Emile Claus werd geboren in 1849 te Sint-Eloois-Vijve en hij stierf te Astene in 1924 Hij was de belangrijkste vertegenwoordiger van het
impressionisme in België. Hij bewonderde het Franse impressionisme en
paste deze stijl toe in de realistische uitbeelding van zijn vertrouwde
plattelandsomgeving. Claus werd door schrijvers en schilders van zijn
tijd op de handen gedragen. Emile Claus liet zich in zijn werken vaak inspireren door de Leie, zijn omgeving en het werk op het platteland.
15-06-2009
Pyramide van het kapitalistisch systeem
Dit is een poster uit 1911
De arbeiders staan aan de voet van de piramide van onderdrukking.
Hun arbeid ondersteunt het rijke leven van de burgerij, het leger,
de clerus en de monarchie, 1901.
Institut Emile Vandervelde, Brussel
16-06-2009
Wet op zondagsrust
Op 26 juli 1905 werd de wet op zondagsrust afgekondigd, deze had betrekking op alle arbeiders en bedienden, zowel volwassenen als minderjarigen. Het wetsvoorstel werd ingediend door de socialisten en door een deel van de katholieke rechtervleugel. Het voorstel viel helemaal niet in goede aarde bij vele doctrinaire katholieken en liberalen die daarin een aanslag op het vrije ondernemerschap zagen. Daarnaast waren de meeste liberalen, zelfs als ze het principe van de verplichte arbeidsrust aanvaardden, ertegen gekant omdat ze er een bemoeienis van de kerk inzagen. Liever kozen ze voor een willekeurige dag in de week. Deze regeling zou echter weer tot gevolg hebben dat, indien man en vrouw werken, beiden niet dezelfde rustdag zouden hebben. De wet sprak overigens niet van verplichte rust maar van een verbod om loontrekkenden te laten werken op zondag, behalve huispersoneel en familieleden.
18-06-2009
Het studenten lied "De Blauwvoet "door Albrecht Rodenbach
Nu het lied
der Vlaamse zonen,
nu een
dreunend kerelslied,
dat in
wilde noordertonen
uit het diepste
ons herten schiet.
Ei! het
lied der Vlaamse zonen,
met zijn
wilde noordertonen,
met het
oude Vlaams Hoezee.
Vliegt de
blauwvoet? Storm op zee!
't Wierd
gezeid dat Vlaanderen groot was,
groot
scheen in der tijden wolk,
maar dat
Vlaanderland nu dood was,
en het
vrije kerelsvolk.
Maar dan
klonk een stemme krachtig
over 't
oude noordzeestrand
en het
stormde groots en machtig,
in dat dode
Vlaanderland.
En hier
staan wij, 't hoofd omhoge,
vuisten
siddrend, kokend bloed;
vlam in 't
herte, vlam in de oge,
en ons naam
ons trillen doet!
Van de
blonde noordse stranden,
dwang en
buigen ongewend,
onze vaders
herwaarts landden,
leden,
streden, ongetemd.
Ja wij zijn
der Vlamen zonen,
sterk van
lijve, sterk van ziel,
en wij
zou'n nog kunnen tonen,
hoe de
klauw der Klauwaerts viel.
Op ons vane
vliegt de Blauwvoet,
die
voorspelt het zeegedruis,
en de Leeuw
er met zijn klauw hoedt
't lieve
dierbaar Christi kruis.
Weg de
bastaards, weg de lauwaards.
ons behoort
het noordzeestrand,
ons de
kerels, ons de Klauwaards,
leve God en
Vlaanderland!
De
Blauwvoet is het bekende strijdlied van de katholieke Vlaamse
studentenbeweging. Het wordt ook "Het lied der Blauwvoeten" of "Nu het lied der
Vlaamse zonen" genoemd, naar de eerste regel van het lied. Het was
oorspronkelijk het strijdlied van de 19e eeuwse studentenbeweging
Blauwvoeterij.
Het lied
werd door Albrecht Rodenbach gedicht op 25 september 1875. De muziek werd
gecomponeerd door Emiel Hullebroeck. Er bestaat ook een minder bekende
toonzetting van Johan Destoop.
Het lied
past in de strijdlyriek van de 19de-eeuwse Romantiek.
Het lied
wordt nog gezongen in sommige KSA-bonden, die zich als erfgenaam beschouwen van
de katholieke Vlaamse Studentenbeweging
Slide 4Slide 2Slide 1Slide 3Lantaarnopsteker op ladder
Jagen : trekken van een boot. Man en vrouw trekken een vrachtschip door een binnenkanaal in 1931 Poppenkastspeler op weg met zijn poppenkast in 1935 Melkboer in 1956
09-07-2009
De schandpaal in de 18de Eeuw
Bij schandstraffen of kaakstraffen, werden delinquenten openbaar vernederd. Zij zouden al in de Oudheid voorgekomen zijn. Hun grootste bloei kenden ze in de Middeleeuwen en in de Moderne Tijden, om slechts in de negentiende eeuw te verdwijnen. In Belgie zijn ze pas afgeschaft bij het invoeren van het nieuwe strafwetboek van 1867, zij het dat er reeds in 1834 en 1849 ernstige pogingen werden ondernomen om deze straffen te weren. Als hoofdstraf werd de kaakstraf uitgesproken voor kleine vergrijpen als verboden kansspelen, valsspelen, valse aanklacht, meineed, godslastering, overspel, bigamie, koppelarij, prostitutie, landloperij, kleine diefstallen, het zingen van schunnige liederen, laster en vechtjasserij. Schandpalen werden ook gebruikt voor andere doeleinden zoals het tentoonstellen van afgesneden lichaamsdelen, van namen van voorvluchtigen, en soms ook voor het afficheren van verordeningen. De schandstraf werd uitgevoerd op een dag en uur dat er veel volk op straat was, bijvoorbeeld op een marktdag tussen 10 en 12 uur. Door de schuldige aan de paal vast te ketenen, werd hij aan de algemene bespotting prijsgegeven. In principe beschikte elke heerlijkheid met hoge rechtspraak op het einde van het Ancien Regime over een schandpaal. Na de verovering van onze gewesten door de Fransen vielen de schandpalen weg omdat ze een symbool waren van de feodale heerschappij van lokale heren. De schandstraffen werden echter al in 1791 opnieuw ingevoerd.
18-08-2009
Hildegards mystieke visioenen
Toen vrouwen nauwelijks kansen en nog minder waardering kregen, was de Duitse abdis Hildegard van Bingen, een uitzondering. Zij was mysticus, dichter, wetenschapper, genezer, profeet, prediker, componist en maatschappijcriticus. Zij was zeker één van de opmerkelijkste figuren in het middeleeuwse Europa. Hildegard werd geboren in 1908, in een adelijke familie, die woonde in de buurt van de domstad Mainz aan de Rijn. Op 3 jarige leeftijd kreeg ze haar eerste visioenen, die vergezeld gingen met een verblindend licht. Misschien mede daarom vertrouwden haar ouders haar opvoeding en opleiding toe aan Jutta, een heilige vrouw en overste van het nonnenklooster van een benedictijner-abdij in de buurt. Ze leerde heel veel van haar, en na Jutta's dood volgde Hildegard, toen 38j, haar op als abdis. Uit onzekerheid over de bron van haar visioenen had Hildegard er nooit veel over gesproken. Toen ze abdis werd, kreeg ze een visioen dat haar leven voorgoed zou veranderen. De hemel opende zich en een verblindend, uitzonderlijk helder licht vulde haar hoofd. God gaf haar het bevel alles op te schrijven wat ze zag en hoorde. Met grote tegenzin begon ze alles op te schrijven, heel gedetailleerd met beelden over onderwerpen als de val van Lucifer, de schepping en het Laatste Oordeel. "Mijn geest was getransformeerd " schreef ze later over deze periode, " het was alsof ik mezelf niet meer kende, alsof uit Gods hand regendruppels neervielen op mijn ziel ". Velen wilden haar echter bijzonder graag kennen. Nadat de kerk haar goedkeuring gegeven had kwamen de hoogste leiders delen in haar door God gegeven inzichten, onder wie vier pausen, twee keizers, vorsten als Eleonora van Aquitanie en Hendrik II van Engeland. In 1150 verhuisde Hildegard met haar nonnen naar Rupertsberg, bij de stad Bingen aan de Rijn. Het klooster floreerde en ze stichtte een tweede op de andere oever. De visioenen die zij tijdens haar leven had gezien lijken bij haar dood door velen te zijn gedeeld. Op de dag dat ze stierf, 81 jaar oud, zouden stralende kruisen en cirkels de hemel hebben verlicht, alsof haar volgelingen een blik van het hemelrijk werden gegund.
In de Middeleeuwen werden criminelen opgehangen. Na de terechtstelling werd het lijk losgesneden. Het stuk touw om de nek werd de 'stropdas' genoemd. Het is van oudsher geen symbool voor een glansrijk leven
De bedstee
Dit is een heel leuk gedichtje dat ik gevonden heb op internet geschreven door ene Erje
Wie kent hem nog de oude bedde stee
aan het voeteneind vaak een schoorsteen
Heerlijk warm kon je erin slapen
met zijn tweeën, drieën of ook alleen
Een paar klapdeuren in de kamer
het leek gewoon op een kamerkast
Onder de bedstee opslag van aardappelen
gelukkig zijn we daardoor niet vergast
Wij als kinderen moesten er slapen
ook als er twintig man op visite was
Dat we dan stiekem door de kieren keken
wisten visite, vader en moeder al ras
Toch was deze nostalgie een heerlijkheid
de bedstee komt nog maar weinig meer voor
Ik zou het heden ook te bekrompen vinden
benvoor kleineruimtes allergie`s hoor
12-10-2009
Georges Vandenberghe in de sprint
Georges Vandenberghe, een neef van mijn vader
° 28/12/1941 te Oostrozebeke en + 23/09/1983 te Brugge
Eerbetoon aan Kalbergwielrenner Georges Vandenberghe
OOSTROZEBEKE - Oostrozebekenaar Georges Vandenberghe (1941-1983) krijgt een eerbetoon.
Hij droeg in 1968 in de Ronde van Frankrijk elf dagen de gele trui.
Lieven Demedts organiseert, naar aanleiding van Kalbergommegang,
veertig jaar na deze prestatie de hulde. 'De renner werd op de Kalberg
geboren', zegt Demedts. Nog tot 27 juli worden in Café Joy's en Café De
Krieke legendarische Tourkrantjes van Het Volk uit 1968 tentoongesteld.
'Er zijn een aantal zeldzame exemplaren bij die ontsnapten aan de brand
bij uitgeverij Het Volk. De toegang is gratis.' Vandaag haalt Lieven
Demedts in rustoord Rozenberg samen met Adriën Delange herinneringen op
aan de Tour van 1968. 'Het publiek mag historische verhalen verwachten
over een fameus wielrennersgeslacht van de Kalberg waartoe behalve
Georges Vandenberghe ook Cyriel Nyssen (zijn oom) en Johan Bruyneel
behoren.' Demedts pakt ook uit met een nieuwe publicatie De Ronde van
Berghske. Tour '68. 'Hierin kunnen fans dag na dag de belevenissen van
Vandenberghe volgen die ook de meesterknecht van Eddy Merckx was.' Het
boekje kost 7,50 euro.
De Faemino-ploeg in 1970 met vooraan
(v.l.n.r.): Jos Spruyt, Pietro Di Caterina, Vic Van Schil, Roger Swerts,
Eddy Merckx, Italo Zilioli, Jos Huysmans, Julien Stevens. Daarachter:
Frans Mintjens, Georges Vandenberghe, Pietro Campagnari, Francesco
Desaymonet, Pietro Scandelli, Willy Monty en Lino Farisato. Op de derde
rij: Joseph Bruyère, Julien De Locht, Adelio Re, Willy Scheers, Roger
Kindt, Etienne Antheunis, Fernand Hermie en Tuur Van de Vijver.
21-10-2009
Het waren twee conincskinderen, een Middeleeuws minnelied
Vroeger had bijna niemand TV
Diepvriesschoetels bestonden nog niet
Er was nog geen microgolfoven
De anticonceptiepil bestond nog niet
Er waren geen bankkaarten om te betalen
Niemand had een computer thuis
De gsm bestond nog niet
Niemand had een vaatwasser
De automatische wasmachines hadden soms kuren
Men had geen droogkast, de was werd buiten gedroogd
Men ging elke zondag naar de mis
Vrijdags kwam er geen vlees op tafel
Veel meesters en juffen waren priesters en nonnen
De melkboer en de bakker leverden aan huis
De meimaand was de maand van Onze Lieve Vrouw
Elke familie had een vader en moeder
Men was nog niet op de maan geweest
Weinigen hadden een auto, vrouwen hadden nog geen rijbewijs
Kinderdagverblijven bestonden nog niet
Aids was er nog niet
We gingen regelmatig op bezoek bij ooms en tantes
Men had geen CD , DVD , VCR ... enkel LP's
Een chevrolet kostte rond de 40.000 frank
Diesel kostte 3 cent per liter
Men kocht snoep per cent
Een cola kostte 10 cent
29-12-2009
Medicamenten uit het verleden
Bayer's
Heroin
Een flesje
heroïne van Bayer. Tussen 1890 en 1910 werd heroïne verkocht als een
afgeleide van morfine die geen verslaving veroorzaakte.
Coca Wine Mercalfs Coca
wijn was een van de vele variëteiten cocaïne bevattende wijn. Iedereen zei
dat hij u een goed humeur bezorgde en hij werd eveneens als medicament
gebruikt.
Mariani wine De Mariani
wijn (1875) was ten tijde van paus Léon XIII de meest populaire Coca
houdende wijn. Paus Léon XIII had steeds een fles bij hem en hij kende aan
Angelelo Mariani (de producent) Vaticaans gouden medaille van het
toe.
Maltine coca wine Geproduceerd door Maltine Manufacturing Company uit New
York.Het werd
volwassenen aanbevolen een vol glas tijdens of na iedere maaltijd te
nemen. De kinderen een half glas.
A paper weight
Een
presse-papier met promotie voor C.F. Boehringer & Soehne (Manheim,
Duitsland). Zij waren er fier over om werelds grootste producent te zijn
van producten welke kinine en cocaïne bevatten.
Opium
voor astma
Olie om te
inhaleren met 40% alcohol en opium.
Cocaïne
tabletten(1900)
Alle acteurs, zangers, professoren en prekers moesten er hebben
voor maximale perforaties. Sensationeel om de stem te
verzachten.
Cocaïne
drops voor tandpijn
Erg populair
voor de kinderen in 1885. Zij verzachten niet alleen de tandpijn, zij
zorgden er ook voor dat de kinderen goedgehumeurd
werden
Opium
voor pas geborenen
Ze zullen er
zeker goed van geslapen hebben (niet enkel de opium, maar 46%
alcohol?!)
29-01-2010
Sollicitatieformulier Oostendse politie STAD OOSTENDE !
INSCHRIEVINGSPAPIEREN VOE DE POLLIESJE
Je naame: ......................
Je voornaame: ..................
Je lapnaame: ...................
Je wuuf eur naame:.........................................
Je tillefong Numroo:...........................................
Seks: vint, wuf, voede twéé ( lisbies, omo ) (*) schrappn wattatter nie past
Kienders bie je eiste wuf:.................... Kienders bie je tweide wuf:....................
en bie eenander:.................
Numero vaje véloplak:.......................
Otto ploate:...........................
Waffer kleur ejje gie van vel :...................van oar:.....................Kort Lank
Kiek je scheel? ............. Zieje doof? .........
De moate vajje kol: ............... vajje sluffers:.................vajje schoe........
De moate vajje kop :...............(voer e kepi ziender mo juuste klééne moaten) Wien ister de derde keuninck van Belgie? Berten - Vandelanotte - Boedewien (*)
Kajjegie schrieven? ................ Kajjegie lezen? ................. Kajjegie tellen? ................ en toe oevele (oenderd is 't maximum): . Oevele is één en één? elve - twéé - vuuve (*) Kajje gie verschillende toalen? Waffer:................................. Kajjegie Frans klappen? Met oar - zoender oar (*)
Iengels met of zoender warme patatte in je muulle Slap je gie tusschen lakens? mé joen wuuf. mee enander wuuf (*) Ka
je gie met e motto rien? ................ (Daddes nogol belangriek want
der zien der mo viere die kunnen rien en der zien vele motos we!) In waffer ploeg wilje gie zitten? s'nuchens - s'achternoens - olleene mo de zundag (*)
Je kafeetjes? Bie de rosten - in den aviso, de paloma - in de kantiene van de vismiene (*)
Oe rap ejje gie e stik in je kloten? Achter tien pienten? Achter e flesche giniever? Achter e baksje trappiest? (*) (Voe wiekagent te worden moeje kunn twientig pienten drinken en je moe nog koppabel zien voe alleine thus te graken!)
Die papieren binnenbriengen voo diessedaagenuchtent en mé e bitje schance en e lange noarme zie je gie int nieuw koader.
Je moe ieroender zelve téékenen !!! .. of X, je kut loater leiren teikenen beist dajje prosessen schrieft!!
09-04-2010
GEMEENTELIJK SPOTNAMEN en hun ONTSTAAN
GEMEENTELIJK SPOTNAMEN en hun ONTSTAAN
Spotnamen, spotverhalen, domme gezegden en geestigheden hebben altijd
bij de mensen in een hoge gunst gestaan. De mens heeft steeds heel
gaarne met zijn nabuur gespot! Zulks was reeds het geval in de oudheid.
Tijdens de middeleeuwen en later ging het er al even erg aan toe. De
naijver en afgunst die onze gemeenten bezielden was misschien wel de
hoofdoorzaak van de gegeven spotnamen. Een tweede reden waaraan het
ontstaan van spotnamen te wijten is, was de afzondering van de
verschillende plattelandsdorpen. Er was gebrek aan gemeenschapswegen en
er waren ook geen verkeersmiddelen. Onze voorouders bleven steeds
binnen de perken van hun eigen gemeente en ze kwamen zelden of nooit in
contact met de bewoners van andere dorpen, zodat ze mekaar voor
vreemdelingen aanzagen. Dit alles gaf aanleiding tot wederzijds
wantrouwen en onderlinge vijandschap. Om met de bewoners van de nabij
gelegen dorpen te schimpen, nam men alles te baat. De kleinste
gebeurtenis, het minste feit, werd verdraaid, vergroot en rondgebazuind.
Deze feiten lagen dan meestal aan de basis van de spotnaam. Onze
voorouders waren beslist niet kieskeurig met het kiezen van hun namen.
Sommige schimpnamen waren wel wat plat en realistisch. Eens de spotnaam
in voege, werd deze dan overgeleverd van geslacht tot geslacht.
De bijnaam van de Bruggelingen is Brugse zotten. Deze bijnaam danken
ze aan volgende legende: nadat ze Maximiliaan I van Oostenrijk voor een
tijd gevangen hadden genomen, verbood deze het houden van een jaarmarkt
en andere festiviteiten. In een poging om hem te sussen, hield Brugge
voor hem een groot feest en vroeg daarna voor de toelating opnieuw een
jaarmarkt te houden, belastingen te mogen innen én ... het bouwen van
een nieuw zothuis. Hij antwoordde: Sluit alle poorten van Brugge en je
hebt een zothuis!.
Eind 19e eeuw waren de taken duidelijk gescheiden,
De man was de baas en was druk bezig het huishouden te vermijden.
De moeder had van de kinderen geen last,
En haalde maar weer de zwabber uit de kast.
Vrouwen en meisjes waren niet goed genoeg voor mannenwerk,
Ze verzetten geen stap buitens huis en kerk.
Men zei dat vrouwen dom moesten blijven,
Op schoolde leerde ze nog net lezen en schrijven.
De industrie werd snel groot,
Maar de vrouwen zaten nog in nood.
Dus begonnen vrouwen zich te verzetten tegen de onderdrukking van de
man,
Ze besefte dat het ook anders kan.
De vrouwen zochten elkaar op om samen sterk te staan,
Om iets te doen aan het onrecht wat hen werd aangedaan.
Alleta Jacobs was het vrouwen boegbeeld,
Ze deed als eerste vrouw universiteit, ze had zich niet verveeld.
Deze feministische golf stond voor gelijke rechten,
De vrouwen moesten voor gelijke kansen vechten.
Het kiesrecht was is 1919 verkregen.
Maar de vrouwen bleven boenen en vegen.
Vanaf 1921 kwam er meer begrip voor de vrouwen,
Ze werden door de man nu minder onder de duim gehouden.
Hoewel de man de ernst van het huishouden wel ziet,
Veranderde de positie van de vrouw niet.
Soms werkte ze in plaats van het huishouden,
Maar ze werden ontslagen zo gauw ze trouwde.
Het hebben van een bankrekening was iets was niet kon,
Er gold zelfs code Napoleon
De mannen hadden de vrouwen nog steeds in de tang,
Er kwam een tweede feministische golf op gang.
Tijdens de oorlog hadden de vrouwen mannen werk gedaan,
Maar na de oorlog kregen de mannen weer hun oude baan.
De meisjes mochten naar het middelbaar en hoger onderwijs,
Ze wilde gelijk worden maar het was nog een lange reis.
Ook technische ontwikkelingen zorgde voor verschil,
Huishoudelijke apparaten voldeden aan hun wil.
Met goedkeuring van de kerk gingen ze aan de pil,
De vrouw bepaald nu zelf hoeveel kinderen ze wil.
De gezinnen werden hierdoor klein,
De vrouwen hadden meer tijd en dat vonden ze fijn.
De welvaart steeg na wereldoorlog twee
Meer arbeidskrachten waren nodig en de vrouwen deden mee.
Het startpunt in Nederland werd hier toegeschreven aan Joke Smit
Met het artikel het onbehagen van de vrouw kwam ze met serieuze shit.
De tweede feministische golf was in 1965 echt een feit,
De vrouwen wilde meer zijn dan een huismeid.
De dolle
Minas vochten voor hun welzijn,
Gratis de pil, zo hielde de gezinnen klein.
Baas in eigen buik, was de leus.
Kinderen ja of nee, aan vrouwen de keus.
Ze waren voor de abortus wet,
Voor meer pret in bed.
In de jaren 70 werden de vrouwen mishandeld en verkracht.
De mannen toonde hiermee hun macht.
Zes vrouwen verzetten zich hiertegen,
Ze konden in het blijf van mijn lijf huis schuilen tegen de klappen
regen.
Nu hebben ze eindelijk een baan,
Zijn ze nog niet tevreden waar ze in de maatschappij staan.
Hoge functies is hun nieuwe streven
Ze moeten altijd wat te zeuren hebben in hun leven.
(Zucht) Vrouwen .
Moeten stoppen met mouwen
Je kunt beter bier brouwen
Of wiet verbouwen
Kippen houden
Stenen sjouwen
Huizen bouwen
Vliegtuigjes vouwen
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek