Lotloosheid
Onbepaald door het lot
Wat ik met 'lot' bedoel? In ieder geval de kans op een tragedie. De determinante buitenwereld, de stigmatisering, die ons leven absurd maakt en het op gewelddadige wijze in een door totalitarisme beheerste situatie brengt, doet die kans teniet. Als we alleen de werkelijkheid van de ons opgelegde determinanten beleven, en niet de verplichtingen die uit onze eigen - betrekkelijke - vrijheid voortvloeien, ontstaat de toestand waarin men niet door het lot wordt bepaald, de toestand van lotloosheid. Imre Kértesz
Foto
Inhoud blog
  • Het graf van Pernath - Hugo Claus
  • Uitvaert van Maria van den Vondel
  • Arsenii Tarkovsky - From the Morning
  • Arsenii Tarkovsky - As a Child ...
  • Arsenii Tarkovsky - Eurydice
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    13-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Karen Armstrong - Mythen. Een beknopte geschiedenis. Flaptekst.
    Mythen zijn universele en tijdloze verhalen die ons bestaan weerspiegelen en vormgeven - ze onderzoeken onze hartstochten, onze angsten en onze verlanens en voorzien ons van vertellingen die ons eraan herinneren wat het betekent mens te zijn.

    13-10-2009, 15:20 geschreven door Nao  
    09-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Niets is zo leerzaam ...
    Niets is zo leerzaam dan de ervaring dat ze je naar het leven staan.

    Uit 'Nauwgezet en wanhopig' Een televisievertelling in vier delen - door Wim Kayzer met György Konrad, Gabriel Garcia Marquez, Georges Steiner en Jorge Semprun

    09-10-2009, 17:57 geschreven door Nao  
    08-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.A.A. Terruwe - vriendschapsliefde

    A.A. Terruwe – bevestiging – flarden tekst

    Nochtans is tederheid een van de typische kentrekken van de vriendschapsliefde en is er de lichamelijke uiting van. Wie teder is, beleeft de andere als iets liefs, iets goeds, iets moois, iets kostbaars. Wie teder is, is lief, en wie lief is, is teder, zouden we kunnen stellen.

    Het is juist in de vriendschapsliefde dat ook de bevestiging wordt geboren als tegengif voor de doodlopende zelfbevestiging. In de vriendschap mag ik ontdekken dat ik een goed ben voor mijn vriend, dat hij of zij mij aanvaardt met mijn goede kanten en minder goede kanten. Tegelijk ontwaar ik hetzelfde bij mijn vriend; ook die mag door mijn liefde ervaren dat hij of zij waardevol is, dat hij of zij niet perfect hoeft te zijn om mijn liefde te delen. Het is het begin van de bevestiging die iedere mens nodig heeft om zich als mens te ontplooien en die Dr. Terruwe omschrijft met de volgende woorden: "Jij mag zijn wie je bent, en zoals je bent, met fouten en gebreken, om te kunnen worden die je in aanleg bent, maar zoals je je nog niet kunt vertonen, en je mag het worden op jouw wijze en in jouw uur".

    Ware bevestiging wordt slechts in vriendschapsliefde geboren en maakt ons bekwaam om zelf lief te hebben, niet alleen onze vriend, maar ook ieder die op onze weg passeert en die onze naaste is. Het wordt duidelijk dat mensen die nooit een bevestigend woord gehoord hebben of een bevestigende streling hebben gevoeld, het zeer moeilijk zullen hebben om zelf vriendschapsliefde en naastenliefde te tonen.

    Als gelovige weten we dat ook God met deze liefde te maken heeft, meer zelfs, dat hij aan de oorsprong staat van alle liefde, want Hij is liefde.

    Ook in zijn liefde mogen we diezelfde bevestiging ontvangen, want we horen Hem zeggen tot ieder van ons: "Ik aanvaard je zoals je bent, met je gaven en je gebreken, en Ik zie in jou het goede dat nog tot ontplooiing moet komen. Je mag ten volle jezelf worden op jouw wijze en in jouw tijd. Ik heb geduld, oneindig veel geduld met jou, want Ik heb je oneindig lief".

    "Laat uw aangezicht over ons lichten, Heer, onze God, en keer U tot ons om te mogen zijn wat wij in uw ogen zijn. Breng in ons tot leven wat nog in het verborgene is en groeit in pijn. Zie niet onze zonden maar laat ons opengaan in liefde en wijsheid, in vergevingsgezindheid en geduld".



    08-10-2009, 00:13 geschreven door Nao  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Er is Licht

    Er is Licht

    Geloven is onze bereidheid om God te vertrouwen,

    ook als de puzzel van ons leven in stukken ligt.

    We weten niet waarom ons bestaan gebroken en gehavend wordt.

    Het is ook niet het belangrijkste om te weten.

    We mogen vertrouwen op Gods belofte over ons gebroken bestaan :

    “Zie, ik maak alle dingen nieuw !”

    Uit de uitnodiging voor de uitvaart van Guy Overwalle (1939-2009) vriend van Karel van Thillo



    08-10-2009, 00:01 geschreven door Nao  
    02-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vincent van Gogh - uit brief aan Emile Bernard 19-4-1888
    "Er zijn zoveel mensen, vooral onder onze vrienden, die denken dat woorden niets voorstellen. Integendeel, nietwaar, het is even interessant en even moeilijk om iets goed te zeggen als om iets te schilderen."

    Vincent van Gogh aan Emile Bernard, 19 april 1888 

    02-10-2009, 22:25 geschreven door Nao  
    01-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Peter Verhelst - Vaas

    Vaas

    Kun je een vaas haar breekbaarheid verwijten
    of een hand het breken van de vaas?
    Misschien is het zo bedoeld
    dat de vaas de hand op zich af zingt,
    zodat de hand niet kan weerstaan,
    hoewel de hand weet dat hij slaat
    en in de vaas al scherven zingen
    voor ze zijn ontstaan.
    Waarom zou de hand verlangen naar een vaas
    die, als een hals, zich uitstrekt naar de hand
    die haar wil slaan? En waarom wil de vaas
    haar scherven naar de oppervlakte zingen
    zodat de hand haar niet langer kan weerstaan?
    Misschien droomt de vaas wel van de hand
    een roos te maken, wil de hand op zoek gaan naar de vaas
    om eindelijk de scherf te vinden
    waarmee hij rozen uit zijn eigen pols kan slaan.

    Peter Verhelst
    Uit: Nieuwe sterrenbeelden
    Prometheus, Amsterdam, 2008

    mij toegestuurd door KVTh



    01-10-2009, 00:00 geschreven door Nao  
    30-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maria Vasalis - Vriend, metgezel ... uit "De oude kustlijn"

    Vriend, metgezel, die meer en minder is

    dan vader, moeder, minnaar, kind

    hetzelfde als ik, maar anders

    onafhankelijk en toegewijd

    ouder, jonger, van dezelfde tijd.

    Trooster, die getroost kan worden

    baken en verhanger van borden

    broeder, maar van een andere moeder, zonder rivaliteit

    met wie ik samenloop en die mij begeleidt.

    Hij gunt mij om te leven en als ik dood

    zou willen, geeft hij mij gelijk.

    Soms is het, dat ik om hem alleen

    verdragen blijf, wat zonder hem ondraaglijk scheen.

    Zonder een enkele verplichting

    loop ik en altijd in zijn richting.

     

    Maria Vasalis

    uit "De oude kustlijn"



    30-09-2009, 23:50 geschreven door Nao  
    25-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."The mind has a physical basis, which is the brain.”

    "The mind has a physical basis, which is the brain.”

    Bear, M.F., Connors, B.W., Paradiso, M.A. (2007) Neuroscience: exploring the brain, 3rd ed.,Lippincott Williams & Wilkins - blz. 7



    25-09-2009, 00:17 geschreven door Nao  
    24-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ad Verbrugge - Tijd van Onbehagen citaat
    "Door de grenzeloze exploitatie van de consumptieve levenshouding vanuit de illusoire suggestie van individuele vrijheid en de daarmee samenhangende afbraak van kleinschalige verbanden ondermijnt ze uiteindelijk zichzelf, zowel in biologische als in culturele zin. Dit manifesteert zich in een toename van geweld, corruptie, juridificatie, disciplineproblemen, gezinsproblemen enz."
    Uit Tijd van Onbehagen (2004) Ad Verbrugge


    24-09-2009, 23:58 geschreven door Nao  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stephen W. Hawking - God is not necessary

    What I have done is to show that it is possible for the way the universe began to be determined by the laws of science. In that case, it would not be necessary to appeal to God to decide how the universe began. This doesn't prove that there is no God, only that God is not necessary.

    ~ Stephen W. Hawking



    24-09-2009, 23:50 geschreven door Nao  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Johann Wolfgang von Goethe - In der Beschränkung.

    Wer Grosses will, muss sich zusammenraffen;
    In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister,
    Und das Gesetz nur kann uns Freiheit geben.

    Johann Wolfgang von Goethe (1749-1832)



    24-09-2009, 21:07 geschreven door Nao  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bart Klink - Uit ‘Een diep religieuze ongelovige? Een recensie van Smedes’ “God én Darwin”’

    Een cruciale vraag die tot nu toe onbeantwoord is gebleven, is wat Smedes verstaat onder de woorden “geloven” en “God”. Gelukkig komt hier in dit hoofdstuk een antwoord op. Smedes omschrijft geloven als “het hebben van en handelen in overeenstemming met een intuïtie dat de werkelijkheid die zich, op welke wijze dan ook, aan onze zintuigen presenteert, niet de gehele werkelijkheid is” (p.115). Onder God verstaat hij “de naam die ik geef aan het mysterie achter en verborgen in onze waarneembare werkelijkheid” (p. 120).

    Dit komt erg dicht in de buurt van wat Dawkins over Einstein citeert: “Aanvoelen dat achter al het ervaarbare iets schuilgaat dat ons verstand niet kan bevatten, iets waarvan de schoonheid en verhevenheid alleen indirect en als een flauwe weerschijn tot ons komen, is religiositeit. In dat opzicht ben ik gelovig.”. Dawkins voegt daar instemmend aan toe: “Wel, in dat opzicht is ook deze schrijver gelovig”. Smedes’ opvattingen hierover liggen dus erg dichtbij die van aartsatheïst Dawkins! Hij lijkt iets soortgelijks ook door te hebben als hij op pagina 116 schrijft dat zijn intuïtie van een begrensde waarneembare werkelijkheid ook bij atheïsten voorkomt.

    Dawkins wijst er echter terecht op dat dit niet de invulling is die de meeste mensen aan de woorden “geloven” en “God” geven; voor veruit de meeste gelovigen is God méér dan een onbevattelijk mysterie. Het is een Wezen dat zich bemoeit met deze wereld: wonderen verricht, gebeden verhoort, zich openbaart in geschriften, morele richtlijnen geeft en een eeuwige gelukzaligheid belooft. Maakt de God van Smedes hem gelovig, of is hij eigenlijk een atheïst die zijn verwondering over de werkelijkheid graag met religieuze woorden duidt? Wat zijn intuïtie volgens hemzelf tot geloof maakt, is de “specifieke invulling of verwoording van die intuïtie” (p. 116). Ik kan dit niet overtuigend vinden: door opvattingen anders te verwoorden, verander je niets aan de opvattingen zelf. Waarschijnlijk kun je hierover eindeloos steggelen, maar ik denk dat zijn opvattingen door veel gelovigen als atheïstisch bestempeld zullen worden. Ze staan te ver af van hun religieuze belevingswereld, waarin een interveniërende God centraal staat.

    Smedes beroept zich een aantal keer op een duidelijk onderscheid tussen metafysica en wetenschap. Ik denk dat een dergelijk onderscheid onhoudbaar is. Wie naar de geschiedenis van de wetenschap kijkt, ziet dat de wetenschap nu veel uitspraken doet over zaken die ooit als pure metafysica gezien werden. Lange tijd lag bijvoorbeeld de aard van ruimte en tijd uitsluitend in het domein van de metafysica, tegenwoordig (vooral sinds Einstein) het is het voornamelijk het subject van natuurkundig onderzoek. Smedes zegt bijvoorbeeld dat het reduceren van verliefdheid tot hersenchemie metafysica is en geen wetenschap (p. 129). Reductie is echter heel gebruikelijk in de wetenschap: temperatuur is reduceerbaar tot de gemiddelde moleculaire kinetische energie en licht tot elektromagnetische geloven. Ik zie niet in waarom verliefdheid niet net zo goed reduceerbaar zou kunnen zijn tot hersenchemie, al zal dit een stuk complexer zijn dan de andere reeds succesvolle reducties. Grensbewakende theologen kunnen voortschrijdend neurowetenschappelijk inzicht niet tegenhouden. Sterker nog: er is lang niet altijd een harde grens die ze kunnen bewaken.

    Hetzelfde geldt voor het leven na de dood, waarin Smedes opmerkelijk genoeg blijkt te geloven. Hij meent dat wetenschap niets kan zeggen over de mogelijkheid van een leven na de dood en dat atheïsten geen redenen hebben om deze mogelijkheid te verwerpen (p. 123). Als hij zich echter net zoveel in de neurowetenschappen had verdiept als in de evolutiebiologie, was hij waarschijnlijk tot een andere conclusie gekomen. Uit neurowetenschappelijk onderzoek is namelijk overtuigend gebleken dat alles wat wij doen, denken, voelen en ons maken tot de personen die wij zijn voortkomt uit de hersenen, en dus ook zal sterven met de hersenen. Ook de vraag naar een leven na de dood, die ooit puur theologisch/filosofisch was, blijkt dus wetenschappelijk te zijn geworden.

    (...)

    In het laatste hoofdstuk reflecteert Smedes op de mens en zijn positie in de kosmos. Vanuit evolutionair oogpunt zijn wij niet bijzonder stelt hij terecht, maar wel in het feit dat wij als enige soort in staat zijn om onze eigen geschiedenis en plek in het universum te contempleren. Dat is iets waar we zuinig op moeten zijn, het zou zonde zijn als de mens uit zou sterven. Hiermee kan ik volledig instemmen. Smedes sluit zijn boekje af met een prachtige passage uit het Bijbelboek Prediker (3:18-22), waarin staat dat de mens een dier is en beide hetzelfde lot treft: wederkeren tot stof. Daarom kan de mens het beste vreugde putten uit alles wat hij onderneemt. Ook hier kan ik me als atheïst volledig in vinden.

    God én Darwin is leuk geschreven. Het is goed begrijpbaar voor een geïnterneerde leek en leest gemakkelijk weg. Maar is Smedes in zijn missie geslaagd? Zijn God en Darwin te verenigen? Dit hangt volledig af van wat je onder het woordje “God” verstaat, en dat is meteen mijn grootste probleem. Smedes’ invulling van dat woord is anders dan dat van de meeste gelovigen, en voor hen zal de relatie tussen God en Darwin problematisch blijven. Hoe moeten we Smedes’ religieuze opvattingen karakteriseren? Ik houd het op een diep religieuze ongelovige.


    Uit ‘Een diep religieuze ongelovige? Een recensie van Smedes’ “God én Darwin”’ door Bart Klink op website http://www.deatheist.nl – juni 2009
    Zie ook http://www.nieuwwij.nl/index.php?pageID=13&messageID=1980



    24-09-2009, 15:43 geschreven door Nao  
    23-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zhuang Zi - Woorden zijn niet zomaar wind.
    Woorden zijn niet zomaar wind. Woorden zeggen iets.
    Maar wat ze zeggen staat niet vast. De vraag is dan of ze wel echt iets zeggen of in feite niets zeggen.
    Men beweert dat woorden verschillen van het sjilpen dat vogeltjes laten horen. Maar is dat wel zo?

    Zhuang Zi



    23-09-2009, 19:26 geschreven door Nao  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zhuang Zi - ... dingen zijn zo omdat we ze zo noemen

    "Een weg bestaat omdat we hem bewandelen en dingen zijn zo omdat we ze zo noemen. Waarom zijn ze zo? Omdat we dat zo hebben afgesproken. En waarom zijn ze niet zo? Omdat we hebben afgesproken dat ze niet zo zijn."

    Zhuang Zi



    23-09-2009, 19:25 geschreven door Nao  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.George Steiner - De taal ...

    De taal is het voor-naamste instrument waarmee de mens weigert de wereld te accepteren zoals ze is.

    Wij hebben het ver-mogen, de behoefte, de wereld te loochenen of te 'ontzeggen', ons een andere voorstelling te maken, haar anders te beschrijven.

    George Steiner



    23-09-2009, 19:24 geschreven door Nao  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.William Shakespeare - We are such stuff as dreams are made on

    Prospero:
    Our revels now are ended. These our actors,
    As I foretold you, were all spirits, and
    Are melted into air, into thin air:
    And like the baseless fabric of this vision,
    The cloud-capp'd tow'rs, the gorgeous palaces,
    The solemn temples, the great globe itself,
    Yea, all which it inherit, shall dissolve,
    And, like this insubstantial pageant faded,
    Leave not a rack behind. We are such stuff
    As dreams are made on; and our little life
    Is rounded with a sleep.

    The Tempest Act 4, scene 1, 148–158

    23-09-2009, 05:24 geschreven door Nao  
    22-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Naud Van der Ven - Illusieonderzoeken

    Illusieonderzoek voor Iedereen

    Dit gesprek  is erop gericht mogelijke illusies op het spoor te komen. Illusies zijn listige dingen. De filosoof Levinas denkt dat je daarin onmogelijk je eigen kritische instantie kunt zijn, althans grotendeels niet. Volgens hem is er een kracht van buiten nodig om de voortrazende rationaliteit, al is het maar voor een moment, tot de orde te roepen. Voor Levinas kan een ander mens als zodanig fungeren. Daar waar wij onze goedbedoelde, rationeel verantwoorde, opvattingen en schema´s over anderen uitstorten, kan zich plotseling het verdriet tonen van zo´n ander die geacht wordt mee te lopen in onze schema´s. Als deze confrontatie de vraag losmaakt ‘Waar ben ik eigenlijk mee bezig?’ of ‘Is het wel zo, zoals ik denk dat het is?’, dan zijn we mogelijk een illusie op het spoor.

    1.Ga voor jezelf na: waar ben je in de positie geweest dat je mede voor anderen moest denken, plannen, schema´s opstellen, beleid formuleren? (bijvoorbeeld als ouder, als verzorger, als leidinggevende, als adviseur, als goede vriend of vriendin)

    2. Ben je in die situatie geconfronteerd geweest met, al dan niet vage, weerstand of twijfel of verdriet van anderen (bijvoorbeeld kinderen, patiënten, medewerkers, klanten, vrienden) die geacht werden in jouw plannen mee te lopen?

    3.Heb je je daarbij, al was het maar voor een paar seconden, afgevraagd: ‘waar ben ik eigenlijk mee bezig?’, of ‘waarom moet het eigenlijk zo?’ of ‘loop ik nu over anderen heen?’.

    4.Voelde dat aan als schaamte voor je eigen ideeën, ook al waren ze goed doordacht en goed bedoeld?

    5. Heeft die confrontatie je in staat gesteld om bepaalde eigen ideeën ter discussie te stellen en nieuwe ideeën toe te laten?

    6.Probeer het gevoel van schaamte, dat de sleutel is tot de illusie, onder woorden te brengen.

    7.Wissel in het gesprek uit: de situatie, de schaamte, de mogelijke illusie. Kun je bepalen of het werkelijk een illusie is?

    Bron: Naud van der Ven, Schaamte en verandering. Denken over organisatieverandering in het licht van de filosofie van Emmanuel Levinas. Kampen: Klement, 2006.

    http://naudvanderven.blogspot.com/search/label/Levinas

    22-09-2009, 14:31 geschreven door Nao  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Huub Oosterhuis - Ik heb haar lief - naar ps 119
    IK HEB HAAR LIEF

    Maak mij duidelijk
    wat Gij bedoelt, Gij -
    ik wil gaan, zo goed ik kan
    ten einde toe

    begrijpen wat geschreven staat:
    buig mijn hart naar het Geschrevene.

    In uw woorden vind ik mijn geluk
    zij zijn mijn grote liefde.

    Ik heb haar lief, uw Thora
    moet altijd aan haar denken.

    Van mijn leermeesters
    heb ik geleerd -
    maar meer van uw geschriften:

    zij leerden mij denken.

    vrij naar psalm 119


    22-09-2009, 13:37 geschreven door Nao  
    20-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.György Konrad - De vraag naar de zin van het leven

    Op de vraag naar de zin van het leven antwoordt iedereen met zijn levensloop.

    György Konrad.



    20-09-2009, 22:35 geschreven door Nao  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Memento mori
    Gedenk te sterven.
    Denk eraan te (moeten) sterven.

    Bedenk dat u sterfelijk bent.
    Denk aan je eigen sterfdag

    20-09-2009, 22:24 geschreven door Nao  
    Foto
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Archief per week
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 21/06-27/06 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
    Gastenboek
  • Hallo

    Respect

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs