Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt!
Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
19-11-2016
Afscheid van de blog kleuternieuws
Zoals jullie ondertussen wel vernomen hebben nemen we afscheid van deze kleuterblog. Vanaf heden kunnen jullie al onze avonturen volgen op de site van de school www.zilverbergschool.be
Wij hebben een hele leuke week met verschillende
gevoelens meegemaakt. In het begin van de week waren wij en Jules
superblij want er waren drie flinke kapoenen bij in de klas. Wij waren opgewekt, vrolijk en blij! We hebben gedanst en gezongen. Woensdag
was Jules verdrietig want hij was zijn Knollie Bollie kwijt Gelukkig hebben we na een zoekactie Jules
kunnen troosten
We hadden leuke gesprekjes over de gevoelens blij en verrdrietig: Hoe voelde je je dan? Wat deed je toen? Mag je verdrietig zijn? Waarom was je verdrietig? Hoe kan je iemand troosten? ...
We werken met het verhaal van Knollie Bollie in de klas: Knollie bollie is de knuffel van Rudolf, hij is superblij bij Rudolf want het zijn de allerbeste vrienden! Knollie Bollie moet voor de eerste keer afscheid nemen van Rudolf als hij naar de knuffelklas gaat. Knollie bollie is heel verdrietig Volgende week zullen de kleuters het einde van het verhaal horen!!!
liedjes:
Wij zijn blij (3X) We springen maar en springen maar want wij zijn blij!!! BLIJ BLIJ BLIJ !!!
Ik ben vandaag zo vrolijk, zo vrolijk, zo vrolijk, ik ben behoorlijk vrolijk, zo vrolijk was ik nooooit!
Vrolijke, vrolijke vrienden, vrolijke vrienden dat zijn wij !!!
Deze
week mochten we 2 nieuwe peuters verwelkomen : Wannes en Noor. Heel flink stapten ze mee naar de klas en
gingen op ontdekking. We wensen hen veel plezier in de klas.
Deze
week vertellen we over de gevoelens van Jules.
We
luisterden eerst naar het verhaal van
Knolliebollie.
Knollie bollie is de knuffel van Rudolf. Knollie bollie
moet voor de eerste keer afscheid nemen van Rudolf als hij naar de knuffelklas
gaat. Knollie bollie is eerst heel verdrietig, daarna een beetje boos
omdat Rudolf weg is maar hij kan nu en dan komt ook al eens een glimlach
op zijn knuffelsnoet...
Deze week stond het gevoel
blij en verdrietig centraal. We vertelden wanneer we heel blij zijn en wanneer
we soms verdrietig zijn. Ook Jules was donderdag erg verdrietig want we hadden
hem vergeten uit zijn bedje te halen. Foei foei...
We schilderden een knollie
bollie en maken een gevoelskalender.
Volgende week vertellen we
over verdrietig en bang.
De regen kon ons niet deren, we vertrokken om 8u50 welgezind naar het zwembad te Izegem. We plonsden en we speelden spelletjes in het water tot 10u. Daarna afdrogen en kleertjes aan. Dit lukte zeer goed. Bravo! Kijk maar mee:
Axelle kwam maandag heel trots aan op school. Ze zei: 'De baby is uit de buik van mama!!!' Axelle is nu de grote zus van Jax. Wij willen het gezin heel veel geluk en leuke momenten toewensen met de kleine kapoen! Proficiat van ons allemaal !!!
Na een deugddoende vakantie zijn we weer enthousiast
vertrokken met drie nieuwe peuters in onze klas. Het zijn drie meisjes: Elli, Jana en
Machteld. Het is even wat wennen maar ze
zijn superflink geweest! Ze hebben elk
een symbooltje gekozen: Elli het ijsje, Machteld de snoep en Jana de
vlinder.
Ons thema voor de volgende twee weken zijn de gevoelens. Kleuters worden geslingerd van het éne gevoel in het andere Plotseling hebben ze groot verdriet omdat ze gevallen zijn, even later zijn ze blij aan het spelen met hun vriendjes, ze kunnen zich heel boos maken ze zich als er een stukje speelgoed afgepakt is
We zullen werken met de lappenpop Knolliebollie en de doos vol gevoelens. De kinderen leren op een speelse wijze gevoelens herkennen, begrijpen en uiten. Het beheersen van de basisgevoelens: blij, bang, boos en verdrietig heeft jonge kinderen een eerste houvast tot een rijk emotioneel leven.
Jules (de klaspop) zal heel veel verschillende gevoelens hebben tijdens het thema. Jules zal heel herkenbare kleutersituaties meemaken. Ik ben alvast benieuwd hoe de kleuters zullen reageren...
Hebt u thuis een wit lapje stof van ten
minste 40 cm op 40 cm dan mag u dit meegeven naar school. Wij gaan een
lappenpopje maken. Gelieve te naamtekenen. Hebt u een grote lap stof, een witte
handdoek, dan mag u dit ook zeker meegeven.
U zal er vast een klasgenootje een plezier mee doen!
Om de 14 dagen mogen de kindjes van de eerste kleuterklas elk een kwartiertje schrijbelen: dat is met de handjes in de verf wrijven en tekenen. We voegen er scheerschuim bij en dan wordt het helemaal plezant.
Ik gaf de kleuters vandaag gele verf en een beetje rode verf om te mengen, door de twee kleuren te mengen, zagen de kleuters plots oranje verschijnen. Vandaag mochten de kindjes ook experimenteren met eikels en herfstblaadjes. Elk kindje maakte een afdruk om mee te nemen naar huis.
De herfstige weken zijn alweer voorbij. Deze week deden we verder heel wat indrukken op rond de herfst: kleuren, bladeren, geuren, herfstvruchten, enz...
Juf vertelde ook een verhaal over Jules in het bos.
In de lucht hangen donkere wolken en het lijkt alsof het gaat regenen. Het is immers herfst, het moment waarop de blaadjes in het bos prachtige kleuren krijgen. De dikke regendruppel die Jules plots op zijn hoofd voelt, blijkt een eikel te zijn. Gelukkig heeft opa een paraplu meegenomen. Wanneer het heel hard begint te waaien beschermt deze hen tegen de regen van neervallende eikels.
Na de vakantie mogen we twee nieuwe vriendjes verwelkomen in onze klas: Wannes en Noor.
Maar eerst mogen jullie genieten van de welverdiende vakantie samen met jullie kapoen!
De voorbije 2 weken werkten we rond het thema "boeken".
De kleuters hebben zelf allerlei boeken meegebracht, zo ontdekten we dat er heel veel soorten bestaan en er veel verschillen bestaan in "uitvoering" en formaat...
Er werd "gelezen" , voorgelezen, gekeken...
Op de computer zochten we op hoe boeken en papier gemaakt worden. Zo ontdekten we dat je van oud papier zelf "nieuw" papier kan maken. We werden zelf ook schrijver en illustrator door een eigen boek te maken.
De derde kleuters werkten ook veel met letters: versieren, namaken met boetseerklei, stempelen...
Na de vakantie werken we rond "Anton en de blaadjes".
de kleuters stelden zelf voor om eens het thema boeken uit te werken en het was inderdaad boeiend. We richtten een boekenwinkel in en sorteerden boeken , pakten boeken in . We bekeken heel wat boeken , leerden 10 woordkaarten rond dit thema . De kleuters mochten stempelen, schilderen, maakten een boek en de kleuters van het derde mochten veel met letters werken . We hoorden een liedje rond het alfabet , ze speelden met zelfgemaakte zwarte klei .we bekeken filmpjes hoe papier gemaakt wordt en probeerden het ook zelf . We werden stil door enkele nieuwe yoga oefeningen.
Na de vakantie is ons thema : ANTON EN DE BLAADJES
We
hebben een leuke week achter de rug. We
hebben in de natuur geneusd en prachtige dingen gevonden. Iedere dag kregen de kleuters een prachtige schat van de herfst mee naar huis: een dennenappel, een eikel, een kastanje,...
Na
de vakantie verwelkomen wij drie kapoenen in onze klas: Jana, Elli en Machteld. Welkom, wij kijken er al naar uit!!!
De kleuters kunnen al heel veel. De voorbije maanden hebben we gewerkt rond het zelfstandig aandoen van hun jas: hocus, pous, pas, ik wou dat je jasje aan was, ... . Heel veel kleuters slagen er al in om zelfstandig hun mouwen uit hun jasje te trekken en hun jas aan te doen. Er zijn al enkele kleuters die hun jas kunnen dicht ritsen. Is het mogelijk om eens te kijken of het haakje om hun jas op te hangen nog goed en groot genoeg is. Op die manier hangen ze hun jas zelfstandig aan de kapstok. Probeer dit allemaal thuis zoveel mogelijk te ondersteunen en te stimuleren. Dit kan s morgens weeral wat tijd besparen!!!
Donderdag stond de ouderraad aan de schoolpoorten voor onze fluoactie. Op verschillende momenten gedurende het schooljaar worden de kinderen beloond met een stempel als ze hun fluohesje dragen. In de klas wordt het aantal stempels bijgehouden. Als uw kleuter verschillende stempels heeft kan het een beloning krijgen van de ouderraad. Op deze manier proberen we de kinderen voor hun eigen veiligheid stimuleren om een fluohesje te dragen.
Gelieve reclameboekjes van de Sint niet weg te gooien. Je mag ze sparen en meegeven met je kleuter naar school. De kleuters vinden het leuk om er mee te knutselen in de klas...
Ik wens jullie allemaal een prachtige vakantie toe, met een zonnetje tussen de wolkjes, prachtige herfstwandelingen, maar vooral met veel leuke momenten met jullie toffe ukkepuk!!!
Het was
een herfstige week deze week! Dinsdag gingen we op uitstap naar het speelplein
om de bomen, bladeren, herfstvruchten en kleuren te bewonderen. We brachten heel
wat mee naar de klas om dan eens te kijken wat dat allemaal wel was.
We
mochten ook eens herfstbladeren beschilderen om er dan een afdruk van te maken. Wat zag
dat er leuk uit!
Juf deed
alle eikels, kastanjes en noten en de groene bak en deze werd dan onze
ontdektafel.
En leerden een leuk liedje:
Alle blaadjes aan de bomen worden geel en bruin en rood
Ze vallen zachtjes naar beneden, op de grond, dan zijn ze
dood.
Alle blaadjes aan de bomen worden geel en bruin en rood
Ze vallen zachtjes naar beneden. Kijk, nu staat de boom daar
bloot.
Wij beginnen volgende week met een nieuw thema: de herfst. Langzaam, bijna ongemerkt verkleurt het bos, van groen naar geel, van rood naar bruin.De grond wordt bedekt met herfstbladeren. Die veranderingen zie je, voel je en ruik je overal. Tijdens de mooie herfstdagen zullen we er van profiteren om de herfst op te snuiven. We zullen blaadjes, takjes, kastanjes, verzamelen om mee te spelen in klas.
Wij gaan dinsdag of woensdag een herfstwandeling maken. Gelieve je kleuters laarsjes mee te geven in een plastiek zak (naamtekenen aub). U mag nog ook een plastiek zak meegeven zodat alle schatten die we vinden kunnen meebrengen naar de klas.
Hebt u thuis een notelaar, een kastanje, Dan mogen de kleuters volgende week zeker hun vruchten meebrengen naar de klas.
De gezonde weken in de klas zijn voorbij. We hebben deze week fruit mogen proeven want we maakten een heerlijke fruitsalade. Daarnaast speelden we ook een spel waarbij we aan het fruit moesten voelen en zo raden welk fruit het was,...
We knutselden een fruitsla en maakten puzzeltjes van verschillende stukken fruit.
Wat deden jullie allemaal jullie best om een extra stukje fruit mee te geven voor in de speeltijd! Waarvoor dank!
Volgende week werken we rond 'Herfst in het bos'.
Dinsdag of woensdag (afhankelijk van de regen) gaan we samen herfstvruchten, takken en bladeren zoeken.
ons thema groen was leuk en heel uiteenlopend ! We gingen op zoek naar groene dingen op school, de kleuters brachten heel wat mee , we hoorden enkel verhalen over groen, hoorden een leuk liedje over een krokodil, we hadden 10 nieuwe woordkaarten ivm.groen , we mochten mengen en experimenteren met groene verf en allerlei materiaal , we sorteerden en kregen dubbele opdrachten , de kleuters van het derde hadden een werkboekje rond het thema.,we deden een reactiespel met verschillende soorten groen . We vierden de verjaardag van Helene !
Ons volgende thema is BOEKEN , de kleuters mogen verschillende boeken meebrengen !
we werkten de voorbije 2 weken rond het thema groen.
we gingen onderzoek welke kleuren we nodig hebben om te mengen. Je hebt ook allerlei soorten groen, kakigroen, appelblauwzeegroen, olijfgroen, lichtgroen, donkergroen, fluogroen, .... we gingen kijken wat er allemaal groen is.
We mengden met onze handen blauw en geel samen met scheerschuim. Daarvan maakten we nadien een afdruk. Dit gebruikten we als achtergrond voor een collage met allerlei soorten groen die we vonden in de knutseldoos.
De kleuters van de 2de kleuterklas stempelden een groene kikker met hun vingers, de kleuters van de derde kleuterklas gingen op zoek naar allerlei soorten groen uit tijdschriften om er snippers van te maken.
In de tweede week van het thema keken we vooral naar groene dingen die eetbaar zijn. We zagen dat er dingen zijn, die helemaal groen zijn, andere dingen zijn alleen aan de buitenkant groen en nog andere zijn alleen van binnen groen.
We maakten een groene smoothie met komkommer, appel, peer en druif.
we maakten ook groene soep met courgette, groene paprika, bouillon, peper en zout. Daarvoor moesten we even langs bij de kruidenierswinkel om enkele ingrediënten te gaan kopen.
Als laatste kookactiviteit maakten we appelmoes van groene appels. Maar wat bleek, onze appelmoes is helemaal niet groen! Maar wel lekker.
Voor onze godsdienstmomentjes vertelden we over onze huisdieren en lievelingsdieren. Alvast dank voor de vele foto's die meegegeven of doorgestuurd werden.
Volgende week gaat ons thema over boeken: dan gaan we op zoek naar alllerlei soorten boeken zoals, strips, tekenboeken, kleurboeken, kookboeken, raadselboeken, infoboeken, atlassen, prinsesseboeken, sprookjes boeken, .....
uw kleuter mag een boek meebrengen naar school, graag met naam erop aub.
Deze week hebben we fruit van dichterbij 'bestudeerd' met al onze zintuigen!!! We hebben onder andere fruit geproefd in een heerlijke fruitsalade!
Volgende week komt juffrouw Eline een weekje de klas overnemen. Ze zal werken in de klas rond het thema: 'voelen'. De hele week draait rond het zintuig voelen, de lichaamsdelen waarmee we kunnen voelen, allerlei materialen om te voelen, ...
Uw kleuter mag ook spulletjes rond het thema meebrengen naar de klas, gelieve alles te naamtekenen.
liedje:
Lekker fruit. Lekker fruit. Snoep gezond eet lekker fruit. Neem een appel of een peer. Dat is zo gezond meneer.
Lekker fruit. Lekker fruit. Snoep gezond eet lekker fruit. Neem een peer of een banaan. Dan zal alles beter gaan!
Ik wens jullie allemaal een prettig en een gezond weekend toe, groetjes juf Famke
Deze week
werd het een gezond week, we werkten de hele week rond de appel.
We
begonnen de week met een waarneming van de appel. We bekeken de grootte, vorm,
kleur, We hebben ook enkele moeilijke woordjes geleerd zoals het klokhuis, het kroontje, de steel,...
Op
woensdag bracht juf appels mee om daar iets lekkers mee klaarmaken, wat
zou dat zijn? Ja hoor,
we maakten samen lekker appelmoes. En maar smullen
De rest
van de week hebben heel wat knutselden rond de appel. En we maakten ook een logische reeks van de
appel. Wat lukte dit al goed.
VERSJE
Appeltje groen
Ik geef je een zoen
Appeltje geell
Ik laat je heel
Appeltje rood
Sapperdeloot
Hap en hop
Ik eet je
op
Volgende
week zullen we dan ook verder werken rond gezond eten en zullen we werken rond
heel wat andere fruitsoorten.
Jullie
mogen volgende week elk een stukje fruit meebrengen naar de klas. Daar zullen we dan
ook iets lekkers en gezond mee klaarmaken.
Deze week hebben we de appel eens van heel dichtbij bekeken. We hebben ook nieuwe woordjes leren kennen: het klokhuis, het steeltje, de kroon, ... we hebben gevoeld, geroken, geproefd van een appel. Het leukste was voor veel kleuters appelmoes klaar maken en vooral het opeten!!!
Volgende week zullen we al het fruit eens van dichterbij bekijken, iedere kleuter mag een stuk fruit meebrengen naar de klas. We zullen er heerlijke fruitsalade van maken!
Appeltje groen, ik geef je een zoen... Appeltje geel, ik laat je heel. Appeltje rood, sapperloot!!! Hap en hop, ik eet je op
Onze twee muzikale weken zijn voorbij... jullie kapoenen zijn nu allemaal echte muzikantjes geworden!!! Ze genoten van het zingen, spelen met instrumenten, dansen, ...
Juffrouw Eline komt gedurende twee weken eens kijken hoe het eraan toe gaat in ons klasje. Vanaf 17 oktober komt ze ook een weekje de klas overnemen. Wij zijn blij met de helpende handen in de klas, juf Eline heeft ook al veel spelletjes met de kleuters gespeeld!
Verhaal: Jules is met opa in de woonkamer. Opa luistert naar het nieuws op de radio en Jules luistert naar muziek. Dat gaat moeilijk samen... Ze doen om beurt het geluid harder. Opa komt met een oplossing. Hij geeft aan Jules een hoofdtelefoon. Maar dat blijkt echter ook niet te werken, want Jules begint heel luid mee te zingen. Opa wil dat Jules stiller is, maar daar kan Jules niets aan doen, want door de hoofdtelefoon hoort hij opa niet meer!
Volgende week begint ons nieuw thema: 'Lekker gezond'
Jules voelt zich niet lekker... En hij is wat bleek?!? Hij at veel te veel snoep en chocolade. Wij zullen Jules leren dat dit niet zo gezond is. Lekker fruit eten en veel bewegen, dat is pas gezond! Wij zullen Jules helpen!!!
Koeken en snoep kunnen wel lekker zijn maar zijn helaas niet zo gezond.
Wij gaan eens uitzoeken wat er lekker en gezond is!
De komende twee weken zullen we over fruit praten. De eerste week praten we vooral over de appel; iedereen mag dan ook een appel meebrengen naar de klas! (Die moet voor één keer niet genaamtekend zijn )
Als u dit wilt, mogen de kleuters deze week en volgende week iedere dag een stuk fruit (geschild of gepeld) meebrengen naar school in plaats van een koek tijdens de speeltijd De kleuters worden dan extra geprezen!!!
het jaarthema van de ARKORUM scholen is : Akkoord daar zit muziek in . Wij konden heel wat instrumenten verkennen en beluisteren , we speelden een geluidenlotto, maakten een orkest , leerden nieuwe woorden via de woordkaarten en maakten eigen muziek. De kleuters konden heel wat emoties kwijt via schilderen , tekenen en boetseren op blije, boze en bange muziek . We luisterden naar een muzikaal verhaal en dansten er vrolijk op los .
Volgende week is ons thema 'GROEN' . We hebben een brainstorm gemaakt over groen en merkten dat er heel wat te ontdekken valt .
Kleuters mogen groene spullen meebrengen.... laat je maar inspireren door je kleuter !
We leerden over muziek en muziekinstrumenten in de klas.
Instrumenten bespelen, muziek beluisteren, instrumenten leren kennen en nadoen, ritme klappen en tikken,
kleuren met belletjes, schilderen op muziek, piano spelen in de muziekhoek, trommelen in de trommelhoek, ....
we maakten ook een geluiden memory voor in de klas. En we knutselden een geluiden gong om in de school op te hangen.
Veel kinderen brachten eigen muziekinstrumenten mee ... ook in de klas waren veel muziekinstrumenten aanwezig. Op muziek hebben we ook leren bewegen, we luisterden naar muzikale verhalen, .....
We hebben 14 dagen lang veel muziek kunnen musiceren.
Deze week werkten we rond het thema We dansen er op los
Juf had verschillende instrumenten mee en ook een muziektas.
We vertelden over de instrumenten, hoe ze heten, hoe je ze moet bespelen en natuurlijk hebben we er ook naar geluisterd en bespeeld.
In de klas mochten we experimenteren met de instrumenten maar al vlug stelden we vast dat het moeilijk is om de instrumenten mooi samen te laten spelen.
Aan de werktafel mochten we kiezen of we een trommel of gitaar wilden maken.
Hieraan werkten we bijna de ganse week. Volgende week werken we hieraan verder.
Juf vertelde het verhaal Jules wil muziek
Jules is met opa in de woonkamer. Opa luistert naar het nieuws op de radio en Jules luistert naar muziek. Dat gaat moeilijk samen... Ze draaien om de beurt het geluid harder. Opa komt met een oplossing. Hij geeft aan Jules een hoofdtelefoon. Maar dat blijkt echter ook niet te werken, want Jules begint heel luid mee te zingen. Opa wil dat Jules stiller is, maar daar kan Jules niets aan doen, want door de hoofdtelefoon hoort hij opa niet meer!
Dinsdag 20 september werd Filippa 3 jaar. Dit hebben we dan ook uitgebreid gevierd in de klas.Trots nam ze plaats op de verjaardagsstoel en genoot van alle aandacht.
Woensdag 21 september werd Lori-Ann ook 3 jaar. Dit vieren we volgende week, ze was er deze week niet.
Maandag was Jules niet zo goed wakker... hij had heel slecht geslapen, de hele nacht hoorde hij geluidjes. We zijn samen op zoek geweest in de klas. Toen vonden we een radio die heel stil speelde...
We hebben eens gezocht hoe wij met ons lichaam muziek kunnen maken: met je mond, met je handen, ... maar ook met je stem. We hebben heel veel gezongen en gedanst deze week. De poppenhoek is even naar boven verhuisd en we hebben een echte disco-hoek gemaakt in de klas. Kijk maar mee naar de foto's!
Vanaf volgende week zullen we eens de verschillende instrumenten verkennen.
Deze week en volgende week werken we rond het thema muziek.
Als je thuis muziekinstrumenten hebt dan mag je deze met je kleuter meegeven. (het is zeker geen verplichting).
Je kan ons ook helpen met stukjes hout of takjes, schelpjes of oude vorken of lepels, alles die iets van geluid maakt om een muziekmobiel te maken met onze klas.
Ons eerste thema van het nieuwe schooljaar zit er op... We hebben deze week extra aandacht gegevens aan onze schooltas. Hoe ziet hij er uit? Welke sluiting? Wat mag er allemaal wel en niet inzitten... We zongen ook een heel leuk liedje over... Een 'tuutje', een knuffel, een doekje, een speelgoedje... dat mag allemaal thuis blijven en hoort niet in onze boekentas. We hebben dit thema al enkele begrippen geoefend: voor, na, naast, in, onder, vol, leeg, ... Woensdag hadden we dan weer enorme waterpret met alle kleuterklassen... geniet maar mee van de foto's!!!
Het nieuwe thema zal als muziek in de oren klinken: We dansen erop los. In dit thema gaat het om luisteren, reageren op geluid, geluid maken, Met muziek en dans maken we er een vrolijke week van. De kleuters mogen ervaringen met geluid opdoen met heel hun lichaam We zullen ritmespelletjes spelen met de muis en de olifant, we leren kijken naar een dirigent om stil of luid te spelen, we zullen samen zingen met Jules, op een ritme stappen op de trommel, Wij worden echte muzikanten!
Deze week werkten we rond het thema : voeding . De kleuters mochten proeven van verschillende soorten fruit en groenten, we maakten speelgoedpizza's en mochten voedingswaren sorteren in de winkeltjes. We maakten schilderijen en collages en de kleuters van het tweede knipten frieten . De kleuters leerden elkaar beter kennen via het babbelspel en we hoorden dat kleuters verschillende smaken hebben ; we vonden maar 2 dingen die ze allemaal lekker vonden nml. snoep en een appel .
We hadden een superspeelvoormiddag dank zij het warme weer , voor herhaling vatbaar .
Cecile werd deze week grote zus van Romain ! Proificiat
Volgende week is ons thema MUZIEK ! Kleuters mogen iets meebrengen rond dit thema
Onze eerste
thema van het schooljaar zit er reeds op.
Deze week
vertelden we verder over onze schooltas. We
sorteerden grote voorwerpen in de grote schooltas, kleine in de kleine.
We luisterden
naar het verhaal van Jules en mochten dan de detailplaten op de juiste grote
prent leggen.
We hebben
geknipt en gekleefd, gestempeld met ons vuistje en zelf geprobeerd een
schooltasje te schilderen.
Het
hoogtepunt deze week was natuurlijk onze waterspelletjes voormiddag.
Groot
nieuws ook voor Bérénice : ze is grote zus geworden. Op 13 september is haar
broertje Romain geboren. Een dikke proficiat aan de mama en papa en we wensen hen met
het hele gezinnetje heel veel leuke momenten samen.
Volgende
week start ons nieuwe thema We dansen er op los . Het zullen 2 vrolijke
weken worden waarin we gaan experimenteren met geluiden, met instrumenten, met
verschillende muziekgenres, kortom onze oortjes gaan veel kunnen "genieten".
Deze week zijn we begonnen aan ons thema: "zakken en tassen". Op een morgen was Jules spoorloos verdwenen, we zijn overal op zoek gegaan in de klas... Uiteindelijk vonden we hem in een grote tas! Er zaten nog allemaal tassen in... We hebben ook al wat geknutseld. Het is een hele aangename klas met vele flinke kleuters. Na deze actieve week denk ik dat ze toch zullen genieten van het weekend met wat extra rust! Volgende week kijken we eens goed naar onze schooltas. Wat zit er allemaal in? Hoe ziet je schooltas eruit?...
Voor de godsdienstmomenten werken we onder andere met de handleiding : TOV. We beginnen het godsdienstmoment met het liedje: 'Kijk eens hier, kijk eens daar'. We hebben ook samen een leuk hoekje ingericht. TOV'ke is een popje die samen met een kaarsje verschijnt tijdens het godsdienstmoment.
liedje: Kijk eens hier, kijk eens daar klap maar in je handen Kijk eens hier, kijk eens daar zwaai nu naar elkaar Kijk eens hier, kijk eens daar stamp maar met je voeten
Kijk eens hier, kijk eens daar
Dans nu, dans nu maar
Liedje:
Eén, twee, drie, vier vingertjes en een dikke duim. Handje hier en handje daar, twee handjes op elkaar.
Ik wens jullie nog een prettig en zonnig weekend toe.
Ziezo, ons eerste weekje in de eerste
kleuterklas zit er al op!
Soms waren er nog wat traantjes maar die werden snel gedroogd.
We zitten voorlopig met 13 sloebers in de klas : 11 eerste
kleuters en 2 peuters.
Nieuwsgierig naar onze avonturen?
We gingen op verkenning in de klas. We leerden de verschillende hoekjes kennen,
leerden enkele dagrituelen zoals ons goeiemorgenliedje, de weer- en
dagkalender, een toilettreintje leren vormen,...
Juf heeft van iedereen een foto genomen voor
onze aanwezigheidskalender.
we hebben ook al een beetje gewerkt : Jules gekleurd voor een hangertje aan de
schooltas, mijn eerste schilderwerkje gemaakt in de klas, een taart versierd
voor de verjaardagskalender in de klas,
We waren nieuwsgierig en keken naar alle
schooltasjes van alle kleuters. Hoe ze eruit zien, de kleur, de grootte, welke
sluiting ze allemaal hebben. We kwamen tot de conclusie dat de meeste
schooltassen een rits hebben.
We
keken ook in de schooltasjes : wat hoort erin en wat niet?
We leerden ook een liedje . Na veel herhalen
in de klas zullen we het vlug kennen.
Tijdens onze catechesemomentjes werken we
rond het thema welkom.
Deze week hebben we ons TOV-hoekje ingericht.
Dit en zo veel meer hebben we deze week
allemaal gedaan!
dit is ons eerste blogverslagje van dit jaar ! Na iets meer dan een weekje zijn we elkaar al goed gewoon, we zijn met 10 derde kleuters en 8 tweede kleuters . De kleuters konden de klas en elkaar al verkennen . We speelden heel wat spelletjes om elkaar beter te leren kennen en dankzij het goede weer konden we ook genieten van allerlei activiteiten buiten . We vierden de verjaardag van Achiel !
Volgende week werken we rond een prentenboek :'koninginnenhapjes' een boek over eten . De kleuters mogen gerust iets meebrengen dat ze graag eten en ook iets dat ze helemaal niet lekker vinden !
Het schooljaar is muzikaal, kleurrijk en sfeervol ingezet. Ik zag vele blije gezichtjes, weinig traantjes,... Het eerste afscheid is vaak moeilijk maar dit zal steeds verbeteren!!!
We hebben al geknutseld en natuurlijk al veel gespeeld!!! Het is een hele aangename klas met flinke kleuters. Volgende week starten we het thema: "zakken en tassen". Iedereen mag een zak of een tas meebrengen naar de klas ( handtas, toiletzak, boekentas, plastiek zak,...) Gelieve de zak of tas te naamtekenen.
Velen hadden graag eens een vliegje geweest ... Vlieg maar eens even mee met de fotos in onze kleuterklas.
Liedje:
Dag allemaal, gegroet, hallo,
handen omhoog en dan doen we zo.
Eén hand vooruit, de andere erbij,
daarna klappen we vrolijk en blij !!!
Liedje:
1, 2, 3, ... ,13 vriendjes in de klas,
wat ben ik blij!
Met mijn vriendjes dicht bij mij!!!
Zou ik nog enkele afspraken mogen herhalen:
·
Als u
reservekledij meegeeft naar school, gelieve die in een gesloten en genaamtekende
zak te steken.
·
Koekjes
met chocolade zijn niet toegelaten op school.
·
Gelieve
alle briefjes van de school volledig in te vullen, wij zijn 1ste kl
B.
·
Het
was heel leuk voor de kleuters dat ze op tijd op school waren, zo verloopt het afscheid
voor hen heel wat vlotter!!! Dank u wel
!!!
Een prettig weekend en tot maandag... vrolijk en blij
De eerste
twee schooldagen zitten erop. Jullie zijn waarschijnlijk reuzenieuwsgierig
naar de
belevenissen van je kleuter op school.
Verlang echter niet dat hij/zij je alles vertelt,
want vaak is het nog te veel om te verwerken.
Laat je kind dus gewoon genieten van jouw aandacht
als hij/zij thuiskomt.
Zijn jullie toch nieuwsgierig?
Dan kunnen jullie hier, op onze kleuterblog, terecht!
Zo kunnen jullie mee piepen in ons klasje.
Ik hoop jullie op deze manier te kunnen boeien
met weetjes en straffe verhalen uit de klas.
Bovendien zal ik hier foto's posten van
leuke momenten die we beleven, enz...
Hopelijk vinden jullie dit een leuke ontmoetingsplek. Klik op het fototoestel
voor de eerste fotokiekjes uit de klas.
Volgende
week werken we rond het thema Zakken en tassen .
Is het
mogelijk om met uw kleuter iets mee te geven in functie van het thema ? Wees gerust creatief, dit mag zowel klein of
groot zijn , van toiletzak tot handtas of sporttas of ......
De vakantie zit er alweer op! Hopelijk hebben je kindjes zich goed geamuseerd tijdens het verlof? Onze batterijtjes zijn ook weer opgeladen en we kijken uit naar alle leuke kinderverhaaltjes van de voorbije vakantie. Aan iedereen , ook aan de nieuwe peutertjes en hun ouders, wensen we een goede start toe van het nieuwe schooljaar. We gaan samen op stap en zullen zeker en vast veel nieuwe avonturen beleven!
Wat is dit schooljaartje voorbij gevlogen. We hebben heel veel leuke momenten
meegemaakt. Met veel gelach en nu en dan
een traantje zijn we weer een jaartje ouder, wijzer, rijper, ... geworden.
Ze worden groot die kleine instappertjes en 1ste kleuters... Hun schoolcarrière is begonnen...
Wij hebben hele leuke laatste weken gehad; met nu en dan een snoepmomentje. Omdat we dit jaar zo goed ons best hebben gedaan om met ons fluohesje naar school te komen, heeft de ouderraad ons beloond met een heerlijk waterijsje!!!
Dank u wel aan de ouderraad!!!!
We hebben helaas niet buiten kunnen picknicken omdat de zon
ons wat in de steek liet. Maar dit kon
de pret niet bederven, we hebben gezellig op lakens in de zaal gegeten. De sfeer was even leuk!!! Yongle heeft ook getrakteerd met kroepoek en
fruitsap. Dit was ook een gezellig
aperitiefmomentje in de klas... Kijk
maar mee naar de fotos!
Gelieve alle fotos die je wil van dit schooljaar op te slaan; want volgend jaar worden die gewist...
Ik wil jullie allemaal bedanken voor de hele lieve woorden, de mooie attenties en het prachtige schooljaar. Ik wens jullie een prachtige, rustgevende en zonnige vakantie toe met veel leuke momenten met jullie flinke kapoen!
Nog een dikke zoen aan je (b)engeltje mij. Groetjes, juf Famke
Het hoogtepunt deze week was natuurlijk onze picknick op
maandagmiddag. Helaas waren de weersgoden ons niet gunstig gezind en hebben we in de zaal gegeten. Het werd toch reuzegezellig.
Dit was dus
het laatste blogartikel van dit schooljaar.
Bij deze
wens ik jullie allen een prettig verlof toe.
Het was
fijn om jullie kleuter in de klas te hebben, we hebben samen heel veel leuke
momenten beleefd.
Dank aan
allen voor de lieve woorden en vele attenties.
Tot in
september!!!!!!
Groetenjuf Sabien en juf Ine
P.S. Wie nog foto's van de blog wil downloaden gelieve dit tijdens de vakantie te doen. Eind augustus haal ik alles van de blog om plaats te maken voor de foto's van het nieuwe schooljaar. Alvast bedankt.
Tijdens de grote vakantie wordt Cis een jaartje 'ouder'. Hij mag nu nog voorlopig 2 vingertjes tonen... Omdat er tijdens de vakantie geen vriendjes en juffen in de klas zijn hebben we nu al enthousiast voor hem gezongen! Proficiat Cis!!!
In de grote vakantie zal Yongle 4 kaarsjes mogen uitblazen! Wij hebben zijn verjaardag alvast in de klas gevierd! Proficiat Yongle, we wensen je een prachtige verjaardag toe!
Tijdens de vakantie wordt Marie-Hélène 4 jaar. Het was misschien vandaag niet haar verjaardag maar ze was heel enthousiast!!! Ze genoot met volle teugen! Proficiat flinke meid.
Niettegenstaande het natte weer beleefden de kleuters van de combiklassen 2/3 een fantastische dag!
De begeleide activiteiten en de accommodatie van Hoeve Ter Kerst deden ons genieten. Spelletjes rond dierengeluiden, dierenspelletjes, een verhaal in het stro, de verkenning van de boerderij, samen picknicken, een ijsje ... allemaal leuke dingen waarover de kinderen veel zullen kunnen vertellen.
Wij gaan op reis... en IEDEREEN mag mee!!!! De vakantie is in zicht... het laatste thema... maar heel veel leuke momenten. We hebben deze week genoten van ieder straaltje zon en dan gingen we meteen naar buiten (al was het voor 20 minuutjes) ... Gezelschapspelletjes spelen buiten, tuimelen in ons nieuw graspleintje, rijden met de fietsjes, ... Als het weer iets minder was zaten we binnen volop te knutselen aan onze tent voor Jules!!!
Siebe is een flinke vriend die drie jaar is geworden!!! Hij was echt onder de indruk van al die aandacht en al die enthousiaste vriendjes om hem heen...
Proficiat lieve Siebe, wij wensen je een prachtig jaar toe met heel veel plezier !!!
Deze week
startte ons laatste thema van dit schooljaar We gaan op reis . Op maandag
hebben we eerst de verjaardag van Ophélie gevierd, ze is 3 jaar geworden. Hiep
hiep hoera!!! (fotos zie eerder blogartikel)
Juf
vertelde over Jules die op reis geweest is naar de zee en we vertelden over
vakantie . Wat is dat eigenlijk, wat vinden we leuk, waar gaan we naar toe,
Aan de
werktafel knutselen we ons laatste werkje : Jules in zijn tent.
In de
vakantie zijn er 3 kleuters jarig en dat moet natuurlijk vooraf gevierd worden.
Dinsdag vieren we de verjaardag van Clémence, woensdag van Luca en donderdag
van Oona. Zaterdag wordt Lucie 4 jaar dus haar verjaardag vieren we vrijdag.
Het wordt dus een feestelijke week.
Op dinsdag
( 1 ste kleuter) en donderdag (peuter) zijn er oudercontacten. De juiste
uurregeling kan je terugvinden op een vorig blogartikel.
Juliette is vandaag 3 jaar geworden en dit moesten wij natuurlijk vieren. De kleuters zongen op hun best, Juliette had haar verjaardagskleedje aan, de sfeer zat er goed in, ... Ze genoot met volle teugen!
Deze week
zijn we gestart met het vieren van de verjaardag van Marie-Julie.Maandag is ze, samen met tweelingzus
Elise-Marie, 4 jaar geworden. Dubbel feest dus in de eerste kleuterklassen.
Voor de
fotos zie eerder artikel.
De rest van
de week werkten we in het geheim verder aan onze verrassing voor papa.Hopelijk blijft het nog een verrassing tot
zondag . Ik wens alvast alle papas een fantastische vaderdag toe en hopelijk
genieten jullie er van.
Maandag
gaan we van start met ons laatste thema van dit schooljaar
Deze week
stond in het teken van onze allerliefste papa. In alle geheim werken we aan een
verrassing dus geen fotos deze week.
Donderdag vierden
we de verjaardag van Helene. Ze genoot met volle teugen van alle aandacht en
nam trots plaats op de verjaardagsstoel.
Ook voor
het schoolfeest waren we deze week druk in de weer. Nu enkel hopen dat de
weergoden ons zondag welgezind zijn.
Alvast een
prettig weekend en tot zondag
Gr juf Ine en juf Sabien
Deze week
vertelden we verder over de kriebelbeestjes. We mochten prenten ordenen van
rups tot vlinder.
Juf
vertelde over kort en lang, meeste en minste en over welke diertjes vliegen en
welke diertjes kruipen. We speelden een leuk spelletje van Rupsje nooit genoeg.
Aan de
knutseltafel werkten we verder aan ons rupsje. We mochten ook zelf een rups
schilderen en de peuters eentje stempelen. We schilderden d helft van een
vlindertje en toverden de andere helft door ons blad te vouwen.
Volgende week
start ons thema Papa lief .
Is het
mogelijk om een foto van papa mee te geven aub. Alvast bedankt.
De kriebelige weken zijn voorbij. Het was een echt leuk thema!!! Vanaf maandag werken we rond het thema vaderdag. Wij gaan een leuk geschenkje maken en een tof versje inoefenen. Ik mag er niet veel meer over vertellen want het moet nog allemaal een verrassing blijven ... Wees al maar heel nieuwsgierig papa!!! Zou het mogelijk zijn om een foto van papa mee te geven met je kleuter.
Vandaag is Arnaud jarig, hij is nu 4 jaar. Hij glunderde en genoot enorm van zijn feest... nu en dan was het wel wat onder de indruk van al die aandacht ! Proficiat mijn flinke vriend, wij wensen je een prachtig jaar toe !!!
we leerden wat dit betekent, wie zich camoufleert en waarom... Kleuters brachten materialen mee en we zochten veel info op , op de computer. Er waren digitale verhalen over "de kakelbonte kameleon", "kraai" en nog meer...
We gingen op stap naar het speeltuintje en zochten er gecamoufleerde diertjes. In de klas maakten we een kunstwerkje van een dier dat zich camoufleert op het gordijn.
We maakten ook een kameleon in ons lievelingskleur.
Nu is ons thema "Wie wil Wannes?", een verhaal over een onzichtbare kleuter. Tussenin zijn we volop bezig aan de voorbereidingen van het schoolfeest. Dat blijft nog een beetje geheim
Deze week
vertelden we over kriebelbeestjes. We hebben verschillende diertjes
waargenomen, vertelden bij grote prenten van diertjes, luisterden naar het
verhaal van een lieveheersbeestje en speelden een spelletje met
lieveheersbeestjes. We moesten de lieveheersbeestjes met evenveel stippen bij
elkaar zoeken.
We
speelden ook een vlinderspelletje waarbij we dezelfde vlinders bij elkaar
moesten zoeken.
We
luisterden naar het mooie verhaal van
Rupsje nooit genoeg.
Aan de
werktafel werkten we deze week onze bloemen af en zijn we bezig aan een rupsje.
Volgende week vertellen we nog een beetjes verder over de kriebeldiertjes en
beginnen we stilaan het schoolfeest voor te bereiden.
Prettig
weekend
Juf Ine
en juf Sabien
PS. Niet
vergeten : witte t-shirt aub ( zie briefje)
Ons nieuw thema leeft al volop in de klas. De kriebelbeestjes zijn talrijk aanwezig en
krijgen heel veel aandacht. Dank u wel
lieve ouders voor alle diertjes!!! De
kleuters en ik zijn heel enthousiast. We
hebben het lieveheersbeestje al wat van dichterbij bekeken en sinds
vrijdag zijn we over de rups en de vlinder begonnen.
Bedankt voor de vele t-shirts die ik heb ontvangen, met de peuters zijn
we ermee aan de slag gegaan voor ons optredentje van het schoolfeest!
Volgende week kriebelen we gezellig verder!
Verhaal:
Het lieveheersbeestje leert vliegen, maar dat valt nog niet mee. Ze oefent de hele dag maar botst voortdurend op andere dieren. Zo ploft ze op de kop van een olifant, botst ze tegen de staart van een tijger en landt ze op de neus van een krokodil. Toch geeft het lieveheersbeestje niet op. Zal het haar ooit lukken?
versje:
Lief lieveheersbeestje Hoe oud ben jij Laat me toch eens kijken Kom wat dichterbij Kruip maar op m'n hand dan tel ik vlug De stippen op je kleine rooie rug
Liedje:
Er was eens een vlindertje, heel lief en heel klein het vloog naar de arm van mij het vloog naar mijn nek het vloog naar mijn oor en toen ging het vlindertje er snel weer vandoor
We werkten de
voorbije twee weken rond het thema Camouflage.
We leerden bij dit
thema, hoe je kan camoufleren, en waarom dit gebeurt.
Op het omgekeerde
van camouflage hebben we bekeken. We
speelden in de hoeken met jungle materiaal, want ook in de jungle wordt er heel
veel gecamoufleerd door dieren.
We maakten bij juf
Kayla een kameleon,we gingen prenten sortreren, We luisterden naar het verhaal
van de bonte Kameleon.
Natuurlijk zijn we
ook al een stukje aan het voorbereiden voor het grote schoolfeest op 5
juni. Maar we mogen natuurlijk nog niet vertellen wat.
RARARA .
Volgende week
werken we rond het boek Wie wil Wannes .
de voorbije weken hebben we heel wat ontdekt over camouflage ...we gingen op speurtocht ( met onze ontdekdoos 'kijken') en vonden gecamoufleerde 'beestje'. We sorteerden de dieren uit de dierenbak volgens hun kleur en patroon . We maakten schilderijen , verfden al heel wat spullen voor het schoolfeest in camouflage print .
We luisterden naar de verhalen over een schildpad die zijn schild niet meer wou, het berenboek, de kakelbonte kameleon . We zongen een heel leuk liedje over de veren van de pauw . De kleuters van het derde oefenden de klankpositie van de letters in een woord ,
Wij zijn ook gestart met het oefenen van onze dansjes voor het schoolfeest en natuurlijk vierden we de verjaardag van Hélène !!
Deze week hebben we gewerkt rond bloemen; hun geur, kleur, vorm, soort, de kleuters vonden het heel leuk en onze klas rook heerlijk!!! Volgende week starten we met het thema: de kriebelbeestjes van de lente. (Een rups, slak, kevertje, lieveheersbeestje, ...) De kleuters mogen gerust een kriebelbeestje meebrengen naar de klas. Geef eventueel een paar blaadjes groen mee van waar je het beestje vond. Gelieve geen vlinders of spinnen mee te geven.
Verhaal: Op een dag krijgt Jules van de buurman tien zaadjes. Als hij ze zaait op een zonnige plek, krijgt hij prachtige bloemen. Jules gaat onmiddellijk aan de slag. Daarna gaat hij iedereen vertellen over zijn grote bloemen en waarom hij ze gezaaid heeft. Voor mama om op haar hoed te zetten, voor zus om in haar haar te steken, voor papa om in zijn nieuw kostuum te steken, voor vis om naast zijn bokaal te zetten en voor opa om bij het graf van oma te leggen. Maar de volgende ochtend is er nog niets te zien. De buurman stelt hem gerust, hij moet enkele dagen wachten. En dan komen inderdaad de piepkleine plantjes. Na enkele weken staan er prachtige zonnebloemen in de tuin, net zo groot als Jules. De buurman snijdt ze netjes af en Jules draagt ze naar binnen en geeft iedereen zijn beloofde bloemen.
Het lenteweertje is echt zalig. De kleuters genieten volop buiten. In de klas is het ook al heel warm. Gelieve geen te warme kledij aan te doen. Probeer het flesje water in het begin van de week niet te vergeten, ik vul water bij als het uit is.
Sommige kleuters hadden ook al een petje mee ter bescherming tegen de zon, gelieve die te naamtekenen. Zou het mogelijk zijn om de naam van uw kleuter op de truitjes te schrijven? Heel erg bedankt.
Ik wil iedereen nog een prettig weekend toewensen en tot dinsdag!
Maandag
mochten we een nieuwe peuter verwelkomen : Luca .
We wensen
hem heel veel plezier in ons klasje.
Deze week
vertelden we over de bloemen in de lente.
We
luisterden naar het verhaal van Jules, rangschikten prenten in de juiste
volgorde : van zaadje tot bloem, speelden een kimspel en een spelletje met
gekleurde bloemen.
Aan de
werktafel knutselden we bloembakken voor aan het venster en de peuters mochten
de bloemen schilderen voor in de bakken.
Donderdag
vierden we de verjaardag van Luka, hij is 4 jaar geworden.
( fotos
zie eerder artikel )
We wensen hem een heel dikke proficiat!
Volgende
week vertellen we over kriebeldiertjes : rupsjes, slakjes, wormpjes,
kevertjes,
Dinsdag
mogen de kls kleine kriebeldiertjes meebrengen naar de klas.
ik hoop dat alle mama's een fijne dag hadden ...de kleuters hebben heel wat moeten knutselen om het cadeautje op tijd klaar te krijgen . De kleuters van het derde maakten een boekje ;LIEFS en de kleuters van het tweede maakten een bloem ,chocolaatjes en een kaart . De mama's zijn heel belangrijk ; kleuters vertellen altijd heel trots over hun mama . We vierden ook de verjaardag van Eva, Madeleine en Marie .
Ons volgend thema is 'camouflage' . Kleuters mogen iets meebrengen ....
De voorbije twee weken werkten we rond onze mama. De kleuters vertelden heel wat over hun mama. Ze waren dan ook heel trots dat de foto van hun mama aan onze 'mama-muur' mochten hangen.
De kleuters wisten allemaal de voornaam van hun mama.
Deze week knutselden we ook een cadeautje en leerden we een versje voor de liefste mama. Maar dat blijft nog tot morgen geheim.
