Appels in Frankrijk
Foto
Categorieën
  • Aparte groentes (17)
  • Appelvrouw&Lie (76)
  • De tuin (76)
  • Dorpsleven (34)
  • Gereedschap (4)
  • Groenterecepten (27)
  • In Nederland (11)
  • Inmaakrecepten (17)
  • Jamrecepten (24)
  • Koken algemeen (9)
  • Kruidenrecepten (5)
  • Met Alcohol (14)
  • Oogst (6)
  • Pompoenen (21)
  • Recettes Lorraine (2)
  • Soeprecepten (4)
  • Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • Ratafía Catalan
  • Indische loopeenden
  • Vervolg Keyhole Garden
  • Woning met uitzicht te huur
  • Keyhole Garden deel 1
  • Keyhole Garden deel 2
  • Dahlia jam
  • Flognarde aux haricots verts/sperziebonenclafoutis
  • Ratafia dragon
  • Vrienden op de fiets
    Zoeken in blog

    Foto
    Gastenboek
  • Le compravendite in Italia relative a proprietà di lusso
  • Gli psicologi trovano i clienti sulla rete
  • L'attività esoterica nel mondo
  • Il posizionamento seo
  • Barbour Ariel Track Quilted Jacket Black

    Gastenboek

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Foto
    Foto
    Foto
    21-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Abrikoos ea fruit
    Vandaag de in oktober bestelde bomen geplant.
    Vanwege de vorst waren de bomen erg laat aangekomen, daar ben ik niet zo blij mee, de bomen missen de noodzakelijke winter waarin ze al haarwortels kunnen maken om zodoende in het tweede drogere deel van de lente al genoeg vocht op te kunnen zuigen.
    Nu zullen we veel water moeten geven zowel in de lente als in de komende zomer, ook al omdat er een boom bij was die én met te weinig wortel was uitgeschept, én al te groot is om te verplanten, volgens mijn buurman is de boom al 10 jaar. het is een zoete kers, variant Anglais; hier zeker niet zo gewild om zijn naam..maar een (bijna) gegeven paard mag je niet in de bek kijken.

    Om de bomen te beschermen tegen de woelmuis die hier in Frankrijk mulot heet heeft Lie een kom van fijn gaas in het plantgat gemaakt, zodat deze hongerige knagers geen kans hebben bij de wortels van de boompjes te komen.

    Verder heeft het lekker geregend vannacht, heerlijk voor al het zaai en plantwerk dat ik eerder deze week heb gedaan.

    Nog meer mooi "onkruid" komt er in de bloei: de paarse dovenetel

    Geen onkruid, wel vroeg én mooi, de kleine maagdenpalm




    Categorie:De tuin
    Tags:fruitbomen planten, paarse dovenetel, woelmuis
    21-03-2010, 17:44 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    19-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Doperwten
    Geweldige dag vandaag!
    17 graden, geen wind, geen wolken.
    Mooie dag om te zaaien en te planten:
    5 rijen gele (stutgarter) en rode plantuitjes.
    2 rijen sjalot.
    Rijtje radijsjes
    Zomerwortelen (amsterdamse bak) gemengd met koriander daartussen.
    sla: St. Antoine salade die goed tegen de kou kan en Russische gevlekte ( zelfde verhaal)
    Het ui en wortelbed bestrooid met houtas als bemesting.

    Ik heb nog een zakje doperwten over die mij te hoog opgroeien, je moet ze tegen gaas laten groeien.
    Gaas van 1.40 m. dat kost hier een vermogen volgens Lie.
    Verkeerde aankoop dus maar jammer om weg te gooien.
    Dus heb ik vandaag dwergerwtjes gekocht en deze rijserwten in de aanbieding voor de prijs van een paar postzegels..
    Grijp je kans, en in juli heerlijke zoete doppers op je bordje!







    Categorie:De tuin
    Tags:doperten, zaaien, plantuien
    19-03-2010, 23:47 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    18-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Grenilette
    De Grenilette, wat een geweldig instrument..maakt ons vrouwen tijdelijk onafhankelijk van de sterke man met zijn spitvermogen!
    Lie heeft zijn benen even aan mij geleend voor de foto`s, maar het is een werkje dat ik heel goed kan doen, het is niet zwaar, integendeel en je grond wordt er los van, maar ligt niet helemaal overhoop zoals met een tuinfrees. Eventueel onkruid kan je makkelijk meeverwijderen.
    Deze tuinfrees heb ik gekocht bij Wout Spaan in Kortenhoef.

