Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt!
Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
29-05-2015
op de boerderij
De voorbije week hebben we gewerkt rond het
thema:boerderij.Wie woont er allemaal op de boerderij en wat doen ze daar dan
?
We leerden dat we lekkere melk van de
koe krijgen, wol van het schaapje en dat varkentjes graag in de modder rollen.
Aan de werktafel
mochten we kiezen : een schaap, varken of koe.
We mochten een grote
kaasdoos schilderen.
Dinsdagnamiddag gingen we op bezoek naar de
boerderij van Oscar die bij juf Famke in de klas zit. Daar zagen we allemaal
varkens met krulhaar . Er was zelfs een tam biggetje Fifi die overal met ons
mee op stap ging.
We werden super ontvangen, kregen een hele
rondleiding, mochten de varkens eten geven, speelden in een hele grote zandbak
en tenslotte kregen we nog allemaal een waterijsje met een glaasje appelsap.
Onze namiddag was dus supergeslaagd.
Nog eens een dikke merci voor de vriendelijke
ontvangst.
Woensdag en donderdag vierden we feest. Eerst
was Lex-Devon jarig , daarna Arnaud. Beiden zijn 3 jaar geworden.
Een dikke proficiat !!!!!!!
(voor fotos zie aparte blogartikels )
Vandaag vertelde juf
het verhaal van Jules op de boerderij
waarin Jules op bezoek gaat bij Oom Gust. Jules mag helpen
in de vele
dierenhokken. Hij raapt eieren, maakt
het varkenshok schoon, hij geeft hooi
aan de konijnen, stro aan de schapen,
hij probeert een koe te melken, maar
dat is zo moeilijk dat zijn oom het
overneemt. Van al dat werken daar krijg je
honger van! Tenslotte eten ze samen
gebakken eieren en drinken verse melk.
We vertelden over de staarten van de
dieren en over hun vacht. Want niet alle diertjes hebben dezelfde staart :
korte, lange, zachte, krulletje, ook
hun vacht kan zacht zijn, of pluimen of eerder ruw
Maar één ding is zeker de staartjes van de
dieren staan niet stil.
We leerden er een liedje over.
De peuters schilderden met schilderrollen een groot blad
helemaal groen : dit is de weide van onze boerderij.
Volgende week maken
we diertjes voor in de weide.
De eerste kleuters
maken een boerderij met hun schoendoos.
Ze mochten eerst de
voorkant schilderen met waterverf.
Nu zijn we bezig met
diertjes te maken in verschillende technieken.
Wij hebben
deze week een leuke uitstap gemaakt naar de varkensboerderij van Oscar. Na een busrit in de bananenbus werden we
verwelkomt door de mama van Oscar, zijn zus en Fifi (een tam biggetje). Wij kregen eerst een rondleiding van de
papa van Oscar in de verschillende varkensstallen. De kleuters waren heel enthousiast !!!
Na de rondleiding mochten we spelen in de
grote zandbak en de mama van Oscar kwam plots met een hele leuke verrassing:
WATERIJSJES !!! Een warm zonnetje, een
prachtige omgeving, diertjes rond ons,
want kan je nog meer wensen op een dinsdagnamiddag. Wij willen de ouders van Oscar bedanken voor
de superleuke namiddag !!! De kleuters
geraken er niet over uitverteld !!! Dank
u wel !
Sommige kleuters hebben nog geen deksel van een schoendoos meegebracht. Zou het mogelijk zijn om dit maandag mee te brengen? Gelieve te naamtekenene aub.
Op dindsdag 2 juni komt het CLB naar onze school naar onze klas. Ze zullen eens de oogjes testen, de kleuters meten, wegen, ...
We werkten rond het boek: "Wie wil Wannes". We maakten kennis met de begrippen zichtbaar en onzichtbaar. we leerden over de illustrator van het boek, en mochten zelf aan de slag gaan, om een tekening uit een kleuterboek over te tekenen. We probeerden ook een auto te doen bewegen op een blad. De kleuters van de tweede kleuterklas mochten de naam Wannes stempelen en de kinderen van de derde kleuterklas gingen op zoek in tijdschriften naar de juiste letters, die ze dan konden uitknippen en opkleven. We maakten een werkje met onzichtbare wasco, en door er ecoline over te schilderen kwam de tekening weer zichtbaar.
We bespraken het thema Pesten, en luisterden naar verschillende situaties en probeerden zelf te bespreken hoe we dit zelf zouden oplossen.
We brachten de letter "W" aan voor de letterdoos. De kleuters brachten heel veel dingen mee, die begonnen met de w: een washandje, worst, waterfles, wekker, ....
Het volgende thema gaat over: "mijn papa is een held!"
De voorbije weken werkten we met het boek 'Wie wil Wannes' ? Wannes had alleen kaboutervriendjes en geen anderen omdat hij gewoon onzichtbaar is voor mensen . We zochten naar onzichtbare dingen, maakten tovertekeningen, leerden heel wat bij over illustratoren , we maakten schilderijen, zochten naar woorden met een W . Het derde kleuter ging naar het zorgcentrum , ze mochten ook gaan zwemmen en maakten heel veel toetsen . We gingen ook op stap en genoten van het mooie weer . De kleuters mochten vergrootglazen , speurneus-potjes meenemen op de wandeling en vonden heel wat insecten en andere spullen die ze goed bekeken . We zongen het liedje van Titatovenaar mee via You tube .
Volgende week hebben we een nieuw thema : mijn papa is een held !!! De kleuters kregen een 'vriendenboekblad 'mee voor hun papa , zo kunnen we heel wat te weten komen over de papa's !
Na de stage van juf Eline werkten we een weekje rond het boek: "Wie wil Wannes?".
Dit gaat over een jongetje dat betoverd is door zijn papa-tovenaar en onzichtbaar is. Dit is niet leuk want zo heeft hij geen vriendjes om mee te spelen! Wannes besluit op zoek te gaan ... Hij komt op verschillende plaatsen zoals de straat, het circus, het zwembad, de markt,... maar niemand ziet hem. Telkens als hij boos wordt en zegt:" Kot Foer Fikus Forum Fas!" betovert hij iets en maakt hij zich vlug uit de voeten. Ook heeft hij een vijftal kaboutervriendjes die hem overal volgen en van alles uitspoken. Leuk om te zoeken in het boek en de prenten extra te bestuderen.
Uiteindelijk ontmoet hij Joke. Zij kan ook toveren en kan hem zien. Ze nodigt Wannes uit in haar school op haar verjaardagsfeestje. Daar deelt ze toversnoepjes uit waarmee je een wens kan doen. Je kan al raden wat Wannes wenst!!
We hebben zelf onzichtbare tekeningen gemaakt, zoekopdrachten gedaan in het boek, prenten vergeleken, gesprekken gevoerd over vriendschap en over pesten...
Maandag mochten we een nieuw kindje verwelkomen in onze klas: Eva! Ze is afkomstig uit Roemenië en praat nog geen Nederlands.
We zorgen met z'n allen goed voor haar en ze voelt zich al wat thuis...
Vandaag was het feest in de klas voor Jérôme want hij is maandag jarig! Proficiat!!
Volgende week gaan we onze papa's in de kijker zetten! De kleuters mogen een foto van papa meebrengen en een voorwerp dat hun papa typeert. Jullie krijgen alles zeker terug...
Onze spiegelweken zitten erop. Het werden
vooral dagen van kijken , gekke bekken
trekken en ontdekken dat we ons in veel meer dan in enkel spiegels kunnen
spiegelen.
Alvast dank voor al de meegebrachte
materialen.
We leerden een leuk liedje
k zie een
kindje in de spiegel
en het lijkt heel erg op mij.
Als ik bang ben of verdrietig,
als ik boos ben of heel blij.
en knutselden onze eigen spiegel.
Momenteel vertellen we ook over de ark van Noah tijdens onze catechesemomentjes.
Vanaf volgende week vertellen we over de
dieren van de boerderij.
Op dinsdagnamiddag gaan we op uitstap. Graag schoenen aandoen die tegen een stootje kunnen, best geen sandalen aub.
De eerste kleuters mogen een "grote schoendoos " meebrengen voor hun knutselwerkje van de boerderij. Het deksel zullen we gebruiken voor het vaderdagwerkje.
De peuters hoeven enkel een "schoenendoosdeksel " mee te brengen, dit ook voor het vaderdagwerkje.
Het thema spiegels is voorbij. De kleuters vinden het altijd heel leuk om zichzelf te bewonderen. Dankuwel voor de veel verschillende spiegels, we hebben er leuke spelletjes mee gespeeld!
liedje:
Ik zie een kindje in de spiegel
en het lijkt heel erg op mij,
als ik bang ben of verdrietig,
als ik boos ben of heel blij!
We beginnen met het nieuw thema "de dieren van de boerderij". Wij gaan vooral over schapen en varkens praten. Hebt u thuis knuffels van een dier van de boerderij dan mag u dit gerust meegeven met uw kleuter. Gelieve alles te naamtekenen.
Met de peuters maken we andere knutselwerkjes dan met de 1ste kleuters. Gelieve een grote schoendoos mee te geven met je 1ste kleuter, de peuters moeten dus geen schoendoos meebrengen.
Dinsdag gaan wij in de namiddag op uitstap. Gelieve die dag aangepaste schoenen aan te doen (geen sandaaltjes). Zie briefje in de schooltas! Bij slecht weer gaat de uitstap helaas niet door...
BELANGRIJK:
Alle kleuters mogen een deksel van een schoendoos meebrengen om een leuk knutselwerkje te maken voor papa! Het liefst een groot deksel. Gelieve het deksel te naamtekenen.
Zou het mogelijk zijn om het symbooltje op alle koekjes, fruit en/of doosjes te tekenen? Dankuwel!
Wat is er leuker dan op een zonnige dag met je vriendjes buiten te spelen in de mooie natuur! KL2/3 A en KL2/3C leefden zich uit op de speeltoestellen en deden allerlei ontdekkingen in het bosje! KL2/3 B kreeg van de stagejuf Eline een bewegingsactiviteit op school in de turnzaal. klik op de eend voor mooie foto's die je zelf kunt downloaden en opslaan als herinnering. groetjes van,
We werkten rond het thema zakken en tassen. We hadden heel veel verschillende soorten zakken en tassen in de klas. theezakje, koelzakje, filterzakje, boodschappentas, herbruikbare tas, plasticken zak, rieten zak, papieren zak, .... We leerden de verschillende soorten kennen. We gingen kijken welke zakken de grootste waren en welke de kleinste. We probeerden ook hoeveel kinderen er in de zak zouden kunnen. Tijdens het knutselen gingen we afdrukken maken van tekeningen op de zakken. We stempelden ook een achtergrond met verschillende zakken met andere vullingen. Ook de mama's vergaten we niet, en we werken vlijtig aan onze moederdagattentie. (die iets te maken heeft met zakken natuurlijk) In de denkhoek moesten we tellen hoeveel kurken we voelden in de zak en het juiste cijfer erbij leggen. Ook in een ander hoekje gingen we op de tast zoeken wat er in de zak zat. We maakten in de klas ook een weeghoek, waar we zakken konden vullen en wegen. Waar is de lichtste zak? Hoe maken we er de zwaarste zak van, hoe kunnen we de twee zakken evenveel doen wegen? In de poppenhoek hadden we een heuse zakkenwinkel. We konden tassen kopen, en als we dingen kochten werden ze verpakt in een zak.
Aan alle mama's wensen we een dikke proficiat met deze speciale dag, en laat jullie maar eens goed verwennen!!!!!
De voorbije weken was ons thema : zakken en tassen . Er valt heel wat te beleven ,er zijn zoveel zakken en tassen met zoveel verschillende mogelijkheden .
De kleuters brachten veel verschillende zakken mee en we observeerden die allemaal . We maakten samen voelzakken met zeep, zand , scheerschuim , parels en mochten daar vrij mee spelen . We vulden een spuitzak met scheerschuim en versierden neptaarten .
We hadden een gezelschapsspel waarbij we zo vlug mogelijk een handtas moesten vullen . We vingen wind met zakken , sorteerden zakken naar soort en grootte , we sprongen in een zak , stempelen op en met zakken , monodruk met zakken en nog zoveel meer !
We hadden heel wat werk aan de cadeautjes voor de mama's en oefenden geregeld het liedje en versje .
We hadden ook veel jarige kleuters in de maand april ! Proficiat Louise, Andrea en Romeo !
We kregen ook bezoek van de inspectie en gelukkig zag die dat het goed gaat in onze school .
Op 2 mei waren juf Kristien en ik allebei jarig. Wij hebben in de klas getrakteerd met aardbeitjes a volonté... en sommige kleuters kregen er echt niet genoeg van !!!
Op 10 mei hebben wij de eer om iemand heel bijzonder in de bloemetjes te zetten; onze mama. Ze doet zoveel voor ons en vaak wordt eens een dankuwel te weinig gezegd. De kleuters zullen zeker hun uiterste best doen om hun versje op te zeggen! (misschien met wat hulp van een sympathieke aanwezige ... )
Ik kan u alvast zeggen dat alle kleuters in de klas extra mooi knutselden omdat ze wisten dat het voor hun mama was. Ik heb deze week heel hartverwarmende en lieve verhalen gehoord over de mama's... Geniet van jullie dag, geniet van je kapoen en laat u maar eens goed verwennen!!!
Het thema van volgende week is: spiegeltje, spiegeltje aan de wand . Is het mogelijk om maandag iets mee te geven met je kleuter dat spiegelt of een spiegelend voorwerp.
Na de paasvakantie werkten we rond het thema: zakken en tassen. Er viel heel wat te ontdekken!
Kleuters en juffen brachten allerlei zakken en tassen mee en zo zagen we dat een zak niet alleen gebruikt wordt om boodschappen in te doen maar nog veel meer doeleinden heeft: draagzak voor een baby, fietstassen, slaapzak, filterzakje,.. te veel om op te noemen.
Ook zagen we dat er verschillende materialen gebruikt worden om tassen en zakken te maken: plastiek, papier, leder, stof, jute, ...
Er bestaan piepkleine zakjes maar ook heel grote! Zo groot zelfs dat we er zelf in pasten...
Met zakjes kan je heel veel leuke dingen doen: voelzakjes maken door allerlei "dingen" in de zakjes te stoppen. Een afdruk maken, stempelen met zakjes zand...
Juf Ine maakte een "cijfertas" met opdrachten rond tellen en cijfers, een "lettertas" met letters en bijhorende opdrachten en een "verteltas" met leuke boeken voor de rustige hoek.
We vergeleken en sorteerden en ontdekten dat zakken netjes in elkaar passen als je ze van groot naar klein in mekaar schuift.
We hebben thee gemaakt met theezakjes van verschillende smaken en geproefd...
Onze winkel veranderde in een "weeghoek" met zakjes en vulmateriaal en opdrachtkaartjes. Er werd volop geëxperimenteerd en verrassende resultaten ontdekt.
We deden nog meer...maar dat is nog enkele dagen geheim! Zondag zal je het wel merken!
De papa en mama van Amber kwamen ook even op bezoek met kleine Margot. Amber is nu trotse grote zus!
Nog een dikke proficiat !
Nu is juf Eline bij ons in de klas om stage te doen en leren we over "de buurt".
Deze week stond onze
mama centraal tijdens al onze activiteiten.
We luisterden naar
een verhaal van Jules.
Jules houdt van mama en papa.
Jules en zus willen hun ouders verrassen met een cadeautje. Ze maken hartjes
van gekleurd papier. Dan stormen ze de kamer van mama en papa binnen.
We hielden een
kringgesprek over een praatplaat van Jules die met mama speelt. We mochten
vertellen wat wij allemaal met mama doen of graag zouden doen met onze mama
We vertelden over de
handtas van mama en keken wat er allemaal inzit.
We mochten daarna met
de lippenstift van juf spelen, leuk hoor.
We rangschikten 4
prenten in de juiste volgorde. Goed kijken naar het aantal bloemetjes was de
opdracht. Dat ging al heel goed bij iedereen.
Deze week werkten we
vnl aan ons geschenkje voor mama.
Maar we stempelden
ook een halsketting voor mama : de 2 kleurtjes mochten we kiezen maar dan
volgden we een patroon.(telkens kleurtje wisselen )
De peuters mochten
vrij stempelen op het touwtje.
Vrijdag had juf
kaartjes mee met een mama en papa op.
Elk om beurt moesten
we de kledij (gekleurde kaartjes) juist naleggen.
Daarvoor moesten we
heel goed kijken !! Soms moest juf een beetje helpen maar meestal ging het heel
vlot.
We werkten ons
geschenkje af zodat juf alles kon inpakken.
(hopelijk blijft het
dicht tot zondag!!!)
Het
thema van volgende week is
spiegeltje, spiegeltje aan de wand .
Is het
mogelijk om maandag iets mee te geven met je kleuter dat spiegelt of een spiegelend voorwerp.
Hopelijk
genieten jullie zondag , lieve mamas,
van Moederdag en zijn jullie héél tevreden met het cadeau dat onze
kleine kapoentjes voor jullie maakten.
Madeleine is supertrots want ze is terug grote zus geworden. Op 28 april is Yvonne geboren. Ze zal zeker goed verzorgd worden door haar 3 grote zussen!!! Proficiat aan de mama en papa en de trotse zussen. Wij wensen jullie heel veel geluk en plezier toe met Yvonne!!!
Madeleine heeft in de klas getrakteerd met heel mooie doopsuikertjes. Dankuwel, de kleuters vonden het heel leuk en lekker!!!