Inhoud blog
  • Ik ben er terug & Kerst 2012
  • Jambo jambo
  • Enkele foto'kes
  • Eindelijk
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Laatste commentaren
  • kenia op de belgische televies (de vlaamse oma )
        op Oktoberfest
  • mooi initiatief, dat verdient ondersteuning! (de vlaamse oma )
        op Regen ....
  • kiekeboe (moe)
        op Foto's horend bij "Ode aan de vrouw"
  • Nog eens proberen (lief)
        op Foto's en Referendum
  • kiekeboe (moe)
        op Foto's en Referendum
  • Marc in Kenya

    24-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'t is ne rosse .... !!!!!!
    Jambo,

    Waarmee zullen we beginnen …
    Ik probeer elke week wel iets te schrijven maar vorige week is het me niet gelukt. De plannen die ik vorige zondag had, zijn volledig in duigen gevallen.
    Nee, niet dat ik ziek was of zoiets maar ik had gewoon de “luientites”. Je krijgt dit door een steek van de “luientites-vlieg” die slechts één dag leeft. Alé da geloofde nu zelf toch nie zeker…

    Ik had het idee om die zondag naar Kitengela-glas te rijden.
    ’s Morgens was ik eerst nog wat gaan oefen-golfen, daarna een doucheke gepakt en dan iets wat je absoluut niet mag doen als je plannen hebt: effe op de zetel gaan liggen. Uiteraard de oogjes toe en enkele uurtjes later wakker geworden.
    Omdat ik niet goed wist hoever het rijden was, heb ik het maar niet geriskeerd om nog te vertrekken. Aangezien het woensdag toch een vrije dag was, had ik nog de mogelijkheid om er naartoe te rijden.

    Maar wat is Kitengela-glas nu eigenlijk?
    In Afrika zijn vier glasstudio’s, waar Kitengela er één van is. Kitengela Glass wordt in Kenya beschouwd als echt Keniaans glas.
    Het wordt dan ook veel gekocht door particulieren en is te vinden in veel hotels.

    Kitengela Glass wordt gemaakt in een glasblazerij in Kenya. Er is geen gas en licht. De glasstudio van Kitengela bestaat nu ongeveer 20 jaar.
    Hij is opgericht door Nani Croze en wordt nu geleid door haar zoon Anselm. Nani is begonnen met het maken van glas-in-lood voor de vele christelijke kerken in Kenya; nu is het omgevormd tot een all-round glasambachtsplaats.

    Het gebouw en de rest van het terrein zijn door de Crozes en hun medewerkers helemaal zelf gebouwd, zoveel mogelijk van materialen die in de omgeving te vinden zijn. Het is geen strak fabrieksgebouw, maar overal zitten leuke elementen in verwerkt die doen denken aan Gaudi.

    Ja echt, als je de foto’s ziet, denk je direct aan Gaudi en Barcelona. Er werken nu ongeveer 50 mensen. Ongeveer de helft van hen woont op het terrein (een dorp op zich!), anderen in de omgeving van de glasstudio.
    Ze maken allerlei producten, zoals vensterglas, tafelbladen, mozaïeken, kralen, drinkglazen, karaffen en schalen. De producten worden van hergebruikte materialen gemaakt; vooral gebruikt vensterglas en lege flessen.
    Het glas wordt op kleur gesorteerd en gestoomd, zodat het omsmeltbaar wordt. Het glas dat zo ontstaat is niet goed te mengen met kleurstof, alleen blauw gaat goed. Daarom zijn de producten van Kitengela Glass vooral helder, groenig of blauw. Wel zijn er soms oranje elementen, die worden gemaakt door na het glasblazen het glas door oranje verfstof te rollen.

    Kitengela Glass probeert veel te doen voor de omgeving. Er worden alleen hergebruikte materialen gebruikt, ook voor verhitting van de oven en de verpakking van de producten.

