Archief per maand
  • 07-2015
  • 05-2015
  • 10-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
    Foto
    Inhoud blog
  • Afscheid.
  • Requiem.
  • Requiem. (1)
  • Requiem. (2)
  • Requiem (3)
  • Requiem.(4)
  • Requiem. (5)
  • Requiem. (6) (Slot)
  • Kerstconcert Ruysscheveldekoor 2013
  • Verleden!
  • St-Cecilia.
  • Stop blog.
  • WENEN 1989!
  • Bengel (D)
  • Koorconcert 23 april 1983.
  • R.V.-koor. (13 aug.1983.)
  • Euthanasie.
  • Carolus Borromeuskerk Antwerpen. (2)
  • St-Ceciliafeest 1983.
  • Kortrijk.
  • Ieper.
  • R.V.-koor.
  • Muziek.
  • 6 september 2013
  • VRIENDSCHAP.(1)
  • Verjaardag.
  • Köln. 1985.
  • Choral St-Bernard. Mulhouse.(F)
  • Kooravond 1982.
  • Flip.
    Zoeken in blog

    Blog als favoriet !
    STEKENE EN ZIJN......

    31-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Samuel Barber.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het is geen zins mijn bedoeling er een traditie van te maken in de muziekgeschiedenis te duikelen met 'prominente' jarige, componisten, maar toch even dit: Samuel Barber.(Amerikaans componist.1910-1981 (Foto) 
    Componisten die ons 'voeding' gaven (geven) om actief koormuziek te beoefenen staan niet in een rijtje om hun zoveelste verjaardag te 'vieren'.

    Deze bloggen occulteren zich in een vrijblijvende offerte.
    Kunst beoefenen, dus ook koor zingen, draagt in zich een vreemde 'substantie'.

    Voor de 'liefhebber' (het woord zegt het zelf) een 'ydyllisch' tijdverdrijf.
    Voor de professional, een uitdaging van een 'idool', een tijdelijke euforie met tezelfdertijd een angstgevoel voor morgen.

    Voor hem/haar geldt een zoektocht naarde'waarheid'...oplossing...verstaanbaarheid...gevoelsuitdrukking...die enige bevrijding die er maar niet komt.
    Socialiserend en tevens demoraliserend.
    Het smaakt naar consumptieve concert-piramides waarin sommige aanwezige luisteraars zich verschuilen in 'bontjassen'.

    Klik op foto.


    31-07-2012 om 09:25 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    30-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarheid?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Cultuur brengen, en daar hoort ontegensprekelijk religieuze koormuziek bij 
    (of zingen vlamingen niet meer (?) zie T.V. programma: Vlaanderen muziekland.....!!!! en gebruik maar een 'loep' om enige vlaamse tekst te horen,... vinden....)
    Het blijft een uitdaging binnen bv. een parochiële en hoe kan het ook anders, polytionele samenleving.

    Sartre en Camus propageerden de zinloosheid van het 'bestaan'.
    Ik duik weg van hun overtuiging maar voel de adem van hun aanwezigheid.

    Met bescheiden, humane ingesteldheid,'geloof' ik dat er voor alle mensen, in dat 'iets', (religie) rechtsgeldigheid moet bestaan, hoe paradoxaal dat ook moge wezen. 
    (Hemel en hel bestaan niet.) 
    Schilderkunst, beeldhouwkunst, bouwkunst (verleden), literatuur vinden nog steeds minimaal 50% van hun inspiratie in een wankel, immaginair klimaat van religie.

    De 'toerist' verplaatst zich het liefst naar verre contineneten om bij een weldadige thuiskomst, de medebewoners (kennissenkring) in alle, tevens ongevraagde tonaliteiten, graag te woord te staan.  

    Onze christelijke, futuristische opvoeding na een periode van blinde adolicentiejaren, binnen geïntegreerde normaliteit, kunsteld zich weerom, laat ons maar zeggen: antieke aanwezigheid.
    Ook onder de vleugels van een gedreven ouderlijk idealisme leidt dit soms naar opstandigheid. 

    Anderzijds is dit een gezonde situatie. 

    Waarom?
    Het houdt 'kandidaturen' bezig en 
    pas als het er niet meer is, 
    worstelt men met een schuldgevoel.

    In bijlage hoort U het 'Ave Verum' van Wolfgang Amadeus Mozart, gecomponeerd in zijn laatste levensjaar. (1791)
    Eigenlijk een 'eenvoudig' koorwerk als we de inhoud (vocaal-instrumentaal) vergelijken met bv. zijn 41ste en laatste (Jupiter) symfonie.

    Ook de dirigent Leonard Bernstein voelt de dramatiek in dit 'slotgebed' van een geniaal componist.
    Het 'Ave Verum' is en blijft een klassieker en mag niet ontbreken in een repertorium van een koor dat zichzelf respecteert.

    Klik op foto.

    30-07-2012 om 00:00 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    29-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thomas a Kempis.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    'Fulmineren.'

    Ik heb steeds dat gevoel dat God, m'n spraak- en schrijf stoornis niet 'au-serieux' neemt.
    Met andere woorden: ontwijkt.
    Zelfs m'n, 'quasi' overtuigde gebedsmomenten vinden geen gehoor in een 'nettoyage' van persoonlijke 'relikwiën'.

    Thomas A Kempis (1380-1471) (Foto) had een verblijfsvergunning in een Cisterziënser-abdij.
    In een kloostercel onderhield hij zich met actuele gedachten. 
    (Lees; late middeleeuwen.)
    Zijn 'fabuleuze', Christelijke ideeën, na meer dan vijf eeuwen, raken,... projecteren zich nog steeds in de 21ste eeuw.
    Een 'overdrive' schaadt de mobiliteit, maar dat kende hij niet.

    Registratie vergezeld ons in de 21ste eeuw, maar een eerste steen is gelegd ongeveer
    4.700.000.000 jaren geleden.
    Dat zwarte 'gat' in het heelal blijft vragen oproepen.
    Zo moet het, zo hoort het, maar... het zal zo niet blijven....!

     





    29-07-2012 om 09:04 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    28-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tosca. (2)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Wat is datgene wat wekelijks 'beslag' op U legt binnen een culturele of socio-culturele vereniging?

    Ondergetekende laat zich verdwalen in een labyrint van een
    onsamenhangend prospectus, (kunst) en veronvolledigen mijn bekommerd gedachtengoed.

    We kunnen ons de vraag stellen: waarmee, waarvoor, waarvan, waarin....en vooral waarom engageren wij ons....?
    Laten we ons verleiden tot deelname?

    Koor-farden, -mappen tot... meerdere 'classeur's' toe, lijden aan obesitas met 'medium' koor-literatuur, maar dat ene 'gebed' (koorwerk) raakt niet ingevuld.
    Een hele prestatie op gemeenschappelijk vlak. 


    Jules de Corte stelde zich ook, met prachtige tekstinhoud, deze vraag.
    'Waarom zijn de bergen zo hoog,
    waarom zijn de zeeën zo diep,
    en telkens kreeg je antwoordt met: "....misschien omdat..."!

    Het heeft ongetwijfeld een psychosociale, humane en natuurlijke 'artistieke' waarde.
    Elke plaatselijke 'cultuur'vereniging heeft zo zijn infiltrante 'geaardheid.
    Een transparant spanningsveld dat ieder Cultuurbeoefenaar  met waardigheid ondergaat.

    Kunst is als: een religieus boek lezen, (met zeer véél vraagtekens) 
    op zoek naar antwoorden die je nooit vindt.

    Eigenlijk is mijn verhaal een projectie van verleden,
    mij bewust van de zoektocht in het heden, 
    op weg naar morgen, voorbij het heelal.

    Bijlagen:
    water (5).pps (5.5 MB)   

    28-07-2012 om 09:19 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    27-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vereniging.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zich bij een koor aansluiten, betekent ook:
    in koor zingen.
    Naar mijn gevoel, twee 'iet-wat' verschillende opdrachten.
    En dan is er nog een 'resem' van overige, bilaterale..., 
    een baleine-balustrade van...heu...opdrachten o.a.
    KUNST-BEOEFENING. 

    Opnieuw kan men zich de oneindige en tevens onveilige vraag stellen naar het waarom...
    naar dat apart gevoel van collectiviteit met soms ongecontroleerde individualiteit.
    De drang zich, naar een 'verdoken' gemis te profileren,
    of dit nu deel uitmaakt van het artistieke, sportieve of eender wat,
    de mens bezit 'genen' waarover hij geen zegkracht heeft.

    Op latere leeftijd ontwijkt men de gedachten van 'populariteit', hoe bescheiden ook.







    27-07-2012 om 10:57 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    26-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bejaard.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Bejaard.
    "... en m'n dag is ook weeral gepasseerd.....!"
    Een uitspraak die vaak gekoppeld wordt in bejaardencentra.

    Het herinnert mij aan een getuigenis, meer dan twee decennia jaren geleden. (1991)
    Zij zat aan het ziekbed. (Kliniek)
    "Ik wil niet sterven...ik wil niet sterven...." schreeuwde de patiënt tegen haar.
    Hij greep naar de zijkant van z'n bed...trok...sleurde...schudde en schudde.

    Die nacht is hij overleden.

    Dieren zijn zich van geen verschil bewust tussen 'leven en dood'.
    Toch zoeken zij de 'donkerte' op wanneer is er een 'einde' komt.
    Mensen daarentegen hebben het 'ongemak', een gevoel te hebben dat het 'einde' dicht in de buurt komt.
    Alhoewel 'einde' voor mezelf een onaanvaardbare betekenis heeft.
    Intellectualisme wordt een verblijfplaats voor demonisme.
    (Demonisme= in de betekenis van tijdelijk= maar tijdelijk heeft geen inhoud= is door de 'mens' mathematisch verdeeld met als 'partner': het licht.
    Ergens verschuilt zich dat 'ontoegangkelijke'.

    Vervreemding (vraagstelling) huist reeds millennia jaren geleden in de huishouding van
    wijsheren.
    Doctorale scripties buigen zich over het verleden (verwijzen naar...) maar zwakken af met een flinke 'knipoog' naar morgen.
    Een einde betekent dat er een (nieuw) begin is.

    Een schakel-positie die ons, gelukkig' in verwarring brengt.










    Bijlagen:
    animaatjes-bejaarden-50446.gif (57.3 KB)   

    26-07-2012 om 00:00 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    25-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geschiedenis.
    In deze vakantie-periode mogen we wel eens 'fulmineren'.

    Wat is geschiedenis mooi en boeiend en de stem van het 'heden' beproeft zich met soms 'onhandelbare' feiten.
    Alles is tijdelijk met een 'blind' duet voor en van het 'nu'.
    Tot op zekere hoogte is eerlijkheid een trefpunt voor elke dirigent.
    Verbale expressie is daarvan een belangrijk onderdeel.

    Rimpels kunnen niet achterwege blijven, ook al zalft hij/zij zichzelf met overtuigende uitstraling.

    En....wij nemen daaraan deel...!

    En voor hen die niet op vakantie gaan,
    in bijlage: het weer in uw straat.
    Klikken...eventjes wachten... straat en gemeente invullen.
    Prachtig.


     

    Bijlagen:
    Weer Experience.url (0.1 KB)   

    25-07-2012 om 00:00 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    24-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wijsbegeerte.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het woord: wijsbegeerte, 
    wijsheid en begeerte....!
    Beiden staan regelrecht tegenover elkaar.

    Het 'dwaalt' over gedachten met als 'partner', 'gevoelens'.
    Dàt betekent héél wat in een mensenleven.
    Twee 'arrogante' levensbegeleiders die een 'invitatie' niet aanreiken maar verplichten.

    Een eigen keuze, evenals talrijke andere aanbiedingen buiten het artistieke, en overigens familiale 'verpozingen', 
    maken deel uit van soms onverwachte gedachten.

    Foto: 'D'en Lesten Stuyver'. (kl.sinaai)
    Potloodtekening. (Vergroting in bijlage)





    Bijlagen:
    Tony 26-04-2012 007 (1).jpg (285.8 KB)   

    24-07-2012 om 09:21 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    23-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Angelicanen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Geloof kan een 'uiterlijke' verkondiging zijn om uitgestoken handen van mede-lotgenoten bij te staan. 
    Alvast biedt het U een desolaat landschap waarin ge U stort met op de ene handpalm: 
    de bijbel. 
    De andere hand biedt bescherming voor waakzaamheid ...wankelbaarheid en laat ons achter met ontelbare vragen.
    Liefde (dat is ook geloof) betekent ook een uitgestoken hand naar een éénzame. 

    Wat je niet hebt kun je niet doorgeven en toch ...en toch beschouw ik het als een goedaardig gezwel dat toast met mijn dagelijks agnostisch denkpatroon enerzijds en de functionaliteit van 'dienende' kunst, anderzijds. 

    Als ik al mijn gedachten en gevoelens zou kunnen neerschrijven in de overtuiging van volmaaktheid, zou dit een absoluut fantoom zijn, een gevaarlijk iets omwille van de (d-)rang naar volmaaktheid. (Suïcidaal) 
    In zijn creatief proces, heeft de 'Creator' op de zesde dag van zijn schepping, (althans volgens het Genesisverhaal) aandacht besteed aan de mens. 

    Maar naar mijn gevoel heeft Hij ietwat zijn verantwoordelijk ontlopen wanneer het gaat over diezelfde mens die zijn zondagse 'rustdag' zou bewieroken. 
    Hem verheerlijken met monumentale koorwerken. 

    Dit gebeurt in aanwezigheid én activisme van de totale mens, dus, ook de vrouw.
    Of was het de 'schuld' van de hogere clerus die eeuwenlang de vrouw geweerd heeft voor 'een artistieke lofprijzing binnen en liturgieviering'? 
    Enkel mannenstemmen verzorgden b.v. de Gregoriaanse gezangen, vrouwen werden geweerd...erger nog..., niet geduld! 

    Gelukkig is er een positieve kentering waar te nemen waarbij de vrouw een schrale participiële inbreng toebedeeld krijgt, niet alleen naast het altaar maar ook ervoor.

    Foto: Kay Goldworthy. 
    Angelicaans Bisschop.



    23-07-2012 om 00:00 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    22-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Filosofie.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Filosofie kan je 'stelen' zonder daarom in de 'waarheid' te moeten geloven.
    Logisch...dan eindigt de filosofie.


    Anderzijds, culturele verspreiding, (muzische vorming) en tevens...
    aanvaardbaarheid voor bv. expositie e.d., concureert steeds met het 'waarom'.

    Volkse kunst filosofie:
    " Ach...de piëta van Arkangelo....die heb ik al zo veel keren gezien...
    en in Florence...daar kan ik al gaan gidsen.
    Karel..van de'n Appel ze'n schilderijën....daar ben ik zot van..
    en vorig week ben ik nog naar 4de Notenkrakersuite' geweest van Stravinsky.

    Maar het boek: ' De ivoren toren' van Davis...heb ik nog niet gelezen...
    dat moet je mij eens bezorgen!"

    Foto: potloodtekening van het gemeentehuis Stekene.



     

     

    22-07-2012 om 10:22 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    21-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eetgewoontes.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen We worden de laatste jaren overstelpt met attenties over ongezonde eet-gewoontes.

    Vroeger:

    s'Morgens: een 'pan spek met eieren'.
    s'Middags: een volle 'tailleure' gekookte 'patatten' met 'pillekessauce, overdekt met een vettige 'carbonade'.
    Nadien een diepe 'tailleure' havermaatpap.
    Vieruurtje: schaftijd, een boterham met zelfgemaakte confituur en...koffie.
    Twintig uur: om de dag af te sluiten, gebakken aardappelen (Restant van 's middags)
    met 'erwtjes en worteltjes'' en een flinke portie 'zout' boven op.

    Dit 'ritueel' herhaalde zich elke dag en geen mens die zich hierover zorgen maakte.

    Ik vergeet hier ook de 'continu' rookende pijp die de 'leefkamer' bewierookte met heerlijk geurende 'Semois' tabak.

    Dit alles moet je nu maar 'riskeren'....
    het staat gelijk met een 'risicofactor' van 53% met een accute hartstilstand. 

    21-07-2012 om 09:37 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    20-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Denken.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nadenken is het gevolg van denken.
    'Post-a-fiorie' of 'iets' dergelijks waarmee docenten ons 'om de oren' sloegen in de studententijd.
    Nadenken is ....niet altijd....een voorrecht.
    (Merk: Niet-altijd...)


    Na-denken is een boeiend 'vergif' van denken.
    Denken is een nalatigheid uit de geschiedenis, 
    en morgen bezorgd ons misschien een kwetsbare 'toestand' t.o. het nu.
    Een mobiliteit, met of zonder onderscheid van dragelijke tranen of 'uiterlijke' glimlach.


    Foto: Arthur Schopenhauer. 1788-1860







    20-07-2012 om 09:30 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    19-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tosca.(1)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Deze bloggen zullen afgewisseld worden met enerzijds: 'Mijn Stekense jeugdjaren' en anderzijds het 'Ruysscheveldekoor' om het geheel 'iet of wat' aantrekkelijk te maken. (?) Graag had ik U, beste lezer, ook nog 'geconfronteerd' met filosofische bedenkingen, verweven als pps 
    (bijlage (-n)) van een blog. 

    Mijn gesofistikeerd potlood is een uitnodiging, 'ontlading' van reeds jarenlang verdoken volgzaamheid over: jeugdherinneringen; filo-religie en voornamelijk een uitgeschreven, persoonlijke visie over 19 jaar Ruysscheveldekoor
    Ikzelf beschouw het als een boeiende, religieuse aantastelijkheid. 

    Een post-cardiologische onderworpenheid, 
    die een fragile L.A.T.-relatie ombuigt 
    tot een, naar mijn gevoel, aangenaam verpozen in een post-actieve realiteit. 

    M.a.w., "'k Ga m'n gedacht eens zeggen!"

    Verdeeld over acht hoofdstukjes waarbij voorzitter, bestuur, dirigent, koorleden enz. in een 'verdoken' beeld (algemeenheid) worden gebracht.
    Functionaliteit...verwachting ...betrachting ...

    Is in een koor zingen: vrij zinnig of vrijzinnig ....?
    Maar vergeteet men vooral niet: het genoegen van sociaal geëngageerdheid binnen een culturele gemeenschap en nog zoveel meer....

    Eigenlijk zwoegt het geheel  met een epidurale bevalling. 
    Vermoedelijk vind ik geen gesprekspartner, maar bied mij des-al-niet-te-min aan.

    De naam TOSCA verwijst naar: 

    TO=Tony, 
    S=Sebastiaan  
    CA= Carlo 
    en is geschreven tussen 4 januari en 14 april 2006 (herzien 2012) 
    en omvat zowat 60 A-4 pagina's. 
    (En Puccini zit er voor niets tussen.)

    Foto: Johan Sebastiaan Bach (1685-1750)






    19-07-2012 om 09:24 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    18-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RUYSSCHEVELDEKOOR.(1)
    Om een verhaal te begrijpen
    moet men het vaak 
    meermaals lezen.
    Bovendien voel ik mij een indringer
    die aan tafel gaat zitten
    als ongenode gast...
    Die zich de resten van gisteren en eergisteren
    laat wel bevallen
    als voorgerecht van morgen
    waarbij hij niet meer aanwezig is.
    Hij voelt zich
    in een gedrapeerd cocon
    waar de lichtinval op zich laat wachten.
    Het enthousiast schrijven van teksten
    mildert vlug
    wanneer je het zelf nadien naleest...
    tdr

    Bijlagen:
    Zeg het met bloemen 1 (5).pps (2.9 MB)   

    18-07-2012 om 09:19 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    17-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Salzkotten. 2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Salzkotten. (D)
    25-26 juni 1991.

    Net naast Paderborn. (Dom of... waar zich een bisschop bevindt.)
    Geen Salzburg qua bekendheid, maar met verstevigde humaniteit qua eenvoud in koor contacten.
    Ik 'riskeer' een openbaring voor mijn 'internet'-werking, maar daar heb ik het voor over.
    In bijlage vindt U re-re-actie van mijn oproep.
    Foto uit een optreden. (1987) in Salzkotten gestuurd door Frau Monika 

    'Flandriens',... ongekroonde monumenten..., zullen zich hierin terugvinden.
    Het 'proces' van verleden, (gemakkelijk) heden, met een schamel gevoel voor morgen, moet zich cultiveren met een verstandig gevoel van bezorgdheid.
    Verdraagzaamheid uit zich in een medemenselijkheid... 
    En medemenselijkheid verdraagt (hoe moeilijk dit soms ook is) verdraagzaamheid.

    Een participatie van vreemde koor-kunst-beoefening zonder de 'harmonie' van het 'heelal' (samenklank) te doorgronden, is een voorrecht voor volgelingen maar blijft een vreemde substantie voor 'presentatieve'  'aanwezigen'.





     






    Bijlagen:
    Salzkotten (D) 23-24 mei 1987. 001.GIF (39 KB)   
    Salzkotten (D) 23-24 mei 1987.(3) 001.JPG (51 KB)   

    17-07-2012 om 09:29 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    16-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Salzkotten 1985
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Grasduinen in de 'geschiedenis'.
    Weekenduitstap Ruysscheveldekoor. (23-24 mei 1987)

    Salzkotten (D) is en blijft in mijn realistische 'verbeelding' een 100% positieve herinnering.
    Waarom?
    Je eerste koor-'liefde' (-s) vergeet je nooit!
    Al mocht het zelfs de dochter zijn van de notaris of de'n burgemeester..., of een onvolprezen 'pieleken-kout' van 'Tut-a-vec'.  (Een vijfsterrenresataurant kon hier niet aan ruiken)  
    Maar elke senior bezit (-ten) calorieën die zij/hij nooit 
    wil (-len)verliezen.

    Vergeten is voor 'oude mensen'.  

    De koor-liefde blijft, met genoegen, 'plakken' aan een verleden met talrijke beeld-, sociale- en post-artistieke herinneringen.

    Salzkotten?
    Wat ik mij mag herinneren is het volgende. 

    De zoon van Jozef De Witte (Johan) was aangesloten bij Reintje Vos uit Kemzeke en had contact gehad met de volksdansgroep uit Salzkotten. (D)
    De zoon van Wolfgang Rust (Salzkotten) 
    (Deze laatste was toevallig voorzitter van het plaatselijk koor).

    Jozef De Witte (toenmalig bestuurslid R.V.-koor)) had dit tussen mond en lippen vermeld op een geanimeerde bestuursvergadering maar voldoende genoeg om het te laten nazinderen bij andere bestuursleden.
    De contacten waren met deze Chorgemeinschaft waren heerlijk.

    Maar er is natuurlijk 'iets' meer belangrijkers om aan een buitenlandse uitstap deel te nemen.

    Het gevoel van de individuele koor- 'prestatie'.
    Stevige aanwezigheid van de koorleden tijdens de 'repetities'.
    Een kwint of octaaf lager zingen..., een klinker of medeklinker te vroeg of te laat inzetten..., meezingen met de mannen (of de vrouwen)...,en....op de'n dirigent (-e) was je al uitgekeken al hoewel je wist dat hij/zij nog wel iets te vertellen had.
    Stiekem verbleef je (koorherhaling) met opvallende alertheid...,want het kwam van Mozart, Van Beethoven....Ba (-ch) als laatste.



    Bijlagen:
    Salzkotten (D) 23-24 mei 1987. 001.JPG (64.9 KB)   
    Salzkotten Brief 001.jpg (46.3 KB)   

    16-07-2012 om 09:42 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    15-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Muzische vorming.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Muzikale opvoeding maakt een onderdeel uit van muzische vorming.
     
    Dit laatste beheerst vele gevoelens van het menselijk lichaam.
    Althans, zo denk men er over. (Tot op heden)

    Stevige ruïnes blijven overeind, en van ontkalking is voorlopig geen sprake.
    Generaties 'durven' (en terecht overigens) een uitdaging aan met intellectuele wilskracht.
    Zo duurt het al eeuwen.

    Een 'eminentie' zoals koormuziek laat zich niet 'imponeren' door toevallige 'toeristen'.
    Ook niet voor professionelen want...zij maken steeds een draaibeweging van 180°
    voor het gepresteerde. (Applaus)

    Kunst...wat is dat mooi omdat het onbereikbaar is.



    15-07-2012 om 09:14 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    14-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vereniging 3.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Negativisme print zich steeds op positivisme.
    Een zoektocht naar waardering, hoe bescheiden dit ook mag zijn....het is altijd aanwezig.
    Beelden, geluid e.d. vormen een minimaal, atractief gedeelte van ons hersenonderhoud.

    Weet je, als je mensen leert kennen, tot vrienden maakt of zelf wordt, 
    kan je een 'fameuze' pijnlijke ontgoocheling oplopen. 
    Bovendien zijn het dan nooit Vrienden geweest.

    Dat is met God niet zo omdat Hij/Zij/Het zich niet kenbaar maakt.
    Het sluiert wel op een mooie gevel van historiek maar het blijft een vreemdeling.

    De kerkklokken luidden weeral na een huwelijksliturgie. (Sacrament)
    't Zal nodig zijn.

    Was Jezus van Nazareth ook getrouwd?
    Je kan levenslang samenwonen zonder dat 'sacrament'.
    Elkaar beminnen, liefhebben, waarderen, lief en leed delen....

    Een 'studiebeurs' in wederzijds geduld voor een 'bachelor'-attest.




    14-07-2012 om 09:35 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    13-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vereniging 2.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ook 'bazaltzuilen' kunnen een opgebouwde vriendschap vernietigen.
    Behoed U voor een 'parketvloer' met lovende woorden.
    Een gelauwerde attitude voor of tegenover de gastheer/dame.

    Enkelen van ons zullen zich, in deze weinig 'aimable' 'devotie' of te-wel, ervaring, 
    herkennen, met opstandige, onuitgesproken interne verwerking.
    Niet alleen leeftijdsgenoten, 
    maar ook een generatiekloof huldigt zich soms met een droeve 'verblijfsvergunning'.

    Levenslange ouderlijke bezorgdheid plaatst zich in een 'schotbalk',
    op weg naar de zee om terug 'bron' te worden.

    Een levensverhaal kan ook gedachten en gevoelens vernietigen niet-tegen-staande zij vaak een 'cluster' vormen in een samenleving.

    Psychoanalysten propageerden dit reeds in begin vorige eeuw en verbleven in een 'bidplaats' van gouden 'iconen'.

    Spanning en ontspanning...,
    lap daar gaan we weer.....,
    van een foetus tot een einde levensverhaal....,
    "Je sait....,je sait..., que je sait jamais...." 
    (Foto: Jean Gabin. 1904-1976)



      


    13-07-2012 om 09:32 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    12-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vereniging 1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Vereniging 1.

    Een koorgemeenschap mag geen Abri, schuiloord, verzamelplaats, toevluchtsoord zijn.
    Met eerlijke collectiviteit verzet men bergen,
    en het mag zich niet alleen vertalen in bv.liturgische aanwezigheid.
    Een 'rugzak' vol goede voornemens.

    Woorden, in een uitgestrekte polyfonie, klinken weinig geloofwaardig.
    Misschien is het wél de 'kunst' op zichzelf die een vreemde 'baldakijn' vormt.

    Een enorme opdracht wanneer men nadenkt over het uitgesproken of gezongen woordgedeelte als 'aanwezige'.
    Dagelijkse, scheinheilige' 'ritus' van gebedsstonden verdragen nog steeds een 'imago' van verleden, uitzonderlijke, textuele proclamatie. (Bijbel)

    Bijbelse teksten werden 'recent' (m.a.w. de laatste halve eeuw) 'lichtelijk' aangepast.
    Men kan niet meer spreken over 'verwenning'.

    Het Lazarus-verhaal....?
    Het dochtertje van Jaïrus....?
    Na drie dagen verrezen uit het graf...?
    Een recente wijziging kan zijn:
    "Dit is mijn bloed dat voor VELEN wordt vergoten."

    Ja, 'ieder zijn waarheid', maar een zoektocht naar een ....alternatief,
    het mag bestaan maar geen antwoord bieden.

    Een huis bezitten is mooi,
    een thuis hebben is onvergelijkbaar.










    12-07-2012 om 11:38 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    11-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'Door Musse' (Slot)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Vervolg en slot.

    Eén week na zijn overlijden ben ik naar zijn 'living' geweest en  hoopte Greta niet tegen het lijf te lopen. 

    Zijn 'woonstal' was onaangeroerd gebleven sinds mijn laatste bezoekje. 
    Behalve de postuurtjes. 
    Die waren verdwenen en... wat mij, in die 'bezoeken' telkens interigeerde was; een houten deur in de 'stal' zelf die steeds toe bleef en waarover 'Door' nooit sprak ook al waren onze 'babbeltjes diversieel. 

    Aanvankelijk dacht ik dat het een soort 'huisken' moest geweest zijn zoals bij ons thuis. 
    Ik moest weten wat er zich achter die vreemde deur afspeelde. 
    Bij het knarsend openen van de deur bevond ik mij in een zeer klein vertrekje. 
    Een bedledikant met daarop een aloude gelapte bedsprei die dermate overhoeks lag, 
    net zoals iemand zopas uit zijn bed gestapt was. 
    Het 'hoofdkussen' vertoonde duidelijke vochtige kringen en zo te zien, in geen jaren gewassen. 
    Boven het bed hing een houten kruisje, (vermoedelijk door 'Door' zelf gemaakt) en daaronder een plank met de gegraveerde tekst: Eli,Eli lama sabachtani.

    Naast zijn bed stond een schamel ovalen tafeltje met een foto van een jonge Polydoor én een vrouw die helemaal niet op Greta leek. 
    In hun armen hielden zij elk een klein kindje. 
    Ik dacht onmiddellijk aan de vloermozaïk PAPA. 
    De houten postuurtjes die zich voordien in de stalling bevonden, stonden nu opgesteld op het tafeltje. 

    Pas nu zag ik dat dàt de H.Familie (foto) was: ...een kersttafereel. Maria, Jozef, een kribbetje, een os een en ezel, een onafgewerkt kerststalletje. 
    (Nu kon ik het geheel bevatten.) 

    Ik ben toen neergeknield voor het tafeltje en voor de laatste keer de dichte aanwezigheid van 'Door' gevoeld...
    In gedachten waren wij bij elkaar..daar was ik rotsvast van overtuigd. 

    Ik heb toen het Mariabeeldje meegenomen en het op het kerkhof bij zijn houten kruisje geplaatst: 'Polydoor Mutsaert.1890-1958' met onder zijn naam nog een zinken plaatje met een vreemd nummer.

    Vaak ging ik terug naar het kerkhof om wat te praten met mijn vriend en later heb ik het Mariabeeldje terug meegenomen en ligt hier, na vijftig  jaar voor mij op mijn werktafeltje. 

    Elk jaar zet ik dit beeldje bij de kerststal en terwijl ik dit verhaal beëindig, rolt er een traan over mijn wang ...denkende aan Polydoor Mutsaert  ... en voel zijn arm rond mijn schouders. 
    Hoe dieper de vriendschap geworteld is, hoe moeilijker het afscheid.

    Einde 1ste grens verhaal.

    Bijlagen:
    Kinderen_Mdb (2).pps (6.1 MB)   

    11-07-2012 om 00:00 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    10-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'Door Musse'. (3)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Vervolg 3.

    Bij het buitengaan riep zij nog tegen 'Door', met de bedoeling dat ook ik dat goed zou horen:
    "Ja....gij kunt er ook niet aan doen dat ge half 'zot, ne Zébédues' zijt, hé..."!
    Op dat vlak had Greta geen gebrek aan kwetsende woorden t.o. 'Door' 
    en bovendien strooide zij rond dat: 
    'Door' absoluut niet gesteld was op 'bezoek'.

    'Door' was een door en door goed mens, berustte in zijn lot. 

    'Door' liet dit alles over zich heen gaan...alhoewel ik voelde, 
    als kind, dat de menselijke pijn ondragelijk werd. 

    Ik zag aan 'Door' dat zijn rechterhand opvallend begon te beven ....
    Hij staarde door het kleine bewebte venstertje naar de wit gekalkte muur aan de overzijde.... 

    Er vloeide een traan over zijn wang. 
    Ik had het gezien, ook al trachtte hij dit te verbergen.
    Als kind had ik dit nooit mee gemaakt want Hij was mijn God en 'Goden hebben hun getallen' maar wenen niet schreef Hubert Lampo.

    Met een kinderlijke eenvoud ging ik naar 'Door' toe ...gaf hem mijn 'zakdoek' om zijn waterige ogen af te drogen.

    "'Doooor'...' je hebt zeker heel veel van uw Vader gehouden.." tezelfdertijd wijzend naar de vloermozaïek 'PAPA'.

    'Door' hurkte zich naast mij neer en legde zijn arm rond mijn schouder. 
    "Kijk mijne grote vriend," sprak hij, "de P is die van Polydoor, de A is van Alice, de tweede P is de eerste letter van Pièrre en de tweede A is van Aline....en....als jij heel, héél groot gaat zijn dan zal ik U dat eens vertellen....

    Praktisch elke week fietste ik naar 'Door' 
    en Moeder Anna, die anders wel opmerkingsgezind was, had daar geen enkel bezwaar tegen. 
    Ik had een echte vriend gevonden maar was mij, op mijn leeftijd, over de diepe betekenis van het woord 'Vriend' niet bewust. 
    Ik voelde het aan als een bijzondere opa.

    In de nazomer van datzelfde jaar vernam ik in 'Den direct' een kruidenierswinkel vlak naast het gemeentehuis, dat 'Door Musse' dood was.
    Dat was een ontzettende zware klap voor mij, ongeloofwaardig bovendien. 
    Ik had er de zaterdag voordien nog geweest en 'k had niets opvallends gemerkt. 

    Ja, hij liep lichtelijk kreupel (artrose) maar dàt kon niet de reden zijn van zijn overlijden.

    "Hij heeft zich opgehangen, de'n onozelaar. Greta zal daar zeker niet treurig om zijn," was de winkelpraat.

    Zelfdoding was, in die tijd taboe voor de katholieke kerk,(cfr Judas Iscariot) dus, was er geen uitvaartdienst in de kerk en werd "Polydoor" letterlijk begraven zonder verder gevolg ....maar er was en grote vriend van mij overleden.


    Bijlagen:
    Zonsondergangen (3).pps (5 MB)   

    10-07-2012 om 11:29 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    09-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'Door Musse' (2)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Vervolg 2.

    Wonende in een zeer landelijke, rustige straat leefde deze doorbrave man meer in zijn stalling dan in zijn huis. 
    Zijn vrouw Greta (althans ik dacht dat zij gehuwd waren maar later vernam ik dat dat niet zo was) was een soort bazig type waarover ik niet ga uitweiden....zij verdroeg mij niet ... als kind voel je dat vlug aan. 
    Zat nooit in haar 'kot', liep tot de middag in haar 'peignoir'..., kende de café's van gans het dorp... en 'Door' moest maar zelf ervoor zorgen dat hij op zijn minst 's avonds iets te eten vond.

    Ik heb steeds maar één beeld van 'Door' onthouden: altijd een klak op die, in de loop der jaren zich aangepast had aan het hoofd van 'Door',... diepe gelaatsnerven...een grijze stoppelbaard....bretellen....(van elk van de gaatjes van de bretellen was er maar één broeksknop beschikbaar) en... steeds op klompen die er nog het frist van al voor kwamen. 

    Bij de vele malen dat ik ben hem was, (later dus) had hij steeds een welkomstvraag klaar.

    "Hoeveel 'laveurs' en 'kallebassen' hebt ge vandaag afgeschoten?" of...."Hoe is't met 't lief?" of ...."Hoe is't met uw moeder...?"  
    Maar hij vertelde evenzeer over zijn 'kiekens', duiven..., zijn vroeger leven als mandenmaker enz. en ook, het kwam mij allemaal over alsof er tussen ons geen leeftijds verschil was.

    'Door' had weinig contact met de buitenwereld, dit tegenover vroeger toen hij nog in Bornem woonde en dagdagelijks sociale contacten had met de talrijke dorpsbewoners maar uit deze periode had hij een zeker stilzwijgen.
    Hij verdroeg de dagen met houtsnijwerk. 
    Uit blokken boomstammen kerfde hij kleine postuurtjes die her en der verspreid stonden in "zijn stal"

    Hetgeen me sterk opviel was; dat in de vloerdals van de stalling een mozaïk met witte steentjes gelegd was met de letters PAPA. (Hij had dat zelf gelegd.) 
    Heel af en toe kwam Greta naar de stal met één of andere taak die 'Door' nog moest uitvoeren en vergezeld van de nodige trammelant. 
    "Door"...trekt straks maar een beetje schone kleren aan want mijn zuster komt deze avond.." vergezeld, voor de zoveelste maal, met een lawine van kwetsende woorden.
     
    Polydoor had geen verse kledij, dat kon je ruiken als je ben hem in de buurt kwam, maar dat vertelde Greta er niet bij en bovendien, mijzelf stoorde dat helemaal niet. Ik kende die aparte 'geur'... vanuit ons café.
    Foto: Teirlick kermis. (+- 1952)
    Rechts Astér en links ikzelf.
     

    Bijlagen:
    50093.jpg (62.7 KB)   

    09-07-2012 om 10:59 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    08-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'Door Musse'. (1)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Transformeer de cursieve teksten in het Steken's dialect.

    Ik weet nog als gisteren, toen Moeder Anna mij naar 'Door Musse' (Polydoor Mutsaert) stuurde om een rieten mandje te gaan afhalen. 
    "Hij weet er al van," riep ze nog.
     
    'Door' was van thuis uit mandenvlechter en afkomstig uit de streek van Klein-Brabant. (Bornem) 
    Met mijn overjaarse fiets teisterde ik de kinderkopjes van de kerkstraat om mij, via de'n heikant over de'n teirlinck naar 'Door's' woning te begeven. 
    Moeder Anna had mij perfect beschreven waar 'Door' ergens woonde. 

    Op een klein binnenkoertje liep een uiterlijk ietwat oudere, slordig geklede man waarvan ik dacht; dàt moet 'Door' zijn.

    "Ha...jongen heer...komt gij eens naar mijn 'tsjiepkes' (kleine kuikentjes) kijken?
    Door deze rechtstreekse confrontatie doddelde ik even maar was het hek van de dam.

    "Mijn Moeder heeft gevraagd of dat gij nog een rieten mandje had staan?"

    "Ja, ja..., kom maar eens binnen in mijn 'atelier', dan kunt ge er zelf eentje uitkiezen," was prompt en gastvrij zijn antwoord. 
    "Moeder Anna heeft er mij al over gesproken." 
    Ik was er mij, op dat moment niet van bewust welke een ontluikende vriendschapsband er ontstaan was en gans mijn verdere leven zou blijven meedragen. 

    In de nogal stoffelijke, weinig aantrekkelijke 'stal', stonden enkele wasmanden die weinig etalagefierheid vertoonden.
    Na een tijdje zei 'Door' me: 
    "Weet ge wat.., ik ga er voor u eens een heel mooie van maken met twee 'flosjes' aan weerskanten."
    Ons Moeder was eigenlijk niet kwaad toen ik terug thuis kwam...zonder mandje. 
    Waarom is me nog altijd niet duidelijk. (alhoewel...)

    'Door' is gans de week in mijn hoofd blijven rondhangen (fantom) en zoals een verliefde jongeling (?) wil je de dagen overslapen om zo vlug mogelijk bij je geliefde te zijn.

    Ik was blij, toen ik de volgende zaterdag terug naar 'Door' mocht rijden 

    Bijlagen:
    Sing a Song for the Children (2).pps (4.5 MB)   

    08-07-2012 om 09:44 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    07-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Broeder Benjamin.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het was de tijd (1957) dat wij de zaterdagvoormiddag nog naar school moesten (Broeders Hiëronymieten) en de directeur (Broeder Benjamin), elke laatste zaterdag van de maand, in alle klassen, alfabetisch ons rapport kwam aflezen. 

    Ik moet zeggen, ik keek daar niet naar uit. 

    Met een gericht oog bezag Hij mijn rapport (mijn punten waren dermate laag) en uit zijn, anders zo aimabel figuur, straalde telkens opnieuw zoiets van: ....
    'Wat moet dààr van komen....!!!' 

    Toch heb ik (wij) altijd van broeder Benjamin gehouden, hij had het imago van iemand die veel wijsheid in pacht had  zonder het ook maar één seconde te uiten. 
    Zo'n vader-figuur die je pas ontdekt wanneer je hem geen vragen meer kunt stellen. 
    Iemand die door de erosie van zijn levenswandel  (hij was weeskind) gelatenheid vertoont en toch een bezorgdheid uitstraalt naar de jeugd van morgen zonder in een monoloog te eindigen. 
    Broeder Benjamin had iets uniek's, iets wat men in geen enkele Seminarie-opleiding kan terug vinden.

    Naast ons woonde Martha Potters die samenwoonde met haar broer Raphaël en een klein kruidenierswinkeltje openhield. 
    Martha verkocht ook zeer speciale mosterd uit een Keulse pot en als mijn Moeder mij dan om 2fr.mosterd stuurde en Martha, altijd vriendelijk, tevoorschijn kwam, en hoorde van mijn 'bestelling' viel haar gezicht enigzins op de grond.
    Op een velletje boterpapier werd mijn 'commisie' verhandeld.Raphaël daarentegen was een verwoed visser en samen met 'Zeuntsjen Vogelaere' uit de kerkstraat mocht Raphaël, één keer per maand, gaan vissen in St-Gillis. De 'viskodde' van beide heren stak zowel vooraan als achteraan van hun fiets, één meter vooruit. 
    En telkens opnieuw maar ..... telkens opnieuw kwamen zij 'zat' naar huis wat Martha in de verste verte niet kon appreciëren en nu "het laatste keer zou geweest zijn"!!! 

    Zij stond telkens op uitkijk vanachter haar 'etalage' naar café 'den belle-vue' te staren, want dat was telkens hun laatste 'kapelleken'. 
    Ik kan echt niet beschrijven hoe het gezicht van Martha er telkens uitzag maar Lucifer zal er zijn zuster meerdere keren in herkent hebben. 

    Op een oude postkaart van Stekene staan, buiten mezelf en mijn Vader, ook Raphaël gefotografeerd, voor zijn winkeltje en café St-Hubertus. 
    Aan de andere zijde van ons café woonde Albert De Smedt en had twee vrij mooie dochters. 
    Dus, al was ik enig kind, (jongen) ik had altijd wel speelvriendinnetjes. 
    Daarnaast Juleken Verbeeck met Paula en hadden een elektriciteitswinkel.
    Juleken, met zijn onmisbare stenen pijp in de mond, was eveneens een verwoed pallingvisser en trok er 's nachts vaak op uit om op zijn eigen visputten, (Oost-Eindeken) die begeerde vissoort bezittelijk te maken. 

    Eventjes verder overlopen; naast Juleken woonde De Tollenaere in een grote textielwinkel die Bertha beheerde. (Lees bijlage) 
    Verder woonde, in een opvallend smal huisje als deel van het huis 'Tack',' Charel den draaier' met 'Mie Cent'. Zij ging 's zondags het stoelgeld ophalen in de kerk. 
    In hetzelfde huis 'Tack' woonde Jef (kolenhandelaar) en Fiel samen met echtgenote en grootmoeder. 
    Iets verder, de fotograaf; Van Vossel; de taxi-chauffeur, begrafenisondernemer, caféhouder enz... 'Gust Siki'. 
    Daarnaast weer, de aantrekkelijke gezusters Behiels met een schoenwinkel enz, enz...
    Foto: Embleem van de Broeders Hiëronymieten.



      



    Bijlagen:
    Café St-Hubert. Voorgevel. 001.jpg (34.4 KB)   
    St hubert logement.JPG (315.3 KB)   

    07-07-2012 om 00:00 geschreven door Tony De Ruysscher  


    06-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Levensloop.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Elke mens 'kant' zich naast een levensweg.
    Elke mens 'kranst' zich met een levensloop.
    In elke mens bevindt zich dat vreemde, 
    ontoegangkelijk, onbereikbare, unieke.  

    En soms... ben jij dat.


    06-07-2012 om 09:31 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    05-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Koorgemeenschap.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een wekelijkse al-dan-niet aangename verdeling (verzameling) met vocalisten, maakt of kan deel uit maken van een vervoegde, verzorgde en versoepeling van een 'interieur' binnen een koorgemeenschap.
    'It's a part of your live'.

    Het gehoor oefent zich hoofdzakelijk met 'religieuze', diepe dimensie,
    en een eigen 'stijl' inviteert soms onverdraagzame rij-genoten.
    Zwijgzame gastvrijheid...maar je vertoeft binnen een cirkel van ...'kunst'.

    Hoe meer stevige polyfonie zich laat verankeren in een 'consortium' van dankbare 'aanwezigen', 
    hoe meer de 'gedeligeerde' zich 'moet' trachten aan te passen aan het
    'aangeboden' stem-materiaal. 
    Esthetica en kennis zijn 'begrippen' die eeuwen lang van een 'vruchtbare' 'bodem hebben genoten. (En genieten.)

    Planten groeien niet beter door 'ze' naar muziek te laten luisteren....
    Koeien geven daarom ook niet meer melk....(Weekend-editie uit het verleden.)

    Maar ergens schuilt er een waarheid.
    Zonder ruimte bestaan er geen 'trillingen'...
    Daarom moet het zeker niet Muziek genoemd worden.
    Gewoon ...geluid en hier opent zich een 'immens' 'probleem'.
    De mens begon te ...denken.

    En de analyse laten wij over aan analist (tot componist toe) die een diapasonklank (440) kan verdelen in 10.000.000.000 delen.

    Wat Muziek is weet ik niet, en heb het nooit geweten.
    Virtuositeit betekent een 'angel' in het genieten van mooie melodieën.

    In het middelpunt van een storm, orkaan, cycloon heerst er stilte....!






     







    05-07-2012 om 11:58 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    04-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stekene Klasverhalen. 1957.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een verleden...., versneld met ostentatieve osteoporose, die je voortdurend op de (hielen zitten) hoogte houden van... 'ouderdom', ontwijkt men met argusogen.
    'Oud worden is niet aan mij besteed'.
    "Ik wil het wél worden maar wil het niet zijn" is het begin van egoïstische aftakeling, gezonde wedijver met een onoverwinnelijke tegenstander. 
    Tijd.

    In de naschoolse franse les, moest ik plaats nemen voor de laatste bank. 
    (Op of achter heeft een foute betekenis.)
    Er was geen rugleuning aan omdat...de ene bank als rugleunig 'functioneerde' voor de andere.
    Het was een weinig 'elitaire' plaats en mijn kinderlijk intellectualisme raakte dermate verstoord door het weinig bemoedigend schoolrapport.
    Eerlijkheidshalve moet ik hieraan toevoegen dat 'Jetuilnousvousils' een vreemde 'materie' bleef.
    Ik zat, verdikke, verdorie, godommme op de laatste rij op fluisterafstand van den 'klashoek'. en....: 'Wie nooit in de'n hoek gestaan had, was geen man in wording' zalfde mijn overtuiging geen zins.

    "Meister, meister... ik heur en zien nie zo goe...." vond geen (Claes) gehoor..!

    Voor onze schoolbank zaten wij met gestrekte armen achter onze rug, 
    deden of wij geboeid luisterden naar het 'passieverhaal' wat 'onze meester' vertelde...
    over Jezus van Nazareth, Bethlehem...de gekruisigde, gestenigde... martelaar...!

    Die bestaan nog steeds.




    Bijlagen:
    RH.Artisanat.BvdB (3).pps (3.4 MB)   

    04-07-2012 om 00:00 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    03-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stekene Klasfoto 1957 (2)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Terug van eventjes weg geweest.

    Naar de klas foto van 1957.
    Een 'hommage' (?) aan hen die erbij waren en/of  er nu niet meer zijn.
    'De Melkbrigade'.
    Of de 'spaarboekjes van de algemene spaar- en lijfrentekas'. 
    (De eerste maandag van de maand werd er geïnt door de 'klastitularis' en 20 fr. was een héél bedrag.  Ik kon mee aanschuiven met een meer dan 'verfrommeld' briefje uit ons café, en onze meester had daar geen moeite mee. 
    De  (Financiële) banken (?) gingen toen nog niet failliet.

    Met een 'supplement' van 50fr kon je, een gans trimester, 'Franse' na schoolse lessen volgen bij Meester Troch. 
    Het legde beslag (tijd) op mijn vrije speelsheid, maar...het moest volgens ons Moeder, want;
    "Zoveel talen je kunt spreken, zoveel 'man' ben je", al zei ze dat met Steken's accent en afkomstig uit Nederland. (De'n Hollandsen Heikant.) 

    Wij werden geboren (op een enkele uitzondering na) in de tweede warmste zomer (1947) sinds het (KMI in Ukkel, enfin, toen was het nog Uccle) metingen werden gedaan.

    Overzicht van de foto.
    Meester Frans Van Overloop.
    Paul Baes, Jimmy Cappert, Raymond Weigeleire, Guy Geeraert,(?) Praet, Rony De Smedt, Honoré Merckx, Antoine Vogels, Robert Merckx, Alain Van der Steichel, Franky De Roos, Eddy Janssens, Guido Van Poppel, Lucien Meerschaert, Franky Van Wabeke, Freddy Janssens, Astére Janssens, Luc De Puysselaer,.....en anderen van wie ik mij, beschamend de naam niet meer herinner...
    Tot je het me zegt en volgt er een luide, naar mijn gevoel, voor mezelf, weinig eerbare:
    " Maar natuurlijk"!
    Ook de eigennaam kan fout geschreven zijn, waarvoor mijn excuses.
    (Goed bedoeld)

    Het denkvermogen grijpt, bij het ouder worden, naar een nostalgisch verleden met versterkte, versnelde ongevraagde attentie.
    "Vroeger is vroeger...da's nu niet....!"


    Een liefdesverklaring moet een hart hebben met een echo.

    En toch verzilveren,... wordt het verstuift t.o. 'kinderen' (kleinkinderen) op een grasperk, als waardevol geheel van 'gisteren'.

    En ook wij zeggen, in navolging van onze ouders:
    "Waor gaot de weireld naortoe?" 
     
    Klik op bijlage.


    Bijlagen:
    Klasfoto 1957 Meester Frans 001.jpg (56 KB)   

    03-07-2012 om 09:42 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.


    Foto

    Over mijzelf
    Ik ben Tony De Ruysscher, en gebruik soms ook wel de schuilnaam TDR.
    Ik ben een man en woon in 9190 Stekene (België) en mijn beroep is gepensioneerd..
    Ik ben geboren op 30/06/1947 en ben nu dus 77 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Klassieke muziek, religie, moraal-filosofie, en ....mailtjes ontvangen! (Maar ook doorsturen!?).
    Wij hebben drie zonen, en twee kleinkinderen. Tony De Ruysscher is overleden op 28sept 2018 in huiselijke kring.

    Foto


    Foto

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.


    Foto

    Hoofdpunten blog zangkoor
  • Ode aan Ton.
  • Rowiljototo's.
  • Jaarvergadering!!!
  • Maastrichter Star.
  • 'Koeweit.'
  • Turnzaal.
  • Maria de Meester.


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs