Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt!
Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
29-12-2014
de kleuren van Kerst
Tijdens ons laatste thema ontdekten we de kleuren die bij Kerst horen: rood, groen, wit, goud en zilver. We mengden zelf verf om groen te bekomen en boetseerden met zelfgemaakte klei in goud, en zilverkleur. Er werd geknutseld aan kerststallen of een rendier en natuurlijk ook een nieuwjaarsbrief... De laatste week mochten we naar de zaal om samen naar een kerstverhaal te luisteren. Het werden twee stemmige weken...
Aan jullie allen: Beste wensen voor een gelukkig 2015!
ons laatste thema van dit jaar was ' de kleuren van de kerst'. We observeerden heel wat spulletjes en konden zien dat er bepaalde kleuren bij de kerst horen ; goud , zilver, groen en rood en natuurlijk ook wit . ( we dromen van een witte kerst) De kleuters zijn een stuk rustiger bij dit thema dan bij het 'sint gebeuren '. We genoten van de sfeer en het kerstverhaal , we mochten de laatste week ook naar de zaal om met alle kinderen van de school op weg te gaan naar kerst . De laatste dag gingen we naar de kerk voor een korte viering en mochten we kijken naar het toneel van het zesde leerjaar .
We oefenden onze versjes met nieuwjaarswensen en knutselden een varkentje met feestkleren en een rendier (3e kleuter) en de kleuters van het tweede knutselden een kerststalletje en een kerstboom .
De poppenhoek ,boekenhoek en winkel stonden helemaal in het teken van kerst ;de kleuters vinden het altijd leuk om kerstman te spelen en heeeel veel pakjes uit te delen . Na de vakantie blijven we nog even in de kerstsfeer met de drie koningen !
Bijna
elke voormiddag kwamen we met alle kleuters en leerlingen van het lager samen
in de zaal om te luisteren en kijken naar een verhaal.
Om
onze stemmige kerstweek af te sluiten mochten alle kls gaan kijken naar het
kerstverhaal gebracht door het 6de leerjaar in de kerk.
Verder
hebben we deze week alle kerstwerkjes afgewerkt en veel geoefend aan onze
nieuwjaarsbrief.
Voorlopig
blijft dit nog een verrassing (hopelijk tot 1 januari )
Onze catechesemomentjes stonden natuurlijk in het teken van het kerstverhaal.
Deze
namiddag was er kerstfeestje in de zaal met alle kleuters. We aten lekkere cake,
konden kijken naar een kerstfilm of gewoon een beetje spelen op het grote
tapijt.
Kortom,
het werd reuzegezellig.
Na
de vakantie starten er 4 nieuwe peuters bij ons in de klas : Arnaud, Lex-Devon,
Lennert en Elise-Marie.
We
wensen hen een goede start en veel plezier in ons klasje.
Een
prettige vakantie aan allen en geniet van de sfeervolle dagen samen met jullie
kleuter.
De laatste schoolweek van het jaar 2014 is voorbij... Het was een vrolijke en feestelijke week. Donderdag hebben we de verjaardag van Basile gevierd en vrijdag hebben we een gefeest met alle kleuterklassen.
Liedje: Een groene krans 4 kaarsen Maria kijkt zo blij Haar baby'tje gaat komen. 't is feest voor jou en mij. Een groene krans 4 kaarsen Maria kijkt zo blij Want Jezus is geboren 't is feest voor jou en mij.
Na de vakantie mogen we drie nieuwe peuters verwelkomen in onze klas: Tim, Marie-Julie en Lucie. Ik wil jullie een mooie en leuke kerstvakantie toewensen met veel gezellige momenten.
Wij
zijn samen op weg naar het Kerstmis. We hebben samen de kerstboom
mooi versierd en een liedje gezongen met een leuk dansje erbij.
O denneboom, (1 hand in de lucht)
o denneboom, (de andere hand ook in de lucht)
Ik maak van jou een kerstboom, (ronddraaien)
Met ballen hier en ballen daar (ballen uitbeelden)
Met slingers hier en slingers daar, (slingers uitbeelden)
We steken iedere week een kaarsje aan van de adventskrans. Het eerste kaarsje was uit dankbaarheid voor Sinterklaas, de tweede kaars was voor alle lieve mamas en papas die zo goed voor ons zorgen. Volgende week steken we het derde kaarsje aan voor alle kindjes en vriendjes van heel de wereld.
Iedere
dag spelen we een stukje van het kerstverhaal met de kerstfiguren. De
kleuters kunnen al mooi meevertellen. We zijn ook volop aan het
knutselen en een nieuwjaarsversje aan het leren Volgende week start de
laatste schoolweek van het jaar 2014. We gaan er een gezellige en
sfeervolle week van maken. Iedere morgen komen we met de school samen in
de binnenzaal. Wij kijken er al naar uit!
Verhaal: de kerstboom van Jules
Papa rijdt met jules naar de boomkwekerij. Daar kiest Jules een mooie spar. Als ze die naar de auto slepen, merkt Jules dat de naalden prikken. De boom kan maar net door de voordeur en is te groot om in de mand te zetten. Papa moet er eerst een stuk van afzagen. Jules en zijn zus mogen de boom mee versieren. Het wordt een prachtige kerstboom !!!
Veel kleuters van de 1ste kleuterklas
hebben hun fopspeen afgegeven aan de Sint. Ik heb een hele leuke tip
gekregen van een mama van onze klas. Er bestaat een
site: www.difrax.be .
Daarin staan activiteiten in voor 15 dagen zonder tuutje en dan is er een
fopspenendiploma. U kan gratis het boekje downlaoden...
Maandag
vertelden we over het Sinterklaasweekend en speelden we met het nieuwe
sinterklaasspeelgoed.
We
luisterden naar het verhaalde
kerstboom van Jules.
Juf
had grote takken mee van kerstbomen. We mochten er allemaal aan voelen maar dat
vonden we niet zo leuk ai ai ai, zo erg prikken.
Juf
had ook een kerstboom mee voor in de klas. Maar deze prikte niet hoe komt dat,
vroegen een paar kindjes zich af?
Al
vlug zagen ze dat het geen echte boom was, maar eentje in plastic.
Samen
hebben we hem versierd.
We
mochten tekenen met kaarsen.
Maar
we konden er niets van zien!!!
Gelukkig
had juf de oplossing : erover wrijven met ecoline en dan kwam onze tekening te
voorschijn.
Woensdag
had juf een kerstballenspel mee : goed luisteren en de juiste kerstbal eruit
halen was de opdracht. We moesten met 3 dingen rekening houden : de kleur, de
grootte en de versiering.(de peuters met 2 )
Het
lukte bij de meeste heel goed.
We
speelden ook een kaartenspel : zoek de 2 passende helften.
Verder
werkten we deze week aan onze nieuwjaarsbrief. Dit blijft voorlopig nog een
geheim .
Met klei maakten we ook nog kerstversieringen
voor thuis in de kerstboom.
Gisteren
vierden we de verjaardag van Layischa. Ze is 4 jaar geworden . Alvast een dikke
proficiat van alle vriendjes van de klas.
(voor
fotos zie apart blogartikel)
Volgende
week vertellen we verder over sterretjes en sluiten we af met een kerstfeestje.
Met groene verf en de vingertjes schrijbelden de kindjes vele kerstballen, sterren en slingers voor in de kerstboom! Natuurlijk mocht het scheerschuim niet ontbreken voor het spelen en kliederen!
We hebben twee spannende weken achter de rug! Maar toch hebben we allemaal volop genoten...
Zwarte Piet had een brief geschreven naar onze school waarop stond dat hij de boot gemist had in Spanje! We volgden met z'n allen zijn avonturen en wachtten bang af of hij wel op tijd op onze school zou geraken... Het was op het nippertje!
Ondertussen ontdekten we in de klas wat het favoriete snoepgoed van de Sint is en wij proefden van al dat lekkers. We knutselden een hoed met paard of pakjes of een boot of de zak.
De mama van Axelle kwam op bezoek met kleine Mathis, het lieve baby broertje van Axelle... We boetseerden en telden pepernoten met zelfgemaakte klei, speelden zelf Sint en Piet met de verkleedkleren, werkten in ons werkboekje...
En toen kwam Sint zelf op school met Zwarte Piet, die te laat kwam! De pakjes waren nog niet mee maar gelukkig stonden ze op vrijdagmorgen in de klas en konden we volop nieuwe dingen ontdekken en spelen.
We hebben ook nog de verjaardag gevierd van Elegast. Het waren eigenlijk twee feestelijke "snoep" weken!
Volgende week beginnen we aan nieuwe feesten: Kerst en Nieuwjaar! De kleuters van het tweede kleuter mogen een deksel van een doos meebrengen voor hun knutselwerk en iedereen mag wat (afgedankte) kerstversieringen meebrengen om hun werkjes wat mooi te maken.
We keken de voorbije dagen uit naar de komst van de Sint.
We proefden verschillende dingen die in de zak van de Sint
en Piet zitten, zoals: speculoos, snoepen, picknicken, pure chocolade, witte
chocolade en melkchocolade.
We maakten in de klas marsepein, en gingen er natuurlijk ook
van smullen. Lekker allemaal!
Om te knutselen maakten we een hoed met een paard, een boot
of een zak met pakjes.
We gingen pepernoten tellen, pakjes wegen, .
We leerden een versje over het paard van Sinterklaas en een
liedje over het Sint theater.
Alle kleuters maakten ook een schilderij van Sint en Piet.
Iedere morgen gingen we naar de overdekte zaal om te
luisteren naar de brief van zwarte Piet.Hij vertelde iedere keer zijn avonturen op weg van Spanje naar de
Zilverberg met zijn fiets.Want hij had
de boot gemist van de Sint.
