Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt!
Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
11-10-2015
Leuke bosdiertjes
Deze week hebben we vooral gesproken over de uil en de
slak. De kleuters kunnen er al veel over
vertellen. Wat ze eten, waar ze wonen,
hoe ze eruit zien
Vrijdag was het werelddierendag. We hebben een diertje in de klas gehad: Pluisje het konijn. De kleuters waren heel enthousiast en speelden heel stilletjes om het lieve konijntje niet bang te maken! In de namiddag mochten de kinderen een huisdier meebrengen naar de school. Wij zijn al deze dieren gaan bekijken op de speelplaats! Dat was natuurlijk superleuk!
Voor de godsdienstmomenten werken we onder andere met de handleiding : TOV. We beginnen het godsdienstmoment met het liedje: 'Kijk eens hier, kijk eens daar'. We hebben ook samen een leuk hoekje ingericht (kruisje uit klei gemaakt, een stoeltje voor Tov'ke, ...). TOV'ke is een popje die samen met een kaarsje verschijnt tijdens het godsdienstmoment.
Momenteel werken we rond het scheppingsverhaal. We maken ook samen een scheppingsdoos. De kleuters vinden het heel leuk om te doen!
Als we bidden steken we een kaarsje aan en zingen we een liedje:
Eén, twee, drie, vier vingertjes,
En een dikke duim
Handje hier en handje daar,
Twee handjes op elkaar
het kruisteken:
Ik denk aan Jezus, ik hou van Jezus en voor altijd
Deze week vertelden we
verder over de dieren van het bos.
We kregen ook het konijn
Pluisje op bezoek.
We vertelden hoe hij eruit zag, wat hij
allemaal graag eet,
We moesten hem natuurlijk goed
verzorgen en dat deden we met veel plezier.
Ondertussen werkten we
verder aan de slaapplaats voor onze egel en we hebben ook gekleurd, geknipt en
puzzeltjes gekleefd.
Momenteel vertellen we in onze catechesemomentjes over de schepping. We maken klassikaal een scheppingsdoos waarop alle aspecten van de schepping voorkomen. En wie het bijhorende liedje wil horen, pols eens bij je kleuter. Ze zingen het altijd met heel veel enthousiasme het refrein mee...
Hiep hiep hoera
voor God ,
want het is fijn,
dat er op de aarde
mooie dingen zijn..
Vrijdag was het dierendag op
school. We mochten op de speelplaats allerlei verschillende dieren gaan
bekijken. Leuk hoor.
De grootste verrassing kwam
van de ouderraad. Jaarlijks worden we op de dag van de leerkracht in de
bloemetjes gezet met altijd een hele leuke attentie. Dit jaar werden we
letterlijk de sterren van de school en kregen we ook een ster op de speelplaats . De kleuters en
leerlingen mochten mee genieten van een lekkere pannenkoek.
Alvast een dikke merci aan
de ouderraad.
We hebben er van
genoten!!!!!
Maandag vieren we voor de
eerste keer een verjaardag in de klas : Alexander wordt 3 jaar.
Woensdag stappen we over op
een ander thema : Afval
(zie brief)
Alle kosteloos materiaal
zoals kurken, dopjes, PMD, zijn nog steeds welkom.
We speurden de voorbije weken naar sporen. We gingen op zoek met verrekijkers en
loepen. We mochten ook eens door een
echte microscoop kijken.
We maakten een afdruk van onze handen en onze voeten, van
verschillende materialen.
We maakten in zoutdeeg afdrukken van speelgoedfiguren. En we mochten voor één keer met de autos
door de verf rijden.
In de zandtafel maakten we sporen met de autos en de
figuren. Ook in de plasticine mochten we
vrijuit experimenteren.
We deden het blote voetenpad en luisterden naar het verhaal
van Hans en Grietje en Klein duimpje.
We leerden over de letter S en zochten allerlei woorden die
met de S beginnen.
In godsdienst luisterden we naar het verhaal van Fransiscus
van Assisïe. Hij was een echte dierenvriend en natuurmens.
We maakten in onze klas ook een natuurhoekje met materialen
uit de natuur en de kleuters mochten knuffeldieren meebrengen om rond
Fransiscus te plaatsen.
