Balenais eenEverson 33, een 10 m lange zeilboot, met vaste
zomerligplaats in Wolphaartsdijk (NL). In voor- en najaar beleven we vooral
leuke zeiltochten op het Veerse Meer en de Oosterschelde. DeBelgische en Nederlandse Kust
en de Westerscheldestaan
eveneens regelmatig op het programma.
In de vakanties gaan we verder : Denemarken (in 2009 en
2010), tot Edinburgh (Schotland in 2011), naar Jersey en Guersney, tot St Malo
en St. Cast (in 2012), de Engelse Oostkust, Londen, Chatham en dan zuidelijk
tot Weymouth (in 2013), Bornholm en zuid-Zweden (2014) en de Duitse Hansesteden en Rügen in 2015. Vakantie 2016 was 2,5 week Veerse Meer wegens motorproblemen, en nadien nog tot de Engelse Oostkust en Wells-next-the Sea ! 2017 werd het Kopenhagen, met heenreis via de Eider en het Kielerkanal.
2018 staat onze neus opnieuw richting de Oostzee... om samen met vrienden retour te komen naar Zeeland.
Zoeken in blog
Zeiljacht Balena
Zeilavonturen dichtbij en verder weg met onze Everson 33
20-06-2012
De Baai van de Seine voorbij
Woensdag 20 juni
Fécamp St. Vaast La Hogue: 68 Mijl
Wekker om 6u30 er staat nog een grote afwas en toen we ons
bed zagen gisteren, zijn we meteen in slaap gevallen Dus bekijken we eerst nog even de
afstanden voor St. Vaast, wanneer best vertrekken, en vooral, wanneer aankomen,
want in die haven kan je niet altijd binnen.
Voor vanavond zouden de sluisdeuren openen om 21.13 u (en geopend
blijven tot ca. 2 u s nachts, maar daar gaan we zeker niet voor)
We
vertrekken als eerste van een groepje schepen rond 9u15, Saltwater en 4 NL
schepen volgen een uurtje later. Het is prachtig zeilen, NO-wind, dus ruime
wind, aanvankelijk 2 à 3 bft, dus we motorzeilen enkele uurtjes. Maar vanaf een
uur of twaalf, motor af, en alles verder op zeil. Het wordt 4, het wordt 5 en
zelfs 6 bft. De wind ruimt wat en we gaan voor de wind, maar met de uitgeboomde
fok is het eigenlijk zeer stabiel zeilen, hoewel ik meestal niet zo goed tegen
deze koers kan we gaan ook zeer snel, we zien een max. van 8,4 kn op het log,
en dat met een high aspect-fokje, eigenlijk geen zeil om op deze koers te
dragen, maar ja, geen zin meer gehad om van genua te wisselen. En eigenlijk
maar goed ook, want als we St. Vaast in het vizier hebben, is het zo aan het
blazen en zijn de golven zo warrig, dat ik goed groggy ben, ondanks de 2
zeeziektepillekes die ik plichtsbewust genomen heb. Ons plan om de pasta nog op
zee te maken en te eten, wordt niet waargemaakt het zal verder op brood met
kaas moeten voor Kurt (ikke niets meer).
Bovendien zijn we té vroeg we hebben
de fok al ingerold, en 2 reven in het grootzeil gezet, en nog blijven we 7 kn
varen Dus op zon 2 mijl voor de kust, blijven we met 6 boten laveren in diep
water, niemand wil (of durft) dichter aanlopen. De zee wordt hier immers vlug
ondiep, en als er nog niet genoeg water staat, heb je kans om op de
oesterbedden of rotsige grond te stoten, en dat wil niemand natuurlijk. De ene
op grootzeil, de andere op een klein ingerold fokje, wij laten ook het
grootzeil zakken, en trekken terug een klein lapje fok open om toch stabieler
met de motor te lopen. Zo mottig als een prei, krijg ik dan nog een ferme golf
gepresenteerd, dus ook nog goed zout als we binnenlopen.
