Balenais eenEverson 33, een 10 m lange zeilboot, met vaste
zomerligplaats in Wolphaartsdijk (NL). In voor- en najaar beleven we vooral
leuke zeiltochten op het Veerse Meer en de Oosterschelde. DeBelgische en Nederlandse Kust
en de Westerscheldestaan
eveneens regelmatig op het programma.
In de vakanties gaan we verder : Denemarken (in 2009 en
2010), tot Edinburgh (Schotland in 2011), naar Jersey en Guersney, tot St Malo
en St. Cast (in 2012), de Engelse Oostkust, Londen, Chatham en dan zuidelijk
tot Weymouth (in 2013), Bornholm en zuid-Zweden (2014) en de Duitse Hansesteden en Rügen in 2015. Vakantie 2016 was 2,5 week Veerse Meer wegens motorproblemen, en nadien nog tot de Engelse Oostkust en Wells-next-the Sea ! 2017 werd het Kopenhagen, met heenreis via de Eider en het Kielerkanal.
2018 staat onze neus opnieuw richting de Oostzee... om samen met vrienden retour te komen naar Zeeland.
Zoeken in blog
Zeiljacht Balena
Zeilavonturen dichtbij en verder weg met onze Everson 33
28-06-2010
Kokend Kiel
Maandag 28 juni - We blijven een dag liggen in deze marina in Kiel, eens uitslapen en wat grond onder onze voeten voelen... Rond de middag vertrekken we richting de oude stad, langs de kaden waar iedereen in de weer is om de kermis, kraampjes, zeilersdorp enz. af te breken... We zien nog vele grote platbodems, vaak Nederlandse, liggen, en ook wedstrijdjachten... In de stad is het broeiend heet, langs de boulevard is het aangenamer. We doen wat inkopen, en daarna hangen wat rond in de kuip en het salon... (werken log en blog bij, en make plannen voor de volgende dagen).
Zondag 27 juni - Een korte nacht : het ratelend geluid van onderstromend water van de grote containerschepen, die naast het haventje ook geschut worden in de sluizen, maakt ons al vroeg wakker. We vertrekken om 7u30 en ontbijten al varende : vandaag staat het 100 km lange Noord-Oostzeekanaal op het programma... op motor, je mag de zeilen bijzetten, maar zonder wind heeft het ook geen zin. Het is broeiend heet, net zoals vorig jaar, en het hogeluchtdrukgebied boven de Azoren lijkt stabiel te blijven. Dit kanaal wordt door alle soorten schepen bevaren, je ziet grote containerschepen, slepers, zeilers en motorjachten, militaire schepen, oude stoomradboten, veel pontjes, kanovaarders enz. Het is meestal groen, af en toe een oude scheepswerf, ook enkele gigantische stalen bruggen, en erlangs, veel recreanten : vissers, fietsers, wandelaars met en zonder honden, joggers, en verliefde koppeltjes... dit zorgt voor de nodige afleiding. Ten einde het kanaal, zoals bij Brunsbüttel, opnieuw een sluis, 2 voor de pleziervaart en 2 enorme voor de professionele vaart. We worden samen met twee andere zeiljachten versast, en hier moeten we ook voor de passage van het kanaal betalen in het sluizencomplex. En dan openen zich de sluisdeuren en zijn we op de OOSTZEE ! We hebben deze klus dus geklaard in 7 dagen, in totaal 388 mijl. In het Kielerfjord is het een opgelaten, zomerse zondagssfeer, en heel druk, wegens het einde van de Kieler Woche (zeilwedstrijden en andere evenementen)... We varen naar het zuiden, richting Kiel, en zoeken een plaatsje in één van de grootste marina's. We weten echter niet via welk marifoonkanaal we de havenmeester moeten oproepen, en vragen aan één van de jachteigenaars op welk kanaal we dit kunnen doen... Roept die man zeer enthousiast : VIER EINS ! We roepen dus op 41 op, maar blijkt dat de man de uitslag van Duitsland - Engeland riep ! Dat weten we dan ook weeral ! 's Avonds worden we bovendien beloond met een spetterend vuurwerk als afsluiting van de Kieler Woche ! Dat hadden ze nu echt niet moeten doen voor ons...
Zaterdag 26 juni - Gisteren hebben we moeten beslissen wat we zouden doen : ofwel 's nachts vertrekken en eigenlijk het volle (juiste) tij mee hebben op de Elbe of later vertrekken, met de wetenschap dat we dan eigenlijk wat te vroeg aan de Elbemonding zouden zijn, dus op het moment dat het tij nog tegen stroomt... We kozen voor het laatste, want 's nachts vertrekken in Norderney is eigenlijk ook niet zo evident (het is wel een verlichte geul, maar het vaarwater is niet overal even goed betond...) Dus om 9 uur (eindelijk nog eens een "normaal" uur) verlaten we het waddeneiland, en weer... op motor, althans de eerste uren. Vanaf 15 u is er meer wind, en kunnen we zeilen, en dat gaat lekker ! Het is nog altijd zeer mooi en warm weer, net zoals in België weten we. De zee is woeliger dan donderdag, niet meer olieglad, maar toch is het rustig. Op dit traject zijn er wel enkele vaarwaters over te steken, eerst kruising van de Jade-traffic en dan de Alte en de Neue Weser. Hier is het uiteraard goed uitkijken voor de containerschepen naar Willemshaven, Bremerhaven, enz. Dan komen we bij de Elbemonding, en zoals we wisten, zijn we daar eigenlijk wat vroeg... Aanvankelijk tij van 1 knoop tegen, maar wanneer de rivier versmalt, hebben we op momenten toch 3 knopen tegen... We hebben nu de keuze om Cuxhaven binnen te lopen (het is dan 23 uur), maar Kurt verkiest om verder te varen tot Brunsbüttel (nog 17 mijl), het is natuurlijk wel waar dat de Elbe goed beboeid is. Ik ben ondertussen in 't slaap gevallen op de navigatietafel ! En Kurt vaart verder van boei naar boei. Om 1 uur 's nachts varen we samen met nog een ander zeiljacht de oude sluis in, die het begin betekent van het Noord-Oostzee-kanaal. Na de schutting, varen we het kleine haventje van Brunsbüttel binnen en leggen ons vast aan een motorjacht. We zijn content dat we hier zijn, en in minder dan 5 minuten liggen we te maffen !
Vrijdag 25 juni - Na de nodige aanvullingen van diesel en olie, huren we 2 fietskes en gaan we op pad. Heerlijk weer, mooie aangelegde fietspaden door duinen, langs de stad (oud-Duits mondain kuuroord), langs de stranden s middags een hapje aan een viskraampje, en na de fietstocht tot de vuurtoren, op het sauna-strand beland. Toch te koud om al in de Noordzee te baden, maar wel goed liggen in zon typische strandstoel (heel warm zo uit de wind). In het stadje stoppen we bij Le Pirate, een klein typisch visbistroke voor het avondeten en dan brengen we aan de haven de fietsen retour. Norderney is echt een leuk vakantie-eiland, misschien moeten we dit eens bezoeken in najaar of winter ?
Donderdag 24 juni - Wekker
nog vroeger dan gisteren : 4 uur routine klein ontbijt en alles
zeeklaar in 45 minuten we vertrekken en weten al dat het wellicht
terug een ganse dag op motor zal zijn, de wind is variabel, 1 tot 3, en
daar kan je nu niet veel mee doen op zeil als je afstand wil afleggen
dus een lange dag, maar met het voordeel dat je op zon rimpelloze zee
en vooral s ochtends, vaak zeehonden en bruinvissen en kleine
dolfijntjes kan spotten Die lange dag wordt ook nuttig ingevuld door
de niet-stuurman : in de voormiddag na het tweede ontbijt rond 8 uur,
naaiatelier in de salon (twee hoesjes voor de rugleuningen aan de
zeereling), broodje zonnepitje :)
als lunch, even platte rust, poetsronde in de kuip, kookworkshop penne
al tonno op wiebelend gasvuur maar zo gaat de tijd dus voorbij We
komen weinig andere zeilers tegen, slechts enkele vissers, en op de
Duitse grens komt de douaneboot even een rondje draaien en zwaait
vriendelijk naar ons. We zijn dus vanuit Vlieland de Nederlandse wadden
Terschelling, Ameland, Schiermonnikenoog en Rottum gepasseerd, en de
Duitse eilanden Borkum, Memmert en Juist. Na dit laatste varen we
zuidelijk richting Waddenzee en rond 20.15 u vinden we een lege box
in Norderney. Nog een frisse douche en een Duveltje in de kuip
Woensdag 23 juni - Wekkertje om 5 uur : das vroeg ! Maar we moeten er wat aan
wennen, want morgen misschien nog vroeger Kort ontbijt, alles vastzetten en
opruimen, en even voor 6 uur varen we de marina van IJmuiden buiten het
belooft een mooie dag te worden : geen wolkje aan de hemel, en nu nog fris,
maar tegen 10 uur geraken we opgewarmd, en worden de korte broeken opgediept
en de zonnemelk. Spijtig genoeg zeer weinig wind, en achterlijk, dus we kunnen
er niet veel mee doen als we tot Vlieland willen geraken : de motor en Kimberly
(de autohelm = automatisch stuur) doen goed hun best. We houden uiteraard goed
uitkijk, maar ondertussen kunnen we allebei lezen of slapen Ik ben een oud
spionageverhaal (uit 1903) aan het lezen dat zich afspeelt op een zeilboot op
de Duitse en Nederlandse Wadden (Riddle of the Sands), en Kurt zoekt het
verder: wereldzeilreis van een Standfast 40 Af en toe een hapje en wat drinken
en zo motoren we rustig tot Vlieland, de eerste uren tij tegen, en vanaf en uur
of 11 tij mee, dus dan schieten we ineens sneller op we passeren op dit
traject slechts enkele zeilers, allemaal op motor Dit stuk vanaf Ijmuiden, en zo rond de kop van NL, en het waddeneiland Texel rond doen we nu voor het eerst... Rond 17 u liggen we vast in
de haven van Vlieland, die al behoorlijk gevuld is met passanten douche en
diesel vullen, en nadien gaan we een hapje eten in het restaurant van de haven
en voor 22 u (het is uiteraard nog licht), bedje in
22 juni - Dinsdag Wekker om 8 uur, en weerbericht om 8u05. Dat wordt de routine voor de Nederlandse wateren, ttz als we al niet vroeger gaan vertrekken voor enkele lange trajecten... Maar vandaag staat er een kort tripje op het programma... het is zeer mooi weer, zonnig tijdens een hele dag, dat zijn we niet meer gewend. We gaan betalen bij de havenmeester, en douchen in het nieuwe Yacht Center. Kurt vult watervoorraad en dieseltank, we vervangen de kleine fok door de genua (omdat er niet te veel wind verwacht wordt), en rond 11 u vertrekken we : we zeilen het hele stuk, soms niet erg snel, maar wel op een rustige zee vandaag... Dankzij de stroom zijn we voor 16 u in Ijmuiden. Nog een wandeling langs de pieren tot het havenhoofd en terug, en lekker eten op ons privé-terras in de kuip onder een zuiders zonneke (ttz vanaf 21 u is dat niet zo zuiders meer, maar al eerder fris !)... Vroeg erin, want morgen staan we om 5 uur op !
21 juni - Maandag Begin van de zomer... en ja, de weerberichten kondigen veel beter weer aan voor de komende week... Vandaag gaan we dus de zee op via de sluis van de Roompot. Het eerste stuk (Geul van de Roompot en Geul van de Banjaard) blijven we nog op motor, de zeedeining is nog behoorlijk, te danken aan het ruige weer van de afgelopen dagen... Blij dat we de zeeziektepillekes genomen hebben. We hebben tij mee tot 15 u... maar dan natuurlijk tegen. We kunnen wel zeilen na de smalle geulen, maar het is toch goed uitkijken voor de onregelmatige golfslag... Bij het oversteken van de Maasmond/Europort (havengeul die naar Rotterdam gaat) lopen we tergend traag over de grond. We roepen zoals gebruikelijk via de marifoon de verkeerstoren op, en , we zijn content, want ze zien ons op hun radarscherm, dus onze radarreflector doet zijn werk. Twee cargoschepen die binnenvaren, roepen zelfs op dat ze "achter het kruisend zeiljachtie" zullen passeren. Het is belangrijk om hier goed koers te houden en het sturen is hier tamelijk zwaar. Na de Maasmond is het wat rustiger zeilen tot Scheveningen... Uiteindelijk varen we pas rond 21.30 u binnen, en als we naast een passant willen afmeren, kondigt die aan dat hij morgenvroeg om 4 u. vertrekt... neen, dank u, we zullen wel op zoek gaan naar een box ! Nog vlug een pizzake in de oven, en allebei moe, bed in ! Afstand Roompot - Scheveningen - 49 Mijl
Vakantie begint goed : verwaaid⦠in eigen haven !
18 juni - Neen, het was niet zoals we gehoopt hadden : vrijdagavond tot
de Roompot en zaterdagochtend de zee op Vrijdag waren we reeds rond 16 u. in
Wolphaartsdijk, en laadden we de laatste spullen aan boord. Maar het motregende,
en tja, we zijn niet gehaast, en in vakantie dus akkoord : we vertrekken niet
meer vanavond. Nog even afgesproken om samen met Stéphane en Christel een hapje
te gaan eten in De boei
19 juni - Zaterdagochtend gierende wind en geen mooie vooruitzichten
: Zierikzee N/NW 5/6 en ook via de maritieme weersites op internet geen
opbeurend nieuws op kort termijn. Mijn besluit staat al vast vooraleer we aan
de ontbijttafel zitten : vandaag blijven we hier ook nog maar liggen. We kunnen
genoeg werk aan boord verzinnen, zoals daar zijn : ballast in balans brengen
(er ligt teveel voorraad vnl. boeken, drinken, eten aan bakboord en daarvan
verhuizen we een deel naar stuurboord), omvormer 12V/220V installeren, In de
namiddag tussen de buien door, maken we een wandeling langs het Veerse Meer,
via De Meerkoet tot het surfstrandje. Weinig zeilers te zien, wel een klein
rood bootje dat serieus aan het knoeien is in dit weer
20 juni - Zondag vannacht heeft het nog behoorlijk gewaaid en
geregend, ik ben enkele keren wakker geschud, we ontbijten, en hebben beslist
om deze namiddag te vertrekken naar de Roompot. Nog even naar de Rekra en
afscheid genomen van Frans en Gilda, en om 14 u varen we onze haven uit 5 bft
noord en we hopen dat de wind wat zal afzwakken We kunnen meteen de
Zandkreeksluis invaren en in een sneltempo van 5 min. zijn we geschut. Op de
Oosterschelde, meteen grootzeil met 2 reven gehesen, en de werkfok opengerold. In
de smalle geul varen we halve wind, serieus onder helling met 6 bft hier vanaf
we onze koers leggen richting Zeelandbrug, is het bonken ! Behoorlijke golfslag
en buiswater ! In minder dan 15 min. ben ik kletsnat, we gaan enkele keren
overstag maar het schiet niet op we kiezen ervoor om de motor bij te zetten
tot de Zeelandbrug en daar moeten we 20 wachten op de opening. Ik kleed me om
en eens de brug gepasseerd kunnen we comfortabeler zeilen, meestal halve
wind. Wel worden we regelmatig opgeschrikt door onze windmeter, die tot 32 knopen
aangeeft (net geen 8 bft) We eindigen dus in de Roompot, leggen de Balena
fatsoenlijk in een lege box en genieten al gauw van een Hollandse nieuwe ! Hier
zijn we dan toch al geraakt
Al lang afgesproken, en hoewel er geen al te best weer voorspeld wordt, vertrekken we vrijdagavond toch naar de boot. Zaterdag pittig kunnen zeilen, lekker scheef en onze stuurlui Nando en Rama wisselen elkaar af... Zuidenwind tot 4/5 bft, we hebben de kleine werkfok aangeslagen en dat blijkt een goede keuze. We meren af aan de Veerse Dijk, en wandelen even over de dijk naar het Noordzeestrand. Rond 17 u begint het te regenen en Kurt offert zich op voor het motortraject tot Arnemuiden. Lekker douchen, en Nando gaat reserveren in restaurant Oranjeplaat. Lekker diner en leuke sfeer. Zondag slecht weer... aanvankelijk allemaal samen buiten, en Rama stuurt nog een heel stuk maar dan begint het nog meer te regenen, en nu ben ik de stuurvrouw van dienst, enkel op het fokje, "Veersemeerzeilen" dus.