Bruno Yammine, Belg en anti-separatist!
Foto
Inhoud blog
  • LLB
  • VRAGEN AAN DE N-VA
  • Nog steeds actueel
  • Nieuw bericht
  • N-VA kondigt daling transfers aan !
  • Brief, gedeeltelijk gepubliceerd in HLN d.d. 15 januari 2012
  • grappig
  • Analyse intéressante (LLB)
  • 'De formatie is dood'
  • Onvoorstelbaar
  • Vervolg
  • Meer gedetailleerde weergave communautaire nota EDR
  • De inhoud van de pre-separatistische nota EDR
  • grafiek
  • Uit LLB d.d. 23 juni 2011. Voor de reste: cordon médiatique................
  • goede tekst in De Tijd
  • Niet slecht van De Gucht
  • Altijd opnieuw: geld en grondgebied
  • VERLIEST VLAANDEREN BRUSSEL?
  • Interessante tekst ivm financieringswet en transfers
  • hoegin
  • Belachelijke politici nog eens ten strijde tegen koning, met hulp van
  • Verdacht ...
  • Ongelooflijk toch
  • Brief gepubliceerd in HLN d.d. 29 april 2011
  • Best onderhandelingen (sic) begraven
  • DWAALT B PLUS?
  • Allez, bijna-exit W. Beke: "Il a les mains vides et on tourne en rond"
  • Interessant
  • na meer dan 275 dagen ...
  • Ze weten het zelf niet meer
  • But do we care?
  • Politiek beneden alle peil
  • WERELDVREEMD
  • Bétonner le bétonnage : -)) (257 dagen na de verkiezingen!)
  • DS: de wanhoop nabij
  • Communautair bochtenparcours N-VA
  • 1815
  • De inhoud van de nota
  • Groninger Courant, 9 juli 1790, p. 1
  • AMSTERDAMMER
  • Interessant artikel uit LLB
  • GEEN AFBRAAK SENAAT!
  • Kaart met scholen in het VKN
  • BANAAL NATIONALISME
  • Uitstekende analyse W. Pauli (De Morgen)
  • BHV, Belgen in het buitenland: B.U.B. los over sp.a,VB,LDD,PVDA,PP,CD&V,Groen,RWF!!!
  • Prachtig stuk van Dave Sinardet! (zie vooral door mij aangestipt deel)
  • Reflecties bij deze verkiezingen.
  • CONFEDERALISME IN 15 VRAGEN EN ANTWOORDEN
  • OMTRENT ONWAARHEDEN
  • Wat lezersbrieven...
  • POLITIEK COMPLOT TEGEN MONARCHIE LAG AL IN MAART KLAAR - HEIMELIJK DUBBELSPEL DEHAENE/A. DE CROO
  • GEPUBLICEERD IN D.M. (22 april 2009)
  • IS BHV WEL ONGRONDWETTELIJK?
  • DS: wat men al niet leest in de gazet......................
  • COMMUNAUTAIRE NONSENS
  • KAN IEMAND NOG VOLGEN?
  • LEZERSBRIEF IN D.M.
  • EERSTE PAKKET STAATSHERVORMING = AANSLAG OP EENHEID BELGIË
  • Gelukkig Nieuwjaar
  • Heeft het VB zijn "grootste zwakte" gevonden?
  • Briefje naar Jan Peumans (N-VA)
  • UIT DGB (De Groene Belg) 208
  • ALLE ARGUMENTEN PRO TAALFEDERALISME ONTKRACHT!
  • Na SLP ook Vlaams Belang voor de bijl?
  • De begrafenis der SLP (ex-Spirit)
  • Zo voerde de Volksunie campagne in 1965
  • Interesante brief in De Standaard (15 juni 2009)
  • WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN CONFEDERALISME EN FEDERALISME?
  • De Kris Peeters zegt het eens goed
  • NU AL MASSAAL VERZET TEGEN AFSCHAFFING PROVINCIES
  • ONAANVAARDBAAR !
  • B.U.B. sterkste buitenparlementaire partij in Brussel-Vl. Parlement
  • Wie zit er achter het confederale plan van CD&V?
  • VERKIEZINGEN of DE GROTE LEEGTE
  • Interessant vraaggesprek met Ceyssens (VLD)
  • David Sinardet maakt brandhout van de Vlaams-nationalistische mythe
  • NOG OVER HET WOESTIJNVIS-FENOMEEN BDW
  • N-VA EN SPELLETJESPROGRAMMA'S
  • De lucide analyse van Dave Sinardet
  • Nationalisten VERLIEZEN zetels tov. 2004
  • Interessante tekst uit LE SOIR
  • B PLUS : EEN SEPARATISTISCHE CLUB
  • WAT IS HET BELGISCHE FEDERALISME?
  • Interessante tekst
  • EEN INTERPELLATIE
  • WAAR OPEN VLD ECHT VOOR STAAT
  • CAMPAGNE B.U.B. - BRUSSEL !
  • SEPARATISME: WIE GAAT DAT BETALEN?
  • DE WELDADEN VAN HET TAALNATIONALISME
  • TOFFE AFFICHE : -)))
  • DOOD VAN EEN STAATSMAN
  • ABICHT EN POLEN
  • Lezing K.Z.M.
  • NATIONALISME AANVALLEN, NIET DE ANDEREN
  • Brief in DE MORGEN 27/12
  • Gevonden op ... Facebook!
  • LETTRE AU SOIR
  • BRIEF NAAR BERT
  • Een interessant maildebat
  • BelgianJournal
  • De "Gravensteengroep" doet het weer...
  • NIEUWS
  • Mythe "gescheiden" media doorprikt
  • Yves Desmet, ge hebt gelijk.
  • POLITIEKE SOLIDARITEIT = FASCISME
  • 25 PUNTEN VAN KRITIEK OP HET TAALFEDERALISME
  • POLITIEK EENGEMAAKT BELGIË EVEN TOEKOMSTGERICHT DAN POLITIEKE EU
  • HET NON-PROBLEEM
  • Brieven naar dagbladen (waaronder enkele gepubliceerde)
  • Brieven naar dagbladen (waaronder enkele gepubliceerde)
  • Dit werd nog gepubliceerd
  • TAALNATIONALISME EN MORAAL
  • N.a.v. de nieuwe staatshervorming: Brieven naar kranten!
  • Grappig van n.Ga
  • Politicologen
  • Gezondheidszorgen
  • Confederalisme: Wanneer gaan ze het snàppen!?
  • WAAROM BELGIË EN TAALFEDERALISME ONVERZOENBAAR ZIJN
  • HISTORISCHE WORTELS TAALFEDERALISME
  • Kritische bedenkingen bij Nota-Verhofstadt
  • OPINIESTUK IN BRUSSEL DEZE WEEK
  • Virtueel België
  • REUNION?
  • TEWERKSTELLING
  • Opiniestuk gepubliceerd in DE TIJD van 8.01.08
  • ON SE MOQUE DE NOUS
  • ENKELE BEGRIPPEN KRITISCH ONDERZOCHT
  • TAALFEDERALISME
  • CONFEDERALISME
  • BETER BESTUUR?
  • TIENDUIZENDEN OP STRAAT VOOR BELGISCHE EENHEID
  • BELGEN ALLER PROVINCIES, VERENIGT U!
  • TAALPERIKELEN
  • POLITIEKE WIL
  • Regards sur la crise
  • Uitstekend stuk van VRT-journaliste
  • BEDENKINGEN BIJ EEN CRISIS
  • SPLITSING GEZONDHEIDSZORG
  • "Sicko" in België?
  • Brief naar HBVL
  • Brief naar De Standaard
  • ABVV TEGEN REGIONALISERING
  • LETERME II
  • Na 110 dagen politieke crisis
  • Oud-VSA-ambassadeur verdedigt België
  • MOETEN WE ONS HIERAAN VERWACHTEN?
  • Red de solidariteit!
  • CD&V EN NATIONALISME
  • Brief van mij vandaag in Het Laatste Nieuws
  • De VVB valt me zowaar aan!
  • VB verliest nazi-vriendjes
  • DEMOCRATIE IN ALLE TALEN
  • NOG MEER NIEUWS VH ANGELSAKSISCH COMPLOT
  • OMTRENT VB-betoging
  • Goed van onze politie
  • TUSSENKOMST MIEKE VOGELS (GROEN!) nav
  • HET RECHT OM BELG TE BLIJVEN!
  • "openhartig!?"
  • LEZEN EN HERLEZEN...
  • Daar komen de federalisten!
  • OPINIESTUK BPLUS IN LLB
  • IDENTITEIT
  • ALWEER ANGELSAKSISCHE ANTI-BELGISCHE ZEVER (uit "The economist")
  • NATIONALISME IS EEN DODELIJK GIF- (5.09)
  • Walter Zinzen: een verstandig man
  • Ayatollah Bart De Wever
  • nekeer lachen :-)
  • Gelezen in De Morgen
  • BRIEF IN HBVL (31.08)
  • Brief in D.S. (31.08)
  • BRIEVEN NAAR DAGBLADEN
  • Het einde 2.0
  • ONHEILSPROFETIEËN
  • Brief in D.S. (25.08)
  • BRUSSEL TSJECHISCH! (DS 22.08)
  • FORMATEURSNOTA II
  • HOE VB-PROPAGANDA WERKT
  • GOED OM TE HERLEZEN
  • GRAPPIG
  • UIT DE FORMATEURSNOTA
  • WAT WE AL WISTEN: 80% voor nationale eenheid
  • BERICHT
  • TOT (W)ELKE PRIJS?
  • DEHAENE
  • De informateursopdracht
  • ECOLO OVER STAATSHERVORMING
  • Naar een splitsing van arbeidsmarkt, justitie, gezondheidszorgen, mobiliteit en energie?
  • BLOMMAERT: MEEST NATIONALISTISCHE STREEK VAN EUROPA
  • DANK U FEDERALISME: Algemeen bestuur van België te duur
  • VB: HYPOCRIETE PARTIJ
  • BRIEF: EUROPA EN DE SCEPTICI
  • ACLVB: GEEN STAATSHERVORMING
  • "Er komt geen staatshervorming"
  • CV: Laster!?
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Blog als favoriet !
    Links
  • BPlus
  • Pro Belgica
  • BeCitizen
  • Blokwatch
  • Actua Belgica
  • Unitair: Leuvense studenten tegen separatisme
  • Pavia Groep (unitaire kieskring)
  • Bob Vangeel
  • BUB
  • Duurzaam België
    Rondvraag / Poll
    Wie wil u als premier?
    YVES LETERME
    GUY VERHOFSTADT
    Bekijk resultaat

    Gastenboek
  • Nederdaling Heilige leuvense Geest
  • XMET
  • Belgium
  • bruno
  • Nu moet het lukken

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Archief per maand
  • 03-2014
  • 08-2013
  • 06-2013
  • 01-2013
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 01-2010
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 10-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 04-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 09-2005
    Foto
    Welkom op mijn blog! Reacties altijd welkom!
    IK SCHRIJF WAT IK DENK
    11-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De communautaire atoombom van CD&V

    DE COMMUNAUTAIRE ATOOMBOM VAN CD&V

    Ik vraag me af waarom mensen op CD&V gestemd hebben. Kennen die het communautair programma van die partij wel?

    Neen, natuurlijk. Wel, als Siegfried Bracke zegt dat Vlaamse onafhankelijkheid nog nooit zo dichtbij was, dan is het omdat deze partij volgend programma heeft:


     

    1) Een overheid die zo dicht mogelijk bij de Vlamingen staat en de Vlamingen de mogelijkheid biedt om hun toekomst zelf in handen te nemen en een coherent beleid te voeren.

    2) De volledige splitsing van (onder andere!) volgende bevoegdheden:

    -gezondheidszorg en gezinsbeleid
    - werkgelegenheid,
    -mobiliteit
    (inclusief de NMBS),
    -telecommunicatie

    -wetenschapsbeleid 

    3) Een eigen beleid inzake
    personenbelasting en vennootschapsbelasting.

    4) Ook in de organisatie van de veiligheidsdiensten en de Justitie moeten de deelstaten over
    meer autonomie beschikken.
    5) Ten gronde wil CD&V een duidelijke, doorzichtige staatsinrichting waarbij het zwaartepunt, zowel qua bevoegdheden als qua middelen, bij de deelstaten komt te liggen. Een moderne democratische staat is van onder naar boven opgebouwd. Dus kiest CD&V ondubbelzinnig voor een verdere confederale evolutie waarin de bevoegdheden van de federale overheid afgelijnd worden en alle andere bevoegdheden de deelstaten toekomen.
    6) Daarom pleit CD&V voor een objectieve en doorzichtige solidariteit tussen Vlaanderen en Wallonië. Er moet een einde worden gemaakt aan de voor Vlaanderen nefaste verdeelsleutels bij overheidsinvesteringen en aan de niet objectiveerbare transfers in de sociale zekerheid. Een maximale bestedingsautonomie gekoppeld aan fiscale verantwoordelijkheid voor Vlaanderen en Wallonië moeten zorgen voor een doorzichtig en rechtvaardig solidariteitsmechanisme waarbij beide deelstaten maximale ontplooiingskansen krijgen en met eigen middelen een beleid kunnen voeren naar eigen inzichten.

    7) Daarom moeten de Vlamingen aan de Europese beslissingstafel zo snel mogelijk
    een eigen stem krijgen in de eigen Vlaamse materies. Zo kunnen we zelf onze taal en identiteit en onze visie op de toekomst op Europees niveau verdedigen.


    11-06-2007, 22:51 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VERHOFSTADT BLIJFT POLITIEK LEIDER OPEN VLD

    VERHOFSTADT BLIJFT POLITIEK LEIDER OPEN VLD

    Geen sprake van machtswissel bij Open VLD

    Bij Open VLD komt er geen machtswissel aan de partijtop. Dat heeft het partijbestuur beslist.

    Zoals voorspeld in de peilingen leed Open VLD gisteren zwaar verlies. De partij moest 6,6 procent en 7 zetels prijsgeven.

    Premier Guy Verhofstadt nam 's avonds  al de verantwoordelijkheid op zich voor de nederlaag. Voorzitter Bart Somers verklaarde achteraf dat Verhofstadt had aangekondigd een stapje opzij te zetten.

    Maar het partijbureau is er helemaal niet van overtuigd dat de speech van Verhofstadt diens zwanenzang was. "Hij zit nog niet in Toscane", was vandaag te horen.

    "Situatie is niet eenduidig negatief"

    Overigens is de uitslag van Open VLD slecht, maar niet zo desastreus als de peilingen hadden voorspeld. Bovendien vormen de Vlaamse liberalen samen met de MR de grootste politieke familie.
    (Belga)

    "De situatie is niet eenduidig negatief, integendeel", vatte Somers het samen. Hij herhaalde dat zijn partij vast van plan is haar vel duur te verkopen, indien ze wordt uitgenodigd om te onderhandelen over een regeringsdeelname.

    "Wij hebben geen grote drang per se in de regering te zitten. We zijn principieel bereid verantwoordelijkheid te nemen, maar niet ten koste van eender welke prijs", luidde het.

    bron: VRTnieuws.net

    11-06-2007, 18:41 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vragen die ik vooraf had

    VRAGEN DIE IK VOORAF HAD

    1) Haalt CD&V-N-VA méér dan de psychologische 30%? 27% is wat anders dan 29.9%. (cijfers op regionaal niveau)?

    Antwoord: ja voor de Senaat, nee voor de Kamer, maar ook daar zitten ze er dicht tegen aan.

    2)    Zal OPEN VLD werkelijk zo zwaar verliezen dan gedacht? OPEN VLD scoort ergens tussen 15 en 21% van de stemmen, maar er is een verschil tussen 16% en 20%. (cijfers op regionaal niveau)?

    Antwoord: voor de Kamer halen ze ca. 19%, voor de Senaat iets meer dan 20%. Ze verliezen, maar niet zo zwaar als gedacht

    3)    Houdt open-VLD stand in Brabant, Oost-Vlaanderen en Antwerpen, of worden ze inderdaad weggeveegd? Ze verliezen in Brab/OVla 3 zetels en in Antwerpen 2 zetels (5,7%, en dus geen 12% zoals sommige peilingen voorhielden).

    4)    Hoe fel gaat de MR vooruit en hoe fel verliest de PS (er is een correlatie tussen de twee). Van de MR wordt minimaal verwacht dat ze “standhoudt”. Maar wat als ze de grootste partij wordt in Wallonië en Brussel-Halle-Vilvoorde?

    Ze gaat over de PS, de hele socialistische familie wordt weggeveegd. Symptomatisch: in de Senaat zetelen er nog 2 socialisten, naast 2 van Spirit...

    5)    Gaat het Vlaams Belang er voorts op achteruit, en bovendien tov. welke datum: 2003 (770.000 stemmen) of tov. 2004 (981.000 stemmen) of 2006 (980.000 stemmen)?

    Ze gaan er tov. 2004 op achteruit (ca. 795.000 stemmen) en verliezen een zetel.

    6)    Wat doet de CDH in de luwte van het MR-PS conflict?

    Ze stabiliseren zich.

    7)    Welke politieke familie wordt de grootste?
     
    De liberale, met 41 zetels in de Kamer.

    8)    Welke partij wordt, op zich beschouwd de grootste en heeft het meeste kiezers?

    CD&V-N-VA

    9)    Hoe groot is het groene effect? Kan Groen!/Ecolo verrassen met 10 à 15%?

    Helemaal niet, ze halen maar een handvol zetels.

    10)Er doen ook heel wat kleine partijen mee: BUB, PVDA, LDD, CAP, RWF enz. Overstijgt iemand van hen de 50.000 stemmen of zelfs 100.000 stemmen?

    Neen, volkomen niet.

    11-06-2007, 17:42 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Prachtige toespraak

    Prachtige toespraak van Eerste Minister, de Heer Guy Verhofstadt, n.a.v. de verkiezingen van 10 juni 2006

    Toespraak Guy Verhofstadt: "Blauwe familie blijft groot"

    De kiezers van ons land hebben vandaag een nieuw parlement gekozen. De uitslag van deze verkiezingen zijn duidelijk. De kiezer heeft voor een andere meerderheid gestemd dan diegene die het land de afgelopen 8 jaar bestuurde. Ik wens dan ook de verschillende winnaars van de verkiezingen te feliciteren. In de eerste plaats Yves Leterme en het kartel CD&V/NVA. Ook mijn Franstalige collega’s van de MR die in een nek aan nek race verwikkeld zijn om de leidende Franstalige politieke formatie te worden.Vanzelfsprekend dank ik onze vele kiezers. Zij die voor onze Kamerlijsten stemden en in het bijzonder zij die voor de senaatslijst hebben gekozen waarvoor ik kandideerde.


     

    Ik was 8 jaar lang uw eerste minister. Ik denk dat we met deze regering goed werk hebben verricht. En ik wil mijn coalitiepartners van de afgelopen jaren danken voor hun constructieve medewerking. Ik denk trouwens dat ons land in goede economische doen is, ethisch een fundamentele omslag heeft gemaakt en internationaal, ook al zijn we natuurlijk geen grootmacht, vandaag een stem heeft waarnaar wordt geluisterd.

    Ik was bij deze verkiezingen ook uw kopman en het gezicht van deze campagne. Ik neem dan ook persoonlijk de verantwoordelijkheid op voor de resultaten.

    Wellicht heeft onze partij een prijs betaald voor het leiden van dit land. Dat moeten we erkennen. Maar anderzijds denk ik dat deze uitslag niets afdoet aan de kracht van ons project. Integendeel, het gewicht van de liberale familie is en blijft groot, wie weet het grootst. En ik ben ervan overtuigd dat deze uitslag voor onze partij een nieuw begin kan inluiden. Onder de leiding van Bart Somers, met de ervaring van onze ministers, maar ook met vele nieuwe gezichten, jongeren die voor de eerste maal kandideerden en gekozen zijn, is onze partij klaar voor de toekomst.

    Wij hebben de afgelopen maanden gevochten als leeuwen. Tegen de stroom in. Ik wil de militanten en de kandidaten ongelooflijk danken. Danken voor de vriendschap, de kameraadschap, de liefde die ik de voorbije jaren allemaal van jullie heb mogen ontvangen.

    Het waren alvast intense jaren. Acht jaren waarin ik de kans had dit land te leiden. Boeiende jaren, inspirerende jaren, baanbrekende jaren. Ik heb daarbij het beste van mezelf gegeven.

    Nog dit.

    Weet dat dit een prachtig land is. Niet chauvinistisch, misschien soms met iets te weinig fierheid.

    En weet vooral dat ik het een ongelooflijke eer heb gevonden dit land en zijn bevolking te hebben kunnen leiden.

    Tot slot iets persoonlijk tot u allemaal.

    Ik ben trots tot deze prachtige partij te behoren, die we samen boven de doopvont hebben gehouden. Deze partij, die me al die kansen heeft gegeven .

     

    11-06-2007, 12:06 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    10-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een zeer zwarte zondag

    Een zeer zwarte zondag

    De belangrijkste les uit deze verkiezingen is m.i. de volgende.
    Abstractie makend van het Waals en het Brussels Gewest, kunnen we m.i. het volgende vaststellen.

    In mei 2003 stemden ca. 1800,000 mensen op partijen die - in meer of in mindere mate - Vlaamse onafhankelijkheid voorstaan (te weten CD&V, N-VA en het toenmalige Vlaams Blok). Op Rijksniveau ging dat over 27%.

    Vandaag zijn we 4 jaar later, bedraagt dit aantal (wellicht) 35% - d.i. alleszins méér dan 2 miljoen stemmen die CD&V-N-VA, VB en LDD wisten te verzamelen. De democratische partijen - socialisten, ecologisten en liberalen - zijn zeer zwaar afgestraft.

    Nochtans bleek uit een peiling (12 maart 2007) van DE STANDAARD dat 92% van de Vlamingen niét wil dat België barst. Vele peilingen bevestigen dit. Een sterke fascistoïde strekking in het noorden staat nu tegen een Zuiden waar liberalen en socialisten wél standhouden. Het CVP-programma van 1961 heeft gewaarschuwd voor de mogelijkheid waarin in een duaal federalisme een overwegend christen-democratisch Vlaanderen tegen een socialistisch Wallonië ging komen te staan. Terecht, zo zal blijken. En nu?

    10-06-2007, 19:51 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (1)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Laatste berichten

    Laatste berichten, 18h: de verrassing is de neergang van SP.A-SPIRIT 

    Extrapolatie Senaat (RTL):

    PS 11 (1 zetel verloren)
    SP.A-SPIRIT 10 (2 zetels verloren)

    MR 10 (status quo)
    VLD 10 (2 zetels verloren)

    CDH 4 (status quo)
    CD&V-N-VA 13 (plus 3)

    FN 2
    VB 8

    Groenen 2 zetels

    ... in Brussel zou de MR de grootste partij worden

    ... Wat doet VLD met 1/4de van de stemmen geteld?

    In Limburg: 20% (21% in 2003)
    In Antwerpen: 20% (22% in 2003)
    In Leuven: 24% (27% in 2003)
    In BHV: 11% (status quo)
    In Antwerpen: 20% (22% in 2003)
    In O-Vlaanderen: 28% (30% in 2003)
    In W-Vlaanderen: 17% (22% in 2003)

    ...Wat doet Groen! met 1/4de van de stemmen geteld?
    Overal rond de kiesdrempel

    10-06-2007, 18:30 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Analyse 17h

    Bedenkingen bij de uitslagen rond 17h

    In Limburg krijgen socialisten enorme klappen.

    VD Lanotte verliest in zijn eigen thuisbasis (!?) Oostende.

    In O-Vlaanderen gaat Groen! kiesdrempel halen, maar waar nog? Alvast niet in West-Vlaanderen...of toch?

    Gaat CD&V 30% halen?

    Heeft Dedecker de blauwe stemmen in twee gesplitst?

    Wordt het niet tijd het algemeen enkelvoudig stemrecht af te schaffen ?

    Tendens: liberalen "worden" groter dan socialisten ( ? )

    De uitslagen in Wallonië geven aan dat MR vooruitgaat, maar (tot nog toe) onvoldoende.

    Francis Van Den Eynde (VB) zegt - terecht - dat het VB vooruitgaat. Potsierlijk hoe men constant zegt dat het VB blijft achteruitgaan en steeds méér mandatarissen heeft ... Die partij kan best verboden worden.

    Arrogante Pol VDDriessche (CD&V-N-VA) verklaart zich reeds overwinnaar.


    Voorlopige conclusie: In Limburg (12 zetels) houdt OPEN VLD stand, zo blijkt uit de eerste uitslagen. 

    In West-Vlaanderen gaat LDD de kiesdrempel halen, toch een verrassing. Er komt géén grote groene fractie, dat kunnen we nu reeds zeggen met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid.

    We zijn er terug om 19h.

    10-06-2007, 16:59 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Analyse 16h

    Bedenkingen bij de uitslagen rond 16h

    15h30: Rita DE BONDT (VB) verklaart: wij verwachten méér dan in 2003, zou het?

    In West-Vlaanderen, Leuven lijkt LDD de kiesdrempel te gaan halen

    Groen! haalt tot nog toe nergens de kiesdrempel...

    CD&V-N-VA wint in West-Vlaanderen (maar daar zaten ze al aan 33%)...

    De sp.a en de VLD worden blijkbaar weggeveegd... maar is deze tendens voorbarig?

    VB dat zogezegd ging verliezen wint overal

    Hoe zit het in het Waals Gewest?

    Voorlopige conclusie: behoudens een overwinnig van MR in het Waals Gewest en Brussel, waarbij ze daar de PS wegvegen, krijgen we een roomsrode coalitie.

    10-06-2007, 16:04 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verkiezingen

    VERKIEZINGEN
     

    Ca. 13 u ben ik gaan stemmen in Korbeek-Lo. Ik heb zowel voor Kamer als Senaat gestemd op OPEN VLD, de enige rationele en doelgerichte keuze tegen het fascistoïde, nationalistische discours van het Kartel van de Haat.

    Voor de Senaat stemde ik op Eerste Minister Guy Verhofstadt, voor de Kamer op de 3de op de lijst: Mevrouw Pascale Vanaudenhove, dochter van één der grootste liberalen uit onze vaderlandse geschiedenis.

    In afwachting van de uitslag volgende - hilarische - anekdote:

    Deze zaterdag trekken drie vrouwen en twee mannen met me mee. Kaartjes en folders in de hand, petje op het hoofd. We proberen mensen te overtuigen van een zinrijke stem.

    Het loopt lekker, behalve dan voor mezelf. De eerste man die ik een kaartje geef, scheldt me pardoes uit: “Vuile republikein! Leve de Koning! En dan durf je zelfs nog baas van Royalty zijn! Hoe durf je? Ze moesten je er onder stampen!” Ook ’n goede morgen, denk ik. Getekend: Pol Van Den Driessche.

    Beetje scherp, maar toch goed gezegd van die - ongetwijfeld eerbare - liberaal
    http://www.cdenv.be/actua/weekboek/pol-van-den-driessche

    10-06-2007, 14:01 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (1)


    09-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Herfederaliseren: Wie vraagt wat?

    HERFEDERALISEREN, WIE VRAAGT WAT?

     

    Voor de eerste keer sedert 1980 wordt er nu ook gesproken over herfederaliseringen. Maar wie wil nu wat herfederaliseren?

     

    1) CHRISTEN-DEMOCRATEN

     

    Volgens de GVA (maart 07) wil CD&V eventueel Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking herfederaliseren als het in het belang is van de deelstaten.

     

    CDH, de “zusterpartij” van CD&V zegt het volgende:

     

    Refuser tout transfert de compétences aux Régions et Communautés (emplois, sécurité social, etc.) qui ne contribuerait pas à mieux assurer les droits des citoyens mais qui viserait uniquement à servir les desseins d’autonomie des collectivités auxquelles ils appartiennent ;

     

    (…)

     

    Envisager la refédéralisation de certaines matières si l’efficacité le requiert et à condition que cette opération ne conduise pas l’Etat fédéral à imposer ses propres vues ou celles d’une communauté, comme par exemple dans la matière des nuisances sonores aériennes ;

     

    Mettre en place une circonscription fédérale qui contribuerait à élire une part non négligeable (par exemple, un tiers) des membres du Sénat, étant entendu que la moitié d’entre eux devraient être choisis par le collège électoral français et l’autre moitié par le collège néerlandais. Ces parlementaires fédéraux, au sens premier du terme, seraient censés être attentifs aux intérêts des diverses communautés. Ils pourraient, dans leur travail quotidien, exprimer aussi l’intérêt fédéral.

     

    2) LIBERALEN

     

    OPEN VLD schrijft hierover: Autonomie in een geglobaliseerde wereld kan ook maar werken indien er op een aantal cruciale domeinen ook een zekere federale convergentie is. Zo zouden er minimale rechten aan alle burgers van het land moeten worden gegarandeerd, bijvoorbeeld op het vlak van de gezondheidszorgen met minimale federale rechten voor patiënten. Of het vereisen van minimale inspanningen van de gewesten op het vlak van investe-ringen in innovatie en wetenschapsbeleid. Door middel van het bepalen van vorken op verschillende domeinen kunnen we in elk geval nefaste scheeftrekkingen in het land voorkomen (...)Het ontbreken van dit institutionele evenwicht in ons land is een gemis dat moet worden ingevuld. De vraag is welke van de federatieve elementen voor ons land van toepassing zouden kunnen zijn? Om historische redenen is het invoeren van nationale partijen in ons land geen optie. Over een of meerdere andere opties zoals die in het buitenland bestaan, namelijk een deelstatensenaat, een volwaardig grondwettelijk hof of een federale kieskring, bijvoorbeeld voor een deel van een assemblee, moet ernstig nagedacht worden. Het zijn federatieve elementen die politici van beide zijden van de taalgrens in elk geval zouden aanzetten tot het leren van de andere landstaal, tot het rekening houden met de verzuchtingen van de andere taalgemeenschappen zonder nog langer daarbij in karikaturen te vervallen. Het moet dus ook mogelijk zijn dat bevoegdheden die vandaag regionaal zijn terug naar het federale niveau gaan. Het zou hier moeten gaan om bevoegdheden die duidelijk gewestoverschrijdend of van strategisch belang voor gans het land zijn. Daartoe kan in uitvoering van artikel 35 van de Grondwet, een lijst opgesteld en grondwettelijk vastgelegd worden van bevoegdheden die exclusief federaal zijn en dat ook blijven. In aanmerking komt bijvoorbeeld het stra-tegische energiebeleid waarvan het belang steeds meer groeit en wat ook meer en meer op Europees niveau behandeld wordt. Een verdeelde strategie omtrent energie is geen goede zaak omdat het de positie van ons land ernstig verzwakt. Ook bijvoorbeeld de ganse discussie de voorbije jaren over de geluidsnormen rond de luchthaven van Zaventem toont aan dat die bevoegdheid hierover wellicht beter onder het federale niveau zou vallen.

     

    MR schrijft in haar programma: 1) Dans les années 90, le MR avait défendu la mise en place d’un chèque permettant à tous de rétribuer la prestation de services de proximité. (…) Nous proposons la création des titres services qui ont permis de créer 30.000 emplois, et refédéralisation de la matière, dans la foulée de la Conférence Nationale sur l’Emploi

     

    2) Afin d’améliorer l’efficacité de la politique de prévention des risques de santé, il est prioritaire de donner à celle-ci plus de cohérence, ce qui nécessite de refédéraliser l’ensemble de la politique de médecine préventive. Cela permettra d’appréhender et de combattre de manière globale, de la prévention au traitement des complications, des maladies importantes telles que le cancer ou le diabète.

     

    3) Au minimum, refédéraliser les infrastructures et l’hébergement concernant les mineurs délinquants, et ce tout en garantissant l’accompagnement éducatif et le renforcement de celui-ci par les Communautés.

     

    3) SOCIALISTEN

     

    Bij de SP.A lezen we nergens iets over herfederaliseringen. Bij de PS wel:

     

    1) Le PS propose de refédéraliser la politique de prévention en matière de santé et de réinvestir significativement, au niveau fédéral, dans la prévention de maladies par une politique de santé publique renforcée et par la lutte contre les inégalités sociales.

     

    2) Les compétences relatives aux institutions pour personnes âgées sont réparties entre le fédéral et les Régions. Afin de garantir un investissement suffisant dans les institutions d’hébergement des personnes âgées dans la même logique que les investissements dans les infrastructures hospitalières, le PS propose de refédéraliser le financement aux infrastructures des maisons de repos et des maisons de repos et de soins.

     

    4) GROENEN

     

    GROEN zegt in haar programma het volgende : Klimaatbeleid wordt federaal gecoördineerd via een pact tussen alle regeringen en het middenveld. De doelstellingen worden vastgelegd in een federale klimaatwet. Buitenlandse handel, ontwikkelingssamenwerking en wapenuitvoer willen we terug federaal. (...)Groen! wil een klimaatminister die concreet werk maakt van een klimaatplan.

     

    In een gezamenlijk standpunt werd overigens medegedeeld (29.04.07) : Ecolo et Groen! avancent aussi plusieurs propositions qui pourraient être évoquées dans le cadre d'une réforme de l'Etat. Ils estiment ainsi "souhaitable" d'envisager une "refédéralisation de certaines matières et compétences d'intérêt national commun, telles que le commerce extérieur, y compris le commerce des armes et composants à usage militaire, la coopération au développement, l'aide à la jeunesse, la médecine préventive, ...".

     

    Tenslotte zijn zowel Ecolo als Groen ! voorstander van een nationale kieskring, enkel wil Groen! die niet koppelen aan een splitsing van BHV.

    09-06-2007, 23:57 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Buitenlandse zaken in liberale handen

    BUITENLANDSE ZAKEN IN LIBERALE HANDEN

    Wellicht zullen discussies over Buitenlandse Zaken niet uitmaken wie op 10 juni de verkiezingen wint. Maar dat betekent niet dat het niet zou gaan over belangrijke bevoegdheden. Ik denk eerlijk gezegd dat, wanneer we terugkijken naar de voorbije acht jaar, eerst met Louis Michel, achteraf met mezelf en met als vaste pion Guy Verhofstadt, dat wij er wel degelijk in geslaagd zijn België opnieuw op de internationale kaart te zetten.

    België is opnieuw een land dat Europees meespeelt. Als Guy Verhofstadt het woord neemt in de Europese Raad dan wordt er naar hem geluisterd. Dat betekent nog niet dat men hem automatisch gelijk geeft. Eigenlijk mag hij er fier op zijn dat men hem niet automatisch gelijk geeft, want als je in de Europese raad onmiddellijk gelijk wil krijgen, dan zeg je het liefst de meest vage dingen. Daarvoor doen we het niet. Wij zitten in Europa en in de Europese raad om daar een Europees project te verdedigen.

    Een Europees project dat is in eerste instantie een liberaal project. Je kan het liberalisme eigenlijk niet beter samenvatten dan als het vrije verkeer van personen, goederen, diensten, kapitalen en ideeân. De mooiste omschrijving die je van het liberalisme kan vinden, is ook een van de belangrijkste artikels van het Verdrag van Europa.

    We hebben in de voorbije acht jaar veel trachten te doen voor Europa, op een ogenblik dat het met Europa niet zo goed gaat. Op een ogenblik dat er veel twijfel is over Europa, dat er veel twijfel is over de zin van de uitbreiding bijvoorbeeld. Wij hebben die uitbreiding altijd verdedigd. En terecht denk ik. Europa is er sinds de val van de Berlijnse muur in geslaagd de vrijheid over Europa uit te spreiden van 15 naar in totaal 27 en wellicht straks naar 30 landen. Dat is een ongelofelijk succes van de Unie.

    In die zelfde periode hebben we ons volledig ingezet voor de liberalisering van het Europees landbouwbeleid. De Doha ronde, die startte toen Annemie Neyts het voorzitterschap namens Belgiâ had, wordt stilaan een succes. In die zelfde periode hebben we het ook gehad over de grondwet. Spijtig genoeg is dat geen succes geworden, maar het heeft wel de richting aangegeven. De richting aangegeven waarin Europa moet vooruitgaan. De verklaring van Brussel, is geloof ik sinds het Verdrag van Rome dat ook in Brussel werd voorbereid, de belangrijkste tekst die ooit over de Europese integratie gemaakt is. En dan laat ik nog de dienstenrichtlijn, en de vele andere stappen vooruit die in Europa gezet zijn buiten beschouwing. Belangrijke stappen waar Belgiâ aan de kar heeft getrokken en ook geduwd als het noodzakelijk was.

    Ik denk dat België ook meetelt in de wereld. Ik heb het er altijd lastig mee wanneer men het heeft over Belgiâ als een klein land. We zijn natuurlijk niet groot op de wereldkaart, maar we zijn nog altijd het land dat de tiende grootste producent is van industriâle producten en de twaalfde grootste producent van diensten in de Wereld, ook al zijn we maar een speldenprik groot op de wereldkaart.

    Wij hebben, in de voorbije jaren, inderdaad met succes geprobeerd om Belgiâ terug een echte plek op die wereldkaart te geven. Vorig jaar als voorzitter van de OVSE, de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa. Dit jaar en volgend jaar als lid van de Veiligheidsraad. We zitten niet zomaar in die Veiligheidsraad. Nee, we worden daar geapprecieerd. Het moet ook u opgevallen zijn, dat het Belgiâ is die de missie naar Kosovo heeft geleid om zich ter plaatsen te vergewissen van de problemen die zich nog stellen voor het onafhankelijk kan worden. Wellicht zal de ganse discussie over Kosovo deze maand in de Veiligheidraad losbranden, net op het ogenblik dat wij het voorzitterschap hebben. En het zal in juni niet alleen gaan over Kosovo, het zal ook gaan over Soedan, het zal gaan over Darfour. Ik geloof dat wij ook daar een bijdrage kunnen leveren om in die vreselijke situatie in West-Soedan, een beetje licht aan het einde van de tunnel te brengen.

    De liberalen hebben in de internationale politiek altijd eigen accenten gelegd. Dankzij de deelname van de Open VLD in de regering, zijn wij nooit naar Irak gegaan. Met een andere regeringssamenstelling, hadden we wellicht in Irak gezeten. We hebben ook in de internationale politiek een concept op de voorgrond gebracht dat volgens mij essentieel is als je bijvoorbeeld in Afrika iets wil realiseren en dat is goed bestuur. DÇ sleutel om Afrika uit de uitzichtloze situatie te krijgen waarin het nu zit is inderdaad goed bestuur en wij zijn daarvoor opgekomen. Ook al heb ik daar op een bepaald ogenblik eens zeven uur in de wachtzaal van president Kabila voor moeten zitten.

    We hebben ook geprobeerd de FOD Buitenlandse Zaken nieuwe impulsen te geven, nieuwe impulsen in de richting van de economische diplomatie bijvoorbeeld. Als wij de welvaart die we in Belgiâ hebben willen behouden, dan moeten we die voor een groot stuk in het Buitenland verdienen door goederen te exporteren, door diensten te exporten, door te investeren in het buitenland en door er voor te zorgen dat het Buitenland bij ons investeert. Ik geloof dat Buitenlandse Zaken daarin samen met de gewesten een zeer belangrijke essentiâle rol kan spelen. Het is me onder andere opgevallen dat een Duitse ambassade georganiseerd is als een economische vechtmachine die tot doel heeft dat Duitsland zo goed mogelijk aan zijn trekken komt in het buitenland. Wij moeten dat, geloof ik, ook nog meer doen dan in het verleden het geval is geweest. Niet om de grootse exporteur ter wereld te worden, want dat zijn we. Maar om nog te groeien, om nog beter te worden en op die manier er voor te zorgen dat ook de volgende generaties het zo goed zouden hebben als wijzelf.

    Ik ben ondertussen in meer dan 100 landen geweest en ik ben op zoek naar een land waar het beter is dan in België. Ik ben daar echt naar op zoek. Het probleem is, ik vind er geen. Ik wil gerust nog 4 jaar blijven zoeken naar zo een land, maak u niet ongerust, maar ik denk dat ik het niet ga vinden. Sta me toe dat ik u daarover een kleine anekdote vertel.

    In mei liep ik in Khartoem, de hoofdstad van Soedan, 2 West-Vlamingen tegen het lijf. Een man en een vrouw, die alle twee verlof zonder wedde hadden genomen en die bijna een jaar op stap waren. Ze zouden nog verder doorreizen naar Kenia en pas 2 maand later terug naar België komen, dus te laat voor de verkiezingen. Dat zegden ze me ook: "ja, we kunnen voor u niet stemmen want, bon, we zijn maar na de verkiezingen terug". Dat vond ik natuurlijk spijtig. Maar wat ze mij ook zegden en zonder dat ik het hen gevraagd heb, was: "we zijn nu in zoveel landen geweest he meneer, maar nergens  kunnen ze maar ruiken aan wat België is" en ik denk dat dat inderdaad een enorme boodschap is. Wij leven in een land van belofte. Laten we dat alstublieft zo houden.

    www.wegmetdegucht.be

    09-06-2007, 19:43 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kopstukken over staatshervorming

    'KOPSTUKKEN' SPREKEN OVER STAATSHERVORMING

    In een misschien onopgemerkt voorbijgegaan stuk televisie - onterecht overigens - op VRT hebben de leiders der Vlaamse socialisten, liberalen en christen-"democraten" gesproken over de "staatshervorming". Hieronder vindt U een zo waarheidsgetrouw mogelijke transcriptie.

    http://www.vrtnieuws.net/cm/vrtnieuws.net/verkiezingen07/nieuws/070608_DWGDebatKopstukken#


    Uitgangspunt redactie: Het viel op dat hierover amper gesproken werd. We schuiven enkele themata naar voren.

     

    Brussel-Halle-Vilvoorde

     

    Leterme : Die splitsing moet er komen, dat is evident en er moet bij aanvang van de volgende regering een afspraak zijn.


    VDL:
    Ik heb er, spijtig genoeg, ervaring mee na de Vlaamse regeringsvorming (noot: in 2004); De Franstaligen deden toen glorieus, wegens geen oplossing. Wel, dit is een boomerang na 2005; Het is onverstandig om een regering te beginnen zonder oplossing.


    Verhofstadt:
    Dit oplossen kan enkel als onderdeel van een groter geheel. Het is een illusie te denken dat dit op vijf minuten zomaar te regelen is (noot: verwijst naar uitspraak Leterme uit 2004 "vijf minuten politieke moed volstaat) We moeten een aantal zaken aan mekaar koppelen. (noot: Verhofstadt verandert nu subtiel van onderwerp). De staatshervorming mag niet op een monoloog van één taalgroep gestoeld zijn, noch van Nederlandstaligen, noch van Franstaligen. Het moet een dialoog zijn. Problemen stellen zich, waaronder de aanpassing der financieringswet, misschien het moeilijkste thema van allemaal misschien;  bijkomende overdrachten van bevoegdheden lijken evident, bijvoorbeeld arbeidsmarkt (noot: in "Laatste Ronde 07" later die avond sprak Verhofstadt over de noodzaak om misschien bevoegdheden over te dragen) Maar er is een derde element dat vaak vergeten wordt en dat ik er altijd aan toevoeg, anders komt er nooit een oplossing, en dat element is de noodzaak van de versterking van de federale staat. Het is een illusie te denken dat men eeuwig regio’s bevoegdheden kan geven -splitsen, splitsen, splitsen - en vervolgens te beweren dat de Koning, de Monarchie, de Eerste Minister en het Overlegcomité het land bijeen gaan houden. (noot: in het eerder genoemde "Laatste Ronde 07" had Verhofstadt kritiek op de Overlegcomités die niet sterk genoeg waren volgens hem om de eenheid van het land te garanderen)

     

    Leterme: Er stond wel een staatshervorming in het regeerakkoord van 2003, maar die is niet uitgevoerd, jammer genoeg.

     

    Arbeidsmarkt

    Leterme: Dit is het meest essentiële probleem. Het sociaal-economische verschil in België, tussen de regio's wordt niet kleiner, maar, integendeel: het groeit. Door het federaal beleid, door haar eigen beleid en door de gunstige economische conjunctuur heeft Vlaanderen een werkloosheidsgraad van 6%, aan de andere kant van de taalgrens bedraagt die 17%, in Brussel meer dan 20%.
     Concreet moet de sanctionering en het loopbaanbeleid e best overgeheveld worden naar de Gewesten. En, ik voeg daaraan toe, wat mij betreft, mogen er ook meer impulsen gegeven worden bij het nemen van verantwoordelijkheden. Het gewest dat niets doet, moet de gevolgen dragen, maar wie investeert (premies), moet een deel van de opbrengst krijgen. Bijvoorbeeld: 1000 euro Vlaamse uitgave om werkloze te helpen aan werk -zoals vandaag - betekent, minder uitgaven voor RVA die de uitgave niet moet betalen. Deel daarvan moet aan regio's toekomen.


     Verhofstadt: De regering heeft fundamentele zaken gedaan: de stempelcontrole afgeschaft, opvolgingstrajecten doorgevoerd. Ik heb niets tegen een verdere regionalisering van het arbeidsmarktbeleid, maar dan wel op drie voorwaarden. Ten eerste: er mag geen muur worden opgetrokken, Waalse werklozen moeten verplicht worden te werken in het Vlaams Gewest. Er moet een federale loonorm komen. En, ten derde, er moet een federale beperking zijn in de tijd van de werkloosheid.


    VDL: Wij hebben dit voorstel indertijd, in 2005, geïntroduceerd. Het Vlaams Gewest moet jobs aanbieden, Waalse mensen moeten in Vlaanderen tewerkgesteld worden. Langdurige werklozen moeten premies krijgen om zich terug in de arbeidsmarkt te integreren. Ik pleit voor méér autonomie, maar ook voor méér samenwerking.

     

    Gezondheidsbeleid

     

    Leterme: Deel kostencompenserende elementen moeten overgeheveld worden naar gemeenschappen, terugbetaling bijvoorbeeld. Er zijn inderdaad minder transfers, maar dat is nog geen reden om niet aan maatwerk te doen. De vragen en opties verschillen immers van Gemeenschap tot Gemeenschap. En dan is er de complexiteit van de regelgeving, de chaotische bevoegdheidsverdeling. Daarom moeten de curatieve en preventieve gezondheidszorg zoveel mogelijk in één hand terechtkomen.

    Complexiteit regelgeving

     

     

    VDL: Wij willen een efficiënter systeem. De ziekteverzekering gaat meer kosten door de vergrijzing. Op dit moment moeten we het niet méér verschillend maken, niet communuautariseren, maar wel meer uniform. Naast die uniformisering moet er een differentiatie komen in beleid tussen zorgregio's, bijvoorbeeld tussen de Westhoek en het Meetjesland. uniformisering én differentiatie tussen zorgregio’s, bijv. Westhoek<Meetjesland

     

    Verhofstadt: Ik merk dat in het verleden de drang om te splitsen groter was. Waarom is bij beide heren de drang vandaag veel minder? Dit ligt aan het goede beleid op federaal vlak, dat vlak waar iedereen kritiek op heeft. Welnu, de uitgaven zijn onder controle. Er is een beheersing vvan de kosten. Het gezondheidsbeleid is het voorbeeld van een goed federaal beleid, waarin de transferten trouwens afgebouwd werden. Ik neem aan dat in de toekomst, in de komende decennia we misschien het curatief en preventief beleid  beter kunen afstemmmen... (Leterme onderbreekt hier: correcties zijn geen argument tegen maatwerk  inzake ziektekosten; mensen betalen nu méér in ziektekosten. Verhofstadt repliceert: Dat is niet juist, het maximumfactuur geldt nu voor alle mensen vroeger was dat niet zo, we mogen fier zijn op onze gezondheidszorg)

     

    Fiscaliteit

     

    Leterme: Vlaanderen geeft nu subsidies en premies, het is beter rechtstreeks zelf vennootschapsbelasting te innen op regionaal niveau voor economische stimulansen. Overigens is het voor de eenheid van ons land - waar daarnet over gesproken werd - van cruciaal belang om de economie op elkaar af te stemmen. Naast die eenheid spelen ook menselijke factoren daarin een rol.
     

    VDL: Vennootschapsbelasting regionaliseren is geen goed idee. Bedrijven gaan hun zetel dan verplaatsen zetel naar de plek waar het het goedkoopst is; De huidige bevoegdheden die de regio's hebben inzake afcentiemen gebruiken is in eerste plaats belangrijk voor werk. Onze prioriteit is ook inzake staatshervorming: liever zoveel mogelijk op arbeidsmarkt, in plaats van een beetje in andere symbooldossiers.
     

    Verhofstadt: (commentator:) ik hoor u bijna zeggen: hoe méér geld voor regio’s, hoe meer men ons uitkleedt (Verhofstadt reageert niet en ontwijkt de opmerking) ik ben voor meer fiscale autonomie. Deze regering maakte daar overigens werk van, op premies die door de gewesten worden geheven wordt geen vennootschapsbelasting meer betaald. Maar we zijn alweer bezig met één verhaal, het verhaal van splitsen, splitsen, splitsen, het verhaal van meer autonomie. Niet de monarchie, noch de Eerste Minister, noch de interministeriële conferenties gaan de eenheid van het land voldoende waarborgen. Wat dan wel? Drie zaken: ten eerste: meer samenwerking tussen de regio's. Ten tweede: een gelijke toepassng der wetten in heel België. Ten derde: een nationale kieskring, wat ik een heel goed voorstel vind. 



    09-06-2007, 05:48 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Luc VDK over de staatshervorming

    "Ook de staatshervorming wordt nu in vraag gesteld, maar dat zou zeer onverstandig zijn. Het rottingsproces wordt in een koelkast niet gestopt en onze democratische instellingen werken onvoldoende efficiënt om ze ongewijzigd te laten. Alles laten zoals het nu is, zal vroeg of laat leiden tot een geweldige uitbarsting."

    Luc VAN DER KELEN (lid BPlus!!! www.bplus.be) in HLN van 7 juni

    09-06-2007, 00:08 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    08-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kentering?

    KENTERING?

    In mijn vorige rubriek "de inzet" (d.d. 7 juni 2007) ging ik dieper in op wat ik vond dat de inzet der verkiezingen moest zijn, te weten een inhoudelijk debat i.p.v. oppervlakkige nonsens. Yves Leterme (CD&V) en Johan Van De Lanotte (sp.a) debateerden vandaag op VTM. Op een bepaald punt zegde Leterme dat hij kieskampagnes niet zo belangrijk vond, toch niet zo belangrijk als besturen. Zelden zag ik zo een openlijke minachting voor verkiezingen. De zogenaamde socialist Van De Lanotte vond het zelfs niet nodig hierop te repliceren dat er mensen gevallen zijn voor de uitbreiding van het kiesrecht, voor het Algemeen Stemrecht. Mooi.

    Misschien ligt Rooms-Rood inderdaad in het verschiet. Tenzij natuurlijk de kiezers er voor zorgen dat OPEN VLD - en in het Zuiden de MR - sterker wordt. Tot nog toe deed OPEN VLD het erg slecht in de peilingen. De krachtsverhoudingen zouden in het Vlaamsche land zo liggen (VRT-peiling d.d. 21.05.07):

    1) CD&V-N-VA 30%

    2) VB 21%

    3) SP.A-SPIRIT 20%

    4) OPEN VLD 17%

    5) GROEN 8%

    6) LDD 2%

    7) ANDERE 1%

    Een nieuwere peiling van LLB (7 juni 2007) wijst op een - zij het zeer lichte maar toch significante - kentering:

    1) CD&V-N-VA 28% (2003: beide partijen samen: 26%)

    2) VB 23%

    3) SP.A-SPIRIT 19% (2003: 24%)

    4) VLD 19% (2003: 26%)

    5) GROEN 6%

    6) LDD 2%

    7) ANDERE 2%

    CD&V-N-VA zou dus niet zoveel meer halen nu dan na hun nederlaag van 2003. Stel dat het kartel 2% zakt en pakweg OPEN VLD er 2% bijdoet? Dan krijgen we een écart van amper 5% tussen liberalen en katholieken in het noorden - al wat anders dan die 13% van de VRT-peiling. Voor een kartel dat beloofde de liberalen te zullen vernietigen, bezwaarlijk een straf resultaat. Sterker nog, CD&V blijkt niet zo sterk, gezien het zich volgens deze peiling op een paar luttele procenten van de ramp van 2003 bevindt (28%-5% N-VA stemmen=23%). Men kan niet zeggen dat deze verkiezingen niet spannend zijn. Ondertussen zou, nog volgens LLB, MR de sterkste partij worden in Brussel (en dus in B-H-V) en zich op 6% van de PS bevinden in het Waals Gewest (27% versus 33%). Maar... die peiling werd dan weer afgenomen voor de Sarkozy-achtige campagne van de MR die alles nog dreigt te doen omslaan in de ene of de andere richting. Overigens heeft de MR in het Waals Gewest 10% meer dan de CDH en in Brussel zelfs méér dan het dubbel van de CDH. In Brussel stemt 32% op VLD-MR tegenover 15% voor CDH-CD&V. Nu ja, kosmopolieten waren altijd al verstandiger ;)

    p.s.: morgen is er een peiling van VRT/D.S. Het zou me niet verbazen als OPEN VLD daar plots 16% haalt en CD&V 31%. Manipulatie heet zoiets...

    08-06-2007, 18:13 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De valsche peiling
    Klik op de afbeelding om de link te volgen DE VALSCHE PEILING

    Volgens de laatste huispeiling (klik om te vergroten) haalt OPEN VLD 18%. Mooi. Klein detail: de peiling werd ENKEL afgenomen in den BHV.

    2003 Kanton Halle

    VLD 17%

    2003 kanton Vilvoorde

    VLD 22%

    2003 kanton Meise

    VLD 20%

    Ja, dat is wel een zwaar verlies, zeg...

    08-06-2007, 18:08 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trends in peilingen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    TRENDS IN PEILINGEN

    Straks nog een peiling (VRT/DS) waarin weer "objectief" gaat worden vastgesteld dat Leterme nen "hele goeie" is en dat CD&V-N-VA oooooover de 30% gaat en dat Verafstoot bij het groot huisvuil der Vlamingen staat en dat den sp.a aan 20% zit (goed heeeeeeeeeee) .............

    Nochtans zou dit tegen de trend ingaan van... VRT/DS zelf. (afbeelding links: klik om te vergroten)



    08-06-2007, 16:26 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Monarchisten: ook gij kunt OPEN VLD stemmen!

    MONARCHISTEN, OOK GIJ KUNT IN EER EN GEWETEN OPEN VLD STEMMEN

    http://www.verkiezingssite.be/programmavergelijking/standpuntenmatrix/Monarchie/VLD/


    Het democratiseringsproces waaraan ons land sinds het einde van de vorige eeuw onderhevig is, alsmede de opeenvolgende Staatshervormingen hebben herhaaldelijk de vraag doen rijzen of de rol en de betekenis van de monarchie nog enigszins aansluiting kunnen vinden met de vereisten van een democratie in een moderne tijd.

    Het ontstaan van politieke partijen, de invoering van het kiesstelsel van evenredige vertegenwoordiging, het algemeen enkelvoudig stemrecht en de internationalisering van beleidsdomeinen maken dat, zonder grondwetswijziging, de monarchie heden een meer representatieve en symbolische functie vervult.

    Voor Open Vld ligt het belang van de rol van een grondwettelijke vorst dan ook vooral besloten in de matigende invloed die hij binnen de uitvoerende macht kan uitoefenen. Dit impliceert dat de Koning als politiek niet verantwoordelijke boven de normale en democratische conflicten staat en op onpartijdige wijze als element van matiging en verzoening kan optreden.

    De flexibiliteit van het Belgisch grondwettelijk stelsel heeft het dan ook mogelijk gemaakt dat het koningschap zich heeft kunnen inschrijven in de nieuwe wijzigingen van het politiek bestel.

    08-06-2007, 15:16 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woord en wederwoord

    WOORD EN WEDERWOORD

    Het concept: in een andere rubriek had ik 50 vragen over België gesteld. Een Vlaamsgezinde antwoordde (schuingedrukt). En ik dien hem van antwoord op 20/50 vragen (rood)...

    1. Waarom pleit men voor Vlaamse onafhankelijkheid en niet voor Limburgse of Antwerpse?

     

    Vlaanderen is een autonome regio met naast een culturele eenheid, ook een sociaal-economische. De Vlaamse provincies maken (ondanks verschillen) deel uit van deze dubbele eenheid. België is zowel op sociaal-economisch als op cultureel vlak geen eenheid. Vandaar dat een Vlaamse onafhankelijkheidseis logisch en gerechtvaardigd is.


    Hier staan zoveel sofismen en illogismen in. De auteur vindt sociaal-economische eenheid en een culturele eenheid een reden tot afscheiding én hij constateert dat er op beide vlakken verschillen zijn tussen Vlaamse provincies. Waarom dan geen onafhankelijkheid voor Limburg? Ten gronde: waarom zijn verschillen een reden tot scheiding i.p.v. een fundament der democratie?
     

    2. Zou men voor de splitsing van België zijn, indien alle Walen het Nederlands als moedertaal hadden?

     

    Een hypothetische en dus zinloze vraag. Maar goed, indien dit het geval zou zijn, zou de culturele verscheidenheid aanzienlijk kleiner zijn, maar dan nog zijn er de sociaal-economische verschillen die de vraag tot scheiden rechtvaardigen.


    Sociaal-economische verschillen zijn dus een reden tot scheiding. Wederom: leve het onafhankelijke Limburg!?

    3. Waarom is men tegen het unitaire België en niet tegen het unitaire Vlaanderen?

     

    De meeste Vlaamsgezinden zijn ook tegen een unitair Vlaanderen. Het subsidiariteitsprincipe blijft gelden, ook na België.


    Het VB bestaat dus niet uit Vlaamsgezinden.

    Mooi. Leve het onafhankelijke Limburg (tris repetita placet!)
     

    4. Waarom is men tegen meertalige Belgische partijen en voor meertalige Europese fracties of partijen?

     

    De EU is een bovennationale organisatie waarin verschillende landen met elkaar trachtten samen te werken. Het feit dat dit werkt ondanks de vele talen zegt veel over België waar dit niet werkt. Bent u misschien al vergeten waarom er geen unitaire partijen meer zijn?


    Geen antwoord ten gronde: is de auteur voor een diplomatieke of een democratische EU? Hij lijkt er tegen. Is het omdat er geen unitaire partijen meer zijn dat dit eeuwig zou moet blijven?


    5. Hoort Vlaanderen dan bij Nederland? Aanvaardt men in deze constructie wel meertaligheid (Fries/Frans en Nederlands) en de monarchie?

     

    Vlaanderen hoort vandaag de dag niet bij Nederland. Maar de gemeenschappelijke taal en geschiedenis maken dat een goede samenwerking tussen Vlaanderen en Nederland zeker wenselijk is. Wat Nederland met haar monarchie en taalkundige minderheid doet is niet de zaak van Vlaanderen.


    Alsof België geen gemeenschappelijke geschiedenis heeft... (is dit een argument?)

    6. Ligt de toekomst van de mensheid in eentalige staten? Wat gaat men dan doen met Europa, waar slechts twee eentalige staten zijn (Portugal en IJsland)? Is een wereld met 10.000 staten (zoveel als er taalgroepen zijn) leefbaar?

     

    De toekomst van de mensheid ligt in goed bestuurde kleine staten (lees "the size of nations" van Dr. Spolaore). België wordt slecht bestuurt door de Vlaams-Waalse tegenstellingen in ongeveer alle beleidsdomeinen. Beide regio's zouden beter af zijn met volwaardig zelfbestuur.


    Het is bestuur"d", niet "bestuur't'". Er zijn overal tegenstellingen, tussen mannen en vrouwen, arbeiders en universitairen, jongeren en ouderen, West- en Oost-Vlaanderen enz.  Volgens de VN is België één van de tien welvardendste landen ter wereld.De toekomst is aan kleine staten?  Leve België! Op de kern van de zaak, m.n; of een wereld met 10,000 staten LEEFBAAR is, wordt niet ingegaan.

    7. Waarom kan er meertalig Europees recht gecreëerd worden indien er geen Belgisch recht kan bestaan?

     

    Meertalig recht is inderdaad mogelijk. Al tonen de Europese gerechtshoven aan dat dit zeker geen evidentie is. Het probleem met Belgisch recht zou niet de meertaligheid zijn, maar wel het feit dat Vlaanderen en Wallonië al reeds lang verschillende accenten (willen) leggen op vlak van justitie.


    Alsof Finnen, Portugezen en Ieren, Limburgers en Antwerpenaren enz. geen verschillende accenten willen leggen.

    8. Waarom zijn de provincies geen goede entiteiten om de nationale wetgeving uit te voeren i.p.v. de gewesten? Waarom zou een provinciale decentralisatie het probleem van de Belgische bipolariteit niet oplossen?

     

    Opnieuw: subsidiariteit! België is een overtollig niveau. De bevoegdheden waarvoor België te klein is moeten naar Europa gaan. Al het overige kan op Vlaams niveau efficiënter worden uitgeoefend. Vervolgens kan men kijken wat beter door provincies en gemeenten kan gedaan worden.


    Wie bepaalt welk nivo overtollig is? Waarom nog een Nederlandse staat? Groningen en Friesland zijn ook niet te klein om onafhankelijk te zijn. 

    9. Wat moet er met Brussel gebeuren indien België zou uiteenvallen? Is er dan geen risico voor het Nederlands in Brussel? Wat moet er met de faciliteitengemeenten gebeuren? Mag daar het democratische element spelen?

     

    Brussel is verfranst doordat het de hoofdstad van België is geworden. Er zijn meerdere scenario's voor Brussel mogelijk. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Brussel als Europese hoofdstad, naar vb. van Washington DC. De faciliteiten in bepaalde gemeenten rond Brussel waren als uitdovend bedoeld. Het is m.a.w. hoog tijd dat ze uitdoven. Franstaligen die in Vlaanderen komen wonen moeten respect opbrengen voor hun nieuwe regio en de plaatselijke taal aanleren, net zoals Vlamingen die gaan wonen al jaren doen.


    Brussel kan niet de hoofdstad zijn van een drietalig land, maar wel van een vijfentwintigledige Europese Unie, waarvan de auteur in (4) zegt dat ze niet werkt!

    10. Zal een onafhankelijk Vlaanderen geen nieuwe tegenstellingen kennen tussen gelovigen en vrijzinnigen of tussen democraten en racisten? Zoeken bepaalde politici niet voortdurend en bewust naar tegenstellingen in de maatschappij, nieuwe of oude?

     

    In elk land en elke regio zijn er tegenstellingen. Een onafhankelijk Vlaanderen heeft hier geen invloed op.


    Als tegenstellingen normaal zijn, dan kan België derhalve blijven bestaan. Il n'y a pas deux logiques.
     

    11. In de economie fuseren bedrijven. Problemen zoals milieuvervuiling, armoede, globalisering... spelen zich op grotere schaal af dan lands-, laat staan taalgrenzen. Moet de politiek zich niet aanpassen aan deze grotere dimensies in plaats van te streven naar kleinere staatkundige entiteiten?

     

    Zie antwoord op vraag 8


    Auteur wil onderwerping aan multinationals en niet-aanpassing democratie aan veranderde dimensies. 


    12. Waarom desintegreren staten als Duitsland en Frankrijk niet onder invloed van de theorie van het Europa der regio's?

     

    Duitsland heeft enerzijds een sterke culturele eenheid en anderzijds is het zeer sterk gefederaliseerd. Deze structuur is voor een staat als Duitsland een ideaal evenwicht. Voor Frankrijk is het anders. Frankrijk is een centralistisch bestuurde staat waar meerdere regio's meer autonomie of zelfstandigheid willen (Bretagne, Corsica, Baskenland, Elzas, ...). Franse "desintegratie" zal er ongetwijfeld ook nog aankomen.


    De theorie van het Europa der regio's wordt dus niet verdedigd. Terecht: ze berust ook op niets.
     

    13. Wat zeggen Vlaams-nationalisten over het feit dat de Nederlandstalige en Franstalige cultuur in België stilaan door de Angelsaksische cultuur worden vervangen?

     

    Dit is een grove overdrijving. De Angelsaksische taal (daarom niet cultuur) heeft op korte tijd een belangrijke invloed verworven in alle Europese landen. Met de nodige waakzaamheid hoeft dit geen gevaar te betekenen voor het voortbestaan van o.a. het Nederlands.


    Dit antwoord blinkt uit in vaagheid.
     

    14. Is het beter budgetten in twee te splitsen om grote overheidsprojecten te financieren?

     

    Ja! Op die manier kan elke regio zelf het efficiëntst zijn budget aanwenden. Dit is een veel logischere manier van werken dan de huidige Belgische wafelijzerpolitiek.


    100/2= 200 zegt de auteur
     

    15. Waarom wil men in Europa nog een grens bijtrekken wanneer de grenzen binnen de EU vervagen?

     

    Waarom vervagen grenzen binnen de EU? Omdat steeds meer bevoegdheden naar het Europees niveau gaan. Voor de overige bevoegdheden, zie opnieuw het subsidiariteitsprincipe. Een paar nieuwe "zachte" grenzen in Europa, zal de EU meer goed dan kwaad doen. Tot tegenstelling wat sommigen denken, gaat Vlaanderen geen massale grenscontroles uitvoeren na Vlaamse onafhankelijkheid.


    De auteur vergeet dat de EU er gekomen is om nationalisme te counteren, niet om nieuw nationalisme in het leven te roepen.
     

    16. Hoe kan men tegen het Vlaams Belang zijn wanneer men deze partij volledig gelijk geeft in zijn bestaansreden en belangrijkste punt?

     

    Bizarre vraag. Wie geeft het Vlaams Belang volledig gelijk in haar bestaansreden?


    U, want u wil die bestaansreden - Vlaamse onafhankelijkheid - verwezenlijken.
     

    17. Waarom moet men als er verschillen zouden zijn, splitsen? Zijn verschillen net geen reden tot meer solidariteit? Is het bovendien niet interessanter om meerdere visies op hetzelfde probleem te hebben?

     

    Zeker en vast. Daarom ben ik ook grote voorstander van een verregaande solidariteit op Europees vlak. Want waarom zou Vlaanderen wel solidair moeten zijn met Wallonië en niet met bv. Letland?


    Waarom moeten Limburgers solidair zijn met Antwerpenaren?
     

    18. Welke "nieuwe" staten waren in het verleden nog nooit een entiteit of staat (ttz: voor 1789)?

     

    Staten komen en staten gaan. België is als staat/bestuursniveau totaal voorbij gestreefd. Momenteel is een onafhankelijk Vlaanderen in een sterke EU de beste structuur. Binnen een paar honderd jaar is misschien weer een andere formule beter. M.a.w. er is geen enkel land of staatsstructuur het eeuwige leven beschoren.


     Geen antwoord op vraag.

    19. Waarom ontkent of verzwijgt men dat Limburg meer gedeelde geschiedenis heeft met Luik dan Limburg met Antwerpen?

     

    Dit klopt ten dele, door haar Nederlandstalige karakter had Limburg eveneens zeer goede banden met Brabant en Nederlands Limburg. Hoe dan ook de huidige situatie is nu anders en men moet zich daarop baseren. Zie ook vorig antwoord.


    De huidige situatie is dat 96% der Belgen tegen separatisme (DS maart 07) is.
     

    20. Is het bewezen dat een onafhankelijk Vlaanderen beter zou werken dan een unitair België? Hoe kan men dit bewijzen?

     

    Het unitaire België is al meer dan 75 jaar stelselmatig uiteen aan het vallen. Dat alleen al is een bewijs dat het niet werkt.


    Los van het waarheidsgehalte van die bewering: moet men omdat vrede niet werkt voor oorlog zijn? 

    08-06-2007, 00:00 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    07-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De inzet

    DE INZET

    Sommigen denken dat deze verkiezingen in wezen gaan over wie de nieuwe Premier wordt. Zij dwalen. Premiers worden in België aangeduid (nominaal door de Koning, de facto helaas door partijbureau’s). Weer anderen hebben het over een strijd tussen OPEN VLD versus CD&V-N-VA, of tussen de PS en de MR. Is dit de inzet van de verkiezingen? Oppervlakkig gezien misschien wel. Een paar zetels zullen wel hier en daar verschuiven, maar komt er ook een essentiële verandering in het beleid? Het valt te betwijfelen.

     

    Verkiezingen behoren niet – of zouden niet behoren – te gaan over wie de jongste, de vlotste, de mooiste enz. is. De essentie van een democratie is de uitwisseling van ideeën. Ten tweede: de echte strijd speelt zich niet af tussen democratische ideologieën. Socialisten, liberalen, christen-democraten, groenen... zeggen elk op hun manier nuttige dingen. De inzet van deze parlementsverkiezingen zou in feite de strijd moeten zijn tussen enerzijds democraten en anderzijds nationalisten. De eerste groep kan iedereen bekeren tot zijn ideeën, de tweede groep gebruikt het agressieve, maar niet om mensen op betere ideeën te brengen.

     

    Partijen als de N-VA, Spirit, het VB, CD&V, het FDF... voeren geen ideeën-campagne, ze doen aan politieke agitatie gericht tegen een bevolkingsgroep: de Walen, allochtonen, Vlamingen, niet-Brusselaars e.d.m. Wie op één van die partijen stemt, moet bedenken dat hij – of zij – in essentie stemt voor een maatschapprijproject stemt dat de grenzen van (democratische) politieke besluitvorming afbakent bij de taalgrens of bij de staatsgrens. Is dit de toekomst van Europa of van de wereld? Misschien. Is het een wenselijke toekomst? Neen, het is een asociale, onethische, racistische enz. samenleving die deze partijen ophangen. Ook al zouden hun doelen onvermijdelijk zijn – dat vertellen ze zelf toch zo graag –, dan nog is dit geen reden om niet tegen Vlaamse “onafhankelijkheid”, tegen taaltoestanden in Brusselse ziekenhuizen, tegen de inpalming van grondgebied (B-H-V)... te zijn. Of moet men soms voor oorlog zijn omdat oorlog nu eenmaal bestaat?

    07-06-2007, 14:49 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    06-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vragen over België

    VRAGEN OVER BELGIË

    1. Waarom pleit men voor Vlaamse onafhankelijkheid en niet voor Limburgse of Antwerpse?

    2. Zou men voor de splitsing van België zijn, indien alle Walen Nederlands als moedertaal hadden?

    3. Waarom is men tegen het unitaire België en niet tegen het unitaire Vlaanderen?

    4. Waarom is men tegen meertalige Belgische partijen en voor meertalige Europese fracties of partijen?

    5. Hoort Vlaanderen dan bij Nederland? Aanvaardt men in deze constructie wel meertaligheid (Fries/Frans en Nederlands) en de monarchie?

    6. Ligt de toekomst van de mensheid in eentalige staten? Wat gaat men dan doen met Europa, waar slechts twee eentalige staten zijn (Portugal en Ijsland)? Is een wereld met 10.000 staten (zoveel als er taalgroepen zijn) leefbaar?

    7. Waarom kan er meertalig Europees recht gecreëerd worden indien er geen Belgisch recht kan bestaan?

    8. Waarom zijn de provincies geen goede entiteiten om de nationale wetgeving uit te voeren i.p.v. de gewesten? Waarom zou een provinciale decentralisatie het probleem van de Belgische bipolariteit niet oplossen?

    9. Wat moet er met Brussel gebeuren indien België zou uiteenvallen? Is er dan geen risico voor het Nederlands in Brussel? Wat moet er met de faciliteitengemeenten gebeuren? Mag daar het democratische element spelen?

    10. Zal een onafhankelijk Vlaanderen geen nieuwe tegenstellingen kennen tussen gelovigen en vrijzinnigen of tussen democraten en racisten? Zoeken bepaalde politici niet voortdurend en bewust naar tegenstellingen in de maatschappij, nieuwe of oude?

    11. In de economie fuseren bedrijven. Problemen zoals milieuvervuiling, armoede, globalisering... spelen zich op grotere schaal af dan lands-, laat staan taalgrenzen. Moet de politiek zich niet aanpassen aan deze grotere dimensies in plaats van te streven naar kleinere staatkundige entiteiten?

    12. Waarom desintegreren staten als Duitsland en Frankrijk niet onder invloed van de theorie van het Europa der regio's?

    13. Wat zeggen Vlaams-nationalisten over het feit dat de Nederlandstalige en Franstalige cultuur in België stilaan door de Angelsaksische cultuur worden vervangen?

    14. Is het beter budgetten in twee te splitsen om grote overheidsprojecten te financieren?

    15. Waarom wil men in Europa nog een grens bijtrekken wanneer de grenzen binnen de EU vervagen?

    16. Hoe kan men tegen het Vlaams Belang zijn wanneer men deze partij volledig gelijk geeft in zijn bestaansreden en belangrijkste punt?

    17. Waarom moet men als er verschillen zouden zijn, splitsen? Zijn verschillen net geen reden tot meer solidariteit? Is het bovendien niet interessanter om meerdere visies op hetzelfde probleem te hebben?

    18. Welke "nieuwe" staten waren in het verleden nog nooit een entiteit of staat (ttz: voor 1789)?

    19. Waarom ontkent of verzwijgt men dat Limburg meer gedeelde geschiedenis heeft met Luik dan Limburg met Antwerpen?

    20. Is het bewezen dat een onafhankelijk Vlaanderen beter zou werken dan een unitair België? Hoe kan men dit bewijzen?

    21. Waarom pleiten nationalistische partijen en politici nooit op een ondubbelzinnige wijze voor een referendum over België?

    22. Waarom stellen journalisten, politici en opiniemakers die vinden dat de publieke opinies Vlaanderen en Wallonië uit elkaar groeien zich nooit de vraag of zijzelf hiervoor verantwoordelijk zijn?

    23. Welke toekomst heeft Europa indien men in het Europees Parlement wekelijks de verschillen tussen Frankrijk en Duitsland zou benadrukken? Gaat men daar ook vragen voor frontvorming, compensaties en meer autonomie?

    24. Zijn "eigen" wetten, maatregelen en belastingen noodzakelijk beter, rechtvaardiger en juister?

    25. Als België een kunstmatige staat is, welke staten zijn dan natuurlijk?

    26. Bestaat er een vorm van meertalig fascisme? Is racisme of fascisme mogelijk zonder nationalisme?

    27. Zijn er niet meer argumenten te vinden om te zeggen dat Vlamingen en allochtonen niet kunnen samenleven en -besturen dan Vlamingen en Walen?

    28. Is het moreel juist de Vlamingen te vertellen dat ze zichzelf moeten verheffen door minachtend te spreken over de Franstalige Belgen?

    29. Als het Noorden van België op bepaalde gebieden performanter is, loont het dan niet de moeite deze gedachten, technieken enz. ook voor het Zuiden toegankelijk te maken?

    30. Als men bekommerd is om verspilling en corruptie in het Zuiden, kan men die dan niet best tegengaan door een eengemaakt beleid?

    31. Waarom aanvaardt men de Brusselse, tweetalige samenleving en niet de Belgische meertalige samenleving?

    32. Volgens separatisten zijn de Franstalige (of omgekeerd de Nederlandstalige) bewindsvoerders enkel bekommerd om eigenbelang. Daarom zou er moeten gesplitst worden. Als dit zo zou zijn, wat niet bewezen is, zijn zij dus nationalistisch, net als diegenen die de splitsing vragen. Valt hieruit niet af te leiden dat niet de leiders van de andere taalgroep, maar wel het nationalisme bestreden moet worden?

    33. Volgens het Verdrag van Rome (1957) moeten de Europese lidstaten geharmoniseerd worden. Hoe kan men dan pleiten voor een opsplitsing van een lidstaat?

    34. Als separatisme progressief is, is het Vlaams Belang dan de meest progressieve partij van België?

    35. Kleine(re) staten functioneren beter, zegt men wel eens. Is België nog niet klein genoeg in deze gemondialiseerde samenleving? Is dit niet net anderzijds een argument voor de opsplitsing van Vlaanderen/Wallonië in nog kleinere entiteiten (provincies of arrondissementen)?

    36. Als Brussel onafhankelijk wordt, wie gaat dan opdraaien voor de kosten van de administratie? Of wordt Brussel een stadsstaat waar enkel de superrijken mogen wonen (zoals Monaco)?

    37. Wat is het verschil in ideologie tussen de N-VA en het FDF?

    38. Waarom mag Brussel van separatisten kiezen om bij Vlaanderen te horen en Wallonië niet?

    39. Wat is het verschil tussen de anschluss van Oostenrijk en het Sudetenland bij Duitsland en het streven naar taalhomogene staten?

    40. Als bepaalde francofone politici pleiten voor een uitbreiding van het Brussels Gewest, noemt men dit onverantwoord. Anderzijds pleiten Vlaams-nationalisten zélf voor de aanhechting van heel het Brussels Gewest bij het Vlaamse. Hoe kan men deze tegenstelling rijmen?


    41. In 1830 waren er enkel Zuidnederlandse dialecten. In Nederland was er na 1830 maar één taal: het Nederlands, ondanks het bestaan van het Fries dat toen als dialect werd beschouwd. Waarom moest België toen dialecten als staatstaal erkennen, terwijl Nederland een taal als dialect beschouwde?

    42. Waarom willen nationalisten het Brussels Gewest afschaffen, maar niet de andere twee Gewesten?

    43. Waarom vergelijkt men altijd in alle domeinen "Vlaanderen" met "Wallonië" en nooit Antwerpen met Limburg, stad met platteland, ouderen met jongeren, enz.

    44. Als men bepaalde "verschillen" te groot vindt, waarom dan nog verkiezingen houden? Is een democratie niet gebouwd op het erkennen van tegenstellingen?

    45. Welke argumenten biedt het verleden? Moet men vandaag België splitsen omdat men vindt dat Nederlandstaligen in de 19de eeuw "onderdrukt" werden? Werden de zwarten in de VSA of in Zuid-Afrika niet oneindig meer onderdrukt?

    46. België biedt geen meerwaarde aan Vlaanderen zegt men. Bedoelt men meerwaarde in geld, macht, aanzien...? Welke meerwaarde biedt Antwerpen aan Limburg? Gebruikte men in de jaren '30 niet hetzelfde "argument" tegen Joden en mindervaliden?

    47. Indien men tegen het meertalige België is en voor het eentalige Vlaanderen, is men dan ook tegen de taalwetten die van België een meertalige staat gemaakt hebben? Maw: Is men dan ook voor het eentalig Frans België van de 19de eeuw?

    48. Waarom het meertalige Europa op een democratische manier één willen maken en tegelijk het meertalige België ontmantelen?

    49. Hoe kan men tegen meertalig onderwijs zijn en tegelijk klagen over Nederlandsonkundigheid van Franstaligen?

    50. Als er zou blijken dat er (enorme) geldoverdrachten bestaan tussen Vlaams-Brabant en Limburg, moet Limburg dan uit Vlaanderen gestoten worden?

     

    06-06-2007, 15:19 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (2)


    Foto

    Hoofdpunten blog bobvangeel
  • Verhofstadt III: proficiat!
  • Het heeft eventjes geduurd, ja...
  • VERHOFSTADT IS TERUG!
  • MARS OP BRUSSEL!
  • goe filmke over RON PAUL

    Zoeken in blog


    Zoeken met Google




    {TITEL_VRIJE_ZONE}

    {TITEL_VRIJE_ZONE}

    Belgische hart-vlaggen
  • Belgisch Hart-Coeur Belge (drapeaux-vlaggen)

  • Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs