Balenais eenEverson 33, een 10 m lange zeilboot, met vaste
zomerligplaats in Wolphaartsdijk (NL). In voor- en najaar beleven we vooral
leuke zeiltochten op het Veerse Meer en de Oosterschelde. DeBelgische en Nederlandse Kust
en de Westerscheldestaan
eveneens regelmatig op het programma.
In de vakanties gaan we verder : Denemarken (in 2009 en
2010), tot Edinburgh (Schotland in 2011), naar Jersey en Guersney, tot St Malo
en St. Cast (in 2012), de Engelse Oostkust, Londen, Chatham en dan zuidelijk
tot Weymouth (in 2013), Bornholm en zuid-Zweden (2014) en de Duitse Hansesteden en Rügen in 2015. Vakantie 2016 was 2,5 week Veerse Meer wegens motorproblemen, en nadien nog tot de Engelse Oostkust en Wells-next-the Sea ! 2017 werd het Kopenhagen, met heenreis via de Eider en het Kielerkanal.
2018 staat onze neus opnieuw richting de Oostzee... om samen met vrienden retour te komen naar Zeeland.
Zoeken in blog
Zeiljacht Balena
Zeilavonturen dichtbij en verder weg met onze Everson 33
30-07-2011
In NL, bijna thuis
Vrijdag 29 juli Blankenberge - Roompot Marina (42,5 M)
We maken ons klaar en
vertrekken, nog even tij tegen, richting de Roompot. Wind NO, 3 en 4, soms 5,
en op de kop, maar straks, volgens de meteo krimpend naar N. Dus eerst
opkruisen, voor Zeebrugge is het weer behoorlijk druk, zeker in vergelijking
met de Engelse Oost- en Noordoostelijke Kust van waar we komen. Leuk zeilen,
droog en grijs, echt BelgischNederlands weer. Na een ver rak in zee, tij mee en dankzij
gekrompen wind, mooie aandewindse koers tot de sluis van de Roompot. Met
Christel en Stéphane spreken we af in de Marina van de Roompot.
Saltwater arriveert een
uurtje na ons, net op tijd voor het aperitief.
We slapen uit, het korte
nachtje van gisteren en de uurswijziging zijn nog niet verteerd. Laat ontbijt,
en we verleggen ons naar de haven van de VVW. Frans en Gilda hebben er voor ons
een box gereserveerd en we liggen dicht bij hen.
In de namiddag gaat Kurt een stukje zeilen met Frans en Roland op de Alcyone, en
s avonds gaan we samen met Gilda, Angèle en Frans eten in de stad.
Rond middernacht staan
er 1.000 mijlen op onze teller van
deze vakantie !!! We hebben al 41
reisdagen achter de rug en alles is totnogtoe goed verlopen. Maar een
verhaal is geen verhaal als er niet eens iets spannends gebeurt en dus
Rond middernacht
naderen we het ankergebied van de Westhinder, de wind krimpt waardoor we ruimer
gaan zeilen, maar voor de wind willen we niet. Plots zie ik op het scherm van
de AIS een schip dat vanuit zijn stilstand vertrekt, en dat met een snelheid
van 6 knopen onze richting uitkomt Paniek op de Balena. Kurt kan dit schip
niet localiseren, en ik zie dat het op minder dan 0,5 mijl bevindt. Motor wordt
gestart om de koers te wijzigen en dan gaat het vlug : de motor valt uit ! Wat
kan dat zijn ? Geen tijd om na te denken, we moeten hier eerst weg. Dus zeilen
terug bij, koers 90 ° en via marifoon op 16, bevestigt Traffic De Wandelaar dat
dit OK is.
We steken gecontroleerd
de traffic zone over, De Wandelaar volgt mee op, en ondertussen bedenken we dat
we Blankenberge niet bij nachte al zeilend kunnen aanlopen. Kustwacht Oostende
informeert ons dat ze de Rescue van Blankenberge zullen verwittigen van zodra
we op 2 mijl voor Blankenberge komen. Zo gezegd zo gedaan, en om 4 u. ( 5 u.
Belgische tijd), pikt de RIB Sterken Dries ons op sleeptouw tot de haven, waar
we een half uur later toekomen. Wat een avontuur. Moeten we daarvoor 1.000
mijlen afgelegd hebben om dan in een Belgische haven binnengesleept te worden.
Maar alles is goed afgelopen, en we kruipen nog even onder de wol
11 uur : wakker ! en
ondanks het nachtelijk avontuur, toch even goed geslapen ! Nu moeten we
nakijken wat er aan de hand is met de motor Kurt duikt onder de boot, en er
zit dus een touw rond de schroef. Die is er vlug afgesneden, en daarmee is het
euvel verdwenen
We blijven vandaag in
de box naast de reddingsbrigade liggen. Morgen zien we wel weer verder.
Via de het sluisje - op
afspraak - worden we vanaf 8u30 terug op traditionele wijze versast, samen met
een klein motorbootje. Een klein stukje op motor omdat we hier geen risicos
kunnen permitteren in verband met het afgaand tij, maar na 4 mijl, zeilen op en
met deze wind, NW voornamelijk 3 en 4 bft, is het zeer fijn zeilen. Doel :
Harwich, zodat we morgen, woensdag kunnen oversteken naar de Belgische Kust.
Stilaan naderen we de
Noordzee met een reeks ondiepe banken, en hoewel het redelijk grijs is, hebben
we allebei het gevoel dat we even goed vandaag kunnen doorgaan naar
Blankenberge, de meteo geeft stabiel weer voor de zone Thames, af en toe een
bui (dat zullen we nog wel zien), en zo beslissen we om een traject tussen de
banken uit te stippelen om dan het verkeersscheidingsstelsel van de Noordhinder
te passeren.
Alles verloopt vlot,
tussen de banken af en toe goed de diepte in het oog houden, maar met de
plotter en de recente kaarten is dat natuurlijk een stuk gemakkelijker.
Bovendien is er weinig zeegang. We schieten goed op. Wegens geen te grote
helling kan ik eten klaar maken, en alles goed volgen via AIS.
Om 19u30 steken we de
Noordhinder over, enkele cargos maar goed op te volgen, en ook het cruiseschip
de Costa Magica (dat ik ooit bezocht heb) glijdt op een halve mijl voor ons
voorbij.Twee uur later is deze
autoroute achter de rug, even uitblazen Stilaan valt de avond, en het grijze
weer maakt dat het ook een donkere nacht zal worden. Maar we zijn content
want we zijn nog bedoeling om op een smal deel over te steken tot hier alles goed
Terug op tijd
vertrekken, rond 6u30 verlaten we Bradwell al op de motor richting westen,
verder de rivier op waar het bij laagwater droogvalt. Het is opnieuw erg zonnig
maar nog fris op dit uur. We hebben dus een date om 8 uur voor de sluis van Heybridge. Die gaat enkel open
rond hoogwater en op afspraak, en samen met 2 andere zeilers worden we versast,
door Martin de lock keeper. Het gaat
er hier zeer traditioneel aan toe, alles manueel, niets geautomatiseerd, een
aantal omstaanders helpen mee. Als de sluiskleppen geopend worden stroomt het
water tot 2 knopen binnen : dus alles goed vasthouden !
De havenmeester helpt ook iedereen met aanmeren en zo liggen we rond 9 uur al
keurig vast. Tijd voor een Engels ontbijt op het terras van de tea-room van het
droogvallende haventje.
We laten ons vertellen
dat het kanaal verder zeer mooi is en je kan gemakkelijk met het bijbootje naar
de supermarkt roeien dat willen we dan wel eens proberen, we hebben
boodschappen te doen, en ook nog 2 x 5 l diesel te kopen. We vertrekken om 11
uur, in onze kleine rubberboot, aanvankelijk gaat het goed, enkele bruggetjes
onder, fietsers, wandelaars, vissers langs het jaagpad, en wij tussen de
eendjes, de waterlelies en het lis op weg naar de Tesco maar dan is er steeds
meer zeegras (?), en roeien we steeds vast. Die laag is soms 5 cm dik, en we
moeten die echt openduwen, zodoende gaat het zeer traag, en duurt dit tripje
1,5 uur. Te voet zouden we dat wel sneller gedaan hebben. Dus in de supermarkt
geen verse producten kopen, want alles zou bedorven zijn eer we terug waren
brood, wat fruit, enz. en de diesel en terug het bootje in ! Wat een
onderneming
In de avond ruimen we
de dinghy op, die gaan we niet meer nodig hebben, en daar kruipt wat tijd in.
Diner aan boord, en met het tweede hoogwater vandaag komen er weer 3 boten
binnen, weer spektakel aan het sluisje.
Rond middernacht staan
er 1.000 mijlen op onze teller van
deze vakantie !!! We hebben al 41
reisdagen achter de rug en alles is totnogtoe goed verlopen. Maar een
verhaal is geen verhaal als er niet eens iets spannends gebeurt en dus
Rond middernacht
naderen we het ankergebied van de Westhinder, de wind krimpt waardoor we ruimer
gaan zeilen, maar voor de wind willen we niet. Plots zie ik op het scherm van
de AIS een schip dat vanuit zijn stilstand vertrekt, en dat met een snelheid
van 6 knopen onze richting uitkomt Paniek op de Balena. Kurt kan dit schip niet
localiseren, en ik zie dat het op minder dan 0,5 mijl bevindt. Motor wordt
gestart om de koers te wijzigen en dan gaat het vlug : de motor valt uit ! Wat
kan dat zijn ? Geen tijd om na te denken, we moeten hier eerst weg. Dus zeilen
terug bij, koers 90 ° en via marifoon op 16, bevestigt Traffic De Wandelaar dat
dit OK is.
We steken gecontroleerd
de traffic zone over, De Wandelaar volgt mee op, en ondertussen bedenken we dat
we Blankenberge niet bij nachte al zeilend kunnen aanlopen. Kustwacht Oostende informeert
ons dat ze de Rescue van Blankenberge zullen verwittigen van zodra we op 2 mijl
voor Blankenberge komen. Zo gezegd zo gedaan, en om 4 u. ( 5 u. Belgische tijd),
pikt de RIB Sterken Dries ons op sleeptouw tot de haven, waar we een half uur
later toekomen. Wat een avontuur. Moeten we daarvoor 1.000 mijlen afgelegd
hebben om dan in een Belgische haven binnengesleept te worden. Maar alles is
goed afgelopen, en we kruipen nog even onder de wol
11 uur : wakker ! en
ondanks het nachtelijk avontuur, toch even goed geslapen ! Nu moeten we
nakijken wat er aan de hand is met de motor Kurt duikt onder de boot, en er
zit dus een touw rond de schroef. Die is er vlug afgesneden, en daarmee is het
euvel verdwenen
We blijven vandaag in
de box naast de reddingsbrigade liggen. Morgen zien we wel weer verder.
Zondag 24 juliMooring bij Armsholt/Deben - Bradwell (34,5
M)
Vroeg eruit, kopje thee
en nescafé, en om 5u45 gooien we de tros los van de boei, richting monding van
de Deben het is vlak voor hoog water, dus bijna geen stroom meer op de rivier,
en genoeg water om over de drempel te geraken : vanuit de rivier zie je het
water opstuiven aan de smalle ingang, hoewel de zee zeer kalm is maar dat is
natuurlijk altijd het geval bij dit soort van rivieren. Het is mooi weer, er
staat een stevige noordwestelijke wind, 4 tot 5, soms een 6 bft Dat is
aanvankelijk halve wind, en we zeilen tussen de 6,5 en 7 knopen, wel stroom
tegen maar dat is geen probleem want we zullen toch te vroeg in Bradwell zijn
Als we aan de rivieren van de Blackwaters komen, is het scherp varen, en
uiteindelijk wordt het smal en varen we verder op motor. Vaak ondieptes, dus
opletten, maar de kaartplotter is hier natuurlijk erg behulpzaam.
Om 12 uur zijn we net
op laagwater vlakbij Bradwell, dus inderdaad te vroeg, en we pikken een mooring
op bij Mersae island, een zeer mooie locatie vlak bij een aantal droogvallende
platen. Tijd voor pannekoekjes in een heerlijk zonneke en een kort middagdutje
in de kuip.
Rond 14u30 kunnen we
Bradwell aanlopen, er zou nu voldoende water moeten staan dus traag in het
geultje en op dat ogenblik vaart de Bar Goose buiten, met aan boord David Reed,
een local die we hier 4 jaar geleden
leerden kennen, en die we sindsdien al 2 maal in Nederland ontmoet hebben.
In de marina krijgen we een box naast enkele grote motorboten, hier kunnen we
de boot eindelijk nog eens goed afspuiten, en met dit weer is dat geen
inspanning alle buren komen een babbeltje doen, van waar komen we?, naar waar
willen we? Nog een aantal tips en als we dan toch morgen naar Heybridge willen
gaan, dan zal buurman John alvast maar reserveren voor ons in de sluis, want dat
hoort daar zo !
Rond 19 u hebben we met
David Reed en zijn vrouw Theresa afgesproken in de The Green Man, de zeer leuke
pittoreske Engelse pub van Bradwell iedereen kent er elkaar. De Maltese kok serveert
royaal ! Theresa en David komen al meer dan 50 jaar naar Nederland en ze zijn
vooral erg zot van Middelburg en het Veerse Meer Het is een zeer geslaagde
avond.
Zaterdag 23 juliWoodbridge mooring bij Armsholt op rivier
de Deben (7 M)
Wekker om 5u15 en een
halfuurtje later vertrekken we zonder ontbijt. Dat is voor straks. Het heeft de
hele nacht geregend, maar nu schijnt een schuchter zonneke en is het droog. Wel
een frisse wind. De drempel van de marina staat op 2 meter, dus we kunnen er
net over. Terug slingeren we tussen de zeilschepen die aan de boeien op de
rivier liggen. Het levert mooie fotos op zo vroeg s morgens. Rond 7 uur zijn
we 7 mijl verder, bij Ramsholt, en moeten we zelf een mooring (boei) oppikken
om ons eraan vast te leggen. Dat lukt wonderwel van de eerste keer, en zo
liggen we gerust.
We kruipen terug in de
punt en slapen/soezen nog wat Dan brunch in de kuip, er steekt wel steeds meer
wind op, en dat gaat zo tot 5 bft het wordt bewolkt, geen regen, en we hebben
ondertussen beslist om hier te blijven liggen, lekker niks doen, wat lezen,
onze eerste DVD gekeken, en de voorbij zeilende bootjes te groeten.s Avonds is er minder wind, en ook minder
geklots van de golfjes die er deze middag wel waren.
Mooi weer, ontbijt in
de mooie marina van Woodbridge, overdag veel wolken, maar droog en sunny spells, en daar zijn we content
mee. We gaan bij de havenmeester langs die ons uitlegt hoe we het best
organiseren om de Deben morgen terug af te varen. Hoewel deze rivier maar 10
mijl is, zullen we met onze diepgang, het traject niet in één keer kunnen doen,
dus moeten we een tijstop houden.
Met de fietskes
proberen we een route te vinden langs de Deben, maar die blijkt er niet echt te
zijn. We volgen dan maar de cycle route
richting Felixtowe, en halverwege, als we de rivier links van ons zien
kronkelen, dalen we verder af hier is een groot krekengebied, met salt marches, (zoutmoerassen) er ligt
een klein bootje en er zijn loopplanken over de moerassen, zoals bij ons in de
Hoge Venen. En er groeit zeekraal en lamsoor ! Lekker, dus daar plukken we een
portie van voor bij de vis.
Het landschap is hier
weer golvend, dus klimmen en afdalen, zeer sportief. Als we terug in Woodbridge
zijn, gaan we nog boodschappen doen, o.a. verse kabeljauw, en Kurt pompt ook
nog het bijbootje op : misschien kunnen we dat morgen nodig hebben tijdens onze
tijstop. We kunnen zelfs nog buiten eten vanavond.
Donderdag 21 juliLowestoft Woodbridge op rivier de Deben (45
M)
We staan op ons 7 uur,
ons oorspronkelijk plan is om naar de rivier de Orwell te varen maar onze
buurman zegt dat de Deben zeker haalbaar is met onze diepgang.
We vertrekken om 9 uur,
dan gaan we stroom mee hebben, en op dat moment is er geen wind Tijdens het
eerste uur bekijken we nog eens alle almanaks en pilotboeken en halen er de
juiste getijgegevens bij Tja, de Deben, en dus de haven Woodbridge, moet
theoretisch kunnen, maar om zeker te zijn, toch nog even een telefoontje naar
de marina : de havenmeester stelt ons gerust, om 14 uur aan de entrance (daar is een verzande ondiepte
die je over moet) en dan ben je rond 16 uur (iets voor hoogwater) bij de sill (de drempel) van de marina van
Woodbridge. Dus gaan we eerst hier naartoe.
De stroom is op dit
gedeelte gemakkelijk 2 tot 2,5 kn, dus dat schiet mooi op. Rond de middag
voelen we een briesje, en dus gaan we verder op zeil ! Het is grijs weer, we
zien enkele bliksemflitsen boven land. Rond 14u15 zijn we aan de startboei van
de Deben, en de eerste ondiepte : links en rechts zie je de zee breken, en nu
is het nog zeer kalm. Eens over de ondiepte is het rustig motoren tussen de
vele zeil- en motorbootjes die aan een mooring (boei) vastliggen. En uiteraard
goed het midden van de vaarweg houden. Soms is het goed uitkijken naar de rode
en groene tonnen, je ziet ze niet altijd van ver, of zijn te verwarren met
mooring-boeien.
En dan begint het toch
ook hier te regenen, we zijn bijna bij de marina; van de havenmeester krijgen
we bericht dat de diepte boven de drempel nu 1m90 is, dus dat is OK om binnen
te lopen. Mooie box aan de noordzijde van de Tide Mill Harbour, en Kurt vaart
achteruit in de box zodat de wind in de neus zit.
In 2005 wilden we deze
haven ook bezoeken met ons vorige bootje, maar toen lagen we 7 dagen verwaaid
in Harwich, samen met de Saltwater I. We hebben toen per trein Woodbridge
bezocht, maar dat was natuurlijk een andere ervaring.
Na het aperitiefje aan
boord, wandelen we naar het dorpje, en gaan er eten in één van de oudste pubs,
The Kings Head, een zeer pittoreske bar, met klassieke Engelse keuken, m.a.w.
sirloin/rib eye, mushroom, tomatoes and fresh cut chips
Dinsdag/woensdag 19/20 juliScarborough Lowestoft (138 M)
6u30 reveil, ontbijt,
douche, boterhammetjes klaar, en om 8u30 verlaten we het pittoreske haventje
van Scarborough. We doen voor de eerste keer onze zeilpakken niet aan, het is
zeer rustig weer, te weinig wind om op te schieten, wellicht eens we
Flamborough Head passeren dat het wel zal aanwakkeren maar niets van dat : het
worden 24 uren gezellig motoren ! J
We zien nog vele
verschillenden vogels, de puffins zullen we na vandaag niet meer zien op deze
reis. Ook nog vaak zeehonden die verbaasd hun kopje boven water steken als ze
ons brommend hoor aankomen. Soms steken ze hun snuit helemaal verticaal naar
omhoog, en kijken je echt aan !
Kurt haalt nog 3 makrelen
boven, die terstond gekuist worden. Verder gaat het uur per uur voorbij; vanaf
de rivier de Humber, de avond valt, is het veel drukker met grote scheepvaart
dan onze heenreis. Kurt houdt in de kuip alles in het oog, ik geef de
informatie van de AIS telkens door En zo hebben we tot 1u30 onze handen vol.
Ik leg me 1,5 uurtje op de bank, en Kurt loodst ons bootje door een rij coasters. Later gaat ook Kurt even
rusten, echt slapen kunnen we geen beiden, je hoort altijd van alles, is het
niet de marifoon op 16 met weerberichten dan is het het alarm van de AIS, of de
wekker die elk uur piept om het log in te vullen.
Het is alleszins een
zeer rustige nacht, geen regen, geen wind, smooth
met een lichte deining, en een rode maan als ze opkomt, zeer mooi.
Vanaf 3u30 is het al
niet meer echt donker, en zowaar komt er rond 6 uur wat wind opzetten, zeilen
nog even bij, en motorsailend winnen we nog wat snelheid. Om 8.30 u meren we af
in Lowestoft, precies 24 uur na ons vertrek
Een korte slaappauze,
rond de middag terug op. En dan bunkeren : 3 x 15 l diesel, wasje draaien in de
laundrette van de haven en nog naar de Asda Het is lekker warm, zonneke
schijnt bijna de hele dag, Diner aan boord (de verse makreeltjes) en dan al
gauw in slaap... Rond 22 u komt er nog een NL jacht naast ons aanmeren. Dat is
natuurlijk de gang van zaken in een zeehaven zoals Lowestoft als je aan de
passantensteiger ligt.
Nog een dagje
uitslapen, vanaf morgen niet meer ! Het regent om 7 uur, het regent om 8 uur,
het regent om 9 uur, en we staan nog later op ! Ontbijten pas om 11 uur, bekijken
nadien nog enkele mogelijke trajecten en weersomstandigheden, en zoals het er
nu naar uitziet, willen we morgen vertrekken, en Grimsby overslagen (hierover
horen we niet vee l goeds en op die manier zouden we dan goed opschieten) dat
betekent dan wel weer een trip van ca. 140 mijl en meer dan 24 uur op zee.
Daarom nog enkele
boodschappen (eten en diesel). Maar eerst nog even de kuip poetsen, ik zit de lege
dieselbidon van 10 liter in afwachting al op de steiger en als we een uurtje
later willen vertrekken, is die WEG ! Hoe is dat mogelijk ? Er stapt hier wel
af en toe een collega-zeiler voorbij op deze ponton, maar vreemd volk niet,
want je komt hier maar binnen met een sleutel Mysterie dus ! En we kopen dan
maar een nieuwe bidon bij het tankstation.
Veel wind, nog steeds gale-waarschuwingen voor Humber, Thames
en andere gebieden : complexe lagedrukgebieden blijven hangen boven GB maar
ook boven B en NL als we dat lezen op de Navtex. Dus nemen we het rustig, In
de voormiddag gaat Kurt diesel halen, ik rommel nog wat op de boot, en dan s
middags lunch in de Yachtclub.
Na de middag nog een
wandeling, het is dan enkele uren droog, langs de baai tot de grote
Victoriaanse hotels die hoog boven het strand gelegen zijn. En s avonds eten
we aan boord : wat dacht je? Vis natuurlijk (codd deze keer), met eierpasta en verse
tomaten/looksaus. En eindelijk hebben we hier WIFI aan boord, dus kunnen we één
en ander bekijken en verder de weerberichten opvolgen : we downloaden,
eindelijk, het programma voor het ophalen van de gribfiles (dat zijn zeer
gedetailleerde weerkaarten die je moet uploaden en dan kan raadplegen).
Regen, regen, regen als
we opstaan maar geen tijd te verliezen, de eerste culinaire workshop van het
SeaFest begint om 10u30 en daar wil ik graag bij zijn. Dus na een kort ontbijt,
botten en regenjas aan, en in de gietende regen in de demo-tent. Aanvankelijk
niet te veel volk, maar stilaan loopt het tentje toch vol. De eerste workshop
is oa over het schoonmaken en fileren van de lokale vis : kabeljauw, zeeduivel,
tong, tarbot, leng en zalm passeren de revue, en ondertussen presenteert een
jonge vrouwelijke chef enkele mooie gerechten dat zijn goede tips voor de
volgende dagen, want wellicht blijven we nog even in Scarborough. De tweede
demo is van een leraar van de Lokale hotelschool, allemaal recepten met vis,
schaal- en schelpdieren.
Kurt heeft ondertussen
enkele nieuwe weerberichten kunnen bekijken : an unseasonably deep low will
affect the UK close on Newcastle-upon-Tyne (983 mB).
Na een soepke wandelen we samen naar de tenten van de Havenfeesten, in een
grote tent staan verschillende marktkraampjes met kaartjes, tekeningen, gebak
en zoet, verse vis, we gaan verder richting de oude stad en de winkelstraten,
om te eindigen in de grote supermarkt van Sainsburys: hier de overige aankopen
voor onze culinaire avond. Deze namiddag is het soms nog mooi zonnig geweest,
toch af en toe een bui, maar als we op de boot terug komen, is het grotendeels
droog. Op ons menu naar inspiratie van deze morgen : salade met lemon sole (tong, maar een speciale ?),
en als hoofdgerecht Zeeduivel met paprika en sjalot/witte wijnsaus, en aardbeicrumble
(dat heb ik niet zelf gemaakt !). En dan om 10u25 : vuurwerk als hoogtepunt van
het SeaFest Nog even binnen in de Yachtclub van Scarborough : die is niet
dagelijks open, maar nu dus wel : vooraleer we ergens plaatsnemen, worden we
door de commodore aangesproken, om
erbij te komen te zitten : waar komen we vandaag, wat zijn ons plannen, en wat
willen we drinken !Deze Club heeft vele
contacten met een NL zeilclub in Hoorn, en van hier zeilen ze vaak naar
Ijmuiden, een hele trip (ca. 210 M)
Zon bij het ontbijt, en
dat betekent : buiten eten ! Wegens (nog) geen vers brood : knackebrot. Vandaag
willen we Scarborough een beetje verkennen, en het ziet er naar uit dat we hier
wel even zullen (moeten) vertoeven. Er staat in de nautische Almanak aangeduid
dat er hier WIFI is, en ook de havenmeester bevestigt dit, alleen werkt het dus
niet ! Ook niet op de ganse boulevard waar het zogezegd ook moet functioneren.
We passeren bij de
toeristische dienst en vragen naar een fietsenmaker en een wasserette, en met ons
planneke in het hand wandelen we die richting uit, allebei met een opdracht.
Afspraak op de boot nadien, en we wandelen naar Scarborough Castle, hoog boven de
haven en dan afdalend naar de noordelijke kant en dan rond de kaap terug naar
de boot. Op de weg zien we hengelaars langs de zeelijn, en ook enkele mannen
met enorme verrekijkers (telescopen eigenlijk) die naar de klifkust gericht
zijn. Hier zijn inderdaad vele nesten van meeuwen. Maar daar kijken ze helemaal
niet naar: ze nodigen ons uit om te kijken, en ze zijn vogelspotters van de
peregrine falcon (slechtvalk - de valken die ook in de Arabische landen als huisdier
gehouden worden). Met zeer gespecialiseerde apparatuur en fototoestellen staan
ze al ettelijke uren te turen. Als ik vraag of ze vaak komen, antwoordt één van
hen dat ze bijna elke dag enkele uren komen kijken : ieder zijn hobby ! We
kijken ook even en het is inderdaad wel heel mooi : het vrouwtje is een duif
aan het oppeuzelen, en plots vliegt ze, met het resterende karkas naar haar
jongen. Het nest is niet te zien vanaf deze plek. We worden uitgenodigd om
morgen terug te komen.
In de haven arriveren
rond hoogwater nog 2 jachten : de eerste is een jonge gast van 17, overmorgen
viert hij zijn 18de verjaardag, die solo Rondje Around Britain volbrengt. Hij
is vertrokken uit Chichester (zuidkust) en wil terug zijn voor hij terug aan de
unief moet beginnen. Ik denk dat ik al wat van hem gelezen heb in een Engels
magazine. De andere boot is een jacht uit Veere : we helpen hen aanmeren en de
mensen zijn natuurlijk verwonderd om aangesproken te worden in het NL. Beiden
komen vandaag vanuit Grimsby, waar ze enkele dagen verwaaid lagen (gale
warnings waren daar van kracht).
Ik ben ook een halfuurtje
in de Library wezen surfen, enkel de meteo kunnen opvolgen, en het ziet er naar
uit dat we Scarborough wel zullen leren kennen.
s Avonds nog een
wandeling langs de pieren, en een fish restaurant gevonden dat ook wat anders
dan Fish n Chips serveert : lekkere gekookte krab, en zeebaars en tong !
Vanavond begint ook het Sea Feast, en we passeren even langs de tenten waar de
eerste shanty-zangeres optreedt : we kopen 2 cds en gaan die rustig beluisteren
in ons bootje met een drankje erbij Schotse Whiskey begot !
Donderdag 14
juliHartlepool Scarborough (40,5 M)
Zon zon zon vandaag !
ontbijt buiten, en we maken ons rustig klaar voor vertrek via sluisje om 12
uur. Eerder staat er niet genoeg water om voorbij de sluis, de drempel over te
varen.
De wind : 4 tot 5 N,
later NW, misschien 6. Er staat weerom een grote deining, echte golven zijn het
niet, we hijsen grootzeil en fok en aanvankelijk gaat het goed, 5,5 tot 6
knopen, en die hebben we zeker nodig, want we willen naar Scarborough, ca. 39
M, maar we moeten daar tijdig aankomen want ook daar valt de aanloop droog,
dus te laat betekent een andere haven zoeken (in dat geval terug 15 mijl
noordelijk naar Whitby, die haven is wel toegankelijk).
Als snel blijkt dat er
heel wat minder wind is dan voorspeld dus motorke in gang draaien ! En de
deining wordt er niet minder op. Kwakkelend en kloppend tikken we de mijlen af
we vullen het logboek buiten in, want als je binnen stapt, ben je gelijk ziek
dus beter wat rondkijken dan lezen,
De kustlijn is wel heel
mooi hier, we varen Whitby met de kasteelruïne voorbij, ook Robin Hoods Bay,
en vele andere baaien en groene kliffen en rotspartijen. Rond 17 uur zien we
ook het kasteel van Scarborough hoog op de klif, en als we die hoek gerond
hebben, zijn we vlakbij de haveningang. Kurt roept de havenmeester op die ons
gerust stelt dat er voldoende water staat. Dus we kunnen vlot binnen, om 18 u.
liggen we vast in de Old Harbour aan de steiger voor de bezoekende jachten.
Hier blijven we dus wel degelijk drijven. Dat is in het andere haventje (East
Harbour) niet het geval : als we s avonds even gaan wandelen, zien we alle
bootjes daar in de modder liggen, wat een gezicht !
Woensdag 13
juliNorth Shields (River Tyne) Hartlepool (26 M)
Weerberichten via
Navtex en marifoon moeten we goed opvolgen : volgende dagen veel wind
voorspeld, Thames en Dogger staan al in rood (gale warning) maar voor vandaag
staat een kort tochtje op onze planning, ca. 23 mijl tot Hartlepool. Om 10u30
gooien we los, en het sluisje staat al klaar voor ons; Sue, de secretaresse,
wuift ons uit vanuit haar haventorentje.
Even wachten voor een
cargo die de Tyne opvaart, en dan kunnen we het stukje tot de monding, zon 2
mijl motoren. Het is noordenwind, 4 tot 5, soms 6, een voordewindse koers dus
vandaag : daarom hebben we allebei ons anti-zeeziektepilleke genomen. Het is
bewolkt, tamelijk grijs. We rollen de fok open, en wachten even af of de
snelheid voldoende is : we zeilen op die manier 5,5 tot 6 kn, en krijgen nog 1
kn stroom mee, dus hier gaan we het mee doen. We hebben tijd en moeten geen
rekening houden met een mogelijk klapgijp, want er staan behoorlijke golven
achterop het is dus de kwakkelkoers : hoewel alles goed vast staat binnen,
horen we vanalles tikken, en kloppen en lawaai maken (kleine flesjes kruiden,
de plastic bekertjes, enz ).
Ik stuur de hele rit, kwestie van goed bezig te zijn, en niet ziek te worden,
maar het gaat vlot. Als weHartlepool
gaan aanlopen, is het er heel grijs, wellicht regen daar, en ik denk ook bliksem
te zien.
Maar regenen doet het
alleszins niet. Voor de aanloop nog een gijp en op 0,5 mijl voor het sluisje,
motor op en in de ondiepe geul tot daar. Deze haven is aan te lopen vanaf 4 u
voor tot 4 u na hoogwater, en wij zijn er nu net op HW, dus water genoeg.
Sluisje staat open, we leggen ons aan de drijvende steiger vast, en worden naar
Engelse gewoonte, door de berth master
verwelkomd, en mogen zelf een box kiezen op de visitors pontoon V.
Om 15u45 liggen we
vast, droog en soms met een schuchter zonneke van achter een dik wolkendek. We
gaan naar het havenkantoor, we moeten maar morgen komen betalen, WIFI is wel
geïnstalleerd maar werkt niet. Dan maar weer een andere oplossing proberen te
vinden, want in North Shields ging het ook al niet (hoewel ook daar vermeld was
dat WIFI aanwezig was).
Maar eerst eten we aan
boord, vanmiddag hebben we alleen een granenkoek gegeten, en we hebben allebei
honger.
Na het ontbijt gaat
Kurt met de fiets naar de visafslag om onze bestelde zeevruchtenschotel af te
halen : verrassing = band van mijn vouwfietske is plat daarmee zullen we in
een andere haven naar de fietsenmaker moeten, want die banden gaan er niet zo
gemakkelijk af, het is een heel ander systeem dan met een derailleur.
We wandelen tot de
halte van de metropolitan, die hier
niet ondergronds is, in de stad Newcastle wel. In ongeveer 15 minuten staan we
in het centrum van de stad, zeer gemakkelijk.
We vonden Newcastle een
zeer propere stad, leuke verkeersvrije winkelstraten, we wandelen de oude
St.Nicolaskerk binnen, en dan naar de rivier de Tyne, en de Millenniumbridge.
Dat is een voetgangers/fietsersbrug die één keer per dag kantelt, spijtig
genoeg waren we een kwartier te laat voor dit spektakel. Deze wijk is helemaal
gerenoveerd, oude pakhuizen werden appartementen, en je kan mooi wandelen langs
de kaden. Aan de andere kant van de rivier is een museum voor moderne kunst in
de oude gebouwen van een flour
fabriek (bloem), en ook een zeer moderne constructie met een theater/evenementenhall.
Vlak voor de millenniumbrug mogen jachten ook aanmeren voor een bezoek aan de
stad. We lunchen in een soort Zuiderterras-achtig etablissement. In de retour
over de Swing Bridge, en er zijn nog zon 4 andere bruggen (één hele hoge voor
trein, voetgangers en autos).
Als de winkels sluiten,
vertrekken we ook uit Newcastle en na 19 uur zijn we aan boord. Klaar voor onze
Engelse Zeevruchtenschotel met krab, mosselen, rivierkreeftjes, scampi,
garnalen,
Weer zon bij het
ontbijt buiten. Als ik eitjes aan het bakken ben, hoor ik Kurt babbelen in de
kuip, het is een andere havenmeester dan gisteren, hij komt ons welkom heten,
als we vragen hebben, moeten we maar naar het havenkantoor komen, of oproepen
via de VHF ! Ze zijn hier in totaal gedurende de dag met 4 mensen op het
havenkantoor, en dus s nachts altijd iemand present om ook de sluis te
bedienen.
Kurt vouwt de fietsen
open, we gaan op pad richting Tynemouth, via het bekende Noordzee-fietspad. We
passeren het station van de reddingsbrigade, en spreken één van de mannen aan ;
hij nodigt ons uit om even te komen kijken, en we zeggen dat we gisteren het
jacht waren dat ze bijna overhoop vaarden ! Oh ja, zegt hij, dat was nogal een
spektakel om jullie te zien botsen op onze hekgolf ! Da zal wel
Even verder is de
visafslag, de oude gebouwen zijn ze aan het renoveren, er zijn 2 grote
visgroothandels (hmhm, we bestellen er een visplateau voor morgen) en een
aantal Fish n Chips shops. Kurt wil een keer in zon etablissement eten, dus
hop daar binnen : de geur (stank) van het frituurvet is overweldigend. Het zit
hier wel stampvol. Als je fish and chips bestelt, moet je kiezen tussen haddock (schelvis) of cod (kabeljauw), en we nemen van elk
één. In de prijs is bovendien een pot thee inbegrepen ! maar dat laten we maar
zo, en bestellen cider en cola erbij toch zie je dat al die Engelsen hier thee
bij hun frieten en gebakken vis eten, very
strange !
Het is ondertussen aan
het gieten buiten, en wachten dus maar even om te betalen. Als het gestopt is,
terug de fiets op, en het wordt weer mooi zonnig. We rijden langs enkele mooie
baaien aan de monding van de rivier, wit strand, enkele enthousiaste zwemmers,
en op elk stukje mooi strand, 2 redders die het bewaken. Het kustdorp Tynemouth
is residentieel, heel mooi opgemaakte oudere huizen, en ook in de dorpskern, mooie
winkeltjes, pubs, restaurants, En zo fietsen we terug naar de haven voor een
rustige leesavond aan boord.
Zondag 10
juliEyemouth North Shields (River Tyne) (63 M)
We vertrekken om 9 uur,
klaar voor een traject van 10 of 12 uur, afhankelijk van hoe lang de wind
westelijk blijft ! Via de smalle doorgang tussen de rotsen terug buiten, ik
denk dat dit altijd spannend zal blijven. Aanvankelijk dus een lekker windje,
west, dus halve wind ! We lopen 6 tot 6,5 kn, na een uurtje al wat minder want
de wind neemt al wat af, en Kurt haalt de halfwinder boven En we gooien ook
het makrelenlijntje nog eens uit ! Maar de vissen laten het afweten, na 6 uren
van proberen, kortere lijn, langere lijn, dieper hangen, ondieper laten hangen,
de makrelen happen niet toe !
In de namiddag draait
de wind eerst 180 ° en nadien pal zuid, dus op kop, en veel te weinig om nog
wat mee te doen. De zee is opmerkelijk rustig, en dat maakt dat ik gemakkelijk
kan rommelen en koken in de kajuit En met de automatische piloot op, kan Kurt
zich druk maken in de vissen die niet bijten (Wat doen we toch verkeerd
vandaag?). We zien wel vaak zeehondjes hun kopje boven het wateroppervlak
steken, maar ze zijn zo moeilijk vast te leggen op foto. En natuurlijk vele
vogels langs de Farne Eilanden en Holy Island ! En opnieuw vandaag, zonnig en
aangenaam weer, daarmee willen we niet zeggen kortebroekenweer (onze shorts
liggen nog proper weg) maar droog, soms bewolking, meestal zonnig.
We naderen stilaan de
rivier de Tyne, we willen de eerste marina op 2 mijl van de monding aanlopen.
Hier zien we nog eens enkel cargoschepen binnenvaren. Als we tussen de pieren
binnenvaren, roepen we VTS Tyne op, All clear, we can proceed. Ineens zien we
een kleine RIB van de Reddingsbrigade voorbijscheuren, en horen we via de
marifoon dat er een man in het water is, ergens bij de pieren. En dan moeten we
zelf een uitwijkmanoeuvre doen, want de grote reddingsboot giert met zwarte
rook uit de motor zijn box uit, en daar waren we vlakbij dus ! En dan een boeggolf
die ons goed door elkaar schudt. Goed geschrokken, maar alles OK ! De
achterblijver van de brigade roept vanop de kade of het goed gaat met ons ja
dus.
We roepen het sluisje
van de marina op, dat staat op groen als we er zijn, en we kunnen meteen de
sluis invaren. Hier weer de engelse manier van versassen : boot vastleggen op
een drijvende steiger, gemakkelijk, en dan jezelf goed vasthouden ! want de
sluisdeuren gaan open tot 15 cm, zodat het water binnenstroomt met een
gigantische snelheid en turbulentie natuurlijk. De sluis/marinawachter komt met
een folder van de haven naar ons, daarop aangeduid de ligplaats voor ons, en
alle mogelijk informatie, wat een welkom !
Mooie rustige marina,
grote boxen (à la Wemeldinge), gemakkelijk af te meren, Om 21 uur liggen we
vast. Nog een drankje in de kuip op deze zeer zachte avond doucheke en bed in.
In Eyemouth liggen alle
bootjes aan een lange steiger, twee of drie naast elkaar. Onze buren achter ons
vertrekken om 6 uur, en dan ben je natuurlijk wakker. Dus even op om hen mee
veilig langs onze boot te begeleiden, natuurlijk niet meer zelf in slaap
douchen, oprommelen, om 9 uur vertrekt de boot waarnaast wij liggen, babbel
hier en daar, en om 11u30 is het te laat voor ontbijt, dus dan maar ineens
brunch ! We hebben zin in iets zuiders want het is fantastisch zonnig, dus
tortilla met chorizo en nieuwe aardappeltjes
s namiddags enkele
boodschappen, naar de lounge/bar Oblo om meteo te bekijken, alles rustig, wel
elke dag kans op showers en thundery moments nog een wandeling in het
dorpje. Als we terug op de steiger komen, zijn er weer enkele zeilers
aangemeerd, naast ons een Duits jacht met 2 kinderen, ligplaats in Stavoren
(Ijsselmeer), en achter ons een Engels jacht dat vorig jaar rond Schotland
gevaren heeft (dus noordkust en via Caledonisch Kanaal). Het geeft je op die
manier altijd nieuwe ideeën voor volgende bestemmingen
Voor vandaag geven ze
veel regen en thundery showers, wind
O of NO 3 of 4, maar we gaan vertrekken,we zullen wel zien hoe het wordt.
Om 9 uur gooien we los,
hebben tij mee in de Firth of Forth, het eerste smallere stuk doen we op de
motor, en dan kunnen we op zeil, scherp aan de wind, af en toe een slag om deze
monding uit te zeilen De wind wakkert aan, en we zetten de reef 1 erin Als we
Bass Rock naderen, kunnen we dat ruiken ! En weer aan- en wegvliegen van de
prachtige Jan-ven Genten ! Als ze terug vliegen naar de rots, hebben ze repen
wier in hun bek voor hun nesten/broedplaatsen.
Vanaf Bass Rock is het
in principe ruimer varen, maar nu is de wind geruimd naar ZO, dus opnieuw op de
kop Rond 17 uur staat tij tegen en gaat de motor op. Zo kunnen we ook dichter
bij de kust varen. Het zonneke komt kijken, het is de hele dag droog gebleven !
Niet erg warm, maar beter zo. Om 20 uur varen we Eyemouth voor de tweede keer
binnen. We worden verwelkomd door de grote zeeleeuw die hier woont in de
havenkom. We meren af naast een kleine LM motorsailor, spuiten de boot proper,
en kleden ons vlug aan om nog wat te gaan eten in de local pub/The Ship Hotel.
Meteo geeft
windwaarschuwingen, en de wind staat pal op kop als we zouden vertrekken, dus
blijven we nog een dag hier in Port Edgar Bovendien ook veel regen naar men aankondigt.
Dus rijden we terug met
de bus tot Edinburgh. En daar op een andere bus, nl. de toeristische Hop on-hop
off-bus, voor een tour langs de hoogtepunten van de stad. Een aantal daarvan
hadden we natuurlijk al wandelend gezien, maar toch leuk om dit met een
dubbeldekker te doen de eerste keer helemaal rond en met de koptelefoon alles
beluisterd en op de benedenetage (wegens regen), en de tweede keer boven en af
en toe afgestapt.
We gaan in één van de
oudste pubs van de stad lunchen, met een whiskytje en typische blonde ale.
Vandaag een dag van
allerlei dingen : Kurt gaat mazout halen, blijkt een hele afstand te zijn.
Poetsen in boot want geen mooi weer. We hebben ook beslist om een upgrade te
kopen voor onze kaartplotter : en nu kunnen we nog verder als we willen, zelfs
tot in Groenland J !
In de namiddagwandelen we naar de supermarkt en een
bar/lounge waar we kunnen internetten. En s avonds eten we aan boord, onze eerste
echte Schotse sirloin-steak.
Bewolkt vandaag en de
meteo zegt regen, dus we nemen de regenjasjes mee in de rugzak. Vandaag gaan we
naar Edinburgh maar met de bus vanuit Queensferry. Eerst even naar de Librairy
waar we ons blog kunnen bijwerken.
We kopen tickets voor
Edinburgh Castle en volgen eerst even een kleine rondleiding, en nadien
bezoeken we enkele aparte musea binnen de kasteelmuren. Het blijft grotendeels
droog, dus dat is meegenomen.
Langs de Royal Mile, de
toeristische ader van de stad, is het gezellig druk, vele winkeltjes met
cashmere sjaals, kilts, en andere Schotse souvenirs, leuke pubs, bars We
hebben van de hobbyvissers uit Amble, Virginia en Sandy, een tip voor een
visrestaurant, Mussel Inn, daar is het aanschuiven, we mogen om 21 terug komen,
maar als we buiten willen zitten, lukt het wel het motregent een beetje, maar
het is helemaal niet koud, en de zonnetent (nu regentent) is open, dus zo gaat
het wel lukken.
Rond 22u30 nemen we de
bus retour naar Queensferry
Stralende zon als we opstaan : ontbijt in de kuip dus ! Vandaag staat Edinburgh op het programma Nu, we zeggen dan wel dat we in Edinburgh aangemeerd zijn, maar bij nader inzien, liggen we in Port Edgar, en dat is eigenlijk Queensferry, en toch nog een eindje van de hoofdstad van Schotland af.
Kurt haalt de fietsen van boord, en we gaan naar het havengebouw om te betalen, en dan meteen richting stad. Via een mooie fietsroute, langs de rivier, onder de 2 bruggen, een mooie golfcourse langs, op en neer, en nog meer op langs een groot Estate, dan is er twijfel over de route, en we kiezen de verkeerde kant zeer pittoresk dat wel, maar we komen bij een riviermonding en kunnen hier niet oversteken. We zien aan de andere oever een leuke pub, maar spijtig genoeg moeten we helemaal terug naar boven een hele trot.Zo arriveren we bij Cramdon Brig, tijd voor een stop, we zouden in de helft zijn, dus tijd voor een klein hapje en een drink ! En dan verder, nu komen we stilaan in bebouwde kom, maar het fietspad 76 is nog steeds zeer rustig, langs kleine woonkernen, tussendoorpaadjes, tot we uiteindelijk echt in de stad komen ! Hier is het weer opletten als fietser natuurlijk. Er zijn geen echte fietspaden meer, en dat links rijden is nog steeds een uitdaging !
We komen gelijk in het centrum terecht, Princess Street en het park vlak onder Edinburgh Castle. We klimmen verder en zo komen we in High Street die naar het kasteel leidt. Bij St. Giles Cathedral blijven we even kijken naar 2 trouwerijen, links een huwelijk voor de burgerlijke stand, en rechts voor de kerk voor allebei speelt een Piper in traditionele kledij de doedelzak.
Bij de entree van Edinburgh Castle is het druk : dat heeft te maken met de wissel van de wacht. Omdat het al 16 u. is gaan we hier vandaag niet meer binnen. Misschien dat we morgen terugkomen. We wandelen nog wat rond, en dan vangen we onze fietsretour aan Nog ongeveer 20 km retour dus ! Maar nu nemen we een stukje de grote baan, minder pittoresk natuurlijk. Na 10 km wel terug het rustig Coastal Cycle Path 1 Zo arriveren we in Queensferry, het dorpje waar we dus liggen met de boot. Daar gaan we eten in het visrestaurant The Boat House : voor een maandag flink bezet ! Een aanrader, en een mooi zicht op de railwaybridge en de eilandjes erbij.
En dan naar de boot en de fietsen ontmantelen ! 43 km op de teller en geen platte kilometers.
Vandaag niet zo vroeg op, maar toch nog om 7 uur de wekker: weeral een blauwe lucht, een stralende zon, maar s morgens nog fris We hebben gisteravond nog een buurman langszij gekregen, met drie mannen, die moeten natuurlijk over onze boot als ze aan de wal gaan, en zo ben je ook vlug opgestaan.
Ze vertrekken even voor 8 uur en wij zijn dan ook bijna klaar, dus daar gaan we voor de trip naar de hoofdstad van Schotland : Edinburgh, here we come ! Eerst proberen veilig de haven van Eyemouth te verlaten, wederom spectaculair via de smalle havenuitgang naar het baaike omgeven door rotspartijen. Vanuit het havenhoofd zie je de golven breken en hoor je het razende lawaai. Eens op zee, is het zeer rustig, wel weer die deining maar toch minder dan gisteren. Het eerste uur kunnen we zeilen, maar daarna weer niet ! Automatische piloot op koers gezet, op waypoint Bass Rock op ongeveer 20 mijl vanaf Eyemouth.
Deze rots ligt aan de monding van de delta Forth, een brede monding die tot Edinburgh reikt. Op Bass Rock bevindt zich één van de grootste kolonie Jan-van-Genten, en die zijn nu volop aan het broeden op duizenden (tienduizenden) nesten : we varen rond de grote rotspartij, die wit ziet van de vogels en de nesten : het is een aan- en afvliegen, je ruikt de vogels wel degelijk, en wat een gekrijs !Maar het is een prachtig zicht ! Vandaag zien we ook weer enkele zeehonden en éénmaal een dolfijn. Daarna passeren we nog enkele kleinere rotseilanden, en dan zijn we bijna gearriveerd in Granton Dock. We meren af aan de visitor pontoon, we merken dat hier geen electra is, en omdat we hier toch enkele dagen willen blijven overnachten, beslissen we om nog even verder te varen (TTZ nog 8 mijl), tot de marina van Port Edgar. Dat is voorbij de 2 bruggen, en dus nog zon anderhalf uur verder, maar we hebben nog tij mee, dus dat lukt nog wel.
Rond 18 u. liggen we vast in de marina Havenmeester is niet meer te bespeuren, dus we zoeken ons zelf een lege box, en morgen zullen we wel zien.
In de kuip onder een stralende avondzon drinken we een glas op Edinburgh en op onze tocht totnogtoe !
Wekker op 5 uur,
vertrek om 6 uur vanuit Amble er is bijna geen wind, dus op motor. Vandaag
willen we dicht bij het land varen, want het schijnt dat dit één van de mooiste
stukjes Britse kust is. Bovendien zijn er weinig ondiepten zoals we die kennen
voor de Belgische Kust maar we moeten wel goed opletten voor de rotsformaties
Het is rustig en zonnig
weer, de zee is smooth maar er is
wel een grote deining, heel raar, en dankzij deze swell, voel ik me misselijk. Maar het betert als we de Farne
Islands naderen, dat wil ik zeker niet missen. We varen traag tussen de Inner
Farne en de kust, het is hier prachtig, heel veel vogels, opnieuw de
papegaaiduikers, sternen, jan-van-genten, op één van de eilanden staat een
mooie vuurtoren en langs de kliffen ervan, zitten duizenden vogels te
kwetteren we zetten de motor even af en laten dit even op ons afkomen.
Aansluitend varen we ook nog even een bekende ankerplaats, the Kettle, het is
hier ongeveer 4 m diep, en je ziet de bodem. Amazing !
Na de Farne Islands, is
Holy Island aan bakboord gespot. Hier staat een groot kasteel, Lindisfarne
Castle, waarvoor je ook kan ankeren, en met de bijboot het kasteel en het
kleine dorpje kan bezoeken. Maar dat doen we niet, we varen er rustig voorbij.
Daar zien we plots een hele groep zeehonden, het zijn niet de kleine zeehondjes
die wij vaak zien op de Oosterschelde, maar het blijkt de Atlantische zeehond
te zijn, met een veel grotere kop. En ze maken een loeiend geluid, ze roepen
ons precies.
Verder op dit traject
wordt het alsmaar warmer, het is lekker toeven in de kuip, en we worden er
allebei moe van. Nog even wakker blijven, want de aanloop van Eyemouth is
tricky ! Vanuit de noordkardinaal moet je een vaste koers uitvaren, en dan nog
zie je aanvankelijk het havenhoofd niet het is dan ook een smalle ingang
(slechts 17m), en links en rechts breken de golven op de rotsen dus zeker niet
met een hevige noordenwind aan te raden. Maar vandaag geen probleem. We vinden
een mooi plaatsje aan de drijvende steiger, hier liggen ook veel vissersboten.
We zijn nu in Schotland net twee weken na ons vertrek
vanuit Wolphaartsdijk.
We staan op rond 8 uur
en willen in het caféke dichtbij de haven gaan ontbijten; daar zouden ze ook
internet WIFI aanbieden. Spijtig genoeg gaat die bar pas open om 10 u, dus daar
staan we mooi op straat! Vlak er bij is er ook een B&B/Pub The Schooner, en
we gaan daar horen of ze breakfast aanbieden : de poetsvrouw zegt dat het OK
is, en we stappen verder gewoon de huiskamer binnen : mevrouw is verrast, ze
weet van niks (natuurlijk niet, we hebben ook niet gereserveerd), maar ze
informeert bij haar man (de kok ?) en het is OK. Dus full English breakfast:
toast, thee, bacon, pens, bonen, tomaten, ei meer dan voldoende ! En bovendien
kunnen we in de pub nadien nog internet raadplegen. Kurt gaat ook diesel halen,
en rond 10u30 zijn we vertrekkensklaar voor de fietstocht.
Het is fris maar mooi
weer, over zee is het onbewolkt, en boven land vormt zich zoals de vorige dagen
een zwaar wolkendek. Maar het is goed fietsweer we passeren eerst Warkworth
Castle, en dan bevinden we ons weer op fietsroute n° 1, het Coastal Path, een
glooiende route langs landelijke gebieden en klifkust, tot in Alnmouth, waar de
rivier de Aln in zee uitmondt. Het laatste stukgaat lekker vlug We stoppen bij het hotel dat vlak aan de golf course
ligt voor een verfrissing, en dan terug naar Amble, want straks zijn we
uitgenodigd om met de Morning Star, de boot van onze buren te gaan vissen.
Zoals afgesproken
vertrekken we rond 15u30 met Virginia en Sandy, dat is eens wat anders op zon
traditionele coble dan met ons modern zeiljachtje. Op ongeveer 2 mijl van de
haven gooit Sandy 5 lobster pots uit,
die zijn onderling met lijnen verbonden, en vooraan en achteraan gemerkt met
een boeike zodat hij ze morgen kan terugvinden. In de lobster pots heeft hij vers visafval gestoken om de kreeften te
lokken. En dan is het tijd om te vissen : met twee hengels proberen Sandy en
Kurt makreel te vangen. Na twee minuten zegt Sandy dat het geen goede plaats
is, en hij verplaatst de boot, 300 m verder. Daar proberen ze opnieuw : en na
nog geen minuut haalt Sandy de ene na de andere makreel boven soms met twee en
drie tegelijk ! En ook Kurt heeft prijs, dat gaat hier snel : in minder dan een
kwartier halen ze ca. 25 vissen naar boven, en dan stoppen we maar, want Trop cest trop ! Dan varen we nog even
dichtbij Coquet Island waar de puffins hun nesten hebben en waar wij met de
diepgang van onze boot niet durven varen. We genieten hier al driftend van deze
natuurpracht.
Op de retour geeft
Sandy nog een demonstratie over hoe de makreel het best te fileren, en dat gaat
heel snel bij hem. De boot wordt schoongespoeld en we belanden veilig in de
haven.
s Avonds eten we : ja,
natuurlijk, makreel ! gewoon gebakken in olijfolie, met verse aardappeltjes en
een slaatje. Meer moet dat niet zijn. En we kunnen nog de hele avond
buitenzitten, wat een luxe !
Geen haastige ochtend,
maar gewoon voort maken We zetten alles in gereedheid om rond 11 uur te
vertrekken. Het is zonnig, de weerberichten voorspellen wel af en toe en bui,
en variabele of NW wind 3 tot 4. NW is niet wat we willen, maar we zullen wel
zien hoe variabel uit zal draaien
Als we om 11 uur
losgooien, valt er net die ene bui ! Dus nat vertrekken, maar het klaart verder
uit. Aangezien er vandaag maar een korte tocht op het programma staat, kunnen
we ons wat permitteren, ttz als de snelheid wat afneemt door weinig wind,
kunnen wat aanmodderen. Voor Kurt betekent dit : vislijntje gooien !
We zien hier meer en
meer vogels : papegaaiduikers (puffins), drietandmeeuwen, jan-van-genten, ze
landen voor de boot en blijven in de buurt wat rondzwemmen, een heel koddig
gezicht, zeker die papegaaiduikertjes met oranje snaveltjes en felle pootjes.
Vandaag zien we ook een zeehondje bij de aanloop van Amble, en het snoetje
blijft ons een tijdje volgend aankijken. Snoezig ! En ondertussen heeft Kurt
ook de eerste makrelen opgevist : drie in totaal, en dat is genoeg voor
ons.
Het water is zeer
donkerblauw/zwart van kleur, ziet er zeer proper uit, zal zeker koud zijn, dat
hebben we nog niet uitgeprobeerd. Vandaag hebben we geen enkele cargo gezien,
hoe noordelijker we gaan, hoe rustiger het precies wordt. Wel enkele zeilers
ontmoet op dit traject
Om de Marina van Amble
aan te lopen, moeten we rond Coquet Island varen, en goed opletten want er is
een ondiepte waar al verschillende zeilers op vastliepen en dat willen we niet
graag meemaken. We arriveren rond hoogwater in Amble, en hebben voldoende
diepte om veilig de marina aan te lopen. Als we via marifoon oproepen, krijgen
we meteen een box toegewezen, en de havenmeester vraagt of we assistentie nodig
hebben : dat is altijd welkom natuurlijk, en als we de steiger naderen, staat
de havenassistent ons op te wachten : wat een service. En dan krijgen we een
zware regenbui met donder en bliksem op ons dak, maar we zijn veilig binnen en
hebben een mooie zeildag gehad.
We ruimen de boot op,
ik kuis de makrelen, en we geraken aan de babbel met onze buren. Ze zijn
hobbyvissers, en hebben een typische cobble-vissersboot. Die worden nog
gebruikt om zeezalm te vissen met lange staande netten, maar deze mensen,
Virginia en Sandy, zetten lobster pots uit : dat zijn manden waarmee ze
kreeften vangen en die ze 24 uur te water zetten, en nadien gaan ze die
ophalen. Als hobby-vissers mogen ze zo 5 van die manden uitzetten. Sandy legt
ons alles uit, en nodigt ons uit om morgen mee te varen : dat zien we
natuurlijk wel zitten, en aangezien we hier toch een dag wilden blijven, happen
we toe.
We
eten aan boord, nadien gaan we een koffie drinken in de local pub The Harbour
View, waar we prompt uitgenodigd worden om deel te nemen aan de quiz avond,
maar dat laten we aan ons voorbijgaan. Nog een stop bij douches : wat een luxe
bij het vrouwencomplex : er is een cel met een ligbad (dat hebben we ooit nog
eens gehad,nl. in Shotley Marina in
Harwich), maar de 2 douchecellen zijn zeer groot, en hebben allebei een zeer
ruime en luxueuze regendouche ! Bij de mannen, is het gewoon.