En wat hebben we dit voorjaar allemaal geleerd ?
Ten eerste : vroeg
begonnen is half gewonnen !
Ten tweede : schoenmaker
blijf bij je leest !
En ten derde : Af en
toe neen zeggen
1. Een goede planning heeft vruchten
afgeworpen. Sinds 11 november lag onze boot in de loods, en meteen zijn we ook
maar met het vuilste werk begonnen : het onderwaterschip en de kiel afgekrabd,
afgeschuurd, afgekuist, ontvet... enkele weekenden zagen we eruit als vuile
smurfen (blauwe antifouling dus). Aansluitend het teakhout van de bakskisten
uitgebroken
hoewel enkele latjes het vorige seizoen al los kwamen, zaten de
meesten nog HEEL goed vast : met hamer en beitel moesten ze eruit geslagen
worden. Dat heeft Kurt enkele zaterdagen en zondagen kunnen voelen
en ik
mogen aanhoren. De aansluiting van de brandstoftoevoer aan de mazouttank had
een lekje, en dat werd ook verholpen; meteen ook een standmeting en nieuw
deksel erop en hopelijk alles geurvrij
Na de ergste vrieskou half februari,
zijn we dan begin maart begonnen met de schilderwerken : primer laag 1,
plamuren, primer op plamuur, primer laag 2, en 2 lagen antifouling, zwart deze
keer, dat belooft voor volgend jaar
2. Na weken rekenen en nadenken over hoe eraan te
beginnen, hebben we toch beslist om het vernieuwen van de bakskisten met
teakhout over te laten aan een vakman
we zouden er TE lang over doen, en hebben er het gereedschap niet voor. Dus
komt Bob, de ambachtelijke houtbewerker,
de maten opnemen. Hij gaat alles in zijn atelier voorbereiden en belooft
ons dat alles er piekfijn zal opliggen
voor de Pasen.
3. Deze winter was een seizoen van af en toe neen zeggen. Niet al te veel sociale
weekendactiviteiten, want s morgens op tijd paraat om naar het Goese Sas te
rijden. Wat we zelden geweigerd hebben, is als iemand ons kwam vragen : Zeg,
gaan jullie mee naar het Loze Vissertje voor een snert ? Ik denk dat we er de
helft van de voorraad geconsumeerd hebben.
En zo zijn we dus in april, de mast is al gepoetst en in de
was gezet. Verstagingen eraan, vers gewassen lijnen er terug in,
Volgende
zaterdag de bootromp nog waxen, Pasen even niet werken, en de pasmaandag alles
nog eens checken. 14 april moet alles klaar zijn, want dan gaat ie terug in het
water.
|