Lotloosheid
Onbepaald door het lot
Wat ik met 'lot' bedoel? In ieder geval de kans op een tragedie. De determinante buitenwereld, de stigmatisering, die ons leven absurd maakt en het op gewelddadige wijze in een door totalitarisme beheerste situatie brengt, doet die kans teniet. Als we alleen de werkelijkheid van de ons opgelegde determinanten beleven, en niet de verplichtingen die uit onze eigen - betrekkelijke - vrijheid voortvloeien, ontstaat de toestand waarin men niet door het lot wordt bepaald, de toestand van lotloosheid. Imre Kértesz
Foto
Inhoud blog
  • Het graf van Pernath - Hugo Claus
  • Uitvaert van Maria van den Vondel
  • Arsenii Tarkovsky - From the Morning
  • Arsenii Tarkovsky - As a Child ...
  • Arsenii Tarkovsky - Eurydice
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    22-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De woestijnvaders en het Jezusgebed

    De woestijnvaders en het Jezusgebed

    De vader of de abba is een vergeestelijkt iemand die de ziel van de mens kent door zijn eigen ervaring. Hij hoeft niet noodzakelijk een ouderling te zijn. De abba geeft ‘het juiste woord, op het juiste moment’. Soms kon iemand drie dagen wachten vooraleer de abba tot hem sprak, maar zijn woorden waren dan een ‘viaticum’, een hulp én voedsel voor de mens in beproeving of ten einde raad.

    De woestijnvaders hebben niet veel woorden verspild aan de uitleg over hoe te bidden. Ik herinner mij nog toen ik in het Macariusklooster was in Egypte en vroeg over het verschil tussen de Griekse manier van het Jezusgebed te bidden en de Egyptische de monnik antwoordde:

    "Je hoeft het te doen,, doe het. Er is veel over het Jezusgebed geschreven, over de manieren om het te bidden, maar je hoeft het te doen"zei hij.

    Op de 2000 à 3000 spreuken van de vaders handelen slechts een 20-tal spreuken rechtstreeks over het gebed van de monniken. Voor de vaders was het gebed een kort vraaggebed in de vorm van een korte formule.

    Men noemt dat gebed "Monologistos". De uitdrukking kwam van de Heilige Johannes Climacus (7° eeuw).

    Hij benadrukte dat gebed kort moest zijn zonder veel woorden en gedachten. De "veelwoorderij" in het gebed verstrooit de aandacht zegt hij.

    Jezus zei ook in Matt. 6.7:

    "Als je bidt, ga dan in je binnenkamer en doe de deur dicht.

    Bid tot je Vader, die in het verborgene is, en je Vader , die in het verborgene ziet , zal je het lonen.

    Gebruik bij het bidden geen omhaal van woorden zoals de heidenen doen, want die menen dat ze vanwege hun talrijke woorden verhoord zullen worden. Neem daar geen voorbeeld aan, want jullie Vader weet wat je nodig hebt, voordat je het Hem vraagt".

    De vaders in de woestijnen van Egypte gebruikten reeds zo’n kort gebed. Het bestond uit het aanroepen van een vers uit psalm 69 die luidt:

    "Red mij o God" of "God kom mij te hulp" of "Heer, haast U mij te helpen" Dat gebed is ook een openingsgebed van de monniken voor hun religieuze diensten.

    Abba Macarius, stichter van het Macariusklooster in Egypte zegt op de vraag hoe wij moeten bidden het volgende:

    "Men moet geen lange redevoeringen besteden om te bidden. Het volstaat de handen open te vouwen en te zeggen: Heer, zoals Gij ziet en zoals Gij weet, heb medelijden met mij. En als de strijd vervolgd zeg dan: Heer , ter hulp".

