Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt!
Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
08-06-2015
SCHOOLREIS
hallo,
Vandaag gingen we met de 2e en 3e kleuterklas op schoolreis. We waren op bezoek in het Fazantenhof bij boerin Hilde .
Het was een beetje fris met nu en dan een deugddoend zonnetje...
We leerden heel wat bij over koetjes en kalfjes, we mochten werken in de stal, we gaven de kippen , ganzen en eendjes eten.
Boerin Hilde had lekkere wafeltjes gebakken en in de namiddag kregen we een beker chocomelk . De kleuters van de 2e kleuterklas bleven de hele dag samen , in de namiddag konden ze zich uitleven op de vele fietsjes, tractors, steppen en karren .
De speeltuin is een groot avontuur en er werd heel veel gespeeld en (bijna) geen ruzie gemaakt .
Het was een leuke dag !! Bedankt aan de vrijwillige taxichauffeurs !!
Papa, als ik een vogel was, zong ik voor u een lied. Maar papa, ik ben een meisje/jongen, zo zingen kan ik niet. Papa, als ik een clowntje was, maakte ik een leuke grap. Maar, ik ben gewoon een meisje/jongen, dat kan ik niet. Maar papa, ik moet op vaderdag, toch iets leuks voor u doen. Daarom werk ik aan een verrassing, je krijgt vast ook een zoen.
Volgende week starten we met het thema: "Kijk eens wat mijn papa kan!" De kleuters mogen zelf vertellen wat hun papa allemaal doet. Hoe heet onze papa met zijn voornaam? Hoe ziet hij eruit? Wat kan mijn papa goed? Wat doet hij graag? We zullen werken aan een leuke verrassing.
Maandag speelden we een spelletje met de dieren van de
boerderij.
Juf zei hoeveel en welke diertjes we mochten
uitzoeken.
Daarna mochten we ze op de juiste plaats
bij de boerderij plaatsen: in de stal, naast
de boerderij, achter, voor,
Juf was heel blij
want de meeste kindjes konden dit
allemaal al heel goed.
We werkten de hele
week verder aan onze boerderijdieren .
Woensdag schrokken we
nogal toen we de klas binnenkwamen.
We hadden een koe op
bezoek. Ze had gehoord dat we deze week over de boerderij vertellen en wou eens een kijkje komen nemen . Maar er
was één probleempje: ze moest dringend gemolken worden.
Bij de ene kleuter
ging het al vlotter dan bij de andere.
Maar Bella ( zo
noemen we haar ) was heel tevreden en bleef daarom de hele week in klas.
We luisterden naar een CD met allemaal dierengeluiden. We
raden het geluid, deden het na en plaatsten er dan het juiste diertje bij. Het
was een heuse beestenboel in de klas.
Vandaag was het
feest, eigenlijk een dubbel feest, want de tweeling Elise-Marie en Marie-Julie (bij
juf Famke ) zijn vandaag 3 jaar.
Dit vierden we
uitbundig en ze straalden op de verjaardagsstoelen.
(fotos zie apart
artikel)
We leerden een leuk liedje over het varken :
Volgende week is ons
thema feest voor papa.
Wat we dan allemaal
gaan doen blijft een groot geheim.
Dit weekend wordt Marie-Julie en Elise -Marie 3 jaar. Marie-Julie zit in onze klas en haar zus bij juffrouw Sabien. Haar zus heeft wel een bezoekje gebracht naar onze klas, leuk hé! Wij wensen hen een dikke proficiat en een zonnig feestweekend!
De voorbije week hebben we gewerkt rond het
thema:boerderij.Wie woont er allemaal op de boerderij en wat doen ze daar dan
?
We leerden dat we lekkere melk van de
koe krijgen, wol van het schaapje en dat varkentjes graag in de modder rollen.
Aan de werktafel
mochten we kiezen : een schaap, varken of koe.
We mochten een grote
kaasdoos schilderen.
Dinsdagnamiddag gingen we op bezoek naar de
boerderij van Oscar die bij juf Famke in de klas zit. Daar zagen we allemaal
varkens met krulhaar . Er was zelfs een tam biggetje Fifi die overal met ons
mee op stap ging.
We werden super ontvangen, kregen een hele
rondleiding, mochten de varkens eten geven, speelden in een hele grote zandbak
en tenslotte kregen we nog allemaal een waterijsje met een glaasje appelsap.
Onze namiddag was dus supergeslaagd.
Nog eens een dikke merci voor de vriendelijke
ontvangst.
Woensdag en donderdag vierden we feest. Eerst
was Lex-Devon jarig , daarna Arnaud. Beiden zijn 3 jaar geworden.
Een dikke proficiat !!!!!!!
(voor fotos zie aparte blogartikels )
Vandaag vertelde juf
het verhaal van Jules op de boerderij
waarin Jules op bezoek gaat bij Oom Gust. Jules mag helpen
in de vele
dierenhokken. Hij raapt eieren, maakt
het varkenshok schoon, hij geeft hooi
aan de konijnen, stro aan de schapen,
hij probeert een koe te melken, maar
dat is zo moeilijk dat zijn oom het
overneemt. Van al dat werken daar krijg je
honger van! Tenslotte eten ze samen
gebakken eieren en drinken verse melk.
We vertelden over de staarten van de
dieren en over hun vacht. Want niet alle diertjes hebben dezelfde staart :
korte, lange, zachte, krulletje, ook
hun vacht kan zacht zijn, of pluimen of eerder ruw
Maar één ding is zeker de staartjes van de
dieren staan niet stil.
We leerden er een liedje over.
De peuters schilderden met schilderrollen een groot blad
helemaal groen : dit is de weide van onze boerderij.
Volgende week maken
we diertjes voor in de weide.
De eerste kleuters
maken een boerderij met hun schoendoos.
Ze mochten eerst de
voorkant schilderen met waterverf.
Nu zijn we bezig met
diertjes te maken in verschillende technieken.
Wij hebben
deze week een leuke uitstap gemaakt naar de varkensboerderij van Oscar. Na een busrit in de bananenbus werden we
verwelkomt door de mama van Oscar, zijn zus en Fifi (een tam biggetje). Wij kregen eerst een rondleiding van de
papa van Oscar in de verschillende varkensstallen. De kleuters waren heel enthousiast !!!
Na de rondleiding mochten we spelen in de
grote zandbak en de mama van Oscar kwam plots met een hele leuke verrassing:
WATERIJSJES !!! Een warm zonnetje, een
prachtige omgeving, diertjes rond ons,
want kan je nog meer wensen op een dinsdagnamiddag. Wij willen de ouders van Oscar bedanken voor
de superleuke namiddag !!! De kleuters
geraken er niet over uitverteld !!! Dank
u wel !
Sommige kleuters hebben nog geen deksel van een schoendoos meegebracht. Zou het mogelijk zijn om dit maandag mee te brengen? Gelieve te naamtekenene aub.
Op dindsdag 2 juni komt het CLB naar onze school naar onze klas. Ze zullen eens de oogjes testen, de kleuters meten, wegen, ...
We werkten rond het boek: "Wie wil Wannes". We maakten kennis met de begrippen zichtbaar en onzichtbaar. we leerden over de illustrator van het boek, en mochten zelf aan de slag gaan, om een tekening uit een kleuterboek over te tekenen. We probeerden ook een auto te doen bewegen op een blad. De kleuters van de tweede kleuterklas mochten de naam Wannes stempelen en de kinderen van de derde kleuterklas gingen op zoek in tijdschriften naar de juiste letters, die ze dan konden uitknippen en opkleven. We maakten een werkje met onzichtbare wasco, en door er ecoline over te schilderen kwam de tekening weer zichtbaar.
We bespraken het thema Pesten, en luisterden naar verschillende situaties en probeerden zelf te bespreken hoe we dit zelf zouden oplossen.
We brachten de letter "W" aan voor de letterdoos. De kleuters brachten heel veel dingen mee, die begonnen met de w: een washandje, worst, waterfles, wekker, ....
Het volgende thema gaat over: "mijn papa is een held!"
De voorbije weken werkten we met het boek 'Wie wil Wannes' ? Wannes had alleen kaboutervriendjes en geen anderen omdat hij gewoon onzichtbaar is voor mensen . We zochten naar onzichtbare dingen, maakten tovertekeningen, leerden heel wat bij over illustratoren , we maakten schilderijen, zochten naar woorden met een W . Het derde kleuter ging naar het zorgcentrum , ze mochten ook gaan zwemmen en maakten heel veel toetsen . We gingen ook op stap en genoten van het mooie weer . De kleuters mochten vergrootglazen , speurneus-potjes meenemen op de wandeling en vonden heel wat insecten en andere spullen die ze goed bekeken . We zongen het liedje van Titatovenaar mee via You tube .
Volgende week hebben we een nieuw thema : mijn papa is een held !!! De kleuters kregen een 'vriendenboekblad 'mee voor hun papa , zo kunnen we heel wat te weten komen over de papa's !
Na de stage van juf Eline werkten we een weekje rond het boek: "Wie wil Wannes?".
Dit gaat over een jongetje dat betoverd is door zijn papa-tovenaar en onzichtbaar is. Dit is niet leuk want zo heeft hij geen vriendjes om mee te spelen! Wannes besluit op zoek te gaan ... Hij komt op verschillende plaatsen zoals de straat, het circus, het zwembad, de markt,... maar niemand ziet hem. Telkens als hij boos wordt en zegt:" Kot Foer Fikus Forum Fas!" betovert hij iets en maakt hij zich vlug uit de voeten. Ook heeft hij een vijftal kaboutervriendjes die hem overal volgen en van alles uitspoken. Leuk om te zoeken in het boek en de prenten extra te bestuderen.
Uiteindelijk ontmoet hij Joke. Zij kan ook toveren en kan hem zien. Ze nodigt Wannes uit in haar school op haar verjaardagsfeestje. Daar deelt ze toversnoepjes uit waarmee je een wens kan doen. Je kan al raden wat Wannes wenst!!
We hebben zelf onzichtbare tekeningen gemaakt, zoekopdrachten gedaan in het boek, prenten vergeleken, gesprekken gevoerd over vriendschap en over pesten...
Maandag mochten we een nieuw kindje verwelkomen in onze klas: Eva! Ze is afkomstig uit Roemenië en praat nog geen Nederlands.
We zorgen met z'n allen goed voor haar en ze voelt zich al wat thuis...
Vandaag was het feest in de klas voor Jérôme want hij is maandag jarig! Proficiat!!
Volgende week gaan we onze papa's in de kijker zetten! De kleuters mogen een foto van papa meebrengen en een voorwerp dat hun papa typeert. Jullie krijgen alles zeker terug...
Onze spiegelweken zitten erop. Het werden
vooral dagen van kijken , gekke bekken
trekken en ontdekken dat we ons in veel meer dan in enkel spiegels kunnen
spiegelen.
Alvast dank voor al de meegebrachte
materialen.
We leerden een leuk liedje
k zie een
kindje in de spiegel
en het lijkt heel erg op mij.
Als ik bang ben of verdrietig,
als ik boos ben of heel blij.
en knutselden onze eigen spiegel.
Momenteel vertellen we ook over de ark van Noah tijdens onze catechesemomentjes.
Vanaf volgende week vertellen we over de
dieren van de boerderij.
Op dinsdagnamiddag gaan we op uitstap. Graag schoenen aandoen die tegen een stootje kunnen, best geen sandalen aub.
De eerste kleuters mogen een "grote schoendoos " meebrengen voor hun knutselwerkje van de boerderij. Het deksel zullen we gebruiken voor het vaderdagwerkje.
De peuters hoeven enkel een "schoenendoosdeksel " mee te brengen, dit ook voor het vaderdagwerkje.
Het thema spiegels is voorbij. De kleuters vinden het altijd heel leuk om zichzelf te bewonderen. Dankuwel voor de veel verschillende spiegels, we hebben er leuke spelletjes mee gespeeld!
liedje:
Ik zie een kindje in de spiegel
en het lijkt heel erg op mij,
als ik bang ben of verdrietig,
als ik boos ben of heel blij!
We beginnen met het nieuw thema "de dieren van de boerderij". Wij gaan vooral over schapen en varkens praten. Hebt u thuis knuffels van een dier van de boerderij dan mag u dit gerust meegeven met uw kleuter. Gelieve alles te naamtekenen.
Met de peuters maken we andere knutselwerkjes dan met de 1ste kleuters. Gelieve een grote schoendoos mee te geven met je 1ste kleuter, de peuters moeten dus geen schoendoos meebrengen.
Dinsdag gaan wij in de namiddag op uitstap. Gelieve die dag aangepaste schoenen aan te doen (geen sandaaltjes). Zie briefje in de schooltas! Bij slecht weer gaat de uitstap helaas niet door...
BELANGRIJK:
Alle kleuters mogen een deksel van een schoendoos meebrengen om een leuk knutselwerkje te maken voor papa! Het liefst een groot deksel. Gelieve het deksel te naamtekenen.
Zou het mogelijk zijn om het symbooltje op alle koekjes, fruit en/of doosjes te tekenen? Dankuwel!
Wat is er leuker dan op een zonnige dag met je vriendjes buiten te spelen in de mooie natuur! KL2/3 A en KL2/3C leefden zich uit op de speeltoestellen en deden allerlei ontdekkingen in het bosje! KL2/3 B kreeg van de stagejuf Eline een bewegingsactiviteit op school in de turnzaal. klik op de eend voor mooie foto's die je zelf kunt downloaden en opslaan als herinnering. groetjes van,
We werkten rond het thema zakken en tassen. We hadden heel veel verschillende soorten zakken en tassen in de klas. theezakje, koelzakje, filterzakje, boodschappentas, herbruikbare tas, plasticken zak, rieten zak, papieren zak, .... We leerden de verschillende soorten kennen. We gingen kijken welke zakken de grootste waren en welke de kleinste. We probeerden ook hoeveel kinderen er in de zak zouden kunnen. Tijdens het knutselen gingen we afdrukken maken van tekeningen op de zakken. We stempelden ook een achtergrond met verschillende zakken met andere vullingen. Ook de mama's vergaten we niet, en we werken vlijtig aan onze moederdagattentie. (die iets te maken heeft met zakken natuurlijk) In de denkhoek moesten we tellen hoeveel kurken we voelden in de zak en het juiste cijfer erbij leggen. Ook in een ander hoekje gingen we op de tast zoeken wat er in de zak zat. We maakten in de klas ook een weeghoek, waar we zakken konden vullen en wegen. Waar is de lichtste zak? Hoe maken we er de zwaarste zak van, hoe kunnen we de twee zakken evenveel doen wegen? In de poppenhoek hadden we een heuse zakkenwinkel. We konden tassen kopen, en als we dingen kochten werden ze verpakt in een zak.
Aan alle mama's wensen we een dikke proficiat met deze speciale dag, en laat jullie maar eens goed verwennen!!!!!