Volgende week starten we
het thema: oranje en pompoenen.
Het zou leuk zijn, moest
je kleuter een pompoen of iets oranje mee hebben naar de klas.
Tijdens dit thema gingen we op zoek naar sporen en zo leerden we natuurlijk speuren. We deden een speurtocht met onze verrekijkers en vergrootglazen en vonden heel wat sporen.....de kleuters mochten ook een zoekblad invullen en moesten samenwerken.In de klas werd er geschilderd met de wielen van auto's , met verfrollen met sporen. We zochten naar voorwerpen die beginnen met een S en vonden er heel wat. De kleuters kleefden een grote S vol snippers en kleefden die op een blad vol sporen. We zongen een leuk lied over sporen ( te vinden op you-tube) . Op de tafel mochten de kleuters spelen en experimenteren met nat zand . We deden rijm en zoekspelletjes . De kleuters mochten een monodruk maken .We filosofeerden rond de vraag ; wat doe je als je bang bent ?
Op vrijdag mochten we naar de huisdieren gaan kijken die samen met hun baasje op de speelplaats stonden . De mensen van de ouderraad zorgden voor een leuke verrassing; we kregen allemaal een pannenkoek ! Bedankt .
Het verhaal van Franciscus werd verteld ( jaarthema) en we zongen een leuk lied over Franscisus.
Volgende thema : POMPOENEN , kleuters mogen iets meebrengen rond dit thema, alvast bedankt.
De wereld
heeft nood aan een opknapbeurt!!! Wij
doen mee en we willen resultaat want wij zijn de toekomst!!! En daar kunnen we niet vroeg genoeg aan
beginnen dus ons volgend thema is: Afval.
Wij
willen dit thema uitwerken in onze klas maar daar hebben we jullie hulp bij
nodig. U kan het waarschijnlijk al
raden; zou het mogelijk zijn om mee te helpen afval te sparen. Wat hebben we nodig?
-
Veel verschillende dopjes van flessen, blikken van
frisdrank (uitspoelen aub) en wijnkurken.
Dit mag u
meegeven naar de klas vanaf maandag, alvast bedankt voor de medewerking. Wij kunnen daar al heel wat mee doen!
Alvast
bedankt en... u moet 'het afval' niet
naamtekenen!
Wij zijn de eerste schooldag enthousiast gestart met een lied van 'Radio Oorwoud' op de speelplaats: 'We doen het zelf wel...'. Want dit is ons jaarthema van de school. En daar gaan we vanaf volgende week woensdag eens speciaal rond werken in onze klas.
Hélène is vandaag 3 jaar geworden en dit moeten we natuurlijk vieren in de klas! Tromgeroffel en trompetgeschal!!! Veel kleuters wisten nog niet goed wat er gebeurde toen het verjaardagsfeest begon. Hélène genoot met volle teugen van haar verjaardagsdag! Proficiat Hélène!
Wij hebben reeds een beestige week achter de rug en we leerden al heel wat bij! We hebben vooral de egel al eens goed bekeken; waar woont een egel, wat eet en drinkt hij, waarom heeft hij stekels, ... We hebben al een leuk egeltje geknutseld en nu zijn we een slaapplaatsje voor hem aan het maken!
Volgende week doen we nog een beetje verder met dit leuke thema!
Jules zit op de tuinbank en aait de zachte vacht van zijn hond. Hij hoort geritsel in de struiken en vraagt zich af welk dier dat zou kunnen zijn. Een egel komt uit de struiken gekropen. Als Jules het dier wil aaien, doet hij zich pijn aan de harde stekels. Hij aait liever zijn zachte hond.
Versje:
Prik, prik, prik, ... au, au, au, egeltje wat doe je nou? Ik wil lief voor je zijn Waarom doe jij me pijn?
Prik, prik, prik, ... au, au, au, egeltje wat doe je nou? Wat je toch moet weten: egels kunnen steken!
In
het bos zit Jules plots een egeltje. De meeste diertjes kan je aaien
Maar nu aait Jules ook een ander
dier, en dat valt niet mee !!!
Na het verhaal vertelden we over allemaal
andere diertjes die in het bos kunnen wonen : konijn, uil, hert, eekhoorn,
slakjes,
Daarna mochten we een
egeltje maken in klei. Eerst een bolletje proberen te vormen, daarna
prikkertjes op zijn rugje steken en klaar!
Dinsdag mochten we schilderen met speciale
verf gemaakt van bloem en water. Juf kleurde het een beetje bruin zodat we er
mee ons egeltje konden schilderen. Doordat het dikke verf was konden we er met
een spateltje stekeltjes in trekken.
We leerden ook een
leuk liedje
Prik,
prik, prik ... au, au, au Egeltje wat doe je nou? Ik wil lief voor je zijn Waarom doe jij me pijn?
Prik, prik, prik ... au, au, au Egeltje wat doe je nou? Wat je toch moet weten Egels kunnen steken!
Donderdag luisterden we naar het verhaal van Jules en
witje.
Jules vindt een wit
konijntje in de tuin. Hij wil ervoor zorgen.
Maar papa wil het baasje van het konijn zoeken.
Verder zijn we bezig aan het knutselen van
een huisje voor onze egel.
Daar werken we volgende week nog een beetje
aan door.
En wie weet, komt er misschien wel eens een
diertje op bezoek.
Ik wil jullie nogmaals bedanken voor de actieve medewerking met de kleuren! De kleuters waren heel enthousiast en trots om op een foto te staan in het kleur van de dag. We hebben het leuke thema vrolijk afgesloten met een kleurenfeest! Wij maakten eerst kringetjes volgens de kleur van hun kleren en een daarna maakten we een regenboog met alle kleuters. En om af te sluiten hebben we lekkere en kleurrijke hapjes gegeten!
Voor sommige kleuters is het nog wat moeilijk om de kleuren allemaal te herkennen en te benoemen maar dat komt nog wel. De kleuren komen in veel themas eens aan bod. Kleuters staan pas aan het begin van hun ontwikkeling. Ze moeten de tijd krijgen om zich (abstracte) begrippen zoals kleur eigen te maken. Herhaling en héél véél benoemen/aanwijzen is tijdens het leerproces van een kleuter daarom erg belangrijk! Je kunt ook thuis rond kleuren werken. Zo kan je samen kleuren en tekenen, hoge torens bouwen met gekleurde blokken, speelgoed sorteren per kleur, samen in huis op zoek gaan naar voorwerpen in een bepaalde kleur, ... Er bestaan ook heel wat verhaaltjes waarin kleuren aan bod komen.
Volgende week starten we met een nieuw thema: de dieren van het bos. De kleuters mogen een knuffel meebrengen naar de klas van een bosdier. Gelieve de knuffel te naamtekenen. Prettig weekend, groetjes juf Famke
Ter herinnering: op vrijdag 2 oktober is er geen school.
Ons
thema bonte kleuren zit erop. Het waren 2 kleurrijke weken, zowel wat
knutselen aanging als de kledij van vele kleuters. Nogmaals dank aan de mamas
( of papas natuurlijk ) die hun kleuter telkens in de dagkleur aankleedde.
Je
hebt het misschien al uit de mond van je kleuter horen rollen :
Holie,
bolie, beel dit water wordt nu geel .
Ja,
de kleurentovenaar was deze week weer van de partij.
Op
maandag en dinsdag stond het kleur geel centraal. We zochten de gele emmer en
haalden er allemaal gele voorwerpen uit op het
versje : rimmele rammele roosje, wat zit er in dat doosje?
We schilderden
de ronde van de zon en de zonnestraaltjes . De peuters mochten een zonnetje
inschilderen.
Daarna mochten we
knikkeren in de klas. Ja, ja maar niet zo maar. Eerst werden de knikkers in
lichtgele en donkergele verf gerold en daarna mochten we knikkeren in een
doos met blad erin. We moesten proberen de knikkers in de doos te houden!!!!
Oei, oei, oei
Woensdag
startte de groene dagen.
De
kleurentovenaar was weer paraat en toverde holie, bolie boen, het water wordt
nu groen
We
schilderen met vingerverf ons kikkertje in het groen.
Donderdag
vertelde juf het verhaal Jules kiest
kleur
Jules mag met papa zijn
slaapkamer schilderen. Hij kiest twee kleuren, want hij kan niet beslissen.
Maar het resultaat is anders dan verwacht: Zijn kamer werd GROEN!!
In de klas moesten we dit
natuurlijk ook eens proberen.
Bovendien mochten we op
vrijdag prentjes kleuren volgens
kleurcode. Dat was nog een beetje moeilijk, maar gelukkig had juf dit alles
eerst besproken in de kring. Daarna mochten we alleen aan de slag.
In de namiddag was er ons
kleurenfeest in de zaal. We maakten kleurengroepjes, speelden een spelletje met
de kleurenkaartjes op muziek en het leukst van al was de verrassing : lekkere
kleurensnoepjes.
En smullen maar!!!!
Zoals
jullie kunnen lezen beleefden we de hele week heel wat kleurenpret! Ook vandaag
mochten we kleuren mengen tijdens het schrijbelen bij juf Delphine.
Volgende week start het
belangstellingspunt de dieren van het bos naar aanleiding van
werelddierendag.
Wie thuis knuffeldieren
heeft mag die gerust meebrengen naar de klas.
We werkten de voorbije 2 weken
rond het thema: driehoeken.
We gingen op zoek naar driehoeken
in onze klas. We gingen in het begin van
het thema samen brainstormen over driehoeken.
We maakten een schilderij vanuit
een driehoek. We legden patronen na met
verschillende figuren.
We maakten een echte vlaggenlijn
en knipten die uit stof. In de bouwhoek
gingen we aan de slag met bierkaartjes en eie karton om te bouwen. De kleuters
vonden dit supertof om te doen en ze maakten er hele toffe bouwwerken mee.
We gingen van een vierkant een
driehoek maken, we deden dit papier, en ook met bladerdeeg. Want we maakten echte appelflappen in de
klas.
We probeerden een m2 te beleggen
met allemaal driehoeken. Niet zo
gemakkelijk maar het lukte wel na een paar keer proberen.
We speelden in het klas ook het
pizzaspel. We moeten het juiste kleur
gooien om een stuk pizza te mogen opeten.
De kleuters van de derde
kleuterklas probeerden ook een driehoek na te tekenen. We gingen ook met de 3de klkl een
voormiddag naar het eerste leerjaar. En
het eerste leerjaar kwam bij ons spelen.
We vouwden een papieren hoed uit
een groot rechthoekig blad, en we maakten een collage met allerlei vormen.
Het was een thema waar we heel
veel konden experimenteren.
Volgende week is er een nieuw
thema: speuren naar sporen.
Heb je thuis een loep, een
verrekijker, een sterrekijker, . dingen om sporen op te sporen mag je deze
meebrengen naar de klas.
Wij kleuren, schilderen, praten nog altijd rond het thema 'de kleuren'. Via spelletjes kunnen de kleuters de kleuren sorteren en benoemen.
Op maandag beginnen we met het kleur geel en woensdag met het kleur groen. Uw kind mag die dagen iets in het kleur van de dag aandoen en/of iets meebrengen naar de klas in dat kleur.
Vrijdagnamiddag vieren we een kleurenfeest, u mag die dag uw kleuter helemaal in 1 kleur kleden. Er zullen gekleurde hapjes en een drankje zijn. We vieren dit samen met de klas van juffrouw Sabien. Wij kijken er al naar uit!!!
Woensdag heeft juffrouw Kristien heerlijke rode tomatensoep gemaakt in de klas. Ze is een echte keukenprinses die heerlijke tomatensoep kan maken, want wij hebben maar liefst 5 liter soep opgesmuld!!!
Ik wil jullie bedanken voor het actief deelnemen aan het thema kleuren. De kleuters waren vaak in het kleur van de dag gekleed en/of hadden spulletjes mee in een bepaald kleur!!! Dit was echt tof!!! Het is ook heel leuk om de reacties te lezen op de blogartikelen!!!
Jules die heeft een rode neus, rode neus, rode neus, Jules die heeft een rode neus ha ha ha ha haaaaa
De voorbije week stond het kleur rood en blauw
centraal. Geen paniek als je kleuter nog
moeite heeft om deze kleuren te herkennen. Ze moeten de tijd
krijgen om zich (abstracte) begrippen zoals kleur eigen te maken .