Woensdag was het dan zover en kwam de Piet met de fiets toe
op school.De Sint zat samen met de
kinderen de Piet op te wachten.Hij was
wel moe hoor van al dat fietsen, maar gelukkig had hij nog wat energie over om
samen met ons de verjaardag van de Sint te vieren.
Donderdag maakten we allemaal een mooie tekening voor de
Sint en Piet en zetten we onze schoen klaar.En we hadden geluk, de Sint was vrijdag langs onze school gekomen en had
speelgoed meegebracht.
Vrijdag mochten we met het nieuwe speelgoed spelen.
Volgende week starten we
met het thema Kerst.
Graag voor de kinderen van
de 2de klkl.: een deksel van een schoendoos meebrengen.
Als je thuis oud
kerstmateriaal hebt liggen die je niet meer nodig hebt mag je dit zeker
meegeven met uw kleuter.We zullen met
kerstmateriaal knutselen.
Twee drukke maar sfeervolle weken zijn achter de rug , de Sint zorgt voor wat spanning bij de kleuters.
We hebben heel wat geproefd want de Sint die heeft een heel assortiment zoetigheden ; marsepein, chocolade, pepernoten......
We hebben zelf speculaas gemaakt , we bekeken eerst het filmpje van Sofie Dumont om de werkwijze te zien en inderdaad het smaakte heerlijk.
De kleuters mochten ook zelf experimenteren met onze zelfgemaakte playdough met koffie en koekkruiden , ze kregen kleikaarten met aantallen op en mochten pepernoten maken.
We knutselden hoeden met cadeautjes,boten,paarden en zakken erop en mochten die tonen aan de Sint op zijn feest . We hebben gedanst en een versje opgezegd !!
We luisterden samen met alle andere kinderen van de school naar de verhalen van zwarte piet die de boot gemist had en heel wat avonturen beleefde tijdens zijn tocht.
We hadden het ook nog druk met ons werkboekje !
Vandaag was de grote dag en bracht de heilige man een koeienstal met tractor, lego,spelletjes , krijtlaptop....en heel veel snoepjes !! Dank je wel!!
We eindigen dit jaar met het thema : de kleuren van de kerst . De kleuters mogen spulletjes meebrengen die bij dit thema passen !
Wat een
week... Wat een spannende
feestweek... We hebben ons schoentje
twee keer gezet. De eerste keer bracht
de Sint speculoospoeder en picknickjes.
De kleuters waren dol enthousiast en we zijn meteen aan de slag gegaan
om speculooskoekjes te bakken. Enige
tijd later geurde de binnenzaal van de school heerlijk!
Woensdag kwam de Sint op bezoek naar onze
school. We zaten vol spanning en op een
veilige afstand te wachten! En enige
tijd later kwam de pakjes Zwarte Piet ook binnen, oef... De
kinderen waren superflink en sommige dansten al mee met de dansjes en liedjes
van de andere klassen! Het was heel
sfeervol en leuk! In de klas is er ook
volop geknipt, geplakt en de gedanst! Ik
heb veel nieuwe en leuke pasjes gezien...
Op vrijdag kwam dan (eindelijk) de Sint met speelgoed naar onze klas! JOEPIE!!!
Quinten wordt dit weekend 3 jaar en dit hebben we vrijdag gevierd. Quinten is een enthousiaste, dansende knuffelbeer. Gelukkige verjaardag Quinten, geniet maar met volle teugen van je verjaardag! Dikke knuffel van de juf!
Zo, nu even op adem komen dit weekend na zon feestweek. Even tot rust komen... Want volgende week gaan we weer aan de slag... Kerstboom, sterretjes, kerstballen, slingers, ...
Op mijn vorig artikel kunt u de uren van het oudercontact lezen.
Het hoogtepunt van deze week was natuurlijk
de komst van Sinterklaas op woensdag.
Het was natuurlijk de vraag of Zwarte Piet op
school zou raken?????
En ja, na lange tijd wachten, zingen,
roepen, zagen we Zwarte Piet de parking op fietsen. Het feest kon beginnen.
Maandag bracht juf van alles mee om speculooskoekjes
te maken.
Juf kneedde het deeg omdat het nogal
plakkerig was. Wij mochten de vormpjes dan uitduwen.
We moesten wel een beetje wachten om te
proeven want we moesten de koekjes
eerstbakken in de oven. In de namiddag
was het dan zover. Maar het was het wachten waard lekker lekker lekker
Juf had ook een ronde krans mee : een
adventskrans. Elke week mag er een kaarsje meer branden. Deze week mag alleen
het eerste lichtje branden : het lichtje van Sinterklaas.
We luisterden naar het
verhaal van Zotte Klaas en Zwarte Miet.
Over
twee muisjes die ontdekken dat vreemde bezoekers allerlei cadeautjes komen
brengen
Net zoals in het
verhaal had juf wortels en rare witte knollen mee : het waren rapen. Het paard
van Sint eet dit ook heel graag. We vertelden eerst hoe alles eruit zag en
daarna mochten we proeven. Maar niet iedereen vond het even lekker hoor!!!!
Aan de werktafel
werkten we verder aan ons Sinterklaaswerkje, mochten we zelf een Zwarte Piet
muts ontwerpen, hebben we geknipt en gekleefd : wat hoort in de juiste rij, ...
Donderdagavond hebben we ons schoentje gezet
en ja hoor
deze morgen was de verrassing helemaal
compleet toen de Sint ook voor de klas speelgoed had gebracht.
Eerst kijken wat er allemaal was en
dan spelen
We zitten nog volop in de Sinterklaassfeer en
toch moeten we volgende week reeds starten met het BP Kerstmis.
Maandag wordt een overgangsdag : vertellen
over het Sinterklaasweekend en het gekregen speelgoed om dan stilletjes aan
over te gaan naar ons kerstthema:
Volgende week is het oudercontact. Mag ik vragen om de kinderen niet mee te brengen naar de klas. Ieder oudercontact duurt 10 minuten, gelieve daar rekening mee te houden.
Hiep, hiep, hoera voor... Oscar !!!
Onze flinke knuffelvriend is 3 jaar geworden !!! Hij genoot met volle
teugen van alle aandacht en zijn feest.
Proficiat Oscar en een prettig feestweekend! Dikke zoen van alle vriendjes en een knuffel
van mij.
In de klas zijn wij volop aan het praten
over de Sint en zijn zotte helper Zwarte Piet. Bovendien is de zak van Zwarte Piet er niet
om stoute kindjes in te stoppen maar dient hij alleen om geschenkjes in te
steken !!! Gelukkig maar...
Volgende week hebben wij een erebezoek van
de Sint en de Zwarte Piet op onze school op woensdag 3 december. Spannende hé.
Sommige kleuters kunnen bang zijn van de
Sint of Zwarte Piet. Ik speel dagelijks
poppenspel in de klas over hen. Ik
benadruk vooral de zotte Zwarte Piet die allerlei dingen uithaalt. (hij springt over de hoofdjes van de
kleuters, hij zegt de naam van de kleuters verkeerd, ...) Op die manier bekijken de kleuters Zwarte
Piet helemaal anders en zal het een echt feest worden op 3 december!
Wij hebben vrijdag ons schoentje nog niet
kunnen zetten, dit halen we volgende week zeker in !!!
Toen we maandag in de
klas kwamen was die versierd met sintmateriaal en vlaggetjes. Er hing een grote
praatplaat van Sinterklaas aan de muur waarover we vertelden.
Juf had ook gekke
kleren mee : rare mutsen met pluimen, wijde broeken, een rode mantel, witte
handschoenen, een rare rode hoed,
Al vlug zagen we dat
het sint en pietenkleren waren . Die mogen we gebruiken in onze bewegingshoek
die voor twee weekjes omgetoverd wordt in een Sinterklaashoek.
Aan de werktafel
knutselden we deze week vnl aan onze Zwarte Piet en de peuters aan hun
stokpaardje.
Hierbij kwamen
verschillende technieken aan bod.
We mochten
verhaalplaatjes in de juiste volgorde leggen en de peuters schilderden nog een
Zwarte Piet.
we leerden een vingerversje :
Elke ochtend kwamen
we samen in de zaal om te luisteren hoe het verloopt met de pakjespiet voor de
Zilverbergschool die de boot gemist heeft.
Hij is met de fiets
vertrokken en hopelijk komt hij op tijd aan afwachten maar!!!
We luisterden naar het verhaal De mijter
van Jules
Jules maakt een nieuwe
mijter voor de Sint. En kijk eens: de volgende
dag heeft Sint hem al op!
Volgende week
vertellen we verder over de Sint en tellen we ongeduldig af naar het bezoek van
de Sint op woensdag hopelijk met de pakjespiet erbij.
We mogen allemaal een
schoentje ( of pantoffeltje) meebrengen want donderdag plaatsen we allemaal onze schoen wie weet ligt
er de volgende dag wel iets lekkers in.
Ons nieuw
thema:Hopsabees is na een weekje
bewegen al weer voorbij.
We gingen samen aan de slag met het figuurtje
Hopsabees om te bewegen.
De kinderen konden
sparen met hun beloningskaart.Wanneer
ze hun oefening goed deden mochten ze een gezichtje kleuren.
We gingen rollen,
springen, lopen, duwen, trekken, en dat allemaal met leuke oefeningen samen
met de andere kleuters.
Elke kleuter
knutselde ook een hopsabees in elkaar.
We hadden in de
klas ook speciale poppen en een grote dobbelsteen waarop we de sluitingen
konden oefenen zoals: ritsen, velcro, gewone knopen, drukknopen, riemen,
veters, ..
We gaven ook extra
aandacht aan het aandoen en dichtdoen van onze jassen.
