Eentje is te weinig en drie is teveel Vastgoed Centrale BVBA
13-04-2015
Wintershoven, klimtraining en nostalgie
Donderdag 8 april, net één maand voor het Ardennenoffensief, werd er plaatselijk een gevolg gebreid aan de klimtraining van Valkenburg. Plaats van afspraak was de Motten, om kwart voor zes verzamelden Tony, Willy, Christophe en Raoul op de parking van het ooit zo roemrijke SK Tongeren. Een opwarmingsronde via Rutten, leverde 11 km op. Terug op de parking stonden Christophe, Jöran en een collega van Christophe ons op te wachten. De naam van de collega ontgaat mij nu, maar voor de goede gang van zaken zal ik hem Frank noemen. Het bekende traject via Bassenge, Glons en Eben vertrok naar goede gewoonte via de Kevie in Nerem. Alvorens de Kevie te bereiken, werd er al een stop ingelast. Frank die aan zijn derde rit begon, geraakte niet uit zijn klikpedaal, en smakte met zijn Specialized Ultegra DI2 tegen het canvas. De schade werd opgemeten, maar viel mee, en de rit kon vanachter de safety car verder gezet worden. Een aardig tempo op het fietspad richting Sluizen zorgde voor een kleine afscheiding, doch werd er voor het eerst boven op Thier Bégot gewacht. Het gros had een paar weken niet meer met Willy gereden, en merkte toch op dat hij niet stilgezeten had. Een strak tempo en het hem zo geliefde groot mes zorgde ervoor dat zelfs de wegkapitein moeite had om bij te bikkelen. Klimpunten voor Willy en Christophe S., die nog nooit deze klim gereden hadden. Na de Thier, volgde de Arecht, de Hallembaye(steil) en Hallembaye (minder steil) alvorens terug naar de Motten te vliegen. Nagepraat werd er in het bijzijn van de teampsychologe, bij Ludo in café Welkom te Wintershoven. Tien pinten en 1 sausice'ke later werd er beslist om onze week-end rit van van zaterdag eveneens vanuit Wintershoven te laten vertrekken. Frank paste hiervoor. Christophe was eveneens belet en Robin had zelf een toerke voorzien .... met den otto.
Een volkscafé in een klein kerkdorp, hoeveel vind je er nog? Jöran was na zijn platte banaan al fan, de kapitein was ook enthousiast en filosofeerde zowaar over het niet mogen verdwijnen van zulke gelagzalen. Half negen werd er verzamelen geblazen bij Ludo. De hanenzang was al bezig, de spelers gingen net hun "loche" vullen, de ene speelde op de onderzang de andere op de volle lijn. Je zag de verwarde kopjes bij Pedalpower. Tony en Raoul zijn opgegroeid met dit spektakel. Zelfs voor 1994 al, toen Christophe nog een klein manneke was, zaten zij al tussen de hanenbotten. De koffie werd geserveerd met een goeie speculaas. De suikerspiegel was gevuld en de rit kon aanvangen. Frans Schoubben Classic 90 km, maar door de rit naar Wintershoven en naar de startplaats in Tongeren zou dit oplopen tot een 120-130 km. Alvorens te vertrekken , kwam Ludo nog met extra proviand. Een suikerwafel extra, zou misschien wel deugd doen. In de pedalen en via Guigoven naar de Hasseltsesteenweg, die er erbarmelijk bijligt. Onze wegkapitein gaat hiervoor een brief schrijven. Ons belastinggeld dient beter besteed te worden. Op de Motten werd koers gezet via het eveneens erbarmelijke parcours richting Blegny. De eerste hindernis bracht onmiddellijk wind en richting mee, de Côte de Paifve. Een rotding vooral in de open vlakten ,waar de wind vrij spel heeft. De toon werd hier al gezet. Er waren er 2 die er bovenuit staken, zij hebben ook niet voor niks de meeste km's in de benen. Raoul was al een hele tijd in gevecht met zijn hartslagmeter. Christophe was nl. bij het opstarten 's morgens langs zijn Garmin gaan staat, waardoor ook diens signaal gedetecteerd werd. Een zware demoral voor Raoul, die in een vormcrisis verkeerd sinds zijn antibioticakuur. De kloof die er ooit was met Jöran en Tony, wordt dan ook met de rit kleiner. De strijd voor het brons in Stoumont herleeft. Ondertussen langs het Voerense landschap naar de Côte de Richelle, Raoul die zijn Garmin ondertussen gereset had, had vergeten de timer op te zetten. Een tweede demoral. De niffel, en de wind zorgde ervoor, dat de goesting er niet meer in zat bij hem. Na de Richelle volgde praktisch onmiddellijk de Côte de Trembleur. Zelfde scenario, 2 man voorop. Tony in de achtervolging, met Raoul en Jöran in het wiel. In de helft nam Raoul over, zoals het hoorde schoof ook Jöran mee in. Op 50 m van de top bezorgde hij Raoul een derde demoral, door eventjes te versnellen. Wieltjeszuiger, profiteur, luierik galmde langs het parcours. Door een strakke wind die vooral op kop stond was het voor Tony en Raoul harken om de kloof met de leiders te overbruggen. Na de cöte de Melen zijn we voor een drankpauze gestopt. Het wegdek, in combinatie met het weer, maakte het toch een zware beproeving voor sommigen. Na de Côte de Xhavée , waar "la machine" uit een kansloze positie naar de kop van de koers vlamde, werd de afdaling richting Bassenge ingezet. Langs de Maas naar Lanaye, waar de St-Pierre op ons wachtte. Samen met de Richelle toch één van de mooiste klims in de buurt. Bij het bovenkomen komt er toch altijd een moment van nostalgie naar boven. #wheelie #sagan #nieuwebmctenue #botsenopdekont #tekleinverzet #lomp , zouden de perfecte hashtags zijn voor een Twitter discussie. Via de route d ' Eben naar de laatste bult van vandaag de Roclenge. Voor Tony was de lamp uit, overleven tot aan de finish was het signaal. Door een misverstand werd de Roclenge maar half gedaan. Raoul kloeg niet. Bij het uitrijden van de Kevie, werd afgesproken dat Willy en Christophe, door reden en dat Jöran en Raoul op Tony gingen wachten. Via de Hasseltsesteenweg werd naar Wintershoven gebold. De koplopers maakten nog een ommetje via Glainberg. Willy knalde naar boven, waardoor ook Christophe zijn meerdere moest erkennen. Bijna gelijktijdig kwam het gezelschap aan bij Ludo. Een teveel aan pinten en recovery sauciskes zorgde voor bezorgde telefoontjes van leden van de raad van Bestuur van Pedalpower.
Kortom mooie, winderige, ellendige klimtraining van ca. 125 km en 1000 HM. Nu hopen op de supercompensatie.
Na de kasseiperiode, werd er een nieuw blik renners open getrokken. De klimmers!!! Zij gingen van start in het Zuiden van Nederland voor de finaleronde van de Amstel Gold Race. Pedalpower au grand complet, buiten Willy die zich pardonneerde. Afspraak 9u aan de Mc Donalds van Bilzen. Van motivatie gesproken, het wijzertje tikte kwart voor 9 nog niet aan en al drie renners aanwezig. Raoul presteerde het wel om zich in zijn eigen wagen buiten te sluiten. Sleutel op het contact, en centrale vergrendeling om welke reden dan ook in gang getreden. Een kwieke Toine, reageerde bliksemsnel door " kom spring in we gaan de reservesleutel halen". Dit was een voorbode voor zijn Gold Race. Eens terug in Bilzen, nog geen spoor van de gebroeders Strauven. Zoals het echte vedetten beaamt kwamen zij voorzien van toeters en bellen de parking opgereden.
Vertrek omstreeks 10u 15 aan het Amstel Gold Race café. Geen tijd om op te warmen of zo, direct de Cauberg op. Raoul die zijn deelname op het laatste moment pas bevestigde, nadat hij donderdag, vrijdag en zondag al getraind had, begon l te proesen en te kuimen. "Ni goed, zwaar benen" sneerde hij zijn teammaats toe. Na de afdaling in Geulhem een kolfje naar de hand van Robin en Christophe L, volgde onmiddellijk de Geulhemmerberg. Lichte afschijding in groep. Raoul die als derde opdraaide plantte zich in het wiel van een gepensioneerd vrouwtje met een elektrische fiets, het deed hem van zijn vele derny trainingen denken van vroeger. Lang kon hij het verschroeiende tempo van "de derny" niet volgen. Doch raapte hij Robin op , en voelde zich groeien in de koers. Hij kwam tot de conclusie dat stijgingspercentages van 6-7% zijn maximum zijn momenteel. Zelfkennis ook belangrijk. Jöran aanwezig met zijn geel getinte Ridley Orion trapte als vanouds in de boter. Het kleinste molentje draaide gewillig mee. Na de Geulhemmer, reden we richting Maastricht. Ondanks een paar kleine knikjes werd de groep mooi samengehouden. In het dorpje Bemelen, volgde dan de mooie Bemelerberg. Het bordje 11% bij het opdraaien werd op gepuf onthaald. Raoul Die blijkbaar erdoor aan het komen was, gooide de eerste bom van de dag, door gezwind te demarreren. Parcourskennis zoals gezegd, geleidelijk oplopend aan 5-6% , ideaal voor hem. Net voor het uitdraaien van de laatste bocht maakte ook Christophe L. de jump, waardoor ze beiden gezamenlijk de streep kruisten. De Zuidelijke afdaling werd ingezet, en in de buurt van Noorbeek werd er even gegeten en gewacht op de achterblijvers. Volgende obstakels de Wolfsberg en de Loorberg, waren de langere doch minder steile beklimmingen van de dag. Op de Loorberg, één van de favorieten van de wegkapitein haalde hij zijn nieuwe Samsung Go Pro boven om de passage op de top de filmen van de achtervolgers. Toine die zijn "klimmerscassette" optimaal wist te gebruiken, kwam samen met Raoul boven. Robin volgde een minuutje later. Het was nog even wachten op Christophe en Jöran. Beide draaiden de laatste bocht uit, Jöran wou naar het wiel van Christophe, maar het noodlot sloeg opnieuw toe. In het zog van de vaste camera, en op welgeteld 50 meter van de streep, kwam zijn ketting weer van het zo geliefde kleine molentje. Mecanieker Robin verhielp dit euvel op geheel eigen wijze weer snel. Jöran die gebrand was op een snelle tijd op de Loorberg moest zich tevreden stellen met een gemiddelde van 6,4 km/u en 13min 52 sec. Een teleurstelling van jewelste. De Gold Race en Jöran het is en apart verhaal. Positief was wel dat hij al verder was geraakt dan vorig jaar. Een jaar geleden kon hij het traject naar de dichtstbijzijnde café te voet afleggen. Eens terug op weg kwam het besef dat de speeltijd nu gedaan was. Toine die extra attent vorig koerste , vroeg op regelmatige basis, is dit de Gulperberg, is dat de Eyserbosweg. Bij het indraaien van het dorpje Partij, reed hij pardoes 50 m voor de rest uit, maar bij het aansnijden van de Gulper, draaide hij om. Faalangst? Robin en Raoul maakte hem er attent op dat dit hier het langverwachte spektakel kon beginnen en schoorvoetend begon hij er toch maar aan. Het moet gezegd, heel gezwind en "en danseuse " bereikte hij als eerste de top. Die zeven tandjes meer doen hem goed. Robin en Raoul verlegden hier ook hun grenzen door als 2 en 3 aan te komen en geen voet aan grond te zetten. De Kapitein plante zich neer op een bankje en begon plaatjes te schieten van het landschap, ondertussen baanden Christophe en Jöran zich een weg naar boven. Christophe bereikte zijn breekpunt op exact dezelfde plaats als Raoul en Robin een jaar geleden. De jury was gisteren mild gezind voor wat betreft de klimpunten. Jöran door pech overvallen kreeg de punten van de Loorberg, en Christophe krijgt eveneens deze van de Gulperberg. Tony zou later op de dag ook nog op een milde jury mogen rekenen. Dit was het moment dat het kaf zich van het koren kon scheiden. In snel tempo volgde nu de Kruisberg en de gevreesde Eyserbosweg. Op de Kruisberg bewees Toine nogmaals, dat hij in een goede flow zat, door lange tijd zij aan zij met Christophe L. te klimmen. De Eyserbosweg deed zijn naam alle eer aan. Boogerd Michael noemde dit steeds de meest gevreesde beklimming van Nederland. De nieuwelingen onder ons weten nu ook waarom. De vedetten van vandaag, maakten er blijkbaar een familie uitstap van en beklommen de bult van Eys te voet. Hier is de jury niet gul gezind. Zeker niet voor de jongste Strauven, die zich hier al een tweede keer laat vangen. Tony met zijn 32 tandjes beleefde hier ook een kantelmoment, maar bleef toch overeind in het bosje. Afdaling en enkele kilometers vlak, waren welgekomen voor de Fromberg. Niet te hoge percentages, hier kon nog eens met de pedalen gespeeld worden. Raoul prikte maar werd onmiddellijk gecounterd door een sterke Christophe L., langzamerhand zag hij hem kleiner worden. In de prachtige afdaling naar de grote baan, zagen we in de verte "de Keut" al liggen. Christophe S. sprak met zelfkennis, dat het beste er af was e, dat hij de extra lus via Schin op Geul niet deed. Hij vloog rechtstreeks naar Valkenburg. Bij het indraaien van de straat zagen Tony en Jöran de reus voor het eerst, hun gezicht sprak boekdelen. Bij het opdraaien van de 22% steile heuvel, kwam het gevloek uit verschillende monden. De ai oei, kwam van Toine, de shit jong van Jöran. Robin gaf de pijp aan Maarten na 20 m, hij zette een tijdrit in richting broer Christophe. Na 100 m zette Tony voet aan grond, nadat hij in kramp schoot. Christophe die als eerste hij steilste stuk overwon , keerde terug om te filmen. Jöran overleefde de Keut ook, waarvoor chapeau, en zette samen met Tony, Raoul en Christophe L. de afdaling naar Valkenburg in. Op de parking geen Robin en Christophe S. meer te bespeuren.
80 km met 1136 HM, een indicatie voor wat Stoumont zal worden.
Afgelopen week weinig actie te bespeuren in Pedalpower kringen. Of het zou moeten gaan over ziekte hier, klein kwaaltje daar. Eerlijk waar het weer trok ok op geen klote. Zondag dan maar een parcoursverkenning gedaan. Een bezoekje aan La Redoute, deed ons al vlug denken aan een nieuw kwaaltje hier en daar. Pijn gaat em doen. Dan zwijgen we nog over het beest 'Stockeu', en de lengte van de Rosier.
Op de Stockeu hebben we even de tijd genomen om te poseren bij "Merckx Eddy". Aangezien we alle drie van mening waren, dat we op het weekend er misschien niet geraken, hebben wij nu onze beste pose maar aangenomen. Tony vond het nodig even de kanibaal al lachend langs achter te penetreren. Eens benieuwd of de grootmeester binnen een maand niet met hem lacht.
Over kwaaltjes en dergelijke gesproken. Ik zou graag met jullie willen afspreken om op het weekend geen excuses te verzinnen in de genre van:
Te weinig getraind:Smoes nummer 1, vaak wordt dit gebruikt op de eerste avond van een fietsweek-end. Het is eigenlijk simpel wij als "amateurs" trainen eigenlijk nooit genoeg. Kortom dan had je maar tijd moeten maken. Speciaal voor Robin
Te veel getraind: Teveel op kracht getraind, te lang doorgetraind voor het fietsweek-end. Het lichaam is moe. Speciaal voor Willy en Christophe L.
Klim is te lang: Dit hoort ge eerder in de Alpen dan in de Ardennen of Zuid Limburg. " Ik ben meer een explosievere renner". Die lange klimmen liggen mij niet, ik heb te veel explosieve spiervezels hiervoor. Speciaal voor Christophe S en Raoul
Klim is tekort, klimmen is niks voor mij: Het tegenovergestelde is ook waar. De favoriete smoes in de Ardennen, als je uit het wiel gereden wordt op de eerste de beste klim. Speciaal voor Tony en Jöran
En kom ook niet af met: slechte bedden, teveel gedronken, te koud water in de bidon of ik had een schakelprobleem.
Beminde gelovigen. We schrijven vandaag deze blog, in het teken van het mooiste sacrament. Het Huwelijk!
Openingswoord: In onze kerk, waarde parochianen, staat een monogame relatie niet centraal. Er wordt geopperd om van verschillende walletjes te eten! Zo bewijzen u volgende parabel.
Eerste lezing: Uit het nieuwe jaarboek van Pedalpower: De parabel van de eenzame fietser, die kromgebogen over z'n stuur, zichzelf een weg baant!
Een jongeman van 39 jaar had alles wat zijn hartje verlangde, een goede job, een eigen huis, twee schatten van kinderen en bovenal precies zes jaar een lieve echtgenote. Doch en waarschijnlijk te wijten aan een midlife crisis, ging zijn liefde niet alleen naar vrouw en kinderen uit. Sinds enkele jaren had hij stiekem een nieuwe liefde gevonden. De fiets. Naarmate hij meer tijd doorbracht bij zijn fiets, werd als natuurlijk zijn liefde groter. Doch twijfelde hij er niet aan om vrouw en kinderen te verlaten. Hij wist dat monogamie niet meer van deze tijd was, en troostte zich in deze gedachte. Maanden en dagen gingen voorbij, tot hij tot de conclusie kwam dat het absoluut geen bevlieging was. Deze liefde was echt. Deze liefde moest bezegeld worden.
22 maart 2015, vertrok de huwelijksstoet vanuit Kortessem. Aan alles was gedacht , het moest een eerbetoon worden aan zijn nieuwe liefde. Klimmetjes, kasseien, tempostukken ze kwamen allemaal aan bod. De stoet ging over een 70 km in het koude Haspengouwse landschap. De mooiste plekjes van wat Haspengouw te bieden heeft werden aangedaan. Via de kasseien van Printhagen trok de stoet met de jongeman en zijn geliefde, vergezeld van getuigen Christophe S. , Christophe L, Tony Q en Raoul B, naar Vrolingen. Kerniel, Kuttekoven, Voort tot Helshoven. Aan deze kapel ging de inzegening van het sacrament plaatsvinden. Ze poseren voor het altaar, ringen werden uitgewisseld, applaus werd in ontvangst genomen en geloften werden uitgesproken. De jongeman was nu gehuwd met zijn echtgenote en zijn fiets. De aanwezigen werden uitgenodigd voor de receptie
De praalstoet zette zich nu verder richting receptie via de kasseistrook in Horpmaal. Hier werden de eerste verschillen genoteerd. Tony en Christophe reden hier de stoet uit elkaar. Het was bij momenten aanklampen voor verschillende volgers. Via Oreye, Heers, Broekom en Borgloon, werd het laatste gedeelte aangevat. Gors, Vliermaal met tweeluik Negenbonder en Beekstraat. Hier hield de meegereisde cameraman halt voor het schieten van memorabele beelden. De receptie was voorzien in een speciale ingerichte ruimte. volledig in het teken van de fiets en de mens. Biertjes met verwijzingen naar een gele trui, en wereldkampioenentrui ed. . Aan alles was gedacht. Hoe mooi kan een huwelijk zijn!!!!
Nog enkele praktische mededelingen alvorens we de almachtige heer danken. Dinsdag is er opnieuw een bijeenkomst van de studiegroep" ik bid, ik trap en nog lukt het niet " deze zal doorgaan op het circuit te Zolder. Donderdag zal er eveneens een rustig moment voorzien worden voor het Katholiek verbond " Sta mij bij op de Stockeu, de Redoute, de Rosier en andere...", eveneens op Zolder. Zondag 29 maart nodigt het Centrum Ronde van Vlaanderen iedereen uit op hun jaarlijks eetfestijn "Kasseien fretten". Allen daarheen zou ik zeggen.
Op zondag 5 april, zit héél wielerminnend Vlaanderen weer aan de buis gekluisterd. De koers leeft bij de Vlaming. Maar ook bij Pedalpower. Willy nam vorig jaar reeds deel aan de Ronde voor toeristen. Ondanks het groot aantal stuurvaardigen onder ons, is het toch niet aangewezen om ons in de meute te mengen. Er zullen klappen vallen dan. Pedalpower reist daarom één week vroeger af naar Oudenaarde, om de blauwe lus van 78 km te ondergaan.
Ziehier een overzicht wat ons gedurende 78 km in de Vlaamse Ardennen te wachten staat:
Na een goede 10 km krijgen we al de scherprechter uit de "echte Ronde" voor de kiezen: De Oude Kwaremont, 2516 m lang, eerst 600 m smalle asfaltweg en daarna 1600 mm kasseien, gem. 3,6%, maximale stijging 11,64%. Na 15 km is het de beurt aan de Paterberg. 361 m lang met een gemiddelde stijging van 12%, en een maximale van 20%. Dit alles valt te doen onder de "zogenaamde Tony grens" van 18 km. Nog een klepper van formaat volgt na 23 km, de Koppenberg. Lengte van 700 mm, gem. 9% en maximale stijging van 19%. De volgende hindernis verwacht ons na 28 km. De Steenbeekdries 700 m aan 5% gemiddeld en maximaal 6%. Na 31 km komen we in Boonenland, hier kromt Tommeke steeds de rug, en vraagt men zich elk jaar af, Tommeke wat doe je nu? De Taaienberg, 530 m met een gemiddelde van 6,6%, maximale stijging 15,8%, om de kasseien te vermijden kan hier gebruik gemaakt worden van het gootje. We rijden de Provincie Henegouwen even in en hier wacht ons in Ronse de Muziekberg. Lengte van 625 m met een gemiddelde van 5,3% en maximaal krijgen we 10% voor de kiezen. Op 39 km en in het midden van onze tocht doemt de minder bekende Statieberg op. Deze heeft een lengte van 1500 mm met een gemiddelde stijging van 3,7 %, en maximaal 9%. Aan km 44 wacht ons een tweeluik, de Nieuwe en de Oude Kruisberg. De Kruisberg bestaat uit een 1875 m lange kassei en asfaltbaan met een gemiddelde van 4,8% en maximaal 9%. Het voorlaatste zware obstakel ligt er na 46 km. De Hotond met zijn 750 m en gemiddelde stijging van 6% , maximaal 9%, zal pijn doen. Richting Oudenaarde treffen we dan nog 2 kuitenbijters van jewelste. Na 57 km de Mont de l'Enclus: een asfaltweg van 930 m lang met een gemiddelde stijging van 6,1%, maximaal gaan we hier 12% omhoog. Onmiddellijk hierna volgt het allerlaatse obstakel richting Oudenaarde, de Kluisberg, met een lengte van 1 km aan 7% gemiddelde en een maximale stijging van 14%, gaat deze bult de kuiten doen ontploffen. Hierna is het nog een kleine 20 km uitbollen richting Centrum Ronde van Vlaanderen, waar de Ommegang op ons wacht.
Diegene die slagen voor deze test kunnen met trots 621 klimpunten bijtellen op hun voorlopig rapport. De anderen zullen voor een tweede zit moeten terugkomen.
Na onze tour de Zolder van afgelopen donderdag 12/03/2015, werd de afspraak gemaakt om zondag bij wijze van geste aan Robin in Tongeren te vertrekken.
Wat vooraf ging:
Zaterdag had Raoul "twee Poolse" arbeiders opgetrommeld voor het leggen van Quickstep. Christophe vond op het einde van de dag dat we dit best voor de kost konden gaan doen. Sus, Klus en de ex van mijn zus, zou op de camionette prijken. Zeshonderd euro per kamer, zou de vraagprijs worden. We zagen het al zo voor ons. Maar zoals bij alles moet er eerst training aan vooraf gaan, zo bewijzen de bijgevoegde foto's. Al bij al hadden we het toch tot een goed resultaat gebracht. Alles lag mooi en recht, echt "Custom made"
Robin was ondertussen weeral eens op parcoursverkenning in de Ardennen. Met zijn ogen dicht rijd hij het parcours in mei.
Willy had op zaterdag een acte de présence in de nieuwst wielerattractie van Kortessem. Een wielercafé met winkel Café coureur.
Jöran was naar de zoo getrokken met de familie. En Chrsitophe S. , was in Italië bezig met spotten van zowel Pinarello' s als Chinarello's.
Zondag ondanks de regen toch maar afgezakt naar de Motten. Het "niffelde " een beetje, maar de buienradar gaf aan dat het pas tegen 10u zou stoppen. Er werd dan ook beslist door de aanwezigen (Tony, Christophe L, Jöran en Tony) om ne koffie te gaan drinken. Nu we toch droog zaten kon een ontbijtje er ook wel af. Spek en eieren voor de kapitein en Jöran, uitsmijter voor Raoul en hoe kan het anders toast bolognese voor Toine.
Maandag, Dinsdag en woensdag werd er lustig gereden door Pedalpower. Het groot mes rijgt de ritten +100 km aan elkaar als zoetje broodjes. Ook als hij bij een zieke Raoul doorkomt, is er geen tijd voor ne koffie, Cristalleke of Hoegaarden. Wat een positief effect hebben de Tessa sessies toch. Christophe nam zelfs op dinsdag een halve dag verlof om de Cristal Classic in zijn eentje af te haspelen. Jöran reed diezelfde morgen al een kleine 56 km, met als uitschieter de Sterrewacht te Zolder. Tony die ondertussen bij Bollen was gepasseerd voor een "klim" cassette en een kilometerteller, wou zijn hagelwitte kanjer testen. Hij werd opgehaald door Raoul, en na 100 m kwamen ze de kapitein tegen die op terugweg was van zijn Cristal route. Samen hebben ze de Pieter Geert Buckinx route nog afgehaspeld, Christophe eindigde op 95 km. Tony en Raoul op een 37 km.
Donderdag gaan Christophe, Jöran, Tony en Wilfried naar Zolder.
Zondag wordt er geopteerd voor de route "allez les pavés". Vertrek 9u in Kortessem, de ideale kasseivoorbereiding voor volgende week de blauwe lus van de Ronde van Vlaanderen.
Zolder, het begint te vervelen , maar de benen en het kopke worden er steeds beter van. Heel Pedalpower was aanwezig, uitgezonderd de familie Strauven die hun vete omtrent het voorzitterschap via mail uitvechten. Extrasportieve beslommeringen werden langs ons neergelegd en "tempo machen". Gisteren lag de nadruk niet op "vetverbranding maar weerstand. Tony voelde de weerstand heftig. Hij had niet de benen van dinsdag, en klokte ook maar af op 28 km. Hij zal de "gazette" vandaag niet halen. Die eer was weggelegd voor Willy. Een herboren jongen van pas 37 die bij aanvang van de plaatselijke rondes al 65 km op de teller had, nam een vlugge hap , en kon er weer tegen aan. De zeelucht, en het gezelschap van de teampsychologe heeft hem deugd gedaan. Het management zag dat het goed was.
Bijna onmiddellijk aanpikken in een interessant groepje en meedrijven was het devies. Jöran vergaloppeerde zichzelf en zocht zijn heil in een ellelange achtervolging. Het duurde dan ook bijna een vol uur vooraleer Christophe, Willy en Raoul hem terugzagen. Tony zijne WD 40 was uitgewerkt, de rollementen piepen als vanouds. Halverwege de rit, na 4 km sleuren aan een groep van om en bij de 20 personen, kreeg Willy een hongerke. Hij liet zich even uitzakken. Raoul werd nerveus midden in de buik van het peloton en zocht na elke rond de staart van de groep op. Op geheel professionele wijze ( de duw op het achterwerk) liet hij iedereen inschuiven. Ondertussen sloeg de Garmin alarm. Gemiddelde lag boven de 33 km/u.
Jöran die naar eigen zeggen veel tijd in de pits verloor, klokte af op 28,9 km/ u. Werkpuntje!! Na enkele ronden "cooling down" klokte iedereen af op 60 km. Het gemiddelde van Christophe, Willy en Raoul lag na de uitrijrondes toch nog op 31,7 km/u. Weeral progressie.
Na de rit werden de nieuwe truitjes van Molteni/ Data Unit gepast. Gelieve iedereen de juiste maten door te geven. Benieuwd welke tegenzet Robin hiervoor in petto heeft. In Sint- Job trakteerde Willy voor zijn 37 ste verjaardag. Gezond als we zijn werd er "gedecompresseerd" met een groentenmix van paprika en aardappel. Alles voor de sport.
Er wordt momenteel ook overwogen om te starten met "Pedalpower Pro Ladies team". Er zijn reeds geïnteresseerden, die zich hebben aangemeld. Misschien de oplossing voor "beide" kandidaat voorzitters.
Speciale vermelding voor de held van de dag: Willy reed om middernacht vol trots in zijn Molteni outfit nog van Zolder naar de Hasseltse binnenstad, waar hij vol overgave zijn gitzwarte jersey showde aan het Egelpubliek.
Op Q- music heerst deze week de 90's. De glorieperiode van elk Pedalpower member. Al gauw dwalen de gedachten af naar TVM, waar menig feestje plaatsvond. Wie kan zeggen dat hij wekelijks op de TV piste? Tussen de sound van Snap!, the Urban Cookie Collective en Haddaway, werd er uiteindelijk beslist om nogmaals naar Zolder af te zakken. Pedalpower lijkt ondertussen wel een echte "pro" ploeg, een gedeelte bereid zich voor aan het zeetje (Tirreno Adriatico), terwijl een ander gedeelte zich in Zolder (Parijs- Nice) tegoed deed aan de plaatselijke rondjes. Na een afwezigheid van enkele maanden trad Robin terug in competitie voor zijn "Joyride" (Roxette). Rond half 7 betraden Christophe en Raoul de Kennedy Boulevard (Axelle). Christophe had zich voorgenomen om aan een hartslag van 110-140 te rijden, de zogenaamde vetverbranding. Raoul zei hem "I"ll stand by you (The Pretenders), Two can play that game (Bobby Brown). Na één ronde stond Tony hun al op te wachten, ondertussen had Robin ook al via Sms laten weten dat hij iets later ging zijn, zijn exacte woorden waren " C U when I get there" (Coolio). Tony nam de kop en loste al gauw Christophe, hij wist natuurlijk niks van het "vetverbranderke" dat de wegkapitein deed. Tony meldde in al zijn euforie " I believe I can fly" ( R. Kelly). Christophe probeerde Tony het belang van zijn aanpak uit te leggen en benadrukte dat een voorbereiding " Step by Step" ( New Kids on the Block) diende te gebeuren. Na een ronde of 4 hebben wou Tony aanpikken aan een snellere groep, hij riep " Let's go loco, poco loco" ( Poco Loco gang). Een mooi tempo van om en bij de 32-33 km/u werd gedurende enkele ronden aangehouden. Toen het tempo weer de hoogte in ging, hebben we gelost, we dachten we zijn "Better off alone" (Alice deejay). Een vetverbrandingsronde ( dus tussen 111 en 140 slagen per minuut) verder stond een strijdlustige Robin ons om te wachten. In zijn geheel eigen stijl riep hij "Here comes the hotstepper" (Ini Kamoze), en het tempo ging " kedeng kedeng per spoor" (Guus Meeuwis) omhoog. Aan een egaal tempo hebben we nog 5 ronden bijgepraat met "noenk". Op het einde bleek het gebrek aan kilometers hem toch parten te spelen hij kreunde "ooh ah just a little bit" (Gina G). Toch 55 km voor Christophe en Raoul, Tony 51 km en Robin zijn eerste 20 km van 2015. Het gemiddelde lag rond de 27,5 km/u.
In St-Job, begon Robin aan zijn charme-offensief, hij wil zijn voorzitterstitel terug. Hij sprak de gevleugelde woorden "I am the one and only (Chesney Hawkes).
Tot donderdag, en vergeet niet "My day will come" (Dinky Toys)
Wat in eerste instantie een klein ritje van Tony en Raoul ging worden, is uitgegroeid tot een tactisch ploegenspel tussen team Vastgoedcentrale ( Tony en Jöran) en Proximus ( Christophe en Raoul). Christophe en Jöran beslisten alsnog om de riempjes aan te trekken en mee op pad te gaan. Afspraak 9u te Kortessem. Via Rapertingen naar het parcours van Dwars door Limburg. Tony had voor deze vlakke rit gekozen. Hilariteit en verwondering alom bij het aanschouwen van Tony voor de start. De koukleum van de groep was getooid in zijn korte "bib" short, vergezeld van dikke muts onder zijn witte pothelm. Op de koop toe had hij de bus WD 40 gevonden, en zijn naven overvloedig besprenkeld, zodoende zijn rollemeten van zijn voorwiel niet meer piepten. Christophe haalde voor het eerst zijn "gesimiliseerde" Ridley Noah uit de stal. Trots liet hij iedereen, mannen en vrouwen, over zijn gladde bovenbuis wrijven. In bepaalde werelddelen steken ze u voor het uitspreken van de zin" wilt ge mijn gladde bovenbuis eens voelen" al in de bak. Allo in de buitenlandse gevangenis zou er een volle aflevering mee kunnen vullen.
De rit van vandaag dan, via de binnenstad naar het kanaal, uit respect voor Tony zijn KOM, zijn we Stokrooie brug nog eens over gereden, deze keer aan een acceptabel tempo. Stitch (Erwin Bollen), zal deze keer geen probleem maken van de geregistreerde tijden op deze brug hors catégorie. Net op tijd cruisten we door Stokrooie centrum, om Christophe S. en Marie, van goede raad te voorzien voor ze aan hun Batibouw avontuur begonnen. Tijdens deze eerste halt, waagde de "nieuwe" voorzitter zich voorzichtig aan een inspectie van de bovenbuis van Christophe. Marie daarentegen weigerde terecht. Zij merkte pienter op dat wij echt wel met ons vak/ materiaal bezig zijn. Tony herviel naar goede gewoonte in zijn oude gewoonte, van bij elke stop een Lucky Strike uit zijn achterzak te toveren. Over Stokrooie ging het via Tiewinkel naar het Schulensmeer ( voor Tony is dit echter Wiemesmeer). Koffiepauze op het terrasje, de thermometer gaf pardoes 20,5°C aan. Het grindpad aan het meer deed Tony prompt denken aan de Strade Bianchi van een dag eerder. Van Avermaet kreeg weeral de volle lading, sommige ex- pedalpower renners, die in het tussenseizoen de overstap maakten naar de WTC30+ ploeg, zullen het niet graag horen. Uit de statistieken bleek vandaag ook dat de overstap nog niet het gewenste succes heeft opgeleverd. Vandaag werd een gemiddelde van 29 km/ u genoteerd, bij de nieuwbakken 30+ rijder. Ondanks alle rollentrainingen van de afgelopen weken een bedroevend resultaat. Terug naar de rit, via Linkhout, Spalbeek, Stevoort, Weijer en Kozen, steeds op goed lopende wegen, waar de pees er duchtig werd opgelegd, reden we Sint-Joris binnen. Op de Heiligenbornstraat 1 km aan 2%, nam Raoul het voortouw, hij wou op een lichte cadans dit rotding afwerken. Een herboren Jöran, die nu eindelijk lijkt door te hebben dat het kleine tandwiel vanachter ervoor zorgt dat je zwaarder trapt, counterde Raoul en nam Chrsitophe in zijn zog mee. Raoul schakelde dan toch maar bij en plantte zich in het wiel. Eens boven werd de schade opgemeten, Tony op 50 m. Zoals eerder gezegd, waren we verdeeld in twee teams, en met dit manoeuvre, richtte Jöran duidelijk schade aan bij zijn Vastgoedcentrale partner. Doch knap staaltje van de zelfverklaarde niet klimmer, die vandaag volgens Strava, het ene PR na het andere verpulverde. Onderweg naar Wellen konden we nog twee machtsontplooiingen van Team Proximus noteren. Raoul gaf op de Knipscheer een snok eraan, ook hij verbeterde hier zijn PR. Op de Smissebroekstraat in Herten was het de beurt aan Christophe, die als een duiveltje uit een doosje , richting boven knalde. Amazing !!! Om af te sluiten, bedacht Raoul om Vrolingen berg( 0,5 km aan 4%) nog even aan te doen. Hier bleek wederom dat parcourskennis onontbeerlijk is. Jöran parkeerde zijn GTR halverwege de klim, en Christophe kreeg in het zicht van de vod nog een "savlette" rond zijn oren. Na ook nog even de Haagsmeer in Gors te hebben aangedaan, werd er richting Kortessem gekoerst. Bij het uitdraaien van Guigoven, kregen Raoul en Tony een vrijgeleide, naar analogie met de Strade Bianchi, porde de ene de andere aan om te blijven ronddraaien. Het betere aansnijden van de laatste bocht naar de Kapittel sprint, leverde Tony de pole op. Opnieuw naar analogie met de Strade Bianchi en Greg Van Avermaet, viel Tony stil, waardoor team Proximus met goud en zilver aan de haal gingen. Een tweede klap deze week voor het team van "nonk" Robin Strauven.
Teleurgesteld vatte Jöran zijn terugtocht naar Genk aan, waar hij zou eindigen met 102 km op de teller. Willy zette ondertussen zijn culturele veroveringstocht verder in Bruhhe , waar hij aan het genieten was van de Brugse Zot, in het stamcafé van Pieter Aspe. Het avondmaal werd genuttigd in Restaurant De Koetse. Een snelle blik op de site www.dekoetse-brugge.be, leert ons dat het een klassiek restaurant is wat al 25 jaar een eerlijke burgerkeuken serveert. De specialiteit zijn echter grillades, die in zaal worden bereid. De voedingsadviseur haalde opgelucht adem!
Samengevat, een rit van 67 tot 102 km in de benen. Gemiddelde rond de 24 km/u. Van Avermaet en Tony hebben iets gemeen, ze zijn eeuwige tweedes.
De laatste rechte lijn richting Stoumont is definitief ingezet. Zes gemotiveerde Pp'ers, draaiden lustig rondjes op Terleamen. Wilfried, Christophe L, Jöran en Raoul, namen de vroege shift voor hun rekening. Even werd er naar het gerettel van de Willier GTR geluisterd, maar al gauw lag de focus op een strak tempo. Er zouden records sneuvelen vandaag. En zo geschiedde ook. Maar niet door hun ! Het mooie weer zorgde ervoor dat er redelijk wat volk was komen opdagen. Na twee ronden hadden we al een hele groep luierikken achter ons kont hangen, en je zag dat die niet met ons naar de streep wilden, ok da zetten we ons op kant dachten Willy, Christophe en Raoul. Jöran had ondertussen zijn tempo gevonden en peddelde aan een 26-27 rustig zijn 55 km af. In toer 3 waren Willy en Raoul in een groepje met 4 beland. Christophe, had El Colnanjo gespot en was even bij hem gebleven. Toen een Kuota renner, er na de chicane een snok aan gaf, moest ook Raoul lossen. Bijgevolg heel Pedalpower verspreid over het parcours. Er zat niks anders op dan op elkaar te wachten en dan de achtervolging in te zetten. Raoul en Christophe L. kwamen samen en pikten aan in een groepje van 32-33 km/u. Willy had ondertussen Tony gedubbeld, die al 5 toeren met krampen rondreed. Bij het overschrijden van de finish werd ook de laatste atleet in de ring geworpen. Christophe S. maakte zijn langverwachte opwachting. Na enkele toeren in de "snellere"groep kwamen Christophe L en Raoul Willy en Tony terug tegen. Willy pikte aan en zo waren we weer weg. Tony zou op Christophe S en Jöran wachten. Mooi verdeeld. In de snellere groep volgde er 3 toeren verder een samensmelting met een nog iets snellere groep, waardoor Raoul de rol loste. Na een toerke op het gemak kwam hij Willy en Christophe L tegen die wel nog hadden kunnen aanklampen. Iets verder kwam ook Jöran aansluiten, hij had zich losgewerkt van de geblesseerden. Tony reed rond met krampen en Christophe S. had moeite met de ademhaling via de neus. Hij kon besluiten dat zijn conditie aan 77% zat. Na een ronde cooling down, werd het circuit verlaten met 56 tot 60 km in de benen, en gemiddelden boven de 30 km/ u.
In Sint- Job werd nagekaart over de prima verlopen training, en vooruit gekeken naar Stoumont. Toine die geld was gaan afhalen, had het natuurlijk gepresteerd om zijn Strava niet af te zetten , waardoor hij nu de trotse eigenaar is van drie KOM's. Straffe coureur toch, die aan 67,7 km/ u Strokrooi brug oprijd. Wij zijn blij dat hij in ons team zit. Het is dan ook duidelijk dat de hiërarchie in de sprinttrein gewijzigd word. Toine wordt onmiddellijk gebombardeerd tot de sprinter van Pedalpower, hij schuift maar liefst 5 plaatsen op. Willy zal nu als laatste man en perfecte lead out voor de bom van ' t Crijt fungeren. Iedereen schikt zich zonder morren in zijn nieuwe rol. Zo'n talent mag je niet negeren. Ook zijn gave om iedereen in de waan te laten, werd bewonderenswaardig onthaald. Het hele peloton dacht dat hij slecht was en krampen had, en toch sloef hij toen onverbiddelijk toe. Knap staaltje poker. Christophe S. kon ons ook nog verblijden met het feit dat er nieuwe truitjes op komst zijn. Hij werd dan ook unaniem verkozen tot nieuwe voorzitter. De oude voorzitter mag stillekes aan zijn auto laten bestickeren en oefenen om bidons aan te geven. Tot slot vergeten we niet dat bomen niet kunnen voetballen omdat ze geschorst zijn. Aangezien zondag niemand kan, is de volgende afspraak volgende donderdag in Zolder.
Wat het uiteindelijke startschot moest worden van het wielerseizoen, is nagenoeg in het water gevallen. De Ronde van Hasselt, 75 km vlak cruisen over de grenzen van grondgebied Hasselt, was initieel de bedoeling. Anticiperen dan maar om het in vaktermen uit te drukken. Elke gereden kilometer telt in deze periode van het jaar. De wegkapitein is dinsdag naar Zolder geweest, Willy maakte de afgelopen week van elk vrij moment gebruik om zijn training voor LBL voort te zetten, soms gecombineerd met uitstapjes aan de teampsychologe. Hetgeen wij steeds meer toejuichen. Raoul heeft vrijdag van het mooie weer gebruik gemaakt, en Jöran wou het elektronisch schakelen onder de knie krijgen. Ja ja, de nieuwe Wilier bolide werd gisteren afgehaald en goedgekeurd. Van iemand die met zulk materiaal de weg op gaat wordt wel verwacht dat hij steeds in de voorste gelederen fietst. De fiets werd dan ook in functie van de kleuren van Vastgoedcentrale gekocht, dit brengt enige verantwoordelijkheid met zich mee. Het uithangbord van Pedalpower- Vastgoedcentrale Pro (zééker Pro) Cycling Team. Zo gaat het amateurisme er stillekes aan toch uit. Tegelijkertijd reed de wegkapitein zaterdag zijn Ronde van Hasselt, 75 km solo tegen de wind bonken, en 32 klimpunten meegraaien in Zolder op de Sterrewacht. Christophe S. en Tony waren vol goede bedoelingen om zondag aan de start te staan voor de openingstrip, zij waren hongerig op zoek naar bevestiging van de goede vorm.
En dan komen we bij het zorgenkind van de ploeg, het enfant terrible, het ongeleide projectiel. We kunnen niet zeggen dat hij niet helemaal met zijn vak bezig is, want afgelopen donderdag kregen bepaalde collega's wel beelden van de Thier Bégot in Boirs doorgestuurd. Met een beetje goede bedoelingen, kunnen we daaruit afleiden dat hij aan parcoursverkenning deed. Ondanks deze licht positieve berichten werd hij dan wel weer 's avonds gesignaleerd in de Versuz, en gisteren werd hij ook weer in één of andere lugubere drankgelegenheid gespot. De eerste verdachte opmerkingen werd al genoteerd in het milieu. Het gebruik van codetaal zoals "ik word aan het buffet verwacht" klinkt ook niet koosjer. We denken onmiddellijk terug aan Johan Musseeuw met zijn "gesneden broden" en "wespen". Getuige hiervan de jongste berichten omtrent onze veldrijders en gisteren nog het BMC adept Van Avermaet, die aan de babyvoeding hingen. Doch willen wij benadrukken dat wij het principe van nultolerantie noteren, en ons ten stelligste distantiëren van bovengenoemde praktijken.
Ondertussen zijn we afgedwaald naar het randgebeuren, maar dienen we toch te onthouden dat er 6 PP'ers met goede bedoelingen zaten deze week, en dat er eentje zij carrière dringend moet relanceren.
Tien graden, een klein winterzonnetje. Ideale omstandigheden voor een ritje door het glooiende Haspengouwse landschap. Tony zou zijn Colnago terug van stal halen, en Jöran , Christophe L. en Raoul vervoegen. Initieel was de bedoeling om de Cristal 70 km te rijden, maar dit zou voor "een piepende" El Colnanjo zijn eerste rit iets te veel zijn. Er werd geopteerd voor een traject via Kortessem- Wellen- Brustem- Aalst (waar we tevergeefs op de Carnaval aan het wachten waren)- Jeuk- Oleye- Heers- Oreye- Vechmaal- Bommershoven- Jesseren- Zammelen- Kortessem. Toin had ervoor gekozen om met de fiets tot Kortessem te komen. Naar goede gewoonte goed ingeduffeld in verschillende laagjes. Na zich ontdaan te hebben van één laagje vatten we onze namiddag trip aan. Toin vol goede moed, nam onmiddellijk de kop en negeerde de richtlijnen van wegkapitein Christophe, hopla één extra km. De extra km's zouden hem later op de dag gaan parten spelen.
Via Oetersloven, waar de debatten voor het eerst sinds mensenheugenis niet geopend werden, reden we richting Brustem. Als we dan toch in de buurt waren, konden we het nuttige beter aan het aangename koppelen. De jongedames met hun zonnebanken voor de ramen hadden ook hun "sneekes" met kkkkaaas en hhhesp op en begonnen aan de namiddag shift. Wij daarentegen reden via Aalst en Jeuk voor het eerste naar rondgebied Wallonië. Hier werd het verval ingezet en je zag op de Bovelingenstraat, 1,1 km aan 2% gemiddeld, dat de Zwitserse saus nog was blijven plekken. Na deze puist hebben we dan maar even gewacht op de onfortuinlijke tempobeul van Pedalpower. We waren immers halverwege, aan "snelle suikers" geen gebrek. Esther van Bollen, had Toin nieuwe (Spaanse) snoepjes aangesmeerd. In de hoop dat deze hun werk zouden doen reden we in groep terug richting Zuid- Limburg. Via Heers werd er over de kasseistrook van Dumont, 2,1 km kinderkopjes aan 2% gebaggerd. Hier werd het verval serieus zichtbaar, er werd met minuten gegoocheld. Het was op, doch stonden er nog 27 km op het programma. Aan een rustig tempo wat het gemiddelde natuurlijk "aanzienlijk" liet dalen werd het traject voortgezet. Ten gepaste tijde ( elke nieuwe straat) werd er gewacht op Toin. Lauw en Vechmaal achter ons gelaten volgde Haren - Bommershoven. Voor de zoveelste keer, begon Christophe over Nommelenberg ook wel de Koppenberg van Haren genoemd. Een kassiestrook van 150 m verscholen in het bos, met een gemiddelde stijging van 15%. Deze 16 klimpunten wou hij wel vlug meepikken. De strook lag er beter bij als verwacht, en Raoul waagde zich eraan. Eens boven was er niemand gevolgd, hij begon te voet aan de afdaling, tot pardoes Jöran als een bezetene kasseifretter, hem tegemoet kwam. Hij verdiende dan ook zijn 16 klimpunten. Het bleef lang stil tot we het getik van schoenplaatsjes hoorden. En inderdaad daar kwamen de 2 gladiolen " à pied" . Geen punten voor Christophe en Toin!!! De slag van 76 kg pure massa tegen de kasseien hebben we niet kunnen vaststellen, maar werd ons door Toin in detail uitgelegd. Na controle van fiets en kledij, werden de laatste 10 km al lachend aangevat. Bij het horen van Zammelen voelde Toin de pijn al opkomen. Inderdaad via Zammelenberg, de steenweg op en zo terug naar Kortessem. Helemaal verzuurd en enkel kreten van" ai" "oei ik kan nimeer" uitkermend, hebben we hem op een vissersstoeltje met ne frisse Cristal gezet. Respect want hij heeft de terugtocht naar Diepenbeek per fiets gemaakt. Altijd geweten dat het ne "karaktercoureur" was. In de rand konden we ook vaststellen dat "Willy" the Big knife" Vanormelingen, aan zijn achterstand heeft geknabbeld, met als resultaat 27 km en een bezoekje aan het warme Wintershoven bij de teampsychologe.
67 km bij op de teller aan een gemiddelde van 21-22 km/ u. Kortom weer goed gelachen op een mooi parcours, en we vergeten niet dat een kasseistrook er elke dag anders kan uitzien, maar steeds onbemind zal blijven voor velen!!!
Zaterdag 14/02/2015, Valentijndag. Plaats van afspraak Limbricht. Hier zouden de nieuwe geliefden hun liefde bezegelen. Jöran, Christophe en Raoul kwamen de winkel van Salden binnen, en het oog van "eagle eye" viel onmiddellijk op de zwart rode GTR. Na een meting, volgde een koude douche. De maat large was er niet meer. Een opmerkzame Christophe, vroeg de verkoper om eens te kijken bij de showroom modellen, en inderdaad er was nog een zwart rode Willier Triestina GTR voorradig. Na navraag kon deze omgebouwd worden naar de wensen ven een verliefde Jöran. Hij wist gedetailleerd hoe de GTR getuned moest worden. Ultegra DI2 en zwart rode FFWD velgen. Nog eens navragen of dat wel allemaal aan de overeengekomen prijs kon. Ja als het zo op mail staat dan moet het zo, was de uitleg. Het officiële gedeelte was zo achter de rug, de handtekingen werden gezet. De meegereisde fotograaf kon aan een fotoreportage beginnen. De nieuwbakken klimgeit van team Wilier poseerde vrij en vrank met de manager, van wie hij zijn truitje overhandigd kreeg. Met een paar Sidi schoenen bovenop zijn nieuwe Carbon racer, en zijn " teamjacket", verlieten we het etablissement.
Wie het verliefde koppel voor het eerst aan het werk wil zien zal moeten wachten tot het week-end van 1 maart, tevens de officiële opener van het wielerseizoen.
Aan motivatie geen gebrek. Thuiskomen, magere kip eten, fiets inladen, bidons vullen en vertrekken richting Zolder. Jöran was me 5 minuten te vlug af. We dachten de extra km die we gereden hebben nemen ze ons niet meer af. En zo geschiedde. Toen we de arena betraden, had de + 40 km/u zich al gevormd. De 23-24 km/u groep trok zich op gang. De wind stak een beetje op, doch was het aangenaam vertoeven in Zolder. Al gauw bleek dat de hartslag van Jöran, waarschijnlijk ten gevolge van zijn zware eetgewoontes, weliswaar 20 slagen hoger lag dan die van Raoul. Dit was het sein om een trage ronde in te lassen, na drie ronden vervoegde een herstelde wegkapitein ons. Ook hij kreeg de tijd om zich warm te rijden, want de temperatuur was al richting vriespunt gedaald. We wisselden onze rondjes af met trage en snellere rondjes. Tot driemaal toe lieten we ons verleiden om aan te pikken met een groepje plus 30 km/u. Dit lukte aardig, overige pedaalridders, u weze gewaarschuwd. De opbouw continues!!!
We klokten af op 55 km aan 27 km/ u gemiddeld.
De eerlijkheid gebied mij nog te vermelden dat in de uitrijronde, ik Jöran niet meer kon volgen, en alle moeite had om terug op zijn wiel te komen. Beetje verdacht, maar ja. Is hij nu al zo goed, verstopt hij zich, time will tell.
De ernst van de situatie die ons te wachten staat begin mei, begint stilletjes aan bij iedereen door te dringen. Daarom dat er vandaag weer lustig rondjes gedraaid wordt op het circuit te Zolder.
Eindelijk hebben de tubes het wegdek van Diepenbeek, Kortessem en Borgloon aangeraakt. Jill Peeters voorspelde 7° C en droog weer, het sein om naar buiten te trekken. De gelukkigen van dienst Christophe L, Jöran en Raoul hadden om half 11 afgesproken te Kortessem om het nieuwste gadget uit te testen. Raoul had uit de Decathlon speciale plakkers meegebracht om de voeten gedurende 5 uur warm te houden. Dit moest getest worden. De cameraploeg van "ook getest op mensen", was te laat, waardoor het trio de rit maar aanvatte. Over de kasseinen van luimertingen, ging het aan een rustig en gezapig tempo richting Diepenbeek centrum. Om de laatste twijfels weg te nemen wou Jöran nog even bij Bollen stoppen. Jammer genoeg was Esther er niet om hem op andere gedachten te brengen. De keuze is dus definitief, de transfer naar Wilier wordt zaterdag aanstaande geofficialiseerd te Salden. Onze fotograaf gaat mee om dit op plaat vast te leggen. Na deze broodnodige stop werd het tempo iets de hoogte ingejaagd. De grens van Diepenbeek met Beverst werd opgezocht, met een eerste tussensprint tot gevolg, er werd gesprint op 't Reitje Brug. Volgens de betrouwbare statistieken van Strava, ging Raoul hier met de punten lopen. Jöran die nog in gedachten verzonken was, sprintte niet mee. De bandenkleur en keuze hielden hem nog steeds bezig. Via de Helstraat, waar er op nummer 72 niemand thuis was, ging het richting Vliermaalroot en Guigoven naar de heuvelzone (getuige de foto) te Gors en Jesseren. Zammelenberg stond op het menu, hier haperde Strava eventjes, waardoor we u geen tijden kunnen doorgeven. Jammer maar helaas. Via Overrepen hebben de Hasseltsesteenweg terug richting Kortessem genomen. Hier stond de wind pal op kop. Het was nog te vroeg op het seizoen om al waaiers te trekken, bijgevolg zijn we samen terug richting Kortessem gereden, waar Christophe de Kapittel spurt bergop won. We klokten na 2 koffie's en warme choco's ,voor de Hector's onder ons, af op een 46 km. Het gemiddelde lag bedroevend laag op 21,3 km/u. De toon is gezet, volgende afspraak donderdag aanstaande op Terlaemen.
Al dagen en weken spreekt menig Pedal Power renner over het parcours wat hij voor de voeten geworpen gaat krijgen bij de 3 daagse Stoumont. Gisteren viel dan uiteindelijk het verdict van de organisatie. Deze driedaagse wordt er één op "hoog" niveau, voor elk wat wils: de berggeiten, de stoempers, de soepele klimmers en vooral de karakterklimmers. Aan ieder om zich in een categorie te murwen.
Enige duiding is wel vereist, waarom de "3- daagse Stoumont"? De gemeente Stoumont heeft een grote inspanning geleverd om deze rittenkoers en tegelijk ook Pedalpower naar Stoumont te halen. Bijgevolg lijkt het dan ook duidelijk dat als bij wijze van wederdienst de organisatie de start en eindstreep in deze Ardense gemeente en zijn deelgemeenten legt. Zo kan het inderdaad dus ook! Over naar de orde van de dag dan.
Dag 1 Rahier- Trois Ponts- La Gleize- Stoumont- Remouchamps- Aywaille- Rahier- 71 km - 1345 Hoogtemeters
"A walk in the park" of "say hello to your worst enemy", de meningen zijn verdeeld, doch staat buiten kijf dat over deze leuke opener, fel zal nagekaart worden. Een pittig middenstuk in Remouchamps zal hier het kaf van het koren scheiden. Hier moet je het niet in je hoofd halen om na de Redoute en de Chambralles het eventuele gat met de leiders toe te rijden. De handafdruk op je gat volgt ( handafdruk door het duwen), want de Havelange en Xhierfomont loeren om de hoek.
Côte de l' Ancienne Barrière- 4,7% gemiddeld- 4,8 km- 137 klimpunten
Côte de Mionfosse- 7,9% gemiddeld- 1,7 km- 120 klimpunten
Côte de la Gleize- 4,6% gemiddeld- 2,8 km- 98 klimpunten
Côte de la Vecquée- 4,9% gemiddeld- 6,3 km- 211 klimpunten ( ca. 3 km op dit traject bijgevolg 105 klimpunten)
Côte de la Redoute- 9,5% gemiddeld- 1,5 km- 182 klimpunten
Côte de Chambralles- 8,2% gemiddeld- 1,9 km- 177 klimpunten
Côte de Havelange- 5,2% gemiddeld- 2,9 km- 105 klmipunten
Côte de Xhierfomont- 5,8% gemiddeld- 2,9 km- 130 klimpunten
Dag 2 Stoumont- Trois Ponts- Stavelot- Francorchamps- Spa- La Reid- Stoumont- 82 km- 1831 Hoogtemeters
De koninginnerit, met als hoogtepunt de Stockeu. Diegene die al fietsend het standbeeld van Eddy Merckx behalen, zullen later als helden ontvangen worden. Selfie's zijn hier toegelaten. Vervolgens volgen nog de Rivage en de La Reid. het is dus zaak om direct uit de roes van onoverwinnelijkheid te komen en de focus terug op de weg te leggen. Hier zullen ongetwijfeld grotere tijdsverschillen worden opgemeten.
Côte de Xhierfomont- 5,8% gemiddeld- 2,9 km- 130 klimpunten
Dag 3 Stoumont- Trois Ponts- Stavelot- Stoumont - 87 km- 1439 Hoogtemeters
In het roadbook wordt deze étappe omschreven als "de ideale afsluiter". Hier verwacht men ook geen grote tijdsverschillen. Doch met de Côte de Rosier en de Xhierfomont in de laatste 15 km, zou hier een late uitval wel succesvol kunnen wezen. Hier worden de prijzen verdeeld, hier liggen de bloemen.
Cöte de Brûme Sud- 9,7% gemiddeld- 1,5 km- 188 klimpunten
Côte de Saint- Jacques- 4,3% gemiddeld- 4,7 km- 136 klimpunten
Côte de Wanne- 5,2% gemiddeld- 3,5 km- 265 klimpunten
Côte de Rosier- 6,1 % gemiddeld- 3,9 km- 215 klimpunten
Côte de Xhierfomont- 5,8% gemiddeld- 2,9 km- 130 klimpunten
Na dit drieluik zal wederom duidelijk zijn, wie zal moeten investeren en wie een jaar lang glorieus zal kunnen rondrijden. De organisatie hoopt op een faire en ook propere driedaagse.
Plaats van afspraak was "La Vache Qui Suisse", waar de verzamelde wereldpers zich had genesteld, voor de onthulling van het ploeglogo en de hoogverwachte ploegvoorstelling. Bij mondjesmaat sijpelden de acteurs binnen en deden zich te goed aan een nieuwigheid "e Vacheke". Het ploegdiner, wat zou vooraf gaan aan het officiële gedeelte, begon reeds in mineur. De voorzitter cancelde de afspraak, aangezien hij nog bij de Vikingen in Scandinavië vertoefde. Christophe S, diende ziek forfait te geven. De overige teammates verkozen een menu op basis van zonnebloemolie en kip, varkens en rundsvlees. De saladbar, werd ook meermaals bezocht. De discipline was bij de meesten wel degelijk aanwezig, de sausjes zoals look, en tartaar werden grondig afgezworen. Je zag dat de focus al lag op het komende seizoen. Er werd natuurlijk ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om stages en dergelijke te plannen. Zo viel ook in de wandelgangen te horen dat J. G. van fietsconstructeur zou wisselen, hij zou de Ridley stal verlaten voor het Italiaanse Wilier. De papieren rompslomp zou nog lopende zijn. W.V daarentegen zou zijn focus gelegd hebben op een Ardennenoffensief, hij piekt dit jaar naar Luik Bastenaken Luik, en zou daarvoor de hulp van C.L. hebben ingeroepen, deze zou zich bezighouden met de logistieke ondersteuning, het poetsen van de fiets van W.V. T.Q zijn doelen liggen waarschijnlijk later op het seizoen, aangezien hij kwistig omsprong met de Zwitserse saus, hij heeft nog tijd voor de opbouw te verzorgen. R. B. tenslotte heeft een slechte winter achter de rug, en zou zonder problemen, dit jaar een rol van knecht opnemen. Tot zover de roddels die de Grinta zeker zullen halen. De nieuwe energydrank " e Vacheke" viel ondertussen in de smaak, over een verdere samenwerking, wordt in de komende weken samengezeten. Ondertussen was J.G. aan zijn volgende schoteltje kip begonnen. Na het diner nestelden de hoofdrolspelers zich tussen de menigte. Iets later op de avond, kwam de voorzitter dan toch nog de honeurs waarnemen. Hij kon de aanwezige journalisten verblijden met enkele "scoops". De ploeg zou vanaf heden 01/02/15 juridisch worden bijgestaan door G.M., en de renners kunnen vanaf vandaag ook beroep doen op een psychologe T. C. Haar eerste taak zal zijn om W.V. mentaal klaar te stomen voor zijn grote doel in 2015. Voorzitter R.S. wist ook nog te melden dat een nieuw persmoment er weldra zal aangekomen, het had iets met sponsorbudget te maken. Na de offïciële plichtsplegingen werd er gezellig nagekaart over de economische problemen die toch iedereen bezighouden. Er mag niet vergeten worden dat iedereen "timbers" kan plakken, luidde het besluit. Omstreeks 2 u verliet de ploeg het etablissement, en werd er op aangeven van T.Q. nog aan teambuilding gedaan in club Artist. Dit was weliswaar geen concurrerende wielerclub, zoals het meerendeel verwachte, maar een club in de zin van dansen en drinken. Dit viel bijgevolg zwaar tegen, maar aangezien er nog fans waren is het gezelschap toch tot 4 u hier gebleven.
De fotoreportage die door onze fotgraaf werd gemaakt volgt.
Aangezien het zonnetje zich deze middag een paar keer liet zien, en het voornamelijk droog bleef in onze contreien, werd op het laatste ogenblik beslist om aan de "opbouw" richting Stoumont te werken. De drie dappere krijgers van dienst Christophe, Tony en Raoul begaven zich richting Zolder, met als doel op hartslag toertjes te draaien. Toine had zijn voorzorgen genomen, hij zou geen kou lijden. Hij had tevens gehoord dat werken in laagjes afslankte. We nemen even de tijd om laag per laag te bekijken. Eerst een t-shirt, dan een thermisch onderlijf, een lange blouse, een windblokker en daarop nog eens een fleece. Even herhalen het was 6° C, praktisch windstil. Soit, hij heeft gene kou gehad.
De eerste toer reden we gezamenlijk tot aan de klim, toen kwam het peloton ons tegen aan een snelheid van rond de 40 km/u. Die mannen waren de opbouw al duidelijk voorbij. In de afdaling richting de chicane volgde Toine niet meer. Anderhalve toer verder beslisten Christophe en Raoul dan toch maar te wachten op hem. Tevergeefs. De minuten tikten meedogenloos door, en door het stilstaan vroegen ze zich af of een derde laagje ook niet beter was geweest. Renners, toeristen, recreatievelingen, heren, dames, ouderen, jongeren passeerden hun maar geen Toin te bespeuren. Dan maar even in tegengestelde richting gaan kijken aan de tribune. Inderdaad de rit zat er na anderhalve ronde op voor de onfortuinlijke koukleum. Was het een hongerklop, zadelpijn, toch gepakt door de kou of de benen niet goed? Neen. Gewoon ne schrik gepakt in de afdaling, wist hij te vertellen.
Bijgevolg werd er kostbare tijd verloren door Raoul en Christophe, waardoor zij ook maar afklopten op 32 km. De afwezigen moeten zich nog geen zorgen maken, het gemiddelde lag rond de 24,5 km/ u, nog niks zorgwekkends dus.
Nagekaart werd er in Sint Job te Bolderberg centrum. Gespreksonderwerp de Tifo " Red or dead".