brug bij Warns die we gisteren niet meer haalden, draait al om 6 uur, maar zo vroeg waren we er nu ook weer niet even verder zijn we bij de sluis van Stavoren, als enige te schutten. In de marina er vlak achter, meren we even aan om verse broodjes te halen in de croissanterie. Het is net open, t is pas 8u15.
We hebben reef 1 in het grootzeil gezet, en zullen vandaag eindelijk terug kunnen zeilen. Vanaf Stavoren is onze bestemming Enkhuizen, dat betekent tegen de wind, want het is ZW, 4 en 5 bft, maar we tekenen toch 17 tot 20 knopen op. Het IJsselmeer is ook heel anders wat golfslag betreft, in vergelijkung met de zee en bovendien, ondiep natuurlijk. Maar beter dan gedacht schieten we mooi op, en vooral WE ZEILEN TERUG !
Het dreigt naar buien maar we houden het droog. Zon en wolken trachten elkaar te verdringen, de meeste fotos zijn echter tamelijk grijs, dus je weet dan wie gewonnen heeft. Op het ijsselmeer is er tamelijk wat pleziervaart, vooral vanuit het zuiden, die varen voor de wind natuurlijk en hebben wellicht ook enkele dagen in één van de mooie Hollandse Gouden Eeuw-stadjes liggen wachten op minder wind (Enkhuizen, Medemblik, Hoorn, Edam, Volendam,...).
Via de naviduct (de sluis boven de autoweg) worden we versast naar het Markermeer
Opnieuw onder zeil, komt een klein rubberbootje in vaart afgesjeesd, we zagen hem al eerder rondjes varen bij een ander zeiljacht. Als hij dichterbij komt, begint de man foto's te nemen van ons en onze boot. Zijn bootje stampt op de golven, en hij heefteen grote telelens vast in de hand. Ik zou al ferm zeeziek zijn ! Uiteindelijk komt hij dichterbij, slaat vriendelijk een praatje en smijt een drijvende sleutelhanger met zijn website erop gedrukt in onze kuip: kijk maar eens naar www.kiekeboot.com, in de gallerij van 31/7 staan alle boten alfabetisch die hij genomen heeft! Slimme marketing!
We zeilen verder, hier is het nog ondieper, we halen de reef eruit en zeilen onder een schuchter zonnetje in enkele kruisrakken richting zuidwest.
De laatse mijlen is de wind op, en we sluiten het Markermeer af, zoals bijna overal in NL op de binnenwateren, zijn er na 18 u. niet veel boten meer te bespeuren. We varen tegen 19 u Durgerdam binnen, krijgen een comfortabele box met mooi zicht op de pittoreske huisjes en kunnen in de kuip nog aangenaam zitten. Het is nog een zonnige avond.