Ons doel op het einde van het seizoen, lag in Ieper. Al sinds vorig jaar speelde het idee om de Proximus tocht in het verre Ieper te rijden. De hoofden werden bij elkaar gestoken, en de die hards beslisten om er "een echt ouderwets trainingskamp" van te maken. Ze zouden in stijl het seizoen 2015 afsluiten. Jöran kwam met het idee om een mobilhome te "scoren". In Lummen werd een bereidwillige garagist gevonden, die zijn "bangbus", wou uitlenen aan Pedalpower. Tony wou maar al te graag de rol van chauffeur op zich nemen. Christophe die vorige week officieel veteraan werd, zorgde bij wijze van traktatie voor Cristal, Jupiler, Hoegaarden en Cola Zéro. Jöran nam op zijn geheel eigen wijze de catering op zich. En ondergetekende zag vanuit zijn luie zetel dat het goed was.
Tony begon tegen 17 u aan zijn taxirit, eerst werd ten huize Lisens- Debels gestopt, daarna ging het richting Genk, om te eindigen in Kortessem. Na alles ingeladen te hebben, werd de roadtrip richting Ieper ingezet. Het eerste uur vloeide het bier rijkelijk. De eerste pitstop te Groot Bijgaarden, zorgde voor een eerste hilarisch moment. Christophe en Tony vroegen zich in hun geheel eigen stijl af wat het verschil was tussen een Giant en een Giant max. Hilariteit alom, zelfs de omstaanders proesten het uit, toen ze merkten de sla bij de één boven lag en dat voor 80 cent meer.
Nadat de vetpercentages waren aangevuld, werd er koers Kortrijk en Ieper ingezet. Omstreeks 23u , werd het Jeugdstadion te Ieper gevonden. Stroom aftappen, pintje drinken, proberen een "kakske" te doen en tot de constatatie komen dat we allemaal moe waren. We zochten onze kazemat op , omstreeks 0u 05. Tony en Christophe, zochten het compartiment boven de "cockpit" op. Raoul installeerde zich in de omgebouwde salon, en Jöran nam het achtergedeelte in beslag. Het moet gezegd, dat hij wel de nodige problemen kende om zijn slaapplaats te bereiken. Na veel gewoel, een beetje gesnurk links en rechts lukte het hem dan toch.
Om 7u10 werden we wakker, nadat Jöran zijn hoofd gestoten had aan het plafond. In sponse pyjama, met de rol wc papier onder arm, ging Tony nog eens een poging wagen. Weer tevergeefs. Dan maar aankleden en op zoek naar de bakker. Aan de start viel de drukte al bij al goed mee. Het moet gezegd, je hebt wel wat beziens, met een gepersonaliseerde mobilhome. We namen de aandacht met gaarnte in ontvangst. De overige toeristen zagen dan ook de wegkapitein zijn fiets helemaal "professioneel" in elkaar zetten. Hij zou ( en zeker na zijn cursus fiets mekaniek) zo in het peloton kunnen meedraaien.
De rit ging vrij vlak over Ieper naar Ploegsteert, hometown van het vroegere godenkind van het Belgische wielrennen. De eerste stop die maakten was aan de Vredestoren, een gedenkmonument voor de gesneuvelden Ieren. Ondertussen waren we de wegwijzer "Kemmelberg" al eens gepasseerd. Het bleef de vraag van het eerste uur. Doen we de Kemmel of niet. Na 35 km viel het verdict, de Kemmelberg West stond geprogrammeerd. Een zachte aanloop van om en bij de 3-4 % ging over in een stuk 10-11% , alvorens de kasseien richting monument op te draaien. Hier tikte de Garmin percentages van 22 % aan, een Keutenbergje met kasseien. Jöran kreeg op het stukje 10-11% al een demoralleke, en sprak de woorden " hier geraak ik nooit boven". Met zo'n ingesteldheid aan een monument uit het Vlaamse wielerarsenaal beginnen, is om problemen vragen. Als hij dan de camera opmerkt, wil hij toch nog op beeld laten vastleggen dat hij van de anderen kan wegrijden, ja dit bekocht hij toch wel op enkele decameters van de top. Ondertussen had Fotografie Lisens , zijn inhaalbeweging ingezet, en flitste iedereen en alles voorbij naar de top. Raoul zwalpte eventjes van links naar rechts, maar kraakte niet. Klimcassette Quets, reed als vanouds tot boven zonder te verpinken. Net voor de top reed hij de onfortuinlijke Jöran voorbij en dat hebben we de rest van de dag geweten. Na de obligate foto boven, werd er door het toepasselijke dorpje Heuvelland gefietst. De vele oorlogsgraven, deden Tony gedurende de rit toch met veel respect aan de slachtoffers denken, hij vergat pardoes om verder te trappen. Hij kan niet volgen, maar die rijd wel de Kemmelberg op, merkte Jöran meermaals kwiek op. Op het einde passeerden we nog het grootste Britse kerkhof Tyne Cot in Langemark- Poelkapelle, een massale rustplaats van 12000 Britse jongens. Deze keer werden we allemaal eventjes stil. Laatste stop was de alombekende Menenpoort op 3 km van de finish. Geen Last Post voor Tony, hij beperkte de schade tot een kleine 3 minuten. Eén ding was wel duidelijk, hij hangt de fiets aan de haak voor 2015. Door het centrum van Ieper bereikte we de aankomst. Een bike wash voor Tony en Jöran, een fris pintje voor Christophe en Raoul. Na het douchen hebben we onze zoektocht naar een restaurant ingezet. Als bij wonder was het bier in de mobilhome nog koud, waardoor we ons op de lange terugweg konden tegoed doen aan "enkele" exemplaren. Een stop bij de Ghelomka , of was het nu toch de Ghelamco arena leverde geen eetplaats op, enkel de kennismaking met een "vree wijs" Gents mieke, dat instond voor de security van de Ghalemco, of was het toch Ghelamco tempel. Dan maar file rijden tot het eerste de beste wegrestaurant. Na een rit van om en bij de 4 uur, zette Tony Prost ons veilig voor de deur af. Er werd weliswaar wel vergeten om met de "klak" rond te gaan voor de chauffeur, maar hij was al content dat em ne "Hoegie" mocht drinken in Rapertingen.
Wat hebben we bijgevolg geleerd van onze trip naar de Westhoek? Er zijn véél, maar dan ook héél veel begraafplaatsen en bijgevolg gesneuvelden waarvoor ons respect, het verschil tussen de giant en de giant maxi , is enkele de plaatsing van de sla, we komen volgend jaar terug want Jöran wil absoluut de Kemmelberg op en dat Tony moeite heeft met de stoelgang op vreemde plaatsen.
|