Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt!
Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
19-11-2016
Afscheid van de blog kleuternieuws
Zoals jullie ondertussen wel vernomen hebben nemen we afscheid van deze kleuterblog. Vanaf heden kunnen jullie al onze avonturen volgen op de site van de school www.zilverbergschool.be
Wij hebben een hele leuke week met verschillende
gevoelens meegemaakt. In het begin van de week waren wij en Jules
superblij want er waren drie flinke kapoenen bij in de klas. Wij waren opgewekt, vrolijk en blij! We hebben gedanst en gezongen. Woensdag
was Jules verdrietig want hij was zijn Knollie Bollie kwijt Gelukkig hebben we na een zoekactie Jules
kunnen troosten
We hadden leuke gesprekjes over de gevoelens blij en verrdrietig: Hoe voelde je je dan? Wat deed je toen? Mag je verdrietig zijn? Waarom was je verdrietig? Hoe kan je iemand troosten? ...
We werken met het verhaal van Knollie Bollie in de klas: Knollie bollie is de knuffel van Rudolf, hij is superblij bij Rudolf want het zijn de allerbeste vrienden! Knollie Bollie moet voor de eerste keer afscheid nemen van Rudolf als hij naar de knuffelklas gaat. Knollie bollie is heel verdrietig Volgende week zullen de kleuters het einde van het verhaal horen!!!
liedjes:
Wij zijn blij (3X) We springen maar en springen maar want wij zijn blij!!! BLIJ BLIJ BLIJ !!!
Ik ben vandaag zo vrolijk, zo vrolijk, zo vrolijk, ik ben behoorlijk vrolijk, zo vrolijk was ik nooooit!
Vrolijke, vrolijke vrienden, vrolijke vrienden dat zijn wij !!!
Deze
week mochten we 2 nieuwe peuters verwelkomen : Wannes en Noor. Heel flink stapten ze mee naar de klas en
gingen op ontdekking. We wensen hen veel plezier in de klas.
Deze
week vertellen we over de gevoelens van Jules.
We
luisterden eerst naar het verhaal van
Knolliebollie.
Knollie bollie is de knuffel van Rudolf. Knollie bollie
moet voor de eerste keer afscheid nemen van Rudolf als hij naar de knuffelklas
gaat. Knollie bollie is eerst heel verdrietig, daarna een beetje boos
omdat Rudolf weg is maar hij kan nu en dan komt ook al eens een glimlach
op zijn knuffelsnoet...
Deze week stond het gevoel
blij en verdrietig centraal. We vertelden wanneer we heel blij zijn en wanneer
we soms verdrietig zijn. Ook Jules was donderdag erg verdrietig want we hadden
hem vergeten uit zijn bedje te halen. Foei foei...
We schilderden een knollie
bollie en maken een gevoelskalender.
Volgende week vertellen we
over verdrietig en bang.
De regen kon ons niet deren, we vertrokken om 8u50 welgezind naar het zwembad te Izegem. We plonsden en we speelden spelletjes in het water tot 10u. Daarna afdrogen en kleertjes aan. Dit lukte zeer goed. Bravo! Kijk maar mee:
Axelle kwam maandag heel trots aan op school. Ze zei: 'De baby is uit de buik van mama!!!' Axelle is nu de grote zus van Jax. Wij willen het gezin heel veel geluk en leuke momenten toewensen met de kleine kapoen! Proficiat van ons allemaal !!!
Na een deugddoende vakantie zijn we weer enthousiast
vertrokken met drie nieuwe peuters in onze klas. Het zijn drie meisjes: Elli, Jana en
Machteld. Het is even wat wennen maar ze
zijn superflink geweest! Ze hebben elk
een symbooltje gekozen: Elli het ijsje, Machteld de snoep en Jana de
vlinder.
Ons thema voor de volgende twee weken zijn de gevoelens. Kleuters worden geslingerd van het éne gevoel in het andere Plotseling hebben ze groot verdriet omdat ze gevallen zijn, even later zijn ze blij aan het spelen met hun vriendjes, ze kunnen zich heel boos maken ze zich als er een stukje speelgoed afgepakt is
We zullen werken met de lappenpop Knolliebollie en de doos vol gevoelens. De kinderen leren op een speelse wijze gevoelens herkennen, begrijpen en uiten. Het beheersen van de basisgevoelens: blij, bang, boos en verdrietig heeft jonge kinderen een eerste houvast tot een rijk emotioneel leven.
Jules (de klaspop) zal heel veel verschillende gevoelens hebben tijdens het thema. Jules zal heel herkenbare kleutersituaties meemaken. Ik ben alvast benieuwd hoe de kleuters zullen reageren...
Hebt u thuis een wit lapje stof van ten
minste 40 cm op 40 cm dan mag u dit meegeven naar school. Wij gaan een
lappenpopje maken. Gelieve te naamtekenen. Hebt u een grote lap stof, een witte
handdoek, dan mag u dit ook zeker meegeven.
U zal er vast een klasgenootje een plezier mee doen!
Om de 14 dagen mogen de kindjes van de eerste kleuterklas elk een kwartiertje schrijbelen: dat is met de handjes in de verf wrijven en tekenen. We voegen er scheerschuim bij en dan wordt het helemaal plezant.
Ik gaf de kleuters vandaag gele verf en een beetje rode verf om te mengen, door de twee kleuren te mengen, zagen de kleuters plots oranje verschijnen. Vandaag mochten de kindjes ook experimenteren met eikels en herfstblaadjes. Elk kindje maakte een afdruk om mee te nemen naar huis.
De herfstige weken zijn alweer voorbij. Deze week deden we verder heel wat indrukken op rond de herfst: kleuren, bladeren, geuren, herfstvruchten, enz...
Juf vertelde ook een verhaal over Jules in het bos.
In de lucht hangen donkere wolken en het lijkt alsof het gaat regenen. Het is immers herfst, het moment waarop de blaadjes in het bos prachtige kleuren krijgen. De dikke regendruppel die Jules plots op zijn hoofd voelt, blijkt een eikel te zijn. Gelukkig heeft opa een paraplu meegenomen. Wanneer het heel hard begint te waaien beschermt deze hen tegen de regen van neervallende eikels.
Na de vakantie mogen we twee nieuwe vriendjes verwelkomen in onze klas: Wannes en Noor.
Maar eerst mogen jullie genieten van de welverdiende vakantie samen met jullie kapoen!
De voorbije 2 weken werkten we rond het thema "boeken".
De kleuters hebben zelf allerlei boeken meegebracht, zo ontdekten we dat er heel veel soorten bestaan en er veel verschillen bestaan in "uitvoering" en formaat...
Er werd "gelezen" , voorgelezen, gekeken...
Op de computer zochten we op hoe boeken en papier gemaakt worden. Zo ontdekten we dat je van oud papier zelf "nieuw" papier kan maken. We werden zelf ook schrijver en illustrator door een eigen boek te maken.
De derde kleuters werkten ook veel met letters: versieren, namaken met boetseerklei, stempelen...
Na de vakantie werken we rond "Anton en de blaadjes".
de kleuters stelden zelf voor om eens het thema boeken uit te werken en het was inderdaad boeiend. We richtten een boekenwinkel in en sorteerden boeken , pakten boeken in . We bekeken heel wat boeken , leerden 10 woordkaarten rond dit thema . De kleuters mochten stempelen, schilderen, maakten een boek en de kleuters van het derde mochten veel met letters werken . We hoorden een liedje rond het alfabet , ze speelden met zelfgemaakte zwarte klei .we bekeken filmpjes hoe papier gemaakt wordt en probeerden het ook zelf . We werden stil door enkele nieuwe yoga oefeningen.
Na de vakantie is ons thema : ANTON EN DE BLAADJES
We
hebben een leuke week achter de rug. We
hebben in de natuur geneusd en prachtige dingen gevonden. Iedere dag kregen de kleuters een prachtige schat van de herfst mee naar huis: een dennenappel, een eikel, een kastanje,...
Na
de vakantie verwelkomen wij drie kapoenen in onze klas: Jana, Elli en Machteld. Welkom, wij kijken er al naar uit!!!
De kleuters kunnen al heel veel. De voorbije maanden hebben we gewerkt rond het zelfstandig aandoen van hun jas: hocus, pous, pas, ik wou dat je jasje aan was, ... . Heel veel kleuters slagen er al in om zelfstandig hun mouwen uit hun jasje te trekken en hun jas aan te doen. Er zijn al enkele kleuters die hun jas kunnen dicht ritsen. Is het mogelijk om eens te kijken of het haakje om hun jas op te hangen nog goed en groot genoeg is. Op die manier hangen ze hun jas zelfstandig aan de kapstok. Probeer dit allemaal thuis zoveel mogelijk te ondersteunen en te stimuleren. Dit kan s morgens weeral wat tijd besparen!!!
Donderdag stond de ouderraad aan de schoolpoorten voor onze fluoactie. Op verschillende momenten gedurende het schooljaar worden de kinderen beloond met een stempel als ze hun fluohesje dragen. In de klas wordt het aantal stempels bijgehouden. Als uw kleuter verschillende stempels heeft kan het een beloning krijgen van de ouderraad. Op deze manier proberen we de kinderen voor hun eigen veiligheid stimuleren om een fluohesje te dragen.
Gelieve reclameboekjes van de Sint niet weg te gooien. Je mag ze sparen en meegeven met je kleuter naar school. De kleuters vinden het leuk om er mee te knutselen in de klas...
Ik wens jullie allemaal een prachtige vakantie toe, met een zonnetje tussen de wolkjes, prachtige herfstwandelingen, maar vooral met veel leuke momenten met jullie toffe ukkepuk!!!
Het was
een herfstige week deze week! Dinsdag gingen we op uitstap naar het speelplein
om de bomen, bladeren, herfstvruchten en kleuren te bewonderen. We brachten heel
wat mee naar de klas om dan eens te kijken wat dat allemaal wel was.
We
mochten ook eens herfstbladeren beschilderen om er dan een afdruk van te maken. Wat zag
dat er leuk uit!
Juf deed
alle eikels, kastanjes en noten en de groene bak en deze werd dan onze
ontdektafel.
En leerden een leuk liedje:
Alle blaadjes aan de bomen worden geel en bruin en rood
Ze vallen zachtjes naar beneden, op de grond, dan zijn ze
dood.
Alle blaadjes aan de bomen worden geel en bruin en rood
Ze vallen zachtjes naar beneden. Kijk, nu staat de boom daar
bloot.
Wij beginnen volgende week met een nieuw thema: de herfst. Langzaam, bijna ongemerkt verkleurt het bos, van groen naar geel, van rood naar bruin.De grond wordt bedekt met herfstbladeren. Die veranderingen zie je, voel je en ruik je overal. Tijdens de mooie herfstdagen zullen we er van profiteren om de herfst op te snuiven. We zullen blaadjes, takjes, kastanjes, verzamelen om mee te spelen in klas.
Wij gaan dinsdag of woensdag een herfstwandeling maken. Gelieve je kleuters laarsjes mee te geven in een plastiek zak (naamtekenen aub). U mag nog ook een plastiek zak meegeven zodat alle schatten die we vinden kunnen meebrengen naar de klas.
Hebt u thuis een notelaar, een kastanje, Dan mogen de kleuters volgende week zeker hun vruchten meebrengen naar de klas.
De gezonde weken in de klas zijn voorbij. We hebben deze week fruit mogen proeven want we maakten een heerlijke fruitsalade. Daarnaast speelden we ook een spel waarbij we aan het fruit moesten voelen en zo raden welk fruit het was,...
We knutselden een fruitsla en maakten puzzeltjes van verschillende stukken fruit.
Wat deden jullie allemaal jullie best om een extra stukje fruit mee te geven voor in de speeltijd! Waarvoor dank!
Volgende week werken we rond 'Herfst in het bos'.
Dinsdag of woensdag (afhankelijk van de regen) gaan we samen herfstvruchten, takken en bladeren zoeken.
ons thema groen was leuk en heel uiteenlopend ! We gingen op zoek naar groene dingen op school, de kleuters brachten heel wat mee , we hoorden enkel verhalen over groen, hoorden een leuk liedje over een krokodil, we hadden 10 nieuwe woordkaarten ivm.groen , we mochten mengen en experimenteren met groene verf en allerlei materiaal , we sorteerden en kregen dubbele opdrachten , de kleuters van het derde hadden een werkboekje rond het thema.,we deden een reactiespel met verschillende soorten groen . We vierden de verjaardag van Helene !
Ons volgende thema is BOEKEN , de kleuters mogen verschillende boeken meebrengen !
we werkten de voorbije 2 weken rond het thema groen.
we gingen onderzoek welke kleuren we nodig hebben om te mengen. Je hebt ook allerlei soorten groen, kakigroen, appelblauwzeegroen, olijfgroen, lichtgroen, donkergroen, fluogroen, .... we gingen kijken wat er allemaal groen is.
We mengden met onze handen blauw en geel samen met scheerschuim. Daarvan maakten we nadien een afdruk. Dit gebruikten we als achtergrond voor een collage met allerlei soorten groen die we vonden in de knutseldoos.
De kleuters van de 2de kleuterklas stempelden een groene kikker met hun vingers, de kleuters van de derde kleuterklas gingen op zoek naar allerlei soorten groen uit tijdschriften om er snippers van te maken.
In de tweede week van het thema keken we vooral naar groene dingen die eetbaar zijn. We zagen dat er dingen zijn, die helemaal groen zijn, andere dingen zijn alleen aan de buitenkant groen en nog andere zijn alleen van binnen groen.
We maakten een groene smoothie met komkommer, appel, peer en druif.
we maakten ook groene soep met courgette, groene paprika, bouillon, peper en zout. Daarvoor moesten we even langs bij de kruidenierswinkel om enkele ingrediënten te gaan kopen.
Als laatste kookactiviteit maakten we appelmoes van groene appels. Maar wat bleek, onze appelmoes is helemaal niet groen! Maar wel lekker.
Voor onze godsdienstmomentjes vertelden we over onze huisdieren en lievelingsdieren. Alvast dank voor de vele foto's die meegegeven of doorgestuurd werden.
Volgende week gaat ons thema over boeken: dan gaan we op zoek naar alllerlei soorten boeken zoals, strips, tekenboeken, kleurboeken, kookboeken, raadselboeken, infoboeken, atlassen, prinsesseboeken, sprookjes boeken, .....
uw kleuter mag een boek meebrengen naar school, graag met naam erop aub.