    Deze vaderspreuk is één van de eerste bevestigingen van het gebruik van het korte gebed. Een andere vaderspreuk zegt:

    "Wees altijd vol vreugde, bid zonder ophouden en breng dank voor alles"

    ( abba Benjamin)

    Het Jezusgebed zoekt in feite naar de innerlijke vrede bij de monnik of de beoefenaar van het gebed. Innerlijke vrede is een kenmerk van de echte religieus, de man of de vrouw die God in zijn nabijheid weet.

    Abba Poemen antwoordde eens aan een monnik die hem vroeg hoe te leven in zijn kluis het volgende antwoord:

    "Op de plaats waar je woont , heb de mentaliteit van een vreemde, hecht je aan niets , bid en ge zult rust vinden voor je hart".

    Aan een andere monnik die wat moed verloor om in zijn kluis te bidden zei hij:

    "Veracht niet , veroordeel niet, blameert niemand en God zal u vrede geven en ge zult in alle rust kunnen mediteren."

    In het Ethiopisch monachisme vinden wij ongeveer dezelfde formule.

    Abba Paul zei:

    "Als je in gemeenschap verblijft, doe en leer, en richt langzaam jou hart naar de hemel, en zeg aan de Heer in je hart: Heer Jezus, heb medelijden met mij, Jezus kom mij te hulp, ik zegen jou mijn God".

    Evenzo vinden wij dat terug in Arabische vaderspreuken die de voortdurende herinnering en het aanroepen van de Naam van Jezus aanmanen. Een woestijnvader, abba Anoub zegt in de 6°-7° eeuw het volgende:

    "Er is geen grotere deugd te vergelijken met het voortdurend aanroepen van de Heilige Naam van Jezus ten alle tijden, wees biddende lippen in de eenzaamheid, wees in je hart én zonder uitwendig verkeer".

    De kracht van de Heilige Naam van Christus wordt door abba Anoub bevestigd. Hij zegt:

    "Sedert de dag dat de Heilige Naam van Christus aangeroepen werd over mij is geen enkele leugen over mijn lippen gekomen".

    Gedurende het officie van de Koptische monniken in de woestijnen van Egypte zingen de monniken dichterlijke composities op de Heilige Naam van Jezus, zoals volgende tekst duidelijk maakt:

    "Waarlijk ik heb mij verheven naar iets dat belangrijker is dan wat er is :

    ‘De Heilige Naam van Jezus’. Onze Heer Jezus heeft een teken gegeven aan zijn dienaren die Hem vrezen, het is zijn Heilige Naam.

    Ons hart is in vreugde, onze taal in blijheid, wanneer wij mediteren over de Heilige Naam van Jezus".

    De aanroeping van de Naam roept het Wezen die deze Naam draagt op. Als ik mijn moeder aanroep of mijn vader aanroep dan roep ik het levende wezen op die die naam draagt. Dan zie ik haar of hem als het ware voor mij staan. Zo is het ook met Jezus: als ik Hem aanroep komt Hij, snelt Hij ons te hulp in allerlei omstandigheden.

    Daarom zegt de Heilige Bernardus dat de aanroeping van de Naam voedsel , licht en remedie is.

    Maar bidden is ook groeien, verdiepen en afdalen in de diepten van jou hart. Deze groei in het aanroepen van de Heilige Naam werd beschreven door de Heilige Johannes Climacus. Hij heeft een belangrijk werk geschreven die noemt: "De Heilige Ladder".

    Drie belangrijke termen worden in dit werk voor het eerst samengenomen.

    Namelijk De herinnering aan Jezus, beheersing van de ademhaling, de inwendige rust.

    http://home.scarlet.be/~tsb98766/jezusgebed3.htm



    22-10-2009, 22:45 geschreven door Nao  
    19-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rabbi Akavia - Denk goed na over deze drie raadgevingen.
    Denk goed na over deze drie raadgevingen
    en je zult geen overtredingen meer begaan:

    Weet waar je vandaan komt,
    waar je naartoe gaat
    en voor wie je je zult moeten verantwoorden.

    Rabbi Akavia


    19-10-2009, 18:33 geschreven door Nao  
    16-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Armstrong Karen over 'Under the volcano' van Malcolm Lowry

    Malcolm Lowry’s Onder de vulkaan (1947) speelt in Mexico, vlak voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog. Lowry beschrijft de laatste dag van de Consul, een alcoholist die niet alleen het alter ego van Lowry is, maar – zoals blijkt – ook Iedereen. Het boek opent in de Cantina del Bosque, die het ‘duistere woud’ van Dantes Inferno in herinnering roept, en het is Allerzielen, de dag dat de doden met de levenden zouden communiceren. Op elke bladzijde onderzoekt Lowry het oude mythische inzicht dat leven en dood onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Hij zet voortdurend de welige natuur en schoonheid van het Mexicaanse landschap – een Hof van Eden – naast het helse beeld van dood en duisternis. Onbeduidende details krijgen onmiskenbaar een universele betekenis. Mensen zoeken beschutting tegen een hoosbui, zoals de oorlogsslachtoffers over de hele wereld in kelders voor luchtaanvallen schuilen; in de bioscoop gaat het licht uit, net zoals Europa zich in duisternis stort. Het affiche voor de film Las Manos de Orlac, met de met bloed bevlekte handen, doet ons denken aan de collectieve schuld van de mensheid; een reuzenrad symboliseert het verstrijken van de tijd; een stervende boer aan de kant van de weg herinnert ons eraan dat overal ter wereld mensen sterven zonder dat iemand er acht op slaat. Als de Consul eenmaal permanent dronken is, krijgt zijn omgeving een hallucinatoire scherpte waarin gebeurtenissen en voorwerpen hun uniciteit overstijgen. In de oude mythologie had alles een heilige betekenis en geen enkel voorwerp of handeling was profaan. In Lowry’s roman raakt alles in de loop van allerzielendag zijn neutraliteit kwijt: alles is beladen met noodlottige betekenis.

    De roman schildert de dronkenschap van de wereld vóór 1939. Elke borrel die de Consul achteroverslaat brengt hem een stap dichter bij zijn onvermijdelijke dood. Net als de Consul is het mensdom stuurloos geworden en strompelt het op een ramp af. Verstrikt in een doodswens verliest het zijn levenslust en heldere blik. De kabbala vergelijkt een mysticus die zijn krachten misbruikt met een dronkaard. Dit beeld staat centraal in de roman: als een tovenaar die niet meer weet wat hij doet, heeft de mens krachten ontketend die hij niet kan beheersen en die uiteindelijk zijn wereld zullen vernietigen. Lowry heeft ons verteld dat hij hierbij aan de atoombom dacht. En toch is zijn roman op zichzelf niet nihilistisch; er schuilt een diep medeleven in de manier waarop hij de aandoenlijkheid, de schoonheid en de beminnelijke dwaasheid van de mensheid oproept.

    Uit Mythen. Een beknopte geschiedenis. Karen Armstrong. De Bezige Bij. 2005



    16-10-2009, 00:07 geschreven door Nao  
    15-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bohumil Habral. Wij zijn als olijven.

    Wij  zijn  als  olijven,
                pas  wanneer  we  worden  vermorzeld,
                  geven  wij  het  beste  van  ons  prijs .
                             Bohumil Hrabal, in Al te luide eenzaamheid



    15-10-2009, 18:36 geschreven door Nao  
    13-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Victor Hugo - La mélancolie.
    La mélancolie c'est le bonheur d'être triste. Victor Hugo.

    13-10-2009, 22:28 geschreven door Nao  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Karen Armstrong - Mythen. Een beknopte geschiedenis. Flaptekst.
    Mythen zijn universele en tijdloze verhalen die ons bestaan weerspiegelen en vormgeven - ze onderzoeken onze hartstochten, onze angsten en onze verlanens en voorzien ons van vertellingen die ons eraan herinneren wat het betekent mens te zijn.

    13-10-2009, 15:20 geschreven door Nao  
    09-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Niets is zo leerzaam ...
    Niets is zo leerzaam dan de ervaring dat ze je naar het leven staan.

