Donderdag 8 april, net één maand voor het Ardennenoffensief, werd er plaatselijk een gevolg gebreid aan de klimtraining van Valkenburg. Plaats van afspraak was de Motten, om kwart voor zes verzamelden Tony, Willy, Christophe en Raoul op de parking van het ooit zo roemrijke SK Tongeren. Een opwarmingsronde via Rutten, leverde 11 km op. Terug op de parking stonden Christophe, Jöran en een collega van Christophe ons op te wachten. De naam van de collega ontgaat mij nu, maar voor de goede gang van zaken zal ik hem Frank noemen. Het bekende traject via Bassenge, Glons en Eben vertrok naar goede gewoonte via de Kevie in Nerem. Alvorens de Kevie te bereiken, werd er al een stop ingelast. Frank die aan zijn derde rit begon, geraakte niet uit zijn klikpedaal, en smakte met zijn Specialized Ultegra DI2 tegen het canvas. De schade werd opgemeten, maar viel mee, en de rit kon vanachter de safety car verder gezet worden. Een aardig tempo op het fietspad richting Sluizen zorgde voor een kleine afscheiding, doch werd er voor het eerst boven op Thier Bégot gewacht. Het gros had een paar weken niet meer met Willy gereden, en merkte toch op dat hij niet stilgezeten had. Een strak tempo en het hem zo geliefde groot mes zorgde ervoor dat zelfs de wegkapitein moeite had om bij te bikkelen. Klimpunten voor Willy en Christophe S., die nog nooit deze klim gereden hadden. Na de Thier, volgde de Arecht, de Hallembaye(steil) en Hallembaye (minder steil) alvorens terug naar de Motten te vliegen. Nagepraat werd er in het bijzijn van de teampsychologe, bij Ludo in café Welkom te Wintershoven. Tien pinten en 1 sausice'ke later werd er beslist om onze week-end rit van van zaterdag eveneens vanuit Wintershoven te laten vertrekken. Frank paste hiervoor. Christophe was eveneens belet en Robin had zelf een toerke voorzien .... met den otto.
Een volkscafé in een klein kerkdorp, hoeveel vind je er nog? Jöran was na zijn platte banaan al fan, de kapitein was ook enthousiast en filosofeerde zowaar over het niet mogen verdwijnen van zulke gelagzalen. Half negen werd er verzamelen geblazen bij Ludo. De hanenzang was al bezig, de spelers gingen net hun "loche" vullen, de ene speelde op de onderzang de andere op de volle lijn. Je zag de verwarde kopjes bij Pedalpower. Tony en Raoul zijn opgegroeid met dit spektakel. Zelfs voor 1994 al, toen Christophe nog een klein manneke was, zaten zij al tussen de hanenbotten. De koffie werd geserveerd met een goeie speculaas. De suikerspiegel was gevuld en de rit kon aanvangen. Frans Schoubben Classic 90 km, maar door de rit naar Wintershoven en naar de startplaats in Tongeren zou dit oplopen tot een 120-130 km. Alvorens te vertrekken , kwam Ludo nog met extra proviand. Een suikerwafel extra, zou misschien wel deugd doen. In de pedalen en via Guigoven naar de Hasseltsesteenweg, die er erbarmelijk bijligt. Onze wegkapitein gaat hiervoor een brief schrijven. Ons belastinggeld dient beter besteed te worden. Op de Motten werd koers gezet via het eveneens erbarmelijke parcours richting Blegny. De eerste hindernis bracht onmiddellijk wind en richting mee, de Côte de Paifve. Een rotding vooral in de open vlakten ,waar de wind vrij spel heeft. De toon werd hier al gezet. Er waren er 2 die er bovenuit staken, zij hebben ook niet voor niks de meeste km's in de benen. Raoul was al een hele tijd in gevecht met zijn hartslagmeter. Christophe was nl. bij het opstarten 's morgens langs zijn Garmin gaan staat, waardoor ook diens signaal gedetecteerd werd. Een zware demoral voor Raoul, die in een vormcrisis verkeerd sinds zijn antibioticakuur. De kloof die er ooit was met Jöran en Tony, wordt dan ook met de rit kleiner. De strijd voor het brons in Stoumont herleeft. Ondertussen langs het Voerense landschap naar de Côte de Richelle, Raoul die zijn Garmin ondertussen gereset had, had vergeten de timer op te zetten. Een tweede demoral. De niffel, en de wind zorgde ervoor, dat de goesting er niet meer in zat bij hem. Na de Richelle volgde praktisch onmiddellijk de Côte de Trembleur. Zelfde scenario, 2 man voorop. Tony in de achtervolging, met Raoul en Jöran in het wiel. In de helft nam Raoul over, zoals het hoorde schoof ook Jöran mee in. Op 50 m van de top bezorgde hij Raoul een derde demoral, door eventjes te versnellen. Wieltjeszuiger, profiteur, luierik galmde langs het parcours. Door een strakke wind die vooral op kop stond was het voor Tony en Raoul harken om de kloof met de leiders te overbruggen. Na de cöte de Melen zijn we voor een drankpauze gestopt. Het wegdek, in combinatie met het weer, maakte het toch een zware beproeving voor sommigen. Na de Côte de Xhavée , waar "la machine" uit een kansloze positie naar de kop van de koers vlamde, werd de afdaling richting Bassenge ingezet. Langs de Maas naar Lanaye, waar de St-Pierre op ons wachtte. Samen met de Richelle toch één van de mooiste klims in de buurt. Bij het bovenkomen komt er toch altijd een moment van nostalgie naar boven. #wheelie #sagan #nieuwebmctenue #botsenopdekont #tekleinverzet #lomp , zouden de perfecte hashtags zijn voor een Twitter discussie. Via de route d ' Eben naar de laatste bult van vandaag de Roclenge. Voor Tony was de lamp uit, overleven tot aan de finish was het signaal. Door een misverstand werd de Roclenge maar half gedaan. Raoul kloeg niet. Bij het uitrijden van de Kevie, werd afgesproken dat Willy en Christophe, door reden en dat Jöran en Raoul op Tony gingen wachten. Via de Hasseltsesteenweg werd naar Wintershoven gebold. De koplopers maakten nog een ommetje via Glainberg. Willy knalde naar boven, waardoor ook Christophe zijn meerdere moest erkennen. Bijna gelijktijdig kwam het gezelschap aan bij Ludo. Een teveel aan pinten en recovery sauciskes zorgde voor bezorgde telefoontjes van leden van de raad van Bestuur van Pedalpower.
Kortom mooie, winderige, ellendige klimtraining van ca. 125 km en 1000 HM. Nu hopen op de supercompensatie.
13-04-2015 om 11:45
geschreven door Pappie 
Categorie:Uitstappen
|