Eentje is te weinig en drie is teveel Vastgoed Centrale BVBA
29-02-2016
Omloop het Nieuwsblad
De kop is er af. Het seizoen voor officieel geopend. De laatste 14 dagen werd alle bier, frieten, pizza en kebab geweerd, om klaar te zijn voor de Proximus Challenge in Gent. De Omloop het Nieuwsblad zou een eerste test worden voor Christophe, Jöran en Raoul. De eerste schafte zich in de winter Elite rollen aan, en werd omgedoopt tot garagerijder. De overige twee werden volstrekte Mud Devils. De vraag was dan ook wie kwam het beste uit de winter?
Afspraak werd gemaakt in Kortessem om 7u. Raoul die nog maar juist in zijn bed lag, zag er alsnog fris en monter, en niet te vergeten gemotiveerd uit. Jöran die als eerste arriveerde zag de nurofen op tafel klaarliggen, en benuttigde ook eentje na de Chinees en Duvels van zaterdagavond. Christophe was naar goede gewoonte om 22u gaan slapen, de superprof. Fietsen achteraan op de auto, douchegerief in de koffer, en weg waren we. Na een rustig ritje van ca. 1,5 uur reden we Gent binnen. Het viel onmiddellijk op dat er doorheen de stad overal auto's met fietsen stonden. Parkeerplaats hadden we relatief gemakkelijk gevonden in een zijstraatje op ongeveer 300 m van de start. Inschrijving was op het middenplein van het Kuipke, de legendarische wielerbaan. Om 9u 30 vertrok de begeleide ladiestour van 70 km met Johan Musseeuw. Het toeval wilde dat we ook op dat moment klaarstonden om aan te vangen. Gewillig nestelden we ons in het vrouwenpeloton, wat ook een groot aantal mannen bevatte. Na het passeren van de Ghelamco arena werd het jaagpad langs de Schelde aangedaan. Twee motards en een volgwagen van Proximus vergezelde ons. De Motards hielden het verkeer tegen en de wagen schoot fraaie camerabeelden, en zorgde voor flashinterviews. Tot aan de bevoorrading aan het centrum ronde van Vlaanderen konden we van dit privilege genieten. Dit alles zorgde voor een gemiddelde van 26,8 km/u. Na het bevoorraden van de innerlijke mens, wachtte ons het serieuzere werk. De wind draaide en met 4-5 BF in de flank en/ of op kop was het wurgen en wroeten om nog maar aan 20 km/u te geraken. Het drieluik Taaienberg, Eikenberg en Wolvenberg lag te wachten. Om optimaal gebruik te kunnen maken van het gootje op de Taaien, vertraagde Jöran zodoende iedereen hem zou passeren. Enkele die hards dachten waarschijnlijk hetzelfde en bleven in zijn wiel zitten. Bij het opdraaien van de Taaienberg, werd het gootje al gauw opgezocht door iedereen. Een ramp is dit als je een zwalpend iemand voor je hebt rijden. Raoul zat achter zo iemand, en moest steeds vertragen, hetzelfde voor Jöran die het wiel van Raoul had gekozen. Een heuse kettingreactie. Niet zo voor Christophe, die als volleerd Flandrien de rug (het midden) van de kasseien opzocht. Na de steile strook van 18% liep het monster uit aan 3- 4%, waardoor er geen noemenswaardige tijdsverschillen waren. Raoul klokte hier af met de beste tijd (6m 00) (volgens Strava) voor Jöran (6m 06) en Christophe (6m 12). Het bewijs dat MTB trainingen zijn nut toch hebben. Het ware ook duidelijk dat de Mud devils meer "gabarit" hebben dan de salon/ garagerijder voor het beukwerk op de cobbles. Enkele kilometers verder wachtte de Eikenberg, hier geen mogelijkheid om het gootje op te zoeken. Vol dokkeren over de kasseien, met een klein stukje beton na 1,2 km waren we er vanaf. Hier klokte Christophe wel de snelste tijd voor raoul en Jöran. Het dient gezegd dat Willy 2 jaar geleden er nog een minuut afpitste in zijn raid naar eeuwige roem in the Tour of Flanders. Het volgende opstakel , de Wolvenberg, werd onmiddellijk gevolg door de kasseistrook van de Ruiterstraat. Het daagde nu wel waarom je in de kasseiklassiekers altijd van voor moet koersen. hier is het steeds ieder voor zich. Verspreid over het heuvellandschap in de Zwalmstreek reden we alle drie apart onze koers. Het werd ook duidelijk dat niet de hellingen, maar de opeenvolging van kasseistroken het zwaarste waren. De volgende **** strook, de wel bekende Haaghoek, was een zware beproeving. Het leek of de kasseien hier van ver waren neergegooid. Een kleine afdaling en dan bergop en dat gedurende 1,7 km. Na deze strook zat Raoul met een leegloper. Hij gooide de Fenix op zijn kop en begon samen met Jöran die gestopt was, aan de vervanging. Het was te merken dat het het seizoensbegin was, de feeling was er nog niet. Raoul begon zijn binnenband op te pompen alvorens de buitenband erop zat. Big Bang knal boem patat, en Jöran in een deuk. Hij had ondertussen al naar het thuisfront gefacetimed om iedereen te laten meegenieten van een suggelende Raoul. Vijfentwintig minuten later vertrokken ze terug op weg. Christophe die ondertussen de tweede bevoorrading al bereikt had, wachtte vol ongeduld op zijn teammaats. Alvorens het goud van de wielerenner kon genuttigd worden, nog even over de Paddestraat. Hier lagen de kasseien stukken beter als de Haaghoek en Ruiterstraat. De tijdsopname van Proximus zorgde voor en beetje concurrentiestrijd tussen Jöran en Raoul. Raoul die waar mogelijk het gootje opzocht. Greppelke you know, plantte zich in het zicht van de vaste camera terug op de rug van kasseien. Binnen enkele dagen zullen we via Proximus Tv zien wat de uitslag was. Christophe was dan ook maar wat blij zijn vrienden terug te zien. Gezamenlijk werden de stroken van de Lippenhovenstraat en vooral de Lange Munte aangevat. Zalig stukje kinderkopkes die Lange Munte, waar Christophe indrukwekkend over uit vloog. Ondertussen toen de laatste kassei achter ons lag, werd het Jöran duidelijk dat zijn FFWD hoge velgen de boosdoener waren. Hij ving de 5 Bf vol op zijn carbon wielen, waardoor hij zijn volle vermogen niet kwijt kon op de kasseien. Via Merelbeke werden de laatste 15 km aangevat. Met wind in de zij vile het op bepaalde plaatsten nog wel mee. We raapten nog enkele lijken op, die hun dan maar in ons wiel nestelden. De laatste 5 km nam Jöran voor zijn rekening, aan een fors tempo bracht hij ons terug naar het SMAK en het Kuipke. We klokten af rond de 22 km/u en een kleine 1000 HM.
Mooie tocht, mooie streek. De conditie was goed! We komen met een goed gevoel uit de winter!
Ons doel op het einde van het seizoen, lag in Ieper. Al sinds vorig jaar speelde het idee om de Proximus tocht in het verre Ieper te rijden. De hoofden werden bij elkaar gestoken, en de die hards beslisten om er "een echt ouderwets trainingskamp" van te maken. Ze zouden in stijl het seizoen 2015 afsluiten. Jöran kwam met het idee om een mobilhome te "scoren". In Lummen werd een bereidwillige garagist gevonden, die zijn "bangbus", wou uitlenen aan Pedalpower. Tony wou maar al te graag de rol van chauffeur op zich nemen. Christophe die vorige week officieel veteraan werd, zorgde bij wijze van traktatie voor Cristal, Jupiler, Hoegaarden en Cola Zéro. Jöran nam op zijn geheel eigen wijze de catering op zich. En ondergetekende zag vanuit zijn luie zetel dat het goed was.
Tony begon tegen 17 u aan zijn taxirit, eerst werd ten huize Lisens- Debels gestopt, daarna ging het richting Genk, om te eindigen in Kortessem. Na alles ingeladen te hebben, werd de roadtrip richting Ieper ingezet. Het eerste uur vloeide het bier rijkelijk. De eerste pitstop te Groot Bijgaarden, zorgde voor een eerste hilarisch moment. Christophe en Tony vroegen zich in hun geheel eigen stijl af wat het verschil was tussen een Giant en een Giant max. Hilariteit alom, zelfs de omstaanders proesten het uit, toen ze merkten de sla bij de één boven lag en dat voor 80 cent meer.
Nadat de vetpercentages waren aangevuld, werd er koers Kortrijk en Ieper ingezet. Omstreeks 23u , werd het Jeugdstadion te Ieper gevonden. Stroom aftappen, pintje drinken, proberen een "kakske" te doen en tot de constatatie komen dat we allemaal moe waren. We zochten onze kazemat op , omstreeks 0u 05. Tony en Christophe, zochten het compartiment boven de "cockpit" op. Raoul installeerde zich in de omgebouwde salon, en Jöran nam het achtergedeelte in beslag. Het moet gezegd, dat hij wel de nodige problemen kende om zijn slaapplaats te bereiken. Na veel gewoel, een beetje gesnurk links en rechts lukte het hem dan toch.
Om 7u10 werden we wakker, nadat Jöran zijn hoofd gestoten had aan het plafond. In sponse pyjama, met de rol wc papier onder arm, ging Tony nog eens een poging wagen. Weer tevergeefs. Dan maar aankleden en op zoek naar de bakker. Aan de start viel de drukte al bij al goed mee. Het moet gezegd, je hebt wel wat beziens, met een gepersonaliseerde mobilhome. We namen de aandacht met gaarnte in ontvangst. De overige toeristen zagen dan ook de wegkapitein zijn fiets helemaal "professioneel" in elkaar zetten. Hij zou ( en zeker na zijn cursus fiets mekaniek) zo in het peloton kunnen meedraaien.
De rit ging vrij vlak over Ieper naar Ploegsteert, hometown van het vroegere godenkind van het Belgische wielrennen. De eerste stop die maakten was aan de Vredestoren, een gedenkmonument voor de gesneuvelden Ieren. Ondertussen waren we de wegwijzer "Kemmelberg" al eens gepasseerd. Het bleef de vraag van het eerste uur. Doen we de Kemmel of niet. Na 35 km viel het verdict, de Kemmelberg West stond geprogrammeerd. Een zachte aanloop van om en bij de 3-4 % ging over in een stuk 10-11% , alvorens de kasseien richting monument op te draaien. Hier tikte de Garmin percentages van 22 % aan, een Keutenbergje met kasseien. Jöran kreeg op het stukje 10-11% al een demoralleke, en sprak de woorden " hier geraak ik nooit boven". Met zo'n ingesteldheid aan een monument uit het Vlaamse wielerarsenaal beginnen, is om problemen vragen. Als hij dan de camera opmerkt, wil hij toch nog op beeld laten vastleggen dat hij van de anderen kan wegrijden, ja dit bekocht hij toch wel op enkele decameters van de top. Ondertussen had Fotografie Lisens , zijn inhaalbeweging ingezet, en flitste iedereen en alles voorbij naar de top. Raoul zwalpte eventjes van links naar rechts, maar kraakte niet. Klimcassette Quets, reed als vanouds tot boven zonder te verpinken. Net voor de top reed hij de onfortuinlijke Jöran voorbij en dat hebben we de rest van de dag geweten. Na de obligate foto boven, werd er door het toepasselijke dorpje Heuvelland gefietst. De vele oorlogsgraven, deden Tony gedurende de rit toch met veel respect aan de slachtoffers denken, hij vergat pardoes om verder te trappen. Hij kan niet volgen, maar die rijd wel de Kemmelberg op, merkte Jöran meermaals kwiek op. Op het einde passeerden we nog het grootste Britse kerkhof Tyne Cot in Langemark- Poelkapelle, een massale rustplaats van 12000 Britse jongens. Deze keer werden we allemaal eventjes stil. Laatste stop was de alombekende Menenpoort op 3 km van de finish. Geen Last Post voor Tony, hij beperkte de schade tot een kleine 3 minuten. Eén ding was wel duidelijk, hij hangt de fiets aan de haak voor 2015. Door het centrum van Ieper bereikte we de aankomst. Een bike wash voor Tony en Jöran, een fris pintje voor Christophe en Raoul. Na het douchen hebben we onze zoektocht naar een restaurant ingezet. Als bij wonder was het bier in de mobilhome nog koud, waardoor we ons op de lange terugweg konden tegoed doen aan "enkele" exemplaren. Een stop bij de Ghelomka , of was het nu toch de Ghelamco arena leverde geen eetplaats op, enkel de kennismaking met een "vree wijs" Gents mieke, dat instond voor de security van de Ghalemco, of was het toch Ghelamco tempel. Dan maar file rijden tot het eerste de beste wegrestaurant. Na een rit van om en bij de 4 uur, zette Tony Prost ons veilig voor de deur af. Er werd weliswaar wel vergeten om met de "klak" rond te gaan voor de chauffeur, maar hij was al content dat em ne "Hoegie" mocht drinken in Rapertingen.
Wat hebben we bijgevolg geleerd van onze trip naar de Westhoek? Er zijn véél, maar dan ook héél veel begraafplaatsen en bijgevolg gesneuvelden waarvoor ons respect, het verschil tussen de giant en de giant maxi , is enkele de plaatsing van de sla, we komen volgend jaar terug want Jöran wil absoluut de Kemmelberg op en dat Tony moeite heeft met de stoelgang op vreemde plaatsen.
Zaterdag 29 augustus was de datum van afspraak.
Het programma werd op de laatste moment overhoop gegooid en er werd gekozen om ons te wagen aan het Wilderen wielerweekend. Een parcours in een heuvelend landschap deed ons deze verkiezen boven de transplantoux en een Wilderen Goud na de inspanning heeft de keuze iets makkelijker gemaakt.
Een ouzo drinkende tijdrijder in Griekenland, een passieve voorzitter in Tongeren, een nog steeds zatte allrounder in Kortessem, een renoverende flandrien in Stokrooie en een Hasseltse klimmer die kiest voor een vlak transpantoux parcours, maakt dat desondanks een top parcours, een start een aankomst aan een brouwerij, we maar met 2 aan de start verschenen.
Om 7u verschenen we op de binnenerf van de brouwerij. Na de officiele formaliteiten en het opspelden van de rugnummers waren we om 07.15u klaar voor de start.
Met de ranke kuiten van een klimmer nam Christophe de kop van ons 2 koppen tellend peleton. Joran volgde perfect in het wiel om zo met de strakke spieren van een sprinter de tussentijden op naam van Vastgoedcentrale Tongeren te schrijven.
De benen waren er, de spirit opperbest, kortom alle elementen waren er om de koers te pakken, tot wanneer..... we aan de Meuse kwamen. In de afdaling naar de Meuse, op de Rue de Sclaugneau, nam de wegkapitein letterlijk en figuurlijk de benen. Een rotvaart naar beneden.... en toen de splitsing... in plaats van de gele bordjes te volgen nam onze weg kapitein de afslag naar rechts om zo over de brug richting Sclayn te rijden. Eens uit het zicht verdwenen kon Joran niks anders doen dan wachten aan het alombekende gele bordje. Kostbare tijd werd verloren in deze crusiale fase van de koers. Met een naderende Museeuw werd het dus hoogtijd om een tandje bij te steken. Enkele kilometers langs de Maas en dan aan de bekimming Côte du Chant doiseaux beginnen. Volledig uit cadans na het lange wachten begonnen we aan de 3.7km lange klim aan een gemiddelde stijging van 3.4%. Nog maar net bekomen door het beuken tegen de wind begonnen we aan de Côte due chateau de Huccorgne, 0.4km aan een gemiddeld van 9%. Na deze laatste beproeving was het een kwestie van gecontroleerd uitrijden en Museeuw op een veilige aftand houden. Eens aangekomen in de brouwerij en na het bestellen van de eerste Wilderen waren we blij en verheugd om te zien dat Koen en Eddy (vader en zoon) terug herenigd waren naar de Willy Vannitsen Classic van vorige week. We hebben de vrolijke reunie nog beklonken met een wilderen goud om dan moe en voldaan terug naar huis te gaan.
We tekenen present voor zondag 9 augustus maar vooraleer de grote dag aanbreekt is het tijd voor een goede voorbereiding. Om een lang verhaal kort te maken, zijn er maar 2 pedal powers die de uitdaging aangaan. Bleuke Christophe en doorwinterde ancien Joran. Voor Joran was de zaterdag een rustdag, samen met het vrouwke naar Roermond outlet (compensatie voor zijn afwezigheid op zondag). Ons bleuke daarentegen werd overvallen door een grote portie onwetendheid, faalangst??? Daarmee dat zijn voorbereiding ongekende proporties aannam. Halverwege Roermond kreeg is een berichtje.... met of zonder camelback?..... alsof we mountainbiken tot aan de zee. Na gerustellende woorden ging Christophe voor dezelfde rugzak als Joran, kwestie van met gelijke wapens aan de start te komen. Rugzak ingeladen, banden opgepompt, nieuwe bidons gevuld, en wijle weg op zondag. Afspraak om 6u aan de coca cola brug.
Zondagochtend kwam de ancien tot de vaststelling dat de retourtickets voor de trein moesten afgeprint worden. Een snel mailtje en smsje naar ons bleuke waren de oplossing. Christophe zou ze wel effe printen Om exact 06.01u kwam ons bleuke aan de start met printeropstart problemen als excuus voor zijn vertraging. Geen tijd te verliezen langst kanaal werd koers gezet richting Antwerpen. Aan een rustig tempo zagen we de zon opkomen, tijd om de lichtjes uit te zetten dus en gecontroleerd in formatie verder rijden richting eerste toeristische trekpleister.... Het huis van Harry en Olga.... Na de obligatoire foto ronde herinnerde de ancien ons bleuke eraan dat de tocht nog lang is, maar de gids ervaren . Zonder morren werd de Samsung veilig opgeborgen en zette we verder koers richting Antwerpen. Na de 700e waterskiclub kwamen we in Wijnegem aan om zo de sluis over te steken en zo onze weg te vervolgen richting Antwerpen centrum. We tekenen ondertussen bijna 9u op onze vlekkeloze uitstap.... maar.... toen sloeg voor de eerste maal het noodlot toe. Stippt 9u herinnerde onze bleuke zich ineens dat het tijd was voor zijn vast ochtendritueel. Er werd halt gehouden aan een tankstation aan het sportpaleis. Het startschot voor ons bleuke om zijn kakske te doen op Antwerpse bodem. Kostbare tijd verloren, maar zoals het onder echte vrienden gaat, wordt er niet getreurd om de tijd die we verloren zijn. In het centrum, terwijl we wachten worden we ineens aangesproken door 2 Nederlanders die de pad kwijt zijn. Vermits een pad gevoelig ligt, wordt door de ancien direct naar zijn materiaal gekeken om er dan achter te komen dat in Nderland de pad gewoon de weg betekend.Na een eerste taalprobleem opgelost te hebben beslissen de Nederlanders om in ons wiel mee te rijden zodat we hun de juiste pad kunnen zetten. Voetgangerstunnel, linkeroever, allemaal geen probleem. Christophe en Joran nemen de kop om zo onze gps ons te laten loodsen door de Antwerpse haven.Maar dan slaat het noodlot toe voor een 2e keer. Hollander 1 beslist om uit dankbaarheid even de kop over te nemen, profesioneel plaatsen we ons achteraan in de groep, hollander 2 schuift mee naar voor om dan het tempo op te trekken tot een slordige 35km/u. Zelfs dit wordt voor de ancien een beetje te veel, maar we houden vol. Ons bleuke merkt een roodaanlopende ancien op en beslist om een klein uurtje later halt te houden en de Nederlanders alleen verder te sturen. Nadat we bekomen zijn van ons klein avontuur staken we de grens over richting Nederland. Zelzate biedt zich aan en we genieten van het landschap, een sandwishke wordt gegeten boven op de dijk, nog een wafelke en een peperkoekske als dessert vooraleer we verder rijden. In Cadzand slaat het noodlot voor een derde maal toe. De jaarlijkse jaarmarkt/rommelmarkt/kermis is volop bezig, een massa volk, waardoor we onbewust op de dijk op een exclusief voetpad terechtkomen. Plots worden we langs alle kanten verwelkomt....mijnheer dit id een voetpad hoor..... wanneer we even later aangemaand worden door de plaatselijke omroeper om onze fiets aan de hand te nemen, besluiten we het onderspit te delven en stilletjes de dijk via de trapjes te verlaten.Zonder verdere problemen zien we Knokke in de verte liggen, nog even langs het Zwin om zo onze bestemming te bereiken. Er wordt post gevat op een terras in Heist waar blijkbaar geen eten geserveerd wordt. Dan maar snel iets drinken en vertrekken. Ondertussen kreeg het thuisfornt van de ancien bericht dat we aangekomen waren, Jules en Emile waren al op de hoogte dat de limburgse helden aangekomen waren. We mochten ons bij hun effe douchen, na de douche werd er afscheid genomen en toen sloeg het noodlot nog eens toe. De treinen die ons moesten terug thuis moesten brengen, bleken onregelmatig te rijden. Terwijl bleuke alweer overvallen werd door een plotse paniekaanval, besliste ancien Joran om snel een frietje te eten en naar het station te gaan.In de frituur sloeg het noodlot alweer toe (van een pechdag gesproken), de frituur uitbater beschuldige mij ervan met een vals briefje te betalen de automaat lieht nie meneere (of zoiets) Na de friet naart station, nog 1x overstappen in Brugge en om 21.50 waren we alle terug thuis, waardoor ons bleuke zich nu ook officieel ancien op de route Hasselt Knokke mag noemen. Maw een bevestiging voor de ancien en een mijlpaal voor ons bleuke.
*de redactie ad-intrim is niet verantwoordelijk voor ongebruikelijke schrijffouten
Moment of truth, the day we 've been waiting for. De Rosier en de Stockeu stonden op het programma. Omstreeks 5u waren Willy, Raoul en Christophe L. al wakker. Opkomende stress nam controle over hun. Sommige begonnen aan sexting, anderen probeerden tevergeefs de slaap terug te vatten. En als het dan tijd is om op te staan, dan val je in slaap.
Aan de ontbijttafel werden de pillen bovengehaald. Alles was toegelaten, om nog één keer te knallen. Robin kon genieten van een ontbijtpakketje, met koeken en energierepen. Tony die direct 2 "sneekes" nam, liet naar goede gewoonte eentje liggen.Christophe S, zag er fris en monter uit. Hij zou knallen vandaag, de Rosier stond al langer op zijn bucketlist. Na het eten, werden de bidons gevuld, de repen geteld, de bandenspanning gemeten. Iedereen klaar voor een 65 km afzien.
De rit vertrok richting La Gleize, langs het museum van WO II, werd de afdaling richting Coo ingezet. Al opwarmertje hadden we al La Venne beklommen. Een halve km aan 6%, hier zag je iedereen duchtig in het rond kijken. Wie voelt de pijn niet? Jöran kwam langs Raoul, en vroeg hem: Is het vet van de soep? Van ne demoral gesproken! De benen dan maar even testen en losrijden dacht Raoul, die het vlakke stuk op de route Trois ponts voor zijn rekening nam. Eens de afslag richting Stavelot, nam Willy over. Christophe L. glipte ook mee. Met drie op weg naar het stadscentrum van Stavelot. Over de stadskasseien, langs het automuseum, brugje over en de show kon beginnen. Raoul riep tot binnen een half uur naar zijn metgezellen. Met direct een percentage van 10%, sneed de Stockeu onmiddellijk de lucht af. Meermaals bekijken van het filmpje op "klimtijd.nl", leerde ons dat we moesten harken tot aan het groene bordje van een B&B. Halverwege de klim, kwam Tony met zijn klimcassette over Raoul. Iets verder stond een verdwaalde toerist te voet. Maar niet voor Pedalpower, wij zouden tot boven rijden. Daags voordien was er beslist om niet na het standbeeld van Merckx Eddy af te dalen, maar door te klimmen richting Wanne. Aan het bordje "Col de Stockeu" zouden selfies gemaakt worden, alvorens terug te stoppen aan het standbeeld. Jammer genoeg werd er door iedereen de verkeerde kant genomen. waardoor we op een plateau terecht kwamen. Dan maar terug, voor selfies met de kannibaal. Opgelucht dat iedereen de top per fiets had gehaald, viel er een pak van onze schouders. Robin vond zelfs de lyrische woorden, "de Hallembaye is zwaarder".
Gevaarlijke afdaling naar het centrum, en direct bij het uitrijden lag de Haute-Levée al voor ons. De eerste km aan 12 %, deed enorm pijn, daarna nog ca. 3 km aan 6-7%. Naar goede gewoonte waren Christophe L. en Willy er weer vandoor. Robin nestelde zich in het wiel van Raoul en loste dit niet. Tony werd opgerold en met zijn drieën kwamen ze boven. Weer een mooie prestatie van de voorzitter. Jöran volgde op kleine afstand, en Christophe die onderweg schakelproblemen had gehad volgde aanzienlijk verder, maar zijn moment de gloire moest er nu aankomen. De afdaling naar Ruy, het begin van de mooiste klim van België, zorgde nog voor animo. Tony die meer en meer kloeker werd in het afdalen, schatte een bocht verkeerd in, en zocht de gracht op. Gelukkig niks ergs. Willy werd bij de start van de Rosier geconfronteerd met een gekend probleem, een blokkerende voorderailleur. De mooie gelijkmatige klim, die de Rosier toch wel is, zorgde voor mooie vergezichten. Na een 4 km, had Christophe S. nog een cartouche over en sprintte nog naar, en over Tony en Raoul. Sterke prestatie. De verassing van de dag lag echter 10 km verder. Raoul had in laatste instantie de route nog aangepast, om aan 60 km te komen. Bijgevolg nog een beklimming erbij. De Côte de Desnié., 5,8 km aan 6,2%, en 222 klimpunten te verdienen. Weeral gelijklopend, maar afmattend. De laatste beklimming van het week-end bleek dan ook nog eens de langste te zijn, maar wat volgde was mooi. Een rechte afdaling naar het Liennedal, en als afsluiter nogmaals de Moulin de Rahier. Ge weet wel " na de bocht wordt het een beetje steiler..."
Tony en Raoul kwamen ongeveer een 12 minuutjes later dan het duo Vanormelingen- Lisens binnen. Meer dan een half uur later bolde ook Goossens geflankeerd door de gebroeders Strauven binnen. Zij hadden nog een terrasje meegepikt. Iedereen geïnstalleerd, kon Willy de Champagne laten knallen. Uiteindelijk reden we 65 km en overbrugden 1500 HM. Symbolisch werd de organisatie voor het volgende week-end overgedragen aan Jöran. Hij ging pieken op zijn 40ste!
Na het opruimen, liep de villa te Rahier leeg. Willy vertrok met Tessa naar Griekenland, Christophe S. naar Dubai, Robin naar een babyborrel, Jöran naar Genk en Tony, Christophe L en Raoul naar frituur Conny te Kortessem.
Na een welverdiende nachtrust, was iedereen omstreeks 8u op het appel. De tafel was de avond ervoor al gedekt door Willy. Proactief denken noemen we dit. Na verorberen van yoghurt, boterhammekes met kaas en hesp, was et tijd voor de mekaniekers onder ons, om de fietsen nog wat af te stellen. Afspraak was vastgelegd om 10u, en bij wonder was iedereen vertrekkensklaar omstreeks 9u45. Het is te zeggen iedereen die de eerste rit ook gereden had. De grote vedette zou ons vandaag pas vervoegen. Gisteren was er nog gemeld dat het startschot om 10 u werd gegeven, maar tevergeefs geen Robin te bespeuren. Om 10u 35 werd er unaniem beslist om te vertrekken.
Na één km kregen we al Côte de Rahier voor de kiezen, 1,3 km aan 6%. Het weer wat er maar druilerig uitzag, en de wind maakten het niet makkelijker. Bij sommigen brak de verdampte Hoegaarden en Cristal al snel uit. Eens boven rinkelde de Samsung van Christophe L. De voorzitter was gearriveerd. Willy en Christophe beslisten om hem te gaan ophalen terwijl groep 2, de weg continueerde. Op de provinciale weg richting Remouchamps werd er tot 2 keer toe gewacht, maar geen spoor van het achtervolgend drietal. Bij het uitdraaien richting centrum Remouchamps, aan de voet van de Redoute, was het bedoeling van groep 2 , om een colaatje te drinken op het terras. Toen ze met de fietsen richting terras wandelen, verschenen om de hoek Willy, Christophe en Robin. Geen tijd voor suikers rijden maar. Uit beleefdheid vroegen we Robin of hij interesse had in de Redoute, maar we kregen neen op ons rekest.
In een treintje werd er kilometers aan één stuk langs de Amblève gefietst. het gemiddelde lag kort tegen 30 per uur. In Comblain, na een 40 km, volgde een eerste helling, hier werd de groep opengescheurd. Toen iedereen terug samen was, werd er beslist om binnen een 10 tal km een stop te houden in Durbuy. Alvorens te mogen rusten, volgde in sneltempo nog enkele ellendige bulten. De Longchamps, een grote baan, waar de wind vrij spel had, van 2,8 km aan 6 %. Een rotding. De Pallenge 1,5 km aan 4%, was dan wel mooi. En Rue de Chaplis, 900 m aan 9%. Jöran was bij de voorzitter gebleven, Raoul hield in en wachtte op Christophe S. en Tony, en de koplopers hadden hun fotosessie boven Durbuy al gehad. In het centrum werd er krachtvoer gegeten en snelle suikers gedronken. We dachten, eens uit Durbuy zal het wel weer vlak rijden zijn.
De definitieve afscheiding werd er gemaakt op de côte d'Izier, 1,9 km aan 5%. Dit was het laatste beeld wat we van Willy en Lisens zagen. Robin die al 5 minuten nodig had om nog maar te kunnen pissen, zat al door zijn beste krachten. Aangezien we al 20 km aan het rijden waren en nog steeds bordjes Durbuy zagen, merkte Christophe S. pienter op, dat deze rit wel eens veel weg zou kunnen hebben van Yvoir Yvoir. Not again luidde het in koor. We beslisten om elke 10 km even te stoppen zodoende hij kon recupereren. Vol goeie moed begonnen we aan de laatste 35 km. De goeie moed zakte al vlug in de schoen van de onfortuinlijke voorzitter bij het aansnijden van de côte de Bomal. Een 9 km durende pukkel van ocharme 3%. Neem daarbij de erbarmelijke staat van het wegdek, en je zal begrijpen dat dit geen cadeau was. Jöran testte de benen en hield er een egaal tempo op na. Tony en Raoul die op het gemak omhoog reden, werden we met vreemde capriolen van de gps geconfronteerd. Op momenten reden ze 49 km/u bergop, andere momenten gaf het hoogtechnologisch snufje 3 km/u aan. Christophe L., kampte bij hetzelfde probleem. Na enkel km hebben Tony, Christophe S. en Raoul maar even gewacht op Robin . Dit duurde weliswaar een klein kwartier. Eens aangekomen, vroeg hij zich af of het nog ver was naar de hemel. Boven op de top wachtte Jöran ons op, hij had ondertussen het hele dorp al gemaakt om te zien of er geen supermarkt of zo was. Na nog eens 10 minuten wachten kon de groupetto zich een weg richting Stoumont banen. Na een bezoek aan de Spar van Manhay, hoopten we vlug de bordjes Stoumont te zien. Het zou nog een 10 km duren alvorens we de wegwijzer Stoumont 20 Km zagen. Raoul die voorop was geraakt had contact genomen met de leiders. Deze waren juist aangekomen in Rahier, zij hadden afgeklokt op 119 km. Robin was ondertussen in kramp geschoten en Tony had in de afdaling zijn noten gekraakt. De humor was er nog, de goesting bij het aanzien van de GPS iets minder. We zagen 98 km staan. Een klein rekensommetje leerde ons dat het nog 21 km was. Het voorstel van Willy en Chrsitophe om Robin te komen halen werd prompt door hem afgewimpeld. Ik rij dat uit, waren zijn gevleugelde woorden. De schrik zijn nieuwe Duster te moeten uitlenen, zal er ook mee te maken hebben gehad. Eens op vlakke wegen langs de Lienne, kwamen we het bordje Rahier 2 km tegen. De mevrouw van het hoekhuis, legde haarfijn uit, dat we nu in Moulin de Rahier waren, en dat we dat klimmetje omhoog moesten. "Na de bocht wordt het nog een beetje steiler, op 5-6 minuutjes ben je ervan af". We waren aangekomen op de Côte Moulin de Rahier, 1,1 km aan 8%. Het was duidelijk voor Robin, dit overleven en dan aan zijn shift beginnen. Toch chapeau!!!
Christophe en Willy hadden ondertussen de BBQ al aangestoken, toen er een buitje over Stoumont vloog. Plan B was de gourmetstellen, alles werd in gereedheid gebracht, terwijl Robin lag te motsen op de zetel. Devos en Lemmens waren op de afspraak, de groenten en het vlees gesneden. Aanvallen, en wie was daar, fris en monter herboren inderdaad de voorzitter. Spek, worsten, runds, kip en kalkoen. Bearnaise, cocktail, ketchup en mayo. Er was aan Jöran gedacht, de gele trui gourmet/grill/ fondue eten deed zijn reputatie alle eer aan. Als laatste zat hij nog aan tafel.
Tijd voor opnieuw wellness dan maar. Even werden we opgeschrikt door "een zwarte rat", maar al bij al was het een braaf beest. Tot "berimselkes" toe werd er in het water gezeten. Na de douche, werd er nog een ping pong tornooi gehouden, waarbij Catering Goossens de spelers voorzag van culinaire hoogvliegers. Om 0u10 was de lamp bij iedereen en uit en werden de bedden opgezocht. Echt waar!!
Dag 1 Rahier, Redoute, het opstapje en de Zwalmzeeuwse pijl
De langverwachte dag was aangebroken. Afspraak voor een ontbijt op maat van elke sporter werd door Willy geregeld in Moos Herk. Zelfs de voorzitter was present om ons succes te wensen op onze eerste tocht. Hijzelf stuurde zijn kat voor de eerste rit. Daags erna zou hij ons vervoegen "om 10u". Al vlug werd duidelijk dat er vanalles vergeten was. Raoul vergat zijn gourmetstel, Christophe L. batterijen voor de hartslagmeter, Christophe S. te tanken en Robin hoelaat hij zaterdag daar moest zijn. Na het spek en eieren, werd er dan koers gezet richting carpoolparking van Diepenbeek. De pannenkoeken, die nog voorzien waren, skipten we. Aangekomen in Diepenbeek schoot Willy in een hilarische lachbui. De co-piloot van Raoul had namelijk de magneetstickers gespot die Jöran had laten maken. Professionaliteit ten top!
Als volleerde koersdirecteurs cruisten Jöran en Tony over de E313. Voor de foto poseerden ze met de nodige flair (raampje af bidon in de hand). Tony ging nog verder, raampje af, bidon en sigaret naar buiten. Na een klein oponthoud in Alleur bereikten we na een klein uurtje Stoumont. Steffi had ondertussen onze spaghettisaus en pinten reeds coel gezet. De fietsen werden klaargemaakt voor de Tour de La Redoute. Na de verplichte timecheck, werd er koers gezet naar de onbekende côte de Froidmont. 2,3 km aan 5%. De Hollanders zouden zeggen , dat is lekker binnenkomen. Na een klein stukje vlak volgde onmiddellijk de eerste klepper. Côte de la Vecquée, 3,1 km aan 6%. De afspraak was gemaakt om een stop te houden boven op de Redoute, zo konden Willy en Chrsitophe S. hun tempo rijden. Tony, Jöran, Christophe S. en Raoul bleven samen. Tony nam de rol van buschauffeur op hem en regelde het tempo, zodoende ze op tijd binnen zouden zijn. Afdaling via het dorpje Desnié, wat verder op de driedaagse nog zou terugkomen, zagen we de eerste bordjes met Remouchamps 8 km verschijnen. De zenuwachtigheid nam toe. Kriebels in de buik. Christophe S. taste nog eens in de achterzak en toverde een granenreep tevoorschijn. Via de afdaling van El Minire, kwamen we aan het impossante viaduct boven Aywaille. Hier sloeg het noodlot onverbiddelijk toe. De eerste lekke band was een feit. Raoul plat. Tony begon te "lepelen", tot hij ter orde werd geroepen van een aandachtig voorbijganger. Hij zag het amateurisme bij groep 2 van Pedalpower en besliste de band maar volledig te vervangen. Waarvoor dank!!! eens terug op weg wachtte het eerste doel van het week-end. La Redoute. De kapitein en Willy zorgden voor de foto's en filmopnames bovenop de top. Iedereen zonder kleerscheuren over de top. Opluchting alom. Het besef groeide, en de Stockeu zou ook wel lukken, was het besluit. Na de Redoute was het tijd om een mooi stukje natuur te ontdekken. We kwamen namelijk uit op het MTB parcours. Willy vloekte zich een ongeluk. Toine zag de lol er wel van in. Via Aywaille reden we terug onderaf richting Harzé en Lorcé. Enkele rake kuitenbijters verder, werd er door groep 2 beslist om een "shortcut" te maken. Tijdnood, deed ons een kleine 15 km afslaan, aangezien er nog gewinkeld moest worden. Christophe L. en Willy reden wel het volledige parcours, maar misten daardoor wel de "wondermooie" Xhierfomont. Ze zagen hierdoor 130 klimpunten door de neus geboord. Toch een kleine smet op hun blazoen. En ze zouden het geweten hebben.
Terug aangekomen in het huisje was het zaak de Hoegaarden en het bier zo snel mogelijk te koelen. Er werd ook meteen op kamerjacht gegaan. Raoul had zich voorgenomen om een één persoon bed te bemachtigen. Zijn oog viel op de mansarde. Bij het bestijgen van de trap ging het al prompt mis. De wandlamp moest eraan geloven. Steffi hoorde het en kwam onmiddellijk de schade opmeten. Na de obligate rondleiding en uitleg door Marie- Jeanne, en het joyriden/ winklen door Christophe en Willy kon het week-end beginnen. De eerste Cristal vloeide en Tony en Jöran zorgden voor de Spaghetti. Ondertussen om geen verdere ongelukken te veroorzaken, was Raoul verhuisd naar de kamer van Willy. Christophe die nochtans gezworen had nooit nog op een Zolderkamertje te slapen, nam zijn intrek in het hoogste kamertje. Opruimen was gedaan en het bubbelbad werd warm gestookt. Enkel Tony nam geen gebruik van een deugddoende massage van de onderste ledematen. Het was enkel oppassen met het "opstapje". Wellness iedereen kan er wel iets van vertellen.
Op "The Basement stage" was alles in gereedheid gebracht voor een live set van Tony Dallas. Ongekend, maar ook de groten der aarde maken het ooit mee. The crowd wasn't ready for Tony D. Nochtans had hij een bom van een intro geprogrammeerd, maar toch de vonk kwam er niet. Plan B was Hector, de wielerfilm bij uitstek. Het is eens iets anders dan vollebak drinken en op de tafels boenken. Tijdens de pauze werd er nog duchtig ge-smst naar Robin, zodoende hij om 10u aan de start zou staan 's anderendaags. Tevergeefs de voorzitter reageerde niet en was naar eigen zeggen van Jetje aan het geven. Zo werd dag 1 afgesloten om lees goed, geen typfout 01u.
De laatste rechte lijn werd vorige week door Willy ingezet. Luik Bastenaken Luik 156 km, met een vooruitblik op enkele te overbruggen hellingen tijdens de driedaagse. Om kwart na 7 vertrok "onze held" aan zijn grote doel. Tessa zorgde letterlijk voor de mentale bijstand. Op de Redoute wachtte ze tevergeefs op haar held, doch was deze al voorbij, daar stond ze als een verzopen kat. Dan maar op naar de finish. Toen ondergetekende even polste omstreeks 15u zaten ze al in 't Raedhuys, na te genieten van het Heroisch avontuur. Zijn volgende doel was echter diezelfde avond al gepland, 30 Hoegaarden drinken op de Nacht van de Hoegaarden. Of hij hierin slaagde is algemeen niet geweten. Cijfers wij willen cijfers zou Kristof Calvo van groen roepen. Hierbij de cijfers: 156,3 km aan een gemiddelde van 24,4 km/u, 3684 calorieën verbruikt (die zullen 's avonds wel terug aangevuld zijn) en een tijd van 6u 23 min en 37 sec.
Diezelfde avond bestond de fanclub uit Robin, Christophe L., Tony geflankeerd door Kristien en thuisspeler Raoul. In de 30+ tent (leeftijd, niet aantal te drinken pinten) gingen ze op zoek naar de held van de dag. Die zich aan zijn volgende doel aan het tegoed doen was. Om half vier was het tijd voor de slaap te vatten. Tony en Kristien zijn de sfeer nog gaan opsnuiven "on the main stage". Zoals het Tony Dallas betaamt, even de concurrentie checken.
Ondertussen gaat de oudste Strauven gretig door met wat hij al enkele weken bezig is. Trainen, de kloof verkleinen... En hij lijkt hier wonderwel in te slagen, werd aan onze redactie meegedeeld. Dinsdag werd er de transplantoux rit gereden door Tony en beide Christophen. Scherpe tijden op Glainberg, lieten het beste vermoeden voor Christophe S. Hij piekt naar volgende week toe, en zal er staan. Het zal bij zulke vorm zaak zijn om het enthousiasme te temperen. In zijn temperament wil hij nog wel eens als een raket bergop vertrekken om dan stil te vallen. Als hij zijn drift kan controleren gaat hij meedoen voor het podium.
De laatste serieuze test voor Pedalpower volgt op de dag van de "noeste" Arbeid. Lus 2 van de Amstel Gold Race. De Eyserbosweg en de Keutenberg worden gemeden, maar de Camerig met zijn 4,4 km en de Vaalserberg met zijn 3,2 km staan wel op het programma.
Wie is klaar? Wie doet mee voor de knikkers? Wie draagt de rode lantaarn? Antwoord morgen omstreeks 15u.
Weer een bewogen weekje Pedalpower. Na de eerste gezamelijke honderdklapper van vorig week-end, werd er weer duchtig op de pedalen gelopen. Christophe S. had een weekje verlof ingelast en nam elk vrij moment de Fenix ter hand. Maandag 66 km richting Tongeren. Zou er sponsor- overleg hebben plaatsgevonden tussen de Strauven Clan? Dinsdag nam de kapitein Robin mee langs de route van Hemels Haspengouw, 5 km langs de Bilzerse weggetjes. De klimpunten van de Keiberg werden meegegraaid. Woensdag had Raoul een dagje verlof ingelast, hij plande eveneens om wat klimpunten te verzamelen, een gemotiveerde Christophe S. vergezelde hem. Na amper 1 km, sloeg het noodlot reeds toe. de eerste lekke band van het jaar. Na een operatie van om en bij de 20 minuten konden de Fenix broers hun tocht verder zetten. De klimpunten in en rond Bilzen werden meegenomen, Borreberg, Letenberg en Keiberg. Na een goed 52 km klokten ze af. Jöran werkte naar goede gewoonte zijn rondje Zutendaal af. Willy die in de laatste recht lijn richting LBL zit, hoopte de laatste procentjes aan te dikken. Woensdag 72 km richting Landen, dinsdag en donderdag werd er getraind op het tijdritparcours Hasselt- Wintershoven. Vrijdag een heuvelritje langs Loon en Sintrui, Tony die nog geen trap had gegeven medlde zich wel aan de start voor een rondje Haspengouw op donderdag. Robin, Christophe en Raoul vergezelden hem. De gebruikelijke route via Oetersloven, Kuttekovenberg, Burchtheuvel ed... bracht hun in Jesseren. Raoul bedacht Robin een vroeg verjaardagscadeau te geven en leidde het kwartet naar " Nommelenberg". Eveneens een revanche voor de 2 overige gladiolen die vorige keer te voet stonden. Het tempo werd omhoog gejaagd en Christophe volgde Raoul attent. Hij wist ondertussen het juiste spoor wel liggen. Robin die de eerste kassei raakte vloekte en riep dat de tanden wegvlogen. De slappe lach was niet ver weg, toch bereikte iedereen de top. Christophe kroonde zich zelfs "heer en meester " van de Koppenberg van Haren. Na Zammelen en Glainberg, werd het rustig uitrijden richting Oud Cortesem. Op het terras werd er druk gejesticuleerd over de deelname aan de Bloesem Classic. 85 of 130 km...
Vrijdagavond was het dan verzamelen ten huize Lisens, de voorzitter wou een charme- offensief plaatsen en koos daarvoor zijn verjaardag uit. Mysterieus werd er gedaan over locatie. Casual chic was de dresscode. Jöran had familiale verplichtingen aan het zeetje en Willy zou na de shift langskomen. De eerste stop was "The Century". Een fles Prosecco voor te beginnen. Je zag onm.iddellijk de maturiteit die Robin aan de dag legde. Alvorens het eten te bestellen orderde hij de ober al dat we om 20u10 moesten vertrekken. "Das wel krap he", maar al bij al vertrok Pedalpower om 20u15. Waar naartoe? Standard -Gent kon het al niet meer worden. Ondertussen hadden de Strava die hards al opgemerkt , dat Jöran ne tour de force had uitgehaald, door het traject Genk- Knokke met de fiets af te leggen. 202 lange km's aan een gemiddelde van om en bij de 23 per uur. Hij nam de felicitaties telefonisch graag in ontvangst.
Willy had ondertussen door dat de volgende bestemming het Cultureel Centrum ging worden. Sportstories met Stef Wijnants ter gelegenheid van 50 Sporting Hasselt. Stef had ook zijn vrienden: Armand Schreurs, Herman "Marcske" Verbruggen, Raf Coppens, Michel Wuyts en Guga Baul meegebracht. Een avond met anekdotes, stand- up en een serieuze toets. Vooral organisator Stijn Stijnen en de supporters van Racing Genk werden op de korrel genomen. Raf Coppens en Guga Baul spanden de kroon. Michel die een verhaal over Merckx Eddy bracht, had wel de gave ons mee te nemen in zijn verhaal. Na een goed 2 u show brak de dorst toch uit, maar de voorzitter had nog een surprise in petto. Meet and greet met de stem van de koers. Robin gekend als "het groet leweit", stond met zijn mond vol tanden en kreeg geen letter uit. Na de beleefde plichtsplegingen en de obligate foto, kon Robin maar één zin uitbrengen. " Nu mag ik toch voorzitter blijven he? In Café café en de Egel werd de dorst gelest. Eén probleem was echter nog niet van de baan. Wat werd er zaterdag gereden?
Willy wou hoogtemeters maken, en wou "de bitch " van Hoei rijden. Lang op voorhand stond de Bloesemclassic aangeduid, Tony en Christophe L. waren al zeker van deelname. Raoul besliste zaterdagmorgen dan toch maar om mee te gaan om de 130 km te doen. Mooie golvende rit, met een eerste stop aan de brouwerij van Bink te Kerkom. Er werd aan een mooi tempo mee gepeddeld met een groep toeristen uit Rijkevorsel. Het is zo dat je vrienden voor het leven maakt, dacht Toine, toen hij een conversatie aanknoopte met een verdwaalde Bulgaar of zo. Tweede bevoorrading na een 85 km te Haren. Ondertussen kregen we via sms te horen dat Willy à pied stond op de Muur. Een complete demoral, alles zat tegen liet hij in een kort persbericht weten. De ontgoocheling was te groot voor een langere uitleg. Dit zo kort voor zijn voorjaarsdoel is natuurlijk een serieuze streep door de rekening, van de ambitieuze grootstoemper. We zagen de krantenkoppen al voor ons "La Machine in zak en as" "Oplapwerk voor Tessa Claes" en "Demoral op de pedal". Teneergeslagen en meelevend continueerden zijn teammaats ook de Bloesemclassic. Toine kon deze klap maar moeilijk plaatsen en liet groep na groep hem passeren. Heel ontgoocheld verliet hij het strijdtoneel in Alken, zijn zogezegde 80 km limiet. Christophe en Raoul beloofden voor Willy de rit uit te rijden aan een gemiddelde boven de 25km/u. Het stuk rijstvla in Zonhoven deed hun geloven in hun kansen. Wind mee en tegen 30km/u naar Kortessem/ Rapertingen. Het lukte hun om na 137 km af te klokken aan 25,5 gemiddeld. Toch nog een positieve noot.
Zondag viel er al positief nieuws te rapen uit Wintershoven, de geslagen wonden heelden goed, en volle moed plande Willy een nieuwe poging. Datum één dag voor de "groten" de muur gaan bedwingen. Het verlossende nieuws kwam omstreeks 16u. I slammed the bitch, de muur bedwongen. De moral zit weer goed, en nogmaals "parcourskennis". Tijd om te stoppen in Wellen was er niet want hij "verrekte van de dos". Raoul had nochtans de Champagne koud gezet. Puik werk van Tessa en zéker van Willy zelf.
Diezelfde avond reden Tony, Christophe, Jöran en Raoul een toerke richting Brustem. Het hoge woord was er nog maar juist uit of een fluit fusée door Brustem. Jöran reed in een minuscuul stukje glas, gelijk hij alleen dat kan. Aan een record tempo werd de band vervangen. Tot Hoepertingen geen noemenswaardige gebeurtenissen te melden. Grens Hoepertingen met Wellen Tony lek, nadat hij even de akker van boer Firmin had verkend. De beelden van het vervangen van zijn band (18+) werden door een attente wegkapitein reeds "gesjerd" met iedereen. Bij het binnenrijden van Rapertingen opnieuw lek voor Toine. Decompressie volgde in café Transport.
Volgende afspraak is wetenschappelijk nog niet gepland.
Donderdag 8 april, net één maand voor het Ardennenoffensief, werd er plaatselijk een gevolg gebreid aan de klimtraining van Valkenburg. Plaats van afspraak was de Motten, om kwart voor zes verzamelden Tony, Willy, Christophe en Raoul op de parking van het ooit zo roemrijke SK Tongeren. Een opwarmingsronde via Rutten, leverde 11 km op. Terug op de parking stonden Christophe, Jöran en een collega van Christophe ons op te wachten. De naam van de collega ontgaat mij nu, maar voor de goede gang van zaken zal ik hem Frank noemen. Het bekende traject via Bassenge, Glons en Eben vertrok naar goede gewoonte via de Kevie in Nerem. Alvorens de Kevie te bereiken, werd er al een stop ingelast. Frank die aan zijn derde rit begon, geraakte niet uit zijn klikpedaal, en smakte met zijn Specialized Ultegra DI2 tegen het canvas. De schade werd opgemeten, maar viel mee, en de rit kon vanachter de safety car verder gezet worden. Een aardig tempo op het fietspad richting Sluizen zorgde voor een kleine afscheiding, doch werd er voor het eerst boven op Thier Bégot gewacht. Het gros had een paar weken niet meer met Willy gereden, en merkte toch op dat hij niet stilgezeten had. Een strak tempo en het hem zo geliefde groot mes zorgde ervoor dat zelfs de wegkapitein moeite had om bij te bikkelen. Klimpunten voor Willy en Christophe S., die nog nooit deze klim gereden hadden. Na de Thier, volgde de Arecht, de Hallembaye(steil) en Hallembaye (minder steil) alvorens terug naar de Motten te vliegen. Nagepraat werd er in het bijzijn van de teampsychologe, bij Ludo in café Welkom te Wintershoven. Tien pinten en 1 sausice'ke later werd er beslist om onze week-end rit van van zaterdag eveneens vanuit Wintershoven te laten vertrekken. Frank paste hiervoor. Christophe was eveneens belet en Robin had zelf een toerke voorzien .... met den otto.
Een volkscafé in een klein kerkdorp, hoeveel vind je er nog? Jöran was na zijn platte banaan al fan, de kapitein was ook enthousiast en filosofeerde zowaar over het niet mogen verdwijnen van zulke gelagzalen. Half negen werd er verzamelen geblazen bij Ludo. De hanenzang was al bezig, de spelers gingen net hun "loche" vullen, de ene speelde op de onderzang de andere op de volle lijn. Je zag de verwarde kopjes bij Pedalpower. Tony en Raoul zijn opgegroeid met dit spektakel. Zelfs voor 1994 al, toen Christophe nog een klein manneke was, zaten zij al tussen de hanenbotten. De koffie werd geserveerd met een goeie speculaas. De suikerspiegel was gevuld en de rit kon aanvangen. Frans Schoubben Classic 90 km, maar door de rit naar Wintershoven en naar de startplaats in Tongeren zou dit oplopen tot een 120-130 km. Alvorens te vertrekken , kwam Ludo nog met extra proviand. Een suikerwafel extra, zou misschien wel deugd doen. In de pedalen en via Guigoven naar de Hasseltsesteenweg, die er erbarmelijk bijligt. Onze wegkapitein gaat hiervoor een brief schrijven. Ons belastinggeld dient beter besteed te worden. Op de Motten werd koers gezet via het eveneens erbarmelijke parcours richting Blegny. De eerste hindernis bracht onmiddellijk wind en richting mee, de Côte de Paifve. Een rotding vooral in de open vlakten ,waar de wind vrij spel heeft. De toon werd hier al gezet. Er waren er 2 die er bovenuit staken, zij hebben ook niet voor niks de meeste km's in de benen. Raoul was al een hele tijd in gevecht met zijn hartslagmeter. Christophe was nl. bij het opstarten 's morgens langs zijn Garmin gaan staat, waardoor ook diens signaal gedetecteerd werd. Een zware demoral voor Raoul, die in een vormcrisis verkeerd sinds zijn antibioticakuur. De kloof die er ooit was met Jöran en Tony, wordt dan ook met de rit kleiner. De strijd voor het brons in Stoumont herleeft. Ondertussen langs het Voerense landschap naar de Côte de Richelle, Raoul die zijn Garmin ondertussen gereset had, had vergeten de timer op te zetten. Een tweede demoral. De niffel, en de wind zorgde ervoor, dat de goesting er niet meer in zat bij hem. Na de Richelle volgde praktisch onmiddellijk de Côte de Trembleur. Zelfde scenario, 2 man voorop. Tony in de achtervolging, met Raoul en Jöran in het wiel. In de helft nam Raoul over, zoals het hoorde schoof ook Jöran mee in. Op 50 m van de top bezorgde hij Raoul een derde demoral, door eventjes te versnellen. Wieltjeszuiger, profiteur, luierik galmde langs het parcours. Door een strakke wind die vooral op kop stond was het voor Tony en Raoul harken om de kloof met de leiders te overbruggen. Na de cöte de Melen zijn we voor een drankpauze gestopt. Het wegdek, in combinatie met het weer, maakte het toch een zware beproeving voor sommigen. Na de Côte de Xhavée , waar "la machine" uit een kansloze positie naar de kop van de koers vlamde, werd de afdaling richting Bassenge ingezet. Langs de Maas naar Lanaye, waar de St-Pierre op ons wachtte. Samen met de Richelle toch één van de mooiste klims in de buurt. Bij het bovenkomen komt er toch altijd een moment van nostalgie naar boven. #wheelie #sagan #nieuwebmctenue #botsenopdekont #tekleinverzet #lomp , zouden de perfecte hashtags zijn voor een Twitter discussie. Via de route d ' Eben naar de laatste bult van vandaag de Roclenge. Voor Tony was de lamp uit, overleven tot aan de finish was het signaal. Door een misverstand werd de Roclenge maar half gedaan. Raoul kloeg niet. Bij het uitrijden van de Kevie, werd afgesproken dat Willy en Christophe, door reden en dat Jöran en Raoul op Tony gingen wachten. Via de Hasseltsesteenweg werd naar Wintershoven gebold. De koplopers maakten nog een ommetje via Glainberg. Willy knalde naar boven, waardoor ook Christophe zijn meerdere moest erkennen. Bijna gelijktijdig kwam het gezelschap aan bij Ludo. Een teveel aan pinten en recovery sauciskes zorgde voor bezorgde telefoontjes van leden van de raad van Bestuur van Pedalpower.
Kortom mooie, winderige, ellendige klimtraining van ca. 125 km en 1000 HM. Nu hopen op de supercompensatie.
Afgelopen week weinig actie te bespeuren in Pedalpower kringen. Of het zou moeten gaan over ziekte hier, klein kwaaltje daar. Eerlijk waar het weer trok ok op geen klote. Zondag dan maar een parcoursverkenning gedaan. Een bezoekje aan La Redoute, deed ons al vlug denken aan een nieuw kwaaltje hier en daar. Pijn gaat em doen. Dan zwijgen we nog over het beest 'Stockeu', en de lengte van de Rosier.
Op de Stockeu hebben we even de tijd genomen om te poseren bij "Merckx Eddy". Aangezien we alle drie van mening waren, dat we op het weekend er misschien niet geraken, hebben wij nu onze beste pose maar aangenomen. Tony vond het nodig even de kanibaal al lachend langs achter te penetreren. Eens benieuwd of de grootmeester binnen een maand niet met hem lacht.
Over kwaaltjes en dergelijke gesproken. Ik zou graag met jullie willen afspreken om op het weekend geen excuses te verzinnen in de genre van:
Te weinig getraind:Smoes nummer 1, vaak wordt dit gebruikt op de eerste avond van een fietsweek-end. Het is eigenlijk simpel wij als "amateurs" trainen eigenlijk nooit genoeg. Kortom dan had je maar tijd moeten maken. Speciaal voor Robin
Te veel getraind: Teveel op kracht getraind, te lang doorgetraind voor het fietsweek-end. Het lichaam is moe. Speciaal voor Willy en Christophe L.
Klim is te lang: Dit hoort ge eerder in de Alpen dan in de Ardennen of Zuid Limburg. " Ik ben meer een explosievere renner". Die lange klimmen liggen mij niet, ik heb te veel explosieve spiervezels hiervoor. Speciaal voor Christophe S en Raoul
Klim is tekort, klimmen is niks voor mij: Het tegenovergestelde is ook waar. De favoriete smoes in de Ardennen, als je uit het wiel gereden wordt op de eerste de beste klim. Speciaal voor Tony en Jöran
En kom ook niet af met: slechte bedden, teveel gedronken, te koud water in de bidon of ik had een schakelprobleem.
Beminde gelovigen. We schrijven vandaag deze blog, in het teken van het mooiste sacrament. Het Huwelijk!
Openingswoord: In onze kerk, waarde parochianen, staat een monogame relatie niet centraal. Er wordt geopperd om van verschillende walletjes te eten! Zo bewijzen u volgende parabel.
Eerste lezing: Uit het nieuwe jaarboek van Pedalpower: De parabel van de eenzame fietser, die kromgebogen over z'n stuur, zichzelf een weg baant!
Een jongeman van 39 jaar had alles wat zijn hartje verlangde, een goede job, een eigen huis, twee schatten van kinderen en bovenal precies zes jaar een lieve echtgenote. Doch en waarschijnlijk te wijten aan een midlife crisis, ging zijn liefde niet alleen naar vrouw en kinderen uit. Sinds enkele jaren had hij stiekem een nieuwe liefde gevonden. De fiets. Naarmate hij meer tijd doorbracht bij zijn fiets, werd als natuurlijk zijn liefde groter. Doch twijfelde hij er niet aan om vrouw en kinderen te verlaten. Hij wist dat monogamie niet meer van deze tijd was, en troostte zich in deze gedachte. Maanden en dagen gingen voorbij, tot hij tot de conclusie kwam dat het absoluut geen bevlieging was. Deze liefde was echt. Deze liefde moest bezegeld worden.
22 maart 2015, vertrok de huwelijksstoet vanuit Kortessem. Aan alles was gedacht , het moest een eerbetoon worden aan zijn nieuwe liefde. Klimmetjes, kasseien, tempostukken ze kwamen allemaal aan bod. De stoet ging over een 70 km in het koude Haspengouwse landschap. De mooiste plekjes van wat Haspengouw te bieden heeft werden aangedaan. Via de kasseien van Printhagen trok de stoet met de jongeman en zijn geliefde, vergezeld van getuigen Christophe S. , Christophe L, Tony Q en Raoul B, naar Vrolingen. Kerniel, Kuttekoven, Voort tot Helshoven. Aan deze kapel ging de inzegening van het sacrament plaatsvinden. Ze poseren voor het altaar, ringen werden uitgewisseld, applaus werd in ontvangst genomen en geloften werden uitgesproken. De jongeman was nu gehuwd met zijn echtgenote en zijn fiets. De aanwezigen werden uitgenodigd voor de receptie
De praalstoet zette zich nu verder richting receptie via de kasseistrook in Horpmaal. Hier werden de eerste verschillen genoteerd. Tony en Christophe reden hier de stoet uit elkaar. Het was bij momenten aanklampen voor verschillende volgers. Via Oreye, Heers, Broekom en Borgloon, werd het laatste gedeelte aangevat. Gors, Vliermaal met tweeluik Negenbonder en Beekstraat. Hier hield de meegereisde cameraman halt voor het schieten van memorabele beelden. De receptie was voorzien in een speciale ingerichte ruimte. volledig in het teken van de fiets en de mens. Biertjes met verwijzingen naar een gele trui, en wereldkampioenentrui ed. . Aan alles was gedacht. Hoe mooi kan een huwelijk zijn!!!!
Nog enkele praktische mededelingen alvorens we de almachtige heer danken. Dinsdag is er opnieuw een bijeenkomst van de studiegroep" ik bid, ik trap en nog lukt het niet " deze zal doorgaan op het circuit te Zolder. Donderdag zal er eveneens een rustig moment voorzien worden voor het Katholiek verbond " Sta mij bij op de Stockeu, de Redoute, de Rosier en andere...", eveneens op Zolder. Zondag 29 maart nodigt het Centrum Ronde van Vlaanderen iedereen uit op hun jaarlijks eetfestijn "Kasseien fretten". Allen daarheen zou ik zeggen.
Op zondag 5 april, zit héél wielerminnend Vlaanderen weer aan de buis gekluisterd. De koers leeft bij de Vlaming. Maar ook bij Pedalpower. Willy nam vorig jaar reeds deel aan de Ronde voor toeristen. Ondanks het groot aantal stuurvaardigen onder ons, is het toch niet aangewezen om ons in de meute te mengen. Er zullen klappen vallen dan. Pedalpower reist daarom één week vroeger af naar Oudenaarde, om de blauwe lus van 78 km te ondergaan.
Ziehier een overzicht wat ons gedurende 78 km in de Vlaamse Ardennen te wachten staat:
Na een goede 10 km krijgen we al de scherprechter uit de "echte Ronde" voor de kiezen: De Oude Kwaremont, 2516 m lang, eerst 600 m smalle asfaltweg en daarna 1600 mm kasseien, gem. 3,6%, maximale stijging 11,64%. Na 15 km is het de beurt aan de Paterberg. 361 m lang met een gemiddelde stijging van 12%, en een maximale van 20%. Dit alles valt te doen onder de "zogenaamde Tony grens" van 18 km. Nog een klepper van formaat volgt na 23 km, de Koppenberg. Lengte van 700 mm, gem. 9% en maximale stijging van 19%. De volgende hindernis verwacht ons na 28 km. De Steenbeekdries 700 m aan 5% gemiddeld en maximaal 6%. Na 31 km komen we in Boonenland, hier kromt Tommeke steeds de rug, en vraagt men zich elk jaar af, Tommeke wat doe je nu? De Taaienberg, 530 m met een gemiddelde van 6,6%, maximale stijging 15,8%, om de kasseien te vermijden kan hier gebruik gemaakt worden van het gootje. We rijden de Provincie Henegouwen even in en hier wacht ons in Ronse de Muziekberg. Lengte van 625 m met een gemiddelde van 5,3% en maximaal krijgen we 10% voor de kiezen. Op 39 km en in het midden van onze tocht doemt de minder bekende Statieberg op. Deze heeft een lengte van 1500 mm met een gemiddelde stijging van 3,7 %, en maximaal 9%. Aan km 44 wacht ons een tweeluik, de Nieuwe en de Oude Kruisberg. De Kruisberg bestaat uit een 1875 m lange kassei en asfaltbaan met een gemiddelde van 4,8% en maximaal 9%. Het voorlaatste zware obstakel ligt er na 46 km. De Hotond met zijn 750 m en gemiddelde stijging van 6% , maximaal 9%, zal pijn doen. Richting Oudenaarde treffen we dan nog 2 kuitenbijters van jewelste. Na 57 km de Mont de l'Enclus: een asfaltweg van 930 m lang met een gemiddelde stijging van 6,1%, maximaal gaan we hier 12% omhoog. Onmiddellijk hierna volgt het allerlaatse obstakel richting Oudenaarde, de Kluisberg, met een lengte van 1 km aan 7% gemiddelde en een maximale stijging van 14%, gaat deze bult de kuiten doen ontploffen. Hierna is het nog een kleine 20 km uitbollen richting Centrum Ronde van Vlaanderen, waar de Ommegang op ons wacht.
Diegene die slagen voor deze test kunnen met trots 621 klimpunten bijtellen op hun voorlopig rapport. De anderen zullen voor een tweede zit moeten terugkomen.
Op Q- music heerst deze week de 90's. De glorieperiode van elk Pedalpower member. Al gauw dwalen de gedachten af naar TVM, waar menig feestje plaatsvond. Wie kan zeggen dat hij wekelijks op de TV piste? Tussen de sound van Snap!, the Urban Cookie Collective en Haddaway, werd er uiteindelijk beslist om nogmaals naar Zolder af te zakken. Pedalpower lijkt ondertussen wel een echte "pro" ploeg, een gedeelte bereid zich voor aan het zeetje (Tirreno Adriatico), terwijl een ander gedeelte zich in Zolder (Parijs- Nice) tegoed deed aan de plaatselijke rondjes. Na een afwezigheid van enkele maanden trad Robin terug in competitie voor zijn "Joyride" (Roxette). Rond half 7 betraden Christophe en Raoul de Kennedy Boulevard (Axelle). Christophe had zich voorgenomen om aan een hartslag van 110-140 te rijden, de zogenaamde vetverbranding. Raoul zei hem "I"ll stand by you (The Pretenders), Two can play that game (Bobby Brown). Na één ronde stond Tony hun al op te wachten, ondertussen had Robin ook al via Sms laten weten dat hij iets later ging zijn, zijn exacte woorden waren " C U when I get there" (Coolio). Tony nam de kop en loste al gauw Christophe, hij wist natuurlijk niks van het "vetverbranderke" dat de wegkapitein deed. Tony meldde in al zijn euforie " I believe I can fly" ( R. Kelly). Christophe probeerde Tony het belang van zijn aanpak uit te leggen en benadrukte dat een voorbereiding " Step by Step" ( New Kids on the Block) diende te gebeuren. Na een ronde of 4 hebben wou Tony aanpikken aan een snellere groep, hij riep " Let's go loco, poco loco" ( Poco Loco gang). Een mooi tempo van om en bij de 32-33 km/u werd gedurende enkele ronden aangehouden. Toen het tempo weer de hoogte in ging, hebben we gelost, we dachten we zijn "Better off alone" (Alice deejay). Een vetverbrandingsronde ( dus tussen 111 en 140 slagen per minuut) verder stond een strijdlustige Robin ons om te wachten. In zijn geheel eigen stijl riep hij "Here comes the hotstepper" (Ini Kamoze), en het tempo ging " kedeng kedeng per spoor" (Guus Meeuwis) omhoog. Aan een egaal tempo hebben we nog 5 ronden bijgepraat met "noenk". Op het einde bleek het gebrek aan kilometers hem toch parten te spelen hij kreunde "ooh ah just a little bit" (Gina G). Toch 55 km voor Christophe en Raoul, Tony 51 km en Robin zijn eerste 20 km van 2015. Het gemiddelde lag rond de 27,5 km/u.
In St-Job, begon Robin aan zijn charme-offensief, hij wil zijn voorzitterstitel terug. Hij sprak de gevleugelde woorden "I am the one and only (Chesney Hawkes).
Tot donderdag, en vergeet niet "My day will come" (Dinky Toys)
Wat het uiteindelijke startschot moest worden van het wielerseizoen, is nagenoeg in het water gevallen. De Ronde van Hasselt, 75 km vlak cruisen over de grenzen van grondgebied Hasselt, was initieel de bedoeling. Anticiperen dan maar om het in vaktermen uit te drukken. Elke gereden kilometer telt in deze periode van het jaar. De wegkapitein is dinsdag naar Zolder geweest, Willy maakte de afgelopen week van elk vrij moment gebruik om zijn training voor LBL voort te zetten, soms gecombineerd met uitstapjes aan de teampsychologe. Hetgeen wij steeds meer toejuichen. Raoul heeft vrijdag van het mooie weer gebruik gemaakt, en Jöran wou het elektronisch schakelen onder de knie krijgen. Ja ja, de nieuwe Wilier bolide werd gisteren afgehaald en goedgekeurd. Van iemand die met zulk materiaal de weg op gaat wordt wel verwacht dat hij steeds in de voorste gelederen fietst. De fiets werd dan ook in functie van de kleuren van Vastgoedcentrale gekocht, dit brengt enige verantwoordelijkheid met zich mee. Het uithangbord van Pedalpower- Vastgoedcentrale Pro (zééker Pro) Cycling Team. Zo gaat het amateurisme er stillekes aan toch uit. Tegelijkertijd reed de wegkapitein zaterdag zijn Ronde van Hasselt, 75 km solo tegen de wind bonken, en 32 klimpunten meegraaien in Zolder op de Sterrewacht. Christophe S. en Tony waren vol goede bedoelingen om zondag aan de start te staan voor de openingstrip, zij waren hongerig op zoek naar bevestiging van de goede vorm.
En dan komen we bij het zorgenkind van de ploeg, het enfant terrible, het ongeleide projectiel. We kunnen niet zeggen dat hij niet helemaal met zijn vak bezig is, want afgelopen donderdag kregen bepaalde collega's wel beelden van de Thier Bégot in Boirs doorgestuurd. Met een beetje goede bedoelingen, kunnen we daaruit afleiden dat hij aan parcoursverkenning deed. Ondanks deze licht positieve berichten werd hij dan wel weer 's avonds gesignaleerd in de Versuz, en gisteren werd hij ook weer in één of andere lugubere drankgelegenheid gespot. De eerste verdachte opmerkingen werd al genoteerd in het milieu. Het gebruik van codetaal zoals "ik word aan het buffet verwacht" klinkt ook niet koosjer. We denken onmiddellijk terug aan Johan Musseeuw met zijn "gesneden broden" en "wespen". Getuige hiervan de jongste berichten omtrent onze veldrijders en gisteren nog het BMC adept Van Avermaet, die aan de babyvoeding hingen. Doch willen wij benadrukken dat wij het principe van nultolerantie noteren, en ons ten stelligste distantiëren van bovengenoemde praktijken.
Ondertussen zijn we afgedwaald naar het randgebeuren, maar dienen we toch te onthouden dat er 6 PP'ers met goede bedoelingen zaten deze week, en dat er eentje zij carrière dringend moet relanceren.
Zaterdag 14/02/2015, Valentijndag. Plaats van afspraak Limbricht. Hier zouden de nieuwe geliefden hun liefde bezegelen. Jöran, Christophe en Raoul kwamen de winkel van Salden binnen, en het oog van "eagle eye" viel onmiddellijk op de zwart rode GTR. Na een meting, volgde een koude douche. De maat large was er niet meer. Een opmerkzame Christophe, vroeg de verkoper om eens te kijken bij de showroom modellen, en inderdaad er was nog een zwart rode Willier Triestina GTR voorradig. Na navraag kon deze omgebouwd worden naar de wensen ven een verliefde Jöran. Hij wist gedetailleerd hoe de GTR getuned moest worden. Ultegra DI2 en zwart rode FFWD velgen. Nog eens navragen of dat wel allemaal aan de overeengekomen prijs kon. Ja als het zo op mail staat dan moet het zo, was de uitleg. Het officiële gedeelte was zo achter de rug, de handtekingen werden gezet. De meegereisde fotograaf kon aan een fotoreportage beginnen. De nieuwbakken klimgeit van team Wilier poseerde vrij en vrank met de manager, van wie hij zijn truitje overhandigd kreeg. Met een paar Sidi schoenen bovenop zijn nieuwe Carbon racer, en zijn " teamjacket", verlieten we het etablissement.
Wie het verliefde koppel voor het eerst aan het werk wil zien zal moeten wachten tot het week-end van 1 maart, tevens de officiële opener van het wielerseizoen.
De ernst van de situatie die ons te wachten staat begin mei, begint stilletjes aan bij iedereen door te dringen. Daarom dat er vandaag weer lustig rondjes gedraaid wordt op het circuit te Zolder.
Al dagen en weken spreekt menig Pedal Power renner over het parcours wat hij voor de voeten geworpen gaat krijgen bij de 3 daagse Stoumont. Gisteren viel dan uiteindelijk het verdict van de organisatie. Deze driedaagse wordt er één op "hoog" niveau, voor elk wat wils: de berggeiten, de stoempers, de soepele klimmers en vooral de karakterklimmers. Aan ieder om zich in een categorie te murwen.
Enige duiding is wel vereist, waarom de "3- daagse Stoumont"? De gemeente Stoumont heeft een grote inspanning geleverd om deze rittenkoers en tegelijk ook Pedalpower naar Stoumont te halen. Bijgevolg lijkt het dan ook duidelijk dat als bij wijze van wederdienst de organisatie de start en eindstreep in deze Ardense gemeente en zijn deelgemeenten legt. Zo kan het inderdaad dus ook! Over naar de orde van de dag dan.
Dag 1 Rahier- Trois Ponts- La Gleize- Stoumont- Remouchamps- Aywaille- Rahier- 71 km - 1345 Hoogtemeters
"A walk in the park" of "say hello to your worst enemy", de meningen zijn verdeeld, doch staat buiten kijf dat over deze leuke opener, fel zal nagekaart worden. Een pittig middenstuk in Remouchamps zal hier het kaf van het koren scheiden. Hier moet je het niet in je hoofd halen om na de Redoute en de Chambralles het eventuele gat met de leiders toe te rijden. De handafdruk op je gat volgt ( handafdruk door het duwen), want de Havelange en Xhierfomont loeren om de hoek.
Côte de l' Ancienne Barrière- 4,7% gemiddeld- 4,8 km- 137 klimpunten
Côte de Mionfosse- 7,9% gemiddeld- 1,7 km- 120 klimpunten
Côte de la Gleize- 4,6% gemiddeld- 2,8 km- 98 klimpunten
Côte de la Vecquée- 4,9% gemiddeld- 6,3 km- 211 klimpunten ( ca. 3 km op dit traject bijgevolg 105 klimpunten)
Côte de la Redoute- 9,5% gemiddeld- 1,5 km- 182 klimpunten
Côte de Chambralles- 8,2% gemiddeld- 1,9 km- 177 klimpunten
Côte de Havelange- 5,2% gemiddeld- 2,9 km- 105 klmipunten
Côte de Xhierfomont- 5,8% gemiddeld- 2,9 km- 130 klimpunten
Dag 2 Stoumont- Trois Ponts- Stavelot- Francorchamps- Spa- La Reid- Stoumont- 82 km- 1831 Hoogtemeters
De koninginnerit, met als hoogtepunt de Stockeu. Diegene die al fietsend het standbeeld van Eddy Merckx behalen, zullen later als helden ontvangen worden. Selfie's zijn hier toegelaten. Vervolgens volgen nog de Rivage en de La Reid. het is dus zaak om direct uit de roes van onoverwinnelijkheid te komen en de focus terug op de weg te leggen. Hier zullen ongetwijfeld grotere tijdsverschillen worden opgemeten.
Côte de Xhierfomont- 5,8% gemiddeld- 2,9 km- 130 klimpunten
Dag 3 Stoumont- Trois Ponts- Stavelot- Stoumont - 87 km- 1439 Hoogtemeters
In het roadbook wordt deze étappe omschreven als "de ideale afsluiter". Hier verwacht men ook geen grote tijdsverschillen. Doch met de Côte de Rosier en de Xhierfomont in de laatste 15 km, zou hier een late uitval wel succesvol kunnen wezen. Hier worden de prijzen verdeeld, hier liggen de bloemen.
Cöte de Brûme Sud- 9,7% gemiddeld- 1,5 km- 188 klimpunten
Côte de Saint- Jacques- 4,3% gemiddeld- 4,7 km- 136 klimpunten
Côte de Wanne- 5,2% gemiddeld- 3,5 km- 265 klimpunten
Côte de Rosier- 6,1 % gemiddeld- 3,9 km- 215 klimpunten
Côte de Xhierfomont- 5,8% gemiddeld- 2,9 km- 130 klimpunten
Na dit drieluik zal wederom duidelijk zijn, wie zal moeten investeren en wie een jaar lang glorieus zal kunnen rondrijden. De organisatie hoopt op een faire en ook propere driedaagse.
Plaats van afspraak was "La Vache Qui Suisse", waar de verzamelde wereldpers zich had genesteld, voor de onthulling van het ploeglogo en de hoogverwachte ploegvoorstelling. Bij mondjesmaat sijpelden de acteurs binnen en deden zich te goed aan een nieuwigheid "e Vacheke". Het ploegdiner, wat zou vooraf gaan aan het officiële gedeelte, begon reeds in mineur. De voorzitter cancelde de afspraak, aangezien hij nog bij de Vikingen in Scandinavië vertoefde. Christophe S, diende ziek forfait te geven. De overige teammates verkozen een menu op basis van zonnebloemolie en kip, varkens en rundsvlees. De saladbar, werd ook meermaals bezocht. De discipline was bij de meesten wel degelijk aanwezig, de sausjes zoals look, en tartaar werden grondig afgezworen. Je zag dat de focus al lag op het komende seizoen. Er werd natuurlijk ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om stages en dergelijke te plannen. Zo viel ook in de wandelgangen te horen dat J. G. van fietsconstructeur zou wisselen, hij zou de Ridley stal verlaten voor het Italiaanse Wilier. De papieren rompslomp zou nog lopende zijn. W.V daarentegen zou zijn focus gelegd hebben op een Ardennenoffensief, hij piekt dit jaar naar Luik Bastenaken Luik, en zou daarvoor de hulp van C.L. hebben ingeroepen, deze zou zich bezighouden met de logistieke ondersteuning, het poetsen van de fiets van W.V. T.Q zijn doelen liggen waarschijnlijk later op het seizoen, aangezien hij kwistig omsprong met de Zwitserse saus, hij heeft nog tijd voor de opbouw te verzorgen. R. B. tenslotte heeft een slechte winter achter de rug, en zou zonder problemen, dit jaar een rol van knecht opnemen. Tot zover de roddels die de Grinta zeker zullen halen. De nieuwe energydrank " e Vacheke" viel ondertussen in de smaak, over een verdere samenwerking, wordt in de komende weken samengezeten. Ondertussen was J.G. aan zijn volgende schoteltje kip begonnen. Na het diner nestelden de hoofdrolspelers zich tussen de menigte. Iets later op de avond, kwam de voorzitter dan toch nog de honeurs waarnemen. Hij kon de aanwezige journalisten verblijden met enkele "scoops". De ploeg zou vanaf heden 01/02/15 juridisch worden bijgestaan door G.M., en de renners kunnen vanaf vandaag ook beroep doen op een psychologe T. C. Haar eerste taak zal zijn om W.V. mentaal klaar te stomen voor zijn grote doel in 2015. Voorzitter R.S. wist ook nog te melden dat een nieuw persmoment er weldra zal aangekomen, het had iets met sponsorbudget te maken. Na de offïciële plichtsplegingen werd er gezellig nagekaart over de economische problemen die toch iedereen bezighouden. Er mag niet vergeten worden dat iedereen "timbers" kan plakken, luidde het besluit. Omstreeks 2 u verliet de ploeg het etablissement, en werd er op aangeven van T.Q. nog aan teambuilding gedaan in club Artist. Dit was weliswaar geen concurrerende wielerclub, zoals het meerendeel verwachte, maar een club in de zin van dansen en drinken. Dit viel bijgevolg zwaar tegen, maar aangezien er nog fans waren is het gezelschap toch tot 4 u hier gebleven.
De fotoreportage die door onze fotgraaf werd gemaakt volgt.