Balenais eenEverson 33, een 10 m lange zeilboot, met vaste
zomerligplaats in Wolphaartsdijk (NL). In voor- en najaar beleven we vooral
leuke zeiltochten op het Veerse Meer en de Oosterschelde. DeBelgische en Nederlandse Kust
en de Westerscheldestaan
eveneens regelmatig op het programma.
In de vakanties gaan we verder : Denemarken (in 2009 en
2010), tot Edinburgh (Schotland in 2011), naar Jersey en Guersney, tot St Malo
en St. Cast (in 2012), de Engelse Oostkust, Londen, Chatham en dan zuidelijk
tot Weymouth (in 2013), Bornholm en zuid-Zweden (2014) en de Duitse Hansesteden en Rügen in 2015. Vakantie 2016 was 2,5 week Veerse Meer wegens motorproblemen, en nadien nog tot de Engelse Oostkust en Wells-next-the Sea ! 2017 werd het Kopenhagen, met heenreis via de Eider en het Kielerkanal.
2018 staat onze neus opnieuw richting de Oostzee... om samen met vrienden retour te komen naar Zeeland.
Zoeken in blog
Zeiljacht Balena
Zeilavonturen dichtbij en verder weg met onze Everson 33
13-11-2011
Zuiderse sferen op Grevelingen - 1 tot 4 september
Dankzij een extra dag op vrijdag en mooie weersvoorspellingen, vertrekken we voor een verlegd weekendje Grevelingen. Donderdagavond al aan de steiger van het Goese Sas en vrijdag rustig zeilen tot Bruinisse en via de sluis de Grevlingen op. We leggen ons vast aan de steiger va de Mosselplaat. 's Avonds arriveert Alcyone nog, en drinken we samen nog wat in de kuip. Zaterdag is het heet ! Geen wind en eigenlijk dus geen zeilweer. We vertrekken rond de middag tot 2 mijl van de steiger, en gooien het anker. Tijd voor de eerste zwembeurt van het seizoen. Zalig ! Nadien kunnen we nog even zeilen tot het haventje van Bommenede. 's anchts barst een hevig onweer los. Zondag retour naar Wolphaartsdijk, gelukkig is er wind !
Vrijdagavond vertrekken we snelsnel, want we hebben een verjaardag te vieren met vrienden in het Goese Sas. Om 19u15 leggen we ons vast aan de buitensteiger voor de nacht, en zijn op tijd voor apero en diner in Het Loze Vissertje. De zaterdag varen we met de Balena tot het centrum van Goes om onze BBQ-inkopen te doen. Plan is om straks naar Arnemuiden te zeilen en daar onze eerste BBQ van het jaar te vieren met Saltwater en Kapp Linné-crew. Zo gezegd zo gedaan. Het is al na 18 uur als we er arriveren, Saltwater ligt in een box, Kapp Linné en wij mogen aan de passantensteiger blijven liggen. Eer we aan tafel zitten, is het donker, maar wel gezellig... Zondag hebben we met Marlies en Edwin afgesproken om met een open bootje te gaan zeilen : hebben we dus nog nooit gedaan, maar superleuk, mede dankzij het schitterende zomerweer en de 3/4 bft wind. We leggen met een oranjeplaat-bootje meer dan 16 mijl af... Aansluitend komen Marlies en Edwin bij ons aan boord en zeilen we met hen naar Wolphaartsdijk.
Met een extra dag op vrijdag, genieten we van een 4-daagse op ons "buitenverblijf". Donderdagavond na een stop in Goes, en mosseltjes eten in het Wilhelminadorp, vertrekken we de vrijdagochtend (ttz bijna middag), naar de Oosterschelde. We weten eigenlijk nog niet waarnaartoe. In de sluis babbelen we met Mia en Willy van de Oban, en besluiten ook naar Steenbergen te zeilen, daar zijn we nooit geweest met de boot. Leker gezeild, wel grijs. Prachtig varen op de Vliet tot de haven. Zaterdag vertrekken we met de fietsjes naar het Benedensaske, op bezoek bij Marc en Annick, maar dan begint het fatsoenlijk te regenen, en blijven we een tijdje in hun gezellig clubhuisje... Uiteindelijk beslissen we om nog met de boot tot De Heen te varen, en samen met hen te gaan eten in rest. Goe Leven. Zondag rond de middag vertrekken we richting Grevelingen, om een bezoekje te brengen aan de Saltwater die in Port Zélande vakantie viert. Mooi zonnig weer, en lekkere zeildag. Mediterraanse sfeer in de luxe-haven. En maandag, na een kort bezoek aan het Noordzeestrand, een prachtige zonnige zeildag retour naar Wolphaartsdijk. 85 mijl erbij !
We hebben al even nagelaten om ons blog te updaten... maar bij deze een korte samenvatting van augustus, september en oktober : bijna alle weekenden gezeild, of minstens aan boord verbleven. En meestal droog en zacht weer. Nog enkele speciale weekenden toegelicht.
Zaterdag 30 juli Roompot Marina Colijnsplaat ( 5,5 M)
En zo komt het einde
van onze vakantie steeds dichterbij Maar zolang we niet afgemeerd zijn in de
eigen haven, is het nog steeds verlof. Dus vandaag nog een minitripje, van
Roompot Marina tot Colijnsplaat, op het fokje, we hebben nog tij mee. Samen met
Saltwater zijn we op een uurtje in de haven.
We verwachten hier ook
nog de Kapp Linné, die vanuit het Goese Sas komt, en zo steken we s avonds met
zijn zessen de benen onder tafel in de Yachtclub van Colijn.
Zondag 31 juli Colijnsplaat Wolphaartsdijk (9 M)
Laatste vakantiedag aan
boord. Ontbijt op de Kapp Linné, met alles erop en eraan. En dan vertrekken we
rond 13u15, tij mee, geen zuchtje wind, dus op de motor Saltwater en Kapp
Linné vertrekken gelijktijdig, en we worden nog begeleid door de First van Marc.
Ook op het Veerse meer op de motor. Het was zacht weer, en in de namiddag trekt
het open, en het wordt nog lekker zonnig en warm. Hopelijk het begin van de
echter zomer 2011 in België en NL We hebben het in GB zeker droger gehad dan
hier.
In Wolphaartsdijk meren
we aan, terug de vaste meertouwen aan de steiger en oprommelen. Luc komt ons
ophalen, en aansluitend eten we opnieuw aan boord van hun boot in het Goese Sas. Rond tien tien uur worden we in Schoten afgezet en daarmee eindigt onze 6 weken
durende vakantie
Vrijdag 29 juli Blankenberge - Roompot Marina (42,5 M)
We maken ons klaar en
vertrekken, nog even tij tegen, richting de Roompot. Wind NO, 3 en 4, soms 5,
en op de kop, maar straks, volgens de meteo krimpend naar N. Dus eerst
opkruisen, voor Zeebrugge is het weer behoorlijk druk, zeker in vergelijking
met de Engelse Oost- en Noordoostelijke Kust van waar we komen. Leuk zeilen,
droog en grijs, echt BelgischNederlands weer. Na een ver rak in zee, tij mee en dankzij
gekrompen wind, mooie aandewindse koers tot de sluis van de Roompot. Met
Christel en Stéphane spreken we af in de Marina van de Roompot.
Saltwater arriveert een
uurtje na ons, net op tijd voor het aperitief.
We slapen uit, het korte
nachtje van gisteren en de uurswijziging zijn nog niet verteerd. Laat ontbijt,
en we verleggen ons naar de haven van de VVW. Frans en Gilda hebben er voor ons
een box gereserveerd en we liggen dicht bij hen.
In de namiddag gaat Kurt een stukje zeilen met Frans en Roland op de Alcyone, en
s avonds gaan we samen met Gilda, Angèle en Frans eten in de stad.
Rond middernacht staan
er 1.000 mijlen op onze teller van
deze vakantie !!! We hebben al 41
reisdagen achter de rug en alles is totnogtoe goed verlopen. Maar een
verhaal is geen verhaal als er niet eens iets spannends gebeurt en dus
Rond middernacht
naderen we het ankergebied van de Westhinder, de wind krimpt waardoor we ruimer
gaan zeilen, maar voor de wind willen we niet. Plots zie ik op het scherm van
de AIS een schip dat vanuit zijn stilstand vertrekt, en dat met een snelheid
van 6 knopen onze richting uitkomt Paniek op de Balena. Kurt kan dit schip
niet localiseren, en ik zie dat het op minder dan 0,5 mijl bevindt. Motor wordt
gestart om de koers te wijzigen en dan gaat het vlug : de motor valt uit ! Wat
kan dat zijn ? Geen tijd om na te denken, we moeten hier eerst weg. Dus zeilen
terug bij, koers 90 ° en via marifoon op 16, bevestigt Traffic De Wandelaar dat
dit OK is.
We steken gecontroleerd
de traffic zone over, De Wandelaar volgt mee op, en ondertussen bedenken we dat
we Blankenberge niet bij nachte al zeilend kunnen aanlopen. Kustwacht Oostende
informeert ons dat ze de Rescue van Blankenberge zullen verwittigen van zodra
we op 2 mijl voor Blankenberge komen. Zo gezegd zo gedaan, en om 4 u. ( 5 u.
Belgische tijd), pikt de RIB Sterken Dries ons op sleeptouw tot de haven, waar
we een half uur later toekomen. Wat een avontuur. Moeten we daarvoor 1.000
mijlen afgelegd hebben om dan in een Belgische haven binnengesleept te worden.
Maar alles is goed afgelopen, en we kruipen nog even onder de wol
11 uur : wakker ! en
ondanks het nachtelijk avontuur, toch even goed geslapen ! Nu moeten we
nakijken wat er aan de hand is met de motor Kurt duikt onder de boot, en er
zit dus een touw rond de schroef. Die is er vlug afgesneden, en daarmee is het
euvel verdwenen
We blijven vandaag in
de box naast de reddingsbrigade liggen. Morgen zien we wel weer verder.
Via de het sluisje - op
afspraak - worden we vanaf 8u30 terug op traditionele wijze versast, samen met
een klein motorbootje. Een klein stukje op motor omdat we hier geen risicos
kunnen permitteren in verband met het afgaand tij, maar na 4 mijl, zeilen op en
met deze wind, NW voornamelijk 3 en 4 bft, is het zeer fijn zeilen. Doel :
Harwich, zodat we morgen, woensdag kunnen oversteken naar de Belgische Kust.
Stilaan naderen we de
Noordzee met een reeks ondiepe banken, en hoewel het redelijk grijs is, hebben
we allebei het gevoel dat we even goed vandaag kunnen doorgaan naar
Blankenberge, de meteo geeft stabiel weer voor de zone Thames, af en toe een
bui (dat zullen we nog wel zien), en zo beslissen we om een traject tussen de
banken uit te stippelen om dan het verkeersscheidingsstelsel van de Noordhinder
te passeren.
Alles verloopt vlot,
tussen de banken af en toe goed de diepte in het oog houden, maar met de
plotter en de recente kaarten is dat natuurlijk een stuk gemakkelijker.
Bovendien is er weinig zeegang. We schieten goed op. Wegens geen te grote
helling kan ik eten klaar maken, en alles goed volgen via AIS.
Om 19u30 steken we de
Noordhinder over, enkele cargos maar goed op te volgen, en ook het cruiseschip
de Costa Magica (dat ik ooit bezocht heb) glijdt op een halve mijl voor ons
voorbij.Twee uur later is deze
autoroute achter de rug, even uitblazen Stilaan valt de avond, en het grijze
weer maakt dat het ook een donkere nacht zal worden. Maar we zijn content
want we zijn nog bedoeling om op een smal deel over te steken tot hier alles goed
Terug op tijd
vertrekken, rond 6u30 verlaten we Bradwell al op de motor richting westen,
verder de rivier op waar het bij laagwater droogvalt. Het is opnieuw erg zonnig
maar nog fris op dit uur. We hebben dus een date om 8 uur voor de sluis van Heybridge. Die gaat enkel open
rond hoogwater en op afspraak, en samen met 2 andere zeilers worden we versast,
door Martin de lock keeper. Het gaat
er hier zeer traditioneel aan toe, alles manueel, niets geautomatiseerd, een
aantal omstaanders helpen mee. Als de sluiskleppen geopend worden stroomt het
water tot 2 knopen binnen : dus alles goed vasthouden !
De havenmeester helpt ook iedereen met aanmeren en zo liggen we rond 9 uur al
keurig vast. Tijd voor een Engels ontbijt op het terras van de tea-room van het
droogvallende haventje.
We laten ons vertellen
dat het kanaal verder zeer mooi is en je kan gemakkelijk met het bijbootje naar
de supermarkt roeien dat willen we dan wel eens proberen, we hebben
boodschappen te doen, en ook nog 2 x 5 l diesel te kopen. We vertrekken om 11
uur, in onze kleine rubberboot, aanvankelijk gaat het goed, enkele bruggetjes
onder, fietsers, wandelaars, vissers langs het jaagpad, en wij tussen de
eendjes, de waterlelies en het lis op weg naar de Tesco maar dan is er steeds
meer zeegras (?), en roeien we steeds vast. Die laag is soms 5 cm dik, en we
moeten die echt openduwen, zodoende gaat het zeer traag, en duurt dit tripje
1,5 uur. Te voet zouden we dat wel sneller gedaan hebben. Dus in de supermarkt
geen verse producten kopen, want alles zou bedorven zijn eer we terug waren
brood, wat fruit, enz. en de diesel en terug het bootje in ! Wat een
onderneming
In de avond ruimen we
de dinghy op, die gaan we niet meer nodig hebben, en daar kruipt wat tijd in.
Diner aan boord, en met het tweede hoogwater vandaag komen er weer 3 boten
binnen, weer spektakel aan het sluisje.
Rond middernacht staan
er 1.000 mijlen op onze teller van
deze vakantie !!! We hebben al 41
reisdagen achter de rug en alles is totnogtoe goed verlopen. Maar een
verhaal is geen verhaal als er niet eens iets spannends gebeurt en dus
Rond middernacht
naderen we het ankergebied van de Westhinder, de wind krimpt waardoor we ruimer
gaan zeilen, maar voor de wind willen we niet. Plots zie ik op het scherm van
de AIS een schip dat vanuit zijn stilstand vertrekt, en dat met een snelheid
van 6 knopen onze richting uitkomt Paniek op de Balena. Kurt kan dit schip niet
localiseren, en ik zie dat het op minder dan 0,5 mijl bevindt. Motor wordt
gestart om de koers te wijzigen en dan gaat het vlug : de motor valt uit ! Wat
kan dat zijn ? Geen tijd om na te denken, we moeten hier eerst weg. Dus zeilen
terug bij, koers 90 ° en via marifoon op 16, bevestigt Traffic De Wandelaar dat
dit OK is.
We steken gecontroleerd
de traffic zone over, De Wandelaar volgt mee op, en ondertussen bedenken we dat
we Blankenberge niet bij nachte al zeilend kunnen aanlopen. Kustwacht Oostende informeert
ons dat ze de Rescue van Blankenberge zullen verwittigen van zodra we op 2 mijl
voor Blankenberge komen. Zo gezegd zo gedaan, en om 4 u. ( 5 u. Belgische tijd),
pikt de RIB Sterken Dries ons op sleeptouw tot de haven, waar we een half uur
later toekomen. Wat een avontuur. Moeten we daarvoor 1.000 mijlen afgelegd
hebben om dan in een Belgische haven binnengesleept te worden. Maar alles is
goed afgelopen, en we kruipen nog even onder de wol
11 uur : wakker ! en
ondanks het nachtelijk avontuur, toch even goed geslapen ! Nu moeten we
nakijken wat er aan de hand is met de motor Kurt duikt onder de boot, en er
zit dus een touw rond de schroef. Die is er vlug afgesneden, en daarmee is het
euvel verdwenen
We blijven vandaag in
de box naast de reddingsbrigade liggen. Morgen zien we wel weer verder.
Zondag 24 juliMooring bij Armsholt/Deben - Bradwell (34,5
M)
Vroeg eruit, kopje thee
en nescafé, en om 5u45 gooien we de tros los van de boei, richting monding van
de Deben het is vlak voor hoog water, dus bijna geen stroom meer op de rivier,
en genoeg water om over de drempel te geraken : vanuit de rivier zie je het
water opstuiven aan de smalle ingang, hoewel de zee zeer kalm is maar dat is
natuurlijk altijd het geval bij dit soort van rivieren. Het is mooi weer, er
staat een stevige noordwestelijke wind, 4 tot 5, soms een 6 bft Dat is
aanvankelijk halve wind, en we zeilen tussen de 6,5 en 7 knopen, wel stroom
tegen maar dat is geen probleem want we zullen toch te vroeg in Bradwell zijn
Als we aan de rivieren van de Blackwaters komen, is het scherp varen, en
uiteindelijk wordt het smal en varen we verder op motor. Vaak ondieptes, dus
opletten, maar de kaartplotter is hier natuurlijk erg behulpzaam.
Om 12 uur zijn we net
op laagwater vlakbij Bradwell, dus inderdaad te vroeg, en we pikken een mooring
op bij Mersae island, een zeer mooie locatie vlak bij een aantal droogvallende
platen. Tijd voor pannekoekjes in een heerlijk zonneke en een kort middagdutje
in de kuip.
Rond 14u30 kunnen we
Bradwell aanlopen, er zou nu voldoende water moeten staan dus traag in het
geultje en op dat ogenblik vaart de Bar Goose buiten, met aan boord David Reed,
een local die we hier 4 jaar geleden
leerden kennen, en die we sindsdien al 2 maal in Nederland ontmoet hebben.
In de marina krijgen we een box naast enkele grote motorboten, hier kunnen we
de boot eindelijk nog eens goed afspuiten, en met dit weer is dat geen
inspanning alle buren komen een babbeltje doen, van waar komen we?, naar waar
willen we? Nog een aantal tips en als we dan toch morgen naar Heybridge willen
gaan, dan zal buurman John alvast maar reserveren voor ons in de sluis, want dat
hoort daar zo !
Rond 19 u hebben we met
David Reed en zijn vrouw Theresa afgesproken in de The Green Man, de zeer leuke
pittoreske Engelse pub van Bradwell iedereen kent er elkaar. De Maltese kok serveert
royaal ! Theresa en David komen al meer dan 50 jaar naar Nederland en ze zijn
vooral erg zot van Middelburg en het Veerse Meer Het is een zeer geslaagde
avond.
Zaterdag 23 juliWoodbridge mooring bij Armsholt op rivier
de Deben (7 M)
Wekker om 5u15 en een
halfuurtje later vertrekken we zonder ontbijt. Dat is voor straks. Het heeft de
hele nacht geregend, maar nu schijnt een schuchter zonneke en is het droog. Wel
een frisse wind. De drempel van de marina staat op 2 meter, dus we kunnen er
net over. Terug slingeren we tussen de zeilschepen die aan de boeien op de
rivier liggen. Het levert mooie fotos op zo vroeg s morgens. Rond 7 uur zijn
we 7 mijl verder, bij Ramsholt, en moeten we zelf een mooring (boei) oppikken
om ons eraan vast te leggen. Dat lukt wonderwel van de eerste keer, en zo
liggen we gerust.
We kruipen terug in de
punt en slapen/soezen nog wat Dan brunch in de kuip, er steekt wel steeds meer
wind op, en dat gaat zo tot 5 bft het wordt bewolkt, geen regen, en we hebben
ondertussen beslist om hier te blijven liggen, lekker niks doen, wat lezen,
onze eerste DVD gekeken, en de voorbij zeilende bootjes te groeten.s Avonds is er minder wind, en ook minder
geklots van de golfjes die er deze middag wel waren.
Mooi weer, ontbijt in
de mooie marina van Woodbridge, overdag veel wolken, maar droog en sunny spells, en daar zijn we content
mee. We gaan bij de havenmeester langs die ons uitlegt hoe we het best
organiseren om de Deben morgen terug af te varen. Hoewel deze rivier maar 10
mijl is, zullen we met onze diepgang, het traject niet in één keer kunnen doen,
dus moeten we een tijstop houden.
Met de fietskes
proberen we een route te vinden langs de Deben, maar die blijkt er niet echt te
zijn. We volgen dan maar de cycle route
richting Felixtowe, en halverwege, als we de rivier links van ons zien
kronkelen, dalen we verder af hier is een groot krekengebied, met salt marches, (zoutmoerassen) er ligt
een klein bootje en er zijn loopplanken over de moerassen, zoals bij ons in de
Hoge Venen. En er groeit zeekraal en lamsoor ! Lekker, dus daar plukken we een
portie van voor bij de vis.
Het landschap is hier
weer golvend, dus klimmen en afdalen, zeer sportief. Als we terug in Woodbridge
zijn, gaan we nog boodschappen doen, o.a. verse kabeljauw, en Kurt pompt ook
nog het bijbootje op : misschien kunnen we dat morgen nodig hebben tijdens onze
tijstop. We kunnen zelfs nog buiten eten vanavond.
Donderdag 21 juliLowestoft Woodbridge op rivier de Deben (45
M)
We staan op ons 7 uur,
ons oorspronkelijk plan is om naar de rivier de Orwell te varen maar onze
buurman zegt dat de Deben zeker haalbaar is met onze diepgang.
We vertrekken om 9 uur,
dan gaan we stroom mee hebben, en op dat moment is er geen wind Tijdens het
eerste uur bekijken we nog eens alle almanaks en pilotboeken en halen er de
juiste getijgegevens bij Tja, de Deben, en dus de haven Woodbridge, moet
theoretisch kunnen, maar om zeker te zijn, toch nog even een telefoontje naar
de marina : de havenmeester stelt ons gerust, om 14 uur aan de entrance (daar is een verzande ondiepte
die je over moet) en dan ben je rond 16 uur (iets voor hoogwater) bij de sill (de drempel) van de marina van
Woodbridge. Dus gaan we eerst hier naartoe.
De stroom is op dit
gedeelte gemakkelijk 2 tot 2,5 kn, dus dat schiet mooi op. Rond de middag
voelen we een briesje, en dus gaan we verder op zeil ! Het is grijs weer, we
zien enkele bliksemflitsen boven land. Rond 14u15 zijn we aan de startboei van
de Deben, en de eerste ondiepte : links en rechts zie je de zee breken, en nu
is het nog zeer kalm. Eens over de ondiepte is het rustig motoren tussen de
vele zeil- en motorbootjes die aan een mooring (boei) vastliggen. En uiteraard
goed het midden van de vaarweg houden. Soms is het goed uitkijken naar de rode
en groene tonnen, je ziet ze niet altijd van ver, of zijn te verwarren met
mooring-boeien.
En dan begint het toch
ook hier te regenen, we zijn bijna bij de marina; van de havenmeester krijgen
we bericht dat de diepte boven de drempel nu 1m90 is, dus dat is OK om binnen
te lopen. Mooie box aan de noordzijde van de Tide Mill Harbour, en Kurt vaart
achteruit in de box zodat de wind in de neus zit.
In 2005 wilden we deze
haven ook bezoeken met ons vorige bootje, maar toen lagen we 7 dagen verwaaid
in Harwich, samen met de Saltwater I. We hebben toen per trein Woodbridge
bezocht, maar dat was natuurlijk een andere ervaring.
Na het aperitiefje aan
boord, wandelen we naar het dorpje, en gaan er eten in één van de oudste pubs,
The Kings Head, een zeer pittoreske bar, met klassieke Engelse keuken, m.a.w.
sirloin/rib eye, mushroom, tomatoes and fresh cut chips
Dinsdag/woensdag 19/20 juliScarborough Lowestoft (138 M)
6u30 reveil, ontbijt,
douche, boterhammetjes klaar, en om 8u30 verlaten we het pittoreske haventje
van Scarborough. We doen voor de eerste keer onze zeilpakken niet aan, het is
zeer rustig weer, te weinig wind om op te schieten, wellicht eens we
Flamborough Head passeren dat het wel zal aanwakkeren maar niets van dat : het
worden 24 uren gezellig motoren ! J
We zien nog vele
verschillenden vogels, de puffins zullen we na vandaag niet meer zien op deze
reis. Ook nog vaak zeehonden die verbaasd hun kopje boven water steken als ze
ons brommend hoor aankomen. Soms steken ze hun snuit helemaal verticaal naar
omhoog, en kijken je echt aan !
Kurt haalt nog 3 makrelen
boven, die terstond gekuist worden. Verder gaat het uur per uur voorbij; vanaf
de rivier de Humber, de avond valt, is het veel drukker met grote scheepvaart
dan onze heenreis. Kurt houdt in de kuip alles in het oog, ik geef de
informatie van de AIS telkens door En zo hebben we tot 1u30 onze handen vol.
Ik leg me 1,5 uurtje op de bank, en Kurt loodst ons bootje door een rij coasters. Later gaat ook Kurt even
rusten, echt slapen kunnen we geen beiden, je hoort altijd van alles, is het
niet de marifoon op 16 met weerberichten dan is het het alarm van de AIS, of de
wekker die elk uur piept om het log in te vullen.
Het is alleszins een
zeer rustige nacht, geen regen, geen wind, smooth
met een lichte deining, en een rode maan als ze opkomt, zeer mooi.
Vanaf 3u30 is het al
niet meer echt donker, en zowaar komt er rond 6 uur wat wind opzetten, zeilen
nog even bij, en motorsailend winnen we nog wat snelheid. Om 8.30 u meren we af
in Lowestoft, precies 24 uur na ons vertrek
Een korte slaappauze,
rond de middag terug op. En dan bunkeren : 3 x 15 l diesel, wasje draaien in de
laundrette van de haven en nog naar de Asda Het is lekker warm, zonneke
schijnt bijna de hele dag, Diner aan boord (de verse makreeltjes) en dan al
gauw in slaap... Rond 22 u komt er nog een NL jacht naast ons aanmeren. Dat is
natuurlijk de gang van zaken in een zeehaven zoals Lowestoft als je aan de
passantensteiger ligt.
Nog een dagje
uitslapen, vanaf morgen niet meer ! Het regent om 7 uur, het regent om 8 uur,
het regent om 9 uur, en we staan nog later op ! Ontbijten pas om 11 uur, bekijken
nadien nog enkele mogelijke trajecten en weersomstandigheden, en zoals het er
nu naar uitziet, willen we morgen vertrekken, en Grimsby overslagen (hierover
horen we niet vee l goeds en op die manier zouden we dan goed opschieten) dat
betekent dan wel weer een trip van ca. 140 mijl en meer dan 24 uur op zee.
Daarom nog enkele
boodschappen (eten en diesel). Maar eerst nog even de kuip poetsen, ik zit de lege
dieselbidon van 10 liter in afwachting al op de steiger en als we een uurtje
later willen vertrekken, is die WEG ! Hoe is dat mogelijk ? Er stapt hier wel
af en toe een collega-zeiler voorbij op deze ponton, maar vreemd volk niet,
want je komt hier maar binnen met een sleutel Mysterie dus ! En we kopen dan
maar een nieuwe bidon bij het tankstation.
Veel wind, nog steeds gale-waarschuwingen voor Humber, Thames
en andere gebieden : complexe lagedrukgebieden blijven hangen boven GB maar
ook boven B en NL als we dat lezen op de Navtex. Dus nemen we het rustig, In
de voormiddag gaat Kurt diesel halen, ik rommel nog wat op de boot, en dan s
middags lunch in de Yachtclub.
Na de middag nog een
wandeling, het is dan enkele uren droog, langs de baai tot de grote
Victoriaanse hotels die hoog boven het strand gelegen zijn. En s avonds eten
we aan boord : wat dacht je? Vis natuurlijk (codd deze keer), met eierpasta en verse
tomaten/looksaus. En eindelijk hebben we hier WIFI aan boord, dus kunnen we één
en ander bekijken en verder de weerberichten opvolgen : we downloaden,
eindelijk, het programma voor het ophalen van de gribfiles (dat zijn zeer
gedetailleerde weerkaarten die je moet uploaden en dan kan raadplegen).
Regen, regen, regen als
we opstaan maar geen tijd te verliezen, de eerste culinaire workshop van het
SeaFest begint om 10u30 en daar wil ik graag bij zijn. Dus na een kort ontbijt,
botten en regenjas aan, en in de gietende regen in de demo-tent. Aanvankelijk
niet te veel volk, maar stilaan loopt het tentje toch vol. De eerste workshop
is oa over het schoonmaken en fileren van de lokale vis : kabeljauw, zeeduivel,
tong, tarbot, leng en zalm passeren de revue, en ondertussen presenteert een
jonge vrouwelijke chef enkele mooie gerechten dat zijn goede tips voor de
volgende dagen, want wellicht blijven we nog even in Scarborough. De tweede
demo is van een leraar van de Lokale hotelschool, allemaal recepten met vis,
schaal- en schelpdieren.
Kurt heeft ondertussen
enkele nieuwe weerberichten kunnen bekijken : an unseasonably deep low will
affect the UK close on Newcastle-upon-Tyne (983 mB).
Na een soepke wandelen we samen naar de tenten van de Havenfeesten, in een
grote tent staan verschillende marktkraampjes met kaartjes, tekeningen, gebak
en zoet, verse vis, we gaan verder richting de oude stad en de winkelstraten,
om te eindigen in de grote supermarkt van Sainsburys: hier de overige aankopen
voor onze culinaire avond. Deze namiddag is het soms nog mooi zonnig geweest,
toch af en toe een bui, maar als we op de boot terug komen, is het grotendeels
droog. Op ons menu naar inspiratie van deze morgen : salade met lemon sole (tong, maar een speciale ?),
en als hoofdgerecht Zeeduivel met paprika en sjalot/witte wijnsaus, en aardbeicrumble
(dat heb ik niet zelf gemaakt !). En dan om 10u25 : vuurwerk als hoogtepunt van
het SeaFest Nog even binnen in de Yachtclub van Scarborough : die is niet
dagelijks open, maar nu dus wel : vooraleer we ergens plaatsnemen, worden we
door de commodore aangesproken, om
erbij te komen te zitten : waar komen we vandaag, wat zijn ons plannen, en wat
willen we drinken !Deze Club heeft vele
contacten met een NL zeilclub in Hoorn, en van hier zeilen ze vaak naar
Ijmuiden, een hele trip (ca. 210 M)