Balenais eenEverson 33, een 10 m lange zeilboot, met vaste
zomerligplaats in Wolphaartsdijk (NL). In voor- en najaar beleven we vooral
leuke zeiltochten op het Veerse Meer en de Oosterschelde. DeBelgische en Nederlandse Kust
en de Westerscheldestaan
eveneens regelmatig op het programma.
In de vakanties gaan we verder : Denemarken (in 2009 en
2010), tot Edinburgh (Schotland in 2011), naar Jersey en Guersney, tot St Malo
en St. Cast (in 2012), de Engelse Oostkust, Londen, Chatham en dan zuidelijk
tot Weymouth (in 2013), Bornholm en zuid-Zweden (2014) en de Duitse Hansesteden en Rügen in 2015. Vakantie 2016 was 2,5 week Veerse Meer wegens motorproblemen, en nadien nog tot de Engelse Oostkust en Wells-next-the Sea ! 2017 werd het Kopenhagen, met heenreis via de Eider en het Kielerkanal.
2018 staat onze neus opnieuw richting de Oostzee... om samen met vrienden retour te komen naar Zeeland.
Zoeken in blog
Zeiljacht Balena
Zeilavonturen dichtbij en verder weg met onze Everson 33
26-06-2012
Special Island Tour
Dinsdag 26 juni St.
Peters Port (Guernsey)
Vandaag staat een eerste verkenning van Guernsey op het
programma, maar eerst het verplichte bezoek aan de havenmeester. En na een manoeuvre
van een Franse boot die ons op een haar na aanvoer, zoeken we toch een box op
aan de andere kant van de havenkom.
Met Stéphane en Christel vertrekken we per bus voor een
hop-on-hop-off tour (denken we tenminste) Eerste stop is St. Sampsons harbour,
waar eigenlijk niet zo veel te zien, maar waar we heel wat aflachen met de
reden van de stop (inside joke J)
Als we terug willen vertrekken, blijkt dat we het helemaal verkeerd begrepen
hebben, en kan je wel met het ticketje heel het eiland rondrijden, maar dan
zonder tussenstops ! Dus opnieuw een kaartje gekocht, en heel de rit afgewerkt
tot we terug aan de busterminal gekomen zijn. Langs de rotskust mooie panoramas,
pittoreske, smalle lanes, mooie en
vrolijk gekleurde tuinen en beplantingen, maar alles zou nog veel fleuriger
zijn moest er wat zon zijn. Het is tamelijk mistig, in de latere middag klaart
het nog open.
We gaan laat lunchen in de pub van een hotelletje, en
aansluitend bezoeken we het Tourist Office op zoek naar fietsroutes. In de
leuke straatjes van St. Peters Port vinden we in de Chandlery eindelijk de
Imray Gids van de Kanaaleilanden. Daar gaan Stéphane en Christel ook een auto
huren.
We gaan aansluitend op de borrel bij Ron en Saskia van de
Windveer, en eindelijk komen we te weten wie die Ollander was die ons via VHF
vermaande om op 16 te babbelen (en eigenlijk heeft ie gelijk ook) !
s Avonds is het weer een spektakel om te zien hoe de havenmeesters
in hun kleine bootjes de verse lading schepen binnenloodsen.
Maandag 25 juni
Cherbourg St. Peters Port (Guernsey) : 45 M
Na een goede nacht met Reflex Spray van Christel en een
warmwaterkruik in de nek en op de schouders, voel ik me al een stuk beter en
bovendien is het zonnig als we opstaan ! Dat belooft voor onze tocht naar
Kanaaleiland Guersney. We moeten met
hoogwater Cherbourg vertrekken, dat is pas om 13u30. Dus hebben we nog alle
tijd om rustig alles klaar te maken. Kurt en Stéphane doen de boodschappen,
brood en mazout, en zijn daar naar gewoonte even zoet mee !
