Bruno Yammine, Belg en anti-separatist!
Foto
Inhoud blog
  • LLB
  • VRAGEN AAN DE N-VA
  • Nog steeds actueel
  • Nieuw bericht
  • N-VA kondigt daling transfers aan !
  • Brief, gedeeltelijk gepubliceerd in HLN d.d. 15 januari 2012
  • grappig
  • Analyse intéressante (LLB)
  • 'De formatie is dood'
  • Onvoorstelbaar
  • Vervolg
  • Meer gedetailleerde weergave communautaire nota EDR
  • De inhoud van de pre-separatistische nota EDR
  • grafiek
  • Uit LLB d.d. 23 juni 2011. Voor de reste: cordon médiatique................
  • goede tekst in De Tijd
  • Niet slecht van De Gucht
  • Altijd opnieuw: geld en grondgebied
  • VERLIEST VLAANDEREN BRUSSEL?
  • Interessante tekst ivm financieringswet en transfers
  • hoegin
  • Belachelijke politici nog eens ten strijde tegen koning, met hulp van
  • Verdacht ...
  • Ongelooflijk toch
  • Brief gepubliceerd in HLN d.d. 29 april 2011
  • Best onderhandelingen (sic) begraven
  • DWAALT B PLUS?
  • Allez, bijna-exit W. Beke: "Il a les mains vides et on tourne en rond"
  • Interessant
  • na meer dan 275 dagen ...
  • Ze weten het zelf niet meer
  • But do we care?
  • Politiek beneden alle peil
  • WERELDVREEMD
  • Bétonner le bétonnage : -)) (257 dagen na de verkiezingen!)
  • DS: de wanhoop nabij
  • Communautair bochtenparcours N-VA
  • 1815
  • De inhoud van de nota
  • Groninger Courant, 9 juli 1790, p. 1
  • AMSTERDAMMER
  • Interessant artikel uit LLB
  • GEEN AFBRAAK SENAAT!
  • Kaart met scholen in het VKN
  • BANAAL NATIONALISME
  • Uitstekende analyse W. Pauli (De Morgen)
  • BHV, Belgen in het buitenland: B.U.B. los over sp.a,VB,LDD,PVDA,PP,CD&V,Groen,RWF!!!
  • Prachtig stuk van Dave Sinardet! (zie vooral door mij aangestipt deel)
  • Reflecties bij deze verkiezingen.
  • CONFEDERALISME IN 15 VRAGEN EN ANTWOORDEN
  • OMTRENT ONWAARHEDEN
  • Wat lezersbrieven...
  • POLITIEK COMPLOT TEGEN MONARCHIE LAG AL IN MAART KLAAR - HEIMELIJK DUBBELSPEL DEHAENE/A. DE CROO
  • GEPUBLICEERD IN D.M. (22 april 2009)
  • IS BHV WEL ONGRONDWETTELIJK?
  • DS: wat men al niet leest in de gazet......................
  • COMMUNAUTAIRE NONSENS
  • KAN IEMAND NOG VOLGEN?
  • LEZERSBRIEF IN D.M.
  • EERSTE PAKKET STAATSHERVORMING = AANSLAG OP EENHEID BELGIË
  • Gelukkig Nieuwjaar
  • Heeft het VB zijn "grootste zwakte" gevonden?
  • Briefje naar Jan Peumans (N-VA)
  • UIT DGB (De Groene Belg) 208
  • ALLE ARGUMENTEN PRO TAALFEDERALISME ONTKRACHT!
  • Na SLP ook Vlaams Belang voor de bijl?
  • De begrafenis der SLP (ex-Spirit)
  • Zo voerde de Volksunie campagne in 1965
  • Interesante brief in De Standaard (15 juni 2009)
  • WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN CONFEDERALISME EN FEDERALISME?
  • De Kris Peeters zegt het eens goed
  • NU AL MASSAAL VERZET TEGEN AFSCHAFFING PROVINCIES
  • ONAANVAARDBAAR !
  • B.U.B. sterkste buitenparlementaire partij in Brussel-Vl. Parlement
  • Wie zit er achter het confederale plan van CD&V?
  • VERKIEZINGEN of DE GROTE LEEGTE
  • Interessant vraaggesprek met Ceyssens (VLD)
  • David Sinardet maakt brandhout van de Vlaams-nationalistische mythe
  • NOG OVER HET WOESTIJNVIS-FENOMEEN BDW
  • N-VA EN SPELLETJESPROGRAMMA'S
  • De lucide analyse van Dave Sinardet
  • Nationalisten VERLIEZEN zetels tov. 2004
  • Interessante tekst uit LE SOIR
  • B PLUS : EEN SEPARATISTISCHE CLUB
  • WAT IS HET BELGISCHE FEDERALISME?
  • Interessante tekst
  • EEN INTERPELLATIE
  • WAAR OPEN VLD ECHT VOOR STAAT
  • CAMPAGNE B.U.B. - BRUSSEL !
  • SEPARATISME: WIE GAAT DAT BETALEN?
  • DE WELDADEN VAN HET TAALNATIONALISME
  • TOFFE AFFICHE : -)))
  • DOOD VAN EEN STAATSMAN
  • ABICHT EN POLEN
  • Lezing K.Z.M.
  • NATIONALISME AANVALLEN, NIET DE ANDEREN
  • Brief in DE MORGEN 27/12
  • Gevonden op ... Facebook!
  • LETTRE AU SOIR
  • BRIEF NAAR BERT
  • Een interessant maildebat
  • BelgianJournal
  • De "Gravensteengroep" doet het weer...
  • NIEUWS
  • Mythe "gescheiden" media doorprikt
  • Yves Desmet, ge hebt gelijk.
  • POLITIEKE SOLIDARITEIT = FASCISME
  • 25 PUNTEN VAN KRITIEK OP HET TAALFEDERALISME
  • POLITIEK EENGEMAAKT BELGIË EVEN TOEKOMSTGERICHT DAN POLITIEKE EU
  • HET NON-PROBLEEM
  • Brieven naar dagbladen (waaronder enkele gepubliceerde)
  • Brieven naar dagbladen (waaronder enkele gepubliceerde)
  • Dit werd nog gepubliceerd
  • TAALNATIONALISME EN MORAAL
  • N.a.v. de nieuwe staatshervorming: Brieven naar kranten!
  • Grappig van n.Ga
  • Politicologen
  • Gezondheidszorgen
  • Confederalisme: Wanneer gaan ze het snàppen!?
  • WAAROM BELGIË EN TAALFEDERALISME ONVERZOENBAAR ZIJN
  • HISTORISCHE WORTELS TAALFEDERALISME
  • Kritische bedenkingen bij Nota-Verhofstadt
  • OPINIESTUK IN BRUSSEL DEZE WEEK
  • Virtueel België
  • REUNION?
  • TEWERKSTELLING
  • Opiniestuk gepubliceerd in DE TIJD van 8.01.08
  • ON SE MOQUE DE NOUS
  • ENKELE BEGRIPPEN KRITISCH ONDERZOCHT
  • TAALFEDERALISME
  • CONFEDERALISME
  • BETER BESTUUR?
  • TIENDUIZENDEN OP STRAAT VOOR BELGISCHE EENHEID
  • BELGEN ALLER PROVINCIES, VERENIGT U!
  • TAALPERIKELEN
  • POLITIEKE WIL
  • Regards sur la crise
  • Uitstekend stuk van VRT-journaliste
  • BEDENKINGEN BIJ EEN CRISIS
  • SPLITSING GEZONDHEIDSZORG
  • "Sicko" in België?
  • Brief naar HBVL
  • Brief naar De Standaard
  • ABVV TEGEN REGIONALISERING
  • LETERME II
  • Na 110 dagen politieke crisis
  • Oud-VSA-ambassadeur verdedigt België
  • MOETEN WE ONS HIERAAN VERWACHTEN?
  • Red de solidariteit!
  • CD&V EN NATIONALISME
  • Brief van mij vandaag in Het Laatste Nieuws
  • De VVB valt me zowaar aan!
  • VB verliest nazi-vriendjes
  • DEMOCRATIE IN ALLE TALEN
  • NOG MEER NIEUWS VH ANGELSAKSISCH COMPLOT
  • OMTRENT VB-betoging
  • Goed van onze politie
  • TUSSENKOMST MIEKE VOGELS (GROEN!) nav
  • HET RECHT OM BELG TE BLIJVEN!
  • "openhartig!?"
  • LEZEN EN HERLEZEN...
  • Daar komen de federalisten!
  • OPINIESTUK BPLUS IN LLB
  • IDENTITEIT
  • ALWEER ANGELSAKSISCHE ANTI-BELGISCHE ZEVER (uit "The economist")
  • NATIONALISME IS EEN DODELIJK GIF- (5.09)
  • Walter Zinzen: een verstandig man
  • Ayatollah Bart De Wever
  • nekeer lachen :-)
  • Gelezen in De Morgen
  • BRIEF IN HBVL (31.08)
  • Brief in D.S. (31.08)
  • BRIEVEN NAAR DAGBLADEN
  • Het einde 2.0
  • ONHEILSPROFETIEËN
  • Brief in D.S. (25.08)
  • BRUSSEL TSJECHISCH! (DS 22.08)
  • FORMATEURSNOTA II
  • HOE VB-PROPAGANDA WERKT
  • GOED OM TE HERLEZEN
  • GRAPPIG
  • UIT DE FORMATEURSNOTA
  • WAT WE AL WISTEN: 80% voor nationale eenheid
  • BERICHT
  • TOT (W)ELKE PRIJS?
  • DEHAENE
  • De informateursopdracht
  • ECOLO OVER STAATSHERVORMING
  • Naar een splitsing van arbeidsmarkt, justitie, gezondheidszorgen, mobiliteit en energie?
  • BLOMMAERT: MEEST NATIONALISTISCHE STREEK VAN EUROPA
  • DANK U FEDERALISME: Algemeen bestuur van België te duur
  • VB: HYPOCRIETE PARTIJ
  • BRIEF: EUROPA EN DE SCEPTICI
  • ACLVB: GEEN STAATSHERVORMING
  • "Er komt geen staatshervorming"
  • CV: Laster!?
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Blog als favoriet !
    Links
  • BPlus
  • Pro Belgica
  • BeCitizen
  • Blokwatch
  • Actua Belgica
  • Unitair: Leuvense studenten tegen separatisme
  • Pavia Groep (unitaire kieskring)
  • Bob Vangeel
  • BUB
  • Duurzaam België
    Rondvraag / Poll
    Wie wil u als premier?
    YVES LETERME
    GUY VERHOFSTADT
    Bekijk resultaat

    Gastenboek
  • Nederdaling Heilige leuvense Geest
  • XMET
  • Belgium
  • bruno
  • Nu moet het lukken

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Archief per maand
  • 03-2014
  • 08-2013
  • 06-2013
  • 01-2013
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 01-2010
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 10-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 04-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
    Foto
    Welkom op mijn blog! Reacties altijd welkom!
    IK SCHRIJF WAT IK DENK
    10-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.COMMUNAUTAIRE NONSENS
    COMMUNAUTAIRE REL

    N.a.v. het communautair akkefietje met taalnationalisten Geert Bourgeois (N-VA) en Olivier Maingain (FDF) als hoofdrolspelers, lees ik in uw dagblad (2.04.10) een aantal reacties die de wenkbrauwen doen fronsen. Een aantal lezers noemt het FDF - of de Franstaligen - imperialisten die Vlaamse gemeenten willen verfransen of inlijven bij Brussel. Nochtans is de verschuiving van de taalgrens een grondwettelijk ingeschreven mogelijkheid (art. 4 Belg. GW) en derhalve is die eis perfect wettelijk, wat natuurlijk niet betekent dat hij ingewilligd moet worden. Heel anders ligt het dossier BHV. In tegenstelling tot wat sommige lezers schrijven "moet" deze tweetalige kieskring helemaal niet gesplitst worden. Nergens in de Grondwet of in eender welke Belgische wet staat dat kieskringen moeten overeenstemmen met taalgrenzen. Tenslotte haalt men in de lezersrubriek hier en daar zwaar uit naar "de Walen". "De Vlamingen" zouden, zo heet het, "de geldkraan" moeten toedraaien.  Wat dan met de Vlaamse gemeenten zoals Ieper, Maaseik, Tongeren etc. die vandaag transfers vanuit het zuiden ontvangen? En, last but not least, sedert wanneer is Olivier Maingain een "Waal"?
    De man is inwoner van Brussel, tot nader order de ... hoofdstad van Vlaanderen.

    10-04-2010, 00:00 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    13-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KAN IEMAND NOG VOLGEN?
    Gisteren stond in De Morgen een toespraak van Leterme voor de Belgische diplomaten
    en dit was de kop:



    En wat lezen we vandaag in De Standaard?
    Citaat:
    Alleen het gesproken woord telt. Deze zin vergezelt steevast een vooraf verspreide toespraak. Afgelopen maandag moesten de Belgische diplomaten de frase letterlijk interpreteren. Nadat zijn tekst was rondgedeeld, hield Yves Leterme (CD&V) een totaal ander betoog. Geen man overboord, zo leek het. Helaas vatte De Morgen de dag nadien de geschreven toespraak netjes samen.

    De onuitgesproken speech beklemtoonde dat de federale diplomatie ‘noodzakelijk' blijft om ‘bepaalde deuren te openen en bepaalde contacten te leggen'. Meer zelfs, halfweg Frankrijk of Duitsland moest men de merknaam Vlaanderen vergeten. Buiten een straal van 500 kilometer heeft het merk België een grotere uitstraling. Het moest uit zijn met de concurrentie tussen Vlaanderen, Wallonië en Brussel.
    http://www.standaard.be/artikel/deta...4&word=leterme

    Op het einde volgt het toppunt:
    Citaat:
    Zijn kabinet reageerde gisteren ongelukkig omdat de oorspronkelijke tekst toch ruchtbaarheid kreeg. Diplomatiek mag hij dan onbestaand zijn, toch blijft het ongewoon dat een toespraak zonder fiat van de eerste minister wordt uitgedeeld en achteraf zelfs naar een afwezige journalist wordt gemaild.
    Hallo!? Is dàt het niveau van de journalistiek?

    Enig onderzoekswerk toont aan dat de tekst van Leterme ... oorspronkelijk op zijn site stond!

    http://74.125.77.132/search?q=cache:...&ct=clnk&gl=be

    En nu staat ze er niet meer op.

    Kan iemand nog volgen?

    13-01-2010, 19:56 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    12-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LEZERSBRIEF IN D.M.

    SAMENWERKINGSFEDERALISME EN BORRELNOOTJES

    Dat Eerste Minister Leterme voor een « samenwerkingsfederalisme » pleit is een stap voorwaarts ten opzichte van wat hij eerder vertelde. « Confederalisme » betekent immers een losse unie van twee of meerdere soevereine staten, hetgeen de volledige desintegratie van het nu al broze federale weefsel impliceert.  Anderzijds is het onduidelijk hoe hij deze filosofie wil verzoenen met het doorvoeren van het eerste pakket van de staatshervorming, ook wel eens smalend - maar onterecht –  "de borrelnootjes" genoemd. Die vlag dekt inderdaad de lading niet. Dit pakket bevat immers grote bevoegdheidsoverdrachten van de federale staat naar de deelstaten. Zo onder meer de wegcode, de sociale economie, delen van het energie- en communicatiebeleid, de huur- en pachtwet, het prijsbeleid enz. Zo wordt toch duidelijk dat we dringend toe zijn aan een ernstig debat dat niet vertroebeld wordt door sloganeske taal (« vette vissen », « plat op de buik », « onverwijld » enz.). Door slordig en onzorgvuldig taalgebruik krijgt de burger immers een foutieve indruk. De "borrelnootjes" bijvoorbeeld gaan over ingrijpende beslissingen m.b.t. de toekomst van ons land, al zou je dat niet uit de terminologie afleiden  Leterme heeft er bovendien meermaals – en terecht –  op gedrukt dat de bevoegdheden in België erg versnipperd zijn. Vraag is dan  waarom ze dan nog meer verbrokkelen door deze nieuwe splitsingen? Bovendien is het allerminst duidelijk hoe deze voorgestelde bevoegdheidsherverdelingen de cohesie van de federale staat ten goede zullen komen, wel integendeel.

    Zoals gepubliceerd in De Morgen van 12 januari 2010

    12-01-2010, 13:00 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    11-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EERSTE PAKKET STAATSHERVORMING = AANSLAG OP EENHEID BELGIË
    Het is toch goed om eens in herinnering te brengen wat die zogezegde "borrelnootjes", anders gezegd het "kleine" of eerste pakket van de staatshervorming inhoudt, nu het weer ter sprake komt ("Wat de staatshervorming betreft, zei de eerste minister te hopen dat het eerste communautaire pakket waarover in februari 2008 een akkoord werd afgesloten -de zogenaamde borrelnootjes- nog deze legislatuur afgewerkt raakt. De wetteksten hierover liggen op dit moment stof te vergaren in de Senaat.", bron: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=202KLC8T&word=leterme)
    ...
    http://www.standaard.be/extra/pdf/akkoord.pdf

    -         Splitsing Ikea-wet

    -         Splitsing sociale economie

    -         Regionalisering participatiefonds

    -         Verdere communautarisering telecomunnicatie

    -         Verdere regionalisering energiebeleid

    -         Regionalisering prijsbeleid

    -         Regionalisering huur- en pachtwet

    -         Regionalisering landbouwrampenfonds

    -         Regionalisering BIRB (Belgisch Interventie- en Restitutiebureau)

    -         Verdere regionalisering huisvesting

    -         Splitsing wegcode, veiligheidsnormering voor wegeninfrastructuur, toezicht technische voorschriften op voertuigen, rijscholing, binnenvaart en waterwegen-verkeer, rij- en rusttijden, maximaal toegelaten massa’s

    -         Communautarisering FCUD (Fonds voor Collectieve Uitrustingen en Diensten)

    -         Regionalisering onteigeningsprocedure

    -         Regionalisering brandveiligheidsnormen


    Geen mens die bekommerd is om de eenheid van België kan zulke absurde nonsens aanvaarden.

    11-01-2010, 03:57 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    04-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gelukkig Nieuwjaar
    Gelukkig nieuwjaar aan alle Belgen (en Belgischgezinden, hetgeen meestal samenvalt ;) )

    Ik ben helaas minder actief op deze blog, dit omwille van het feit dat ik een proefschrift
    moet afmaken.

    Bruno Yammine

    04-01-2010, 03:52 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    14-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Heeft het VB zijn "grootste zwakte" gevonden?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het zou kunnen, wanneer je dit bericht bekijkt ;)




    14-07-2009, 15:59 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (1)


    13-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Briefje naar Jan Peumans (N-VA)
    Geachte Heer,

    Met aandacht las ik het bericht dat u postte op de website van de N-VA. Op een bepaald moment schrijft u:
    "Ik zit alleen met de vraag waarom de kiezer in al zijn niet-Vlaamse balorigheid dan niet voor lijsten als Belgische Unie en Belgische Alliantie heeft gestemd. 0,25% van de kiezers in Vlaanderen is niet echt veel.".
    http://www.n-va.be/programma/nieuws/column_detail.asp?ID=425

    Ongetwijfeld bent u er zich van bewust welk een grote rol de media speelt gedurende de verkiezingen. Men kan bezwaarlijk stellen dat een partij als B.U.B., die nochtans in 2003, 2004, 2006 en 2009 aan de verkiezingen deelnam - zonder overheidssteun - ook maar 1/1000ste aandacht kreeg in de audiovisuele media dan een partij als de N-VA.

    Ongetwijfeld zou een open debat in de media met de N-VA zeer interessant zijn en het zou tenminste over de kern v.d. zaak gaan. (Bij de N-VA weet men tenminste waar men voor staat, i.c; een onafhankelijke, Vlaamse staat).

    Het is mijn mening dat er slechts vergelijkingen kunnen gemaakt worden, nadat aan een aantal objectieve parameters (zoals een redelijke zendtijd voor elke ideologie) voldaan is.

    Dank bij voorbaat voor de aandacht die u aan mijn schrijven besteedt,

    13-07-2009, 19:45 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    30-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.UIT DGB (De Groene Belg) 208

    Raad van State over Vlaamse kinderbijslag

    door K. Nevens

    In reactie op mijn recent blogbericht met als titel "Een sociale zekerheid met vier pijlers, ook wel "sécurité sociale à la flamande" waarin ik het had over het voorstel van NVA om een Vlaamse kinderbijslag op te richten - een voorstel waar ook SP.a-kopstuk Frank Vandenbroucke zich trouwens kan in terugvinden - ontving ik van mevrouw Valerie Jadoul (FGTB) een verwijzing naar twee adviezen van de Raad van State, afdeling wetgeving.

    Het eerste advies gaat over een voorstel van decreet houdende invoering van een algemene gezinsbijslagregeling op Vlaams niveau (Parl. St. Vl. Parl. 1999-2000, nr. 355-2), het tweede advies gaat dan weer over een gelijkaardig voorstel van decreet tot invoering van een bijzondere tegemoetkoming voor kinderen (Parl. St. Vl. Parl. 1999-2000, nr. 393-2). In beide adviezen geeft de Raad te kennen dat Vlaanderen de nodige bevoegdheid mist.

    De argumentatie sluit aan bij hetgeen ik in mijn eerder blogbericht stelde. De Raad zegt meer bepaald: "Anders dan de regeling in verband met de zorgverzekering, is de voorgestelde regeling nauw verbonden met de federale regeling inzake gezinsbijslagen. (... ) (H)et (...) blijkt dat de voorgestelde regeling bedoeld is om aanvullend te zijn ten opzichte van de federale regeling. De voorgestelde regeling komt er immers op neer dat het bedrag van de uitkeringen "van dezelfde aard", toegekend krachtens een Belgische, een buitenlandse of een internationale regeling, wordt aangevuld met het bedrag van een door de Vlaamse Gemeenschap toegekende bijslag, om het aldus op te trekken tot een bedrag bepaald door de Vlaamse regering. (...) Aldus moet aangenomen worden dat de voorgestelde regeling in feite in haar geheel neerkomt op een aanvulling van de federale regeling inzake gezinsbijslagen. Het gaat aldus om een wijziging van de federale regels in verband met de sociale zekerheid. De gemeenschappen zijn daarvoor echter niet bevoegd."

    Volgens de Raad wordt die interpretatie ook bevestigd door de parlementaire voorbereiding van de BWHI van 8 augustus 1980, die de bevoegdheidsregels vastlegt. Naar aanloop van die bijzondere wet werd vanuit Vlaamse hoek verschillende malen de vraag gesteld of het voor de Gemeenschappen mogelijk zou zijn een aanvullende kinderbijslag in te voeren. Daarop werd steeds ontkennend geantwoord. Joëlle Milquet heeft de "non!" dus duidelijk niet uitgevonden.

    NVDR Joëlle Milquets verzet tegen een hogere Vlaamse kinderbijslag verantwoordt ze door het principe dat elk kind in België recht heeft op een gelijke ondersteuning.

    30-06-2009, 12:33 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (2)


    29-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ALLE ARGUMENTEN PRO TAALFEDERALISME ONTKRACHT!
    1 ) Dat het systeem met de gewesten en gemeenschappen nu eenmaal een "realiteit" is, dat weten we. Oorlog is ook een realiteit, maar mogen we daarom niet voor vrede zijn?

    2 ) Dat men de "klok niet kan terugdraaien" is een zwak argument. Immers, West- en Oost-Duitsland zijn (in 1990) ook herenigd (om één voorbeeld te geven). Voorts zou het maar erg zijn indien foute beslissingen niet ongedaan konden worden gemaakt. Indien zo, dan zouden miljoenen nu nog leven onder het juk van dictaturen, van extreem-links of extreem-rechts. Of ga maar eens aan de Noord-Koreanen vertellen dat het huidige totalitarisme niet meer kan opheffen omdat men ... de klok niet kan terugdraaien.

    3 ) Voorts is het ook erg ambigu om enerzijds te zeggen "men kan de klok niet terugdraaien" en anderzijds te verkondigen dat men voor herfederaliseringen is. Een herfederalisering is immers, institutioneel gezien, een terugkeer naar het verleden. M.a.w.: wie pleit voor herfederaliseringen pleit voor het terugdraaien van "de klok".

    4) Ander argument voor het huidige federalisme: het unitarisme zou niet werken. Nochtans zijn zowel het Vlaamse als het Waalse gewest unitair in hun structuren. Het Brussels gewest is zelfs unitair en tweetalig. De meerderheid van de staten op deze wereld zijn zelfs unitair. Ook hoort men "dat het unitarisme op Belgisch niveau" niet zou werken. Dat is je reinste demagogie, immers: het Brussels tweetalig parlement toont aan dat men voor 1 miljoen mensen een unitair en tweetalig bestuur kan hebben. En voor 10 miljoen Belgen zou dit onmogelijk zijn?

    Soms hoort men zeggen dat het unitaire België leidde tot de zgn. "wafelijzerpolitiek". Dit is niet correct. De zgn. wafelijzerpolitiek ontstond pas omdat er (hybride) gewesten en gemeenschappen in de schoot van de eenheidsstaat afgebakend werden. Immers, waar geen territoria afgebakend worden, kan geen wafelijzerpolitiek bestaan.

    Anderen hebben het weer over de zgn. "onderdrukking v.h. Nederlands" in het unitaire België. Welnu, de stemming van de taalwetten gebeurde in een unitaire context. De afbakening van de taalgrens (1962-1963) gebeurde binnen het unitaire België. Sterker nog, de grootste sucessen van de culturele Vlaamse Beweging (stemming eerste taalwet 1873, gelijkheidswet 1898, taalgebieden 1921/1932) werden behaald binnen een unitaire context.

    Bovendien is er gewoonweg geen enkel verband tussen een unitaire staat en een bedreiging voor het Nederlands. Als er morgen opnieuw een unitair België opgericht wordt, blijven taalgrens en taalwetten gewoon behouden. Het tegendeel van bovenstaande bewering is zelfs waar. Het huidige taalfederalistische systeem is een bedreiging voor het Nederlands. Het polariserend karakter ervan leidt naar separatisme (en dus naar méér verfransing, bv. in Brussel, in de Rand, gedwongen ratificatie minderhedennverdrag). En zelfs indien het niet tot separatisme komt, wordt aan de Nederlandse taal een enorme imago-schade toegebracht (associatie met VB, extreem-rechts, extremistische maatregelen zoals de "Vlaamse wooncode" enz.).

    5) Hier en daar wordt ook gezegd: "het federalisme heeft België gered". Om deze bewering te ontkrachten volstaat het volgende vraag te stellen. Wanneer stond de eenheid van België het meeste onder druk? In 1965 of in 2009? Men kan toch niet in alle redelijkheid stellen dat een systeem dat aanvankelijk louter door de Volksunie en het Rassemblement Wallon gepromoot werd "België heeft gered"?

    Dat dit federalisme niet pacificerend werkt, dat het tegendeel waar is, hebben de gebeurtenissen gedurende de voorbije jaren op afdoende wijze aangetoond.

    6) Evenzeer is het toch onder verstandige mensen onkies om te beweren dat "het federalisme een burgeroorlog heeft vermeden".

    De Belgen leven sedert 1430 in een min of meer hechte sociaal-economische/politieke ruimte en in al die tijd is er nooit één druppel bloed gevloeid omwille van een communautaire kwestie! Ook bij deze bewering is weer het tegendeel waar, het huidige polariserende systeem dat systematisch (owv zijn aard zelf) taalgroepen tegen elkaar opzet brengt een burgeroorlog of geweld oneindig veel dichterbij dan ooit tevoren.

    7) En dan is er nog de dooddoener dat "centralisme" ongewenst is. Nochtans is een unitaire staat niet per definitie centralistisch en kan zelfs een deelstaat centraliserend werken. Nederland is het perfecte voorbeeld van een unitaire en gedecentraliseerde staat.

    Men kan natuurlijk ook opteren voor een provinciaal federalisme. Andere meertalige staten (Canada, Zwitserland, India) werken allemaal met minstens zes entiteiten.

    Hoe dan ook, wie dit taalfederalisme verdedigt, verdedigt ipso facto het geïnstitutionaliseerd bestaan van een tweede natiestaat '("Vlaanderen') op hetzelfde territorium dan de Belgische natiestaat. Wie, met andere woorden het huidige federalisme verdedigt, is voor een concurrentiële positie tussen twee natiestaten en erkent minstens impliciet een tegenstelling tussen "Vlaanderen" en België!

    Graag zou ik enkele echte voordelen van het huidige Belgische federalisme horen. Voor de goede orde: bovenstaande beschouwingen dienen niet opgevat te worden als een pleidooi tegen een federalistishe staatsvorm (er zijn voldoende goedwerkende federale staten op de wereld ... en ze hebben zonder uitzondering karakteristieken die België op institutioneel vlak niét heeft, ie meerpoligheid, federale partijen, niet-nationalistische deelstaten, normenhiërarchie, eengemaakt buitenlands beleid ...enz.)

    29-06-2009, 22:14 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (2)


    22-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Na SLP ook Vlaams Belang voor de bijl?

    Demol ziet geen toekomst meer voor Vlaams Belang

    • maandag 22 juni 2009
    • Bron: HUMO
    • Auteur: wle
    Demol ziet geen toekomst meer voor Vlaams Belang

    BRUSSEL -

    Johan Demol, de Brusselse lijsttrekker van Vlaams Belang, heeft ontslag genomen uit het partijbestuur. Er is geen hoop meer op een toekomst voor de partij, zegt hij in een interview met Humo. 'De boodschap van de partij is niet aantrekkelijk meer, en iedereen wordt versmacht in de machtsstructuren.'

    Demol, die ruim tien jaar geleden als ex-commissaris werd binnengehaald, zegt wel lid van de partij te willen blijven, 'tenzij ze me straks expliciet komen zeggen dat ik eruit moet. Het laat me eerlijk gezegd totaal koud.'

    Hij vreest dat de partij niets zal leren uit de verkiezingsnederlaag. Kopstukken Filip Dewinter, Frank Vanhecke en Gerolf Annemans weten volgens Demol dat de partij moet veranderen om te overleven, 'maar ze beseffen nog veel beter dat ze hun positie daarmee aan het wankelen zouden brengen. En dus verandert er niks.' Ook voorzitter Bruno Valkeniers zou verandering onvoldoende steunen.

    Binnen het bestuur voelde Demol zich geïsoleerd, zegt hij in het interview. 'Misschien zit er in het partijbestuur links en rechts wel iemand die hetzelfde denkt als ik, maar ze zijn bijzonder dun gezaaid en vooral: ze zullen nooit op durven te staan.'

    Dat de partij ook in Brussel sterk verloor, verbaast de oud-politieman niet. 'De partijtop pleit voor één groot Brussels bestuur en verder moet Brussel vooral een stad zijn zoals alle andere. Dat is een rampzalig uitgangspunt, maar men luistert aan de top liever niet naar de basis.'

    22-06-2009, 18:45 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    19-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De begrafenis der SLP (ex-Spirit)
    SLP slankt af

    * vrijdag 19 juni 2009
    * Bron: belga
    * Auteur: BELGA

    BRUSSEL -

    SLP bestaat binnen enkele weken alleen nog uit Geert Lambert en een halftijdse medewerker. Het dagelijks bestuur van de sociaal-liberale partij heeft na het teleurstellende verkiezingsresultaat beslist om het personeel op straat te zetten. In september wordt alles herbekeken.

    Tot nu werkten op het hoofdkwartier in de Brusselse Woeringenstraat drie personeelsleden. Met voorzitter Geert Lambert in de Senaat en de twee overblijvende Vlaamse parlementsleden Dirk De Cock en Els Van Weert beschikte SLP daarnaast over nog een reeks medewerkers. Aangezien SLP er op 7 juni niet in slaagde om over de kiesdrempel te wippen, verloor de partij echter ook de medewerkers in de Vlaamse assemblee.

    Het dagelijks bestuur van de linksliberalen besliste echter om al het personeel te ontslaan. In totaal verliezen zeven medewerkers hun baan. Het gaat dus om de drie personen die op het partijsecretariaat werken en vier medewerkers uit het Vlaams parlement en de Senaat. Lambert behoudt in de Hoge Vergadering wel zijn persoonlijke medewerker.

    De partij wil volgens woordvoerder Johan Van Rooy, die zelf ook op zoek mag naar een andere job, de handen vrij hebben om in september uit te maken welke richting ze inslaat.

    19-06-2009, 18:37 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    17-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zo voerde de Volksunie campagne in 1965
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    17-06-2009, 22:38 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    15-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Interesante brief in De Standaard (15 juni 2009)
    N-VA

    Bart Maddens sprak afgelopen woensdag op deze pagina's over 'de onstuitbare opgang van het Vlaams-nationalisme' (DS 10 juni). Ik vraag me nog steeds af of N-VA wel zoveel stemmen heeft gekregen vanwege hun Vlaams-nationalistisch programma. Maar waar ik helemaal niet mee akkoord kan gaan is zijn uitspraak dat 'als we ook de stemmen voor SLP (1,1 %) en LDD (7,6 %) meetellen, we aan een nooit geziene monsterscore van 37,1 % komen voor uitgesproken flamingantische partijen'.

    SLP en LDD pleiten inderdaad voor een confederaal België, maar wie denkt dat die partijen daarom het grootste deel van hun stemmen hebben gehaald, dwaalt. SLP heeft zich vooral geprofileerd als een nieuwe, progressieve, sociaal-liberale partij, en niet als de voortzetting van de Volksunie. En LDD zal zeker geen stemmen gehaald hebben om haar confederalisme, maar wel om haar anti-establishmentaanvallen en de figuur van Dedecker.

    Ik ben het dus absoluut niet eens met de stelling dat het Vlaams-nationalisme de verkiezingswinnaar is. Volgens dezelfde logica kun je ook stellen dat het liberalisme gewonnen heeft. Immers, Open VLD (15 %), LDD (7,6 %), SLP (1,1 %) en Respect (0,1%) halen samen 23,8 % van de stemmen.

    Jefrey Van der Straeten student politieke wetenschappen UGent

    15-06-2009, 17:22 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    14-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN CONFEDERALISME EN FEDERALISME?
    In België worden de termen confederalisme en federalisme vaak door en onder elkaar gebruikt. Nochtans duiden ze op een fundamenteel VERSCHILLENDE staatsvisie. Het gaat dus niet om wat nuances, het gaat om enorme verschillen.

    Laten we eerst confederalisme definiëren. Wat betekent deze term?


    1) Een confederatie is een bond van onafhankelijke staten die volledig vrijwillig toetreden tot deze entiteit
    2) Om een confederatie te creëren heb je dus onafhankelijke staten nodig. In België betekent dit dus (minstens) een onafhankelijk Vlaanderen en een onafhankelijk Wallonië. Met andere woorden: je hebt dus eerst separatisme nodig om een confederatie in te richten. (lees ook: http://www.reddesolidariteit.be/opinie/Lemmensea.php)
    3) Een confederatie kent geen Grondwet, maar wordt gevestigd door een verdrag dat onder het internationale recht valt.
    4) De lidstaten van een confederatie bepalen samen wat ze gemeenschappelijk willen doen. Vaak zijn deze bevoegdheden zeer beperkt (de munt, defensie, buitenlandse zaken)
    5) De parlementen van de lidstaten verkiezen het confederale parlement
    Vandaag bestaat er op de hele wereld geen enkele confederatie, ook niet Zwitserland (sedert 1848 een federatie).

    Nu we deze vijf punten kennen, is het mogelijk om de verschillen met een federatie af te lijnen. In wat verschilt een federatie van een confederatie?

    1) Een federatie is een staat, samengesteld uit deelstaten. Deze deelstaten ontlenen hun bestaan, hun middelen en bevoegdheden aan de federale Grondwet.
    2) Een federatie bestaat niet uit onafhankelijke staten.
    3) Een federatie kent een Grondwet en is niet bij verdrag samengesteld. De VSA waren van 1776 tot 1787 een confederatie. Dit systeem bleek onwerkbaar, vandaar de wijziging.
    4) De federatie bepaalt wat de deelstaten mogen door (d.m.v. de Grondwetgever)
    5) De burgers van de federatie verkiezingen een Kamer van het Parlement, de deelstaten verkiezingen de andere (in Duitsland bv de Bundestag en Bundesrat, in de VSA het house of representatives en de Senaat).

    Slotsom: een confederatie is dus geen "voortgezette" vorm van federalisme, het is er het tegengestelde van (de deelstaten, niet de burgers zijn eerste dragers van het recht) Elke confederatie die ooit heeft bestaan is ofwel definitief uiteengevallen ofwel geëvolueerd naar een sterke federatie. In België kan een confederatie enkel maar tot stand komen door eerst de huidige deelstaten onafhankelijk te verklaren. Zodus is in België confederalisme een voortgezette vorm van separatisme.

    Geef gerust commentaar, kritiek of aanvullingen op deze notitie!
    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Nuttige lectuur is ook het artikel van P. PIRETTE "le fédéralisme des cons, vraiment?" (LLB, 18 juli 2008)
    http://www.lalibre.be/actu/belgique/article/434546/le-federalisme-des-cons-vraiment.html
    Men leze ook : http://www.vvb.org/kort/225/17861
    Matthias Storme zegt terecht, tenminste voor wat zijn begrippenalyse betreft: "M.E. Storme: "Ik ga de politici nooit bekritiseren omdat ze zeggen "wij willen maar confederalisme" - al voegen ze er meestal aan "we zijn geen separatisten", wat een contradictie is, want een confederalist is een separatist, per definitie, het kan niet anders." zie http://democratie.nu/nieuws/federaal/federalisme_en_democratie.html

    14-06-2009, 18:45 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    13-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Kris Peeters zegt het eens goed
    Peeters: "Geen intentie om provincies af te schaffen" (bron: HLN)

    Vlaams informateur Kris Peeters (CD&V) heeft vandaag een gesprek gehad met de vijf Vlaamse provinciegouverneurs. Na afloop van de vergadering benadrukte Peeters dat het niet de bedoeling was om te bekijken hoe de provincies afgeschaft kunnen worden. Wel is besproken hoe de provincies efficiënter en effectiever kunnen werken en beter kunnen samenwerken met het Vlaamse Gewest enerzijds en de gemeenten anderzijds.

    Afschaffing

    Het is de eerste keer dat de provinciegouverneurs betrokken worden bij de gesprekken voor de formatie van een Vlaamse regering. Peeters sprak achteraf van "een rijke vergadering". De afschaffing van de provincies was volgens Peeters niet de inzet van de vergadering. In Franstalig België heeft Ecolo de afschaffing van de provincies wel op de agenda geplaatst.

    De vergadering ging vooral over de toekomstige werking van de provincies, met name over de manier waarop de provincies efficiënter en effectiever kunnen werken. (belga/ep)

    13-06-2009, 21:02 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NU AL MASSAAL VERZET TEGEN AFSCHAFFING PROVINCIES

    Le débat sur les provinces inquiète le personnel

    BOUILLON,PIERRE

    Vendredi 12 juin 2009

    (Bron: Le Soir)

    Les syndicats annoncent une « réaction d’ampleur » si on touche à l’institution

    On l’a écrit dans Le Soir de jeudi : à l’initiative d’Ecolo, les échanges politiques du moment portent notamment sur le sort des provinces wallonnes. Les verts réclament leur peau. Ils jugent l’institution « obsolète » depuis que le législateur a créé les régions et les communautés. Et les provinces concentrent à peu près tout ce qu’ils détestent : « C’est un lieu opaque, qui sert surtout à recaser le personnel politique dont les partis ne savent plus que faire. C’est aussi le paradis du multi-cumul. » Ecolo disposant depuis dimanche du poids que l’on sait, l’appel à démanteler l’outil provincial ne résonne plus dans le vide. Et si les partenaires restent discrets sur le contenu de leurs conversations, on sait que CDH, MR et PS se sont (au moins) dits ouverts à une « réflexion » sur le sujet. Cette réflexion pouvant pour Ecolo et le CDH semble-t-il, conduire à l’effacement progressif de l’institution et au déplacement des compétences provinciales (et du personnel qui va avec) vers, selon les cas, la Région, la Communauté ou des « communautés de communes. »

    S’il est engagé, le chantier sera énorme – « L’affaire de plusieurs années », admet-on chez Ecolo. Mais les verts trouveront du monde dans leur chemin. Avec le CDH, il a bien été convenu que le personnel serait épargné. Mais ceci n’empêche pas le personnel de s’inquiéter. Et parlant d’une seule voix, jeudi, les syndicats CGSP, CSC et CGSLB ont fait savoir que « l’on ne supprimera pas les provinces sans réaction d’ampleur du personnel. » Ils font valoir que les « services publics ne sont pas un problème. Ils sont au contraire une partie de la solution à la résolution de la crise. » Paul-Emile Mottard, le président de l’Association des provinces wallonnes, estime que l’institution « rend une foule de services que les autres pouvoirs ne rendent pas, faute de moyens – je songe ici aux communes – ou faute de connaître le terrain – je songe à la Région, à la Communauté ou l’Etat. Et nous, le terrain, on le connaît. » Pour autant, Mottard se dit preneur d’un débat sur les missions de la province. « D’accord pour confier à d’autres les prérogatives que nous avons en matière de logement, de culte ou de tutelle sur les communes, par exemple. De là à supprimer un outil utile… »

    Depuis la réforme institutionnelle de 1992, la Belgique compte dix provinces au lieu de neuf – le Brabant s’est découplé en un Brabant flamand et un Brabant wallon. Les provinces wallonnes (Brabant wallon, Namur, Luxembourg, Liège, Hainaut) emploient 21.000 personnes, dont 9.500 enseignants.

    13-06-2009, 03:28 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    12-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ONAANVAARDBAAR !

    Les provinces mettent un pied dans la tombe

    (Bron : Le Soir)

    BOUILLON,PIERRE; LAMQUIN,VERONIQUE

    Jeudi 11 juin 2009

    Après le CDH et le MR, c’est le PS, ce jeudi, qui sera reçu « en audience » par Ecolo. Forts de leur succès électoral, les verts, plus que jamais, « testent » les autres partis, un à un, sur une série de leurs priorités (environnement, bonne gouvernance, politique scolaire, etc.).

    Que se dit-il dans ces rencontres au sommet ? Malgré des consignes de silence de part et d’autre, on a appris que le souhait écologiste de supprimer les institutions provinciales (en tout cas en Wallonie) ne fait plus peur au CDH, au nom de la simplification des niveaux de pouvoir. La disparition des provinces est-elle donc annoncée ? On n’en est pas encore là et le processus sera long car il nécessite de modifier la Constitution, compétence fédérale, évidemment. Mais la mort lente semble s’annoncer car le but est de dépouiller progressivement les compétences provinciales, au profit des communes ou de la Région.

    Après le CDH, Ecolo teste le MR et le PS

    Après une grosse journée de discussions avec le CDH, Ecolo a entamé les palabres, mercredi soir, avec le MR. Exactement comme avec les centristes, les verts ont « testé » les réformateurs sur une série de leurs priorités en matière d’environnement, bonne gouvernance et « solidarités » (thème couvrant le social, l’école, l’emploi, etc.).

    Conduite par Didier Reynders, la délégation MR alignait Charles Michel, Pierre-Yves Jeholet, Armand De Decker et Olivier Maingain. Entamée à 18 h, la réunion s’est achevée vers 22 h 30. Rien n’a filtré de l’entrevue. Sinon qu’elle a été « constructive, surtout dans le domaine de l’éthique et la gouvernance. »

    Ce jeudi, Ecolo rencontrera le PS. Parallèlement, le CDH, de son côté, rencontrera ce jeudi le PS et le MR pour se livrer à un travail plus ou moins analogue à celui qu’Ecolo lui a imposé – quelles priorités pour cette législature ?

    Passons sur les querelles d’ego (chacun, hier, se donnant la posture de celui qui invite, posture évidemment plus gratifiante que celle du convoqué). Le fait est que le PS éprouve de plus en plus de mal à cacher son agacement à l’endroit d’Ecolo et qu’il s’impatiente de rappeler que, comme premier parti wallon, c’est à lui de former les majorités – en tout cas pour la Région wallonne et la Communauté française. Le PS s’impatiente ? « À 72 heures des élections, nous avons pas mal avancé, dit-on côté Ecolo. On a vu deux partis. Et avant la fin de la semaine, on aura vu tout le monde. Aux régionales de 2004, Elio Di Rupo était formateur. Et il a fallu attendre deux semaines – deux semaines après le scrutin ! – avant qu’il dise avec quel parti il allait négocier… » Fermons la parenthèse.

    Ecologistes et centristes se retrouvent vendredi. « Pour faire le point… », annonce-t-on. C’est-à-dire, concrètement ? « Pour boucler la boucle… »

    Officiellement, on n’aura rien de plus clair…

    En réalité, l’objet de cette nouvelle rencontre CDH-Ecolo varie selon les sources. Côté centriste, on fait savoir que Javaux et Milquet devraient y désigner le parti avec lequel ils souhaitent engager les négociations gouvernementales. Pour Ecolo, il n’est pas question de ça. « On a fait un travail sur les priorités, destiné à nous éclairer sur ce qu’il est possible de faire avec chacun des trois autres partis. Vendredi, on revoit le CDH pour un travail de synthèse. Point. Le PS est premier parti en Wallonie et, à ce titre, il est le parti-formateur. Et au MR à prendre l’initiative à Bruxelles… »

    Au fait, que retenir des discussions CDH-Ecolo qui ont eu lieu mardi soir et mercredi en journée ? En dépit d’une sévère consigne de silence, on a appris que le souhait d’Ecolo de supprimer les provinces (wallonnes) ne cabre plus le CDH. On sait celui-ci fort attaché à l’institution. Mais on lui aurait fait admettre qu’un double souci de clarté et de rationalisation pouvait justifier sa mise à mort. Mais une mise à mort… lente, c’est dit. L’affaire imposerait en effet de modifier la Constitution – prérogative fédérale. Si les francophones veulent rayer leurs provinces de la carte, il faudra l’accord des Flamands et, techniquement, l’opération prendra du temps.

    Ceci posé, que veut-on ? On parle de « progressivement » dépouiller les provinces de leurs compétences. Parallèlement, on créerait des « groupements de communes. » Ceux-ci hériteraient d’une partie des attributions provinciales, l’autre partie reviendrait à la Région wallonne ou à la Communauté française. « Un chantier énorme – énorme ! », confie un écologiste. Si tout reste à faire, à préciser (le nombre de groupements de communes ? leur statut ? quelles compétences confier à qui ?…), on a fixé deux balises : a. la disparition de l’étage provincial ne pourra signifier l’effacement des services qu’il rend (mais simplement leur déplacement vers un autre niveau de pouvoir) ; b. on ne touchera pas à un cheveu des fonctionnaires provinciaux – ils seront réaffectés.

    Voilà donc un acquis de la palabre Ecolo-CDH. Il reste à voir si MR et PS pourraient embrayer. Côté MR, on répond : « Pas de tabou – ni sur les provinces, ni sur la question du cumul entre mandat parlementaire et une fonction d’échevin ou de bourgmestre. » On notera qu’en novembre 2008, en congrès, Reynders a ouvert une brèche en proposant que les provinces ne fassent plus l’objet d’élections distinctes et que leurs assemblées soient composées d’élus communaux. Reste un PS… peut-être pas si rétif que ça. Pour une raison évidente au moins : il sait que la disparition des provinces est un « must » écologiste et que s’y opposer pourrait signifier pour lui un ticket pour le banc de l’opposition. Alors : RIP ?

    12-06-2009, 17:48 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.B.U.B. sterkste buitenparlementaire partij in Brussel-Vl. Parlement
    http://verkiezingen2009.belgium.be/nl/
    http://verkiezingen2009.belgium.be/nl/vla/results/results_graph_VLC21004.html

    B.U.B. goed voor 1,41%

    ter vergelijking:

    SLP 0,8% (iedere dag op tv)
    PVDA 1,39% (campagne van 4 miljoen BEF)

    B.U.B. = sterkste partij in Brussel die niét in het Vlaams Parlement zit

    en daar mogen we fier op zijn

    KANTONS

    ANDERLECHT 1,28% (102 stemmen, plus 0,43%)
    BRUSSEL 1,29% (123 stemmen plus 0,26%)
    ELSENE 1,52% (67 stemmen, plus 0,27%)
    SCHAARBEEK 1,27% (86 stemmen, plus 0,36%)
    ST-GILIS 1,44% (18 stemmen, minus 0,19%)
    ST-JANS-MOLENBEEK 1,19% (plus 0,22%)
    ST-JOOST-TEN-NODE 1,92% (136 stemmen plus 0,23%)
    UKKEL 2,01% (70 stemmen, plus 0,82%)

    12-06-2009, 15:54 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (2)


    11-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wie zit er achter het confederale plan van CD&V?
    Persbericht
    http://www.cdenv-vlaamsparlement.be/nieuws_detail.php?id=562
    23-08-2002
    Beginselverklaring van de Boetfortgroep.

    Een christen-democratische toekomst voor Vlaanderen: confederalisme 

    Het CD&V-congres van Kortrijk is een belangrijke stap in het streven naar volwaardig Vlaams zelfbestuur. De grootste politieke partij uit het Vlaams Parlement heeft op dat congres immers een duidelijke keuze voor confederalisme gemaakt.

    Omdat een parlementair debat over de institutionele toekomst van Vlaanderen momenteel onmogelijk blijkt, heeft CD&V op 8 juni ll. een Vlaamse Conferentie georganiseerd: specialisten en maatschappelijke actoren werden gehoord over hun verwachtingen t.a.v. de verdere institutionele ontwikkeling van Vlaanderen. Tot besluit van deze Vlaamse Conferentie werd door de initiatiefnemers ervan het voorstel gedaan tot de oprichting van een Vlaamse Conventie over de toekomst van Vlaanderen. De doelstellingen van deze Vlaamse Conventie zijn dubbel: enerzijds een Manifest voor Vlaanderen uitwerken en anderzijds standpunten en voorstellen ontwikkelen voor een Vlaamse inbreng in de Europese Conventie. Op 20 juni ll. werd door Vlaams Volksvertegenwoordiger Luc Van den Brande een ontwerp van Manifest voor Vlaanderen voorgesteld, waarin de essentiële bouwstenen worden aangegeven voor de verdere opbouw van de politieke instellingen van Vlaanderen. 

    De keuze van CD&V voor confederalisme is het logisch gevolg van een aantal maatschappelijk ontwikkelingen. De voorbije decennia is immers duidelijk geworden dat Vlaanderen en Wallonië een eigen en verschillende visie ontwikkelen inzake beleid en bestuur.  Maatschappelijke problemen stellen zich anders in Vlaanderen dan in Wallonië. Ook de voorgestelde oplossingen verschillen. Als antwoord hierop hebben Vlaanderen en Wallonië instellingen, bevoegdheden en middelen gekregen om op een aantal terreinen een eigen beleid te voeren.   

    Maar dit proces is niet ten einde. We stellen immers vast dat niettegenstaande de diverse staatshervormingen de huidige bevoegdheidsregels onvoldoende transparant en duidelijk zijn. Ze staan vaak een efficiënt bestuur in de weg of maken het onmogelijk. 

    De mensen willen meer duidelijkheid in de organisatie van onze staat. Hoe vaak valt het immers niet voor dat problemen niet echt opgelost geraken omdat bij nader inzien blijkt dat de bevoegdheid over verschillende niveaus verspreid is.   

    Wij gaan uit van de “democratie van de verbondenheid”. Het is vanuit dit uitgangspunt dat wij de politieke structuren dicht bij de mensen willen brengen en ervoor zorgen dat ze duidelijk en eenvoudig zijn. 

    Het is dan ook vanuit dit uitgangspunt dat wij een keuze voor confederalisme maken, vertrekkende vanuit het éénvoudig vertrekpunt: laat ons samen kijken wat we samen willen doen. 

    In onze visie moeten de bevoegdheden in eerste instantie bij de twee deelstaten liggen. Zij beslissen, in onderling overleg en met wederzijdse instemming, welke bevoegdheden, op welke wijze en door welke instellingen op het Belgisch niveau worden uitgeoefend. 

    Wij kiezen daarbij prioritair voor de gemeente en de gemeenschap. Vlaanderen moet voor ons het belangrijkste beleidsniveau worden. Dankzij een gemeenschappelijke taal, cultuur en geschiedenis kunnen we hiervan het makkelijkst een warme thuis maken.  

    Vanuit een grensoverschrijdende verbondenheid en omwille van de menselijke zekerheid kiezen wij ook voor een objectieve, doorzichtige en omkeerbare solidariteit tussen de deelstaten, volgens de juiste criteria en met de juiste verrechtvaardiging. 

    Wij kiezen ook voor meer Vlaanderen in Europa. Vlaanderen moet  zelf een volwaardige rol kunnen spelen in de Europese Unie en andere internationale instellingen. 

    Wij kiezen dan ook resoluut voor méér Vlaanderen, voor volwaardige fiscale, economische en sociale autonomie. Ons uitgangspunt is het Vlaams belang en dus het belang van de mensen, dat gediend is met een efficiënt, nabij en democratisch bestuur. 

    Een standvastige christen-democratische actie- en drukkingsgroep voor Vlaanderen

    Om dit Vlaams project uit te werken, heeft zich op initiatief van enkele jongeren een groep gevormd. Deze groep, die op geregelde tijdstippen samenkomt en bestaat uit lokale, provinciale en nationale mandatarissen en partijverantwoordelijken, ziet voor zichzelf een drieledige opdracht weggelegd:

    1. zij wil een actiegroep zijn die in overleg met de Vlaamse Beweging op een constructieve en verantwoordelijke wijze bouwt aan een autonomer Vlaanderen;

    2. zij wil een drukkingsgroep zijn om vanuit CD&V en doorheen alle standpunten die zij inneemt, dit confederalisme vorm te geven;

    3. zij wil, met het oog op het algemeen Vlaams belang, permanent de dialoog aangaan met het maatschappelijk middenveld in Vlaanderen.

    Concreet wil deze groep

    1. in debat treden vanuit CD&V;

    2. via de parlementaire actie en buitenparlementaire actie van CD&V vorm geven aan het project Vlaanderen;

    3. studiedagen organiseren;

    4. via publicaties haar activiteiten kenbaar maken.

    De initiatiefnemers van de Boetfortgroep

    -        Luc Van den Brande

    -        Johan Sauwens

    -        Wouter Beke

    -        Ludwig Caluwé

    -        Brigitte Grouwels

    -        Servais Verherstraeten

    -        Helga De Baets

    -        Cathy Berx

    -        Danny Geerts

    -        Frank Judo

    -        Kris Declercq

    -        Jozef Ostyn

    -        Michael Voordeckers

    -        Huub Broers

    -        Koen Palinckx

    -        Filip Van Gilbergen

    -        Caroline Deiteren

    -        Anne Sobrie

    -        Jan Walraet

    -        Peter Poulussen

    -        Raf De Backer

    -        Steve Ronse

    -        Steven Morrens

    Beginselverklaring van de Boetfortgroep

    De Boetfortgroep: 

    1.    wenst vanuit een christen-democratische visie het belang van Vlaanderen en al haar inwoners te verdedigen;

    2.    beklemtoont dat er in onze samenleving nood is aan meer burger-, gemeenschaps- en verantwoordelijkheidszin;

    3.    wenst te bouwen aan een nieuw positief Vlaams samenlevingsmodel, gebaseerd op de verbondenheid tussen mensen;

    4.    benadrukt dat op staatsniveau Vlaanderen de ambitie moet uitstralen om de Vlamingen geborgenheid te bieden en de verbondenheid zichtbaar te maken;

    5.    streeft ernaar – ook in Europees perspectief – de Vlaamse identiteit meer herkenbaar en complexloos zichtbaar te maken;

    6.    kiest voor méér Vlaanderen in Europa en in de wereld. Vlaanderen moet herkenbaar aanwezig zijn in de Europese besluitvorming en vanuit de eigen bevoegdheden internationaal zijn verantwoordelijkheid opnemen voor wereldvrede, solidariteit en sociaal-economische gelijke kansen;

    7.    verdedigt resoluut de Vlaamse belangen in permanent overleg met het maatschappelijke en sociaal-economisch middenveld;

    8.    kiest dan ook voor méér Vlaanderen, voor volwaardige fiscale, economische en sociale autonomie;

    9.    eist verdere stappen in de staatshervorming met als uiteindelijk doel het realiseren van het confederaal programma, dit wil zeggen dat Vlaanderen en Wallonië in onderling overleg en met wederzijdse instemming bepalen welke bevoegdheden, op welke wijze en door welke instellingen op het Belgisch niveau worden uitgeoefend;

    10. nodigt alle Vlamingen uit om op basis van deze doelstellingen een front te vormen in een gemeenschappelijk streven naar meer Vlaams zelfbestuur.

    Enkele concrete voorstellen voor volgende stappen naar een confederaal model: 

    Ons uitgangspunt is dat het zwaartepunt van bevoegdheden bij de twee deelstaten moet komen te liggen en dat de Belgische overheid alleen een beperkt aantal bevoegdheden zal uitoefenen.  

    • Dit betekent dat de deelstaten op korte termijn:

        *  volwaardige fiscale en sociaal-economische autonomie verwerven. Zij moeten alleszins de bevoegdheid krijgen over:

    ·        het volledige gezins- en gezondheidsbeleid;

    ·     alle aspecten van het werkgelegenheidsbeleid;

    ·        eigen middelen, volgens het principe van de fiscale autonomie waarbij het beleidsniveau dat verantwoordelijk is voor de uitgaven ook verantwoordelijk is voor de inkomsten. De basis hiervan wordt gevormd door de meest democratische van de belastingen: de personenbelasting.  Tevens moeten de deelstaten ook de bevoegdheid krijgen voor kortingen op de vennootschapsbelasting;

        *  bevoegd worden voor:

    ·        de organisatie van justitie;

    ·        belangrijke aspecten van het mobiliteitsbeleid;

    ·        het volledige wetenschapsbeleid;

    ·        aspecten van de verkeersreglementering.

    • Bij de eerstvolgende grondwetswijziging moeten de voorwaarden gecreëerd worden om het zwaartepunt bij institutionele hervormingen bij de deelstaten te leggen en hen terzake ook initiatiefrecht te geven. Een materie wordt dan slechts Belgisch als de twee deelstaten ermee instemmen. 

    • Wanneer de deelstaten het niet eens raken over de gewenste bevoegdheidsverdeling, mag dit niet leiden tot een patstelling waarvan de burger het slachtoffer dreigt te worden. Conform het subsidiariteitsbeginsel dient een bevoegdheid in dat geval uitgeoefend te worden op het dichtst mogelijke niveau, zijnde dat van de deelstaten.

    Wij willen ook dat Vlaanderen een herkenbare stem krijgt in alle Europese instellingen voor bevoegdheden die het als deelstaat heeft. De rechtstreekse toegang tot het Hof van Justitie en de Europese rechtbanken is daarbij noodzakelijk.  

    Een bijzonder statuut voor de tweetalige hoofdstad Brussel

    Wij kiezen voor een staatsmodel met Vlaanderen en de Franstalige deelstaat als enige twee deelstaten, met een speciaal statuut voor de tweetalige hoofdstad Brussel en een geëigende autonomie voor het Duitstalige gebied. 

    Dit betekent dat:

    • Brussel omwille van zijn opdracht als tweetalig gebied en hoofdstad van Vlaanderen, België en Europa vanzelfsprekend een geëigend statuut moet hebben waarbij de autonomie m.b.t. de lokale materies behouden blijft en zijn hoofdstedelijke rol verder wordt uitgebouwd. Dit statuut is van een andere aard als dat van de deelstaten. De Brussels Hoofdstedelijke Raad oefent verder de gewestelijke bevoegdheden uit die hem worden toegewezen door de deelstaten alsook de provincie -, agglomeratie - en gemeentebevoegdheden;

    • de bevoegdheid van de twee deelstaten zich uitstrekt over Brussel waar eigen instellingen opdrachten kunnen vervullen voor de deelstaten. Deze instellingen fungeren ook als instrumenten van ontmoeting en samenwerking, geënt op de specificiteit van Brussel. De gelijke behandeling van alle Vlamingen van binnen of buiten Brussel en van de andere Brusselaars die dit wensen, is hierbij het uitgangspunt;

    • de inwoners van de hoofdstad, die hiervoor kiezen, net als alle andere Vlamingen, volwaardig mee de toekomst van de Vlaamse deelstaat bepalen;

    • de Belgische overheid en de deelstaten ter vrijwaring van de internationale en Europese rol en de hoofdstedelijke functie van Brussel beslissingen van de hoofdstedelijke instellingen kunnen evoceren. Hiertoe nemen zij tevens in gezamenlijk overleg mee de financiële verantwoordelijkheid;

    • de bepalingen inzake de werking van de taalgroepen in de Brusselse instellingen ongedaan worden gemaakt;

    • wij ook de splitsing van het kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde willen (met een gewaarborgde vertegenwoordiging van de Vlamingen in het kiesarrondissement Brussel) voor de verkiezing van de Kamer van Volksvertegenwoordigers alsook van het gerechtelijk arrondissement (overeenkomstig het CD&V-wetsvoorstel terzake). De integriteit van het Nederlandse taalgebied en de versterking van de band tussen Vlaams Brussel en de rest van Vlaanderen zijn daarbij onze uitgangspunten.

    11-06-2009, 22:13 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VERKIEZINGEN of DE GROTE LEEGTE


    De verkiezingen van 2009 waren vooral verkiezingen zonder zin. Op het moment van dit schrijven was het niet bekend wie won, wie de “minister-presidenten” voor de vele deelregeringen die ons landje “rijk” is mocht leveren. Het is ook niet duidelijk wie in het kluwen van deelparlementen een paar zetels wint of verliest. Het maakt ook volkomen geen verschil uit, want een wezenlijk verschil tussen de partijen is er nu eenmaal niet.

     

    Zeggen dat de jongste verkiezingscampagne een wansmakelijk toneel was, is een understatement. Als de partijen al iets te zeggen zouden hebben, dan is het al onmogelijk om het fatsoenlijk te formuleren. Probeer maar eens een ingewikkelde problematiek uit te leggen in een “oneliner” van een halve minuut.  Nee, voor genuanceerde politiek is er in België geen plaats meer. Wel is er plaats voor de meest platvoerse praktijken: het zoeken naar schandalen, het persoonlijk vernederen van de tegenstander of – erger nog – van hele bevolkingsgroepen. Dat nationalistische partijen zoiets doen is “normaal”. We moeten niet verwachten van de N-VA, het Vlaams Belang of het FDF plots de belangen van alle burgers, ongeacht hun taalgroep, willen dienen.

     

    Zorgwekkend wordt het wanneer alle partijen, ten noorden én ten zuiden van de taalgrens niet langer christen-democratisch, liberaal, socialistisch, ecologistisch enz., maar in de eerste plaats nationalistisch zijn. Iedereen is zogezegd tegen het Vlaams Belang, maar iedereen volgt tenminste ten dele de partij waar het haar bestaansreden (Vlaamse onafhankelijkheid) betreft. De talloze “staatshervormingen” met hun “bevoegdheidsherverdelingen” hebben inderdaad niet veel meer overgelaten van de centrale staat. Natuurlijk ligt het in de aard zelf van de bestaande, traditionele formaties om het belang van hun gemeenschap te laten primeren op het nationaal belang. Ze zijn immers op taalbasis gesplitst. Niet alleen de partijen trouwens, ook de media, de sportbonden, beroepsorganisaties en ga zo maar door. Ons polariserende anti-federalisme ontwikkelt bovendien een eigen, tweeledige dynamiek die nog meer splitsingen zogezegd “rechtvaardigt”. Daarbij helpen de openbare (?) media natuurlijk ook nog een handje. Probeer maar eens te kijken naar VRT of naar VTM zonder dat het woord “Vlaanderen” om de twee minuten valt.

     

    Kortom, België is een land waarin men er niet voor hoeft terug te deinzen om zichzelf nationalist te noemen. En dat na alle ongeluk die deze ideologie ons continent –ja, de wereld zelfs – berokkend heeft.  Het toppunt is dan nog dat onze brave, maar helaas apolitieke (een oud zeer), burgers de mening van de politici die geacht worden hun te vertegenwoordigen niet delen. Elk serieus onderzoek wijst uit dat het separatisme, ondanks jarenlange propaganda, een marginale stroming blijft. Propaganda die trouwens met het geld van de belastingsbetaler betaald wordt. Want economische crisis of niet, de gevestigde partijen zitten er warmpjes bij.

     

    De economische crisis krachtdadig aanpakken is ook onmogelijk in ons pervers systeem met zijn bevoegdheidsoverlappingen, en –conflicten. De federale overheid moet de derde grootste staatsschuld ter wereld immers alleen dragen (327% van het BNP en een Gross External Debt van 1,618 triljoen, bron: CNBC). Ze heeft niet eens genoeg geld om haar kerntaken te vervullen. Niet dat dat geld er niet is, enkel het zit bij de (overbodige) deelstaten. Met dank aan de financieringswet, o.a. tot stand gebracht door ene Guy Verhofstadt. Deze ex-Premier presteert het om boekjes te schrijven over een eengemaakt federaal Europa, terwijl zijn partij (OPEN VLD) splitst wat er te splitsen valt in België. Een eengemaakt Europees crisisplan tussen 27 lidstaten en 23 erkende taalgroepen, dat kan wel. Een eengemaakt Belgisch arbeidsmarktbeleid kan blijkbaar niet. Begrijpe wie begrijpe kan.

     

    Het is in feite vermakelijk om te zien hoe de extreme nationalisten zich volledig vastrijden in hun eigen contradicties. Duizenden N-VA affiches verkondigden “meer Vlaanderen=minder crisis”. Allicht is het de N-VA ontgaan dat de economische crisis mondiale dimensies heeft. Het Vlaams Belang schreeuwde uit dat het ONS (grote letters) land is. Ze doelen op het Vlaams gewest, waar Franse bedrijven en banken het mooie weer maken. Dàt dat mogelijk is, komt omdat de ideologie van het V.B. – die in alle partijen sluimert – de Belgische overheid tot een zwakke prooi heeft herleid. In Frankrijk primeert wel de Raison d’Etat. Als morgen België zou uiteenvallen dan wordt Vlaanderen overigens volledig geliquideerd. Het zal Brussel en de Rand ten eeuwigen dage verliezen. En dat is dan nog een best-case scenario. Vlaanderen wordt in dat geval hoe dan ook een Europese paria, met Frankrijk ante portas, uit de Europese Unie en met Franstalige minderheden aan wie het buitensporige rechten zal moeten verlenen. De huidige Vlaamse Beweging is een anti-Vlaamse Beweging, ze is de objectieve bondgenoot van Frankrijk. Enkel: ze weet het nog niet.

     

    Zo mogelijk nog zieliger dan het bont allegaartje aan judocoaches, navelstaarders en fils à papa die ’s lands noorden rijk is, zijn de politici in Romaans België. Daar is nu het belangrijkste doel om de Vlaams-nationalisten in pathetiek te overtreffen door de creatie van een staatkundig conglomeraat “Wallonie-Bruxelles”. En dat met, jawel, nog een parlement annex regering erbij. Ondergetekende kreeg een pamflet van het CDH onder ogen waarin men in de naam van de eenheid van België pleitte voor een “renforcement de l’unité des francophones”. Er mocht ook een staatshervorming komen op voorwaarde “qu’elle assure le maintien de l’Etat belge”. Een Belgisch karkas dus, ontdaan van alle waardigheid. Waardigheid die in de ordinaire scheldtirades tussen Franstalige “socialisten” en “liberalen” ook ver te zoeken was. En wat was de inzet? De grootste worden, met andere woorden: de màcht.

     

    Wel, aan zo’n onetisch schouwspel hoeven wij niet mee te doen. Wij moeten geen deel uitmaken van, noch ons spiegelen aan politici die ons land ten gronde richten. In een land van 30,500 vierkante kilometer aan interne Kleinstaaterei doen: kan het nog dwazer? Enkel binnen een groter, wervend project dat definitief breekt met onze stammentwisten die - zoals Minister van Staat Mark Eyskens het eens zegde – een gebrek aan beschaving verraden, kan alles opnieuw zin krijgen. Die zin ligt besloten in ruimere gehelen. België, de Benelux, een échte Europese federatie. Het is de keuze van grootsheid tegenover de waanbeelden van de petits esprits. De inwoners van België verdienen het niet om in zielige staatjes te worden opgedeeld. Ja, we weten het, de Vlaams-nationalisten spiegelen zich graag aan de Bretoenen, Basken, Catalanen, Tsjechen, Slovenen enz. Een minderwaardigheidscomplex is deze lieden dan ook niet vreemd. Soms vraagt men zich af hoe men over honderd jaar over dit belachelijke en vernederende schouwspel zal oordelen.

     

    Ondertussen cirkelt vandaag een Belg in een ruimtestation boven de aarde. Frank De Winne, brigade-generaal en burggraaf (wie kan zeggen dat dié titel gestolen is?) kan de twee polen tegelijk zien. Met de huidige ruimtevaarttechnologie is het mogelijk om in anderhalf uur rondom de aarde te draaien. Welk belang zou Brussel-Halle-Vilvoorde hebben, gezien vanuit een raam boven onze planeet? De vraag stellen is ze beantwoorden...

     

    Bruno Yammine

    11-06-2009, 21:11 Geschreven door Bruno Yammine  
    Reageren (0)


    Foto

    Hoofdpunten blog bobvangeel
  • Verhofstadt III: proficiat!
  • Het heeft eventjes geduurd, ja...
  • VERHOFSTADT IS TERUG!
  • MARS OP BRUSSEL!
  • goe filmke over RON PAUL

    Zoeken in blog


    Zoeken met Google




    {TITEL_VRIJE_ZONE}

    {TITEL_VRIJE_ZONE}

    Belgische hart-vlaggen
  • Belgisch Hart-Coeur Belge (drapeaux-vlaggen)

  • Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs