Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt!
Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
25-12-2015
KERST 15
Hallo,
Ons laatste thema van dit jaar was 'gezellig'.. De kleuters konden zich uitleven in de poppenhoek die veranderde in een kersthoekje, ook de donkere hoek met kerstlichtjes en zaklampen vonden ze leuk . Juf Jozefien kwam enkele activiteiten geven , in januari komt ze haar eindstage doen in onze klas . We mochten s'morgens naar de turnzaal voor een gezellig moment met alle kinderen , we hoorden mooie verhalen over kerst en zongen kerstliedjes .
In de klas hoorden we het kerstverhaal en maakten we kaarten, we leerden ons versje en genoten van de gezelligheid . Er was ook een klasdoorbrekend moment met het eerste leerjaar ; we speelden samen spelletjes en zo konden de kleuters kennismaken met de klassen en juffen van het eerste leerjaar.
De vrijdagnamiddag kwamen we met alle kleuters en juffen samen in de zaal voor onze kerstnamiddag ; er werden pannenkoeken, wafels gebakken , de kinderen konden zien hoe popcorn gemaakt wordt .Het was een 'warme' namiddag .
Na de vakantie start juf Jozefien met het thema 'onder water' . De kleuters kregen een blad mee met meer info.
Elke voormiddag
kwamen we met alle kleuters en leerlingen van het lager samen in de zaal om te
luisteren en kijken naar een kerstverhaal.
Aan de werktafel
hebben we onze nieuwjaarsbrieven (hopelijk blijft dit nog een verrassing tot op
1 januari) en kerstbomen afgewerkt, we oefenden veel onze nieuwjaarsbrief,
luisterden naar vele mooie kerstverhalen zoals Karel viert Kerstmis, het
kerstboek voor peuters en kleuters,
Woensdag en donderdag
was het feest in de klas. Sterre is jarig op 1 januari en Basile de dag erop, op 2 januari.
Dat hebben we
uitgebreid gevierd met alle vriendjes.
Ze genoten met volle
teugen van alle aandacht.
(foto's zie vorige blogartikels)
Vrijdag hebben we
onze kerstweek afgesloten met een kerstfeestje in de zaal met alle kleuters. We
aten lekkere warme wafeltjes, aten popcorn en ook mini-pannenkoeken, op de achtergrond
hoorden we mooie kerstmuziek,
Kortom, het werd
reuzegezellig.
Na de vakantie start
er 1 nieuwe peuter bij ons in de klas : Helene.
We wensen haar een
goede start en veel plezier in ons klasje.
Een prettige vakantie
aan allen en geniet van de sfeervolle dagen samen met jullie kleuter.
Maandag heeft de Sint heel wat nieuw speelgoed naar de klas gebracht. JOEPIE!!! Dank u wel Sinterklaas!!!
Wij zijn samen op weg naar het Kerstmis. We hebben samen de kerstboom mooi versierd en een liedje gezongen met een leuk dansje erbij.
O denneboom, (1 hand in de lucht)
o denneboom, (de andere hand ook in de lucht)
Ik maak van jou een kerstboom, (ronddraaien)
Met ballen hier en ballen daar (ballen uitbeelden)
Met slingers hier en slingers daar, (slingers uitbeelden)
O denneboom, (1 hand in de lucht)
o denneboom, (de andere hand ook in de lucht)
Ik maak van jou een kerstboom, (ronddraaien)
Met ballen hier en ballen daar (ballen uitbeelden)
Met slingers hier en slingers daar, (slingers uitbeelden)
We steken iedere week een kaarsje aan van de adventskrans. Het eerste kaarsje was uit dankbaarheid voor Sinterklaas, de tweede kaars is omdat we een lichtje willen zijn voor elkaar. Volgende week steken we het derde kaarsje aan voor alle lieve mamas en papas die zo goed voor ons zorgen.
Iedere dag spelen we een stukje van het kerstverhaal met de kerstfiguren. De kleuters kunnen al mooi meevertellen. We zijn ook volop aan het knutselen en een nieuwjaarsversje aan het leren
Ik vertelde ook het verhaal van de kerstboom van Jules.
Papa rijdt met jules naar de boomkrwekerij. Daar kiest Jules een mooie spar. Als ze die naar de auto slepen, merkt Jules dat de naalden prikken. De boom kan maar net door de voordeur en is te groot om in de mand te zetten. Papa moet er eerst een stuk van afzagen. Jules en zijn zus mogen de boom mee versieren. Het wordt een prachtige kerstboom !!!
Volgende week is het oudercontact voor de peters en de kleuters van de 1ste kleuterklas. Mag ik vragen om de kinderen niet mee te
brengen naar de klas. Ieder oudercontact
duurt 10 minuten, gelieve daar rekening mee te houden. Gelieve op tijd te komen.
Maandag was de verrassing groot toen we de klas binnenkwamen : Sinterklaas had speelgoed gebracht voor in de klas. De kring stond vol, we hadden oogjes te kort en wilden onmiddellijk spelen. Nog eventjes geduld .en dan was het zo ver. We genoten met volle teugen van al dat nieuws.
Dinsdag is ons thema Oh denneboom gestart.
We plaatsten de kerstboom en mochten hem helpen versieren.
We luisterden naar het verhaal de kerstboom van Jules
Aan de
werktafel hebben we geschilderd met borstels en rollen, gestempeld, onze
kerstboom versierd,
We leerden
een liedje over Kerstmis en een nieuwjaarsversje.
Het
versje zullen we nog niet verklappen, hopelijk blijft het nog eventjes een
verrassing.
Alles is versierd omdat men Kerstmis viert.
Bollen rood en geel en lichtjes o zo veel!
lichtjes in de kerstboom, lichtjes overal,
Kerstmis is het mooiste feest van al!
Dit
en nog zoveel meer deden we deze week.
Volgende week vertellen we verder over Kerstmis, zullen we de rest van het kerstverhaal horen en vieren we op woensdag en donderdag de 2 jarige kleuters van de vakantie.
Sterre wordt 4 jaar op 1 januari en Basile op 2 januari.
Omdat we leren over gezelligheid tijdens de kerst- en nieuwjaar periode, gaan we ook werken rond licht en donker. Het zou leuk zijn mochten de kleuters een eigen lichtje of zaklamp meebrengen naar school. Natuurlijk is dit niet verplicht, je hoeft zeker niet speciaal een lichtje aan te kopen. In klas zullen er ook lichten aanwezig zijn van de juf waar de kleuters mee kunnen werken.
het werden spannende weken waar we heel veel hoorden over de Sint ....we mochten samen met de andere kleuters een verhaal uitbeelden en die brengen voor de Sint . De opa's en oma's van de kleuters van het tweede mochten meevieren .
We werden goed geholpen door de kinderen van het 5e leerjaar die ook spelletjes kwamen spelen . De kleuters mochten een muts en pietenkraag knutselen . In de klas hadden we heel veel spulletjes om het gezellig te maken . De kleuters mochten zich verkleden en konden ook poppenkast spelen in de sintdoos . We leerden over de letter S . We keken naar het Sintjournaal en leerden het dansje via you tube : hey hallo sinterklaas. We probeerden een reactiespel met instrumenten uit, we mochten spullen zoeken in de voelzak , we maakten groepjes en oefenden onze yogadieren. Op maandag 7 december was de Sint bij ons langs geweest met speelgoed .....de kleuters waren heel enthousiast . Bedankt lieve Sint !!
De voorbij twee weken zijn voorbij gevlogen. We hebben gewerkt rond het prentenboek "Sint wil op vakantie".
We hebben verschillende pietenmutsen gemaakt voor het optreden voor sinterklaas en de grootouders van de tweede kleuterklas.
In de poppenhoek mochten de kleuters zich even Sint en Piet voelen. Dit vonden ze heel plezierig, in de bouwhoek maakten ze een stoomboot en de kleuters probeerden ook woorden te maken met de letterkoekjes.
We hadden de voorbije weken ook 2 jarigen. Oscar werd vorige week 4 jaar! Dikke proficiat!
En Janne werd deze week 5 jaar. Dit hebben we natuurlijk uitbundig gevierd in de klas.
Maar de kers op de taart was het bezoek van Sinterklaas op school met het optreden van de kleuters. De grootouders van de tweede kleuterklas mochten er ook mee van genieten. Iedereen heeft flink meegedaan!
De Sint is langs geweest op onze school... En wij hebben genoten, ... met volle teugen!!! Wij werkten met de kleuterklassen het boek: De Sint wil op reis uit. Tijdens het optreden voor de Sint, mochten wij de strandpietjes zijn. We hebben in het begin van de week eens nagedacht wat een strand allemaal bij ons oproept. Schelpen, zand, strandemmer, zandkasteel, zwempak, zon, ... de kleuters hebben heel wat aangebracht! Daarna mochten we een strand-pieten-muts schilderen. De kleuters waren superflink tijdens het Sintbezoek... kijk maar mee naar de fotos! U kan ook eens naar de fotos kijken van de andere klassen...
Wij hebben vrijdag het schoentje van Jules gezet. Hopelijk komt de Sint dit weekend nog eens naar onze school met leuke pakjes...
Volgende week starten we met ons laatste thema van het jaar 2015. De Sintversiering zal plaats maken voor de Kerstversiering. We werken rond het verhaal: De kerstboom van Jules. Het zullen twee sfeervolle weken worden!!!
De voorbije twee
weken ging het in de klas over de Sint die op reis wil.
We gingen onze
dansjes voorbereiden voor het optreden voor de Sint.
We maakten
pietenmutsen op verschillende manieren.
De kleuters
bouwden in de bouwhoek met houten blokken een echte stoomboot voor de Sint.
In de schrijfhoek
konden de kleuters met letterpicknicken de juiste letters zoeken om een woord
te vormen.
We kleurden samen
grote mooie tekeningen voor de Sint.In
de poppenhoek konden de kleuters zelf eens als Sint en Piet aan de slag gaan.
In de knutselhoek
gingen de kinderen werken met boetseerklei, ze maakten hiermee gekke kapsels
voor Sint en Piet.
We schilderden in de schilderhoek een vrij schilderij van Sint die op vakantie gaat.Hij ging naar verschillende oorden: de
bergen, de Ardennen, het strand,
Vrijdag was het
dan zover, de Sint kwam met de lijnbus aan bij onze school.Het was een hele leuke namiddag met de Sint
erbij.
Deze week startte juf Céline
het thema Sinterklaas.
Elke dag stond een ander
aspect in de belangstelling : eerst Sinterklaas, dan eens de stoomboot, het
paard van Sinterklaas en vandaag stond Zwarte Piet centraal.
Alle hoekjes stonden in het
thema van de Sint en we mochten een heleboel leuke dingen doen in de klas :
schilderen met knikkers, kleuren, schilderen met veren, knippen in
speelgoedboekjes, stempelen met rollen, schrijbelen met scheerschuim : de baard
van de Sint, en nog zoveel meer.
We luisterden naar
Sinterklaasliedjes en leerden er ook eentje :
Wat hoor ik op het dak?
KLIK_ KLAK KLIK KLAK
Wat hoor ik op het dak?
KLIK KLIK KLAK
Is dat de lieve Sint
die boven op me wacht?
Ik hoor geritsel hier en
daar,
mijn schoentje staat al
klaar!
Het was een leuke, leerrijke
week en we kijken alvast uit naar volgende week
Mariette is vandaag 3 jaar geworden en dit kunnen we natuurlijk niet zomaar voorbij laten gaan! Wij hebben het uitbundig gevierd in de klas! Gelukkige verjaardag Mariette, wij wensen je een prettig feestweekend!
Wij hebben een heel leuke en gezellige week achter de rug! De Sint is naar onze klas gekomen en bracht verkleedkleren mee. Met een geïmproviseerde stoomboot en Sinterklaasmuziek op de achtergrond kon het feest beginnen. De Zwarte Pietjes en Sinterklaas hadden het heel druk met het speelgoed in zakken stoppen, naar Spanje varen, dansen,
De juf kwam dinsdag met twee verschillende schoenen aan naar de klas De kinderen zagen dit na een tijdje en moesten er heel hard om lachen! Het thema was begonnen Wij hebben waarnemingen van schoenen gedaan; de verschillende sluitingen, de dames- en herenschoenen, wandelschoenen, pantoffels (of savatten zoals velen zeggen), laarzen, We maakten een echte schoenenwinkel. De kleuters hadden het superdruk met het juiste paar schoenen bij elkaar te zoeken, een juiste doos vinden voor ieder paar schoenen, Er was een gezellige drukte in de klas. Kijk maar mee naar de fotos!
Volgende week tellen we verder af (sommige met knikkende knieën) naar het leuke bezoek van de lieve kindervriend met zijn hele zotte helper! Iedereen mag een strandemmertje meebrengen naar de klas voor ons dansje (gelieve te naamtekenen)
De voorbije weken werkten we rond het thema oerwoud.
De kleuters waren allemaal heel erg enthousiast, ze brachten van alles mee. Waarvoor dank!
Wat is er allemaal in het oerwoud? Wie woont in het oerwoud? Hoe ziet het oerwoud eruit? enzovoort...
We luisterden naar enkele verhalen over het oerwoud, we leerden een liedje over het oerwoud, we dansten op een liedje over het oerwoud ("ze kunnen zeggen wat ze willen" van minidisco).
In de klas hebben we heel wat geschilderd en geknutseld o.a. slangen voor de 2de kleuterklas. De kleuters van de 3de kleuterklas mochten kiezen welk dier ze maakten... Ook knutselden we bladeren en lianen. Kortom, onze klas zag er uit zoals een echt oerwoud!
We maakten ook heel wat schilderijen van de dieren uit het oerwoud.
En maakten ook muziek met de djembe.
Ook ontdekten we welke fruitsoorten er in het oerwoud groeien en daarmee maakten we een lekkere fruitsalade. (ananas, mango, kaki, appelsien,...)
Volgende week werken we rond het boek: "Sint wil op vakantie".
Deze week vertelden
we verder over paddenstoelen en kabouters.
Maandag bracht juf champignons en oesterzwammen mee.
We vertelden over de steel en de hoed, over de helft en natuurlijk moesten we
ook eens proeven. We sneden alles in kleine stukjes en bakten ze.
Njam, njam, wat was
dat lekker!!!
Tijdens de klassikale
activiteiten hadden we het over veel weinig en evenveel stippen op de paddenstoel,
we leerden een leuk versje over 2 kaboutertjes en maakten daar ook 2 handpopjes
bij.
kabouter Pimmeke, kabouter Pimmeke die zocht eens een vriendinnetje.
Hij keek eens hier, hij keek eens daar.
O, had ik mijn vriendinnetje maar.
Kabouter Sientje, kabouter Sientje, die zocht eens een vriendje.
Ze keek eens hier, ze keek eens daar.
O, had ik mijn vriendje maar. ..
Kabouter Pimmeke en kabouter Sientje die zochten allebei een vriendje.
Ze keken eens hier, ze keken eens daar...
en toen ...vonden ze elkaar.
We leerden ook nog een leuk liedje over het bos.
De peuters hebben een
grote paddenstoel geknutseld deze week.
Donderdag maakten we
kabouterpudding voor het kabouterfeest van vrijdag.
Vanmiddag was het dan zover : ons kabouterfeest.
We smulden van onze
pudding en dansten er op los.
De 2 volgende weken
wordt het thema Sinterklaas uitgewerkt door juf Céline, een derdejaars
stagiaire. Ze kwam reeds 2 dagen observeren in de klas . Vanaf dinsdag neemt ze
de klas over en zal ze heel veel leuke
dingen doen en maken met jullie kleuter.
Het worden 2
spannende weken in afwachting van de komst van Sinterklaas op vrijdag 4
december.
Groetjes en een
prettig weekend
juf Sabien
P.S. Niet vergeten :
maandag pedagogische studiedag : geen school voor de kleuters en leerlingen
dit thema verbleven we in het oerwoud: de kleuters mochten vrij knutselen en schilderen . We hoorden leuke verhalen en deden geheugenspelletjes met de djembè. We proefden van exotisch fruit zoals : kaki, vijgen,mandarijn, mango ....en we maakten er fruitsalade van . We beluisterden de dierengeluiden uit het oerwoud. De kleuters van het derde maakten een werkboekje ivm het thema . Er werd druk geschilderd aan een achtergrond en de kleuters tekenden ook leeuwen. We maakten ook lianen die we nodig zullen hebben op het schoolfeest . Enkele kleuters probeerden ook dieren te bouwen met lego en duplo's en mochten die tentoonstellen . Onze donkere hoek werd een oerwoud ...we gingen naar de zaal om met alle kinderen van de hele school te kijken naar een voorstelling van 'radio oorwoud' en we zongen samen het liedje : 'we doen het zelf wel'
Volgende week is ons thema : Sinterklaas wilt op vakantie.
Wij hadden heel wat te te beleven deze week. Wij zijn echte kabouters geworden, we maakten kabouterpap en hebben die opgegeten, we hebben gefeest en gedanst. We beleefden heel veel plezier!
versje:
Kabouter
Pimmeke, kabouter Pimmeke,
die zocht
eens een vriendinnetje
Hij keek
eens hier,
hij keek
eens daar:
O, had
ik mijn vriendinnetje maar!
Kabouter
Sientje, kabouter Sientje,
die zocht
eens een vriendje,
Ze keek
eens hier,
ze keek
eens daar:
O, vond
ik mijn vriendje maar
Kabouter
Pimmeke en Kabouter Sientje
Die zochten
allebei een vriendje,
ze keken eens
hier, ze keken eens daar
En toen
vonden ze elkaar !!!!
Binnenkort zullen we ook de verjaardag vieren van
een lieve kindervriend. Wij zullen daar allemaal naartoe leven!!!
Ik moet u dus niet vertellen wat ons volgend thema zal zijn...
Sinterklaas en Zwarte Piet. Op 4 december komt de Sint ook
naar onze school (in de namiddag).
Wij gaan dinsdagavond ons schoentje zetten in de
klas. Iedere kleuter mag één paar schoenen meebrengen met iets lekkers in
voor het paard van Sinterklaas. Wij gaan een waarneming doen van de schoenen, u mag kiezen welk paar schoenen u meegeeft en van wie... (wees creatief ) Gelieve de naam te vermelden op de schoenen
Als u thuis Sinterklaasboekjes over hebt mag u dit
altijd meegeven naar school. Wij vinden het heel leuk om er in te kijken
of in te knippen.
Sinterklaas en Zwarte Piet zijn echte
kindervrienden. Sinterklaas is een oude wijze man en Zwarte Piet...
die doet altijd gek en moet luisteren naar de Sint. Mag ik u vragen om ook zo over hen te praten.
De zak van Zwarte Piet is enkel om speelgoed in te steken!!!
Ik wens je een heel prettig weekend, en niet te
vergeten, op maandag moeten alleen de juffen en
meesters naar school (pedagogische studiedag)
Onze eerste kabouterweek zijn we gestart met het waarnemen van
grote vertelplaten en het bekijken van het herfstmateriaal dat de kls mee
hadden.
We maakten kennis met 2 nieuwe vriendjes : William en Bilyal.
We knipten en kleefden 3 of 4 paddenstoelen van klein naar
groot. De peuters konden een paddenstoel vrij inschilderen.
Juf vertelde het verhaal : Jules in het bos.
Jules vraagt aan opa om samen te gaan wandelen in
het bos. Met regenjas en laarzen aan
natuurlijk! Hond mag ook mee. In de lucht hangen echter donkere regen-
wolken... zou het gaan regenen? Plots voelt Jules een tik op zijn
hoofd.
AU! "Dat was geen regendruppel", zegt opa. Er viel een eikel op je
hoofd'.
Dan begint het heel hard te waaien en opent opa de paraplu.
Het regent immers eikels en blaadjes.
We knutselden een kaboutermuts voor ons kabouterfeest volgende
vrijdag : schilderen met rollen en dan versieren met bollen.
Vandaag vierden we feest want Manon wordt morgen 3 jaar.
(voor fotos zie apart blogartikel)
Volgende week vertellen we verder over de kabouters en
paddenstoelen en sluiten we ons thema af met een heus kabouterfeest op
vrijdagnamiddag.
Deze week hebben wij twee nieuwe vriendjes mogen verwelkomen in onze
klas. Ze zijn superflink gestart zonder een traantje en met een
grote glimlach op hun gezicht. Ze verkennen nu volop de klas en
genieten duidelijk van het klasgebeuren!
Wij hebben al genoten van de herfst. We
hebben kennis gemaakt met veel vruchten en blaadjes van het bos... en natuurlijk ook met de boskabouters!
Volgende week gaan we nog verder werken rond het
thema kabouters en paddestoelen. Op het
einde van de week vieren we een leuk kabouterfeestje!
Verhaal: Jules gaat met opa naar het bos. In de lucht hangen donkere wolken. Zou het gaan regenen? Opa neemt een paraplu mee. Plots voelt Jules een dikke regendruppel op zijn hoofd. AU. Dat was geen regendruppel zegt opa. Het was een eikel. Dan begint het heel hard te waaien en opent opa de paraplu. Het regent eikels en blaadjes.
Versje:
Ik klauter, zei de kabouter, op mijn paddestoeltje, en trek een REUZE gek smoeltje !
Vandaag zijn er twee flinke peuters bij ons gestart: Olivia en Luca. Ze waren heel enthousiast en genoten van hun eerste schooldag. Luca heeft als symbooltje de sleutel gekozen en Olivia een egeltje. Welkom allebei, het is echt leuk met jullie erbij!!!
Deze week werkten we rond het boek " Van harte beterschap".
In dit thema kwamen er heel wat wiskundige begrippen aan bod zoals dingen van groot naar klein leggen, weinig naar veel, we maakte ook vergelijkingen en mochten heel wat meten. De kleuters maakten ook een groeimeter...
We leerden een leuk liedje over ziek zijn. (terug te vinden op youtube: ziek zijn).
Na de vakantie werken we rond het thema "oerwoud". De kleuters mogen een knuffel meebrengen en andere zaken die hierbij passen.
Deze week werkten we rond een verhaal 'van harte beterschap'. Het was vooral een wiskundig thema waarbij we hebben gemeten , gewogen, vergelijkingen hebben gemaakt en dingen van klein naar groot , kort naar lang, weinig naar veel hebben gelegd. De kleuters maakten een tekening met wasco die aangevuld werd met verf. We leerden een leuk lied ( you tube : ziek zijn) , we speelden een zoekspel en richtten een ziekenhuisje in . Op dinsdag gingen we met alle kleuters naar de zaal om te luisteren naar het verhaal van Franciscus .
Ons volgende thema is'oerwoud' . Kleuters mogen een knuffel of andere spulletjes meebrengen die bij dit thema passen.
We
hebben de verschillende pompoenen waargenomen, gerangschikt van klein naar
groot, begrippen zoals zwaar en licht kwamen ook aan bod.
We
vertelden rond de gevoelen aan de hand van verschillende pompoengezichtjes.
De
gezichten nadoen was natuurlijk heel leuk.
Er
hadden ook veel kindjes een pompoen mee, waarvoor dank.
We
leerden nog een versje :
Twee
rondjes voor de ogen.
Een
driehoek voor de neus.
Nog een
flikkerend licht
Voor
een griezelgezicht.
Aan
de werktafel zijn we deze week ook druk bezig geweest.
We
mochten ook een groot blad schilderen met schilderrollen. Hier maken we een dikke pompoen mee als versiering voor de
halloweentocht van de ouderraad.( krijgen ze na de vakantie mee naar huis)
We
speelden een spelletje met 4 attributen : pompoentje, pomoentoeter,
pomoenlichtje en pompoenmasker.
Juf
nam telkens iets weg en wij mochten elk om beurt raden wat er verdwenen was.
We
maakten ook lekkere pompoenwafeltjes .Juf moest daarvoor het vruchtvlees raspen.
Zo zagen we ook eens de binnenkant van de pompoen met de vele grote zaden.
Nadat
we alles veel geoefend hadden met echte pompoenen mochten we knippen en kleven
: van klein naar groot. (enkel
1ste kls)
Juf vertelde
het boekje : griezelfeest
Na de
vakantie vertellen we over Kabouters en paddenstoelen
Wie in
de vakantie een boswandeling maakt mag gerust herfstmateriaal meebrengen voor
in de klas : kastanjes, eikels, bolsters, blaadjes, .
na de vakantie verwelkomen we 2 nieuwe kleuters in de klas : William en Bilyal
Ik
wens allen een prettig verlof en geniet ervan samen met je kleine kapoen.
Er is een
leuk en een klein beetje griezelige weekje voorbij. Wij hebben heel wat bijgeleerd over pompoenen
maar ook over Halloween. We hebben
natuurlijk de nadruk gelegd op het leuk verkleden en een toffe halloweentocht!
Dank u wel voor de vele pompoenen die meegebracht zijn naar de klas!!!
We
werkten met het kleuterboek: Het griezelfeest.
De laatste dag van
oktober vieren we Halloween. Dat is het griezelfeest. Komen er dan echte
spoken, denk je? Nee, die bestaan natuurlijk niet, maar je verkleden als een
spook is echt leuk. Een meisje vertelt wat ze op de dag van Halloween allemaal
doet: papa holt een pompoen uit, mama maakt lekkere pompoensoep en -wafels en
's avonds gaat ze bij een vriendje naar een Halloweenfeestje. Het wordt een
fijne avond met leuke spelletjes. De boodschap is dat heks spelen en lekker
griezelen prettig is omdat het niet echt is en daardoor niet eng.
Versje:
Twee rondjes voor de
ogen,
Een driehoek voor de
neus.
Nog een flikkerend
licht
Voor een
griezelgezicht!
Na de vakantie beginnen we met het leuke thema: paddenstoelen en kabouters. De kleuters mogen gerust herfstmateriaal meebrengen naar de klas (vruchten, blaadjes, takjes, ...) of moest u toevallig een kabouter kunnen vangen. Breng hem gerust mee, dit zal een hele leuke waarneming zijn!!!
Na de vakantie verwelkomen we twee nieuwe peuters in onze klas: Luca en Olivia. Wij kijken er alvast naar uit!
Deze week
vertelden we nog verder over ons BP afval
Vorige week
maakten we kennis met Estée en Vladimier, deze week kwamen Jeroen en Modest aan
de beurt.
Vladimier houdt van papier,
Estée van PMD.
Jeroen houdt van groen,
Modest houdt van de rest.
We hebben
gestempeld met doppen en speelden een spelletje met de dopjes. We mochten
tellen en de begrippen vol leeg en veel weinig kwamen aan bod.
We schilderden
met groenafval en sorteren nu ook alle
fruitresten en schillen in een aparte emmer. Eens vol gooien we alles in de
grote groencontainer van school.
We vertelden
over de verschillende vuilniszakken die telkens door andere vuilniskarren
worden opgehaald.
We leerden
er een liedje over
Toet, toet,
toet, pas opzij de vuilniskar rijdt weer voorbij.
Een oude sok, een flessendop, de vuilniskar
eet alles op!
Juf vertelde
het verhaal de vuilnisman.
Vandaag kwam
Modest aan bod. Hij houdt van alles die niet in de andere zakken mag gestoken
worden : onze koekjespapiertjes, vuile zakdoeken, pampers, plastiekjes, vuil
papier,
In de klas
lukt het reeds heel goed om te sorteren aan de hand van de 4 figuren die
visueel op de vuilbakken aangebracht werden. We maakten 4 kleine figuren die
een hulpmiddel kunnen zijn voor je kleuter om ook thuis te helpen sorteren.
Aangezien oud
brood ook een beetje als afval wordt aanzien hebben we deze morgen daar iets
lekkers mee klaar gemaakt.
De kls
mochten alles mengen, daarna in de oven en zo konden we deze namiddag lekkere
broodpudding eten.
Volgende week
vertellen we over pompoenen en maken we versieringen voor de halloweentocht van
de ouderraad.
Wat je
kleuter gemaakt heeft zal na de vakantie dan mee mogen naar huis.
Wie thuis
overschot aan pompoenen heeft mag er gerust eentje meegeven of een stuk ervan.
Deze week
hebben de kleuters kennis gemaakt met Jeroen en Modest. Jeroen die houdt van groen en Modest houdt
van al de rest. De kleuters beginnen al goed te sorteren. Bravo!!!
Het thema
afval is afgelopen. Toch blijven we
sorteren op school hopelijk ook
thuis. De kleuters krijgen volgende week
een vladimier, Estée, Jeroen en Modest mee naar huis. Het zou leuk zijn als je die een plaatsje kan
geven bij de juiste vuilbak of papiermand
Liedje:
Toet, toet, toet, pas op-zij!
De vuilniskar rijdt weer voorbij.
Een oude sok, een flessendop,
de vuilniskar eet alles op!
Volgende week beginnen we met een nieuw thema: pompoenen. Op 30 oktober organiseert onze ouderraad een halloweentocht. Wij gaan verschillende dingen knutselen om de tocht te versieren. Hebt u thuis pompoenen, sierfruit, kaarsen of materiaal rond halloween dat u niet meer nodig hebt... Breng het maar gerust mee naar de klas, wij zullen er zeker mee knutselen
We leerden hoe we het kleur oranje moeten maken. En maakten daarna ook een oranje schilderij.
We gingen pompoenen bekijken en sneden die ook open om eens in
de buik te kijken.
Niet alle oranje dingen zijn aan de binnenkant ook
oranje.
De kleuters van de derde kleuterklas maakten een pompoen uit
papier-maché.
De kleuters van de 2de kleuterklas knipten een
pompoen uit en lijmden er stroken oranje papier op. Daarna maakten ze nog een kader om hem in te
plakken.
We leerden ook over de letter P. We maakten de letter uit plasticine, we
gingen dingen zoeken die beginnen met de p.
We maakten ook een heuse Halloween slinger, en prikten
spookjes uit om theelichtjes te versieren.
We maakten met de pompoen ook twee lekkere dingen.
De pompoensoep vier erg in de smaak en de pompoenwafeltjes
zijn heerlijk om van de smullen!
Volgende week leren we over het boek: van harte beterschap.
We leerden hoe we het kleur oranje moeten maken. En maakten daarna ook een oranje schilderij.
We gingen pompoenen bekijken en sneden die ook open om eens in
de buik te kijken.
Niet alle oranje dingen zijn aan de binnenkant ook
oranje.
De kleuters van de derde kleuterklas maakten een pompoen uit
papier-maché.
De kleuters van de 2de kleuterklas knipten een
pompoen uit en lijmden er stroken oranje papier op. Daarna maakten ze nog een kader om hem in te
plakken.
We leerden ook over de letter P. We maakten de letter uit plasticine, we
gingen dingen zoeken die beginnen met de p.
We maakten ook een heuse Halloween slinger, en prikten
spookjes uit om theelichtjes te versieren.
We maakten met de pompoen ook twee lekkere dingen.
De pompoensoep vier erg in de smaak en de pompoenwafeltjes
zijn heerlijk om van de smullen!
Volgende week leren we over het boek: van harte beterschap.
We hebben heel veel oranje verf nodig gehad tijdens ons thema pompoenen . De kleuters mochten vrij schilderen met verschillende tinten oranje verf, ze maakten een pompoen met papier, mochten een pompoen schilderen en leerden oranje verf maken.
We hebben ook pompoensoep en pompoenwafels gemaakt . We zochten woorden die begonnen met de P en versierden een grote letter.
Deze week hebben we ook extra ons best gedaan om te rijmen. De kleuters mochten wegen en vergelijken in het weeghoekje en onze doos veranderde in een griezelhuisje .....We hadden het over eerlijk zijn en deden heel wat geheugenspelletjes .
We zongen een leuk liedje over spoken en leerden een versje over een pompoen. We kwamen tot rust tijdens onze yogamomentjes ; we kennen al heel wat dieren en probeerden de zonnegroet.
Volgende week werken we met een verhaal: van harte beterschap !
Yongle is grote broer geworden!!! JOEPIE!!! Zijn broertje heeft de naam Yongxing gekregen. Wij hebben met de klas een geschenkje gemaakt om het gezin te feliciteren. Proficiat van ons allemaal!!!
Ons thema de bosdieren is helaas voorbij. We hebben veel plezier gehad maar het
allerleukste vonden de kleuters het dansje van lief klein konijntje. HEEL enthousiast dansten we het dinsdag de
laatste keer en als echte konijntjes huppelden we naar huis!
Woensdag kwamen we aan in de zaal en wat zagen we
daar... Niet te geloven, heel de zaal
lag vol met afval... Vuile papiertjes
op de grond, blikken, flessen, ... Dat
is iets dat wij nooit zouden durven doen!
We verzamelden al het afval in een vuilzak en we namen die
mee naar de klas. Wij maakten kennis met
Vladimier, hij vertelde ons dat hij alleen maar houdt van papier... Dus zijn we aan de slag gegaan... Wat hoort er allemaal bij Vladimier.
Vrijdag leerden we ook Estée kennen, zij houdt alleen maar
van PMD. Kijk maar mee naar de fotos...
O ja, de kleuters hebben hun allereerste huiswerk
meegekregen dit weekend. Ze mogen thuis eens
kijken of jullie een papiermand en/of een PMD zak hebben... Misschien kunnen ze al eens helpen sorteren
thuis... Ik kijk al uit naar de verhalen
maandag...
Maandag
gingen we van start met het vieren van de verjaardag van Alexander. Trots nam
hij plaats op de verjaardagsstoel en glunderde de rest van de dag.
(fotos zie
eerder blogartikel )
Dinsdag
vertelden we nog een laatste dag over de bosdieren. We knutselden oren en
gingen allemaal als lieve kleine konijntjes naar huis.
Woensdag
was het nogal schrikken toen we in de zaal kwamen. Overal lag er afval . We
begrepen er niets van. We konden het natuurlijk niet zo laten en iedereen kwam
op hetzelfde idee : dit moet opgeruimd worden en allemaal in de vuilbak.
Eens in de
klas hoorden we iemand wenen : het was een klein mannetje in de vuilniszak. Het
bleek Modest te zijn. Hij had zon buikpijn omdat er van alles in zijn buik zat
dat hij niet lust. Vladimier houdt enkel van papier en karton.
Oei, oei
oei, vlug alles uitgieten en sorteren : wat hoort bij Vladimier en wat niet.
Woensdag en
donderdag werkten we vnl met papier en
karton : torens bouwen (begrippen hoog laag grootste kleinste even groot
kwamen aan bod), knippen in allerlei papier, stempelen met kartonnetjes,bewegingsspel
met kranten,
Deze morgen
was Jules al vroeg wakker ook omdat hij iemand hoorde wenen. Het was Estée. Zij
was verdrietig omdat ze zon grote honger had, er zat helemaal niets in haar
buikje.
Estée
vertelde ons dat ze houdt van PMD. Juf vertelde wat dat juist is : plastic
flesjes, blikjes, dopjes, Al gauw begonnen we te zoeken in de gewone vuilzak
wat we konden vinden. Estée haar honger was vlug over.
Ondertussen
maken we 2 collages rond Vladimier en Estée.
Volgende
week vertellen we verder over afval en gaan we kennismaken met nog 2 andere
mannetjes.
Ieder jaar worden
we op een leuke en originele manier in de bloemetjes gezet door de ouderraad
van onze school. Dit jaar werden we als
een echte ster behandeld. Iedereen kreeg
een heerlijke pannenkoek en een kopje koffie. Dank u wel voor het hele lieve gebaar !!!
Niet te vergeten: Op 30 oktober organiseert de ouderraad terug een sfeervolle halloweentocht!!! Schrijf je nog maar snel in!!!
Deze week hebben we vooral gesproken over de uil en de
slak. De kleuters kunnen er al veel over
vertellen. Wat ze eten, waar ze wonen,
hoe ze eruit zien
Vrijdag was het werelddierendag. We hebben een diertje in de klas gehad: Pluisje het konijn. De kleuters waren heel enthousiast en speelden heel stilletjes om het lieve konijntje niet bang te maken! In de namiddag mochten de kinderen een huisdier meebrengen naar de school. Wij zijn al deze dieren gaan bekijken op de speelplaats! Dat was natuurlijk superleuk!
Voor de godsdienstmomenten werken we onder andere met de handleiding : TOV. We beginnen het godsdienstmoment met het liedje: 'Kijk eens hier, kijk eens daar'. We hebben ook samen een leuk hoekje ingericht (kruisje uit klei gemaakt, een stoeltje voor Tov'ke, ...). TOV'ke is een popje die samen met een kaarsje verschijnt tijdens het godsdienstmoment.
Momenteel werken we rond het scheppingsverhaal. We maken ook samen een scheppingsdoos. De kleuters vinden het heel leuk om te doen!
Als we bidden steken we een kaarsje aan en zingen we een liedje:
Eén, twee, drie, vier vingertjes,
En een dikke duim
Handje hier en handje daar,
Twee handjes op elkaar
het kruisteken:
Ik denk aan Jezus, ik hou van Jezus en voor altijd
Deze week vertelden we
verder over de dieren van het bos.
We kregen ook het konijn
Pluisje op bezoek.
We vertelden hoe hij eruit zag, wat hij
allemaal graag eet,
We moesten hem natuurlijk goed
verzorgen en dat deden we met veel plezier.
Ondertussen werkten we
verder aan de slaapplaats voor onze egel en we hebben ook gekleurd, geknipt en
puzzeltjes gekleefd.
Momenteel vertellen we in onze catechesemomentjes over de schepping. We maken klassikaal een scheppingsdoos waarop alle aspecten van de schepping voorkomen. En wie het bijhorende liedje wil horen, pols eens bij je kleuter. Ze zingen het altijd met heel veel enthousiasme het refrein mee...
Hiep hiep hoera
voor God ,
want het is fijn,
dat er op de aarde
mooie dingen zijn..
Vrijdag was het dierendag op
school. We mochten op de speelplaats allerlei verschillende dieren gaan
bekijken. Leuk hoor.
De grootste verrassing kwam
van de ouderraad. Jaarlijks worden we op de dag van de leerkracht in de
bloemetjes gezet met altijd een hele leuke attentie. Dit jaar werden we
letterlijk de sterren van de school en kregen we ook een ster op de speelplaats . De kleuters en
leerlingen mochten mee genieten van een lekkere pannenkoek.
Alvast een dikke merci aan
de ouderraad.
We hebben er van
genoten!!!!!
Maandag vieren we voor de
eerste keer een verjaardag in de klas : Alexander wordt 3 jaar.
Woensdag stappen we over op
een ander thema : Afval
(zie brief)
Alle kosteloos materiaal
zoals kurken, dopjes, PMD, zijn nog steeds welkom.
We speurden de voorbije weken naar sporen. We gingen op zoek met verrekijkers en
loepen. We mochten ook eens door een
echte microscoop kijken.
We maakten een afdruk van onze handen en onze voeten, van
verschillende materialen.
We maakten in zoutdeeg afdrukken van speelgoedfiguren. En we mochten voor één keer met de autos
door de verf rijden.
In de zandtafel maakten we sporen met de autos en de
figuren. Ook in de plasticine mochten we
vrijuit experimenteren.
We deden het blote voetenpad en luisterden naar het verhaal
van Hans en Grietje en Klein duimpje.
We leerden over de letter S en zochten allerlei woorden die
met de S beginnen.
In godsdienst luisterden we naar het verhaal van Fransiscus
van Assisïe. Hij was een echte dierenvriend en natuurmens.
We maakten in onze klas ook een natuurhoekje met materialen
uit de natuur en de kleuters mochten knuffeldieren meebrengen om rond
Fransiscus te plaatsen.
Volgende week starten we
het thema: oranje en pompoenen.
Het zou leuk zijn, moest
je kleuter een pompoen of iets oranje mee hebben naar de klas.
Tijdens dit thema gingen we op zoek naar sporen en zo leerden we natuurlijk speuren. We deden een speurtocht met onze verrekijkers en vergrootglazen en vonden heel wat sporen.....de kleuters mochten ook een zoekblad invullen en moesten samenwerken.In de klas werd er geschilderd met de wielen van auto's , met verfrollen met sporen. We zochten naar voorwerpen die beginnen met een S en vonden er heel wat. De kleuters kleefden een grote S vol snippers en kleefden die op een blad vol sporen. We zongen een leuk lied over sporen ( te vinden op you-tube) . Op de tafel mochten de kleuters spelen en experimenteren met nat zand . We deden rijm en zoekspelletjes . De kleuters mochten een monodruk maken .We filosofeerden rond de vraag ; wat doe je als je bang bent ?
Op vrijdag mochten we naar de huisdieren gaan kijken die samen met hun baasje op de speelplaats stonden . De mensen van de ouderraad zorgden voor een leuke verrassing; we kregen allemaal een pannenkoek ! Bedankt .
Het verhaal van Franciscus werd verteld ( jaarthema) en we zongen een leuk lied over Franscisus.
Volgende thema : POMPOENEN , kleuters mogen iets meebrengen rond dit thema, alvast bedankt.
De wereld
heeft nood aan een opknapbeurt!!! Wij
doen mee en we willen resultaat want wij zijn de toekomst!!! En daar kunnen we niet vroeg genoeg aan
beginnen dus ons volgend thema is: Afval.
Wij
willen dit thema uitwerken in onze klas maar daar hebben we jullie hulp bij
nodig. U kan het waarschijnlijk al
raden; zou het mogelijk zijn om mee te helpen afval te sparen. Wat hebben we nodig?
-
Veel verschillende dopjes van flessen, blikken van
frisdrank (uitspoelen aub) en wijnkurken.
Dit mag u
meegeven naar de klas vanaf maandag, alvast bedankt voor de medewerking. Wij kunnen daar al heel wat mee doen!
Alvast
bedankt en... u moet 'het afval' niet
naamtekenen!
Wij zijn de eerste schooldag enthousiast gestart met een lied van 'Radio Oorwoud' op de speelplaats: 'We doen het zelf wel...'. Want dit is ons jaarthema van de school. En daar gaan we vanaf volgende week woensdag eens speciaal rond werken in onze klas.
Hélène is vandaag 3 jaar geworden en dit moeten we natuurlijk vieren in de klas! Tromgeroffel en trompetgeschal!!! Veel kleuters wisten nog niet goed wat er gebeurde toen het verjaardagsfeest begon. Hélène genoot met volle teugen van haar verjaardagsdag! Proficiat Hélène!
Wij hebben reeds een beestige week achter de rug en we leerden al heel wat bij! We hebben vooral de egel al eens goed bekeken; waar woont een egel, wat eet en drinkt hij, waarom heeft hij stekels, ... We hebben al een leuk egeltje geknutseld en nu zijn we een slaapplaatsje voor hem aan het maken!
Volgende week doen we nog een beetje verder met dit leuke thema!
Jules zit op de tuinbank en aait de zachte vacht van zijn hond. Hij hoort geritsel in de struiken en vraagt zich af welk dier dat zou kunnen zijn. Een egel komt uit de struiken gekropen. Als Jules het dier wil aaien, doet hij zich pijn aan de harde stekels. Hij aait liever zijn zachte hond.
Versje:
Prik, prik, prik, ... au, au, au, egeltje wat doe je nou? Ik wil lief voor je zijn Waarom doe jij me pijn?
Prik, prik, prik, ... au, au, au, egeltje wat doe je nou? Wat je toch moet weten: egels kunnen steken!
In
het bos zit Jules plots een egeltje. De meeste diertjes kan je aaien
Maar nu aait Jules ook een ander
dier, en dat valt niet mee !!!
Na het verhaal vertelden we over allemaal
andere diertjes die in het bos kunnen wonen : konijn, uil, hert, eekhoorn,
slakjes,
Daarna mochten we een
egeltje maken in klei. Eerst een bolletje proberen te vormen, daarna
prikkertjes op zijn rugje steken en klaar!
Dinsdag mochten we schilderen met speciale
verf gemaakt van bloem en water. Juf kleurde het een beetje bruin zodat we er
mee ons egeltje konden schilderen. Doordat het dikke verf was konden we er met
een spateltje stekeltjes in trekken.
We leerden ook een
leuk liedje
Prik,
prik, prik ... au, au, au Egeltje wat doe je nou? Ik wil lief voor je zijn Waarom doe jij me pijn?
Prik, prik, prik ... au, au, au Egeltje wat doe je nou? Wat je toch moet weten Egels kunnen steken!
Donderdag luisterden we naar het verhaal van Jules en
witje.
Jules vindt een wit
konijntje in de tuin. Hij wil ervoor zorgen.
Maar papa wil het baasje van het konijn zoeken.
Verder zijn we bezig aan het knutselen van
een huisje voor onze egel.
Daar werken we volgende week nog een beetje
aan door.
En wie weet, komt er misschien wel eens een
diertje op bezoek.
Ik wil jullie nogmaals bedanken voor de actieve medewerking met de kleuren! De kleuters waren heel enthousiast en trots om op een foto te staan in het kleur van de dag. We hebben het leuke thema vrolijk afgesloten met een kleurenfeest! Wij maakten eerst kringetjes volgens de kleur van hun kleren en een daarna maakten we een regenboog met alle kleuters. En om af te sluiten hebben we lekkere en kleurrijke hapjes gegeten!
Voor sommige kleuters is het nog wat moeilijk om de kleuren allemaal te herkennen en te benoemen maar dat komt nog wel. De kleuren komen in veel themas eens aan bod. Kleuters staan pas aan het begin van hun ontwikkeling. Ze moeten de tijd krijgen om zich (abstracte) begrippen zoals kleur eigen te maken. Herhaling en héél véél benoemen/aanwijzen is tijdens het leerproces van een kleuter daarom erg belangrijk! Je kunt ook thuis rond kleuren werken. Zo kan je samen kleuren en tekenen, hoge torens bouwen met gekleurde blokken, speelgoed sorteren per kleur, samen in huis op zoek gaan naar voorwerpen in een bepaalde kleur, ... Er bestaan ook heel wat verhaaltjes waarin kleuren aan bod komen.
Volgende week starten we met een nieuw thema: de dieren van het bos. De kleuters mogen een knuffel meebrengen naar de klas van een bosdier. Gelieve de knuffel te naamtekenen. Prettig weekend, groetjes juf Famke
Ter herinnering: op vrijdag 2 oktober is er geen school.
Ons
thema bonte kleuren zit erop. Het waren 2 kleurrijke weken, zowel wat
knutselen aanging als de kledij van vele kleuters. Nogmaals dank aan de mamas
( of papas natuurlijk ) die hun kleuter telkens in de dagkleur aankleedde.
Je
hebt het misschien al uit de mond van je kleuter horen rollen :
Holie,
bolie, beel dit water wordt nu geel .
Ja,
de kleurentovenaar was deze week weer van de partij.
Op
maandag en dinsdag stond het kleur geel centraal. We zochten de gele emmer en
haalden er allemaal gele voorwerpen uit op het
versje : rimmele rammele roosje, wat zit er in dat doosje?
We schilderden
de ronde van de zon en de zonnestraaltjes . De peuters mochten een zonnetje
inschilderen.
Daarna mochten we
knikkeren in de klas. Ja, ja maar niet zo maar. Eerst werden de knikkers in
lichtgele en donkergele verf gerold en daarna mochten we knikkeren in een
doos met blad erin. We moesten proberen de knikkers in de doos te houden!!!!
Oei, oei, oei
Woensdag
startte de groene dagen.
De
kleurentovenaar was weer paraat en toverde holie, bolie boen, het water wordt
nu groen
We
schilderen met vingerverf ons kikkertje in het groen.
Donderdag
vertelde juf het verhaal Jules kiest
kleur
Jules mag met papa zijn
slaapkamer schilderen. Hij kiest twee kleuren, want hij kan niet beslissen.
Maar het resultaat is anders dan verwacht: Zijn kamer werd GROEN!!
In de klas moesten we dit
natuurlijk ook eens proberen.
Bovendien mochten we op
vrijdag prentjes kleuren volgens
kleurcode. Dat was nog een beetje moeilijk, maar gelukkig had juf dit alles
eerst besproken in de kring. Daarna mochten we alleen aan de slag.
In de namiddag was er ons
kleurenfeest in de zaal. We maakten kleurengroepjes, speelden een spelletje met
de kleurenkaartjes op muziek en het leukst van al was de verrassing : lekkere
kleurensnoepjes.
En smullen maar!!!!
Zoals
jullie kunnen lezen beleefden we de hele week heel wat kleurenpret! Ook vandaag
mochten we kleuren mengen tijdens het schrijbelen bij juf Delphine.
Volgende week start het
belangstellingspunt de dieren van het bos naar aanleiding van
werelddierendag.
Wie thuis knuffeldieren
heeft mag die gerust meebrengen naar de klas.
We werkten de voorbije 2 weken
rond het thema: driehoeken.
We gingen op zoek naar driehoeken
in onze klas. We gingen in het begin van
het thema samen brainstormen over driehoeken.
We maakten een schilderij vanuit
een driehoek. We legden patronen na met
verschillende figuren.
We maakten een echte vlaggenlijn
en knipten die uit stof. In de bouwhoek
gingen we aan de slag met bierkaartjes en eie karton om te bouwen. De kleuters
vonden dit supertof om te doen en ze maakten er hele toffe bouwwerken mee.
We gingen van een vierkant een
driehoek maken, we deden dit papier, en ook met bladerdeeg. Want we maakten echte appelflappen in de
klas.
We probeerden een m2 te beleggen
met allemaal driehoeken. Niet zo
gemakkelijk maar het lukte wel na een paar keer proberen.
We speelden in het klas ook het
pizzaspel. We moeten het juiste kleur
gooien om een stuk pizza te mogen opeten.
De kleuters van de derde
kleuterklas probeerden ook een driehoek na te tekenen. We gingen ook met de 3de klkl een
voormiddag naar het eerste leerjaar. En
het eerste leerjaar kwam bij ons spelen.
We vouwden een papieren hoed uit
een groot rechthoekig blad, en we maakten een collage met allerlei vormen.
Het was een thema waar we heel
veel konden experimenteren.
Volgende week is er een nieuw
thema: speuren naar sporen.
Heb je thuis een loep, een
verrekijker, een sterrekijker, . dingen om sporen op te sporen mag je deze
meebrengen naar de klas.
Wij kleuren, schilderen, praten nog altijd rond het thema 'de kleuren'. Via spelletjes kunnen de kleuters de kleuren sorteren en benoemen.
Op maandag beginnen we met het kleur geel en woensdag met het kleur groen. Uw kind mag die dagen iets in het kleur van de dag aandoen en/of iets meebrengen naar de klas in dat kleur.
Vrijdagnamiddag vieren we een kleurenfeest, u mag die dag uw kleuter helemaal in 1 kleur kleden. Er zullen gekleurde hapjes en een drankje zijn. We vieren dit samen met de klas van juffrouw Sabien. Wij kijken er al naar uit!!!
Woensdag heeft juffrouw Kristien heerlijke rode tomatensoep gemaakt in de klas. Ze is een echte keukenprinses die heerlijke tomatensoep kan maken, want wij hebben maar liefst 5 liter soep opgesmuld!!!
Ik wil jullie bedanken voor het actief deelnemen aan het thema kleuren. De kleuters waren vaak in het kleur van de dag gekleed en/of hadden spulletjes mee in een bepaald kleur!!! Dit was echt tof!!! Het is ook heel leuk om de reacties te lezen op de blogartikelen!!!
Jules die heeft een rode neus, rode neus, rode neus, Jules die heeft een rode neus ha ha ha ha haaaaa
De voorbije week stond het kleur rood en blauw
centraal. Geen paniek als je kleuter nog
moeite heeft om deze kleuren te herkennen. Ze moeten de tijd
krijgen om zich (abstracte) begrippen zoals kleur eigen te maken .
We hebben de voorbije week dan ook heel veel
geknutseld aan ons eigen kleurenboekje van Jules. Zo kunnen
de kleuren ook thuis herhaald worden . Maandag, dinsdag en woensdag waren onze rode
dagen. Fijn dat de meeste kindjes vaak in het dezelfde kleur gekleed waren. Dat
was telkens een leuk vertrekpunt. Ook in de klas werden de hoekjes aangepast
aan het kleur : rode plasticine, rode krijtjes, rode noppers
De kleurentovenaar was ook telkens van de
partij. Weet je dat hij gewoon water kan
omtoveren in blauw of rood water. Daarbij zongen we het liedje...
Op maandag kleefden we snippers op onze rode
bloem en op dinsdag mochten we stempelen met een rode ballon in rode verf. We bouwden een hoge toren maar we
mochten alleen maar rode blokken gebruiken.
Plots konden
we er niet meer aan maar hadden we wel nog blokken. Wat nu gedaan?? De
oplossing kwam al vlug : een bank of een stoel en een beetje later een
grotere stoel
We luisterden we
naar het mooie verhaal van Het kleine kleurenkoetje .
Het kleine kleurenkoetje vond het erg jammer dat ze
nergens op de boerderij een aardig vriendje had.
Woensdag
had juf tomaten mee. Wat zouden we daar mee kunnen doen?
Al
vlug kwam het idee om lekkere tomatensoep te maken. Njam, njam
Aan
de werktafel schilderen we het hoofd van Jules voor ons kleurenboekje.
Donderdag startte onze blauwe dagen. We mochten stempelen met de blauwe verf op een
tros druiven en op vrijdag mochten we schrijbelen met onze handen in de blauwe
verf en scheerschuim. Juf maakte er een afdruk van. Leuk hoor !!
Maandag en dinsdag staat het kleur geel centraal .
Wie thuis gele
kledij heeft mag die gerust aandoen en ook gele voorwerpen meebrengen (graag naamtekenen aub )
Woensdag en donderdag zal in het teken staan van groen om dan op vrijdag af te sluiten met een groot kleurenfeest. Is het mogelijk om uw kleuter in eenzelfde kleur aan te kleden op die dag. Alvast bedankt
Ons eerste leuke thema is voorbij. De kleuters en ik zijn verwonderd en heel trots over wat ze allemaal al kunnen. Probeer dit thuis ook zoveel mogelijk hun zelfredzaamheid te stimuleren.
Enkele tips:
- een kapstok op de hoogte van je kind voorzien
- een grote lus aan hun jas
- zelf hun jas aandoen en hen leren om de mouwen uit te trekken als ze 'binnenstebuiten' zijn gedraaid
- zelf hun slip laten aandoen
- ...
In het begin zal het misschien wat tijd nemen maar na een tijdje zal u heel wat tijd uitsparen!
Volgende week starten we met een nieuw thema: KLEUREN. Spelenderwijs zullen de hoofdkleuren rood, blauw en geel aangebracht worden. Vanaf maandag beginnen we met de rode dag. We zoeken allerlei rode voorwerpen in de klas. De kleuters die het willen, kunnen iets dat een rode kleur heeft meebrengen naar school. (vergeet niet de naam te noteren!) Of ze kunnen misschien een rood kledingstuk aandoen! Ik zal een foto nemen van alle kleuters die in het rood gekleed zijn op de rode dag! Vanaf donderdag start onze zoektocht naar blauw en ten slotte beginnen we op volgende week maandag met de kleur geel! U mag die dagen steeds iets in dat kleur meegegeven naar school of uw kleuter (ver)kleden in het kleur van de dag. Volgende week donderdag werken we met het kleur groen en op vrijdag bekijken we eens alle kleuren van dichterbij. Voor sommige kleuters is het nog wat moeilijk om de kleuren allemaal te herkennen en te benoemen maar dat komt nog wel. De kleuren komen in veel themas eens aan bod.
Prettig en een kleurrijk weekend, groetjes juf Famke
Ons eerste thema was: ik ben ik, jij bent jij. We namen de tijd om elkaar te leren
kennen. Speelden vele spelletjes. We
gingen schilderen, kleuren, stempelen, .
De derde kleuterklas mocht met de letterstempels woordjes
nastempelen en ook hun eigen naam konden ze al.
We leerden ook verschillende hoeken kennen in de klas, en
maakten er duidelijke afspraken zodat het voor alle kleuters aangenaam vertoeven
is.
We gingen op zoek naar een mooie naam voor onze klas. We noemden hem de klasclub. Iedereen is lid van onze club en krijgt
hierbij ook een lidkaart. We maakten
ook enkele afspraken voor onze club, zoals zorgen voor elkaar, elkaar geen pijn
doen, .
We gingen ook op zoek naar een leuke groet. Uw kleuter zal dit met plezier eens aan
jullie tonen als je het vraagt.
We hebben ook een clublied die we af en toe eens laten horen.
In onze klas hebben we iedere dag een kindje van de dag. Dit kindje mag die dag met alles eerst
beginnen vb om te kiezen bij het keuzemoment, vooraan staan in de rij om een
toertje te lopen na het toiletbezoek, een hele dag lang voor onze klaspop
zorgen.
Onze klaspop heet Charlotje en is er ook graag bij net zoals
onze kleuters.
Als er een kindje jarig is in de klas, dan mag Charlotje mee
gaan logeren.
Voila dit waren onze eerste twee weken.
Volgende week starten we met het nieuwe thema: driehoeken
Heb je thuis iets in de vorm van een driehoek mag je dit
meegeven met je kleuter. (graag met de
naam van je kleuter erop).
Groetjes van de kleuters, juf Joke en juf Delphine.
En dat we
reeds veel zelfstandig kunnen hebben we deze week ondervonden : schooltasje uithalen, koekje of fruit in mand leggen, broekje zelfstandig naar
beneden doen bij toiletbezoek, ons waterflesje bij ons symbooltje plaatsen en
ook onze jas op de juiste plaats hangen.
We zijn dan ook erg
trots wanneer we weeral iets zelf kunnen.
Ook Jules is hierbij
een grote steun. Kijk maar hoe we onze jas moeten aandoen :
hokus pokus pats ik
wou dat mijn jasje aan was.
Maandag had Jules
zijn rugzakje op zijn rug. Hij wou eens tonen wat er in zat. We vertelden
over wat in de schooltas hoort en wat niet. We besloten dat we speelgoedjes van
thuis thuis laten om mee te spelen. Woensdag
mochten we allemaal onze schooltas halen .We keken
hoe ze eruit zien, de kleur, de grootte,
welke sluiting ze allemaal hebben. We kwamen tot de conclusie dat er 3
verschillende soorten waren : ritsen,
plakkertjes (velcro) en touwtje. En eentje had zelfs een magneetje als
extra sluiting!
We keken ook in de schooltasjes : wat hoort
erin en wat niet?
Wisten
jullie al dat onze juf kan toveren? Ja, ze toverde telkens 1 iets weg uit de
grote rugzak van Jules. Elk om beurt mocht iemand raden wat verdwenen was.
Aan de
werktafel oefenden de peuters hoe ze iets moeten opkleven , stempelden verder
aan de grote werkjeszak en kleefden prentjes op de juiste plaats.
Ook de
oudste kleuters waren druk bezig :
versieren van hun grote werkjeszak, een schooltas schilderen, kleuren van
voorblad van ons dit kan ik al-boekje , stempelen op een verjaardagstaartje
voor de grote verjaardagskalender voor in de klas,
We leerden
een leuk liedje :
Volgende week vertellen we over het BP Jules kiest kleur .
Samen met Jules gaan
we de kleuren ontdekken.
Het zou leuk zijn als
uw kleuter iets aan heeft van de kleur van de dag.(indien mogelijk natuurlijk)
Onze eerste weken zitten er weeral op .... we startten met een leuke groep van 17 kleuters; 10 tweede en 7 derde kleuters.
De nadruk lag vooral op elkaar leren kennen en de school te verkennen . Via het babbelspel kregen de kleuters opdrachten om uit te voeren of te vertellen over zichzelf . We deden heel wat spelletjes, de kleuters maakten al een aantal werkjes . Ze mochten schilderen, knippen ,kleven ......we hadden zelfgemaakte boetseerklei in de klas .
We gingen op stap , we zagen ook de klassen boven . De kleuters voelden zich vlug op hun gemak in de klas . We hebben een donkere hoek ingericht waar kleuters wat kunnen 'chillen' .
Ons volgende thema : DRIEHOEKEN ; de kleuters mogen een voorwerp meebrengen die met dit thema kan te maken hebben .
Benieuwd wat wij allemaal uitspoken in onze nieuwe klas? Kijk dan maar naar de foto's: spelen, tekenen, schilderen, kleuren, nieuwe spelletjes ontdekken, aan de computer leren werken, ... en we hadden al een verjaardagsfeest!
Dit zinnetje kon je een paar keer horen in ons klasje. Ze kunnen al zoveel en daar mogen ze heel trots op zijn! Ze hangen hun jas aan de kapstok bij hun symbool, ze doen zelf onze slip en broek aan, ze zoeken hun koekje of fruit in de mand, ... De kleuters kunnen een heleboel maar soms laten ze het graag eens doen door iemand anders...
Op een speelse manier maken we afspraken met positieve
bevestiging. Jules kan al heel goed zijn
jas helemaal alleen aandoen, de juf zegt: Hocus, pocus, pats, ik wou dat Jules
zijn jas aan was! En ziehier het
resultaat:
Ziezo, we zijn vertrokken... De eerste schoolweek is voorbij! Ik denk dat er veel kindjes een middagdutje zullen doen dit weekend! Het nieuwe dagritme, kennismakingen, spelen, afspraken maken, een conflictje oplossen, ... Het vraagt soms veel energie van de kapoenen!
Ik wil de mensen bedanken die een extra inspanning doen om hun kleuter via de schoolpoort te laten binnenkomen. Op die manier is het afscheid nemen na een tijdje veel gemakkelijker... en wordt hun kapoen steeds meer zelfredzaam!
liedje: Dag allemaal, gegroet, hallo. Handen omhoog en dan doen we zo, één hand vooruit en de andere erbij. Daarna klappen we vrolijk en blij !!!
Ik hoor
zo vaak, ik zou zo graag eens een vliegje willen zijn in de kleuterklas... Misschien kan je wat meevliegen via de fotos.
Onze ouderraad zit niet stil. Ze zetten zich onder andere volop in voor de veiligheid van uw kind! Alle kleuters en leerlingen kregen vandaag een heel mooi fluohesje. DANK U WEL!
De ouderraad zal gedurende het schooljaar verschillende 'controlemomenten' houden. Als uw kind telkens een fluohesje draagt, dan wordt dit zeker beloond!!!
De eerste schoolweek
zit erop.
Julie zijn waarschijnlijk reuze-nieuwsgierig
naar de
belevenissen van je kleuter op school.
Verlang echter niet dat hij/zij je alles vertelt,
want vaak is het nog te veel om te verwerken.
Laat je kind dus gewoon genieten van jouw aandacht
als hij/zij thuiskomt.
Zijn jullie toch nieuwsgierig?
Dan kunnen jullie hier, op onze kleuterblog, terecht!
Zo kunnen jullie meepiepen in ons klasje.
Ik hoop jullie op deze manier te kunnen boeien
met weetjes en straffe verhalen uit de klas.
Bovendien zal ik hier foto's posten van
leuke momenten die we beleven, enz...
Hopelijk vinden jullie dit een leuke ontmoetingsplek. Klik op het fototoestel
voor de eerste fotokiekjes uit de klas.
Deze week werkten we
rond het BP dat kan ik al
Want er zijn al heel
veel dingen die wij reeds heel goed kunnen: jasje zelf uit doen en aan trekken,
ons symbooltje terug vinden, schooltasje open doen en alles in de mand leggen,
broekje en slip zelf naar beneden doen en terug aan doen, en nog zoveel meer.
Deze week hebben we
er de nadruk op gelegd en wat verder ingeoefend.
vertelde juf over de
verschillende kalenders in de klas : de scheurkalender, de weerkalender, de
daglijn.
Juf heeft van iedereen een foto genomen voor
onze aanwezigheidskalender.
Elke dag mag een ander vriendje een taakje uitvoeren.
Aan de werktafel zijn we begonnen met versieren
van onze grote tas . Deze tas zullen we geregeld meekrijgen naar huis.
Natuurlijk met al onze kunstwerken in zodat mama en papa die ook thuis kunnen
bewonderen.
We kleurden en de eerste kls mochten knippen
en kleven.
Dit en zo veel meer hebben we deze week
allemaal gedaan!
Ondertussen staan ook onze turnuurtjes vast :
op maandagnamiddag tot aan de speeltijd en op vrijdagvoormiddag na de speeltijd. De vrijdag zal het afwisselend kleuterdans zijn en schrijbelen. ( met de handjes voorbereidend schrijven op tafels in verf gemengd met vb scheerschuim, zeep,...) De kls hebben schortjes aan maar best toch geen al te mooie kledij voorzien op vrijdag. Soms kunnen de mouwtjes wat in verf zijn.
Volgende
week werken we verder rond het thema Ik kan dat al .
Hier zijn we weer, volledig uitgerust
en opgeladen na een deugddoende, zonnige vakantie en de eerste schooldag is al
voorbij! Voor heel wat kinderen zijn de eerste stapje op de speelplaats
gezet, andere gingen naar een nieuwe klas en nieuwe juf, ...
Spannend... Voor mij was het ook spannend: nieuwe kleuters, nieuwe
gewoontes, ... Elkaar leren kennen. Het is iedere keer een beetje
zoeken...
Hier volgt een lijstje met alle namen van de kleuters en hun symbooltje. Gelieve het symbooltje te tekenen op hun flesje water en hun koek of fruit.
Zou het mogelijk zijn om de truitjes te naamtekenen want peuters en kleuters vinden het soms moeilijk om hun eigen truitje te herkennen.
de vakantie zit er bijna op, de peuters en kleuters konden reeds een kijkje komen nemen in hun klas. We zijn er allemaal klaar voor om er terug een fantastisch schooljaar van te maken.
We gaan van start met 18 kindjes in de klas waarvan 5 peutertjes. De eerste kleuters zijn reeds vertrouwd met het klasgebeuren maar voor de allerkleinsten is het nog allemaal nieuw.
Sommige kinderen maken
de overgang naar school vlot, anderen hebben wat meer moeite. Dit hangt af van
kind tot kind. Het zal in elk geval moeten wennen aan de nieuwe gezichten en de
nieuwe omgeving. Is het kind al vertrouwd met een opvangvoorziening, dan kan
dit de overgang naar de kleuterschool vergemakkelijken.
Verdriet bij het
afscheid is normaal de eerste dagen. De peuters komen immers terecht in een
totaal onbekende wereld: een vreemde omgeving, vreemde kinderen, een vreemde
volwassene die men "juf" noemt, ... . Bovendien moet een kind nog
leren dat mama en papa hem/haar niet in de steek laten, maar écht terugkomen.
Kinderen kunnen dan ook koppig en boos reageren de eerste schooldagen. Je kind
heeft tijd nodig om dit alles te verwerken en om zich aan te passen.
Bij bijna alle
huilertjes gaat het zo: zodra mama of papa weg is, is het ook gedaan met de
tranen. Treuzelen maakt het alleen maar erger. Geef een dikke kus en knuffel en
ga dan gewoon weg. Wees ook duidelijk: niet de ene dag je peuter thuis, de
volgende naar school, en dan weer thuis. Zo krijgt je kind nooit de kans om te
wennen, vriendjes te maken en de juf te leren kennen.
Het helpt je peuter als
hij/zij iets vertrouwds bij zich heeft, zoals een knuffel. Heel wat kinderen
grijpen naar hun gezellige houvast: hun dekentje, popje, knuffeltje, ... (liefst
geen fopspeentje, die houden we voor in bedje.) Een kind heeft een emotionele
band met zijn knuffel en het biedt dan ook troost tijdens de eerste
schooldagen.
10 gouden tips van de juf
1. Geef een eerlijk
beeld van de school.
2. Zorg dat je kind
zich voor zijn basis-
behoeftes verstaanbaar kan maken.
3. Maak van tevoren
duidelijk
dat mama/papa niet blijft.
4. Laat de eerste
schooldag niet samen
vallen met een grote verandering thuis.
5. Begin eventueel
met halve dagen.
6. Maak het
afscheid kort:
een knuffel, een zoen en weg!
7. Toon je eigen
verdriet niet.
8. Geef een knuffel
mee.
9. Hou een vast
patroon aan: wel óf niet naar school,
maar niet soms wel en soms niet.
10. Maak s avonds tijd om te
luisteren,
te knuffelen en tot rust te komen.
Geniet nog van het zonnige weekend en tot dinsdag!!!!
Na een deugddoende vakantie gaan wij aan een nieuw schooljaar beginnen! Met een traantje of een lach... Vol goede moed zullen de kleinste van de school terug hun weg vinden. Welkom allemaal !!!
Niet te vergeten: op 27 augustus is er de welkomnamiddag.
Het klasje staat klaar, er hangt nog geen enkel schilderijtje,
Jules ligt nog rustig in zijn bedje, je hoort zelfs de klok tikken Alles is rustig. MAAR daar zal verandering in komen en wel sneller dan je
denkt. Op 1 september beginnen we er weer aan!!! Met een prachtige schooltas, een lekker
tussendoortje, soms een kropje in de keel zullen de allerjongsten ook aan hun
schooljaar beginnen! De kleuters zullen zich proberen sterk te houden en de
ouders zullen waarschijnlijk ook eens goed op de tanden moeten bijten Wat worden ze vlug groot...
De eerste dagen leren we de juffen kennen, de school, de klassen, het toiletje, de turnzaal, Wij gaan ook al een eigen symbooltje kiezen en
onze schooltas eens van dichtbij bekijken. Het zal in het begin een hele zoektocht
zijn. Maar wij
zoeken vooral naar een manier zodat je kleine spruit zich goed voelt in de klas
en misschien zich al wat thuis voelt. Want dit is uiteindelijk ons doel: blije,
opgewekte kleuters die graag naar hun klasje komen!
Het schooljaar 2014/15 is voorbij ...het was een leuk jaar !! We sloten dit jaar af met verschillende uitwisselingen met het eerste leerjaar , zo konden de kleuters wennen aan de nieuwe juffen en hun klas . De kleuters van het derde kregen hun 'diploma' ! We gingen op een zonnige dag kamperen op het speelplein en picknickten met alle kleuters, het was een mooie dag ! De kleuters mochten een ritje maken in de bakfiets en juf Joke had haar gitaar meegenomen . De sfeer was prima !!
We vierden de jarige kleuters van juli en augustus en de oma en opa van Mathis kwamen op bezoek met hun schildpad . Dus het werd nog een drukke tijd ..bedankt voor de vele attenties !!
Maandag zijn we met alle kleuters gaan picknicken, het was heeeeeeeeeeeeeeeel gezellig. De kleuters vonden het heel leuk, kijk maar mee naar de foto's. Juffrouw Sabien heeft ook foto's van onze klas getrokken. (dank u wel Sabien!!!)
Beste ouders en lieve kindjes,
Ik wil jullie heel erg bedanken voor het voorbije
schooljaar. Jullie zijn een superleuk klasje en ik heb vele leuke
herinneringen aan jullie. Ik kijk al uit om jullie terug te zien in
september.
Ik wil jullie een zonnige vakantie toewensen met veel
stralende momenten. Dankuwel
voor alle lieve woorden en leuke attenties, geef maar een dikke zoen van mij aan je (b)engeltje!
Geniet van jullie vakantie... Dag lieve mini-mensjes!!!
Een superdikke zoen en een warme knuffel van mij.