Nog even palaver met ons konvooi, en dan starten de
motoren voor de beduchte Alderney Race : een zeeëngte tussen de Cap de la
Hague en het eiland Alderney waar het kan spoken, dat lezen we toch in alle almanacs en pilots Het eerste stuk tot de Cap kunnen we scherp zeilen, en
hebben we al mooi stroom mee (tot ca. 3,5 kn, leuk dus) Dan is het kunst om
niet te noordelijk te varen, of je wordt naar Alderney getrokken (dat hebben
we van Erik en Inge goed genoteerd !) en daar willen we nu nog niet naartoe,
dus motor bij om in de wind zuidwestelijk te varen, de Race in Het valt
allemaal reuze mee. Even is er een warrig patroon van golven die hoger zijn dan
voordien, maar dat is slechts een kwartiertje, eens de Cap echt gerond, gaat
het smoothly verder Eigenlijk te
smoothly, want er is te weinig wind om terug te kunnen zeilen. Af en toe
proberen we, maar als we niet voldoende snelheid op de teller zien, zouden we
de stroom-mee verliezen en dat willen we dan ook weer niet. Het is ondertussen
flink frisser geworden, zeer vochtig en er vallen enkele druppels.
Rond 20u30 lopen we de voorhaven van St. Peters Port aan. Vanuit
Cherbourg kom je daar sowieso te vroeg aan omdat de havenkom van Port Victoria een drempel heeft (die komt droog te staan)
en er moet dus terug voldoende water zijn eer je binnen kan (2,5 uur voor tot
na HW). De mannen van de Port Control nemen alles in handen en zeggen waar je moet wachten. We
liggen tot ongeveer 22 uur te wachten, in de drizzle (motregen), uiteraard wachten we binnen maar dan komt alles
op gang en worden de ongeveer 40 wachtende jachten per groepjes van 3 naar
binnen begeleid en word je een plaats toegewezen. Wij moeten aan een lange
steiger, dat gaat vlot, ondertussen is het donker en aan het regenen en een
halfuurtje later liggen we dus vast en is alles goed nat, maar we zijn er dus:
Guersney, St. Peters Port, kanaaleiland 1 !
We hangen de natte kledij te drogen in de achterkooi, drinken nog een glas, en vallen als een blok
in t slaap.
Ik ben al om 7 uur wakker met een verschrikkelijke pijn in
schouders, nek, en onderkant van het achterhoofd Een koude ? Rare vorm van
migraine ? Ik weet het niet, enkele dafalgans later, nog steeds niet minder.
Het regent sinds vannacht, en het is niet gestopt tot 14 uur
deze middag. Kurt staat wel op tijd op, gaat betalen bij de havenmeester en ook
douchen; ik blijf maar wat liggen, rond de middag toch maar gaan douchen naar
de Capitainerie, met botinnen, K-way en paraplu alles gaat heel traag vandaag
vanwege die nek en hoofd (en het is zeker niet van de wijn of wat anders !!)
Tegen 4 uur klaart het wat op, een schuchter zonneke komt af
en toe kijken, en we gaan even naar de stad om een bakkerke te zoeken. Op
aanraden van Marc en Annick willen we vanavond toch even naar de Yachtclub met
Stéphane en Christel.
We zullen wellicht morgen vertrekken naar Guersney, en hebben
al overlegd met de NL collegas van het konvooi, die we sinds Boulogne al op
sleeptouw hebben (of zij ons ?). In ieder geval, t is een leuke bende, 2
Friese boten (Uus Foam en een Koopmans 39), een Hollandse (Windveer) en een
Zeeuw (Ventriosa, vanuit Wolphaartsdijk).
Zaterdag 23 juni
St. Vaast La Hogue Cherbourg : 32 Mijl
Afspraak om 10 uur : het is markt in St. Vaast, en we hebben
van horen zeggen en lezen dat het pittoresk en de moeite is. Dus op tijd eruit,
klein ontbijt, douche, afwassen, één en ander oprommelen Ik informeer nog even
bij de havenmeester in verband met te vertrekken uur voor Cherbourg, en hij
zegt dat het best tussen 13 en 14 uur is iets vroeger dan we zelf uitgedokterd
hadden, maar we zullen dus zijn informatie maar ter harte nemen.
Op de markt: enkele biologische groenten- en bloemenkramen, wat
kleding en mercerie. We gaan ook nog even langs bij Gosselin, en tegen de
middag zijn we terug bij de boot om nog een boterham te eten vooraleer we
vertrekken. Het is lekker zonnig, W 4/5, later zou het minderen 3 en zelfs
misschien 2 , evt. NW gaan draaien. We maken ons klaar en vertrekken, terug met
het konvooi van 6 boten rond 13u30. We hebben 1 reef gezet, maar die gaat er al
gauw uit. We varen ongeveer halve wind de eerste mijlen, maar als we dichter
bij de Cap Barfleur komen, dan zien we venijnige golfjes voor de zekerheid
maar terug een reef erin, je weet niet wat er na die kaap nog staat. We zeilen
met een mooie snelheid, en krijgen er gemiddeld 2,5 knoop stroom gratis bij,
dus zo gaat dat wel snel. Wanneer we een stuk boven de Cap de Barfleur zijn,
gaan we overstag, en is het scherp bezeild tot Cherbourg, onze bestemming. Rond
17u30 zeilen we de grande rade binnen, we bergen de zeilen hier en liggen om 18
uur vast in een mooie box : 32 mijl op de teller. Tijd voor een borreltje in de
kuip, we nodigen onze NL buren van de Windveer uit, en aansluitend eten we nog
een pasta.
Kurt gaat even bij de Saltwater naar het voetbal kijken, FR
S, maar houdt het voor bekeken na de eerste helft.
Fris ontbijt in de kuip, nadien even lekker terug binnen,
maar het is zonnig. We rommelen wat, en rond de middag hebben we afgesproken
met Stef en Christel om samen te gaan eten bij de Tomahawk dus terug
normandische visspecialiteiten op het menu, krab en spinkrab, pladijs en
matelote (een lokaal gerecht met hondshaai,
aardappelen en cider).
Om 3 uur vertrekken we met de Tahitou 2, de amfibiewagen/boot naar het eilandje Tahitou, waar het tweede fort van St. Vaast staat. Daar is
ook een maritiem museumpje, enkele mooie tuinen, met eerder exotische planten
en ook een zeetuin, met gewassen die gedijen in een zeeklimaat. Vanuit de
toren van het fort hebben we een mooi zicht op de stad, de haven en ook het
stuk zee dat we morgen zullen bezeilen In plaats van terug te gaan met de
amfibieboot, wandelen we terug naar St. Vaast. Het is bijna laagwater, en dan
kan je via een natte weg tussen de oestervelden/oesterbedden door wandelen,
heel speciaal. Nog een stop aan het
kleine strandje, en nadien terug naar de haven.
Op de Saltwater genieten we van de Gosselin-specialiteiten
die Christel gisteren kocht : foie gras is erbij, kreefteboter, een tapenade
met zwarte olijven en geitenkaas, confit van kastanje, chocolade en sinasappel,
marmelade van abribozen en grand marnier, en de lokale cider t is culinair
vertoeven in deze streek.
En vanavond voor het eerst sinds een aantal dagen, dus terug
wifi, zodat ik ons blog even kan updaten
De zomer begint vandaag met ontbijt in de kuip Nadien
wordt het grijzer, af en toe vallen er wat druppels, maar het is niet koud. Een
rustdag dus, douchen, betalen bij de havenmeester en wat socializen met de NL
buren. Rond de middag gaan we het dorp in. De haven van St. Vaast is mooi
aangelegd, er is modern sanitair, mooie bloemenborders en alles heel proper.
Langs de kade verschillende restaurantjes en viswinkels, annex
degustatie-ruimte voor oesters en meer lekkers van de zee. Dat zien we
natuurlijk wel zitten, we zijn dan nu ook al in Normandië
We gaan eten in Criée de Tomohawk, een no nonsense viswinkel
en eethuis, enkel s middags open, we
bestellen apero, half dozijn oesters en een 15-tal bulots, en als
hoofdgerecht vis op de grill, pladijs en dorade puur natuur. Als we buitenkomen
heeft het goed geregend, maar het klaart weer wat op, en we stappen tot een van
de 2 forten van St. Vaast, naar het Fort de la Hougue, op het schiereilandje
ten zuiden. Dit is een deel van een GR-route, mooi aangelegd met haagjes aan de
ene kant en de schelpenstranden aan de andere. Ook het fort kan je
rondwandelen, op eigen risico, op de omwallingsmuren die niet zo breed zijn,
dus opletten geblazen.
In de hoofdstraat kan je niet voorbij de verplichte kruidenier M. Gosselin :
dat is werkelijk een experience allerlei delicatessen en fijne etenswaren,
maar ook artisanale zepen, olieën, tafelkleden, houten speelgoed, confits,
marmelades, siropen, thees, koffies, soit, zelfs de meest gewone stukken
groenten en fruit liggen uitgestald alsof ze geschilderd zijn door klassieke
meesters Ook de etalage is een ansichtkaart.
Terug aan boord, proberen we nog even of het internet nog
niet werkt, maar zonder succes ligt het aan de felle wind, of wat anders ? In
ieder geval, morgen zullen we nog niet vertrekken. Het is ondertussen goed aan
het waaien. s Avonds komen Christel en Stéphane nog even wat babbelen, en
drinken we enkele Zeeuwse specialiteiten.
Woensdag 20 juni
Fécamp St. Vaast La Hogue: 68 Mijl
Wekker om 6u30 er staat nog een grote afwas en toen we ons
bed zagen gisteren, zijn we meteen in slaap gevallen Dus bekijken we eerst nog even de
afstanden voor St. Vaast, wanneer best vertrekken, en vooral, wanneer aankomen,
want in die haven kan je niet altijd binnen.
Voor vanavond zouden de sluisdeuren openen om 21.13 u (en geopend
blijven tot ca. 2 u s nachts, maar daar gaan we zeker niet voor)
We
vertrekken als eerste van een groepje schepen rond 9u15, Saltwater en 4 NL
schepen volgen een uurtje later. Het is prachtig zeilen, NO-wind, dus ruime
wind, aanvankelijk 2 à 3 bft, dus we motorzeilen enkele uurtjes. Maar vanaf een
uur of twaalf, motor af, en alles verder op zeil. Het wordt 4, het wordt 5 en
zelfs 6 bft. De wind ruimt wat en we gaan voor de wind, maar met de uitgeboomde
fok is het eigenlijk zeer stabiel zeilen, hoewel ik meestal niet zo goed tegen
deze koers kan we gaan ook zeer snel, we zien een max. van 8,4 kn op het log,
en dat met een high aspect-fokje, eigenlijk geen zeil om op deze koers te
dragen, maar ja, geen zin meer gehad om van genua te wisselen. En eigenlijk
maar goed ook, want als we St. Vaast in het vizier hebben, is het zo aan het
blazen en zijn de golven zo warrig, dat ik goed groggy ben, ondanks de 2
zeeziektepillekes die ik plichtsbewust genomen heb. Ons plan om de pasta nog op
zee te maken en te eten, wordt niet waargemaakt het zal verder op brood met
kaas moeten voor Kurt (ikke niets meer).
Bovendien zijn we té vroeg we hebben
de fok al ingerold, en 2 reven in het grootzeil gezet, en nog blijven we 7 kn
varen Dus op zon 2 mijl voor de kust, blijven we met 6 boten laveren in diep
water, niemand wil (of durft) dichter aanlopen. De zee wordt hier immers vlug
ondiep, en als er nog niet genoeg water staat, heb je kans om op de
oesterbedden of rotsige grond te stoten, en dat wil niemand natuurlijk. De ene
op grootzeil, de andere op een klein ingerold fokje, wij laten ook het
grootzeil zakken, en trekken terug een klein lapje fok open om toch stabieler
met de motor te lopen. Zo mottig als een prei, krijg ik dan nog een ferme golf
gepresenteerd, dus ook nog goed zout als we binnenlopen.
Saltwater, de diepste van de boten, neemt dan het voortouw
en vaart de voorhaven binnen. Als de sluisdeuren opengaan, eerst de lokale
vissers allemaal buiten, en dan kunnen de zeilschepen binnenvaren. Iedereen
tracht een mooi plaatsje te vinden, maar het is goed uitkijken want ook hier
blaast het nog hevig. Om 22 u ligt de vloot veilig en wel binnen. Wat een
tocht. Zeer rustig en zonnig begonnen, en best pittig geëindigd. Nu gaan we
toch echt wel minstens 1 of 2 dagen op rust komen
Op tijd eruit, t is prachtig weer, snel ontbijt, en koffie
maken voor onderweg. Doel = Fécamp 76 mijl, er wordt weinig wind voorspeld, dus
het zal op motor zijn Zo gaat dat met tourzeilen - af en toe doorzetten,
anders geraak je ook niet vooruit.
We vertrekken om 7u45, koers 225 °, geen
obstakels, geen traffic lanes, motor
op 2600 toeren en daar gaan we. Autopilot aan het roer vandaag zodat wij ons
kunnen bezig houden: lezen, sudoku, wat eten, wat
drinken, Rond de middag wordt het echt warm, en moeten we ons insmeren voor de
felle eerste zon ! En zo komen we steeds dichter bij Fécamp, langs de Albasten
Kust die prachtig in de zon ligt
We varen Fécamp binnen om 19u30, vinden gemakkelijk plaats,
en even later is ook de Saltwater er. We drinken een aperitiefje in de kuip, in
de zon nog, en nadien nog kunnen douchen, weer dankzij de vriendelijke Engelse
buren die ons de code geven Geen havenmeester meer te zien om dit uur.
Ons oorspronkelijk plan was om morgen een rustdag in te
lassen, maar de meteo is optimistisch voor woensdag : we staan in dubio.
Cherbourg, St. Vaast La Hogue, Ouistreham ? De NL buurman van de Saltwater geeft
ons de tip voor St.Vaast, is met de voorspelde NO-wind goed te doen Tja,
waarom niet We gaan er een nacht over slapen, en nog even onze almanac en
Reeds raadplegen.
Vanaf 5 uur begint het heel hard te regenen. Ik ben niet
meer in slaap gevallen, om 8 uur zouden we normaal gezien vertrekken, maar we
stellen een uurtje uit. Misschien blijven we dan droog.
Als Kurt gaat betalen
bij de havenmeester, wordt hij aangesproken met Dhr. Vanheste ! Tja, Stéphane
wist reeds te zeggen dat alles hier heel goed bewaakt wordt. Cameras hadden
dus Saltwater en Balena al lang zien liggen. Kurt brengt de weerberichten van
de Meteowing en de windguru mee, normaal gezien toch betrouwbare bronnen, die
zeggen dat de wind variabel en zwak zal zijn. We beginnen er dus aan, doel is
Boulogne, afstand 58 mijl We kunnen mooi zeilen tot de smalle geul van de
Zuydkoote, die langs Duinkerke en Gravelines loopt. Dan liggen we pal in de
wind, en draaien we de genua in, om verder te motoren ervanuit gaande dat de
wind snel zal minderen Doch niets is minder waar. Wind neemt toe tot 20
knopen, met stoten tot 25, en de golven zijn frequent en kort Even doorzetten,
dat denken we uur na uur
Saltwater geeft te kennen dat ze liever Calais willen
aanlopen. Wij overwegen de mogelijkheden en wachten nog even af... tot Calais moeten we sowieso... als we in de haven van Calais willen overnachten (en niet aan de mooring
voor de brug), dan moeten we ook nog tot ca. 23/24 u wachten om binnen te
kunnen in het dok en dat lijkt ons ook geen interessante optie. En wellicht
zal de wind wel wegvallen dus
Maar we moeten dan ook nog Cap Gris Nez ronden,
en als we daar aankomen is het voor de automatische piloot heel moeilijk te
sturen we bonken enkele keren goed op de aankomende golven die zich
ondertussen nog meer opgebouwd hebben, en af en toe gaat de Balena met de snuit
onder water. Dan ineens een golf vanaf de punt die ook de kuip goed blank
zet ! Ik was binnen en zag het water uit de luchthapper binnenstromen en Kurt
staat buiten met zijn opgeblazen zwemvest (die werkte dus goed, het water had
het zouttablet opgelost, waardoor het mechanisme van de zwemvest opgeblazen
wordt ). Twas wel een grappig zicht. Kurt stuurt dan verder, en het is echt
bonken, maar het tij zit nu mee dus dan gaat het wel vooruit. Om 20.30 varen we
als slappe vodden de haven van Boulogne binnen. Gelukkig voldoende plaats,
havenmeester niet meer gezien. We lenen van onze Engelse buren de douchekaart
om het zout weg te spoelen Nog vlug een hapje pasta binnen, en dan uitgeput in
bed
Net iets frisser dan gisteren, dus ontbijt binnen. Het is
een rustige ochtend, we moeten pas om 14 uur vertrekken, voordien zouden we toch
tij tegen hebben. We bevestigen het reddingsvlot op de boot, eten nog een klein
hapje, en dan vertrekken we naar de sluis van Vlissingen, waar we met de
Saltwater als enige boten versast worden: het is duidelijk nog geen hoogseizoen
en de voorspellingen zijn ook niet zo denderend Ze geven W/ZW, niet ideaal
natuurlijk voor onze bestemming aan de Belgische Kust (Oostende of Nieuwpoort)
We hebben 2 reven in het grootzeil gestoken, en die mogen er zijn. We kruisen
op tot aan Zeebrugge, enkele keren de Wielingengeul over. Daar was het
aanvankelijk niet druk, maar bij Zeebrugge is het dan precies altijd druk als
wij daar willen passeren. Dan maar een dieper rak in zee; nadien is het scherp
bezeild tot Nieuwpoort, ware het niet dat dan de wind wegviel. Vanaf Oostende
nog een stuk op motor dus. Op die manier kunnen we ons avondeten verorberen. Het was een zonnige zeildag,
gelukkig, maar warm was het niet.
Als we rond 22 uur aankomen, is Saltwater al
binnen. We kunnen naast hen aanmeren in de haven van de Luchtmacht en pikken
nog een stukje voetbal mee.
Het is grijs en regende veel vandaag, maar als we met ma en pa NL binnenrijden, is het boven Zeeland wat lichter. We zijn klaar voor 5 weken aan boord van de Balena. We hebben al beslist om vannacht toch te blijven liggen op
ons vertrouwde plaatsje, en na het avondeten, als we onze planning aan het
maken zijn, krijgen we onverwacht en welkom bezoek van Erik en Inge : die hebben de Normandische Kust en de Kanaaleilanden al bezocht en geven
ons nog vele tips.
Zaterdag : ons eerste ontbijt buiten onder een mooie blauwe lucht
en in het zonneke er is wel wat wind, ZW. We varen rond 10u30 buiten, onder
wakend oog van Frans en Gilda. Tot Arnemuiden op motor, en dan op het fokje tot
Veere, sluis door, en een stop bij Boone om de Imray-kaarten van de Franse
kusten te kopen. Verder tot de haven van De Schelde, in Vlissingen, en daar wachten we op de Saltwater die een uurtje na ons
arriveert. We dineren in de club en gaan nadien nog even de
beentjes strekken.
De oorspronkelijke planning om met een hele bende naar Burghsluis te varen en daar kreeft te gaan halen bij Sam, valt een beetje in het water... ttz. kreeft wordt er wel besteld en gegeten, maar het "gros" van die bende blijft in Wemeldinge liggen... Samen met de Alcyone vertrekken we wel naar Burghsluis op zaterdag, zeer lekker zeilen en met wat zon !! Rond 16.30 uur meren we aan in de haven, en zo zijn we mooi op tijd bij de kreeftenvisser om onze gekookte kreeften op te halen... Verrukkelijk weer die Oosterscheldekreeft. Zondag een reef vooraleer we vertrekken, en dat is nodig voor het eerste stuk tot de Zeelandbrug... het is opkruisen geblazen, en 6 bft op de windmeter (af en toe nog meer). Voorbij Colijnsplaat is het veel rustiger en behalve wat buiswater en een kleine bui als we in de sluis liggen, geen regen...
Het mooie verlengde weekend van Pinksteren is het pokkedruk op het Veerse Meer en Oosterschelde... iedereen komt - eindelijk - buiten : zwemmer, surfer, kiter, catamaran en kleinzeilerij... daarbij nog alle snelle en minder snelle motorboten, kortom, een topweekend... je moet wel ogen op je rug hebben want zowel "zondagrecreant" als profs eisen vaak hun voorrang op (soms terecht, heel vaak onterecht)... We zeilen een kort stukje, en gaan voor anker met zicht op Veere, Kamperland en Oostwatering en varen met het bijbootje en de nieuwe fluistermotor naar de Schutteplaat... we moeten het wel eens proberen voor we op vakantie vertrekken...
Eindelijk belooft het beter weer te zijn : ons "Channel Cross Clubke" heeft zich aangesloten bij de WSV van Wolphaartsdijk om gezamenlijk naar Dover te zeilen.
Een troep van 17 boten, waaronder een specialleke (Wurrel) die een alternatief-programma onderschrijft !
Vertrek op woensdag, 16/5, via Veerse Meer en Vlissingen, de Noordzee op tot Oostende. Een mooi gezeild traject, enkele rakken want een scherp doel tot Oostende. Maar we zijn blij want droog en zonnig weer... Gezellige drukte in de haven omwille van de Dover Strait Race, we liggen behoorlijk gestapeld maar hebben gelukkig een rustige nacht.
Donderdag vroeg vertrek om 6 u. Uit de briefing blijkt dat de wind uit de goede richting zit, maar we zullen moeten duimen dat die niet wegvalt... Daarom hadden we gisteren al de high-aspect vervangen door de genua, en daardoor kunnen we een mooie snelheid houden. Na 3 uurtjes halen we zelfs de halfwinder bovendeks - ideale situatie : geen golfslag, ruim water en halve wind... - dus daar gaan we ! Na ca. 43 mijl, is de wind zo goed als op, en zijn we bij de traffic lane, die we op motor oversteken. Even wachten voor een grote tanker en hop, verder maar, bestemming Dover. Als de White Cliffs in het vizier komen, is het nog even uitkijken voor het uit- en binnenvaren van de ferry's maar doordat die een aparte entree hebben, is het wel overzichtelijk. Met de andere boten wachten we tot 20 u op de opening van de deuren die toegang geven tot het Granville Dock. Sommigen trekken er meteen op uit, wij blijven aan boord eten, ... en vallen al gauw in slaap/ Vrijdag - appél om 9u30 voor briefing en aansluitend vertrekken we voor een bezoek aan Dover Castle. Hoewel we al eerder in Dover waren, hadden we dit kasteel nog niet bezocht : de moeite waard ! Er zijn verschillende musea en historische sites, en je kan er gerust een dag in doorbrengen. We hebben niet alles kunnen bekijken, want we wilden toch ook nog even in de stad rondwandelen, en ook nog een echt Engels sfeertje opsnuiven in de pub waar we 7 jaar geleden ook al eens kwamen : The Eight Bells !
's Avonds is een BBQ voorzien in de Yacht Club van de marina, maar te lang wordt er niet gebleven, het is heel vroeg op, of gewoon vroeg op voor een lange retour tot Zeebrugge op zaterdag...
Wij kiezen, zoals de Hasewint, voor de deuropening vanaf 9 uur... toch iets "menselijker" dan de eerdere opening om 4 uur... Het wordt inderdaad een lange dag, ca. 78 mijlen tot Zeebrugge. Aanvankelijk lekker zeilen, inclusief halfwinder wederom. Maar zoals verwacht mindert de wind en het wordt vooral veel "brommen" bij ons aan boord... Voordeel is dan weer, dat er tamelijk normaal gekookt en gegeten kan worden, en zo arriveren we in het donker, na 23 uur in de haven. We leggen ons vast naast de Wurrel en de Saltwater. Nog een slaapmutske bij Christel en Stéphane.
Zondag is het om 10u30 briefing, de meute vertrekt richting Zeeland. Wij wachten nog even tot het tij goed doorzet, en gelukkig hebben we vanmorgen nog de genua verwisseld voor de (kleinste) werkfok... We zetten ook 2 reven in het grootzeil, want het stuift behoorlijk. Vanaf de kop van Zeebrugge tot het havenhoofd in Vlissingen is het amper 2 uur zeilen (15 mijl), volledig bezeild in één rak, en scherp aan de wind. Eens de sluis voorbij, leggen we ons vast en wachten we op Alcyone. Samen verder op het Kanaal en rond 19 u. starten we op het Veerse Meer, ... in potdichte mist, het is hier precies "winterzeilen", we zien amper 1 boei ver.
Tijdens deze eerste "echte" trip van het jaar, hebben we 230 mijl afgelegd en zijn we gespaard gebleven van regen tijdens de zeiltochten (dat is al heel wat als je de afgelopen weken en maanden bekijkt)...
Terug op de vertrouwde zomerligplaats in Wolphaartsdijk
Zo, sinds zondag 22 april liggen we terug op ons vaste plaatske in Wolphaartsdijk. En dit zonder een meter te zeilen. Sinds 14 april terug te water, alles ging vlot, mast erop, verstaging afstellen, en enkele leveringen van het thuisfront met zeilen, huiken, kussens, matrassen, en basisgerief. De fok staat er op, na een tussenstop bij de zeilmaker, want bij de eerste poging scheurde die langs de voorlijkpees een tiental cm in...