    Dus aangezien de zondag toch “in slaap” was gevallen, ben ik woensdag namiddag maar op tijd vertrokken.
    Waarom woensdag een vrije dag was, leg ik verder uit.

    De weg ernaar toe was ook wel de moeite, ik had een plannetje van internet afgedrukt, dit was al een kustwerk op zich. Dus ik gewapend met map, landkaart en mijn frigo-box met wat drinken op stap.
    De eerste kilometers vanuit Nairobi waren ok maar van het moment dat je echt buiten Nairobi was, begon de “offroad” (voor de niet-engels sprekende onder ons betekend dit gewoon dat er gene asfalt meer is en je echt op een zandweg met putten zit)

    Eindelijk kon ik mijne 4x4 eens proberen met het oog op wat komen gaat de volgende weken en maanden en ik moet zeggen dat het de test goed doorstaan heeft.
    Enkel wanneer ik terug in Nairobi was, zag je niet meer dat mijn auto een blauwe kleur had, ’t was ne rosse geworden .

    Doordat woensdag een vrije dag was, ging de week wel snel vooruit en was het vrijdagavond voor ik het wist;
    Die avond was ik uitgenodigd op het officieel banket van het 10-jarig bestaan van Safaricom (mijne klant), het afscheid van de huidige CEO en de inhuldiging van de nieuwe CEO.
    Alé, ge zult als organisator maar pech hebben, enkele uren voor het feest begon, is het beginnen regenen, het was meer water gieten dat het deed.

    Vrijdagavond, Nairobi en regen, das gewoon alle verkeersellende van één week in België op een hoopje.
    Stipt als ik ben was ik toch maar op tijd vertrokken en gelukkig niet te laat aangekomen. De avond zelf was wel ok en werd afgesloten met vuurwerk dat ik van mijn leven nog nooit gezien heb, gewoon prachtig.

    Hoe zit dat nu met die feestdagen hier in Kenya? Kenya kent tal van nationale en religieuze (christelijke en islamitische) feestdagen.
    Belangrijke nationale feestdagen in Kenya zijn:

    Madaraka Day (1 juni)
    Ter herinnering dat Kenya zelfbestuur kreeg na veertig jaar (burger)oorlog. Een belangrijke stap in de richting van onafhankelijkheid.

    Nyayo of Moi Day (10 oktober)
    Dag ter herinnering aan Daniel Arap Moi, die van 1978 tot 2002 president van Kenya was. Kenyatta Day (20 oktober): Jomo Kenyatta was een Keniaans president (1964-1978). In december 1963 werd Kenya een onafhankelijke staat en in 1964 een republiek binnen het Britse Gemenebest. Kenyatta werd de eerste president van de Republiek Kenya. Jomo Kenyatta is ook de naam van de nationale luchthaven in Kenya.

    Jamhuri Day of Onafhankelijkheidsdag (12 december)
    Op 12 december 1963 wordt Kenya onafhankelijk van Groot-Brittannië. Jomo Kenyatta is de eerste president. Na de dood van Kenyatta in augustus 1978 werd het presidentschap overgedragen aan de vice-president, Daniel arap Moi.
    In december 2002 na 24 jaar als president gefungeerd te hebben, verloor Moi de verkiezingen. Mwai Kibaki won overweldigend de verkiezingen en is tot op heden de president. Kibaki versloeg in die verkiezingen Uhuru Kenyatta (welke ook op de viering was vrijdagavond), de protégé van Moi en zoon van de eerste president van Kenya, Jomo Kenyatta.

    Nu er de nieuwe grondwet is, zijn er discussies aan de gang om het aantal feestdagen te reduceren en hoogstwaarschijnlijk zal”Moi-day” verdwijnen.
    Voila, dat weten jullie ook alweer.

    Nu iets heel anders, ik weet niet of jullie de krant gelezen hebben of dat het in het nieuws geweest is (hier in Kenya is trouwens de treinstaking van de afgelopen week in het nieuws geweest) maar het vliegtuigongeluk in Congo, waarbij een Belgische piloot is omgekomen, dat te wijten zou zijn aan een ontsnapte krokodil in het vliegtuig, is dus geen verzinsel en is de echte reden van het ongeluk.

    Hoe kunde gij da weten hoor ik jullie al zeggen???
    Welnu, afgelopen week ben ik ’s avonds met een oud-collega die voor een aantal dagen in Kenya was, gaan eten.
    Hij heeft jarenlang in Congo gewoond en kende de verongelukte piloot en zijn familie persoonlijk. En via den tamtam is het verhaal dus bevestigd: een uit de handbagage ontsnapte krokodil heeft paniek bij verschillende mensen veroorzaakt en dien zijn naar voor in het vliegtuigje gelopen en is het vliegtuig met zijn neus de grond ingeboord.
    Trouwens de krokodil zou het overleefd hebben samen met een mede-passagier.

    Je ziet, voor straffe verhalen moet je Afrika zijn.

    Voor de rest van de dagen heb ik niet veel bijzonders meer uitgespookt. Enkel dat ik met stijven nekspieren zit en dit zijn weerslag kent bij het golfen. Volgende vrijdag mag ik voor het eerst het “echte” golfterrein op.
    Ben eens benieuwd, zal het nadien weten te vertellen hoe het geweest is.

    Ik heb ook nog enkele fotooke’s bijgevoegd. Die ene met de truck op de baan, is weer iets typisch Afrikaans. Als je in Europa pech krijgt met de auto, dan probeer je zo snel mogelijk van de baan te geraken om geen gevaar te zijn voor het andere verkeer.
    Hier dus niet … Iedere bestuurder is wel verplicht om een gevarendriehoek in zijn auto te hebben (hier noemt dat life saver) maar tot op heden heb ik er nog geen enkele dat ding weten te gebruiken.

    Wat doen ze dan?
    Wel, het voertuig valt in pan, ze denken er niet aan om te sturen naar de zijkant, nee het voertuig blijft gewoon staan waar het stopt en dat is meestal gewoon op de rijbaan. Dan gaat er iemand wat takken zoeken en legt die dan op de rijbaan achter het voertuig.
    Dus diegene die ooit eens in Kenya komen en met de auto rijden en je ziet takken op de weg, pas dan op want dan staat er iets verder een auto/ camion stil op de baan.
    Zo ook met de camion van bijgevoegde foto, die heeft daar zeker twee dagen gestaan…. En of hij een boete gekregen heeft, is maar de vraag …

    Ook nu weer om af te sluiten, een typisch gezegde:
    Haraka haraka haina baraka: Haast, haast brengt geen zegening
    ( en das nu typisch iets voor hier se … )

    Hey en niet vergeten te reageren he anders weten ik niet of jullie blijven lezen!!!

    Kwaheri!!!!

    Marc











    24-10-2010 om 18:15 geschreven door MarcVD  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pffff wat een week …

    Jambo,

    Dat het leven in Kenya niet altijd rozengeur en maneschijn is zoals sommige van jullie misschien denken, heb ik deze week ondervonden.

    Niks maar dan ook niks heeft meegezeten deze week. Het begon zondag al in het vliegtuig (na een weekje in België te hebben genoten van de goede zorgen van mijn vrouwtje), ze hadden precies een creche bletende kinderen op het vliegtuig gezet. Nu ja, ’t is overdag zul je zeggen dan geeft dat gehuil niet zoveel maar op den duur begint het toch te vervelen. Gelukkig wel op tijd in Nairobi aangekomen tezamen met mijn bagage en mijn nieuwe golfset (die gelukkig heel gebleven is)

    Ook op het werk wilde het niet lukken: een zagende klant waar niks goed bij is, collega’s met onzekere toekomst en nog verschillende zaken waarover ik weinig kan zeggen.