We deden ook samen
een kookactiviteit waar we een gezond lekker, tussendoortje maakten met platte
kaas, speculoos en druiven.
We leerden ook hoe
we tot rust kunnen komen, door een lekkere massage te krijgen van een vriendje
van de klas.
De komende 2 weken werken we rond het thema de smaken van de
Sint.
We hebben er een weekje "hopsabees" op zitten! Een week van werken rond grove motoriek en fijne motoriek. Rond lichaamsschema en zelfredzaamheid.
We ontdekten dat we al heel wat kunnen en oefenden extra op wat nog niet goed lukt zoals: ritsen sluiten en schoenveters knopen.
We knutselden een eigen "hopsabees" waarbij de kleuters van het derde kleuter hielpen met de kleuters van het tweede kleuter bij het vouwen van "triptrap" benen en armen.
Dorien was jarig en dat hebben we uitbundig gevierd.
We werden ook nog geconfronteerd met een groot probleem op school: pakjes Piet heeft de boot gemist en is nog in Spanje! Iedereen moest helpen denken aan oplossingen om Zwarte Piet tijdig op de Zilverberg te krijgen...
Vrijdag hoorden we dat hij ondertussen vertrokken is met de fiets. We hopen allemaal dat hij op tijd is voor ons Sinterklaasfeest!! Het worden nog spannende weken!
Deze week kregen we heel wat opdrachten van Hopsabees ! We oefenden op fijne en grove motoriek, we leerden ons lichaam beter kennen . Hopsabees had hele leuke oefeningen bedacht .
De kleuters mochten ook elkaars rug en voetjes masseren . We probeerden enkele relaxatie oefeningen uit .
De kleuters mochten vertellen waar ze goed in zijn ; er bleken heel wat getalenteerde kinderen in mijn klas te zitten !! Wat natuurlijk ook zo is !! De kinderen mochten een medaille maken voor zichzelf en mochten zich trots voorstellen aan de andere kleuters.
We knutselden een Hopsabees en leerden een liedje over ons gezicht .
Donderdag en vrijdag mochten we naar de zaal waar we belangrijk nieuws over de Sint vernamen ; de pakjespiet heeft zijn boot gemist en zit nu nog in Spanje met alle pakjes van de Zilverbergschool . Wat erg !!!! We hebben allerlei oplossingen bedacht en die worden nu doorgestuurd naar de pakjespiet !! Hopelijk komt alles in orde ....we houden jullie op de hoogte
Met veel tromgeroffel kan ik aankondigen dat het thema muziek voorbij is. We waren een echt orkest, met een dirigent. We leerden om luid of stil, traag of vlug te spelen op ons instrumenten. Sommige kleuters kregen niet genoeg van de instrumenten en anderen dansten in onze discohoek... Het was een vrolijke en swingende week!
Juffrouw Salena was ook een weekje bij ons in de klas. De kleuters en ik hebben heel erg genoten van die extra handen hulp. Dank u wel juffrouw Salena voor de leuke en enthousiaste activiteiten!
liedje:
Eén, twee,
drie, ik wil graag dansen. Dansen is zo fijn.
Eén,
twee, drie, wil jij ook dansen? Laat ons vrolijk zijn.
Eén,
twee, drie en hup en hop hop. Dansen is zo fijn.
Eén, twee,
drie en hup en hop hop. Laat ons vrolijk zijn
Donderdag gingen we met alle kinderen van de school naar de binnenzaal want er zijn grote problemen... Sinterklaas heeft veel Zwarte Pieten die hem helpen ... Maar hij heeft ook 1 pakjespiet voor de geschenkjes van de Zilverbergschool. Nu moet het toch lukken dat net die Zwarte Piet de boot heeft gemist naar België met al onze pakjes... Oei, oei, oei, ... We hebben samen bedacht hoe we de Pakjespiet kunnen helpen... Nu is de pakjespiet al vertrokken met de fiets uit Spanje en bijna aangevallen geweest door een stier... Als dat maar goed komt...
Wij gaan vrijdagavond ons schoentje zetten in de klas. Iedere kleuter mag zijn schoentje meebrengen met iets lekkers in voor het paard van Sinterklaas. (Gelieve de naam te vermelden op het schoentje) Als u thuis Sinterklaasboekjes hebt mag u dit altijd meegeven naar school. Wij vinden het heel leuk om er in te kijken of in te knippen.
Prettig weekend, groetjes Famke
Verhaal: De mijter van Jules
Jules maakt voor Sinterklaas een prachtige mijter. Die knutselt hij samen met papa. Mama helpt jules bij het schrijven van een brief voor Sinterklaas.
's Avonds zet jules zijn schoentje klaar voor de open haard. Hij stopt er een lekker wortel in voor het paard van de Sint. De brief krijgt ook een plaatsje samen met een flesje limonade. De Mijter is nu ook al af en jules legt hem er ook bij...
De volgende ochtend heeft Jules allerlei lekkers gekregen van Sinterklaas. Er staat ook superleuk speelgoed dat Jules kreeg van Sinterklaas. Hij wil zo graag met alles spelen maar Jules moet eerst naar school toe want daar komt de Sint ook op bezoek!
Kijk, daar zit Jules samen met zijn vriendjes uit de klas. De zwarte Pieten stelen de show met hun gekke kunstjes!
En dan komt ook Sinterklaas eraan. De Sint schud de Juf een hand.
En kijk eens goed, de Sint heeft een nieuwe mijter op zijn hoofd! Het is de mijter die Jules voor hem gemaakt heeft!
Deze
week werkten we rond het thema Daar zit muziek in!
Juf
had verschillende instrumenten mee en ook een muziektas.
We
vertelden over de instrumenten, hoe ze heten, hoe je ze moet bespelen en
natuurlijk hebben we er ook naar geluisterd en bespeeld.
Ook de
kls hadden vanalles mee van instrumenten waarvoor dank.
In
de klas mochten we experimenteren met de instrumenten maar al vlug stelden we
vast dat het moeilijk is om de instrumenten mooi samen te laten spelen. Ze
maakten de hele tijd ruzie.
Juf
had ook muziek mee waarop we hoorden dat de instrumenten ruzie maken. Amai,
onze oren.
Gelukkig
mochten we daarna luisteren naar een orkest die in harmonie speelde.
Aan
de werktafel mochten we kiezen of we een trommel of gitaar wilden maken.
Hieraan
werkten we bijna de ganse week.
We
trommelden met onze vuistjes op trommelmuziek. Het leuke was dat we onze
vuisten eerst in de verf mochten doppen.
We
luisterden naar het verhaal Jules wil muziek
Jules is met opa in de woonkamer. Opa luistert naar het nieuws
op de radio en Jules
luistert naar muziek. Dat gaat moeilijk samen... Ze draaien om de beurt
het geluid harder. Opa komt met een oplossing. Hij geeft aan Jules een hoofdtelefoon.
Maar dat blijkt echter ook niet te werken, want Jules begint heel luid mee
te zingen. Opa wil dat Jules stiller is, maar daar kan Jules niets aan
doen, want door de hoofdtelefoon hoort hij opa niet meer!
We
speelden een luisterspelletje : we zagen 4 instrumentjes liggen, juf had
dezelfde 4 verstopt achter de kast. Elk om beurt mochten we raden en tonen op
welk instrument juf speelde.
Ook een
begrippenspel kwam aan bod : leg de trommel in de muziekkoffer, leg de fluit
naast de koffer,
Onze
catechesemomentjes deze week hadden als thema
Waw, ik kan horen met mijn oren!
De
volgende 2 weken staan in het teken van de komst van Sinterklaas . Spannend
!!!!
We werkten het thema : 'op zolder' uit in onze klas ....we gingen op zoek naar de zolders op school en we vonden er 3.
De kleuters brachten enkele spulletjes mee, we ontdekten een koffer met cijferslot van de juf . We konden ons uitleven met verkleedkleren . We werkten met de doos vol gevoelens en hoorden een verhaal over bang zijn .De kleuters luisterden naar enkele sprookjes uit een heel oud sprookjesboek, ook de fabeltjeskrant kwam ter sprake.
De kleuters mochten schilderen met koffie en daarop een monodruk maken , ze maakten een halve illustratie weer heel met leuke resultaten . We hebben ook speelklei gemaakt waar de kleuters heel enthousiast over zijn . Ik had hun beloofd om het recept op de blog te plaatsen ; neem 1 tas maïzena, 1 tas water, 1/4 tas zout , een scheutje olie en een scheutje citroensap , alles roeren en opwarmen tot een dikke brei . Je kan nog enkele druppels etherische olie toevoegen met een lekker geurtje of een beetje verf .
Volgende week is ons thema Hopsakees : bewegen , zelfredzaamheid , het lichaam.......
Woensdag
mochten we Nina verwelkomen in onze klas.
Heel
flink stapte ze met de andere kleuters mee naar binnen.
Ook
in klas voelde ze zich onmiddellijk thuis en speelde met alle vriendjes.
Woensdag
stonden er paddenstoelen in de kring.
We
bekeken het aantal stippen en leerden over veel en weinig stippen.
We
speelden een spelletje rond evenveel : met plasticine evenveel stippen op de
paddenstoel kleven als ernaast.
Donderdag
bracht juf champignons mee. We vertelden
over de steel en de hoed, over de helft en natuurlijk moesten we ook eens
proeven. We sneden alles in kleine stukjes om te bakken.
Njam,
njam, wat was dat lekker!!!
We
werkten onze plopmuts af : versieren met kleeffiguurtjes
Vrijdag
maakten we kabouterpudding.
In
de namiddag was het dan zover : ons kabouterfeest.
We
kregen onze plopmuts op, de kaboutermeisjes rode wangetjes en de
kabouterjongens een stoppelbaard.
We
smulden van onze pudding en dansten er op los.
Klik
en geniet mee.
Volgende
week werken we een weekje rond het thema Daar zit muziek in.
Wie
thuis een muziekinstrumentje of iets anders heeft dat muziek maakt mag dit
gerust meebrengen naar de klas. Graag alles naamtekenen aub.
Hallo allemaal, we
werkten de voorbije weken rond het thema: de zolder.
Vele kleuters
brachten iets mee van op de zolder. Veel knuffels, beeldjes,een oud fototoestel, een poppenkastpop, een
oude valies, een slaapzak, Alvast bedankt voor de vele respons.
We hadden een oud
tekenboek die gescheurd was een we moesten zelf de andere kant erbij
tekenen.Voor de derde kleuterklas waren
het echte fotos die ze verder moesten tekenen.
We maakten met
koffie een oud blad, en tekenden erop met zwarte stift en houtskool.We maakten ook een oud kader met spaghetti
voor er rond.
We leerden nieuwe
woorden samen stellen.Vb. een voetbal een
een schoen is samen een voetbalstoel.We
maakten ook natuurlijk gekke woorden die niet bestonden.Vb . een belstoel.
Ook gingen we op
zoek naar tegen stellingen.Het is niet
oud, maar .Het is niet groot maar .
De kleuters vonden
dit leuk om te doen. De kinderen van de derde kleuterklas mochten daar ook een
zelfstandige oefening mee maken.
We leerden ook
liedjes en versjes uit de oude doos. Op een grote paddenstoel, Al die
willen te kaperen varen.Naar bed
naar bed zei duimelot, . ( deze liedjes en versjes vind je tegen de
kerstvakantie terug in het liedjes en versjes boek.
Volgende week gaan
we lekker sportief doen met het thema Hopsabees.
Wij hadden heel wat te te beleven deze
week. Wij zijn echte kabouters geworden, we maakten kabouterpap en opgesmuld,
we hebben gefeest en gedanst. Kijk maar
mee naar de fotos!
Het nieuwe thema zal als muziek in de oren klinken: We dansen erop los. In dit thema gaat het om luisteren, reageren op geluid, geluid maken, Met muziek en dans maken we er een vrolijke week van. De kleuters mogen ervaringen met geluid opdoen met heel hun lichaam We zullen ritmespelletjes spelen met de muis en de olifant, we leren kijken naar een dirigent om stil of luid te spelen, we zullen samen zingen met Jules, op een ritme stappen op de trommel, Wij worden echte muzikanten! Juffrouw Sanella doet volgende week stage in onze klas en zal ook enkele activiteiten doen met de kleuters.
Ons thema "op zolder" werd een hele ontdekkingstocht! Wat is daar niet allemaal op te vinden? Spullen zoals een oude telefoon met draaischijf, een schatkist met mooie schelpen en keien, voorleesboeken, blikken doos, oude map, kerstgerief en zelfs mama's trouwkleed!! (met dank voor jullie medewerking ).
Onze poppenhoek veranderde in "zolder" waar de kleuters naar hartenlust konden spelen en ontdekken. We konden met een kaartspel spelen en puzzels van vroeger. Er waren ook prentjes waarvan we eerst niet wisten wat we ermee moesten doen, maar dan ontdekten we dat we er mee konden rijmen en nieuwe woorden samenstellen.
Juf bracht gescheurde tekeningen mee die we konden vervolledigen. We leerden hoe je een tekening kunt "oud" maken door het blad met koffie te beschilderen.
Vorige vrijdag gingen we met z'n allen naar de kerk voor de herdenking van 11 november.
Er waren ook nog jarige vriendjes: Henri en Axelle op dezelfde dag en Louise!
Volgende week werken we rond het thema "hopsabees".
Onze eerste kabouterweek zijn we gestart met het waarnemen van
grote vertelplaten en het bekijken van het herfstmateriaal dat de kls mee
hadden. Helaas konden we Nina niet
verwelkomen in ons klasje. Door ziekte zal ze een weekje later starten. We kijken
er alvast naar uit.
We werkten deze week vnl aan ons herfsttafereel.
We schilderden een steel voor onze grote paddenstoel, daarna de
hoed.
We werkten onze paddenstoel af met stippen : de oudste kleefden stippen,
de peuters mochten stipjes stempelen.
We schilderden onze grote doos in allemaal herfstkleurtjes.
We knipten en kleefden 3 of 4 paddenstoelen van klein naar
groot.
We luisterden naar het verhaal : Jules in het bos.
Jules vraagt aan opa om samen te gaan wandelen in het bos.
Met regenjas en laarzen aan
natuurlijk! Hond mag ook mee. In de lucht hangen echter donkere regen-
wolken... zou het gaan regenen? Plots voelt Jules een tik op zijn
hoofd.
AU! "Dat was geen regendruppel", zegt opa. Er viel een eikel op je
hoofd'.
Dan begint het heel hard te waaien en opent opa de paraplu.
Het regent immers eikels en blaadjes.
Het hoogtepunt was natuurlijk onze uitstap naar het bos. We hadden
er allemaal veel zin in en het werd een leuke voormiddag.
We hebben
veel takjes verzameld die we gaan gebruiken voor ons herfsttafereel. We zagen ook de bolsters
van kastanjes, helaas waren de kastanjes nergens te bespeuren. Allemaal
opgegeten door de diertjes zeker!!!
Samen met juf zongen we het lied :
Volgende week vertellen we verder over de kabouters en
paddenstoelen en sluiten we ons thema af met een heus kabouterfeest op
vrijdagnamiddag.
Deze week hebben wij volop genoten van de herfst. We zijn maandag naar het bos geweest, de kleuters hebben zich enorm geamuseerd. We zijn op zoek geweest naar kabouters, paddestoelen, blaadjes, vruchten,... We hebben de herfst geroken, de geluiden van het bos gehoord en veel gezien. Het was prachtig weer en de sfeer kon niet meer stuk. Volgende week gaan we nog verder werken rond het thema kabouters en paddestoelen.
Ik klauter, zei de kabouter, op mijn paddestoeltje, en trek een REUZEgek smoeltje !
De kinderen van KL3 beleefden een gezellige namiddag in het Woon-en Zorgcentrum De Zilverberg. Samen met de bewoners in de leefgroepen mochten ze een gezelschapspel met dobbelstenen spelen. Tijdens de pauze werden ze getrakteerd op fruitsap en gebak! De kleuters kijken al uit naar een volgend bezoekje!
Vandaag is er een nieuwe meid in onze klas gestart: Laura. Ik denk
dat ze zich goed amuseerde, kijk maar mee naar de foto's!
Zou het mogelijk zijn om een (groot) deksel van een schoendoos mee te
brengen naar de klas? (Gelieve te
naamtekenen)
Woensdag 5 november maken we een uitstap naar het bos, samen met de kleuters van juf Sabien. De kleuters mogen die dag hun laarsjes aandoen om naar de klas te komen. We kijken er al naar uit !!! (Bij heel slecht weer gaat de uitstap helaas niet door)
Bij het thema 'HERFST' legden we vooral de nadruk op wiskundige en zintuiglijke activiteiten . We gingen met de andere combi-klassen op stap en konden zo de herfst waarnemen; paddestoelen , de mooie kleuren van de herfst, de geur van bladeren, het prikken van de bolsters ....
In de klas mochten de kleuters sorteren , reeksen aanvullen , roosters maken, prenten inkleuren en verknippen , woordstukjes klappen en invullen.
We lieten ons inspireren door Hundertwasser en maakten een 'kunstwerk' . De kleuters mochten ook nog een kriebelbeest knutselen en proeven van ons zelfgemaakte notenkaas ....
Ons volgend thema is : OP ZOLDER , kleuters mogen 'spulletjes' meebrengen ( kan van alles zijn; oude spullen, afgedankte spullen.......)
De laatste twee weken werkten we rond het thema herfst en het weer.
De kleuters brachten leerrijk materiaal mee, waarvoor dank! We gingen zelf ook op stap om te ontdekken wat er in de natuur gebeurt tijdens de herfst. en zo konden we zelf aan de slag in de klas: herfstbladeren kleuren om de klas een herfstkleedje te geven, wolken namaken. Materialen werden gesorteerd, we proefden van de noten en maakten lekkere notenkaas!
We ontdekten hoe de kunstenaar Hundertwasser mooie , kleurrijke werken maakte en deden dit zelf na.
En het grootste nieuws van de voorbije week: Axelle werd grote zus van Mathis!
Na de vakantie werken we rond het thema : "de zolder". Heb je thuis of bij opa en oma materiaal dat we hier rond kunnen gebruiken om de klas "aan te kleden" of om mee te spelen of... mag je dat gerust (genaamtekend) meegeven.
Annabel is jarig in de herfstvakantie en we hebben dit vandaag gevierd in de klas. Lang zal ze leven, lang zal ze leven, ..... in de gloria ..... hip hip hip, Hoera!
Het thema: de
herfstis ondertussen voorbij en we kunnen allemaal genieten van een
deugddoende vakantie.Maar eerst geven
we nog een verslagje, wat we allemaal in de klas de afgelopen 14 dagen hebben
gedaan.
We verzamelden
herfstmaterialen en gingen deze waarnemen:naar kleur, naar eetbaar, niet eetbaar, prikken of niet prikken,ruw, glad.
We gingen ook op
zoek naar de herfstkleuren, daarmee maakten we onze knutselwerkjes.
De 2de
kleuterklas maakten afdrukken van herfstbladeren.
We schilderden een
herfstschilderij.Met verschillende
herfstmaterialen gingen we aan de slag om een herfstbeestje te maken.
We gingen wandelen
rond de school op zoek naar kriebelbeestjes, af en toe vonden we er ook tussen
het herfstmateriaal in de klas.
De mama van Rayana
maakte een lekkere herfsttaart.Dank je
wel daarvoor, en het heeft ons lekker gesmaakt!
We gingen aan de
slag met de weegschaal om noten te wegen.Wat is het lichtst, wat het zwaarst?Hoe konden we de emmers evenveel laten wegen?
We deden ook
enkele kookactiviteiten.We maakten
notenkaas in de klas en pompoensoep.
En we hadden dit
thema ook drie jarigen in de klas.Rayana, Noor en Annabel.Proficiat meisjes!
De gezonde fruitweken zijn reeds voorbij. We hebben ons goed geamuseerd en vooral veel gegeten! We hebben met een heerlijke appelmoes het thema afgesloten. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat de kleuters vanaf nu geen fruit meer moeten eten!!! Want fruit is heel ... (vraag het maar aan je kleuter).
De kleuters kunnen al heel veel. De voorbije maanden hebben we gewerkt rond het zelfstandig aandoen van hun jas: hocus, pous, pas, ik wou dat je jasje aan was, ... . Heel veel kleuters slagen er al in om zelfstandig hun mouwen uit hun jasje te trekken en hun jas aan te doen. Er zijn al enkele kleuters die hun jas kunnen dicht ritsten. Is het mogelijk om eens te kijken of het haakje om hun jas op te hangen nog goed en groot genoeg is. Op die manier hangen ze hun jas zelfstandig aan de kapstok. Probeer dit allemaal thuis zoveel mogelijk te ondersteunen en te stimuleren. Dit kan s morgens weeral wat tijd besparen!!!
Langzaam, bijna ongemerkt verkleurt het bos, van groen naar geel, van rood naar bruin. De bomen dekken de grond met bladeren toe. Die veranderingen zie je, voel je en ruik je overal. Tijdens de mooie herfstdagen zullen we er van profiteren om de herfst op te snuiven. Na de vakantie gaan we samen met de klas van juffrouw Sabien naar het bos. We zullen blaadjes, takjes, kastanjes, verzamelen om mee te spelen in klas. Maar wij zullen vooral praten over paddestoelen en hun inwoners, de kabouters.
Na de vakantie komt er een nieuwe flinke meid naar onze klas, Laura. Wij wensen haar heel veel plezier toe en een vlotte start !
Prettige herfstvakantie aan iedereen! Groetjes, Famke
We zijn onze week
gestart met het vieren van de verjaardag van Basiel. De hele dag mocht hij op
de verjaardagsstoel zitten en genieten van zijn feest.
(fotos zie eerder
blogartikel)
De rest van de week werkten
we verder aan onze grote fruitmand, we krasten met gele wasco op de banaan om
daarna te overschilderen met ecoline, we stempelden bolletjes voor de
druiventros,
Juf vertelde het
verhaal van 2 muisjes die een appel uit een grote fruitschaal willen. De
begrippen trekken en duwen kwamen hier aan bod.
Daarna mochten we appeltjes schilderen
(oefening op vormgeving : gesloten vorm kunnen schilderen)
We hebben ook appelmoes gemaakt en natuurlijk
gegeten lekker !!!!!!
Tenslotte mochten we 3 appels in de juiste
volgorde leggen : van appel tot klokhuis.
Eerst deden we dit samen met grote prenten in
de kring, daarna mochten we zelf knippen en kleven.
Vandaag hebben we alles afgewerkt en
verzameld in onze werkjestas.
Na de vakantie verwelkomen we een nieuw
vriendje in de klas : Nina.
Ik wens allen een
prettig verlof en geniet ervan samen met je kleine kapoen.
Thema na de vakantie
:
herfst : kabouters
en paddenstoelen
Wie in de vakantie
naar het bos gaat mag gerust herfstmateriaal meebrengen.
Deze week hebben
we rond de appel gewerkt. We
hebben de appel van heel dichtbij bekeken en geproefd. We
zijn de week begonnen met een uitstap naar de boomgaard. De kleuters vonden het heel leuk,
alles wasaanwezig: mooi weer,
een toffe busrit, duizenden appels, Kijk maar mee naar de fotos
van watwe allemaal hebben uitgespookt! (U kunt
ook eens kijken naar de fotos van juf Sabien)
Deze
week was er ook een andere juf in onze klas; juffrouw Sanela. Ze komt eens kijken hoe het eraan toe
gaat in onze klas... De
kleutersgenieten van de extra
juf en de extra aandacht!
Appeltje groen, ik geef je een zoen... Appeltje geel, ik laat je heel. Appeltje rood, sapperloot!!! Hap en hop, ik eet je op
De voorbije weken werkten we het thema 'kijk in mijn wijk uit' . We hadden heel wat te doen en deze keer niet alleen in onze klas maar ook heel veel te beleven op de speelplaats . We gingen wandelen in de buurt van de school, we schilderden ons huis nadat we een kijkje namen op Google eart . We knutselden een straat en verkeersbordjes ., we schilderden auto's ....
De kleuters mochten een verkeersparcour afleggen en ook een behendigheidsparcour afleggen . We maakten kennis met Johny die ons heel veel kon vertellen hoe het is om blind te zijn . We bekeken een filmpje waarin we leerden hoe we blinde mensen kunnen helpen in het verkeer .
De filmpjes van Aya vielen in de smaak en zo leerden de kleuters heel wat bij over het verkeer en veiligheid .
Het hoogtepunt van de week was op vrijdag , we mochten de politieauto's verkennen , ons verkleden in politieman of vrouw ,we zagen het werk van de politiehond, we mochten zelf blussen bij de brandweer !
Volgend thema : de herfst , de kleuters mogen herfstmaterialen meebrengen
Onze twee weken over het verkeer zijn voorbij.
De kleuters hebben heel wat bijgeleerd en waren heel enthousiast. Vrijdag
was het superleuk: een brandweerwagen, politiewagen en een politieman met hond kwam
naar onze speelplaats. We mochten de wagens eens van heel
dichtbij bekijken, en de sirenes klinken ook superluid! Sommige kleuters
waren heel nieuwsgierig en enthousiast andere kleuters zochten hun
toevlucht dicht bij de juf. Om de twee klassen goed in de gaten te
kunnen houden heeft enkel juf Sabien fotos getrokken. Gelieve bij
haar artikel te gaan kijken Alle kleuters waren onder de indruk en het was heel
leuk!!! Alvast bedankt aan de vriendelijke mensen van de brandweer en
de politie!
Léonie is drie jaar geworden en dit moesten we natuurlijk vieren! Ze was al de hele week aan het aftellen hoeveel keer ze nog moest slapen... En vrijdag was het eindelijk zo ver... Kijk maar mee naar de fotos. Gelukkige verjaardag Léonie !!!
Dit weekend is het 'de Vlaemsche Kermis wandeling' georganiseerd door de ouderraad. Zou het mogelijk zijn om het fluojasje aan te doen. Op die manier ben je veel beter zichtbaar in het verkeer tijdens de wandeling.
Volgende week starten we met een nieuw thema: fruit. Zou het mogelijk zijn om op maandag een stuk fruit mee te geven met uw kleuter? Het moet niet in stukjes gesneden zijn, wij gaan dan een korte waarneming doen en een heerlijke fruitsla maken!
Op dinsdag (14/10) maken we een uitstap naar de
boomgaard. De kleuters mogen die dag hun
laarsjes (of speelschoenen) aandoen
om naar de klas te komen. Gelieve de
gewone schoentjes in een genaamtekende zak mee te geven naar school.
(Bij heel slecht
weer gaat de uitstap helaas niet door)
Het thema: "mijn wijk" is ondertussen terug afgelopen. We hebben heel
veel gedaan. Vandaar ook dat er veel foto's zijn.
We zijn op stap geweest in de wijk van de Zilverberg, we zagen er veel
verschillende huizen, bomen, noten, mensen, een rotonde, auto's, voetpad,
zebrapad, een vluchtheuvel.
We hebben ook eens aan elkaar verteld hoe ons huis eruit ziet, vanbuiten maar
ook vanbinnen. Daarna probeerden we ook eens ons huis te schilderen.
Er werd een kijktafel opgebouwd door de kinderen in de klas.Eerst de wegen, dan de voertuigen , de
voetgangers, de bomen, de regenworm,
de tweede kleuterklas maakte ook een verkeersbord, want we
leerden ook wat de borden willen zeggen langs de straat.
De derde kleuterklas maakte een straat met voertuigen op.
In de tweede week kwam er een mijnheer vertellen die blind is.Hij vertelde ons waar we moeten opletten om
het de blinden gemakkelijker te maken langs de weg.
We reden ook met onze fiets op een echt fietsparcour. Af en
toe werd er wel eens door het rood gereden, of reden we door een straat waar we
niet in mochten. Maar gelukkig hadden we de agenten die ons wat hielpen met
alle verkeersregels.
Van de papa van Louis -Philippe kregen we ook een paar go-cars, waarmee de
kinderen mochten rijden. (dank je wel hiervoor!)
Op het einde van de week kwam de brandweer om zijn brandweerwagen te tonen, en
de kinderen mochten ook echt met de waterslang spuiten.
De politie toonde wat hun honden allemaal kunnen en we mochten ook eens in een
echte politieauto plaatsnemen.
Het was een leuke week en hopelijk kunnen we nu wat veiliger
op weg in de wijk.
Volgende
week mogen de kinderen herfstmateriaal meebrengen naar de klas, want dan leren
we over de wind en de herfst.
De afgelopen twee weken namen we "een kijk in onze wijk" en dat kan je heel breed opvatten...
We gingen op stap om te zien wat en wie er te zien is op straat. Het werd een serieuze ontdekkingstocht: huizen, winkels, voertuigen, mensen, dieren, verkeersborden en andere pictogrammen...
We hebben ons eigen huis geschilderd en een stratenplan gemaakt.
de politie had een verkeersparcours uitgezet op de speelplaats en dat mochten we uitproberen: de verkeersborden en -lichten respecteren, de juiste richting gebruiken op een rotonde, noem maar op. Helemaal niet eenvoudig maar wel heel leerrijk.
We leerden nieuwe moeilijke woordjes zoals: stoeprand, vluchtheuvel, rotonde...
Vandaag was een speciale dag: we kregen bezoek op school van de politie met verschillende van hun voertuigen en zelfs een politiehond!
Ook de brandweer was er met een wagen. We kregen uitleg en mochten ook eens zelf spuiten!
Geniet maar mee met de foto's...
Volgende week leren we over de herfst met de vele vruchten en blaadjes... Heb je materiaal om de klas te verrijken dan mag je die zeker meebrengen (kastanjes, noten...)
De vriendjes van het eerste kleuter mogen om de 2 weken exploreren met verf, schuim, en hun handen en vingertjes om op die manier hun lichaam en ogen goed voor te bereiden op het latere leren schrijven. Dit keer was de gele verf de kaas en mochten de vingertjes rondjes ( gaatjes) tekenen in de verf.Piep piep, zei de muis!
Zeer blij vertrokken de kinderen van 3A met de schoolbus naar het zwembad De Krekel in Izegem. Het omkleden verliep nog een beetje moeizaam , maar we waren toch om 10u met z'n allen in het water! We speelden vrij met de moussebuizen en deden ook enkele oefeningen aan de hand van prenten. Kijk maar mee:
Deze week hoorden we enkele keren loeiende sirenes in onze klas. Het was superleuk om al het mooie materiaal te bekijken die de trotse kleuters meebrachten. De zon was ook aanwezig dus we fietsten enkele kilometers op de speelplaats! We hebben heel veel geknutseld en enkele filmpjes bekeken van 'brandweerman Sam'. De kleuters waren HEEL enthousiast !!! Volgende week gaan we meer de verkeersveiligheid bestuderen. We zullen het verkeer en de politie eens onder de loep nemen... Op vrijdag komen er enkele voertuigen van de veiligheidsdiensten naar onze school, ik kijk er alvast naar uit !!! Wie spullen van de politie heeft mag die zeker (genaamtekend) meegeven naar school.
WISTJEDATJE: De ouderraad van onze school doet nu en dan eens onverwachte controles op de speelplaats voor de fluojasjes. Als je vaak op de controlemomenten je fluojasje aanhebt kan je een leuke prijs winnen en een prachtige stempel van Sam de verkeersslang!!!
Vergeet jullie niet in te schrijven voor de superleuke 'Vlaemsche Kermis wandeling'. Ik kom zeker af !
Ons tweede thema van dit schooljaar was flessen ! Voor de juffen was dit ook een heel nieuw belangstellingspunt, we ontdekten heel veel .......van bekijken en vergelijken van flessen , woordkaarten aangebracht met de volgende woorden ( misschien hebben jullie deze woorden al gehoord bij jullie kleuter ); doorzichtig, ondoorzichtig, knijpfles, breekbaar , onbreekbaar, vol, halfvol, leeg...
kleuters konden heel veel ontdekken aan de watertafel en zandtafel en konden vergelijken naar inhoud toe . We knutselden allemaal iets anders met flessen ; panters, vliegtuigen, hondjes, paarden,taarten .... kleuters mochten schilderen met flessen, verf spuiten, tekenden een fles en mochten die versieren . We hebben 3 op een rij gespeeld met een zelfgemaakt spel met doppen . we deden een wedstrijdje 'doppen op de fles draaien' , we verkenden de school op zoek naar recyclagebakken en leerden zo dat niet alle flessen in dezelfde vuilbak mogen .
Het was een leuk thema, volgende week is het nieuwe 'kijk in mijn wijk ' met het accent op veiligheid , verkeer !!
We werkten de voorbije twee weken rond het thema flessen. Alvast dank voor de vele flessen die bij ons in de klas zijn terecht gekomen. We hebben hiermee heel veel kunnn doen. We gingen flessen sorteren op grootte, op inhoud, ...., We gingen ook eens testen hoeveel kleine flessen er in een grote fles kunnen. De kinderen konden dit ook nog eens verder ontdekken in de waterbak en de zandtafel. we gingen flessen bekleven en beschilderen en maakten er echte flessenmonsters van. Wist je dat je met flessen ook muziek kunt maken? We deden een wedstrijdje: wie het eerst de deksels op de flessen kan draaien?.... We gingen aan de slag met spuitflessen en verf. We gingen ook eens bekijken wat er met de flessen gebeurd als ze in de vuilbak of glascontainer terecht komen. We leerden een liedje aan over sorteren en afval. Er was ook een heuse bowling bij ons in de klas.
De kleuters brachten heel veel materiaal mee (waarvoor dank!) waarmee we enorm veel konden ontdekken en leren.
Eerst en vooral werden al die flessen vergeleken: groot, klein... ongelooflijk hoeveel formaten flessen er bestaan!! Het materiaal waaruit ze gemaakt waren en denkend aan het milieu : waar doe je de fles als ze niet meer bruikbaar is? De glasbol, de PMD zak,...
We ontdekten dat niet alle flessen iets bevatten dat drinkbaar is: onderhoudsprodukten, shampoo, gevaarlijke produkten,...
Niet alle flessen gebruik je om gewoon mee te gieten maar er bestaan knijpflessen zoals bij de ketchup, pompflessen zoals bij de zeep en verstuivers!
Natuurlijk hebben we al die flessen gebruikt om leuke dingen mee te doen: inhouden vergelijken door het aantal bekers water te tellen die in de fles kunnen. Dit leidde enkele keren tot verrassende resultaten!
We hebben gestempeld met de flessen, tekeningen gemaakt met de dopjes als vorm, geknutseld... Het bleef maar boeien!
Tussenin hebben we ook van het prachtige weer genoten en zijn we naar het speeltuintje gegaan. Het eerste leerjaar kwam nog eens een namiddagje spelen en we hadden de afgelopen twee weken drie jarigen: Evy, Talia en Achille.
Volgende week beginnen we een nieuw thema: "Kijk in mijn wijk", over de straat en het verkeer.
Vanaf volgende week starten we het thema
"verkeer".
Doordat veel ouders hun kind met de auto naar school brengen ontstaan rondom
veel scholen drukke en chaotische situaties. Daarom is een goed beleid rond
verkeer ook nodig.
Voor het herkenbaarder maken van de schoolomgeving ontwikkelde de Vlaamse
Voetgangersbeweging samen met de firma Wolters het Octopusbaken
(Octopuspaal). Met zijn felle kleuren maakt hij schoolomgevingen beter
herkenbaar.
Peuters begeven zich over het algemeen in gezelschap in het verkeer. Toch gebeurt het weleens dat ze door allerlei misverstanden alleen op straat terechtkomen. Daarom moet er zo snel mogelijk op het gevaar van het verkeer gewezen worden. Dit doen we vooral door de kleuters attent te maken op wat het verkeer inhoudt, wat het betekent om als voetganger in het verkeer te functioneren. Tijdens dit thema schenken we vooral aandacht aan de zwakke verkeersgebruiker en zijn alertheid.
Volgende week zullen wij vooral praten over 'de brandweer'. Hebt u thuis spullen over de brandweer (kledij, brandweerwagen, prenten, kleuterboek, ...) dan mag u die zeker meegeven naar de klas. Gelieve alles te naamtekenen!
De kleuters mogen volgende week hun eigen fietsje meebrengen naar school!!! Gelieve de naam van uw kleuter en de klas (1kl b) ergens te vermelden op de fiets. De fietsjes mag u in de binnenzaal zetten. Hebt u thuis een eierdoos dan mag u die ook meegeven met je kapoen.
Op vrijdag zijn we met alle kleuterklassen samen gekomen om het jaarthema 'ik blijf wakker voor vrede' op te starten. De kleuters hebben allemaal plechtig beloofd om een vredevol jaar te starten. Daarom kregen ze allemaal een heel mooi armbandje!!!
Op maandag
starten we onze week met een vertelronde. Leren luisteren naar elkaar is iets
dat niet zo evident is voor jonge kleuters maar het lukte reeds heel goed.
Deze
week versierden we onze ontdekdoos. Daarvoor mochten we schrijbelen met verf en
lijm. We maakten dan afdrukken met lange stroken.
Nu nog
gaatjes prikken, de doos vullen en klaar!!!
Verder
kleurden we een piratenmasker, schilderden onze verrekijker voor erbij,
oefenden we de snippertechniek, speelden we een associatiespelletje en mochten
we knippen en kleven : wat hoort bij elkaar.
Elk om
beurt mochten we in een doos voelen en het gevraagde voorwerp eruit halen. Soms
probeerden we wel eens te piepen maar dat mocht niet.
Het
lukte van de meeste kleuters al heel goed.
Ook
ons TOV hoekje begint er al mooi uit te zien. Het grote fotohart is klaar en we
maakten een grote zonnebloem waarbij elke kleuter een bloemblaadje is.
Volgende
week starten we een nieuw thema : voertuigen : brandweer en politie
Dit
naar aanleiding van de veiligheidsweek van 6 tot 10 oktober.
Tijdens
de eerste week mogen de kls hun fietsje meebrengen naar school. Graag s
morgens in de zaal afzetten aub en naamtekenen.
Op maandag bracht
de juf een doos mee... met daarin parels om kettingen te
rijgen. Maar toen ze de doos opnam vielen alle parels op de grond!
Ze rolden over de vloer. Gelukkig hielpen de kindjes van ons klasje om ze
allemaal op te rapen en terug in de doos te leggen, maar de parels vielen
steeds weer op de grond. Toen we de doos omdraaiden zagen we dat er gaatjes
in de doos waren. En ook in de parels zaten gaatjes.
We gingen in de
klas op zoek naar andere gaatjes. We keken ook naar alle voorwerpen die
kindjes mee hadden met gaatjes .
We leerden een
versje :
Wiede
wiede waatjes,
Wij
zoeken gaatjes.
Gaatjes
zoeken vind ik fijn
k
vind ze snel, groot of klein.
In de klas
speelden we met allerlei speelgoed met gaatjes of we maakten er zelf gaatjes
in.
We hebben veel gewerkt deze week : We
kleurden en overschilderden een leeuwtje
en rolletje want we maken een brulleeuw,
versierden stroken voor onze ontdekdoos, stempelden en kleurden een
Jules voor onze rijgkaart,
juf vertelde het
boekje : een verhaal van een gaatje.
Een
speels kartonboek voor nieuwsgierige kinderen - Het is niet het gat in je broek, de krater van een
vulkaan of een gaatje in de kaas, maar wat is het dan wel? - Samen gingen we op zoek naar een geheimzinnig
gaatje, dat veel dichterbij is dan we denken .
En zo ontdekten we
dat er zelfs gaatjes in ons hoofdje zitten: neusgaatjes, mond en oren,
Volgende week
vertellen we nog een beetje verder over gaatjes
Maandag kwam ik in de klas binnen met een doos, maar er vielen allemaal parels uit. We moesten heel hard lachen. Telkens als ik de doos wou verzetten moesten we alle parels oprapen die eruit vielen. Sommige kleuters kwamen bijna niet meer bij van het lachen... Maar hoe kwam dat toch? Toen ontdekten we grote gaten in de doos... Het thema was begonnen, we zochten vanaf toen overal gaatjes... en we hebben er heel wat gevonden!!! Toen we nadachten over gaatjes in ons lichaam waren de kleuters heel creatief: mama heeft gaatjes voor de oorringen in haar oren en papa gaatjes in hun tanden! Jules was ook heel verdrietig want er zat een gaatje in zijn broek En we zijn op zoek moeten gaan om de sleutel van de klasdeur want die was ook al op slot, jammer genoeg kunnen we niet gluren door het sleutelgat van onze klas Gaatjes overal! Volgende week gaan we nog zeker door met dit leuke thema!!!
Ter herinnering:
-
Op vrijdag is er maar 1
speeltijd, u moet dan maar 1 stuk fruit of 1 koek meegeven die dag.
-
Hebt u al een foto
meegegeven van het gezin voor in ons TOF- hoekje?
De eerste twee schoolweken zitten er al op.
Iedere twee weken zetten we een verslagje op onze kleuterblog, zodat je samen
met je kleuter kan kijken wat we allemaal in de klas hebben gedaan."
Om de foto's te bekijken moet je klikken op de afbeelding in de tekst.
Het thema was: "dag allemaal".
We hebben kennis gemaakt met elkaar, met de klas en met de juf. We weten
ondertussen al waar onze kapstok is, waar ons vakje is om werkjes in te steken,
waar we in de rij moeten staan als de bel gaat, ...
We deden allerlei spelletjes in de kring. We leerden het onthaalliedje die
iedere morgen opnieuw gespeeld en gezongen wordt om elkaar te begroeten.
We hebben iedere dag een "kindje van de dag". Dit kindje mag dan deze
dag de eerste kiezen, de eerste vertellen, ...., en dit kindje mag ook voor
onze klaspop zorgen gedurende de hele tijd in de klas.
Onze klaspop heet: "charlotte".
We gingen al aan het werken om te schilderen en te kleuren van een kindje, en
de kleuters van de derde kleuterklas mochten al eens hun naam stempelen.
We hebben ook een naam voor onze klas gekozen: "de iedereen club". en
als groet gebruiken we een knuffel.
Volgende week
starten we een nieuw thema nl: FLESSEN.
Je kleuter mag gerust flessen meebrengen naar de klas.
Na een deugddoende vakantie zijn we weer gestart in onze combiklas ! De eerste weken zijn vooral belangrijk om elkaar te leren kennen en alle gewoontes en afspraken die er nodig zijn te maken . Er zijn heel wat afspraken nodig in een klas , speelplaats , eetzaal, turnzaal ...... maar het liep dit jaar bijzonder vlot ! Onze groep telt 19 kleuters , 11 meisjes en 8 jongens . De combinatie van 2e en 3e kleuter is echt heel leuk en boeiend . We proberen in onze groepen de nodige gradatie te stoppen zodat iedere kleuter optimaal kan ontwikkelen .
Wat deden we zoal deze eerste weken ; kennismaken via bvb. het babbelspel ( met heel veel vragen zoals ; wat is je lievelingskleur, wat eet je graag , wat maakt je blij ...) we leerden een liedje, een versje met afspraken , we keken naar schooltelevisie hoe het vroeger was, hoe het is als je school loopt in China en in Afrika . We hoorden verhalen , maakten muziek met instrumenten, de kleuters mochten vrij schilderen, een school tekenen en hun vriendjes erin kleven . We speelden ook enkele malen buiten en verkenden de school . De kleuters beleven veel plezier aan onze klaspapegaai die actief deelneemt aan onze activiteiten . We vierden de 5e verjaardag van Marcel !
Volgende week is ons thema : FLESSEN . De kleuters mogen allerlei flessen meebrengen !!!
Deze week stond het thema
zakken en tassen centraal.
We waren nieuwsgierig en
keken naar alle schooltasjes van alle kleuters. Hoe ze eruit zien, de kleur, de
grootte, welke sluiting ze allemaal hebben. We kwamen tot de conclusie dat er 4
verschillende soorten waren : ritsen, knoopjes, plakkertjes (velcro) en
touwtjes.
We keken ook in de schooltasjes : wat hoort
erin en wat niet?
Aan de werktafel versierden we
onze grote tas met bollen en rollen.
Deze tas zullen we geregeld
meekrijgen naar huis. Natuurlijk met al
onze kunstwerken in zodat mama en papa die ook thuis kunnen bewonderen.
Wisten jullie al dat onze
juf kan toveren? Ja, ze toverde telkens 1 iets weg uit de reistas van Jules.
Elk om beurt mocht iemand raden wat verdwenen was.
We speelden een sorteerspelletje:
alle grote dingen in de grote rugzak, alle kleine in de kleine rugzak van
Jules.
Daarna mochten de oudste kls
knippen en kleven
Tijdens onze
catechesemomentjes werken we rond het thema welkom.
Deze week hebben we ons
TOV-hoekje ingericht.
Volgende week zullen we
werken rond het belangstellingspunt gaatjes .
jonge kleuters prutsen graag in gaatjes of door het peuteren ontstaan er gaatjes. Ze zijn geboeid door allerlei gaten en gaatjes...in hun kledingstukken, in speelgoed, in hun lichaam,...
reden genoeg dus om rond dit thema te werken.
We knutselen een kijkdoos in de klas. Is het mogelijk om een schoendoos (tussenslag formaat) en een keukenrol mee te geven met uw kl.
Alvast bedankt
Ga gerust eens op zoek met
je kleuter en verras ons maandag met een leuk voorwerp met gaatjes. (graag naamtekenen aub)
Deze week zijn we begonnen aan ons nieuw thema:
"zakken en tassen". Op een morgen was Jules spoorloos
verdwenen, we zijn overal op zoek gegaan in de klas... Uiteindelijk
vonden we hem in een grote tas! We hebben ook al wat
geknutseld. Het is een hele aangename klas met vele flinke
kleuters. Na deze actieve week denk ik dat ze toch zullen genieten
van het weekend met wat extra rust!
liedje:
1, 2, 3, 4, 5, ... vriendjes in de klas, wat ben ik blij! Met mijn vriendjes dicht bij mij!
Volgende week beginnen we een heel nieuw en speciaal thema: 'gaatjes'. De definitie van een 'gaatje' voor volwassenen: een gat is een opening waar je iets door kan steken, kijken, kruipen, uitnemen en insteken. De essentie van gaatjes voor kleuters: een gat wekt nieuwsgierigheid op, geeft een geborgen gevoel. Kleuters maken graag gaatjes en steken ook graag dingen in gaatjes. We gaan een ontdekdoos maken tijdens thema en daar hebben we verschillende materialen voor nodig: een schoendoos en een huishoudrol. (de huishoudrol zou in de schoendoos moeten kunnen liggen). De kleuters mogen ook eens thuis op zoek gaan naar iets met een gaatje en meebrengen naar de klas. Gelieve alles te naamtekenen. Alvast bedankt!!!
Ziezo, ons eerste weekje in de eerste
kleuterklas zit er al op!
Soms waren er nog wat traantjes maar die werden snel gedroogd.
We zitten voorlopig met 16 sloebers in de klas : 12 eerste
kleuters en 4 peuters.
Nieuwsgierig naar onze avonturen?
We gingen op verkenning in de klas. We leerden de verschillende hoekjes kennen,
leerden enkele dagrituelen zoals ons goeiemorgenliedje, de weer- en
dagkalender, een toilettreintje leren vormen,...
Juf heeft van iedereen een foto genomen voor
onze aanwezigheidskalender.
we hebben ook al een beetje gewerkt : Jules gekleurd voor een hangertje aan de
schooltas, mijn eerste tekening gemaakt in de klas, een taart versierd voor de
verjaardagskalender in de klas,
We vierden op donderdag de verjaardag van Margo
: ze is 3 jaar geworden.
Hiep, hiep hoera.
We kleurden allemaal een kleine tekening op
een vlaggetje. Juf zal hiermee een verjaardagsslinger maken.
(Voor fotos zie ander artikel)
We leerden ook een versje. Na veel herhalen
in de klas zullen we het vlug kennen.
"
Met mijn tas en met mijn jas,
ga ik naar de kleuterklas.
Ik maak veel vriendjes groot en klein.
Jules zal er één van
zijn."
Dit en zo veel meer hebben we deze week allemaal gedaan!
Volgende week werken we verder het thema : " Naar school : zakken en
tassen "
De eerste week is reeds voorbij. Ik zag vele blije gezichtjes,
weinig traantjes, leuke momenten en soms wat vermoeidheid. We hebben al
geknutseld en natuurlijk al veel gespeeld!!! Het is een hele aangename
klas met vele flinke kleuters. Na deze actieve week denk ik dat ze
toch zullen genieten van het weekend met wat extra rust! Volgende week
starten we het thema: "zakken en tassen".
Voor de godsdienstmomenten werken we onder andere met de handleiding : TOV. We beginnen het godsdienstmoment met het liedje: 'Kijk eens hier, kijk eens daar'. We hebben ook samen een leuk hoekje ingericht. TOV'ke is een popje die samen met een kaarsje verschijnt tijdens het godsdienstmoment.
liedje: Kijk eens hier, kijk eens daar klap maar in je handen Kijk eens hier, kijk eens daar zwaai nu naar elkaar Kijk eens hier, kijk eens daar stamp maar met je voeten Kijk eens hier, kijk eens daar
Dans nu, dans nu maar
versje:
Met mijn tas en met mijn jas, ga ik naar de kleuterklas. Ik maak veel vriendjes, groot en klein, Jules zal er één van zijn!
Liedje:
Dag allemaal,
gegroet, hallo,
handen omhoog en dan doen we zo.
Eén hand vooruit, de andere erbij,
daarna klappen we vrolijk en blij !!!
Zou ik nog enkele afspraken mogen herhalen:
- Als
u reservekledij meegeeft naar school, gelieve die in een gesloten en
genaamtekende zak te steken.
- Koekjes
met chocolade zijn niet toegelaten op school.
- Gelieve afscheid te nemen van je kleuter aan de schoolpoort. Alvast bedankt !!! Groetjes, juf Famke
Onze eerste dagen op school zijn ondertussen al voorbij gevlogen.
De kleuters zijn de klas en de afspraken al iets gewoon aan het worden.
Waarschijnlijk ben je wel eens benieuwd naar jou kleuter. Als je op de foto klikt zie je alle foto's in de klas genomen de eerste dag van het nieuwe schooljaar.
Het schooljaar is
kleurrijk en sfeervol ingezet. Helaas
dachten sommige kleuters daar wat anders over.
Het eerste afscheid is vaak moeilijk maar dit zal steeds
verbeteren!!! Gelukkig maar!!! Velen hadden graag eens een vliegje geweest ... Vlieg maar eens
even mee in mijn kleuterklas vandaag.
We wensen alle nieuwkomertjes in de kleuterschool een fijne start toe en hopen dat jullie zich snel zullen thuisvoelen op de Zilverbergschool!
Indien vragen, aarzel niet om de kleuterjuf aan te spreken of een briefje in de schooltas te stoppen. Een goede communicatie en duidelijke afspraken zijn noodzakelijk voor een vlotte samenwerking.
Even herinneren !
- De school eindigt op woensdag om 11u30 ! - De school eindigt op vrijdag om 15u ! - TIP: Schrijf DE NAAM van je kindje op ALLE spulletjes zodat niets verloren raakt!
het schooljaar is weer voorbij gevlogen ! Ook de laatste weken hadden we nog heel veel te doen , er was de voetbalgekte en we konden natuurlijk ook genieten van het mooie weer . We leerden over de zee en andere landen, we mochten bellen blazen , picknicken ,fietsen ,in het zand spelen . We hadden een zomerwinkeltje in onze klas waar de kleuters ijsjes konden bestellen .
Bedankt voor het fijne schooljaar , de goede samenwerking en de vele attenties !!
Samen zijn we een
jaartje op reis geweest met onze klas.
Nu en dan kwamen er een paar reizigers bij, iedereen was welkom. We leerden op onze reis heel wat bij, hoe we
met elkaar omgaan, hoe we iets in elkaar moeten prutsen, ... Ik heb genoten van de reis met jullie,
tijdens het afscheid op het einde van de reis had ik het moeilijk. Maar de vele leuke reisverhalen blijven wel
in mijn hoofd. Dankuwel voor het leuke
jaar!!!
Dankuwel ouders,
voor de fijne samenwerking, voor de hele
lieve woorden en leuke attenties.
Donderdag mochten alle kleuters hun picknick meebrengen. Er was was verwarring want sommige kleuters dachten dat ze alleen picknickjes (de koekjes) moesten meebrengen... Het was heel gezellig op de speelplaats: lekker eten, sfeervolle muziek,... en de ouderraad zorgde voor een lekker ijsje! JOEPIE !!! Dank u wel, het heeft ons gesmaakt !!!
Deze week hebben we van enkele peuters hun verjaardag gevierd. Ze worden nu al 3 jaar! (Wat gaat de tijd snel, denken veel ouders waarschijnlijk...) Voor de peuters was het wel wat veel aandacht in één keer en sommige waren een beetje verlegen. Maar ze waren allemaal even trots op hun kroon en hun feest!!!
Roel heeft dit schooljaar een zusje gekregen: Noor. Noor (en haar mama) zijn woensdag op bezoek gekomen naar onze klas. We hadden nu 'Nore', 'Noor' en een '(baby)Noor' in de klas! De kleuters vonden het heel leuk... (Voor we het weten zit Noor ook al op de verjaardagstroon...) Kijk maar mee naar de foto's.
Bedankt voor het volgen van onze kleuterblog We hopen dat we met de teksten en foto's jullie het leven van je kindjes op school kunnen laten meebeleven. Bedankt voor de fijne reacties het voorbije schooljaar. De blog is het drukst bekeken geweest in de maand april !
Onze
laatste week in de peuterklas of eerste kleuterklas was vooral een feestweek.
Er
zijn 6 kleuters jarig in de vakantie dus dat moest zeker en vast gevierd
worden.
Alle
fotoreportages kwamen reeds deze week op de blog.
We
mochten deze week helpen poetsen met juf, speelden veel buiten en het
hoogtepunt was natuurlijk onze picknick op donderdagmiddag. Het werd een hele
gezellige bedoening, het was prachtig weer en de kleuters vonden het ook reuze
fijn. Dank aan de ouderraad die voor een verrassing zorgde : een lekker ijsje
als dessert.
Dit
was dus het laatste blogartikel van dit schooljaar.
Bij
deze wens ik jullie allen een prettig verlof toe.
Het
was fijn om jullie kleuter in de klas te hebben, we hebben samen heel veel
leuke momenten beleefd.
Dank
aan allen voor de lieve woorden en vele attenties.
Geluk met het weer en een zee van ruimte en speeltuigen voor de kinderen! Ze konden hun hartje ophalen en keerden ' s middags blij en tevreden terug naar school!
Vandaag was een grote dag voor de derde kleuterklas!
Eerst mochten ze op bezoek bij het eerste leerjaar en ondertussen bereidden de tweede kleuterklassen de receptie voor , voor na de uitreiking van de kleuterdiploma's.
Na de speeltijd verzamelden de derde kleuterklas, tweede kleuterklas en eerste leerjaar in de speelzaal voor het grote moment!
Maandag staan de derde kleuterklassertjes in de kijker! Ze ontvangen onder applaus van de juffen, de tweedekleuterklassers en het eerste leerjaar, hun kleuterschooldiploma met een aansluitende kinderreceptie in de overdekte speelzaal met fotoshoot!
Dus: voor deze speciale gelegenheid mag je kleuter maandag " extra uitgedost " naar school komen !!
Woensdag gaan we heel veel spelen op het kerelsplein te Roeselare. Laat je mooiste jurkjes , rokjes en bloesjes die dag in de kast en laat je kindje speelkleren aantrekken die tegen een stootje kunnen! Ook een paar stevige sandalen of sportschoenen zijn ideaal om te ravotten!
In hun tasje: een flesje water en een koek of stukje fruit
Enkel Willemijn en Eduard hadden wat pijn te verduren ( in de netels en over een draad gevallen) maar ze hielden zich sterk en speelden dapper verder! Het mooie weer,de ruime speeltuin en het uitnodigende landschap, bezorgden de kinderen heel wat plezier, actie en avontuur!
Dinsdag hebben we de verjaardag van Arend gevierd. Hij was heel enthousiast en zijn gezichtje glunderde de hele dag. De volgende dagen zullen we feest vieren voor alle jarigen van in de grote vakantie. Ons feestschema zit als volgt in elkaar: donderdag vieren we Matteo en vrijdag Flavie. Volgende week maandag Jens, dinsdag Elle en woensdag Roel.
De grootouders van Mathis brachten deze week een superleuk bezoek aan onze klas. Ze hadden een speciale gast meegebracht: Janneke de schildpad. De kleuters waren heel geïnteresseerd. Op dinsdagavond zijn we allemaal met de Belgische kleuren op onze wangen naar huis gegaan want we moesten supporteren voor de beste voetbalploeg van heel de wereld!!! En het heeft geholpen !!!
Dankzij de papa van Louis-Phillippe kunnen we beeldmateriaal van het kleuteroptreden van het schoolfeest op de blog plaatsen . Geniet van de sfeervolle foto's!