Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt!
Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
23-10-2015
pompoenen
hallo,
We hebben heel veel oranje verf nodig gehad tijdens ons thema pompoenen . De kleuters mochten vrij schilderen met verschillende tinten oranje verf, ze maakten een pompoen met papier, mochten een pompoen schilderen en leerden oranje verf maken.
We hebben ook pompoensoep en pompoenwafels gemaakt . We zochten woorden die begonnen met de P en versierden een grote letter.
Deze week hebben we ook extra ons best gedaan om te rijmen. De kleuters mochten wegen en vergelijken in het weeghoekje en onze doos veranderde in een griezelhuisje .....We hadden het over eerlijk zijn en deden heel wat geheugenspelletjes .
We zongen een leuk liedje over spoken en leerden een versje over een pompoen. We kwamen tot rust tijdens onze yogamomentjes ; we kennen al heel wat dieren en probeerden de zonnegroet.
Volgende week werken we met een verhaal: van harte beterschap !
Yongle is grote broer geworden!!! JOEPIE!!! Zijn broertje heeft de naam Yongxing gekregen. Wij hebben met de klas een geschenkje gemaakt om het gezin te feliciteren. Proficiat van ons allemaal!!!
Ons thema de bosdieren is helaas voorbij. We hebben veel plezier gehad maar het
allerleukste vonden de kleuters het dansje van lief klein konijntje. HEEL enthousiast dansten we het dinsdag de
laatste keer en als echte konijntjes huppelden we naar huis!
Woensdag kwamen we aan in de zaal en wat zagen we
daar... Niet te geloven, heel de zaal
lag vol met afval... Vuile papiertjes
op de grond, blikken, flessen, ... Dat
is iets dat wij nooit zouden durven doen!
We verzamelden al het afval in een vuilzak en we namen die
mee naar de klas. Wij maakten kennis met
Vladimier, hij vertelde ons dat hij alleen maar houdt van papier... Dus zijn we aan de slag gegaan... Wat hoort er allemaal bij Vladimier.
Vrijdag leerden we ook Estée kennen, zij houdt alleen maar
van PMD. Kijk maar mee naar de fotos...
O ja, de kleuters hebben hun allereerste huiswerk
meegekregen dit weekend. Ze mogen thuis eens
kijken of jullie een papiermand en/of een PMD zak hebben... Misschien kunnen ze al eens helpen sorteren
thuis... Ik kijk al uit naar de verhalen
maandag...
Maandag
gingen we van start met het vieren van de verjaardag van Alexander. Trots nam
hij plaats op de verjaardagsstoel en glunderde de rest van de dag.
(fotos zie
eerder blogartikel )
Dinsdag
vertelden we nog een laatste dag over de bosdieren. We knutselden oren en
gingen allemaal als lieve kleine konijntjes naar huis.
Woensdag
was het nogal schrikken toen we in de zaal kwamen. Overal lag er afval . We
begrepen er niets van. We konden het natuurlijk niet zo laten en iedereen kwam
op hetzelfde idee : dit moet opgeruimd worden en allemaal in de vuilbak.
Eens in de
klas hoorden we iemand wenen : het was een klein mannetje in de vuilniszak. Het
bleek Modest te zijn. Hij had zon buikpijn omdat er van alles in zijn buik zat
dat hij niet lust. Vladimier houdt enkel van papier en karton.
Oei, oei
oei, vlug alles uitgieten en sorteren : wat hoort bij Vladimier en wat niet.
Woensdag en
donderdag werkten we vnl met papier en
karton : torens bouwen (begrippen hoog laag grootste kleinste even groot
kwamen aan bod), knippen in allerlei papier, stempelen met kartonnetjes,bewegingsspel
met kranten,
Deze morgen
was Jules al vroeg wakker ook omdat hij iemand hoorde wenen. Het was Estée. Zij
was verdrietig omdat ze zon grote honger had, er zat helemaal niets in haar
buikje.
Estée
vertelde ons dat ze houdt van PMD. Juf vertelde wat dat juist is : plastic
flesjes, blikjes, dopjes, Al gauw begonnen we te zoeken in de gewone vuilzak
wat we konden vinden. Estée haar honger was vlug over.
Ondertussen
maken we 2 collages rond Vladimier en Estée.
Volgende
week vertellen we verder over afval en gaan we kennismaken met nog 2 andere
mannetjes.
Ieder jaar worden
we op een leuke en originele manier in de bloemetjes gezet door de ouderraad
van onze school. Dit jaar werden we als
een echte ster behandeld. Iedereen kreeg
een heerlijke pannenkoek en een kopje koffie. Dank u wel voor het hele lieve gebaar !!!
Niet te vergeten: Op 30 oktober organiseert de ouderraad terug een sfeervolle halloweentocht!!! Schrijf je nog maar snel in!!!
Deze week hebben we vooral gesproken over de uil en de
slak. De kleuters kunnen er al veel over
vertellen. Wat ze eten, waar ze wonen,
hoe ze eruit zien
Vrijdag was het werelddierendag. We hebben een diertje in de klas gehad: Pluisje het konijn. De kleuters waren heel enthousiast en speelden heel stilletjes om het lieve konijntje niet bang te maken! In de namiddag mochten de kinderen een huisdier meebrengen naar de school. Wij zijn al deze dieren gaan bekijken op de speelplaats! Dat was natuurlijk superleuk!
Voor de godsdienstmomenten werken we onder andere met de handleiding : TOV. We beginnen het godsdienstmoment met het liedje: 'Kijk eens hier, kijk eens daar'. We hebben ook samen een leuk hoekje ingericht (kruisje uit klei gemaakt, een stoeltje voor Tov'ke, ...). TOV'ke is een popje die samen met een kaarsje verschijnt tijdens het godsdienstmoment.
Momenteel werken we rond het scheppingsverhaal. We maken ook samen een scheppingsdoos. De kleuters vinden het heel leuk om te doen!
Als we bidden steken we een kaarsje aan en zingen we een liedje:
Eén, twee, drie, vier vingertjes,
En een dikke duim
Handje hier en handje daar,
Twee handjes op elkaar
het kruisteken:
Ik denk aan Jezus, ik hou van Jezus en voor altijd
Deze week vertelden we
verder over de dieren van het bos.
We kregen ook het konijn
Pluisje op bezoek.
We vertelden hoe hij eruit zag, wat hij
allemaal graag eet,
We moesten hem natuurlijk goed
verzorgen en dat deden we met veel plezier.
Ondertussen werkten we
verder aan de slaapplaats voor onze egel en we hebben ook gekleurd, geknipt en
puzzeltjes gekleefd.
Momenteel vertellen we in onze catechesemomentjes over de schepping. We maken klassikaal een scheppingsdoos waarop alle aspecten van de schepping voorkomen. En wie het bijhorende liedje wil horen, pols eens bij je kleuter. Ze zingen het altijd met heel veel enthousiasme het refrein mee...
Hiep hiep hoera
voor God ,
want het is fijn,
dat er op de aarde
mooie dingen zijn..
Vrijdag was het dierendag op
school. We mochten op de speelplaats allerlei verschillende dieren gaan
bekijken. Leuk hoor.
De grootste verrassing kwam
van de ouderraad. Jaarlijks worden we op de dag van de leerkracht in de
bloemetjes gezet met altijd een hele leuke attentie. Dit jaar werden we
letterlijk de sterren van de school en kregen we ook een ster op de speelplaats . De kleuters en
leerlingen mochten mee genieten van een lekkere pannenkoek.
Alvast een dikke merci aan
de ouderraad.
We hebben er van
genoten!!!!!
Maandag vieren we voor de
eerste keer een verjaardag in de klas : Alexander wordt 3 jaar.
Woensdag stappen we over op
een ander thema : Afval
(zie brief)
Alle kosteloos materiaal
zoals kurken, dopjes, PMD, zijn nog steeds welkom.
We speurden de voorbije weken naar sporen. We gingen op zoek met verrekijkers en
loepen. We mochten ook eens door een
echte microscoop kijken.
We maakten een afdruk van onze handen en onze voeten, van
verschillende materialen.
We maakten in zoutdeeg afdrukken van speelgoedfiguren. En we mochten voor één keer met de autos
door de verf rijden.
In de zandtafel maakten we sporen met de autos en de
figuren. Ook in de plasticine mochten we
vrijuit experimenteren.
We deden het blote voetenpad en luisterden naar het verhaal
van Hans en Grietje en Klein duimpje.
We leerden over de letter S en zochten allerlei woorden die
met de S beginnen.
In godsdienst luisterden we naar het verhaal van Fransiscus
van Assisïe. Hij was een echte dierenvriend en natuurmens.
We maakten in onze klas ook een natuurhoekje met materialen
uit de natuur en de kleuters mochten knuffeldieren meebrengen om rond
Fransiscus te plaatsen.
Volgende week starten we
het thema: oranje en pompoenen.
Het zou leuk zijn, moest
je kleuter een pompoen of iets oranje mee hebben naar de klas.
Tijdens dit thema gingen we op zoek naar sporen en zo leerden we natuurlijk speuren. We deden een speurtocht met onze verrekijkers en vergrootglazen en vonden heel wat sporen.....de kleuters mochten ook een zoekblad invullen en moesten samenwerken.In de klas werd er geschilderd met de wielen van auto's , met verfrollen met sporen. We zochten naar voorwerpen die beginnen met een S en vonden er heel wat. De kleuters kleefden een grote S vol snippers en kleefden die op een blad vol sporen. We zongen een leuk lied over sporen ( te vinden op you-tube) . Op de tafel mochten de kleuters spelen en experimenteren met nat zand . We deden rijm en zoekspelletjes . De kleuters mochten een monodruk maken .We filosofeerden rond de vraag ; wat doe je als je bang bent ?
Op vrijdag mochten we naar de huisdieren gaan kijken die samen met hun baasje op de speelplaats stonden . De mensen van de ouderraad zorgden voor een leuke verrassing; we kregen allemaal een pannenkoek ! Bedankt .
Het verhaal van Franciscus werd verteld ( jaarthema) en we zongen een leuk lied over Franscisus.
Volgende thema : POMPOENEN , kleuters mogen iets meebrengen rond dit thema, alvast bedankt.
De wereld
heeft nood aan een opknapbeurt!!! Wij
doen mee en we willen resultaat want wij zijn de toekomst!!! En daar kunnen we niet vroeg genoeg aan
beginnen dus ons volgend thema is: Afval.
Wij
willen dit thema uitwerken in onze klas maar daar hebben we jullie hulp bij
nodig. U kan het waarschijnlijk al
raden; zou het mogelijk zijn om mee te helpen afval te sparen. Wat hebben we nodig?
-
Veel verschillende dopjes van flessen, blikken van
frisdrank (uitspoelen aub) en wijnkurken.
Dit mag u
meegeven naar de klas vanaf maandag, alvast bedankt voor de medewerking. Wij kunnen daar al heel wat mee doen!
Alvast
bedankt en... u moet 'het afval' niet
naamtekenen!
Wij zijn de eerste schooldag enthousiast gestart met een lied van 'Radio Oorwoud' op de speelplaats: 'We doen het zelf wel...'. Want dit is ons jaarthema van de school. En daar gaan we vanaf volgende week woensdag eens speciaal rond werken in onze klas.
Hélène is vandaag 3 jaar geworden en dit moeten we natuurlijk vieren in de klas! Tromgeroffel en trompetgeschal!!! Veel kleuters wisten nog niet goed wat er gebeurde toen het verjaardagsfeest begon. Hélène genoot met volle teugen van haar verjaardagsdag! Proficiat Hélène!
Wij hebben reeds een beestige week achter de rug en we leerden al heel wat bij! We hebben vooral de egel al eens goed bekeken; waar woont een egel, wat eet en drinkt hij, waarom heeft hij stekels, ... We hebben al een leuk egeltje geknutseld en nu zijn we een slaapplaatsje voor hem aan het maken!
Volgende week doen we nog een beetje verder met dit leuke thema!
Jules zit op de tuinbank en aait de zachte vacht van zijn hond. Hij hoort geritsel in de struiken en vraagt zich af welk dier dat zou kunnen zijn. Een egel komt uit de struiken gekropen. Als Jules het dier wil aaien, doet hij zich pijn aan de harde stekels. Hij aait liever zijn zachte hond.
Versje:
Prik, prik, prik, ... au, au, au, egeltje wat doe je nou? Ik wil lief voor je zijn Waarom doe jij me pijn?
Prik, prik, prik, ... au, au, au, egeltje wat doe je nou? Wat je toch moet weten: egels kunnen steken!
In
het bos zit Jules plots een egeltje. De meeste diertjes kan je aaien
Maar nu aait Jules ook een ander
dier, en dat valt niet mee !!!
Na het verhaal vertelden we over allemaal
andere diertjes die in het bos kunnen wonen : konijn, uil, hert, eekhoorn,
slakjes,
Daarna mochten we een
egeltje maken in klei. Eerst een bolletje proberen te vormen, daarna
prikkertjes op zijn rugje steken en klaar!
Dinsdag mochten we schilderen met speciale
verf gemaakt van bloem en water. Juf kleurde het een beetje bruin zodat we er
mee ons egeltje konden schilderen. Doordat het dikke verf was konden we er met
een spateltje stekeltjes in trekken.
We leerden ook een
leuk liedje
Prik,
prik, prik ... au, au, au Egeltje wat doe je nou? Ik wil lief voor je zijn Waarom doe jij me pijn?
Prik, prik, prik ... au, au, au Egeltje wat doe je nou? Wat je toch moet weten Egels kunnen steken!
Donderdag luisterden we naar het verhaal van Jules en
witje.
Jules vindt een wit
konijntje in de tuin. Hij wil ervoor zorgen.
Maar papa wil het baasje van het konijn zoeken.
Verder zijn we bezig aan het knutselen van
een huisje voor onze egel.
Daar werken we volgende week nog een beetje
aan door.
En wie weet, komt er misschien wel eens een
diertje op bezoek.
Ik wil jullie nogmaals bedanken voor de actieve medewerking met de kleuren! De kleuters waren heel enthousiast en trots om op een foto te staan in het kleur van de dag. We hebben het leuke thema vrolijk afgesloten met een kleurenfeest! Wij maakten eerst kringetjes volgens de kleur van hun kleren en een daarna maakten we een regenboog met alle kleuters. En om af te sluiten hebben we lekkere en kleurrijke hapjes gegeten!
Voor sommige kleuters is het nog wat moeilijk om de kleuren allemaal te herkennen en te benoemen maar dat komt nog wel. De kleuren komen in veel themas eens aan bod. Kleuters staan pas aan het begin van hun ontwikkeling. Ze moeten de tijd krijgen om zich (abstracte) begrippen zoals kleur eigen te maken. Herhaling en héél véél benoemen/aanwijzen is tijdens het leerproces van een kleuter daarom erg belangrijk! Je kunt ook thuis rond kleuren werken. Zo kan je samen kleuren en tekenen, hoge torens bouwen met gekleurde blokken, speelgoed sorteren per kleur, samen in huis op zoek gaan naar voorwerpen in een bepaalde kleur, ... Er bestaan ook heel wat verhaaltjes waarin kleuren aan bod komen.
Volgende week starten we met een nieuw thema: de dieren van het bos. De kleuters mogen een knuffel meebrengen naar de klas van een bosdier. Gelieve de knuffel te naamtekenen. Prettig weekend, groetjes juf Famke
Ter herinnering: op vrijdag 2 oktober is er geen school.