     

    Bijkomend is het dan nog beginnen regenen in het begin van de week. En als het regent dan zijn er precies dubbel zoveel files. Om alle leed van de eerste twee dagen een beetje te verzachten, had ik dinsdagavond enkele collega’s uitgenodigd om samen iets te gaan eten en nadien nog een pintje te gaan drinken. Maar ook toen verliep niets alles vlotjes.

     

    Ik dacht eerst nog effe langs mijn woning te gaan om mijn PC af te zetten en van kledij te wisselen maar na 45 minuten en slechts 2km ver te zijn, besloot ik maar om direct naar het hotel te rijden om enkele collega’s op te pikken en dan samen naar het restaurant te rijden.

    Werken voor een communicatie bedrijf en bijna elk minuut met je GSM bezig zijn wil daarom nog niet zeggen dat communicatie altijd vlot verloopt …

    Op den duur alle misverstanden uit de weg geruimd en iedereen wist waar en wanneer hij moest zijn. Dacht ik ….

     

    Op 500m van de parking van het hotel, kreeg ik een telefoon om te zeggen dat het beter was om direct naar het restaurant te rijden want langs het hotel passeren had geen zin wegens de regen en de lange files. Lap, daar had ik 1.5u voor niks gestaan maar ja, er zat niets anders op.

    Toen gebeurde het, bij het keren van de wagen ben ik iets te ver aan de kant geraakt, linker wiel schuift weg en na het horen van wat gekraak wist ik hoe laat het was …

    Als het aantal vloeken bepaald of je in de hemel komt of niet, geloof me, ik ga direct naar de hel.

    Maar niks aan te doen, wat gebeurd is gebeurd. Aan het restaurant de schade effe opgemeten en al bij al viel het nogal mee. Onderaan de bumper twee gaten van tegen wat rotsblokken te rijden en een aantal krassen. Je kunt al raden dat ik niet al niet teveel goesting had om te eten en mijn stemming niet optimaal was.

     

    Ik heb dan maar een SMS naar onze fleet-verantwoordelijke gestuurd met de vraag wat te zo doen. Zijn antwoord was doodleuk “als het niet te erg is, zelf repareren” Ik weet het, ik ben geen “handige harry” maar ik besefte wel dat zelfs de meeste handige klusser dit niet kon repareren.

    Zijn tweede antwoord was: “onmiddellijk gaan aangeven bij de politie”.

     

    Alé, ‘k wist hoe laat het ging worden want hier iets gaan regelen bij de politie kan wel eens lang duren. Doch ik dacht op een paar uur zal het niet steken, eerst mijn diner genuttigd en na het afrekenen mijn collega’s afgezet aan het hotel (zij hadden omwille van het koude en regenweer ook geen goesting om nog iets te gaan drinken), ik op weg naar het dichtstbijzijnde politiekantoor. (lokale tijd 22u05)

     

    Eerst mijn verhaal gedaan bij de “receptionist”, dan verder gestuurd naar het “kantoor” en heb effe de cellen kunnen bewonderen (nee nee gene schrik hebben, heb er niet ingezeten en na wat ik gezien heb, wil ik er nooit of te nooit ingeraken). Alé opnieuw mijn verhaal gedaan en na lang treuzelen is er dan toch ene mee naar de auto gaan zien. Gelukkig had ik een zaklantaarn bij me want anders was er niet veel te zien.

     

    Waarom zal je nu vragen moet zoiets aangegeven worden bij de politie als er geen andere auto’s bij betrokken zijn of gewonden zijn? Wel, het heeft allemaal te maken met de verzekering.

    Regels in het verkeer zijn er niet en er worden zomaar mensen op straat neergeschoten maar als het op administratie aankomt, is het Keniaanse systeem de nummer 1.

     

    Dus, (ondertussen was het al wat later) dieje agent alles opgeschreven, ik had mijn shillings al in mijn zakken zitten maar gelukkig was het een “fatsoenlijke” agent ofwel had hij al genoeg verdiend die avond dus ik heb mijn shillings niet moeten gebruiken. Wel heeft hij een aantal keren gezegd dat mijn zaklamp wel goed licht gaf en ik dacht “ ge krijgt ze toch nie!!”

     

    Na alles in het boekske geschreven te hebben zei hij doodleuk dat ik ’s anderendaags moest terugkomen met een bepaald formulier en dat ze het dan wel zouden invullen.

     

    Gelukkig had ik ’s anderendaags (woensdag) wel de hulp van mijn goede vriend de chauffeur Cyrus, de jongen heeft heel Nairobi afgelopen om dat formulier TE KOPEN en te laten invullen bij de politie. How maar, denk nu niet dat dit woensdag middag klaar was.

    Vrijdagavond heb ik een SMS van Cyrus gekregen dat hij het ingevulde formulier had en ik het maandag wel zou krijgen.

    Dit is fase 1, ben eens benieuwd wat er nog allemaal gedaan moet worden eer alles nu in orde is en de schade kan gerepareerd worden.

    Ik zeg het nog eens, achteraf is het allemaal niet zo erg, je ziet de schade niet omdat het onderaan de bumper is maar toch …

     

    Als je nu denkt dat dit alles was, nee dus … Bovenop heb ik nog een serieuze verkoudheid gekregen waar ik nu nog niet vanaf ben. Maar ja met de nodige medicatie zal het wel in orde komen. Het gevolg was dat ik me niet lekker voelde en dus te zwak was om te gaan fitnessen en meer geslapen heb dan wat anders.

     

    Gelukkig begon het op het einde van de week wel wat te vlotten op het werk en de dagelijkse telefoontjes met het thuisfront helpen ook wel.

     

    Maar er zijn ook positieve zaken:

    De Jacaranda staat in bloei!!! Wat is daar nu zo bijzonders aan zal je denken. Wel, de Jacaranda is een prachtige boom die gedurende een maand paars kleurt. De boom groeit wereldwijd in gebieden die vorstvrij zijn. De Jacaranda behoort tot de familie van de Bignoniaceae. De klokvormige bloemen in de kleuren paars in het bloeiseizoen. Dat is in Kenya tussen half september en eind oktober. De bloemen staan in forse pluimvormige bundels, die fraai afsteken tegen het zachte groen van de bladen. De Jacaranda levert ook hout voor o.a de meubelindustrie: palissanderhout. En ja hoor, zelfs in Nairobi staan deze bomen en geven een prachtige kleur. (en laat paars nu net mijn lievelingskleur zijn)

    (zie ook foto’s genomen vanop de zevende verdieping waar mijn bureau is)

     

    Een tweede positief punt is dat ik gisteren zaterdag voor het eerst mijn nieuwe golfclubs gebruikt heb. Ik moet zeggen, ze zijn goed, enkel de driver (de grootste club van allemaal en gebruikt om het balletje de eerste keer weg te slaan en zo ver mogelijk te laten vliegen) is het moeilijkste om te hanteren maar niet getreurd, een collega heeft er zes jaar over gedaan eer hij die club onder de knie had. Dus, ik heb nog effe tijd maar met mijn “engelengeduld” zal dat wel lukken.

     

    En er zijn nog andere positieve/leuke dingen die gaan komen maar ik ga niet alles onder jullie neus hangen, je zal er ten gepaste tijde wel van horen.

     

    En om af te sluiten, nog een Keniaans gezegde:

     

    GEBUNDELDE TAKKEN KUN JE NIET BREKEN

     

     

    Kwa heri ya kuonana !

     

    Marc





    10-10-2010 om 16:44 geschreven door MarcVD  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 07/01-13/01 2013
  • 19/11-25/11 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 06/12-12/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs