Balenais eenEverson 33, een 10 m lange zeilboot, met vaste
zomerligplaats in Wolphaartsdijk (NL). In voor- en najaar beleven we vooral
leuke zeiltochten op het Veerse Meer en de Oosterschelde. DeBelgische en Nederlandse Kust
en de Westerscheldestaan
eveneens regelmatig op het programma.
In de vakanties gaan we verder : Denemarken (in 2009 en
2010), tot Edinburgh (Schotland in 2011), naar Jersey en Guersney, tot St Malo
en St. Cast (in 2012), de Engelse Oostkust, Londen, Chatham en dan zuidelijk
tot Weymouth (in 2013), Bornholm en zuid-Zweden (2014) en de Duitse Hansesteden en Rügen in 2015. Vakantie 2016 was 2,5 week Veerse Meer wegens motorproblemen, en nadien nog tot de Engelse Oostkust en Wells-next-the Sea ! 2017 werd het Kopenhagen, met heenreis via de Eider en het Kielerkanal.
2018 staat onze neus opnieuw richting de Oostzee... om samen met vrienden retour te komen naar Zeeland.
Zoeken in blog
Zeiljacht Balena
Zeilavonturen dichtbij en verder weg met onze Everson 33
30-06-2013
Landelijk !
Dinsdag 25 juni :
Burnham-on-Crouch Paglesham : 6 M
Mooi en zonnig weer, en het zou de volgende dagen alleen
maar warmer worden : de barometer is akkoord, die gaat in stijgende lijn.
In de voormiddag gaan we betalen bij de havenmeester, die in
een piepklein kotje aan de steiger van de jachthaven zit. En Kurt blaast de
bijboot op, een hele klus want de hele achterkajuit moet daarvoor leeggehaald
worden.
We wandelen via de River Walk tot het stadje, een mooi
aangelegd pad. Aan de oever vele woonboten, waarvan er velen niet uit zien, je
vraagt je af of het schroot is maar sommigen zijn wel degelijk bewoond. Burnham-on-Crouch
wordt het Cowes van de Oostkust genoemd, maar daar is op een dinsdag in juni
niet veel van te merken: het is zeer rustig. Bij de lokale chandler vinden we eindelijk een nieuwe katoenen wiek voor onze
olielamp, het is een nogal ouderwets winkeltje vandaar dat ze zon ouderwets
kleinood nog in voorraad hebben. In de andere winkels zegden ze allemaal: oh, dat
verkopen wij nu niet meer hoor, alles in LED vandaag de dag
Lunchstop bij de Star Inn, lekker op het terras.
Terug op de boot, spoelen we even al het oude zout weg, en
rond 16u30 vertrekken we, stroom mee en op de fok Er is bijna geen wind, maar
de stroom alleen trekt ons met 3 kn stroomafwaarts. Het is vandaag dan ook
springtij. Na 2 mijl, gaan we de rivierarm in, die de rivier de Roarch is een
klein stroompje, waarover Kurt gelezen heeft in De Magie van de Kreken (Maurice
Griffith) een oud boek maar nog steeds erg geapprecieerd hier aan de Oostkust.
We willen dus 4 mijl verder tot Paglesham, waarvan beweerd wordt dat het zeer
authentiek is, en veel rustiger dan de Orwell. Hier moeten we motoren want het
tij zit volop tegen. Binnen een 4-tal uren is het pas laagwater. Op de modderige
oevers zien we vele zeehonden, dikke en grote, en ook moeders met jongskes,
heel grappig om te zien is een moeder die haar jong aan het leren glijden is
op de modder, hopelijk zijn onze fotos met de telelens gelukt !
Bij Paglesham gearriveerd zoeken we een mooring (een
meerboei, om te nacht te kunnen doorbrengen) na een beetje gefrutsel, het lukt
nooit direct bij de eerste keer natuurlijk, liggen we aan de overkant van de
landingsplaats (de hard zoals de
Engelsen zeggen). Kurt monteert het kleine elektrische motortje en de batterij
op de bijboot, en we kunnen naar het dorp, waar een beroemde en oude Inn
gelegen is, The Plough and Sail (weer volgens Griffith). In en uitstappen in
de rubberboot is weer een kunst, alles OK, en we varen naar de wal. We stappen
de werf af en na een kwartiertje zijn we bij de pub we hoopten dat die nog
bestond, maar blijkt dat ze meer dan levend is, meer nog, er zit veel volk, en
we hebben nog net een tafeltje voor twee. We hebben hier lekker gegeten ! Nu
alleen nog terug op de boot geraken.
Ondertussen zijn enkele uren gepasseerd,
en het is laagwater : onze bijboot ligt droog in de modder, en we moeten hem
dus verslepen naar enkele meters lager. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan,
ik stroop mijn jeanspijpen naar boven, en we doen allebei onze waterschoentjes
aan. Als ik in de modder stap, zak ik 40 cm diep, dus tot aan mn knieën weg eens
ik mn ene been naar boven heb
getrokken, ben ik mn rechterschoen al kwijt, en zeggen dat ik die schoentjes
droog bijna niet kan aantrekken. We proberen verder te stappen, maar er liggen
natuurlijk in de modder schelpjes en zo, en we moeten dus wat voorzichtig doen.
Soit, traag en vuil gaat het dus tot de waterlijn we proberen daar onze benen
wat te spoelen maar die modder is zo vuil en plakkerig, dat gaat nog niet zo
snel. Dan terug met het bootje, dat ondertussen natuurlijk ook onder de modder
zit, een behoorlijk vuile boel dus. Als we aan boord zijn, eerst enkele emmers
water aan dek trekken om schoenen, broek, motorke te spoelen dan binnen met
zoetwater nog eens wassen en de schelpwondjes wat ontsmetten. Maar het was de
moeite. Ook is de boot ondertussen gedraaid aan de mooring, we liggen nu zalig
stil op de Roarch Een rood gloeiende maan op de achtergrond.
Maandag 24 juni : Tollesbury Burnham-on-Crouch : 28 M
Grijs, droog, nog voldoende wind wekker om 7 u om de
weerberichten te horen op de VHF, we hebben geen internet in Tollesbury.
Wat hier wel is in de haven : een overdekt zwembad, en daar
ga ik van profiteren terwijl Kurt brood gaat halen in het dorp. Lekker verwarmd
zwembad, en ik ben hier helemaal alleen. Nadien via de club meteen de douche
in. We maken nog een klein wandelingske samen, en rond de middag maken we alles
klaar voor vertrek.
We kunnen nu (bijna springperiode) een uurtje voor hoogwater
vertrekken, om 12u45 gooien we inderdaad los, en nu staat er voldoende water om
buiten te kunnen. Wind is noordwest, dat is goed, het eerste stuk, ca. 10 mijl,
is wel ruim en voordewinds (de gekende kwakkelkoers) maar Kurt boomt de fok uit
zodat het wat stabieler zeilen is. Dit stuk hebben we nog tij mee; aan de
Wallet Spit en de Swin Spit zitten we op een zeer ondiep deel dat we moeten
oversteken, slechts 1,5 mijl, maar ja, je moet er wel over, ofwel een stuk van
ca. 7 mijl rondvaren. We zijn hier echter op tijd, ca. 2 uur na hoogwater, en
dat is OK. Dan zuidelijker koers, en nadien zuidwestelijk, de rivier Crouch
tegemoet, dus halve en aan de windse koersen Het is grijs, soms donkergrijze
wolken, maar het blijft droog, en het is niet koud. Wel hebben we vanaf de
Spitway de stroom tegen, en dat is hier bij momenten wel 3 knopen ! dus hoewel
we mooi 6,5 tot 7 kn zeilen, hebben we soms maar een vooruitgang van 3,5 kn
maar het is rustig hier, we zien op het traject vandaag enkele zeilboten, en 2
motorboten. Het zeilseizoen is ook nog niet echt begonnen dus.
Rond 19 u is de wind op, en bovendien moeten we het laatste
stukje pal in de wind varen, dus nog een halfuurtje de motor op. We varen de
Burnham Marina Harbour binnen en leggen ons vast op E28 De zon komt even
piepen, en we kunnen nog buiten een apertiefje nemen en aansluiten eten !
Een rustige zondag, veel wind nog altijd, gales op Thames en
Humber, en we blijven liggen hier.
Opnieuw gaan we een wandeling maken langs de kreken, nu is
het hoogwater, en een heel ander gezicht natuurlijk : de boten die gisteren
allemaal vastgeplakt zaten in de modder, drijven nu allemaal, en het ziet er
allemaal veel normaler en properder uit. De lokale kleinzeilerij is erg actief
nu. Men sleept kleine zeilbootjes naar de rivier, en één voor één razen ze de
haven uit, ze gaan supersnel, en zon 2 uur na hoogwater zijn ze allemaal terug
binnen. We wandelen langs de sea wall
en dan terug via the village... De
pub daar, weer een Kings Head, serveert geen eten, en zodoende wandelen we
terug naar de haven.
In de yacht club is ondertussen de traditionele Sunday Roast geserveerd dat smaakt ook
ons : een buffet van geroosterde kalkoen, roastbeef, en varkensrol, met warme
groentjes en aardappeltjes.
In de namiddag wordt het wisselvallig, soms veel regen, en
dus amuseren we ons aan boord met lezen en fotos kijken het is niet voor
niets zondag.
Net frisser dan normaal in de kajuit als opstaan, even wat
bijverwarmen tijdens het ontbijt. Het is behoorlijk aan het blazen 5/6 bft ZW.
Ons doel voor vandaag is Tollesbury, al lang op het lijstje
van to visit: volgens ons fotoboek Where land meets sea is het idyllisch
gelegen in kreken en salt marshes maar het is via een droogvallende kreek van
ca. 1,5 mijl aan te lopen, dus enkel bij hoogwater mogelijk voor kieljachten
zoals wij met 1,85 m
Als we klaarstaan om te vertrekken, horen we via de VHF 16,
een mayday (een noodoproep dus) van iemand die in het water gevallen is vanaf
het jacht Mystère : de persoon heeft geen reddingsvest aan en aangezien de
zeilboot bij de ondieptes in de kreek van Bradwell is, kan die er niet meer
bij. We gooien meteen los, misschien kunnen we iemand helpen of bijstaan
Adrenaline dus op hoge toeren. Maar we zien niets, of niemand, alleen de
reddingsboot die van West Mersea voorbij komt razen, men doet teken naar ons
dat alles ondertussen in orde komt. Het is verder in de kreek te doen.
Wij zeilen Bradwell op fok buiten, het is voordewinds voor 3
mijlen slechts, maar het gaat heel snel. Eigenlijk teveel wind. Aan de Nass-boei moeten we een bijna haakse bocht nemen, en
moeten we verder op motor wegens te smal en te ondiep om op te kruisen. Het is
trouwens van boei naar boei uitkijken, en bovendien de diepte nauwlettend in
het oog houden, we kunnen hier niks permitteren en nochtans staan er wel wat
golven. We hopen dat dat sebiet betert als we beschut zijn Maar eigenlijk is
daar alles zo plat als iets, dus van beschutting is er geen sprake. Na de
boeien is er een vaarwater tussen moorings, en dan zouden we whities (boomstaken die stuur- en
bakboord aanduiden) moeten zien, doch niets daarvan. We roepen de havenmeester
van Tollesburry op en hij stelt ons gerust : gewoon het midden van het
vaarwater houden. Tja, we zien nu onze diepte zakken tot 2,5 m we zitten hier
immers op de droogvallende gronden bij laagwater (tot 2,1 m zandbanken dus) En
dan zien we eindelijk de haveningang, ttz de drempel waarover we binnen moeten
varen komt vrij. De havenmeester zwaait en wijst ons de box waarin we kunnen
aanmeren, en helpt ons hiermee.
Een korte maar pittige tocht. We ruimen even op, en gaan
maar eerst even naar het havenkantoor en de yacht club voor een broodje. Daar
komen we gauw aan de klap met een koppel die vanuit West Mersea (op slechts 4
mijl) bijna gelijk met ons binnenvaarde. Ze namen deel aan een clubtocht maar
blijkt dat ze de enigen zijn die tot hier gekomen zijn met hun kleine zeilboot
van 22 voet vanwege teveel wind De andere clubleden druppelen nadien binnen,
maar ze zijn dus met de auto gekomen. Ze hebben wel de drank bij en gaan dus
met zn allen aperitieven op de aanwezige boot.
We gaan wandelen in de salt
marches, een landschap van zoutmoerassen en kreken, zeer speciaal. Het
water is aan het afgaan, en zelfs in deze kreken liggen zeiljachtjes en
motorbootjes in de modder te zakken deze boten zijn enkel te bereiken via een
doolhof van plankenweggetjes die zon halve meter of meer boven de veengrond
getimmerd zijn, een beetje zoals op sommige plaatsen in de Hoge Venen. Er ligt
ook een oud rood lichtschip, zeer fotogeniek te wezen. Rond de haven zijn
enkele kleine zeilclubs, en er is ook de Mud Club of Tollesbury, die allerlei
activiteiten plant met of in modder, en daar is er hier genoeg van
Na diner aan boord, gaan we nog wat drinken in de yacht
club, waar live music (akoestische gitaar) voorzien is.
Ontbijt in de kuip, op de langste dag van het jaar (of zoals
de Fransen blijken te zeggen, de kortste nacht van het jaar) op ons programma
vandaag, een wandeling naar St. Peters Chapel, het op één na oudste kerkje van
Groot-Brittannië, gebouwd in 654, op de resten van een Romeins fort.
We vertrekken met de regenjasjes in de rugzak, want het zou
veel regenen vandaag echter, en gelukkig, geen druppel gezien. We wandelen
langs de seawall heen, voorbij één
van de oudste kerncentrales in het land, dat nu ontmanteld wordt : er schijnt
nu meer volk te werken dan toen de centrale actief was. De dijk is begroeid met
grassen en bloemen, en alles staat geel van de pollen, Kurt is aan het vechten
tegen zijn hooikoorts, geen preventief pilletje genomen onze broeken zien
gewoon geel. Na een tijdje kunnen we gelukkig op het schelpenstrand wandelen.
Het kapelletje wordt mooi onderhouden en s zomers zijn er regelmatig diensten
en concertjes. Via Bradwell Village belanden we in de Kings Head, voor een
fris glas, want het is best warm nu. Keuken is gesloten, en er kan zelfs geen
broodje meer af. Nog even binnen in de local
shop, die wordt uitgebaat door vrijwilligers omdat een echte winkel er
niet meer rendabel was.
s Avonds worden we eerst verwacht bij David en Theresa
thuis, ze willen ons enkele oude Engelse zeilboeken laten uitkiezen ; en de
langgezochte Magic of the Swatchways van Maurice Griffith (die we al wel in het
NL van Inge en Erik konden lenen) kunnen we ook in het Engels lezen nu ! En dan
diner in The Green Man, de pub die op vrijdagavond behoorlijk vol loopt.
Donderdag 20 juni Woolverstone Bradwell : 32 M
Bij het ontbijt, weer twijfel plan om noord te gaan, hadden
we al naast ons neergelegd, en zodoende moeten we ons s morgens niet haasten. Maar
nu blijkt het veel rustiger te zijn dan voorspeld, en had Lowestoft toch
mogelijk geweest zijn.
We maken ons rustig klaar, bestemming Bradwell gekozen,
omdat die haven lang aan te lopen is, ca. HW -/+ 4 u. Het is vanavond pas om
22.30 u hoogwater, dus we vertrekken om 13 u, en hebben geen haast. De rivier
Orwell met het tij afgaand, op het fokje tot Felixtowne. Aan de zeemonding ziet
het er heel grijs uit, enkele druppels vallen, maar eigenlijk geen naam regen
waardig. Wel trekken hele fog patches
de regio binnen. We zijn nu op vol zeil, met ruime en halve wind, want het is
nogal variabel, en sturen eigenlijk enkel op de elektronische kaart. Gelukkig
is dit een rustig gebied, bovendien kunnen we in het ondiepe gedeelte varen,
ca. 5 tot 10 m, omdat de zee zeer slight is, en al goed. Kurt gooit zijn vislijntje
uit, tevergeefs; wel komen enkele zeehonden hun kopje boven steken. Na een
tijdje toch de motor aan, want de wind valt volledig weg. We kunnen gemakkelijk
ons avondeten klaarmaken.
We lopen dus, nog steeds in een dichte mist, Bradwell aan.
Sommige boeien zien we slechts op een afstand van 90 m !! Er staat voldoende
water in de kreek, en zo meren we tegen 20 u aan in de gereserveerde box.
Bradwell heeft een zeer leuke pub, op zeer korte afstand van
de haven, en daar gaan we natuurlijk naartoe. We hebben er 6 jaar geleden David
ontmoet, en we smsen even naar hem : Are you in for a pint in The Green man ? 2 seconden later
antwoord : yes ! en 2 minuten later was hij er, verrast natuurlijk omdat we
niet eerder gebeld of gemaild hadden. Ook zijn vrouw Theresa is later nog
gekomen, een leuk weerzien natuurlijk.
Woensdag 19 juni Levington - Woolverstone : met een omweg, toch 6 M
Grijs bij het ontwaken, maar later klaart het open in B en
NL zo het vandaag heel warm zijn, naar
het schijnt.
In de chandlery van de haven kopen we de kaarten van de
Wash, een soort waddengebied ten noordwesten van Lowestoft, we weten het nog
niet zeker, maar moest het lukken met weer en getij, willen we al voorbereid
zijn met de juiste kaarten.
We vertrekken met bijna windstil, en varen de Orwell-rivier
verder op. Op motor, want het is afgaand water, het is een mooie en rustige
rivier, 1 of 2 keer per dag zien we een coaster die tot Ipswich vaart. Verder
honderden bootjes achter hun mooring wiegend met tij of wind mee. We varen
voorbij Pin Mill en Woolverstone tot aan de Orwell Bridge, en draaien 180 °, nu
tij en wind mee, fokje open, en met een snelheid van 0,5 kn door het water en 2
kn over de grond, scheuren we naar de marina van Woolverstone. Hier moet je
dus op stromend water aanleggen, en dat gaan we zonder brokken proberen te
doen. Op de kopsteiger zien we een ruime plaats, en dat lukt zonder problemen.
We gaan meteen betalen bij de havenmeester,
en ze zegt dat we in een box moeten gaan liggen, dus we mogen meteen ons
maneuver nog eens opnieuw ten beste geven. No problem, we liggen nu naast een Nederlandse
boot, diegene wiens plaats we gisteren in de Suffolk Yacht Harbour innamen. Het
is een schipper uit Hellevoetsluis, en hij wacht op nog 2 andere bevriende zeilschepen.
We lagen nog nooit in deze marina, en van hieruit is het een
must om tot Pin Mill te wandelen, naar de beroemde zeilerskroeg The Butt &
Oyster. Langs een mooi kustpad tussen velden en bossen kom je in 20 /30
minuutjes bij de oude werven van Pin Mill. Hier hebben we 6 jaar geleden met
Christel en Stéphane, en met de vorige boot Bussola, ook geweest, maar toen
hebben we de natte landing beleefd, met de bijboot van de Saltwater ook
speciaal natuurlijk. Veel volk op het terras, en het is ondertussen zo heet dat
we verkiezen om binnen een hapje te eten.
Als we terug op de boot komen, is het al wat afgekoeld, we
kunnen nog wel buiten zitten, beetje plannen voor de volgende dagen, maar niet
te ver, want het weer is eigenlijk zo onstabiel, en verandert met elke keer dat
we de gribfiles binnenpakken, of de weerberichten bekijken dus van dag tot dag
Om 6 u wakker van 2 meeuwen die op het raam van onze slaapkooi aan het vechten en krijsen zijn: Kurt smijt het venster open, ik dacht dat een van die meeuwen naar binnen zou schieten, zo vrank was die !
English breakfast op de Balena, onder een stralende en warme zon !! we liggen voor de ingang van de haven en zien op de rivier al de zeilbootje voorbij glijden. Ook zon mooie oude Thames Barge met zijn bruine zeilen. We rommelen wat op, en verhalen de boot naar de plek vanwaar een Hollandse boot net vertrokken is. We liggen naast een Engelsman en die trakteert met thee en zijn maat met een andere boot presenteert er zelfgebakken scones bij. Ze komen van Lowestoft, en vertrekken naar Ipswich straks. En wij blijven liggen vandaag.
Na douche en bezoek bij de havenmeester, gaan we lunchen in de yachtclub, gevestigd in het lichtschip.
Wekker staat net voor 5 uur, zodat we nog het nieuws en
weerbericht kunnen horen. Het is nog rustig in Breskens we maken brood voor
onderweg en drinken zoals gewoonlijk voor een lange tocht, geen koffie maar
thee, en maken een thermos met kokend water klaar.
Om 6 uur gaan de trossen los. We hebben een reef in het
grootzeil want het zou 4/5 wellicht tot 6 bft waaien, NO-wind is goed voor onze
bestemming Lowestoft. Vanaf Breskens vertrekken we genoodzaakt tegen de stroom,
maar onze snelheid door het water is al gauw 6,5 tot 7 knopen. Aan de kop van
Walcheren veel minder wind, de reef gaat er uit, maar dat is slechts voor even,
want eens vrij van het land, terug veel wind. Het is zonnig weer, uit voorzorg
hebben we toch maar onze thermische onderkledij aangetrokken, en maar goed ook.
Ook muts en handschoenen komen tevoorschijn.
We zeilen voortreffelijk, wel wat schuin natuurlijk, maar
comfortabel. De stuurautomaat kan de koers tot het waypoint aan de Traffic Lane
goed houden. De wind blijft wel aanwakkeren, toch al 6 bft, en de zee wordt ook
wat ruwer, dus de tweede reef erin. In het verkeersscheidingsstelsel is het
eigenlijk rustig, enkele boten glijden rustig voorbij, wij achter hen door. Als
we bijna het stelsel achter ons hebben, rond 14 u, waarschuwt de Britse
weerdienst via de marifoon, voor gale
warning, 8 bft, soon in de regio Thames (waar we ons dus bevinden) oei,
dat hebben we gehoord De wind is ondertussen ook gekrompen, dus nu NNO en ons
doel is dus steeds scherper (en met deze wind ook schever) bezeild. Wat gaan we
doen ? Terug heeft geen zin, we zijn ongeveer halverwege; naar Lowestoft, nog
ca. 45 M, wordt misschien te scherp; en als er werkelijk 8 komt, is Harwich wel
een veilige grote haven om binnen te varen. We beslissen dus om de koers te verleggen
(dan is het ook terug halve wind, en iets minder schuin), maar we moeten wel
voorbij het Gabbard-windmolenpark en terug zuidelijk (en tegen de stroom
Harwich aan lopen) en dat duurt langer dan voorzien. Om 23.30 lopen we,
uiteraard in het donker, de haven van Felixtowne/Harwich binnen. De havendienst
van Harwich volgt alles goed op, we varen nog door tot het haventje van de
Suffolk Yacht Harbour in Levington. Daar is het reuze uitkijken om de 4
onverlichte staken te vinden die het geultje aanduiden: het is net nu laagwater
dus veel extra zullen we niet hebben. Gelukkig hebben we de gale niet op ons
dak gehad, wellicht was het in het zuidelijkere deel van de Thames-regio. Hier
op de Orwell-rivier is het nu rustig, een stuk beschut natuurlijk, en om 00.15 u
leggen we vast aan het eerste ponton dat vrij is (dat is wel de dieselpomp),
maar dat kan ons nu even niks schelen. We zijn allebei stikkapot, alleen brood
en ham gegeten overdag, wegens niet te veel zin, en enkele koeken wat thee en
water. Een pintje kan nog net, en dan diepe slaap.
Zo, na ontbijt en douche en afscheid aan bekenden op de steiger, gooien we los om 11 u, het is zonnig, maar frisjes (waar hebben we dat nog al eens geschreven) - en toch korte broeken aan !
Met de ZW-wind is het opkruisen op het eerste stuk van het Veerse Meer, vanaf Arnemuiden bezeild tot aan de sluis in Veere. Op het Kanaal van Walcheren pikken we in Middelburg in op de "Blauwe Golf", een pilootproject om op drie tijdstippen per dag, het kanaal in konvooi te passeren - telkens worden de bruggen op elkaar afgestemd. Aansluitend mogen 8 zeiljachten de grote sluis van Vlissingen binnenvaren. Daar doen we "mooi" sluismaneuver, en we eindigen ongedeerd, maar wel tegenovergesteld dan normaal aan de sluismuur. Soit, het is 13 jaar geleden dat we dat nog eens deden, ... en overkomt iedereen wel eens.
De Westerschelde ligt er tamelijk rustig bij, het heeft geen zin meer om een zeil te hijsen want Breskens ligt in de wind, en het is maar 3 mijltjes te gaan. Om 16u30 meren we aan op steiger S.
Even betalen, en een rustig avondje aan boord : straks nog even de kaarten voor de UK bekijken, en vroeg het bed in !
Om 7 uur nog geen zuchtje wind, een half uur later waait het tot 5/6 bft, ZW... en dat zal volgens de knmi nog aanwakkeren in de loop van de dag. Even wat regen en nadien een stralend zonneke, ons besluit staat vast : dit is onze (ondertussen traditionele) verwaaizaterdag. We hebben trouwens nog een en ander te doen : reddingsvlot en lifelines monteren aan dek, de grabbag vullen, olie nakijken, de achterkooi en inhoud zeevast zetten, enz... en nog inkopen wnt vanavond gaan we BBQ-en, tzal wel met een fleecevest zijn maar als het droog is, zal dat wel lukken.
Vrijdag 14 juni - Wolphaartsdijk -... Wolphaartsdijk - 0,2 M
Een hele onderneming - we verkassen van onze vaste box naar... de passantensteiger van de WSVW, de haven naast ons dus. Gewoon om toch al in een andere haven te liggen. Een mooie zonnige avond waarbij we zelfs buiten kunnen eten. In de latere avond: bezoek van enkele crews, in de kuip is net plaats voor 9 man, dat weten we dan ook weeral.
Het Veerse Meer is spiegelglad als we rond middernacht gaan slapen... stilte voor de WIND ?
Een weekend van bevoorraden en wedstrijd : Kurt vaart met de Idefix de Schelderegatta van Hansweert tot Antwerpen mee. Er is behoorlijk wat wind, dus het is een snelle tocht tot 't Stad...
Ik ben dus "vrij" en kan op m'n tempo inkopen doen ('droge" voeding en drinken), en alles aan boord hijsen... dat gaat nog het snelst, want dan is het kunst om alles een "zeewaardige" dus niet beweegbare plaats te geven. Tot zover alles OK , maar de plannen om vanavond nog terug naar huis te gaan, worden overboord gegooid als ik verneem dat een bende in WSVW gaat BBQ-en : dus snel nog even naar de Spar voor enkele stukjes vlees en groentjes...
Zondag zeilt Kurt, na een korte nacht, terug richting W'dijk...
Eindelijk wordt een droog weekend voorspeld. Tijd om naar De Heen te gaan. Vrijdagavond met Alcyone- en Jest-bemanning briefing bij ons aan boord. Saltwater gaat ook mee, we brengen hen op de hoogte van ons vertrekuur. Kapp Linné is nog ergens aan het feesten, die zullen we morgen wel ergens zien opdagen...
Zaterdag 1 juni : droog maar bewolkt, en frisjes. We vertrekken om 10 u, kunnen meteen de sluis invaren. Op de Oosterschelde worden de zeilen gehesen, en is het eerste stukje scherp aan de wind, tij mee, tot aan de Keeten, waar het mooi tot halve wind gaat. Wel wat bumpy, en we hebben wel wat buiswater, lekker zout gezicht ! Jest hebben we uit het vizier, maar met de Alcyone kunnen we goed samen blijven. Bij de Krammer meren we even aan, niet evident aan de hoge wal, maar het lukt. Dan vaart ook de Saltwater binnen, goede timing. Via de marifoon horen we bovendien dat de Jest ook de professionele sluis mag binnenvaren, dus toch nog na ons. De jachtensluisjes gaan echter vlugger terug open, en op het Volkerak zetten we de kof nog even tot we de Vliet binnenvaren. Hier valt de rust !
Iedereen krijgt van Marc, de tijdelijke havenmeester, een box toegewezen, en zo zijn we om 16 u. allemaal klaar voor de koffie !!
en natuurlijk aansluitend... aperitief, BBQ, en lekkers. Ines en Luc komen dus niet met de boot, maar zijn toch van de partij.
Hier heb je geen groot clubhuis met restaurant en vertier nodig. Tussen het riet kan het ook.
Zondag 2 juni : E I N D E L I J K de langverwachte zonnige ochtend, en dag ! Appel om 7 uur, douche en koffie om 7u30. Om 8 uur de natuurwandeling - we zijn met 7, en Annick gidst ons door het domein... we zien de highlandrunderen en ook een grote kudde kleine zwarte paarden, die hebben we vorig jaar niet gespot, zeer mooi ! Aansluitend ontbijten we met spek en ei, en rond de middag komt er terug beweging in de haven... We vertrekken rond 12u30, onder een stralend zonneke, maar er is toch genoeg wind. Opkruisen tot de Krammersluis, en meteen aansluiten om binnen te varen. Zo hebben we dat het liefst. Op de Oosterschelde hebben we nu het lange stuk tot de Zeelandbrug mooi bezeild, aandewinds, met Alcyone, net voor ons, net achter ons, net naast ons... Saltwater en Jest zijn iets eerder vertrokken en zijn ons voor... Totdat we ineens de Jest vlak achter ons zien naderen : ze hebben veel tijd verspeeld aan de grote sluis, en zo komen we toch met 3 terug samen bij de Zandkreeksluis. Nog even een tandje bijsteken bij de aanloop, en zijn we weer snel versast. Op de motor verder tot Wolphaartsdijk. En we voelen dus nog steeds een trilling/beven als we op motor varen... Zeer vreemd.
We hopen dat het niets met de keerkoppeling te maken heeft, want dat zou spijtig zijn, nu 2 weken voor onze vakantie. Kurt belt even met onze "motorconsultant", den DJ, en die oppert ook om eens naar de schroef te gaan kijken... Tja, niet zo aantrekkelijk met een watertemperatuur van 13/14 ° maar Kurt trekt toch zijn shorty aan, en springt het water in : jaja hoor, er hangt een hele prop plastic visnet rond één van de schroefbladen. Met de schaar is die er vlug af, en zo zijn we dus klaar voor ons grote vertrek !
Nog frisser dan vorig weekend... het wil niet lukken met de lente, laat staan met de zomer.
Na een familie-etentje de vrijdag, vertrekken we de zaterdag pas naar W'dijk. Weer wat extra bagage, nu de bijboot mee om te stallen. De fietsen moeten er dus eerst uitgehaald worden, en dat is dan maar de gelegenheid om een fietstochtje te maken.
We rijden tot de kanohaven van de Piet, langs het fietspad van het Veerse Meer, en nadien via de polders terug. Een stop in Oud-Sabbinge bij Gonda voor een koffietje en even bijbabbelen, en terug naar de haven. Warm was het niet, bij vertrek had ik spijt dat ik geen handschoenen aangedaan had...
Na het avondeten gaan we samen met Frans en Gilda even naar het Oorlam.
Na het ontbijt de zondag vertrekken we tegen de middag naar huis.
Zaterdag 18 en zondag 19 mei Geen al te mooie voorspellingen... we gaan niet zeilen, wel wandelen aan op het trand, van Vrouwenpolder tot De banjaard, de retour via het strand. In de late namiddag rijden we naar het Goese sas, daar zijn Marc en Annick aangekomen, en ook Piet en Riet komen aangevaren. Ines en Luc zijn net op tijd voor het aperitief. Diner in het Loze Visserke... Zondag ontbijt in Wolphaartsdijk en dan... regen en naar huis.
Laatste ontbijt aan boord, binnen want het regent nog steeds ! Ik denk dat het niet gestopt heeft deze nacht. Gisteren moesten we al naar de boten hollen, zo erg was het aan het gieten.
We vertrekken om 11 u, en buiten nog enkele druppels bij Veere,blijft het verder droog. Samen met de Jets worden we versast in de kleine sluis van Veere, en dan is het rustig op de fok zeilen tot Wolphaartsdijk. Ik kan ondertussen al wat oprommelen, nog een broodje maken en om 13 u liggen we vast in onze thuishaven. Niet tot Londen geraakt dus, maar wel een leuke vakantie beleefd, en daarbij in 4 landen gepasseerd... We hebben het niet warm gehad, maar als we zo de foto's bekijken, hebben we toch heel wat zon gehad, en enkel de laatste dagen wat regen... !
We hebben toch een mooie tocht gemaakt, volgens ons log (dat eigenlijk nog niet helemaal goed gecalibreerd is) net 200 mijl, volgens de GPS, de werkelijk afgelegde afstand dus, 251 mijl... we hebben natuurlijk wel "gratis" mijlen gekregen, maar 50 is toch wel heel veel. Dat zullen we nog eens bekijken de volgende weken.
Regen in de ochtend, als het droog is, vertrekken we via het Kanaal door Walcheren en de bijhorende bruggen naar Middelburg : een korte trip dus, slechts 4 mijl, maar toch ben je gauw meer dan een uur kwijt. Rond 13 u meren we aan in Middelburg, het is er behoorlijk druk : iedereen weet natuurlijk dat je je hier niet hoeft te vervelen, en met het huidige weer is het toch niet leuk op zee. We moeten nog een boodschap ophalen bij Jos Boone, en nadien wandelen we naar de stad... zon, wolken, windvlagen en 1 regenvlaag beheersen deze namiddag.
Onze laatste vakantiedag ronden we af met een etentje met Inge en Erik in het clubhuis van De Baas en zijn Madame, De Kemel. Het is er redelijk druk, toch gezellig, en na lekkere gamba's en steak eindigen we nog met een slaapmutsje bij de Jest.
Veel veel wind !! en we gaan fietsen. We verkassen van naast de Oban, naar naast de Jest. Iets voor de middag vertrekken we met Erik en Inge per fiets richting Dishoek en Zoutelande, een mooie tocht door de duinen, langs vele eethuisjes. In Zoutelande stoppen we voor een uitsmijterlunch. Even over de dijk gaan kijken naar de zee : we zijn er niet rouwig om dat we nu niet op zee zitten !! de retour is meestal voor de wind, en dat gaat snel. Dan nog even shoppen/wandelen in de stad Vlissingen : ik maak me terug lid van de ANWB, en dat is niet in 123 gebeurd...
We kopen verse zalm, zeekraal en asperges en fietsen terug naar de haven... Gezellig aperitieven bij de Jest, en aansluitend eten we bij ons aan boord. Een mooie en droge dag uiteindelijk. 's Nachts begint het te regenen...