We varen van het Goese Sas tot Wolphaartsdijk op motor, zo kan die even lopen... De 2 sluizen door, en we komen droog aan, dat is al heel wat in deze "wisselvallige tijden". We meren aan in een bijna lege haven, ttz wel veel boten maar geen volk. De vaste landvasten worden opnieuw op maat geknoopt en zo zijn we (bijna) klaar voor een nieuw zeilseizoen : als het weer zich ook gereed zet, kunnen we erin vliegen !
De laatste poll van het Britse magazine Yachting Monthly - zullen de Britse zeilers België als bestemming boycotten omwille van hun standpunt inzake "rode diesel" - spijtige resultaten zou ik zeggen !
1. Een goede planning heeft vruchten
afgeworpen. Sinds 11 november lag onze boot in de loods, en meteen zijn we ook
maar met het vuilste werk begonnen : het onderwaterschip en de kiel afgekrabd,
afgeschuurd, afgekuist, ontvet... enkele weekenden zagen we eruit als vuile
smurfen (blauwe antifouling dus). Aansluitend het teakhout van de bakskisten
uitgebroken hoewel enkele latjes het vorige seizoen al los kwamen, zaten de
meesten nog HEEL goed vast : met hamer en beitel moesten ze eruit geslagen
worden. Dat heeft Kurt enkele zaterdagen en zondagen kunnen voelen en ik
mogen aanhoren. De aansluiting van de brandstoftoevoer aan de mazouttank had
een lekje, en dat werd ook verholpen; meteen ook een standmeting en nieuw
deksel erop en hopelijk alles geurvrij Na de ergste vrieskou half februari,
zijn we dan begin maart begonnen met de schilderwerken : primer laag 1,
plamuren, primer op plamuur, primer laag 2, en 2 lagen antifouling, zwart deze
keer, dat belooft voor volgend jaar
2. Na weken rekenen en nadenken over hoe eraan te
beginnen, hebben we toch beslist om het vernieuwen van de bakskisten met
teakhout over te laten aan een vakman
we zouden er TE lang over doen, en hebben er het gereedschap niet voor. Dus
komt Bob, de ambachtelijke houtbewerker,de maten opnemen. Hij gaat alles in zijn atelier voorbereiden en belooft
ons dat alles er piekfijn zal opliggenvoor de Pasen.
3. Deze winter was een seizoen van af en toe neen zeggen. Niet al te veel sociale
weekendactiviteiten, want s morgens op tijd paraat om naar het Goese Sas te
rijden. Wat we zelden geweigerd hebben, is als iemand ons kwam vragen : Zeg,
gaan jullie mee naar het Loze Vissertje voor een snert ? Ik denk dat we er de
helft van de voorraad geconsumeerd hebben.
En zo zijn we dus in april, de mast is al gepoetst en in de
was gezet. Verstagingen eraan, vers gewassen lijnen er terug in, Volgende
zaterdag de bootromp nog waxen, Pasen even niet werken, en de pasmaandag alles
nog eens checken. 14 april moet alles klaar zijn, want dan gaat ie terug in het
water.
In de winter kunnen we natuurlijk niet veel nieuwe verslagen "posten", wel hebben we ons logboek bijgewerkt op de laptop, en dus kan ik hierbij een linkje plaatsen met de informatie van onze vakantie (afstanden enz.). Die vind je dus als je op onderstaande link klikt.
11 november is het zeilseizoen echt voorbij - Mast gaat eraf en Balena in de kraan voor de winterstalling... Op de tractor naar de loods en klaar voor de winterwerken.
Zuiderse sferen op Grevelingen - 1 tot 4 september
Dankzij een extra dag op vrijdag en mooie weersvoorspellingen, vertrekken we voor een verlegd weekendje Grevelingen. Donderdagavond al aan de steiger van het Goese Sas en vrijdag rustig zeilen tot Bruinisse en via de sluis de Grevlingen op. We leggen ons vast aan de steiger va de Mosselplaat. 's Avonds arriveert Alcyone nog, en drinken we samen nog wat in de kuip. Zaterdag is het heet ! Geen wind en eigenlijk dus geen zeilweer. We vertrekken rond de middag tot 2 mijl van de steiger, en gooien het anker. Tijd voor de eerste zwembeurt van het seizoen. Zalig ! Nadien kunnen we nog even zeilen tot het haventje van Bommenede. 's anchts barst een hevig onweer los. Zondag retour naar Wolphaartsdijk, gelukkig is er wind !