We hebben de voorbije week dan ook heel veel
geknutseld aan ons eigen kleurenboekje van Jules. Zo kunnen
de kleuren ook thuis herhaald worden . Maandag, dinsdag en woensdag waren onze rode
dagen. Fijn dat de meeste kindjes vaak in het dezelfde kleur gekleed waren. Dat
was telkens een leuk vertrekpunt. Ook in de klas werden de hoekjes aangepast
aan het kleur : rode plasticine, rode krijtjes, rode noppers
De kleurentovenaar was ook telkens van de
partij. Weet je dat hij gewoon water kan
omtoveren in blauw of rood water. Daarbij zongen we het liedje...
Op maandag kleefden we snippers op onze rode
bloem en op dinsdag mochten we stempelen met een rode ballon in rode verf. We bouwden een hoge toren maar we
mochten alleen maar rode blokken gebruiken.
Plots konden
we er niet meer aan maar hadden we wel nog blokken. Wat nu gedaan?? De
oplossing kwam al vlug : een bank of een stoel en een beetje later een
grotere stoel
We luisterden we
naar het mooie verhaal van Het kleine kleurenkoetje .
Het kleine kleurenkoetje vond het erg jammer dat ze
nergens op de boerderij een aardig vriendje had.
Woensdag
had juf tomaten mee. Wat zouden we daar mee kunnen doen?
Al
vlug kwam het idee om lekkere tomatensoep te maken. Njam, njam
Aan
de werktafel schilderen we het hoofd van Jules voor ons kleurenboekje.
Donderdag startte onze blauwe dagen. We mochten stempelen met de blauwe verf op een
tros druiven en op vrijdag mochten we schrijbelen met onze handen in de blauwe
verf en scheerschuim. Juf maakte er een afdruk van. Leuk hoor !!
Maandag en dinsdag staat het kleur geel centraal .
Wie thuis gele
kledij heeft mag die gerust aandoen en ook gele voorwerpen meebrengen (graag naamtekenen aub )
Woensdag en donderdag zal in het teken staan van groen om dan op vrijdag af te sluiten met een groot kleurenfeest. Is het mogelijk om uw kleuter in eenzelfde kleur aan te kleden op die dag. Alvast bedankt
Ons eerste leuke thema is voorbij. De kleuters en ik zijn verwonderd en heel trots over wat ze allemaal al kunnen. Probeer dit thuis ook zoveel mogelijk hun zelfredzaamheid te stimuleren.
Enkele tips:
- een kapstok op de hoogte van je kind voorzien
- een grote lus aan hun jas
- zelf hun jas aandoen en hen leren om de mouwen uit te trekken als ze 'binnenstebuiten' zijn gedraaid
- zelf hun slip laten aandoen
- ...
In het begin zal het misschien wat tijd nemen maar na een tijdje zal u heel wat tijd uitsparen!
Volgende week starten we met een nieuw thema: KLEUREN. Spelenderwijs zullen de hoofdkleuren rood, blauw en geel aangebracht worden. Vanaf maandag beginnen we met de rode dag. We zoeken allerlei rode voorwerpen in de klas. De kleuters die het willen, kunnen iets dat een rode kleur heeft meebrengen naar school. (vergeet niet de naam te noteren!) Of ze kunnen misschien een rood kledingstuk aandoen! Ik zal een foto nemen van alle kleuters die in het rood gekleed zijn op de rode dag! Vanaf donderdag start onze zoektocht naar blauw en ten slotte beginnen we op volgende week maandag met de kleur geel! U mag die dagen steeds iets in dat kleur meegegeven naar school of uw kleuter (ver)kleden in het kleur van de dag. Volgende week donderdag werken we met het kleur groen en op vrijdag bekijken we eens alle kleuren van dichterbij. Voor sommige kleuters is het nog wat moeilijk om de kleuren allemaal te herkennen en te benoemen maar dat komt nog wel. De kleuren komen in veel themas eens aan bod.
Prettig en een kleurrijk weekend, groetjes juf Famke