    Uit 'Nauwgezet en wanhopig' Een televisievertelling in vier delen - door Wim Kayzer met György Konrad, Gabriel Garcia Marquez, Georges Steiner en Jorge Semprun

    09-10-2009, 17:57 geschreven door Nao  
    08-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.A.A. Terruwe - vriendschapsliefde

    A.A. Terruwe – bevestiging – flarden tekst

    Nochtans is tederheid een van de typische kentrekken van de vriendschapsliefde en is er de lichamelijke uiting van. Wie teder is, beleeft de andere als iets liefs, iets goeds, iets moois, iets kostbaars. Wie teder is, is lief, en wie lief is, is teder, zouden we kunnen stellen.

    Het is juist in de vriendschapsliefde dat ook de bevestiging wordt geboren als tegengif voor de doodlopende zelfbevestiging. In de vriendschap mag ik ontdekken dat ik een goed ben voor mijn vriend, dat hij of zij mij aanvaardt met mijn goede kanten en minder goede kanten. Tegelijk ontwaar ik hetzelfde bij mijn vriend; ook die mag door mijn liefde ervaren dat hij of zij waardevol is, dat hij of zij niet perfect hoeft te zijn om mijn liefde te delen. Het is het begin van de bevestiging die iedere mens nodig heeft om zich als mens te ontplooien en die Dr. Terruwe omschrijft met de volgende woorden: "Jij mag zijn wie je bent, en zoals je bent, met fouten en gebreken, om te kunnen worden die je in aanleg bent, maar zoals je je nog niet kunt vertonen, en je mag het worden op jouw wijze en in jouw uur".

    Ware bevestiging wordt slechts in vriendschapsliefde geboren en maakt ons bekwaam om zelf lief te hebben, niet alleen onze vriend, maar ook ieder die op onze weg passeert en die onze naaste is. Het wordt duidelijk dat mensen die nooit een bevestigend woord gehoord hebben of een bevestigende streling hebben gevoeld, het zeer moeilijk zullen hebben om zelf vriendschapsliefde en naastenliefde te tonen.

    Als gelovige weten we dat ook God met deze liefde te maken heeft, meer zelfs, dat hij aan de oorsprong staat van alle liefde, want Hij is liefde.

    Ook in zijn liefde mogen we diezelfde bevestiging ontvangen, want we horen Hem zeggen tot ieder van ons: "Ik aanvaard je zoals je bent, met je gaven en je gebreken, en Ik zie in jou het goede dat nog tot ontplooiing moet komen. Je mag ten volle jezelf worden op jouw wijze en in jouw tijd. Ik heb geduld, oneindig veel geduld met jou, want Ik heb je oneindig lief".

    "Laat uw aangezicht over ons lichten, Heer, onze God, en keer U tot ons om te mogen zijn wat wij in uw ogen zijn. Breng in ons tot leven wat nog in het verborgene is en groeit in pijn. Zie niet onze zonden maar laat ons opengaan in liefde en wijsheid, in vergevingsgezindheid en geduld".



    08-10-2009, 00:13 geschreven door Nao  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Er is Licht

    Er is Licht

    Geloven is onze bereidheid om God te vertrouwen,

    ook als de puzzel van ons leven in stukken ligt.

    We weten niet waarom ons bestaan gebroken en gehavend wordt.

    Het is ook niet het belangrijkste om te weten.

    We mogen vertrouwen op Gods belofte over ons gebroken bestaan :

    “Zie, ik maak alle dingen nieuw !”

    Uit de uitnodiging voor de uitvaart van Guy Overwalle (1939-2009) vriend van Karel van Thillo



    08-10-2009, 00:01 geschreven door Nao  
    02-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vincent van Gogh - uit brief aan Emile Bernard 19-4-1888
    "Er zijn zoveel mensen, vooral onder onze vrienden, die denken dat woorden niets voorstellen. Integendeel, nietwaar, het is even interessant en even moeilijk om iets goed te zeggen als om iets te schilderen."

    Vincent van Gogh aan Emile Bernard, 19 april 1888 

    02-10-2009, 22:25 geschreven door Nao  
    01-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Peter Verhelst - Vaas

    Vaas

    Kun je een vaas haar breekbaarheid verwijten
    of een hand het breken van de vaas?
    Misschien is het zo bedoeld
    dat de vaas de hand op zich af zingt,
    zodat de hand niet kan weerstaan,
    hoewel de hand weet dat hij slaat
    en in de vaas al scherven zingen
    voor ze zijn ontstaan.
    Waarom zou de hand verlangen naar een vaas
    die, als een hals, zich uitstrekt naar de hand
    die haar wil slaan? En waarom wil de vaas
    haar scherven naar de oppervlakte zingen
    zodat de hand haar niet langer kan weerstaan?
    Misschien droomt de vaas wel van de hand
    een roos te maken, wil de hand op zoek gaan naar de vaas
    om eindelijk de scherf te vinden
    waarmee hij rozen uit zijn eigen pols kan slaan.

    Peter Verhelst
    Uit: Nieuwe sterrenbeelden
    Prometheus, Amsterdam, 2008

    mij toegestuurd door KVTh



    01-10-2009, 00:00 geschreven door Nao  
    30-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maria Vasalis - Vriend, metgezel ... uit "De oude kustlijn"

    Vriend, metgezel, die meer en minder is

    dan vader, moeder, minnaar, kind

    hetzelfde als ik, maar anders

    onafhankelijk en toegewijd

    ouder, jonger, van dezelfde tijd.

    Trooster, die getroost kan worden

    baken en verhanger van borden

    broeder, maar van een andere moeder, zonder rivaliteit

    met wie ik samenloop en die mij begeleidt.

    Hij gunt mij om te leven en als ik dood

    zou willen, geeft hij mij gelijk.

    Soms is het, dat ik om hem alleen

    verdragen blijf, wat zonder hem ondraaglijk scheen.

    Zonder een enkele verplichting

    loop ik en altijd in zijn richting.

     

    Maria Vasalis

    uit "De oude kustlijn"



    30-09-2009, 23:50 geschreven door Nao  
    25-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."The mind has a physical basis, which is the brain.”

    "The mind has a physical basis, which is the brain.”

    Bear, M.F., Connors, B.W., Paradiso, M.A. (2007) Neuroscience: exploring the brain, 3rd ed.,Lippincott Williams & Wilkins - blz. 7



    25-09-2009, 00:17 geschreven door Nao  
    24-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ad Verbrugge - Tijd van Onbehagen citaat
    "Door de grenzeloze exploitatie van de consumptieve levenshouding vanuit de illusoire suggestie van individuele vrijheid en de daarmee samenhangende afbraak van kleinschalige verbanden ondermijnt ze uiteindelijk zichzelf, zowel in biologische als in culturele zin. Dit manifesteert zich in een toename van geweld, corruptie, juridificatie, disciplineproblemen, gezinsproblemen enz."
    Uit Tijd van Onbehagen (2004) Ad Verbrugge


    24-09-2009, 23:58 geschreven door Nao  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stephen W. Hawking - God is not necessary

    What I have done is to show that it is possible for the way the universe began to be determined by the laws of science. In that case, it would not be necessary to appeal to God to decide how the universe began. This doesn't prove that there is no God, only that God is not necessary.

    ~ Stephen W. Hawking



    24-09-2009, 23:50 geschreven door Nao  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Johann Wolfgang von Goethe - In der Beschränkung.

    Wer Grosses will, muss sich zusammenraffen;
    In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister,
    Und das Gesetz nur kann uns Freiheit geben.

    Johann Wolfgang von Goethe (1749-1832)



    24-09-2009, 21:07 geschreven door Nao  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bart Klink - Uit ‘Een diep religieuze ongelovige? Een recensie van Smedes’ “God én Darwin”’

    Een cruciale vraag die tot nu toe onbeantwoord is gebleven, is wat Smedes verstaat onder de woorden “geloven” en “God”. Gelukkig komt hier in dit hoofdstuk een antwoord op. Smedes omschrijft geloven als “het hebben van en handelen in overeenstemming met een intuïtie dat de werkelijkheid die zich, op welke wijze dan ook, aan onze zintuigen presenteert, niet de gehele werkelijkheid is” (p.115). Onder God verstaat hij “de naam die ik geef aan het mysterie achter en verborgen in onze waarneembare werkelijkheid” (p. 120).

    Dit komt erg dicht in de buurt van wat Dawkins over Einstein citeert: “Aanvoelen dat achter al het ervaarbare iets schuilgaat dat ons verstand niet kan bevatten, iets waarvan de schoonheid en verhevenheid alleen indirect en als een flauwe weerschijn tot ons komen, is religiositeit. In dat opzicht ben ik gelovig.”. Dawkins voegt daar instemmend aan toe: “Wel, in dat opzicht is ook deze schrijver gelovig”. Smedes’ opvattingen hierover liggen dus erg dichtbij die van aartsatheïst Dawkins! Hij lijkt iets soortgelijks ook door te hebben als hij op pagina 116 schrijft dat zijn intuïtie van een begrensde waarneembare werkelijkheid ook bij atheïsten voorkomt.

    Dawkins wijst er echter terecht op dat dit niet de invulling is die de meeste mensen aan de woorden “geloven” en “God” geven; voor veruit de meeste gelovigen is God méér dan een onbevattelijk mysterie. Het is een Wezen dat zich bemoeit met deze wereld: wonderen verricht, gebeden verhoort, zich openbaart in geschriften, morele richtlijnen geeft en een eeuwige gelukzaligheid belooft. Maakt de God van Smedes hem gelovig, of is hij eigenlijk een atheïst die zijn verwondering over de werkelijkheid graag met religieuze woorden duidt? Wat zijn intuïtie volgens hemzelf tot geloof maakt, is de “specifieke invulling of verwoording van die intuïtie” (p. 116). Ik kan dit niet overtuigend vinden: door opvattingen anders te verwoorden, verander je niets aan de opvattingen zelf. Waarschijnlijk kun je hierover eindeloos steggelen, maar ik denk dat zijn opvattingen door veel gelovigen als atheïstisch bestempeld zullen worden. Ze staan te ver af van hun religieuze belevingswereld, waarin een interveniërende God centraal staat.

    Smedes beroept zich een aantal keer op een duidelijk onderscheid tussen metafysica en wetenschap. Ik denk dat een dergelijk onderscheid onhoudbaar is. Wie naar de geschiedenis van de wetenschap kijkt, ziet dat de wetenschap nu veel uitspraken doet over zaken die ooit als pure metafysica gezien werden. Lange tijd lag bijvoorbeeld de aard van ruimte en tijd uitsluitend in het domein van de metafysica, tegenwoordig (vooral sinds Einstein) het is het voornamelijk het subject van natuurkundig onderzoek. Smedes zegt bijvoorbeeld dat het reduceren van verliefdheid tot hersenchemie metafysica is en geen wetenschap (p. 129). Reductie is echter heel gebruikelijk in de wetenschap: temperatuur is reduceerbaar tot de gemiddelde moleculaire kinetische energie en licht tot elektromagnetische geloven. Ik zie niet in waarom verliefdheid niet net zo goed reduceerbaar zou kunnen zijn tot hersenchemie, al zal dit een stuk complexer zijn dan de andere reeds succesvolle reducties. Grensbewakende theologen kunnen voortschrijdend neurowetenschappelijk inzicht niet tegenhouden. Sterker nog: er is lang niet altijd een harde grens die ze kunnen bewaken.

    Hetzelfde geldt voor het leven na de dood, waarin Smedes opmerkelijk genoeg blijkt te geloven. Hij meent dat wetenschap niets kan zeggen over de mogelijkheid van een leven na de dood en dat atheïsten geen redenen hebben om deze mogelijkheid te verwerpen (p. 123). Als hij zich echter net zoveel in de neurowetenschappen had verdiept als in de evolutiebiologie, was hij waarschijnlijk tot een andere conclusie gekomen. Uit neurowetenschappelijk onderzoek is namelijk overtuigend gebleken dat alles wat wij doen, denken, voelen en ons maken tot de personen die wij zijn voortkomt uit de hersenen, en dus ook zal sterven met de hersenen. Ook de vraag naar een leven na de dood, die ooit puur theologisch/filosofisch was, blijkt dus wetenschappelijk te zijn geworden.

    (...)

    In het laatste hoofdstuk reflecteert Smedes op de mens en zijn positie in de kosmos. Vanuit evolutionair oogpunt zijn wij niet bijzonder stelt hij terecht, maar wel in het feit dat wij als enige soort in staat zijn om onze eigen geschiedenis en plek in het universum te contempleren. Dat is iets waar we zuinig op moeten zijn, het zou zonde zijn als de mens uit zou sterven. Hiermee kan ik volledig instemmen. Smedes sluit zijn boekje af met een prachtige passage uit het Bijbelboek Prediker (3:18-22), waarin staat dat de mens een dier is en beide hetzelfde lot treft: wederkeren tot stof. Daarom kan de mens het beste vreugde putten uit alles wat hij onderneemt. Ook hier kan ik me als atheïst volledig in vinden.

    God én Darwin is leuk geschreven. Het is goed begrijpbaar voor een geïnterneerde leek en leest gemakkelijk weg. Maar is Smedes in zijn missie geslaagd? Zijn God en Darwin te verenigen? Dit hangt volledig af van wat je onder het woordje “God” verstaat, en dat is meteen mijn grootste probleem. Smedes’ invulling van dat woord is anders dan dat van de meeste gelovigen, en voor hen zal de relatie tussen God en Darwin problematisch blijven. Hoe moeten we Smedes’ religieuze opvattingen karakteriseren? Ik houd het op een diep religieuze ongelovige.


    Uit ‘Een diep religieuze ongelovige? Een recensie van Smedes’ “God én Darwin”’ door Bart Klink op website http://www.deatheist.nl – juni 2009
    Zie ook http://www.nieuwwij.nl/index.php?pageID=13&messageID=1980



    24-09-2009, 15:43 geschreven door Nao  
    23-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zhuang Zi - Woorden zijn niet zomaar wind.
    Woorden zijn niet zomaar wind. Woorden zeggen iets.
    Maar wat ze zeggen staat niet vast. De vraag is dan of ze wel echt iets zeggen of in feite niets zeggen.
    Men beweert dat woorden verschillen van het sjilpen dat vogeltjes laten horen. Maar is dat wel zo?

    Zhuang Zi



    23-09-2009, 19:26 geschreven door Nao  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zhuang Zi - ... dingen zijn zo omdat we ze zo noemen

    "Een weg bestaat omdat we hem bewandelen en dingen zijn zo omdat we ze zo noemen. Waarom zijn ze zo? Omdat we dat zo hebben afgesproken. En waarom zijn ze niet zo? Omdat we hebben afgesproken dat ze niet zo zijn."

    Zhuang Zi



    23-09-2009, 19:25 geschreven door Nao  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.George Steiner - De taal ...

    De taal is het voor-naamste instrument waarmee de mens weigert de wereld te accepteren zoals ze is.

    Wij hebben het ver-mogen, de behoefte, de wereld te loochenen of te 'ontzeggen', ons een andere voorstelling te maken, haar anders te beschrijven.

    George Steiner



    23-09-2009, 19:24 geschreven door Nao  
    Foto
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Archief per week
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 21/06-27/06 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
    Gastenboek
  • Hallo

    Respect

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs