Balenais eenEverson 33, een 10 m lange zeilboot, met vaste
zomerligplaats in Wolphaartsdijk (NL). In voor- en najaar beleven we vooral
leuke zeiltochten op het Veerse Meer en de Oosterschelde. DeBelgische en Nederlandse Kust
en de Westerscheldestaan
eveneens regelmatig op het programma.
In de vakanties gaan we verder : Denemarken (in 2009 en
2010), tot Edinburgh (Schotland in 2011), naar Jersey en Guersney, tot St Malo
en St. Cast (in 2012), de Engelse Oostkust, Londen, Chatham en dan zuidelijk
tot Weymouth (in 2013), Bornholm en zuid-Zweden (2014) en de Duitse Hansesteden en Rügen in 2015. Vakantie 2016 was 2,5 week Veerse Meer wegens motorproblemen, en nadien nog tot de Engelse Oostkust en Wells-next-the Sea ! 2017 werd het Kopenhagen, met heenreis via de Eider en het Kielerkanal.
2018 staat onze neus opnieuw richting de Oostzee... om samen met vrienden retour te komen naar Zeeland.
Zoeken in blog
Zeiljacht Balena
Zeilavonturen dichtbij en verder weg met onze Everson 33
30-06-2016
Knoop doorgehakt
Woensdag 29 juni: Kamperland (3)
Voor- en nadelen op een rijtje gezet gisteravond. De voordelen voor een nieuwe motor zijn duidelijk, maar er hangt uiteraard een behoorlijk prijskaartje aan. Toch beslissen we voor deze optie, zodat de onrust omtrent de motor van de baan is.
We informeren de monteur hierover en hij gaat het nodige doen en zal ons op de hoogte brengen van de timing.
Verder een rustige dag, Kurt zoekt de manual van de nieuwe motor op, ik ga een toertje lopen langs de mooie buitenverblijven van het Veerse Meer.
Het is warm en zonnig tot wanneer we samen gaan wandelen, dan begint het te overtrekken. We bezoeken de brouwerij Emelisse, proeven een d.i.p.a. en saisonbier, en wandelen in de regen retour.
Diner aan boord en we kiezen voor een avondje dvd, een spannende Noorse serie.
Bij het ontbijt komt de monteur opnieuw even langs, heeft een reeks van wisselstukken en mogelijke oorzaken / oplossingen opgelijst. Tja, blij kan ik er jullie niet mee maken, is zijn laconieke besluit. Eigenlijk komt het neer op een grote revisie van de motor, met een aantal zekere wissels, en misschien enkele wissels als die stukken ook in slechte staat, lees aangetast door zeewater. Een alternatief, drastisch natuurlijk, is een nieuwe motor even laten bezinken want dit komt onverwacht. Hij zal tegen vanavond twee offertes uitwerken.
Het is mooi weer, en we halen de plooifietsen uit de achterkooi. We vertrekken tot de aanlegsteiger van het pont, en steken met vele andere fietsers het Veerse meer over tot Veere. Hier is het altijd gezellig. Op het terras langs de kade gaan we wat eten, het is tenslotte al 14 u, en nadien fietsen we via het knooppuntennetwerk over de Veerse dam, via de Banjaard tot Kamperland. Even stop bij de grote Albert Heyn, en dan richting de boot.
De monteur komt zoals afgesproken met meer financiële info, en zo hebben we stof om over na te denken. Een ding is zeker: de kaarten van de Limfjord zullen wij dit jaar niet nodig hebben,... Welke optie we ook kiezen, we zullen nog even in Kamperland liggen.
In de ochtend gaan we eerst even lopen langs het Veerse Meer, en na het ontbijt vertrekken we, zeilend en met een reef, richting Kamperland. Het is zwaarbewolkt en grijs, het regent licht, maar dat gaat over in continu regen en vlagen westenwind. Opkruisen dus. We trachten de motor te sparen weinig volk op het water, en bovendien slecht zicht, de verlichting wordt zelfs aangestoken.
Bij de geul van Kamperland strijken we de zeilen en varen we tot de Uithaven. Box te kiezen want bijna geen passanten.
We zijn ondertussen allebei goed nat, dus onze buitentent wordt meteen opgezet, en zo kunnen we in deze veranda onze spullen te drogen hangen.
In de namiddag komt de monteur terug aan boord: omdat de ontluchtingsbocht niet rechtstreeks bereikbaar Is, moet hij ook de warmtewisselaar uit de motor uitbouwen. Deze bocht blijkt helemaal dicht gecorrodeerd te zijn, en dient sowieso vervangen te worden. Maar misschien is er nog andereb schade, dat moet nog verder bekeken worden. Soit, geen goed nieuws dus. We wachten verdict morgen af.
Vannacht heeft het hard geregend. Het Is bewolkt en het lijkt te gaan regenen, maar de wind drijft alles door.
Omdat we maandag afgesproken hebben in Kamperland, dus terug het Veerse meer op, vertrekken we rond de middag. Even zeilen richting zeelandbrug en retour gedraaid, stroom tegen tot de zandkreeksluis. De wind tegen in de smalle geul van de zandkreek, op motor, lukt gelukkig altijd wel, maar we willen niet te veel toeren draaien.
De sluis blijft een tijdje open, en we kunnen dus meteen mee. Eigenlijk veel volk op retour naar huis, einde weekend, en voetbal.
We gaan niet naar onze eigenste haven, maar wel naar de wsvw waar we ook lid zijn. Enkele bevriende zeilers zijn uiteraard verwonderd als we ons daar vertonen 😉 tja, t was natuurlijk ook niet de bedoeling om hier al terug te zijn.
Telefoontje met onze vrienden uit het Goese Sas, leert dat ze retour zijn gekomen van hun week zeilvakantie, en Ines en Luc komen bij ons aan boord eten. Aansluitend gaan we supporteren voor de rode duivels in het clubgebouw, niet te veel volk, maar een mooi resultaat.
Wat een rustige nacht hier in Kats! We ontwaken onder een zonnige blauwe hemel, en kunnen in de kuip eten. Dat was wel eens anders bij onze vakantiestart.
Op zoek dus naar een oplossing ivm de motor, dat neemt een groot deel van de dag in, want niemand zit natuurlijk op ons te wachten. Soit, we maken in de namiddag een mooie wandeling via het dorpje Kats en langs de zeedijk van de Oosterschelde en tegen 18 u. komt een monteur even polshoogte nemen.
Morgen, zondag, kan die niet veel doen, maar hij stelt voor om maandag tot Kamperland te komen, vanwaar hij werkt.
En omdat het week-end is, reserveren we hier in rest. De Katse Kaai een tafeltje, de Oosterscheldekreeft is er nog steeds fantastisch lekker! En zo maken we van deze noodgedwongen stop een culinair genot.
Neen, Balena is niet verkocht! Jawel, alles OK met ons. We hebben inderdaad nog niets gepost van dit zeilseizoen, en dit alles is te wijten aan een drukke winterperiode.
We hebben in het voorjaar nog niet zo veel als andere jaren gaan zeilen, toch zijn we gestart met een eerste verlengd weekend, 1 april, naar Goes. Enkele leuke weekenden o.a. naar Burghsluis om de Oosterscheldekreeft te degusteren. Maar de zee hebben we dit jaar nog niet gezien.
Vrijdag dus, en onze vakantie begint als onze schoonbroer Patrick ons naar Wolphaartsdijk brengt de verse voorraad wordt aan boord gehesen en om 19 u liggen we in de sluis van de zandkreek.
De laatste weken was er wat onrust over de motor, omdat die rookte, iets wat wij nooit eerder hadden. Daarom wilden we vanavond nog eens testen en even wat toeren laten draaien. In de geul richting Oosterschelde Is het precies of we een oostblok-camion zijn. Een vieze geur en zwarte/vale rook niet om blij van te worden. Met lange trajecten voor de boeg, is dat niet geruststellend, dus we beslissen dan al snel om het haventje van Kats binnen te varen. Kurt wil toch nog eens naar de schroef kijken, en gaat dus het water in. Gelukkig is het een mooie avond, warm ook, dus dat valt mee. Alles ok met onderwaterschip
Zo, we hebben er dus al 6 mijl opzitten :) ! Maar het is zonnig, we kunnen om 21 u nog buiten eten, en dat is ook vakantie en nog een voordeel: morgen uitslapen !
En we liggen hier tussen verschilende Britse boten, we denken dan maar dat we al in Engeland zijn.