Sint-Maarten en Zwarte Piet, een verhaal
apart…
Wanneer
in gezelschap het gesprek over Sinterklaas gaat, vertel ik meestal dat ik als
kind nooit iets van Sinterklaas gekregen heb. Naast medelijdende blikken en
vragen als “Ach, waren jullie dan zo arm?” merkte men dan ook wel eens op: “Was
jij dan zo stout?”. Waarop ik mij dan haastte om te zeggen: “Bij ons kwam
Sint-Maarten”.
Inderdaad,
in onze streek –tussen Aalst en Dendermonde – kwam en komt op 11 november die
grote kindervriend net zoals die andere Sint bij de kinderen speelgoed en snoep
brengen. Als kleuter wist ik niet wat “Wapenstilstandsdag” eigenlijk was; ik
dacht dat wij op 11 november niet naar school hoefden om met ons speelgoed van
Sint-Maarten te kunnen spelen. Niet alleen de Sint kwam op die feestdag langs,
ook Zwarte Piet was daar altijd bij. Op geen enkel moment kwam het bij ons of
onze ouders op om daar iets negatief in te zien. Integendeel, Zwarte Piet was en
is een heel sympathieke kerel, een goede vriend van Sint Maarten die hem graag
helpt met het uitdelen van al dat speelgoed en lekkers. De zak die hij droeg
diende uitsluitend om al dat moois en heerlijks in op te bergen. Dat er stoute kinderen
in terecht zouden komen was enkel kwaadsprekerij van nijdige of onwetende mensen.
Er waren en zijn immers geen stoute kinderen, enkel brave die weliswaar al eens
ondeugend uit de hoek kunnen komen. Maar dat deden de Sint en Piet zelf ook wel
eens…
Sint-Maarten
leefde in de vierde eeuw en was feitelijk afkomstig van een streek die nu in
Hongarije ligt; hij was daar bij het Romeinse leger. Toen hij in Amiens
(Frankrijk) bij de stadspoort een verkleumde bedelaar zag, werd hij diep
getroffen door medegevoel en gaf de arme man de helft van zijn mantel om hem te
beschutten tegen de vrieskou. Waarom “slechts” de helft, zou je kunnen denken.
Maar als Romeins soldaat was de helft van zijn kleding bezit van het leger en
de andere helft moest hij zelf betalen. Hij gaf zijn eigen deel dus volledig
weg en respecteerde het eigendomsrecht van Rome.
Als
tweede grote gewetensbezwaarde in de geschiedenis (Jezus van Nazaret was de
eerste die het zwaard afzwoer en weigerde geweld te gebruiken, ook al kon Hij
daarmee zijn eigen leven gered hebben) verliet Martinus het leger en bekeerde
zich tot christen. Uiteindelijk werd hij zelfs bisschop van Tours. Al was dit
voor de nederige heilige man tegen wil en dank. Hij verborg zich aanvankelijk zelfs
in het ganzenhok toen de mensen hem kwamen halen om zich bisschop te laten
wijden.
In heel
Europa werd hij geƫerd en gevierd als een rechtschapen, vrijgevig en doorbrave
mens. Een heel belangrijk spiritueel man die vele mensen hier te lande inspireerde
en leerde wat ware liefde en solidair delen met elkander is.
Kortom,
Sint-Maarten is net zoals Sinterklaas een groot heilige en kindervriend. En
Zwarte Piet een evenwaardige vriend en metgezel. Toen een paar jaar geleden een
Nederlander op de Vlaamse Televisie kwam verklaren dat Zwarte Piet moest
verdwijnen vanwege racistisch, viel ik haast achterover van verbazing. Daar had
nog nooit een mens hier zo over gedacht. Ik dacht zelfs eerst dat het een
(flauwe) grap was maar algauw bleek het bittere ernst. Absurd gewoon! Ik kan
nog ergens begrijpen dat bepaalde mensen zich terecht gediscrimineerd voelen in
onze samenleving en heb daar het grootste respect voor. Maar om dit kinderfeest
zodanig te misbruiken om hun slachtofferrol uit te spelen, dat vind ik wel
straf. Ik heb als kind en later als volwassene (als groot kind dus) heel wat
Pieten meegemaakt, in alle kleuren en maten en ook vrouwelijke en gender-neutrale.
Geen enkel probleem, geen enkele racistische of anderszins negatieve
bijgedachte gehad.
De
sfeer rond Sint-Maarten en Sinterklaas moet weer gezellig en feestelijk worden.
Ja, een feest van vreugde en ware solidariteit zonder verkrampte protesten.
Geen gekneuter en geleuter meer! Complexloos genieten is de boodschap. En wie
dan toch nog zo nodig kleingeestig en boos wil zijn, moet dan misschien toch
maar eens in die zak van Zwarte Piet gestopt worden!
|