Deze week hebben we fruit van dichterbij 'bestudeerd' met al onze zintuigen!!! We hebben onder andere fruit geproefd in een heerlijke fruitsalade!
Volgende week komt juffrouw Eline een weekje de klas overnemen. Ze zal werken in de klas rond het thema: 'voelen'. De hele week draait rond het zintuig voelen, de lichaamsdelen waarmee we kunnen voelen, allerlei materialen om te voelen, ...
Uw kleuter mag ook spulletjes rond het thema meebrengen naar de klas, gelieve alles te naamtekenen.
liedje:
Lekker fruit. Lekker fruit. Snoep gezond eet lekker fruit. Neem een appel of een peer. Dat is zo gezond meneer.
Lekker fruit. Lekker fruit. Snoep gezond eet lekker fruit. Neem een peer of een banaan. Dan zal alles beter gaan!
Ik wens jullie allemaal een prettig en een gezond weekend toe, groetjes juf Famke
Deze week
werd het een gezond week, we werkten de hele week rond de appel.
We
begonnen de week met een waarneming van de appel. We bekeken de grootte, vorm,
kleur, We hebben ook enkele moeilijke woordjes geleerd zoals het klokhuis, het kroontje, de steel,...
Op
woensdag bracht juf appels mee om daar iets lekkers mee klaarmaken, wat
zou dat zijn? Ja hoor,
we maakten samen lekker appelmoes. En maar smullen
De rest
van de week hebben heel wat knutselden rond de appel. En we maakten ook een logische reeks van de
appel. Wat lukte dit al goed.
VERSJE
Appeltje groen
Ik geef je een zoen
Appeltje geell
Ik laat je heel
Appeltje rood
Sapperdeloot
Hap en hop
Ik eet je
op
Volgende
week zullen we dan ook verder werken rond gezond eten en zullen we werken rond
heel wat andere fruitsoorten.
Jullie
mogen volgende week elk een stukje fruit meebrengen naar de klas. Daar zullen we dan
ook iets lekkers en gezond mee klaarmaken.
Deze week hebben we de appel eens van heel dichtbij bekeken. We hebben ook nieuwe woordjes leren kennen: het klokhuis, het steeltje, de kroon, ... we hebben gevoeld, geroken, geproefd van een appel. Het leukste was voor veel kleuters appelmoes klaar maken en vooral het opeten!!!
Volgende week zullen we al het fruit eens van dichterbij bekijken, iedere kleuter mag een stuk fruit meebrengen naar de klas. We zullen er heerlijke fruitsalade van maken!
Appeltje groen, ik geef je een zoen... Appeltje geel, ik laat je heel. Appeltje rood, sapperloot!!! Hap en hop, ik eet je op
Onze twee muzikale weken zijn voorbij... jullie kapoenen zijn nu allemaal echte muzikantjes geworden!!! Ze genoten van het zingen, spelen met instrumenten, dansen, ...
Juffrouw Eline komt gedurende twee weken eens kijken hoe het eraan toe gaat in ons klasje. Vanaf 17 oktober komt ze ook een weekje de klas overnemen. Wij zijn blij met de helpende handen in de klas, juf Eline heeft ook al veel spelletjes met de kleuters gespeeld!
Verhaal: Jules is met opa in de woonkamer. Opa luistert naar het nieuws op de radio en Jules luistert naar muziek. Dat gaat moeilijk samen... Ze doen om beurt het geluid harder. Opa komt met een oplossing. Hij geeft aan Jules een hoofdtelefoon. Maar dat blijkt echter ook niet te werken, want Jules begint heel luid mee te zingen. Opa wil dat Jules stiller is, maar daar kan Jules niets aan doen, want door de hoofdtelefoon hoort hij opa niet meer!
Volgende week begint ons nieuw thema: 'Lekker gezond'
Jules voelt zich niet lekker... En hij is wat bleek?!? Hij at veel te veel snoep en chocolade. Wij zullen Jules leren dat dit niet zo gezond is. Lekker fruit eten en veel bewegen, dat is pas gezond! Wij zullen Jules helpen!!!
Koeken en snoep kunnen wel lekker zijn maar zijn helaas niet zo gezond.
Wij gaan eens uitzoeken wat er lekker en gezond is!
De komende twee weken zullen we over fruit praten. De eerste week praten we vooral over de appel; iedereen mag dan ook een appel meebrengen naar de klas! (Die moet voor één keer niet genaamtekend zijn )
Als u dit wilt, mogen de kleuters deze week en volgende week iedere dag een stuk fruit (geschild of gepeld) meebrengen naar school in plaats van een koek tijdens de speeltijd De kleuters worden dan extra geprezen!!!
het jaarthema van de ARKORUM scholen is : Akkoord daar zit muziek in . Wij konden heel wat instrumenten verkennen en beluisteren , we speelden een geluidenlotto, maakten een orkest , leerden nieuwe woorden via de woordkaarten en maakten eigen muziek. De kleuters konden heel wat emoties kwijt via schilderen , tekenen en boetseren op blije, boze en bange muziek . We luisterden naar een muzikaal verhaal en dansten er vrolijk op los .
Volgende week is ons thema 'GROEN' . We hebben een brainstorm gemaakt over groen en merkten dat er heel wat te ontdekken valt .
Kleuters mogen groene spullen meebrengen.... laat je maar inspireren door je kleuter !
We leerden over muziek en muziekinstrumenten in de klas.
Instrumenten bespelen, muziek beluisteren, instrumenten leren kennen en nadoen, ritme klappen en tikken,
kleuren met belletjes, schilderen op muziek, piano spelen in de muziekhoek, trommelen in de trommelhoek, ....
we maakten ook een geluiden memory voor in de klas. En we knutselden een geluiden gong om in de school op te hangen.
Veel kinderen brachten eigen muziekinstrumenten mee ... ook in de klas waren veel muziekinstrumenten aanwezig. Op muziek hebben we ook leren bewegen, we luisterden naar muzikale verhalen, .....
We hebben 14 dagen lang veel muziek kunnen musiceren.
Deze week werkten we rond het thema We dansen er op los
Juf had verschillende instrumenten mee en ook een muziektas.
We vertelden over de instrumenten, hoe ze heten, hoe je ze moet bespelen en natuurlijk hebben we er ook naar geluisterd en bespeeld.
In de klas mochten we experimenteren met de instrumenten maar al vlug stelden we vast dat het moeilijk is om de instrumenten mooi samen te laten spelen.
Aan de werktafel mochten we kiezen of we een trommel of gitaar wilden maken.
Hieraan werkten we bijna de ganse week. Volgende week werken we hieraan verder.
Juf vertelde het verhaal Jules wil muziek
Jules is met opa in de woonkamer. Opa luistert naar het nieuws op de radio en Jules luistert naar muziek. Dat gaat moeilijk samen... Ze draaien om de beurt het geluid harder. Opa komt met een oplossing. Hij geeft aan Jules een hoofdtelefoon. Maar dat blijkt echter ook niet te werken, want Jules begint heel luid mee te zingen. Opa wil dat Jules stiller is, maar daar kan Jules niets aan doen, want door de hoofdtelefoon hoort hij opa niet meer!
Dinsdag 20 september werd Filippa 3 jaar. Dit hebben we dan ook uitgebreid gevierd in de klas.Trots nam ze plaats op de verjaardagsstoel en genoot van alle aandacht.
Woensdag 21 september werd Lori-Ann ook 3 jaar. Dit vieren we volgende week, ze was er deze week niet.
Maandag was Jules niet zo goed wakker... hij had heel slecht geslapen, de hele nacht hoorde hij geluidjes. We zijn samen op zoek geweest in de klas. Toen vonden we een radio die heel stil speelde...
We hebben eens gezocht hoe wij met ons lichaam muziek kunnen maken: met je mond, met je handen, ... maar ook met je stem. We hebben heel veel gezongen en gedanst deze week. De poppenhoek is even naar boven verhuisd en we hebben een echte disco-hoek gemaakt in de klas. Kijk maar mee naar de foto's!
Vanaf volgende week zullen we eens de verschillende instrumenten verkennen.
Deze week en volgende week werken we rond het thema muziek.
Als je thuis muziekinstrumenten hebt dan mag je deze met je kleuter meegeven. (het is zeker geen verplichting).
Je kan ons ook helpen met stukjes hout of takjes, schelpjes of oude vorken of lepels, alles die iets van geluid maakt om een muziekmobiel te maken met onze klas.
Ons eerste thema van het nieuwe schooljaar zit er op... We hebben deze week extra aandacht gegevens aan onze schooltas. Hoe ziet hij er uit? Welke sluiting? Wat mag er allemaal wel en niet inzitten... We zongen ook een heel leuk liedje over... Een 'tuutje', een knuffel, een doekje, een speelgoedje... dat mag allemaal thuis blijven en hoort niet in onze boekentas. We hebben dit thema al enkele begrippen geoefend: voor, na, naast, in, onder, vol, leeg, ... Woensdag hadden we dan weer enorme waterpret met alle kleuterklassen... geniet maar mee van de foto's!!!
Het nieuwe thema zal als muziek in de oren klinken: We dansen erop los. In dit thema gaat het om luisteren, reageren op geluid, geluid maken, Met muziek en dans maken we er een vrolijke week van. De kleuters mogen ervaringen met geluid opdoen met heel hun lichaam We zullen ritmespelletjes spelen met de muis en de olifant, we leren kijken naar een dirigent om stil of luid te spelen, we zullen samen zingen met Jules, op een ritme stappen op de trommel, Wij worden echte muzikanten!
Deze week werkten we rond het thema : voeding . De kleuters mochten proeven van verschillende soorten fruit en groenten, we maakten speelgoedpizza's en mochten voedingswaren sorteren in de winkeltjes. We maakten schilderijen en collages en de kleuters van het tweede knipten frieten . De kleuters leerden elkaar beter kennen via het babbelspel en we hoorden dat kleuters verschillende smaken hebben ; we vonden maar 2 dingen die ze allemaal lekker vonden nml. snoep en een appel .
We hadden een superspeelvoormiddag dank zij het warme weer , voor herhaling vatbaar .
Cecile werd deze week grote zus van Romain ! Proificiat
Volgende week is ons thema MUZIEK ! Kleuters mogen iets meebrengen rond dit thema
Onze eerste
thema van het schooljaar zit er reeds op.
Deze week
vertelden we verder over onze schooltas. We
sorteerden grote voorwerpen in de grote schooltas, kleine in de kleine.
We luisterden
naar het verhaal van Jules en mochten dan de detailplaten op de juiste grote
prent leggen.
We hebben
geknipt en gekleefd, gestempeld met ons vuistje en zelf geprobeerd een
schooltasje te schilderen.
Het
hoogtepunt deze week was natuurlijk onze waterspelletjes voormiddag.
Groot
nieuws ook voor Bérénice : ze is grote zus geworden. Op 13 september is haar
broertje Romain geboren. Een dikke proficiat aan de mama en papa en we wensen hen met
het hele gezinnetje heel veel leuke momenten samen.
Volgende
week start ons nieuwe thema We dansen er op los . Het zullen 2 vrolijke
weken worden waarin we gaan experimenteren met geluiden, met instrumenten, met
verschillende muziekgenres, kortom onze oortjes gaan veel kunnen "genieten".
Deze week zijn we begonnen aan ons thema: "zakken en tassen". Op een morgen was Jules spoorloos verdwenen, we zijn overal op zoek gegaan in de klas... Uiteindelijk vonden we hem in een grote tas! Er zaten nog allemaal tassen in... We hebben ook al wat geknutseld. Het is een hele aangename klas met vele flinke kleuters. Na deze actieve week denk ik dat ze toch zullen genieten van het weekend met wat extra rust! Volgende week kijken we eens goed naar onze schooltas. Wat zit er allemaal in? Hoe ziet je schooltas eruit?...
Voor de godsdienstmomenten werken we onder andere met de handleiding : TOV. We beginnen het godsdienstmoment met het liedje: 'Kijk eens hier, kijk eens daar'. We hebben ook samen een leuk hoekje ingericht. TOV'ke is een popje die samen met een kaarsje verschijnt tijdens het godsdienstmoment.
liedje: Kijk eens hier, kijk eens daar klap maar in je handen Kijk eens hier, kijk eens daar zwaai nu naar elkaar Kijk eens hier, kijk eens daar stamp maar met je voeten
Kijk eens hier, kijk eens daar
Dans nu, dans nu maar
Liedje:
Eén, twee, drie, vier vingertjes en een dikke duim. Handje hier en handje daar, twee handjes op elkaar.
Ik wens jullie nog een prettig en zonnig weekend toe.
Ziezo, ons eerste weekje in de eerste
kleuterklas zit er al op!
Soms waren er nog wat traantjes maar die werden snel gedroogd.
We zitten voorlopig met 13 sloebers in de klas : 11 eerste
kleuters en 2 peuters.
Nieuwsgierig naar onze avonturen?
We gingen op verkenning in de klas. We leerden de verschillende hoekjes kennen,
leerden enkele dagrituelen zoals ons goeiemorgenliedje, de weer- en
dagkalender, een toilettreintje leren vormen,...
Juf heeft van iedereen een foto genomen voor
onze aanwezigheidskalender.
we hebben ook al een beetje gewerkt : Jules gekleurd voor een hangertje aan de
schooltas, mijn eerste schilderwerkje gemaakt in de klas, een taart versierd
voor de verjaardagskalender in de klas,
We waren nieuwsgierig en keken naar alle
schooltasjes van alle kleuters. Hoe ze eruit zien, de kleur, de grootte, welke
sluiting ze allemaal hebben. We kwamen tot de conclusie dat de meeste
schooltassen een rits hebben.
We
keken ook in de schooltasjes : wat hoort erin en wat niet?
We leerden ook een liedje . Na veel herhalen
in de klas zullen we het vlug kennen.
Tijdens onze catechesemomentjes werken we
rond het thema welkom.
Deze week hebben we ons TOV-hoekje ingericht.
Dit en zo veel meer hebben we deze week
allemaal gedaan!
dit is ons eerste blogverslagje van dit jaar ! Na iets meer dan een weekje zijn we elkaar al goed gewoon, we zijn met 10 derde kleuters en 8 tweede kleuters . De kleuters konden de klas en elkaar al verkennen . We speelden heel wat spelletjes om elkaar beter te leren kennen en dankzij het goede weer konden we ook genieten van allerlei activiteiten buiten . We vierden de verjaardag van Achiel !
Volgende week werken we rond een prentenboek :'koninginnenhapjes' een boek over eten . De kleuters mogen gerust iets meebrengen dat ze graag eten en ook iets dat ze helemaal niet lekker vinden !
Het schooljaar is muzikaal, kleurrijk en sfeervol ingezet. Ik zag vele blije gezichtjes, weinig traantjes,... Het eerste afscheid is vaak moeilijk maar dit zal steeds verbeteren!!!
We hebben al geknutseld en natuurlijk al veel gespeeld!!! Het is een hele aangename klas met flinke kleuters. Volgende week starten we het thema: "zakken en tassen". Iedereen mag een zak of een tas meebrengen naar de klas ( handtas, toiletzak, boekentas, plastiek zak,...) Gelieve de zak of tas te naamtekenen.
Velen hadden graag eens een vliegje geweest ... Vlieg maar eens even mee met de fotos in onze kleuterklas.
Liedje:
Dag allemaal, gegroet, hallo,
handen omhoog en dan doen we zo.
Eén hand vooruit, de andere erbij,
daarna klappen we vrolijk en blij !!!
Liedje:
1, 2, 3, ... ,13 vriendjes in de klas,
wat ben ik blij!
Met mijn vriendjes dicht bij mij!!!
Zou ik nog enkele afspraken mogen herhalen:
·
Als u
reservekledij meegeeft naar school, gelieve die in een gesloten en genaamtekende
zak te steken.
·
Koekjes
met chocolade zijn niet toegelaten op school.
·
Gelieve
alle briefjes van de school volledig in te vullen, wij zijn 1ste kl
B.
·
Het
was heel leuk voor de kleuters dat ze op tijd op school waren, zo verloopt het afscheid
voor hen heel wat vlotter!!! Dank u wel
!!!
Een prettig weekend en tot maandag... vrolijk en blij
De eerste
twee schooldagen zitten erop. Jullie zijn waarschijnlijk reuzenieuwsgierig
naar de
belevenissen van je kleuter op school.
Verlang echter niet dat hij/zij je alles vertelt,
want vaak is het nog te veel om te verwerken.
Laat je kind dus gewoon genieten van jouw aandacht
als hij/zij thuiskomt.
Zijn jullie toch nieuwsgierig?
Dan kunnen jullie hier, op onze kleuterblog, terecht!
Zo kunnen jullie mee piepen in ons klasje.
Ik hoop jullie op deze manier te kunnen boeien
met weetjes en straffe verhalen uit de klas.
Bovendien zal ik hier foto's posten van
leuke momenten die we beleven, enz...
Hopelijk vinden jullie dit een leuke ontmoetingsplek. Klik op het fototoestel
voor de eerste fotokiekjes uit de klas.
Volgende
week werken we rond het thema Zakken en tassen .
Is het
mogelijk om met uw kleuter iets mee te geven in functie van het thema ? Wees gerust creatief, dit mag zowel klein of
groot zijn , van toiletzak tot handtas of sporttas of ......
De vakantie zit er alweer op! Hopelijk hebben je kindjes zich goed geamuseerd tijdens het verlof? Onze batterijtjes zijn ook weer opgeladen en we kijken uit naar alle leuke kinderverhaaltjes van de voorbije vakantie. Aan iedereen , ook aan de nieuwe peutertjes en hun ouders, wensen we een goede start toe van het nieuwe schooljaar. We gaan samen op stap en zullen zeker en vast veel nieuwe avonturen beleven!
Wat is dit schooljaartje voorbij gevlogen. We hebben heel veel leuke momenten
meegemaakt. Met veel gelach en nu en dan
een traantje zijn we weer een jaartje ouder, wijzer, rijper, ... geworden.
Ze worden groot die kleine instappertjes en 1ste kleuters... Hun schoolcarrière is begonnen...
Wij hebben hele leuke laatste weken gehad; met nu en dan een snoepmomentje. Omdat we dit jaar zo goed ons best hebben gedaan om met ons fluohesje naar school te komen, heeft de ouderraad ons beloond met een heerlijk waterijsje!!!
Dank u wel aan de ouderraad!!!!
We hebben helaas niet buiten kunnen picknicken omdat de zon
ons wat in de steek liet. Maar dit kon
de pret niet bederven, we hebben gezellig op lakens in de zaal gegeten. De sfeer was even leuk!!! Yongle heeft ook getrakteerd met kroepoek en
fruitsap. Dit was ook een gezellig
aperitiefmomentje in de klas... Kijk
maar mee naar de fotos!
Gelieve alle fotos die je wil van dit schooljaar op te slaan; want volgend jaar worden die gewist...
Ik wil jullie allemaal bedanken voor de hele lieve woorden, de mooie attenties en het prachtige schooljaar. Ik wens jullie een prachtige, rustgevende en zonnige vakantie toe met veel leuke momenten met jullie flinke kapoen!
Nog een dikke zoen aan je (b)engeltje mij. Groetjes, juf Famke
Het hoogtepunt deze week was natuurlijk onze picknick op
maandagmiddag. Helaas waren de weersgoden ons niet gunstig gezind en hebben we in de zaal gegeten. Het werd toch reuzegezellig.
Dit was dus
het laatste blogartikel van dit schooljaar.
Bij deze
wens ik jullie allen een prettig verlof toe.
Het was
fijn om jullie kleuter in de klas te hebben, we hebben samen heel veel leuke
momenten beleefd.
Dank aan
allen voor de lieve woorden en vele attenties.
Tot in
september!!!!!!
Groetenjuf Sabien en juf Ine
P.S. Wie nog foto's van de blog wil downloaden gelieve dit tijdens de vakantie te doen. Eind augustus haal ik alles van de blog om plaats te maken voor de foto's van het nieuwe schooljaar. Alvast bedankt.
Tijdens de grote vakantie wordt Cis een jaartje 'ouder'. Hij mag nu nog voorlopig 2 vingertjes tonen... Omdat er tijdens de vakantie geen vriendjes en juffen in de klas zijn hebben we nu al enthousiast voor hem gezongen! Proficiat Cis!!!
In de grote vakantie zal Yongle 4 kaarsjes mogen uitblazen! Wij hebben zijn verjaardag alvast in de klas gevierd! Proficiat Yongle, we wensen je een prachtige verjaardag toe!
Tijdens de vakantie wordt Marie-Hélène 4 jaar. Het was misschien vandaag niet haar verjaardag maar ze was heel enthousiast!!! Ze genoot met volle teugen! Proficiat flinke meid.
Niettegenstaande het natte weer beleefden de kleuters van de combiklassen 2/3 een fantastische dag!
De begeleide activiteiten en de accommodatie van Hoeve Ter Kerst deden ons genieten. Spelletjes rond dierengeluiden, dierenspelletjes, een verhaal in het stro, de verkenning van de boerderij, samen picknicken, een ijsje ... allemaal leuke dingen waarover de kinderen veel zullen kunnen vertellen.
Wij gaan op reis... en IEDEREEN mag mee!!!! De vakantie is in zicht... het laatste thema... maar heel veel leuke momenten. We hebben deze week genoten van ieder straaltje zon en dan gingen we meteen naar buiten (al was het voor 20 minuutjes) ... Gezelschapspelletjes spelen buiten, tuimelen in ons nieuw graspleintje, rijden met de fietsjes, ... Als het weer iets minder was zaten we binnen volop te knutselen aan onze tent voor Jules!!!
Siebe is een flinke vriend die drie jaar is geworden!!! Hij was echt onder de indruk van al die aandacht en al die enthousiaste vriendjes om hem heen...
Proficiat lieve Siebe, wij wensen je een prachtig jaar toe met heel veel plezier !!!
Deze week
startte ons laatste thema van dit schooljaar We gaan op reis . Op maandag
hebben we eerst de verjaardag van Ophélie gevierd, ze is 3 jaar geworden. Hiep
hiep hoera!!! (fotos zie eerder blogartikel)
Juf
vertelde over Jules die op reis geweest is naar de zee en we vertelden over
vakantie . Wat is dat eigenlijk, wat vinden we leuk, waar gaan we naar toe,
Aan de
werktafel knutselen we ons laatste werkje : Jules in zijn tent.
In de
vakantie zijn er 3 kleuters jarig en dat moet natuurlijk vooraf gevierd worden.
Dinsdag vieren we de verjaardag van Clémence, woensdag van Luca en donderdag
van Oona. Zaterdag wordt Lucie 4 jaar dus haar verjaardag vieren we vrijdag.
Het wordt dus een feestelijke week.
Op dinsdag
( 1 ste kleuter) en donderdag (peuter) zijn er oudercontacten. De juiste
uurregeling kan je terugvinden op een vorig blogartikel.
Juliette is vandaag 3 jaar geworden en dit moesten wij natuurlijk vieren. De kleuters zongen op hun best, Juliette had haar verjaardagskleedje aan, de sfeer zat er goed in, ... Ze genoot met volle teugen!
Deze week
zijn we gestart met het vieren van de verjaardag van Marie-Julie.Maandag is ze, samen met tweelingzus
Elise-Marie, 4 jaar geworden. Dubbel feest dus in de eerste kleuterklassen.
Voor de
fotos zie eerder artikel.
De rest van
de week werkten we in het geheim verder aan onze verrassing voor papa.Hopelijk blijft het nog een verrassing tot
zondag . Ik wens alvast alle papas een fantastische vaderdag toe en hopelijk
genieten jullie er van.
Maandag
gaan we van start met ons laatste thema van dit schooljaar