    Je zet de spitvork verticaal op de aarde, ongeveer 5 centimeter van de vorige "schep"


    Met je voet druk je de Grenilette in de grond, als de grond erg hard is kan je er met twee voeten opstaan..


    Zijn de tanden van de Grenilette helemaal in de grond, dan kantel je de handgreep naar je toe, en trek je de grond lichtjes omhoog.


    Het onkruid is nu makkelijk te pakken omdat de wortels van onderen al los zijn gemaakt. Eventueel kan je de Grenilette nog voor en achterwaarts bewegen voor een nog lossere aarde..



    Categorie:Gereedschap
    Tags:grenilette, spitten, tuinfrees. spitvork
    18-03-2010, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    17-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tuin 1, een gedicht van Rutger kopland
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Tuin I

    Ik zit voor het raam en zie
    hoe de tuin niet is veranderd
    voor haar ben ik niet weggeweest

    de tuin kijkt mij recht in mijn gezicht
    het is vreemd te bedenken dat zij mij
    niet kent, zich mij niet herinnert

    na al die tijd dat ik hier niet was
    ik de tuin was vergeten, zij voor mij
    niet bestond, is zij nog helemaal als toen

    hoezeer ik ook van haar houd, voor mij
    is zij niet gebleven, niet omdat ze op mij
    wachtte is zij er, zij is er zoals ook ik er is



    Categorie:Appelvrouw&Lie
    17-03-2010, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    16-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grenilette uit het vet
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vinger en mens goed ingepakt, want het windje is nog guur, maar ik was buiten vandaag! Heerlijk zonnetje erbij en de 1e vlinder kwam langsdwarrelen ( citroenvlinder).
    Ook hoorde ik voor het eerst de groenling weer, en andere tuinvogeltjes maakten extra mooie en luide liedjes. De vogels hebben er duidelijk ook zin in.
    Eerst heb ik rozijnerwt (capucijners) voorgezaaid, heerlijk werkje in de kas waar het al 20 graden is.
    Met de Grenilette maakte ik de grond van de voorste moestuin los, een langdurig maar aangenaam werkje. De grond is niet meer nat en plakt ook niet, dit waarschijnlijk omdat het zo hard gevroren heeft, de structuur is mooi korrelig. Dit jaar eens niet een karrevracht koeienmest over de tuin, maar culterra korrels en compost.
    Wat de Grenilette betreft; morgen zal ik een foto van dit werktuig maken, het is niet zo`n bekend tuinhulpmiddel, maar erg handig voor hen die niet de hele tuin om willen laten woelen door een grondfrees.
    Eigenlijk is het een soort van veredelde spitvork maar toch net even anders en ook wel heel erg handig voor mensen met rugklachten.


    Categorie:De tuin
    16-03-2010, 21:04 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    14-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lentebloemen
    Op http://meerbeer.blogspot.com ben ik geïnspireerd geraakt om eens de aanstormende lente in mijn tuin te fotograferen. Dorothé heeft dat met een mooie collage laten zien, kijk eens op haar blog (snelkoppeling rechts, Bienvenue chez Dorothé)! Omdat ik nog steeds worstel met een pijnlijk onstoken vinger + flinke lenteverkoudheid blijf ik verder nog even binnen, en bekijk de tuin vanachter het raam. Dat leverde de afgelopen dagen wel mooie plaatjes op van een vrijwel witte buizerd die hier steeds kwam fourageren. Hopenlijk pakt hij een molletje!
    De voorjaars-groei in mijn tuin viel nog wel tegen in vergelijk met het vorige jaar om  deze tijd, toch waren de eerste tekenen van de lente daar, en niet alleen door de kraanvogels. Bekijk de volgende foto`s maar eens.

    Natuurlijk de 1e bloem, zo stoer, het sneeuwklokje

    Bijna bloeiende Cornus Mas, in huis hebben al enkele takken gebloeid

    verwilderde primulaatjes, vorig  jaar uit de tuin van de (vertrokken) buren gegraven


    Botanische krokus, al weer op zijn retour

    De knoppen van de Gele Dotter

    In het najaar geplante knoflookjes

    Het gewone Wilgenkatje

    Het groepje lijsters dat twee dagen in mijn tuin heeft uitgerust en gegeten hebben heel wat slakken stukgeslagen op het muurtje bij de beek.
    Vanwege hun mooie uiterlijk en hulp had ik graag gezien dat ze gebleven waren...helaas, nu is er alleen de buizerd, die jaagt alle andere vogeltjes weg.


    Categorie:De tuin
    Tags:sneeuwklokjes, cornus mas
    14-03-2010, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    10-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zelfde vinger andere hand
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Lie en ik hebben iets met onze linkerwijsvingers dat is duidelijk.
    Terwijl zijn vinger nog steeds niet beter is -hij gaat binnenkort naar de handenkliniek in Loosdrecht- ben ik blijkbaar onbewust jaloers geweest op al die aandacht en heb een soortgelijk letsel opgelopen.
    Gelukkig niet zo erg als zijn peesschedeprobleem, misschien ook omdat ik bij de eerste tekens van ontsteking aan deze linkerwijsvinger de vinger achtereenvolgens in de Noni, in heet water met zout, in biotex en in de Eau de Vie heb gehangen...
    Toch vond ik het de 3e dag noodzakelijk een dokter te bezoeken, en ben ik in het Tergooiziekenhuis geweest alwaar men mijn nagel heeft open gezaagd.
    Niet dat dat hielp, toen de nagel eenmaal doorgezaagd was zei de arts verwonderd en teleurgesteld dat er geen pus uitkwam..dat ik het 3 x per dag moest spoelen en het later in de week moest laten nakijken.
    Dat zal morgen zijn.Mijn vriendin heeft me aangeraden het in de soda of biotex te weken en dat doe ik braaf drie x per dag
    Ondertussen zit ik met een vinger met een flinke snee en daarnaast een kloppende bult, en voel ik me behoorlijk onthand..het is per slot van rekening voorjaar voor de moestuinier, en de tuinboonzaden liggen al te weken in wit zand.
    Vanachter het raam bekijk ik 4 lijsters die mijn tuin afstruinen naar slakken..ik wil ook..
    Het MOET snel over zijn!!



    Categorie:In Nederland
    10-03-2010, 16:52 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (2)
    21-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.100 jaar en vijf dagen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Afgelopen dinsdag was "onze" Berthe jarig, 100 jaar, en het hele dorp was uitgenodigd.

    Wij waren blij dat we net deze dag in Frankrijk waren, en hebben meegenoten van het feestje dat de burgemeester voor haar en het dorp gaf.
    Helaas niet met fanfare zoals ik me van vroeger bij ons in de straat kan herinneren, een serenade bij 60 jaar huwelijk of 100 levensjaren.
    Maar er was taart en natuurlijk champagne.

    De burgemeester sprak de "centenaire" toe, of eigenlijk meer de andere toehoorders, af en toe stelde hij wel een vraag aan haar, maar wachtte nauwelijks op een antwoord..wel jammer, je bent nu eenmaal wat langzamer als je 100 wordt, dat wil niet zeggen dat je geen antwoord hebt!

    In zijn speech liet hij een eeuw voorbij komen, haar eigen leven, kinderen krijgen, het overlijden van haar man (al 30 jaar dood geloof ik), 15 presidenten van de republiek,14 burgemeesters, twee wereldoorlogen waarvan één hier in het noordoosten het heftigst was.
    De burgervader sprak ook over alles wat ze heeft zien komen, de auto, het vliegtuig, de telefoon, de kraan (hier in het dorp pas in 1963)en nu natuurlijk de computer. Hij vertelde ook dat ze altijd de dorpskroeg runde vroeger en dat het pand na 40 jaar niet meer door haar in gebruik nog steeds de kroeg van Berthe heet.
    Berthe liet de hele toespraak een beetje aan haar voorbij gaan en leefde pas op toen er muziek kwam! Je zag haar olijk kijken en denken: haa dansen!! en in de armen van onze 81-jarige playboy Bernard, die heel wat harten van weduwen hier in het dorp op hol laat gaan, walste ze weg over de dansvloer.

    Ik ben benieuwd hoe ze zich nu voelt... wat komt er na 100 jaar, val je in een gat of kan je nog met plezier uitkijken naar 101?


    Categorie:Dorpsleven
    21-02-2010, 22:09 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    15-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Carnaval/Mardi gras
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Morgen is het Mardi Gras, niet alleen beroemd in New Orleans, maar ook in Kleindorp, France. Op deze Vette Dinsdag komen de schoolkinderen verkleed door het dorp en halen zingbedelend zo veel mogelijk snoep op.
    De meesten zijn verkleed als Harry Potter ( Arry Pottèèr), Spiderman of piraat, de meisjes zijn elfjes,bloempjes of koninginnetjes.

    Ook in Nederland op de crèche is het Carnaval.
    De jongentjes zijn verkleed als piraat of Bob de bouwer en veel meisjes als mega-Mindy, wie dat is, oma weet het niet en loopt achter..
    Ook de tweeling ging verkleed vandaag; de kleinste wilde graag als hond gaan maar omdat daar geen spullen voor waren nam hij genoegen met Bob de Bouwer kledij.
    Zijn broertje had een voorkeur om zich te verkleden als Oma, ja als mij dus...volgens dochterlief de carnavals-outfit van 2010!

    Nu weten jullie ook hoe ik er in het echt uit zie...



    Categorie:In Nederland
    15-02-2010, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    12-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastinaaksoep met punjabi kruiden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Kun je - zoals ik- de hand leggen op bv de punjabi spice blend van Sainsbury`s dan kan je die heel goed gebruiken voor een smakelijke pastinaaksoep. Met gewone kerrie zal het ook wel lukken, maar de punjabi spice blend is bijzonder lekker gekruid.
    Je kunt natuurlijk proberen het zelf na te maken,
    Voor een deel staan de verhoudingen op het potje:
    19% gemalen koriander,
    Gember, komijn, zout en cardamom, 7% elk,
    Kruidnagels en fenegriek, 5% elk,
    Verder nog gedroogde knoflook, laurierblad, zwarte peper, chilipoeder en paprikapoeder.
    Alles gemalen. Ik maal mijn kruidenmixen in een oude elektriese koffiemolen.

    De pastinaaksoep:
    Fruit een ui wat olie en doe er een eetlepel punjabi-kruiden of kerrie bij.
    Fruit twee pastinaken geschild en in blokjes even mee, giet er een liter kippenbouillon bij, breng aan de kook en kook 10 à 15 minuutjes.
    Pureer de soep en voeg een half blikje kokosmelk toe.
    Proef op zout en peper!

    Buiten nog steeds sneeuw, zelfs de kaardenbollen zitten er vol mee.




    Categorie:Groenterecepten
    12-02-2010, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    04-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Culifeest

    Van mijn goede bootvrienden kreeg ik volgende mail met veel hoofdletters. Helaas heb ik hier in Kleindorp geen Bio om de hoek, om van Verstegen maar te zwijgen..eet smakelijk dus jullie. Lekker sissend woord trouwens lamssswarma.

    Hallo Appelmensen!

    Slasoep...tsjaa, kan... Maar voor de afwisseling in je Vegamenu hebben wij ook nog een leuk recept, Vegaswarma! Heerlijk! Hoe maak je Vegaswarma. Koop een potje SEITAN bij de Biowinkel om de hoek en Shoarmakruiden van Verstegen of iemand anders. (zit Komijn in, is belangrijk voor de smaak) en Swarmabroodjes. Snij de stukken Seitan in kleine reepjes en marineer in de kruiden voor een halfuurtje. Maak in de tussentijd Knoflooksaus van dikke Griekse danwel Turkse yoghurt, teentje knoflook, klein beetje Mayo, zout en honing. Belangrijk in het geheel is de Hete Saus van de Xenos: Kimball Chilisauce. (Die maakt trouwens elk saai gerecht tot een Culifeest..)

    Nu is het slechts een kwestie van roerbakken van het "vlees"en roosteren of bakken van de swarmabroodjes. Een doorsnee vleeseter zal het verschil niet merken, of zelfs denken, mmm lekkere lamsswarma zeg! 

    Zo komen we die winterdagen wel door!




    Categorie:Koken algemeen
    04-02-2010, 21:49 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    01-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Slasoep met kruiden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De moestuin ligt onder een dikke laag sneeuw, een enkel preitje staat er nog in.
    Wat hebben we er heerlijk uit gegeten de hele zomer en eigenlijk nog steeds; uit de vriezer komt nog bloemkool, tuinbonen en witte boontjes, en verder uit de zandopslag bietjes wortels en pastinaken. Ook pompoen hebben we nog volop.
    maar een lekker kroppie sla..helaas, daar voor moeten we naar de Intermarché of Appie H.
    Toch wil ik een recept van slasoep geven vandaag, iemand heeft erom gevraagd, ik weet niet meer wie. Verder heeft ex-Lie mij er fijntjes op gewezen dat we vroeger een aktiegroep hadden met als slogan   (geen) vlees mevrouw, u weet wel waarom, dit naar aanleiding van de bloedworst. Minder vlees, daar sta ik nog steeds achter.
    Daarom vandaag vego-dag!

    Fruit 2 sjalotjes in een klontje boter, snij een krop gewassen sla in repen en fruit deze 2 minuten mee.
    Pureer met de staafmixer.
    Klop een eierdooier los met 50 ml slagroom.
    Neem de pan van het vuur en roer het roommengsel door de soep.
    Breng de soep op smaak met zout en peper, of met maggi kruidenbouillon en wat citroensap.
    Hak enkele takjes peterselie zeer fijn en een klein bosje bieslook en wat kervel fijn, zodat het samen 5 eetlepels is, doe de soep in kommen en bestrooi met de kruiden.
    Broodjes met geitenkaas uit de oven erbij, lekker hoor!

    Uit Smaakmakend.



    Categorie:Groenterecepten
    01-02-2010, 17:26 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    25-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boudin Noir
    Om Boudin noir te kunnen maken heb je nodig:

    3 kilo ui, en dezelfde volume (na het stoven van de ui) aan cretonnes
    2 preien
    1 takje selderij
    halve theelepel 4 epices ( kaneel,kruidnagel,gember,nootmuskaat)
    5 gram peper
    60 gram zout ( nog proeven aan t eind van de kooktijd)
    een pakje schoongemaakte varkensdarm (SuperU?)
    1 liter bloed

    Om aan de hoeveelheid cretonnes te komen die nodig zijn voor dit recept heb je ongeveer een ruime halve emmer gemalen buikspek nodig, dit bak je heel langzaam uit op laag vuur, alleen roeren over de bodem, in het begin af en toe, op het laatst iedere 2 minuten. Doorgaan tot het lichtbruin en knapperig is, dan voorzichtig afgieten.

    Snij de uien en de prei fijn, doe twee eetlepels saindoux ( dat is het vet dat overblijft van het maken van de cretonnes) in een zware gietijzeren pan, voeg de selderij, specerijen en zout toe en kook in 3 à 4 uur de uien zacht tot een dikke massa.
    Het mag best pittig smaken, er gaat immers nog spek en bloed bij dat de smaak verdund.
    De uien mogen absoluut niet bruinen, en als het te hard gaat kan je wat water toevoegen. Op het laatst erbij blijven en veel roeren.

    Als de uien klaar zijn kan je de cretonnes toevoegen en nog even heel goed doorwarmen.Doe het vuur uit.
    Giet het bloed erbij en roer goed tot het bloed donkerder wordt.

    Met een wijde trechter en een pollepel kan je de boudinpasta in de darmen doen, je moet de darm goed vullen zonder te proppen, anders kan de darm scheuren. Een persoon houdt de darm vast die om de onderkant van de trechter zit, de ander duwt met de achterkant van een pollepel de massa door de trechter.Zorg dat de onderkant dichtgebonden is.Als alle darm gevuld is maak je er met behulp van polsdraaibewegingen worstjes van 20 centimeter van, om de 4 worstjes bind je er een touwtje omheen, zorg dat er een grote lus aan de touwtjes zit.

    Maak een ruime ketel met water heet tot 80 graden.
    Schuif de lusjes van de boudin over een lange stok en hang het geheel in het hete water.
    Hou de temperatuur een uur op 80 graden, gaat het te hard voeg dan eventueel koud water toe.

    Haal na dat uur de boudin uit de pan en leg het op een dienblad of het aanrecht, kom er niet meer aan tot het geheel koud is, als het zover is kan je het naar eigen wens in vriezerzakjes doen en invriezen!
    Om klaar te maken: ontdooien in de koelkast, en zachtjes en lang in de boter opbakken; het lekkerste is als er een knapperig korstje opkomt,   mijn buurman snijd het worstje overlangs in twee delen zodat er veel oppervlakte gebakken wordt.
    Hier in de Lorraine eten ze deze bloedworst met veel gebakken appel.





    Categorie:Recettes Lorraine
    25-01-2010, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    24-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vleeswaren uit de Lorraine
    Varkentjesfans, vegetariërs en meisje Thieme kunnen dit stukje beter niet lezen. Het gaat oa over het varken van mijn buren, Sophie geheten, en vooral over een van haar jonkies. Ieder jaar krijgt Sophie een aantal kleintjes die door onze buren worden vetgemest voor de slacht. Sedert enige jaren krijgen wij ook een diertje toegewezen, een varkentje dat we delen met een stel dat uit België komt, de varkentjes van deze boer zijn erg gewild, ieder jaar verkoopt hij er zo 10 à 12.
    Op de dag van de verdeling is het beestje al een of twee dagen dood, dit doodmaken doet de slager ter plekke, en ik hou mezelf voor dat het varkentje er niets van merkt; in ieder geval zegt de boer dat het zo is. Voor Lie is dit een van de fijne dingen van onze vakantieplek, hij is een echte carnivoor en verheugt zich al te voren bij de gedachte aan al die speklapjes. Ik daarentegen zie al die kilo`s voor me die ik er weer af moet fietsen, en eet maar nauwelijks de helft van wat Lie ervan eet. Toch vind ik het ook heerlijk de mogelijkheid te hebben om zo aan een semi-bio scharrelvarken te komen, en kan ik de fijne smaak waarderen. Vooral geniet ik ook van de volle voorraadkast en vriezer als het werk gedaan is, niets heerlijker dan een potje paté te kunnen pakken bij onverwachte visite

    Als de slager komt is het stel uit België als eerste aan de beurt, ze worden niet zo gewaardeerd omdat ze altijd wat te zeuren hebben ( het varken is te vet, te mager) en nooit helpen schoonmaken, en de boerin is blij als ze weg zijn.
    Dan is het onze beurt. Het halve, reeds onthoofde varken komt op de slachttafel.. mijn taak is de slager te informeren wat ik met onze helft wil; er zijn nogal wat keuze`s die het niet makkelijk maken om te kiezen: mijn buurvrouw maakt verschillende soorten worst, bv droge worst, saucisse a cuir of saucisse a rôtir. verder maakt ze ook ham, paté, fromage de tête, een soort ontbijtspek, bloedworst en gemalen spekjes voor bij de pissenlit. Ook maakt ze enchaud: een soort braadstukjes, die ze eerst marineert in witte wijn, dan braadt, en vervolgens steriliseert in weckpotten.
    Onze keuze was dit jaar gevallen op worstjes met wortels, bloedworst, paté en fromage de tête; de rest van het halve varkentje is ingevroren..in de vorm van karbonades, schnitsels en hamlappen, braadstukken, speklapjes, filet mignon en gehakt. Alles bij elkaar woog het hele varkentje toch schoongemaakt 114 kg, mijn vriezer zit dus behoorlijk vol met vlees, maar weinig vet, een varken  van totaal 142 kg is een mager beestje.
    Zolang de slager aan t snijden is moet je flink doorwerken, het vlees moet in verschillende emmers verdeeld voor de paté en andere vleeswaren, en tussentijds moet de rest vite-vite ingepakt in vriezerzakjes en zo snel mogelijk naar de vriezer gebracht worden.
    In de middag als de slager weg is begint het inmaakwerk, en dat gaat de volgende dag ook nog door, op dit moment staat beneden nog een weckketel met de potjes paté te koken ( 3 uur wecken).
    Morgen het recept van de boudin.

    Worstjes met wortel


    .De hammen van de boerin liggen klaar ingewreven met zout en sjalotten en kruiden.





    Categorie:Dorpsleven
    24-01-2010, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    05-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Morgen Driekoningen

    Hier in Frankrijk, Katholiek land, viert men op bescheiden schaal nog Driekoningen. Dat deden wij vroeger thuis ook,met een koek of taart met tuinboon, nog eerder in de jaartelling werd het wat uitgebreider gevierd. Toen werd Driekoningen met eten, drank en gezang gevierd, Jan Steen heeft dit geschilderd.    

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              

    Bekend is nog het koningsbrood  die men thuis bakt: er wordt een boon of beeldje in verstopt en degene die hem vindt is die dag `koning(in)`en is die dag de baas in huis!

    Ook kende men hier in Frankrijk de koningsbrief: zowel in huiselijke kring of op een groot officieel feest. Men kon in een ton papiertjes grabbelen en degene die de koningsbrief trok werd door iedereen getrakteerd en was de baas. Tevens werden er brieven getrokken voor de functie van raadsheer, rentmeester, secretaris, zanger, speelman, kok, portier, schenker en zot en zottin. Volgens een legende hoorde koning Frans 1 van Frankrijk in 1521 voor het eerst over zo'n koningsbrief, hij verklaarde de 'koning' de oorlog en ging erheen, maar werd ontvangen met sneeuwballen, appels en eieren. Een dronken man gooide zelfs met een stuk brandend hout, maar koning Frans zag in hoe hij zich voor gek had gezet en weigerde de man te vervolgen.

    Net bij de buren had Lie zowaar het stuk taart met een beeldje (van Jezus in kribje) erin... de discussie is nu of het Koningschap van de dag ook hier in huis geldt, volgens hem wel natuurlijk, volgens mij alleen in huis bij de buren!

    Ik heb niet zo`n taart in huis, zal daar gek zijn...




    Categorie:Dorpsleven
    05-01-2010, 15:54 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    01-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een geweldig 2010 gewenst!

    Gelukkig nieuwjaar, met veel gezondheid, dat is me meerdere keren en in verschillende talen gewenst vannacht, maar de wens werkt nog niet erg goed...nogal brak zit ik achter mijn laptopje.

    We hebben een leuk feestje gehad bij een vriend die zijn vakantiehuis iets zuidelijker heeft dan Lie en ik. Hij had wat vrienden uitgenodigd, voornamelijk Nederlanders. Iedereen had lekkers meegenomen, ik natuurlijk pompoensoep- met kerrie-, maar er waren bv ook oesters, kippenpootjes, zelfgebakken broden en een bijzonder lekkere salade met bleu d`Auvergne, bietjes en korianderblad. Natuurlijk ook oliebollen en vuurwerk, lekkere drankjes, kortom goed geregeld en gezellige mensen.

    Als echte Hollanders zijn we wel in voor een spelletje op zo`n avond, en ik heb een nieuw spel geleerd waarbij we erg hebben gelachen.
    Het gaat zo:
    Je verdeeld het aantal deelnemers in twee groepen.
    Per groep minimaal drie personen.
    Iedereen krijgt vier stukjes papier en schrijft op iedere papiertje een bekend persoon die iedereen kent ( Micky Mouse, Hitler, Balkenende,Shaffy etc), Alle papiertjes gaan opgevouwen in een mandje. Het spel wordt in drie rondes gespeeld:

    Ronde 1: een speler van team A pakt een papiertje, en omschrijft de persoon die erop staat. Zijn eigen team moet de naam raden. Deze omschrijving mag alleen met woorden zonder hoofdletters ( eigennamen, zelfstandige naamwoorden)  je mag bv niet zeggen bij Hitler: Duitse dictator, maar wel dictator met snorretje uit buurland. Er mogen ook géén gebaren bij gebruikt worden.Je krijgt er als speler één minuut voor, wat het andere team bijhoudt.Na de minuut is team B aan de beurt. Maak je een fout gaat je beurt over en onmiddellijk naar het andere team. Als tegenpartij moet je erg allert zijn op fouten in de omschrijvingen, ook moet je opletten welke namen er langs komen voor de volgende rondes. Alle spelers in de teams moeten aan de beurt komen, en zolang er nog papiertjes in de mand zitten gaat de ronde door. Het spreekt voor zich dat je zo snel mogelijk moet omschrijven en raden om zoveel mogelijk papiertjes te verzamelen per beurt. Als alle namen aan de beurt zijn geweest worden de papiertjes geteld, de resultaten per team opgeschreven en alle papiertjes weer netjes opgevouwen in het mandje.

    Ronde 2: weer krijgt ieder team om de beurt een minuut om de personen te omschrijven, maar ditmaal mag dat alleen maar met één woord.
    Dit woord mag nu wel een hoofdletterwoord zijn. Heb je goed opgelet dan weet je een beetje wie er bedoelt wordt als je teamgenoot dictator zegt, het wordt wel lastiger en leuker als bv Franco en Stalin er ook bijzitten. Kun je de persoon niet omschrijven of raadt je team het niet, pak dan snel een ander briefje.Ook hier weer belangrijk gebaren absoluut verboden, en het mag echt maar één woord zijn.
    Alle briefjes op: tellen en opnieuw in het mandje.

    De laatste ronde mag de omschrijving alleen met gebaren, en geen geluiden....nog zo makkelijk niet of toch wel, zo hoefden wij alleen maar naar buiten te wijzen en riep er al iemand Sarkozy!
    He team met de meeste punten is dus winnaar, maar dat is eingenleijk niet eens echt zo belangrijk, het is wel erg leuk om het andere team flink op de huid te zitten, en geen foutje te laten passeren.
    Goed voor een uurtje dikke pret.

    Om half 4 waren Lie en ik als enige overgebleven en zijn we rustig naar Kleindorp gereden, gelukkig was het niet glad.
    Hier in het dorp wordt ieder jaar de Reveillon-maaltijd gehouden, we gingen nog even meilleurs veux wensen.
    Tot onze prettige verrassing was het feest in Kleindorp nog in volle gang: DJ Tintin draaide U2`s New Years Day, er werd vol enthausiasme gedanst en er moesten nog drie gangen komen van het diner!
    We vielen dus met de neus in de boter, en meerdere van onze vrienden haalden glazen champagne voor ons, zodat Lie, die zich de hele avond erg had ingehouden ivm de met de auto af te leggen terugweg, nu lekker diep in de glaasjes kon gaan kijken.

    Na het dessert werdt er Brulot gemaakt, heb recept daarvan staat reeds hier op de website bij de Lorrainse recepten.

    Sinaasappels met suiker geflambeerd met liters eau de vie

    Na nog even lekker het nieuwe jaar indansen werd er om half zes uiensoep geserveerd   "for the road", daarna ging bij mij toch ook wel het lichtje uit.

    Gauw naar huis en om 7 uur in bedje, het nieuwe jaar is begonnen!


    Categorie:Dorpsleven
    01-01-2010, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    26-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kerstpompoenen
    Met de kindertjes hier uit Kleindorp heb ik nog vlak voor Kerst met de resterende Halloween-pompoenen decoraties gemaakt.
    Als voorbeeld hadden we mallen gebruikt die normaal bedoelt zijn om sneeuwfiguren op je raam te spuiten.
    De foto`s zijn helaas niet scherp geworden, maar geven denk ik wel een idee hoe het geworden is.
    We hadden in ieder geval veel lol, en een lekkere taart!





    Categorie:Appelvrouw&Lie
    Tags:pompoen snijden
    26-12-2009, 21:11 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    21-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vakantie!!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Fijne Kerstdagen toegewenst door Lie, Sneeuwman en Appelvrouw...



    Categorie:Appelvrouw&Lie
    21-12-2009, 22:11 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    06-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sinterklaas in de lorraine
    Ook in de Lorraine viert men Sinterklaas.
    Van zwarte Piet hebben ze hier nog niet gehoord, de  goedheiligman wordt begeleid door Père Foutard ( Vader Roe) die geheel pikzwart is en ook een baard draagt. Alhoewel laatstgenoemde de boeman moet zijn is het hier in het dorp andersom, het is de Sint die klappen uitdeelt met staf en Vadertje Roe die lief is. Het blijven rare jongens die fransen..
    Op de 1e foto zit Sinterklaas de Appelvrouw achterna die iets verkeerds heeft gezegd...
    Dan twee foto`s gemaakt in de feestzaal, voor Hollanders was het een kaal feestje, zonder zingen, weinig theater...meer een verkleedpartij!







    Categorie:Dorpsleven
    Tags:Sinterklaas, père foutard
    06-12-2009, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    03-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kraanvogels naar het zuiden
    Een heel ruim seizoen is voorbij sinds 21 februari dit jaar. Dat was de dag dat ik schreef over de kraanvogels, die met duizenden overkwamen op weg naar het noorden, om daar te paren, te broeden en hun jongen te voeden tot ze zo sterk zijn dat ze de tocht van enkele duizenden kilometers terug naar het zuiden kunnen maken.
    Nu komen ze weer over. Je hoort ze van verre komen, en ziet dan de lange vluchten in V vorm, soms van 100 vogels of meer per vlucht.
    Op youtube vond ik een filmpje met geluid dat een klein beetje weergeeft hoe het hier bij ons in de tuin klinkt, maar dan vertienvoudigd.
    Kopieer de volgende regel in je adresbalk, laat het filmpje lopen, leun even terug in je stoel en geniet van dit prachtige geluid:
    http://www.youtube.com/watch?v=_-zX523fLtc
    En daarna is dit ook een hele mooie om te genieten...ik ga het morgen weer buiten zien en horen!
    http://www.youtube.com/watch?v=8bGSI3nN8k4&feature=related



    Categorie:Dorpsleven
    Tags:kraanvogels, migratie
    03-12-2009, 22:24 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    Foto
    Kijk ook eens op deze blogs...
  • Paradijs in GF!
  • Paradis (franstalig)
  • Moestuinforum
  • Agnes` kruidentuin
  • St.Laurent sur Othain
  • Hernia diafragmatica
  • Diana`s mooie moestuin
    Archief per jaar
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs