Alhoewel 'mijn' zetel (canapé) niet voldoet aan normen die ik mij, in mijn vorig leven had voorgesteld, leg ik mij hier 'letterlijk' half-neer..en geeft het mij een 'zalig' gevoel van onaansprakelijke rust.
De zetel zelf vertoont duidelijke tekenen van 'overdadig' gebruik.
Maar daar stoor ik mij niet aan...als't maar gemakkelijk is.
(De zetel is ook van....'de'n krijg....!' Gekregen dus!)
Zalig...
Links van mij zit onze'n Flip...een rasechte groene halsband-parkiet, zoals er in ons hoofdstedelijk Brussel enkele duizenden, ongevraagd, met wulpse bescheidenheid rondfladderen en zich, op uitdagende manier weten te vermenigvuldigen. .
(Je moet het maar bezien.)
Toen wij 'hem' (ik weet niet of het een jongen of een meisje is, maar aan zijn repetitieve taalvaardigheid te horen, lijkt hij/ze toch meer van een femenistische allooi te zijn, (en ook dit keer..... van de'n krijg...!) houdt hij/zij mij te 'pas' als gesprekspartner,maar op ongelegen momenten haalt hij/zij het vocabularium boven met:
" Alleé kom...""Dank U..." en als hij/zij zich in een goeie bui voelt, m.a.w. dat er een koekje aan kan verbonden worden..."Napoleon...!!!!"
Verder reikt zijn vocabularium niet... dus 't zal misschien toch wel... een jongen zijn!
Onze, zoveelste jonge 'poes', moet nog wennen aan deze, voor haar, ongewenste infiltrant,
en zij/hij durf z'n pootje wel een 'uitsteken'.
(Een 'hap' van een kleine 'papegaai' kan vervelend pijn doen.)
Ik raad haar/hem (poes) dit af maar 'die poes' verstaat mij niet.
"Dan moet zij/hij het maar voelen...!"
Een ouderwetse uitspraak die tegenwoordig weinig attentie zal krijgen in de modernistische wereld van 'pedagogie'.
In dat 'oude' wereldje ben ik opgegroeid.
Mijn MOEDER breidde truien van 'sette' die reeds gediend hadden uit een vorig leven,
het was allemaal normaal en niemand stelde zich hierover vragen.
Dat zou je nu eens moeten 'riskeren' als ouder. (-ling)
Voor een jongeling was het vervelend.
Een gebreidde trui, die reeds lang was afgedragen, werd ontrafeld en opgewonden tot opnieuw bruikbare 'souê.
Als Moeder 'beveelde' om deze 'sette' tussen mijn beide handen te houden, zodanig dat Zij het kon opwinden in een bol 'soui' om opnieuw een 'trui' te beginnen breiën, deed ik dat met enthousiaste tegenzin.
En nog zoveel andere monumentale nostalgie uit een dicht, 'ver'-leden.
Voor diegenen die nog geen Godshuis, kerkgebouw of hoogste plaats (gebouw) van een parochie binnen wandelden (huwelijk), of... er toch 'eens' zullen binnen gevoerd- of gedragen worden,
deze bijlage van een toccata ( finale uit de 5de orgelsymfonie) van Ch.M.Widor.
Het werk klonk op 29 april 1994 in onze H. Kruiskerk, vertolkt door Maurice Truyers.
(t.g.v. de kerk restauratie....... (?))
Vergelijk een kandelaar, een altaar, een biechtstoel, één schilderij, en talrijke overige certificaten met de versluiëring (stof), verzuring van een kerkorgel.(?)
"Een kerkpijporgel klinkt nog altijd het mooist in een lege ruimte."
Sommigen onder ons kijken ...en luisteren wel eens naar het jaarlijks, populair nieuwjaarsconcert in Wenen.
Goede professionele dirigenten 'dirigeren' uit het hoofd. (Een andere wereld waar je niet 'jaloers' op moet zijn.)
Dat 'moet' zo op professionele basis en amateur dirigenten richten hun ogen teveel op de partituur en vragen aan vocalisten-instrumentisten om naar haar/hem te kijken. (?)
In bijlage vindt U een organist, met een prachtige 'uitvoering' van deze toccata, die naar mijn gevoel dan weer een té grote 'bedrevenheid' bezit om te charmeren.
Met een 'gecontroleerd', bijbel's antwoord geraak je misschien wél uit de (tijdelijke) geloof's-humane 'problemen', maar zeker niet uit de zinnigheid van het bestaan.
Een 'dwaze' zoektocht mildert misschien het 'denken', maar alternatieve en tevens redelijke aanvaardbare 'principes', verdwalen onze gedachten naar een wazig beeld... en dàt is toch al 'iets'.
Persoonlijk hou ik van Theologie, Filosofie, Pedagogie en andere....'Orgieën'...!
Niet dat ik daar bijzondere kennis over heb...geen zins, maar het blijft boeien.
De inhoud van dit alles helpt ons wel onderweg te zijn,
ook met schriftuurlijke harmonisatie's van ondersteunende, eeuwenlange aangeboden woorden.
Het balanceert op een 'weegschaal' van gisteren, vandaag en...morgen.
Dit is maar, met losse ongecontroleerde hand, (?) een greep uit een recent verleden van manifeste Katholiek-Christelijkheid.
Het zwoegt, in deze actualiteit, met beschaafde vormen van 'geloof' dat ons destijds is opgedrongen.
Het huidig 'letsel' binnen de katholeieke kerk is naar mijn gevoel een symptoom van nood aan werelds 'herstel'.
Maar ook, midden vorig millennium (Lutheranisme, Calvinisme, Angelicanisme........) en ongetwijfeld overige 'bagatelle' 'ondernemingen', hebben zich in 2011 gehandhaafd.
"Mogen allen één zijn, Vader...." is een lied dat tot mijn verbeelding spreekt.
Van een vraag verwacht je, dat deze, binnen een geloofsgemeenschap, (maar ook huishoudelijk) een opheldering,
dus: duidelijkheid biedt.
Maar: "Laat het antwoordt achterwege" in het belang van de mensheid.
Ik moet wel zeggen, in mijn jeugdjaren kenden wij 40 dagen (voor Pasen) van vasten binnen het Katholicisme.
En als het tegen zat, moest je elke morgen, gedurende die 'ellenlange' dagen naar de Eucharistieviering.
Nuchter, want je ging de H.Hostie krijgen en pas als de rieten biezen van de kerkstoel in je knieën waren 'gestempeld', kon je spreken over een boetedoening.
Och arme die jongens die vanuit de'n Berg, de Barlabuyse, de Wildernis en andere 'verre' plaatsen moesten fietsen, vaak met een 'krammakelijk' 'vervoermiddel'!
Hetero, homo of lesbienne....er is steeds die 'zoektocht' naar dat ene 'partnership'.
"Niemand kan zonder een ander..." zei Godfried Bomans.
En spanning (bv.verhoogde bloeddruk) durf ik niet op dit 'blog' te produceren.
Het zou een Normandische invasie ontketenen en ons tevens 'inviteren' tot een motorieke 'hart-overslag' en dat is het laatste wat ik U toewens.
"Kijk, spanning moet er zijn, anders kom je tot niets...." zei Feike Asma.
(Concert-organist)
Maar échte (en wat houdt dat in?) musici en andere geloofwaardige, semi-artistieke bewoners, met een 'vreemd' imago, bezitten wel meerdere gedachten die zich laten verleiden tot Freudiaanse genoeglijkheid.
Bij één van de bijlagen had men toch wel hier en daar een 'stringsken' kunnen gebruiken.
'Sixtijnse kapel'!
Michelangelo deed het op zijn artistieke en onnavolgbare wijze.
Een toevallig, christelijk 'schaamlapje'?
Aanvaard door de curie. (?)
Negentien eeuwen later denkt men,
observeert men, met stilzwijgend gevoel van onmacht,
na de 'rots', Petrus'.
Twintig eeuwen later reageert men vanuit profaan, intellectueel standpunt.
Het totaliteitsgevoel t.o. katholicisme verdraagt geen communicatie meer.
Evenals het concilie van bv. Trente er een 'vernieuwing 'moest' gebeuren, (stel je voor in de 16de eeuw en welke door componisten een stevige oppositie veroorzaakte) Missa Papea Marcelli, genoemd naar de toenmalige paus, gecomponeerd door Giovanni Pierluigi da Palestrina, Paus Johannes de XXIII een revolutie ontketende binnen conservatieve 'wijdelingen', (laatste concilie) en wat zien en horen we nu.....?
De 'kerk' beschikt over voldoende tekstmateriaal.
Misschien is de 'burger' alert geworden om voorgekauwde bijbelse teksten, te transformeren naar (ver) verleden tijd.
Het éne kan niet zonder het andere. (Arsis-thesis, spanning en ontspanning enz.............)
Een alternatief is naar mijn gevoel nog vér weg (gelukkig) maar...
Een mid-life-crisis op geloofsvlak.
Een pedagogische 'curve' kent niets anders. (Ups en downs, tractie en contractie....en daar begint 'het leven' toch mee....?)
Ook dàt behoort tot de 'ceremonie' van een transparant 'klokkengeluid' dat zich activeert van af de eerste communie tot de 'uitvaartdienst'.
Bij een doopsel blijven de 'klokken' stil.
"Katholieken verstaan het", maar stellen zich vragen. (Een normaliteit)
Een veelvoud van Christelijke ( Christus, christoforus = kruisdrager)
baant zich een weg in een oase van toekomstige erkenning.
Het gebed 'kleurt' zich niet meer.
Pater Noster, Ave Maria, een Confiteor of Credo, inhoudelijk vergalopeert het zichzelf...
het alternatief blijft achterwege. (En deze nood is hoog.)
Tussen de ontdekking van een rond vlak en de analyse van een atoom, ligt een belachelijk tijdsverschil.
En vanuit heel persoonlijke overweging, ontbreekt het in een Eucharistieviering aan stille momenten, bezining.
Cultuur heeft of draagt steeds dat vreemde in zich.
Het laat zich niet 'ont(-k)leden'.
Rubens had hier, waarschijnlijk andere ideeën over.
Ook Michelangelo (b.v. Pauselijk oratio-plaats) borstelde met opgeheven armen,
(lag op zijn rug, Sixtijnse kapel) bijbelse beeldverhalen die zeker kunnen concureren met een 'string'.
Toch maar terug naar dàt reeële deel van een leeglopend kerkgebouw waar het orgel in feite, de eerste 'symptomen' (verval) verklankte, ook met een mooi 'keurslijf' (orgelfront) van verleidelijke, feeërieke kosmofonie.
Niet dat we daarover 'fier' moeten zijn.
Het selectief episcopaat verg(-r)uisd het christelijk idealisme, hoe simplistisch en transparante bijbelse inhoud dit ook was.
In bijlage hoort U het orgelconcerto in a van Bach. (H.Kruiskerk Stekene,1970)
Ik ben Tony De Ruysscher, en gebruik soms ook wel de schuilnaam TDR.
Ik ben een man en woon in 9190 Stekene (België) en mijn beroep is gepensioneerd..
Ik ben geboren op 30/06/1947 en ben nu dus 78 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Klassieke muziek, religie, moraal-filosofie, en ....mailtjes ontvangen! (Maar ook doorsturen!?).
Wij hebben drie zonen, en twee kleinkinderen.
Tony De Ruysscher is overleden op 28sept 2018 in huiselijke kring.