Saltwater, de diepste van de boten, neemt dan het voortouw
en vaart de voorhaven binnen. Als de sluisdeuren opengaan, eerst de lokale
vissers allemaal buiten, en dan kunnen de zeilschepen binnenvaren. Iedereen
tracht een mooi plaatsje te vinden, maar het is goed uitkijken want ook hier
blaast het nog hevig. Om 22 u ligt de vloot veilig en wel binnen. Wat een
tocht. Zeer rustig en zonnig begonnen, en best pittig geëindigd. Nu gaan we
toch echt wel minstens 1 of 2 dagen op rust komen
Op tijd eruit, t is prachtig weer, snel ontbijt, en koffie
maken voor onderweg. Doel = Fécamp 76 mijl, er wordt weinig wind voorspeld, dus
het zal op motor zijn Zo gaat dat met tourzeilen - af en toe doorzetten,
anders geraak je ook niet vooruit.
We vertrekken om 7u45, koers 225 °, geen
obstakels, geen traffic lanes, motor
op 2600 toeren en daar gaan we. Autopilot aan het roer vandaag zodat wij ons
kunnen bezig houden: lezen, sudoku, wat eten, wat
drinken, Rond de middag wordt het echt warm, en moeten we ons insmeren voor de
felle eerste zon ! En zo komen we steeds dichter bij Fécamp, langs de Albasten
Kust die prachtig in de zon ligt
We varen Fécamp binnen om 19u30, vinden gemakkelijk plaats,
en even later is ook de Saltwater er. We drinken een aperitiefje in de kuip, in
de zon nog, en nadien nog kunnen douchen, weer dankzij de vriendelijke Engelse
buren die ons de code geven Geen havenmeester meer te zien om dit uur.
Ons oorspronkelijk plan was om morgen een rustdag in te
lassen, maar de meteo is optimistisch voor woensdag : we staan in dubio.
Cherbourg, St. Vaast La Hogue, Ouistreham ? De NL buurman van de Saltwater geeft
ons de tip voor St.Vaast, is met de voorspelde NO-wind goed te doen Tja,
waarom niet We gaan er een nacht over slapen, en nog even onze almanac en
Reeds raadplegen.
Vanaf 5 uur begint het heel hard te regenen. Ik ben niet
meer in slaap gevallen, om 8 uur zouden we normaal gezien vertrekken, maar we
stellen een uurtje uit. Misschien blijven we dan droog.
Als Kurt gaat betalen
bij de havenmeester, wordt hij aangesproken met Dhr. Vanheste ! Tja, Stéphane
wist reeds te zeggen dat alles hier heel goed bewaakt wordt. Cameras hadden
dus Saltwater en Balena al lang zien liggen. Kurt brengt de weerberichten van
de Meteowing en de windguru mee, normaal gezien toch betrouwbare bronnen, die
zeggen dat de wind variabel en zwak zal zijn. We beginnen er dus aan, doel is
Boulogne, afstand 58 mijl We kunnen mooi zeilen tot de smalle geul van de
Zuydkoote, die langs Duinkerke en Gravelines loopt. Dan liggen we pal in de
wind, en draaien we de genua in, om verder te motoren ervanuit gaande dat de
wind snel zal minderen Doch niets is minder waar. Wind neemt toe tot 20
knopen, met stoten tot 25, en de golven zijn frequent en kort Even doorzetten,
dat denken we uur na uur
Saltwater geeft te kennen dat ze liever Calais willen
aanlopen. Wij overwegen de mogelijkheden en wachten nog even af... tot Calais moeten we sowieso... als we in de haven van Calais willen overnachten (en niet aan de mooring
voor de brug), dan moeten we ook nog tot ca. 23/24 u wachten om binnen te
kunnen in het dok en dat lijkt ons ook geen interessante optie. En wellicht
zal de wind wel wegvallen dus
Maar we moeten dan ook nog Cap Gris Nez ronden,
en als we daar aankomen is het voor de automatische piloot heel moeilijk te
sturen we bonken enkele keren goed op de aankomende golven die zich
ondertussen nog meer opgebouwd hebben, en af en toe gaat de Balena met de snuit
onder water. Dan ineens een golf vanaf de punt die ook de kuip goed blank
zet ! Ik was binnen en zag het water uit de luchthapper binnenstromen en Kurt
staat buiten met zijn opgeblazen zwemvest (die werkte dus goed, het water had
het zouttablet opgelost, waardoor het mechanisme van de zwemvest opgeblazen
wordt ). Twas wel een grappig zicht. Kurt stuurt dan verder, en het is echt
bonken, maar het tij zit nu mee dus dan gaat het wel vooruit. Om 20.30 varen we
als slappe vodden de haven van Boulogne binnen. Gelukkig voldoende plaats,
havenmeester niet meer gezien. We lenen van onze Engelse buren de douchekaart
om het zout weg te spoelen Nog vlug een hapje pasta binnen, en dan uitgeput in
bed
Net iets frisser dan gisteren, dus ontbijt binnen. Het is
een rustige ochtend, we moeten pas om 14 uur vertrekken, voordien zouden we toch
tij tegen hebben. We bevestigen het reddingsvlot op de boot, eten nog een klein
hapje, en dan vertrekken we naar de sluis van Vlissingen, waar we met de
Saltwater als enige boten versast worden: het is duidelijk nog geen hoogseizoen
en de voorspellingen zijn ook niet zo denderend Ze geven W/ZW, niet ideaal
natuurlijk voor onze bestemming aan de Belgische Kust (Oostende of Nieuwpoort)
We hebben 2 reven in het grootzeil gestoken, en die mogen er zijn. We kruisen
op tot aan Zeebrugge, enkele keren de Wielingengeul over. Daar was het
aanvankelijk niet druk, maar bij Zeebrugge is het dan precies altijd druk als
wij daar willen passeren. Dan maar een dieper rak in zee; nadien is het scherp
bezeild tot Nieuwpoort, ware het niet dat dan de wind wegviel. Vanaf Oostende
nog een stuk op motor dus. Op die manier kunnen we ons avondeten verorberen. Het was een zonnige zeildag,
gelukkig, maar warm was het niet.
Als we rond 22 uur aankomen, is Saltwater al
binnen. We kunnen naast hen aanmeren in de haven van de Luchtmacht en pikken
nog een stukje voetbal mee.
Het is grijs en regende veel vandaag, maar als we met ma en pa NL binnenrijden, is het boven Zeeland wat lichter. We zijn klaar voor 5 weken aan boord van de Balena. We hebben al beslist om vannacht toch te blijven liggen op
ons vertrouwde plaatsje, en na het avondeten, als we onze planning aan het
maken zijn, krijgen we onverwacht en welkom bezoek van Erik en Inge : die hebben de Normandische Kust en de Kanaaleilanden al bezocht en geven
ons nog vele tips.
Zaterdag : ons eerste ontbijt buiten onder een mooie blauwe lucht
en in het zonneke er is wel wat wind, ZW. We varen rond 10u30 buiten, onder
wakend oog van Frans en Gilda. Tot Arnemuiden op motor, en dan op het fokje tot
Veere, sluis door, en een stop bij Boone om de Imray-kaarten van de Franse
kusten te kopen. Verder tot de haven van De Schelde, in Vlissingen, en daar wachten we op de Saltwater die een uurtje na ons
arriveert. We dineren in de club en gaan nadien nog even de
beentjes strekken.
De oorspronkelijke planning om met een hele bende naar Burghsluis te varen en daar kreeft te gaan halen bij Sam, valt een beetje in het water... ttz. kreeft wordt er wel besteld en gegeten, maar het "gros" van die bende blijft in Wemeldinge liggen... Samen met de Alcyone vertrekken we wel naar Burghsluis op zaterdag, zeer lekker zeilen en met wat zon !! Rond 16.30 uur meren we aan in de haven, en zo zijn we mooi op tijd bij de kreeftenvisser om onze gekookte kreeften op te halen... Verrukkelijk weer die Oosterscheldekreeft. Zondag een reef vooraleer we vertrekken, en dat is nodig voor het eerste stuk tot de Zeelandbrug... het is opkruisen geblazen, en 6 bft op de windmeter (af en toe nog meer). Voorbij Colijnsplaat is het veel rustiger en behalve wat buiswater en een kleine bui als we in de sluis liggen, geen regen...
Het mooie verlengde weekend van Pinksteren is het pokkedruk op het Veerse Meer en Oosterschelde... iedereen komt - eindelijk - buiten : zwemmer, surfer, kiter, catamaran en kleinzeilerij... daarbij nog alle snelle en minder snelle motorboten, kortom, een topweekend... je moet wel ogen op je rug hebben want zowel "zondagrecreant" als profs eisen vaak hun voorrang op (soms terecht, heel vaak onterecht)... We zeilen een kort stukje, en gaan voor anker met zicht op Veere, Kamperland en Oostwatering en varen met het bijbootje en de nieuwe fluistermotor naar de Schutteplaat... we moeten het wel eens proberen voor we op vakantie vertrekken...
Eindelijk belooft het beter weer te zijn : ons "Channel Cross Clubke" heeft zich aangesloten bij de WSV van Wolphaartsdijk om gezamenlijk naar Dover te zeilen.
Een troep van 17 boten, waaronder een specialleke (Wurrel) die een alternatief-programma onderschrijft !
Vertrek op woensdag, 16/5, via Veerse Meer en Vlissingen, de Noordzee op tot Oostende. Een mooi gezeild traject, enkele rakken want een scherp doel tot Oostende. Maar we zijn blij want droog en zonnig weer... Gezellige drukte in de haven omwille van de Dover Strait Race, we liggen behoorlijk gestapeld maar hebben gelukkig een rustige nacht.
Donderdag vroeg vertrek om 6 u. Uit de briefing blijkt dat de wind uit de goede richting zit, maar we zullen moeten duimen dat die niet wegvalt... Daarom hadden we gisteren al de high-aspect vervangen door de genua, en daardoor kunnen we een mooie snelheid houden. Na 3 uurtjes halen we zelfs de halfwinder bovendeks - ideale situatie : geen golfslag, ruim water en halve wind... - dus daar gaan we ! Na ca. 43 mijl, is de wind zo goed als op, en zijn we bij de traffic lane, die we op motor oversteken. Even wachten voor een grote tanker en hop, verder maar, bestemming Dover. Als de White Cliffs in het vizier komen, is het nog even uitkijken voor het uit- en binnenvaren van de ferry's maar doordat die een aparte entree hebben, is het wel overzichtelijk. Met de andere boten wachten we tot 20 u op de opening van de deuren die toegang geven tot het Granville Dock. Sommigen trekken er meteen op uit, wij blijven aan boord eten, ... en vallen al gauw in slaap/ Vrijdag - appél om 9u30 voor briefing en aansluitend vertrekken we voor een bezoek aan Dover Castle. Hoewel we al eerder in Dover waren, hadden we dit kasteel nog niet bezocht : de moeite waard ! Er zijn verschillende musea en historische sites, en je kan er gerust een dag in doorbrengen. We hebben niet alles kunnen bekijken, want we wilden toch ook nog even in de stad rondwandelen, en ook nog een echt Engels sfeertje opsnuiven in de pub waar we 7 jaar geleden ook al eens kwamen : The Eight Bells !
's Avonds is een BBQ voorzien in de Yacht Club van de marina, maar te lang wordt er niet gebleven, het is heel vroeg op, of gewoon vroeg op voor een lange retour tot Zeebrugge op zaterdag...
Wij kiezen, zoals de Hasewint, voor de deuropening vanaf 9 uur... toch iets "menselijker" dan de eerdere opening om 4 uur... Het wordt inderdaad een lange dag, ca. 78 mijlen tot Zeebrugge. Aanvankelijk lekker zeilen, inclusief halfwinder wederom. Maar zoals verwacht mindert de wind en het wordt vooral veel "brommen" bij ons aan boord... Voordeel is dan weer, dat er tamelijk normaal gekookt en gegeten kan worden, en zo arriveren we in het donker, na 23 uur in de haven. We leggen ons vast naast de Wurrel en de Saltwater. Nog een slaapmutske bij Christel en Stéphane.
Zondag is het om 10u30 briefing, de meute vertrekt richting Zeeland. Wij wachten nog even tot het tij goed doorzet, en gelukkig hebben we vanmorgen nog de genua verwisseld voor de (kleinste) werkfok... We zetten ook 2 reven in het grootzeil, want het stuift behoorlijk. Vanaf de kop van Zeebrugge tot het havenhoofd in Vlissingen is het amper 2 uur zeilen (15 mijl), volledig bezeild in één rak, en scherp aan de wind. Eens de sluis voorbij, leggen we ons vast en wachten we op Alcyone. Samen verder op het Kanaal en rond 19 u. starten we op het Veerse Meer, ... in potdichte mist, het is hier precies "winterzeilen", we zien amper 1 boei ver.
Tijdens deze eerste "echte" trip van het jaar, hebben we 230 mijl afgelegd en zijn we gespaard gebleven van regen tijdens de zeiltochten (dat is al heel wat als je de afgelopen weken en maanden bekijkt)...
Terug op de vertrouwde zomerligplaats in Wolphaartsdijk
Zo, sinds zondag 22 april liggen we terug op ons vaste plaatske in Wolphaartsdijk. En dit zonder een meter te zeilen. Sinds 14 april terug te water, alles ging vlot, mast erop, verstaging afstellen, en enkele leveringen van het thuisfront met zeilen, huiken, kussens, matrassen, en basisgerief. De fok staat er op, na een tussenstop bij de zeilmaker, want bij de eerste poging scheurde die langs de voorlijkpees een tiental cm in...
We varen van het Goese Sas tot Wolphaartsdijk op motor, zo kan die even lopen... De 2 sluizen door, en we komen droog aan, dat is al heel wat in deze "wisselvallige tijden". We meren aan in een bijna lege haven, ttz wel veel boten maar geen volk. De vaste landvasten worden opnieuw op maat geknoopt en zo zijn we (bijna) klaar voor een nieuw zeilseizoen : als het weer zich ook gereed zet, kunnen we erin vliegen !
De laatste poll van het Britse magazine Yachting Monthly - zullen de Britse zeilers België als bestemming boycotten omwille van hun standpunt inzake "rode diesel" - spijtige resultaten zou ik zeggen !
1. Een goede planning heeft vruchten
afgeworpen. Sinds 11 november lag onze boot in de loods, en meteen zijn we ook
maar met het vuilste werk begonnen : het onderwaterschip en de kiel afgekrabd,
afgeschuurd, afgekuist, ontvet... enkele weekenden zagen we eruit als vuile
smurfen (blauwe antifouling dus). Aansluitend het teakhout van de bakskisten
uitgebroken hoewel enkele latjes het vorige seizoen al los kwamen, zaten de
meesten nog HEEL goed vast : met hamer en beitel moesten ze eruit geslagen
worden. Dat heeft Kurt enkele zaterdagen en zondagen kunnen voelen en ik
mogen aanhoren. De aansluiting van de brandstoftoevoer aan de mazouttank had
een lekje, en dat werd ook verholpen; meteen ook een standmeting en nieuw
deksel erop en hopelijk alles geurvrij Na de ergste vrieskou half februari,
zijn we dan begin maart begonnen met de schilderwerken : primer laag 1,
plamuren, primer op plamuur, primer laag 2, en 2 lagen antifouling, zwart deze
keer, dat belooft voor volgend jaar
2. Na weken rekenen en nadenken over hoe eraan te
beginnen, hebben we toch beslist om het vernieuwen van de bakskisten met
teakhout over te laten aan een vakman
we zouden er TE lang over doen, en hebben er het gereedschap niet voor. Dus
komt Bob, de ambachtelijke houtbewerker,de maten opnemen. Hij gaat alles in zijn atelier voorbereiden en belooft
ons dat alles er piekfijn zal opliggenvoor de Pasen.
3. Deze winter was een seizoen van af en toe neen zeggen. Niet al te veel sociale
weekendactiviteiten, want s morgens op tijd paraat om naar het Goese Sas te
rijden. Wat we zelden geweigerd hebben, is als iemand ons kwam vragen : Zeg,
gaan jullie mee naar het Loze Vissertje voor een snert ? Ik denk dat we er de
helft van de voorraad geconsumeerd hebben.
En zo zijn we dus in april, de mast is al gepoetst en in de
was gezet. Verstagingen eraan, vers gewassen lijnen er terug in, Volgende
zaterdag de bootromp nog waxen, Pasen even niet werken, en de pasmaandag alles
nog eens checken. 14 april moet alles klaar zijn, want dan gaat ie terug in het
water.
In de winter kunnen we natuurlijk niet veel nieuwe verslagen "posten", wel hebben we ons logboek bijgewerkt op de laptop, en dus kan ik hierbij een linkje plaatsen met de informatie van onze vakantie (afstanden enz.). Die vind je dus als je op onderstaande link klikt.
11 november is het zeilseizoen echt voorbij - Mast gaat eraf en Balena in de kraan voor de winterstalling... Op de tractor naar de loods en klaar voor de winterwerken.
Zuiderse sferen op Grevelingen - 1 tot 4 september
Dankzij een extra dag op vrijdag en mooie weersvoorspellingen, vertrekken we voor een verlegd weekendje Grevelingen. Donderdagavond al aan de steiger van het Goese Sas en vrijdag rustig zeilen tot Bruinisse en via de sluis de Grevlingen op. We leggen ons vast aan de steiger va de Mosselplaat. 's Avonds arriveert Alcyone nog, en drinken we samen nog wat in de kuip. Zaterdag is het heet ! Geen wind en eigenlijk dus geen zeilweer. We vertrekken rond de middag tot 2 mijl van de steiger, en gooien het anker. Tijd voor de eerste zwembeurt van het seizoen. Zalig ! Nadien kunnen we nog even zeilen tot het haventje van Bommenede. 's anchts barst een hevig onweer los. Zondag retour naar Wolphaartsdijk, gelukkig is er wind !
Vrijdagavond vertrekken we snelsnel, want we hebben een verjaardag te vieren met vrienden in het Goese Sas. Om 19u15 leggen we ons vast aan de buitensteiger voor de nacht, en zijn op tijd voor apero en diner in Het Loze Vissertje. De zaterdag varen we met de Balena tot het centrum van Goes om onze BBQ-inkopen te doen. Plan is om straks naar Arnemuiden te zeilen en daar onze eerste BBQ van het jaar te vieren met Saltwater en Kapp Linné-crew. Zo gezegd zo gedaan. Het is al na 18 uur als we er arriveren, Saltwater ligt in een box, Kapp Linné en wij mogen aan de passantensteiger blijven liggen. Eer we aan tafel zitten, is het donker, maar wel gezellig... Zondag hebben we met Marlies en Edwin afgesproken om met een open bootje te gaan zeilen : hebben we dus nog nooit gedaan, maar superleuk, mede dankzij het schitterende zomerweer en de 3/4 bft wind. We leggen met een oranjeplaat-bootje meer dan 16 mijl af... Aansluitend komen Marlies en Edwin bij ons aan boord en zeilen we met hen naar Wolphaartsdijk.
Met een extra dag op vrijdag, genieten we van een 4-daagse op ons "buitenverblijf". Donderdagavond na een stop in Goes, en mosseltjes eten in het Wilhelminadorp, vertrekken we de vrijdagochtend (ttz bijna middag), naar de Oosterschelde. We weten eigenlijk nog niet waarnaartoe. In de sluis babbelen we met Mia en Willy van de Oban, en besluiten ook naar Steenbergen te zeilen, daar zijn we nooit geweest met de boot. Leker gezeild, wel grijs. Prachtig varen op de Vliet tot de haven. Zaterdag vertrekken we met de fietsjes naar het Benedensaske, op bezoek bij Marc en Annick, maar dan begint het fatsoenlijk te regenen, en blijven we een tijdje in hun gezellig clubhuisje... Uiteindelijk beslissen we om nog met de boot tot De Heen te varen, en samen met hen te gaan eten in rest. Goe Leven. Zondag rond de middag vertrekken we richting Grevelingen, om een bezoekje te brengen aan de Saltwater die in Port Zélande vakantie viert. Mooi zonnig weer, en lekkere zeildag. Mediterraanse sfeer in de luxe-haven. En maandag, na een kort bezoek aan het Noordzeestrand, een prachtige zonnige zeildag retour naar Wolphaartsdijk. 85 mijl erbij !
We hebben al even nagelaten om ons blog te updaten... maar bij deze een korte samenvatting van augustus, september en oktober : bijna alle weekenden gezeild, of minstens aan boord verbleven. En meestal droog en zacht weer. Nog enkele speciale weekenden toegelicht.
Zaterdag 30 juli Roompot Marina Colijnsplaat ( 5,5 M)
En zo komt het einde
van onze vakantie steeds dichterbij Maar zolang we niet afgemeerd zijn in de
eigen haven, is het nog steeds verlof. Dus vandaag nog een minitripje, van
Roompot Marina tot Colijnsplaat, op het fokje, we hebben nog tij mee. Samen met
Saltwater zijn we op een uurtje in de haven.
We verwachten hier ook
nog de Kapp Linné, die vanuit het Goese Sas komt, en zo steken we s avonds met
zijn zessen de benen onder tafel in de Yachtclub van Colijn.
Zondag 31 juli Colijnsplaat Wolphaartsdijk (9 M)
Laatste vakantiedag aan
boord. Ontbijt op de Kapp Linné, met alles erop en eraan. En dan vertrekken we
rond 13u15, tij mee, geen zuchtje wind, dus op de motor Saltwater en Kapp
Linné vertrekken gelijktijdig, en we worden nog begeleid door de First van Marc.
Ook op het Veerse meer op de motor. Het was zacht weer, en in de namiddag trekt
het open, en het wordt nog lekker zonnig en warm. Hopelijk het begin van de
echter zomer 2011 in België en NL We hebben het in GB zeker droger gehad dan
hier.
In Wolphaartsdijk meren
we aan, terug de vaste meertouwen aan de steiger en oprommelen. Luc komt ons
ophalen, en aansluitend eten we opnieuw aan boord van hun boot in het Goese Sas. Rond tien tien uur worden we in Schoten afgezet en daarmee eindigt onze 6 weken
durende vakantie
Vrijdag 29 juli Blankenberge - Roompot Marina (42,5 M)
We maken ons klaar en
vertrekken, nog even tij tegen, richting de Roompot. Wind NO, 3 en 4, soms 5,
en op de kop, maar straks, volgens de meteo krimpend naar N. Dus eerst
opkruisen, voor Zeebrugge is het weer behoorlijk druk, zeker in vergelijking
met de Engelse Oost- en Noordoostelijke Kust van waar we komen. Leuk zeilen,
droog en grijs, echt BelgischNederlands weer. Na een ver rak in zee, tij mee en dankzij
gekrompen wind, mooie aandewindse koers tot de sluis van de Roompot. Met
Christel en Stéphane spreken we af in de Marina van de Roompot.
Saltwater arriveert een
uurtje na ons, net op tijd voor het aperitief.