Ze mochten ook vertellen waar ze hun pakje zouden verstoppen. Er waren enkele heel originele verstopplaatsen bij.
Ik wens jullie een prettige moederdag en laat jullie maar eens goed verwennen en geniet van het zonnetje!
PS: Ik zet pas zondag het foto album openbaar, anders zou ik de verrassing verklappen en zouden de kleuters een beetje boos zijn...
Deze week hebben in de klas geknutseld voor moederdag en pakjes gemaakt. Woensdag hebben de kleuters hun verstopplaats gezegd aan mij, er zitten een paar originele plaatsen bij!!! En nu uitkijken naar zondag... Proficiat aan alle mama's !!! Ik wens alle lieve mama's een prachtige moederdag toe! Laat u maar eens goed verwennen...
Juffrouw Kristien (de
kinderverzorgster) en ik hebben deze week onze verjaardag gevierd. Het
toeval wil dat we allebei op dezelfde dag jarig zijn! We hebben een heerlijk ijsje met aardbeien gegeten!
De vogeltjes kan je s morgens al horen fluiten, we
kunnen al buiten spelen, de zon is volop aanwezig, De lente kan je
voelen, horen, zien, ruiken, Heerlijk!!! Hopelijk zal
het zon mooi weer blijven, want wij genieten er volop van! Volgende
week starten we met het thema 'bloemen in de lente'.
Ik wil de communicanten feliciteren met hun communie en hen een prachtig stralende dag toewensen!
Proficiat met jullie communie!
Ik wens jullie allemaal een heel prettig weekend, juf Famke
Deze week werkten we verder rond rollen. De nadruk lag hierbij " verschillende soorten ballen". Wat kunnen we allemaal doen met ballen? Rollen, gooien, botsen,...
We knutselden een knikkerparcours. Het deksel van onze schoendoos mochten we eerst helemaal zwart schilderen. Daarna mochten de knikkers eens in de verf. Wat was dat mooi, alle kleuren door elkaar!
Volgende werken we rond "Mama" want op 8 mei is er een hele speciale dag voor onze mama's: MOEDERDAG!!!
Is het mogelijk om een foto van mama mee te geven met daarop geschreven wat de voornaam van mama is en welk beroep mama beoefent. Het wordt ook wat druk de komende week want de kleuters staan al paraat om een mooie verassing te maken voor mama, maar dat houden we nog even geheim!
Vorig weekend heeft Oona een broertje gekregen: Tiebe!
Oona kwam heel trots de klas binnen. We maakten dan ook een cadeautje in de klas voor Tiebe. En zo ging ze apetrots naar huis!
Vrijdag kwamen mama, papa en kleine Tiebe een bezoekje brengen in de klas. Oona mocht aan alle kindjes een lolly geven. En alle ogen waren gericht op kleine Tiebe.
Nogmaals een dikke proficiat met de geboorte. We wensen jullie dan ook heel veel geluk en liefde samen!
Na de paasvakantie mochten we een nieuw vriendje verwelkomen in onze klas: Lise!
Samen gingen we op ontdekkingsreis in de wereld van de "kaarten". Ongelooflijk hoeveel soorten er bestaan en wat je er allemaal kan mee doen!
Eén van die leuke activiteiten die we deden was die rond de "schatkaart": we verstopten een schat voor een andere klas en maakten een schatkaart zodat zij die konden vinden. Wijzelf mochten ook een schat gaan zoeken.
We speelden heel wat kaartspelen, leerden nieuwe woorden én leerden een ECHTE goocheltruc!
We werkten ook aan sociale vaardigheden met behulp van het kaartspel: elke morgen kregen de kleuters een halve kaart en moesten ze gaan zoeken naar hun "match". Dat werd dan hun vriendje voor 1 dag. Zo ontdekten de kleuters dat het ook leuk kan zijn om eens met andere kinderen op te trekken...
Met het einde van het thema kwam ook een einde aan de stage van juf Laura en moesten we afscheid nemen. Gelukkig zullen we haar nog zien op school want ze heeft nog andere opdrachten te vervullen.
ONS VOLGEND THEMA IS "MAMA". IEDEREEN MAG EEN FOTO MEEBRENGEN VAN MAMA EN DE KLEUTERS VAN HET TWEEDE GRAAG EEN BOKAAL (gelijk welk formaat) MET DEKSEL. Dank bij voorbaat.
Deze week hebben we vooral gewerkt rond verschillende soorten ballen. De kleuters hebben een sportieve week achter de rug! We hebben ook heel wat geknutseld; maar het 'knikkerparcour' vonden de kleuters echt tof. Ze moeten proberen om de knikker van de éne gekleurde bol tot de andere bal te rollen en terug... maar zonder aan de knikker te komen... moeilijk hoor!
versje:
Rollebolle bal, rollebolle bal,
Jij kunt rollen overal !
Jij rolt eens naar hier,
Jij rolt een naar daar.
Rollebolle bal wat ben jij raar !?!
Op 8 mei is er een heel groot feest en dat voor een heel bijzonder persoon: namelijk voor de allerliefste mama van de hele wereld. De kleuters praten heel graag over HUN mama, de zinnetjes gaan we naar mama, het is mijn mama, komen in een kleuterdag verschillende keren voor. Het zal een geheimzinnig thema zijn en onze missie is om onze mama te verrassen!
Ik kan natuurlijk niet veel meer verklappen want anders nemen ze het me misschien kwalijk dat ik de verrassing verknald heb Is het mogelijk om een foto van mama mee te geven naar school. Achteraan op de foto mag u de naam en achternaam van de mama, haar beroep en wat ze heel graag doet opschrijven. Dit zal zeker voor veel leuke gesprekjes zorgen! Alvast bedankt!
Het thema kaarten was voor ons ook een verrassing....we hadden nooit gedacht dat er zoveel kaarten waren.
We maakten schatkaarten, identiteitskaarten,speelkaarten,menukaarten en een weerkaart. We mochten een echte schat gaan zoeken met behulp van een schatkaart . We leerden een goocheltruc en speelden verschillende kaartspelletjes.
We zongen een liedje over kaarten, bekeken filmpjes en ontdekten heel veel mogelijkheden .
Volgend thema : mama . De kleuters mogen een foto meebrengen van hun mama en de kleuters van het tweede een glazen bokaal met deksel .
De eerste week van het "rollende thema" is al voorbij. De kleuters waren heel enthousiast en zagen overal dingen die rond waren en die kunnen rollen of rijden.
Deze week hebben we vooral rond het begrip "rond" gewerkt. We ontdekten dat die wielen van auto's rond zijn en dat mochten we ook eens zelf proberen te schilderen.
Dan mochten de kleuters cirkels schilderen, telkens een beetje groter. Wat deden ze dat goed! Het was precies een echt kunstwerk!
We verwelkomden ook een nieuwe peuter: Ophélie. Wat deed ze het goed deze week!
We leerden ook een liedje:
De wielen van de bus die draaien rond Draaien rond, draaien rond De wielen van de bus die draaien rond Als de bus gaat rijden
De deuren van de bus gaan open en dicht Open en dicht, open en dicht De deuren van de bus gaan open en dicht
Als de bus gaat rijden
De toeter van de bus gaat toet toet toet Toet toet toet, toet toet toet De toeter van de bus gaat toet toet toet Als de bus gaat rijden
Volgende week mag iedereen een deksel van een schoendoos meebrengen. Graag naamtekenen.
De eerste week van het thema 'rollen' is voorbij. De kleuters zijn heel enthousiast en vinden zelf ook veel rollende voorwerpen. Wij hebben vooral de nadruk gelegd wielen, hoepels,... We leerden het liedje "de wielen van de bus". Veel kleuters vinden het zo leuk om het uit te beelden dat ze vergeten mee te zingen! Volgende week werken we vooral rond verschillende soorten (rollende) ballen.
Volgende week mag iedereen een deksel van een schoendoos meebrengen naar de klas. Niet te klein aub en gelieve het te naamtekenen.
De nieuwe peuters vinden ook al goed hun weg in de klas en de school. De laatste dagen hebben we zelf geen enkel traantje meer gezien tijdens het afscheid. Het loopt hier allemaal op rolletjes
Ik zal plaats voor foto's moeten vrij maken op mijn computer dus zal ik binnenkort de foto's van september tot en met december verwijderen. Als u foto's wil houden gelieve die dan thuis op te slaan.
Nina is vandaag 4
jaar geworden en dit hebben we enthousiast gevierd in de kleuterklas. Ze was heel blij dat alle kleuters zo goed hun
best deden om mooi te kleuren voor haar en gaf volop complimentjes. Ze schitterde de hele dag door!!!
Vandaag zijn er drie flinke peuters met hun schoolcarrière gestart. Filipa, Cis en Lori-Ann zijn enthousiast en met heel weinig traantjes gestart. Ze hebben elk een symbooltje gekozen: Filipa de snoep, Cis de maan en Lori-Ann een ster. Welkom in onze klas! Ik weet zeker dat we samen nog veel leuke momenten zullen beleven!!!
Op 26 maart heeft Siebe een broertje gekregen: Seppe. Siebe kwam heel trots toe op school met een hele grote doos. Alle kleuters kregen heerlijke doopsuikertjes! Siebe deelde de doopsuikertjes apetrots uit en de kleuters waren heel blij!!! Wij zijn volop aan het knutselen aan een geschenkje voor Seppe. Nog een grote proficiat aan de ouders en de grote broer van ons allemaal!!! Wij wensen het gezin veel liefde en prachtige momenten toe!!!
Na een deugddoende vakantie gaan wij terug van start... de eerste dagen zullen we de nieuwe peuters wat extra in de watten leggen zodat ze zich ook vlug thuis mogen voelen in onze klas. En dan gaan we van start met het thema: 'rollen, rijden, ... en soms eens botsen...'
Wij gaan experimenteren met ballen, hoepels, buizen,... De kleuters kunnen experimenteren en zich uitleven met allerlei rollend materiaal. Heb je thuis iets heel leuks dat op één of ander manier rolt dan mag je dit meegeven met je kapoen. (vergeet het niet te naamtekenen)
Deze week bekeken we allemaal verschillende eitjes en ook de eitjes van de paashaas. We ontdekten dat er in fantasie en chocolade eieren geen dooier en geen eiwit zit zoals bij een kippenei. Maar vooral de chocolade eieren waren het lekkerst!
Deze week waren er plots ook eieren in de klas verstopt, wat was het leuk om overal te zoeken waar die eitjes verstopt waren!
LIEDJE: Tok, tok tok een kip in een hok en onder haar vleugels vier eitjes
Krak, krak, krak wat is dat? daar komen vier gele kuikens
Vrijdag hebben we de verjaardag van Bilyal gevierd. Tijdens de vakantie wordt hij 3 jaar!
Tijdens de vakantie wordt Lennert 4 jaar.
Wij hebben dit alvast gevierd in de klas. We wensen je een heel
fijn feest en geniet van je dag flinke vriend !!!
Deze week hebben we de eitjes van de paashaas wat van dichterbij 'bekeken', maar natuurlijk moesten we ze ook eens proeven!!! De kleuters zijn het er allemaal mee eens... ze smaken HEERLIJK. Maar wij hebben nog fantastisch nieuws; na heel lang (en wat ongeduldig) wachten is er eindelijk een wonder gebeurt: Dottie heeft haar eitjes kunnen uitbroeden. Vier schattige kuikentjes zijn er geboren... zelf Jules was heel erg onder de indruk. Iedereen was heel enthousiast en onze kip Dottie kreeg een spontaan applaus in de klas!!!
Na de paasvakantie mogen wij nog 3 nieuwe vriendjes verwelkomen in onze klas! Wij kijken er alvast naar uit.
Liedje:
De paashaas is geweest, we zoeken om het meest! Er liggen eitjes hier en daar! maar ik weet niet waar...
Er zijn vreselijke dingen gebeurd in ons land deze
week. Wij hebben er niet over gesproken
in de klas. We hebben wel een kaarsje aangestoken
in de klas voor mensen die ziek of verdrietig zijn. Ik
vroeg of er thuis soms een kaarsje brand voor iemand die ziek
is... daarop antwoordde een kleuter: 'Mijn mama doet de haard vaak branden...'
Misschien is dit wel een mooi en warm gebaar na die gebeurtenissen van deze week... een haardvuur aansteken; een grote vlam voor alle gewonde, zieke,... of heel verdrietige mensen
die iemand dierbaars zijn verloren...
Ik wens jullie een zonnige en leuke vakantie toe... en natuurlijk veel zoekplezier naar die heerlijke eitjes!
De voorbije weken werkten we het thema "blij met een ei" uit. Juf Laura die stage doet in onze klas deed heel leuke activiteiten.
De eerste dag kwam een grote kip op bezoek. Ze toonde ons haar prachtige nest die...leeg was! Ze was haar eitjes kwijt!
Elke dag ontdekten we eieren in het nest, maar die waren niet van haar. Andere dieren die ook eieren leggen wilden haar troosten en gaven hun eieren. Tot woensdag laatst haar eitjes terug in het nest terecht gekomen waren. De verrassing was nog groter toen er donderdag twee kuikentjes in onze klas waren!
We leerden heel veel over "eieren" : we maakten spiegelei, roerei,...klaar en proefden hoe lekker dit is. We leerden hoe je eierkoeken bakt.
Er werd geknutseld, gespeeld....
De poppenhoek werd kippenhok met veel stro! In de winkel kon je allerlei eitjes kopen...
Vandaag vierden we de verjaardag van Lentel en was het tijd om de klas grondig op te ruimen.
Na de vakantie werken we rond "kaarten". Jullie mogen van alles meebrengen rond kaarten.
We werkten de voorbije weken rond blij met een ei.
we gingen op zoek naar allerlei eieren. Wist je dat het niet alleen de kippen en de vogels zijn die eieren leggen?
we leerden nieuwe woorden rond de kip en haan. zoals: broeden, kakelen, kraaien, eierdooier, eiwit,...
op verschillende manieren gingen we aan de slag om eitjes klaar te maken. we maakten een spiegelei, een hard en een zacht gekookt ei, een spiegelei en een zakei.
We sorteerden de eieren van klein naar groot. en we gingen ook een echt ei maken uit papier maché. We versierden deze dan met eierschalen , en met zachte tinten verf. Ook knipten we gras en kleefden we bloemen op het eierpotje.
We deden ook heel veel spelletjes met eieren.
we luisterden ook naar het Paasverhaal van Jezus.
En vrijdag was het dan als afsluit het sobermaal.
Na de vakantie werken we rond het thema Kaarten. Breng gerust iets mee die je aan een kaart doet denken.
Ons paasthema 'blij met een ei ' gaf ons al een beetje een lentegevoel . We mochten ontdekken welke dieren allemaal eitjes leggen, we kookten eitjes hard en zacht , we maakten cupcakes , speelden spelletjes met eitjes, rasters met eitjes,onze winkel werd een paaswinkel,we maakten een groot ei met papier, we zongen een lied over een dino ei ,we schilderden met lentekleuren ,we zochten woorden met de ei-klank.....
Na de vakantie starten we met het thema 'kaarten' . Kleuters mogen spullen meebrengen die met dit thema te maken hebben ( kan heel gevarieerd gezien worden .
Olivia kwam heel trots op de speelplaats: 'Ik ben jarig'. Met een prachtig kroontje op haar hoofd begon ze vrolijk aan haar feestdag. Ze glunderde ieder moment op haar feest. Ze is nu drie jaar!!! Proficiat flinke meid !!!
Deze week werkten we rond eieren. Plots hoorden we in de klas wat gekakel. Wat zou dat toch kunnen zijn en vooral van wie?
Toen zijn we op ontdekking gegaan in de klas en Dottie de kip zat verstopt in de klas. Dottie de kip zat verstopt onder de bureau van de juf! Daar horen kippen helaas niet thuis dus maakten we een mooi nestje voor Dottie dat ze haar eitjes rustig kan uitbroeden.
Ondertussen hebben we ook al heel wat geknutseld aan ons paasmandje.
Woensdag hebben samen met juf Kristien lekkere eitjes klaargemaakt. We hebben eitjes gekookt en we hebben een omelet van eitjes gemaakt. Wat hebben we gesmuld!
Volgende week bekijken we de fantasie eieren van dichterbij. Zou er door ook eiwit en een dooier inzitten?
NIET VERGETEN: Vrijdag 25 maart is het Sober maal en is er dus geen warme maaltijd op school.
Deze week is er een nieuw vriendje in de klas; namelijk Dottie de kip. We hoorden stil gekakel in de klas en na een kleine zoektocht vonden we Dottie in het bedje van de poppenhoek. Dit was niet een ideale plaats om eitjes te leggen We hebben dan een nest in een kippenhok gemaakt en dan gebeurde het Dottie heeft 4 eitjes gelegd!!! Die is ze nu nog altijd aan het uitbroeden Het duurt al lang hoor voordat er kuikentjes uitkomen.
We zijn ook op lentewandeling geweest en natuurlijk hebben we ook even gespeeld op het speelpleintje. De lente komt in het land en wij zijn met volle teugen aan het genieten!!!
Volgende week gaan we eens kijken naar de eitjes van de paashaas en andere eitjes. Zou er daar ook ei- en eiwit inzitten? Kunnen we die ook koken en opeten???
Liedje:
Tok, tok, tok, een kip in een hok en onder haar vleugels 4 eitjes. Krak, krak, krak, wat is dat? Daar komen 4 gele kuikens !!!
Lentelied:
Zonnestralen op mijn huid, vogels die gaan fluiten. Nieuwe blaadjes aan de boom, lekker spelen buiten. 't Is lente, 't is lente. Joepie, joepie, jei. 't Is lente, 't lente. O wat zijn we blij!
Niet te vergeten: Op vrijdag 25 maart is het sober maal op school, er is die dag geen warme maaltijd te verkrijgen en u moet zelf geen boterhammen meegeven.
Mag ik vragen om een extra inspanning te doen om de kleuters op tijd op school af te zetten via de schoolpoort.
Verschillende koekjes worden niet genaamtekend en dit zorgt soms voor misverstanden. Alvast bedankt.
De voorbije twee weken werkten we rond het thema van broederlijk delen 'Eilin in Colombia'.
Zo leerden we Eilin en haar neef José kennen. In Colombia hebben ze een stok (baston) met verschillende linten met elk hun eigen betekenis.
Rood betekent waar je van houdt, groen is voor de natuur, geel is voor alle dingen waar je blij van wordt en blauw zijn al je dromen. In de klas maakten we dan ook zo'n baston en met de linten eraan.
We leerden ook enkele woordjes in het spaans, dit deden we a.d.h.v. verschillende liedjes.
Samen keken we ook op de wereldbol en wereldkaart waar ons landje ligt en waar Eilin woont (Colombia). De kleuters wisten dit al heel goed.
Eilin had als lievelingskleur groen, dus ook wij gingen op zoek naar ons lievelingskleur in tijdschriften.
We maakten de vlag van colombia en schilderden een wereldbol.
Vrijdag vierden we de verjaardag van Astrid want ze werd zaterdag 5 jaar!!! Gelukkige verjaardag!
Volgende week zal juf Laura twee weken rond het thema 'Blij met een ei' werken.
Lieve kapoenen, het was fijn met jullie in de klas!
Deze week stonden de
voorbereidingen voor het verjaardagsfeest van Jules centraal.
Samen maakten we een
nieuwe verjaardagsstoel en schilderden we de verjaardagstaart opnieuw.
Dinsdag bakten we
cupcakes voor het verjaardagsfeest en hebben we de feesttafel gedekt : iedereen
mocht meehelpen en ballonnen kleuren op het tafelkleed.
Het hoogtepunt van de
week was natuurlijk het verjaardagsfeest van Jules.
Met veel tromgeroffel hebben we hem gewekt en
onmiddellijk gezongen. Jules wist niet waar eerst gekeken.
Nadat Jules alle verjaardagsrituelen had ondergaannamen we allemaal plaats aan de feesttafel en
hebben we lekkere slagroomtaartjes gegeten met snoepjes en chocolade.
Juleske, wij hebben er
alvast van genoten, hopelijk jij ook
Ook vandaag gingen we terug feest vieren want Laura wordt zondag
4 jaar. Helaas was ze ziek en hebben we haar feest moeten uitstellen.
Het volgend thema is Pasen : eitjes overal .
Iedereen mag volgende week een eitje meebrengen en de eerste
kleuters graag een plastic waterfles. Alvast bedankt.
Helaas zal ik zelf dit thema niet kunnen uitwerken met jullie
kleuters. Om familiale redenen kan ik een tijdje niet op school aanwezig zijn.
Ik hoop vlug terug in de klas te staan.
het thema van broederlijk delen was dit jaar : COLOMBIA . We hoorden de verhalen over Eilin en haar baston (stok) De kleuters mochten er zelf een maken . De kleuren van de linten zijn belangrijk ; rood staat voor houden van, groen voor de natuur , blauw voor dromen, geel. voor blijheid. We leerden een lied over een klasbastonnetje . De kleuters kwamen in contact met de Spaanse taal ; via liedjes .We maakten een collage over de wereld, we schilderden de vlag van Colombia . We stonden stil bij het gevoel: bang . We vierden de verjaardag van Ella , proficiat !!!
Volgende week is ons thema Pasen met de nadruk op EIEREN .
We leerden Eilin kennen en haar neef josé. In colombia maken de kinderen een Baston van
een stok en linten. Iedere kleur van de
linten heeft een betekenis.
Rood is de dingen waar ze van houden, groen is
voor de natuur, geel is wat hen blij maakt, .
Wij maakten in de klas onze eigen Baston.
We leerden enkele woorden Spaans en gingen op zoek
op de wereldbol naar het land colombia.
We maakten een flipflap zoals Eilin en haar
vriendjes ook doen om dan het spelletje te spelen op de speelplaats.
We bekeken verschillende beelden en videos op de
computer over colombia en we ontdekten dat het land heel veel landschappen
heeft. Bergen, groen, zand en strand, .
We gingen in tijdschriften op zoek naar ons
lievelingskleur om aan de Baston te hangen.
De kleuters schilderden de vlag van Colombia en tekenden Eilin.
Ons volgend thema is: BLIJ
MET EEN EI
Je mag gerust een leeg eierdoosje meegeven met je
kleuter.
Het is buiten al wat te merken; de lente komt in het land. We naderen de paasvakantie dus het is niet zo moeilijk om te raden wat ons volgend thema zal zijn!!! We zullen de nadruk leggen op verschillende eitjes (de kleur, de vorm, de eigenaar, de smaak,...)
Iedere kleuter mag een kippenei meebrengen en een ander ei (wees creatief ). De kleuters van de 1ste kleuterklas mogen ook een lege
plastiek waterfles meebrengen. Gelieve
alles te naamtekenen.
Maandag
luisterden we naar het verhaal van Jules die 3 jaar werd.
Want
volgende woensdag vieren we zijn 4de verjaardag.
Jules
wordt drie jaar. Zus heeft een mooie kroon gemaakt.
Maar
die is veel te groot. Mama zorgt voor een goede oplossing!
De
hele week werken we aan de voorbereidingen om hem een geslaagd feest te geven.
Verschillende
vriendjes brachten slingers en ballonnen mee voor het feest.
We
herhaalden ons verjaardagsliedje dat we telkens zingen als er een vriendje
jarig is en we leerden ook een nieuw liedje : Wat ben je mooi, wat ben je groot, wat ben je prachtig vandaag! We vieren feest vandaag, omdat je jarig bent en al de mensen die je kent; die zingen blij: 'Weer een jaartje erbij'!
We
kunnen beginnen aftellen naar het feest . We maakten een aftelkalender, elke
dag knippen we een kroontje af.
Aan
de werktafel mochten we stempelen en kleuren want we maken een placematje voor op het feest.
We schilderden een verjaardagstaart en de
oudsten mochten zelf kaarsjes knippen , kleven en met vingerverf doen branden.
We
hadden een kringgesprek rond blazen want bij een feest horen kaarsjes en
kaarsjes blazen we uit.
De
blaastechniek is bij sommige nog niet optimaal .
We
hebben dan ook een beetje geoefend: met veertjes, bellenblazers,
Juf
vertelde het verhaal van Jules derde verjaardag nog eens opnieuw.
Daarna
moesten we 3 verhaalprenten in de juiste volgorde leggen.
We speelden een spelletje met een dobbelsteen en mochten telkens evenveel vlaggetjes tellen als er bolletjes op de dobbelsteen staan. De begrippen meer en minder kwamen aan bod.
De peuters mochten met vingerverf een verjaardagskroon
versieren. Lekker knoeien in de verf was niet onmiddellijk de opdracht maar bij
de meeste lukte dat toch aardig.
De oudste kleuters
ontwierpen zelf een kroon op het hoofd van Jules.
De resultaten waren heel
mooi.
Volgende week tellen we
verder af naar het feest op woensdag.
We zijn de hele week druk
in de weer geweest om een spetterend verjaardagsfeest voor te
bereiden voor Jules, want hij wordt 4 jaar.
We leerden om 4 vingertjes te tonen, moeilijk
hoor!
We hebben de klas prachtig versierd met slingers en ballonnen.
We hebben ook een uitnodiging gekregen voor het verjaardagsfeest van Jules:
Hiep hiep hoera... het is feest...
want op woensdag 9 maart word ik 4 jaar.
Alle kleuters van de klas worden uitgenodigd op mijn verjaardagsfeestje.
Na een hapje en drankje vieren we de hele voormiddag feest.
Waar? 1ste kleuterklas
uur? 8.45 uur tot 11.30 uur
PS: Breng gerust je feesthoed mee voor op mijn feestje.
Liedje:
Wat ben je mooi, wat ben je groot, wat ben je prachtig vandaag! We vieren feest vandaag, omdat je jarig bent en al de mensen die je kent; die zingen blij: 'Weer een jaartje erbij'!
Verhaal:
Marie de zus van Jules had een kroon gemaakt voor hem.
Maar oei, de
kroon was te groot en dat vond Jules helemaal niet leuk.
Mama maakte de kroon
kleiner en dat vond Jules wel heel fijn.
Zo konden ze met het feest voor zijn
verjaardag beginnen.
Deze morgen glunderde Pepijn op speelplaats: 'IK BEN JARIG!' De hele dag heeft hij met een prachtige glimlach rondgelopen, met nu en dan een schaterlach. Proficiat lieve jongen, geniet van je verjaardagsweekend!!!
Tijdens dit thema zijn we heel wat te weten gekomen over kunst en kleuren. De kleuters mochten kleuren mengen, experimenteren met verschillende materialen, bouwen met Kapla, boetseren met natuurklei, vlekken maken ,zelf standbeeld spelen, dansen op stoelen, filmpjes bekijken over kunst , elke dag een nieuwe kunstenaar bekijken in het grote kunstboek , werken met sjablonen , woordkaarten met nieuwe woorden geleerd , het scheppingsverhaal uitgewerkt , integratienamiddag met het eerste leerjaar ( taartjes mogen versieren en natuurlijk opeten).....
volgende week gaan we naar Colombia ( thema broederlijk delen)
we werkten de voorbije weken rond het thema: "kunstige kleuren" met als accent het kleur groen.
We leerden wat een abstract schilderij is en een realistisch schilderij.
We bekeken verschillende kunstwerken van bekende schilders. Mondriaan, Karl Apel, Kadinsky en Van Gogh.
We maakten zelf ook schilderijen op verschillende manieren. Schilderijen waar je voordien weet wat je gaat schilderen en schilderijen waar je pas nadien kan vertellen wat er op je schilderij staat. We gingen ook standbeelden uitbeelden en speelden er spelletjes rond en gingen ook echt aan het werk met boesteerklei.
We werkten voor godsdienst rond het thema: de schepping.
Volgende week werken we rond het land Colombia.
We zouden vragen aan de kleuters om een houten stok mee te brengen als je die thuis liggen hebt.
Mag een stok zijn uit het bos. Als je er geen hebt is er ook geen probleem, wij voorzien ook nog een aantal stokken in de klas.
Het thema de badkamer is al voorbij. Deze week hebben we vooral
gepraat over tanden poetsen, neusjes snuiten, naar het toilet gaan, ... De kleuters vertellen graag over hun
eigen ervaringen van hun wereldje en genoten echt van het thema! (En ik ook van hun verhalen)
Maar... volgende week wordt het nog leuker !!! Kan dat dan ? JAAAAAAA, want wij zullen de hele week een spetterend verjaardagsfeest voorbereiden voor een heel belangrijk persoontje in onze klas, onze klaspop Jules. Hij wordt woensdag 9 maart 4 jaar!!! De kleuters kunnen thuis misschien een leuke tekening maken voor Jules, ik weet zeker dat hij daar dolgelukkig mee zal zijn.
Bérénice is een vrolijke en leuke meid die vandaag een jaartje ouder is geworden. De kleuters begonnen spontaan de polonaise te dansen tijdens het dansje voor Bérénice. Kijk maar mee naar de foto's!
Wij zijn ons nieuw thema gestart: de badkamer. We kennen al
heel wat nieuwe woordenschat en je kan heerlijke geuren ruiken in onze klas. De kleuters vinden het fantastisch: prutsen
met zeepjes en zalfjes, ruiken aan parfum, ...
Tijdens de godsdienstmomentjes hebben we nagedacht over wat
we allemaal met water kunnen doen.
We hebben ook aan water met verschillende temperaturen gevoeld :
koud, lauw en warm water. En we plooien
al heel goed handdoeken op! (Dat is wel
heel moeilijk hoor)
Volgende week zullen we meer aandacht geven aan zindelijkheid en neusjes snuiten. We leren ook over tanden poetsen.
De kinderen mogen woensdag allemaal hun tandenborstel en tandpasta meebrengen. (Vergeet die niet te naamtekenen aub)
Nog even dit: Er zijn deze week twee kleuters van onze klas die de windpokken hebben gekregen...
De carnavalsweek is voorbij in de klas. Leuke deuntjes, zich verkleden, ... het ging er vrolijk aan toe! We hebben ook gewerkt rond de gevoelens. De kleuters vonden het heel leuk.
Woensdag waren er geen kleuters te bespeuren in
onze klas, er waren prinsessen, piraten, clowntjes, maar de kleuters
waren spoorloos. We gingen naar de grote zaal gaan kijken naar alle
andere kleuters.
Iedereen was iemand anders, maar de juffen en meester hadden nog niet veel verkleedkleren aan!!! Daar moest natuurlijk
verandering in komen!!! Op vrolijke deuntjes verdwenen de juffen en
meester achter een muurtje en ze deden telkens andere verkleedkleren aan De kleuters moesten heel erg lachen natuurlijk.
Daarna dansten we erop los en we kregen allemaal
een lekkere wafel. Het was een heel leuk carnavalsfeest. Volgend
jaar is het zeker voor herhaling vatbaar!!!!
Juf Louise was de fotografe en alle foto's van het feest staan op het artikel: 'Carnaval'.
Yasmina wordt in de vakantie 4 jaar. Dit hebben we alvast gevierd in de klas. Ze vond het heel fijn en genoot met volle teugen van haar feestdag! Proficiat grote meid! Kijk maar mee naar de foto's....
Voor de krokusvakantie werkten we een weekje rond "een gekke hoed".
Het hoogtepunt voor de kleuters was deze week het carnavalsfeest op woensdagvoormiddag. Wat zagen we veel blije gezichtjes!
We maakten deze week ook zelf een "gekke hoed" in de klas. Dit deden we met allerlei afval. De kleuters kozen zelf welke soort hoed ze wilden maken en met welk materiaal.
Céleste is een flinke meid die 4 jaar is geworden. Ze was heel trots en genoot met de hele dag van haar feest. Proficiat Céleste en nog veel feestplezier!!!
Carnaval betekent:... Zich verkleden, geschminkt worden als piraat, prinses, clown of een leeuw! Iemand anders zijn, mal doen en dansen op leuke muziek Welk feest is er nu leuker dan carnaval? De kleuters vinden het een supertof thema en we beleven heel veel plezier in de klas! Wij beginnen al goed in de carnavalsstemming te komen.
We hebben een waarneming gedaan van de vele verschillende carnavalshoeden: punthoeden, bolhoeden, glitterhoeden, petten, ... De kleuters vonden dit heel leuk! We zijn ook druk bezig om zo veel mogelijk confetti te knippen en dat is een heus werk! We kunnen al heel goed lange slingers maken en de polonaise dansen! Kijk maar mee naar de foto's...
Woensdag vieren we carnaval met alle kleuterklassen, JOEHOE! De kleuters mogen hun verkleedkleren aan hebben om naar de klas te komen. (gelieve de kindjes voor het naar school komen al te verkleden, dus geen kleertjes in een zak aub!)
liedje: Een masker op je snoet, snoet, snoet, een hele gekke hoed, hoed, hoed, confetti op de grond, kom draai nu allemaal rond zwaai spring
versje: Draaien, zwaaien buig en strek t Is carnaval Dus doe ik gek.
Dankzij deze vriendjes lukte het ons om beter te sorteren in de klas en op school.
We knutselden ook afvalmannetjes. De kleuters mochten helemaal zelf kiezen hoe ze dit deden. Enkele kleuters genoten hiervan en lieten hun creativiteit de vrije loop. De kleuters konden ook een lotto -spel rond afval spelen, ze mochten patronen maken met doppen, tekenen en schilderen op krantenpapier,...
Dinsdag hebben we oud papier gerecycleerd tot 'nieuw' papier. De kleuters mochten dit ook eens proberen, wat waren ze allemaal benieuwd naar het resultaat! Dit moet nog eventjes drogen maar wanneer dit droog is kunnen we daarop tekenen.
Donderdag kregen we bezoek op de speelplaats. De vuilnismannen kwamen op bezoek samen met de vuilniskar. De kleuters waren onder de indruk.
Op zondag 24 januari werd GERALDINE 5 JAAR!!! Hele gelukkige verjaardag!!!
En op dinsdag 26 januari werd SILKE 6 JAAR!!! Gelukkige verjaardag!!!
We werken volgende week rond het thema HOEDEN. De kleuters mogen volgende week allemaal één soort hoed meebrengen.
Ik mocht er al meteen invliegen met het thema carnaval!
Wat hebben we al gefeest deze week...
We knutselden met confetti en serpentines, deden gekke hoeden aan, mochten ons verkleden in prinses, heks of indiaan,...
Ook dansten we vrolijk op ons liedje en toeterden we mee met ons versje.
Benieuwd wat volgende week allemaal zal brengen.
TOET TOET KNAL
CARNAVAL
GEKKE HOEDJES, GEKKE SNOETJES
TOET TOET KNAL
CARNAVAL
GOOI MET SLINGERS OVERAL !
Ga je mee naar het bal? Naar het bal van carnaval? Een masker op je snoet, een paars en groene hoed. confetti vliegt van hier naar daar, Ik hou mijn serpentines klaar. Ga mee! Ga mee! JA MAAK JE KLAAR!
Vandaag werd Jasper 3 jaar! Proficiat en een dikke kus van de juf, Jules en je vriendjes. We zongen, dansten, maakten een mooie slinger voor Jasper en bliezen de kaarsjes uit. Wat hadden we plezier!
Ons thema 'goudlokje en de drie beren' is afgelopen. Het was heel leuk en de kleuters luisterden telkens even geboeid naar het verhaal. Dank u wel voor de vele mooie boekjes die de kleuters meebrachten!
versje:
Wie at er uit mijn bordje? Wie zat er op mijn stoel? Wie ligt er in mijn bedje? Ik heb een naar gevoel...
!!
Carnaval komt dichterbij !!
Wie thuis een hoed
heeft en versieringen voor in de klas die mag dit zeker meebrengen (liefst met
de naam er op en zeker niets aankopen!!!) want vanaf volgende week werken we
rond het thema 'Gekke hoeden overal!'
Imke is vrijdag 3 jaar geworden en daar was ze heeeeeel blij mee. Ze glunderde als ze naar school kwam en de glimlach verdween de hele voormiddag niet. Ze genoot van ieder moment; ze zong en danste enthousiast mee op haar feest!!! Gelukkige verjaardag leuke meid !!!
Dit deden we met het thema tijd, klokken en kalenders. We bekeken de dagen van de week eens van dichterbij. De begrippen vandaag, morgen, gisteren, eergisteren en overmorgen kwamen hier dan ook duidelijk aan bod. Hierbij maakten we zelf een weekkalender die we dan thuis ook kunnen gebruiken.
De kleuters brachten heel wat mee om de tijd mee te meten, dit was heel leerrijk. Zo ontdekten dat dit op verschillende manieren kan.
Op woensdag 6 januari werd Renée 5 jaar. Dit hebben we dan ook gevierd in de klas. Nog eens een dikke proficiat!
De tweede week brachten we het sprookje van 'De wolf en de zeven geitjes' erbij. We hebben een klok geknutseld zoals in het verhaal want het kleinste geitje verstopt zich ook in een klok.
We leerden ook een aftelversje en een leuk liedje over de geitjes.
In de klas hoorden we ook een verhaaltje over 'meneer onbeleefd'. Hij is tegen iedereen onbeleefd en helemaal niet lief. Hij heeft dan ook helemaal geen vrienden. Maar alles verandert wanneer hij een kabouter tegenkomt. Telkens wanneer hij onbeleefd is, wordt hij klein. Hij moet beleefd zijn om terug groot te worden.
Op woensdag 13 januari werd Louca 6 jaar! Proficiat!!
Volgende week werken we rond het thema: afval. De kleuters mogen iets meebrengen die herbruikt kan worden: PMD, oud papier/karton, ...
Deze
week hebben we nog geknipt, geplakt en geknutseld rond het thema 'Goudlokje en
de drie beren'. De
kleuters waren al heel geboeid door het verhaal en sommige kleuters vonden het
superspannend. Gelukkig was er een goed eind aan het verhaal!!! Volgende
week gaan we nog even door met dat thema.
Niet te vergeten: Woensdag is er pedagogische studiedag!
Maandag leek ons klasje op een berenklas want we
hadden allemaal onze berenknuffel mee. Deze week vertelt juf namelijk over
Goudlokje en de drie beren.
We
luisterden naar het verhaal en zongen van
hinkel
de pinkel daar komen wij aan
Wij
hebben geen kousen of schoenen meer aan.
Met
de handjes op de rug.
Hinkel
de pinkel en dan weer terug
We
speelden spelletjes in de zaal met onze beer, knutselden berenoortjes,
sorteerden alle beren volgens soort, grootte en kleur en sorteerden allerlei
attributen
uit het verhaal: kommetjes, borden, stoeltjes
Ook
papa, mama en kleine beer zaten erbij. Wij moesten goed kijken en dan alles bij
de juiste beer plaatsen.
Aan
de werktafel hebben we hetzelfde gedaan : knippen en kleven : wat hoort bij welke beer!!
(1ste
kleuters)
Gisteren
vierden we de verjaardag van Ilham. Ze
is 4 jaar geworden.
Ze
genoot met volle teugen.
(voor
fotos zie vorig artikel)
Volgende
week werken we nog een beetje verder
rond beren en niet vergeten
WOENSDAG
= PEDAGOGISCHE STUDIEDAG.
Op maandag
is er medisch schooltoezicht voor de eerste kleuters.
Lore is drie jaar en dit hebben wij gevierd. Lore is een hele lieve en flinke meid, wij vinden het echt leuk met haar in de klas. Proficiat vrolijke meid!!! Dikke zoen van ons allemaal!
we werkten na de vakantie rond het thema kalenders en bekeken de dagen van de week.
Ook het uurwerk kwam aan bod. Met de 2de klkl. maakten we een weekkalender en met de derde kleuterklas een uurwerk.
We hebben verschillende uurwerken bekeken, wekkers, timtimers, kookwekker, polshorloge, zandloper, ....
Op 6 januari maakten we echte 3 koningen pudding. er waren drie potjes waar een noot in verstopt was. De kleuter die deze noot vonden waren een koning.
We werkten ook rond het thema de wolf en de 7 geitjes. We knutselden geitjes met de 2de kleuterklas. We maakten ook een staande klok zoals van de geitjes.
We leerden een aftelversje van de geitjes en zongen een leuk liedje over de wolf.
We speelden verstop spelletjes en leerden zo ook de verschillende begrippen als: in , uit, boven, onder, tussen, ....
We leerden vooruit en achteruit tellen tot aan 7. De kleuters van de derde kleuterklas gingen zelfs aan de slag met meer en minder.
We vertelden ook het verhaal van meneertje onbeleefd. Hij is tegen iedereen onbeleefd en helemaal niet vriendelijk. Wanneer hij een kabouter tegenkomt, verandert het allemaal. Telkens als hij onbeleefd is, wordt hij klein. Dan moet hij het terug goedmaken door beleefd te zijn.
Volgende week leren we over afval.
Je mag met je kleuter één iets meegeven van afval. PMD, rest, afval, oud papier, een lege fles, of iets die kan hergebruikt worden.
Deze week hebben we allemaal koninklijke dingen gedaan (hm-hm). Koningen rangschikken van klein naar groot, heerlijke koningstaart bakken met juffrouw Kristien (onze keukenprinses), koningstaart eten, 3 koningen met 22 koningen gaan zingen, ... Het was een leuke week met veel gezellige momenten. En natuurlijk hebben we de verjaardag gevierd van Lowie en Estelle! Kijk maar mee naar de foto's!
Volgende week beginnen we een nieuw thema: goudlokje en de drie beren. Als u het boekje thuis hebt mag u het zeker eens meegeven naar school. Uw kleuter mag een knuffelbeer meebrengen naar de klas die twee weken mag blijven logeren in de klas. Gelieve de beer te naamtekenen. Prettig weekend !!!
Estelle is vandaag 3 jaar geworden. Heel zorgvuldig zocht ze haar kleuren van
haar kroontje uit maar roze was toch haar lievelingskleur! Met een grote glimlach genoot ze van haar
verjaardag. Proficiat flinke meid!!!
Maandag mochten we 1 nieuwe peuter verwelkomen : Helene.
Ze stapte flink mee
in de klas en ging op ontdekking.
Klik en geniet mee
van de fotos.
Deze week vertelde
juf over de driekoningen die op bezoek gingen bij het kindje Jezus in de stal.
Juf. speelde
poppenkast met de houten popjes van het kerstverhaal.
Zelf versierden we
een strook met strepen. De peuters mochten vrij schilderen. Dit wordt onze koningskroon.
We leerden een liedje
over de driekoningen.
Er
waren eens drie koningen,
zij
kwamen van heel ver.
Zij
brachten veel geschenken mee
en
volgden blij de ster.
We speelden een spelletje met 3 gekleurde
kronen. Er mochten 3 kleuters vooraan staan en juf zei telkens welke koning op
welke plaats moest gezet worden. Hierbij kwamen de begrippen eerste, middelste,
laatste, kleinste engrootste aan bod.
We rangschikten ze ook van klein naar groot.
Donderdag bakten we onze koningstaart en vandaag
was de dag waar iedereen naar uit keek.
Maar het is ook de verjaardag van Paulette,
ze is morgen 3 jaar.
(voor fotos zie ander verslagje)
In de namiddag zetten we onze kronen op,
deden we onze mantel om en konden we eindelijk smullen van onze taart.
Het grote moment was aangebroken : wie heeft
de boon?
Het werd Laura.Als beloning mocht zij met de grote ster
rondstappen en volgden we haar.
Dan was het tijd voor onze driekoningentocht
doorheen de school.
We volgden de ster en
die bracht ons naar de verschillende kleuterklassen waar we ons liedje zongen.
We
beleefden veel plezier en waren overal héééél welkom.
Volgende week start ons thema Goudlokje en
de 3 beren.
Je kleuter mag maandag een teddybeer (enkel
beren aub) meebrengen naar de klas die gedurende het thema in de klas mag
blijven.
( dus
zeker geen slaapbeer aub) Ook graag naamtekenen aub.
Klik op de link om de foto's te kunnen bekijken ( idem artikels van juf Ine )
De kindjes ontdekten wat ze allemaal kunnen beleven met verf, scheerschuim en water en zeep op de tafeltjes in de speelzaal op een stemmig muziekje. Ook leren ze zelf hun handjes te wassen, spoelen en afdrogen. Dit lukt al heel aardig !
Op woensdag 6 januari trokken we onze duikbril aan en doken we naar de diepzee. We maakten er kennis met enkele vissen die licht geven.
Het leek me dan ook leuk om samen met de 3de kleuters (terwijl de 2de kleuters naar juf Kris gingen voor Sherborne) deze lichtgevende vissen in het donker na te doen.
We trokken met lichtjes in verschillende kleuren, een fototoestel en een statief naar de kelder van de school. In de kelder gaf ik wat uitleg over de werking van het fototoestel, legde ik uit hoe we de foto's zouden maken en maakte ik enkele afspraken.
Toen konden we beginnen: om de beurt kregen de kleuters in groepjes van 2 of 3 elk een lichtje. Klaar voor de foto? Lichten uit en... bewegen maar!
Ja, voor deze foto's mochten de kleuters wel bewegen: met de lichtjes. Ze hadden telkens 5 tot 10 seconden de tijd om figuren te tekenen met de lichtjes.
Hieronder zien jullie de resultaten. Herkennen jullie de figuren die de kleuters tekenden in de lucht?
Lowie wordt dit weekend 4 jaar en dit hebben we alvast uitbundig gevierd. Lowie was soms wat onwennig van al die aandacht maar toch genoot hij met volle teugen van zijn feest. Lowie, geniet van je verjaardag en een superdikke proficiat van ons allemaal.
Vandaag zijn er twee peuters gestart in onze klas: Siebe en Juliette. Het zijn twee flinke kapoenen die voorzichtig de eerste stapjes in hun schoolcarrière hebben gezet. Siebe heeft als symbooltje 'de step' gekozen en Julliette 'de trommel'. Welkom allebei, ik weet zeker dat we nog veel plezier zullen beleven!!!
Beste ouders, na 2 weken verlof zijn we er weer klaar voor om er terug volop in te vliegen. Bij deze wil ik iedereen een fantastisch, gelukkig, gezond en zorgeloos 2016 toewensen. De komende week vertellen we over de driekoningen om op vrijdag af te sluiten met een koningenfeest. Hiervoor graag met je kleuter een handdoek met veiligheidsspeld meegeven aub. (graag naamtekenen aub)
Morgen verwelkomen we ook Helene in onze klas. We wensen haar een goeie start en veel plezier in ons klasje?
Eerst en vooral wil ik iedereen een prachtig en
zorgeloos jaar toewensen met heel veel geluk en plezier !!!
Op 4 januari gaan we terug naar school, JOEPIE !!! En we verwelkomen terug nieuwe vriendjes in onze klas. Wij kijken er al naar uit! Het zal de eerste dagen wat wennen zijn voor de
nieuwe kabouters (en de ouders) Maar dat komt allemaal in orde.
Wij praten over de drie koningen. Ik speel iedere dag een stukje poppenkast en op die manier kunnen de kleuters mooi het kerstverhaal mee vertellen. Wij zullen deze week uw kleuter omtoveren tot een echt koningskinderen! Iedere kleuter mag een genaamtekende handdoek meebrengen en een veiligheidsspeld. Dank u wel!
Het nieuwe jaar brengt allemaal goede
voornemens met zich mee, daarom zou ik graag nog enkele afspraken
herhalen:
- Gelieve
op koeken en drank altijd het symbool te tekenen
- Iedere
maandag een vers flesje water mee te geven naar school
- Genoeg
pampers voorzien als je kapoen nog niet zindelijk is
- Fruit
gepeld mee te geven naar school
- Geen
koekjes met chocolade meegeven
- Een
dikke knuffel en een lieve zoen te geven aan je (b)engeltje van mij!