De evolutie naar een
confederaal België, wat houdt dat eigenlijk in? Worden we daar met zijn allen
beter van? Gaat het om een loutere aanpassing of vervolmaking van het
systeem dat we vandaag kennen of is er meer aan de hand? Is het nu separatisme
of net het tegendeel ervan, een tussen- of een eindstation of nog iets anders?
Vijftien vragen, ter reflectie aangeboden.
1) Wat
betekent confederalisme ?
Confederalisme is een unie van twee of meerdere onafhankelijke
staten, die zelf door middel van een internationaal verdrag beslissen
wat ze samen doen.
2) Is
er een verschil tussen federalisme en confederalisme ?
Zeer zeker. De twee hebben niets met elkaar te
maken. Federalisme (een bondsstaat) betekent dat je één staat hebt met
meerdere wetgevers. In België gaat zijn die wetgevende machten het federale
Parlement en de parlementen van de gewesten en de gemeenschappen. De gewesten
en de gemeenschappen zijn echter onderdelen van de federale staat. Zij oefenen
slechts bevoegdheden uit die hen door het federaal Parlement toegekend worden.
In een confederaal systeem (een statenbond)
wordt deze logica omgedraaid: de lidstaten van de confederatie delegeren door
een internationaal verdrag (zie punt 1) bevoegdheden naar de confederale
overheid. In een federatie stemt een democratisch verkozen federaal parlement wetten.
In een confederatie ligt de macht bij de lidstaten van de confederatie die akkoorden
sluiten. Daardoor vertoont de confederatie een onderhandeld en diplomatiek
karakter, in tegenstelling tot de federatie waarbinnen volksvertegenwoordigers
verantwoording verantwoording verschuldigd zijn aan de hele natie. Deze
tegenstelling tussen diplomatiek overleg en democratische verantwoordelijkheid
maken beiden stelsels niet alleen verschillend. Meer nog, ze zijn elkaars tegengestelden.
De bewering als zou confederalisme een doorgedreven vorm van separatisme
zijn is onwaar.
3) Is
er een verband tussen confederalisme en separatisme?
Aangezien een confederatie enkel maar tot stand
kan komen na een internationaal verdrag tussen twee onafhankelijke landen,
veronderstelt dit het bestaan van deze entiteiten. In de Belgische praktijk
komt dit op het volgende neer: de Belgische federatie dient eerst ontbonden te
worden in twee of meerdere delen, bv. Vlaanderen, Wallonië en Brussel.
Vervolgens kunnen die nieuwe en onafhankelijke staten een verdrag afsluiten,
waarin ze vastleggen welke bevoegdheden ze op confederaal vlak willen
uitoefenen.
Zodoende impliceert confederalisme niet alleen
separatisme want dat is nodig om tot onafhankelijke staten te komen het is
er zelfs een doorgedreven vorm van.
4) Wat is het wezenlijke verschil
tussen confederalisme en separatisme?
In wezen is er geen verschil. Een separatist (of
een independist) streeft naar een onafhankelijk Vlaanderen (Wallonië). Een
confederalist ook, maar die biedt na de onafhankelijkheid nog een
samenwerkingsverdrag aan.
Men kan dus niet voor confederalisme en
tegen separatisme (onafhankelijkheid) zijn.
5) Vertoont het confederalisme nog
andere kenmerken?
Ja.
(1) In een confederaal model houdt de
Belgische staat (en grondwet) op te bestaan. Meer concreet zou in dit
scenario België geen staat meer zijn, maar enkel nog een overkoepeling van
soevereine lidstaten. Daaruit volgt dat de Belgische nationaliteit ophoudt
met bestaan en er enkel nog Vlamingen en Walen zouden zijn.
(2) In een confederaal model wordt het Belgische
parlement niet meer rechtstreeks verkozen, maar duiden de leden van de
lidstaten aan wie er in de confederale Raad zetelt. Zon getrapt kiessysteem
raakte overigens sedert de 18de eeuw in onbruik. Confederaties
bestonden dan ook vooral in het feodale tijdvak.
(3) De confederatie oefent, in de regel, zeer
beperkte bevoegdheden uit.
(4) Elke lidstaat heeft op confederaal vlak een eenzijdig
vetorecht, wat uiteraard tot voortdurende chantage kan leiden. Wanneer de
rijkere lidstaat het niet eens is met de politiek van de armere lidstaat kan
zij ermee dreigen de onderhandelde solidariteit (interpersonele
solidariteit zoals we die thans in België kennen houdt op te bestaan, het gaat
immers om twee of meer verschillende landen) eenzijdig op te blazen. De
confederatie is van nature een instabiel model omwille van de permanente
diplomatie die een geïnstitutionaliseerd karakter vertoont.
(5) De lidstaten hebben ten allen tijde een eenzijdig
uitstaprecht uit de confederatie, hetgeen voortvloeit uit het feit dat ze
onafhankelijk zijn.
6) Zijn
er op dit moment confederaties?
Neen.
7) Men
zegt dat Zwitserland een confederatie is?
Dit hardnekkig misverstand vloeit voort uit de
benaming van Zwitserland Confoederatio Helvetica, Helvetische Confederatie.
Deze benaming is slechts een relikwie uit oudere tijden. Sedert 1848 is Zwitserland
een confederatie met 26 kantons, vier officiële talen, meertalige openbare
diensten en universiteiten, federale partijen, een bicameralisme, een
eengemaakte buitenlandse politiek enz. Wie zegt dat Zwitserland een
confederatie is, kan ook zeggen dat Noord-Korea officieel: de democratische
volksrepubliek Korea (DPRK) een democratie is.
8) Zijn
er dan voorbeelden van confederaties?
Sedert het einde van de 18de eeuw
zijn er een aantal confederaties geweest. Denken we aan de Verenigde Staten
van Amerika, waar de onafhankelijke staten in 1776 een verdrag sloten en
zich in 1787 van statenbond tot federatie transformeerden. De Duitse Bond was
van 1815 tot 1866 een losse confederatie die alle Duitse vorstendommen (met
inbegrip van het huidige Tsjechië, Kroatie en delen van Noord-Italië) omvatte.
De Oostenrijks-Duitse oorlog (1866) maakte een einde aan deze structuur. Oostenrijk-Hongarije
was na het Ausgleich verdrag dat om de tien jaar bij goedkeuring van
beide lidstaten verlengd moest worden van 1867-1918 een tweeledige
confederatie. Tussen 1958 en 1961 vormden Egypte en Syrië een
confederatie (een experiment dat in een oorlog eindigde). Servië-Montenegro
vormden van 2003 tot 2006, moment waarop Montenegro zich eenzijdig afscheidde,
een confederatie.
9) Men
zegt dat België een confederatie sui generis kan zijn?
Federalistische systemen verschillen van land
tot land, maar hebben altijd één gemeenschappelijk kenmerk ook in
België het zijn staten waar het federaal parlement de bevoegdheden verdeelt.
Confederalistische systemen hebben altijd het gemeenschappelijk kenmerk dat ze
uit onafhankelijke staten bestaan. Men kan derhalve nooit een Belgisch
confederalisme hebben zonder de Belgische staat als rechtsentiteit op te
heffen. Kortom, een confederatie sui generis is een onwaarheid.
10) Kan
art. 35 van de Grondwet België dan niet omvormen tot een confederatie?
Artikel 35 van de Belgische Grondwet stipuleert:
De federale overheid is slechts bevoegd voor de aangelegenheden die de
Grondwet en de wetten, krachtens de Grondwet zelf uitgevaardigd, haar
uitdrukkelijk toekennen. De gemeenschappen of de gewesten zijn, ieder wat hem
betreft, bevoegd voor de overige aangelegenheden onder de voorwaarden en op de
wijze bepaald door de wet. Deze wet moet worden aangenomen met de meerderheid
bepaald in artikel 4, laatste lid. (i.e. een wet, aangenomen met de
meerderheid van de stemmen in elke taalgroep van elke Kamer, op voorwaarde dat
de meerderheid van de leden van elke taalgroep aanwezig is en voor zover het
totaal van de ja-stemmen in beide taalgroepen twee derden van de uitgebrachte
stemmen bereikt.).
Deze grondwetswijziging kan er dus slechts komen
indien ze door beide Kamers (= Constituante) bekrachtigd is en wanneer art. 35
ter herziening vatbaar verklaard wordt (hetgeen nu niet gebeurde, behoudens men
alsnog de procedure van de Grondwet, via art. 195 wel ter herziening vatbaar
verklaard zal herzien, hetgeen het Parlement toelaat om elk artikel te
veranderen). De Constituante brengt hoe dan ook in het geval van de invulling
van art. 35 een grondwetswijziging aan. Een confederatie heeft geen Grondwet,
wordt niet door een constituante bevoegd, heeft nood aan onafhankelijke
entiteiten enz. Anders gezegd, art. 35 van de Belgische Grondwet kan België
uiteraard niet omvormen tot een confederatie.
11)
Hoe kan men dan komen tot een confederaal systeem?
Door een eenzijdige of onderhandelde opdoeking
van de Belgische staat en
(derhalve van de) Grondwet (hetgeen op zich al een constitutionele
onmogelijkheid is, gelet op art. 91 van de Grondwet, 2de lid en art.
187 van de Grondwet, alsook van de grondwettelijke decreten van november 1830).
De facto rest enkel nog de mogelijkheid om niet alleen buiten het
grondwettelijk kader te treden en zelfs dit grondwettelijk kader op te heffen.
12)
Kan een volgende staatshervorming die naar confederalisme leidt dan geen
eindstation zijn?
Deze bewering is gratuit en manifest onwaar en
wel omwille van volgende redenen:
1)Confederalisme
impliceert een staatsvorming, geen staatshervorming.
2)Zelfs
al zou confederalisme een eindpunt zijn in de staatshervorming (sic),
dan nog: bij elke vorige staatshervorming werd verkondigd dat deze een
eindpunt zou vormen ... en dat al 40 jaar lang.
3)Zelfs
al zou een confederale staatshervorming (sic) mogelijk zijn quod non dan
nog staat het elke lidstaat vrij om zijn eigen weg te gaan; zelfs al zou
men de invulling van artikel 35 omschrijven als confederalisme hetgeen
baarlijke nonsens is dan nog kan art. 35 altijd opnieuw worden gewijzigd,
behoudens men de grondwet onwijzigbaar maakt (wat uiteraard de facto
onmogelijk is).
13) Allemaal goed en wel, maar
uiteindelijk is het toch een spel met termen niet, we zeggen dan wel
confederalisme, maar eigenlijk bedoelen we een doorgedreven federalisme?
Wie dat bedoelt moet het ook in die woorden
zeggen en de term confederalisme laten vallen. Zoniet is hij (of zij) óf een
secessionist óf schotelt hij (of zij) de kiezers moedwillig onwaarheden voor.
14) Federalisme, confederalisme:
komt het uiteindelijk niet op de inhoud aan?
Een inhoud kan pas gegeven worden als men weet
waarover men spreekt. Een confederatie betekent dat er één land bestaat, een
confederatie betekent dat we spreken over twee of meerdere landen. Zo simpel is
het.
15) Is het huidige federalisme dan
niet onwerkbaar?
Elk systeem is maar werkbaar in die mate dat men
over de politieke wil beschikt om het te doen werken. Het slechtste
staatsbestel is werkbaar wanneer politici van goede wil het doen werken.
Dit gezegd zijnde is het ironisch om te moeten
vaststellen dat diegenen die ons eerst het federalisme wilde opleggen waarvan
Gaston Eyskens in zijn mémoires zei dat het bij een referendum door de grote
meerderheid van de Belgen zou verworpen worden nu komen vertellen dat België
moet evolueren naar een losse statenbond omdat het systeem dat zij wensten
niet werkt.
In de context van de huidige globalisering, van
financiële en ecologische catastrofes is het gewoonweg absurd om in een
communautair moeras te blijven steken omdat het nationalisme nu eenmaal salonfähig
is in België. Er zijn gewoonweg veel te veel overheden voor een land met de
inwoners van een internationale grootstad. Het wordt hoog tijd om de gewesten
en de gemeenschappen, die dragers zijn van het federalisme dat in wezen
gewoon twee taalgroepen tegen elkaar opzet af te schaffen.
Enkel een meerpolig systeem waarbij het
zwaartepunt bij de centrale overheid ligt (minstens zes entiteiten die geen
nationalistische aspiraties betonen) biedt stabiliteit.Wat in Nederland kan, moet ook bij ons
mogeljk zijn. Daarvoor moeten natuurlijk wel moedige politici, die denken aan
het algemeen belang gevonden worden.
In het debat
omtrent de staatshervorming heerst er een Babelse spraakverwarring
aangaande begrippen en slagzinnen die door
onze politici bewust in stand gehouden wordt, ten einde de brave
burger een rad voor de ogen te draaien. Mogen we zo vrij zijn een paar
van deze onwaarheden aan de werkelijkheid te toetsen?
1) Er is een
grote staatshervorming nodig. Hoe vaak hebben
we dàt zinnetje al mogen horen de voorbije jaren? Niet alleen door
radicale nationalisten, maar ook en vooral zelfs door de zogezegde
traditionele partijen. Nu zou men onder de term staatshervorming
kunnen verstaan wat er staat, d.i.: de staat op een dusdanige wijze
hervormen of moderniseren opdat ze efficiënter werke. In werkelijkheid
is de term staatshervorming gewoon Newspeak om niet
staatsafbraak te moeten zeggen. Inderdaad is sedert 1970 de
Belgische
staat verscheidene malen hervormd gemiddeld één keer om de zeven
jaar waarbij telkens opnieuw bevoegdheden van de centrale overheid
naar de (door de particratie in het leven geroepen) deelstaten werden
overgeheveld. Het omgekeerde gebeurde nooit. Dit leidde helemaal niet
tot een beter bestuur, maar wel tot een inefficiënt en duur doolhof
waarbij andere wetten gelden voor wie het ongeluk heeft om in deze of
gene taalregio te wonen. Zeggen dat men door de staat nog meer te
hervormen
(sic) de communautaire problemen zal oplossen is natuurlijk onzin.
Tenzij voor wie gelooft dat je vuur met ... nog meer olie kan blussen1. (o, en natuurlijk is er wel degelijk een grote staatshervorming mogelijk............ om de gewesten en gemeenschappen af te schaffen wel te verstaan!)
2. Een confederale
staat is nodig om dit land opnieuw op gang te krijgen. Nog zon
veelgehoord citaat. Verbazend was wel om dit uit de mond te horen van
... nieuwbakken N-VA-kopman Siegfried Bracke (wij wisten niet dat de
separatistisch-republikeinse N-VA zo bekommerd is om het goed
functioneren van België!). Dit gezegd zijnde, heeft confederalisme
natuurlijk niéts te maken met een doorgedreven vorm van federalisme,
wat men de burger ook wil doen geloven. Terecht zegt Matthias Storme
dan ook: Wanneer politici vandaag het confederalisme verdedigen,
heb ik daar geen enkele moeite mee, op voorwaarde dat ze serieus nemen
wat ze zeggen. (..) ze zeggen "wij willen maar confederalisme"
- en voegen ze er meestal aan toe "we zijn geen separatisten",
wat een contradictie is, want een confederalist is een
separatist,
per definitie, het kan niet anders.2
Confederalisme
is inderdaad een verdragsbond tussen onafhankelijke staten (bv.
Vlaanderen
en Wallonië). En dat men niet afkome met de slagzin: een
confederatie
zoals in Zwitserland. Dat land is immers al een federatie
... sedert 18483.
3. Een federale
kieskring is dé oplossing. Het moet zijn dat de mens van
simplismen
houdt. Hoe kan men anders begrijpen dat zovele lieden waaronder
anders zeer verstandige burgers blindelings
kunnen geloven dat bijna 100 jaar taalnationalisme zal worden
weggeveegd
door de invoering van een nieuwe kieskring? Stel je voor dat 15
parlementairen
van de 150 verkozen worden in een federale kieskring (voorstel
Paviagroep).
In theorie klinkt het mooi: politici die ministerabel willen zijn,
moeten hun programma in héél het land verdedigen en dus communautair
gematigder worden. Helaas is de praktijk heel wat minder idyllisch.
Want, laten we wel wezen, wat verhindert de Bart De Wevers van deze
wereld om in zulk een kieskring verkozen te worden? Zij zullen genoeg
hebben aan de Vlaamse stemmen. En de Philippe Moureaux en andere Van
Cauwenberghes mogen ook op beide oren slapen. In het voorstel van
een federale kieskring is al een vast aantal zetels per taalgroep
voorzien.
Tja, wat is dan nog de zin van een federale kieskring?4
4. Dat de N-VA
populairder is dan het Vlaams Belang is een goede zaak... Want
zo wint het democratische nationalisme veld. Nee, wij willen ons hier
niet op het enge vlak der partijpolitiek begeven, maar wanneer we
zoiets
horen, rijzen de haren ons ten berge. Er bestaat namelijk niet zoiets
als een democratisch nationalisme5. Als de N-VA werkelijk
zon goede democraten zijn, waarom willen zij dan 3 miljoen mensen
of zijn de Walen geen mensen? uitsluiten van het politieke
besluitvormingsproces van hun staat? Als democratische staten
afgebakend
worden door taalgrenzen, moeten de Vlaams-nationalisten trouwens leren
consequent te denken. Zijn zij bereid het meertalige Brussel los te
laten? Zijn zij bereid samen met het Koninkrijk ( ! ) der Nederlanden
maar dan zonder Friesland één staat te vormen? Overigens dient
de mythe van de absolute democratie toch eens flink opgepoetst te
worden.
Een staat moet niet volledig democratisch zijn, of
ze richt zichzelf door het eigenbelang van de partijpolitiek volledig
ten gronde. Vaak zijn de meest stabiele en best werkende
instellingen
trouwens niet-verkozen denken we maar aan de monarchie. Laten we
niet aarzelen een kat een kat te noemen, het zou niet slecht zijn
mocht
een sterke Koning wat orde op zaken stellen in de partijpolitieke
oligarchie
om daarna een échte democratie te herstellen. Als de politici iéts
hebben bewezen is het wel dat hun almacht België onbestuurbaar
maakt.
5. De mensen
liggen niet wakker van het communautaire... Een zinnetje dat
vaak ook zogezegde Belgischgezinden hanteren. Beseffen zij (en
anderen)
dan niet dat ze het communautaire, d.i. de staatsstructuur van het
Koninkrijk
België, volledig uit handen geven en overlaten aan
de willekeur van de particratie? De mensen liggen van weinig
dingen
wakker, dàt is waar. Welnu, het is niet aan de politici om ze wakker
te schudden en hun te zeggen: ziet ge niet wat er gebeurt? Merkt
ge niet op dat uw politici de geesten voorbereiden, dat er fronten
gevormd
worden, dat ge morgen misschien in een ander land kunt ontwaken?.
Helaas zijn er bitter weinig verantwoordelijke politici in ons kleine
land. Het is waarschijnlijk makkelijker om holle slogantaal te
hanteren
borrelnootjes, vette vissen, niet toegeven, geen morzel gronds,
francofoon front, vijf minuten politieke moed, een lepeltje suiker,
miljardendiefstal, kaakslag, verraad, goed bestuur, geen toegevingen,
zonder prijs, onverwijld, Copernicaanse Omwenteling, Rechtvaardige
Vlaamse
Eisen, een vuist maken, ...weet u wel dan de institutionele
en morele puinhoop die het partijenregime geschapen heeft manmoedig
op te ruimen.
Wie
gelooft die mensen nog...?
[1]De Belgische overheid behoort tot de
duurste van de wereld, maar in ruil krijgen we te weinig levenskwaliteit terug.
Dat concludeert het beurshuis Petercam uit cijfers van de OESO. In zijn
rangschikking van efficiënte overheden laat België nog net Italië en Hongarije
achter zich, maar het moet zelfs de Grieken laten voorgaan. (De Morgen,
30 april 2010)... Tja, dat komt ervan met zes regeringen en acht parlementen...
[2] M.E.
Storme, geïnterviewd door Jean-Pierre Rondas, radio Klara, 2 januari 2005.
[3] Enkel in naam heet
Zwitserland nog Confoederatio Helvetica. Zouden de voorstanders van
het Zwitserse confederalisme (sic) ook bereid zijn om alle partijen opnieuw
federaal te maken en een normenhiërarchie, een meerpolig systeem, tweetalige
deelgebieden enz. in te voeren? Sta ons toe dit te betwijfelen; Ter
herinnering: tot 1967 werd het belijden van federalisme nog als
staatsgevaarlijk beschouwd en actief in de gaten gehouden door de
Staatsveiligheid. In januari 1993 werd toenmalig voorzitter van de Vlaamse
executieve, Luc Van den Brande, ten Paleize ontboden door Koning Boudewijn
omdat hij pleitte voor ... een confederaal België in 2002. Hoeveel ministers
en politici zouden thans op het matje moeten geroepen worden?
De
onderhandelingen over Brussel-Halle-Vilvoorde waren, zo heette het, in
de eerste plaats bedoeld om tegemoet te komen aan het arrest van het
Arbitragehof (thans Grondwettelijk Hof) uit 2003. Volgens dat arrest
moest er een oplossing gevonden worden, die de "anomalie" - twee
arrondissementele kieskringen i.p.v. een provinciale kieskring in
Vlaams-Brabant, moest wegwerken. Let wel: een oplossing, niet
(noodzakelijk) een splitsing van het kiesarrondissement. Bovendien sprak
het toenmalige Arbitragehof zich enkel uit over de situatie over de
federale verkiezingen voor de Kamer van Volksvertegenwoordigers.
Na zes
maanden van "discretie" mochten we het onlangs beleven dat in flarden
van een ontwerpakkoord gesproken werd over een inperking van de
koninklijke prerogatieven. Ook een staatshervorming, een herziening van
verscheidene grondwetsartikels en een splitsing van het gerechtelijke
arrondissement (en van de kieskring in de Senaat en voor het Europese
Parlement) liggen of lagen op tafel. Dit is een typisch voorbeeld van
een (communautaire) escalatiespiraal. Groen! koppelde zelfs de
afschaffing van de 5%-drempel aan haar steunverlening. Het spreekt voor
zich dat deze maatregelen niets meer te maken hebben met de kieskring
BHV. Dan nog liever een behandeling in de Kamer.
België is heus niet in
gevaar, ondanks alle stoere "Vlaamse taal" die men her en der hoort. De
ironie van het lot is overigens dat zelfs in een onafhankelijk
Vlaanderen dit "probleem" niet van de baan zou zijn, wel integendeel.
Vlaanderen zou dan (minstens) Brussel en de faciliteitengemeenten
verliezen en verplicht worden om het Minderhedenverdrag zonder meer goed
te keuren. En dan zwijgen we nog over de exponentiële verfransing,
mocht Wallonië in één of andere vorm aansluiting bij Frankrijk zoeken.
Vinden de Vlaams-nationalisten misschien dat ze sterker staan tegenover
Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk dan tegen een
anderstalige minderheid in België? Men zou het nog gaan geloven ook.
BRACKE
Net als vele Belgen, deel ik de
bekommernis van de Heer Siegfried Bracke. Terecht stelde de voormalige
journalist dat een grote staatshervorming onontbeerlijk is om België
opnieuw op gang te krijgen.
Wel stel ik me de vraag hoe de N-VA dit gaat
verwezenlijken door ... een splitsing van ons land.
De verstandige
lezer zal er het zijne van denken...
COMMUNAUTAIRE REL
N.a.v. het communautair akkefietje
met Geert Bourgeois (N-VA) en Olivier Maingain (FDF) als
hoofdrolspelers, lees ik in uw dagblad (2.04.10) een aantal reacties die
de wenkbrauwen doen fronsen. Een aantal lezers noemt het FDF - of de
Franstaligen - imperialisten die Vlaamse gemeenten willen verfransen of
inlijven bij Brussel. Nochtans is de verschuiving van de taalgrens een
grondwettelijk ingeschreven mogelijkheid (art. 4 Belg. GW) en derhalve
is die eis perfect wettelijk, wat natuurlijk niet betekent dat hij
ingewilligd moet worden. Heel anders ligt het dossier BHV. In
tegenstelling tot wat sommige lezers schrijven "moet" deze tweetalige
kieskring helemaal niet gesplitst worden. Nergens in de Grondwet of in
eender welke Belgische wet staat dat kieskringen moeten overeenstemmen
met taalgrenzen. Tenslotte haalt men in de lezersrubriek hier en daar
zwaar uit naar "de Walen". "De Vlamingen" zouden, zo heet het, "de
geldkraan" moeten toedraaien. Wat dan met de Vlaamse gemeenten zoals
Ieper, Maaseik, Tongeren etc. die vandaag transfers vanuit het zuiden
ontvangen? En, last but not least, sedert wanneer is Olivier
Maingain een "Waal"? De man is inwoner van Brussel, tot nader order de ...
hoofdstad van Vlaanderen.