Zoeken in blog

Archief per maand
  • 07-2016
  • 05-2016
  • 11-2011
  • 06-2010
  • 04-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
    Inhoud blog
  • Fotobewerkingen
  • Ghent in Motion
  • Leuven tijdens de oorlogsjaren
  • Het uitkeringsboekje
  • Huisvrouwen gedicht
  • GEMEENTELIJK SPOTNAMEN en hun ONTSTAAN
  • Sollicitatieformulier Oostendse politie STAD OOSTENDE !
  • Medicamenten uit het verleden
  • Veranderde tijden
  • Het waren twee conincskinderen, een Middeleeuws minnelied
  • Georges Vandenberghe, een neef van mijn vader
  • Georges Vandenberghe in de sprint
  • De bedstee
  • De stropdas
  • Oude schoolfoto's
  • De Domaniale Mijn
  • Hildegards mystieke visioenen
  • De schandpaal in de 18de Eeuw
  • Oude beroepen
  • Leopold II wilde Nederland binnenvallen
  • Het studenten lied "De Blauwvoet "door Albrecht Rodenbach
  • Wet op zondagsrust
  • Pyramide van het kapitalistisch systeem
  • Emile Claus en het landleven
  • De guldensporenslag (video's)
  • Moordaanslag op koning Leopold
  • Koningin Maria Hendrika
  • Radio in de jaren negentiendertig, -veertig en -vijftig
  • Nog enkele oude foto's
  • De Titanic loopt op een ijsberg
  • De tafels van de Heilige Geest te Leiden
  • World War One: 1914 - 1918 Map
  • Wij heren van Zichem
  • Parijs in 1900
  • Oslo in 1890
  • Begin van de oorlog 1940
  • Bezet Gent in 1940
  • Onze E40 op 21 april 1956
  • De normen die ons vroeger werden gegeven
  • Mechanische klokken
  • Hoe wist men vroeger hoe laat het was ?
  • Human statue of Liberty
  • Tijden van vroeger
  • Foto's van Oostende rond 1900
  • De elektrische tram
  • Het Lourdes van het Noorden
  • Betoverde mensen en dieren
  • De stropdragers van Gent
  • Kristallnacht 1938
  • Uittreksel uit een Katholiek schoolboek voor de afdeling “Huishoudkunde” voor meisjes uitgegeven in 1960.
  • Zondagsrust en winterpret
  • In de Westhoek leeft de Grote oorlog voort
  • Ieper, 22 april 1915
  • Staden, De bevrijding in 1944
  • De Eerste Wereldoorlog : foto's van de ruines van Staden
  • De levensomstandigheden na de oorlog 14-18
  • De slag aan de Yzer, oktober 1914
  • De maand november
  • De bevalling en keizersnede
  • De spoorwegen
  • Niezen (Bijgeloof)
  • De bedevaart ter ere van Sint-Lieven, heel rumoerig
  • De kermis, een feest voor gans de parochie
  • Ziekenvervoer in de tijd dat er nog geen ziekenwagens waren
  • Odegand
  • De maand oktober
  • De Botermarkt en het Luizengevecht te Gent eind 1800
  • Wegens protestantisme terechtgestelden te Gent tussen 1530 - 1555
  • Enkele rariteiten
  • Postduiven, helden in de Eerste Wereldoorlog
  • De Keyserlei en de Bijlengang te Antwerpen
  • De maand september
  • De gruwelen van het Gravensteen
  • De ajuinmarkt te Ledeberg
  • Foto's van Ledeberg
  • Ledeberg, 8 juni 1904
  • Belgisch-Kongo
  • Kongo-Vrijstaat
  • Leopoldstad (foto's)
  • Nationaal volkslied Belgie (Brabaconne)
  • Vrijheid van taal
  • Het Vlaams Volkslied
  • Goya en Pieter Bruegel (de Oude)
  • Maurice Maeterlinck
  • "Mijn Gent" door Frans Babbelaar
  • Inschraavingspapier veur fliek (polliese Gent)
  • Mandenmakers en klompenmakers
  • Priester Adolf Daens
  • De aftocht vd Nederlandse ruiterij en het Voorlopig Bewind
  • De onafhankelijkheid van Belgie
  • De stomme van Portici
  • Dante Alighieri, leven en werk
  • Westvlaamse gezegden
  • Iman Maleki
  • De eerste trein van Brussel naar Mechelen in 1835
  • Spoorlijn Brussel-Mechelen 5 mei 1835
  • Oude treinen
  • Dagboek van een herdershond.
  • "De wiite van Zichem" door Ernest Claes
  • "De vondeling van Ameland" van Boudewijn De Groot
  • Rouwbrieven uit West-Vlaanderen
  • De straffende schoolmeester, De catechismusles
  • De schoolmeester
  • Dorpsschooltjes
  • Beelden, landkaarten en teksten van Vlaanderen in het verleden en heden
  • Het boerenleven
  • De dagindeling in het klooster
  • De maand augustus
  • Het kind in de abdij tijdens de Middeleeuwen
  • Vondelingen, wezen en verlaten kinderen.
  • Arbeidersbuurt en de Vooruit op de Vrijdagsmarkt te Gent (1901)
  • Waterloo
  • Voor Outer en Heerd
  • De Boerenkrijg
  • De maand juli
  • Het oogsten en dorsen
  • Hondenslagers in 1512 te Gent
  • Kadavers onder de grond.
  • Enkele sites met West Vlaamse dialecten.
  • De Suisse
  • Moorkinderen in Gent
  • De fransmans en de seizoenarbeid
  • Het leven aan boord van de schepen op weg naar Amerika
  • De Vlaamse emigratie
  • De mode in 1858
  • Het werkmansboekje van de arbeider in de 19de eeuw
  • De verhouding tussen man en vrouw in de 19de eeuw
  • De watervoorziening in de 19de eeuw
  • Licht en warmte in de 19de eeuw
  • " Bei uns in Deutschland "(1919) door Ernest Claes
  • Millet, Jean Francois (1814 - 1875)
  • De pad
  • Het gebruik van koffie
  • Pierre-Auguste Renoir (1841-1919)
  • De laatste woorden van Lodewijk Bakelandt
  • Bakelandt en de roversbende van het Vrijbos
  • Het ontspanningsleven van de kleine man
  • Gentse stadsgezichten
  • Marieke door Jacques Brel
  • Oude prentkaarten met kinderen
  • Heksen vliegen
  • Heksenproeven
  • De kat in de geschiedenis.
  • " Een beetje meer alleen " Johan Verminnen
  • De plattelandsbevolking in de 17de eeuw
  • De stedelijke bevolking in de 17de eeuw
  • De Pest, een straf van God
  • De Zwarte Dood in Europa
  • De fiets
  • Uit de gazette van Gent, 19 januari 1872
  • Fabrieksgalmen door Julius P. Vuylsteke
  • De textielindustrie in Vlaanderen rond 1900
  • Een wagenmakerij van rond 1890
  • De maand juni
  • Het bijgeloof van de vissers
  • Edith Holden, De vreugde van het landleven
  • De maand mei
  • De republikeinse kalender
  • De loteling van Hendrik Conscience (1850)
  • Trommel voor loting van soldaten.
  • Boerenpsalm van Felix Timmermans
  • Ambachten
  • Schilden van ambachten
  • "Volle maan" van Johan Verminnen
  • Volle maan
  • De magie van de maan
  • De magische krachten van het zout
  • Oude postkaarten met tuinen
  • Volksgeneeskunde
  • Postkaarten Gent
  • De mode rond het midden van de twintigste eeuw
  • Volksgeloof en bijgeloof in Vlaanderen
  • "Het advertentiebriefje" door Cyriel Buysse
  • Oude paaskaartjes van rond 1950
  • De heldenstrijd der Maquis
  • Maurice Waha, de grote held van Luik in 1944
  • "De geneesheer der armen", een boekje uit 1928
  • "Nu weet ik het" door Ko Van Dijk
  • Kerkhofblommen door Guido Gezelle in 1858
  • Sterven in vroegere tijden.
  • "Het dorp" door Wim Sonneveld
  • Kantwerksters te Brugge
  • Oude postkaarten van Gent
  • Het huwelijk vroeger.
  • Langs het tuinpad van mijn vaderen
  • Mijn ouderlijk huis
  • GELUKKIG ZIJN
  • Kwestie Suez Kanaal in oktober 1956
  • Koninklijke Katholieke Harmonie "De Verenigde Vrienden" van Staden
  • School foto , Onze Lieve Vrouw Presentatie te Ledeberg
  • Alicia Rosalia Pladet, echtgenote van Petrus Theofiel Deleye
  • De evangelien vanden spinrocke, een verboden volksboek.
  • De vele vooroordelen bij de geboorte vroeger
  • Kindjes kwamen vroeger uit de prei.
  • Fanny Deleye,
  • Petrus Theophilis Ludovicus Deleye, vader van Fanny Deleye
  • Ben je geboren voor 1960
  • De Ockers in Nederland
  • Oom Cyriel Ockers uit Amerika op bezoek bij broers en zussen
  • Lodewijk Ockers en Fanny deleye
    De familie Everaerdt en aanverwanten
    Met fotos en verhalen over vroeger.
    12-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Emile Claus en het landleven
    Emile Claus werd geboren in 1849 te Sint-Eloois-Vijve en hij stierf te Astene in 1924
    Hij was de belangrijkste vertegenwoordiger van het impressionisme in België.
    Hij bewonderde het Franse impressionisme en paste deze stijl toe in de realistische uitbeelding van zijn vertrouwde plattelandsomgeving.
    Claus werd door schrijvers en schilders van zijn tijd op de handen gedragen.
    Emile Claus liet zich in zijn werken vaak inspireren door de Leie, zijn omgeving en het werk op het platteland.









    15-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pyramide van het kapitalistisch systeem
    Dit is een poster uit 1911




    De arbeiders staan aan de voet van de ‘piramide van onderdrukking’. Hun arbeid ondersteunt het rijke leven van de burgerij, het leger, de clerus en de monarchie, 1901. Institut Emile Vandervelde, Brussel


    16-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wet op zondagsrust
    Op 26 juli 1905 werd de wet op zondagsrust afgekondigd, deze had betrekking op alle arbeiders en bedienden, zowel volwassenen als minderjarigen.
    Het wetsvoorstel werd ingediend door de socialisten en door een deel van de katholieke rechtervleugel.
    Het voorstel viel helemaal niet in goede aarde bij vele doctrinaire katholieken en liberalen die daarin een aanslag op het vrije ondernemerschap zagen.
    Daarnaast waren de meeste liberalen, zelfs als ze het principe van de verplichte arbeidsrust aanvaardden, ertegen gekant omdat ze er een bemoeienis van de kerk inzagen. Liever kozen ze voor een willekeurige dag in de week. Deze regeling zou echter weer tot gevolg hebben dat, indien man en vrouw werken, beiden niet dezelfde rustdag zouden hebben.
    De wet sprak overigens niet van verplichte rust maar van een verbod om loontrekkenden te laten werken op zondag, behalve huispersoneel en familieleden. 

    18-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Het studenten lied "De Blauwvoet "door Albrecht Rodenbach
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Nu het lied der Vlaamse zonen,

    nu een dreunend kerelslied,

    dat in wilde noordertonen

    uit het diepste ons herten schiet.

     

     

    Ei! het lied der Vlaamse zonen,

    met zijn wilde noordertonen,

    met het oude Vlaams Hoezee.

    Vliegt de blauwvoet? Storm op zee!

     

     

    't Wierd gezeid dat Vlaanderen groot was,

    groot scheen in der tijden wolk,

    maar dat Vlaanderland nu dood was,

    en het vrije kerelsvolk.

     

     

    Maar dan klonk een stemme krachtig

    over 't oude noordzeestrand

    en het stormde groots en machtig,

    in dat dode Vlaanderland.

     

     

    En hier staan wij, 't hoofd omhoge,

    vuisten siddrend, kokend bloed;

    vlam in 't herte, vlam in de oge,

    en ons naam ons trillen doet!

     

     

    Van de blonde noordse stranden,

    dwang en buigen ongewend,

    onze vaders herwaarts landden,

    leden, streden, ongetemd.

     

     

    Ja wij zijn der Vlamen zonen,

    sterk van lijve, sterk van ziel,

    en wij zou'n nog kunnen tonen,

    hoe de klauw der Klauwaerts viel.

     

     

    Op ons vane vliegt de Blauwvoet,

    die voorspelt het zeegedruis,

    en de Leeuw er met zijn klauw hoedt

    't lieve dierbaar Christi kruis.

     

     

    Weg de bastaards, weg de lauwaards.

    ons behoort het noordzeestrand,

    ons de kerels, ons de Klauwaards,

    leve God en Vlaanderland!


    De Blauwvoet is het bekende strijdlied van de katholieke Vlaamse studentenbeweging. Het wordt ook "Het lied der Blauwvoeten" of "Nu het lied der Vlaamse zonen" genoemd, naar de eerste regel van het lied. Het was oorspronkelijk het strijdlied van de 19e eeuwse studentenbeweging Blauwvoeterij.

     

    Het lied werd door Albrecht Rodenbach gedicht op 25 september 1875. De muziek werd gecomponeerd door Emiel Hullebroeck. Er bestaat ook een minder bekende toonzetting van Johan Destoop.

     

    Het lied past in de strijdlyriek van de 19de-eeuwse Romantiek.

     

    Het lied wordt nog gezongen in sommige KSA-bonden, die zich als erfgenaam beschouwen van de katholieke Vlaamse Studentenbeweging

     


     


    24-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leopold II wilde Nederland binnenvallen
    http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleid=DMF24062009_010



    25-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oude beroepen
    Slide 4 Slide 2 Slide 1 Slide 3 Lantaarnopsteker op ladder



    Jagen : trekken van een boot. Man en vrouw trekken een vrachtschip door een binnenkanaal in 1931

    Poppenkastspeler op weg met zijn poppenkast in 1935

    Melkboer in 1956


    09-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De schandpaal in de 18de Eeuw
    Bij schandstraffen of kaakstraffen, werden delinquenten openbaar vernederd. Zij zouden al in de Oudheid voorgekomen zijn. Hun grootste bloei kenden ze in de Middeleeuwen en in de Moderne Tijden, om slechts in de negentiende eeuw te verdwijnen. In Belgie zijn ze pas afgeschaft bij het invoeren van het nieuwe strafwetboek van 1867, zij het dat er reeds in 1834 en 1849 ernstige pogingen werden ondernomen om deze straffen te weren. Als hoofdstraf werd de kaakstraf uitgesproken voor kleine vergrijpen als verboden kansspelen, valsspelen, valse aanklacht, meineed, godslastering, overspel, bigamie, koppelarij, prostitutie, landloperij, kleine diefstallen, het zingen van schunnige liederen, laster en vechtjasserij.
    Schandpalen werden ook gebruikt voor andere doeleinden zoals het tentoonstellen van afgesneden lichaamsdelen, van namen van voorvluchtigen, en soms ook voor het afficheren van verordeningen.
    De schandstraf werd uitgevoerd op een dag en uur dat er veel volk op straat was, bijvoorbeeld op een marktdag tussen 10 en 12 uur.
    Door de schuldige aan de paal vast te ketenen, werd hij aan de algemene bespotting prijsgegeven. In principe beschikte elke heerlijkheid met hoge rechtspraak op het einde van het Ancien Regime over een schandpaal.
    Na de verovering van onze gewesten door de Fransen vielen de schandpalen weg omdat ze een symbool waren van de feodale heerschappij van lokale heren. De schandstraffen werden echter al in 1791 opnieuw ingevoerd.





    18-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hildegards mystieke visioenen
    Toen vrouwen nauwelijks kansen en nog minder waardering kregen, was de Duitse abdis Hildegard van Bingen, een uitzondering. Zij was mysticus, dichter, wetenschapper, genezer, profeet, prediker, componist en maatschappijcriticus. Zij was zeker één van de opmerkelijkste figuren in het middeleeuwse Europa.
    Hildegard werd geboren in 1908, in een adelijke familie, die woonde in de buurt van de domstad Mainz aan de Rijn.
    Op 3 jarige leeftijd kreeg ze haar eerste visioenen, die vergezeld gingen met een verblindend licht. Misschien mede daarom vertrouwden haar ouders haar opvoeding en opleiding toe aan Jutta, een heilige vrouw en overste van het nonnenklooster van een benedictijner-abdij in de buurt.
    Ze leerde heel veel van haar, en na Jutta's dood volgde Hildegard, toen 38j, haar op als abdis.
    Uit onzekerheid over de bron van haar visioenen had Hildegard er nooit veel over gesproken. Toen ze abdis werd, kreeg ze een visioen dat haar leven voorgoed zou veranderen. De hemel opende zich en een verblindend, uitzonderlijk helder licht vulde haar hoofd. God gaf haar het bevel alles op te schrijven wat ze zag en hoorde.
    Met grote tegenzin begon ze alles op te schrijven, heel gedetailleerd met beelden over onderwerpen als de val van Lucifer, de schepping en het Laatste Oordeel.
    "Mijn geest was getransformeerd " schreef ze later over deze periode, " het was alsof ik mezelf niet meer kende, alsof uit Gods hand regendruppels neervielen op mijn ziel ".
    Velen wilden haar echter bijzonder graag kennen. Nadat de kerk haar goedkeuring gegeven had kwamen de hoogste leiders delen in haar door God gegeven inzichten, onder wie vier pausen, twee keizers, vorsten als Eleonora van Aquitanie en Hendrik II van Engeland.
    In 1150 verhuisde Hildegard met haar nonnen naar Rupertsberg, bij de stad Bingen aan de Rijn. Het klooster floreerde en ze stichtte een tweede op de andere oever.
    De visioenen die zij tijdens haar leven had gezien lijken bij haar dood door velen te zijn gedeeld. Op de dag dat ze stierf, 81 jaar oud, zouden stralende kruisen en cirkels de hemel hebben verlicht, alsof haar volgelingen een blik van het hemelrijk werden gegund.

    http://www.youtube.com/watch?v=-_DM07FP7B4&feature=related

    http://www.hildegardvanbingen.nl/

    31-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Domaniale Mijn
    http://www.domanialemijn.nl/















    08-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oude schoolfoto's








    05-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De stropdas
    In de Middeleeuwen werden criminelen opgehangen.
    Na de terechtstelling werd het lijk losgesneden.
    Het stuk touw om de nek werd de 'stropdas' genoemd.
    Het is van oudsher geen symbool voor een glansrijk leven

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De bedstee
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Dit is een heel leuk gedichtje dat ik gevonden heb op internet geschreven door ene Erje



    Wie kent hem nog de oude bedde stee

    aan het voeteneind vaak een schoorsteen

    Heerlijk warm kon je erin slapen

    met zijn tweeën, drieën of ook alleen

     

    Een paar klapdeuren in de kamer

    het leek gewoon op een kamerkast

    Onder de bedstee opslag van aardappelen

    gelukkig zijn we daardoor niet vergast

     

    Wij als kinderen moesten er slapen

    ook als er twintig man op visite was

    Dat we dan stiekem door de kieren keken

    wisten visite, vader en moeder al ras

     

    Toch was deze nostalgie een heerlijkheid

    de bedstee komt nog maar weinig meer voor

    Ik zou het heden ook te bekrompen vinden

    ben  voor kleine  ruimtes allergie`s hoor


    12-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Georges Vandenberghe in de sprint
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Georges Vandenberghe, een neef van mijn vader
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
     

     ° 28/12/1941 te Oostrozebeke en + 23/09/1983 te Brugge

    Eerbetoon aan Kalbergwielrenner Georges Vandenberghe

    OOSTROZEBEKE - Oostrozebekenaar Georges Vandenberghe (1941-1983) krijgt een eerbetoon.

    Hij droeg in 1968 in de Ronde van Frankrijk elf dagen de gele trui.

    Lieven Demedts organiseert, naar aanleiding van Kalbergommegang, veertig jaar na deze prestatie de hulde. 'De renner werd op de Kalberg geboren', zegt Demedts. Nog tot 27 juli worden in Café Joy's en Café De Krieke legendarische Tourkrantjes van Het Volk uit 1968 tentoongesteld. 'Er zijn een aantal zeldzame exemplaren bij die ontsnapten aan de brand bij uitgeverij Het Volk. De toegang is gratis.' Vandaag haalt Lieven Demedts in rustoord Rozenberg samen met Adriën Delange herinneringen op aan de Tour van 1968. 'Het publiek mag historische verhalen verwachten over een fameus wielrennersgeslacht van de Kalberg waartoe behalve Georges Vandenberghe ook Cyriel Nyssen (zijn oom) en Johan Bruyneel behoren.' Demedts pakt ook uit met een nieuwe publicatie De Ronde van Berghske. Tour '68. 'Hierin kunnen fans dag na dag de belevenissen van Vandenberghe volgen die ook de meesterknecht van Eddy Merckx was.' Het boekje kost 7,50 euro.



    De Faemino-ploeg in 1970 met vooraan (v.l.n.r.): Jos Spruyt, Pietro Di Caterina, Vic Van Schil, Roger Swerts, Eddy Merckx, Italo Zilioli, Jos Huysmans, Julien Stevens. Daarachter: Frans Mintjens, Georges Vandenberghe, Pietro Campagnari, Francesco Desaymonet, Pietro Scandelli, Willy Monty en Lino Farisato. Op de derde rij: Joseph Bruyère, Julien De Locht, Adelio Re, Willy Scheers, Roger Kindt, Etienne Antheunis, Fernand Hermie en Tuur Van de Vijver.




    21-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het waren twee conincskinderen, een Middeleeuws minnelied

    Het waren twee conincskinderen,

    si hadden malcander so lief,

    si conden bi malcander niet comen,

    het water was veel te diep.

     

    Wat stac si op ? drie keersen,

    drie keersen van twaelf int pont,

    om daer mee te behouden

    sconincs sone, van jaren was jonc.

     

    Met een quam daer een besje,

    Een oude venijnde bes,

    en die blies uit die keersen,

    daer verdronker dien jonghen helt.

     

    ‘Och moeder', seidese, 'moeder,

    mijn hoofje doet mijnder so wee!

    Mocht icker een cort half uertje

    spanceren al langhes de see!'

     

    'Och dochter', seidese, 'dochter,

    alleen en meucht ghi niet gaen,

    wect op uw joncste suster

    en later die met u gaen' .

     

    'Mijn alderjoncste suster

    dat is also cleinen kint,

    si pluct maer al de roosjes

    die si in haer weghen vint.

     

    Si pluct maer al de roosjes

    en die bladertjes laet si staen,

    dan segghen maer alle de lieden:

    Dat hebben conincs kindren ghedaen'.

     

    De moeder ghinc nae de kerke,

    de dochter ghinc haren ganc,

    si ghinc maer also verre

    daer si haer vaders vischer vant.

     

    ‘Och, vischer’, seidese, ‘vischer,

    mijn vaders vischerkijn!

    Woudt ghi een weinich vischen,

    tsoud u wel ghelonet sijn'.

     

    Hi smeet sijn net int water,I

    de lootjes die ghinghen te gront,

    hoe haest was daer ghevischet

    sconincs sone, van jaren was jonc.

     

    Wat troc si van haer hande?

    Een vingherlinc root van gout:

    ‘Houdt daer, mijns vaders vischer!

    Daer isser den lone van jou'.

     

    Si nam hem in haer armen,

    si custen hem voor sijn mont:

    ‘Och mondelinc, cost ghi spreken!

    Och hertje, waert ghijder ghesont!'

     

    Si nam hem in haer armen,

    si spronker mee in de see:

    ‘Adieu mijn vader en moeder!

    Van uw leven siet ghi mi niet weer.

     

    ‘Adieu mijn vader en moeder,

    mijn vriendekens alle ghelijc,

    adieu mijn suster en broeder!

    Ic vaerder nae themelrijc.’


    23-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veranderde tijden

    Vroeger had bijna niemand TV
    Diepvriesschoetels bestonden nog niet
    Er was nog geen microgolfoven
    De anticonceptiepil bestond nog niet
    Er waren geen bankkaarten om te betalen
    Niemand had een computer thuis
    De gsm bestond nog niet
    Niemand had een vaatwasser
    De automatische wasmachines hadden soms kuren
    Men had geen droogkast, de was werd buiten gedroogd
    Men ging elke zondag naar de mis
    Vrijdags kwam er geen vlees op tafel
    Veel meesters en juffen waren priesters en nonnen
    De melkboer en de bakker leverden aan huis
    De meimaand was de maand van Onze Lieve Vrouw
    Elke familie had een vader en moeder
    Men was nog niet op de maan geweest
    Weinigen hadden een auto, vrouwen hadden nog geen rijbewijs
    Kinderdagverblijven bestonden nog niet
    Aids was er nog niet
    We gingen regelmatig op bezoek bij ooms en tantes
    Men had geen CD , DVD , VCR ... enkel LP's
    Een chevrolet kostte rond de 40.000 frank
    Diesel kostte 3 cent per liter
    Men kocht snoep per cent
    Een cola kostte 10 cent


    29-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Medicamenten uit het verleden




     

    Bayer's Heroin

    Een flesje heroïne van Bayer. Tussen 1890 en 1910 werd heroïne verkocht als een afgeleide van morfine die geen verslaving veroorzaakte.





    Coca Wine
    Mercalf’s Coca wijn was een van de vele variëteiten cocaïne bevattende wijn. Iedereen zei dat hij u een goed humeur bezorgde en hij werd eveneens als medicament gebruikt.





    Mariani wine 
    De Mariani wijn (1875) was ten tijde van paus Léon XIII de meest populaire Coca houdende wijn. Paus Léon XIII had steeds een fles bij hem en hij kende aan Angelelo Mariani (de producent) Vaticaans gouden medaille van het toe.





    Maltine coca wine
    Geproduceerd door Maltine Manufacturing Company uit New York. Het werd volwassenen aanbevolen een vol glas tijdens of na iedere maaltijd te nemen. De kinderen een half glas.





    A paper weight

    Een presse-papier met promotie voor C.F. Boehringer & Soehne (Manheim, Duitsland). Zij waren er fier over om werelds grootste producent te zijn van producten welke kinine en cocaïne bevatten.






    Opium voor astma                  

     Olie om te inhaleren met 40% alcohol en opium.






    Cocaïne tabletten(1900) 

    Alle acteurs, zangers, professoren en prekers moesten er hebben voor maximale perforaties. Sensationeel om de stem te verzachten.





    Cocaïne drops voor tandpijn 

    Erg populair voor de kinderen in 1885. Zij verzachten niet alleen de tandpijn, zij zorgden er ook voor dat de kinderen goedgehumeurd werden



    Opium voor pas geborenen

    Ze zullen er zeker goed van geslapen hebben (niet enkel de opium, maar 46% alcohol?!)




    29-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sollicitatieformulier Oostendse politie STAD OOSTENDE !
    INSCHRIEVINGSPAPIEREN VOE DE POLLIESJE

    Je naame: ......................

    Je voornaame: ..................

    Je lapnaame: ...................

    Je wuuf eur naame:.........................................


    Je tillefong Numroo:...........................................

    Seks: vint, wuf, voede twéé ( lisbies, omo )
    (*) schrappn wattatter nie past

    Kienders bie je eiste wuf:....................

    Kienders bie je tweide wuf:....................

    en bie eenander:.................

    Numero vaje véloplak:.......................


    Otto ploate:...........................

    Waffer kleur ejje gie van vel :...................van oar:.....................Kort Lank

    Kiek je scheel? .............   Zieje doof? .........

    De moate vajje kol: ...............   vajje sluffers:.................vajje schoe........

    De moate vajje kop :...............(voer e kepi ziender mo juuste klééne moaten)
    Wien ister de derde keuninck van Belgie?    Berten     -     Vandelanotte  -     Boedewien (*)

    Kajjegie schrieven? ................
    Kajjegie lezen? .................
    Kajjegie tellen? ................ en toe oevele (oenderd is 't maximum): .
    Oevele is één en één?     elve  -   twéé  -  vuuve  (*)
    Kajje gie verschillende toalen?  Waffer:.................................
    Kajjegie Frans klappen?  Met oar - zoender oar (*)

    Iengels met of zoender warme patatte in je muulle
    Slap je gie tusschen lakens? mé joen wuuf. – mee
    enander wuuf  (*)
    Ka je gie met e motto rien? ................ (Daddes nogol belangriek want der zien der mo viere die kunnen rien en der zien vele motos we!)
    In waffer ploeg wilje gie zitten?  s'nuchens  - s'achternoens - olleene mo de zundag  (*)

    Je kafeetjes?  Bie de rosten - in den aviso, de paloma - in de kantiene van de vismiene (*)


    Oe rap ejje gie e stik in je kloten?
    Achter tien pienten?
    Achter e flesche giniever?
    Achter e baksje trappiest? (*)
    (Voe wiekagent te worden moeje kunn twientig pienten drinken en je moe nog koppabel zien voe alleine thus te graken!)

    Die papieren binnenbriengen voo diessedaagenuchtent en mé e bitje schance en e lange noarme zie je gie int nieuw koader.

    Je moe ieroender zelve téékenen !!!

    ……………………………….. of X, je kut loater leiren teikenen beist dajje prosessen schrieft!!


    09-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GEMEENTELIJK SPOTNAMEN en hun ONTSTAAN

    GEMEENTELIJK SPOTNAMEN en hun ONTSTAAN

     

    Spotnamen, spotverhalen, domme gezegden en geestigheden hebben altijd bij de mensen in een hoge gunst gestaan. De mens heeft steeds heel gaarne met zijn nabuur gespot! Zulks was reeds het geval in de oudheid. Tijdens de middeleeuwen en later ging het er al even erg aan toe. De naijver en afgunst die onze gemeenten bezielden was misschien wel de hoofdoorzaak van de gegeven spotnamen. Een tweede reden waaraan het ontstaan van spotnamen te wijten is, was de afzondering van de verschillende plattelandsdorpen. Er was gebrek aan gemeenschapswegen en er waren ook geen verkeersmiddelen. Onze voorouders bleven steeds binnen de perken van hun eigen gemeente en ze kwamen zelden of nooit in contact met de bewoners van andere dorpen, zodat ze mekaar voor vreemdelingen aanzagen. Dit alles gaf aanleiding tot wederzijds wantrouwen en onderlinge vijandschap. Om met de bewoners van de nabij gelegen dorpen te schimpen, nam men alles te baat. De kleinste gebeurtenis, het minste feit, werd verdraaid, vergroot en rondgebazuind. Deze feiten lagen dan meestal aan de basis van de spotnaam. Onze voorouders waren beslist niet kieskeurig met het kiezen van hun namen. Sommige schimpnamen waren wel wat plat en realistisch. Eens de spotnaam in voege, werd deze dan overgeleverd van geslacht tot geslacht.

     

    De bijnaam van de Bruggelingen is Brugse zotten. Deze bijnaam danken ze aan volgende legende: nadat ze Maximiliaan I van Oostenrijk voor een tijd gevangen hadden genomen, verbood deze het houden van een jaarmarkt en andere festiviteiten. In een poging om hem te sussen, hield Brugge voor hem een groot feest en vroeg daarna voor de toelating opnieuw een jaarmarkt te houden, belastingen te mogen innen én ... het bouwen van een nieuw zothuis. Hij antwoordde: Sluit alle poorten van Brugge en je hebt een zothuis!.


    Meer info : http://www.vlaamsetaal.be/artikel/244/gemeentelijke-spotnamen-en-hun-ontstaan


    29-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Huisvrouwen gedicht
    Eind 19e eeuw waren de taken duidelijk gescheiden,
    De man was de baas en was druk bezig het huishouden te vermijden.
    De moeder had van de kinderen geen last,
    En haalde maar weer de zwabber uit de kast.
    Vrouwen en meisjes waren niet goed genoeg voor mannenwerk,
    Ze verzetten geen stap buitens huis en kerk.
    Men zei dat vrouwen dom moesten blijven,
    Op schoolde leerde ze nog net lezen en schrijven.
    De industrie werd snel groot,
    Maar de vrouwen zaten nog in nood.
    Dus begonnen vrouwen zich te verzetten tegen de onderdrukking van de man,
    Ze besefte dat het ook anders kan.
    De vrouwen zochten elkaar op om samen sterk te staan,
    Om iets te doen aan het onrecht wat hen werd aangedaan.
    Alleta Jacobs was het vrouwen boegbeeld,
    Ze deed als eerste vrouw universiteit, ze had zich niet verveeld.
    Deze feministische golf stond voor gelijke rechten,
    De vrouwen moesten voor gelijke kansen vechten.
    Het kiesrecht was is 1919 verkregen.
    Maar de vrouwen bleven boenen en vegen.

    Vanaf 1921 kwam er meer begrip voor de vrouwen,
    Ze werden door de man nu minder onder de duim gehouden.
    Hoewel de man de ernst van het huishouden wel ziet,
    Veranderde de positie van de vrouw niet.
    Soms werkte ze in plaats van het huishouden,
    Maar ze werden ontslagen zo gauw ze trouwde.
    Het hebben van een bankrekening was iets was niet kon,
    Er gold zelfs “code Napoleon”
    De mannen hadden de vrouwen nog steeds in de tang,
    Er kwam een tweede feministische golf op gang.

    Tijdens de oorlog hadden de vrouwen mannen werk gedaan,
    Maar na de oorlog kregen de mannen weer hun oude baan.
    De meisjes mochten naar het middelbaar en hoger onderwijs,
    Ze wilde gelijk worden maar het was nog een lange reis.
    Ook technische ontwikkelingen zorgde voor verschil,
    Huishoudelijke apparaten voldeden aan hun wil.
    Met goedkeuring van de kerk gingen ze aan de pil,
    De vrouw bepaald nu zelf hoeveel kinderen ze wil.
    De gezinnen werden hierdoor klein,
    De vrouwen hadden meer tijd en dat vonden ze fijn.
    De welvaart steeg na wereldoorlog twee
    Meer arbeidskrachten waren nodig en de vrouwen deden mee.
    Het startpunt in Nederland werd hier toegeschreven aan Joke Smit
    Met het artikel “het onbehagen van de vrouw kwam ze met serieuze shit.
    De tweede feministische golf was in 1965 echt een feit,
    De vrouwen wilde meer zijn dan een huismeid.
    De dolle Mina’s vochten voor hun welzijn,
    Gratis de pil, zo hielde de gezinnen klein.
    Baas in eigen buik, was de leus.
    Kinderen ja of nee, aan vrouwen de keus.
    Ze waren voor de abortus wet,
    Voor meer pret in bed.

    In de jaren 70 werden de vrouwen mishandeld en verkracht.
    De mannen toonde hiermee hun macht.
    Zes vrouwen verzetten zich hiertegen,
    Ze konden in het blijf van mijn lijf huis schuilen tegen de klappen regen.
    Nu hebben ze eindelijk een baan,
    Zijn ze nog niet tevreden waar ze in de maatschappij staan.
    Hoge functies is hun nieuwe streven
    Ze moeten altijd wat te zeuren hebben in hun leven.

    (Zucht) Vrouwen ….
    Moeten stoppen met mouwen
    Je kunt beter bier brouwen
    Of wiet verbouwen
    Kippen houden
    Stenen sjouwen
    Huizen bouwen
    Vliegtuigjes vouwen





    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • Oude foto's en verhalen van vroeger (het begin van mijn blog, met de kleine familieverhalen en familie foto's)
  • Mijn foto creaties
  • Genealogie in Vlaanderen
  • Doodsprentjes.be
  • Stamboom van Rene Berchmans

    Mijn favorieten
  • Sites over Middeleeuwen
  • Digitale bibliotheek voor de Nederlandse letteren
  • Oude Brabantse geslachten (Jozef Vanderbiest +)
  • Around the world

    Mijn favorieten
  • Een familienaam is je gegeven
  • Historische Cartografie


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Een interessant adres?

    {TITEL_VRIJE_ZONE}


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs